[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 465 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
deepbass909 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Bruynzeel is al heel wat jaren terug gestopt met productie. Als je zoekt vind je ook vooral dezelfde vraag. Het lijkt erop dat ze dus helemaal niet meer leverbaar zijn :(

Een vervangend kozijn kan een optie zijn, maar wel last resort. Op het moment is het initiële probleem (krakend/piepend scharnier) opgelost met schoonmaken en nieuwe glijlagers. Ik kon me alleen niet voorstellen dat ze echt niet meer leverbaar zijn...

Loshalen en vervangen is niet iets waar ik voor terugdeins (in m'n oude huis heb ik ook een kozijn omgedraaid omdat de deur onhandig een kleine kamer in draaide en bij m'n ouders heb ik weleens een nieuw kozijn geplaatst), maar voor nu is het iets in ieder geval teveel van het goede.
Leys al geprobeerd?
Weet niet of ik exact dezelfde heb, maar ook hier onlangs nieuwe paumelle gehaald voor Polynorm kozijn (20 jaar oud).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Oké ik ben van plan zsm een pergola aan te leggen, maar zit met een paar zaken waar ik wat hulp bij nodig heb.

De situatie nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q04Q0JQqeCzVAEwQuC23A-WLjdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrav4pzOlR2wRBl06FVYJrU3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik dus bij de lounge hoek die hierboven te zien is vanaf het schuurtje een overkapping tot aan de plantenbak maken.

Zaken als hout en de hoeveelheid kom ik wel uit, ik zit met name even te zoeken naar de beste opties als het gaat om zaken aan elkaar bevestigen.
Vanaf de schuur wil ik eigenlijk 2 dragers naar 2 palen bij de bak realiseren en dan overdwars weer 1 drager en bij de schuur nog 1 dikke drager.
Hier overheen helemaal afwerken met latjes voor.

Dan de hamvraag hoe kan ik het beste de zaken mooi bevestigen en dan met name aan de schuur zijde en de 2 palen in de grond.
Ik zat voor de grond palen te denken aan paal dragers in beton zodat ik hier overheen/omheen weer de tegels kan afwerken.

Aan de schuur zou ik het 123 even niet weten.

De balken aan elkaar wil ik zoveel mogelijk doen door de zaken op elkaar te laten aansluiten met delen weg zagen zodat je mooie verbindingen krijgt.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
CodeCaster schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:53:
@World Citizen wat is toekomstbestendiger? Ga je later een "diepere" verzameling aanleggen (meer van dezelfde klemmen) of een "bredere" (meer verschillende klemmen)?

Als de hele buurt toch bezig is met z'n heggeschaar, hogedrukreiniger, grasmaaier en spelende kinderen, kan er ook nog wel het geluid van een decoupeerzaak en accuboor bij, want ik verveelde me vandaag en had geen zin om een kant en klare plantenbak te kopen. Want daar had ik er al twee van. Het tuinhout was toch in de aanbieding bij de Gamma, en ik heb hier nul ervaring mee, dus ik heb vast een boel heilige houtbewerkershuisjes omgetrapt (@McGryphon?), maar het staat en lijkt stevig:

[Afbeelding] [Afbeelding]

En ik had niet zo eigenwijs moeten zijn om eerst de buitenkant te maken en dan wat balkjes in de hoeken te plaatsen en te denken dat dat wel stevig genoeg zou zijn, want dat was het uiteraard niet. Voor een eventuele volgende keer maak ik eerst het stelet.

Uiteindelijk vijf tientjes hout en een € 15 aan schroeven kwijt, dus ik had er net zo goed wel een bij het tuincentrum kunnen halen. Maar hopelijk blijft deze een paar jaar staan, en kan ik er toch naar kijken en denken: "I made this".
Altijd leuk een stukje huisvlijt, ik heb ook wel eens bloembakken gemaakt maar moet eerlijk zeggen dat ik er dan een dubbele bodem in zet. 50 cm grond hebben de planten ook weinig aan en het scheelt een hoop gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 08:25
TheGhostInc schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:11:
[...]

Inderdaad de dekvloer voordat je egalisatie kunt doen (maar het beton eronder is dan automatisch ook redelijk droog).
https://m2vloeren.nl/blog/opstookprotocol
https://www.vloerenverwarming.nl/vloerverwarming-opstarten/

Dus je bent nog wel even bezig.

[...]

Het is geen probleem, maar houd er rekening mee dat dat extra bouwvocht is dat ook het gebouw uit moet.
Dus alle muren stuccen kost je een paar dagen extra droogtijd.

[...]

Je hebt sneller drogende dekvloer, maar dat zal wel weer nadelen hebben.
Top, ik heb al je adviezen en tips meegenomen in de planning! Is het voldoende om 1x dat opstart protocol uit te voeren of liever meer keer?

Toevallig bekend met een goede dozenboor, zet ik die ook gelijk op de lijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:14
Kaasplank schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:00:

Het valt niet mee om na werktijd en met kinderen te klussen maar ik heb nu de "fundering" er in zitten.
Pff ja echt hé. Na werktijd een paar uur klussen zit er niet 'zomaar' in :P .
Maar je krijgt er zooooveeeel voor terug :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Pff ja echt hé. Na werktijd een paar uur klussen zit er niet 'zomaar' in :P .
Maar je krijgt er zooooveeeel voor terug :+
Inderdaad. Een hele hoop fietjes, skelters, speelgoed, mamafietsen en meer zut waar ik een hutje voor moet bouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
haha klopt. 'Mijn" schuur garage van 7x5 is het domein geworden van kinderspeelgoed, fietsen en allerlei andere zooi.

Maar dan hebben we wel weer een reden om wat nieuws bij te bouwen :9

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 18-05-2020 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Spartex schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:38:
Toevallig bekend met een goede dozenboor, zet ik die ook gelijk op de lijst!
Vooral even kijken naar je boormachine, ik heb een SDS plus variant (maar niet hameren ermee!). Ik zou hem ergens bij meebestellen, het is niet echt een heel spannend ding, ga wel voor 82mm, dan past het goed en heb je wat ruimte om te manouvreren. Tip: Als je klaar bent met boren blijft het midden vast zitten in de muur, als je de boor erin/erom laat zitten kun je hem meestal eruit breken en heb je hem in een keer eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb al jaren de 82mm dozenboor van ecotools. Prima ding voor het geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:20
TheGhostInc schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Vooral even kijken naar je boormachine, ik heb een SDS plus variant (maar niet hameren ermee!). Ik zou hem ergens bij meebestellen, het is niet echt een heel spannend ding, ga wel voor 82mm, dan past het goed en heb je wat ruimte om te manouvreren. Tip: Als je klaar bent met boren blijft het midden vast zitten in de muur, als je de boor erin/erom laat zitten kun je hem meestal eruit breken en heb je hem in een keer eruit.
Met deze kan je wel gewoon lekker hameren, alleen de centreerboor er even uithalen :) Eerst even voorboren zodat je inderdaad makkelijk uit kan breken daarna.
@Spartex

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 18-05-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 19:31
_ferry_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:18:
[...]

De wago's zou ik dan in een lasdoosje doen, en dan kun je vanuit die doos meerdere spots voeden. De klik wago kun je zowel je VD draad in doen alsook het snoer. Doorlussen op de schroef terminals kan, maar zou ik alleen doen als je anders heel veel extra snoer nodig hebt vanwege afstand, en dubbele adereindhulsjes gebruikt. Of wanneer je lasdoos onbereikbaar is, zoals bij mij het geval was. En de centraaldoos was te klein om alle bedrading van de spots in uit te laten komen.
Thx ik ga van de week even bij de hornbach 2 aderig huishoudkabel halen. En dan vanaf de centraaldoos op de vliering 3x een kabel trekken naar elke lamp apart. Waarschijnlijk voor de zekerheid alle 3 nog los in een elektrabuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Mocht er iemand interesse hebben, er zijn weer een aantal RZ maskers te verkrijgen via https://rzmask.com/collections/all-masks.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Simpele vraag van een beginnede klusser. Wil een deurtje maken voor onder de trap. Weet niet zo goed wat gangbaar materiaal is. Hout lijkt mij maar wat voor hout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXtXcVrA4SEkT-8G1LLRAEYwk7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKyO3Ngh6vL7YRBxPLovtZj2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpb7pQZz2SnRWW3Hf8MARCpiQZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIcP6Z2udfFzU9Snz0yakhb8.jpg?f=fotoalbum_large

Verder een simpel plankje zodat de tv kastjes netjes naar achteren kunnen. Nu zijn de witte wanden hol, vraag nu af of holle schroeven hier wel goed idee zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ImhBwT-EIpCbnGHW_yCtRPJhMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zydjDhC8wrb5JpCsh9iibWP2.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Wackmack schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
Simpele vraag van een beginnede klusser. Wil een deurtje maken voor onder de trap. Weet niet zo goed wat gangbaar materiaal is. Hout lijkt mij maar wat voor hout?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder een simpel plankje zodat de tv kastjes netjes naar achteren kunnen. Nu zijn de witte wanden hol, vraag nu af of holle schroeven hier wel goed idee zijn.

