[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 450 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Thanks allen! @Wolly Dat roze spul is voorstrijk voor niet-zuigende ondergronden. Dit spul:

https://www.hornbach.nl/p...uartz-051-1-5-kg/5506389/

In principe niet nodig, maar het werd mij wel geadviseerd in de bouwmarkt. Gevalletje voor de zekerheid en het toch nog spannend vinden dus het zekere voor het onzeker willen nemen.

@wokkelz Ik heb bij Warmteservice een Henco perstang gehuurd, inderdaad een elektrische (en ook meteen de koppeling en het stuk buis daar gekocht!) Uiteindelijk was ik iets van 3 tientjes kwijt aan huur en 2 tientjes aan materiaal.

Ik wilde geen knelkoppeling inbouwen en voor solderen was ik waarschijnlijk minstens evenveel geld kwijt geweest, omdat ik daar ook geen materiaal voor heb. En dit is sneller + meer dummy proof.

@technopeuter Ga jij eens je mond spoelen. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Ethiron op 14-05-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@Ethiron heel mooi! Wel i.m.o. een gemiste kans om er niet meteen een verlaagd plafond in te zetten (of gewoon wat stucplaten er tegenaan te zetten en strak te stucen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@miicker de grap is juist dat er al een verlaagd plafond in zit! :) De hele boel is zo’n 10cm verlaagd door de vorige bewoner.

Alleen inderdaad niet met een inbouw spotje, waardoor het een constructieplafond lijkt door de opbouwlamp.

Vraag me trouwens niet waarom hij destijds niet die naad heeft gevuld en die structuurverf heeft aangebracht… maar zo waren er wel meer bijzonderheden.

Dat zou overigens wel relatief makkelijk nog aangepast kunnen worden.

Verder dank!

[ Voor 32% gewijzigd door Ethiron op 15-05-2025 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56
miicker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:20:
@Ethiron heel mooi! Wel i.m.o. een gemiste kans om er niet meteen een verlaagd plafond in te zetten (of gewoon wat stucplaten er tegenaan te zetten en strak te stucen.
tja, als ik het voorstel moet ik mijn mond spoelen bij een bak die 4cm te hoog zit ; :P

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
Mavamaarten schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Dat was dus mijn probleem. Na elk jaar is zo'n laken vergaan en moet je een nieuw laken halen. Leuk als je een oneindige bron hebt van oude witte lakens, maar die bron is bij mij opgedroogd. Ik zocht een duurzamere oplossing.
Kringloopwinkels, een euro per laken. Maar je hebt al wat anders

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

technopeuter schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:12:
[...]

tja, als ik het voorstel moet ik mijn mond spoelen bij een bak die 4cm te hoog zit ; :P
Terecht! Alleen complimenten, de rest censureren we of we waterboarden je in een fontein van 18x40cm :Y)

Nee hoor, just kidding. Alle feedback is welkom en leerzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-05 16:13
GodDamage schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:50:
Vandaag weer eens met vloertegels bezig geweest. Op Marktplaats 5,5 m2 tegels voor €15 gekocht en ik had nog aangebroken zak Eurocol 675, van bijna 4 jaar oud in de schuur staan. Die poederlijm was nog net zo goed als nieuw en ik had precies genoeg voor het vloertje in de nieuwe berging:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk is de Eurocol 717 ook nog goed gebleven dan heb ik toch een erg nette vloer in mijn tuinberging, voor weinug! Ik had deze tegels zelf niet zo snel nieuw gekocht en zeker niet voor de prijs waarvoor ze worden aangeboden.
Da's een serieus sjiek vloertje voor een schuurtje.
Nu schoenen uit voor je naar binnen gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:23:
Één van onze draaikiepramen gaat niet meer helemaal dicht. Linksboven lijkt iets het sluiten fysiek tegen te houden. Nu zat ik de scharnieren eens te vergelijken met een draaikiepraam dat wel normaal helemaal sluit, en ik vraag me af of deze knik in het scharnier (van het raam dat linksboven ergens door tegengehouden wordt bij helemaal sluiten) hoort te zitten?

