[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:56
Megalomania schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Goeie tips, thanks!

Waarom kan ik meer isolatie materiaal kwijt als ik SLS vuren gebruik? Het is sterker maar als je nog steeds 2x3 gebruikt op 600mm van elkaar komt het nog steeds op hetzelfde neer?

Goed idee om ook tussen het houtenframe te isoleren! Wat zou je daartussen doen? 2cm van de muur af dus normaal steenwol past niet tenzij ik het ga snijden? Misschien een steenwol vloerplaat van 2cm?
2x3 inch komt overeen met 5x7 cm. Met sls bedoelde ik meer de maat dan de houtsoort. Die is 3x9 cm waarbij je dus 2 cm meer diepte hebt van je muur en dus 2 cm dikkere isolatie in kwijt kunt.

Je kunt ook een combinatie van steenwol en glaswol doen en tussen het frame en de muur doormidden gesneden Acoustifit doen van 4 cm dikte. Zolang die spouw maar lichtjes (dus niet aangedrukt) gevuld wordt, doet dat meer tegen geluid dan een luchtspouw. Steenwol is trouwens ook prima te snijden met een handzaag of broodmes maar irriteert wel ontzettend aan huid etc.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Even wat hout in elkaar getimmerd en daar wat gereedschap op gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2_pnQgxkqu3pcS3X4G01bIsQDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dqFEtAsNzqHASsibxtFaI6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqLOW-0bcvdRqE84V9Bo783h9h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTN6hUvY5PGtbSGfiuyrnaZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsonder twee 'verdiepingen' opslag voor 3+ meter materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NztTGY6vDglIlQ_UqrSrMKQYBFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e66AJC3tNJE41sZ2IDILGheK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog verzinnen wat ik met de ruimte linksonder ga doen. Midden onder word waarschijnlijk de afzuigruimte voor de machines, dus daar komt wat slangenwerk enzo. De volledige ruimte boven de werkbanken worden kastjes - de verdieping waar de afkortzaag staat bouw ik waarschijnlijk een kleine kap omheen om het zaagsel beter op te vangen en af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Stukje zagen dan zie je het aan de spanen, die zijn taaier bij PP. Je kan het ook voelen, maar dan moet je dat eerst eens ervaren hebben
of door er met een flinke hamer op te slaan. Krijg je een deuk, dan is het pp. Breekt het, dan heb je PVC.

Valt helaas niet onder non destructief testen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
GodDamage schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

2x3 inch komt overeen met 5x7 cm. Met sls bedoelde ik meer de maat dan de houtsoort. Die is 3x9 cm waarbij je dus 2 cm meer diepte hebt van je muur en dus 2 cm dikkere isolatie in kwijt kunt.

Je kunt ook een combinatie van steenwol en glaswol doen en tussen het frame en de muur doormidden gesneden Acoustifit doen van 4 cm dikte. Zolang die spouw maar lichtjes (dus niet aangedrukt) gevuld wordt, doet dat meer tegen geluid dan een luchtspouw. Steenwol is trouwens ook prima te snijden met een handzaag of broodmes maar irriteert wel ontzettend aan huid etc.
https://www.lood.nu/Files...-voor-geluidsisolatie.pdf
https://www.lood.nu/blog/geluidsisolatie-met-lood

Ik drop deze even. Bij auto's hebben ze vaak minder ruimte om geluid te dempen, en daarbij wordt lood gebruikt. Wellicht helpt dat ook bij een geluidsisolatiewand om niet teveel diepte kwijt te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:11
Milo85 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
Voor de houtbewerkers, ik heb een plaat mdf en hierin een uitsparing gemaakt voor de schuine dakbalk. Maar nu moet ik dus de onderkant van de uitsparing in verstek krijg
Met een grove vijl of rasp is dat stukje zo afgeschuind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:39
Wooldoor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:40:
Hoe weet je van bestaande witte afvoerbuizen of het PVC of PP is en dus wel of niet te lijmen?
ik zou zeggen 'probeer het te lijmen'; misschien heb je zelf, of een bekende, nog een restje lijm (er zou er niet speciaal een potje voor kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:56
rbaidjoe schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

of door er met een flinke hamer op te slaan. Krijg je een deuk, dan is het pp. Breekt het, dan heb je PVC.

Valt helaas niet onder non destructief testen 8)7
Was dat de eis dan? Wellicht wil hij er een mof aan lijmen en steekt hij al open uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 04:08
Recent heb ik de houten panelen bij ons op zolder verwijderd die aan de knieschotten vastzitten. Ik weet dat deze houten panelen onderdeel kunnen zijn van de dragende constructie, dus ik heb het houten frame wat achter de panelen zat versterkt met houten balken. Vervolgens heb ik dit houten frame extra goed vastgezet aan de houten balk die aan het dak zit, waardoor de gehele constructie zeer stevig is.

Afijn, Het houten framework is af, dus nu de afwerking. Ik heb gezien dat je systemen hebt dat je deuren aan een rails kunt hangen, maar dit vind ik niet zo mooi staan. Het liefst heb ik normale deurtjes, maar volgens mij kan dit niet, omdat je de deuren nooit op elkaar sluitend krijgt, waardoor je een spleet tussen de deuren houd, correct? (zie foto, rode streep is dan de spleet waar ik het over hebt).

Of bestaan er wellicht scharnieren (of andere systemen) waardoor je alles wel netjes aansluitend kunt maken of heeft een van jullie een andere oplossing? Bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e8tXwxafXY07fek9gKlf_N28ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoRErwMqeMeuDwhi8s3rRj3t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
YellowCab schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:07:

Of bestaan er wellicht scharnieren (of andere systemen) waardoor je alles wel netjes aansluitend kunt maken of heeft een van jullie een andere oplossing? Bedankt voor het meedenken!
[Afbeelding]
Interessant ik ben hetzelfde van plan en vrees dat het voor elk deurtje passen en meten gaat worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Recent heb ik de houten panelen bij ons op zolder verwijderd die aan de knieschotten vastzitten. Ik weet dat deze houten panelen onderdeel kunnen zijn van de dragende constructie, dus ik heb het houten frame wat achter de panelen zat versterkt met houten balken. Vervolgens heb ik dit houten frame extra goed vastgezet aan de houten balk die aan het dak zit, waardoor de gehele constructie zeer stevig is.
Dan zit je nog niet aan dezelfde schijfwerking waar die beplating voor zorgde...

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
leecher schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:37:
[...]

Dan zit je nog niet aan dezelfde schijfwerking waar die beplating voor zorgde...
Idd, ik denk dat je beter elke rechte hoek kan voorzien van hoekprofielen voor de beoogde stevigheid.
Een Ikea kast haalt zijn stevigheid door een hardboard plaatje aan de achterkant. Stel dat je dat hardboard plaatje weghaalt, dan kun je de bodemplaat, bovenplaat en zijwanden wel verdubbelen, maar je blijft scharnierende hoeken houden. Als je in de hoeken hoekprofielen plaatst wordt het geheel al wat starder.

De vraag is wel een beetje, hoeveel stevigheid kun je uit hoekprofielen halen t.o.v. een hele achterplaat.

Nu, met het knieschot, daar betreft de beplating geen hardboard, maar +- 10? mm dik spaanplaat. Dat is een stuk stijver, en levert dus veel meer stijfheid op. Mag ook wel, het gaat hier om een dak, en niet om een Ikea kast. Afijn, gelukkig bestaan er ook navenant grote dikke hoekprofielen.

Zijn er tweakers die bovenstaande redenering kunnen bevestigen of weerleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door rbaidjoe op 27-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 04:08
leecher schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:37:
[...]

Zou je dit kunnen toelichten?
rbaidjoe schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Idd, ik denk dat je beter elke rechte hoek kan voorzien van hoekprofielen voor de beoogde stevigheid.
Een Ikea kast haalt zijn stevigheid door een hardboard plaatje aan de achterkant. Stel dat je dat hardboard plaatje weghaalt, dan kun je de bodemplaat, bovenplaat en zijwanden wel verdubbelen, maar je blijft scharnierende hoeken houden. Als je in de hoeken hoekprofielen plaatst wordt het geheel al wat starder.
Ik heb alle hoeken verstevigd met hoekprofielen gelukkig ;) Tevens heb ik het knieschot opverdeeld in compartimenten zoals je kunt zien. Tussen deze compartimenten zitten grote platen die met de vorm van het dak meelopen. Deze platen zijn zo nauwkeurig gezaagd dat het dak er als het ware op rust. Deze platen zitten vervolgens vast aan de grond, het dak en de houten constructie die je op de foto ziet. Het geheel kan dus echt geen kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
YellowCab schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:29:
Tevens heb ik het knieschot opverdeeld in compartimenten zoals je kunt zien. Tussen deze compartimenten zitten grote platen die met de vorm van het dak meelopen. Deze platen zijn zo nauwkeurig gezaagd dat het dak er als het ware op rust. Deze platen zitten vervolgens vast aan de grond, het dak en de houten constructie die je op de foto ziet. Het geheel kan dus echt geen kant op.
Leuk, maar niet nodig volgens mij. De verwijderde platen zorgden ervoor dat de rechthoeken geen ruitvorm kunnen aannemen. Met de geplaatste hoekprofielen heb je dat volgens mij ondervangen. Ik ben echter geen bouwkundige, wel wat technisch inzicht (Mechanical Engineer) waarmee ik wat logisch probeer te redeneren.