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor de tips!
Voor dit soort doeleinde wordt vaak MDF gebruikt, is goedkoop, het verwerkt makkelijk en je kunt het goed schilderen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23
skai21 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Voor dit soort doeleinde wordt vaak MDF gebruikt, is goedkoop, het verwerkt makkelijk en je kunt het goed schilderen.
Precies, echter mocht er regelmatig vocht in die ruimte komen of op het hout, dan zou je kunnen overwegen om voor multiplex te gaan (5 laags ofzo), als je dat goed behandelt, gaat het langer mee dan MDF. MDF is doorgaans vrij zwaar in gewicht aangezien je, als je stevig MDF wilt, het al snel 10 a 15mm dik moet zijn. Multiplex is dan al snel lichter en net zo stevig maar dat is mijn mening.

Ik bouw zelf vaak houten bouwsels met betonplex. Dat is helemaal onverwoestbaar maar wel overkill in dit geval denk ik.

Multiplex is wat meer werk om het glad/strak te krijgen maar m.i. wel degelijker als je het goed doet.

Het punt met MDF vind ik altijd dat het op de hoekjes van zo’n deur snel lelijk kan worden.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzzie
  • Laatst online: 20:29
Mdf is prima als deur idd, maar minder als plank. Hoekjes/zijkant is zwak. Dus als je veel stoot wordt het snel lelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Wackmack ik maak me "zorgen" om de 94 cm ga je 2 deuren maken of 1 ? niet voor niks dat kast deuren vaak max 60cm zijn

MDF is relatief zwaar,

Dus ik zou eerder werken met een omlijsting van planken en een dun triplex plaatje als "vulling" (Louvre deur) of anders zeer zware scharnieren (3 a 4 zware scharnieren ofzo)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 18-05-2020 22:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:07:
@Wackmack ik maak me "zorgen" om de 94 cm ga je 2 deuren maken of 1 ? niet voor niks dat kast deuren vaak max 60cm zijn

MDF is relatief zwaar,

Dus ik zou eerder werken met een omlijsting van planken en een dun triplex plaatje als "vulling" (Louvre deur) of anders zeer zware scharnieren (3 a 4 zware scharnieren ofzo)
Mwah, multiplex en aan de kant waar de deur opent, een wieltje onderaan ter steun en soepele draai werkt prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Mwah, multiplex en aan de kant waar de deur opent, een wieltje onderaan ter steun en soepele draai werkt prima hoor.
10 to 15 kg .. welke schroeven ? 30mm ? nah .. nee dankje ik passeer

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Dank voor de snelle reacties. Mdf lijkt mij prima. Kan ik mooi twee platen halen. Verder wilde ik al twee deuren maken. Gaat het makkelijker open en dicht. De plank wordt dan ook mdf. Plankje onder de tv zal ik achterin vast maken, dus weinig kans op stoten. Nog wel evrn kijken hoe ik de plank ga monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 11:09
Ik heb de volgende kast op maat laten maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8ZsGrapQBnJu7EexGGpHfAjD8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At0WguJvDMgQB3eUM3UgVREI.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn dus twee kiepdeuren waarin ik wasmanden heb geplaats. Het probleem is alleen dat de deuren vrij zwaar zijn (eikenhout), waardoor ze best hard dicht kunnen klappen. Nu ben ik dus op zoek naar een veer/demping waardoor de kiepdeur met bak geremd wordt tijdens het dichtgaan. Dus iets van een veer onder de bak zat ik zelf te denken. Alleen kan ik zulk soort veren niet echt vinden...? Wie weet op wat voor termen ik moet zoeken? Ik vind voornamelijk deurveren, maar dit zorgen er juist voor dat de deur dichtgetrokken wordt, wat in mijn situatie niet handig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MikeyMan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:00:
@_ferry_ ik heb het kozijn eruit gehaald en netjes vierkant laten afstucen. Geen balken als het niet hoeft. Overgang van materiaal is altijd risico op scheuren. Als de stukadoor toch komt, beter even een open doorgang laten.
Toch ook maar voor die optie gegaan :Y) nieuwe staander zit er al in, stukje verder opzij. Nog effe goed vastzetten aan de grond en in de muur. Gipsplaat er tegenaan en dan kan de Stucadoor de rest doen.
Kan straks een deur in van bijna een meter breed. Maar dat is het winterprojectje, samen met de gang-zijde, die ik dan zelf ga proberen af te stucen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcAiik8uTN7xtaEikWIqN_UuoNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QomtUMJjDQ2wiIYXr1QoKt6M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 18-05-2020 22:43 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Nu online

Fontainemelon

Zuiderbuur

vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:19:
[...]

10 to 15 kg .. welke schroeven ? 30mm ? nah .. nee dankje ik passeer
Is gewoon kwestie van voldoende scharnieren voorzien, stevig zat en geen wieltje nodig. Heb hier onlangs een MDF 18mm plaat als deur gebruikt ter grootte van 240x110cm, kreeg het ding met moeite in m'n eentje opgehoffen. 9 standaard keukendeurscharnieren van Hettich ertegenaan, en het ding zakte nog geen tiende van een millimeter als ik er de shims onderuit haalde na plaatsing. :)

Moest lijken alsof de deur er niet was, vandaar de grootte. Twee halve deurtjes erin had ook een optie geweest, maar minder mooi.

Tijdens (hier met acht scharnieren omdat ik er één te weinig had, heb later in het midden de laatste nog toevegoegd).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uvYb5czSfeFR3tvmcHCNpc7XcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN00jyHH2yFSkraKZ8dK52uT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6VdhsDVoFxMq0iuJcr4GXt9kQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAG5SBSuxwdYbsBMaii10qRn.jpg?f=fotoalbum_large

En na schilderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEACepdPKQuWGWYZ3oN-9n7PdOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTGqeN2UnMLrpsrjxUkaY0k4.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel nog de plinten ertegen en klaar :) Openen doe je met zo'n simpel push to open dingetje zodat er geen handvat ofzoiets nodig is. Is een klein hoekje in onze living waarachter de wasmachine komt, en we wilden die zo onzichtbaar mogelijk wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Fontainemelon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Is gewoon kwestie van voldoende scharnieren voorzien, stevig zat en geen wieltje nodig. Heb hier onlangs een MDF 18mm plaat als deur gebruikt ter grootte van 240x110cm, kreeg het ding met moeite in m'n eentje opgehoffen. 9 standaard keukendeurscharnieren van Hettich ertegenaan, en het ding zakte nog geen tiende van een millimeter als ik er de shims onderuit haalde na plaatsing. :)

Moest lijken alsof de deur er niet was, vandaar de grootte. Twee halve deurtjes erin had ook een optie geweest, maar minder mooi.

Tijdens (hier met acht scharnieren omdat ik er één te weinig had, heb later in het midden de laatste nog toevegoegd).[Afbeelding]
[Afbeelding]

En na schilderen:
[Afbeelding]

Enkel nog de plinten ertegen en klaar :) Openen doe je met zo'n simpel push to open dingetje zodat er geen handvat ofzoiets nodig is. Is een klein hoekje in onze living waarachter de wasmachine komt, en we wilden die zo onzichtbaar mogelijk wegwerken.
Heel netjes! Ga nu zeker voor 1 deur, ook makkelijker 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

diabolofan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:36:
[Afbeelding]

Het zijn dus twee kiepdeuren waarin ik wasmanden heb geplaats. Het probleem is alleen dat de deuren vrij zwaar zijn (eikenhout), waardoor ze best hard dicht kunnen klappen. Nu ben ik dus op zoek naar een veer/demping waardoor de kiepdeur met bak geremd wordt tijdens het dichtgaan. Dus iets van een veer onder de bak zat ik zelf te denken. Alleen kan ik zulk soort veren niet echt vinden...? Wie weet op wat voor termen ik moet zoeken? Ik vind voornamelijk deurveren, maar dit zorgen er juist voor dat de deur dichtgetrokken wordt, wat in mijn situatie niet handig is.
gasveer ?
Fontainemelon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Tijdens (hier met acht scharnieren omdat ik er één te weinig had, heb later in het midden de laatste nog toevegoegd).[Afbeelding]
[Afbeelding]

En na schilderen:
[Afbeelding]

wauw en min of meer exact mijn punt :) genoeg kracht verdeling blijkbaar

[ Voor 48% gewijzigd door vso op 18-05-2020 23:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_ferry_ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:42:
[...]

Toch ook maar voor die optie gegaan :Y) nieuwe staander zit er al in, stukje verder opzij. Nog effe goed vastzetten aan de grond en in de muur. Gipsplaat er tegenaan en dan kan de Stucadoor de rest doen.
Kan straks een deur in van bijna een meter breed. Maar dat is het winterprojectje, samen met de gang-zijde, die ik dan zelf ga proberen af te stucen.
[Afbeelding]
Velletje renovlies eroverheen als de stuc droog is en het moet goed komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:07:
[...]

gasveer ?

[...]

wauw en min of meer exact mijn punt :) genoeg kracht verdeling blijkbaar
Maar daarom ook exact het mijne, een stuk multiplex van 10mm is steviger en lichter dan 15mm MDF en zolang je meerdere goed stevige scharnieren gebruikt, gaat dat prima. Zo’n wieltje aan de kant waar hij openzwaait en dan aan de kast(binnen)kant zodat je hem van buiten niet ziet is een stukje zekering voor als er minderjarig gespuis aan Gaat hangen, hoeft niet maar ik vind het altijd fijn en soort zekerheidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49
L0we schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:11:
Ik ben mijn zolder aan het isoleren, vraag me even af hoe ik dat het beste kan aanpakken. Aan de buitenkant van het huis (1980) is er een dunne laag isolatie aangebracht (zie foto's hieronder)

Tussen de dakbalken aan de binnenkant plaats ik steenwol, en dat wil ik afdekken met een folie. Mijn vraag is alleen welke folie het meest geschikt is. Ik vermoed dat dat klimaatfolie gaat zijn, maar lees her en der wat conflicterende verhalen.
waar het om gaat is dat je vocht weg kan uit de constructie.

