Vliering plan - sanity check

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:35

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hoera, nog een vliering topic ;) Klussen is leuk, maar dit wordt een constructie ding, dus die wil ik graag aan een 'sanity check' onderwerpen voordat ik gaten in de muur ga boren.

De belangrijkste vragen:
  1. Is dit inderdaad een goede basis?
  2. Welke balkdikte is afdoende?
  3. Is de houtverbinding net zo goed als een raveel- of balkdrager?
  4. Mis is iets belangrijks?
De basis is vrij simpel; een zolder met puntdak, waar ik die punt graag zou gebruiken voor opslag. Niet de gewichten verzameling, wel wat kussens, gereedschap, een snowboard, dat soort spul. Bij een plafondhoogte van 240cm is de lengte van de draagbalken 370cm en moeten die een breedte van 280cm vol maken.

De draagbalken willen we vast gaan maken aan de muren. Daar kunnen we overal goed bij en hoeven we het dak niet te slopen. Om de plaatsing flexibel te houden, bevestigen we eerst dezelfde dikke balken tegen de muren. De schoorsteen wordt even meten, maar dat krijgen we wel netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rC4FpXsTvLl7T96CLztyRc9GcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0JszHqCIDhpd2uVw2ogFtld.png?f=user_large

Als verbinding tussen de balken kun je raveel- of balkdragers gebruiken, maar eigenlijk vind ik houtverbindingen veel mooier. Als we daar zoiets van maken, werkt dat net zo goed, of lever ik dan te veel draagkracht in? (Photoshop skills incoming):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbHC9huxbMoXzBs2MLXxesBnRzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ynSgtgJKpr0F749zf86LKO7.jpg?f=user_large

Met een plafondhoogte van 240cm kom ik op een totale breedte van 280cm. Aan de buitenkanten in ieder geval strak tegen het dak, zodat we die ook nog aan de twee dakspanten naast de dakkapellen vast kunnen zetten. Moet 'm nog even berekenen, maar er is vast een mooie hart-tot-hart afstand waarmee we netjes om de schoorsteen heen kunnen werken.

We zullen er ook nog op moeten komen, dus ergens een luik met trap. Die komt natuurlijk in het midden, want aan de zijkant zit je meteen met je hoofd tegen het dak. Dan ziet het geheel er van de bovenkant ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpvXXtrHGGIQQ15jALHYs3_wufo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ekMJ9mqa1X6dCWoUdYe3xEDp.png?f=user_large

Pak de balkenschuif er bij, dan komen daar de volgende afmetingen uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDccIVHbLFlYeUr1rCQENXT8mMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CDSCUqmQnXBOwC7mViIRbnMw.png?f=user_large

Daarbij wordt er berekend zodat er geen verticale beweging in die balken zit. Wat helemaal de bedoeling is als het een dragende vloer met kasten erop zou moeten worden. Voor een vliering voelt het een beetje als overkill. Dat je niet wegkomt met 4x7'tjes snap ik, maar er is vast een gulden middenweg.

De balken wil ik in het zicht houden, geen strak plafond, dus een klein beetje beweging is wat mij betreft ook helemaal niet erg. Er komt nog een vloer op van underlayment of multiplex, iets van 18mm met als het even kan mes-groef verbinding. Dat geeft het geheel nog wat meer stevigheid.

Er lopen hier vast ervaringsdeskundigen rond :) als jullie input hebben, heel graag d:)b

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
De houtverbindingen die voor ogen hebt verzwakken de vloerconstructie behoorlijk. Helaas voor jou kun je echt beter voor raveeldragers gaan.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Eens met @BennieWolters. Een half houtverbinding op deze manier uitvoeren verzwakt de balk enorm. Mocht je de normale balkdragers niet fraai vinden, heb je ook verborgen balkdragers met een insteekblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dank voor de reacties. Daar was ik al een klein beetje bang voor. Ook geen drama als het wel dragers worden... die heb je ook in het zwart, staat nog best netjes. Verborgen balkdragers kan inderdaad ook nog, weer iets meer puzzelen, maar zeker een optie :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:54
Ik speel met een soortgelijk idee. Bij het rondlezen over dit onderwerp dacht ik hier en daar te lezen dat voor zoiets je formeel gezien al gauw een constructeur moet laten rekenen en een vergunning moet aanvragen.
Of je dat doet is natuurlijk ieder voor zich.