Die platen die met de vorm van het dak meelopen doen wel wat als ze aan de dakbalken (weet daar de juiste naam niet van) zijn bevestigd en aan de vloer, wederom met hoekprofielen. Dan geef je je dak weer wat stijfheid vergelijkbaar met de werking van de verwijderde platen. Maar of e.e.a. aanvullend nodig is op wat je al hebt gedaan weet ik niet.

Nu nog antwoord op je vraag:
Stel dat je een keukenkastje pakt, of whatever voor ander kastje, waarvan alles wegzaagt, behoudens de voorste 5cm. Dat wat je overhoudt, kun je namaken, maar dan op jouw afmetingen, zodat je die spleet niet krijgt. M.a.w. de deurtjes op de dag plaatsen ipv in de dag.

[ Voor 28% gewijzigd door rbaidjoe op 27-10-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
HTT-Thalan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:05:
Even wat hout in elkaar getimmerd en daar wat gereedschap op gemonteerd:
Slimme oplossing de kolomboor door het werkblad heen. Zit nu niet in de weg bij stukken onder de afkortzaag, je kan alleen geen machineklem vastzetten maar als je die niet gebruikt is dat geen issue.

Afijn, Het houten framework is af, dus nu de afwerking. Ik heb gezien dat je systemen hebt dat je deuren aan een rails kunt hangen, maar dit vind ik niet zo mooi staan. Het liefst heb ik normale deurtjes, maar volgens mij kan dit niet, omdat je de deuren nooit op elkaar sluitend krijgt, waardoor je een spleet tussen de deuren houd, correct? (zie foto, rode streep is dan de spleet waar ik het over hebt).

[Afbeelding]
Wat bedoel je met deuren aansluitend zonder spleet? Waarschijnlijk een te grote opening omdat het materiaal tussen de deuren dikker is dan b.v. keukenkasten.
Als je dat bedoelt kan je dit voorkomen door de scharnieren voor elk deurtje aan dezelfde kant te doen (dus allemaal links of allemaal rechts) en de maat van je deuren af te stemmen zodat je een minimale spleet krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 23:55
Je kunt gewoon normale schroeven gebruiken neem ik aan, nadat die 20 meegeleverde op zijn? (hoezo zitten die er dan eigenlijk bij 8)7 ). En hoe krijg je die opvulhoutjes op maat? Of hoe maak je er daar extra van als je een geboord en geschroefd gat netjes dicht wilt maken, maar meer dan de meegeleverde opvulhoutjes nodig hebt?
breagor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:03:
en dat samen met deze dingen:

[Afbeelding]

werkt als een tierelier!
Hoe heet dit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
YellowCab schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:29:
Ik heb alle hoeken verstevigd met hoekprofielen gelukkig ;)
Zo'n hoekprofieltje doet geen reet qua stijfheid vergeleken bij een volle plaat spaanplaat als die netjes op de balken vast zit. Waar het dak op rust is ook het probleem niet, dat ging zonder je verstevigingen ook prima want die leunt niet op een stukje spaanplaat. Dit is constructief gehobbybob met verkeerde uitgangspunten wat goed gaat omdat men de rest er omheen robuust genoeg heeft bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 15:00

ydr

diabolofan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Je kunt gewoon normale schroeven gebruiken neem ik aan, nadat die 20 meegeleverde op zijn? (hoezo zitten die er dan eigenlijk bij 8)7 ). En hoe krijg je die opvulhoutjes op maat? Of hoe maak je er daar extra van als je een geboord en geschroefd gat netjes dicht wilt maken, maar meer dan de meegeleverde opvulhoutjes nodig hebt?
Dit zijn zeker geen gewone schroeven, deze schroeven hebben een platte kop waarmee de werkstukken tegen elkaar aangetrokken worden. Zijn kleine tellerkopschroeven, of iig iets soortgelijks.

De opvul stukjes kan je extra maken met deuvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:01
diabolofan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

[...]

Hoe heet dit? :)
Je kunt beter speciale pocket hole schroeven gebruiken. Ik gebruik die van UJK te verkrijgen bij gereedschappro, die zijn gewoon torx ipv bijv. de robertson schroeven van kreg, bevallen me prima. Voor deze dikkere balken gebruik ik de maximale grote (4x6), maar ze zijn er in allerlei maten en ook in een combi set.

Ik gebruik geen opvulhoutjes, de pocketholes zitten aan de onderkant in dit geval, en zie je dus toch niet. Wil je dit wel dan zijn ze ook los te koop, en er zijn tooltjes om ze zelf te maken van bijv. het hout waarmee je op dat moment werkt zodat er geen kleurverschil is. Maar die heb ik dus niet, heb die houtjes nog nooit gebruikt, gewoon de pocket holes uit het zicht aanbrengen :D

Die hoekklemmen worden ook wel clampsquares, hoekvierkant, of gewoon hoekklem endergelijke genoemd, geen idee wat nu de echte naam is, die van mij komen weer vanaf gereedschappro (merk milescraft), maar er staan ook varianten op bijv. Amazon of gewoon bij de hornbach (daar heten ze hoekspanner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De zolder verbouwing blijkt echt een enorme klus .. van kaal / ongeisoleerd naar een "vliering" met isolatie en dak isolatie en gipsafwerking .. .knieschotten, vloer afslijpen .. verlichting

cv hok, trapgat, 2 deuren .. verwarming veranderen komt er bij, nieuwe leiding werk voor de badkamer/keuken o ja en de ventilatie verbeteren. UTP kabels naar zolder
verven ..

En dan nog vloer neerleggen, kastenbouwen en speelhoek bouwen :)

leiding verleggenis alleen maar zodat je niet met lauw water in de keuken zit en niet na ff je haren inzepen met steenkoud water ..

Verwarming (dikwandige CV nu nog) is niet perse nodig maar huis is dan helemaal geoptimaliseerd voor de toekomst ..

nu ja moet de badkamer/ een slaapkamer en de woonkamer ook onder handen nemen .. maar dat zijn relatief simperele projecten waar bij het sneller kan ..

ik heb wel nieuwe toys .. stofkap voor de haakse slijper .. gips gereedschap :) cycloon stofvang ding ..,
Afbeeldingslocatie: https://canary.contestimg.wish.com/api/webimage/5ca2d56bebf530375c3978df-large.jpg

en deze

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61tvBKNKGlL._AC_SL1000_.jpg

ja ik ga latex/verf spuiten .. o.a omdat er plekken zijn die lastig te bereiken zijn .. grote oppervlaktes en misschien andere "gave" effecten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:26
@vso Dat plastic vat waar je de cycloon op hebt gaat imploderen. Is een rotklus om hem weer in model te krijgen, been there, done that.

Ik moet nog eens een houten kistje maken, naden even afkitten en deksel met een tochtstrip ofzo, zodat ie luchtdicht is en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]
Ervan uit gaande dat je een sporenkap heb achter de afwerking van je dak (dus balken van nok naar dakgoot) is het knieschot vooral bedoeld als extra punt ter ondersteuning om het doorhangen van je sporen/dakconstructie te verminderen. Daardoor werkt er dus een kracht vanuit je dak loodrecht naar je vloer. Daar zijn je staanders/knieschotten dus voor.

Als je in een tussenwoning zit wordt je dak aan weerszijden opgesloten door de daken van de buren en krijg je de stabiliteit uit de woningscheidende wanden. Zeker als er sprake is van een 'klapdak' waarbij beide zijden van je dak aan elkaar zitten dmv een scharnier.

Horizontale krachten die opgevangen zouden moeten worden door de beplating van je knieschot schat ik dan ook niet of niet zo heel groot in.

Als mijn bovenstaande aannames kloppen denk ik dat je niet iets van beplating hoeft terug te plaatsen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:44:
Je kunt beter speciale pocket hole schroeven gebruiken. Ik gebruik die van UJK te verkrijgen bij gereedschappro, die zijn gewoon torx ipv bijv. de robertson schroeven van kreg, bevallen me prima. Voor deze dikkere balken gebruik ik de maximale grote (4x6), maar ze zijn er in allerlei maten en ook in een combi set.

Ik gebruik geen opvulhoutjes, de pocketholes zitten aan de onderkant in dit geval, en zie je dus toch niet. Wil je dit wel dan zijn ze ook los te koop, en er zijn tooltjes om ze zelf te maken van bijv. het hout waarmee je op dat moment werkt zodat er geen kleurverschil is. Maar die heb ik dus niet, heb die houtjes nog nooit gebruikt, gewoon de pocket holes uit het zicht aanbrengen :D
Ik heb ook die van UJK erbij genomen, heb liever torx dan zo'n robertson schroef. De schroef zelf is, zoals @ydr al aangeeft, een soort kleine tellerkop, maar ik denk dat je met een gewone halfdraadse schroef met een cilinderkop ook wel een aardig eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:41

[Afbeelding]
Deurtjes tegen elkaar aan wordt lastig, dan gaan ze niet open :P maar is het probleem dat je de ruimte tussen die spleet in kijkt? Dan zou je daar een verticale stijl tussen kunnen zetten?

