[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 468 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

_Arthur

blub

Razkin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:27:
Ik ben bezig om m'n appartement muren vnl te isoleren voor geluid en de bonus van extra warmte isolatie is mooi meegenomen. Nu kom ik er niet uit welke folie ik moet gebruiken. Bij een muur zonder spouw is het duidelijk: damp open folie bij de buitenmuur, maar ik wil de binnenmuur van een spouwmuur isoleren.

Klopt het dat ik isolatie rechtstreeks tegen de muur kan aanbrengen en aan de binnenzijde daar enkel nog een dampremmende folie over heen moet spannen?

Binnenmuur isoleren is mijn enige optie, minst ideaal maar is niet anders.
Als het contact geluid is, zal muren isoleren niet veel helpen.

Maar dampdichtefolie zou ik gebruiken. Je kan het eventueel zelf hier berekenen: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:06

A13X

Dude

FirePuma142 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:51:
[...]

Dat zou wel mooi kak zijn want dat is hagelnieuw aangelegd door de aannemer. Ik had juist gedacht dat de beluchter dan die taak over zou nemen.

[...]

Als ik je goed begrijp kan ik de sifon dus beter lager plaatsen, richting de gele cirkel, zodat de verticale buis waar de vaatwasserafvoer op is aangesloten een grotere waterkolom heeft? Dat is nog wel een relatief eenvoudige aanpassing. Ga ik proberen.
Die beluchter word dicht gedrukt bij vol vullen, die helpt misschien wel met het lucht aanvullen, maar dat borrelen blijft, hoogstens korter.

Een staande waterkolom wil je juist niet! hebben, die sluit de leiding af waardoor lucht zich niet kan verplaatsen.

Als je het leidingwerk kan controleren zou ik als eerste de leidingdiameter en de montage wijze van de verlopen controleren. Bovenkant van de leidingen dienen gelijk te zijn, niet de onderkant! Water valt dus in de grotere buis en lucht kan ongehinderd de kleinere buis in.

Dyka en Wavin hebben instructie/montage bladen, pak die er anders eens bij en controleer a.d.h. daarvan je leidingwerk. NEN 3216 zou nog beter zijn maar dat is een betaald boek.

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 01-09-2020 16:47 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 22:46
@_Arthur Alle naden/kieren zijn opgevuld. Het is specifiek de spouwmuur waar het geluid vandaan lijkt te komen. Zet ik de bank tegen de muur dan is de overlast die je hoort op die plek minder, vandaar dat ik denk een voorzetwand gaat helpen.

Ik heb een berg isolatie op de vloer gehad als test, waardoor ik weet dat de hoofdoorzaak niet de vloer is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

_Arthur

blub

Razkin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:13:
@_Arthur Alle naden/kieren zijn opgevuld. Het is specifiek de spouwmuur waar het geluid vandaan lijkt te komen. Zet ik de bank tegen de muur dan is de overlast die je hoort op die plek minder, vandaar dat ik denk een voorzetwand gaat helpen.

Ik heb een berg isolatie op de vloer gehad als test, waardoor ik weet dat de hoofdoorzaak niet de vloer is.
Wat hier doe (om mijn buiten muren extra te isoleren).

Binnenspouwblad - 4cm glaswol - 6cm metalstud profiel met 6 cm glaswol - dampremmendefolie - gipsplaats met afwerking

Door je profiel ook los te zetten van de muur, heb je geen doorgifte van bv contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:28
Ben bezig om horren te plaatsen en hiervoor moest ik andere raamuitzetters plaatsen. Hierbij viel mij op dat er behoorlijk wat geluid rondom de ramen naar binnen komt wat nogal stoort. (dacht altijd dat door het dak het geluid zo goed naar binnen kwam, nooit op de ramen geled.

Het gaat om een hout recht toe recht aan kozijn en de ramen zijn stomp. enig wat op het kozijn zit is een standaard rubberen toch strip zoals ook bij deuren:

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwsales.nl/images/thumbs/0007964_550.jpeg

Met een stomp kozijn en stomp raam en enkel een rubber tochprofieltje is niet echt geluidsdicht. Bij een enkel raam kan ik zelf licht er door zien schijnen. Gaat om relatief nieuw huis 12 jaar oud.

Hoe kan ik dit verbeteren? Andere tochstrips? aan de buitenkant van het stompe raam een profiel op het raam wat raam en kozijn afdekt etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Nou het probleem met het sparen van de dozen is opgelost. Gewoon geprobeerd :+.
Wat ik me nu wel af vraag; Hoe krijg ik de bovenste laag er mooi op. Maak ik die plank een cm korter dan de hoogte die er nu nog over is, zodat ik netjes over de tong en groef heen kan en hem er zo in kan plaatsen. Of is er ook een ander manier?

On that note: Iemand een tip voor een mooie, goede, maar bovenal goedkope zelfnivellerende kruislijnlaser?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nzBR5KBw/IMG-7088.jpg

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:11
Keuzestress schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:52:
Wij hebben een eiken trap welke nu nog onbehandeld is. Dit is uiteraard wel mooier, maar niet zo handig i.v.m. vervuiling. Wij zijn echter super tevreden met de look ervan en zouden deze dus graag met een transparante lak behandelen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en heb geen idee welke transparante lak geschikt is voor het behandelen van eiken traptreden.

Ik dacht zelf aan dit product https://www.rigostepspeci...-skylt-original-ultramat/. Het is wel aardig aan de prijs maar ik doe het liever in één keer met goede lak. Heeft er iemand ervaringen met dit product? En hoelang blijft deze lak erop zitten voordat het opnieuw behandeld moet worden?

Als iemand goede ervaringen heeft met andere lak hoor ik dat ook graag!
Toevallig vorige week ook gedaan (eiken meubel). Ik heb de trae lyx natural ebruikt met verharder (speciaal voor eiken). Spul is idd keihard geworden. Je ziet in het zonlicht wel dat er iets op zit natuurlijk maar als je t niet hebt gezien voordat t gelakt was zou je het niet weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
FirePuma142 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:54:
Nieuwe vaatwasser en nieuwe afvoer levert helaas flink wat gegorgel in de gootsteen op.

Ik heb de sifon vervangen door één met beluchter (die zit achter de rode cirkel)
De groene cirkel is de afvoer van de vaatwasser
De gele cirkel is de afvoer van de quooker

Helaas heeft de beluchter niet geholpen (dop dicht of twee slagen open maakt geen verschil), de vraag is nu plaats ik hoger een beluchter (bij de blauwe cirkel), of moet ik iets anders verzinnen? De gootsteen loopt wanneer vol als een jekko leeg, dus ik verwacht niet ergens een verstopping.

[Afbeelding]
Dubbele sifon plaatsen. Een aparte voor je vaatwasser. Dan gorgelt ie niet meer. Vorige huis had ik ook zo'n T-stuk in een enkele sifon en die gorgelde altijd. Nu een dubbele sifon en nooit meer gorgelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

barktus schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:17:
Wat ik me nu wel af vraag; Hoe krijg ik de bovenste laag er mooi op. Maak ik die plank een cm korter dan de hoogte die er nu nog over is, zodat ik netjes over de tong en groef heen kan en hem er zo in kan plaatsen. Of is er ook een ander manier?

On that note: Iemand een tip voor een mooie, goede, maar bovenal goedkope zelfnivellerende kruislijnlaser?
Vraag 1:
Ja, als je tong wilt gebruiken zal je bijna wel moeten. Test stukje, zou met een halve centimeter beginnen.

Vraag 2:
Net zelf deze gekocht, bevalt prima. Verwacht geen fancy dingen en alleen twee lijnen en dan krijg je ook precies dat. Hij is pas, getest.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 08:48
Hoi!

Ik wil een hertengewei aan de muur ophangen, en wel op zo'n manier dat ze 'zweven' en de montagespullen niet ziet. Ze mogen de muur raken, maar ik wil het gewei zo min mogelijk beschadigen. Ook wil ik het gewei willen kunnen demonteren / ergens ander kunnen ophangen zonder het te beschadigen.

