Even een vraag: wij hebben een houten binnendeur met grote ruiten erin tussen hal en woonkamer. Volgens mij trekt er veel warmte uit de woonkamer naar de hal en trap. Is er een manier om dit glas te isoleren dmv folie oid?
Ligt eraan hoe handig je bent, maar ik zou het zelf proberen.peligro2k schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:25:
Zouden jullie dit zelf aansluiten of er een pro voor inhuren. Het is een bijverwarming. Bij Warmteservice vonden ze dat ik het beter niet zelf kon doen, maar een (bij hun bekende) installateur inhuren... 😐
Hoef in feite alleen nog de aanvoer en retour van de CV aan te sluiten dmv twee (koperen of flexibele) buizen.
[Afbeelding]
Voor "zichtwerk" werk ik graag met koper (iets makkelijker te buigen als CV-buis).
Een andere optie is flexibel, indien je geen perstang kunt lenen kun je ook werken met Pentec aansluitsets
Hier zit nog een fan van Woodies, Ze houden het halve huis bij elkaarMegalomania schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:04:
[...]
De woodies verkrijgbaar bij de Bouwmaat verloren het van deze?

Nog een woodies-fan. Carport mee gebouwd. 4x60mm en 6x140 schroeven. Niet voorboren, Torx... Gewoon erin rammen. Heerlijk.
Dankjewel! Hier kom ik zeker verder mee. Ga er zaterdag mee bezig!Djmaddox schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:02:
[...]
Ik zou een specie / mortel met een toepasselijke kleur er bij zoeken. Van binnen de 'sleuf' dichtzetten (stukje hout vastzetten), purren rondom voor de luchtdichtheid. Vanaf buiten tegenaan voegen.
Ik kan moeilijk de diepte van de gehele brievenbus zien, echter als je de 'gleuf' dicht hebt zitten en je hebt aan de binnenzijde ruimte over, zou ik op het 'schuine' deel van de binnenbak glaswol goed er in duwen, en dan PIR er voor. Daaromheen weer purren. Kan je daar tegenaan weer een houten schotje maken ter afwerking (randen kitten) en om je sleutels te hangen.
https://imgur.com/a/1YLbeDH
Hoop dat het prentje eea een beetje verduidelijkt.
Het gaat om het totaalvermogen. Veel verdeeldozen kunnen max 1000 - 2000W hebben. En als ze achter een kastje verstopt zitten en ze branden door dan ziet niemand het tot je kastjes in de fik vliegen. Ik denk echter dat je met een afzuigkap en een paar spotjes dan geen enkel probleem hebt (ik gok dat die samen onder de 400W blijven). Een aannemer of elektricien zal altijd een WCD willen plaatsen want dan kan elk stopcontact de volle 3500W leveren, en is er nooit brandgevaar.carmenn87 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:37:
Nu zit ik met het volgende. Boven mijn aanrechtblad komt een koof waar de afzuigkap in komt.
Er zit 1 wcd boven voor de afzuigkap, maar nu wil ik ook graag spotjes in de koof laten plaatsen.
Lichtpunt verplaatsen is niet meer mogelijk begreep ik van de aannemer. Zij geven aan dat een extra wcd de oplossing is. Maar nu vraag ik me af of ik hier niet gewoon een verdeeldoos in het ene stopcontact kan plaatsen, en daar mijn afzuigkap en spotjes op aan kan sluiten? Aangezien een extra wcd weer 175 euro kost.
Kortom: als je zeker weet dat nu en in de verre toekomst het vermogen ruim onder het maximum van de verdeeldoos blijft is er geen probleem.
Iemand een idee hoe ik een warm/koud water buis in beton kan opsporen ? reden is dat ik wil voorkomen dat ik er in boor .. en dus waterbalet krijg .. ik heb wel een aardig idee maar liever zeker weten .. ik heb al geprobeerd met een thermometer maar tja .. erhm .. uitdagend.
daarnaast wil ik een betonnenvloer uitfrezen .. ik hoef in principe maar 5mm omlaag .. (pvc plakvloer is maar 2 a 3mm .. echter gezien de vloer een "golfslag bad is " ...
ik vrees echter dat een beton frees zo hard en grof werk verricht dat ik met 1cm of meer eindig .. en dat betekend uiteindelijk meer egaline dan me lief is .. (lees 30 zakken egaline a veel $$$$)
het mooist zou zijn een soort geleider te hebben die ik vlak kan stellen waarna ik met de haakse slijper een baan ofzo kan trekken die het op de gewenste diepte brengt ., maar ja bestaat dat ?
daarnaast wil ik een betonnenvloer uitfrezen .. ik hoef in principe maar 5mm omlaag .. (pvc plakvloer is maar 2 a 3mm .. echter gezien de vloer een "golfslag bad is " ...
ik vrees echter dat een beton frees zo hard en grof werk verricht dat ik met 1cm of meer eindig .. en dat betekend uiteindelijk meer egaline dan me lief is .. (lees 30 zakken egaline a veel $$$$)
het mooist zou zijn een soort geleider te hebben die ik vlak kan stellen waarna ik met de haakse slijper een baan ofzo kan trekken die het op de gewenste diepte brengt ., maar ja bestaat dat ?
Tja vanalles
Met een warmtebeeldcamera moet dat lukken. Misschien kun je die lenen of huren.vso schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:49:
Iemand een idee hoe ik een warm/koud water buis in beton kan opsporen ? reden is dat ik wil voorkomen dat ik er in boor .. en dus waterbalet krijg .. ik heb wel een aardig idee maar liever zeker weten .. ik heb al geprobeerd met een thermometer maar tja .. erhm .. uitdagend.
Voornamelijk brandveiligheid.rbaidjoe schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:24:
Waarom niet?
Akkoord, maar dan moet je de tering naar de nering zetten.Als je niet wil / kan klussen, en niet wil / kan betalen voor de klus (E175,=), dan functioneert een verdeeldoos ook.
Vaak zijn die gekeurd voor wattages lager dan een WCD (16A). Nu zal een spotje en afzuigkap niet zo veel trekken, maar nogmaals. Het komt de brandveiligheid niet ten goede.Sterker nog, je hebt ook stopcontactsplitters of hoe die dingen ook mogen heten. Volgens mij voldoet het aan de technische en veiligheidseisen.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Waarop loop je knel qua hoogte als je je betonvloer laat wat het is, en het PVC gewoon aanbrengt? Is het uberhaupt wel beton, of is het een dekvloer waar je op gaat leggen?vso schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:49:
Voor het zoeken van leidingen heb je leidingzoekers, al weet ik niet of deze ook waterleidingen kunnen zoeken. Wellicht kan je er een huren oid?
Zelfs voor glasweefsel behang met structuur heb je echt geen dure tape nodig. Ik gebruik dan wat acrylaatkit over rand van de tape en dan heb je altijd een strak resultaat.Waah schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]
Action VS Kip ultrasharp
[YouTube: VERF KRUIPT ONDER TAPE. Zo kun je het oplossen! Afplaktape Action vs Kip Ultra Sharp Tape.]
TL;DW: Zit best groot verschil tussen.
Heel eerlijk: Ik heb de gele action-tape gebruikt, op een glasvezel (dus niet helemaal strak) en dat werkte echt goed. Praktisch geen verf onder de tape. Misschien op 2 of 3 plekjes een klein vakje.
Wel heb ik, na de laatste laag gedaan te hebben, meteen de tape verwijderd. Dus niet eerst laten drogen. Alleen de onderste tape heb ik laten zitten tot het droog was (ivm omlaag lopen van verf).
Zelf gebruikte ik een platte kwast voor de randjes (gaat wat sneller dan een ronde, en die is al in de juiste vorm), een 10cm roller (ansa) om de randen af te rollen en een grote roller voor het grote vlak (hier weer Action, zo'n set met bakje + 2 rollers en 1 houder).
Ik deed de randen, vriendin rolde mij achterna. Eerst horizontaal en dan nog ff verticaal er licht overheen om de aanzetten eruit te halen. Dat werkt best goed.
Mijn tip: Ik heb speciale verf besteld: Pastolex Borasca. Is professionele verf, Schrobvast (dus goed schoon te maken). Misschien niet overal voor nodig, maar het dekt enorm goed (rood dekte hier in 1x, de lichtroze en groen in 2x). Zeker op plekken die vies kunnen worden (keuken) is het een aanrader. Vetspatten haal je zo weg met een doekje en goed boenen is geen enkel probleem.
Edit: zo dus YouTube: Hoe krijg je een strakke afwerking voor je muren? | Schilderstips
[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 22-10-2020 22:09 ]
Die zou ik eerst doen. Maar ten eerste, zo netjes schilderden ze niet. En daarbij: als je de kit op de afplaktape doet, en later de tape wegtrekt... Trek je dan de kit niet mee? Of is dat juist het idee?Alsjemenou schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:04:
[...]
Zelfs voor glasweefsel behang met structuur heb je echt geen dure tape nodig. Ik gebruik dan wat acrylaatkit over rand van de tape en dan heb je altijd een strak resultaat.
Edit: zo dus YouTube: Hoe krijg je een strakke afwerking voor je muren? | Schilderstips
Het leek mij vooral veel extra werk... En dure tape: ik heb de gele van Action gebruikt. Die werkt ook prima vond ik. Niet de standaard witte pakken, maar de gele.