Als het anders is hoor ik het ook graag, want dit is wel iets dat mij persoonlijk tegenhoud

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Kun je die concreet maken? Waar heb je dat gelezen?

Wat ik erover kan vinden, is dat je uiteraard een vergunning nodig hebt op het moment dat je de constructie van je huis zelf aan gaat passen. Lees nu net op het klusidee forum, waar ik mijn vraag ook heb gesteld, van iemand die zelfs contact heeft gezocht met de gemeente (linkje). Omdat het om een bergvliering gaat (okee in zijn geval zelfs in de garage), was een vergunning niet nodig.

Ook al is het wellicht eigen verantwoordelijkheid, het moet natuurlijk wel stevig in elkaar zitten.

In mijn geval zat er toen we het huis kochten al een vliering-achtige constructie in, op de dakspanten met 4x7 balken. Nu pakken we het echter even iets steviger aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:54
Ik kwam het op meerdere plekken tegen, maar weet zo niet meer of dat enkel forums waren. Snelle google levert dit op
https://www.klusidee.nl/F...vergunning-en-tips.35649/

Da basis zou idd zijn dat de constructie verandert. Dat is in jou ook het geval (lijkt me) omdat de muren die het dak dragen door de vliering extra belast gaan worden

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 21:21
Ik denk dat je het jezelf vrij moeilijk maakt.. Ik heb dit toevallig vd zomer gemaakt en moest 5 meter overspannen.. Ik heb na 3 meter een wandje gemaakt en een voorzolder van 2 meter.. De balken hoefden dus maximaal 3 meter te overspannen.
Ik heb daarvoor zelf 44x94 balken gepakt bij een HoH van 30cm.. Onderling de balken verbinden met elkaar verstevigt flink. Dit was volgens de timmerman hier dan ook ruim voldoende.. Je kan er makkelijk op liggen en spullen kwijt, maar was nooit van plan daar zelf tegels oid te leggen (vooral kerstspullen/kussens/etc)

Ik zou echt naar zo iets kijken en dan raveeldragers oid pakken voor je balken. Schroef er een regelwerk tegenaan met gipsplaten en laat het stucen en spuiten. Erop ligt 18mm OSB.. De raveeldragers zie je toch niet, want er zitten gipsplaten onder.. Voordeel is ook dat je een centraaldoos direct kwijt kan (dus lichtpunt hebt).. Het wordt anders wel erg rommelen met jouw plan. Ik weet niet hoe je dan gaat verlichten als het avond is?

Dat is zoveel makkelijker en scheelt enorm gedoe..

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 20-02-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
ID-College schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:17:
Ik denk dat je het jezelf vrij moeilijk maakt
Yup, dat is wel vaker het geval als ik een klus aan wil pakken. Wil eerst alle mogelijk beren op de weg kwijt, voordat ik de eerste boor in de muur zet. Met als gevolg dat alles veel langer duurt dan strikt noodzakelijk.

Mijn idee was de onderkant open laten, op de vliering kan ik prima de huidige lichtpunten verlengen tot onderaan. Daar door de vloer en iets van een lamp ophangen. Maar dat zijn de dingen die je altijd nog kunt fixen. Eerst dat frame maar eens.

Met het dicht maken moet je juist zeker zijn dat er geheel geen beweging in zit, anders gaat je stucwerk scheuren. Dat mogelijke probleem wil ik geheel uit de weg gaan met het open laten.

Maar als ik jou hoor met 44x94 op 3 meter, moet een maat als 44x144 zeker goed gaan op 3,7. Zal die maat er eens bijpakken in de houthandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Kaastosti schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:36:
[...]
Yup, dat is wel vaker het geval als ik een klus aan wil pakken. Wil eerst alle mogelijk beren op de weg kwijt, voordat ik de eerste boor in de muur zet. Met als gevolg dat alles veel langer duurt dan strikt noodzakelijk.

Mijn idee was de onderkant open laten, op de vliering kan ik prima de huidige lichtpunten verlengen tot onderaan. Daar door de vloer en iets van een lamp ophangen. Maar dat zijn de dingen die je altijd nog kunt fixen. Eerst dat frame maar eens.