Dus als de buitenkant redelijk dampdicht is (bijvoorbeeld omdat er aan de buitenkant EPS op zit) dan moet je een vochtregulerend folie aan de binnenkant hebben. Is de buitenkant dampopen, dan kun je ook een dampdicht folie gebruiken. Bij twijfel een vochtregulerend folie gebruiken. Dat kan in ieder geval nooit kwaad (en liever nu 100 euro voor folie dan houtrot in je balken).

Ik kan niet goed zien wat voor spul het is wat er nu op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Maar daarom ook exact het mijne, een stuk multiplex van 10mm is steviger en lichter dan 15mm MDF en zolang je meerdere goed stevige scharnieren gebruikt, gaat dat prima. Zo’n wieltje aan de kant waar hij openzwaait en dan aan de kast(binnen)kant zodat je hem van buiten niet ziet is een stukje zekering voor als er minderjarig gespuis aan Gaat hangen, hoeft niet maar ik vind het altijd fijn en soort zekerheidje.
gaat niet alleen om draaiend gewicht, ook kantel gewicht .. (trek kracht) .. en wat @Fontainemelon bouwt heeft paar voordelen (hij heeft nog 1 a 2 ? extra scharnieren eraan toegevoegd.. wellicht extra over na gedacht ?
is het goed dunno niet mijn expertise
Ik vraag me wel af wat er gebeurt als iemand er tegenaan beukt als hij open staat .. of dit constructief nog hout..

Echter als je onder de trap bouwt, beginnend klusser, en niet op dit soort zaken let .. vraag je om ongelukken. Ik merk alleen op dat gewicht, scharnierpunt(en) schroeflengte(s) erg relevant zijn.. en terwijl jij a.b.c denkt, denk ik anders . .. we leren van elkaar toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Nu online

Fontainemelon

Zuiderbuur

vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:41:
[...]

gaat niet alleen om draaiend gewicht, ook kantel gewicht .. (trek kracht) .. en wat @Fontainemelon bouwt heeft paar voordelen (hij heeft nog 1 a 2 ? extra scharnieren eraan toegevoegd.. wellicht extra over na gedacht ?
Ik vraag me wel af wat er gebeurt als iemand er tegenaan beukt als hij open staat .. of dit constructief nog hout..

Echter als je onder de trap bouwt, beginnend klusser, en niet op dit soort zaken let .. vraag je om ongelukken. Ik merk alleen op dat gewicht, scharnierpunt(en) schroeflengte(s) erg relevant zijn.. en terwijl jij a.b.c denkt, denk ik anders . .. we leren van elkaar toch ?
Er is niet bijster veel sterkteleer aan te pas gekomen, maar heb wel even gekeken wat aangeraden wordt door fabrikanten van scharnieren. Daarbij kwam ik op verschillende bronnen ongeveer hetzelfde tegen als wat in onderstaand grafiekje staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIKR7iajDEVsC53pV7F0mxCyHPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PLeLRSkjAHfNn2yvbXL9fpgI.jpg?f=user_large

Dit is ervan uitgaande dat je deur +- 60cm breed is. Heb zelf de plaat nooit gewogen, maar heb het aantal scharnieren zekerheidshalve maal twee gedaan. Tien stuks stonden echt al heel dicht bij elkaar, dus 9 leek me sterk zat (en op zich was ook die 8 al goed genoeg in de praktijk).

Maar wat zo'n dingen betreft: je maakt het beter te stevig dan te zwak. Scharnieren kosten niet bijster veel en één meer of minder monteren is niet zoveel extra werk. Natuurlijk moet je inderdaad wel zorgen dat alles goed verankerd zit in de muur zelf. In mijn geval wist ik dat er op die plek achter de muur een 90x90 houten balk verankerd zit, dus daaraan heb ik met vier monsterlijke schroeven de lat bevestigd waartegen de scharnieren hangen. De twee schroeven waarmee elk scharnier individueel dan nog eens bevestigd is, zijn minder fors maar ook lang genoeg om tot in die balk te tappen. Gaat dus nergens meer heen. :)

Zorg overigens dat je een 35mm scharnierfrees hebt als je aan zoiets begint. Ik heb m'n deur gemaakt net toen alle DIY winkels gesloten waren en had geen scharnierfrees (of forstner). Dus heb met een klokboor van 35mm net diep genoeg moeten boren in m'n plank om er niet doorheen te gaan, en er dan met de beitel alles uit te tikken :+ Werkte uiteindelijk ook, maar was een stuk minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fontainemelon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:58:
[...]

Er is niet bijster veel sterkteleer aan te pas gekomen, maar heb wel even gekeken wat aangeraden wordt door fabrikanten van scharnieren. Daarbij kwam ik op verschillende bronnen ongeveer hetzelfde tegen als wat in onderstaand grafiekje staat:

[Afbeelding]

Dit is ervan uitgaande dat je deur +- 60cm breed is. Heb zelf de plaat nooit gewogen, maar heb het aantal scharnieren zekerheidshalve maal twee gedaan. Tien stuks stonden echt al heel dicht bij elkaar, dus 9 leek me sterk zat (en op zich was ook die 8 al goed genoeg in de praktijk).

Maar wat zo'n dingen betreft: je maakt het beter te stevig dan te zwak. Scharnieren kosten niet bijster veel en één meer of minder monteren is niet zoveel extra werk. Natuurlijk moet je inderdaad wel zorgen dat alles goed verankerd zit in de muur zelf. In mijn geval wist ik dat er op die plek achter de muur een 90x90 houten balk verankerd zit, dus daaraan heb ik met vier monsterlijke schroeven de lat bevestigd waartegen de scharnieren hangen. De twee schroeven waarmee elk scharnier individueel dan nog eens bevestigd is, zijn minder fors maar ook lang genoeg om tot in die balk te tappen. Gaat dus nergens meer heen. :)

Zorg overigens dat je een 35mm scharnierfrees hebt als je aan zoiets begint. Ik heb m'n deur gemaakt net toen alle DIY winkels gesloten waren en had geen scharnierfrees (of forstner). Dus heb met een klokboor van 35mm net diep genoeg moeten boren in m'n plank om er niet doorheen te gaan, en er dan met de beitel alles uit te tikken :+ Werkte uiteindelijk ook, maar was een stuk minder handig.
waar een wil is een weg, denk dat in dit geval de wil iets meer is dan een simple schop/beuk maar again niet mijn expertise ..

Wil niet zeggen dat ik het geen mooie creatieve oplossing vind :) of het afkeur ..

toch ff gokkend...

Zeker maar bedoel als je de deur "open" hebt en je rent er met volle vaart tegenaan hoop ik dat de schroeven het houden ..
2 of 3 schroeven per schanier met 20/30mm diepgang x 9 a 10 ofzo .. met het gewicht .. + de 100 tot 200kg wat er aanbotst ..

Dan werkt het gewicht + lengte niet in het voordeel misschien ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 13:36
[Afbeelding]

Bij Ikea hebben (hadden?) ze van die softclose ventieltjes (weet even geen betere benaming) die je kunt retrofitten in kasten die geen softclose scharnieren hebben. Twee aan weerszijden van iedere bak zou al wel voldoende moeten zijn om de ergste klap op te vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:27

paularts

Paulux !!!!!!

[Het zijn dus twee kiepdeuren waarin ik wasmanden heb geplaats. Het probleem is alleen dat de deuren vrij zwaar zijn (eikenhout), waardoor ze best hard dicht kunnen klappen. Nu ben ik dus op zoek naar een veer/demping waardoor de kiepdeur met bak geremd wordt tijdens het dichtgaan. Dus iets van een veer onder de bak zat ik zelf te denken. Alleen kan ik zulk soort veren niet echt vinden...? Wie weet op wat voor termen ik moet zoeken? Ik vind voornamelijk deurveren, maar dit zorgen er juist voor dat de deur dichtgetrokken wordt, wat in mijn situatie niet handig is.
2 van deze per lade inboren (of met houder monteren)

Dempers
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/250/78259.jpg

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Ik ben druk bezig met mijn zolder verbouwen. Een dakkapel is geplaatst. Inmiddels heb ik alles geïsoleerd en gegipst en elektra is getrokken. Tijd om er 2 kamers van te maken. Concreet door een tussenmuur te plaatsen en een klein halletje. Mijn idee is om hier cellenbeton voor te gebruiken en vervolgens 2 metalen deurkozijnen hierin te plaatsen. Heb gelezen dat cellenbeton beter geluid dempt dan gipsblokken, vandaar de keuze. Met een houten frame en gipsplaten wil ik het sowieso niet doen. Gevoelsmatig is dit de zwakste constructie en er wordt toch gestuct.

