[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 470 ... 478 Laatste
Acties:

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:20
banaliteit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:52:
Ik ben momenteel bezig om laminaat te leggen met een donkere kleur. Voor het afmeten van laminaat teken ik met een potlood op het laminaat zelf, echter vanwege de donkere kleur is het moeilijk te zien.

Hebben jullie tips om laminaat te markeren?

Ik heb voorbij zien komen dat mensen met permanent marker en alcohol wipes aan de slag gaan, maar ik vraag me af of dit echt gebruikelijk is.
een tekenpotlood met een lichtere kleur? Pica heeft zo een refillable met verschillende kleuren

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:20
Ik ben momenteel bezig om laminaat te leggen met een donkere kleur. Voor het afmeten van laminaat teken ik met een potlood op het laminaat zelf, echter vanwege de donkere kleur is het moeilijk te zien.

Ik heb voorbij zien komen dat mensen met permanent marker en alcohol wipes aan de slag gaan, maar ik vraag me af of dit echt gebruikelijk is.
Een wit potlood uit de kleurdoos van de kinderen?

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@banaliteit Ik zou ook een Pica met een wit of gele punt pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-10-2025 09:10 ]

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:24

stanley/hobbymes

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:37

Een pica dry/marker? Daar zit normaal een potloodje in, maar je hebt ook krijtvullingen. Ik gebruik nu een gele krijtvulling voor het markeren van lijnen op donkerblauwe stenen. Maar je hebt ook nog andere vullingen of opties van dat merk.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:35
Inderdaad, een pico met geel of rood stiftje erin. Goede investering wat mij betreft :)
https://www.toolstation.n...navulling/p28165?store=DK

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04

op de onderkant aftekenen en met een normaal decoupeerzaagblad zagen van af de onderkant zodat je de toplaag niet beschadigd.

Of gewoon wit potlood en daarna met een vochtig microfiber doekje weg vegen.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dmazter op 15-10-2025 11:00 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

3dmazter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

op de onderkant aftekenen en met een normaal decoupeerzaagblad zagen van af de onderkant zodat je de toplaag niet beschadigd.

Of gewoon wit potlood en daarna met een vochtig microfiber doekje weg vegen.
Of een picadry oid.

De tip van een gewoon zaagje bij 'vanaf de onderkant zagen' is een belangrijke, scheelt wel pieken. Let dan ook op dat je dus op de goede manier in spiegelbeeld aftekent. Zeker aan het einde van de dag, na een pilsje maak je wel eens een foutje met zoiets ;)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:54

thijsco19

KTM 990 SMT

Of gewoon stukje schilderstape. Goedkoopste rol die je kan vinden en stukje erop plakken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• El Padre53
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-10 15:21
Hoi allemaal. ben nieuw hier op dit forum en heb een probleem die ik hier wil voorleggen in de hoop dat er iemand is of mensen zijn, die mijn vragen kan/wilt beantwoorden.
Gegevens:
KPN heeft onlangs de glasvezel aansluitpunt in de meterkast geinstalleerd en heb van hun een glasvezelkastje met rode UTP kabel gekregen inclusief een Plug & Play kaartje hoe dit aan te sluiten in de meterkast!!!
Vraag of vragen:
de meterkast bevindt zich in de hal of trap-portiek en om veel boorwerk naar de woning te vermijden, wil ik het glasvezelkastje in de meterkast plaatsen en deze aan te sluiten op een stopcontact. Waar en hoe haal ik dan stroom vandaan om het stopcontact van stroom te voorzien. Heb zelf mijn ideeen hierover maar ik wacht eerst op jouw/jullie antwoorden....Note: om een KPN monteur te laten komen, kost het mij rond de €500,00 wat voor mij niet haalbaar is :'( Ik zal wat foto's van de meterkast en de groepen hier plaatsen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgrQq0YElGtaMR2Q-dNW8aUh1dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX95eyKGnMdX0ActJRaCrRaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnpUDq1NWCv1SDTjtwQk3E4sStg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaFzr22tdcOsnX68SKArQJ9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGvXx3x9B50YDtVvI93WgqegpEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leVFQoQ02S66nn2OVOZqxLlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxV8YCGIg59CaNhcHt4oWUaSSQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccgvx9Wfmnq4ghSZXKcnJznr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkwxOCTR0ASjAP2UFkO6m7q0YyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRkdzxXvsiOTXA3yxZFW2R1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbRQzcf-TKIF4lLNnVUtL-03SPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6eFFJ8bVViNJgC6k1ISgGMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZp-zN0TJkWeiHCSh9RU1JGmbKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIQ6yAJMYSBvwTofNaGgFYlF.jpg?f=fotoalbum_largeIk zie graag jouw/jullie reactie tegemoet....

[ Voor 58% gewijzigd door El Padre53 op 15-10-2025 16:16 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 16:01

TGEN

Hmmmx_

El Padre53 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:57:
Hoi allemaal. ben nieuw hier op dit forum en heb een probleem die ik hier wil voorleggen in de hoop dat er iemand is of mensen zijn, die mijn vragen kan/wilt beantwoorden.
Gegevens:
KPN heeft onlangs de glasvezel aansluitpunt in de meterkast geinstalleerd en heb van hun een glasvezelkastje met rode UTP kabel gekregen inclusief een Plug & Play kaartje hoe dit aan te sluiten in de meterkast!!!
Vraag of vragen:
de meterkast bevindt zich in de hal of trap-portiek en om veel boorwerk naar de woning te vermijden, wil ik het glasvezelkastje in de meterkast plaatsen en deze aan te sluiten op een stopcontact. Waar en hoe haal ik dan stroom vandaan om het stopcontact van stroom te voorzien. Heb zelf mijn ideeen hierover maar ik wacht eerst op jouw/jullie antwoorden....Note: om een KPN monteur te laten komen, ksot het mij rond de €500,00 wat voor mij niet haalbaar is :'( Ik zie graag jouw/jullie reactie tegemoet....
Als je zelf niet de kennis/kunde hebt om een stopcontact in de meterkast aan te leggen dan zou ik een elektricien inschakelen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47
@El Padre53 Het feit dat je het hier moet vragen geeft inderdaad al aan dat je dit beter kunt laten doen door iemand die snapt wat ie aan het doen is en het juiste gereedschap heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• El Padre53
Hoi TGEN en Andrehj,
dank voor jullie bezorgdheid wat ook logisch is, echter gaat het mij niet om de kennis, kunde of het juiste gereedschap er voor hebben, maar of iemand die een suggestie heeft of kan aandragen. Misschien heb ik het niet goed verwoord of omschreven, hiervoor mijn excuses....
Dus als iemand een suggestie, een idee of wat dan ook heeft....pls let me know.
(de juiste gereedschappen, kabels etc. etc heb ik in huis...!!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:01
El Padre53 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:57:
Gegevens:
Vraag of vragen:
de meterkast bevindt zich in de hal of trap-portiek en om veel boorwerk naar de woning te vermijden, wil ik het glasvezelkastje in de meterkast plaatsen en deze aan te sluiten op een stopcontact. Waar en hoe haal ik dan stroom vandaan om het stopcontact van stroom te voorzien. Heb zelf mijn ideeen hierover maar ik wacht eerst op jouw/jullie antwoorden....Note: om een KPN monteur te laten komen, kost het mij rond de €500,00 wat voor mij niet haalbaar is :'( Ik zal wat foto's van de meterkast en de groepen hier plaatsen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Ik zie graag jouw/jullie reactie tegemoet....
Om je op weg te helpen: zoek eens uit wat er op die lasdoos is aangesloten. Je zou voor die lasdoos een opbouwstopcontact kunnen krijgen. Dan hoef je naar 3 draden aan te sluiten in de wago"s en ben je klaar. Zoek eens op: https://www.elektramat.nl...pc&utm_campaign=Highscore|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=21253581251&utm_term=_&utm_content=&bg_source=ga&bg_campaign=21253581251&bg_kw=-mi-9214030-pi-401316216-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gad_campaignid=21257425597&gbraid=0AAAAAD5RVId4C73lc3_RIuADtKLrdvrFM&gclid=EAIaIQobChMI7aiEnMumkAMVQ6WDBx3iDCe3EAQYAiABEgIi6fD_BwE