Hier liggen ze plat op de grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx_fxZZewqAOdzEHnLC0Rj7gq24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXtIpU3KHp8UlvITnlXwyOQq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRd2ac6M_hKrmRUeTe_MiJyH9wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrVFM4KEtptdRim3iHOQrfGT.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zie je waar het gewei de muur zou raken. Hier foto's van die plekken met en zonder rode cirkels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6BFDLjQpadec8OByU_yi49iavk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UzcVvMjvgk2ekbEUI2V3ObY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5q6VKRN2ubbZ7dI-BO1aIyVxQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/infOnKsm8BoM9HfLoAmG9NmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Een gewei is natuurlijk ontworpen om vast te zitten aan een hert, en niet aan de muur. De 'montagepunten' zijn dan ook niet bepaald vlak. Ik had een idee om hier stalen plaatjes aan te lijmen en magneten aan de muur te schroeven, maar ik weet niet goed hoe je de stalen plaatjes onder de juiste hoek op het gewei krijgt.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Zeau, het ligt erin. Veel gepuzzel doordat er ook 2 profielen waren over de hele breedte waardoor de lat weer te hoog lag...En omdat het achter de knieschotten is ga je er niet aan het einde uit. Ook moest ik steeds de geulen achtergelaten door de latten vullen en daar moest ik dan wel bij kunnen. Wat maar van 1 kant kon dus. Al met al nog wat gepuzzel. De lessen van vandaag:
  • Kruislijnlaser ftw
  • Als je profielen achter de schotten op de grond hebt waar de lat(ten) niet op kan (kunnen) liggen vanwege, al dan niet ongelijke, hoogte dan werkt het 't snelst om van tevoren latten op maat te zagen, voor elke lengte tussen twee profielen een eigen lat. Want anders loop je steeds te pielen met kleine stukjes achter elkaar en gedoe, dat heeft mij erg veel tijd gekost. Let aan de anderen kant ook op dat ze weer niet te lang worden, dan kun je ze beter door de helft doen ofzo. Stel, je hebt een stuk van 3 meter, je kunt niet achter de schotten 3 meter geul vullen. Daar kom je niet bij. Dus dan moet je de lat een meter naar achter schuiven, geultje vullen en verder. Alleen...ligt je lat dan mogelijk over een profiel waardoor die niet meer waterpas ligt. Dus koop genoeg latten, die paar euro extra zijn de tijdsbesparing meer dan waard. Uiteraard geldt dit alleen als je de dekvloer zo laag wil houden dat je latten mogelijk op de grond liggen. Als je het 7cm dik maakt ofzo dan ligt er sowieso een laagje onder je lat en maakt het niet meer zoveel uit.
  • Kruislijnlaser ftw
  • Het kan met Action kniebeschermers maar ik zou wat beters kopen :P
  • Kruislijnlaser ftw
  • Bij het luik waar ik eruit ging heb ik het afrijen met latten haaks op de lengterichting gedaan. Misschien niet ideaal maar het is anders bijna niet te doen om het laatste stukje strak te krijgen. Afrijen richting uitgang bij het luik.
  • Kruislijnlaser ftw
  • Om niet met zo een grote zak in de weer te moeten waarmee je misschien per ongeluk ook je correct uitgelijnde latten aanstoot heb ik het laatste stuk richting luik met een aantal emmers van dat spul gedaan. Aangezien we al tapijttegels hebben op zolder en er achter de schotten weinig ruimte over was om de emmer te vullen heb ik het buiten gedaan vanwege de stof.
  • Kruislijnlaser ftw
  • Let op dat je rijlat recht is, die van mij blijkt enigszins krom te zijn :X
  • Kruislijnlaser ftw
  • Een stofmasker wil je gebruiken als je dat spul uitstort over de betonvloer of als je met een stoffer ruimte maakt voor je latten. Ik moest er van hoesten. De simpelste werkt al aardig.
  • Kruislijnlaser ftw :+ Die wil je echt niet missen met deze klus.
Zelfgemaakt gereedschap hell yeah 8) :+ Voor het vullen van geultjes na het verwijderen van de lat waar ik niet zo makkelijk bij kom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbHf6s87t5I5QXwHS6U2dRAHehE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtBEWoZHun9kSmQ5YCO4v8WC.jpg?f=fotoalbum_medium

Laser mania :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7q8tZC25XMupVC3FW8gIKWzT8v0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3LDbwtL7z59JUTgxKPRUJh4.jpg?f=fotoalbum_medium

Laatste stuk, haaks op de lengte afrijen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-prtkvltt_es9LBy5sR4DuNCphE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdvdfHK9uIGlILDbmn3sFSbT.jpg?f=fotoalbum_medium

Klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2XH3KzyYmgvoPpru718MqGUsl4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE2iy2Oc2XUvxuo1HvSfHj1f.jpg?f=fotoalbum_medium

Vast niet 100% waterpas/recht maar 20 keer beter dan kaal beton met profielen enzo :P Morgen platen erop maken.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 01-09-2020 20:11 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JT in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
@JT en hoe werkt dat spul nu verder dan? Wordt het uit zichzelf hard of zo, of heb je nu gewoon je ruimte vol met kattengrind liggen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
@frishh ik zou advies vragen aan een dierenpreperateur. Die hebben dit vast tientallen keren gedaan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jsiegmund schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:02:
@JT en hoe werkt dat spul nu verder dan? Wordt het uit zichzelf hard of zo, of heb je nu gewoon je ruimte vol met kattengrind liggen? :P
Deze gaan erop. Lijm op de liplas, liplassen op elkaar en schroeven erin. Ik laat alleen de lijm achterwege, mocht het nog eens open moeten ofzo. Ik doe er wat extra schroeven in, lijkt mij voldoende/prima voor achter knieschotten. Er hoeft verder niks te drogen of wat dan ook. Is gewoon een soort puinfundering achter m'n knieschotten :D

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 01-09-2020 20:15 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:11
Je kan aan de muurkant de groef eraf halen. Vervolgens de bovenkant onder 45° afschuinen en dan kan je vrij strak langs je plafond de plaat over de tong krijgen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:48
@FirePuma142
Een vaatwasser heeft zelf al een stankafsluiter, die hoeft dus niet perse na de sifon aangesloten maar kan je ook voor de sifon (iets hoger dan de gele plek) plaatsen.
Als je een slang in een buis hangt dan heb je een stankafsluiter nodig, jij hebt hem met een klem vast op de buis zonder opening. Dan voldoet de stankafsluiter in de machine cq slang. Die slang hangt toch al in een bocht en daar blijft water in staan als hij stopt met pompen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:21:
Ik vond het best een spannende klus. Vooral omdat je snel moet werken en het niet goedkoop spul is.
Als nu iets ondoorzichtig is, is het wel alles rondom Epoxy.

De ene winkel levert je een bepaalde hoeveelheid voor 2x zoveel geld als dat een andere winkel dat doet, dan zit er soms een enorm verschil in de primers (in prijs en gebruik). Daarnaast is de epoxy ook niet hetzelfde; de ene heeft een verwerkingstijd van 20 minuten, bij een andere kan je er zomaar 60 minuten of langer erover doen om het uit te smeren.

Verder moet je goed kijken; wil je een Epoxy coating over je vloer of wil je eigenlijk een (dikkere) Epoxy PU vloer.
Ik ben de afgelopen dagen eindeloos bezig geweest met dit uitzoeken, maar ik had de moed al een beetje opgegeven eigenlijk.

Mijn garage (34m2) wil ik dus voorzien van een Epoxy coating, gewoon prima voor in de garage. Alleen waar doe je nu wijs aan? Welke coating moet je kopen? Moet je nou primeren, of dat niet (niet elke winkel of verkoper vindt dat dat hoeft). Een Epoxy PU vloer zal zichzelf nivelleren als ik het zo lees en kan ook nog in een bepaalde mate scheurtjes overbruggen, een epoxy coating is eigenlijk niet meer dan een harde verflaag...

Ik uiterlijk morgen iets bestellen, maar heel blij word ik er niet van.
Dit is geen reclame, maar even frustratie:
10 Liter, 50m2, 1,5 uur verwerken, € 99,00
25 kilo, 33m2 - 50m2, € 329
13,5 kilo, 30m2 (1 laag) of 65m2 (2 lagen), minimaal uur verwerken, €95

En dan is een setje van Alabastine (3,5 liter!) in 1 laag weer goed voor 20m2...

Ik denk dat hier een keer een goede vergelijkingstool voor moet komen, dit is gewoon... ruk om uit te zoeken.