Maar: ik vind het zonde om te bezuinigen voor een paar euro tape, als je een heel huis gaat schilderen. Er is niets frustrerender dan dat het niet goed werkt of onhandig werkt. Je hoeft niet meteen Sigma verf triple XL prijs en Koos ultra-sharp goldflake tape te kopen. Maar het juiste gereedschap voor het juiste werk lijkt me toch aan te raden.
En je doet het voor (hopelijk) heel wat jaartjes.
OK, met het gevaar dat dit al eerder gevraagd is maar ik het niet kon vinden....
Wie heeft er adviezen over het aanhelen/repareren van een zandcement dekvloer? Ik heb een woning met betonnen broodjes, daaroverheen ~5cm zandcement dekvloer. Hier zaten plavuizen op die we losgebeiteld hebben, maar nu is het een maanlandschap (op de meeste plekke gewoon afdrukken van de tegels, hier en daar een kuil van een paar cm zo groot als je computermuis).
Ik wil vloerverwarming infrezen en daarvoor moet het redelijk vlak zijn. Daarna natuurlijk egaliseren voor pvc.
Wat kan ik nou het beste gebruiken om het redelijk vlak te maken? Egaline lijkt me nogal overkill, qua geld en omdat ik er daarna weer in ga frezen.
Wat heb ik al gevonden:
* vloeibaar zandcement van Weber
* reparatiemortel
Vloer is al schoon en ingesmeerd met Flevopol (2x) voor goede hechting.
Wie heeft er adviezen over het aanhelen/repareren van een zandcement dekvloer? Ik heb een woning met betonnen broodjes, daaroverheen ~5cm zandcement dekvloer. Hier zaten plavuizen op die we losgebeiteld hebben, maar nu is het een maanlandschap (op de meeste plekke gewoon afdrukken van de tegels, hier en daar een kuil van een paar cm zo groot als je computermuis).
Ik wil vloerverwarming infrezen en daarvoor moet het redelijk vlak zijn. Daarna natuurlijk egaliseren voor pvc.
Wat kan ik nou het beste gebruiken om het redelijk vlak te maken? Egaline lijkt me nogal overkill, qua geld en omdat ik er daarna weer in ga frezen.
Wat heb ik al gevonden:
* reparatiemortel
Hoe zetten jullie glaslatten vast ? Met gegalvaniseerde nieten of rvs ?
Rvs nieten zijn lastig te verkrijgen valt mij op.
Rvs nieten zijn lastig te verkrijgen valt mij op.
Zo'n brievenbus is een perfect voorbeeld van de ideale koudebrug.MartijnMartijn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:54:
Begin dit jaar hebben we een jaren 30 woning gekocht. Inmiddels begint het wat kouder te worden en op een aantal plekken in huis merken we dit door minder goede isolatie. Dit wil ik graag gaan aanpakken.
In de hal is het voornamelijk koud, dit door de ingebouwde brievenbus van ons huis (niet meer in gebruik).
Graag wil ik deze dicht gaan maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben geen extreem handige harry, maar het lijkt me wel een leuk en leerzaam project om mee te beginnen.
Ik kan er los isolatiemateriaal inleggen, echter vraag ik me af of dit dan het gewenste effect heeft. De vorm van zowel het deurtje en de brievenbus zelf (deze loopt nog iets door achter het muurtje, zie linkerzijde foto twee) maakt het voor mij lastig om een goed alternatief te bedenken.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is dit goed op te lossen zonder veel te hoeven breken?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gezien de beperkte authenticiteit zou ik hem er uit slopen. Want met dichtmaken blijft hij kou van buiten geleiden. Desnoods kun je hem doorslijpen en alleen het front laten zitten.
Daarna isoleren en afwerken.
@orf tja FLIR hebben we niet in de omgeving
en ik vrees dat ik net zo ver ben als gokken .. / IR thermometer richt pistool .. lees the generale omgeving .. thx voor de suggestie in iedergevla .
ik denk (lees weet bijna 75% zeker) dat als ik een haakse slijper met een frees slijpschijf dat snel meters kan maken ...het is ook niet de hele vloer .. dat golft .. daarnaast moet ik toch van de tapijttegel lijmresten af ..
bij een tuin bv voor zwembad zet ik gewoon paaltjes in de grond elke x cm , en met een waterpas zet ik 1 vaste hoogte uit van punt A naar B en meet de hoogte verschil(len) in relatie tot dat punt dan weet je waar je hoger / lager moet gaan..
Bij de betonnen vloer is het lastiger .. zeker omdat ik dieper moet gaan niet hoger .. ook al heb ik de hoogte overal opgemeten dan nog moet ik iets verzinnen zodat ik de juiste hoeveelheid weg kan slijpen ..
En ik maak mezelf geen illusies wat egaline achteraf zal zeker nodig zijn maar hopenlijk minder dan nu ..
pff gewoon verder zoeken zal niet de eerste zijn die dit tegenkomt .. en pak ik het te hightech aan
tja het is een dekvloer van beton ..Djmaddox schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:56:
[...]
Waarop loop je knel qua hoogte als je je betonvloer laat wat het is, en het PVC gewoon aanbrengt? Is het uberhaupt wel beton, of is het een dekvloer waar je op gaat leggen?
Voor het zoeken van leidingen heb je leidingzoekers, al weet ik niet of deze ook waterleidingen kunnen zoeken. Wellicht kan je er een huren oid?
bij een tuin bv voor zwembad zet ik gewoon paaltjes in de grond elke x cm , en met een waterpas zet ik 1 vaste hoogte uit van punt A naar B en meet de hoogte verschil(len) in relatie tot dat punt dan weet je waar je hoger / lager moet gaan..
Bij de betonnen vloer is het lastiger .. zeker omdat ik dieper moet gaan niet hoger .. ook al heb ik de hoogte overal opgemeten dan nog moet ik iets verzinnen zodat ik de juiste hoeveelheid weg kan slijpen ..
En ik maak mezelf geen illusies wat egaline achteraf zal zeker nodig zijn maar hopenlijk minder dan nu ..
pff gewoon verder zoeken zal niet de eerste zijn die dit tegenkomt .. en pak ik het te hightech aan
Tja vanalles
Volgens mij is de bedoeling dat je de tape al weg trekt eer de kit droogt.Waah schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:14:
[...]
Die zou ik eerst doen. Maar ten eerste, zo netjes schilderden ze niet. En daarbij: als je de kit op de afplaktape doet, en later de tape wegtrekt... Trek je dan de kit niet mee? Of is dat juist het idee?
Het leek mij vooral veel extra werk... En dure tape: ik heb de gele van Action gebruikt. Die werkt ook prima vond ik. Niet de standaard witte pakken, maar de gele.
Maar: ik vind het zonde om te bezuinigen voor een paar euro tape, als je een heel huis gaat schilderen. Er is niets frustrerender dan dat het niet goed werkt of onhandig werkt. Je hoeft niet meteen Sigma verf triple XL prijs en Koos ultra-sharp goldflake tape te kopen. Maar het juiste gereedschap voor het juiste werk lijkt me toch aan te raden.
Ik vraag me dan weer af hoe het gaat als je je muur 2x moet schilderen..
Het idee is ook dat je over natte kit gaat schilderen zodat je geen gevaar loopt dat je kit meetrekt. En inderdaad, de mensen op de video werken totaal net netjes.Waah schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:14:
[...]
Die zou ik eerst doen. Maar ten eerste, zo netjes schilderden ze niet. En daarbij: als je de kit op de afplaktape doet, en later de tape wegtrekt... Trek je dan de kit niet mee? Of is dat juist het idee?
Eens hoor met betrekking tot het bezuinigen, al kan ik voor het gros van het werk mezelf het niet verantwoorden om dure tape te kopen terwijl de gele tape van me Action altijd goed heeft gewerkt. Ik heb eigenlijk ook overal gladde renovlies, dus kitten hoef ik ook bijna nooit.
Isolatie vraagje:
Ons jaren '60 huis heeft een plat dak wat bestaat balken met daarop rieten pakketten van zo'n 10cm dik met daarop een laag asfalt/bitumen. Het huis zelf heeft daarop een laag grind liggen, en de 2 bijgebouwen op de begane grond (uitbouw aan de woonkamer en de garage) hebben geen grind erop.
Op termijn (volgend jaar) willen we een sedum groendak ter isolatie en bescherming. Op dit moment zijn we aan het verbouwen en ligt hier en daar het plafond open, dus nu hebben we de kans om binnen ook isolatie aan te brengen.
Is dit slim? Ik lees dat je hout nooit van 2 kanten mag isoleren i.v.m. ventilatie en rot. Het lijkt me dat dit ook geldt voor riet, klopt dat?
Hier foto's van de uitbouw. Het lagere gedeelte is het dak wat nu gedeeltelijk open ligt. Simpel gezegd zouden we matten rockwool in de openingen willen schuiven om het op te vullen. De openingen zijn stukken van 60cm breed, 18 cm hoog en ruim 3 meter lang.
Is dit een goed idee, of doen we er beter aan hier iets anders voor te gebruiken?
Ons jaren '60 huis heeft een plat dak wat bestaat balken met daarop rieten pakketten van zo'n 10cm dik met daarop een laag asfalt/bitumen. Het huis zelf heeft daarop een laag grind liggen, en de 2 bijgebouwen op de begane grond (uitbouw aan de woonkamer en de garage) hebben geen grind erop.