Moet even kijken naar het juiste type doos, maar volgens mij past dit 1 op 1 op de doos die jij hebt zitten.

Edit: er zijn 5 gats wago's te krijgen, dus die zou je dan moeten plaatsen in je lasdoos. Ik bedoel met uitzoeken wat er op zit dat je dus qua aansluitwaarde rekening moet houden dat er geen grootverbruikers op zitten...

Edit2: dit lijkt mij de makkelijkste oplossing voor een leek. Daar kan weinig fout gaan als je de stroom eraf haalt op moment van werkzaamheden.

[ Voor 4% gewijzigd door basjuuhhh op 15-10-2025 18:11 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:31
El Padre53 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:59:
Hoi TGEN en Andrehj,
dank voor jullie bezorgdheid wat ook logisch is, echter gaat het mij niet om de kennis, kunde of het juiste gereedschap er voor hebben, maar of iemand die een suggestie heeft of kan aandragen. Misschien heb ik het niet goed verwoord of omschreven, hiervoor mijn excuses....
Makkelijkste, stroom eraf en op de lasdoos een stopcontact plaatsen:
https://www.elektroshop.n...611-incl-2v-wcdra-3611w2s

De huidige lasklem vervangen voor deze, omdat je van 4 naar 5 kabels moet:
https://www.elektroshop.n...-van-014-tot-4mm-per-stuk

En zoals ze zeggen, kleur bij kleur en je bent elektromonteur. :*)

• basjuuhhh
chrisborst schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Makkelijkste, stroom eraf en op de lasdoos een stopcontact plaatsen:
https://www.elektroshop.n...611-incl-2v-wcdra-3611w2s

De huidige lasklem vervangen voor deze, omdat je van 4 naar 5 kabels moet:
https://www.elektroshop.n...-van-014-tot-4mm-per-stuk

En zoals ze zeggen, kleur bij kleur en je bent elektromonteur. :*)
Ik was eerder, jij goedkoper :+ :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

El Padre53 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:59:
Hoi TGEN en Andrehj,
Ik kan je best helpen maar heb er wat moeite mee. Je weet duidelijk niet wat je doet (ja ik ben even direct) en je loopt gewoon risico's met 230V. Dat is geen speelgoed.

• El Padre53
Hoi, basjuuhhh en chrisborst, uiteraard gaat de stroom er helemaal af voordat ik uberhaupt eraan ga beginnen. De materialen zoals oa. de Wagoklemmen, geaard stopcontact met montageplaat, installatie kabels e.d. heb ik reeds in huis. Zat ik er zelf ook aan te denken om strroom te halen via de bestaande kabeldoos boven de groepenkast zoals basjuuhhh al zei. Plek waar het stopcontact geplaatst gaat worden moet ik nog uitzoeken en vanzelfsprekend ga ik ook eerst uitzoeken wat er allemaal is aangesloten in die kabeldoos. Maar dit alles doe ik pas wanneer ik weer in het land ben. Rest mij nog een vraag; wie heeft een suggestie hoe ik de UTP kabel in mijn woning kan krijgen. Er zijn namelijk geen loze leidingen of buizen waar ik de kabel er doorheen kan trekken. De achterwand van de meterkast is triplex die op een stenen/betoonen muur is bevestigt. Echter heeft de WbV.(renovatie) achter deze muur een soort van holle ruimte gemaakt en deze in de woning afgewerkt. Ik weet niet wat de bedoeling daarvan is en wat er allemaal in die ruimte is Dus hier doorheen boren is geen optie....

• El Padre53
Hoi Boudewijn, wees maar niet ban hoor want ik heb nog niks gedaan en weet heus wel dat dit geen speelgoed is. Maar als je mij hierbij kan/wilt helpen....dan graag uiteraard...ik hoor het wel...

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zou graag installatie advies willen voor een wasbak in ikea keukenblad.

Ik loop al maanden aan te hikken tegen het afmaken van het bijkeukenproject (de wasbak is tamelijk misbaar :) ). Kasten zijn allemaal geïnstalleerd, alleen de wasbak in het aanrecht moet nog worden afgemaakt. Mijn originele plan was om de wasbak in te frezen in het werkblad. Ik heb een bovenfrees, geleiderail en een freesje met de juiste diameter/radius.
Maar ik ik durf niet goed. Vooral de juiste afstand van de rand frezen lijkt me lastig om voor elkaar te krijgen. En dan met name lijkt het me lastig om de hoeken mooi te krijgen waardoor de wasbak strak verzinkt ligt.

Ik wil het daarom over een andere boeg gooien. Mijn vraag is, is dit mogelijk: ik wil de wasbak nu direct op het werkblad leggen (opbouw montage).
Aanvullende vraag; welk chemisch bevestigingsmateriaal gebruik ik verder? Zowel op het werkblad en op de zaagranden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbu69lPgvQRzl68TSDNupY-q4-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIKZMsOOjoGCqB6wUbsca72L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wYJTGos5z46ytYh88yvgZbUkzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xZ2VtQNuLqjN1UW6HqvoCzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTwozvnU5Sl93WnPtO3hzdb3VjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAIHuHjbyUodplWaHI3Fh3D9.jpg?f=fotoalbum_large

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Adam1980 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:35:

Ik loop al maanden aan te hikken tegen het afmaken van het bijkeukenproject (de wasbak is tamelijk misbaar :) ). Kasten zijn allemaal geïnstalleerd, alleen de wasbak in het aanrecht moet nog worden afgemaakt. Mijn originele plan was om de wasbak in te frezen in het werkblad. Ik heb een bovenfrees, geleiderail en een freesje met de juiste diameter/radius.
Maar ik ik durf niet goed. Vooral de juiste afstand van de rand frezen lijkt me lastig om voor elkaar te krijgen. En dan met name lijkt het me lastig om de hoeken mooi te krijgen waardoor de wasbak strak verzinkt ligt.

Ik wil het daarom over een andere boeg gooien. Mijn vraag is, is dit mogelijk: ik wil de wasbak nu direct op het werkblad leggen (opbouw montage).
Aanvullende vraag; welk chemisch bevestigingsmateriaal gebruik ik verder? Zowel op het werkblad en op de zaagranden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit werkblad lijkt mij sowieso niet geschikt voor een verzonken wasbak.

