WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 495 ... 497 Laatste
Acties:

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
wokkelz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:51:
[...]

Een reden om geen hue te nemen is omdat ik mijn plafond minimaal wil verlagen, als je gu10 spotjes erin wil zetten kom je al gauw weer op een cm of 6,7,8? verlaging?
Ik had nu domme spotjes gezien met 2,54cm inbouwdiepte.
Aha, maar over een verlaagd plafond had je nog niets gezegd toch? O-)

Hue verkoopt ook platte inbouwspots maar die vind ik persoonlijk te duur. Maar Hue kan je in dit verhaal natuurlijk ook vervangen door de meeste andere smart-merken (ik vind zelf Hue het prettigst werken maar gebruik her en der ook bijvoorbeeld Shelly en IKEA)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 10:09

Rzaan

Altijd zoekende

wokkelz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Ik heb inderdaad ook over zo'n soort oplossing gedacht met bijvoorbeel hue en een hue bewegingssensor.
Maar ik denk gezien het ons toilet beneden is dat een traditionele knop nog steeds het beste is..
Dollewanddoos in het qboard is dus een gangbare oplossing?
Wij hebben op onze toilet beneden niet de mooiste lamp hangen. We kijken ook niet vaak naar boven. Met een zeer gevoelige bewegingsmelder.
Geweldig!
Nooit meer het licht vergeten. Bij de minste beweging gaat de lamp weer aan.

Inmiddels ook zo'n zelfde lamp in de kelder en een inloopkast. Zijn in 2 jaar tijd bijna 70% duurder geworden, zie ik net.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 09:30
Ik ben voor een schuurtje aan het kijken naar een werkbank, nu staat er hier in het dorp eentje te koop van gegalvaniseerd metaal waarvan ook het werkoppervlak metaal is.

Wat denken jullie daarvan? Kan me voorstellen dat het voor en nadelen heeft

Ik heb evt nog wel een dikke multiplex plaat staan waar ik eigenlijk van gedacht had een werkbank te maken.

Ik kan die er eventueel ook op vast maken natuurlijk

Louzy#2475

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:06
louzy82 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:28:
Ik ben voor een schuurtje aan het kijken naar een werkbank, nu staat er hier in het dorp eentje te koop van gegalvaniseerd metaal waarvan ook het werkoppervlak metaal is.

Wat denken jullie daarvan? Kan me voorstellen dat het voor en nadelen heeft

Ik heb evt nog wel een dikke multiplex plaat staan waar ik eigenlijk van gedacht had een werkbank te maken.

Ik kan die er eventueel ook op vast maken natuurlijk
Soms is je eigen post lezen het antwoord op al je vragen lijkt maar weer.

Werkbankje ophalen, plaat erop en klaar is @louzy82

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• louzy82
  • Laatst online: 04-06 09:30
No Hands schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Soms is je eigen post lezen het antwoord op al je vragen lijkt maar weer.

Werkbankje ophalen, plaat erop en klaar is @louzy82
Ik was vooral nieuwsgierig of er ook mensen zijn die het fijner vinden om een stalen oppervlak te hebben 😉

Louzy#2475

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

Onder mijn (work in progress) overkapping heb ik de achterkant dichtgemaakt met halfhoutsdelen om de nogal verweerde stenen muur te verbergen. Ik heb hierbij om de poer van de muur heen gewerkt.

In mijn hoofd zou dit er wel prima uitzien, maar het metselwerk is simpelweg niet (meer) zo fraai. Ik ben nu aan het bedenken wat ik er mee ga doen. Wat zouden jullie doen? Belangrijkste opties die ik heb bedacht is alsnog bekleden met hout (evenuteel een soort 'faux column'), of verven. Ik zou ook nog kunnen proberen om de hogedrukspuit erop te zetten om het wat proberen schoon te krijgen, maar vraag me af of het er echt beter van wordt.

Aan de linkerkant (niet op foto) heb ik ook nog een stuk muur zitten waar ik iets mee moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg6413Wm4go4bA82AmIhQyez3do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvd0tiDoWDzkb3ghpiM21yPe.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
louzy82 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Ik was vooral nieuwsgierig of er ook mensen zijn die het fijner vinden om een stalen oppervlak te hebben 😉
Dat is lekker als je veel gaat lassen. dan hoeft je alleen je tafel maar te aarden met je lasklem en je kunt lassen zolang je werkstuk op de tafel ligt.

• cliopatra
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06 11:23
MJV schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:07:
Onder mijn (work in progress) overkapping heb ik de achterkant dichtgemaakt met halfhoutsdelen om de nogal verweerde stenen muur te verbergen. Ik heb hierbij om de poer van de muur heen gewerkt.

In mijn hoofd zou dit er wel prima uitzien, maar het metselwerk is simpelweg niet (meer) zo fraai. Ik ben nu aan het bedenken wat ik er mee ga doen. Wat zouden jullie doen? Belangrijkste opties die ik heb bedacht is alsnog bekleden met hout (evenuteel een soort 'faux column'), of verven. Ik zou ook nog kunnen proberen om de hogedrukspuit erop te zetten om het wat proberen schoon te krijgen, maar vraag me af of het er echt beter van wordt.

Aan de linkerkant (niet op foto) heb ik ook nog een stuk muur zitten waar ik iets mee moet.

[Afbeelding]
  • Met hout bekleden
  • Stucen met cement (en verf erop)
  • Bordje erbij hangen met info over archeologische vindplaats van een voormalig Romeins badhuis
  • Rachels, gipsplaat, strak afstucen en plant er bovenop

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 17:33

[Afbeelding]
Dat flesje Grolsch ook. _O-

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Binnen al het geweld van het hout vind ik het eigenlijk wel een leuk contrast. ik zou er een lamp van maken.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 10:33
twain4me schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:16:
Binnen al het geweld van het hout vind ik het eigenlijk wel een leuk contrast. ik zou er een lamp van maken.
Dat was ook wat er door mijn hoofd ging. Mooi uitlichten en je hebt een leuke feature wat al het hout een beetje breekt.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:36

[Afbeelding]
Helemaal niets doen! Of in ieder geval, niets om het 'weg te werken'. Ik zou het juist omarmen.

Goedkoop door helemaal niets te doen, of met nog een heel kleine beetje arbeid door het bijvoorbeeld opnieuw te voegen met een relatief lichte voeg ofzo. Dan springt de steen er nog beter uit.

Lijstje eraan, beeld of lampje erop.. eventueel planken aan de rechterzijde, zodat het een soort inbouwkast wordt.. veel mogelijkheden ;)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@MJV Ik zou dat (bovenste stuk) nog wat schoner wassen.

En dan vul ik het lijstje van @BBBrt nog aan met: of iets met een plant erop / eraan.

