[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 484 ... 491 Laatste
Acties:

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Als ik dit zelf zou moeten doen, eerst het zand afstrijken met een houten mal, daarna voorzichtig klinkers leggen. Daarna een laserlijntje opzetten en met een meetstokje nalopen en aankloppen?
Misschien ook voor @Rzaan

Dit gaat dus niet, althans, je krijgt het vlak maar dat is alleen het 1e jaar. Straatwerk zakt altijd iets na in zijn geheel. Doordat de dikkere stenen een hardere klap hebben gehad dan de dunnere is het zand onder de dikkere steen beter verdicht dan onder de dunnere waardoor de dunnere stenen harder zakken dan de dikke.

Kasseien zijn zo verschillend van formaat dat je ze wel onder de hamer moet straten, niet alleen vanwege de dikte maar ook lengte en breedte. Door ze onder de hamer te straten 'zet' je de stenen waardoor ze beter blijven liggen en dus bijna niet meer kan verschuiven. Bovendien is het makkelijker om je lagen recht te houden.

Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond? :? Zoals ik al zei, maak je baan op de gemiddelde hoogte van de steen, misschien een cm hoger en zet je hoogtestenen in de baan zodat je weet waar je naartoe moet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQaXQ80ti4O9JtwKnqYXoTvS7iU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T2DEf1P9xQlFGAgMDAU8o9Ty.jpg?f=user_large

Bovenstaande foto heb ik vorig jaar gemaakt. In het midden achter de draadpen zie je mn hoogtestenen. In dit geval was het herstraten (op de cirkel na) maar dat maakt voor het principe niet uit. Doordat je ook hoogte hebt aan de zijkant moet je dus naar beide hoogtes toewerken. En de kunst is om dat dus vlak te houden. :) Voor gewijzigd tonrond had ik nog een wanghoogte gezet maar dat was in dit geval niet nodig.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:21

dragonhaertt

@_'.'

pjot1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:28:

Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond? :?
Je zet een laser toch niet op de bovenkant van de steen.
Je zet hem 10cm boven je stenen. Dan kan je met een meetlint of lat op elke afstand meten of je steen wel 10cm onder de lijn ligt.
Voor stenen dichter bij de rand maak je daar 12cm van, of 14. Afhankelijk van hoe veel afschot je wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-04 19:47

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:28:
[...]
Door ze onder de hamer te straten
Dit klinkt als een insider-/vakman-term.
Wat bedoel je hier precies mee?

• pjot1
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Je zet een laser toch niet op de bovenkant van de steen.
Je zet hem 10cm boven je stenen. Dan kan je met een meetlint of lat op elke afstand meten of je steen wel 10cm onder de lijn ligt.
Voor stenen dichter bij de rand maak je daar 12cm van, of 14. Afhankelijk van hoe veel afschot je wil.
Dat is wel heel erg omslachtig. Kan je toch beter een draad spannen? Dan zie je het in 1 oogopslag. Zonder om de zoveel meter te piepen. :)
Rzaan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 04:12:
[...]

Dit klinkt als een insider-/vakman-term.
Wat bedoel je hier precies mee?
Tegenwoordig wordt eigenlijk alles gevleid. Dus het zand helemaal glad gemaakt en daar leg je de stenen op.

Met onder de hamer straten, maak je baan met een schep en gooi je de stenen los in de baan, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwGhttcr7yMDg4lTxdgBQQ7j9pk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oToAkZJbgoM7w9RpdHisL5Dz.jpg?f=user_large

Om ze vervolgens steentje voor steentje erin te tikken, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z2VqA2WF7k2WG0CXWbAtlRzDe8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LdXS9MrmO9feYV7SeFBPpR1j.jpg?f=user_large

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:12
Ook al heb ik nog nooit gestraat en ga ik het waarschijnlijk ook nooit doen, heel tof om te lezen en te zien hoe een vakman zoiets aanpakt!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik zoek wat hulp of wat tips bij een mogelijk kruipruimte-vochtprobleem.

De trigger is ongedierte in mijn keuken. Er kruipt ongedierte langs een leidingdoorvoer door mijn buitenmuur de keuken in. Dit was de oorspronkelijke buitenmuur (met spouw) bij de achterdeur waar een bijkeuken tegenaan is gezet.

Hoe weet ik dat er ongedierte is? Muizenkeutels en slijmsporen. Met een webcam die ik s' nachts heb laten draaien zag ik dat er muizen en naaktslakken naar binnenkomen. Ik heb het gat dichtgezet met een stuk hout (uitsparing voor de leiding) genoeg om de muizen tegen te houden maar de naaktslakken komen er nog door.

Het is niet makkelijk om het 100% af te dichten omdat het gat buiten handbereik zit. Het gat (bij leidingdoorvoer) zit aan de achterkant van het aanrecht op 5 cm van de grond in de hoek tegen de muur aan. Om erbij te kunnen zou ik een hoekstukje/passtrookje/paneel van het aanrecht eraf moeten halen (weet nog niet hoe, is aan de voorkant blind gemonteerd) en dan beter moeten afkitten of afpurren. Het probleem is dat mijn arm net te kort is en mijn kitspuit of purspuit komt er niet bij. Die zou een tuit moeten hebben van 70cm oid.
heeft iemand tips hoe je dit zou kunnen doen?

Maar stel dat ik dit heb opgelost, dan komt de dierentuin niet meer binnen, maar de dieren zijn er nog steeds. Waar komt het vandaan? Aan de buitenzijde (dus in de bijkeuken) kan ik niets zien zonder te breken, want dat is afgewerkt met een voorzetwand.

Zou het dan uit de kruimpruimte komen? Zou het voorkomen dat muizen en naaktslaken door de spouw naar boven lopen en dan een gaatje zoeken langs de waterleiding?
Er is reden om aan te nemen dat de kruimpruimte te vochtig is omdat daar tot oktober 2025 een gresbuis gelekt heeft. Sindsdien is die gresbuis buiten gebruik (PVC buitenom de woning gelegd) maar de buis ligt er nog wel. Buis is aan beide uiteinden afgedopt of dichtgemaakt.

Dus ja, wat zou het zijn? Hoe krijg ik het sluipgaatje dicht en hoe kom ik weten of de kruipruimte te vochtig is? Zou het vocht al weggetrokken zijn sinds oktober vorig jaar? Kan ik dat zelf meten en hoe dan?

De woning (1957) heeft een balkenvloer met kruipruimte. De fundering van de bijkeuken is op zand gestort en heeft geen kruipruimte. Er staan geen plassen water in de kruipruimte. De gresbuis zit aan de linkerkant van de woning, 7 meter verderop dan de keuken. Ten tijde van de lekkage stonden nog geen plassen, alleen het zand was weggespoeld.
Balken zagen er zomer 2025 goed uit (zonder schimmel). bij aankoop van de woning werd duidelijk dat een paar balken in de afgelopen 5-10 jaar zijn vervangen wegens houtrot.

Waar zouden jullie beginnen, met welke spullen of apparatuur?

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:09
badkuip schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:46:

De trigger is ongedierte in mijn keuken. Er kruipt ongedierte langs een leidingdoorvoer door mijn buitenmuur de keuken in. Dit was de oorspronkelijke buitenmuur (met spouw) bij de achterdeur waar een bijkeuken tegenaan is gezet.

Hoe weet ik dat er ongedierte is? Muizenkeutels en slijmsporen. Met een webcam die ik s' nachts heb laten draaien zag ik dat er muizen en naaktslakken naar binnenkomen. Ik heb het gat dichtgezet met een stuk hout (uitsparing voor de leiding) genoeg om de muizen tegen te houden maar de naaktslakken komen er nog door.

Het is niet makkelijk om het 100% af te dichten omdat het gat buiten handbereik zit. Het gat (bij leidingdoorvoer) zit aan de achterkant van het aanrecht op 5 cm van de grond in de hoek tegen de muur aan. Om erbij te kunnen zou ik een hoekstukje/passtrookje/paneel van het aanrecht eraf moeten halen (weet nog niet hoe, is aan de voorkant blind gemonteerd) en dan beter moeten afkitten of afpurren. Het probleem is dat mijn arm net te kort is en mijn kitspuit of purspuit komt er niet bij. Die zou een tuit moeten hebben van 70cm oid.

Maar stel dat ik dit heb opgelost, dan komt de dierentuin niet meer binnen, maar de dieren zijn er nog steeds. Waar komt het vandaan? Aan de buitenzijde (dus in de bijkeuken) kan ik niets zien zonder te breken, want dat is afgewerkt met een voorzetwand.

Zou het dan uit de kruimpruimte komen? Zou het voorkomen dat muizen en naaktslaken door de spouw naar boven lopen en dan een gaatje zoeken langs de waterleiding?
Er is reden om aan te nemen dat de kruimpruimte te vochtig is omdat daar tot oktober 2025 een gresbuis gelekt heeft. Sindsdien is die gresbuis buiten gebruik (PVC buitenom de woning gelegd) maar de buis ligt er nog wel. Buis is aan beide uiteinden afgedopt of dichtgemaakt.

Dus ja, wat zou het zijn? Hoe krijg ik het sluipgaatje dicht en hoe kom ik weten of de kruipruimte te vochtig is? Zou het vocht al weggetrokken zijn sinds oktober vorig jaar? Kan ik dat zelf meten en hoe dan?