Wat ik mij kan herinneren was dat ik bij mijn Ikea-keuken het volgende moest doen:
  • onbehandeld gezaagd hout voorbehandelen/waterdicht maken
  • siliconekit tussen wasbak en werkblad doen
  • met meegeleverde schroefklem tussen wasbak en werkblad de rand van de wasbak mooi strak tegen het werkblad aantrekken

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26

witte of rode potlood ?

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:36

kraspen?
zoals: https://www.toolstation.nl/kraspen/p17948
(wel zo aftekenen dat je 'over' het getrokken lijntje zaagt, anders lijntje trekken op de onderkant.

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 15-10-2025 22:15 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

Er zijn potloden met andere kleurtjes :)

blup

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:33

Rzaan

Altijd zoekende

@El Padre53

Als je geen @ voor een naam zet, weten de betreffende mensen echt niet dat je een boodschap aan hen stuurt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
flens van wasbak in de siliconenkit, bak in gat hangen, bak heel goed aandrukken met zware dingen en of lijnklemmen, meegeleverde klemmen tegen onderzijde van het blad aandraaien, kit laten drogen, afvoer eraan, handen wassen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:28

Pizzalucht

Snotneus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt me niet dat je een verzonken wasbak kan maken in spaanplaat, dus goede keuze om dat niet te doen. Verder gewoon de handleiding van de ikea volgen.

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:55
Hoi klussers!

Ik ben bezig met het aansluiten van de lichtschakelaars in de woonkamer in ons nieuwe huis. Het gaat hier om een serieschakelaar en wisselschakelaar naast elkaar.

Serie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHY6a5gzvYa0gB0JOzQWVCyyQ1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TiW111DTNGxriNAGaiPMH7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Wissel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFX76UgEl__YU9AJXEBqcg6_eR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31RTJRRIwNRlGaYwVqwA7Rfv.jpg?f=fotoalbum_large

Het vervelende is dat de wisselschakelaar in de aan stand (dus |/ ) ook daadwerkelijk aan gaat, maar de serieschakelaar is precies andersom (dus bij |\ staat die aan en bij |/ staat die uit). Het lijkt me heel raar dat de schakelaars bij dezelfde fabrikant (ION industries) dit bij verschillende soorten schakelaars ineens omdraait. Bij de wisselschakelaar kan je de schakeldraad aansluiten op X2 om het zo om te wisselen maar dat is bij de serieschakelaar niet mogelijk.

Wat is hier de oplossing? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dit ding ondersteboven in de muur te stoppen.

Overigens, de bedrading bij de lichtaansluiting ziet er zo uit (geen idee waarom er 3 soorten kabels zijn, waaronder geen aarde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4Gq4uZ5jaSpThaJUhbpohoxw9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKIfySg69VxaUVKsqZHTB7if.jpg?f=fotoalbum_large

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:05

Wuursj

want worst is al bezet

RichardQG schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:05:

Wat is hier de oplossing? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dit ding ondersteboven in de muur te stoppen.
Dat is wel de bedoeling ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13
El Padre53 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:25:
Hoi, basjuuhhh en chrisborst, uiteraard gaat de stroom er helemaal af voordat ik uberhaupt eraan ga beginnen.
Advies aan iedereen die zelf wat dan ook met elektra doet; koop één van deze:
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46363478.jpg?dvid=8

Het is niet te onderschatten hoeveel verschil het maakt als je een heel eenvoudige check kunt doen zonder kale draad te hoeven zoeken. Bij iedere actie die je doet ook als je denkt dat alle spanning overal vanaf is ten alle tijden altijd even een last minute check voordat je iets doet.

Het heeft mij in ieder geval al een keer gered toen een WCD naar een andere centraaldoos bleek te gaan dan ik ingeschat had. Maak er een gewoonte van; eerst piepen; dan pas werken.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 16-10-2025 12:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• breew
RichardQG schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:05:
Overigens, de bedrading bij de lichtaansluiting ziet er zo uit (geen idee waarom er 3 soorten kabels zijn, waaronder geen aarde):
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EjPRdpsNYL3F_ZTw_nronMZqeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LDHrBJewpJWcIpIzkbldW86F.png?f=user_large

bruin = fase. loopt naar schakelaar
blauw = nul. loopt naar de lamp, meestal niet naar de schakelaar (kan wel)
zwart = schakeldraad. loopt tussen schakelaars onderling, en van schakelaar naar lamp

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:55
Komt op mij gevoelsmatig wel raar over, maar ik heb het nu maar zo opgehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUSvubDXyN0BBITAkTnuYN4w4Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPZwjGVCkZPVRgu479GexGD9.jpg?f=fotoalbum_large
breew schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

bruin = fase. loopt naar schakelaar
blauw = nul. loopt naar de lamp, meestal niet naar de schakelaar (kan wel)
zwart = schakeldraad. loopt tussen schakelaars onderling, en van schakelaar naar lamp
Bij de lichtschakelaar zelf heb ik hier alleen de fase- en schakeldraad(en), maar bij het plafond waar de lamp aangesloten wordt heb je bij mij ook een hele kluw aan fasekabels die daar dan toch helemaal niet hoeven te zitten?

• breew
RichardQG schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Bij de lichtschakelaar zelf heb ik hier alleen de fase- en schakeldraad(en), maar bij het plafond waar de lamp aangesloten wordt heb je bij mij ook een hele kluw aan fasekabels die daar dan toch helemaal niet hoeven te zitten?
is dat wellicht de centraaldoos, waar de bedrading van de ruimte samenkomt?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
@Adam1980 Als toevoeging op @nokiaan958GB : Pak een transparante polymeerkit. Dat vind ik robuuster dan Siliconenkit en lijmt beter.

K to the KillaZ

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:43
assje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

[Afbeelding]

Het is niet te onderschatten hoeveel verschil het maakt als je een heel eenvoudige check kunt doen zonder kale draad te hoeven zoeken. Bij iedere actie die je doet ook als je denkt dat alle spanning overal vanaf is ten alle tijden altijd even een last minute check voordat je iets doet.

Het heeft mij in ieder geval al een keer gered toen een WCD naar een andere centraaldoos bleek te gaan dan ik ingeschat had. Maak er een gewoonte van; eerst piepen; dan pas werken.
Als een echte beunhaas duw ik bij twijfel altijd even de L en 0 tegen elkaar.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13
Marco1994 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:56:
Dat was vroeger inderdaad ook wat ik deed :P

Ik heb in de unitbouw gewerkt als bijbaan vroeger. Daar hadden we (zwaar illegale) verlengsnoeren met aan twee kanten een mannetje. Super makkelijk want dan kon je spanning zetten op een unit via WCD en dan alle WCD's gebruiken :X

Levensgevaarlijk natuurlijk. Daar was het bij mij standaard gebruik om L en 0 ergens te koppelen voordat ik aan de slag ging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
KillaZ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:46:
@Adam1980 Als toevoeging op @nokiaan958GB : Pak een transparante polymeerkit. Dat vind ik robuuster dan Siliconenkit en lijmt beter.
Is dat de kit die je ook in de regen kan aanbrengen? Dat is inderdaad lekker spul.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Adam1980 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Is dat de kit die je ook in de regen kan aanbrengen? Dat is inderdaad lekker spul.
Het kan nat in nat, maar ik vermoed dat jij bitumen/tixophalte kit bedoelt?