Welke kleur heb je overigens genomen? Ik zal zelf te denken om de garage RAL7040 te gieten en dan de wanden RAL9010 te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
[quote]JT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:55:

Zelfgemaakt gereedschap hell yeah 8) :+ Voor het vullen van geultjes na het verwijderen van de lat waar ik niet zo makkelijk bij kom.
[Afbeelding]

mooie woofer-tool (voor een geforceerde vlam in de pan)
YouTube: Huge Candle Wax Explosion At Our Balcony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:31:
[quote]JT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:55:

[Afbeelding]

mooie woofer-tool (voor een geforceerde vlam in de pan)
YouTube: Huge Candle Wax Explosion At Our Balcony
:P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:12

[Afbeelding]
Ik heb zelf deze laatst gekocht.
Heb het niet kunnen staven hoe accuraat hij is maar doet prima zn werk, 25 euro.

https://www.lidl-shop.nl/...23kn7oQ5eruhoCO8UQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Update van mijn deur klus:

De deur zit in de grondlak (het is trouwens "De Vos" lak zag ik vandaag).
Heb het onderste balkje netjes verlijmd met lamellen
Los blokje bij het slot gedaan, daar was een deel van het hout ook aangetast.
Glaskit gedaan

Nu nog 1x de voorkant in de grondlak en dan 2x aflakken. Als ik het kozijn fix kan de boel weer opgehangen worden. Aan het kozijn moet nog gesleuteld worden:

- Drempel vervangen
- Scharnier verwijderen, 2 schroeven die vastzitten...
- Nieuwe deurklinken (het imbusje waarmee de beide klinkhelften aan elkaar zitten was helemaal gecorrodeerd. Heb de boel uiteindelijk op gepast destructieve wijze los gemaakt).

Hiervoor wacht ik op de multitool die morgen binnen moet komen :).

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 01-09-2020 22:27 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
fredkroket schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:22:
[...]

Als nu iets ondoorzichtig is, is het wel alles rondom Epoxy.

De ene winkel levert je een bepaalde hoeveelheid voor 2x zoveel geld als dat een andere winkel dat doet, dan zit er soms een enorm verschil in de primers (in prijs en gebruik). Daarnaast is de epoxy ook niet hetzelfde; de ene heeft een verwerkingstijd van 20 minuten, bij een andere kan je er zomaar 60 minuten of langer erover doen om het uit te smeren.

Verder moet je goed kijken; wil je een Epoxy coating over je vloer of wil je eigenlijk een (dikkere) Epoxy PU vloer.
Ik ben de afgelopen dagen eindeloos bezig geweest met dit uitzoeken, maar ik had de moed al een beetje opgegeven eigenlijk.

Mijn garage (34m2) wil ik dus voorzien van een Epoxy coating, gewoon prima voor in de garage. Alleen waar doe je nu wijs aan? Welke coating moet je kopen? Moet je nou primeren, of dat niet (niet elke winkel of verkoper vindt dat dat hoeft). Een Epoxy PU vloer zal zichzelf nivelleren als ik het zo lees en kan ook nog in een bepaalde mate scheurtjes overbruggen, een epoxy coating is eigenlijk niet meer dan een harde verflaag...

Ik uiterlijk morgen iets bestellen, maar heel blij word ik er niet van.
Dit is geen reclame, maar even frustratie:
10 Liter, 50m2, 1,5 uur verwerken, € 99,00
25 kilo, 33m2 - 50m2, € 329
13,5 kilo, 30m2 (1 laag) of 65m2 (2 lagen), minimaal uur verwerken, €95

En dan is een setje van Alabastine (3,5 liter!) in 1 laag weer goed voor 20m2...

Ik denk dat hier een keer een goede vergelijkingstool voor moet komen, dit is gewoon... ruk om uit te zoeken.

Welke kleur heb je overigens genomen? Ik zal zelf te denken om de garage RAL7040 te gieten en dan de wanden RAL9010 te schilderen.
Ik heb uiteindelijk bij polyestershoppen.nl besteld. Deze hadden het duidelijkste verhaal en goede prijzen. Ook hebben ze video's

Ik ben voor RAL7030 en muren RAL9016 gegaan.

Ik heb epoxy ipv PU gekozen omdat het harder en duurzamer is. Wel met dunne PU coating voor het zijdeglans effect en anti-slip.

Epoxy nivelleert wel, maar je moet heel snel werken en het een beetje helpen met nivelleren. Zeker dat oppervlakte dat jij wil moet je met twee of drie man tegelijk doen.

Je wil een primer als je een lastige ondergrond hebt. Een die hard zuigt of bijvoorbeeld licht vochtig of zeer glad is (tegels).

Heb je een betonnen gevlinderde vloer dan kan je af met primer+epoxy vloercoating.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
CurlyMo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:11:
@frishh ik zou advies vragen aan een dierenpreperateur. Die hebben dit vast tientallen keren gedaan.
Goed idee, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

frishh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:51:
Hoi!

Ik wil een hertengewei aan de muur ophangen, en wel op zo'n manier dat ze 'zweven' en de montagespullen niet ziet. Ze mogen de muur raken, maar ik wil het gewei zo min mogelijk beschadigen. Ook wil ik het gewei willen kunnen demonteren / ergens ander kunnen ophangen zonder het te beschadigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan zie je waar het gewei de muur zou raken. Hier foto's van die plekken met en zonder rode cirkels.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een gewei is natuurlijk ontworpen om vast te zitten aan een hert, en niet aan de muur. De 'montagepunten' zijn dan ook niet bepaald vlak. Ik had een idee om hier stalen plaatjes aan te lijmen en magneten aan de muur te schroeven, maar ik weet niet goed hoe je de stalen plaatjes onder de juiste hoek op het gewei krijgt.

Ik ben heel benieuwd! Ik heb 5 jaar geleden het zelfde geprobeerd met een gewei maar kwam er uiteindelijk niet uit. Ik wilde er niet in boren dus ging aan de gang met leidingklemmen maar uiteindelijk is dat veel te lelijk en veel te lomp.
Afbeeldingslocatie: https://www.fhtperslucht.nl/uploaded_files/images2/import_3_96101316_1_190px_190px.jpg

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:18
Eigenlijk zou je een gat in het gewei willen boren en schroefdraad erin tappen, maar dat zal wel niet werken :)

Edit:
voor je idee van plaatjes en magneten, wellicht met een frees/multitool een vlak stukje uitfrezen ter grootte van het vierkant van je plaatje. Plaatje daarin leggen en vastmaken?

[ Voor 45% gewijzigd door Martinusz op 02-09-2020 08:53 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Martinusz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:51:
Eigenlijk zou je een gat in het gewei willen boren en schroefdraad erin tappen, maar dat zal wel niet werken :)
Nou het zal best werken maar zowel @Martinusz @frishh als ik willen dus geen gat boren in het gewei want dat is ergens een beetje zonde :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
bonzz.netninja schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:53:
[...]

Nou het zal best werken maar zowel @Martinusz als ik willen dus geen gat boren in het gewei want dat is ergens een beetje zonde :P
Niet dwars er doorheen dan he ;) alleen aan de achterkant, dan zou je met draadeind in de muur ofzo kunnen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 20:52

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Martinusz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:54:
[...]

Niet dwars er doorheen dan he ;) alleen aan de achterkant, dan zou je met draadeind in de muur ofzo kunnen werken.
Een mooi afgewerkt plaatje multiplex eiken plak o.i.d. zou dan als medium tussen gewei en muur kunnen dienen.

Dus gewei blind vastzetten op plaat (vanaf plaatkant 2x schroef door plaat in gewei), dan de plaat blind ophangen aan de muur.

Heb het zelf bedacht, maar dat had niet gehoeven... zoeken op 'antler wall' leverde zoiets op:
Afbeeldingslocatie: https://images.anthropologie.com/is/image/Anthropologie/29584950_014_b?$product410x615$

[ Voor 19% gewijzigd door Goudvis op 02-09-2020 08:59 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Goudvis schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:56:
[...]

Een mooi afgewerkt plaatje multiplex eiken plak o.i.d. zou dan als medium tussen gewei en muur kunnen dienen.

Dus gewei blind vastzetten op plaat (vanaf plaatkant 2x schroef door plaat in gewei), dan de plaat blind ophangen aan de muur.
Zie we komen er wel :) volgens mij hangen geweien ook altijd op een stuk hout of in ieder geval iets tussen gewei en muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Martinusz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:58:
[...]