Of wellicht gewoon vierkante platen met magneten vastzetten die je er dan uit kan halen als je erin wilt? dan kun je veel strakker werken me dunnere spleet.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:25
leecher schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Zo'n hoekprofieltje doet geen reet qua stijfheid vergeleken bij een volle plaat spaanplaat als die netjes op de balken vast zit. Waar het dak op rust is ook het probleem niet, dat ging zonder je verstevigingen ook prima want die leunt niet op een stukje spaanplaat. Dit is constructief gehobbybob met verkeerde uitgangspunten wat goed gaat omdat men de rest er omheen robuust genoeg heeft bedacht.
M.a.w. de platen waren overbodig, net als de geplaatste hoekprofielen.

Mocht je toch iets terug willen plaatsen kun je ook een aantal 'nep' deurtjes maken natuurlijk, met daarachter een schoor of plaat.

[ Voor 10% gewijzigd door emot op 28-10-2020 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:37
Martinusz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:16:
[...]
[..]

Of wellicht gewoon vierkante platen met magneten vastzetten die je er dan uit kan halen als je erin wilt? dan kun je veel strakker werken me dunnere spleet.
Als ik een tip mag geven.. doe dat laatste alsjeblieft niet. Ik heb dat hier op zolder. Wat een hel!
Dan wil je achter het eerste schot zijn, trek je die los, flikkeren de anderen als een domino ook om. Nee handig is anders.

Een spleet achter je deurtjes kun je toch prima oplossen door een latje achter één van de deurtjes te bevestigen? Of zoiets (tongnaald)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/191324/files/93820334/650x650x2/austria-deuren-tongnaald-opdek-deuren.jpg

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik ben m'n hardhouten trap aan het renoveren. Deze was voorzien van blanke lak en wil ik ook weer herstellen in blanke lak. Nu helemaal kaal geschuurd, maar op de traptreden zie je precies in het midden nog steeds een andere kleur. Als ik de trap afneem met st Marc, kleurt dat nog donkerder dan de rest, alsof het nat is en de rest droog. Natuurlijk een gevolgd van het lopen, maar ik weet niet zo goed wat er nou mee aanmoet.

Heb het zelfs met korel 60 geschuurd maar het is niet echt weg te krijgen. Ik ben bang dat als ik het ga lakken, er op die plekken ook donkere plekken komen. Weet iemand wat ik het beste kan doen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

FireFoz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:04:
Ik ben m'n hardhouten trap aan het renoveren. Deze was voorzien van blanke lak en wil ik ook weer herstellen in blanke lak. Nu helemaal kaal geschuurd, maar op de traptreden zie je precies in het midden nog steeds een andere kleur. Als ik de trap afneem met st Marc, kleurt dat nog donkerder dan de rest, alsof het nat is en de rest droog. Natuurlijk een gevolgd van het lopen, maar ik weet niet zo goed wat er nou mee aanmoet.

Heb het zelfs met korel 60 geschuurd maar het is niet echt weg te krijgen. Ik ben bang dat als ik het ga lakken, er op die plekken ook donkere plekken komen. Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Moet je niet juist de plekken die niet donker kleuren verder schuren? Als het donker kleurt trekt de vloeistof erin en heb je kaal hout. Als dat op andere plekken niet gebeurt heb je misschien daar nog geen kaal hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:55

M-ThijZ

Riding on Rails

Ter voorbereiding op wat schilderwerk binnen ben ik mijn kozijnen aan het schuren. Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen om de volgende plekken weer netjes te krijgen.

Ik ben van plan om twee lagen zijdeglans lakverf aan te brengen en niet te gronden. 't blijft RAL 9010 en over het algemeen is de verf nog in goede staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxuBYuv7queiPI3CJEKjfCYtDHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvH5ORN3O2QwLGqE5MLAc3cb.jpg?f=fotoalbum_large

A) Er zit hier een scheur in het hout. Kan ik dit het beste vullen met houtplamuur? Het is zo dun, na dat ik mij afvraag of er überhaupt iets te vullen valt. Of zou voorlakken en aflakken voldoende zijn om 't netjes af te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv5R_jfPtf7cMMNh6_vDKaPOtbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtGKNLsaRnwsSmUyp5tinWz7.jpg?f=fotoalbum_large
B ) De beglazingskit ziet er in deze hoek van het raam er nogal vies uit. Kan ik dit schoon krijgen voordat ik ga verven? De barsten lijken van de bestaande verflaag te zijn.

Of moet ik de beglazingskit vervangen op deze plek? :o Ik twijfel of ik dat zou kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re-dB4BHDhIUyNj5qibHr9dy7cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNNoQMheMnng7YdhEQL6p0tw.jpg?f=fotoalbum_large

C)Op deze plek zit er een kier tussen de glaslat en het kozijn. Het lijkt mij logisch om naden en kieren dicht te kitten met acrylaatkit voor het schilderen. Echter is dit hier al gedaan. Moet ik deze oude kit eerst in zijn geheel verwijderen als ik zie dat het op plekken gebarsten is, of kan ik hier overheen schilderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Als je voorzichtig bent, is beglazingskit verwijderen geen rocket-science. Opnieuw aanbrengen ook niet. Ik had zelf enorm veel schimmel aan de kit van de binnenkant, door vocht van buiten (lekkage). Met een stanleymesje de kit losgesneden aan raam- en kozijnzijde (niet te diep! anders zit je in het isolatiespul te snijden) en losgetrokken. Daarna met Den Braven Hybriseal 2PS gedicht.

Mocht je nog geen kitpistool hebben: Koop 1x een goede.... die niet blijft "nalopen". Was voor mij een eye-opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:01:
Als je voorzichtig bent, is beglazingskit verwijderen geen rocket-science. Opnieuw aanbrengen ook niet. Ik had zelf enorm veel schimmel aan de kit van de binnenkant, door vocht van buiten (lekkage). Met een stanleymesje de kit losgesneden aan raam- en kozijnzijde (niet te diep! anders zit je in het isolatiespul te snijden) en losgetrokken. Daarna met Den Braven Hybriseal 2PS gedicht.

Mocht je nog geen kitpistool hebben: Koop 1x een goede.... die niet blijft "nalopen". Was voor mij een eye-opener.
Definiëer niet blijven nalopen? Ik heb een goede (normaalgesproken, zoiets), en die heeft zo'n mechanisme dat je de hendel naar voren / boven kunt duwen om de kracht op de kit eraf te halen, maar, afhankelijk van hoeveel kracht ik ervoor heb gezet, en welke kit, kan er nog best veel uitkomen tijdens het nalopen. Acrylkit is daar vooral erg gevoelig voor.

Zelfs al haal je de druk eraf van het pistool, blijft denk ik toch nog wat druk in de bus zitten, en uit het tuitje is makkelijker dan de bodem terug duwen, dus loopt er toch altijd nog een beetje uit het tuitje.

Misschien is het nog erger met andere kitpistolen, maar het is zeker niet zomaar weg met een beter kitpistool.

Als je high-tack ook wilt gebruiken, is een degelijk kitpistool wel aan te raden. Niet alleen omdat een slappe zo dubbel kan vouwen, maar ook zodat je zelf niet zoveel kracht hoeft te zetten door een fijne krachtoverbrenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@henkie196 heb zelf deze van Bison
https://www.praxis.nl/ver...tool-power-pistol/5245124

Een stuk minder duur als de jouwe.... Zelf met acrylkit gewerkt, en bij mij liep die absoluut niet na met deze. Met de action-variant wel.

Als er nog zoveel druk op het kitpistool zit, knijp je dan niet gewoon teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Laatst online: 29-09 19:25
henkie196 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Definiëer niet blijven nalopen? Ik heb een goede (normaalgesproken, zoiets), en die heeft zo'n mechanisme dat je de hendel naar voren / boven kunt duwen om de kracht op de kit eraf te halen, maar, afhankelijk van hoeveel kracht ik ervoor heb gezet, en welke kit, kan er nog best veel uitkomen tijdens het nalopen. Acrylkit is daar vooral erg gevoelig voor.

Zelfs al haal je de druk eraf van het pistool, blijft denk ik toch nog wat druk in de bus zitten, en uit het tuitje is makkelijker dan de bodem terug duwen, dus loopt er toch altijd nog een beetje uit het tuitje.

Misschien is het nog erger met andere kitpistolen, maar het is zeker niet zomaar weg met een beter kitpistool.

Als je high-tack ook wilt gebruiken, is een degelijk kitpistool wel aan te raden. Niet alleen omdat een slappe zo dubbel kan vouwen, maar ook zodat je zelf niet zoveel kracht hoeft te zetten door een fijne krachtoverbrenging.
Ik heb die ook. Bij mij loopt die niet na vreemd genoeg. Ik heb er eergisteren nog mee gewerkt. Hoeveel loopt die na (in cm)? Wanneer duw je de hendel naar voren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:20:
@henkie196 heb zelf deze van Bison
https://www.praxis.nl/ver...tool-power-pistol/5245124

Een stuk minder duur als de jouwe.... Zelf met acrylkit gewerkt, en bij mij liep die absoluut niet na met deze. Met de action-variant wel.