Schaal klopt niet helemaal, maar dit is ongeveer het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kqn7jnkeQO8Ctsf8uSX3tHZKnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8GMUFkKj3IFqkWc8x0bCi97D.png?f=user_large

Nu zijn er diverse diktes van cellenbeton. Doorgaans wordt 7cm aangeraden voor niet dragende wanden en vanaf 10 cm voor dragende wanden. 7 cm zou in mijn geval dus voldoende zijn. Gezien ik ook 2 deurkozijnen wil plaatsen lijkt het me dat ik ook een latei nodig heb. Hoe hard ik ook zoek, deze heb je vanaf 10 cm breed en niet vanaf 7 cm. Het probleem waar ik dan tegen aan loop als ik voor een 10 cm muur ga, is dat de gemiddelde deurkozijnen gemaakt zijn voor muren van 7 cm breed. Metalen deurkozijnen van 10 cm zijn wel te vinden, maar niet bij de gemiddelde lokale bouwmarkt. Ze worden dus al snel heel veel extra duurder door de bijkomende verzendkosten.

Daarnaast vroeg ik me af hoe veel cm gipsblok ik tegen de muur moet zetten waar het kozijn komt? Is bijv 15 cm of minder al voldoende of moet ik hier echt 30 cm of meer voor nemen? Plaatje maakt deze vraag wellicht wat duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm1aszAj9FUppMxjkgmIWum_Yyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IgOoiv4tr6QFXB7NJkNfFmNt.png?f=user_large

Hier mijn concrete vragen:
  1. Heb ik echt een latei nodig?
  2. Zijn er ook lateien van 7 cm? Evt zelf te maken of is dit af te raden?
  3. of is een muur van 10 cm sowieso aan te raden over een muur van 7cm?
  4. Hoe breed moet het stukje cellenbeton tegen de reeds bestaande muur zijn waar de deurkozijn aan gemonteerd wordt?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:32
@Renzzie Heb je een specifieke reden dat je wilt werken met cellenbetonblokken? Afgelopen zomer zelf ook een wand gezet maar gekozen voor houtsketel (of metalstud) gevuld met isolatie en afgewerkt met fermacell (kan ook met gips). Wandje is dan klaar voor de afwerking binnen 1 dag (ca 10x2,65 meter in mijn geval). Het scheelt daarnaast een hoop gewicht. Ytong blokken 10cm wegen 74kg per m2 en dat moet allemaal naar je zolder toe!

Meeste materialen kun je allemaal laten thuis leveren door de Hornbach oid. Had zelf een rekenfoutje gemaakt en de isolatie keer twee besteld (had gerekend met binnen en buitenkant van de wand zoals bij de fermacell nodig is haha). Ik was ongeveer 300 kwijt voor de wand.

Voor de deur heb ik een metalen kozijn en binnendeur besteld van Svedex. Daar zijn al mijn deuren van in huis vanuit de bouw opgeleverd. Deze kozijnen druk je zo op de wand en klemmen zich vast. De deur en het kozijn waren ongeveer €100. Misschien iets om over na te denken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
@Bo0bz Gevoelsmatig is een wand van cellenbeton sterker dan een wand van gips of fermacell. Ook is de geluidsisolatie beter als ik mijn zoektocht op internet mag geloven. Daarnaast komt er sowieso een stukadoor om alles te stuccen, dus wordt daarmee sowieso strak getrokken.

Ik snap het slepen, maar wat extra handen zijn zo geregeld gelukkig :)

Dank voor de tip van Svedex kozijnen, ga ik even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je qua gips zorgen maakt om geluid, zou je kunnen kiezen om beide kanten op aparte studs te plaatsen, en daartussen natuurlijk (zware) isolatie. Tussen mij en de trap van de bovenburen zit ook een gipswand. Aan beide kanten 2 lagen gipsplaat, op gescheiden studs AFAIK, en wat er aan geluid doorheen komt is echt nihil. Ik hoor hun stemmen eerder vaag doorklinken via de galmende ruimtes zoals badkamer en toilet, welke zijn opgetrokken uit gipsblok, dan via de gipswand langs de trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
Het gaat me voornamelijk om de stevigheid. Het wordt een kinderkamer. Er gaat dus geheid lomp gedaan worden in dat hok in de komende 18+ jaar. Hoe je het wendt of keert, een gipsplaat blijft een gipsplaat en dus relatief zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Daarom plaats je een gipsplaat als wanddeel ook altijd op balken met een 9/12mm OSB plaat tussen de balken en de gipsplaat. Die kan lompigheid wel hebben.

EDIT: Ik ben bezig met voorzetwanden, gaat ook op balken en dan op OSB en dan pas gips.

[ Voor 39% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-05-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:32
Renzzie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:56:
Het gaat me voornamelijk om de stevigheid. Het wordt een kinderkamer. Er gaat dus geheid lomp gedaan worden in dat hok in de komende 18+ jaar. Hoe je het wendt of keert, een gipsplaat blijft een gipsplaat en dus relatief zwak.
Persoonlijke voorkeur natuurlijk maar gips+osb of fermacell kan echt heel erg veel aan. Kon zo snel niet een ander filmpje vinden over fermacell behalve deze franse klusser die een testje doet: YouTube: live off - test resistance charge fermacell

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Ik zal het overwegen mannen. Desondanks zoek ik nog steeds antwoord op mijn vragen mocht ik toch voor cellenbeton gaan ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb op 2 locaties in huis cellenbetonblokken over een kozijn gelijmd zonder latei en dat gaat prima.

Ik snap je keuze voor cellenbeton wel. Gipsplaat is voor kantoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
paularts schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:21:
[...]

2 van deze per lade inboren (of met houder monteren)

Dempers
[Afbeelding]
Het betreft klapdeuren, dus deze kan je dan toch niet makkelijk gebruiken? En dit dempt alleen het echte dichtklappen aan het eind, maar is geen geleiding voor wanneer hij aan het dichtgaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
Gasveer lijkt te zijn wat ik zoek. Alleen moet daar een ingewikkelde berekening op los gelaten worden om te bepalen welke je moet hebben zo te zien https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/..

Sowieso lijkt het daar wel of die gasveren gebruikt worden om iets omhoog gedrukt te houden (bovenkastje in bijv een caravan), terwijl ik eigenlijk valdemping nodig heb? Of is dat de animatie aan de rechterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Kaasplank schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:13:
Ik heb op 2 locaties in huis cellenbetonblokken over een kozijn gelijmd zonder latei en dat gaat prima.

Ik snap je keuze voor cellenbeton wel. Gipsplaat is voor kantoren ;)
Ook andersom? Ik wil dus eerst de muur plaatsen en daarna de metalen kozijnen klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:27

paularts

Paulux !!!!!!

diabolofan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Het betreft klapdeuren, dus deze kan je dan toch niet makkelijk gebruiken? En dit dempt alleen het echte dichtklappen aan het eind, maar is geen geleiding voor wanneer hij aan het dichtgaan is?
Nu ben ik dus op zoek naar een veer/demping waardoor de kiepdeur met bak geremd wordt tijdens het dichtgaan
Had ik niet uit de vraag gelezen dat dat de bedoeling was :*)

Gas veer kan maar is gekoppeld aan gewicht, (bv kofferbak..)
deur dranger?, kun je meestal nog wat aan instellen ook

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Renzzie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Ook andersom? Ik wil dus eerst de muur plaatsen en daarna de metalen kozijnen klemmen.
Jup. Tijdelijk een houten balk op hoogte gesteld tussen de twee wanden naast het kozijn en daar 2 blokken van 600 op gezet. Het blok dat in de wand zat naast de bovenhoek van het kozijn had ik voorzien van een uitsparing zodat er een 2 hele blokken boven het kozijn passen en dat de hoeken op de wand staan en niet op het kozijn. Je "lagenmaat" klopt dan niet maar maar in mijn geval was het toch nog een klein stukje naar plafond wat ik aanheelde met restanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 13:36
Renzzie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Hier in huis zijn alle binnenwandjes van 7cm cellenbeton blokken gemaakt. En de kozijnen zitten daar omheen geklemd, zonder latij. Zijn btw handige kozijnen waarvan je de buitenkant kunt optillen wanneer je een vloer gaat leggen, laat je daarna het kozijn er weer op zakken waardoor je vrijwel niets hoeft te zagen, die zou ik zeker aanraden.

Ik vraag me wel af of een stapeltje wat maar 15 cm breed is genoeg stevigheid gaat geven om je kozijn goed op zijn plaats te houden wanneer er eens iemand met de deur smijt. Maar wellicht dat je het kozijn in ieder geval aan die kant ook nog aan de vloer en/of het plafond kunt vastmaken, dat scheelt al een hoop. Waar komen die stukje tegenaan te staan? Als in: wat bevind er zich aan de onderkant van jouw tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

diabolofan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Gasveer lijkt te zijn wat ik zoek. Alleen moet daar een ingewikkelde berekening op los gelaten worden om te bepalen welke je moet hebben zo te zien https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/..