Op termijn (volgend jaar) willen we een sedum groendak ter isolatie en bescherming. Op dit moment zijn we aan het verbouwen en ligt hier en daar het plafond open, dus nu hebben we de kans om binnen ook isolatie aan te brengen.
Is dit slim? Ik lees dat je hout nooit van 2 kanten mag isoleren i.v.m. ventilatie en rot. Het lijkt me dat dit ook geldt voor riet, klopt dat?
Hier foto's van de uitbouw. Het lagere gedeelte is het dak wat nu gedeeltelijk open ligt. Simpel gezegd zouden we matten rockwool in de openingen willen schuiven om het op te vullen. De openingen zijn stukken van 60cm breed, 18 cm hoog en ruim 3 meter lang.
Is dit een goed idee, of doen we er beter aan hier iets anders voor te gebruiken?
![]() | ![]() |
Heb je ook overwogen om het riet te laten verwijderen en OSB + PIR + dakbedekking aan te brengen? Als het niet mag vanuit binnen, levert dat je sowieso een veel hogere isolatiewaarde op.ps4mm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:28:
Isolatie vraagje:
[Afbeelding] [Afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ja, wel overwogen.. Dit zal echter een flinke inverstering zijn. De oppervlaktes van de platte daken: huis is 55m2, de uitbouw 12m2, de garage 18 m2. Volgens de aannemer heb je het dan in totaal over zo'n 20-25k aan kosten.GermanPivo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:47:
[...]
Heb je ook overwogen om het riet te laten verwijderen en OSB + PIR + dakbedekking aan te brengen? Als het niet mag vanuit binnen, levert dat je sowieso een veel hogere isolatiewaarde op.
Is een betonschuurmachine niet iets wat je hiervoor kunt gebruiken. Kijk bij b.v. Boels hier eens naar.vso schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:12:
tja het is een dekvloer van beton ..ik denk (lees weet bijna 75% zeker) dat als ik een haakse slijper met een frees slijpschijf dat snel meters kan maken ...het is ook niet de hele vloer .. dat golft .. daarnaast moet ik toch van de tapijttegel lijmresten af ..
Ik weet niet hoeveel hoogteverschil je hebt maar het is minder grof dan frezen.
Met een lange rechte lat over de vloer moet je de hoogteverschillen toch wel kunnen zien en weet je waar je af moet schuren.
Ik heb geen ervaring met zo'n machine maar misschien anderen?
Heb trouwens geen antwoord op je originele vraag, maar geef even m'n meningps4mm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:56:
[...]
Ja, wel overwogen.. Dit zal echter een flinke inverstering zijn. De oppervlaktes van de platte daken: huis is 55m2, de uitbouw 12m2, de garage 18 m2. Volgens de aannemer heb je het dan in totaal over zo'n 20-25k aan kosten.
Is denk ik wel iets wat je ook later nog kan (laten) doen. Als je zelf een klein beetje handig bent, kan je het verwijderen van riet + OSB plaatsen + pir plaatsen zelf doen. Heb je alleen nog een dakdekker nodig.
Heb je andere partijen ook een offerte uit laten brengen hiervoor? Lijkt mij flink hoog - als je het grof uitrekent met totaal 85m2:
30 stuks 244x122 platen OSB = €606 (prijzen bouwmaat)
85m2 aan 12cm PIR = €1275 (online aanschaffen)
85m2 EPDM + aanbrengen (ongeveer €50 de m2?) = 4250
Dus zit je totaal op €6131. Tuurlijk, als je het laat doen komt er uiteraard nog wat materiaal en uurloon bij, maar €20k lijkt me aan de hoge kant. Als iemand €70 per uur kost, kunnen ze 142 uur besteden aan het vervangen van je platte daken - dat zijn ruim 17 dagen. Daar zijn ze echt geen drie weken mee bezig of een week met z'n drieën
Ter vergelijking hier heeft de vorige eigenaar, eind 2014, 38m2 dak opnieuw laten bedekken + isoleren voor €3800 (€4100 met wat inflatie).
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@VerwijderdEbbeliebebbelie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
[...]
Ik heb 6 emmers Histor Monodek Clean staan voor mijn verhuis inderdaad, op basis van deze test van de consumentenbond. (Zie voor een snel overzicht het tabelletje op de laatste pagina)
Heb nog even contact gezocht met Histor over Histor Clean versus Histor Monodek Clean, maar die laatste is gewoon hetzelfde product in een nieuw emmertje
Toevallig ervaring met het spuiten van Histor (Monodek) Clean? Ik lees her en der dat Histor Monodek niet goed te spuiten is. Vraag me af of dat ook voor Histor (Monodek) Clean het geval is.
Edit: even het Histor gebeld. Die geven aan dat de Clean absoluut niet spuitbaar is. Ze hadden het vorige week nog geprobeerd. Hij raadde de nieuwe Histor Revolution aan, hun paradepaardje zoals hij het zelf noemde..
[ Voor 12% gewijzigd door peligro2k op 23-10-2020 09:02 ]
Bedankt voor het meedenken! Als je het zo onder elkaar zet valt het best mee. Het oude dak moet natuurlijk ook nog afgevoerd worden, het is best wat m3 aan puin zo bij elkaar (10cm riet, bitumen, 10-15cm grind x 85m2 = 15-20 m3 aan puin) Plus de dakdekker kom je dan, ruim genomen, op de 10k. Dit is wat beter te overwegen!GermanPivo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:27:
[...]
Heb trouwens geen antwoord op je originele vraag, maar geef even m'n mening![]()
Is denk ik wel iets wat je ook later nog kan (laten) doen. Als je zelf een klein beetje handig bent, kan je het verwijderen van riet + OSB plaatsen + pir plaatsen zelf doen. Heb je alleen nog een dakdekker nodig.
Heb je andere partijen ook een offerte uit laten brengen hiervoor? Lijkt mij flink hoog - als je het grof uitrekent met totaal 85m2:
30 stuks 244x122 platen OSB = €606 (prijzen bouwmaat)
85m2 aan 12cm PIR = €1275 (online aanschaffen)
85m2 EPDM + aanbrengen (ongeveer €50 de m2?) = 4250
Dus zit je totaal op €6131. Tuurlijk, als je het laat doen komt er uiteraard nog wat materiaal en uurloon bij, maar €20k lijkt me aan de hoge kant. Als iemand €70 per uur kost, kunnen ze 142 uur besteden aan het vervangen van je platte daken - dat zijn ruim 17 dagen. Daar zijn ze echt geen drie weken mee bezig of een week met z'n drieën![]()
Ter vergelijking hier heeft de vorige eigenaar, eind 2014, 38m2 dak opnieuw laten bedekken + isoleren voor €3800 (€4100 met wat inflatie).
Lijkt me natuurlijk wel handig dit dan te doen voordat het groendak+zonnepanelen erop komen.
Ik ga er eens over denken. We kunnen natuurlijk altijd eerst de garage+uitbouw doen, dit zijn 2 losse dakjes, om even te kijken hoe het gaat.
@ps4mm
Volgens mij wil je bovenop je balken ook iets van OSB platen hebben, en dan pas isolatiemateriaal. Ik kan me haast niet voorstellen dat 10cm riet draagkrachtig genoeg is voor je sedumdak. Het riet direct boven een balk zal het wel houden, maar het riet precies tussen twee balken in...
Sedumdak is best zwaar, in de regel is het niet onverstandig om je dakconstructie te laten doorrekenen op de nieuwe belasting (inc. water dat het sedum + aarde vast gaat houden). Er is best een kans dat je dak hier en daar wat verstevigd moet worden.
Volgens mij wil je bovenop je balken ook iets van OSB platen hebben, en dan pas isolatiemateriaal. Ik kan me haast niet voorstellen dat 10cm riet draagkrachtig genoeg is voor je sedumdak. Het riet direct boven een balk zal het wel houden, maar het riet precies tussen twee balken in...
Sedumdak is best zwaar, in de regel is het niet onverstandig om je dakconstructie te laten doorrekenen op de nieuwe belasting (inc. water dat het sedum + aarde vast gaat houden). Er is best een kans dat je dak hier en daar wat verstevigd moet worden.
[ Voor 7% gewijzigd door rbaidjoe op 23-10-2020 09:45 ]
@vso Hier heb ik de dekvloer (op een aantal plaatsen) afgeschuurd met een kleine betonschuurmachine. Je kunt hier inderdaad ook schijven voor op een haakse slijper voor krijgen, maar gezien de hoeveelheid stof dat het geeft zou ik een betonschuurmachine huren en hier een bouwzuiger aan hangen.DasNieNix schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:26:
[...]
Is een betonschuurmachine niet iets wat je hiervoor kunt gebruiken. Kijk bij b.v. Boels hier eens naar.
Met een lange rechte lat over de vloer moet je de hoogteverschillen toch wel kunnen zien en weet je waar je af moet schuren.
Een half jaar geleden heb ik een vensterbank vervangen. Gewoon standaard van de gamma(MDF met plastic laag). Kom er vandaag achter dat het alweer bol staat. Blijkbaar is er vocht van onder of van boven in gelopen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Thanks voor de tip! Er zit hier in de buurt toevallig een bedrijf die groendaken aanlegt. Ze kunnen het voor je aanleggen maar je ook voorzien van DIY-pakketten, in overleg is alles mogelijk. Ik was al van plan hier langs te gaan voor info, maar weet nu beter welke vragen te stellen.rbaidjoe schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:44:
@ps4mm
Helaas in onze gemeente (nog) geen subsidie voor dit soort groene maatregelen...
En, het project is af:

Eindresultaat (behalve schakelmateriaal, verlichting en deuren):

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 23-10-2020 12:03 ]
Mooi zeg !
Zelf strak getrokken de muren?
Flink doorgewerkt zo te zienAlsjemenou schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:02:
En, het project is af:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ja, zelf de naden gevuld en daarover renovlies gedaan om de kleine oneffenheden weg te werken en voor de stevigheid.Megalomania schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Mooi zeg !
Zelf strak getrokken de muren?
@JvdHoudt thx .. maar ik ga toch voor de haakse slijper, stofkap, cycloon ding staan al in bestelling en diverse parts zodat het stof beperkt kan worden .. de zolder is totaal verbouwd plamuren/gips dus iets meer stof
en ik heb hier en daar ook nog muren en andere meuk in het vooruit zicht.. maar thx voor het advies
en ik heb hier en daar ook nog muren en andere meuk in het vooruit zicht.. maar thx voor het advies
hmmm misschien moet ik gewoon de eerste schuur poging op de gewenste hoogte brengen .. en daar vandaan elke keer een bepaald vlak afwerken .. zolang ik maar waterpas blijf vanaf het eerste stuk .. zal een werkje wordenDasNieNix schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:26:
[...]
Is een betonschuurmachine niet iets wat je hiervoor kunt gebruiken. Kijk bij b.v. Boels hier eens naar.
Tja vanalles
:strip_exif()/f/image/rQoNHMJQY8qWS16eEEN4rJhu.jpg?f=fotoalbum_large)
Progressie, langzaam maar zeker. Lelijk behang is van de ensuite-kast af, alsmede de platen op de deuren. Aannemer verwacht 3x te moeten plamuren om het glad te krijgen (sorry, not sorry). Verdiepingsvloeren zijn geisoleerd nu, vooral geluid merkbaar nu - maarja we wonen er nog niet. Komende week vloerverwarming frezen en installeren. Met mijn astma maar even weekje wegblijjven vrees ik
Stomme vraag misschien, maar in welk geval zou je voor stucen gaan en wanneer zelf afwerken? Je woonkamer stucen en slaapkamers niet bv? Of zijn er nog andere gevallen wanneer je er niet onderuit komt?Alsjemenou schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:22:
[...]
Ja, zelf de naden gevuld en daarover renovlies gedaan om de kleine oneffenheden weg te werken en voor de stevigheid.
Hoe heb je de naden gevuld (welk product) en hoe is dat bevallen?Alsjemenou schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:22:
[...]
Ja, zelf de naden gevuld en daarover renovlies gedaan om de kleine oneffenheden weg te werken en voor de stevigheid.
Resultaat is wel goed bevallen zo te zien.
PSN: Flix20-NL
Ik heb op zolder overal gipsplaten gebruikt die van zichzelf al heel glad zijn, dus daaroverheen stucen was overkill en onnodig. Je hoeft dan enkel de naden glad te (laten) strijken.Megalomania schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:15:
[...]
Stomme vraag misschien, maar in welk geval zou je voor stucen gaan en wanneer zelf afwerken? Je woonkamer stucen en slaapkamers niet bv? Of zijn er nog andere gevallen wanneer je er niet onderuit komt?
Beneden heb ik overal stenen muren dus daar heb ik het destijds laten stucen. Daar begin ik zelf niet aan en laat ik aan de professional over.
Ik heb eerst de naden en gaten gevuld met Knauf Jointfiller plus, uiteraard na het verstevigen met glaswezelband"Flix20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Hoe heb je de naden gevuld (welk product) en hoe is dat bevallen?
Resultaat is wel goed bevallen zo te zien.
https://www.bouwmaat.nl/k...s-5-kg/product/0000574967
Aangezien hier altijd wat krimp optreedt bij na het drogen moet je deze nog afwerken. Ik heb dit met Aguaplast Super Fine gedaan, enkel omdat dit de enige die destijds voorhanden was:
https://www.vistapaint.nl/leveranciers/aguaplast-super-fine
Ik had eerst Den Braven Zwaluw Plasterboard Filler geprobeerd, maar het verwerken van dat spul is een drama. Smeert niet lekker uit en droogt veel te snel:
https://www.verfwebwinkel...l?id=134233256&quantity=1
[ Voor 15% gewijzigd door Alsjemenou op 23-10-2020 13:34 ]
heeft iemand hier ervaring of advies over zandcement repareren / aanhelen?Fr33z schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:23:
OK, met het gevaar dat dit al eerder gevraagd is maar ik het niet kon vinden....
Wat heb ik al gevonden:
* reparatiemortel
Heb je de plekken waar de gipsplaten met de smalle kant tegen elkaar staan ook voorzien van gaasband?Alsjemenou schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Ik heb eerst de naden en gaten gevuld met Knauf Jointfiller plus, uiteraard na het verstevigen met glaswezelband"
https://www.bouwmaat.nl/k...s-5-kg/product/0000574967
Aangezien hier altijd wat krimp optreedt bij na het drogen moet je deze nog afwerken. Ik heb dit met Aguaplast Super Fine gedaan, enkel omdat dit de enige die destijds voorhanden was:
https://www.vistapaint.nl/leveranciers/aguaplast-super-fine
Ik had eerst Den Braven Zwaluw Plasterboard Filler geprobeerd, maar het verwerken van dat spul is een drama. Smeert niet lekker uit en droogt veel te snel:
https://www.verfwebwinkel...l?id=134233256&quantity=1
ik heb een plafond met gipsplaten gemaakt, AK platen. alleen de kopse kanten zijn niet afgeschuind, als ik hier gaasband op die krijg ik weer een verhoging op de plaat...
Nee hoor, enkel de AK kanten voorzien van gaasband. Het voordeel van renovlies over de gipsplaten is dat wat scheurvorming daardoor onzichtbaar wordt. Ik denk ook zelf dat alleen bij AK gaasband nodig is omdat je dan veel meer aanbrengt dan bij de kopse kanten.Nico95 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Heb je de plekken waar de gipsplaten met de smalle kant tegen elkaar staan ook voorzien van gaasband?
ik heb een plafond met gipsplaten gemaakt, AK platen. alleen de kopse kanten zijn niet afgeschuind, als ik hier gaasband op die krijg ik weer een verhoging op de plaat...
Sorry niet goed gelezen. Gewoon de gaten vullen met cement en alle oneffenheden dichtsmeren. Je gaat erna toch weer infrezen.Fr33z schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:34:
[...]
heeft iemand hier ervaring of advies over zandcement repareren / aanhelen?
[ Voor 20% gewijzigd door alki op 23-10-2020 15:47 ]
Thanks, maar gaat dat ook goed als de oneffenheden redelijk klein zijn? Je smeert dan een dun laagje cement aan (sommige plekken 5-10mm) op een bestaande dekvloer.alki schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
Sorry niet goed gelezen. Gewoon de gaten vullen met cement en alle oneffenheden dichtsmeren. Je gaat erna toch weer infrezen.
En is speciale reparatiemortel hiervoor nog belangrijk of kan ik gewoon snelcement pakken bijv.?
Volgens mij is t belangrijkste dat je goed schoonmaakt en primert. Welke mortel maakt niet zo gek veel uit, zolang t maar fijn smeert, en zolang t maar geen egaline is, want egaline schijnt slecht te pakken op egaline.Fr33z schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:04:
[...]
Thanks, maar gaat dat ook goed als de oneffenheden redelijk klein zijn? Je smeert dan een dun laagje cement aan (sommige plekken 5-10mm) op een bestaande dekvloer.
En is speciale reparatiemortel hiervoor nog belangrijk of kan ik gewoon snelcement pakken bijv.?
En je wil de boel vlak hebben voor het frezen, zodat de gleuven allemaal even diep worden gefreest. Dat betekent dat de wielen van de freesmachine een egale ondergrond nodig hebben. De wielen gaan dat stukkie cement niet lostrekken. Als de frees daar wat extra cement lostrekt maakt dat niet uit, want de wielen staan immers op een andere plek waterpas. Het stuk wat extra los is gekomen vul je later toch weer uit met egaline.
Ik heb voor het leggen van de klik-PVC vloer ook wat oneffenheden bespeurt en gewoon met snelcement gevuld. Dat had ik liggen en maakt het even egaal als de rest van de vloer. Imho zie je de voordelen van egaline alleen als je de hele vloer doet.Fr33z schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:04:
[...]
Thanks, maar gaat dat ook goed als de oneffenheden redelijk klein zijn? Je smeert dan een dun laagje cement aan (sommige plekken 5-10mm) op een bestaande dekvloer.
Over gipsplaten gesproken, ik ga een voorzetwand maken voor de inbouwcloset wc.
Kunnen hiervoor AK gipsplaten gebruikt worden, of is het verstandig hier de groene platen voor te gebruiken?
Ook de wand waar het fontein op geplaatst gaat worden gaat vernieuwd worden.
Zelfde vraag; groene platen of zijn kunnen hier ook AK platen gebruikt worden.
Tot slot; klopt het dat je direct op de gipsplaten kan tegelen nadat je hier een primerhttps://www.bouwmaat.nl/k...l-5-kg/product/0000384219 op hebt aangebracht.
Kunnen hiervoor AK gipsplaten gebruikt worden, of is het verstandig hier de groene platen voor te gebruiken?