Als er nog zoveel druk op het kitpistool zit, knijp je dan niet gewoon teveel?
Het kitpistool laat wel de druk af. Als ik de 'duwstok' zelf naar achteren trek loopt het nog steeds na. Nalopen is met siliconen een stuk minder dan met acryl, maar dat is meer een functie van de eigenschappen van de kit, denk ik. High tack loopt niet na, natuurlijk ;)

Voor de druk in de bus, het gebeurt als ik niet zo hard knijp, en meer als ik harder knijp. Maar te hard knijpen is denk ik niet het issue, want hoe hard je knijpt is normaalgesproken een functie van hoe snel je kit, en iemand die vaak kit zal vast sneller gaan dan ik. Misschien zijn het de kitbussen zelf, alhoewel ik het met meerdere merken heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Brutalsranan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:33:
Ik heb die ook. Bij mij loopt die niet na vreemd genoeg. Ik heb er eergisteren nog mee gewerkt. Hoeveel loopt die na (in cm)? Wanneer duw je de hendel naar voren?
Hendel meteen na loslaten naar voren, loopt daarna tussen de 2-8 cm na, afhankelijk van hoeveel kracht ik daarvoor op de bus heb gezet (of, hoe snel ik de kitnaad af werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHcXAsgzbsUu3TV5czwmPtkx0cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeeyNuD3a8Z6j5SYQaWOtYpX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben mijn keuken aan het monteren, iemand enig idee wat die witte dingetjes zijn en waarvoor ik ze moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:31
appelflap1992 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:41:
[Afbeelding]

Ik ben mijn keuken aan het monteren, iemand enig idee wat die witte dingetjes zijn en waarvoor ik ze moet gebruiken?
volgens mij om de planken vast te klemmen die onder de kastjes komen. (tussen vloer en kast zeg maar). Die planken waarmee je de ruimte onder de kastjes afdekt.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@henkie196 das toch vreemd. Met Acrylkit (wat volgens jouw veel naloopt) stopt de flow bij mij direct als ik de hendel in druk voor release... Bij mijn Action-variant zag ik wat jij ook ervaart: Nalopen van een beetje tot héél veel XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 22:28
robkrekel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 06:54:
@vso Dat plastic vat waar je de cycloon op hebt gaat imploderen. Is een rotklus om hem weer in model te krijgen, been there, done that.

Ik moet nog eens een houten kistje maken, naden even afkitten en deksel met een tochtstrip ofzo, zodat ie luchtdicht is en klaar.
@robkrekel zelfde hier gehad met een plastic vat. Zonde van het vat ook. Geprobeerd te verstevigen maar zonde van de tijd en moeite om dat te doen. Gebruik nu een 60L metalen vat (van https://www.vatenonline.nl/c-3015041/dekselvaten/) welke perfect werkt en qua prijs ook best meevalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OP zoek naar wat instructievideos kwam ik dit kanaal tegen: YouTube: Aniela McGuinness - YouTube
Voorproefje:

Over haar inhoudelijke kennis heb ik (nog) geen mening :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Laatst online: 30-09 16:17
Leviathius schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

volgens mij om de planken vast te klemmen die onder de kastjes komen. (tussen vloer en kast zeg maar). Die planken waarmee je de ruimte onder de kastjes afdekt.
Plinten??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

The Eagle schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:05:
OP zoek naar wat instructievideos kwam ik dit kanaal tegen: YouTube: Aniela McGuinness - YouTube
Voorproefje:
[YouTube: Easy How to DO it - Polyurethane]

Over haar inhoudelijke kennis heb ik (nog) geen mening :P
Inhoudelijk is ze ook niet wat 't eerste oog biedt

;) :D

[ Voor 4% gewijzigd door Tjark op 28-10-2020 12:33 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Tjark schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Inhoudelijk is ze ook niet wat 't eerste oog biedt [hmmm]
;) :D
Die reacties eronder ook.
Weet niet of ik moet _O- of :F

Maak zelf voor mijn werk ook how-to filmpjes :+ toch maar eens een voorstel doen bij de baas :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

robkrekel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 06:54:

Dit was een random foto .. maar ik ga het ervaren :) anyway ik ben al blij als het werkt zoals geadverteerd ..
ik baal ervan dat de verloopjes niet super passen niks wat een beetje tape oplost .. maar netjes is anders ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
henkie196 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Hendel meteen na loslaten naar voren, loopt daarna tussen de 2-8 cm na, afhankelijk van hoeveel kracht ik daarvoor op de bus heb gezet (of, hoe snel ik de kitnaad af werk).
Ik denk dat het een maandagochtendmodel is. Heb je nog garantie? Bij mij stopt het namelijk direct. Ook met acrylaatkit. Dat is ook de reden dat ik voor dit model gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
appelflap1992 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:41:
[Afbeelding]

Dat zijn steunen voor de plinten. Zo blijven ze mooi op de juiste afstand. Als het goed is kan je die onder de kastjes inschuiven in een houder. Anders moet je de houders er zelf nog inspijkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Brutalsranan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:46:
Ik denk dat het een maandagochtendmodel is. Heb je nog garantie? Bij mij stopt het namelijk direct. Ook met acrylaatkit. Dat is ook de reden dat ik voor dit model gekozen heb.
Zou sowieso onder garantie moeten vallen, ding is net een paar maanden oud (en heeft altijd hetzelfde gedrag gehad). Ga het eens proberen. Bedankt voor de ervaringen, ik was er gewoon vanuit gegaan dat het normaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
henkie196 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Zou sowieso onder garantie moeten vallen, ding is net een paar maanden oud (en heeft altijd hetzelfde gedrag gehad). Ga het eens proberen. Bedankt voor de ervaringen, ik was er gewoon vanuit gegaan dat het normaal was.
Mooi dan heb je zometeen hopelijk een goed model. Mochten ze moeilijk doen: ik ga van het weekend weer kitten. Dan maak ik wel een filmpje voor je ter vergelijking. Laat me maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Maar als de kit doorloopt terwijl de duwstang helemaal terug is getrokken kan het toch niet aan de kitspuit liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:22:
Maar als de kit doorloopt terwijl de duwstang helemaal terug is getrokken kan het toch niet aan de kitspuit liggen?
Ik dacht dat dat wel gebeurde, maar misschien herinner ik het me verkeerd en loopt de kit nog na voordat ik de stang terug kan trekken. Zal het anders vanavond nog een keertje testen, als ik tijd ervoor kan vinden, moet toch nog een klein stukje af kitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:12
henkie196 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Ik dacht dat dat wel gebeurde, maar misschien herinner ik het me verkeerd en loopt de kit nog na voordat ik de stang terug kan trekken. Zal het anders vanavond nog een keertje testen, als ik tijd ervoor kan vinden, moet toch nog een klein stukje af kitten.
Als je een no-drip kitpistool hebt zou de stang/zuiger van je pistool iets moeten terugveren zodra je de knijpgreep loslaat. Bij het bisonpistool zorgt het bladveertje op de hendel die je moet indrukken om de stang terug te trekken daarvoor.
Op het plaatje bij Ecotools is het beter te zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/5170a028431e6fb6e7b634171bb69920/k/s/ks202d_3_8.jpg

De stang veert dan een paar mm terug, omdat de kokers (en het pistool zelf ook) elastisch zijn en sommige kit ook nog eens compressibel is, kan die paar mm soms niet genoeg zijn om de hele druk van de koker af te halen waardoor je dus alsnog blijft nadruppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
orf schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Moet je niet juist de plekken die niet donker kleuren verder schuren? Als het donker kleurt trekt de vloeistof erin en heb je kaal hout. Als dat op andere plekken niet gebeurt heb je misschien daar nog geen kaal hout.
Dat klinkt idd wel logisch, maar als ik kijk hoe het er uit ziet ziet het er toch echt wel als kaal hout uit... hier een foto. Ik denk dat het misschien dieper verkleurd is door schoeisel of huidvetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SWm1XPQ5AIxlUhYz2tlYZa23OQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEwHY3EXnUs0eCAcjnj8xtTV.jpg?f=fotoalbum_small

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Mattheus_92 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

@robkrekel zelfde hier gehad met een plastic vat. Zonde van het vat ook. Geprobeerd te verstevigen maar zonde van de tijd en moeite om dat te doen. Gebruik nu een 60L metalen vat (van https://www.vatenonline.nl/c-3015041/dekselvaten/) welke perfect werkt en qua prijs ook best meevalt.
Ik kan wel aan 60 liter verfblikken komen, dat zou ook moeten kunnen denk ik zo. Zal eens horen of er weer eentje mijn kant op kan, ik gebruik er eentje als stookvat zomers. Wel op een winderige dag eerst de verf er uit branden :Y
vso schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Dit was een random foto .. maar ik ga het ervaren :) anyway ik ben al blij als het werkt zoals geadverteerd ..
ik baal ervan dat de verloopjes niet super passen niks wat een beetje tape oplost .. maar netjes is anders ..
Ja, dat had ik ook. Pittig zitten klooien met verloopstukjes van allerhande rommel en ducttape :+

[ Voor 25% gewijzigd door robkrekel op 28-10-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
henkie196 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Het kitpistool laat wel de druk af. Als ik de 'duwstok' zelf naar achteren trek loopt het nog steeds na. Nalopen is met siliconen een stuk minder dan met acryl, maar dat is meer een functie van de eigenschappen van de kit, denk ik. High tack loopt niet na, natuurlijk ;)