• MJV

MJV

@Jolke heb je wel eens 400 spijkers ergens in moeten slaan zónder een flesje Grolsch? ;)

Ik zat ook al aan wat @twain4me zegt te denken, meer hout voelt als teveel van het goede. Ik ga de stenen het geheel wat schoon proberen te krijgen en misschien opnieuw voegen, en dan het verder eens zo laten. Dank allen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Tussen die pilaar en de rechtse muur gewoon een paar planken horizontaal om dingen op te zetten. Dan wordt het een geheel met de rest. Kan aan de andere kant ook zo werken. Is de Mrs ook weer blij want die kan de boel een beetje aankleden met leuke beeldjes ofzo.
Tevens geschikt op bierflesjes op te zetten. Of een BT speaker als je buiten zit. Of andere mannelijke dingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08
Jolke schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Dat flesje Grolsch ook. _O-
Dat flesje uilenzeik bedoel je? ;)

Adjust non olet, plerumque...

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
Willen jullie eens mee kijken of dit dakkraam goed is geplaatst. Met name aan de rechterkant liggen de pannen erg ver van het dakraam. Nog even los van het optische vraag ik me af of dit niet een risico op lekkage met zich mee brengt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door SquareOne op 08-05-2026 19:29 ]

• No Hands
daar zit een enorme loodvervanger flap onder, die dirigeert het water weg

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Optisch (de dakpannen liggen wat scheef) had het netter gemogen maar dat manchet houd het water wel weg.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Netjes dat ze het slijpstof netjes hebben weggeveegd 8)7

Het is zo te zien wel jou dakkapel toch?

[ Voor 28% gewijzigd door cverkooyen op 08-05-2026 23:06 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

cverkooyen schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:05:
Netjes dat ze het slijpstof netjes hebben weggeveegd 8)7

Het is zo te zien wel jou dakkapel toch?
Superslordig, maar na drie keer regenen is dit ook wel weg toch?

• cverkooyen
Boudewijn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:14:
[...]

Superslordig, maar na drie keer regenen is dit ook wel weg toch?
Zeker, maar het zou netter zijn als het gewoon werd opgeruimd. Helemaal als het niet zijn dakkapel zou zijn

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Bij mij is het ook weer raak. Moet een deel afdichten voordat de gevel wordt gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKABpywJQ6pox7L9MH6A556nAIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmlYzWoj0AhnaqBkKmKCYLHl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KetyYCo3XnBUVJmNfRkQ74cxIMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kny5TvjwSJo03Zl2bHtPWGuw.jpg?f=fotoalbum_large moey eerst vrij leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door theduke1989 op 09-05-2026 07:55 ]

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:36
MJV schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:43:
@Jolke heb je wel eens 400 spijkers ergens in moeten slaan zónder een flesje Grolsch? ;)

Ik zat ook al aan wat @twain4me zegt te denken, meer hout voelt als teveel van het goede. Ik ga de stenen het geheel wat schoon proberen te krijgen en misschien opnieuw voegen, en dan het verder eens zo laten. Dank allen.
Ik hoor/zie graag nog hoe het eindresultaat is ;)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-06 16:31
MJV schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:43:

Ik gebruik gewoon een hamer :+

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
theduke1989 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:53:
Bij mij is het ook weer raak. Moet een deel afdichten voordat de gevel wordt gedaan. [Afbeelding][Afbeelding] moey eerst vrij leggen.
Wat is er raak? Je bedoelt dat je aan de bak moet zeker :? :P

Wat gaat er trouwens met de gevel gebeuren :?

• theduke1989
nokiaan958GB schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Wat is er raak? Je bedoelt dat je aan de bak moet zeker :? :P

Wat gaat er trouwens met de gevel gebeuren :?
onderkant van de gevel onder de deur de hele rand moet ik nog afdichten met REMMERS mb 2k:
eerst goed schoonmaken, dan alle loze stukken eruit slopen en dan opnieuw aanbrengen

• MJV

MJV

Weer een volgende stap met het fietsenhokgedeelte van de overkapping. Underlayment zit er tegen met her en der een paar schroeven, maar in deze laatste fase van de klus (waarbij het draagvlak thuis langzaam maar zeker aan het dalen is..) niet helemaal nagedacht over eventuele bescherming tegen vocht/afwerking.

Ik wil de platen dus wel afwerken, maar ben even aan het kijken wat het beste is. Ideaal is beide zijdes ter voorkoming van kromtrekken, maar dat een zijde ook kan als het underlayment niet vrijstaand wordt gebruikt. De wand links is aan de voorzijde afgewerkt met halfhoutdelen, en aan de binnenzijde voorzien van ventilatielatten.

Plan nu: wand links voor en achterzijde afwerken, lange (tussenwand) alleen aan deze zijde afwerken, of eventueel alleen randen sealen.

Ik heb nog 2 blikken jachtlak over, en overweeg dat erop te smeren. Is dit een enigszins oké plan of kan ik het toch beter anders aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b627Q5ZvA60WT_lPd2bwm8zOpRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QM0Psiuw0ZApR6ewANMj1RHJ.jpg?f=fotoalbum_large

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
theduke1989 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:16:
[...]

onderkant van de gevel onder de deur de hele rand moet ik nog afdichten met REMMERS mb 2k:
eerst goed schoonmaken, dan alle loze stukken eruit slopen en dan opnieuw aanbrengen
Dit product lijkt wel wat op Bison Rubberseal.

Als je vochtproblemen hebt dan is het nu het inderdaad het ideale seizoen om het aan te brengen. Lees dat je 2 lagen moet doen. Zo te zien heb je het lastigste deel van de klus al klaar ;)

• 1nsane
Kort vraagje, ik heb een nieuwe opdekdeur gekocht voor de hal (deze heeft glas erin ipv dicht).

nu heb ik de bestaande holle deur destijds ook al ingekort ivm iets hogere vloer door vloerverwarming.

Nu lees ik online dat je er in principe maar 1cm af mag halen aan de onderkant maar, dit is een deur met massieve kern. Ik moet van de huidige hoogte op de rolmaat naar 197cm.

moet wel goed gaan toch? Zit alleen even te twijfelen of ik aan de opdek of stompe kant ga zagen (en ja ik heb een lineaalzaag van Festool, ja, ik ga netjes de deur op schragen met doeken leggen en ja, ik ga schilderstape plakken tegen splinters).

ik gok dat er genoeg vlees op de deur zit (je kijkt naar de onderkant, hij staat hier ondersteboven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5gc879haD5ttJuLqo1u2BPcWcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MD7nL8s5rTzZ3shkzpJiy1ay.jpg?f=fotoalbum_large

• cverkooyen
1nsane schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:53:
Kort vraagje, ik heb een nieuwe opdekdeur gekocht voor de hal (deze heeft glas erin ipv dicht).

nu heb ik de bestaande holle deur destijds ook al ingekort ivm iets hogere vloer door vloerverwarming.