Zie we komen er wel :) volgens mij hangen geweien ook altijd op een stuk hout of in ieder geval iets tussen gewei en muur?
Klopt...maar dan moet ik alsnog boren in het gewei...en dat willen we dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
bonzz.netninja schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:00:
[...]

Waarom niet eigenlijk? het is dan toch de achter/muurzijde :?

Je wilt er wel (zichtbare) plaatjes op lijmen/bevestigen, maar een onzichtbaar gat aan de achterkant is geen optie :? Wat is het exacte bezwaar tegen een gat aan de achterkant? Ga je ze omdraaien :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Klein blind gaatje boren en schroefdraadbus in lijmen. Niemand die het ziet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Keuzestress schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:52:
Wij hebben een eiken trap welke nu nog onbehandeld is. Dit is uiteraard wel mooier, maar niet zo handig i.v.m. vervuiling. Wij zijn echter super tevreden met de look ervan en zouden deze dus graag met een transparante lak behandelen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en heb geen idee welke transparante lak geschikt is voor het behandelen van eiken traptreden.

Ik dacht zelf aan dit product https://www.rigostepspeci...-skylt-original-ultramat/. Het is wel aardig aan de prijs maar ik doe het liever in één keer met goede lak. Heeft er iemand ervaringen met dit product? En hoelang blijft deze lak erop zitten voordat het opnieuw behandeld moet worden?

Als iemand goede ervaringen heeft met andere lak hoor ik dat ook graag!
Ik zat ongeveer in hetzelfde schuitje, en heb Osmo gebruikt. Maar inderdaad ook naar Trae en Rigo Skylt gekeken.
Met name voor Osmo gegaan omdat je daar voor de verzenkosten allemaal samples kunt bestellen, en de boel veel sneller aan te brengen is. 1x de bovenkant, volgende dag de onderkant, klaar. Ben zelf voor de Natural look gegaan, daar zit een klein beetje wit pigment in. En de look vind ik mooier dan een parketlak achtige afwerking, omdat de vloer dezelfde matte uitstraling (en kleur) heeft.
En omdat het een olie/wax is, kun je gewoon bijwerken, in plaats van de complete plank te moeten opschuren en lakken. Waarna hij waarschijnlijk weer verschil heeft met de andere planken.

Afgewerkt vs ruwe planken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYFcyjG5h_tGhDBUsoKieo_MrfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGaPjZmtmIoPEeb0WExscEFF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHaKY1y6I9V_Vuz9O_vyRx2KO40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNZMlyG808unbs9gDJTaz7QE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 02-09-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Martinusz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:02:
[...]

Waarom niet eigenlijk? het is dan toch de achter/muurzijde :?

Je wilt er wel (zichtbare) plaatjes op lijmen/bevestigen, maar een onzichtbaar gat aan de achterkant is geen optie :? Wat is het exacte bezwaar tegen een gat aan de achterkant? Ga je ze omdraaien :+
Ja weetniet. Vind het zonde om het ding te slopen. Maar rationeel slaat het nergens op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:59
bonzz.netninja schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:24:
[...]

Ja weetniet. Vind het zonde om het ding te slopen. Maar rationeel slaat het nergens op :P
Misschien moet je het niet slopen noemen maar "Vermaken" :)
Hoe kom je eigenlijk aan dit gewei? Normaal gesproken laat een taxidermist er toch een stuk van de schedel aan zitten wanneer het gewei gemonteerd moet worden op een muur of plank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
_ferry_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:09:
[...]

Ik zat ongeveer in hetzelfde schuitje, en heb Osmo gebruikt. Maar inderdaad ook naar Trae en Rigo Skylt gekeken.
Met name voor Osmo gegaan omdat je daar voor de verzenkosten allemaal samples kunt bestellen, en de boel veel sneller aan te brengen is. 1x de bovenkant, volgende dag de onderkant, klaar. Ben zelf voor de Natural look gegaan, daar zit een klein beetje wit pigment in. En de look vind ik mooier dan een parketlak achtige afwerking, omdat de vloer dezelfde matte uitstraling (en kleur) heeft.
En omdat het een olie/wax is, kun je gewoon bijwerken, in plaats van de complete plank te moeten opschuren en lakken. Waarna hij waarschijnlijk weer verschil heeft met de andere planken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt nog voor je reactie. Vandaag komt de Rigo Skylt al binnen, dit weekend eens mee aan de slag gaan. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bonzz.netninja schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:24:
[...]

Breng het naar een preparateur. Krijg je echt mooier resultaat. Zelf eraan klooien is vaak slopen ;) .

offtopic:
Ik heb nog geen dieren op laten zetten. Als ik mijn eerste geweidrager strek ga ik mogelijk wel die route bewandelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 02-09-2020 09:39 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Hoi!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2x zoiets:

http://www.trapland.nl/leuningdragers/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3napLiop9c2SpBgb_qhhmgERHWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqu05O4txLnmAhdY9KcwA7FF.jpg?f=user_large

Dan 2 opties:

1. Gewoon vastschroeven aan het gewei.

2. Het bevestigingsplaatje er af zagen, gat boren in het gewei (uiteinde) en daar de pen in lijmen.

Het heeft wat weg dan van hoe ze natuurlijk vast zaten vanuit het midden.

Alternatief is van de achterzijde met stokeinden:

https://www.hornbach.nl/s...tuks/7750423/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YhEnO7r--Ukf9C4aLK5YGWNAn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dsCiHIL4osuDvui40NBawcpT.jpg?f=user_large

2 gaatjes per gewei boren aan de achterzijde. Deze maak je iets te groot zodat je het gewei er gewoon op kunt duwen. Klein beetje lijm in de gaatjes en ze hangen. Vastdraaien lukt niet omdat je er 2 per gewei nodig hebt. Mooie is dat je stokeindes goed kunt stellen qua afstand tot de muur zodat ze mooi passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

spank_mojoo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:32:
[...]

Misschien moet je het niet slopen noemen maar "Vermaken" :)
Hoe kom je eigenlijk aan dit gewei? Normaal gesproken laat een taxidermist er toch een stuk van de schedel aan zitten wanneer het gewei gemonteerd moet worden op een muur of plank?
Heeft ons moeder ooit gevonden in het bos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

[...]

Als je per se het botbeen (?) intact wilt houden, dan kan je nog gaten zo groot als de uiteindes in het hout boren/veilen en het gewei daar in lijmen. Denk epoxy of deftige montagekit.

En nu ben ik wel klaar met suggesties doen hieromtrent. Ik zie te weinig feedback/inbreng van onze internet-ninja. :> Suggesties afschieten kan iedereen.

[ Voor 17% gewijzigd door Goudvis op 02-09-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
Binnenkort al het hout aan de gevel vervangen.

Om de kosten wat te drukken geen Keralit maar Rockpanel in een standaard Ral7016 antraciet.

Iemand hier ervaring met het verwerken van Rockpanel?

Grote probleem is dat ik voorheen (de Keralit optie) dacht weg te kunnen komen met alleen een afkort/verstekzaag. Maar daar kan ik geen platen van 305x120cm doorzagen. Ik heb een Skill prof cirkelzaag van een jaar of 8 oud, maar dat is een model zonder geleide rail en wil dit toch wel strak afwerken.

Iemand advies over welke machine dan misschien een idee is? Zou een decoupeerzaag met een rail een optie zijn (geen idee wat daarin bestaat)? Had al even gezocht maar voor mijn zaag kan ik waarschijnlijk geen accessoire kopen en hem geschikt maken voor een rail.

Heb overigens al een kleine verzameling 18v Makita producten (ter info voor een suggestie). En de Afkort/verstekzaag gaat er alsnog komen voor de latten en balken waar de Rockpanel op gemonteerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:11
[...]

Ik zou in dat geval denk ik proberen om van mooi hout een soort "leggertjes" te maken. Min of meer zoals je wel eens ziet voor Japanse zwaarden, maar dan natuurlijk iets onregelmatiger. Hiervoor zal je wel kunstig aan de slag moeten gaan met een figuur/decoup/bandzaag, of een frees (CNC), maar dan heb je in mijn verbeelding wel iets waarmee je het gewei op een mooie manier kan tentoonstellen zonder het gewei zelf aan te tasten.