Voor de druk in de bus, het gebeurt als ik niet zo hard knijp, en meer als ik harder knijp. Maar te hard knijpen is denk ik niet het issue, want hoe hard je knijpt is normaalgesproken een functie van hoe snel je kit, en iemand die vaak kit zal vast sneller gaan dan ik. Misschien zijn het de kitbussen zelf, alhoewel ik het met meerdere merken heb gehad.
@henkie196
Toevallig heb ik hetzelfde. Ik ben gister en eergisteren ook aan het kitten geslagen met acryl kit.
Ik had speciaal voor deze klus ook de HK40 kitspuit gekocht. Ook bij mij als ik de hendel naar voren heb terug gebracht loopt er zo een paar cm kit uit, ook nog na een aantal minuten. Ik was een kozijn aan het afwerken een paar minuten, en ondanks dat ik de kitmond al 2x had gereinigd, was er toch nog een paar cm kit gaan lekken.
Omdat ik halverwege de klus hier zo gek van werd ( kit zat inmiddels al in de gordijnen e.d ) ben ik overgestapt naar mijn oude Bison kitspuit, degene die hierboven ook benoemd is. Deze ligt ten eerste een stuk lichter in de hand en daarnaast lekt deze een stuk minder, zo nu en dan een halve cm.
Ik moet wel zeggen dat ik het met deze kitspuit lastig is om idd dikkere kit te spuiten, dan moet je echt hard knijpen. Ook wel eens gehad dat ik er niks uit geknepen kreeg. High Tack heb ik hier niet mee "gespoten", dus hoe en of dat gaat weet ik niet.

Ben wel benieuwd of je/we hier garantie op hebben. Ik dacht dat ik door de Bison verwend was. Ik heb geen ervaringen met andere kitspuiten.
Er zit ook nog iets van een stelschroef op, geen idee of die aanpassen nog iets beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Een dezer dagen weer leuk klusje te doen, op zich niet zo spannend :) de mechanische ventilatiebox vervangen die boven het trapgat op behoorlijke hoogte hangt.

Oude box (23 jaar oud) maakte takke herrie (40db in laagste stand), dat was gewoon niet meer te doen, nieuwe box ff snel getest....gewoon geen geluid op laagste stand :o gelijk ook met een afstandsbediening kastje :Y

Lastigste wordt nog wel de spirobuis op maat maken op die hoogte (nieuwe box is groter/breder) en op te hangen. Daarnaast de perilex snoer omwisselen van de oude naar de nieuwe, want uiteraard zit er maar een anderhalve meter snoer aan de nieuwe :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:34:
Ja, dat had ik ook. Pittig zitten klooien met verloopstukjes van allerhande rommel en ducttape :+
Dat is de reden dat ik deze set toendertijd had gekocht. Scheelt weer een boel uitzoekwerk met verloopstukjes en tussen buizen. Is niet meest ideale cycloon, te topzwaar en valt veel te makkelijk om, maar de (plastic) emmers houden het prima, zelfs al zie ik de slangen flexen vanwege de onderdruk die de stofzuiger trekt.
Carlito schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:49:
@henkie196
Toevallig heb ik hetzelfde. Ik ben gister en eergisteren ook aan het kitten geslagen met acryl kit.
Ik had speciaal voor deze klus ook de HK40 kitspuit gekocht. Ook bij mij als ik de hendel naar voren heb terug gebracht loopt er zo een paar cm kit uit, ook nog na een aantal minuten. Ik was een kozijn aan het afwerken een paar minuten, en ondanks dat ik de kitmond al 2x had gereinigd, was er toch nog een paar cm kit gaan lekken.
Omdat ik halverwege de klus hier zo gek van werd ( kit zat inmiddels al in de gordijnen e.d ) ben ik overgestapt naar mijn oude Bison kitspuit, degene die hierboven ook benoemd is. Deze ligt ten eerste een stuk lichter in de hand en daarnaast lekt deze een stuk minder, zo nu en dan een halve cm.
Ik moet wel zeggen dat ik het met deze kitspuit lastig is om idd dikkere kit te spuiten, dan moet je echt hard knijpen. Ook wel eens gehad dat ik er niks uit geknepen kreeg. High Tack heb ik hier niet mee "gespoten", dus hoe en of dat gaat weet ik niet.

Ben wel benieuwd of je/we hier garantie op hebben. Ik dacht dat ik door de Bison verwend was. Ik heb geen ervaringen met andere kitspuiten.
Er zit ook nog iets van een stelschroef op, geen idee of die aanpassen nog iets beïnvloed.
Als een Bison kitspuit van 1/3e de prijs verwennen is, dan hebben we de verkeerde kitspuit gekozen. Ik ga het vanavond in ieder geval navragen bij de winkel waar ik 'em vandaan heb, want jouw ervaringen heb ik ook precies (zonder dan de siliconenkit in de gordijnen, daar zou ik echt pissig van worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@henkie196 het verschil wat ik online lees is dat een "gewone" kitspuit dus op druk blijft, TOT je op de release drukt. Hierdoor kan het dus zijn dat je al overdruk hebt gecreerd doordat je al even bezig bent en dat blijft stromen.

Bij een "dripless" variant, wordt elke keer als je de hendel loslaat, de druk eraf gehaald. Hierdoor heb je dat probleem van opbouwende druk minder tot niet.

Dus je hebt wel een goede gekocht. Kwaliteit is vast fenomenaal. Alleen mist die een fijne functie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik had eerst goedkope kitspuit, die weggegooid en nu deze
Afbeeldingslocatie: https://www.manutan.nl/img/S/GRP/ST/AIG2440722.jpg

ik heb over perslucht/elektrische kitspuit nagedacht maar prijs vs gebruik is het niet waard. nu wat meer geinvesteerd in bv siliconen kit verwijder spatel(s) en ander kit tools .. ik gebruik liever wat meer kit voor een betere afwerking ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:37
FireFoz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Dat klinkt idd wel logisch, maar als ik kijk hoe het er uit ziet ziet het er toch echt wel als kaal hout uit... hier een foto. Ik denk dat het misschien dieper verkleurd is door schoeisel of huidvetten

[Afbeelding]
Ik zeg niets meer aan doen.. behalve blanke lak er op. Beetje karakter in je huis is niets mis mee. Accentueer het nog ff met wat lampjes en klaar is FireFoz

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51BFWQMyd-L._AC_SY400_.jpg

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:34:
ik had eerst goedkope kitspuit, die weggegooid en nu deze
[Afbeelding]

ik heb over perslucht/elektrische kitspuit nagedacht maar prijs vs gebruik is het niet waard. nu wat meer geinvesteerd in bv siliconen kit verwijder spatel(s) en ander kit tools .. ik gebruik liever wat meer kit voor een betere afwerking ..
Pff ik was begonnen met een heel billige spuit van 4.95 bij de kwantum. Was voor 2 dotjes montagekit prima. Doel bereikt.

Tot we meer gingen kitten hier... toen maar een 25E ding van de Hornbach gehaald. Het verschil zit hem er met name in dat de HB-spuit de duwer recht naar voren duwt. De cheapass-spuit schuin omhoog. Gevolg is dat je heel veel knijpenergie stopt in het krombuigen van de kitspuit (die van zo'n slap metaal is dat dat kan, maar ook weer sterk genoeg is dat het veel energie kost). Na een meter of wat kramp in je poten.

Heel irritant.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Laatst online: 15:38

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb last van een lekkende pijp.... :p

Op onze zolder loopt een pcv buis tbv de riool ontluchting door het schuine dak. Ondanks dat dit aan de buitenkant is afgewerkt met een klein ‘schoorsteentje’ lekt er toch wat regenwater in de buis. Opzich geen probleem, want komt toch in het riool uit, maar bij een van de pvc bochten lekt het een heel klein beetje bij een van de naden.

Ik heb er al extra pvc lijm op gesmeerd in de hoop de naad te dichten en heb er een pvc ring omheen geplakt met pvc lijm, maar alsnog komen er af en toe wat druppels door de kier. Vandaag een rolletje Bison Rubber Seal gekocht en die eromheen gedaan, maar ook daarmee bleef het lekken, dus maar weer verwijderd. (Zat waarschijnlijk niet strak genoeg om de buis heen, wat lastig gaat door de plek en doordat het uiteraard precies bij een bocht is.)

Hoe kan ik het druppen wel stoppen, zonder de hele buis te vervangen? Is rondom afkitten een optie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5B_ACtzCxfwFncI_p-n8t8djEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uifd6lt1Tc7lYx7cyb8isAnT.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Meelobee op 28-10-2020 20:17 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Laatst online: 16-09 11:55
Meelobee schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:10:

Hoe kan ik het druppen wel stoppen, zonder de hele buis te vervangen? Is rondom afkitten een optie?[Afbeelding]
Zou helemaal opnieuw lijmen helpen? Als je de delen flink verwarmt wordt de PVC lijm zacht en kun je de delen uit elkaar halen om opnieuw te lijmen. Met een verfafbrander lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Laatst online: 09-09 16:35
Begonnen met de binnenzijde van onze schuur te beplaten met OSB. Gelukkig een vrij droge ruimte.