Sowieso lijkt het daar wel of die gasveren gebruikt worden om iets omhoog gedrukt te houden (bovenkastje in bijv een caravan), terwijl ik eigenlijk valdemping nodig heb? Of is dat de animatie aan de rechterkant?
Je wil vertraging in het dichtdoen / opendoen.. achterklep v.d auto bv misschien heb je een combinatie nodig. van push to close meuk + gasveer ..

ik schoot een mogelijke oplossing naar je toe ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Kaasplank schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Jup. Tijdelijk een houten balk op hoogte gesteld tussen de twee wanden naast het kozijn en daar 2 blokken van 600 op gezet. Het blok dat in de wand zat naast de bovenhoek van het kozijn had ik voorzien van een uitsparing zodat er een 2 hele blokken boven het kozijn passen en dat de hoeken op de wand staan en niet op het kozijn. Je "lagenmaat" klopt dan niet maar maar in mijn geval was het toch nog een klein stukje naar plafond wat ik aanheelde met restanten
Top! Lijkt me dan een prima alternatief om geen latei te gaan gebruiken. Het zal bij mij ook nog maar een klein stukje tot het plafond zijn. Uiteraard afhankelijk van welke hoogte deuren/kozijnen ik koop.
jsiegmund schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Hier in huis zijn alle binnenwandjes van 7cm cellenbeton blokken gemaakt. En de kozijnen zitten daar omheen geklemd, zonder latij. Zijn btw handige kozijnen waarvan je de buitenkant kunt optillen wanneer je een vloer gaat leggen, laat je daarna het kozijn er weer op zakken waardoor je vrijwel niets hoeft te zagen, die zou ik zeker aanraden.

Ik vraag me wel af of een stapeltje wat maar 15 cm breed is genoeg stevigheid gaat geven om je kozijn goed op zijn plaats te houden wanneer er eens iemand met de deur smijt. Maar wellicht dat je het kozijn in ieder geval aan die kant ook nog aan de vloer en/of het plafond kunt vastmaken, dat scheelt al een hoop. Waar komen die stukje tegenaan te staan? Als in: wat bevind er zich aan de onderkant van jouw tekening?
Handige tip van het optillen/zakken. Zeker iets om in de gaten te houden.

De zijmuur is van gestort beton. Rete hard en haast niet door te komen zonder een klopboor (vandaar ook het halletje). De vloer is ook van beton.
Middenin het halletje is de oude deur + kozijn. Deze haal ik uiteraard weg.

Wellicht datgene wat aan de huidige muur komt niet met cellenbeton doen, maar met een dikke en brede balk van 7 cm bij ~10 cm die ik tegen de muur schroef?
Edit: zoiets? https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5185958/artikel.html

[ Voor 5% gewijzigd door Renzzie op 19-05-2020 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39
Kaasplank schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Vergelijkbare situatie hier ook zo opgelost: (ja, ik heb lekkage gehad, wie maakt er nou dakbeschot van spaanplaat :N )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k7lug2emP9GjYzlvRdHOTIS36A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2KRO0wiRLGREqjoojRI1Afy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
phYzar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Vergelijkbare situatie hier ook zo opgelost: (ja, ik heb lekkage gehad, wie maakt er nou dakbeschot van spaanplaat :N )

[Afbeelding]
Valt de lekkage eerder op ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooney
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-09 14:33
Iemand de gouden tip voor het verwijderen van mortel van antieke tegels? Mechanische beitel levert helaas veel breuk. Een deel van deze partij was al schoongezaagd maar vraag me af welk materieel hiervoor ingezet kan worden. Of misschien zijn er bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn (omgeving Utrecht)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elUkC5KL7mwjCtG0SEohEJ3fF7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2NmuBZlljdv1UKC5qpfueNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qblcSVs9dmuy0lMNc6QzF85w7ag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qaOUWDeHjdmJoCQiljxuGUxd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:25
Al een slijptol geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Mooney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:39:
Iemand de gouden tip voor het verwijderen van mortel van antieke tegels?
Ik zou zeggen: zoutzuur, maar kijk wel een beetje uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Met een komschijf er op zou je een heel eind moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:30
berties schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Ik zou zeggen: zoutzuur, maar kijk wel een beetje uit :)
Dacht ik ook aan, misschien eerst bij een proberen, kijken wat er met de steen zelf gebeurd.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooney
De komschijf met diameter ±10 cm kan de dikke klodders niet aan. Moeten nog een paar m2.. Serieus zoutzuur? Kan ik hiervoor bij de betere bouwmarkt terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
[Afbeelding]

Zit hier iets tussen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 19:31
Renzzie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:47:
@Bo0bz Gevoelsmatig is een wand van cellenbeton sterker dan een wand van gips of fermacell. Ook is de geluidsisolatie beter als ik mijn zoektocht op internet mag geloven. Daarnaast komt er sowieso een stukadoor om alles te stuccen, dus wordt daarmee sowieso strak getrokken.

Ik snap het slepen, maar wat extra handen zijn zo geregeld gelukkig :)

Dank voor de tip van Svedex kozijnen, ga ik even naar kijken.
Nope, ik heb een zelfde soort van constructie op zolder gemaakt en juist verschillende massa toevoegen is de beste akoestische isolatie. Ik zelf heb een balken skelet gemaakt en aan beide kant 2 lagen gips van 1,25 cm. Tussen de balken in zit nog 10cm rockwool. Achteraf had ik beter aan beide kanten 1 laag gips en 1 laag fermacell kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 07:40
Op dit moment zijn we bezig met een vloer leggen, maar komen helaas allerlei verassingen tegen. Zo ook een deel in de L van de kamer waar een behoorlijke bult in de zandcement dekvloer zit.
Deze wil ik opschuren om af te vlakken, maar ik vraag mij dan af of kan ik dit zo kan laten en hier een laminaatvloer overheen leggen of moet ik dit alsnog afwerken met epoxy oid (stuk wat op geschuurd wordt) ter bescherming van de cementdekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand de gouden tip voor het verwijderen van mortel van antieke tegels? Mechanische beitel levert helaas veel breuk. Een deel van deze partij was al schoongezaagd maar vraag me af welk materieel hiervoor ingezet kan worden. Of misschien zijn er bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn (omgeving Utrecht)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Multitool lijkt mij wel geschikt.
https://www.toolnation.nl...n-voegen-verwijderen.html

Steek je tussen de tegel en de lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

_Arthur

blub

L0we schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:11:
Ik ben mijn zolder aan het isoleren, vraag me even af hoe ik dat het beste kan aanpakken. Aan de buitenkant van het huis (1980) is er een dunne laag isolatie aangebracht (zie foto's hieronder)
Zo te zien iets van Opstalan PU30 platen.

In dit topic worden allerlei manieren besproken om te isoleren: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Zo! toen we twee weken geleden nieuwe kozijnen kregen waren er vensterbanken gesneuveld.
Nu met een MDF vensterbank overzet verbeterd, volgende week samen met de kozijne meeschilderen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_mZPwf0tkT5i2oH5eHMXwYqLTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xi5YrJ6PKD9qjx4fu1VPcmR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mt_fTZiyf4epwjDlbp673rkaDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0FP1QuDKnAYQWVyCXUElmIr.jpg?f=fotoalbum_large

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Mooney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:07:
De komschijf met diameter ±10 cm kan de dikke klodders niet aan. Moeten nog een paar m2.. Serieus zoutzuur? Kan ik hiervoor bij de betere bouwmarkt terecht?
Dan denk ik dat je de verkeerde komschijf hebt :9 Hoezo kan je komschijf de klodders niet aan? Zelfs een betonvloer krijg je goed bewerkt met een komschijf.

Simpelweg met een koudbeitel + hamer al geprobeerd? Dan kan je iets voorzichtiger werken dan met een boorhamer. Als het niet erg is als er 1 of 2 sneuvelen zou ik de boorhamer (beitelstand) daarna proberen, als je de tegels ergens vast tussen legt denk ik dat het met een boorhamer ook wel moet kunnen zonder alles kapot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooney
Twijfels schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Dan denk ik dat je de verkeerde komschijf hebt :9 Hoezo kan je komschijf de klodders niet aan? Zelfs een betonvloer krijg je goed bewerkt met een komschijf.

Simpelweg met een koudbeitel + hamer al geprobeerd? Dan kan je iets voorzichtiger werken dan met een boorhamer. Als het niet erg is als er 1 of 2 sneuvelen zou ik de boorhamer (beitelstand) daarna proberen, als je de tegels ergens vast tussen legt denk ik dat het met een boorhamer ook wel moet kunnen zonder alles kapot te maken.
Handmatig is me iets te arbeidsintensief en daar zijn er ook een aantal mee gesneuveld. Per tegel ben je zo een kwartier bezig en is het zwaar werk. Heb intussen een bedrijf gevonden die ze egaal kan afzagen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:55

World Citizen

FreeReef.nl

s0ulmaster schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Ben benieuwd :) Wellicht wat inspiratie voor mijn sutiatie. Aan mijn frensh cleat muurtje kan ik ze niet hangen voorlopig of ik moet er een 2e plaat bijmaken, want nu zijn mijn klemmen gewoon te veel/groot voor dit bord.
Ik heb er ff eentje gemaakt om er een nachtje over te kunnen slapen.

Dit is een hardhouten blokje wat ingezagen is,
Van achteren gemonteerd op een (voorlopig) vuren latje.
Vuren latje word op het bord gemonteerd met koper schroefjes.

Het kost relatief wel veel hardhout, maar dat heb ik toch liggen dus komt wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbtKurKPCUbU6iTcMsNJmffWteQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASJ3pMd6cGK8lzhjwiYaGClh.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:33
Vraag: wij zijn misschien voornemens een huis te kopen echter zitten in de woonkamer bijzonder veel inbouwspotjes in het betonnen plafond. Hoe moeilijk zou het zijn er een aantal te verwijderen en de gaten dicht te maken. Met welke kosten zou ik dan globaal te maken hebben incl een nette afwerking?