Persoonlijk zou ik eerst een prototype maken, met goedkoop plaatmateriaal of zels iets als foambord. Dat is makkelijk te beweren en aan te passen. Als je de vormen hebt kan je een houtsoort kiezen die je er mooi bij vindt passen en uit dunne plankjes de definitieve variant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
Martinusz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:51:

Edit:
voor je idee van plaatjes en magneten, wellicht met een frees/multitool een vlak stukje uitfrezen ter grootte van het vierkant van je plaatje. Plaatje daarin leggen en vastmaken?
In de achterkant boren durf ik nog wel aan. Ik heb een dremel, ik zou een gaatje kunnen frezen en er een moertje in kunnen lijmen, dan heb je schroefdraad.

Zo'n stokeind klinkt dan wel handig, maar dan zou 1 kant tegenovergesteld schroefdraad moeten hebben, anders die ik niet hoe je dit aandraait, hoewel je misschien maar 1 ophangpunt per geweihelft ding nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
Goudvis schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:56:
[...]

Heb het zelf bedacht, maar dat had niet gehoeven... zoeken op 'antler wall' leverde zoiets op:
[Afbeelding]
Het is een beetje gek misschien, maar ik wil het hout dus juist niet. Ik maak een kunstwerkje waar ik een tandwiel een gewei laat dragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Heeft er iemand een stappenplan voor het vervangen van houten raamkozijnen? Dit is iets wat wij in een van de komende jaren willen gaan aanpakken, maar online kan ik er erg weinig over vinden qua hoe dit in z'n werk gaat. Het is iets dat ik graag zelf zou willen doen.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou dit lijmen en dan met een goede MSP lijm (ik geen geen lijm-goeroe).

Ik heb een tijd geleden een EPDM-dak geplakt en daarna afgewerkt met van die alu-daktrim.

Het voordeel van dat spul os dat het dik is en enigzins flexibel blijft, je kunt dus uiteindelijk het spul weer mechanisch verwijderen door bijv een scherp mes er tussen te steken.

@Goudvis heeft ook een goeie, blind monteren door een plaat ertussen te realiseren.

o pdie manier worden normaliter dat soort geweitjes op zo'n bordje gepresenteert.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 02-09-2020 11:17 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

RevellNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:12:
Heeft er iemand een stappenplan voor het vervangen van houten raamkozijnen? Dit is iets wat wij in een van de komende jaren willen gaan aanpakken, maar online kan ik er erg weinig over vinden qua hoe dit in z'n werk gaat. Het is iets dat ik graag zelf zou willen doen.
Timmerman koos heeft daar best wel wat video's over volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
Is een chemisch anker een beetje makkelijk te verwijderen?

Ik ga denk ik inderdaad voor een stokeind, en lijm die goed te verwijderen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frishh
Maar ik bedenk me net, als ik het met magneetjes doe kan je het loshalen en even bekijken. Of tegen je voorhoofd plaatsen en als een debiel door de kamer rennen. Ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 23:56

Echt niet.

Gewoon niet.

[...]
Is ophangen met visdraad een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

frishh schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:06:
[...]

Het is een beetje gek misschien, maar ik wil het hout dus juist niet. Ik maak een kunstwerkje waar ik een tandwiel een gewei laat dragen :P
'Laat dragen'? Maak anders van karton o.i.d. even een opzetje.

Wat je niet wilt:
- blind mechanisch bevestigen d.m.v. schroeven
- d.m.v. 'doorsteek' bevestigen (dus gat in plaat maken waar het gewei precies inpast)

terwijl:
nu blijkt dat het een kunstwerkje wordt waar 'een tandwiel een gewei draagt'.

Dus moet het gewei op metaal geplaatst worden? Een concept uitwerking is gaaf (zeker als het lukt), maar ik/we hebben iets meer informatieoverdracht nodig om goed mee te kunnen denken. Daarom misschien Paint of karton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

frishh schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:32:
Maar ik bedenk me net, als ik het met magneetjes doe kan je het loshalen en even bekijken. Of tegen je voorhoofd plaatsen en als een debiel door de kamer rennen. Ook leuk.
Als je iets van 20-30cm semi-haaks op de muur wil bevestigen zal je beste magneten nodig hebben. Het haaks op het plafond plakken lukt je misschien nog wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Jfwiet schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:27:

Om de kosten wat te drukken geen Keralit maar Rockpanel in een standaard Ral7016 antraciet.

Grote probleem is dat ik voorheen (de Keralit optie) dacht weg te kunnen komen met alleen een afkort/verstekzaag. Maar daar kan ik geen platen van 305x120cm doorzagen. Ik heb een Skill prof cirkelzaag van een jaar of 8 oud, maar dat is een model zonder geleide rail en wil dit toch wel strak afwerken.

Iemand advies over welke machine dan misschien een idee is? Zou een decoupeerzaag met een rail een optie zijn (geen idee wat daarin bestaat)? Had al even gezocht maar voor mijn zaag kan ik waarschijnlijk geen accessoire kopen en hem geschikt maken voor een rail.

Heb overigens al een kleine verzameling 18v Makita producten (ter info voor een suggestie). En de Afkort/verstekzaag gaat er alsnog komen voor de latten en balken waar de Rockpanel op gemonteerd gaat worden.
Ik heb geen praktijkervaring met Rockpanel, maar het zou met gereedschap geschikt voor hout verwerkbaar moeten zijn.
Om panelen op maat te zagen zou ik een invalzaag of cirkelzaag op een geleiderail gebruiken, bijvoorbeeld een Scheppach PL55 of een Makita SP6000, Liefst met een geleiderail uit 1 stuk voor de lengte die je nodig hebt.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
Ethnocentrix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:36:
[...]

Ik heb geen praktijkervaring met Rockpanel, maar het zou met gereedschap geschikt voor hout verwerkbaar moeten zijn.
Om panelen op maat te zagen zou ik een invalzaag of cirkelzaag op een geleiderail gebruiken, bijvoorbeeld een Scheppach PL55 of een Makita SP6000, Liefst met een geleiderail uit 1 stuk hebt voor de lengte die je nodig hebt.
Was al wat aan het zoeken en kwam de onderstaande producten tegen. Mogelijk dat deze past op mijn Skill zaag. Zou ik kunnen investeren in Makita rail (die ik dan weer makkelijk kan gebruiken met mijn net aangeschafte Makita DRT50 frees).

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/199232-5_A1R0.jpg
https://www.makita.nl/artikel/199232-5.html
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/193517-1_A1C0.jpg
https://www.makita.nl/artikel/193517-1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

RevellNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:12:
Kant-en-klare instructie is online inderdaad niet zoveel te vinden. Punt is, om het luchtdicht en weerbestendig te krijgen is 1, om dat voor alle kozijnen te fixen is voor veel mensen een klus van zo'n omvang dat ze denken 'dat laten we wel doen'.

Op YT is vooral veel vervang-werk van delen van kozijnen en sloopwerk van oude kozijnen te vinden.. En anderzijds een hoop uitleg over het plaatsen.

Zoekresultaten via DuckDuck op 'kozijn vervangen' zijn niet heel nuttig. Splitsen in 'kozijn slopen' en 'houten kozijn plaatsen' weer wel. :P

De onvolprezen Timmerman Koos :7

En nog een keer met het plaatsen van een compleet nieuw kozijn.

Voor specifieke, inhoudelijke vragen kunnen we je hier wel verder helpen (afaik). Maar aan een kant-en-klaar stappenplan -dat je prima zelf kan samenstellen. Helpt ook bij de mentale voorbereiding weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Jfwiet schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:42:
[...]

Was al wat aan het zoeken en kwam de onderstaande producten tegen. Mogelijk dat deze past op mijn Skill zaag. Zou ik kunnen investeren in Makita rail (die ik dan weer makkelijk kan gebruiken met mijn net aangeschafte Makita DRT50 frees).

[Afbeelding]
https://www.makita.nl/artikel/199232-5.html
[Afbeelding]
https://www.makita.nl/artikel/193517-1.html
Dat je dat kan gebruiken met je Makita frees lijkt me een groot pluspunt. Voor 'geleid' zagen met een niet-Makita zaag kan je natuurlijk ook zoiets overwegen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/81581.jpg

Of je tikt 180e~ af voor een 2e hands Makita SP6000 invalzaag. Heb ik ook gedaan. :9
Voordeel van zo'n invalzaag: je kunt gemakkelijk in 2 passes zo'n plaat doorzagen. Met een zaagblad dat ervoor bedoeld is (of anders toch al naar zijn getsie).