Tot slot; klopt het dat je direct op de gipsplaten kan tegelen nadat je hier een primerhttps://www.bouwmaat.nl/k...l-5-kg/product/0000384219 op hebt aangebracht.
Je hebt gewoon vochtwerende gipsplaten met AK hoor. En je kan prima op gipsplaten tegelen nadat je goede primer hebt aangebracht.Flix20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:19:
Excuses, wellicht was ik niet duidelijk genoeg.
Bedoel de reguliere 'witte' gipsplaten t.o.v. de vochtwerende platen.
ik heb zelf 2 wc's gemaakt met de: Geberit Gis Easy gipsplaat 130x130 voor toiletmoduleFlix20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:19:
Hier zitten alle gaten al in en zijn extra dit.
Werkte prima
waarom pak je niet meteen qboard/wediplaat ?Flix20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:32:
Excuses, wellicht was ik niet duidelijk genoeg.
Tja vanalles
darklord007 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:17:
[...]
ik heb zelf 2 wc's gemaakt met de: Geberit Gis Easy gipsplaat 130x130 voor toiletmodule
Hier zitten alle gaten al in en zijn extra dit.
Werkte prima
€50 voor een gipsplaat van 130 hoog waar al gaten in zitten, of €5 voor een groene gipsplaat welke tot het plafond gaat... Ik zaag voor dat geld graag m'n eigen gaten wel.
Dat is ook met name de reden dat ik voor gipsplaat wil gaan, de voorzet wand gaat van vloer tot plafond (2.5m)
[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 23-10-2020 20:19 ]
Ik zou beginnen er 2 borstels aan de binnenkant tegenaan te schroeven die elkaar in het midden treffen. Dan zal het er al minder doorheen waaien. Dan de klep isoleren.MartijnMartijn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:54:
Begin dit jaar hebben we een jaren 30 woning gekocht. Inmiddels begint het wat kouder te worden en op een aantal plekken in huis merken we dit door minder goede isolatie. Dit wil ik graag gaan aanpakken.
In de hal is het voornamelijk koud, dit door de ingebouwde brievenbus van ons huis (niet meer in gebruik).
Graag wil ik deze dicht gaan maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben geen extreem handige harry, maar het lijkt me wel een leuk en leerzaam project om mee te beginnen.
Ik kan er los isolatiemateriaal inleggen, echter vraag ik me af of dit dan het gewenste effect heeft. De vorm van zowel het deurtje en de brievenbus zelf (deze loopt nog iets door achter het muurtje, zie linkerzijde foto twee) maakt het voor mij lastig om een goed alternatief te bedenken.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is dit goed op te lossen zonder veel te hoeven breken?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@MartijnMartijn
Zoek even op brievenbus-tochtborstel.
Die zijn er in een paar maten en met en zonder binnenklep zodat de brievenbus afgesloten wordt.
Mocht niets passen dan kun je wellicht iets met tochtborstels die je zoals @TheSiemNL ook aangeeft onder en boven monteert.
Uit een stuk van een meter haal je makkelijk je brievenbus denk ik. Zoek lange haren.
Zoek even op brievenbus-tochtborstel.
Die zijn er in een paar maten en met en zonder binnenklep zodat de brievenbus afgesloten wordt.
Mocht niets passen dan kun je wellicht iets met tochtborstels die je zoals @TheSiemNL ook aangeeft onder en boven monteert.
Uit een stuk van een meter haal je makkelijk je brievenbus denk ik. Zoek lange haren.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Maar met alleen een gipsplaat blijft je pot niet hangen, daar moet alsnog een plaat multiplex achter en dan ben je net zo duur uit.Flix20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:17:
[...]
[...]
€50 voor een gipsplaat van 130 hoog waar al gaten in zitten, of €5 voor een groene gipsplaat welke tot het plafond gaat... Ik zaag voor dat geld graag m'n eigen gaten wel.
Dat is ook met name de reden dat ik voor gipsplaat wil gaan, de voorzet wand gaat van vloer tot plafond (2.5m)
Wat is daar anders / beter aan dan de Woodies (die 1/3e goedkoper te krijgen zijn)?barry86 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:58:
[...]
Ik heb mij er ooit eens een studie van gemaakt welke universele houtschrijven mij het beste passen.
Daarbij kwamen deze bij mij het beste uit de bus.
Bij deze splijt mij het houd nooit meer. Echt een aanrader
[Afbeelding]
De pot zelf schroef je toch vast aan de stalen constructie waarin ook het reservoir zit?deWit schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:27:
[...]
Maar met alleen een gipsplaat blijft je pot niet hangen, daar moet alsnog een plaat multiplex achter en dan ben je net zo duur uit.
Want ook op multplex blijft deze niet hangen hoor.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@Alsjemenou mooi om de progressie te zien. Netjes gedaan! Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe heb je die horizontale leggers in 1 lijn bevestigd? Ik laat ze altijd verspringen.
Voor het verven van het huis ben ik aan het twijfelen over de 'kleuren wit'. Ik lees over plafond, muur en kozijnen/deuren van licht naar donker. Maar wat is het mooist/zo'n beetje de moderne standaard? Plafond wit, muur 9016 en kozijnen/deuren 9010? Of wit, 9010, 9010 of wellicht 9016, 9010, 9010? Misschien nog een andere combinatie? Naar 9001 gaan voor de kozijnen/deuren weet ik ook niet.
Persoonlijk alles in 9016. 9001 lijkt net alsof er kettingrokers aan de gang zijn geweest gedurende tientallen jaren, 9010 heeft ook nog zo'n net niet gloed over zich.HaNS1443 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:40:
Voor het verven van het huis ben ik aan het twijfelen over de 'kleuren wit'. Ik lees over plafond, muur en kozijnen/deuren van licht naar donker. Maar wat is het mooist/zo'n beetje de moderne standaard? Plafond wit, muur 9016 en kozijnen/deuren 9010? Of wit, 9010, 9010 of wellicht 9016, 9010, 9010? Misschien nog een andere combinatie? Naar 9001 gaan voor de kozijnen/deuren weet ik ook niet.
Als een overgang toch gewenst is zou ik anders de Farrow & Ball kleurenwaaier raadplegen.
[ Voor 6% gewijzigd door Zaphara op 24-10-2020 09:56 ]
Hier ook erg tevreden met 9016. Kozijnen/deuren/plinten (deels) in 9010. Ik ben blij dat de muren dat niet zijn, is echt een slag grauwer!Zaphara schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:53:
[...]
Persoonlijk alles in 9016. 9001 lijkt net alsof er kettingrokers aan de gang zijn geweest gedurende tientallen jaren, 9010 heeft ook nog zo'n net niet gloed over zich.
Als een overgang toch gewenst is zou ik anders de Farrow & Ball kleurenwaaier raadplegen.
Ook basis wit (lak) van Sigma geprobeerd op de zijkant van de trap: dat is naar mijn smaak weer net wat té wit/blauwig.
Ik laat ze liever ook verspringen, maar dan kwam het niet lekker uit met de gipsplaten. Het is gewoon een kwestie van de schroeven diagonaal indraaien. Maak je geen zorgen om de houvast, het is sterk genoegJayRune schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:39:
@Alsjemenou mooi om de progressie te zien. Netjes gedaan! Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe heb je die horizontale leggers in 1 lijn bevestigd? Ik laat ze altijd verspringen.
Hear hear! Muren, plinten, kozijnen: alles wat enigzins wit moet gaat in 9016.Zaphara schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:53:
[...]
Persoonlijk alles in 9016. 9001 lijkt net alsof er kettingrokers aan de gang zijn geweest gedurende tientallen jaren, 9010 heeft ook nog zo'n net niet gloed over zich.
- Plinten en kozijnen: Sigma S2U Nova Satin RAL9016
- Plafonds: Relius R1 Pro RAL9016
- Muren: Relius Clean Coat 5 RAL9016
Omdat elke verf ander matteert, ziet het er ook allemaal nét iets anders uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 24-10-2020 13:59 ]
Smaken verschillen. Ik vind 9010 dan net weer wat te oudbollig en geel. Ik wist niet dat die combi zou staan.SH007 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Hier ook erg tevreden met 9016. Kozijnen/deuren/plinten (deels) in 9010. Ik ben blij dat de muren dat niet zijn, is echt een slag grauwer!
Ook basis wit (lak) van Sigma geprobeerd op de zijkant van de trap: dat is naar mijn smaak weer net wat té wit/blauwig.
En het schakelmateriaal? Een van de weinig RAL9016 series? Zwart?Alsjemenou schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Hear hear! Muren, plinten, kozijnen: alles wat enigzins wit moet gaat in 9016.
- Plinten en kozijnen: Sigma S2U Nova Satin RAL9016
- Plafonds: Relius R1 Pro RAL9016
- Muren: Relius Clean Coat 5 RAL9016
Omdat elke verf ander matteert, ziet het er ook allemaal nét iets anders uit.
Schakelmateriaal hebben wij Gira E3 lichtgrijs/mat wit combinatie overal in laten plaatsen, dus in combinatie met al het schilderwerk in RAL9016:kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
En het schakelmateriaal? Een van de weinig RAL9016 series? Zwart?