Heeft hier iemand ervaring mee? Ik kan online er niet veel over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Milo85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:44:
Vraag: wij zijn misschien voornemens een huis te kopen echter zitten in de woonkamer bijzonder veel inbouwspotjes in het betonnen plafond. Hoe moeilijk zou het zijn er een aantal te verwijderen en de gaten dicht te maken. Met welke kosten zou ik dan globaal te maken hebben incl een nette afwerking?

tja .. er zijn wat wegen naar Rome

als je DIY doet houd je de kosten laag, ik zou bv het plafond afsteken en dichtsmeren eventueel opvullen met laagjes beton .. als ze dieper zijn dan 5cm ..
Daarna als 99% afgevuld hebt fix en finish erover heen smeren (2x) en glad schuren tussendoor. voordat je het plafond opnieuw rolt / laat spuiten ofzo ..

Goedkoper en sneller is een verlaagd plafond aanbrengen.

en werkspot voor de mensen die het voor je doen.

Kosten zijn A x B x C x D + tijd, of 10.000 euro als je een villa hebt of 500,- als je 30m2 woonkamer .. en als je plafond 3 tot 4 meter hoog zit moet je nog een stelling hebben .. dus kies maar

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@vso Bedankt, geeft me een aardig beeld van de werkzaamheden :) En hierbij gaat het om een ruimte van +/- 44 m2 incl keuken met een plafondhoogte van 2,50 m. En ze hebben in de woonkamer alleen al 28 spotjes en 6 wandlampen (keuken dus nog niet meegeteld). Dat vind ik wel een beetje te veel van het goede....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Milo85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:03:
@vso Bedankt, geeft me een aardig beeld van de werkzaamheden :) En hierbij gaat het om een ruimte van +/- 44 m2 incl keuken met een plafondhoogte van 2,50 m. En ze hebben in de woonkamer alleen al 28 spotjes en 6 wandlampen (keuken dus nog niet meegeteld). Dat vind ik wel een beetje te veel van het goede....
tja 28 is veel, Goedkoopste / makkelijkste is verlaagd plafond maar pfff

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
Ik zou toch proberen om een paar spotjes te verwijderen en de gaten op te (laten) vullen, anders is je plafond weer iets lager O-) maar dat is persoonlijk. Wat ben je verder van plan om te doen in de woonkamer? Was je sowieso iets van plan qua schilderen/stucen?

[ Voor 14% gewijzigd door Sluw op 19-05-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Sluw Op één wand zit sier stucwerk dus die wou ik sowieso glad stucen. En een schilderbeurt is ook wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
Milo85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:32:
@Sluw Op één wand zit sier stucwerk dus die wou ik sowieso glad stucen. En een schilderbeurt is ook wel nodig.
Dan zou je een stucadoor kunnen vragen of deze de gaten strak dicht wil stucen of desnoods het hele plafond heel dun. In mijn huis is ook een deel aan een bestaande gladde muur gestuct en je ziet er niets van, geen overgang. Dat was op een plek waar een deur uit de gevel was gebroken.

Edit: dan zelf even de gaten eenvoudig vullen met een stukje gipsplaat, natuurlijk wel zo dat er ruimte voor 't stucwerk over blijft, niet uitstekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 19-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Oh zeker! Ik doe inderdaad wat a.b.c. Achtig maar uiteindelijk denk ik dat al de oplossingen wel werken, zeker als je niet heel de dag die deur open en dicht doet en dan komt het meer uit op smaak en wat je zelf mooi vindt en wilt.

Zo werd ik door een kluskennis uitgelachen dat ik van billykast stijl hout van de gamma een koof ging maken voor een element in de woonkamer ipv MDF en het geheel verven en mooie biesjes eraan slijpen met zo’n boortje enz maar voor mij doet ie het prima, vrouw blij, kat blij (in de winter is dat z’n kontverwarmende troon) en het is niet lelijk dus why not.

Schroeflengte en dikte is zeker van belang natuurlijk en ook het soort scharnieren. Daar heb ik het ook niet over gehad, lijkt me vrij logisch dat je geen 10mm lengte parkers gaat gebruiken om het aan de sponning vast te maken.

Hij zou ook nog een multiplex deur uit 2 delen kunnen maken en in het midden ook scharnieren, spaart nog openzwaai ruimte ook en aan het uiteinde zo’n wieltje, wordt het helemaal mooi :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ja dit word hem denk ik wel.
(sssst ze zijn vanuit de achterkant ook vastgeschroeft, en hangen dus niet enkel aan de 2 koperen scroeven)

6 van deze steunen heb ik nu klaar, ik moet morgen alleen een vuren lat halen omdat ik deze maat niet meer op voorraad heb. Niet eens meer rest stukken. :(

Morgen bordje klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTcRjkw2VzGNwuYeoqzKyaG_VIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h6bn80DjVHW402FihU54ItMF.png?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 10:58
In de stal hebben we een rechte, houten trap naar de zolder. Deze wordt vervangen door een trap met een kwart draai boven, zodat je niet meer onder het schuine dak uitkomt, maar daar van af omhoog loopt.

In de aangrenzende garage wilde ik een aluminium ‘vlizotrap’ plaatsen, om zo de zolder boven de garage ook eenvoudig vanuit de garage te kunnen benaderen (ipv via de stal). Die alu trap gaat een paar honderd euro kosten. Ineens kwam ik onderstaand filmpje tegen:

YouTube: Retracting loft staircase

Deze constructie is eigenlijk voor mij ook ideaal, want ik hoef de alu trap niet te kopen en kan de trap uit de stal opnieuw gebruiken.

Het probleem is echter dat ik het gebruikte scharnier met de gasveren nergens kant en klaar (of als pakket) kan vinden. Kan iemand me hier op weg helpen?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Vandaag een tafel gratis kunnen ophalen ... ik vraag mij echter af of dit nu eiken is of niet?

Wil hem voorlopig als tijdelijke zaag verhoger gebruiken - daarna wellicht een idee om helemaal kaal te schuren en er wat moois van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0bXGIzXJ_TpE_yfsbWnbFH-l6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RScOrkiWJxDtiVPNEiRNoKM7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9iADX9WpZkZj1jP2HfupuVB-Kw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSssetQ3rmUe82in3bJeHuhg.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Ik weet niet of hier thuis hoort, maar ik stel de vraag toch.

Graag ontvang ik advies welke kit ik het beste kan gebruiken voor naadjes afdichten van plinten. Om sommige plekken sluiten de hoge plinten net niet mooi aan en kan een klein randje het mooi afwerken.

Iemand een suggestie voor een kit die flexibel is en niet vergeeld?

Verplaatst uit: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4 Kit komt niet in de buurt van elektrisch gereedschap.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 20-05-2020 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

World Citizen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:29:
Ja dit word hem denk ik wel.
(sssst ze zijn vanuit de achterkant ook vastgeschroeft, en hangen dus niet enkel aan de 2 koperen scroeven)

6 van deze steunen heb ik nu klaar, ik moet morgen alleen een vuren lat halen omdat ik deze maat niet meer op voorraad heb. Niet eens meer rest stukken. :(

Morgen bordje klaar.

[Afbeelding]
Heb je meer foto’s ? Ben wel nieuwsgierig !

Is het niet tijd voor een show hier je klushok/schuur/ kamer topic zodat we inspiratie kunnen opdoen bij elkaar 😅?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NL_Scratch schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:51:
Ik weet niet of hier thuis hoort, maar ik stel de vraag toch.

Graag ontvang ik advies welke kit ik het beste kan gebruiken voor naadjes afdichten van plinten. Om sommige plekken sluiten de hoge plinten net niet mooi aan en kan een klein randje het mooi afwerken.

Iemand een suggestie voor een kit die flexibel is en niet vergeeld?
Bij mijn weten gaat alle acrylaatkit op een gegeven moment wel vergelen. Ik zou een goede acrylaatkit nemen en daar overheen schilderen. Den Braven/Griffon (= Bison professional) is prima spul.

Wellicht zou je bij sanitairkit kunnen kijken (dan wel de non-siliconen versies uiteraard)

[ Voor 6% gewijzigd door Zaphara op 19-05-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 11:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waypoint schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:56:
Is het niet tijd voor een show hier je klushok/schuur/ kamer topic zodat we inspiratie kunnen opdoen bij elkaar 😅?
Dat is een goed idee.

Oeps, verkeerde topic... T.Kreeftmeijer in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Ik heb vandaag wat gesoldeerd, gewoon omdat het kan. Ben daarnaast bezig met bureaus en een nachtkastje uit 30mm berken multiplex en een werkbank op maat voor de berging staat voor later op de planning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0jMituvVqUH55NsTUXbHjjF-oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZWiGOIevU6nGyF4FjVaJUJa.jpg?f=fotoalbum_large
Een van de bureaus. Poten zijn oude IKEA poten die ik opnieuw heb gespoten, plank gezaagd bij de lokale houthandel en afgelakt met vernis (niet gewenste resultaat) en nu interieurlak. Uiteindelijk best netjes geworden.

[ Voor 138% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-05-2020 22:31 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:24:
[...]

Day is een goed idee.

Ik ben nieuw hier (niet perse in het klussen en het daarbij behorende gereedschap, maar tot nu toe steeds in het budget/basis segment, geld groeit helaas aan ons huis).