Vriendin vind het toch wat houterig en nu het plan om het te gaan behandelen. Liefst wit van kleur.

Een snelle google tocht gaf geen uitsluitsel. Latex, Grondverf plus lak, Beits...🤷‍♂️

Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Leviathius schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Bedankt voor je bericht, ik zie nog niet echt in hoe die te gebruiken daarvoor maar ben er ook nog niet aan toe. Helft van de kasten staat nu, koelkast en oven zijn aangesloten. Best wel een gedoe z'n keuken met alleen een tekening en geen handleiding ofzo, maar 1100 euro voor montage betalen vond ik te gek. Tot nu toe een goede keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 06:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Octagen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:01:
Begonnen met de binnenzijde van onze schuur te beplaten met OSB. Gelukkig een vrij droge ruimte.

Vriendin vind het toch wat houterig en nu het plan om het te gaan behandelen. Liefst wit van kleur.

Een snelle google tocht gaf geen uitsluitsel. Latex, Grondverf plus lak, Beits...🤷‍♂️

Iemand een gouden tip?
Het is maar net welke look je wilt hebben. In de schuur in ons oude huis heb ik het met Action grondverf wit gerold en dat had wat mij betreft een prima (matte) uitstraling. Als je glans wilt zul je er nog overheen moeten lakken. Latex is niet voor op hout.

[ Voor 46% gewijzigd door breinonline op 28-10-2020 21:15 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45

Iemand een gouden tip?
Houtprimer plus muurverf werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Laatst online: 09-09 16:35
breinonline schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:15:
[...]

Het is maar net welke look je wilt hebben. In de schuur in ons oude huis heb ik het met Action grondverf wit gerold en dat had wat mij betreft een prima (matte) uitstraling. Als je glans wilt zul je er nog overheen moeten lakken. Latex is niet voor op hout.
Ja de kleur (dekkend) wit vind ik ongeacht soort glans/zijde/mat afwerking het belangrijkste.

Eens kijken in hoeverre dit duurzaam is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:24
Meelobee schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:10:

Hoe kan ik het druppen wel stoppen, zonder de hele buis te vervangen? Is rondom afkitten een optie?
Zo te zien is er hemelwaterafvoer gebruikt en is dit in elkaar geschoven zonder lijm.
Alleen zit die niet overal zoals hij hoort, de spie hoort beneden in de pijp en de mof boven waar de bovenpijp in zit. Zo kan het eigenlijk nooit lekken.
Bij jou zit de bovenste bocht verkeerd om, de spie zit boven, (daar zit jouw ring om) en de mof zit beneden.
Heb je de ring wel helemaal vastgelijmd? Dan zou hij daar niet meer moeten lekken maar dan heb je kans dat hij op het horizontale stukje gaat lekken.

Theoretisch lijkt me dit allemaal niet verlijmd, je zou het horizontale stuk uit elkaar moeten kunnen schuiven tussen de bochten (als je ca 4,5 cm beweging kunt maken met de staande pijp) en vervolgens alles los kunnen schuiven.
Doe dit wel pas nadat je elke overgang gemerkt hebt met twee of drie streepjes met stift, zodat je alles daarna exact in de juiste positie terug kan lijmen.
Eerst alle bochten, als laatste de horizontale koppeling.

Je kan natuurlijk de bochten maar een cm uitschuiven en die rand insmeren met lijm en terugschuiven, je krijgt dan echter een lelijk stuk pijp. Tenzij je direct schoonmaakt met PVC cleaner, maar zo`n blik kost best wel, maar de lijm wordt dan naar buiten geschoven.
Als je het uit elkaar kan halen kan je binnen in de pijp lijmen zodat de lijm naar binnen geduwd wordt, dan hoef je niets (hooguit de stiftstreepjes) schoon te maken en hou je een cleane pijp over.

Maar als je twee ringen goed lijmt, één om waar hij nu zit en één op de horizontale overgang dan zou het ook dicht moeten zitten. Op het horizontale stukje zet je de opening boven, water loopt over de bodem, op waar de ring nu zit op de kant waar je op de foto tegen aan kijkt, lekwater zal via de binnenbocht lopen. Maar dat is dus een beetje het probleem, als je een ring maakt kom je een stukje tekort. Lekwater kan ook via de buitenbocht lopen.

En hou de pijp die door het dak gaat heel goed vast als je daar de bocht uit gaat schuiven. Als dat los gaat buiten moet je het dak op.

[ Voor 53% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2020 22:10 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:05

Iemand een gouden tip?
Ik ben bezig de binnenkant van het dierenverblijf (Spano v313) aan het rollen met Action grondverf. Net bezig met de 2 laag en dekt nu bijna, groene zie je er een klein beetje doorheen. Het is erg mat nu van kleur. Ik lak het nog even af met aflak van de Action. Meende dat het €6 per pot was, grond- en aflakverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix

Iemand een gouden tip?
Eerst in de grondverf zetten en daarna aflakken met mat/zijdeglans/hoogglans verf, waar zelf je voorkeur naar uitgaat.
Grondverf en verf op letten dat die bij elkaar passen, allebei op waterbasis of allebei of terpentine basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
henkie196 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Dat is de reden dat ik deze set toendertijd had gekocht. Scheelt weer een boel uitzoekwerk met verloopstukjes en tussen buizen. Is niet meest ideale cycloon, te topzwaar en valt veel te makkelijk om, maar de (plastic) emmers houden het prima, zelfs al zie ik de slangen flexen vanwege de onderdruk die de stofzuiger trekt.
Voor die €130 verschil met de cycloon van ali en apart gekochte vat voor €10 loop ik wel even wat te kloten hoor. Nu even een kist maken van MDF wat ik al heb liggen of dat verfblik even scoren en klaar is krekel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
emot schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:19:
[...]

M.a.w. de platen waren overbodig, net als de geplaatste hoekprofielen.
Lastig inschatten dit, of het is sarcasme of je begrijpt het probleem niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Laatst online: 06:25
leecher schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:22:
[...]

Lastig inschatten dit, of het is sarcasme of je begrijpt het probleem niet :+
Haha, ik begrijp het probleem goed. Maar zoals je zelf zegt, de rest er omheen is waarschijnlijk zo over gedimensioneerd dat het goed gaat. Of de platen dan nodig zijn, of dat het op een andere manier op te lossen is dan de vraag. Al zullen hoekprofieltjes inderdaad niet zo veel doen.
Neemt natuurlijk niet weg dat er niets zo'n goede schoorwerking heeft dan een plaat, en dat het probleem niet onderschat moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:06:
@henkie196 het verschil wat ik online lees is dat een "gewone" kitspuit dus op druk blijft, TOT je op de release drukt. Hierdoor kan het dus zijn dat je al overdruk hebt gecreerd doordat je al even bezig bent en dat blijft stromen.

Bij een "dripless" variant, wordt elke keer als je de hendel loslaat, de druk eraf gehaald. Hierdoor heb je dat probleem van opbouwende druk minder tot niet.

Dus je hebt wel een goede gekocht. Kwaliteit is vast fenomenaal. Alleen mist die een fijne functie ;-)
Ik weet niet of dat zo is, in de handleiding (als het die naam mag hebben) staat wel dat het No Dripping zou moeten zijn. Het lukt @Brutalsranan ook zonder na te lopen. Ik had gisteravond geen tijd om te proberen. @Carlito Wel gezien dat dat stelschroefje zou moeten zijn om speling op de hendel op te lossen.
robkrekel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:41:
Voor die €130 verschil met de cycloon van ali en apart gekochte vat voor €10 loop ik wel even wat te kloten hoor. Nu even een kist maken van MDF wat ik al heb liggen of dat verfblik even scoren en klaar is krekel.
Dat was eerst ook mijn plan, maar ik wilde niet nog dagen bezig zijn met de juiste formaten moffen en verloopstukjes erbij te zoeken zodat het allemaal zou passen op de stofzuiger, ik moest er mee werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

bonzz.netninja

Niente baffi

DonJunior schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

Ik zeg niets meer aan doen.. behalve blanke lak er op. Beetje karakter in je huis is niets mis mee. Accentueer het nog ff met wat lampjes en klaar is FireFoz

[Afbeelding]
Die lampjes in trappen 8)7 Alsof je in een bordeel stapt.....nofi
(En daarnaast kan het alleen maar stuk gaan)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 23:03

Iemand een gouden tip?
Ik heb de overgebleven latex die ik nog had gebruikt op de OSB plaat in mijn schuur. Het is er vast niet voor bedoeld, maar het blijft inmiddels al 3 jaar goed zitten, en het is er een stuk lichter van geworden in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 09:25
bonzz.netninja schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Ik vind verlichting in de trap vaak wel geslaagd eigenlijk, mits een redelijk modern uitziende trap en een kleur tint die bij het interieur past.