[ Voor 6% gewijzigd door Goudvis op 02-09-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Goudvis schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:19:
[...]

'Laat dragen'? Maak anders van karton o.i.d. even een opzetje.

Wat je niet wilt:
- blind mechanisch bevestigen d.m.v. schroeven
- d.m.v. 'doorsteek' bevestigen (dus gat in plaat maken waar het gewei precies inpast)

terwijl:
nu blijkt dat het een kunstwerkje wordt waar 'een tandwiel een gewei draagt'.

Dus moet het gewei op metaal geplaatst worden? Een concept uitwerking is gaaf (zeker als het lukt), maar ik/we hebben iets meer informatieoverdracht nodig om goed mee te kunnen denken. Daarom misschien Paint of karton?
Van die kleine nedodmuidyuideiudiudenendniuium, of whatever the fuck het heet :+ , magneten zijn anders knap sterk, mijn roosters hangen daarmee voor mijn speakers en ik heb destijds een paar verschillende maten van gekocht. Ook een paar waarbij je serieus de bloedblaren van op je vingers hebt als ze er tussen komen, trust me, i know :P

@frishh wees even duidelijk hoe het er uit moet zien, van een stuk bot tegen de muur aan plakken gaan we nu naar een of kunstwerk met een of ander tandwiel.

we helpen iedereen graag hier, maar daar hebben we een compleet plaatje voor nodig zoals Goudvis hier terecht opmerkt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frishh
Er zit een beetje ruimte tussen tandwiel en gewei, dus eigenlijk is het tandwiel niet heel relevant. Ik maak ff een foto van de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
Dit, maar dan aan de muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m54lGIkRAgvi1RTI9uPxYR2nqEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMyKCDW55FxFOO2RJrum0Gl5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

frishh schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:52:
Er zit een beetje ruimte tussen tandwiel en gewei, dus eigenlijk is het tandwiel niet heel relevant. Ik maak ff een foto van de opzet.
Dat is één vet tandwiel. En een heel stuk duidelijk voor wat je wilt.

Optie 1: de draadeind optie. Moet je wel in of door je tandwiel boren.
Optie 2: verlijmen met nedodmuidyuideiudiudenendniuium magneten van ongeveer dezelfde diameter als het gewei. En inschatten of je afdoende 'vlees' op het tandwiel hebt voor houw vast. Op Marktplaats, T.net pricewatch of Ali/Dealextreme/Banggood ben je zo aan een stel van die magneetjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 13:18
Weet iemand of dit echt blijft hangen op deze manier? Ik wil in het nieuwe huis een lamp ophangen. De voeding zit alleen op een andere plek dan de tafel. Afdekstrip vind ik nooi zo mooi op het plafond, dus wil even kijken of dit was is. Maar hoe zorg je dat de lamp "vast" hangt in het oog? Of zorgt meerdere malen er om heen wikkelen dat ie niet meer van zn plek komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbzbwjKQQKlVw6ygtLXpDNIKTp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rs9Il9RMi7JPe2kkxImZhdNj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

_ferry_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Vanaf deze kan ook bedankt voor de tips. Ik heb een nieuw rooster in de convectorput dat wel eiken is maar nog afwijkt van de kleur van de laminaatvloer. Er moet een lichte/witte gloed overheen.
Nu die onbehandeld is wordt het steeds donkerder ipv lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:00
aschja schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:44:
Weet iemand of dit echt blijft hangen op deze manier? Ik wil in het nieuwe huis een lamp ophangen. De voeding zit alleen op een andere plek dan de tafel. Afdekstrip vind ik nooi zo mooi op het plafond, dus wil even kijken of dit was is. Maar hoe zorg je dat de lamp "vast" hangt in het oog? Of zorgt meerdere malen er om heen wikkelen dat ie niet meer van zn plek komt?
Afhankelijk van het gewicht van de lamp, zou je het op deze manier aan het snoer kunnen laten hangen.
Heb zelf een haak in het plafond gedraaid en daar het snoer overheen gelegd en met een tiewrapje vastgemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 15:13

[Afbeelding]
Als het snoer stroef genoeg is denk ik wel dat het redelijk blijft hangen.

Zelf heb ik het met deze opgelost, ook met een mooi snoer erbij, zodat het niet een standaard electriciteitskabel is. En zij hebben ook mooie kappen voor de centraaldoos met kabeluitvoer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Maarce schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:50:
[...]

Als het snoer stroef genoeg is denk ik wel dat het redelijk blijft hangen.

Zelf heb ik het met deze opgelost, ook met een mooi snoer erbij, zodat het niet een standaard electriciteitskabel is. En zij hebben ook mooie kappen voor de centraaldoos met kabeluitvoer...
Nice!! Ga ik bestellen. Dat ziet er uit als een mooie oplossing!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 11:49

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Als je een mastworp gebruikt blijft dat heus wel hangen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Webeleinenstek3.svg/266px-Webeleinenstek3.svg.png

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zit hier een mooie knoop voor je tussen?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5647/23387042124_b1fb9b4d74_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
masaman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:04:
[...]

Zit hier een mooie knoop voor je tussen?

[Afbeelding]
|:( _/-\o_

Zelfreflectie: Soms idd wat logischer nadenken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Voordeel van olie is niet alleen dat het milieuvriendelijk is, maar ook lekker snel werken :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1hrM69Z3rXms3GvqB6wZdlDICw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpvNx7vaQTDkAIK4126ELyqo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LkgGUp96yZgH-JULvJ0Ol4PDbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZF2MxWTlgQ9eYBjuQloJhNeH.jpg?f=fotoalbum_large

Straks als de kinderen naar bed zijn is de olie droog genoeg om het geheel op de Pergola te leggen en vast te hamerschroeven :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb zojuist een lekkende radiator knop ontdekt. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U6VCAzHN9aLXYBxUjIIjHIzwM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBa53qKvMvq7r6ihWibv93zg.jpg?f=fotoalbum_large

Het water druppelt vanaf de bovenkant naar beneden. Het lijkt erop dat ik in het midden de verwarmingsknop van de knelkoppeling los kan draaien en dat een nieuwe verwarmingsknop het probleem op zal lossen. Maar het lijkt mij beter als ik ook direct een nieuwe knelkoppeling monteer? Zoiets dus met een stukje flexibele leiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsihL5vt8tKfRou4XTN14gVG0Bg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uqyb9Y38ALZwYkTlla87MC41.jpg?f=user_large

Dit lijkt mij een relatief eenvoudig klusje als ik eerst de waterdruk uit de cv-installatie laat lopen. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 02-09-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[Afbeelding]
Een knoop vond ik niet mooi , ik heb op 1 plek het met een tiewrap (kleintje) opgelost bij de ophanghaak en op een andere plek bleef de lamp gewoon hangen. Als de lamp maar niet te zwaar is🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeVm8dXpghoCMkhtQp-ssDkKvJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlCoISrr7ElaLmNiBJIhxCWK.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen regen dus het moest af :P.

Nu verder aan mijn Roubo werkbank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwbouw woning. Daarvoor ben ik op zoek naar een goede kwaliteit gordijnrails. In onze huidige woning hebben we gordijnrails van de Praxis. De kwaliteit is om te huilen... de rollers lopen stroef en zo nu en dan lopen ze geheel vast.

Ik heb op internet gezocht maar kan weinig ervaringen vinden of goede rails. Hebben jullie ervaring c.q. tips voor goede kwaliteit rails?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 21:14
@Aghanim Ik zou ook een stuk leiding vervangen gezien de roest.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

amauer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:02:
Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwbouw woning. Daarvoor ben ik op zoek naar een goede kwaliteit gordijnrails. In onze huidige woning hebben we gordijnrails van de Praxis. De kwaliteit is om te huilen... de rollers lopen stroef en zo nu en dan lopen ze geheel vast.

Ik heb op internet gezocht maar kan weinig ervaringen vinden of goede rails. Hebben jullie ervaring c.q. tips voor goede kwaliteit rails?
Ligt denk ik eerder aan de runners dan aan de rails. Wat ik zelf denk ik zou doen is een klein beetje vaseline in de rails en dan de runners er doorheen trekken. Loopt ie binnen no time weer soepel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rbaidjoe

[Afbeelding]
Je kan altijd een paalsteek leggen in de kabel, dan hangt ie zeker vast.