[Afbeelding]
Inmiddels opgelost. Scharnier los geschroefd van het kozijn (5 schroeven) en aan bovenkant van het raam los gekoppeld. Met een hamer het scharnier recht geslagen (had niets te verliezen, dus proberen waard), teruggeplaatst, en werkt weer zoals 't hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
In de tuin zit de buitenkraan direct naast de gevel. Ideaal voor even een gietertje vullen, maar we willen nu een sproei-iets gaan maken. Wat druppelslangen, etc. Dit kan niet direct op de huidige buitenkraan.
Nu wil ik een 2de buitenkraan maken aan de rand van het terras/begin groen, tegen de schutting ofzo. Daar komt van het splitsen van slangen en de 'computer'. Dit is zo'n kleine 3 a 4 meter langs een muurtje, onder de terrastegels door. Kan dit met een normaal stukje tuinslang wat ik nog hebben liggen? Onder de tegels zit zand.
En, ik wil die tuinslang dan uit de grond zo'n 30cm omhoog, kraantje aan de schutting maken. Zijn er kranen die ik direct aan een tuinslang kan maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 12:51
Blomminator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:41:
In de tuin zit de buitenkraan direct naast de gevel. Ideaal voor even een gietertje vullen, maar we willen nu een sproei-iets gaan maken. Wat druppelslangen, etc. Dit kan niet direct op de huidige buitenkraan.
Nu wil ik een 2de buitenkraan maken aan de rand van het terras/begin groen, tegen de schutting ofzo. Daar komt van het splitsen van slangen en de 'computer'. Dit is zo'n kleine 3 a 4 meter langs een muurtje, onder de terrastegels door. Kan dit met een normaal stukje tuinslang wat ik nog hebben liggen? Onder de tegels zit zand.
En, ik wil die tuinslang dan uit de grond zo'n 30cm omhoog, kraantje aan de schutting maken. Zijn er kranen die ik direct aan een tuinslang kan maken?
https://www.tuinartikelen...uinslang-aansluiting.html

Of even zoeken op tyleen muurplaat en daar een kraantje in draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Slappyjoez op 16-05-2025 14:28 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 19:03
Blomminator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:41:
Slangen in de tuin ingraven zou ik met tyleen doen. Als ongevraagd advies zou ik nadenken over een eventuele keerklep als je het systeem permanent op de waterleiding / tuinkraan aangesloten houdt. Officieel mag een permanente aansluiting alleen met een overloopvat constructie. In de praktijk knalt bijna iedereen zijn gardena beregeningskastje op de buitenkraan en krijgt er niemand legionella oid. Een tussenweg zou een EA terugstroombeveiliging zijn. heb je iig iets van bescherming.

Veel info over ontwerp evt hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
doktervictor schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Slangen in de tuin ingraven zou ik met tyleen doen. Als ongevraagd advies zou ik nadenken over een eventuele keerklep als je het systeem permanent op de waterleiding / tuinkraan aangesloten houdt. Officieel mag een permanente aansluiting alleen met een overloopvat constructie. In de praktijk knalt bijna iedereen zijn gardena beregeningskastje op de buitenkraan en krijgt er niemand legionella oid. Een tussenweg zou een EA terugstroombeveiliging zijn. heb je iig iets van bescherming.

Veel info over ontwerp evt hier
En @Slappyjoez ; Mooi kraan!

Goed idee wel van een keerklep/overloopvat. Kans is niet zo groot, maar ja, het is wel permanent. Maar dan zou ik nu denken, dat die keerklep/vat al in de huidige buis/slang (?) naar buiten toe moet. Dit ligt ergens in de kruipruimte, wel met afsluiting voor de winter, maar geen idee verder van de opzet.
Dat kan ook in de kruipruimte. En staat dan los van deze extra kraan; het wordt een verlenging op het bestaande.

Zal morgen eens de tuintegel wippen, kijken of er nu een slang of buis ligt, om te zien hoe het verder kan geknoopt worden. het is nu voor ook tijdelijk, volgende week op vakantie, en wil voor die tijd wat slangen uitrollen. Permanente structuur komt later.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 16:24
@Ethiron mag ik vragen waar je dat zwarte sifon met bocht vandaan hebt? Ik heb dezelfde sifon, maar zonder bocht dus daar zit zo'n 'mooie' grijze :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Slappyjoez schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:26:
[...]

https://www.tuinartikelen...uinslang-aansluiting.html

Of even zoeken op tyleen muurplaat en daar een kraantje in draaien.
Kan er in zo'n tyleenmuurplaat ook (tijdelijk) een tuinslang worden gepropt? Qua maatvoering lijkt mij wel te passen.

