[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 460 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
@HTT-Thalan
Ik loop liep tegen het probleem van lange lengtes onder de boorkolom boren aan.
Vanwege verschillende boren (lengtes) en materiaaldiktes staat de tafel altijd op een andere hoogte (of schuin) bij gebruik.

Ik ben nu rolbokken aan het inbouwen in de werkbank zodat deze simpel op dezelfde hoogte als de kolomboortafel gezet kunnen worden.
Dan worden lengtes altijd links of rechts exact horizontaal gesteund ipv ongeveer door een klos met wat houtjes er onder te schuiven

Misschien iets om vast in te plannen?
Bij mij kunnen lengtes trouwens meestal over de dichtgevouwen afkortzaag heen, soms door de zaagslede iets naar voren te trekken zodat het over de geleiders kan ipv over de motor. Hou in ieder geval rekening met dat je heel soms die afkortzaag uit de weg moet kunnen halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 25-10-2020 18:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:03
De afgelopen weekenden bezig geweest om een soort en-suite kast te maken. Het schiet al aardig op, nog een paar grote dingen en dan wordt het afwerken met sierlijsten en schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGoXKa6g8PAGMwHcEAnTN5zOtUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apO7OVK9sLCwgoY1bgIgz0WD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDFVtpL-VDVXucFgIG2ySBl_a7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ypOB3Bwu2HmZWZYMQxhiJ6L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI8R0eL1StfP7hajsrCffFUab1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBeWVWZ6p7jh5m57n5dbsM4D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L40ckBPd6gEufMgh5rpNipJIGAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TREulKnMtpgVVzcCocvH225L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PvztDYTZSwJRrsxbdMRJlEQyII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e94X2JkB59QiswDSCmS7Dl27.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-08 16:43

Nhz

Cyberpope schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:50:
Iets meer info.. Hoe hoog is het hoogte verschil dat overbrugt moet worden?
Wat is de lengte? En wat versta je onder "geen afschot". Recht? Omhoog?
De gootsteen hangt 5 meter van de afvoer, aan de andere kant van dezelfde muur. In die muur zit echter een deur, tussen gootsteen en afvoer. Ik was dus van plan om recht omhoog te gaan, over het plafond (3mtr hoog) en dan achter het voorzetwandje van het nieuw te creëren toilet zo bij in de 110 afvoer, waar de wc ook op aangesloten wordt.

Volgens de theorie zou het technisch moeten werken. Ben vooral benieuwd naar praktijk ervaring of het ook echt zo soepel werkt als Sanibroyeur vermeld. Theorie en praktijk willen nog wel eens niet helemaal hetzelfde zijn. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:27
fommas schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:52:
Afgelopen weken druk geweest met mijn laatste project, een nieuw tv meubel. Eerste keer om een meubel te maken :)
Goed gelukt je TV meubel! Ook het gebruik van meerdere kleuren vind ik top. Zou ik zelf ook eens wat meer moeten doen.
Een tip voor een volgende keer; gebruik goede laderails, dit zijn van die rails die niet mooi lopen en hard dicht gaan. In het verleden ook deze gebruikt maar nu altijd kogelgelagerde rails met soft close.
HTT-Thalan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:09:
Gisteren en vandaag bezig geweest met een nieuw kleurtje in huis. Alles aan deze wand was/is gestuct met van die vreselijke spack.
Nu heb je nog steeds je "vreselijke spack" op de muur; was het geen optie dit eraf te halen of te stucen?
Wel altijd lekker bezig jij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 13:24

Impry

Rallymedia.nl

Gelukkig zitten hier de nodige houtwerkers.
Als simpel hobbyprojectje wil ik een houten klok maken, als voorbeeld dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGBXuhEHAXViUKlm7XsTIEqgrBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EVbcHYdOdXREysaWzpj27Zb.jpg?f=fotoalbum_tile
Het gaat niet per se om de wolk, maar gewoon een vrije vorm (geen standaard rondje) met een simpel uurwerk er achter.

Ik had nog een spaanplaat met melamine staan om alvast wat te oefenen. Maar daar krijg je natuurlijk snel splinters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spijY_8pYrwhFMI0V1WyuPAQiK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNalqW0YCHgEpv30zKj53SBX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60XeI8Q3JX2ziPVqHkh43cTTmSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rK6J5ot0M1YeO1tIvvOLYBuN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTpv3XtDl96mp5qa9TF_0GT8nYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVN1EkGbeO8eNpDa58m5Q26a.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarom jullie advies gevraagd. Wat voor houtsoort kan ik hier het beste voor gebruiken waarbij de rand eenvoudig af te werken is?

Berken multiplex B/BB ziet er natuurlijk prachtig uit, zeker als je de rand oliet/waxt.
MDF splintert volgens mij niet zo, maar heeft een minder mooie structuur.
Wat zou jullie aanraden?
Qua gereedschap moet ik het doen met een decoupeerzaag met nieuwe zaagjes (T101AO) en een schuurmachine (GSS160) voor de afwerking. Geen frees oid, en die wil ik ook niet voor dit ene klokje aan gaan schaffen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Impry schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:43:
Als simpel hobbyprojectje wil ik een houten klok maken, als voorbeeld dit plaatje:
[Afbeelding]
Het gaat niet per se om de wolk, maar gewoon een vrije vorm (geen standaard rondje) met een simpel uurwerk er achter.

Ik had nog een spaanplaat met melamine staan om alvast wat te oefenen. Maar daar krijg je natuurlijk snel splinters.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarom jullie advies gevraagd. Wat voor houtsoort kan ik hier het beste voor gebruiken waarbij de rand eenvoudig af te werken is?

Berken multiplex B/BB ziet er natuurlijk prachtig uit, zeker als je de rand oliet/waxt.
Wat zou jullie aanraden?
Qua gereedschap moet ik het doen met een decoupeerzaag met nieuwe zaagjes (T101AO) en een schuurmachine (GSS160) voor de afwerking. Geen frees oid, en die wil ik ook niet voor dit ene klokje aan gaan schaffen.
Kon je die splinters/beschadigingen niet voorkomen in het melamine als je de zaaglijn afpakt met tape?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je splinterbescherming op de decoupeerzaag?

Ik heb in m'n Festool decoupeerzaagmachine zo'n kunststofplaatje (verbruiksartikel) dat exact sluit rond het zaagje; dan heb je ook al minder splinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 13:24

Impry

Rallymedia.nl

PaT schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:46:
Kon je die splinters/beschadigingen niet voorkomen in het melamine als je de zaaglijn afpakt met tape?
Die truc kwam ik later tegen ja, nog niet geprobeerd.
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:50:
Heb je splinterbescherming op de decoupeerzaag?

Ik heb in m'n Festool decoupeerzaagmachine zo'n kunststofplaatje (verbruiksartikel) dat exact sluit rond het zaagje; dan heb je ook al minder splinters.
Die ben ik ook al tegen gekomen, zit er helaas niet op.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:32
Nhz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

De gootsteen hangt 5 meter van de afvoer, aan de andere kant van dezelfde muur. In die muur zit echter een deur, tussen gootsteen en afvoer. Ik was dus van plan om recht omhoog te gaan, over het plafond (3mtr hoog) en dan achter het voorzetwandje van het nieuw te creëren toilet zo bij in de 110 afvoer, waar de wc ook op aangesloten wordt.

Volgens de theorie zou het technisch moeten werken. Ben vooral benieuwd naar praktijk ervaring of het ook echt zo soepel werkt als Sanibroyeur vermeld. Theorie en praktijk willen nog wel eens niet helemaal hetzelfde zijn. ;)
Hier een maand of 2 geleden een sanispeed geïnstalleerd. Hier zit op aangesloten een wasmachine, droger en wc fonteintje. Gaat ongeveer 2,5m omhoog en dan een meter of 3 horizontaal (wel op afschot). Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCA3T-kMOHpbNi8PbJAaYYlDnow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1APlewK7402oN0wdFnMkhyOm.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben er nog 1 staan in de kelder, daar is onder andere een 2 persoonsbad (350 liter ongeveer) op aangesloten. Die is een jaar geleden door de aannemer geïnstalleerd. Die doet het ook prima (maar die pompt maar ongeveer 1,5 meter omhoog).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
[...]