Sinds vandaag een Bosch GKS55+C bij de Gamma kunnen krijgen voor 142 euro. Volgens mij een prima allround cirkelzaag (de Makita invalzaag SP6000J overwogen, maar met nog meer gereedschap dat nodig is, was de 70 euro extra (liniaal moet er nog bij) teveel. Verder doe ik het met Bosch groen en een GCM8SJL.

Ik ben opzoek naar een goed zaagblad voor de GKS, ik wil er zo goed mogelijk plaatmateriaal (30 mm) mee zagen. Precisie is belangrijker dan de snelheid.
Op de GCM zit een optiline blad van Bosch. Ik ben tevreden met de kwaliteit. Nu kan ik voor een 36/48 tand 160/165 mm (maakt denk ik weinig uit) gaan uit dezelfde serie, maar misschien is er voor dezelfde prijs wel beters te krijgen. Wat zijn goede zaagbladen voor zeg max 30 euro ps?

Ik ga voor het best haalbare met het enigszins beperkte budget.

En voor de geleiderail, is de Bosch FSN1600 een goede keuze of kan ik beter een andere nemen (Bosch geleiderail is wel beperkend tot Bosch machines, maar hoe dat voor andere rails is, weet ik niet zo goed). Ding is wel dat de 160 cm een betere maat is dan 150 of 140 cm (werkstuk is die lengte).
Ik ben zelf wel tevreden over de Bosch zaagbladen. Bij mijn invalzaag heb ik een 24 en 48-tands blad, prima combinatie :) 24-tands voor het meeste gebruik, 48-tands wanneer de zaagsnede zo net mogelijk moet zijn. Precisie is hoe dan ook geen probleem, hooguit enkele rafeltjes extra met een 24-tands blad. In dat budget hoor je ook vaak dat CMT goede bladen maakt. Bij een cirkelzaag is 160/165mm wat minder van belang, op de invalzaag wil ik wel 165mm vanwege de dieptestelling zodat je er geen extra rekening mee hoeft te houden.

Wat wel een punt is, is de dikte van het zaagblad wanneer je met geleiderail werkt. Als je die rubberstrip de eerste keer netjes 'op maat zaagt' zodat je de rail strak langs een lijn kan leggen, en vervolgens een dikker blad pakt, haal je nog een stuk extra van de strip af. Iets waarom ik zelf specifiek zoek naar bladen van 1,8mm dik.

Wat betreft de rails, Bosch gereedschap kan niet altijd op andere rails. Sommige Bosch gereedschappen wel (de invalzaag kan ik bijvoorbeeld wel op Festool rails gooien), maar dat moet je even checken. Het verbindingselement van Bosch om rails te koppelen is superieur, de prijs is mijn inziens ook prima. Als je verder niet van plan bent echt naar andere merken uit te breiden zou ik gewoon de Bosch rails kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Waypoint schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:56:
[...]

Heb je meer foto’s ? Ben wel nieuwsgierig !

Ja natuurlijk :).

Morgenvroeg even naar de bouwmarkt om wat hobbykamer/klushok spullen te halen.

Ik hoop morgen de hele lijmklem wand klaar te hebben voor mijn snelklemmen. Andere klemmen volgen dan later weer. Ik moet tussendoor mijn elektrisch gereedschapsmuur eerst even maken.

2 weken vakantie = 2 weken klooien :D
Crazy- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:40:
Vandaag een tafel gratis kunnen ophalen ... ik vraag mij echter af of dit nu eiken is of niet?

Wil hem voorlopig als tijdelijke zaag verhoger gebruiken - daarna wellicht een idee om helemaal kaal te schuren en er wat moois van te maken.
Hoe dan ook is het gratis hout. Dus zagen, schaven en op voorraad leggen is wat ik meestal doe met gratis marktplaats meubels.

[ Voor 28% gewijzigd door World Citizen op 19-05-2020 22:53 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

weet je zeker dat ze allemaal in het betonnen plafond liggen? Dan moeten alle stroompunten tijdens de bouw al zijn aangebracht... Ik zou eerder verwachten dat ze er een paar gipsplaten onder hebben gezet en daar al die spotjes in hebben gezet. Dat zou ik wel even checken eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

World Citizen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:50:
[...]

Ja natuurlijk :).

Morgenvroeg even naar de bouwmarkt om wat hobbykamer/klushok spullen te halen.

Ik hoop morgen de hele lijmklem wand klaar te hebben voor mijn snelklemmen. Andere klemmen volgen dan later weer. Ik moet tussendoor mijn elektrisch gereedschapsmuur eerst even maken.

2 weken vakantie = 2 weken klooien :D

[...]

Hoe dan ook is het gratis hout. Dus zagen, schaven en op voorraad leggen is wat ik meestal doe met gratis marktplaats meubels.
Haha ja dat is ook een idee. Indien het eiken is is opknappen nog wel een goed idee.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16
LinuxMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:53:
[...]

weet je zeker dat ze allemaal in het betonnen plafond liggen? Dan moeten alle stroompunten tijdens de bouw al zijn aangebracht... Ik zou eerder verwachten dat ze er een paar gipsplaten onder hebben gezet en daar al die spotjes in hebben gezet. Dat zou ik wel even checken eerst.
Eens, ook omdat later aangegeven wordt dat de plafond hoogte slechts 2.50 is, Dan is de kans op een plafond zeker aanwezig.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:48
@Jelte,89 @LinuxMan @_Arthur thnx voor de tips! Het is een goede dampremmende folie geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:18
World Citizen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Ik heb er ff eentje gemaakt om er een nachtje over te kunnen slapen.

Dit is een hardhouten blokje wat ingezagen is,
Van achteren gemonteerd op een (voorlopig) vuren latje.
Vuren latje word op het bord gemonteerd met koper schroefjes.

Het kost relatief wel veel hardhout, maar dat heb ik toch liggen dus komt wel goed.

[Afbeelding]
Ziet er wel strak uit, maar doe dat met 20+ klemmen en mijn halve muur hangt vol :')
Aan de andere kant heb ik best wel veel verschillende type klemmen, dus dat word ook wel een uitdaging.
Ik ben dan wel weer gierig genoeg om het dan van multiplex te gaan maken, want hardhout is me daar te duur voor :Y)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

Een zak beton een lange balk en een plankje is alles wat nodig is om het gat weer dicht te maken (makkelijker is om het gat vanaf boven dicht te storten).
Echter de 'nette afwerking' is afhankelijk van het plafond wat je nu hebt: gestuck? spack?
Dat laatste is makkelijker, maar je zal het altijd blijven zien tenzij je je hele plafond naderhand laat stucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:56
Ik ben bezig met de tuin, elektra en beregening en nu had ik het idee om op een aantal plekken spots te hangen aan de schutting.
So far so good, kabels getrokken alleen nu zit ik met het wegwerken van de kabel aan de schutting.
Het worden spots die up/down schijnen en als ik de kabel over de schutting delen laat lopen dan verlicht hij dus straks zijn eigen kabel en dat vind ik niet zo mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L12bfXwmrdZTx9OFxYLeubBDbCo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItKZjz1hmL7DbZZWjMv69nUr.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de situatie. Nu had ik zelf het briljante idee (al zeg ik het zelf) om zo'n staand deel eraf te schroeven waar de spot op moet komen en deze voor de helft in te frezen op de plek waar de dwarslat zit. Ook de dwarslat zal ik voor de helft in moeten frezen. Op deze manier verdwijnt de kabel achter de lat de gehele weg omhoog en zie ik hem alleen nog maar onder aan de border. Als ik dat dan donker antraciet schilder is hij zo goed als weg.

Een andere optie is langs de zijkant omhoog geleiden achter de afdeklat die bij alle zijkanten zit. Nadeel is dan dat ik een meter overdwars moet met de kabel en hij tussen elk deel alsnog zichtbaar wordt. Niet alleen aan mijn kant, maar ook aan de kant van de buren. Of ik moet dan 5 latten infrezen en de dwarslat over zijn halve lengte?

Ik ben benieuwd of jullie nog andere opties zien of suggesties hebben. Uiteraard zal ik bij het infrezen (zowel optie 1 als 2) extra schroeven plaatsen in de delen om zwakte zoveel mogelijk tegen te gaan.
Bij optie 1 is de kabel niet zichtbaar bij de buren omdat er heel veel overlap is tussen de planken aan beide zijden.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 20-05-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:11
Mijn buurman had het laatst over de kabels in koperbuis laten lopen. Je hoeft dan niet te frezen, en krijgt een iets nettere uitstraling (groen-geoxideerd koper) dan grijze kabel. hoe dat zit qua elektrische veiligheid weet ik niet.
Bij mijn schutting zijn de schaaldelen na een aantal jaren behoorlijk krom getrokken, waardoor er kieren ontstaan tussen de delen. Als dat met die van jou ook gebeurt is infrezen tussen twee planken maar een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:56
T_knoop schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Mijn buurman had het laatst over de kabels in koperbuis laten lopen. Je hoeft dan niet te frezen, en krijgt een iets nettere uitstraling (groen-geoxideerd koper) dan grijze kabel. hoe dat zit qua elektrische veiligheid weet ik niet.
Bij mijn schutting zijn de schaaldelen na een aantal jaren behoorlijk krom getrokken, waardoor er kieren ontstaan tussen de delen. Als dat met die van jou ook gebeurt is infrezen tussen twee planken maar een tijdelijke oplossing.
Het is een grondkabel met een dubbele mantel dus daar verwacht ik weinig van.
Kromtrekken zou mee moeten vallen bij dit hout volgens de leverancier al blijft het natuurlijk een natuurproduct.
Trekken ze zo krom dat er echt centimeters meer ruimte ontstaat? Ik heb juist voor 19-deels panelen gekozen om die eventuele inkijk zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Question, bij ons is de betonnen onderdorpel van de openslaande tuindeuren met 1.5 cm beton opgehoogd. Niet ideaal met het is wat het is. Omdat dit natuurlijk zeker op de randen kwetsbaar is wil ik hier een hoek profiel op lijmen. Maar dan de vraag waar vind ik die in Utrecht ?