De woning (1957) heeft een balkenvloer met kruipruimte. De fundering van de bijkeuken is op zand gestort en heeft geen kruipruimte. Er staan geen plassen water in de kruipruimte. De gresbuis zit aan de linkerkant van de woning, 7 meter verderop dan de keuken. Ten tijde van de lekkage stonden nog geen plassen, alleen het zand was weggespoeld.
Balken zagen er zomer 2025 goed uit (zonder schimmel). bij aankoop van de woning werd duidelijk dat een paar balken in de afgelopen 5-10 jaar zijn vervangen wegens houtrot.

Vocht in de kruipruimte heb ik geen verstand van. Dat daar ongedierte in komt lijkt me waarschijnlijk. Ik heb hier in een spouw ook muizenkeutels gevonden laatst.

Wbt purspuit, die moet er wel zijn in een flinke lengte + beetje extra druk.. Dan vliegt het wel ongeveer de goede kant op?

Seal-it PU pistool XL 60cm kopen? | Bestel op Toolstation.nl https://share.google/I6vFzfkN6fW60EO13

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 14:14

Er is een actief kruipruimte topic. Gaat grotendeels over isoleren maar ook luchtvochtigheid wordt er uitvoerig besproken.

Lees je daar eens in.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:47

Kan je kruipruimte ventileren naar buiten via roosters?
Roosters zijn aangebracht nadat we de spouw hebben laten isoleren.
Zandbodem was altijd vochtig hier, hardhouten balken waren donker van kleur, en op de cement laag die op de binnenmuren was gezet in de kruipruimte zag je de vocht druppels staan.
Dit probleem werd groter bij ons omdat we een klik PVc vloer hadden gelegd boven op het parket waardoor het vocht dus niet meer weg kon.
Na het leggen van bodemfolie (wat een k-klus was dat) zag je alles langzaamaan opdrogen.
Je wil echt geen vochtige kruipruimte, zeker niet i.c.m. Hout.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:18

copykat

Good copy isn't bad

@badkuip Ik had na tonfolie en bodemfolie nogsteeds vochtige kruipruimte die schimmel in mn meterkast leverde.
Ik heb extra ventilatie kanalen aan de zijkant laten zetten omdat de voordeur /gang kruipruimte een nis was kreeg je een bel van stilstaande lucht. En aan de voorkant waren de ventilatie roosters "uit de wind" door bakken en zo. Die kunnen nergens anders heen. Dus 2 gaten 1 in t midden en 1 in die nis. Dit heeft geholpen.
En droger beton is ook warmer beton. Dus de airflow maakt je kruipruimte niet kouder. Ongedierte moet je met metalen roosters en gaas oplossen. Purr knagen ze zo weg. ( wespen, hommels ook)
Zandgrond zou een droge ondergrond zijn als t grondwater diep genoeg is.
Kan regenwater misschien naar je muurkant stromen en daar weg zakken?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sinds een paar dagen is een hoek van ons huis vochtig. Mijn vermoeden is een probleem met de dakgoot, of zou dit iets anders kunnen zijn?

Enig idee of ik hier zelf iets mee kan? Zo niet, wat voor soort bedrijf kan ik hiervoor inschakelen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-04 12:53
miicker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:08:
Sinds een paar dagen is een hoek van ons huis vochtig. Mijn vermoeden is een probleem met de dakgoot, of zou dit iets anders kunnen zijn?

Enig idee of ik hier zelf iets mee kan? Zo niet, wat voor soort bedrijf kan ik hiervoor inschakelen?
Ik zou de dakgoot een keer bekijken, vooral ter hoogte van de regenpijp. Je kan ook de buren vragen of je vanuit hun dakkapel in je dakgoot mag kijken (of dat zij een goede foto maken), dan zie je snel genoeg of er water staat. Het kan simpelweg zijn dat er zoveel bladeren enz zijn opgehoopt dat de dakgoot (aan de muurkant) overloopt.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:03

***members only***
Lijkt al ouder te zijn door de groene aanslag? Die groeit niet zo snel volgens mij, maar wellicht heb ik het mis?

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online

***members only***
Zo aan de groene aanslag te zien onder de dakgoot is dit al een aantal jaren aan de gang.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

***members only***
Elk installatie of loodgietersbedrijf die ook dakwerk doet, zou een kapotte dakgoot op moeten kunnen lossen.

• drachir
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 18:35
Ik heb een vraagje over het aansluiten van het ventilatiekanaal van een afzuigkap.
De keuken is ooit verplaatst naar de voorkant door de vorige eigenaren (jaren '50 huis) met een recirculatieafzuigkap.
Nu wil ik een gat laten boren door de spouwmuur en zelf een spirobuis van de afzuigkap naar buiten aanleggen.
Alleen zie ik door de muurdoorvoeropties het bos niet meer ;).
Wat is de makkelijkste/best optie? Direct de spirobuis door het gat, afwerken met een rooster en kitten, en een terugslagklep in de buis zetten? Bijv terugslagklep, https://afzuigkap.nl/thermobox-125-naber-1972/, en rooster (bijv zoiets https://rvsland.nl/bolrooster-sv-rvs, maar zat keuze uiteraard).
Ik zie ook complete muurdoorvoerunits, wat is daar het voordeel van? Qua isolatie maakt het me niet heel veel uit, is een oud huis en toch al niet supergeisoleerd dus dat gaat het verschil niet maken. Terugslagklep uiteraard wel belangrijk tegen tocht enzo.
Buis wordt 125mm (150 mm kan niet ivm te weinig ruimte helaas), maar afstand is maar 1.5m.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@drachir ik zou een kunststof doorvoer kiezen. Vaak is er een set met afsluitklep en doorvoer.
1 geen roest door condensatie in en buitenzijde pijp. Kunststof is ook minder koud en slechtere koude brug.
2 Beetje flex met invoeren mogelijk.
3 Goedkoper

Voordeel van metalen spirobuis is natuurlijk vuur werendheid, smelt niet als de vlam in de pan komt. ( De vraag is in hoeverre dit van belang is als de rest wel beschadigd is door je vlammen. )
Als t boven in je plafond weggewerkt zit wel maar gewoon boven je bovenkastjes onder je betonnen plafond denk ik niet.)

En op langere afstanden hogere transport efficientie door de spiraal vorm die de lucht makkelijker laat gaan door de pijp.
Neem sowieso met flens om aan de binnenzijde je gat af te schermen. En metalen ongedierte rooster aan de buitenzijde.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

***members only***
Wanneer zijn de goten voor het laatst schoongemaakt :?
Goten schoonmaken is jaarlijks onderhoud en is prima zelf te doen. Op de buurt is er vaak wel iemand die een ladder heeft. Als je het zelf doet is het een uitgelezen kans om op te letten of er defecten zijn en foto's te maken die aan een loodgieter kunt voorleggen.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
arievz schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Ik zou de dakgoot een keer bekijken, vooral ter hoogte van de regenpijp. Je kan ook de buren vragen of je vanuit hun dakkapel in je dakgoot mag kijken (of dat zij een goede foto maken), dan zie je snel genoeg of er water staat. Het kan simpelweg zijn dat er zoveel bladeren enz zijn opgehoopt dat de dakgoot (aan de muurkant) overloopt.
Die dakkapel is voor de helft van ons :P
Maar daar valt niet veel te zien. Goten zien er schoon uit.
nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Wanneer zijn de goten voor het laatst schoongemaakt :?
Goten schoonmaken is jaarlijks onderhoud en is prima zelf te doen. Op de buurt is er vaak wel iemand die een ladder heeft. Als je het zelf doet is het een uitgelezen kans om op te letten of er defecten zijn en foto's te maken die aan een loodgieter kunt voorleggen.
Paar maanden geleden, die aan de voor- en zijkant hebben ze niet gedaan want ze gaven aan dat die schoon waren (staat ook geen boom of iets in de buurt).

Ik ga morgen wel even met een ladder kijken wat er te zien valt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• GudZ

***members only***
Voegwerk voorzijde in die hoek boven ziet er ook niet best uit (voor zover zichtbaar door de resolutie). Zou ook in kunnen regenen via de muur. Is het steens of heeft de gevel een binnen - en buitenblad?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38
Ik heb het kozijn in een badkamer vervangen en moet nu een geschikte kit kiezen om rondom af te kitten.

Materiaal overgangen zijn:
hout - vloertegels
hout - wandtegels (ca 5-10mm overbruggen)
hout - gips
Zowel het hout als gips moeten nog afgelakt / gesaust worden.

acryllaatkit? overschilderbaar maar minder geschikt voor overgang naar vloer ivm dweilen en stof?

siliconenkit? lastig om aansluitend materiaal te schilderen ivm siliconenbesmetting. Geschikt voor dweilen.

beglazingskit? overschilderbaar, Geschikt voor dweilen. Wat gebeurt er met het stuk wat niet overschilderd wordt?

Of moet ik gewoon eerst schilderen en dan simpel met siliconenkit er langs?

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2026 08:57 ]

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-04 11:11

***members only***
Kan ook gebroken zijn op de naden van het zinkwerk . Dat lekt vervolgens door je hout ( wat rot ) en dan langs je muur . Dit lijkt al langer aan de gang te zijn te zien aan de groene aanslag , aan de voorkant droog het nog iets door de zon.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:53:
Ik heb het kozijn in een badkamer vervangen en moet nu een geschikte kit kiezen om rondom af te kitten.

Materiaal overgangen zijn:
hout - vloertegels
hout - wandtegels (ca 5-10mm overbruggen)
hout - gips
Zowel het hout als gips moeten nog afgelakt / gesaust worden.

acryllaatkit? overschilderbaar maar minder geschikt voor overgang naar vloer ivm dweilen en stof?

siliconenkit? lastig om aansluitend materiaal te schilderen ivm siliconenbesmetting. Geschikt voor dweilen.

beglazingskit? overschilderbaar, Geschikt voor dweilen. Wat gebeurt er met het stuk wat niet overschilderd wordt?