Nu lees ik online dat je er in principe maar 1cm af mag halen aan de onderkant maar, dit is een deur met massieve kern. Ik moet van de huidige hoogte op de rolmaat naar 197cm.

moet wel goed gaan toch? Zit alleen even te twijfelen of ik aan de opdek of stompe kant ga zagen (en ja ik heb een lineaalzaag van Festool, ja, ik ga netjes de deur op schragen met doeken leggen en ja, ik ga schilderstape plakken tegen splinters).

ik gok dat er genoeg vlees op de deur zit (je kijkt naar de onderkant, hij staat hier ondersteboven).

[Afbeelding]
De lat aan de binnenzijde van een holle deur is vaak maar een paar cm breed. Eventueel kun je, als de lat compleet is weggevallen deze ook weer terug plaatsen door wat van het karton aan de binnenzijde weg te breken waardoor de lat er weer in gelijmd kan worden

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:35
cverkooyen schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:42:
[...]

De lat aan de binnenzijde van een holle deur is vaak maar een paar cm breed. Eventueel kun je, als de lat compleet is weggevallen deze ook weer terug plaatsen door wat van het karton aan de binnenzijde weg te breken waardoor de lat er weer in gelijmd kan worden
Klopt, ik heb er zo 5cm afgehaald voor de badkamer dorpel. Tape op de zaagsnede (tegen splinteren). Ik heb het hout van de lat gehaald en de lat met houtlijm weer teruggeplaatst, ging enorm goed. De honingraat structuur heb ik weg 'gekrabt' met een kleine koevoet en klaar.

• 1nsane
cverkooyen schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Hij is dus niet hol ;) massief.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1nsane schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:53:

moet wel goed gaan toch? Zit alleen even te twijfelen of ik aan de opdek of stompe kant ga zagen (en ja ik heb een lineaalzaag van Festool, ja, ik ga netjes de deur op schragen met doeken leggen en ja, ik ga schilderstape plakken tegen splinters). wat is het merk/ type van de deur?

[Afbeelding]
Massieve kern betekend bij binnendeuren meestal spaanplaat. Dat is niet heel erg bestand tegen vocht. mede daarom mag je er vaak maar 1 cm vanaf zagen dan zit je nog in een deklat. (eigenlijk dezelde lat als bij honingraat deuren.) Het type deur wat jij hebt is best vaak gewoon echt hout (wel gelamineerd uit 700 stukjes) of massief mdf in beide gevallen zou ik mij niet teveel druk maken constructief en zal het eigenlijk altijd een kwestie zijn van afwerken. Heb je een merk+ type?

• 1nsane
twain4me schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Massieve kern betekend bij binnendeuren meestal spaanplaat. Dat is niet heel erg bestand tegen vocht. mede daarom mag je er vaak maar 1 cm vanaf zagen dan zit je nog in een deklat. (eigenlijk dezelde lat als bij honingraat deuren.) Het type deur wat jij hebt is best vaak gewoon echt hout (wel gelamineerd uit 700 stukjes) of massief mdf in beide gevallen zou ik mij niet teveel druk maken constructief en zal het eigenlijk altijd een kwestie zijn van afwerken. Heb je een merk+ type?
Lundia Floor van de Gammel. Ze zijn in de aanbieding, overigens is de pak em beet 3cm er inmiddels af en niks aan het handje, inderdaad massief :)

vocht maak ik me geen zorgen over, hangt 5mm boven de vloer en het is een binnendeur.

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 10-05-2026 15:16 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:19

orf

Weer lekker aan het knutselen geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKvIONVyBpVrJPX7-fXJ_5v80Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oa5NUeu3fYCFJZ7XDarRlRsa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCkbRPYoLuojHX8t4YyWMrXc8aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gt17x9Zqp1VezNgzsyod2N1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7z6vc2-ZEY3FPrZFzVOqCG0yseo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYEaV2qKTrvqwqSMh2GhR2SY.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie stukjes hout (Jatoba) gekocht bij de Arnhemse Fijnhout. Ontwerp is wel een kopietje van iets wat ik op internet had gevonden.

• 1nsane
1nsane schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Lundia Floor van de Gammel. Ze zijn in de aanbieding, overigens is de pak em beet 3cm er inmiddels af en niks aan het handje, inderdaad massief :)

vocht maak ik me geen zorgen over, hangt 5mm boven de vloer en het is een binnendeur.
Zo, gore oude opdekdeur eindelijk de deur uit en een mooi exemplaar in de plaats met ruitjes. Moest er 3cm onderuit zagen. Geen probleem want harde kern deur. Blijft altijd een klusje. Ik had nieuwe paumelle maar die pasten niet dus heb de oude moeten hergebruiken maar enfin dat werkt ook.

ik heb nog melkfolie. Vrouw (vandaag moederdag) wilde dat niet dus dat doe ik wel als ze niet thuis is, altijd een beetje jammer om naar een rommelige hal te kijken en inkijk in general als je het niet wilt. Het ging in de eerste plaats om dat de gore deur eruit moest en we meer licht in de woonkamer wilden hebben. Da’s gelukt in elk geval :) gelijk ook nog maar wat ander lelijk deurbeslag vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7znKL_DrBlXYi-KE016rzn_ChA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnC9neFC6rg5qNaMCZihyOUC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2CcWLL7AurMO7atYVR1at1woTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fXozB5W1Agzlk8b0dRqg15u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3bHb7XkpzadVryCcCuBVRBfl1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vjkH0ExebBhhOut8s1GQs4B.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnfr4T3HlpE9C7V6Qugsd6b0HZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QSVNR09hnRWB8Y9ES8NvGzC.jpg?f=fotoalbum_tile

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1nsane schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Zo, gore oude opdekdeur eindelijk de deur uit en een mooi exemplaar in de plaats met ruitjes. Moest er 3cm onderuit zagen. Geen probleem want harde kern deur. Blijft altijd een klusje. Ik had nieuwe paumelle maar die pasten niet dus heb de oude moeten hergebruiken maar enfin dat werkt ook.

ik heb nog melkfolie. Vrouw (vandaag moederdag) wilde dat niet dus dat doe ik wel als ze niet thuis is, altijd een beetje jammer om naar een rommelige hal te kijken en inkijk in general als je het niet wilt. Het ging in de eerste plaats om dat de gore deur eruit moest en we meer licht in de woonkamer wilden hebben. Da’s gelukt in elk geval :) gelijk ook nog maar wat ander lelijk deurbeslag vervangen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Tip voor de volgende keer: een deurveer.