K to the KillaZ

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:20
[...]

[Afbeelding]

Als je wilt dat anderen er echt iets mee doen dan is een naam of link wel zo handig lijkt mij? :p

* RobertMe is in ieder geval te lui om op basis van een plaatje het product proberen te vinden.

Die enkele keer dat ik iets aan stroom heb gedaan wel altijd meervoudig gecontroleerd dat de stroom er ook echt af is. Bij het vervangen van een lamp bv de lamp aan zetten, stroom er af halen en zien dat de lamp ook echt uit is. Of bij een stopcontact dan iets insteken / aan zetten waaruit meteen blijkt dat er stroom op zit en vervolgens pas afschakelen als validatie. En dus ook geen kans op "optie, de test werkte niet want lamp was stuk (en er staat nog steeds spanning op" want dat blijkt dan uit validatie voor het uit zetten van de stroom.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Hoe heet dit product precies?

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:38
banaliteit schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

Ik gebruik altijd nog de spanningzoeker

• Evo X
  • Laatst online: 23:13
banaliteit schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

google:

-Laserliner spanningszoeker
- ook wel 'volt detector' of 'spanningstester'

https://www.hornbach.nl/p...XTyIHoDW5MmRoCa48QAvD_BwE

(overigens zijn ze er ook van allerlei andere merken & een multimeter werkt ook maar is ietsje lastiger voor de snelle klusser misschien)

[ Voor 5% gewijzigd door Evo X op 16-10-2025 13:40 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
Electriciens noemen zoiets een deathstick. :)

Contactloze spanningszoeker of -spanningsdetector. Veel multimeters van het clamp-type hebben die functionaliteit trouwens ook. Vind het ook erg handig als handzaam dubbelcheck apparaat, maar ze zijn zeker niet 100% betrouwbaar en detecteren alleen wisselstroom.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 16-10-2025 13:42 ]

All-electric.

• basjuuhhh
[...]

[Afbeelding]

Daar hoort wel de uitleg bij: meten, testen meten.

Dus eerst meten, zeker weten dat hij het doet. Dan de draad meten die je verwacht dat spanningsloos is en daarna nog een draad meten waar spanning op staat zodat je weet dat je meter het doet.

Dit geldt trouwens voor iedere meting die je verricht. Anders zak je!🤡

• basjuuhhh
Tdv98 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

Ik gebruik altijd nog de spanningzoeker
Je bedoeld de schroevendraaier? Die zijn niet veilig in gebruik helaas. Gooi hem aub weg.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ook zo een, die piept en zegt 17°C. Staat er dan wel of geen spanning op?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:10
Even een vraagje aan de klussers over de indeling van mijn klushok.

Volgende week donderdag komt de sicar brava 300 combi die ik gekocht heb uit 1996,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DciFOBCZ2AgkWU9-4ZHKfVZ15LU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YU66oroVMpMUhHOthz7TBidx.jpg?f=user_large

Samen met dit ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bq0m8ndYynPtxs_PKBezD5WXQE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pesCsynikkL2w3a7UVMAKP4c.jpg?f=user_large

In de tussentijd kon ik me niet beheersen op troostwijk en deze mooie dewalt nog meegepakt uit 1980 voor de som van 180 eu, en een tank benzine :):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr8KVBjgTy4SW1RGIyiZXA-qE-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx26PAg4alif8deyfeVcrwqw.jpg?f=user_large

Nu ziet mijn indeling van de schuur er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re2CAL9cYS-O2Vnrqihfhtora6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rVdUzTsWuroSYS7hX61IF8Wl.png?f=user_large

En heb ik ondertussen plaats gemaakt door al het hout voorlopig tegen de lange wand zonder poort te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf9R90sw2dCEqadOtel4zqOsl_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sSiKK4ZtM5iQuRoaAW6rQHnj.jpg?f=user_large (heb wat veel hout, I know)

Hoe zouden jullie het indelen? De schuur is 6,5 meter lang, 3,6 meter breed.

Ik heb in de tekening van de schuur en dan in het bovenste gedeelte het zaagstation al ingetekend, ik hou dan links en rechts van het zaagblad een 1,5 meter ongeveer over. Dat acht ik voorlopig voldoende. Door het zaagstation mogelijk verrijdbaar te maken kan ik nog wel langer zagen, maar mijn hikoki afkortzaagje is ook nog niet de deur uit. Deze radiaal heb ik meer gekocht om 'tenon joints' te kunnen zagen.

Ik zit met name te dubben over waar ik de combi machine zal positioneren en in welke richting. Ik kan hem naar de poort richten maar dan zou ik iedere keer de deuren moeten open gooien, ik kan hem daarnaast ook naar de deur richten, dan moet de deur open bij lange stukken. Hoe dan ook moet er iets open als ik langer dan 2 meter ga.

Ik zit nog te kijken bij manutan naar van die zware last dragers die 600kg kunnen hebben zodat het verrijdbaar blijft en ik hem uit de weg kan zetten als ik hem niet nodig heb, maar idealiter vanwege het gewicht heb je zo'n apparaat het liefst vast op de grond.

Iemand ideeën?

discogs

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:07
loewie1984 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:23:
Even een vraagje aan de klussers over de indeling van mijn klushok.

Volgende week donderdag komt de sicar brava 300 combi die ik gekocht heb uit 1996,
[Afbeelding]

Samen met dit ding:
[Afbeelding]

In de tussentijd kon ik me niet beheersen op troostwijk en deze mooie dewalt nog meegepakt uit 1980 voor de som van 180 eu, en een tank benzine :):
[Afbeelding]

Nu ziet mijn indeling van de schuur er zo uit:
[Afbeelding]

En heb ik ondertussen plaats gemaakt door al het hout voorlopig tegen de lange wand zonder poort te plaatsen:
[Afbeelding] (heb wat veel hout, I know)

Hoe zouden jullie het indelen?

Ik heb in de tekening van de schuur en dan in het bovenste gedeelte het zaagstation al ingetekend, ik hou dan links en rechts van het zaagblad een 1,5 meter ongeveer over. Dat acht ik voorlopig voldoende. Door het zaagstation mogelijk verrijdbaar te maken kan ik nog wel langer zagen, maar mijn hikoki afkortzaagje is ook nog niet de deur uit. Deze radiaal heb ik meer gekocht om 'tenon joints' te kunnen zagen.

Ik zit met name te dubben over waar ik de combi machine zal positioneren en in welke richting. Ik kan hem naar de poort richten maar dan zou ik iedere keer de deuren moeten open gooien, ik kan hem daarnaast ook naar de deur richten, dan moet de deur open bij lange stukken. Hoe dan ook moet er iets open als ik langer dan 2 meter ga.