Geen idee hoe ze dit in bordelen toepassen trouwens :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
In mijn huis heb ik een halve hoge trapkast die ik graag zo efficiënt mogelijk wil inrichten. Ik kom er echter maar niet achter hoe ik dit nou het handigst doe. Momenteel is het 1 grote chaos van spullen, dat moet toch anders kunnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfpOJHPjqZbYCSiocpp76gOjfpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifr0HtNoJhq5GcPtEM6yC8KS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Robbie T schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:40:
In mijn huis heb ik een halve hoge trapkast die ik graag zo efficiënt mogelijk wil inrichten. Ik kom er echter maar niet achter hoe ik dit nou het handigst doe. Momenteel is het 1 grote chaos van spullen, dat moet toch anders kunnen.[Afbeelding]
Kastje eruit en zelf schappen maken onder de treden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
bonzz.netninja schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

We hebben een kenner?

Mits subtiel licht, vind ik zo'n trapverlichting ook niet verkeerd. Kwa stuk gaan: Als ze, zoals de foto hierboven, makkelijk bij de achterkant van de trap kunt, is het zo vervangen. Sowieso: Ik heb al 10 jaar LED, en heb nog geen kapotte LED-lamp O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

In mijn huis heb ik een halve hoge trapkast die ik graag zo efficiënt mogelijk wil inrichten. Ik kom er echter maar niet achter hoe ik dit nou het handigst doe. Momenteel is het 1 grote chaos van spullen, dat moet toch anders kunnen.[Afbeelding]
het simpelste doe je dat door plankjes te maken (even buiten het "hoe") dit voorkomt dat je spullen op elkaar gaat stapelen en er nauwelijks mee bij kunt zonder de boel omver te helpen of gefrustreerd te raken.
Dat witte kastje lijkt handig, maar neemt onwijs veel ruimte in beslag zonder nuttig te zijn.

Gebruik het liefst ook grote(re) bakken, dan kun je per bak, meerdere items opbergen terwijl je tóch nog maar 1 bak in je handen hebt. :)
Doorzichtige bakken bieden hier een extra voordeel doordat je snel ziet wat er inzit. In de regel wel iets kwetsbaarder dan andere kunststoffen bakken is mijn ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3u2bYionJ87wWj-I5OXXYTdsv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fxQr1tsdrDmqbW9Dn7mgmYDg.jpg?f=user_large
open variantje

Een bak of rek met bakken op wieltjes trek je zo de kast uit zodat je buiten de kast op zoek kunt gaan naar datgene wat je moet hebben zonder krom te staan in een donker hol en daarbij 5 x je kop te stoten :P

Om inspiratie op te doen om zo'n opslossing vorm te geven gebruik ik het uitermate handige (hoewel deels door reclame en TikTok-zooi vergiftigde) Pinterest of domweg google afbeeldingen met wat trefwoorden (engels is aan te raden voor betere resultaten).

En de allerbelangrijkse......eerst een Marie Kondo-tje :+ ........wegflikkeren wat weg kan.

"Wat er niet is, hoef je ook niet op te bergen" _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Fraggert schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

het simpelste doe je dat door plankjes te maken (even buiten het "hoe") dit voorkomt dat je spullen op elkaar gaat stapelen en er nauwelijks mee bij kunt zonder de boel omver te helpen of gefrustreerd te raken.
Dat witte kastje lijkt handig, maar neemt onwijs veel ruimte in beslag zonder nuttig te zijn.

Gebruik het liefst ook grote(re) bakken, dan kun je per bak, meerdere items opbergen terwijl je tóch nog maar 1 bak in je handen hebt. :)
Doorzichtige bakken bieden hier een extra voordeel doordat je snel ziet wat er inzit. In de regel wel iets kwetsbaarder dan andere kunststoffen bakken is mijn ervaring.

[Afbeelding]
open variantje

Een bak of rek met bakken op wieltjes trek je zo de kast uit zodat je buiten de kast op zoek kunt gaan naar datgene wat je moet hebben zonder krom te staan in een donker hol en daarbij 5 x je kop te stoten :P

Om inspiratie op te doen om zo'n opslossing vorm te geven gebruik ik het uitermate handige (hoewel deels door reclame en TikTok-zooi vergiftigde) Pinterest of domweg google afbeeldingen met wat trefwoorden (engels is aan te raden voor betere resultaten).

En de allerbelangrijkse......eerst een Marie Kondo-tje :+ ........wegflikkeren wat weg kan.

"Wat er niet is, hoef je ook niet op te bergen" _/-\o_
Het Marie-Kondo-tje is inderdaad nodig. Er staat echter niets wat van mij is. Allemaal van mijn vrouw en kinderen..Dan is zo'n Marie Kondo-tje wat lastiger.

Schappen/planken heb ik ook over na gedacht. Voor de bovenste 4 treden niet zo heel lastig. Daarna word het wel erg diep om er nog bij te kunnen. Zeker omdat die andere planken er dan ook voor hangen. Daar is waar ik een beetje mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Wat hier nog op de todo lijst staat: Een kast op wieltjes die precies onder de trap past maken. Die kan je er dan in zijn geheel uit rollen en alle spullen zijn dan aan de zijkant van deze rollende kast/bak bereikbaar. Eventueel een ondiepe kast aan de voorkant voor de spullen die je vaak pakt zodat je niet voor elk klein dingetje de hele kast hoeft te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:07

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Robbie T schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

Schappen/planken heb ik ook over na gedacht. Voor de bovenste 4 treden niet zo heel lastig. Daarna word het wel erg diep om er nog bij te kunnen. Zeker omdat die andere planken er dan ook voor hangen. Daar is waar ik een beetje mee zit.
Wat de vorige bewoners van mijn huis hebben gedaan op zolder is dan misschien interessant, die hebben de onderste planken laten voorzien van lade geleiders, dus de plank kan naar buiten komen en daarmee inieens het achterste ook bereikbaar.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Weet iemand of het volgende gewoon kan?

De mechanische ventilatiebox moet een stukje opgeschoven worden (lees 10-20cm), de kanalen zijn nu aangesloten met spirobuis, weinig flexibel dus ;)
Kan ik een stuk van 10-20cm tussen spirobuis en ventilatiebox overbruggen met flexibele buis met slangenklem?

Of toch zoiets?

Of het stuk wat van buis links eraf gaat d.m.v. een sok weer aan de andere kant erbij plaatsen?

[ Voor 39% gewijzigd door Martinusz op 29-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Heb in mijn trappengang de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqYyPogZ6iTntFmHBFJJIHdNjqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXU3qDFpSy6uSVwk9zmquWQy.jpg?f=user_large

Dat is een kunststof/aluminium kozijn in een betonnen kozijn. Nu denk ik dat er hier redelijk wat kou door naar binnen komt (of warmte naar buiten, afhankelijk van hoe je kijkt). Hoe kan ik dit het makkelijkste isoleren zo dat het ook nog redelijk uitziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

beetje wat @leecher ook zegt, links dan schappen en dan ervoor een meubel op wielen die je makkelijk de kast in en uit kan rijden.

op een gegeven moment kon je gewoon op een punt dat je in zo'n kast wel liters netto ruimte hebt, maar die gewoonweg onbruikbaar zijn. Met een schappen/ en meubel op wielen pak je al zoveel meer nuttige ruimte dat je die 3 melkpakken aan plek helemaal linksachterin gewoon als verloren kunt beschouwen.

@devino slim _/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Zo herkenbaar, en dan is dit nog netjes. :X

Vind de tip van uitrijdbare kast nog wel een idee _/-\o_ Maar uiteindelijk is het vaak gewoon spullen op de plek zetten waar ze horen. in dit geval (mijn mening)
Speelgoed hoor op je kamer. Als je het nodig hebt pak je het van je kamer en ruim je het daar ook op. Idem met andere spullen. Dit soort kasten zijn IMHO geen "cold storage". Maar opslag voor dingen die je vaak nodig hebt. Stofzuigers, etensvoorraad (dit is bij ons de voorraadkast) of om snel even dingen in te gooien als er spontaan visite voor de deur staat :+

bij ons thuis staat er nu ook weer een kist met speelgoed. Waardoor ik weer niet bij de spullen kan die ik wel vaak nodig heb. Spelen ermee? ho maar. Dus die moet ook gewoon weer naar de kinderkamer waar het hoort O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
[...]

Het Marie-Kondo-tje is inderdaad nodig. Er staat echter niets wat van mij is. Allemaal van mijn vrouw en kinderen..Dan is zo'n Marie Kondo-tje wat lastiger.

Eigenlijk wil je de trapkast niet vanuit de achterkant bereiken, maar vanuit de zijkant. Dan is de kast niet meer een traplengte diep, maar slechts een trapbreedte diep.

Dit heeft wel wat meer voeten in de aarde, maar is zeker wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Eppo © schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:35:
Dat is een kunststof/aluminium kozijn in een betonnen kozijn. Nu denk ik dat er hier redelijk wat kou door naar binnen komt (of warmte naar buiten, afhankelijk van hoe je kijkt). Hoe kan ik dit het makkelijkste isoleren zo dat het ook nog redelijk uitziet?
Eerst tochtdicht maken zou ik zeggen; dus de kieren afdichten. Daarna tochtprofiel controleren van het raam zelf, of deze nog genoeg afdicht.

Mocht dat allemaal niet werken, kan je nog besluiten om het hele raam + kozijn te vervangen door HR+++ glas en een isolerend kunststofkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:32:
Weet iemand of het volgende gewoon kan?