Dat ding wat je er nu op hebt zitten doet mij denken aan een opberghok :D

• 1nsane
Wolly schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:08:
[...]

Snap wat je zegt maar een bewuste keuze.

Een nieuwe dranger is ook zo weer 80,-, deze doet het nog prima. We willen ook graag wat kracht erop, ook ivm katten die, als ze weglopen, niet meer binnen kunnen komen.

Wellicht niet de meest sjieke optie idd maar ik kan er mee leven. Dit is al een hele verbetering voor 180,-

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wolly schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:08:
[...]

Ik heb toch mindere ervaringen met die deurveren. Ze braken best snel en zo dicht als een echte deurdranger krijgen ze deur ook niet.

Uiteindelijk is een stukje discipline en bij kinderen eindeloos herhalen dat de deur dicht moet de beste oplossing.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:40

Freakie1NL

Grote Baas

Kattenluik geplaatst bij nieuwe woning. Betreft blijkbaar geïsoleerde voordeur, prima.

Tussen de geïsoleerde lagen lijkt mdf achtig materiaal ook bij het boren/zagen. AI geeft aan of HDL of Tricoya mdf. Ik wil het zelf graag exact weten omdat er lak los is gekomen bij het monteren ergo hoe snel ik dit moet herstellen.

Iemand betere kennis dan AI in deze? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBSl0SfnbuM-hcPtDmXb9G4e1VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rL430iE9h1v2dbPyiwjti7rC.jpg?f=fotoalbum_large

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 12:58
Kan iemand mij de gouden tip geven over hoe ik het beste deze kast kan maken? Ik heb nu alle formaten uitgerekend (let niet op mijn paint skills), en wil deze 18mm MDF platen aan elkaar schroeven / lijmen en daarna netjes plaatsen in een nisje.
Is dit de manier? Of zie ik wat over het hoofd en krijg ik het nooit netjes gelijmd / geschroefd?

Mijn idee was nu op het op de grond in elkaar te zetten en dan vervolgens met 2 man op te tillen / in het nisje te plaatsen.

Nis formaat is: 225 x 173,5 x 58CM (Hoog-breed-diep)

Kast die we willen (na)maken (vergelijkbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3IePeEMNyxaizyMEHiMrp91QKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cNeGQ8AxU5jHX7LPbIbOKYDp.png?f=user_large

Huidig nisje in huiskamer, de onderste 'kast' met deurtjes blijft staan, hierop gaan we bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUNLwjyRGpBqYm2r0nN4ZQoIyzE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4NxjR0cxYR8EdTcesm7t70GC.png?f=user_large

Painskills met formaten over hoe ik het in gedachten had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPvdfJmY9REg08j0lw6yjycO0Xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0i2DAjItX61EbfhH8J305WS.png?f=fotoalbum_large

edit// we gebruiken het liefst -indien mogelijk- geen achterwand. We hebben het nisje mooi geschilderd en zouden dat graag behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door seadogg op 10-05-2026 21:49 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:35
seadogg schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:48:
Kan iemand mij de gouden tip geven over hoe ik het beste deze kast kan maken? Ik heb nu alle formaten uitgerekend (let niet op mijn paint skills), en wil deze 18mm MDF platen aan elkaar schroeven / lijmen en daarna netjes plaatsen in een nisje.
Is dit de manier? Of zie ik wat over het hoofd en krijg ik het nooit netjes gelijmd / geschroefd?
Als je goed hebt ingemeten en gezaagd, krijg je alles geschroefd en gelijmd ;)

Wel bepalend hoe recht de nis is en of je ergens speling hebt (of niet). Hoe bouw je de kast op? Als alles perfect op maat is en de zijkanten lopen door dan heb je geen keus als je wil schroeven (je kan moeilijk lijmen als enige verbinding denk ik zo, met hangende planken). Of lopen de horizontale planken door? Dan kan je etage voor etage opbouwen en kitten tegen de wand?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

orf schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:12:
Weer lekker aan het knutselen geweest:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie stukjes hout (Jatoba) gekocht bij de Arnhemse Fijnhout. Ontwerp is wel een kopietje van iets wat ik op internet had gevonden.
Gaaf, Jatoba gaat ook mooi verkleuren straks. Hoe heb je je verbindingen gemaakt? Koud gelijmd? Deuvels?

• orf

orf

Mijn idee was nu op het op de grond in elkaar te zetten en dan vervolgens met 2 man op te tillen / in het nisje te plaatsen.

[Afbeelding]

Huidig nisje in huiskamer, de onderste 'kast' met deurtjes blijft staan, hierop gaan we bouwen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit// we gebruiken het liefst -indien mogelijk- geen achterwand. We hebben het nisje mooi geschilderd en zouden dat graag behouden.
Je moet in je tekening goed rekening houden met je materiaaldikte. Als je platen 18mm dik zijn, Dan kun je niet een ligger van 100cm + een ligger van 73,5cm hebben als je 2 of 3 staanders hebt.

Je hebt best flinke overspanningen. Dat zou (zeker met een paar boeken in de kast) door kunnen gaan buigen. Als ik het goed zie bij je voorbeeld, dan hebben ze 2x de plaatdikte gebruikt.

Schroeven en lijm kan wel eens net te zwak zijn voor dit soort verbindingen. Ik gebruik daar graag deuvels voor, maar dat vereist wel een deuvelmal en heel precies werken. Als alternatief kun je voor de liggers ook confirmat schroeven gebruiken. Dat is een soort kruising tussen deuvels en schroeven. Daar moet je dan wel even de bijpassende boor bij aanschaffen.

Ik zou het nog eens goed tekenen, mét de materiaaldiktes meegerekend. Sketchup is hier handig voor. Dat kan gewoon in je browser en gratis.

• orf

orf

Boudewijn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Gaaf, Jatoba gaat ook mooi verkleuren straks. Hoe heb je je verbindingen gemaakt? Koud gelijmd? Deuvels?
Heel wat deuvels :)
De poten hebben een sleuf voor het blad.

[ Voor 8% gewijzigd door orf op 10-05-2026 22:09 ]

• 1nsane
PaT schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Ik heb toch mindere ervaringen met die deurveren. Ze braken best snel en zo dicht als een echte deurdranger krijgen ze deur ook niet.

Uiteindelijk is een stukje discipline en bij kinderen eindeloos herhalen dat de deur dicht moet de beste oplossing.
Mja het feit dat de deur gewoon snel dichtgaat vinden papa en mama ook gewoon fijn in dit geval. Met name omdat de voordeur zonder tegendruk ook nogal hard dicht slaat.

Natuurlijk is zo’n dranger niet per se stijlvol maar prima effectief en ik stoor me er niet aan.