Met het dicht maken moet je juist zeker zijn dat er geheel geen beweging in zit, anders gaat je stucwerk scheuren. Dat mogelijke probleem wil ik geheel uit de weg gaan met het open laten.

Maar als ik jou hoor met 44x94 op 3 meter, moet een maat als 44x144 zeker goed gaan op 3,7. Zal die maat er eens bijpakken in de houthandel.
Je stucwerk gaat scheuren als je geen latjes gebruikt maar direct je gipsplaten op je balken monteert.. door latjes te gebruiken heb je meer vering als je erop staat/ligt..
Het scheurt niet direct hoor, ik denk dat je het erger maakt dan het echt is..

Je kan naar 69x94 gaan (kan ook zijn dat die het waren) maar hoger was het niet.. gewoon om de 30cm en tussen de balken heb ik overal stukjes gedaan zodat ze onderling verbonden zijn. Als je dat secuur doet zit er echt geen beweging meer in.. kon er makkelijk aan optrekken :P

Is 144 wel extreem is voor mijn gevoel maar vond het ook lastig.. diegene die hier t timmerwerk deed zei dat het voldoende was.. daar moet je dan maar op geloven :P

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Excuus voor de topic bump, maar wilde toch nog even het eindresultaat laten zien.

Om een balkdikte te vinden die ik vertrouw, ben ik naar de lokale houthandel geweest. Twee balkjes neerleggen op de grond op de afstand van de overspanning, de balken van de beoogde dikte erop en daarop gaan staan. Bij de 50x125 zat er amper nog beweging in. Daar meerdere van naast elkaar, met multiplex er bovenop... ja, dat houdt wel. En zo begon de klus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0F918WOKfu4DC9s4ArcNpDGGjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5zX47ZK0ZbSb8IwvfkybH9X.jpg?f=fotoalbum_large

Goed gereedschap is het halve werk, deze geleende laser was echt super :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOa6SWYKFHlXo1tRs8Do1uvPtB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLGI252Qi0HL741Oi0Rgd0t7.jpg?f=fotoalbum_large

Met muurankers de eerste balk aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIZ1-YXO3jlvYGShKXnCfzwo2sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZofVwGbXdTzUAtsyJs8ecb2E.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde truukje aan de andere kant. Balkdragers aan beide kanten en de lange balken erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5Lv07s58f7xakeyydM-WunMmMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xpy25KAOAXxk2lUGx7KiX2UR.jpg?f=fotoalbum_large

Vlisotrap mag natuurlijk niet ontbreken. Toch maar in het midden, dat is in de praktijk handiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJnwcjcGtxM3tuuSS3PB3E1-vBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPPi7ktVBsZQY6iNgRNjto06.jpg?f=fotoalbum_large

Dan het rachelwerk aan het plafond voor de gipsplaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPpPbnh1xYplBEe7GrUjNGX6HR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7InEfrkpwkdeXeeqceA4lq9.jpg?f=fotoalbum_large

Nog best een bak ruimte daar boven, viel niet tegen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVRlR1TNmIvNVhoQPWloIylSeuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOd4lJyX7rLpefsPHG21Vnhq.jpg?f=fotoalbum_large

En als we toch bezig zijn, ook gewoon volstoppen met isolatie natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUDMS-4u3toWVu9CRyWn3zImubE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uru84Pr494E4DGJVNkcslSzC.jpg?f=fotoalbum_large

18mm mes-groef underlayment er overheen, dat helpt ook behoorlijk in de stevigheid. Wouw, ik heb een vliering. Aan de bovenkant in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2noUeCBEG_uKsHz67EbBiLX16GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHKhvuQjAsEF0nCR0yxlhAMi.jpg?f=fotoalbum_large

De onderkant heeft nog wat aandacht nodig. Stucen beginnen we zelf niet aan, maar we kennen een goeie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms1GGnDteJKfa76daUAfhKY5yus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7sgbznCp9wza2MRz6YqU6KF.jpg?f=fotoalbum_large

Dan krijg je dit, ziet er weer netjes uit. Almost there!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD8ombWGFp8dto6jAzrvzcdgew8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyGAySsGuqd8UoDnrqnvNzFn.jpg?f=fotoalbum_large

Maakt het toch wel netjes af zo d:)b

Heel blij mee! Zoals je ziet de muur ook meteen een ander kleurtje gegeven, doet wonderen met de uitstraling. Ook blij met de plafondhoogte van 2.40m. Het voelt als een echte kamer, zonder dat ik de hoogte mis.