Of moet ik gewoon eerst schilderen en dan simpel met siliconenkit er langs?
In welke kleur wil je kitten? Witte siliconenkit vergeeld, dus zou mijn laatste optie zijn. Ik neem aan dat het behalve condens niet heel nat wordt, dan lijkt me de volgende aanpak goed:
- Alles afkitten met acrylaatkit, behalve de rand op de vloer
- Alles aflakken (acrylaatkit moet afgelakt worden, anders wordt het een stofmagneet)
- Vloer - kozijn afkitten met siliconenkit in kleur van vloervoeg.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb een stalen kozijn in een muur uit de jaren 70. Het kozijn is helaas een centimeter of 2 te diep helaas. Binnenkort komt de stukadoor om de muur glad te stucen. In de 70's hebben ze het kozijn gewoon aangesmeerd met wat cement. Hoe kan ik dit netjes maken?

Het kozijn vervangen door een mooi passend houten kozijn is voor mij geen optie. De muur is niet heel sterk, het kozijn zit waarschijnlijk heel vast en de muur is dragend en 4m hoog.

Mijn beste idee tot nu toe is om het huidige cement weg te slijpen met de multitool. Dan kan er strak tot het kozijn gestuct worden. Daarna architraven plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9ibHc1f_jXUMmxVVArQACgcy3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrmLzBw3NqTiM1oBT8JgO3p8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM0LJ1_e19r5SMT4Fs9yJ-3U5pE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQwput1M6NyyCaM85KV5v4Ao.jpg?f=fotoalbum_medium

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Lieve Tweakers vrienden,

Geen vraag, niks te showen.
Alleen maar even mijn dankbaarheid uitspreken naar dit forum. Het lijkt een soft verhaal te worden, maar dat wordt het niet.
Ik haal mijn informatie voor de verbouwing van huis & tuin overal vandaan.
NERGENS is de informatie zo goed als hier. Dat heeft er vooral mee te maken dat ook nergens zo streng gemodereerd wordt als hier. Pertinente onzin of vegen uit de pan, worden snel hersteld.
Kom daar maar eens om bij andere forums.
Een forum dat echt onder de ondergrens zakt, is een bepaald Belgisch forum. Zelden zo'n stelletje ego's bij elkaar gezien. Enorm blij met zichzelf en iedere noob wordt er afgezeken. Alle vragen zijn dom volgens hen, terwijl zij allemaal de wijsheid in pacht hebben. Komen ook zelden met concrete antwoorden, maar vooral met kritiek en zichzelf tegensprekende adviezen.
Nederlanders hebben de naam bot te zijn en Belgen lief en zachtaardig. Maar als je Tweakers vergeljkt met dat forum, lijkt het tegendeel waar.

Over tot de orde van de dag.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ze in België de wijsheid in pacht hadden zag het er daar wel anders uit qua woningen moet je maar denken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rukapul
  • Laatst online: 21:38
-DarkShadow- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:10:
Ik heb een stalen kozijn in een muur uit de jaren 70. Het kozijn is helaas een centimeter of 2 te diep helaas. Binnenkort komt de stukadoor om de muur glad te stucen. In de 70's hebben ze het kozijn gewoon aangesmeerd met wat cement. Hoe kan ik dit netjes maken?

Het kozijn vervangen door een mooi passend houten kozijn is voor mij geen optie. De muur is niet heel sterk, het kozijn zit waarschijnlijk heel vast en de muur is dragend en 4m hoog.

Mijn beste idee tot nu toe is om het huidige cement weg te slijpen met de multitool. Dan kan er strak tot het kozijn gestuct worden. Daarna architraven plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je met te diep? De fotos lijken gewoon een kozijn te tonen wat over de gemetselde muur valt. En met wat cementresten.

De foto lijkt weinig te tonen wat niet achter de stuc gaat vallen? En zowel dan kun je inderdaad gewoon wat van het cement weghalen met een beiteltje of multitool.

Mijn referentie is overigens stalen kozijnen in mijn huis die om de muur klemmen. Dit kozijn is wel overduidelijk anders.

• GudZ
-DarkShadow- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stucen en deurlijsten erop.
Dat cement hoef je niet af te slijpen.

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 14:53
pjot1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 05:20:
[...]

Dat is wel heel erg omslachtig. Kan je toch beter een draad spannen? Dan zie je het in 1 oogopslag. Zonder om de zoveel meter te piepen. :)

[...]

Tegenwoordig wordt eigenlijk alles gevleid. Dus het zand helemaal glad gemaakt en daar leg je de stenen op.

Met onder de hamer straten, maak je baan met een schep en gooi je de stenen los in de baan, [Afbeelding]

Om ze vervolgens steentje voor steentje erin te tikken, [Afbeelding]
Da's toch wel het echte vakwerk, oude gebakken waaltjes onder de hamer 😍

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Zijn er hier mensen die een veranda / overkapping hebben gezet met een glazen dak?
Wij zijn bezig met een Gumax Heavy Duty glas te plaatsen, maar die glasplaten (4 meter lang) wegen nogal veel en ik ben bang als we ze horizontaal houden en er dan op willen schuiven met een man of 3 dat ze dan breken.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• pjot1
  • Niet online
Dunnevandale schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Da's toch wel het echte vakwerk, oude gebakken waaltjes onder de hamer 😍
Het erge hieraan is dat het niet (meer) geleerd wordt. Ja, er wordt geleerd hoe je een molgoot oid moet straten maar dat zijn maatvaste stenen. Gelukkig ben ik oud genoeg om verschillende werkwijzen toe te passen! O-)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
carpebios schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:46:
Zijn er hier mensen die een veranda / overkapping hebben gezet met een glazen dak?
Wij zijn bezig met een Gumax Heavy Duty glas te plaatsen, maar die glasplaten (4 meter lang) wegen nogal veel en ik ben bang als we ze horizontaal houden en er dan op willen schuiven met een man of 3 dat ze dan breken.
Doe het met vier man. Twee links, twee rechts, vasthouden op 1/4 en 3/4 van de ruit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pjot1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Het erge hieraan is dat het niet (meer) geleerd wordt. Ja, er wordt geleerd hoe je een molgoot oid moet straten maar dat zijn maatvaste stenen. Gelukkig ben ik oud genoeg om verschillende werkwijzen toe te passen! O-)
Toen ik een paar maanden terug bij de stenenhandel oude waaltjes ging kopen, zei die man:
“Zorg wel dat je een goede stratenmaker hebt.”
Dus ik: “Definieer goed.”
Zegt hij: “Oud.”
Ik weer: “Hoe oud?”
Antwoord: “Nog net niet dood.”

Die kan je dus in je zak steken :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Toen ik een paar maanden terug bij de stenenhandel oude waaltjes ging kopen, zei die man:

Jongeren die zich nu zo'n ambacht eigen maken, gaan een gouden toekomst tegemoet.

Een andere gedachte die bij me opkomt: Als je zo'n ambachtsman nu niet kunt vinden, kun je het misschien net zo goed zelf doen. Want als ik soms zie wat voor prutswerk wordt afgeleverd door sommige zogenaamde professionals... en dat tegen de hoofdprijs.

• pjot1
  • Niet online
[...]

Nu voel ik me dus echt oud! :+
Rzaan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 04:49:
[...]

Jongeren die zich nu zo'n ambacht eigen maken, gaan een gouden toekomst tegemoet.

Een andere gedachte die bij me opkomt: Als je zo'n ambachtsman nu niet kunt vinden, kun je het misschien net zo goed zelf doen. Want als ik soms zie wat voor prutswerk wordt afgeleverd door sommige zogenaamde professionals... en dat tegen de hoofdprijs.
Klopt hoor, als je er maar de tijd voor neemt. Maar vaak heb je ook net niet de goede spullen wat het ook weer lastig maakt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 05:19:
Klopt hoor, als je er maar de tijd voor neemt. Maar vaak heb je ook net niet de goede spullen wat het ook weer lastig maakt.
Ik ga misschien ook proberen om zelf mijn oprit te doen. Vind het leuk om bezig te zijn, heb de tijd.
Kan het dan ook in een bepaald tempo doen en stukje bij beetje.

Spullen klopt. Maar op één of andere manier vind ik het leuk om spullen te hebben. Gek soort hebberigheid.
Heb al zo'n 360º laser waterpas gekocht voor op een statief. Mét ontvanger.
Andere spullen ga ik huren. Zoals een trilplaat bijvoorbeeld.

• elektriekert
[...]

_O-

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:13
Ik heb afgelopen zomer een hsb plat dak schuur gebouwd van 5 bij 6m. Het spano platen dakbeschot heeft wat wittige aanslag bij de naden.

Wanden zijn geïsoleerd met glaswol en dak met 40mm PIR. Dak van boven naar onder: EPDM > 40mm PIR > dampremmende Miofol 125S folie > spano 18mm.
Er wordt nog niet geventileerd, anders dan de kieren rondom deuren en nog niet ondervulde dorpel. De Miofol 125S is met de logo’s naar boven gemonteerd, terwijl het volgens de instructie met logo naar warme zijde zou moeten.