Het groen van wand kleurt echt vreselijk gaaf met de warme kleuren van de Douglashouten tafel, warm, kleurrijk en toch niet te schreeuwerig. Het is persoonlijk uiteraard, niet iedereen vind dit gaaf :P

[...]
FTFY :+

Als jij er maar blij mee bent uiteraard :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 16:06
DasNieNix schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Goed gelukt je TV meubel! Ook het gebruik van meerdere kleuren vind ik top. Zou ik zelf ook eens wat meer moeten doen.
Een tip voor een volgende keer; gebruik goede laderails, dit zijn van die rails die niet mooi lopen en hard dicht gaan. In het verleden ook deze gebruikt maar nu altijd kogelgelagerde rails met soft close.

[...]
Goede tip, heb er wel over nagedacht, moet zeggen dat ik me nog niet stoor aan de ''goedkope'' laderails. Kan ze altijd nog een keer vervangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje

Ondersteboven zagen? Dan zitten de splinters aan de achterkant.
Of gewoon de rand netjes een vellingkantje geven met schuurpapier, dan zijn ook de splinters weg. Je gaat neem ik aan de rand toch schilderen, dan valt dat schuine kantje niet meer op. Daar blijft de verf zelfs beter op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:18
Gisteren en vandaag bezig geweest met een nieuw kleurtje in huis. Alles aan deze wand was/is gestuct met van die vreselijke spack. Verven was dus een nachtmerrie. De wanden 'ontsnapping' groen van Histor, de zuilen de donkerste kleur uit diezelfde teststrip gedaan genaamd 'eikenblad' voor wat contrast. De zuilen en dat tussenstukje moeten overigens nog een keer vanavond om volledig te dekken. Naarste is dat je zoveel van die witte puntjes krijgen waar de verf weggetrokken is - dit terwijl de wand al geverfd wás, je zou niet denken dat het dan nog absorbeert.

[Afbeelding]

Het groen van wand kleurt echt vreselijke gaaf met de warme kleuren van de Douglashouten tafel, warm, kleurrijk en toch niet te schreeuwerig. Het is persoonlijk uiteraard, niet iedereen vind dit gaaf :P. De linkerwand is waar uiteindelijk de wandvullende kast gaat komen. We hebben hiervoor Douglashout in bestelling staan (al wéken :() - toch probeer ik nog steeds eikenhout te krijgen, we twijfel nog heel erg tussen deze opties.

Terwijl de eerste laag donkergroen aan het opdrogen was heb ik een frame gebouwd voor mijn nieuwe veul-in-één gereedschapsstation.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het middengedeelte is verdiept om de verstek/afkortzaag te huisvesten. Hier direct naast komt de kolomboor. Deze zal met de voet op de verdieping komen, maar het rechter werkblad trek ik een beetje door en daar komt dan een gat in. Zodoende steekt de kolomboor dan 'vrij' door het werkblad heen en kunnen deze en de verstekzaag hun ruimte 'delen'. Links van de verstekzaag wil ik een lengte maken met een meetlint zodat ik langere stukken nauwkeurig kan verzagen, ook wil ik een instelbaar stopblok maken. De dode ruimte achterin de werkbank worden allemaal kastjes en plankjes.

De ruimte rechts onderin krijgt wat dragers om daar lengtes houtvoorraad op te kunnen bergen. Ik twijfel of ik dat links ook wil doen, dan kan ik ook 4/5m lengtes kwijt. Andere optie is om links kastjes oid te maken, en het midden onderin te gebruiken voor een kleine afzuiger (dan haal ik een grotere voor de vlakbank en verhuist de scheppach hierheen om o.a. de afkortzaag te bedienen). Keuzes keuzes...
Je hebt er nu niks meer aan, maar met een verfspuit heb je die witte puntjes dus niet (tenminste hier niet!) bij spack als het eenmaal opgedroogd is.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Wij hebben een nis in de keuken en blijkbaar hebben wij niet de discipline om het netjes te houden.

Bij deze dus verbouwd van een nis met wat deurtjes en planken, naar iets waarbij alles achter de deurtjes hebben en 4 fijne grote lades voor grote pannen en keuken apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_2mfcK73IyNKXrhz_kKKTYtzz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7pE8zg4tzprv3boK6nXsRpD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CymEJbSLJ6_gHLdIgSWd7wiQ278=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35JfjlTt7DU8NspO0lY5q5BO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALLOd5p-Gy3Zjg2pgAxVdMjpz24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZ4Tse71GofctAB1gh1r8mdT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj3rfkhQ22JQPTjsE9eYyr4R2No=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLY8QvKxW9o6ZN5tFo6Gf6E4.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu nog greepjes uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 19:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat zou jullie aanraden?
Gewoon berken multiplex pakken, kost voor dat beetje de wereld niet :)
Goed zaagje met de juiste tanden is de crux, hoe fijner getand hoe minder splinters. Laminaatzaagje kun je ook gebruiken, daar is de vertanding omgekeerd dus dat splintert vrijwel niet aan de zaagkant.
Having said that: een beetje afhankelijk van hoe groot je het wilt hebben kun je ook gewoon de figuurzaag plus wat ellebogenvet pakken natuurlijk. Die figuurzaag heet niet voor niks zo ;)

Edit: en uiteraard de randen na het zagen met wat schuurpapier opschuren voor een gladde afwerking. Dat gaat bij melamine bijna niet, maar met gewoon hout prima.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 25-10-2020 21:41 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DasNieNix
In tegenstelling tot de post hiervoor zou ik MDF gebruiken.
Het voorbeeld dat jij aanhaalt is helemaal glad en geverfd/gespoten dus jou opmerking over MDF en structuur snap ik niet helemaal.
MDF is juist heel glad en daar bereik je het resultaat zoals in jouw voorbeeld mee.

Decoupeerzaag met fijngetand zaagje en een schuurpapier voor de rand geeft prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik heb voor een opbergsysteem voor mijn kitkokers in de werkbus PVC pijp nodig met 50mm INTERNE maat...
Nergens te vinden, en bvb de site van de Wildkamp geeft alleen externe maten aan als je zoekt op elke vorm van 50. Iemand een idee hoe dat heet? Het bestaat gaf iemand bij Wildkamp aan alleen is het dus onvindbaar...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
50mm buis open knippen/inzagen, en sleuf ergens omheen zetten waardoor interne diameter alsnog groot genoeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31
RZor schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:05:
Ik heb voor een opbergsysteem voor mijn kitkokers in de werkbus PVC pijp nodig met 50mm INTERNE maat...
Nergens te vinden, en bvb de site van de Wildkamp geeft alleen externe maten aan als je zoekt op elke vorm van 50. Iemand een idee hoe dat heet? Het bestaat gaf iemand bij Wildkamp aan alleen is het dus onvindbaar...
Check ff of het wel loont om het zelf te maken: google linkje naar kitkoker houder

Anders gewoon 60mm regenpijp pakken:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4189107/artikel.html

Als ik bij Martens op de site kijk, zie ik alleen maar 50 en 60mm, daartussen zit niks (bij geen enkele soort pijp)
Ik heb weleens 2" pijp gezien (51mm), maar dat is natuurlijk inwendig ook maar 47-48mm.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 26-10-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-08 10:38
DasNieNix schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:46:
Heb je tips voor goede? Ben ook nog op zoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Remy!!!! mooi gedaan joh, wat een super upgrade die kast _/-\o_ d:)b
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat zou jullie aanraden?
Dit zou voor mij 100% MDF worden, al kies je niet voor fatsoenlijk MDF bij een houthandel maar het spul bij de bouwmarkt, super gemakkelijk te verwerken.

Een subtiel geschuurd radiusrandje om de scherpe hoeken te breken voor het verven kan prima uit de hand omdat het zelfgemaakt is, voegt ook karakter toe.

Verfje erover en klaar is je klok.

Leuk ontwerpje trouwens, die wolk

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Ik ben bezig met een verlaagd plafond te maken van metalstud profielen. Hangt helemaal waterpas, maar ik ben even niet zeker van wat nu het handigste is qua afmetingen van platen.