Middelste foto dus
Heel tof! Kun je wat uitleg geven over hoe je die hebt gemaakt?TheJVH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:37:
Hier ook weer een klusje voltooid, het maken van een magnetische messenhouder voor aan de muur. Meer ruimte op het aanrecht als bonus (want messenblok is weg).
[Afbeelding]
@Alsjemenou @Flix20
De groene gipsplaten zijn vochtbestendig (tot op zekere hoogte) niet echt vochtwerend, ze worden gewoon nat en zuigen water op. Alleen de papierlaag is waterwerend geïmpregneerd. Schroefgaatjes zorgen voor lekken.
Gewoon gips dat nat wordt verliest zijn kracht en verkruimeld, het groene niet.
Alle gipsplaten kun je overal gebruiken, alleen moet je vrijwel altijd voorbehandelen/primeren.
Alleen de stucplaten kunnen direct gestuct worden zonder voorbehandelen.
De groene gipsplaten moeten in een vochtige omgeving ook afgesloten worden/waterdicht gemaakt, ze zuigen bij een lek gewoon water op waardoor ze zacht worden.
Gewoon wit kan dus ook in een badkamer maar als je alles niet goed af sluit dan loop je een risico, soms komt er door zetting een lek. Is die paar euro goedkope, op een hele badkamer, dat risico waard? Meestal niet, voor stuccen in badkamers heb je ook groen gips.
In een toiletruimte hoeft groen gipsplaat niet echt, het vocht dat eventueel van het fonteintje af spat is goed te isoleren.
Gipsplaten kunnen onder een toilet dat je wil tegelen, een 12 mm plaat met tegels zou stevig genoeg moeten zijn. Het groene gips is sterker omdat dat ook glasvezelversterkt is.
Gebruik je gewoon gips dan zou ik 2x 9 mm minimaal nemen. Je wil geen barsten als iemand met hoge nood op de pot knalt.
De groene gipsplaten zijn vochtbestendig (tot op zekere hoogte) niet echt vochtwerend, ze worden gewoon nat en zuigen water op. Alleen de papierlaag is waterwerend geïmpregneerd. Schroefgaatjes zorgen voor lekken.
Alle gipsplaten kun je overal gebruiken, alleen moet je vrijwel altijd voorbehandelen/primeren.
De groene gipsplaten moeten in een vochtige omgeving ook afgesloten worden/waterdicht gemaakt, ze zuigen bij een lek gewoon water op waardoor ze zacht worden.
Gewoon wit kan dus ook in een badkamer maar als je alles niet goed af sluit dan loop je een risico, soms komt er door zetting een lek. Is die paar euro goedkope, op een hele badkamer, dat risico waard? Meestal niet, voor stuccen in badkamers heb je ook groen gips.
In een toiletruimte hoeft groen gipsplaat niet echt, het vocht dat eventueel van het fonteintje af spat is goed te isoleren.
Gipsplaten kunnen onder een toilet dat je wil tegelen, een 12 mm plaat met tegels zou stevig genoeg moeten zijn. Het groene gips is sterker omdat dat ook glasvezelversterkt is.
Gebruik je gewoon gips dan zou ik 2x 9 mm minimaal nemen. Je wil geen barsten als iemand met hoge nood op de pot knalt.
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2020 17:32 ]
Hoe zouden jullie een tussenmuur met de buren isoleren?
Ik heb 80mm PIR liggen. Of toch beter dat stukje muur met 80mm steenwol?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Maar het witte is dan dus geen RAL 9016 maar 9010Zaphara schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:22:
[...]
Schakelmateriaal hebben wij Gira E3 lichtgrijs/mat wit combinatie overal in laten plaatsen, dus in combinatie met al het schilderwerk in RAL9016:
[Afbeelding]
Middelste foto dus
Tegen geluid of tegen thermische verliezen?LED-Maniak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:34:
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-10-2020 18:13 ]
Goede vraag. Ik verwacht dat een tussenmuur minder isolatie nodig heeft?(tussen slaapkamers)kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:12:
[...]
Tegen geluid of tegen thermische verliezen?
Vraag mij af wat het akoestische verschil is tussen 8cm steenwol en 8cm pir
Gezien er tot het plafond getegeld gaat worden kunnen dus gewoon de 12mm gisplaten gebruik worden.Teijgetje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:20:
@Alsjemenou @Flix20
Niet, gewoon je tussenwoningspouw afdekken onder de pannen.LED-Maniak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:34:
Afgelopen zomer gedaan met reststukjes pir en 2 bussen pur samen met de buurman, kan het boven zeker merken, beneden zal het vooral meetbaar moeten zijn.
Wat voor muur naar de buren heb je?LED-Maniak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Goede vraag. Ik verwacht dat een tussenmuur minder isolatie nodig heeft?(tussen slaapkamers)
Vraag mij af wat het akoestische verschil is tussen 8cm steenwol en 8cm pir
Akoustisch schijnt steenwol beter te zijn. Thermisch natuurlijk PIR.
Ik stook niet in m'n slaapkamer trouwens.
[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-10-2020 19:42 ]
Sommige huizen hebben op zolder helemaal geen spouw._JGC_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:56:
[...]
Niet, gewoon je tussenwoningspouw afdekken onder de pannen.
Afgelopen zomer gedaan met reststukjes pir en 2 bussen pur samen met de buurman, kan het boven zeker merken, beneden zal het vooral meetbaar moeten zijn.
Hoe bedoel je dat precies? Wij hebben namelijk nogal gehorige muren (2-kapper uit 1959) en ik wilde ook eens kijken of het mogelijk is om het wat te verbeteren wanneer ik ga verbouwen. Nu weet ik dat het zonder ook de dekvloeren te ontkoppelen, de kruipruimte te doen en de spouw van de buitenmuren te isoleren nooit ideaal gaat zijn. Maar ik vroeg me af of het plaatsen van een voorzetwandje met isolatie erachter in ieder geval een noemenswaardige verbetering zou op leveren op lokaal niveau? Dus slaapkamer tegen slaapkamer, ga ik daar verbetering merken met zo'n wandje of heeft het gewoon geen zin?_JGC_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:56:
[...]
Niet, gewoon je tussenwoningspouw afdekken onder de pannen.
Voorzetwandje op de juiste manier opgebouwd zal zeker helpen tegen geluid, maar zoals je zelf al zegt zal contactgeluid blijven.RobNemoo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:44:
[...]
Hoe bedoel je dat precies? Wij hebben namelijk nogal gehorige muren (2-kapper uit 1959) en ik wilde ook eens kijken of het mogelijk is om het wat te verbeteren wanneer ik ga verbouwen. Nu weet ik dat het zonder ook de dekvloeren te ontkoppelen, de kruipruimte te doen en de spouw van de buitenmuren te isoleren nooit ideaal gaat zijn. Maar ik vroeg me af of het plaatsen van een voorzetwandje met isolatie erachter in ieder geval een noemenswaardige verbetering zou op leveren op lokaal niveau? Dus slaapkamer tegen slaapkamer, ga ik daar verbetering merken met zo'n wandje of heeft het gewoon geen zin?
Spouw bij oudere huizen is gewoon open, afgelopen zomer kwam daar gewoon warme lucht uit. Die hebben we nu dichtgemaakt. Ben ook benieuwd of de sneeuw nu in de winter blijft liggen...
Het is een twee onder een kap uit 1915. Ik verwacht een dubbele steen maar geen spouw(heeft rest van het huis ook niet).kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:41:
[...]
Wat voor muur naar de buren heb je?
Akoustisch schijnt steenwol beter te zijn. Thermisch natuurlijk PIR.
Ik stook niet in m'n slaapkamer trouwens.
Enige wat er nu tussen zit is een rachelwerk op kokosmatten en daarop een gipsplaat.
Die hebben vaak steens muren ja, zelfs naar de buren. Dat krijg je alleen echt goed door het hele huis te strippen en vanuit de kelder een vloer-dragend binnenblad te maken. Maar eenmaal bewoond is het daar te laat voorLED-Maniak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:13:
[...]
Het is een twee onder een kap uit 1915. Ik verwacht een dubbele steen maar geen spouw(heeft rest van het huis ook niet).
Enige wat er nu tussen zit is een rachelwerk op kokosmatten en daarop een gipsplaat.
Iemand ervaring met de Bosch GAS 18V-10 of een accu natdroogzuiger in het algemeen? Ik wil iets hebben om af te zuigen en kan een leuke deal krijgen. Voordeel is dat het in ieder geval deels direct op mijn power tools past en accu's heb ik dus ook al. Mobiel is lekker makkelijk. Met een stekker zal wel wat harder zuigen en je kunt dan een model kiezen met stopcontact erin zodat die automatisch aan gaat wanneer je je power tool aan zet. Ik heb echter alleen een bovenfrees en decoupeerzaag op 230, die ik minder gebruik dan mijn cirkelzaag en ik denk ook multitool.
Hout bij de trappen en ramen is 9010 door ontwikkelaar gedaan met wit spack tegen het plafond. Gaat heel goed!
Wow! Superstrak resultaat!Alsjemenou schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:02:
En, het project is af:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben RAL9003 op de murenHaNS1443 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:40:
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Afgezien van het isolatiemateriaal dat je ertussen plaats is het ook belangrijk om Knauf Silentboard of Diamantboard te gebruiken (indien meer gipsplaatsterkte nodig is mocht je er iets zwaarders aan willen hangen o.i.d) als gipsplaten voor net dat beetje extra akoestische isolatie.LED-Maniak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:34:
Ik gebruik houtvezel (meer massa) voor de hele wand maar polypress op de gebieden waar het kritisch is (technische ruimte met warmtepomp en wasmachine).LED-Maniak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:34:
PIR doet weinig tegen geluid dus dan steenwol.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ja, dat kan prima.Flix20 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:30:
[...]
Gezien er tot het plafond getegeld gaat worden kunnen dus gewoon de 12mm gisplaten gebruik worden.
Zet dan wel achter je toilet een plaatje hout (underlayment of OSB) voor de stevigheid.
Natuurlijk. Ik heb deze magneten gebruikt: https://www.supermagnete....gneet-20mm-10mm_S-20-10-Njsiegmund schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:29:
[...]
Heel tof! Kun je wat uitleg geven over hoe je die hebt gemaakt?
Ik had nog een stuk hout over van de planken in de keuken, dus die heb ik met de lintzaag op maat gezaagd en glad geschaafd met de handschaaf. Daarna achterin een geul van 20mm gefreesd om een balkje met een stuk ijzer in te passen (een willekeurig stuk ijzer met gaatjes had ik nog ligen, daar een stukje hardhout omheen gemaakt zodat het perfect in de 20mm geul valt. Dat balkje van 20mm breed schroef ik dan aan de muur en door het ijzer wat erin zit blijft het blok zelf vast door de magneten.
De magneten zelf heb ik ingeboord met een 20mm forstnerboor in de kolomboor met een dieptestop, en vastgelijmd met 2-componenten expoxylijm. Ik heb ongeveer 5mm tussen de magneet en de 'voorkant' overgelaten, dat gaf prima houvast aan de messen (of hamer), zonder dat het lastig was om ze eraf te trekken. Heel veel dieper kon het ook niet, want met een forstnerboor krijg je altijd een dieper puntje in het midden.
Om een idee te geven:
/f/image/hy3MLFxViUmkwu9Kli6At2Vw.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet heeft het meer dan genoeg houvast:
/f/image/PtMbwVd8YmIO9xLUS6L1h2Jg.png?f=fotoalbum_large)
Die magneten zijn overigens echt megasterk, heb er nog 3 over en nog wat kleinere die ik wil gebruiken in een gereedschapskast voor beitels en andere dingen
Het hout is overigens Zebrano. Afgewerkt met Danish Oil (combi van olie en pu-lak).
Busch Jaeger Future Linear Studiowit (glans)kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
En het schakelmateriaal? Een van de weinig RAL9016 series? Zwart?
Ons stucwerk is semi klaar en ik wil alvast een verdieping glad gaan schuren. Helaas was de kwaliteit van de stukadoors niet erg hoor, dus her en der zitten wat oneffenheden. Hoe schuren jullie dat? Ik lees her en der dat mensen schuurgaas en een houder gebruiken. Zoals dit? https://www.gamma.nl/asso...AtgaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Zo doen wij dat wel japeligro2k schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
Ons stucwerk is semi klaar en ik wil alvast een verdieping glad gaan schuren. Helaas was de kwaliteit van de stukadoors niet erg hoor, dus her en der zitten wat oneffenheden. Hoe schuren jullie dat? Ik lees her en der dat mensen schuurgaas en een houder gebruiken. Zoals dit? https://www.gamma.nl/asso...AtgaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4JT schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:21:
Iemand ervaring met de Bosch GAS 18V-10 of een accu natdroogzuiger in het algemeen?
je zit in het verkeerde topic te kijken
Ik vind het een erg fijn/handig ding, maar niet geschikt als volwaardige vervanger van een normale stofzuiger.
Oof, da's bijna €33 aan magneetjes alleen... Ziet er een stuk beter uit dan zo'n standaard Ikea magneetstripje, maar da's toch best aan de prijs als je ook nog een forstner bit, epoxy, e.d. meerekent. Ik had vroeger veel het idee "dat kan ik zelf goedkoper & beter", maar dat idee moet ik toch vaker en vaker herzien bij projectjes als ditTheJVH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:58:
Natuurlijk. Ik heb deze magneten gebruikt: https://www.supermagnete....gneet-20mm-10mm_S-20-10-N
edit:
Wel een goede gelegenheid om mijn veel te weinig gebruikte kolomboor nog eens aan het werk te zetten
Bedankt voor de inspiratie.
Wel een goede gelegenheid om mijn veel te weinig gebruikte kolomboor nog eens aan het werk te zetten