De schuur is geïsoleerd, maar (nog) niet verwarmd, wel een aardig wattage aan ledverlichting, waarvan een deel bijna altijd aan staat. De temperatuur binnen was ook de afgelopen weken binnen altijd wel hoger dan buiten. De witte aanslag zou dus door vocht van binnenuit kunnen komen dat een weg naar buiten zoekt door de naden van het spano, of vocht dat van buiten naar binnen wil.
De witte aanslag lijkt meer aanwezig aan 1 kant (waar de verlichting vaak aan staat en de lucht daar tussen de balken wellicht iets verwarmd), maar ook ligt de EPDM aan die kant nog los (aansluiting met buren moet nog afgemaakt worden), dus ook daar zou het vocht onder de PIR kunnen komen, icm verkeerd om gemonteerd dampscherm en in het spano.

Belangrijkste zal natuurlijk zijn: ventileren. Ik las eerder dat anderen goede ervaringen hebben met een ontvochtiger in de schuur (verwarmd ook ietsje, en beter voor gereedschap).

Heb ik een groot vocht probleem? Moet het dampscherm toch omgedraaid? Hoe erg is het dat het Miofol 125S verkeerd om zit? Of is dit met ventileren/ontvochtigen op te lossen?

• elektriekert
Raling schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:02:
Ik heb afgelopen zomer een hsb plat dak schuur gebouwd van 5 bij 6m. Het spano platen dakbeschot heeft wat wittige aanslag bij de naden.

Wanden zijn geïsoleerd met glaswol en dak met 40mm PIR. Dak van boven naar onder: EPDM > 40mm PIR > dampremmende Miofol 125S folie > spano 18mm.
Er wordt nog niet geventileerd, anders dan de kieren rondom deuren en nog niet ondervulde dorpel. De Miofol 125S is met de logo’s naar boven gemonteerd, terwijl het volgens de instructie met logo naar warme zijde zou moeten.

De schuur is geïsoleerd, maar (nog) niet verwarmd, wel een aardig wattage aan ledverlichting, waarvan een deel bijna altijd aan staat. De temperatuur binnen was ook de afgelopen weken binnen altijd wel hoger dan buiten. De witte aanslag zou dus door vocht van binnenuit kunnen komen dat een weg naar buiten zoekt door de naden van het spano, of vocht dat van buiten naar binnen wil.
De witte aanslag lijkt meer aanwezig aan 1 kant (waar de verlichting vaak aan staat en de lucht daar tussen de balken wellicht iets verwarmd), maar ook ligt de EPDM aan die kant nog los (aansluiting met buren moet nog afgemaakt worden), dus ook daar zou het vocht onder de PIR kunnen komen, icm verkeerd om gemonteerd dampscherm en in het spano.

Belangrijkste zal natuurlijk zijn: ventileren. Ik las eerder dat anderen goede ervaringen hebben met een ontvochtiger in de schuur (verwarmd ook ietsje, en beter voor gereedschap).

Heb ik een groot vocht probleem? Moet het dampscherm toch omgedraaid? Hoe erg is het dat het Miofol 125S verkeerd om zit? Of is dit met ventileren/ontvochtigen op te lossen?
In theorie zou er nu wellicht vocht door het dampscherm kunnen trekken en tussen je PIR en folie gaan zitten. In hoeverre de folie nu minder zou werken durf ik niet te zeggen, wellicht moet je daarvoor Miofol even contacten. Een ontvochtiger kan wel goed werken. Onlangs zelf een ontvochtiger op compressor gekocht om de was beter te kunnen drogen in een koude ruimte. Die heeft wel een minimaal vermogen van 250Watt.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 10:39

dollyking

duck tape

elektriekert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:41:
[...]

In theorie zou er nu wellicht vocht door het dampscherm kunnen trekken en tussen je PIR en folie gaan zitten. In hoeverre de folie nu minder zou werken durf ik niet te zeggen, wellicht moet je daarvoor Miofol even contacten. Een ontvochtiger kan wel goed werken. Onlangs zelf een ontvochtiger op compressor gekocht om de was beter te kunnen drogen in een koude ruimte. Die heeft wel een minimaal vermogen van 250Watt.
met Epdm en pir heb je geen folie in het dak meer nodig?. Pir is altijd dampdicht. een folie gaat dat niet openen. voor je glaswol zijkanten zit het wel goed. (tekst moet je kunnen lezen van binnen uit.)
Bij niet stoken en matig ventileren krijg je idd vocht. ( condensatie) met name in deze tijd. ( voorjaar/najaar)na een nachtelijke afkoeling en een zonnetje overdag heb je een massa vertraging waarbij de schuur trager opwarmt dan de buitenlucht, dus condensatie

• elektriekert
dollyking schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:23:
[...]

met Epdm en pir heb je geen folie in het dak meer nodig?. Pir is altijd dampdicht. een folie gaat dat niet openen. voor je glaswol zijkanten zit het wel goed. (tekst moet je kunnen lezen van binnen uit.)
Bij niet stoken en matig ventileren krijg je idd vocht. ( condensatie) met name in deze tijd. ( voorjaar/najaar)na een nachtelijke afkoeling en een zonnetje overdag heb je een massa vertraging waarbij de schuur trager opwarmt dan de buitenlucht, dus condensatie
Het klopt dat PIR en EPDM dampdicht zijn.
De folie veranderd daar ook niks aan.

Wat ik niet weet is of de omgekeerde folie juist voor problemen kan zorgen. Dat er dus wellicht nog vocht doorheen wat vervolgens opgesloten zou zitten doordat de folie verkeerd om zit.

Als het PIR direct op hout was dan kan het vocht er sowieso doorheen transporten.
Nu weet ik dat niet.

• Raling
elektriekert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Goeie tip om Miofol te vragen, die blijken namelijk bijzonder goed benaderbaar te zijn: ik heb namelijk al antwoord!

Het antwoord is dat het beter was geweest om een dampdichte folie toe te passen (bijvoorbeeld Miofol 125AV). In theorie zou het inderdaad kunnen dat, als er verwarmd wordt, damp tussen de EPDM en PIR komt. Maar dat hoeft dan weer niet per se problemen op te leveren omdat PIR goed tegen vocht kan.

Het verwerkadvies om Miofol 125S met de tekst naar de warme zijde te plaatsen, is alleen voor de zichtbaarheid/uniforme uitstraling. Het is aan beide zijden even dampremmend. Dus verkeerd om monteren is geen probleem. @elektriekert, gelukkig geen probleem dus.

Dan weet ik in elk geval dat ik het ergens anders moet zoeken. Waarschijnlijk aan de binnenzijde, of toch de overgang naar buren eens dicht maken.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ze zijn hier op kantoor de keukentjes op elke verdieping aan het vervangen. Kant en klare kastjes, werkblad er op, laatjes er in, deurtjes er op. Koelkast en koffie aansluiten.

En voor alles gebruiken ze Festool apparaten. Mooi spul, maar voelt aardig overkill voor een bouwpakket.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Schway schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:22:
En voor alles gebruiken ze Festool apparaten. Mooi spul, maar voelt aardig overkill voor een bouwpakket.
Vlak het belang van goede ergonomie ook niet uit. Of iets een bouwpakket is of niet is wat minder belangrijk, het feit dat je het gereedschap continue moet gebruiken wel.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
pjot1 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 05:19:
[...]

Nu voel ik me dus echt oud! :+

[...]

Mijn oude heer van 74 zou trots zijn op die foto's van je :+

Die hoor ik alleen maar klagen als hij "die jonkies" ziet straten en dan komen weer de verhalen van vroeger. Leuk om te horen, maar na 100 keer geloof je het wel :+

K to the KillaZ

• pman63
  • Laatst online: 00:21
Ik heb eerlijk gezegd ook mijn bedenkingen bij de manier van straten zoals die tegenwoordig op vooral de openbare weg wordt uitgevoerd, veelal machinaal (vanwege de ARBO natuurlijk en dat snap ik best) maar na een half jaar ligt alles er los en schots in scheef in. Men lijkt geen eer meer in het werk te hebben zo lijkt het en de gemeente vindt het wel best want het valt binnen de marges.

• pjot1
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Mijn oude heer van 74 zou trots zijn op die foto's van je :+

Die hoor ik alleen maar klagen als hij "die jonkies" ziet straten en dan komen weer de verhalen van vroeger. Leuk om te horen, maar na 100 keer geloof je het wel :+
:+

Klopt hoor, er wordt teveel op theorie gehamerd. Simpel voorbeeld van toen ik mijn EVC ging halen. Leerlingen moesten een rollaag met verkanting straten. Voorbeeld,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhakpS3SZVle2B_yb1UjhHnx4PY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jlracyro4kuAazHXNYenWioH.png?f=user_large

Op het hoogste punt ligt de steen waterpas en bij de kolk schuin. Op deze manier hou je je weg vlak. De leerlingen gebruiken 2 draden. Maar door de verkanting liep de draad steeds vast. Met een spatlijn voorkom je dit dus. Zowel docent als de leerlingen hadden dit nog nooit gezien. :')
pman63 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:34:
Ik heb eerlijk gezegd ook mijn bedenkingen bij de manier van straten zoals die tegenwoordig op vooral de openbare weg wordt uitgevoerd, veelal machinaal (vanwege de ARBO natuurlijk en dat snap ik best) maar na een half jaar ligt alles er los en schots in scheef in. Men lijkt geen eer meer in het werk te hebben zo lijkt het en de gemeente vindt het wel best want het valt binnen de marges.
Je hebt helemaal gelijk!