De afmeting is ongeveer 3.30x2.10, waarbij ik de C profielen in de lange richting heb moeten leggen. De lange richtingen van de ruimte zijn aan beide kanten niet stevig genoeg om de U profielen aan vast te maken.

Nu was mijn eerste idee om met stucplaten van 40x200 te werken omdat je die lekker in je eentje kunt vast schroeven. Nadeel is natuurlijk dat je dan wel méér voegen hebt die je later (mogelijk) gaat zien. Ook bedacht ik me net dat bij een breedte van 2.10, je eindigt met een strook van 10cm en dat dat misschien wat vervelender is qua ophangen. Profielen liggen nu (nog niet vastgezet) 40 HoH.

Is het dan handiger om de halve platen (20cm) te gebruiken als begin- en eindplaten? Of misschien toch een andere profiel HoH gebruiken en platen van 60 gebruiken? Dan heb je een plaat van 30 breed, wat denk ik handiger is qua leggen.

Eerste keer dat ik het zelf een plafond fix, maar volgens mij maak ik het zelf moeilijker dan dat het is :+

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 26-10-2020 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
Fraggert schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:00:
@Remy!!!! mooi gedaan joh, wat een super upgrade die kast _/-\o_ d:)b
Thnx! Uiteindelijk moet het zoiets worden, maar dan zonder de deuren.
Afbeeldingslocatie: https://www.jaren30interieur.nl/wp-content/uploads/2015/05/jaren30kes.jpeg

En de onderste deurtjes worden schuifdeuren omdat de bank er anders teveel voor staat. En in het bovenste vak boven de doorgang komt een airco die we zoveel mogelijk weg proberen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Cavalera125 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:54:
[...]
Heb je tips voor goede? Ben ook nog op zoek.
Ik heb helaas geen link waar ik ze de laatste keer vandaan had maar het zijn ladegeleiders zoals die vooral voor keukenladen gebruikt worden.
Er zijn ook complete sets lade met geleiders te koop waar je zelf een front op kan maken.
Je meubel moet dan wel de goede maat hebben voor de standaard maten van lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35
Remy!!!! schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Thnx! Uiteindelijk moet het zoiets worden, maar dan zonder de deuren.
[Afbeelding]

En de onderste deurtjes worden schuifdeuren omdat de bank er anders teveel voor staat. En in het bovenste vak boven de doorgang komt een airco die we zoveel mogelijk weg proberen te werken.
ik vind het wel bijzonder, voor nog niet zo lang terug moest alle hokjes ruim worden gemaakt doorwijze van de tussenmuren of kasten te verwijderen.
En nu is het de trend om alles weer terug te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:56
De_Bastaard schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:13:
Ik ben bezig met een verlaagd plafond te maken van metalstud profielen. Hangt helemaal waterpas, maar ik ben even niet zeker van wat nu het handigste is qua afmetingen van platen.

De afmeting is ongeveer 3.30x2.10, waarbij ik de C profielen in de lange richting heb moeten leggen. De lange richtingen van de ruimte zijn aan beide kanten niet stevig genoeg om de U profielen aan vast te maken.

Nu was mijn eerste idee om met stucplaten van 40x200 te werken omdat je die lekker in je eentje kunt vast schroeven. Nadeel is natuurlijk dat je dan wel méér voegen hebt die je later (mogelijk) gaat zien. Ook bedacht ik me net dat bij een breedte van 2.10, je eindigt met een strook van 10cm en dat dat misschien wat vervelender is qua ophangen. Profielen liggen nu (nog niet vastgezet) 40 HoH.

Is het dan handiger om de halve platen (20cm) te gebruiken als begin- en eindplaten? Of misschien toch een andere profiel HoH gebruiken en platen van 60 gebruiken? Dan heb je een plaat van 30 breed, wat denk ik handiger is qua leggen.

Eerste keer dat ik het zelf een plafond fix, maar volgens mij maak ik het zelf moeilijker dan dat het is :+
En wat als je gewone gipsplaten pakt die tot 260cm lang zijn?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
barry86 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

ik vind het wel bijzonder, voor nog niet zo lang terug moest alle hokjes ruim worden gemaakt doorwijze van de tussenmuren of kasten te verwijderen.
En nu is het de trend om alles weer terug te bouwen.
Dat zou zomaar kunnen, dit is een woning uit 1904 (dacht ik) en de vorige bewoners hebben hem behoorlijk modern gemaakt. En middels deze kast willen we weer een iets oudere uitstraling creëren en dan ook gelijk weer wat ruimte om onze prullaria kwijt te kunnen.
Hierna staat de keuken op de planning, daar willen we alle frontjes vervangen voor iets anders om daar ook een iets oudere look te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
peligro2k schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
Ons stucwerk is semi klaar en ik wil alvast een verdieping glad gaan schuren. Helaas was de kwaliteit van de stukadoors niet erg hoor, dus her en der zitten wat oneffenheden. Hoe schuren jullie dat? Ik lees her en der dat mensen schuurgaas en een houder gebruiken. Zoals dit? https://www.gamma.nl/asso...AtgaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Ik heb een Festool ETS 150 in combinatie met een Festool CTL MIDI gebruikt voor vrijwel stofvrij werken. Opschuren met alleen een schuurmachine of een schuurgaas geeft enorm veel stof, dus heb ik voor deze oplossing gekozen. Als je dat niet erg vind zou een schuurgaas een prima budget oplossing zijn. Voor mij was dat geen optie omdat ik het niet zodanig goed kon afsluiten zonder dat mijn andere kamers onder het stof zaten, waar mijn gezin slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 07:00
Nu was mijn eerste idee om met stucplaten van 40x200 te werken omdat je die lekker in je eentje kunt vast schroeven. Nadeel is natuurlijk dat je dan wel méér voegen hebt die je later (mogelijk) gaat zien.
Ik neem aan dat je die stucplaten gaat laten stucen, dan verdwijnen je voegen toch onder het stucwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Raymond schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Check ff of het wel loont om het zelf te maken: google linkje naar kitkoker houder

Anders gewoon 60mm regenpijp pakken:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4189107/artikel.html

Als ik bij Martens op de site kijk, zie ik alleen maar 50 en 60mm, daartussen zit niks (bij geen enkele soort pijp)
Ik heb weleens 2" pijp gezien (51mm), maar dat is natuurlijk inwendig ook maar 47-48mm.
Ik heb mijn dagelijkse kit in een systainer met benodigdheden maar de reserve of minder gebruikte wil ik in de bus hangen.
€20 voor een stuk pvc is een mooie oplossing daarvoor.
Ik weet dat t moet bestaan, check Pinterest bijvoorbeeld maar kan het dus in NL nog niet vinden.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Flix20 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

En wat als je gewone gipsplaten pakt die tot 260 480 cm lang zijn?
FTFY ;)

9,5 mm is er in 240 en 360, VHF in 260 en 360.

Je kiest natuurlijk de lengte die in 1x overbrugt, al naar de richting waarin je ze plaatst.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

JT

VETAK y0

BartW schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Heb er zelf één en het is een fijne machine met voldoende zuigkracht. Enige nadelen zijn dat een 4Ah accu met 20 minuten leeg is en dat de zuigslang maar 1,5 meter is.
Ok, thanks! Er komt hier nog een 8ah accu en ik heb meerdere accu's. Hoe ervaar jij het onderhoud van het filter?
fommas schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:52:
Afgelopen weken druk geweest met mijn laatste project, een nieuw tv meubel. Eerste keer om een meubel te maken :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Houten poten voor aan de zijkant, deze bleken uiteraard niet voldoende. Heb daarom later 6 pootjes onder het midden aan de achterzijde geplaatst
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na aanleiding van een leuke discussie hier in het forum heb ik geprobeerd het meubel te spuiten. Eerst getest met beits op een tuinhuisje dat ging heel mooi. Kwam er alleen te laat achter dat snel drogende grondverf die je niet mag verdunnen niet lukt. uiteindelijk alles toch maar met een rolletje gedaan.
[Afbeelding]

Heel veel schuren later
[Afbeelding]

de hoogglans lak en de groene lak voor de frontjes toch maar binnen aangebracht. (iets minder stof dan in de schuur).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al zeer tevreden met het eind resultaat. Denk dat ik nog wel een keer de bovenkant wil polijsten. Er zitten toch vrij veel stofjes in. En de voorkant ga ik op termijn nog een keer doen, de linker kant is niet netjes genoeg.
Supermooi gelukt!
sorted.bits schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:09:
Wij hebben een nis in de keuken en blijkbaar hebben wij niet de discipline om het netjes te houden.