Als je op de verdieping erboven een zwevende vloer hebt liggen kun je ook vanuit de centraaldoos en vanuit de plek waar je uit wil komen naar boven boren, en dan in de vloer boven een gleuf hakken tussen de twee geboorde gaten, om op die manier je kabel de verleggen. Heb ik gedaan bij onze eettafellamp. Had wel geluk dat de badkamer erboven ook inverbouwing was :9 (niet bepaald een zwevende vloer daar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:52
Jfwiet schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:27:

Je hebt een circelzaag dus waarom niet deze gebruiken. Ik ga ervan uit dat je meerdere platen hebt die gezaagd moeten worden dan kan je 1 plaat op de te zagen plaat gebruiken als geleider. Heb je ook de volle lengte als geleider.

Ik heb dit vaak zelf ook op deze manier gedaan en levert ook een strak resultaat op.

Dit in het kader van de kosten drukken waar je mee begon.

• Martinusz
Gisteren weer wat schilderwerk gedaan, kozijntje en draairaam.
Ik blijf mij verbazen over het verschil in droogtijd, nu weet ik dat donkere kleur langzamer droogt, maar het verschil is toch vrij bizar.

Kozijn is wit, binnen 4 uur stofdroog en plakt niet meer, is dus al hard aan het worden.
Draairaam is zwart, na 12 uur(!) is deze nog steeds plakkerig, nu vanochtend niet meer, maar nog steeds niet zo hard als dat het wit al is :)

(beide zelfde verf overigens Sigma S2U Allure)

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Ligt er vooral aan of je rail uit 1 stuk bestaat of niet. Koppelstukken geven toch vaker problemen op de langere duur. Een gewone rail uit 1 stuk is al veel fijner, maar je kan ook kijken naar hoge rails met kunststof runners (bijv. interrails). Ik zeg niet dat deze perfect zijn, maar heb onlangs gelijksoortige rails in actie gezien en die waren werkelijk perfect. Zo soepel en mooi om te zien (ja ja, smaken verschillen)

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010

Zelf toevallig laatst hetzelfde gehad, eerst gekocht bij de bouwmarkt. Rollers liepen inderdaad heel stroef en de rails bleek niet geschikt te zijn voor onze relatief zware gordijnen.

Uiteindelijk gegaan voor gordijnrails ks-rail forest (https://www.railsopmaat.nl/gordijnrails-ks-rail.

Alles makkelijk op maat geleverd en met de KS glijder echt een wereld van verschil met die van de bouwmarkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
Op YouTube ziet het er altijd zo makkelijk uit, maar ik vind het best lastig om netjes gipsplaten te vullen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PcRYqUV.jpg

Je ziet het niet op de foto, maar ik heb aardig nog wat reliëf weg de schuren/schrapen. Begonnen met Den Braven kant-en-klare Plasterboard Filler, maar gedurende ochtend overgestapt op Knauf Joint Filler Plus (Uniflott was er niet meer). Was een stuk eenvoudiger te verwerken.

Moet ik eerst schuren/schrapen en dan de Finish er overheen of vice versa? Dacht zelf aan: schrapen, finishen, schuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 03-09-2020 10:27 ]

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:00
Martinusz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:04:
Gisteren weer wat schilderwerk gedaan, kozijntje en draairaam.
Ik blijf mij verbazen over het verschil in droogtijd, nu weet ik dat donkere kleur langzamer droogt, maar het verschil is toch vrij bizar.

Kozijn is wit, binnen 4 uur stofdroog en plakt niet meer, is dus al hard aan het worden.
Draairaam is zwart, na 12 uur(!) is deze nog steeds plakkerig, nu vanochtend niet meer, maar nog steeds niet zo hard als dat het wit al is :)

(beide zelfde verf overigens Sigma S2U Allure)
Hetzelfde geld voor het verschil in temperatuur tussen de kleuren.
Ik heb daarom een deur met droogtescheuren na de reparatie wit (RAL9010) gemaakt in plaats van donkerblauw.
Het verschil in temperatuur als de volle zon erop staat is enorm.

• rbaidjoe
Noordamski schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:10:
[...]

Ligt er vooral aan of je rail uit 1 stuk bestaat of niet. Koppelstukken geven toch vaker problemen op de langere duur. Een gewone rail uit 1 stuk is al veel fijner, maar je kan ook kijken naar hoge rails met kunststof runners (bijv. interrails). Ik zeg niet dat deze perfect zijn, maar heb onlangs gelijksoortige rails in actie gezien en die waren werkelijk perfect. Zo soepel en mooi om te zien (ja ja, smaken verschillen)
@amauer Dat kunststof type glijdt inderdaad wel heel mooi

• Martinusz
thespeed schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:24:
[...]

Hetzelfde geld voor het verschil in temperatuur tussen de kleuren.
Ik heb daarom een deur met droogtescheuren na de reparatie wit (RAL9010) gemaakt in plaats van donkerblauw.
Het verschil in temperatuur als de volle zon erop staat is enorm.
Gevoelsmatig zou je dan verwachten dat zwart sneller droogt dan wit :+
Maar het zwart zijn alleen de draaielementen (zijn er niet veel en niet groot), kozijnen zijn wit. In die zomer zitten er rolluiken voor :)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:27:
[Afbeelding]

Morgen regen dus het moest af :P.

Nu verder aan mijn Roubo werkbank!
Mooi zeg!

Vraagje, hoe heb je de palen verankert in de grond? Standaard ankers?

==
hoi

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Eusebius schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:16:
[...]

Mooi zeg!

Vraagje, hoe heb je de palen verankert in de grond? Standaard ankers?
Yes, van die verzinkte dingen met zo'n lange punt eraan.
Wel draadbouten door de gaatjes in de palen gejast voor nog wat extra stevigheid.

De liggers zijn allemaal verzonken door ze uit te beitelen en tussen de palen zitten 45 graden stutten.
Het geheel is solide genoeg voor windkracht 12 en ik kan er met gemak met mijn volle gewicht aan hangen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:14

Fontainemelon

Zuiderbuur

Alsjemenou schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:17:
Op YouTube ziet het er altijd zo makkelijk uit, maar ik vind het best lastig om netjes gipsplaten te vullen:

[Afbeelding]

Je ziet het niet op de foto, maar ik heb aardig nog wat reliëf weg de schuren/schrapen. Begonnen met Den Braven kant-en-klare Plasterboard Filler, maar gedurende ochtend overgestapt op Knauf Joint Filler Plus (Uniflott was er niet meer). Was een stuk eenvoudiger te verwerken.

Moet ik eerst schuren/schrapen en dan de Finish er overheen of vice versa? Dacht zelf aan: schrapen, finishen, schuren.
In het begin is het altijd wat zoeken naar de juiste techniek, pas na het pleisteren van een volledige slaapkamer of drie ga je het gevoel krijgen dat je er echt wat van bakt. Hoort er nu eenmaal bij! En na vijf slaapkamers doe je het quasi met je ogen dicht. :9

Opletten met verschillende pleisters over en door elkaar heen te gebruiken. Heb zelf al gemerkt dat de ene soms een net iets andere hardheid heeft dan de andere, wat er bij het opschuren voor zorgt dat je oneffenheden krijgt omdat de ene sneller wegschuurt dan de andere. Krijg je van die mooie hoogtelijnen zoals topografische kaarten in je pleisterwerk, wat je liever niet wil.

En inderdaad schrapen of schuren met een stevige korrel, finish erover en dan opschuren met een minder grove korrel. Schuren doe je naar mijn ervaring beter meteen de dag na het pleisteren zelf, en niet even een paar dagen tussen laten: je gaat dubbel zo hard moeten schuren omdat het nog een heel stuk meer is uitgehard.

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 15:13

Hier ook de KS-Rail forest (destijds besteld bij home design shops) en zeer tevreden. Inderdaad bij voorkeur gewoon op volledige lengte bestellen, dat scheelt overgangen in de rails. Hiervoor had ik ook bouwmarkt gordijnrails en dat was achteraf gezien overbetaalde rommel (zoals zoveel dingen bij de bouwmarkt |:( ).

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:20
Binnenkort mag ik een hele zolder beginnen voegen (4x aba gyproc platen). Nu als voegband is deze https://www.ecotools.nl/z...aasband-50-mm-x-90-meter/ even goed als het officiele merk van Gyproc zelf? Qua prijs scheelt het wel heel veel en aangezien ik toch best wel wat meters moet doen lijkt het me wel een mooie besparing bij gelijke functie.

verder, wat voor filler gebruiken jullie? de officiele van Gyproc of knauf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:34
titan1901 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:41:
[...]