Mooie klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:41
Erg mooie klus! Mag ik vragen waarom je er isolatiemateriaal in hebt gestopt? De aannemer die bij ons een vliering heeft geplaatst heeft dat niet gedaan. En hoe zit de vlizotrap ten opzichte van de trap naar zolder? Wij hebben 'm dwars op onze voorzolder, maar dan expres niet in het verlengde van de trap naar zolder zodat je er niet afkukelt als je met spullen de trap op/af gaat. Maar dat kan ik op je foto's niet zien.

Heb je de blauwe punt op de vliering wel meegeschilderd naar groen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
De isolatie vooral omdat de kamer er onder mijn werkkamer is, die in de winter een beetje behaaglijk moet zijn. Die punt hoeven we niet mee te verwarmen. Mijn idee is dat isolatie de warmte ook beter in de kamer houdt. Ben er nu mee bezig, dus dan maar meteen alles erop en eraan.

Onze zolder heeft een 'gang' gedeelte en een kamer, gescheiden door een deur. Als je van de vlizo zou vallen, kom je na een meter een muur tegen. Auw, maar geen drama. Heb voor de zekerheid wel een extra handgreep in de trap gemonteerd voor een beetje extra grip.

En nee, die blauwe punt blijft een mooie herinnering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:07
@Kaastosti Heel erg netjes gemaakt, complimenten! Ik wil binnenkort de trap van onze vliering vervangen en deze ziet er erg goed uit. Heb je toevallig een merk / type voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Knopsje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:58:
@Kaastosti Heel erg netjes gemaakt, complimenten! Ik wil binnenkort de trap van onze vliering vervangen en deze ziet er erg goed uit. Heb je toevallig een merk / type voor mij?
Ja hoor, dit is gewoon een "Altrex Vlizotrap Woodytrex Budget 3-delig 120x60 cm". Zal op zich niet veel verschillen van andere systemen, je koop het geheel in de bak. Zolang je die bak maar netjes monteert, werkt alles prachtig :)

Er zijn ook iets andere afmetingen, maar aangezien de vliering niet gigantisch is, wilde ik de trap zo smal mogelijk houden.

• ID-College
@Kaastosti : leuk om te zien. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt. Ik heb exact hetzelfde gedaan als jij (maar zonder isolatie) :) Jij hebt wel een stuk hogere balken, daarentegen heb ik minder hoge balken gebruikt en ze onderling nog verbonden op plekken (dan houden de balken ook nog aan elkaar vast).

Zelfde vlizotrap, zelfde opbouw, en ook elektra aangebracht. Netjes gewerkt, ziet er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
ID-College schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:45:
@Kaastosti : leuk om te zien. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt. Ik heb exact hetzelfde gedaan als jij (maar zonder isolatie) :) Jij hebt wel een stuk hogere balken, daarentegen heb ik minder hoge balken gebruikt en ze onderling nog verbonden op plekken (dan houden de balken ook nog aan elkaar vast).

Zelfde vlizotrap, zelfde opbouw, en ook elektra aangebracht. Netjes gewerkt, ziet er goed uit!
Thanks! Het was een flinke klus, vind beginnen altijd een ding, de eerste boor in de muur. Maar gelukkig hebben we vrienden die daar wat makkelijker in zijn. Dank @Wabs voor alle hulp.

Onderling verbinden was de backup optie mocht blijken dat het stuc breekt, maar tot op heden gaat het nog goed :)

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Graaf gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 20:36
@Kaastosti : dank voor starten van dit topic en zeer nuttig als inspiratie voor mijn eigen vliering projectje. Resultaat ziet er heel strak uit, fijn ook dat je foto's hebt toegevoegd!