Bij deze dus verbouwd van een nis met wat deurtjes en planken, naar iets waarbij alles achter de deurtjes hebben en 4 fijne grote lades voor grote pannen en keuken apparatuur.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu nog greepjes uitzoeken.
Leuk! Hoe ziet de kastinrichting eruit achter de deuren?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:24

_Arthur

blub

Plaats eens wat foto's dat geeft veel beter zicht op wat je nu precies bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Moet je wel maar net thuis kunnen krijgen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:02
Spelen met eiken. Deel 1 is bijna klaar, alleen de lichtstrips moeten er nog in.

Foto vertekent wat, de staanders zijn 3.25m hoog, het geheel is bijna 3m breed.

Zo'n zelfde opstelling komt er recht tegenover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg8svIgfIXqGyA90nrJOkzuQZyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRSQ32DS8yCFUOcHfkllzrg2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31
RZor schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Ik heb mijn dagelijkse kit in een systainer met benodigdheden maar de reserve of minder gebruikte wil ik in de bus hangen.
€20 voor een stuk pvc is een mooie oplossing daarvoor.
Ik weet dat t moet bestaan, check Pinterest bijvoorbeeld maar kan het dus in NL nog niet vinden.
Probeer dan eens een 2" witte stofzuigerbuis. Die zijn 51mm. Inwendig dan 48mm. Een kitkoker is 47mm.
Er zijn er meer, maar je kan dit eens proberen:
https://www.warmteservice...%3D-1%2C5-mtr-/p/85552500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Flix20 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Moet je wel maar net thuis kunnen krijgen.
Dat wordt inderdaad moeilijk op de fiets, maar dat is een andere discussie, om dan maar te stellen dat ze tot 260 cm lang te krijgen zijn gaat voorbij aan het werkelijke leveringsprogramma.
Je kiest de lengte normaal gesproken zodanig dat je zo min mogelijk naden hebt, hele overspanningen dus als dat kan. Dat is minder werk. ;)

Of je er zelf meer werk van wil maken omdat je iets niet vervoeren kan of wil laten bezorgen is natuurlijk helemaal aan jou. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Gezien hij spreekt over stroken van 210 en met lengtes van 200 een strook van 10 over houdt.
Het lijkt me dat hij de platen over de breedte zal plaatsen.
Dus zou ik persoonlijk de 240 lengtes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-07 10:04

Tjark

DON'T PANIC

@Streamz nice! De metalen onderdelen zijn van een bepaald systeemoplossing?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Flix20 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:48:
Gezien hij spreekt over stroken van 210 en met lengtes van 200 een strook van 10 over houdt.
Het lijkt me dat hij de platen over de breedte zal plaatsen.
Dus zou ik persoonlijk de 240 lengtes gaan.
Of 3x 420 cm.........die snij je ter plekke door en je hebt 6 platen van 210 cm lengte en 0 afval qua lengte en een kwart plaat qua breedte (die je anders ook had als halve plaat). ;)

Scheelt je haast een plaat afval (6x 30 cm) en nog makkelijker te vervoeren ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Martinusz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

Je hebt er nu niks meer aan, maar met een verfspuit heb je die witte puntjes dus niet (tenminste hier niet!) bij spack als het eenmaal opgedroogd is.
Ook over gedacht maar mijn knakencompressor levert totaal niet de luchtdoorvoer die op het doosje staat dus dat experiment heb ik gelaten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@HTT-Thalan
Met een gewone spuitbeker en lucht wil je binnen in je huiskamer niet spuiten...........tenzij je echt alles gaat afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:07:
@HTT-Thalan
Met een gewone spuitbeker en lucht wil je binnen in je huiskamer niet spuiten...........tenzij je echt alles gaat afdekken.
Ook dat :P. Hey, het zit er nu tegenaan, uiteraard vinden we letterlijk honderden witte puntjes waar ik zou zweren dat er eerst gewoon verf zat, maar nu niet meer (zelfs na twee lagen). We stippen ze bij nu de verf nog niet volledig uitgehard is en gelukkig zie je die plekjes daarna ook gewoon helemaal niet meer.

Vanavond de plinten ertegenaan en dan maar weer verder zoeken naar hout voor de boekenkast. Ondertussen bouw ik lekker verder aan de zaagbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
HTT-Thalan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:14:
We stippen ze bij nu de verf nog niet volledig uitgehard is.
Pointillisme is weer helemaal in..... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 17:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSAV9VnUG38eaSjBjPmZ5hpAyL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4vcf49Nb2ONYEPGCOVeKIks.jpg?f=fotoalbum_large

Concept voor de badkamer uitgetekend, ik rapporteer terug als het hangt haha. Als het goed is komt morgen alles binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@N1ckk

die kast links zou ik helemaal tegen de wand plaatsen, wordt zo'n dom hoekje ( heb m zelf ook zo, achteraf spijt van )

Wellicht spiegels en deze kast op zelfde hoogte als deur?

En mogelijk wastafel tegen kast links plaatsen, loop je net wat makkelijke de badkamer in en uit ( 15+15+17 cm ) Toch bijna een halve meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Streamz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:36:
Spelen met eiken. Deel 1 is bijna klaar, alleen de lichtstrips moeten er nog in.
( aanname/tip ) plaats je de lightstrips verticaal achter de staanders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40
JT schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Ok, thanks! Er komt hier nog een 8ah accu en ik heb meerdere accu's. Hoe ervaar jij het onderhoud van het filter?
Zodra ik de opvangbak leeg klop ik meteen het filter uit en vaak ga ik even met de compressor langs het filter. Ik heb laatst mijn dak vernieuwd en alle stof die de afgelopen 55 jaar tussen het dakbeschot is gekomen ligt nu dus op zolder. Met het opzuigen hiervan merk ik wel dat er veel stof in het filter komt en dat schoonmaken dus ook wel nodig is. Indien nodig spoel ik het filter ook nog na met water en laat het dan een dag drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[Afbeelding]

Het groen van wand kleurt echt vreselijke gaaf met de warme kleuren van de Douglashouten tafel, warm, kleurrijk en toch niet te schreeuwerig. Het is persoonlijk uiteraard, niet iedereen vind dit gaaf :P. De linkerwand is waar uiteindelijk de wandvullende kast gaat komen. We hebben hiervoor Douglashout in bestelling staan (al wéken :() - toch probeer ik nog steeds eikenhout te krijgen, we twijfel nog heel erg tussen deze opties.
Mijn zus heeft sinds een tijdje ook een deel van de woonkamer in Heineken groen, en op de foto's vond ik het helemaal niks.
Gisteren langsgeweest en het resultaat in het echt gezien, die kleur is echt heel mooi geworden bij de rest van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:56
Voor de mensen die wellicht iets moeten ophangen of van die magnetische messenblokken willen maken zoals afgelopen dagen. Wellicht zijn deze magneten wat:
https://www.ibood.com/diy...46/12564/connex-magneten/

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
_Arthur schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Plaats eens wat foto's dat geeft veel beter zicht op wat je nu precies bedoelt.
Check!

Afbeeldingslocatie: https://www.bassius.nl/Pics/plafond1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bassius.nl/Pics/plafond2.jpg

Er is dus ook nog een uitsparing (schoorsteen) waar ik rekening mee moet houden. Uitgaande van de 1e foto wilde ik aan de rechterkant beginnen met leggen en dan naar links toe werken.