Ik zit nog te kijken bij manutan naar van die zware last dragers die 600kg kunnen hebben zodat het verrijdbaar blijft en ik hem uit de weg kan zetten als ik hem niet nodig heb, maar idealiter vanwege het gewicht heb je zo'n apparaat het liefst vast op de grond.

Iemand ideeën?
Leuk spul, vooral lekker om een formaatzaag te hebben, maakt het zagen zoveel fijner.
Voor een indeling is een beetje maatvoering op je tekening wel handig. :+

• loewie1984
FabianGTI schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Leuk spul, vooral lekker om een formaatzaag te hebben, maakt het zagen zoveel fijner.
Voor een indeling is een beetje maatvoering op je tekening wel handig. :+
Klopt, ja de schuur is 6,5 meter lang, 3,6 meter breed.

discogs

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:50
RichardQG schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Komt op mij gevoelsmatig wel raar over, maar ik heb het nu maar zo opgehangen.
[Afbeelding]
Normaal is de schakelaar naar beneden aan en naar boven uit, omdat naar beneden gaan met je hand tastend naar de schakelaar in het donker een meer natuurlijke beweging is.
Schakelaars kunnen dus normaal dan ook leesbaar geplaatst ipv op zijn kop.
Voor de wisselschakelaar maakt dat niet uit, als de andere schakelaar in de stroomkring bediend wordt kan deze in elke stand staan.
De serieschakelaar zit nu verkeerd om. Die gaat nu hoogstwaarschijnlijk naar boven aan.

Wat mij opvalt:
Op je eerdere foto`s zeg je dat de serieschakelaar de twee zwarte draden ( en de bruine) heeft. Als die in een hotelschakeling zit moet dat een wisselschakelaar zijn.
De andere wisselschakelaar heeft drie zwarte draden waarvan er 1 naar de lamp gaat, de twee andere komen van de eerste schakelaar af.

De wisselschakelaar met een enkele draad moet eigenlijk de serieschakelaar zijn. Beide aansluitingen worden tegelijk geschakeld. En die maakt dus contact als de schakelaar naar beneden staat.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
Marco1994 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Dat was bij ons haast standaard (pand had 15 groepenkasten en soms klopten de schema`s niet) zodat de groep uitsloeg, dat was makkelijker zoeken naderhand in welke groepenkast de groep echt zat. Die stond dan naar beneden.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
loewie1984 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:48:[...]Klopt, ja de schuur is 6,5 meter lang, 3,6 meter breed.
Zorgen dat je ook lange planken/platen kunt zagen in de lengterichting.
Dus het zaagblad parallel aan de lange zijde.
Afkortzaag dwars op de lange zijde.
Goede (timmermans)werkbank aan de andere kant, er staan genoeg YouTube video's hoe je zo'n ding zelf kunt bouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Teijgetje Een wisselschakelaar is maar een type, maar hoeft niet perse in een wisselschakeling gebruikt te worden :+

En ja, de naam serieschakelaar is echt heel raar. Dat is niet een schakelaar met twee polen ofzo maar een voor naar twee individuele lampen. Nooit gesnapt wat daar dan specifiek "serie" aan is :+ Duoschakelaar had ik een logischere naam gevonden.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:19
loewie1984 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:23:

Iemand ideeën?
Ik heb mijn Hammer Formaatzaag/Frees combi inderdaad op relatief kleine zwenkwielen met rem gezet. Deze wielen konden 200kg per stuk dragen en mijn Hammer zit op ca 450kg.

Maar positioneer hem regelmatig even anders afhankelijk waar ik mee bezig ben, haal er soms planken van 4 tot 5 meter langs en heb hem dan in de deuropening staan. En door het gewicht staat hij ook prima stevig. En inderdaad gewoon aan de kant schuiven als ik hem een tijdje niet gebruik.

Ik kon de wielen er overigens gewoon met een bout onder draaien.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• loewie1984
Himalaya schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:01:
[...]

Ik heb mijn Hammer Formaatzaag/Frees combi inderdaad op relatief kleine zwenkwielen met rem gezet. Deze wielen konden 200kg per stuk dragen en mijn Hammer zit op ca 450kg.

Maar positioneer hem regelmatig even anders afhankelijk waar ik mee bezig ben, haal er soms planken van 4 tot 5 meter langs en heb hem dan in de deuropening staan. En door het gewicht staat hij ook prima stevig. En inderdaad gewoon aan de kant schuiven als ik hem een tijdje niet gebruik.

Ik kon de wielen er overigens gewoon met een bout onder draaien.
Heb je een linkje naar de wielen? Want op dit moment is dit mijn beste optie: https://www.manutan.nl/nl...agvermogen-600-kg-manutan

discogs

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
duc848 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:42:
Ja ik heb een paar druppels water in de bak onder inlaatcombinatie zitten. De bak staat er sinds gisteren middag onder, dus hier geen grote hoeveelheden verlies, maar ik ga hem nu wel maar even vervangen.
Ehm.. dat is toch exact hoe een inlaatcombinatie hoort te werken? -- Wat druppels overdruk er uit laten.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:19
loewie1984 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:09:
[...]

Heb je een linkje naar de wielen? Want op dit moment is dit mijn beste optie: https://www.manutan.nl/nl...agvermogen-600-kg-manutan
Ik heb ze hier gehaald, model is afhankelijk van welke mogelijkheid je hebt om ze vast te zetten. Ik heb een versie met een boutgat en kon ze op de plek van de stelvoeten vastzetten (3mm staal) en dat ging prima. (autokrik er onder en voetje verwisselen door wiel). Mijn hele zaag is ca 9cm omhoog gekomen maar dat vond ik geen bezwaar, nu is de zaagtafel op dezelfde hoogte als mijn werkbank.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Ik wil op de schuur 3 betonsteunen a 30kg leggen en een kg of 50 voor 2 panelen. Dus in totaal 140kg. En dan moet ik er nog op om het te installeren (maar daarvoor zou ik tijdelijk wat onder de liggers kunnen plaatsen). De schuur is 2,7x2,2. Er liggen over de lengte 5 vuren liggers van 260x14,5x4,4. 48cm ertussen. 1 steun komt in de lengte exact in het midden haaks op de balk, de andere 2 steunen zullen dichter bij de rand staan, centimeter of 30 er vanaf.

Nu wou ik simpel berekenen hoeveel erop mag met als uitgangspunt exact in het midden van de balk want dan zit je sowieso goed. Alleen daar kan ik niet zoveel over vinden...Kan iemand mij op weg helpen met hoeveel een ligger kan hebben? Anders zet ik er misschien wel een zelfde ligger aan onder het zwaarste deel van de steun ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 17-10-2025 16:01 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:44
[...]

[Afbeelding]

dit werkt dus ook echt zonder kaal draad? als ik naar de fotos kijk op de link die later gepost wordt zie ik dat ze m in een wandcontactdoos stoppen, dat doe ik ook met mn schroevendraaiertje (zo eentje met lampje) maar dan maak je nog steeds contact gewoon volgens mij, toch?