Het heeft eigenlijk met meerdere factoren te maken. Basis, opbouw, tijd en natuurlijk werkwijze. Vroeger werd er in een nieuwbouwwijk een bouwstraat aangelegd die 2 jaar bleef liggen. Vaak ook met stenen op zijn kop of oude stenen. Dit was makkelijk voor de bouw en als het eenmaal ingeklonken was, werd er definitief gestraat. Hiermee heb je de slappe plekken ondervangen.

Opbouw en verdichting is ook vreselijk belangrijk. Zit er menggranulaat of duomix onder, hoeveel en wat zit daar weer onder. Maar tegenwoordig wordt er ook meer gebruik gemaakt van water passerende stenen. Dit zijn stenen met hele grote afstandhouders zodat water in de grond kan trekken ipv naar kolken. Daarvoor dient de opbouw ook heel anders te zijn. Vaak wordt er 1,5m (!!!) afgegraven, speciaal doek, lavasteen, doek en dan split toegepast. Maar hoe wil je 1,5m goed verdichten in de minimale tijd die je hebt? En dat is gelijk ook het probleem; er wordt te weinig betaald per m² waardoor het afgeraffeld wordt. Mn oude werkgever zei altijd: 'Een 5,5 is ook voldoende....' :N

Ik heb genoeg machinaal bestraat en ik kan bevestigen dat stenen ruimer liggen als ze machinaal bestraat worden dan met de hand. Hoe dit komt kan ik niet zeggen maar we hadden een keer proef op de som gedaan en op een afstand van 5 meter scheelde het 1,5cm. En straatwerk moet je altijd onder spanning aanbrengen zowel voor het oog als voor de kwaliteit, daarom altijd met porring zodat je met aftrillen spanning op de zijkanten brengt. Als de stenen dus niet goed tegen elkaar aan liggen kunnen ze dus schuiven en/of verzakken.

Ik vraag me echt af of machinaal straten nu zo veel beter is. Ja, voor de gene op de machine is het lichter werk maar voor diegene die erbij moet lopen zeker niet. Er moeten altijd nog 4 stenen met de hand gelegd worden en in geval van keper verband moet diagonaal werken en dus opzetjes met de hand maken en nog driehoek met de hand dicht leggen. De machine kost geld dus moet doorgaan, dus, pakken stenen open maken, die 4 stenen, lijnen in gaten houden, rijplaten leggen, opzetjes maken, dichtstraten, enzovoorts, waarbij je constant moet opletten en gaat staan, zitten, staan, zitten; ik ben helemaal gebroken als ik erbij loop, lichamelijk gewoon op. Op de machine ben je geestelijk op want je moet ogen in je reet hebben. :+ De hele dag op mn knieën stenen leggen houd ik gewoon vol en is echt niet zo vermoeiend en zwaar als machinaal straten.

Daarom ben ik ook blij dat ik dat niet meer doe. Het is funest voor je lichaam. Voer liever het ambacht uit en maak liever dingen waar een andere stratenmaker zn handen vanaf trekt. :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@pjot1 de meeste tuin hobby, ik doe t zelf wel, kloten maar wat aan.
Ik heb t 1 keer gedaan van scratch op oud zand, grindtegels er uit ophogen met 4 kuub of zo en beton tegels van 20x40 er in.
Wat ......een.......werk.... de puntjes zijn vloekwoorden..😅

Met water lopen verdichten en met een lat en waterpas afloop schrapen ,
Tegel voor tegel kloppen met rubbere hamer...
En al t andere "gedoe"
Nu (17 jaar later weer grindtegels verwijderen) met 60x60 heb ik t laten doen.
De oude zooi wel zelf in een vuil container gedaan. ( grindtegel op zn kant klap met de moker, en stukken in de kruiwagen scheelt een hoop gebukt tillen)
Ik heb altijd respect gehad voor de "zandkruipers" en stenenleggers ( stratenmakers) of zoals hier in de zaanstreek "saendkroipert's".
Al word er nog weinig op de knietjes in t zand gelegd en getikt.

Kost wat maar mn rug was er blij mee.

• pjot1
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:16:
@pjot1 de meeste tuin hobby, ik doe t zelf wel, kloten maar wat aan.
Ik heb t 1 keer gedaan van scratch op oud zand, grindtegels er uit ophogen met 4 kuub of zo en beton tegels van 20x40 er in.
Wat ......een.......werk.... de puntjes zijn vloekwoorden..😅

Met water lopen verdichten en met een lat en waterpas afloop schrapen ,
Tegel voor tegel kloppen met rubbere hamer...
En al t andere "gedoe"
Nu (17 jaar later weer grindtegels) met 60x60 heb ik t laten doen.
De oude zooi wel in een vuil container gedaan. ( grindtegel op zn kant klap met de moker, en stukken in de kruiwagen scheelt een hoop gebukt tillen)
Ik heb altijd respect gehad voor de "zandkruipers" en stenenleggers ( stratenmakers) of zoals hier in de zaanstreek "saendkroipert's".
Al word er nog weinig op de knietjes in t zand gelegd en getikt.

Kost wat maar mn rug was er blij mee.
Als je er maar de tijd voor neemt. Grindtegels noem ik ruggenbrekers, ouderwetse kwaliteit en als je pech hebt nog 8cm dik ook. En wil je grindtegels knap hebben moeten die ook onder de hamer (tenminste de echte oude). Dan kan je ze nog rustig aftrillen ook!

Voor dit soort tegels gebruik je een donkey, niks meer tillen! Afbeeldingslocatie: https://www.visser-assen.nl/image/cache/straatmakershopproducts/tegeldonkey4-800x600.jpg Zijn volgens mij ook te huur.

De term saendkroipert's heb ik wel eens gehoord in een ver verleden van een oud baasje in Zaandam.:)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Van idee, naar schets, naar ontwerp naar realisatie.
Het blijft een mooie hobby!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9Yo0CANRWLZ67GimGKurNrkDu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqfTpWCNfWZ6uqNNm0PSmlfH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jlLoIF3cVI_-Bk5hSdw1zq_mr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd5rbTr0LTDIoijB4tEimpIe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtHUh0UgbmZbqJpk2UdDnj2cDQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwwpWezOsLldcbLNm8t267OK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKeBDEsVSKQVTXwm8RyEXUOt9a4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04b1lb1GC88lv4F7RNSTV2Oj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1SeCtqq4GohIm3fgnAOdgewYhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njUv8Bunarsl9DMVaFUTodgw.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu nog kurk in de lades en ladefrontjes er op. Dan kunnen we weer door naar het volgende project!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-03 21:13
Heeft iemand ervaring met het behangen - met renovlies/glasvezel behang - over de Agnes One-Step platen?
We zijn van plan om eerst de naden dicht te kitten en dan met glasvezel lijm & behang de boel te behangen. Maar eerlijk gezegd maak ik me zorgen over de hechting op de kunststof plaat.
Wellicht dat een primer uitkomst biedt, maar hopelijk heeft iemand hier al de ervaring opgedaan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 06:26:
[...]Ik ga misschien ook proberen om zelf mijn oprit te doen. Vind het leuk om bezig te zijn, heb de tijd.
Kan het dan ook in een bepaald tempo doen en stukje bij beetje.
Spullen klopt. Maar op één of andere manier vind ik het leuk om spullen te hebben. Gek soort hebberigheid.
Heb al zo'n 360º laser waterpas gekocht voor op een statief. Mét ontvanger.
Andere spullen ga ik huren. Zoals een trilplaat bijvoorbeeld.
Het enige wat je nodig hebt zijn kniekappen, een rechte lat, een echte stratenmakershamer en een heilig oog.
Het kan makkelijk zonder al die techniek....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Yaksa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Het enige wat je nodig hebt zijn kniekappen, een rechte lat, een echte stratenmakershamer en een heilig oog.
Het kan makkelijk zonder al die techniek....
Zonder trilplaat lijkt het me lastig om een laag menggranulaat goed verdicht te krijgen.
Zal vast kunnen, maar 'makkelijk' is anders.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 10:39

dollyking

duck tape

rainier15 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:27:
Heeft iemand ervaring met het behangen - met renovlies/glasvezel behang - over de Agnes One-Step platen?
We zijn van plan om eerst de naden dicht te kitten en dan met glasvezel lijm & behang de boel te behangen. Maar eerlijk gezegd maak ik me zorgen over de hechting op de kunststof plaat.
Wellicht dat een primer uitkomst biedt, maar hopelijk heeft iemand hier al de ervaring opgedaan.
vorige week heb ik de kleding kast behangen, dat was spaanplaat met melamine laag. zit er top op.
gewoon perfax paars.
ik zou het proberen en anders kan je het altijd nog na ontvetten in een goedkope grondverf zetten.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-04 14:38
Ik ben van plan een schommel te bouwen met 5 palen van 10cm doorsnee, 3 meter lang.
Daarnaast voorzie ik ook houten latten als dwarsverbinding voor de beide A-frames.
Iemand ervaring/advies over hoe ik bovenaan het best de verbinding maak tussen enerzijds de twee rechtopstaande palen (top A-frame) en anderzijds de toppen A-frame met de horizontale paal ?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:15

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een bout om de twee staande palen te verbinden waar ze elkaar kruisen en twee bouten om de staande palen met de ligger te verbinden. Of even afkijken van de plaatselijke speeltuin hoe ze dat doen.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:09
dragonhaertt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:37:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu nog kurk in de lades en ladefrontjes er op. Dan kunnen we weer door naar het volgende project!
heel nice! Ik overweeg mn schuur ook soortgelijk in te richten. Kun je hier iets meer van delen (mag ook privé) over leverancier vd spullen / prijs / ontwerp & tips?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:59
dragonhaertt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:37:
Erg mooi! Welke klem is dat op de 3e foto: https://tweakers.net/i/U2...m8t267OK.jpg?f=user_large