Wat ik me nog afvroeg is hoe je de raveeldragers hebt vastgemaakt aan de balk aan de muur. Ik kan net niet helemaal goed zien wat voor (en hoeveel) bouten/schroeven je daarvoor hebt gebruikt. Weet jij nog zo wat je daarvoor gebruikt hebt?
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
pjbh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:19:
Wat ik me nog afvroeg is hoe je de raveeldragers hebt vastgemaakt aan de balk aan de muur.
Graag gedaan! Word er zelf ook altijd vrolijk van als mensen voortgang en eindresultaat laten zien, dus dan doe ik dat zelf ook :)

De raveeldragers zaten initieel vast met aan beide kanten een 5mm schroef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX1Qg1o3S3BzafFpffAp_ItX938=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1RnmhmEILVJWxjs65ixK4ZHq.png?f=user_large

Dat was al voldoende om er geheel geen beweging in te hebben als ik op een enkele balk ging zitten stuiteren. En er kwam nog multiplex bovenop, tot over de draagbalk aan de muur, dat maakt het geheel nog veel steviger.

Maar goed, overdimensioneren is ook een vak... dus heb ik er nog wat 10mm jetsers bijgedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yE7KFfVy0YsUk4hvazWNdlr3Nw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ZMhsxSVAK8mGBpmr6ZPJzZw.png?f=user_large

Als de bom valt, vinden ze hier nog een compleet intacte vliering d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Omdat dit topic toch een kick heeft gehad. Ik heb ook een vraag.

Wat is de reden om een balk aan de muur te monteren en daarna de raveeldragers aan de balk. In plaats van raveeldragers direct aan de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
SquareOne schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:33:
Omdat dit topic toch een kick heeft gehad. Ik heb ook een vraag.

Wat is de reden om een balk aan de muur te monteren en daarna de raveeldragers aan de balk. In plaats van raveeldragers direct aan de muur?
Ah die is makkelijk :) Op deze manier hoef je niet per raveeldrager hoogte te bepalen en uit te meten. Als die balk tegen de muur goed zit, ben je klaar. Je hebt veel meer flexibiliteit.

Daarnaast zit er ook nog elektra in de muur, waar je echt niet doorheen wilt boren. Met zo'n balk bepaal ik zelf waar ik de muur in boor, waarna ik helemaal vrij ben waar ik die raveelankers precies wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Kaastosti schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ah die is makkelijk :) Op deze manier hoef je niet per raveeldrager hoogte te bepalen en uit te meten. Als die balk tegen de muur goed zit, ben je klaar. Je hebt veel meer flexibiliteit.

Daarnaast zit er ook nog elektra in de muur, waar je echt niet doorheen wilt boren. Met zo'n balk bepaal ik zelf waar ik de muur in boor, waarna ik helemaal vrij ben waar ik die raveelankers precies wil hebben.
Nog wat aanvullende vragen.
Welke afmeting balken heb je uiteindelijk gebruikt voor aan de muur en de vloerbalken?

En welk type muurankers heb je gebruikt? Ik lees op de ene plek dat constructiepluggen worden geadviseerd en op de andere plek muurankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
SquareOne schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:08:
[...]
Nog wat aanvullende vragen.
Welke afmeting balken heb je uiteindelijk gebruikt voor aan de muur en de vloerbalken?

En welk type muurankers heb je gebruikt? Ik lees op de ene plek dat constructiepluggen worden geadviseerd en op de andere plek muurankers.
De afmeting balken stond er tussen, 50x125 voor beide, dat is wel zo makkelijk, bij een overspanning van 370cm. De tussenruimte is ook niet zo heel groot, multiplex erop, is echt een heel stevig geheel.

Om het geheel aan de muur te bevestigen deze dingen:
  • Draadeind M10
  • Fischer injectiemortel FIS V Plus 300 T
  • Carrosserieringen M10x30x2,5mm
  • Borgmoer M10
  1. Draadeinde op maat zagen en schuin afvlakken (anders gaan de borgmoeren er lastig op)
  2. De balk boren waar je de muur in wilt, puntjes op de muur
  3. Gaten in de muur boren
  4. Goed schoon blazen met een compressor (en stofzuiger, geeft bende)
  5. Injectiemortel er in, even wachten
  6. Draadeinde er in, als het even kan waterpas met een balkdikte plus minimaal 2cm uit de muur
  7. Wachten
  8. Balk erop (met hier en daar vast een extra duw nodig)
  9. Ringen erop, moeren erop en niets meer aan doen
Uiteindelijk gaan de kracht grotendeels naar beneden, niet van de muur af. De balken aan de muur worden ook weer tegen de muur gedrukt door de rest, dus er gaan vrij weinig gebeuren.

Pagina: 1