Ik heb wel wat keren een opdonder gehad opzoek naar een stukje kale draad :+

• Gwaihir
  • Niet online
MisterEagle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:52:
dit werkt dus ook echt zonder kaal draad? als ik naar de fotos kijk op de link die later gepost wordt zie ik dat ze m in een wandcontactdoos stoppen, dat doe ik ook met mn schroevendraaiertje (zo eentje met lampje) maar dan maak je nog steeds contact gewoon volgens mij, toch?
Nee, zo'n ding maakt nooit 'contact' want z'n buitenkant is zelf niet geleidend. Mijn nieuwe multimeter biedt deze functionaliteit ook.

Helaas deel ik onderstaande ervaring dat het onvoldoende betrouwbaar is om te weten dat de spanning ergens af is. Ik heb 't nog niet geprobeerd als leidingzoeker (met bewust de spanning erop).
RonJ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:41:
Electriciens noemen zoiets een deathstick. :)

Contactloze spanningszoeker of -spanningsdetector. Veel multimeters van het clamp-type hebben die functionaliteit trouwens ook. Vind het ook erg handig als handzaam dubbelcheck apparaat, maar ze zijn zeker niet 100% betrouwbaar en detecteren alleen wisselstroom.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28
JT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:59:
Ik wil op de schuur 3 betonsteunen a 30kg leggen en een kg of 50 voor 2 panelen. Dus in totaal 140kg. En dan moet ik er nog op om het te installeren (maar daarvoor zou ik tijdelijk wat onder de liggers kunnen plaatsen). De schuur is 2,7x2,2. Er liggen over de lengte 5 vuren liggers van 260x14,5x4,4. 48cm ertussen. 1 steun komt in de lengte exact in het midden haaks op de balk, de andere 2 steunen zullen dichter bij de rand staan, centimeter of 30 er vanaf.

Nu wou ik simpel berekenen hoeveel erop mag met als uitgangspunt exact in het midden van de balk want dan zit je sowieso goed. Alleen daar kan ik niet zoveel over vinden...Kan iemand mij op weg helpen met hoeveel een ligger kan hebben? Anders zet ik er misschien wel een zelfde ligger aan onder het zwaarste deel van de steun ofzo.
Haal hem even door de balkenschuif maar moet geen probleem zijn.

14,5cm hoogte is niet verkeerd, in de jaren 60 maakte ze daar met 6 meter afspanning een zolder van.

• Gwaihir
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:59:
Ik wil op de schuur 3 betonsteunen a 30kg leggen en een kg of 50 voor 2 panelen. Dus in totaal 140kg. En dan moet ik er nog op om het te installeren (maar daarvoor zou ik tijdelijk wat onder de liggers kunnen plaatsen).
Ik denk dat de dynamische belasting onder (ruk)winden bepalend is. Het lijkt me dat als je rekening houdt met 140kg opwaarts door de wind, dat je op minstens diezelfde 140kg extra neerwaarts moet rekenen, qua windbelasting.

Kijk daar dus zeker ook naar. (En maak je dan tijdens de plaatsing, bij rustig weer, niet druk over je eigen gewicht.)

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-12 00:35
Ik heb de radiator ontkoppeld, alles leeg laten lopen alleen nu krijg ik hem niet van de beugel getild, het lijkt alsof er een soort klem op zit, hoe krijg ik deze eraf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnP6K_yMkdwAgbCIuxbUSYVauug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9AcrcYRc9JDA4t3Fg1RFCrv.jpg?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Duw/trek dat grijze oog eens omhoog en dan richting muur.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
jordyyyys schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:54:
Ik heb de radiator ontkoppeld, alles leeg laten lopen alleen nu krijg ik hem niet van de beugel getild, het lijkt alsof er een soort klem op zit, hoe krijg ik deze eraf?

[Afbeelding]
Eerste indruk : Aan het oogje omhoog trekken en dan naar de muur to bewegen.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:43

[Afbeelding]
Probeer eens om de radiator onder wat van de muur af te kantelen, compleet op te tillen, verder te van de muur kantelen en dan laten zakken. Vermoedelijk zit er een veer in dat wit-grijzige clipje.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09

[Afbeelding]
Volgens mij hoort die muurbeugel andersom, zodat je die klem aan de onderkant hebt hangen.
Dan hang je de radiator aan de bovenkant erop, komt ie onder tegen de beugel aan en dan laat je die haak erop schieten.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

elektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Volgens mij hoort die muurbeugel andersom, zodat je die klem aan de onderkant hebt hangen.
Dan hang je de radiator aan de bovenkant erop, komt ie onder tegen de beugel aan en dan laat je die haak erop schieten.
:? Volgens mij niet. Meestal is het onder in de beugel hangen/zetten en dan bovenin klikken zodra je hem naar de muur duwt. En nu even met een haakje deze klem omhoog en hij kantelt naar voren. Ten minste zo werkte het in het verleden per jaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Hoe hang je de radiator aan de bovenkant op? Zwaartekracht gaat naar beneden, de radiator 'staat' op de klem aan de onderzijde en de bovenzijde doet niets anders dan zorgen dat hij niet naar voren kiept.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09
Wolly schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Hoe hang je de radiator aan de bovenkant op? Zwaartekracht gaat naar beneden, de radiator 'staat' op de klem aan de onderzijde en de bovenzijde doet niets anders dan zorgen dat hij niet naar voren kiept.
Bij mij zitten de steunen andersom tegen de muur.
Dus de radiator hang je gewoon op de strip, de onderkant klik je erin. Ik meen dat het ook in de montagehandleiding stond.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Paar maanden geleden de carburateur van een scooter afgehaald en uit elkaar gehaald en alles bij elkaar in een bakje gedaan.
Vandaag de carburateur weer in elkaar gezet maar vreemd genoeg had ik dit M3 boutje en plaatje over :S
M3 boutje plus plaatje van een scooter
Het boutje is ongeveer 8mm lang inclusief kop.

Ik gok dat het zo bij elkaar hoort:
M3 boutje plus plaatje van een scooter

En het kan eigenlijk niet van de carburateur zijn want daar had ik foto’s van gemaakt en zie deze onderdelen daar nergens op terug.
Maar mogelijk is het iets wat in de buurt van de carburateur hoort en heb ik het losgemaakt om er bij te kunnen.

Iemand enig idee waar dit hoort? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 18-10-2025 18:06 ]

• No Hands
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:05:
Paar maanden geleden de carburateur van een scooter afgehaald en uit elkaar gehaald en alles bij elkaar in een bakje gedaan.
Vandaag de carburateur weer in elkaar gezet maar vreemd genoeg had ik dit M3 boutje en plaatje over :S
[Afbeelding: M3 boutje plus plaatje van een scooter]

En het kan eigenlijk niet van de carburateur zijn want daar had ik foto’s van gemaakt en zie deze onderdelen daar nergens op terug.
Maar mogelijk is het iets wat in de buurt van de carburateur hoort en heb ik het losgemaakt om er bij te kunnen.

de vorm suggereert dat je er iets mee op de plek houdt, is er iets ronds van dit formaat wat ergens vast moet blijven zitten?

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:04
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:05:

Google image geeft needle valve plate aan:
https://www.ebay.ca/itm/274601611649

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Goed gevonden! (y)

Dus toch iets uit de carburateur :X
needle  valve plate carburetor
Mijn carburateur ziet er wel anders uit maar onderdelen gemarkeerd met nummer 31 herken ik wel.