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-04 08:53
Ik wil een TV met beugel ophangen aan het schuine dak op mijn zolder. Huis is uit 2003, en het dak bestaat uit dakplaten met daarin (PIR?) isolatie.
Hoe kan ik deze het beste bevestigen? Welke pluggen? Hollewandpluggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJlsfaqw3BWSnilLV-l4YXgCQik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aaZhdhZB9cuByytDQOnwwINx.png?f=user_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dat is een chinese clone van een bessey rail klem: https://www.banggood.com/...king-Clamp-p-1894619.html

Super handig ding en wat goedkoper dan het origineel. Ik gebruik ze soms in mijn rails, maar meestal in een MFT tafel of met adaptertje in mijn tafelzaag.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:59
dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Dat is een chinese clone van een bessey rail klem: https://www.banggood.com/...king-Clamp-p-1894619.html

Super handig ding en wat goedkoper dan het origineel. Ik gebruik ze soms in mijn rails, maar meestal in een MFT tafel of met adaptertje in mijn tafelzaag.
Ziet er erg handig uit. Ga ik daar ook eens een setje van aanschaffen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Evo X schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:19:
[...]

heel nice! Ik overweeg mn schuur ook soortgelijk in te richten. Kun je hier iets meer van delen (mag ook privé) over leverancier vd spullen / prijs / ontwerp & tips?
Zeker! Totaalprijs van de profielen + connectors was ongeveer 750 euro. De ladegeleiders nog eens 280 euro en daarna wat plaatmateriaal en een bankschroef gekocht.
De profielen had ik laten tappen voor de connectors, maar al het boren heb ik zelf gedaan. De tapkosten zitten hier al in.

Ik heb de profielen samengesteld met een tool van item24.com omdat dit was sneller ging dan in solidworks. Daarna alles op maat besteld bij DOLD mechatronik. Dat was zo ongeveer de goedkoopste plek waar ik profielen op maat kon vinden.
Het zijn allemaal I-type profielen van 40x40 en 80x40
Ik heb vooral de 'standaard' connectors gebruikt voor zover mogelijk, vanwege de gunstige prijs en gemak van uitlijning.

Als je wil kan ik je wel een PDF sturen van het ontwerp wat uit de ITEM24 tool rolt, deze heeft een mooie stuklijst en exploded view enzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n07CoHdpkBINLsavAON8EFjs4uQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jAF3p2010G0ICzA53NNuSnPL.png?f=fotoalbum_large

Voor de montage moet je bij de 'standaard' connectoren die op de kopse kant ingeschroefd worden een gat boren door het andere profiel. Deze gaten heb ik op exact de diameter van mijn inbus-bit geboord, zodat de profielen ook meteen uitgelijnd worden.
Eerst netjes afmeten, dan met een centerboor exact in het midden van de gleuf voorboren en daarna door het profiel boren (zoals op de foto).
Dat was wel redelijk wat (precisie) werk, maar niet extreem moeilijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW3yJ3Zq6HkIw8BJuQ8WK0_irFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtcdNOQXObIB4c4CxMrLlRj6.png?f=fotoalbum_large

Montage van het geheel was even goed kijken naar een volgorde die makkelijk is.

Wat betreft de ladegeleiders wilde ik persé soft close, die ook meteen in de profielen gemonteerd konden. Uiteindelijk ben ik bij de Topslide CC55-0500 uitgekomen, vanwege de locaties van de montagegaten én duidelijke tekeningen. (zo te zien zijn de 500mm versies niet meer te verkrijgen)
Niet de goedkoopste geleiders maar ook niet de duurste, en wel erg stevig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adQXcDiLpdIMjcG9LzHk_exdwoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAyqtjMdsFHDbYGATCnadV0M.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk van multiplex de lades gemaakt, had wat netter gekund, maar ze werken wel goed.
Daar moeten nog ladefronten op komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTj-UIrv_RbhWq7bG5wVBC7FOKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvCcazOIcT81wqF6TATnsC39.png?f=fotoalbum_large

Dit is een oplossing voor meer gereedschapsopslag voor mij in een beperkte ruimte, dus heel specifiek op maat gemaakt met zoveel mogelijk benutten van de ruimte. De oplegplank onder het werkblad had iets meer ruimte mogen hebben, maar ik wil nog een hardhouten blad op de bovenkant monteren én de hoogte van het geheel op dezelfde hoogte als mijn zaagtafel.
Er komt ook nog een bankschroef onder het bovenblad gemonteerd, maar dat is voor later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK1s6o_sj6EJNPQPJBRmyEGKon4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tq0yXkLoRIoYIZh71u03OHMk.png?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

tsjoender schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:10:
[...]

Ziet er erg handig uit. Ga ik daar ook eens een setje van aanschaffen.
Zeker aan te raden! vooral voor die prijs.
Ik had hem gezien in het lijstje van 'china tools' van hooked on wood: https://hookedonwood.online/China-Tools-Ranking/

Daar staan nog wel meer goede aanraders voor een goede prijs. Ik heb ook al de: machinist square, t-ruler, corner clamps, rail square, dowel jig, edge trimmer, scraper en Hongdui Sharpening jig O-)

• GudZ
Blackouts schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:01:
Ik wil een TV met beugel ophangen aan het schuine dak op mijn zolder. Huis is uit 2003, en het dak bestaat uit dakplaten met daarin (PIR?) isolatie.
Hoe kan ik deze het beste bevestigen? Welke pluggen? Hollewandpluggen?

[Afbeelding]
Zit de pir aan de buitenkant van het dakbeschot?
Dan zou je toch door je gips in het dakbeschot kunnen schroeven?

Hollewandplug is alleen voor een holle wand, dakplaat is niet hol maar ligt doorgaans op dakbeschot.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
GudZ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Zit de pir aan de buitenkant van het dakbeschot?
Dan zou je toch door je gips in het dakbeschot kunnen schroeven?

Hollewandplug is alleen voor een holle wand, dakplaat is niet hol maar ligt doorgaans op dakbeschot.
Wellicht een sandwich panelen dak? dan kan je er inderdaad bar weinig aan ophangen en zal je dat beter ergens aan de dakconstructie zelf op kunnen hangen?

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-04 08:53
Mvd1981 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Wellicht een sandwich panelen dak? dan kan je er inderdaad bar weinig aan ophangen en zal je dat beter ergens aan de dakconstructie zelf op kunnen hangen?
Ik ben niet zo thuis in de juiste benaming, maar ik denk dat het inderdaad sandwichpanelen zijn.
Van die dakplaten waar de isolatie al in zit, die op de hotizontale balken en nok liggen. Op die platen zitten dan weer meteen de panlatten.
Dus beter niks aanhangen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Raling
Blackouts schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Ik ben niet zo thuis in de juiste benaming, maar ik denk dat het inderdaad sandwichpanelen zijn.
Van die dakplaten waar de isolatie al in zit, die op de hotizontale balken en nok liggen. Op die platen zitten dan weer meteen de panlatten.
Dus beter niks aanhangen?
Dat ligt helemaal aan watvoor plaat het is. Ze zijn er ook in varianten die echt wel stevig zat zijn, maar tegelijkertijd ook die niet zoveel kunnen hebben. Hoeveel gewicht wil je ophangen?

Je zou er ook voor kunnen kiezen een (paar) balk(jes) verticaal tussen beide gordingen (horizontale balken) te monteren, en daar dan vervolgens je beugel op.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-04 18:23

LankHoar

Langharig tuig

Heb een kleine uitdaging. Ik wil de boorkop van mijn boormachine vervangen, maar krijg mijn steeksleutel er niet op. Ik heb weinig ruimte, en op zich krijg ik de steeksleutel er nog wel tussen, maar de uitsparing is 4-5mm max van wat ik kan zien, en krijg hem daar niet op. Heb met de schuifmaat gemeten dat het 16mm is.

Zit te denken om een goedkope sleutel te kopen en dun te slijpen, maar wellicht is er nog een andere/beter optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx-hwsUnBZYydFOJTEHM4SVa00w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7hDZW6kpBiaSqS6EG0bqUGE.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:16

MJV

LankHoar schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:26:
Heb een kleine uitdaging. Ik wil de boorkop van mijn boormachine vervangen, maar krijg mijn steeksleutel er niet op. Ik heb weinig ruimte, en op zich krijg ik de steeksleutel er nog wel tussen, maar de uitsparing is 4-5mm max van wat ik kan zien, en krijg hem daar niet op. Heb met de schuifmaat gemeten dat het 16mm is.

Zit te denken om een goedkope sleutel te kopen en dun te slijpen, maar wellicht is er nog een andere/beter optie?

[Afbeelding]
Er bestaan zgn conussleutels om fietslagers mee te stellen, die zijn heel plat. Ook minder sterk dan normale steeksleutels logischerwijs.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

MJV schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:39:
[...]

Er bestaan zgn conussleutels om fietslagers mee te stellen, die zijn heel plat. Ook minder sterk dan normale steeksleutels logischerwijs.
Bedankt, weet ik ook weer hoe dat heet! Ik zie die echter niet in 16mm bij de Gamma, Praxis of Hornbach (die zaken zitten hier in de buurt). Uberhaupt alleen bij de Gamma en dan in een setje van 13/15/17 precies, haha.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

LankHoar schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:45:
[...]