Dat schuurgaas werkt prima maar geeft erg veel stof.peligro2k schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
Ons stucwerk is semi klaar en ik wil alvast een verdieping glad gaan schuren.
Helaas was de kwaliteit van de stukadoors niet erg hoor, dus her en der zitten wat oneffenheden.
Als het allemaal niet echt geweldig is zou je een wand en plafondschuurmachine kunnen overwegen.
Dan schuur je grote vlakken (hele verdieping) snel en hoef je alleen de hoekjes met de hand te doen.
Bovendien zuig je het meeste stof weg.
Gaatjes vul je met Renoband als de eerste laag latex er op zit. Dan zie je ze beter als dat je het na het voorbehandelen doet.
Heb je de ijzeren strip aan de achterzijde vast geschroefd aan het hout?TheJVH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:58:
[...]
Natuurlijk. Ik heb deze magneten gebruikt: https://www.supermagnete....gneet-20mm-10mm_S-20-10-N
Ik had nog een stuk hout over van de planken in de keuken, dus die heb ik met de lintzaag op maat gezaagd en glad geschaafd met de handschaaf. Daarna achterin een geul van 20mm gefreesd om een balkje met een stuk ijzer in te passen (een willekeurig stuk ijzer met gaatjes had ik nog ligen, daar een stukje hardhout omheen gemaakt zodat het perfect in de 20mm geul valt. Dat balkje van 20mm breed schroef ik dan aan de muur en door het ijzer wat erin zit blijft het blok zelf vast door de magneten.
De magneten zelf heb ik ingeboord met een 20mm forstnerboor in de kolomboor met een dieptestop, en vastgelijmd met 2-componenten expoxylijm. Ik heb ongeveer 5mm tussen de magneet en de 'voorkant' overgelaten, dat gaf prima houvast aan de messen (of hamer), zonder dat het lastig was om ze eraf te trekken. Heel veel dieper kon het ook niet, want met een forstnerboor krijg je altijd een dieper puntje in het midden.
Om een idee te geven:
[Afbeelding]
Zoals je ziet heeft het meer dan genoeg houvast:
[Afbeelding]
Die magneten zijn overigens echt megasterk, heb er nog 3 over en nog wat kleinere die ik wil gebruiken in een gereedschapskast voor beitels en andere dingen.
Het hout is overigens Zebrano. Afgewerkt met Danish Oil (combi van olie en pu-lak).
Ook al lijm je magneten, mijn ervaring ja dat magneten er altijd uit gaan vallen (als ze naar de muur worden aangetrokken natuurlijk.
Heb al vaker zoiets in plastic gemaakt. Ooit 0,5mm dik, trok ik de magneet door het plastic
Maar opgelost door een stuk rvs uit te frezen en daar kunststof overheen te zetten.
Heb het alleen nog nooit voor keukenmessen gebruikt.
Maar gisteren een japanse messenset in blok met aanzetstaal (met bolsters, vreemd) voor 9€ gevonden.
Die hebben deze winter wat indoor liefde nodig.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Heb er zelf één en het is een fijne machine met voldoende zuigkracht. Enige nadelen zijn dat een 4Ah accu met 20 minuten leeg is en dat de zuigslang maar 1,5 meter is.JT schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:21:
Iemand ervaring met de Bosch GAS 18V-10 of een accu natdroogzuiger in het algemeen? Ik wil iets hebben om af te zuigen en kan een leuke deal krijgen. Voordeel is dat het in ieder geval deels direct op mijn power tools past en accu's heb ik dus ook al. Mobiel is lekker makkelijk. Met een stekker zal wel wat harder zuigen en je kunt dan een model kiezen met stopcontact erin zodat die automatisch aan gaat wanneer je je power tool aan zet. Ik heb echter alleen een bovenfrees en decoupeerzaag op 230, die ik minder gebruik dan mijn cirkelzaag en ik denk ook multitool.
Afgelopen weken druk geweest met mijn laatste project, een nieuw tv meubel. Eerste keer om een meubel te maken 