De profielen liggen nu 40 hart of hart, maar als ik naar platen van 60 of 120 breed zou gaan dan wordt dat 30 hoh toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
Tjark schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:52:
@Streamz nice! De metalen onderdelen zijn van een bepaald systeemoplossing?
Was dat maar zo, is een combi van maatwerk en standaard componenten. In de poten heb ik F rails van Element Systems gefreesd. Poten, muurbevestigingen en hoekprofielen zelf ontworpen en door een smid laten maken. Roede weer ergens anders vandaan getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@Streamz Ah slim! Ik vroeg me al af of die eikenhouten poten wel sterk genoeg waren om wat te dragen, maar daar zitten dus die metalen wandrails in!
Een mooie manier om zo de muur vrij te houden van normaal lelijke rails!
Zelf bedacht of ergens inspiratie van gehaald? Chapeau!

--fixed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 26-10-2020 13:59 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tjark schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:51:
@streamnl Ah slim! Ik vroeg me al af of die eikenhouten poten wel sterk genoeg waren om wat te dragen, maar daar zitten dus die metalen wandrails in!
Een mooie manier om zo de muur vrij te houden van normaal lelijke rails!
Zelf bedacht of ergens inspiratie van gehaald? Chapeau!
De verkeerde user. Ik gebruikte geen eikenhouten balken bij mijn vorige projectje
Probeer het nogmaals ;)

Keuze uit:
@Verwijderd, @Streamz, @Verwijderd, @Anoniem: 926403 of @Anoniem: 1305932

spoiler:
(ik zou voor nummer 2 gaan)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:13
De_Bastaard schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Check!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is dus ook nog een uitsparing (schoorsteen) waar ik rekening mee moet houden. Uitgaande van de 1e foto wilde ik aan de rechterkant beginnen met leggen en dan naar links toe werken.

De profielen liggen nu 40 hart of hart, maar als ik naar platen van 60 of 120 breed zou gaan dan wordt dat 30 hoh toch?
2 Platen 3.2x1.2m en gewoon 40 hoh houden? Volle plaat van rechts te beginnen, 2de plaat smaller maken en schouw uithalen?
Hopelijk heb je het 2de profiel niet 40 hoh ten opzichte van het eerste gehangen maar een halve profielbreedte smaller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@streamnl @Streamz streamnl/streamz, jullie lijken ook zo op elkaar :9 8)7
(thx)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
MJ-Princeps schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

2 Platen 3.2x1.2m en gewoon 40 hoh houden? Volle plaat van rechts te beginnen, 2de plaat smaller maken en schouw uithalen?
Hopelijk heb je het 2de profiel niet 40 hoh ten opzichte van het eerste gehangen maar een halve profielbreedte smaller?
Daar kwam ik gisteren nog achter, ik moet ze dus nog wat verschuiven. Gelukkig heb ik ze nog niet vastgezet met die tang :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:13
De_Bastaard schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Daar kwam ik gisteren nog achter, ik moet ze dus nog wat verschuiven. Gelukkig heb ik ze nog niet vastgezet met die tang :p
Je kunt ze ook laten hangen en rechts met een deel beginnen tot midden van het 2de profiel, dan een volle plaat en dan links terug een deel, evenveel materiaal nodig alleen iets meer werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:18
Ben beetje aan het kijken naar een tafelzaag i.v.m. in de lengte kunnen zagen.
Ik ben niet op zoek naar een prof ding, oftewel beetje meer in de budget range (einhell etc.).
Nu valt mij op dat je zeg maar tafelzagen hebt zonder poten en met poten.
Wat mij opvalt is dat met poten vaak dieper gezaagd kan worden tot zo'n 85mm en bij de tafelmodellen dat meestal 45mm is.

Nu dus de vraag wat is verstandig, heb ik echt dikte nodig tot 85mm? Wat zijn jullie ervaringen?

(voor mijn eerste projecten zijn het allemaal dunne latjes van 1,2mm, dus dat kan met beide uiteraard)

Edit: dit ding vind ik ook wel vet, echter heb ik al een Einhell afkortzaag :)

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 26-10-2020 15:20 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 12:26
ps4mm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Thanks voor de tip! Er zit hier in de buurt toevallig een bedrijf die groendaken aanlegt. Ze kunnen het voor je aanleggen maar je ook voorzien van DIY-pakketten, in overleg is alles mogelijk. Ik was al van plan hier langs te gaan voor info, maar weet nu beter welke vragen te stellen.
Helaas in onze gemeente (nog) geen subsidie voor dit soort groene maatregelen...
Als je naast dakisolatie nog een andere solatiemaatregel neemt kun je in aanmerking komen voor de SEEH subsidie.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Martinusz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:17:
Ben beetje aan het kijken naar een tafelzaag i.v.m. in de lengte kunnen zagen.
Ik ben niet op zoek naar een prof ding, oftewel beetje meer in de budget range (einhell etc.).
Nu valt mij op dat je zeg maar tafelzagen hebt zonder poten en met poten.
Wat mij opvalt is dat met poten vaak dieper gezaagd kan worden tot zo'n 85mm en bij de tafelmodellen dat meestal 45mm is.

Nu dus de vraag wat is verstandig, heb ik echt dikte nodig tot 85mm? Wat zijn jullie ervaringen?

(voor mijn eerste projecten zijn het allemaal dunne latjes van 1,2mm, dus dat kan met beide uiteraard)

Edit: dit ding vind ik ook wel vet, echter heb ik al een Einhell afkortzaag :)
Ik heb de Einhell weggedaan omdat de precisie niet naar wens was, maar als je interesse hebt staat hier nog een Dewalt 742 zaagtafel/combi (met poten) inclusief verstekgeleider en kantelfunctie waar ik op zich vanaf mag - ik wil naar wat groters. Hij is haaks en lekker stil. Hij doet beide - dus vandaar combi - je kunt hem als zaagtafel gebruiken of andersom als afkortzaag.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-10-2020 15:57 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Streamz
Zo dus. De f rails zorgen er tevens voor dat werking wordt tegengegaan, al is eiken behoorlijk weerbarstig. En houdt (..) van kromtrekken helaas, terwijl dit al teruggedroogd hout is. De hoekstukken frees ik ook in het hout, zodat het er als 1 geheel uitziet. De ladekasten zitten vast aan de muur en aan de poten, de plankendragers zijn vastgeschroefd aan de legplanken. Zo ontstaat een solide geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJmuTAFpWpc7TnALN0p6Tp3q7mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5GpbQCGF5Dh8JDg1vJCSLAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSX0w6Dn-fdvboimCRgKiE7gOwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArROSHGZjwf959M5gAPmXVzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-08 08:32
MartijnMartijn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:54:
Begin dit jaar hebben we een jaren 30 woning gekocht. Inmiddels begint het wat kouder te worden en op een aantal plekken in huis merken we dit door minder goede isolatie. Dit wil ik graag gaan aanpakken.
In de hal is het voornamelijk koud, dit door de ingebouwde brievenbus van ons huis (niet meer in gebruik).
Graag wil ik deze dicht gaan maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben geen extreem handige harry, maar het lijkt me wel een leuk en leerzaam project om mee te beginnen.

Ik kan er los isolatiemateriaal inleggen, echter vraag ik me af of dit dan het gewenste effect heeft. De vorm van zowel het deurtje en de brievenbus zelf (deze loopt nog iets door achter het muurtje, zie linkerzijde foto twee) maakt het voor mij lastig om een goed alternatief te bedenken.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is dit goed op te lossen zonder veel te hoeven breken? :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit was een van mijn eerste klusjes in ons eerste huis... Aan de binnenkant was hij inmiddels niet meer toegankelijk (meterkast voor gezet), van buiten heb ik hem iets te enthousiast met pur gevuld zonder verder af te dekken... Was een aardig klusje om eraf te krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-08 06:47
Wij hebben een muurtje van 0.22m tussen onze slaapkamer en de wc/ badkamer vd buren dus willen graag een geluidsisolerend voorzet muurtje maken. Ik lees Knauf acoustifit hier als tip en zie op youtube dat vaak in combinatie met metal stud gebruikt worden. Ik zou eigenlijk liever 2x3tjes gebruiken, iets makkelijker allemaal. Hier iemand ervaring met zo'n voorzetwand? Ook worden er vaak dubbele gipsplaten tegenaan gezet.