Bedankt, weet ik ook weer hoe dat heet! Ik zie die echter niet in 16mm bij de Gamma, Praxis of Hornbach (die zaken zitten hier in de buurt). Uberhaupt alleen bij de Gamma en dan in een setje van 13/15/17 precies, haha.
Kijk bij een fietsenzaak, niet bij een bouwmarkt. Bijna elke winkel verkoopt ze wel

Van klussen krijg je grijze haren

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

fenrir schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Kijk bij een fietsenzaak, niet bij een bouwmarkt. Bijna elke winkel verkoopt ze wel
Ah natuurlijk. Soms denk ik te moeilijk 8)7

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-04 10:49

jerry_a

doei

fenrir schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Een pedaalsleutel is 15 mm. Hij heeft 16 nodig.

hoi

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kleine vraag, kan op internet en AI zo snel geen passend/sluitend antwoord vinden, eigenlijk alleen voor straatwerk. Dit weekend wil ik tegelen met (friese) witjes van 10x10. Mijn vrouw wil deze zonder voeg aanbrengen, of iig minimale voeg, in de praktijk dus van 0-2mm Echter, de voegmiddelen die ik vind vragen allemaal een minimale voeg van 1mm.
Iemand hier ervaring met het "voegloos" tegelen en welk voegmiddel dan te gebruiken?

• Reinier
  • Laatst online: 07:57

Reinier

\o/

Vraagje :)
Tijdje terug zijn bij mij een paar stadsuitlopen vervangen door PVC vergaarbakjes. Beetje slordig gedaan, maar goed.
Eentje lekt nogal. De dakdekker komt het steeds maar niet fixen dus ik wil het zelf doen. Ik wil het bovenaan langs de muur dichtkitten. Goed idee? Welke kit dan, aangezien het aan PVC moet hechten? Siliconenkit? Lekkagekit? Rubber seal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25Gkui6CsD93ltM7VTqy-37hNzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcHc3oyKgd1xXc9OH7aJlZuQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Reinier op 12-02-2026 18:23 ]

• pman63
  • Laatst online: 00:21
LankHoar schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:26:

[Afbeelding]
Is dat volgens de handleiding wel de plek waar je wat los moet draaien, je zou verwachten dat daar dan ook wel geschikt gereedschap voor is, conussleutels zijn wat dat betreft te slap en als het echt 16 is past een pedaalseutel ook niet. https://nl.ifixit.com/Gui...van+een+boormachine/75418

[ Voor 3% gewijzigd door pman63 op 12-02-2026 20:13 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

jerry_a schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Een pedaalsleutel is 15 mm. Hij heeft 16 nodig.
Hij zoekt een conus sleutel, geen pedaalsleutel. Je weet wel, eentje om je naaf te stellen als je er eentje hebt met losse kogeltjes (bijv een Shimano naaf).

Van klussen krijg je grijze haren

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:22:
Vraagje :)
Tijdje terug zijn bij mij een paar stadsuitlopen vervangen door PVC vergaarbakjes. Beetje slordig gedaan, maar goed.
Eentje lekt nogal. De dakdekker komt het steeds maar niet fixen dus ik wil het zelf doen. Ik wil het bovenaan langs de muur dichtkitten. Goed idee? Welke kit dan, aangezien het aan PVC moet hechten? Siliconenkit? Lekkagekit? Rubber seal?

[Afbeelding]
Ik zou even met een keukentrap van boven bekijken. Een oorzaak zou ook kunnen zijn dat de plakplaat van de uitloop los ligt en het water niet door maar langs de uitloop het dak verlaat.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

pman63 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:10:
[...]

Is dat volgens de handleiding wel de plek waar je wat los moet draaien, je zou verwachten dat daar dan ook wel geschikt gereedschap voor is, conussleutels zijn wat dat betreft te slap en als het echt 16 is past een pedaalseutel ook niet. https://nl.ifixit.com/Gui...van+een+boormachine/75418
Dat is een hele goede opmerking! In de handleiding kon ik hier niets over vinden, die is te summier. Maar in algemene instructies zie ik inderdaad dat het anders zou moeten. Ik ga er van het weekend eens naar kijken, hopelijk is dat het, dan scheelt dat weer.

• Reinier
  • Laatst online: 07:57

Reinier

\o/

nokiaan958GB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Ik zou even met een keukentrap van boven bekijken. Een oorzaak zou ook kunnen zijn dat de plakplaat van de uitloop los ligt en het water niet door maar langs de uitloop het dak verlaat.
Dank voor de tip. Dit weekend eens zien wat ik tegenkom.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04 19:30
Ik ga een alu tochtstrip plaatsen op de dorpel van twee openslaande deuren. In de strip dient een vierkant uitsparing te komen (~1cm breed/hoog) en een gat van zo'n 1,5cm voor bepaald sluitwerk. Iemand tips om dit netjes voor elkaar te krijgen? Ik dacht aan een dremel maar een slijpschijf is eigenlijk al te groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkY0Y50t1EWNVKYHFr3eaaholJQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QzPrcoyXgJcnatd5if02VDyt.jpg?f=user_large

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gat boren van 10mm voor het vierkant en 15mm voor het gat.
En dan rustig met een metal vijl dat vierkant uitvijlen. Het is aluminium, dus dat is prima te doen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:25

timovd

Voorsprong door techniek

Vervolg op mijn verhaal in een ander topic

TL;DR Hoe kan ik de (lege) elektraleidingen in de cementdekvloer opsporen, zodat ik de vloer kan uithakken?
timovd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:28:
@Juerd @onetime inmiddels is het koper dat aan de nylon veer zat afgebroken en kon ik beide kanten er uithalen. Nu een nieuwe veer (zowel staal als nylon) er in en het blijft op een bepaald punt vastzitten.
Ik had sowieso al nieuwe rollen VD er bij gepakt. Naast de trekveer was de buis leeg en nu dus helemaal leeg. Hij lijkt vast te zitten op het punt waar de buis het plafond in gaat naar een lichtschakelaar/wcd. Glijmiddel o.i.d. gaat wellicht niet helpen hier ben ik bang. De buizen liggen net onder de dekvloer van e verdieping er boven. Dat openbikken zie ik niet zitten. Ik heb nu twee kamers zonder verlichting in ieder geval. Ik ga nog e.e.a. proberen, maar ben de hele middag al bezig.
timovd schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Vanaf de WCD een meter naar boven, kom ik hier tegenaan met de endoscoop. Met de trekveer kom ik wel (een halve meter) verder.
[Afbeelding]
Vanaf de centraaldoos loop ik ook op een stuk flex vast. Dit ziet er wel gemakkelijker uit om doorheen te komen, omdat er geen bramen in de flexbuis zitten.
Er is een halve tot een hele meter dat ik niet kan inspecteren.
We blijven weer wat proberen.
Met verschillende trekveren geprobeerd en zelfs met een stofzuiger en versieringslint, maar ik kom er niet doorheen. Ik heb kanaalplaten met een niet hele dikke cementdekvloer. Ik heb e.e.a. uitgemeten, een paar gaten geboord vanaf de vloer er boven, maar ik kan de leidingen niet vinden.
Met een leidingdetector (op metal) en een stalen trekveer heb ik geprobeerd de leiding te zoeken, maar de detector piept op vrij veel plekken.
FWIW: Ik heb een thermocamera, maar ik zou niet weten of je daarmee de buis kunt opsporen.
Iets met akoestiek wellicht?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42
timovd schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:50:
Vervolg op mijn verhaal in een ander topic

TL;DR Hoe kan ik de (lege) elektraleidingen in de cementdekvloer opsporen, zodat ik de vloer kan uithakken?
Meten met een rolmaat?! In mijn geval op zoek naar een leiding van de centraaldoos naar een tussenmuur (die was weg), dus 2 coordinaten op het plafond. Op basis van afstanden bepaald waar die zou moeten lopen en begonnen een gleuf te hakken. Na ongeveer 50 cm gleuf hakken bedenken dit klopt niet om vervolgens bij het begin iets dieper te hakken en hem tegen te komen |:( Meestal gaan leidingen recht, dus als je twee punten kan bepalen is het gebied al veel kleiner om te zoeken. Een gleuf in zandcementdekvloer heb je zo voor elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Joove op 13-02-2026 19:27 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Joove ik heb het uitgemeten met een rolmaat, maar in mijn geval kan ik er niet van uit gaan dat de leidingen recht gaan. Er is ook flex gebruikt. Op de eerste verdieping waren de leidingen echt net onder de dekvloer, maar misschien moet ik inderdaad wat dieper gaan vanaf zolder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@timovd stalen trekveer er in doen en die proberen te vinden met je balken scanner?

* copykat zegt t niet hardop maar als alles geisoleerd is een tracer signal op de trekveer zetten.

Als je hem gevonden hebt , tape om je veer, vloer markeren, rustig terug trekken tot signal verdwijnt weer tape.
Er uit halen dan is de lengte vd veer je afstand en route.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
copykat schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:45:
@timovd stalen trekveer er in doen en die proberen te vinden met je balken scanner?

* copykat zegt t niet hardop maar als alles geisoleerd is een tracer signal op de trekveer zetten.
Als je je tracer spanning iets :+ kunt opvoeren, richting de 200kV of zelfs wat hoger, dan zal de doorslag de kortste route pakken en waarschijnlijk direct boven de loop van de leiding plaatsvinden.
Als je de vloer vochtig zou maken op die plek hoef je niet eens meer te breken, de stoom vorming klapt de vloer direct uitelkaar.