Hier ook de KS-Rail forest (destijds besteld bij home design shops) en zeer tevreden. Inderdaad bij voorkeur gewoon op volledige lengte bestellen, dat scheelt overgangen in de rails. Hiervoor had ik ook bouwmarkt gordijnrails en dat was achteraf gezien overbetaalde rommel (zoals zoveel dingen bij de bouwmarkt |:( ).
Afgelopen jaar inderdaad wat bij de bouwmarkt gehaald, en dat wekt een hoop irritatie op!

De link even opgeslagen voor de slaapkamerverbouwing van volgende maand :*)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:12
@Alsjemenou zie ik nu goed dat je AK gisplaten hebt gebruikt maar ook midden op de plaat nog eens geschroeft hebt? Dan maakt het vullen wel moeilijker. Als je met 60 cm AK platen werkt gewoon alleen in de schuine kant schroeven en dan een goed spacmes gebruiken dan smeer je die zo dicht.

Voor grotere oppervlakken zou ik altijd een Uniflott of Fix & Finish gebruiken op gips basis. Die vuller van den Braven is prima voor kleine schroefgaatjes maar mist de viscositeit om lekker te smeren in de AK platen.

HD4Life @ Full-HD

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:50:
@Alsjemenou zie ik nu goed dat je AK gisplaten hebt gebruikt maar ook midden op de plaat nog eens geschroeft hebt? Dan maakt het vullen wel moeilijker. Als je met 60 cm AK platen werkt gewoon alleen in de schuine kant schroeven en dan een goed spacmes gebruiken dan smeer je die zo dicht.

Voor grotere oppervlakken zou ik altijd een Uniflott of Fix & Finish gebruiken op gips basis. Die vuller van den Braven is prima voor kleine schroefgaatjes maar mist de viscositeit om lekker te smeren in de AK platen.
Klopt, vandaar dat ik na 2 platen overgestapt ben op Knauf. Ik heb hoh 30cm vandaar dat ik een paar extra in het middel heb gedaan. Bijna geen moeite om die even te vullen, dus opzich goed te doen.

• JT

JT

VETAK y0

Ok, gister niet toegekomen aan het leggen van de gipsvezelplaten op de egalisatiekorrels. Die krengen zijn 2 platen van 10mm op elkaar gelijmd :X 150x50cm plus nog wat voor de liplas, en 20kg. En moet ik door een knieschotluikje krijgen zonder dat ik de egalisatiekorrellaag aantast. Iemand een idee? :P

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 03-09-2020 15:27 ]

Ecodan warmtepomp

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:20
JT schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:26:
Ok, gister niet toegekomen aan het leggen van de gipsvezelplaten op de egalisatiekorrels. Die krengen zijn 2 platen van 10mm op elkaar gelijmd :X 150x50cm plus nog wat voor de liplas, en 20kg. En moet ik door een knieschotluikje krijgen zonder dat ik de egalisatiekorrellaag aantast. Iemand een idee? :P
een paar platen osb/mdf eeerst erin krijgen en daarop lopen en sukkelen?

• JT

JT

VETAK y0

Tarkin schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:30:
[...]

een paar platen osb/mdf eeerst erin krijgen en daarop lopen en sukkelen?
Ik zat ook al in die richting te denken, alleen is het dus wel achter knietschotten, hoogte zonder egalisatiekorrels 1,11, nu dus minder :P Dus heel veel ruimte om te bewegen is er niet.

Ecodan warmtepomp

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:12
Beste klussers,

Ik gebruik zelf altijd een hele oude bosch schroefmachine met accu die snel leeg gaat. En voor het zwaardere werk leen ik vaak van mijn buurman Makita spul met een 18v accu. Maar ik ben nu in de markt om eindelijk eens mijn eigen spul aan te gaan schaffen.

Mijn vraag is of er daadwerkelijk kwaliteits verschil zit tussen Makita, de Walt, Bosch, Metabo, Festools.
Als je eenmaal een merk kiest zijn de accu's allemaal uitwisselbaar tussen de verschillende apparaten neem ik aan? (boor/zaag/frees/etc etc etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:13
wokkelz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:39:
Beste klussers,

Ik gebruik zelf altijd een hele oude bosch schroefmachine met accu die snel leeg gaat. En voor het zwaardere werk leen ik vaak van mijn buurman Makita spul met een 18v accu. Maar ik ben nu in de markt om eindelijk eens mijn eigen spul aan te gaan schaffen.

Mijn vraag is of er daadwerkelijk kwaliteits verschil zit tussen Makita, de Walt, Bosch, Metabo, Festools.
Als je eenmaal een merk kiest zijn de accu's allemaal uitwisselbaar tussen de verschillende apparaten neem ik aan? (boor/zaag/frees/etc etc etc)
Heb je hier al eens gekeken, je zit in het verkeerde topic :9
Ja er zit wel wat verschil in, elk merk heeft zo zijn sterke en zwakke punten. Maar het zijn allemaal goede merken (mits professionele lijn). Daarbij hebben de meeste merken weer keuze tussen verschillende modellen boormachines etc waar je op moet letten. Accu's van de bekende merken zijn inderdaad (binnen het merk) op diverse apparaten uitwisselbaar. Daarom is het ook verstandig om te kijken naar het hele ecosysteem en toekomstige uitbreidingen, dus niet selectief nu op alleen op de beste boormachine een keuze maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:42

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:19:
Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Ik heb een bijgebouw van ongeveer 63m2. Bij de aankoop wisten we dat er een lekkage zat (linksvoor bij de schuifpui). De reden is dat het linkerdak bijna horizontaal loopt, dus echt slim was het niet om daar dakpannen op te leggen. De rest van het linkerdak is volgens mij nog wel prima. Het rechterdeel heeft ook een issue. Daar ligt namelijk geen dakfolie onder, maar gewoon landbouwplastic. We vinden dakpannen wel de mooiste oplossing, aangezien dat de stijl van het huis matcht. Zonnepanelen is geen optie ivm bomen en een groen dak zou even kosten, maar is duurder en past minder qua stijl.

Ons primaire plan is nu om van het linkerdak alleen het voorste deel te repareren en daar nieuw dakfolie (Tyvek, wat er al ligt) te plaatsen, tengels/latten en de dakpannen terug te leggen. Rechts gaan alle dakpannen eraf en vervangen we het plastic door dakfolie, nieuwe tengels/latten en gaan de dakpannen terug. Dan zijn we wat geld kwijt voor het folie, vervangen van rot dakbeschot en de tengels/latten.

[Afbeelding]

Hier zit de lekkage, ze hebben het zo te zien ook geprobeerd te fixen met zink? :?

[Afbeelding]
We zijn inmiddels gestart. Plan is wel aangepast. Gezien de verplichte dakhelling van 25 graden indien je de dakpannen wil hergebruiken, zou dat betekenen dat we de nok ruim een meter hoger moeten maken. En dat betekent een vrijwel compleet nieuw dak. Dat is in onze ogen te grote investering. Er is ook geen noodzaak om het bijgebouw nog groter te maken dan 63m2.
Dus we gaan toch voor EPDM en in de toekomst wellicht een groen dak.

Eerst flink moeten sjouwen om alle dakpannen, tengels en laten er vanaf te trekken:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50302238212_fb96fa2442_c.jpg

Toen het rotte dakbeschot op twee plekken weghalen. Op één plek heb ik een compleet mierennest uit huis gezet. Dat huis bestond primair uit een draagbalk die dus vrijwel geheel was doorgerot. Dat deel heb ik weggehaald (zie 1e foto hieronder) en ga ik een nieuwe balk tegenaan zetten.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50300687423_3fc347e776_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50300687863_c09f86387d_c.jpg

De volgende stap is het dakbeschot vervangen. Daarvoor ga ik okoume multiplex platen van 18mm gebruiken. Ik ben nog aan overwegen om daarop PIR platen te plaatsen (onder het EPDM dus); ik heb namelijk nog een aantal platen liggen. Anderzijds vraag ik me af wat de meerwaarde is, gezien dat er al wat glaswol tussen zit en het plan om er een groen dak van te maken.

-edit-
Balk geplaatst!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50301503908_81b5eb61db_c.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 03-09-2020 19:33 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 468 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/