(aan een kant loopt de muur onder 45graden weg waar het wandje op moet aansluiten)

[ Voor 11% gewijzigd door Megalomania op 26-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
De_Bastaard schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Check!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ff interesse vraagje, waarom heb je gekozen voor een enkel raster ipv een dubbel? Kan hier niet direct echt een antwoord op vinden. Enige wat ik lees is dat je bij dubbel raster minder ophangpunten nodig hebt, maar er moet toch wel meer achter zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door mitch187 op 26-10-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
mitch187 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Ff interesse vraagje, waarom heb je gekozen voor een enkel raster ipv een dubbel? Kan hier niet direct echt een antwoord op vinden. Enige wat ik lees is dat je bij dubbel raster minder ophangpunten nodig hebt, maar er moet toch wel meer achter zitten?
Als ik een dubbel raster had willen maken dan had ik de bovenste profielen in de andere richting moeten leggen. De stukken boven de deur en daar tegenover zijn eigenlijk alleen "afwerking", ik zou daar geen plafond (c profielen) aan vast willen maken. Nu heb ik gewoon aan beide stenen muren een C profielen gezet en dan in de lengte die U profielen. Om de 60cm ongeveer hangt straks een anker in die houten balken en dat is echt wel stevig. Die U profielen bewegen helemaal niet naar onderen nu.

Daarnaast verwacht ik dat wanneer er nog een raster boven zou moeten, alles nog lager uit zou komen. Het is nu eigenlijk al laag, maar er komt nog 6cm steenwol of glaswol op ter isolatie.

Maar, ik ben maar een hobby-bob dus als iemand me kan corrigeren en kan vertellen dat ik toch 2 rasters moet maken dan wil ik daar nog wel eens over na denken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 31-07 04:13

fmb

De_Bastaard schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

Als ik een dubbel raster had willen maken dan had ik de bovenste profielen in de andere richting moeten leggen. De stukken boven de deur en daar tegenover zijn eigenlijk alleen "afwerking", ik zou daar geen plafond (c profielen) aan vast willen maken. Nu heb ik gewoon aan beide stenen muren een C profielen gezet en dan in de lengte die U profielen. Om de 60cm ongeveer hangt straks een anker in die houten balken en dat is echt wel stevig. Die U profielen bewegen helemaal niet naar onderen nu.

Daarnaast verwacht ik dat wanneer er nog een raster boven zou moeten, alles nog lager uit zou komen. Het is nu eigenlijk al laag, maar er komt nog 6cm steenwol of glaswol op ter isolatie.

Maar, ik ben maar een hobby-bob dus als iemand me kan corrigeren en kan vertellen dat ik toch 2 rasters moet maken dan wil ik daar nog wel eens over na denken :+.
Ter info/inspiratie: zo had de aannemer het bij ons gedaan: fmb in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-08 18:42
Megalomania schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:57:
Wij hebben een muurtje van 0.22m tussen onze slaapkamer en de wc/ badkamer vd buren dus willen graag een geluidsisolerend voorzet muurtje maken. Ik lees Knauf acoustifit hier als tip en zie op youtube dat vaak in combinatie met metal stud gebruikt worden. Ik zou eigenlijk liever 2x3tjes gebruiken, iets makkelijker allemaal. Hier iemand ervaring met zo'n voorzetwand? Ook worden er vaak dubbele gipsplaten tegenaan gezet.

(aan een kant loopt de muur onder 45graden weg waar het wandje op moet aansluiten)
Prima te doen met 2x3 vuren. Als je SLS vuren gebruikt kun je nog meer isolatiemateriaal kwijt. Gebruik de zwaarste kwaliteit steenwol die je kunt vinden. Ik heb hier ook Acoustifit gebruikt maar ik weet zeker dat steenwol meer doet qua geluidsisolatie. Zorg dat je raamwerk vrij blijft van de muur waar je hem voor zet en alleen bevestigd wordt aan de zijmuren, plafond en vloer. Vul de hele ruimte met isolatiemateriaal. Ook tussen de muur en het houten frame van de wand. Twee lagen gipsplaat is verstandig als je de ruimte kunt missen. Meer massa = minder geluid dat er doorkomt. Daarnaast zou ik alles luchtdicht afwerken dus alle naden kitten want als er lucht door kan komen, kan er ook geluid doorheen. Aandachtspunten zijn wandcontactdozen enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door GodDamage op 26-10-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Thanks! Wat voor breedte is het? Bij ons dus 3 meter wat nog wel mee valt. De rest van de woonkamer komt later maar dat is volgens mij 4x8 meter. Daar zal ik waarschijnlijk wel zo’n dubbel profiel maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:58
Bij mijn zwager zijn we lekker bezig in de tuin.
Hij heeft een hoogteverschil dus er moet een trap komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nadzp73yxQhfuFMvLRXtZuzovqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iZwMAsB2mouvgJM279LsXc3.jpg?f=fotoalbum_large

Hij vindt de trap op de afbeelding hieronder het mooiste.

Ik ga deze trap maken, maar ik ben niet zo thuis in de houtsoorten en eigenschappen.
Werk voornamelijk vuren, douglas, wat azobe voor tuinklusjes (en mdf :+ )

De trap komt tegen een Azobé damwand aan te staan. En de vlonder is kunststof.

De treden worden 1200mm x 250mm en 40mm dik.
De trapbomen wil ik ook uit 250x40mm halen.

De houthandel raad azobe af in verband met mogelijk kromtrekken.
Ze hebben nu een offerte gestuurd voor Iroko, maar die valt mijn zwager qua prijs een beetje tegen.

Nu kan ik goedkoper aan meranti komen, maar is dat geschikt voor een trap als hieronder?

Wat zouden jullie voor hout gebruiken.
(Moet het wel op 250x40 geschaafd kunnen verkrijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHvn5BYlOVCsUT4-E2tFVsoPcxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq2BUAgQ9i0pjRqtVmzmS5Ry.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
breagor schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:18:
vandaag ook wat klusjes gedaan....ff de werkplaats voorzien van wat extra opberg ruimte...zeker niet ingewikkeld, zeker wel handig!!

Een klein rol kastje om snel op de triton TWX7 van freestafel naar gatentafel te switchen, eerder zat de extra module me altijd lelijk in de weg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en een extra opbergstukje onder de werkbank, aangezien de gereedschap collectie een beetje uit de klauwen loopt (en er ook nog een haakse slijper onderweg is die ook een plekje nodig heeft)

[Afbeelding]

weer een opgeruimde werkplaats :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
van het weekend toch weer even bezig geweest.
De vrouw wilde ook wel een knutselplekje, maar ik ga mijn werkbank toch niet delen :-)

Gelukkig hadden we nog een oud tafelblad, en snel naar de Hornbach voor 30 euro aan balkjes gehaald en in dezelfde "stijl" als bovenstaande van het weekend maar een simpel werkbankje voor haar in elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d0MmHNJT/20201025-141850.jpg

Vrouw weer blij...ik weer lekker ff bezig geweest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@breagor mooi he!

Hoe heb je de dwarsbalkjes verbonden aan de verticale?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Megalomania schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:58:
@breagor mooi he!

Hoe heb je de dwarsbalkjes verbonden aan de verticale?
Pocket holes for the win! Ik vind het echt een ideale techniek, snel, makkelijk en stevig.

Ik heb zo'n setje van Wolfcraft:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HnZsnN6Z/1200x1200.jpg

en dat samen met deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VkbLsDng/milescraft-clampsquares-8-quot-90-graden-klemhoeken-goedkoop-en-recht-2.jpg

werkt als een tierelier!
En om het echt onverwoestbaar te maken heb ik voor de zekerheid aan de binnenkant (onzichtbaar) nog ff een hoekijzertje erin gezet....niet echt nodig, maar ja die zijn maar 30 cent , en baat het niet dan schaad het niet :-)

[ Voor 17% gewijzigd door breagor op 27-10-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 23:08
FRANQ schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:54:

Ze hebben nu een offerte gestuurd voor Iroko, maar die valt mijn zwager qua prijs een beetje tegen.

Nu kan ik goedkoper aan meranti komen, maar is dat geschikt voor een trap als hieronder?