Betere “nettere” oplossingen zijn al snel een stuk prijziger.

deze deur was in de korting 179,- en is massief, dat voel je er duidelijk aan af.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 15:06

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hoe de !@$&!( krijg je pinten tegen de muur geplakt zonder spijkers dat ze daarna ook gewoon lekker blijven zitten? Super sterke extra veel kracht montage kit werkt inderdaad, tot ik weg loop en een uur later terug kom en de eindjes weer 3mm van de muur staan :/

blup

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:58

polthemol

Moderator General Chat
Bezulba schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:07:
Hoe de !@$&!( krijg je pinten tegen de muur geplakt zonder spijkers dat ze daarna ook gewoon lekker blijven zitten? Super sterke extra veel kracht montage kit werkt inderdaad, tot ik weg loop en een uur later terug kom en de eindjes weer 3mm van de muur staan :/
plinten met klipjes waar je ze in klikt.

Plakken is bagger als de muren niet recht zijn en niet stevig zijn

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Niet te dikke dotten kit gebruiken en de plinten een uurtje blijven aandrukken werkt over het algemeen wel. Is wel wat gedoe: je moet ze dan ergens mee klem zetten of een vrijwilliger zoeken die blijft duwen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Reinier schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Niet te dikke dotten kit gebruiken en de plinten een uurtje blijven aandrukken werkt over het algemeen wel. Is wel wat gedoe: je moet ze dan ergens mee klem zetten of een vrijwilliger zoeken die blijft duwen.
Paar gevulde dozen met gereedschap tegenaan zetten. Kartonnetje ertussen tegen krassen en gaan.

Idd geen megadotten kit. Liever meer kleine(re) blobjes.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:58

polthemol

Moderator General Chat
Boudewijn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Paar gevulde dozen met gereedschap tegenaan zetten. Kartonnetje ertussen tegen krassen en gaan.

met een lijmkam anders uitsmeren misschien

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Reinier schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:14:
[...]

ik heb 10 plinten van 2.5 meter... als ik daar een uur moet blijven zitten ben ik een dag verder :'(

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Boudewijn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:17:
[...]

al geprobeerd, zijn niet zwaar genoeg om op hun plek te blijven staan. De muur is gewoon net niet helemaal lekker exact strak :/

blup

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bezulba schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:11:
[...]

al geprobeerd, zijn niet zwaar genoeg om op hun plek te blijven staan. De muur is gewoon net niet helemaal lekker exact strak :/
Dan koop je een paar latten en klem je ze dwars door de kamer.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:46

3_s

Of je schiet er een nageltje in dat je wegwerkt bij het schilderen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

3_s schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:29:
Bij mij was dat geen optie (betonnen binnenmuren). Dus klemgezet met latten (plinten als lat gebruikt).

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
High-tac express kit en evt. wat zware objecten/zakken ertegenaan.

All-electric.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-06 18:00
Een kort latje nemen, en een stukje duct tape erachter langs om hem op te spannen, plakken op de vloer.

of gewoon meer boeken lezen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mjier op 11-05-2026 12:27 ]

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

3_s schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:29:
Houten plinten met blanke lak, geen optie helaas.

blup

• Verduveltje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:55
High Tack kit met hoge aanvang kleefkracht gebruiken.

Ik heb thuis hoge plinten vastgezet met deze en dat zit perfect: Link

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij mij thuis heb ik plinten van 9cm door heel het huis en die zitten tegen muren waar Renovlies behang op zit. Ik heb ze ook gewoon gelijmd (zonder schroeven) met een transparante High Tack kit van Poly Max en dan heel veel dotten over de gehele lengte van de plinten.

Ik heb ook wel een paar dotten aan de onderkant van de plinten (zodat die dot lijm dan valt in het gat tussen laminaat en de muur). Na het lijmen heb ik wat zware gewichten tegen de plint gezet.

Daarna de bovenkant van de plinten afgekit met een goede overschilderbare acrylaatkit (Bloem Acryl Crackfree) en een likje verf er overheen gedaan.

Geen enkele plint is nog los gekomen.

• miicker
  • Niet online
Paar opties zijn al genoemd. Gebruik sowieso high tack. 2 gevulde kratten bier hebben mij gered. Gewoon 24 uur laten staan en de plint ging nergens meer heen. Een andere optie die je kunt gebruiken wanneer je geen ruimte hebt is dubbelzijdige tape op de grond plakken, vlak voor de plint. Dan de plint plaatsen en dan plak je een stuk houdt op de dubbelzijdige tape op de vloer die ja na 24 uur weer verwijderd.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• No Hands
geen dotten maar strepen kit. zie ook https://www.kit247.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-high-tack

als je muur niet helemaal recht is kit je dat af aan de bovenkant van de plint.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe de !@$&!( krijg je pinten tegen de muur geplakt zonder spijkers
Pinten zitten in ronde flesjes. Die zijn inderdaad lastig plakken. Spijkeren sowieso niet doen.

• theduke1989
Hoi allen

Misschien dat jullie me goed advies kunnen geven.

Ik heb in de garage een Gardena trommel opgehangen. Die moet gevoed worden door water uit de regenwater tank 4000L.

Nu heb ik die buizen plus die dozen gekocht. Maar die Gardena trommel moet op een kraan aangesloten worden.

Nu wil ik een gat in de muur maken en zo de slang direct vanuit de grond doos maar dat zou een tijdelijke oplossing zijn?

Iemand die ers betere weet

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
theduke1989 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:11:
Hoi allen

Ik heb in de garage een Gardena trommel opgehangen. Die moet gevoed worden door water uit de regenwater tank 4000L.

Nu heb ik die buizen plus die dozen gekocht. Maar die Gardena trommel moet op een kraan aangesloten worden.
Vergeet je de waterpomp (voor de benodigde druk) niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• theduke1989
Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Vergeet je de waterpomp (voor de benodigde druk) niet?
waterpomp heb ik, was niet goedkoop 300é toen der tijd. die is aangesloten op zo een doos. en die doos weer op die andere. maar ja nu moet ik nog een kraan zien te vinden waarbij je een slang op aan kan sluiten input en output ook een slang

• No Hands
Hoi allen

Nu wil ik een gat in de muur maken en zo de slang direct vanuit de grond doos maar dat zou een tijdelijke oplossing zijn?

trommels, dozen, buizen, je moet wel goed bekend zijn met de materie om op deze vraag een antwoord te kunnen forumleren. Misschien kun je met wat foto's of een schema je vraag verduidelijken?

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hoi allen

Met 4kuub verwacht ik dat de tank op/in de grond zit en de trommel hoger aan de muur. Daar moet dus een pomp tussen. Als je dingen wil aansluiten met water op dingen die niet passen moet je opzoek naar koppel stukjes om kraan dingen aan te sluiten op andere dingen.