De mechanische ventilatiebox moet een stukje opgeschoven worden (lees 10-20cm), de kanalen zijn nu aangesloten met spirobuis, weinig flexibel dus ;)
Kan ik een stuk van 10-20cm tussen spirobuis en ventilatiebox overbruggen met flexibele buis met slangenklem?

Of toch zoiets?

Of het stuk wat van buis links eraf gaat d.m.v. een sok weer aan de andere kant erbij plaatsen?
had je hem vervangen door een andere box ? zo niet is dat een optie .. ?
ps goed moment om een (wc ?) borstel kop van punt A naar B erdoor te trekken om de boel eens schoon te maken.

ik zit er bv aan te denken om kleppen in de buizen aan te brengen .. liefst diafragma ipv vlinderklep .. puur of de flow beter te managen .. (achter liggend idee .. is dat ik niet 24x7 de woonkamer wil afzuigen maar juist waar de mensen zich bevinden ..

Om op je vraag terug te komen een flexibele buis is mogelijk of mof maar houd er rekening mee dat schoonmaken (willen en kunnen) met flexibel lastiger word.. ik heb een alu-flexibel er tussen zitten door de vorige bewoner .. die gaat er uit als het aan mij ligt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

had je hem vervangen door een andere box ? zo niet is dat een optie .. ?
ps goed moment om een (wc ?) borstel kop van punt A naar B erdoor te trekken om de boel eens schoon te maken.
Jep nieuwe box ligt klaar :) goeie tip om ff gelijk proberen schoon te maken.
ik zit er bv aan te denken om kleppen in de buizen aan te brengen .. liefst diafragma ipv vlinderklep .. puur of de flow beter te managen .. (achter liggend idee .. is dat ik niet 24x7 de woonkamer wil afzuigen maar juist waar de mensen zich bevinden ..

Om op je vraag terug te komen een flexibele buis is mogelijk of mof maar houd er rekening mee dat schoonmaken (willen en kunnen) met flexibel lastiger word.. ik heb een alu-flexibel er tussen zitten door de vorige bewoner .. die gaat er uit als het aan mij ligt
Ik bestel een koppelstuk voor de spirobuis voor 3 euro, als we het stuk wat er aan de ene kant af moet een beetje netjes kunnen doorzagen, dan kan ik die weer mooi aande andere kant gebruiken om het stuk te overbrukken samen met het koppelstuk.
Indien dat niet gaat, dan gaat er een stukje flexibel tussen koppelstuk en box, het zal echt maar 10-20 cm zijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Eerst tochtdicht maken zou ik zeggen; dus de kieren afdichten. Daarna tochtprofiel controleren van het raam zelf, of deze nog genoeg afdicht.

Mocht dat allemaal niet werken, kan je nog besluiten om het hele raam + kozijn te vervangen door HR+++ glas en een isolerend kunststofkozijn.
Afdichten van de kieren tussen het betonnen kozijn en de muur moet ik inderdaad nog doen. Het is meer dat het betonnen kozijn zelf als koudebrug fungeert (tenminste, dat denk ik) en dat ik daar warmte mee verlies. Het oude raam wat in het betonnen kozijn zit is al vervangen door een nieuw kozijn met dubbel glas (het is dus een kozijn in een kozijn, heb even lijnen op het plaatje gezet zodat het duidelijker is). Het hele raam + kozijn eruit halen en vervangen is helaas niet mogelijk.

Het groen vlak is het nieuwe raam met kunststof kozijn. Het rode vlak is het oude betonnen kozijn nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2faFo-9UGueqZYvJj0Sq3cqXNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p2Q57ormEQSnZg9vS9PelQxA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

wat je kunt doen is de zijkanten aftimmeren en daar isolatie insteken. Maar dan maak je je raam binnen wel kleiner.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Eppo © schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:38:
Afdichten van de kieren tussen het betonnen kozijn en de muur moet ik inderdaad nog doen. Het is meer dat het betonnen kozijn zelf als koudebrug fungeert (tenminste, dat denk ik) en dat ik daar warmte mee verlies. Het oude raam wat in het betonnen kozijn zit is al vervangen door een nieuw kozijn met dubbel glas (het is dus een kozijn in een kozijn, heb even lijnen op het plaatje gezet zodat het duidelijker is). Het hele raam + kozijn eruit halen en vervangen is helaas niet mogelijk.
Ik ben heel benieuwd naar de kozijn opbouw (dus als het raam open is, wat je dan van het kozijn ziet); nog niet eerder van betonnenkozijnen gehoord (voor alles de eerste keer natuurlijk).

Maar alternatief is, de zichtzijden aan de binnenzijde opvullen met isolatiemateriaal en afwerken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya0hZrdcAuae-rZPV9UeeWHCHqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MQreoV5GOVUAznVSfKF1yCJ7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Jep nieuwe box ligt klaar :) goeie tip om ff gelijk proberen schoon te maken.

[...]

Ik bestel een koppelstuk voor de spirobuis voor 3 euro, als we het stuk wat er aan de ene kant af moet een beetje netjes kunnen doorzagen, dan kan ik die weer mooi aande andere kant gebruiken om het stuk te overbrukken samen met het koppelstuk.
Indien dat niet gaat, dan gaat er een stukje flexibel tussen koppelstuk en box, het zal echt maar 10-20 cm zijn max.
Wellicht beter om de bestaande buis in te korten .. dan het nieuwe stukje in te korten ..maar dat zal je even moeten kijken als je het onderdeel binnen hebt ..

ps als je schoonmaakt .. vergeet niet de overige locaties te "sluiten" .. ik zou zelf een grote trechter bij de action te halen voor een euro oid .. en met wat tape de stofzuiger eraan "monteren" .. zodat je het vuil direct weg haalt .. terwijl je hem erdoor trekt .. kan behoorlijk wat stof naar benenden komen .. dat wil je niet overal hebben..

zelf zit ik te twijfelen tussen een profie service maar (voor 300,- oid maar goed ;) ze stellen hem dan gelijk goed af .. en dat vind ik namelijk ook wel een dingetje ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 29-10-2020 11:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Wellicht beter om de bestaande buis in te korten .. dan het nieuwe stukje in te korten ..maar dat zal je even moeten kijken als je het onderdeel binnen hebt ..
Ja mijn uitleg is misschien wat onduidelijk zonder plaatjes :P
Maar de huidige box hangt zeg maar zo:

-----[---]-----

Hij moet een stukje naar links, omdat de nieuwe box dieper en groter is, en er zit nog een afvoerbuis vlak naast de oude box, dat redden we niet.
Dus links van de bestaande buis gaat een stukje af, en dan rechts moet de bestaande buis een stukje langer:

--[---]---------
ps als je schoonmaakt .. vergeet niet de overige locaties te "sluiten" .. ik zou zelf een grote trechter bij de action te halen voor een euro oid .. en met wat tape de stofzuiger eraan "monteren" .. zodat je het vuil direct weg haalt .. terwijl je hem erdoor trekt .. kan behoorlijk wat stof naar benenden komen .. dat wil je niet overal hebben..

zelf zit ik te twijfelen tussen een profie service maar (voor 300,- oid maar goed ;) ze stellen hem dan gelijk goed af .. en dat vind ik namelijk ook wel een dingetje ..
Haha ja ik heb de roosters zelf al vervangen, daar kwam al wat troep vanaf :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Mensen nog goede ervaringen met bepaalde verstelbare scharnieren? Ik wil een kastdeur maken voor een inbouwkast van 70 bij 120. Materiaal zal denk ik MDF of multiplex worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rbaidjoe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Eigenlijk wil je de trapkast niet vanuit de achterkant bereiken, maar vanuit de zijkant. Dan is de kast niet meer een traplengte diep, maar slechts een trapbreedte diep.

Dit heeft wel wat meer voeten in de aarde, maar is zeker wel te doen.
Ja wat allemaal wel niet kan ;) . Dit is echter een huurhuis en de trapkast vanaf de zijkant bereikbaar maken betekent mijn halve gang verbouwen. Gaan we dus niet doen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Ja mijn uitleg is misschien wat onduidelijk zonder plaatjes :P
Maar de huidige box hangt zeg maar zo:

-----[---]-----

Hij moet een stukje naar links, omdat de nieuwe box dieper en groter is, en er zit nog een afvoerbuis vlak naast de oude box, dat redden we niet.
Dus links van de bestaande buis gaat een stukje af, en dan rechts moet de bestaande buis een stukje langer:

--[---]---------

[...]

Haha ja ik heb de roosters zelf al vervangen, daar kwam al wat troep vanaf :o
uitleg is wel duidelijk .. :) of praten we langs elkaar heen .. ? de buis die je/men eerder aangaf gewoon halen toch of mis ik wat ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Wooldoor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:20:
Mensen nog goede ervaringen met bepaalde verstelbare scharnieren? Ik wil een kastdeur maken voor een inbouwkast van 70 bij 120. Materiaal zal denk ik MDF of multiplex worden.
Goede ervaringen met scharnieren van Hettig en Blum, die eerste zijn makkelijk verkrijgbaar bij bouwmarkten (o.a. Hornbach).
Belangrijk dat je het aantal scharnieren afstemt op het gewicht van de deur.
Pagina: 1 ... 69 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/