Toch nog maar eens goed naar mijn foto's kijken, weet nu waar ik het ongeveer zoeken moet. ;)

• MJV

MJV

Ik moet een aantal platen maken voor het afdekken van een convectorput. Ik probeer nu uit te denken hoe ik dit het netste kan doen. Ik heb al een proefstuk gedaan met een 24mm frees, dat werkt maar levert echt veel rotzooi op, en mijn Makita frees is er eigenlijk niet sterk genoeg voor.

Daarom ben ik nu van plan aan de boven- en onderkant twee gaten te frezen met frees of gatenzaag, en de rest dan met invalzaag en evt stukje decoupeerzaag uit te zagen.

Maar, hoe zou ik de afstand tussen de gleuven nu zo goed mogelijk hetzelfde kunnen maken? Ik zit nu te denken aan een jig met een lat aan de onderkant die in de eerst gemaakte gleuf valt, en waarmee ik vervolgens de tweede gleuf frees/zaag. En dan telkens de jig verplaatsen. Scheelt ook een hele berg aftekenwerk.

Hebben jullie wellicht nog andere ideeën? Ik heb (te) veel gereedschap, invalzaag+lineaal, frees die ook op die lineaal kan, maar evt ook benchdogs in 20mm (dan zou ik de gleuven 20mm maken).

Materiaal is 22mm dik multiplex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ueex9R5c9qUZ8WcZwXaGtA1ai4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaPhCeas31lPI4udm2BLmxC7.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Teveel gereedschap blijkt, klinkt alsof je de mogelijkheden van je eigen spullen niet kent :P

Rechthoeken aftekenen. Dan de ronde uiteinden aftekenen en met de gatenzaag uitboren. Vervolgens met de invalzaag de rechte lijnen doen. Last: frees er op en kanten afronden.

Maar tegelijkertijd: weet je zeker dat je multiplex wilt gebruiken? Dat spul gaat onder de warmte onherroepelijk werken, en het zijn verschillende lagen dus kromtrekken is een reëel risico.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MJV

MJV

@The Eagle Thanks. Ik zeg altijd maar dat ik gereedschap koop om mijn eigen onkunde/beperkingen te compenseren. Dat helpt maar gedeeltelijk alleen ;).

Goed punt over de multiplex. Ik zie online meer van dit soort panelen in multiplex dus ik denk dat ik het risico wel durf te nemen. Heb hier ook een multiplank vloer met vloerverwarming die juist heel stabiel is qua werken.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:53
MJV schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
Ik moet een aantal platen maken voor het afdekken van een convectorput. Ik probeer nu uit te denken hoe ik dit het netste kan doen. Ik heb al een proefstuk gedaan met een 24mm frees, dat werkt maar levert echt veel rotzooi op, en mijn Makita frees is er eigenlijk niet sterk genoeg voor.

Daarom ben ik nu van plan aan de boven- en onderkant twee gaten te frezen met frees of gatenzaag, en de rest dan met invalzaag en evt stukje decoupeerzaag uit te zagen.

Maar, hoe zou ik de afstand tussen de gleuven nu zo goed mogelijk hetzelfde kunnen maken? Ik zit nu te denken aan een jig met een lat aan de onderkant die in de eerst gemaakte gleuf valt, en waarmee ik vervolgens de tweede gleuf frees/zaag. En dan telkens de jig verplaatsen. Scheelt ook een hele berg aftekenwerk.

Hebben jullie wellicht nog andere ideeën? Ik heb (te) veel gereedschap, invalzaag+lineaal, frees die ook op die lineaal kan, maar evt ook benchdogs in 20mm (dan zou ik de gleuven 20mm maken).

Materiaal is 22mm dik multiplex.
[Afbeelding]
Kun je niet een mal maken, de gaten grof zagen en met de mal netjes maken met de frees? Ipv heel di gaten frezen?

• MJV

MJV

@einz, hele goede suggestie. Ik zou het wel eerst zo net mogelijk met zaag en gatenzaag kunnen proberen, en als dat niet werkt daarna nog 1 of 2mm groter frezen met een kopieerfrees op basis van een mal.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12 14:38
Iemand een idee voor een plank oid waar ik 4 telefoons op kan leggen (plat of schuin)? Deze moeten dan ook veilig opladen (draadloos). Opladers mogen dus niet super heet worden, want wil de telefoons er vaker en langer op kunnen leggen.

Bedoeling is dan om deze plank aan de muur te hangen, of in de kast te zetten, als vaste plek in huis voor de telefoons van ouders en kids.

• badkuip
  • Laatst online: 22:18
Ik heb een vraag over de maat voor nieuwe pvc rioolbuis. Deze ga ik leggen onder de oprit door die parallel loopt aan mijn woonkamer. In de woonkamer kruipruimte ligt een gresbruis en die is lek.
Ik ga dus buitenom de woning. Deze buis loopt dan straks onder de oprit door.

De vraag is welke maat ik moet gebruiken voor de rioolbuis. Is dat 110mm of 125mm?

De reden dat ik het ik het vraag is dat ik nog een flinke hoeveelheid T-stukken en bochten van 110mm heb liggen. Zonde om deze niet te gebruiken.
Echter moet je riool ook wel berekend zijn op de stortbuien van tegenwoordig (het is alleen regenwaterafvoer) maar aan de andere kant lees je ook weer dat buizen niet te groot moeten zijn want anders staat ie te vaak droog en hoopt rommel zich op. In dat opzicht dus liever een kleinere buis waarin water constant blijft stromen.

Iemand een idee welke maat er buiten het huis gebruikt moet worden?

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:09
badkuip schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:47:
Ik heb een vraag over de maat voor nieuwe pvc rioolbuis. Deze ga ik leggen onder de oprit door die parallel loopt aan mijn woonkamer. In de woonkamer kruipruimte ligt een gresbruis en die is lek.
Ik ga dus buitenom de woning. Deze buis loopt dan straks onder de oprit door.

De vraag is welke maat ik moet gebruiken voor de rioolbuis. Is dat 110mm of 125mm?

De reden dat ik het ik het vraag is dat ik nog een flinke hoeveelheid T-stukken en bochten van 110mm heb liggen. Zonde om deze niet te gebruiken.
Echter moet je riool ook wel berekend zijn op de stortbuien van tegenwoordig (het is alleen regenwaterafvoer) maar aan de andere kant lees je ook weer dat buizen niet te groot moeten zijn want anders staat ie te vaak droog en hoopt rommel zich op. In dat opzicht dus liever een kleinere buis waarin water constant blijft stromen.

Iemand een idee welke maat er buiten het huis gebruikt moet worden?
110 is goed. zolang je niet nog 20m door moet is dit prima.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• badkuip
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

110 is goed. zolang je niet nog 20m door moet is dit prima.
Kijk, dat is natuurlijk een antwoord waar ik op zat te wachten. Dan kan ik heel veel spullen nog gebruiken.
Mag ik trouwens vragen hoe je dit weet? Zijn er regels o.i.d. die we moeten volgen en die ik ergens kan nazoeken? Of spreek je uit ervaring?