[Afbeelding]
@FRANQ Bilinga is een geschikte houtsoort en is veel stabieler dan azobe. Er zijn meer geschikte houtsoorten maar de verkrijgbaarheid voor een particulier is waarschijnlijk lastig.

Azobe moet je alleen gebruiken in grote diktes vanwege scheuren. Azobe wordt nat gezaagd. Het zal in de tuin dus flink drogen en daarbij werken en, helemaal in de zon. Meranti is minder sterk en minder duurzaam maar misschien niet ongeschikt. Volgens mij komt het hout niet in contact met de grond en dat is een voordeel. Tussen de treden en de bomen blijft altijd vocht, als je die detaillering zo kan maken dat het sneller droogt is dat beter.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13

[Afbeelding]

Ik ga deze trap maken, maar ik ben niet zo thuis in de houtsoorten en eigenschappen.

[Afbeelding]
Mooie trap als hij nieuw is. Bedenk wel dat hout dat altijd buiten/nat is glad wordt...
helaas geen houtkenner hier, dus geen echt advies daarover. Weet wel dat kozijnen vaak van meranti gemaakt worden, die zitten meestal netjes in de lak En is dus echt wat zachter dan azobe. Ligt er dus ook aan of je hem wil afwerken (met een transparante beits?). Daarnaast goed met afwatering rekening houden, anders rotten staanders weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 10:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@FRANQ Ik heb hier recent een aantal bruggetjes gemaakt met azobe balken en daarop (thermisch gemodificeerde) bamboe vlonderplanken. Ik was huiverig over bamboe, maar op advies leverancier toch gedaan en geen spijt van. Super stabiel, kei hard, extreem duurzaam en vergrijst mooi bij het azobe. Doordat het er stabiel is en een even structuur denk ik dat het ook prima past bij een composiet vlonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
@FRANQ ff buiten de box, ipv hout ook al aan gras gedacht? Bamboe of kokshout?
Bamboe werkt wel net als hout, maar is niet geneigd krom te trekken of te torderen. Kokoshout heeft volgens mij een vergelijkbare vezelstructuur, dus daarvan verwacht ik vergelijkbare eigenschappen. Kan het alleen niet terugvinden. Is een relatief nieuw product ook. Moeite waard om eens te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
GodDamage schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Prima te doen met 2x3 vuren. Als je SLS vuren gebruikt kun je nog meer isolatiemateriaal kwijt. Gebruik de zwaarste kwaliteit steenwol die je kunt vinden. Ik heb hier ook Acoustifit gebruikt maar ik weet zeker dat steenwol meer doet qua geluidsisolatie. Zorg dat je raamwerk vrij blijft van de muur waar je hem voor zet en alleen bevestigd wordt aan de zijmuren, plafond en vloer. Vul de hele ruimte met isolatiemateriaal. Ook tussen de muur en het houten frame van de wand. Twee lagen gipsplaat is verstandig als je de ruimte kunt missen. Meer massa = minder geluid dat er doorkomt. Daarnaast zou ik alles luchtdicht afwerken dus alle naden kitten want als er lucht door kan komen, kan er ook geluid doorheen. Aandachtspunten zijn wandcontactdozen enzo.
Goeie tips, thanks!

Waarom kan ik meer isolatie materiaal kwijt als ik SLS vuren gebruik? Het is sterker maar als je nog steeds 2x3 gebruikt op 600mm van elkaar komt het nog steeds op hetzelfde neer?

Goed idee om ook tussen het houtenframe te isoleren! Wat zou je daartussen doen? 2cm van de muur af dus normaal steenwol past niet tenzij ik het ga snijden? Misschien een steenwol vloerplaat van 2cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
Megalomania schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Goeie tips, thanks!

Waarom kan ik meer isolatie materiaal kwijt als ik SLS vuren gebruik? Het is sterker maar als je nog steeds 2x3 gebruikt op 600mm van elkaar komt het nog steeds op hetzelfde neer?

Goed idee om ook tussen het houtenframe te isoleren! Wat zou je daartussen doen? 2cm van de muur af dus normaal steenwol past niet tenzij ik het ga snijden? Misschien een steenwol vloerplaat van 2cm?
Waarom geen metalstud profielen? Dan heb je geen horizontale stukken hout nodig, lichtgewicht en trekt niet krom.

Voor geluidsisolatie en warmteisolatie ga ik dit nu toepassen met 50mm steenwol+50mm PIR ervoor. Dan heb je ook nog eens een goede warmteisolatie.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:37
Vraagje voor de houtkenners onder ons.

Voor de andere kant van de zolder (dus niet de dakkapel kant) moet er een meubel/ombouw komen voor de wasmachine e.d. Kleine sketch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WnyDT71U1jCG8ZBdU1KQXq048Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9G7lvMPovo0oUb3dwn5sSOWE.png?f=user_large

Om een idee te krijgen, dit gaat over een lengte van ruim 3,5m. Omdat ik aan de andere kant veel met eiken werk wil ik dat hier doortrekken. Echter die lengte en massief gaat flink in de kosten lopen. Heeft iemand ervaring met MDF gefineerd met eiken? Kan je dit net zo makkelijk lakken/afwerken als massief? Bedoeling is om het hele meubel van MDF te maken. Met werkblad, deurtjes en legplankjes als accent in eiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Waarom geen metalstud profielen? Dan heb je geen horizontale stukken hout nodig, lichtgewicht en trekt niet krom.

Voor geluidsisolatie en warmteisolatie ga ik dit nu toepassen met 50mm steenwol+50mm PIR ervoor. Dan heb je ook nog eens een goede warmteisolatie.
Ik kies zelf eigenlijk altijd voor HSB.
Hout, dus makkelijk te bewerken.
Heeft massa.
Kan weinig fout gaan.
Is stevig, en kan zelfs dragende functie hebben.

Metal stud vind ik zelf een beetje "goedkoop", is meer voor snel massa's wanden neerzetten in kantoorpanden.
Vind het voor huizenbouw niet echt het goede gevoel geven.
Metalstud is letterlijk blik.
Het is niet stevig tot je de wandbekleding erop zit.
En je hebt een speciale tang nodig.

Zou zelf altijd gaan voor een houtskelet wand met 10mm plaatmateriaal en 12mm gipsplaat.
Voor een meer dragende wand staanders HoH 30cm, 15mm multiplex aan beide zijden en dan gipsplaat.
Beide vullen met wol isolatie.

Maar nogmaals, het is mijn persoonlijke gevoel wat ik erbij heb. :)

(heb beide gezet overigens, maar voornamelijk hout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 31-07 04:13

fmb

De_Bastaard schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:43:
[...]

Thanks! Wat voor breedte is het? Bij ons dus 3 meter wat nog wel mee valt. De rest van de woonkamer komt later maar dat is volgens mij 4x8 meter. Daar zal ik waarschijnlijk wel zo’n dubbel profiel maken.
De breedte van de kamer bedoel je toch?
Het deel zonder "hulpbalk" is 3 meter breed, het deel met hulpbalk is 5,8 meter breed. Op de 3e foto van mijn post waar ik naar verwijs is dit zichtbaar.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:50
Voor de houtbewerkers, ik heb een plaat mdf en hierin een uitsparing gemaakt voor de schuine dakbalk. Maar nu moet ik dus de onderkant van de uitsparing in verstek krijgen tov de dakbalk, hoe kan ik het beste doen? Schuren? Beitel?..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ThOqjQN7LpHTj82PxRbrsTg9O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvupp8YuDeC4V3aXlqNcalHo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Milo85 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
Voor de houtbewerkers, ik heb een plaat mdf en hierin een uitsparing gemaakt voor de schuine dakbalk. Maar nu moet ik dus de onderkant van de uitsparing in verstek krijgen tov de dakbalk, hoe kan ik het beste doen? Schuren? Beitel?..