Ik vind wel rvs profielen maar niet met een slipprofiel die ook wat groter is of via een webshop. Zelf dacht ik aan een hoekprofiel van een cm of 4 vanaf de bovenzijde gezien (waar je op stapt) en die dan cm of 1 a 2 naar beneden gaat. Aluminum vind ik er genoeg maar lijkt mij niet handig buiten in weer en wind .

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 20-05-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30
Waypoint schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:07:
Question, bij ons is de betonnen onderdorpel van de openslaande tuindeuren met 1.5 cm beton opgehoogd. Niet ideaal met het is wat het is. Omdat dit natuurlijk zeker op de randen kwetsbaar is wil ik hier een hoek profiel op lijmen. Maar dan de vraag waar vind ik die in Utrecht ?

Ik vind wel rvs profielen maar niet met een slipprofiel die ook wat groter is of via een webshop. Zelf dacht ik aan een hoekprofiel van een cm of 4 vanaf de bovenzijde gezien (waar je op stapt) en die dan cm of 1 a 2 naar beneden gaat. Aluminum vind ik er genoeg maar lijkt mij niet handig buiten in weer en wind .
Weet niet tot hoe groot ze gaan, maar wat als je zoekt naar een een rubberen slip profiel voor de trap?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Grrr de PV man is langs geweest en was zo door de vloer voor 3 gaatjes .. Echter door het plafond bij het eerste gat sloeg zijn boormachine vast .. en met moeite hebben we de boor eruit gekregen .. gevolg maar 1 gat voor zolder .. die gelijk gebruikt is voor PV ..

daar gaat mijn mogelijkheid om UTP naar zolder te brengen :(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Kun je niet zelf een gat bijboren @vso? Of heb je niet het juiste materiaal en was het daarom handig dat de PV-man het deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ethiron schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:27:
Kun je niet zelf een gat bijboren @vso? Of heb je niet het juiste materiaal en was het daarom handig dat de PV-man het deed?
inderdaad materiaal is een dingetje .. ik stond verbaast van de 30/40cm boor en metaal ga ik niet door komen vrees ik ..

en ik vrees ook dat mijn boor overleden is :(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien met een luchtnaald? Geen idee of het werkt, eigenlijk gemaakt om roest te verwijderen, maar het is in ieder geval minder heftig dan een normale beitel. Denk dat zo'n ding bij HBM 30€ kost ofzo, als je perslucht heb is dat de gok misschien wel waard.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 10-09 22:54

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Afgelopen oktober heb de schuur in mijn achtertuin eens aangepakt. We wonen heel klein en ik wilde een aparte ruimte maken voor mezelf. Niet zo zeer een mancave maar wel werkruimte. Geen rommelschuur meer maar een echte ruimte die extra oppervlakte geeft bij het toch al kleine huis en ons ook meer ademruimte geeft op die manier.

Ik vind het aardig gelukt.

Het begon met de deur aan de rechterkant, een binnendeur die verrot was en flink smoezelig was. De CV ketel van het huis hangt ook in de schuur. De binnenkant had een scheve vloer gemaakt van zijwaardse bakstenen, drie muren waren enkel baksteens en de voorkant was een houten wand die los geraakt was van de bakstenen fundering. Die muur was verder flink verrot de geperste houten panelen waren stuk en rot en de binnenkant was letterlijk rommel schuur. Er waren al aansluitingen voor de wasmachine en droger en lag een enkele electra groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lCNL-X8Vv9j7big3KMdM3DS9RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p60AxoVAzMKW1navMGvnBO7I.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst de CV ketel nog verplaatst want waar die eerst hing moest de deur komen en de muur gesloopt. De leidingen gingen door de grond het hoekje om. En daar hangt de ketel nu weer. Op het enige stukje ongeïsoleerde stukje muur in de ruimte ( |:( Dom had ik achteraf even anders moeten doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rYRw7ccO2EWzi-PdjCz0b6cbwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9rC26DKNH0fLnfJTPVRp3IQ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een stukje muur gesloopt en daarin een nieuwe dorpel gestort voor de deur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1kaN0PRag4nAVLRxnVJML5spLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCvZI8ClE5p91uPSCVftNSAh.jpg?f=fotoalbum_large

Waarna de bakstenen weer opgemetseld werden, een houten frame erop gezet werd en de ramen en deur gezet werd door mezelf. Ik heb een deurkozijn met deur en dubbelglas via marktplaats gekocht en twee PVC ramen waarvan een draaikiep en de ander met ventilatie, mocht ik gratis ergens afhalen. Binnen in is het een beetje een ratjetoe van isolatie. De nieuwe muur heeft 10cm Rockwool, de muur grenzend aan de buren heeft 2x 6cm glaswol dat ik nog had liggen (die muur heeft erachter ook een spou zitten) en de andere muren en de vloer hebben 4cm dik PIR. Dan zit er in het dak zelf nog 5cm piepschuim isolatie dat er al zat. Alles is voorzien van de juiste folie binnen en buiten en de naden zijn afgeplakt. Bij de ramen en deuren en bij de aansluitingen op de baksteen zit een flinke hoeveelheid PUR die later natuurlijk weggesneden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnAPVn1bdgV2lGP-yEuN2WSbSF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPTSl96pES9AnnFzaWX4OLlL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huTHBbDmSRimi8dr-o6gJdLJfPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHwAVGHRhcn8NVWvEsSTKOTg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wou de vloer ook isoleren en daarna van een zwevende houten vloer te voorzien. De achterwanden wilde ik al met pir platen geisoleren en ik wilde dat bij de vloer ook doen, helaas was de vloer te oneffen dus dat lukte niet. Ik kreeg hem niet goed waterpas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WN5DVoeLOhFW5vz6mcfypj4d0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7hbiZaEWMjp97if38TZlxZn.jpg?f=fotoalbum_large

Na dit mislukte idee heb ik met fermacellkorrels de vloer effen gemaakt bovenop de pir platen, waarna alsnog de houten vloer erop kwam. In de hoeken is dit steeds vast gemaakt. Nu heb ik een mooie effen vloer die ook dubbel geïsoleerd is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j6TdEXuN6DuIaCuvBUbow2_DVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tudC4Oe834GB2LraRgIugFIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen is alles afwerkt met gipsplaten, de naden zijn gedicht en alles is geschilderd. Ik heb er een Novilon vloer in gelegd en alles is afgewerkt met plinten. Inmiddels had ik ook al een extra groep getrokken omdat er tot dan toe maar een groep was (die dan de wasmachine, droger, koelkast, CV en airco erop had hangen). Ook had ik bekabeling getrokken naar buiten voor de buitenverlichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UcAam_Cp7Oo6AlOJUNqavtZ2h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VR4o889AMNTZMqpzLVQoc8XY.jpg?f=fotoalbum_large

De kast die ik al eerder postte staat op de plek van de wasmachine en droger in de foto hierboven. De foto is vanuit dezelfde hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQou84nWRWNEmqYnYZmLFkT7FRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClPfky4bEBUmZ9pwNfzrv7tK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4uwtNqYMe4wAJS8IImEsgP96HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUxsJFCJwFDUwAmLnXhFS3ak.jpg?f=fotoalbum_large
De buitenkant is afgewerkt met Keralit, waarbij ik bij een hoekje letterlijk 40cm mis van een afdekprofiel, die komt nu nog. Er is een doorvoer met mantelbuis voor de tuinslang vanuit binnen. De marktplaats deur die rood was is inmiddels keurig wit en binnen zijn alle schilderwerkzaamheden ook gedaan. Inmiddels hangt ook de verlichting buiten. Waar de ladder hierboven staat is inmiddels ook wat groen heen verplaatst en rondom de voet van de muur liggen nu kiezels. Onderin is alles met daklood afgewerkt uiteraard.

In de welven van het plafond heb ik nog ledstrips in een profiel gemaakt en buiten nog verlichting opgehangen. In een hoek staat nu mijn bureau. De ruimte wordt verwarmd middels een dubbele radiator en in de nabije toekomst wil ik er nog een kleine airco in gaan plaatsen omdat thuiswerken toch wel vaker voor gaat komen en dan wil ik graag een lekkere plek hebben om dat te doen.

De tijdsspanne voor dit hele project (ex dan de inrichting en bouw daarvan) was een kleine maand vanaf start tot einde in mijn eentje. Alleen de CV ketel heb ik laten verplaatsen en de buurvrouw heeft de laatste laag muurverf geschilderd. Voor de rest was het een solo project waarvan ik weer veel geleerd heb. We hebben nu echt een ruimte erbij en dat is erg fijn.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Pagina: 1 ... 7 ... 465 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/