@timovd, dit zijn van die situaties waarbij je van alles kunt proberen, maar het is vooral geluk hebben. En je gaat vanzelf meer en meer uithakken.
Als je toevallig een oude hotend van een 3d printer hebt, kun je die erin doen (aan de trekveer) en die opwarmen, kun je hem na een tijdje opsporen met je warmtebeeldcamera.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

TheGhostInc schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:47:
[...]

Als je je tracer spanning iets :+ kunt opvoeren, richting de 200kV of zelfs wat hoger, dan zal de doorslag de kortste route pakken en waarschijnlijk direct boven de loop van de leiding plaatsvinden.
Als je de vloer vochtig zou maken op die plek hoef je niet eens meer te breken, de stoom vorming klapt de vloer direct uitelkaar.
.
_O-
Daarom zei ik t niet hardop...
Straks zet hij 230vac op de veer...rechtstreeks uit de wcd.... hello rubber schoenen nodig! ( serieus niet doen!)

Maar je hebt ook die (fluke) kabel tracers die een hz geluidje op de kabel zet die laag spanning en laag vermogen is.
Geen idee of die goedkope amazon dingen werken ik heb alleen een keer een fluke geleend om te ontdekken waar een lege pijp naar toe ging met een zwarte dummy vd er in
. Door hem te volgen door t beton heen van af de meterkast. :)

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-04 08:55
@timovd komt de veer er niet doorheen of zit de buis echt helemaal verstopt?
Als de veer en niet doorheen komt, kun je een stofzuiger op het einde van de buis zetten en de andere kant een dun touwtje met eventueel een propje huishoudfolie er doorheen 'zuigen'.
Dan je veer eraan en voorzichtig (met beleid) trekken.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Henkhuppelschot de veer komt er niet meer doorheen, zowel een nylon als een stalen veer. Stofzuiger ook al geprobeerd, vandaar dat ik nu de volgende fase in wil om de leiding op te zoeken in de cementdeklaag (op zolder). Maar hoe vind je de leiding zonder enkele m2 weg te hakken? Of erger; door het beton hakken.
daar ligt oud tapijt en heb ik al een stuk weggesneden

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:08:
@Henkhuppelschot de veer komt er niet meer doorheen, zowel een nylon als een stalen veer. Stofzuiger ook al geprobeerd, vandaar dat ik nu de volgende fase in wil om de leiding op te zoeken in de cementdeklaag (op zolder). Maar hoe vind je de leiding zonder enkele m2 weg te hakken? Of erger; door het beton hakken.
daar ligt oud tapijt en heb ik al een stuk weggesneden
Tot hoever komt je stalen veer?
En als je van 2 kanten meet is dat ongeveer de totale lengte?
Als je kan "stoten" tegen de verstopping lukt t misschien om dat geluid met een kopje op de grond tegen je oor te lokaliseren.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@copykat vanaf beide kanten kom ik bijna op de totale lengte. Met de endoscoop kom ik niet zo ver als een (stalen) strekveer.
Luisteren op de grond en iemand anders laten duwen/wiebelen is best lastig te horen waar het precies vandaan komt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:21:
@copykat vanaf beide kanten kom ik bijna op de totale lengte. Met de endoscoop kom ik niet zo ver als een (stalen) strekveer.
Luisteren op de grond en iemand anders laten duwen/wiebelen is best lastig te horen waar het precies vandaan komt.
Kijk als een HZ tracer op je veer niet werkt , en alle andere dingen niet (goed) werken is alles wat iets info geeft een vorm van weg strepen totdat je een goede gok kan wagen.
Lengte veer, is straal.
Zelfde andere kant. Is straal, overlapping is waar je zou moeten zijn.
Zoveel mogelijk uitsluiten en dan gaan hakken.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@copykat een HZ tracer heb ik niet. Wel een detector voor AC (maar dat ligt er niet meer in) en studs (metal en wood). Op metal gezet om de stalen trekveer proberen te traceren.

• ben2513
  • Laatst online: 10-03 22:23
Ik moet een nieuwe t-stuk (3x schuif) plaatsen op onze 110mm rioolleiding. Het is een beetje krap, maar met twee overschuifmoffen moet dit lukken, toch? Of anders nog tips?

Trouwens, op het t-stuk wordt een 90mm rioolbuis (wc) aangesloten. Ik heb het hier al liggen, maar helaas wel "90" graden. Gezien er 90 naar 110 loopt lijkt mij dit geen probleem , of moet ik toch beter een 45 graden stuk kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l1lnAU2TznrA-96PhCnuXUcdzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmD7lc7kSSv32pImqQbcRUwg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFr3CEkmd2w_RkFbO8aQMQkao2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDN5kmLvlZug4BJIJVB8iLPE.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04 19:30
Atlas schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:52:
Gat boren van 10mm voor het vierkant en 15mm voor het gat.
En dan rustig met een metal vijl dat vierkant uitvijlen. Het is aluminium, dus dat is prima te doen :)
Het is gelukt. Wel is het ronde gat net te klein dus dat wil ik met een stappenboor iets ruimen.

• GudZ
ben2513 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:25:
Ik moet een nieuwe t-stuk (3x schuif) plaatsen op onze 110mm rioolleiding. Het is een beetje krap, maar met twee overschuifmoffen moet dit lukken, toch? Of anders nog tips?

Trouwens, op het t-stuk wordt een 90mm rioolbuis (wc) aangesloten. Ik heb het hier al liggen, maar helaas wel "90" graden. Gezien er 90 naar 110 loopt lijkt mij dit geen probleem , of moet ik toch beter een 45 graden stuk kopen?
[Afbeelding][Afbeelding]
90 is voor een valbuis (standleiding). Dat gaat niet het bochtje om. En recht van boven mag je niet aanvoeren met een toilet op de liggende verzamelleiding, volgens de handboeken.

45 hebje nodig als aftakking.
Deze max tot 35 graden hoger tov de horizontale lengte-as van de verzamelleiding.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14
rockerpoet schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:43:
Ik ga een alu tochtstrip plaatsen op de dorpel van twee openslaande deuren. In de strip dient een vierkant uitsparing te komen (~1cm breed/hoog) en een gat van zo'n 1,5cm voor bepaald sluitwerk. Iemand tips om dit netjes voor elkaar te krijgen? Ik dacht aan een dremel maar een slijpschijf is eigenlijk al te groot.

[Afbeelding]
voor sommige zaken is het niet nodig om elektrisch gereedschap te gebruiken en gewoon met wat handwerk kom je al heel ver. IJzerzaagje voor de vierkant. Metaalboor voor het rondje, mocht het gat te klein zijn kun je gewoon een rattenstaartvijltje gebruiken.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:23
Vraag

In verleden is bij mijn schoonzus verbouwd. Oa trapleuning tegen muur. Die muur is gips op raggels en daarachter stenen muur. Als schroeven zijn gebruikt : schroeven die na voorboren in de stenen konden worden, ik Deng 4x50. Ze zijn iets meer dan 4, maar dat zal zijn geweest om ze in de stenen vast te zetten.

Echter komt de leuning los en de schroeven draaien door. Ik vermoed ook dat de schroeven te kort zijn. Maar ik kan de diepte niet goed meten voor ik bij de muur ben, ik denk ergens rond de 3-4cm voor ik in de muur kom.
Afijn, ik wil die leuning dus vast zetten. Ik heb echt wel langere schroeven nodig, maar kan niet dikker dan die 4.
En het moet echt stevig vast en ook blijvend.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Want het probleem is natuurlijk ook dat de eerste paar centimeter geen stevigheid geeft, daarmee speling en daarmee komt alles los. Kan ik iets in die gaten spuiten zodat de holle ruimte op uit en uithard?
Chemische ankers?

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 15-02-2026 16:26 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

maartend schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:23:
Vraag

In verleden is bij mijn schoonzus verbouwd. Oa trapleuning tegen muur. Die muur is gips op raggels en daarachter stenen muur. Als schroeven zijn gebruikt : schroeven die na voorboren in de stenen konden worden, ik Deng 4x50. Ze zijn iets meer dan 4, maar dat zal zijn geweest om ze in de stenen vast te zetten.

Echter komt de leuning los en de schroeven draaien door. Ik vermoed ook dat de schroeven te kort zijn. Maar ik kan de diepte niet goed meten voor ik bij de muur ben, ik denk ergens rond de 3-4cm voor ik in de muur kom.
Afijn, ik wil die leuning dus vast zetten. Ik heb echt wel langere schroeven nodig, maar kan niet dikker dan die 4.
En het moet echt stevig vast en ook blijvend.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Want het probleem is natuurlijk ook dat de eerste paar centimeter geen stevigheid geeft, daarmee speling en daarmee komt alles los. Kan ik iets in die gaten spuiten zodat de holle ruimte op uit en uithard?
Chemische ankers?
1 probeer de oude plug er uit te trekken.
2 gebruik goede fisher duopower pluggen of die gevleugelde tox multifunctionele pluggen ( randje vd kop er af snijden anders past hij niet door je gat in t gips.)
3 een 100x4mm spaanplaat schroef gebruiken.

Meer werk maar vast beter kwa sterkte.
Een houten wandlat eerst plaatsen op je gips als ruler achter je leuning.( geschilderd en netjes.)
Die met slagpluggen dwars door je wandregels in de muur vast zetten
En daar op je leuning armen vast zetten.
Veel betere kracht verdeling. En je vuile handen komen tegen t gelakte hout en niet de muur.

Pagina: 1 ... 484 ... 491 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/