• theduke1989
Schway schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Met 4kuub verwacht ik dat de tank op/in de grond zit en de trommel hoger aan de muur. Daar moet dus een pomp tussen. Als je dingen wil aansluiten met water op dingen die niet passen moet je opzoek naar koppel stukjes om kraan dingen aan te sluiten op andere dingen.
Klopt.
Ik de pomp is/blijft in de regentank staat een beete scheef tot aan de grond.
De trommel staat in de garage binnen. ons huis staat ongeveer 1.50m hoger dan de straat. Huis en garage die ik heb gebouwd staan op gelijke boden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NipEMN0OVyBrnRWxJnJhGcnWf-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fRfpf29mm0uqYZUQtCDUSWIN.png?f=user_large

momenteel zitten deze dozen nog niet in de grond, is er ook niet we zijn nog volop aan het renoveren, maar onder die dozen zijn die waterleidingen verbonden. en een stuk gaat langs de garage met een afwijking van 5-7% naar beneden want de aansluiting van de eerste punt zit hoger! en dit soort slangen moet ik dus op een kraan zien te monteren? en dan van de kraan weer op de trommel

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:00
Je weet dat ze van dat systeem ook wandoplossing hebben voor je wateraansluiting?

Dus een aftakking van de toevoerbuis kan je maken naar zo'n aansluiting op de muur, niet in de grond en daar gewoon je slang op koppelen. Gardena 8254-20.

Puzzel eens met alles van de gardena pipeline collectie? Daar moet je er toch mee komen om alles aan elkaar te hangen?

• elektriekert
Ik heb hier polymax express gebruikt met latten ertegenaan waar emmers met puin op- en tegenaan stonden.

• elektriekert
miicker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Paar opties zijn al genoemd. Gebruik sowieso high tack. 2 gevulde kratten bier hebben mij gered. Gewoon 24 uur laten staan en de plint ging nergens meer heen. Een andere optie die je kunt gebruiken wanneer je geen ruimte hebt is dubbelzijdige tape op de grond plakken, vlak voor de plint. Dan de plint plaatsen en dan plak je een stuk houdt op de dubbelzijdige tape op de vloer die ja na 24 uur weer verwijderd.
Na een half dagje zit je met lege kratten…. Echt handig vond ik dat niet :+

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:03
miicker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Zelf ga ik liever voor een andere tape (bijv. schilderstape) en daar met een dot smeltlijm een blokje op plakken. Zelfde concept, maar mijn ervaring met dubbelzijdig tape verwijderen is nogal matig, vooral dat het te goed blijft plakken en je het lastig weg krijgt.
Omdat je in dit geval op afschuiving belast, en je best makkelijk een groot oppervlak hebt, hoeft de lijm niet super te plakken.

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Nu het toch over plinten gaat. Ik heb een houten vloer liggen die niet overal netjes aansluit met de muur. Op bepaalde plekken ligt de vloer echt tegen de vloerplinten aan maar aan de andere kant zit er een ruimte tussen van 1-2cm. Ik wil overzetplinten plaatsen maar dit gaat dus niet zomaar. De overplinten vallen dan in het gat tussen vloer en muur in plaats van netjes op de vloer.

Wat is de beste oplossing? Overal van die plakplinten op de vloer zoals bij een laminaatvloer of zijn er andere oplossingen?
Het gat is te groot om de plinten scheef te plaatsen, dat valt te veel op.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BigWillem89 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:22:
Nu het toch over plinten gaat. Ik heb een houten vloer liggen die niet overal netjes aansluit met de muur. Op bepaalde plekken ligt de vloer echt tegen de vloerplinten aan maar aan de andere kant zit er een ruimte tussen van 1-2cm.
Wat een vreemde constructie. Normaliter leg je toch eerst een houten vloer en zet je daarna de plinten tegen de muur, om de spleet tussen vloer en muur netjes af te dichten.
Bij jou ligt dus een vloer die rondom plintdikte (ca 2 cm?) te klein is... Dat is jammer, want om het nu netjes te maken is best lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2026 16:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• miicker
  • Niet online
Ik ga een paar deuren verven, deze zijn nu zwart en ik ga ze wit schilderen. Nu heb ik hier Sigma S2U Nova voor gekocht. Nu is mijn vraag, is het handig als ik eerst een (goedkope) grondverf gebruik? Van zwart naar wit is in mijn ervaring meestal 3 lagen, dat is een beetje zonde van deze dure verf lijkt me.

Nu heb ik nog geen ervaring met Sigma S2U Nova, voorheen heb ik altijd iets van de bouwmarkt gebruikt, dus misschien dekt deze een stuk beter.

En als ik grondverf gebruik, is het dan belangrijk dat ik ook goede grondverf gebruik, of kan dit wel bijvoorbeeld iets van Hornbach zijn?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Schway
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Wat een vreemde constructie. Normaliter leg je toch eerst een houten vloer en zet je daarna de plinten tegen de muur, om de spleet tussen vloer en muur netjes af te dichten.
Bij jou ligt dus een vloer die rondom plintdikte (ca 2 cm?) te klein is... Dat is jammer, want om het nu netjes te maken is best lastig.
Klinkt alsof er een plint op de plint moet.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 16:35
BigWillem89 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:22:
Nu het toch over plinten gaat. Ik heb een houten vloer liggen die niet overal netjes aansluit met de muur. Op bepaalde plekken ligt de vloer echt tegen de vloerplinten aan maar aan de andere kant zit er een ruimte tussen van 1-2cm. Ik wil overzetplinten plaatsen maar dit gaat dus niet zomaar. De overplinten vallen dan in het gat tussen vloer en muur in plaats van netjes op de vloer.

Wat is de beste oplossing? Overal van die plakplinten op de vloer zoals bij een laminaatvloer of zijn er andere oplossingen?
Het gat is te groot om de plinten scheef te plaatsen, dat valt te veel op.
Heb je een foto?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, maar heb wel een soortgelijk project in mijn hoofd. Normaal gesproken gebruikte ik altijd masief hout en deuvels. Alleen deuvels en MDF gaan niet lekker samen (een lamellenfrees heb ik niet). Omdat er in een boekenkast aardig wat gewicht komt, was dat nog een reden om niet voor MDF te kiezen, maar voor een massieve plank. Houd je de optie gefineerd meubelpaneel over (bijv. essen, maar is verschrikkelijk duur, meer dan 100/m2) of grenen (raar genoeg goedkoper dan vuren, maar je zit dan met knoesten c.q. de knusse uitstraling). Wil je een meer modern uiiterlijk dan moet ik nog iets verzinnen, maar misschien iets als berken panelen (die zijn betaalbaarder dan beuken) of rubberwoodpanelen (wat weer duur is).