Houten poten voor aan de zijkant, deze bleken uiteraard niet voldoende. Heb daarom later 6 pootjes onder het midden aan de achterzijde geplaatst

Na aanleiding van een leuke discussie hier in het forum heb ik geprobeerd het meubel te spuiten. Eerst getest met beits op een tuinhuisje dat ging heel mooi. Kwam er alleen te laat achter dat snel drogende grondverf die je niet mag verdunnen niet lukt. uiteindelijk alles toch maar met een rolletje gedaan.

Heel veel schuren later

de hoogglans lak en de groene lak voor de frontjes toch maar binnen aangebracht. (iets minder stof dan in de schuur).

Al met al zeer tevreden met het eind resultaat. Denk dat ik nog wel een keer de bovenkant wil polijsten. Er zitten toch vrij veel stofjes in. En de voorkant ga ik op termijn nog een keer doen, de linker kant is niet netjes genoeg.

Houten poten voor aan de zijkant, deze bleken uiteraard niet voldoende. Heb daarom later 6 pootjes onder het midden aan de achterzijde geplaatst

Na aanleiding van een leuke discussie hier in het forum heb ik geprobeerd het meubel te spuiten. Eerst getest met beits op een tuinhuisje dat ging heel mooi. Kwam er alleen te laat achter dat snel drogende grondverf die je niet mag verdunnen niet lukt. uiteindelijk alles toch maar met een rolletje gedaan.

Heel veel schuren later

de hoogglans lak en de groene lak voor de frontjes toch maar binnen aangebracht. (iets minder stof dan in de schuur).

Al met al zeer tevreden met het eind resultaat. Denk dat ik nog wel een keer de bovenkant wil polijsten. Er zitten toch vrij veel stofjes in. En de voorkant ga ik op termijn nog een keer doen, de linker kant is niet netjes genoeg.
Gisteren en vandaag bezig geweest met een nieuw kleurtje in huis. Alles aan deze wand was/is gestuct met van die vreselijke spack. Verven was dus een nachtmerrie. De wanden 'ontsnapping' groen van Histor, de zuilen de donkerste kleur uit diezelfde teststrip gedaan genaamd 'eikenblad' voor wat contrast. De zuilen en dat tussenstukje moeten overigens nog een keer vanavond om volledig te dekken. Naarste is dat je zoveel van die witte puntjes krijgen waar de verf weggetrokken is - dit terwijl de wand al geverfd wás, je zou niet denken dat het dan nog absorbeert.
:strip_exif()/f/image/KAPfhgB2nKd2hyzWSxK2w532.jpg?f=fotoalbum_large)
Het groen van wand kleurt echt vreselijke gaaf met de warme kleuren van de Douglashouten tafel, warm, kleurrijk en toch niet te schreeuwerig. Het is persoonlijk uiteraard, niet iedereen vind dit gaaf
. De linkerwand is waar uiteindelijk de wandvullende kast gaat komen. We hebben hiervoor Douglashout in bestelling staan (al wéken
) - toch probeer ik nog steeds eikenhout te krijgen, we twijfel nog heel erg tussen deze opties.
Terwijl de eerste laag donkergroen aan het opdrogen was heb ik een frame gebouwd voor mijn nieuwe veul-in-één gereedschapsstation.
:strip_exif()/f/image/QdaLr89N1gCUwDr3BD5idZmg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gLH9GQaXi2X3rcD7IEQKzXNc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het middengedeelte is verdiept om de verstek/afkortzaag te huisvesten. Hier direct naast komt de kolomboor. Deze zal met de voet op de verdieping komen, maar het rechter werkblad trek ik een beetje door en daar komt dan een gat in. Zodoende steekt de kolomboor dan 'vrij' door het werkblad heen en kunnen deze en de verstekzaag hun ruimte 'delen'. Links van de verstekzaag wil ik een lengte maken met een meetlint zodat ik langere stukken nauwkeurig kan verzagen, ook wil ik een instelbaar stopblok maken. De dode ruimte achterin de werkbank worden allemaal kastjes en plankjes.
De ruimte rechts onderin krijgt wat dragers om daar lengtes houtvoorraad op te kunnen bergen. Ik twijfel of ik dat links ook wil doen, dan kan ik ook 4/5m lengtes kwijt. Andere optie is om links kastjes oid te maken, en het midden onderin te gebruiken voor een kleine afzuiger (dan haal ik een grotere voor de vlakbank en verhuist de scheppach hierheen om o.a. de afkortzaag te bedienen). Keuzes keuzes...
:strip_exif()/f/image/KAPfhgB2nKd2hyzWSxK2w532.jpg?f=fotoalbum_large)
Het groen van wand kleurt echt vreselijke gaaf met de warme kleuren van de Douglashouten tafel, warm, kleurrijk en toch niet te schreeuwerig. Het is persoonlijk uiteraard, niet iedereen vind dit gaaf
Terwijl de eerste laag donkergroen aan het opdrogen was heb ik een frame gebouwd voor mijn nieuwe veul-in-één gereedschapsstation.
:strip_exif()/f/image/QdaLr89N1gCUwDr3BD5idZmg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gLH9GQaXi2X3rcD7IEQKzXNc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het middengedeelte is verdiept om de verstek/afkortzaag te huisvesten. Hier direct naast komt de kolomboor. Deze zal met de voet op de verdieping komen, maar het rechter werkblad trek ik een beetje door en daar komt dan een gat in. Zodoende steekt de kolomboor dan 'vrij' door het werkblad heen en kunnen deze en de verstekzaag hun ruimte 'delen'. Links van de verstekzaag wil ik een lengte maken met een meetlint zodat ik langere stukken nauwkeurig kan verzagen, ook wil ik een instelbaar stopblok maken. De dode ruimte achterin de werkbank worden allemaal kastjes en plankjes.
De ruimte rechts onderin krijgt wat dragers om daar lengtes houtvoorraad op te kunnen bergen. Ik twijfel of ik dat links ook wil doen, dan kan ik ook 4/5m lengtes kwijt. Andere optie is om links kastjes oid te maken, en het midden onderin te gebruiken voor een kleine afzuiger (dan haal ik een grotere voor de vlakbank en verhuist de scheppach hierheen om o.a. de afkortzaag te bedienen). Keuzes keuzes...
Dag allen, ik wil in de schuur een uitstort gootsteen plaatsen. Helaas is het enige riool dat ik beschikbaar heb verstopt onder 16cm beton en 75cm zand. Ik heb weinig zin om deze betonvloer los te breken.
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met een vuilwaterpomp zoals de Sanibroyeur? Het gaat dus om een uitstortgootsteen, voor het wassen van handen en vullen/spoelen van emmertjes etc. Geen toilet.
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met een vuilwaterpomp zoals de Sanibroyeur? Het gaat dus om een uitstortgootsteen, voor het wassen van handen en vullen/spoelen van emmertjes etc. Geen toilet.
Groetjes
Maar waar wil je het dan heen pompen? Ook een pomp heeft een afvoer nodig.
[ Voor 33% gewijzigd door Cyberpope op 25-10-2020 16:41 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verderop heb ik uiteraard wel een afvoer, maar die is niet onder afschot bereikbaar vanaf de plek waar ik de gootsteen wil neerhangen. ;-)
Groetjes
Iets meer info.. Hoe hoog is het hoogte verschil dat overbrugt moet worden?
Wat is de lengte? En wat versta je onder "geen afschot". Recht? Omhoog?
Wat is de lengte? En wat versta je onder "geen afschot". Recht? Omhoog?
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/