• Krissiejj
badkuip schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Kijk, dat is natuurlijk een antwoord waar ik op zat te wachten. Dan kan ik heel veel spullen nog gebruiken.
Mag ik trouwens vragen hoe je dit weet? Zijn er regels o.i.d. die we moeten volgen en die ik ergens kan nazoeken? Of spreek je uit ervaring?
Omdat eigenlijk elke woning uitgevoerd word met 110mm. vanuit daar soms 4a5m naar gemeenteriool en dan nog groter.

En ben installateur dus ja ervaring, misschien wel ;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• MJV

MJV

@einz @The Eagle: work-in-progress: uiteindelijk een mal gemaakt met gaten 6mm als pilot-holes voor de gatenzaag. Eerst de onderkant voorgeboord, daarna mal om gedraaid en de bovenkant geboord. Op die manier alles dus recht uitgelijnd, en de afstand tussen onderkant gleuf boven en onder gelijk gehouden. Om het echt netjes te krijgen moet ik er denk ik nog één keer met een kopieërfrees langs, om de overgang tussen gatenzaag en begin zaagsnede nog netter te krijgen. Al met al niet ontevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWYDyHHLbVzmNxB5yUziXJWEnls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBKBy6dO0FmNHgixJqcL2rfC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND0h63W1mWeD_1z0MCFiGLwQDJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB3lQyMaUMmRzNuOiwP3YynT.jpg?f=fotoalbum_tile

• badkuip
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Omdat eigenlijk elke woning uitgevoerd word met 110mm. vanuit daar soms 4a5m naar gemeenteriool en dan nog groter.

Super. Dankjewel voor de hulp!

• No Hands
badkuip schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Hemelwater bijbel

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 19-10-2025 20:51 ]

• No Hands
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Maar dat is natuurlijk geen antwoord. We doen het altijd zo en ik ben installateur. je doet het altijd zo omdat er is bedacht dat dat de beste manier is en je hebt dat zo geleerd op de installateurs opleiding?
Zie link hierboven.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Maar dat is natuurlijk geen antwoord. We doen het altijd zo en ik ben installateur. je doet het altijd zo omdat er is bedacht dat dat de beste manier is en je hebt dat zo geleerd op de installateurs opleiding?
Zie link hierboven.
Dit wat mij betreft een tikkie belerend :-(

Als iemand zijn ervaringen uit de praktijk deelt dan lijkt mij de vraag uitstekend beantwoord.
Iemand uit de praktijk zal de state of the art oplossingen uit tekeningen en bestekken van projecten onder ogen krijgen danwel de correcte materialen aangeleverd krijgen of zelf besteld hebben ;)

• No Hands
nokiaan958GB schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Dit wat mij betreft een tikkie belerend :-(

Als iemand zijn ervaringen uit de praktijk deelt dan lijkt mij de vraag uitstekend beantwoord.
Iemand uit de praktijk zal de state of the art oplossingen uit tekeningen en bestekken van projecten onder ogen krijgen danwel de correcte materialen aangeleverd krijgen of zelf besteld hebben ;)
Niet belerend bedoeld, maar in de bouw is het vaak 'we doen het altijd zo'. Maar dat is toch geen reden waarom iets goed is? Zo zijn er aannemers die altijd voorzetwandjes hebben gemaakt zonder folie aan de warme zijde. Of zonnepanelen installateurs die op platte daken altijd de stekkers op het dak laten liggen ipv even opbinden zodat ze uit het water blijven. Daar is niets goeds aan, maar we doen het altijd zo..

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@No Hands het is ook de toon die de muziek maakt, denk dat vooral daarover gevallen wordt.

• Krissiejj
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Zie link hierboven.
Als je het volgens het eggie wil doen, doe het dan volgens de NTR3216. Deze word toegepast bij de opleidingen;)

En we hebben het over riool en geen hemelwater. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Krissiejj op 20-10-2025 08:13 ]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Krissiejj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 06:31:
[...]

Als je het volgens het eggie wil doen, doe het dan volgens de NTR3216. Deze word toegepast bij de opleidingen;)

En we hebben het over riool en geen hemelwater. ;)
Ehhh, @badkuip geef juist aan dat het alleen daarvoor is: “Echter moet je riool ook wel berekend zijn op de stortbuien van tegenwoordig (het is alleen regenwaterafvoer) …”. ;)

Ik geef toe dat hij het verder wel steeds over riool heeft dus je leest er snel overheen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben bezig met het schuren van een antieke kast die donker gebeitst en gewaxt is. Dit is hoever ik nu gekomen ben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWCCPjeLytmdXLyRaHx3Lk7rvTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tQG9exmlIWtT0iQw3jly9obZ.jpg?f=user_large

Eerst boenen met thinner, dan met een wiel borstel(?). Dan de vlakke delen met een schuurmachine en de details met de hand. Maar ik kom dus niet overal tussen. Zijn er nog tips om de details te schuren? Ik lees allerlei methoden, van loog tot soda en terpentijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klein schraapstaaltje?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zonoskar schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:11:
Ik ben bezig met het schuren van een antieke kast die donker gebeitst en gewaxt is. Dit is hoever ik nu gekomen ben:

[Afbeelding]

Eerst boenen met thinner, dan met een wiel borstel(?). Dan de vlakke delen met een schuurmachine en de details met de hand. Maar ik kom dus niet overal tussen. Zijn er nog tips om de details te schuren? Ik lees allerlei methoden, van loog tot soda en terpentijn.
Ik zou het eerst met de punt van een multitool proberen, uiteraard met schuurschijf. Als dat nog te grof is: dremel met schuur bitje. En dan van grof naar fijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12 14:38
Goofyduck384 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:46:
Iemand een idee voor een plank oid waar ik 4 telefoons op kan leggen (plat of schuin)? Deze moeten dan ook veilig opladen (draadloos). Opladers mogen dus niet super heet worden, want wil de telefoons er vaker en langer op kunnen leggen.

Bedoeling is dan om deze plank aan de muur te hangen, of in de kast te zetten, als vaste plek in huis voor de telefoons van ouders en kids.
Iemand een gouden tip of voorbeeld voor me?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51

Cassettebandje

SA-C90 TDK

zonoskar schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:11:

[Afbeelding]

Chemisch behandelen is niet hetzelfde als schuren. Ik denk dat je met een schuurpapiertje, eventueel ondersteund door een ijsstokje in de juiste vorm toch het verst komt. Te grof met een dremel of iets dergelijks en je kunt zo je details kwijt zijn.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:33
Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Zoek je een kant-en-klare oplossing of ga je zelf aan de slag?
In beiden gevallen de vervolg vraag, wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet dit dan niet aan jouw wensen? Snap niet zo goed wat je nu vraagt namelijk..

*sowieso

• spank_mojoo
  • Laatst online: 17-12 16:22
Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Zorg dat alle telefoons een magsafe case hebben, deze magnetische ring zorgt er voor dat de telefoon altijd optimaal gepositioneerd is ten opzichte van de oplaadspoel. dit help oververhitting te voorkomen.

deze optie is vrij prijzig, maag geeft wel de mogelijkheden goed weer:
zens quatro

[ Voor 3% gewijzigd door spank_mojoo op 21-10-2025 11:08 ]

Pagina: 1 ... 470 ... 478 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/