Als je massieve panelen gebruikt en met deuvels vastmaakt, dan is de stijfheid groot genoeg om zonder achterwand te kunnen. Je hebt wel een 'paar' kg op te tillen ;-) (soortelijk gewicht van panelen gaat zo naar de 500kg/m3, eiken en hardere soorten nog zwaarder).

Ik ben dus wel beniewd welke adviezen er hier zijn.

P.S. als je massief hout gebruikt, zul je zelfs bij lakken, toch altijd iets van de houtstructuur zien. Bij MDF is dat dus 100% glad, maar dat is dan ook geen hout. Alternatief is dan misschien hardgeperst spaanplaat met HPL, maar a. dat zakt ook mogelijk door b. een bak werk om de kanten te fineren/frezen/schuren. c. je hebt dan 100% scherpe hoeken ipv een (licht) rond kantje, wat bij massief hout kan. Dan zou je betonplex kunnen nemen. Heb je alleen de kanten van de multiplex die niet altijd even fraai dicht zitten (luchtgaatjes), die op zich wel te stoppen zijn.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Polymeer kit. Duur, maar werkt beter dan montage kit. Anders een klamp op de vloer, maar dat kan alleen als je nog op de onafgewerkte afdekvloer zit en geen vloerverwarming hebt ;-) Of anders naar de andere kant van de kamer aan lange lat (iets langer dan de afstand tussen je wanden) en aandrukken (wel op je plint niet direct de kopse kant van de aandruk lat zetten, maar een horizontale lat als bescherming ertussen al dan niet met een doek, om lakbeschadigingen te voorkomen op je plint)

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:26
miicker schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:27:
Ik ga een paar deuren verven, deze zijn nu zwart en ik ga ze wit schilderen. Nu heb ik hier Sigma S2U Nova voor gekocht. Nu is mijn vraag, is het handig als ik eerst een (goedkope) grondverf gebruik? Van zwart naar wit is in mijn ervaring meestal 3 lagen, dat is een beetje zonde van deze dure verf lijkt me.

Nu heb ik nog geen ervaring met Sigma S2U Nova, voorheen heb ik altijd iets van de bouwmarkt gebruikt, dus misschien dekt deze een stuk beter.

En als ik grondverf gebruik, is het dan belangrijk dat ik ook goede grondverf gebruik, of kan dit wel bijvoorbeeld iets van Hornbach zijn?
Ik heb ook vaak S2U Nova gebruikt maar altijd met bijbehorende grondverf (is ook niet goedkoop). Grondverf is toch de basis van je werk en ik heb daar geen risico mee genomen. Wil je besparen op de kosten dan zou je op 1 deur een goedkope (waterbasis) grondverf kunnen toepassen en kijken hoe het resultaat bevalt na aflakken.

Met wit over zwart heb ik geen ervaring dus kan niets zeggen hoeveel lagen nodig zijn.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 16:50

Ik doe binnen en buiten sowieso 3 lagen (1x grondverf, 2x aflakken). Dat is in mijn ervaring voldoende (vanaf donkere ondergrond), als het maar goed dekkend is. Als je een stukje vergeet is een donkere ondergrond niet vergeeflijk. Wat dat betreft zou ik sowieso niet voor de goedkopere gaan, kans groter dat je daardoor een keer extra moet.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:48

Het is meer dan dekking, het is vooral ook hechting. Je kunt een mooie toplaag schilderen met je Sigma-verf, maar als je middelmatige kwaliteit hechting hebt in je grondlaag neem je wel een risico.

Joejoe!

• BigWillem89
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Schway schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Klinkt alsof er een plint op de plint moet.
Er lag al een houten vloer toen ik dit appartement kocht, minstens 15 jaar oud en ik vond het zonde die weg te doen. Helaas is die niet heel netjes gelegd maar wel besloten om die te laten schuren. Daarvoor heb ik de plakplinten die er op zaten met de kunststof plinten verwijderd. Met de hoop daar mooie houten plinten tegen aan te kunnen zetten.

Foto's voor het idee. 2cm is misschien overdreven, maar komt in de buurt. Op sommige plekken past hij dus net. Maar veel plekken niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVDVYxhmOdR7AbZoGC3RiE-1Vd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZxPFO1zLvHLwlUCKEDHfMRy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJBViVyqjfWld0XriKUa_kZ_HyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srxfV4nhTXuCxFvYCkAqtdu6.jpg?f=fotoalbum_large

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 22:37
BigWillem89 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:43:
[...]

[...]

[...]

Er lag al een houten vloer toen ik dit appartement kocht, minstens 15 jaar oud en ik vond het zonde die weg te doen. Helaas is die niet heel netjes gelegd maar wel besloten om die te laten schuren. Daarvoor heb ik de plakplinten die er op zaten met de kunststof plinten verwijderd. Met de hoop daar mooie houten plinten tegen aan te kunnen zetten.

Foto's voor het idee. 2cm is misschien overdreven, maar komt in de buurt. Op sommige plekken past hij dus net. Maar veel plekken niet.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben voor dit soort ruimten een combi: vlakke plinten en hoge plinten. Krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4aHoPZiLwn1liGveelYd4wOagI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z1AXwo9LoUCyU0jud8RF2k9.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
BigWillem89 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:43:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ros die oude plint van de muur en koop iets wat dikker is wat wel over die kier heen past. Of koop een standaardplint en dik die aan de achterkant wat op. Dat is dan misschien geen standaard oplossing maar een plakplint en een staande plint over elkaar heen is toch ook geen gezicht.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Als ze bij de plintenfabriek niet iets hebben wat breed/dik genoeg is dan wordt het inderdaad opdikken. Maar dat wordt dan ook niet mooi.

• BigWillem89
  • Niet online
Dank, dat ziet er bij jou in ieder geval netter uit dan het hier was @Zwartoog.

Het opdikken aan de achterkant ga ik niet aan beginnen, dat ga ik zelf nooit netjes krijgen.
De plintjes die er nog zitten weghalen en een dikke nieuwe plaatsen had ik nog niet aangedacht, misschien dat nog wel een optie. Maar twijfel nog even of dat mooi is met van die dikke plinten.

Vrees dat ik gewoon niet heel veel keuze heb en er sowieso een suboptimale oplossing komt.

Zo zag het er hiervoor uit trouwens. Ik probeer met mijn linkerhanden en ballen verstand van klussen er in ieder geval wat mooiers van te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHew8Dlg2CnshL3vEjnmOzOdxjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZoVP0AEmmW6rgLypj5jyPgD.jpg?f=fotoalbum_large

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:29
Of een schaaflat kopen die je in de gewenste diktes kan krijgen. Heet dan geen plint, maar werkt hetzelfde.