[Afbeelding]
Decoupeerzaag? Die van mij kan in ieder geval op die manier onder verstek zagen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-08 17:16
Ik dacht ook aan decoupeerzaag (of anders beitelen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:38
BreiTech schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:15:

Voor de andere kant van de zolder (dus niet de dakkapel kant) moet er een meubel/ombouw komen voor de wasmachine e.d. Kleine sketch:

[Afbeelding]

Om een idee te krijgen, dit gaat over een lengte van ruim 3,5m. Omdat ik aan de andere kant veel met eiken werk wil ik dat hier doortrekken. Echter die lengte en massief gaat flink in de kosten lopen. Heeft iemand ervaring met MDF gefineerd met eiken? Kan je dit net zo makkelijk lakken/afwerken als massief? Bedoeling is om het hele meubel van MDF te maken. Met werkblad, deurtjes en legplankjes als accent in eiken.
Ik zou überhaupt niet weten waarom je echt eikenhout zou willen gebruiken op een zolder. Dat is toch gewoon veel te duur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:38

[Afbeelding]
Multitool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@Milo85 Je hoeft de hoek niet exact als de dakbalk te doen, liever iets groter dan te klein, de voorzijde dekt t toch of ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Hoe weet je van bestaande witte afvoerbuizen of het PVC of PP is en dus wel of niet te lijmen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

[Afbeelding]

Ik zou het blad niet zo snel van MDF doen. Op de lange termijn kan deze flink doorzakken door gewicht. Dan zou ik eerder spaanplaat gaan fineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:21
FRANQ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Ik kies zelf eigenlijk altijd voor HSB.
Hout, dus makkelijk te bewerken.
En is vaak niet recht, dus krijg je geen mooie rechte muren. Metal studs zijn altijd kaarsrecht en daardoor veel makkelijker snel en strak te plaatsen.
Heeft massa.
Kan weinig fout gaan.
Met metal studs ook niet, zo moeilijk is het niet. Hout moet je zagen, metal studs kan je knippen met een blikschaar.
Is stevig, en kan zelfs dragende functie hebben.
True, wat dat betreft zou ik met metal studs altijd een OSB achter het gips doen.
Metal stud vind ik zelf een beetje "goedkoop", is meer voor snel massa's wanden neerzetten in kantoorpanden.
Vind het voor huizenbouw niet echt het goede gevoel geven.
Gevoel? Voor een constructie die je niet meer ziet?
Metalstud is letterlijk blik.
Het is niet stevig tot je de wandbekleding erop zit.
En je hebt een speciale tang nodig.
Je kan gewoon teksschroeven gebruiken. Voor hout heb je een afkortzaag nodig of je moet veel met de hand zagen.
Zou zelf altijd gaan voor een houtskelet wand met 10mm plaatmateriaal en 12mm gipsplaat.
Voor een meer dragende wand staanders HoH 30cm, 15mm multiplex aan beide zijden en dan gipsplaat.
Beide vullen met wol isolatie.

Maar nogmaals, het is mijn persoonlijke gevoel wat ik erbij heb. :)

(heb beide gezet overigens, maar voornamelijk hout)
Ik zie zeker de voordelen van hout, heb ook een voorzetwandje gemaakt in de keuken ermee om een kast in te bouwen. Dan is hout veel handiger want dan draagt het hout de kast. Echter voor simpele muurtjes zou ik sneller metalstuds nemen, simpelweg omdat ze kaarsrecht zijn. Dat is echt het grote nadeel aan hout (zeker uit de bouwmarkt), het is soms zo krom als een hoepel :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:46

[Afbeelding]
evt met een multitool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:31

[Afbeelding]

Misschien is een keukenblad van de ikea een idee? Heb ik ook gebruikt voor een bureaumeubel. Ziet er mooi uit en is goed stevig!
https://www.ikea.com/nl/n...ad-eiken-fineer-60335199/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
TheJVH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

En is vaak niet recht, dus krijg je geen mooie rechte muren. Metal studs zijn altijd kaarsrecht en daardoor veel makkelijker snel en strak te plaatsen.

[...]

Met metal studs ook niet, zo moeilijk is het niet. Hout moet je zagen, metal studs kan je knippen met een blikschaar.

[...]

True, wat dat betreft zou ik met metal studs altijd een OSB achter het gips doen.

[...]

Gevoel? Voor een constructie die je niet meer ziet?

[...]

Je kan gewoon teksschroeven gebruiken. Voor hout heb je een afkortzaag nodig of je moet veel met de hand zagen.

[...]

Ik zie zeker de voordelen van hout, heb ook een voorzetwandje gemaakt in de keuken ermee om een kast in te bouwen. Dan is hout veel handiger want dan draagt het hout de kast. Echter voor simpele muurtjes zou ik sneller metalstuds nemen, simpelweg omdat ze kaarsrecht zijn. Dat is echt het grote nadeel aan hout (zeker uit de bouwmarkt), het is soms zo krom als een hoepel :( .
Het is vooral een gevoelskwestie.
Maar mijn voorkeur blijft hout. :)

Hout als je het bij een profi bouwmarkt of houthandel haalt is gewoon nagenoeg recht.
Die ene kromme gooi je gewoon aan de kant bij het uitzoeken.

met plaat er tegen trek je dingen ook weer recht.
En als het echt moet kan je het inzagen en een wig met houtlijm erin tikken.
Maar dat heb ik nog nooit hoeven doen, want pak dan gewoon een andere balk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:37
emot schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Ik zou überhaupt niet weten waarom je echt eikenhout zou willen gebruiken op een zolder. Dat is toch gewoon veel te duur?
marinos88 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Misschien is een keukenblad van de ikea een idee? Heb ik ook gebruikt voor een bureaumeubel. Ziet er mooi uit en is goed stevig!
https://www.ikea.com/nl/n...ad-eiken-fineer-60335199/
Bedankt voor de reacties. Eikenhout, ja momenteel vensterbanken gedaan (zie post van paar weken terug). En ook de vloer (Click PVC) heeft dat dessin. Vrouwlief wil graag zelfde lijn doorzetten en kan ik haar geen ongelijk in geven.

Keukenblad is goede informatie, echter zie ik dat deze niet zo diep is als de wasmachine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
BreiTech schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

[...]

Bedankt voor de reacties. Eikenhout, ja momenteel vensterbanken gedaan (zie post van paar weken terug). En ook de vloer (Click PVC) heeft dat dessin. Vrouwlief wil graag zelfde lijn doorzetten en kan ik haar geen ongelijk in geven.

Keukenblad is goede informatie, echter zie ik dat deze niet zo diep is als de wasmachine is.
Je zou eventueel een tweede blad kopen en deze met elkaar verlijmen door met een invalzaag beide bladen aan de achter- en voorkant door te zagen. Maakt je blad dan wel ineens een stuk duurder, maar wellicht alsnog goedkoper dan een echt blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30

BCC

Of voor IKEA massief beuken blad gaan (75 cm diep) - https://www.ikea.com/nl/n...afelblad-beuken-50106773/ - of eiken lamel parket en dan de kop afdekken met een eiken lat.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 27-10-2020 13:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
Wooldoor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:40:
Hoe weet je van bestaande witte afvoerbuizen of het PVC of PP is en dus wel of niet te lijmen?
Stukje zagen dan zie je het aan de spanen, die zijn taaier bij PP. Je kan het ook voelen, maar dan moet je dat eerst eens ervaren hebben

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:21
Ik ga dit weekend beginnen met het isoleren van de garage met PIR+OSB platen (https://www.isolatiemater...60-18mm-t-g-rd272-156-m2/). Hoe kan ik dit het beste zagen? Ik dacht om m'n decoupeerzaag te gebruiken met een zaagje van minimaal 100mm. Ik heb ook een invalzaag, maar die komt niet dieper dan 55mm. Eventueel kan ik het laatste stukje afbreken / snijden. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:46

Wuursj

want worst is al bezet

@TheJVH Mijn ervaring is dat een decoupeerzaag flink kan gaan wiebelen en toch lastig echt recht zaagt. Als je het doet, met een zo'n dik mogelijk zaagje.

Ik gebruik liever een invalzaag en dan het laatste stukje met een handzaagje. Dan gebruik je al de snede van de invalzaag als sturing voor de handzaag. Als je dan de invalzaag gebruikt voor de zijde met OSB, vlieg je met de handzaag door die laatste centimeters PIR heen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1 ... 68 ... 460 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/