Amphiebietje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]
Omdat mensen verslag mogen doen van domme dingen die ze hebben gedaan.
Overigens zijn sommige mensen hier ook een ster in overdrijven.
Ik ben zelf eens terechtgewezen omdat ik het had gedurfd een PC voeding open te maken die ontkoppeld was van het stroomnet; als je geen elektronica aanraakt gewoonweg veilig, maar volgens de reaguurder had ik mij blootgesteld aan een dodelijk gevaar door gewoonweg de schroeven van de behuizing aan te raken met een (geisoleerde) schroevendraaier. De hele behuizing van die voeding was van metaal, als alleen de schroeven aanraken al gevaarlijk was, zou het aanraken van de behuizing zelf zonder iets open te maken ook gevaarlijk zijn

.
Dit. Ik kan de post ook niet meer wijzigen om een rubbertegel disclaimer toe te voegen. Ik had het liever ook niet zo gedaan maar er zijn mensen hier die mijn verhaal kennen en in die context ook wel zullen snappen waarom ik niet 3 maanden op Stedin kon wachten.
Dat gezegd hebbende, een postuum disclaimer: Don't try this at home!
ik heb bij het demonteren van de oude groepenkast uit de jaren 70/80 elke per stuk eerst voorzichtig met geïsoleerde tang losgemaakt, gelijk voorzien van een lasklem en vervolgens telkens de volgende. Vervolgens de nieuwe groepenkast opgehangen en per stuk de lasklem eraf en met geïsoleerd gereedschap per stuk ook zo in de nieuwe hoofdschakelaar teruggeplaatst. Dat leverde dan ook geen probleem op.
Natuurlijk is dat niet de bedoeling. Maar binnen de constraints heb ik het wel zo veilig mogelijk gedaan.
Ik vind ook wel dat we, op een forum als dit, ook wel een inschatting moeten kunnen maken van wat veilig is en wat niet en dan of je je handen er letterlijk/figuurlijk aan wilt branden. Nergens schrijf ik ook dat dit de manier is om het te doen. Liever gewoon niet natuurlijk.
Ik heb overigens een jaar later ongeveer Stedin langs laten komen voor het plaatsen van een nieuwe slimme meter (zodat ik die ook via P1 kon monitoren) en die vond het allemaal keurig zitten dus die heeft het gewoon aangesloten met een nieuwe meter, ik heb hem zelfs aangegeven dat ik de groepenkast zelf geplaatst heb (foto's heb ik niet maar zoals gezegd, de invoer van leidingen heb ik na de foto's die ik plaatste nog verbeterd) en hij vond het er allemaal netjes uitzien met trekontlastende bochten.
Disclaimer 2: Ik ben geen elektricien, ik heb wel bij de aanleg rekening gehouden met de NEN1010 en dat onderkende de Stedin afgezand ook.
Disclaimer 3: Don't try this at home, of had ik dat al gezegd?
Adjust non olet, plerumque...