• Schway
  • Niet online
Of een plafondlijst op de grond :)

• rolandos582
  • Laatst online: 03-06 06:38
Ik zat te denken om een ledstrip profiel voor mijn philips hue ledstrip in te frezen in een zwevende wandplank, heb dat wel eens vaker voorbij zien komen en ziet er heel dik uit! Maar hoe moeilijk is zoiets om te realiseren?

Heb er verder geen ervaring mee, heb ik aan alleen een bovenfrees al voldoende? Want bijvoorbeeld de https://www.lidl.nl/p/parkside-bovenfrees-1200-w/p100395738 is niet heel duur. Of moet ik aan meer gereedschap denken?

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:26
rolandos582 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:31:
Ik zat te denken om een ledstrip profiel voor mijn philips hue ledstrip in te frezen in een zwevende wandplank, heb dat wel eens vaker voorbij zien komen en ziet er heel dik uit! Maar hoe moeilijk is zoiets om te realiseren?

Heb er verder geen ervaring mee, heb ik aan alleen een bovenfrees al voldoende? Want bijvoorbeeld de https://www.lidl.nl/p/parkside-bovenfrees-1200-w/p100395738 is niet heel duur. Of moet ik aan meer gereedschap denken?
Je hebt in ieder geval 1 of meerdere frezen nodig afhankelijk van het profiel wat je in wilt frezen. Hoeft ook niet een kapitaal te kosten.

Als dit je eerste gebruik is van een bovenfrees oefen eerst op een stuk afval hout voordat je je wandplank verpest.

Bedenk ook dat je steeds meer mogelijkheden gaat zien van een bovenfrees 🙂

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zou voor dat soort klein freeswerk zelf eerder een kantenfrees kopen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 22:37
BigWillem89 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:57:
...
De plintjes die er nog zitten weghalen en een dikke nieuwe plaatsen had ik nog niet aangedacht, misschien dat nog wel een optie. Maar twijfel nog even of dat mooi is met van die dikke plinten.
Ik kan je vertellen dat je een week na het plaatsen van de plinten, er geen aandacht meer voor hebt ;) Bovendien verdwijnt >90% achter kasten, banken, etc.

Zoek een plint met een profiel, dan lijkt hij minder dik. Deze is bijna 2 cm dik, maar zo "voelt" dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdv_mZQQQGV0ziG9a5pRdQO3J2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzHblgUMVuPrF0UTR17gfGx3.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben elders (op zolder natuurlijk) ook dikke plinten zonder profiel. Dat ziet er wat lomper uit.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook een keer gekocht, het is wat meer plastic, dus wat minder stijf qua parallel aanslag bijvoorbeeld, en niet zo stil als de Festool van mijn vader. Maar voor het geld prima, zeker toen ik hem in open doos voor 20€ kocht :P
Bij ecotools wat freesjes bestellen en gaan. Juist dit soort klusjes zijn mooie oefenprojecten denk ik :)
Denk dan ook aan freesjes om hoeken af te ronden en 1 om scharnieren in te frezen en een kopieerfrees.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 14-05-2026 08:14 ]

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 11:13
Mijn platte dak HWA is niet helemaal netjes gemaakt, waardoor bij bepaalde omstandigheden regenwater onderin de buis klettert en nogal kabaal maakt. Dit wil ik oplossen zonder de boel los te breken.

Dit is de situatie. Horizontale lijn is het dak. Dan een kort pvc buisje dat scheef in een lange hwa buis valt. Hierdoor valt regenwater naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YveugUzxXO0llEBKT40YEeBGmdc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5WCb93FuMMA3Wr8TCXaE92en.jpg?f=user_large

Het water moet ik dus naar de lange hwa buis geleiden, zodat het langs de buiswand naar beneden stroomt.

Ik heb aan verschillende oplossing gedacht. Een ketting erin hangen, maar die krijg ik lastig tegen de lange hwa buis gefixeerd. Een flexibele buis erin drukken, maar de buisdiameter van de lange hwa buis is groter, dus dat krijg ik niet netjes op die buis aangesloten. Dichtsmeren met een bepaalde vuller, maar dat wordt gesmeer: de ruimte tussen de buizen is meer dan een centimeter. Een epdm flap erover plakken, mits ik de juiste lijm/kit daarvoor kan vinden (er komt regenwater langs dat in de voortuin terecht komt, dus het moet milieuvriendelijk zijn).

Mijn huidige gedachte is butylband eroverheen plakken. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6RaeXaH6TCkTaJ0V6mV8ubdgg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n4HiufQIJqiLF47yHRgRsggY.jpg?f=user_large

Wat zouden jullie doen voor een permanente oplossing - zonder de boel los te breken?

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 14-05-2026 12:36 ]

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:42
Tommy The Cat schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:49:
Mijn platte dak HWA is niet helemaal netjes gemaakt, waardoor bij bepaalde omstandigheden regenwater onderin de buis klettert en nogal kabaal maakt. Dit wil oplossen zonder de boel los te breken.

Dit is de situatie. Horizontale lijn is het dak. Dan een kort pvc buisje dat scheef in een lange hwa buis valt. Hierdoor valt regenwater naar beneden.

[Afbeelding]

Het water moet ik dus naar de lange hwa buis geleiden, zodat het langs de buiswand naar beneden stroomt.

Ik heb aan verschillende oplossing gedacht. Een ketting erin hangen, maar die krijg ik lastig tegen de lange hwa buis gefixeerd. Een flexibele buis erin drukken, maar de buisdiameter van de lange hwa buis is groter, dus dat krijg ik niet netjes op die buis aangesloten. Dichtsmeren met een bepaalde vuller, maar dat wordt gesmeer: de ruimte tussen de buizen is meer dan een centimeter. Een epdm flap erover plakken, mits ik de juiste lijm/kit daarvoor kan vinden (er komt regenwater langs dat in de voortuin terecht komt, dus het moet milieuvriendelijk zijn).

Mijn huidige gedachte is butylband eroverheen plakken. Zo dus:

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen voor een permanente oplossing - zonder de boel los te breken?
Touwtje / draadje / kleine schakel ketting bovenaan bevestigen naar eigen inzicht. Dan een heel stuk (> 1 meter) naar beneden laten hangen in de buis. Water loopt er dan langs. Op de plaats waar je nu de tape getekend hebt.

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 11:13
doktervictor schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Touwtje / draadje / kleine schakel ketting bovenaan bevestigen naar eigen inzicht. Dan een heel stuk (> 1 meter) naar beneden laten hangen in de buis. Water loopt er dan langs. Op de plaats waar je nu de tape getekend hebt.
Bedoel je dan helemaal tot aan beneden? Want aangezien het water een vrije val maakt, zal de ketting de lange hwa buis niet raken; alleen de bocht onderin.
Pagina: 1 ... 495 ... 497 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/