Net even gekeken, maar de buitenkraanleiding is niet direct benaderbaar. Ik moet even wat aan elkaar knopen, voor de vakantie.
Dan kan ik nu tuinslang in de muurplaat proppen, kraantje erop, alles aansluiten.
Na de vakantie moet er dan vanuit de kruipruimte een tyleenslang komen naar einde terras+doorgetrokken naar einde tuin. Daar wil ik graag een buitendouche maken. Dus een aansluiting is dan wel zo handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

RobKJ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:35:
@Ethiron mag ik vragen waar je dat zwarte sifon met bocht vandaan hebt? Ik heb dezelfde sifon, maar zonder bocht dus daar zit zo'n 'mooie' grijze :/
Haha, ik vroeg mij al af of dit iemand ging opvallen.

Het vereist een beetje een creatieve oplossing. Je koopt een zwarte vloerbuis en die kort je vervolgens aan allebei de kanten van de bocht op de juiste lengte in.

https://www.gamma.nl/asso...Gn8BRDcBt0LEHciE8npA8aXIu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 27-05 19:03
Blomminator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:03:
[...]

En @Slappyjoez ; Mooi kraan!

Goed idee wel van een keerklep/overloopvat. Kans is niet zo groot, maar ja, het is wel permanent. Maar dan zou ik nu denken, dat die keerklep/vat al in de huidige buis/slang (?) naar buiten toe moet. Dit ligt ergens in de kruipruimte, wel met afsluiting voor de winter, maar geen idee verder van de opzet.
Dat kan ook in de kruipruimte. En staat dan los van deze extra kraan; het wordt een verlenging op het bestaande.

Zal morgen eens de tuintegel wippen, kijken of er nu een slang of buis ligt, om te zien hoe het verder kan geknoopt worden. het is nu voor ook tijdelijk, volgende week op vakantie, en wil voor die tijd wat slangen uitrollen. Permanente structuur komt later.

Thanks!
De crux zit m in permanente verbinding. Een tuinslang wordt over het algemeen losgehaald na gebruik (ofzo). Als je tyleenpijpen op je waterleiding net gaat schroeven dan is het officieel dus met een overloopvat en en vanaf dat vat een eigen pomp naar de tuin. Eigen pomp kan ook handig zijn voor je waterdruk. Druppel leiding is geen probleem, maar als je van die rotorsproeiers erop gaat zetten is jet vaak een ander verhaal.
Oplossing met vat en pomp kost wel meteen duur;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

koentjuh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:45:
Afgelopen week de sleutels van onze “nieuwe” woning gekregen, een vrijstaande woning uit 1910.

In de woning begonnen met slopen van de plafonds en gipswanden, beide geen isolatie en plafonds waren gemaakt van brandbaar zachtboard. Na een goede twee dagen met het breekijzer flink opgeschoten.

***members only***

Volgende stap is hout weghalen en dan de plafonds verder weghalen. We zijn nog aan het kijken of we het origineel weer kunnen laten namaken, mits beetje betaalbaar. Het verbouwen is al duur zat.

Ondertussen het bijgebouw, de garage, aan het verbouwen tot tijdelijke woonhuis voor de de periode dat we ons huis uit moeten en de nieuwe casa nog niet af is.

Ook hier lekker strippen en weer opbouwen, isolatie er tussen en osb platen gemonteerd. Ik denk dat we het vooralsnog niet laten stuccen, aangezien het daarna een werkplaats wordt. Ik ga nog even kijken of het haalbaar is om een nieuw betonnen vloertje te storten incl isolatie.

***members only***

Nu weer even terug in de huis wat af is, lekker rustig 😅
Mooi project! Je zou kunnen overwegen om het OSB in de tijdelijke woning wit te rollen, dan kijkt het toch even anders als het je woonkamer wordt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wokkelz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:46:
Ik heb een zonneweringscherm aan mijn (tuin)gevel hangen van een meter of 5 breed. Deze is electrisch, de kabel gaat precies achter de zonnewering mijn gevel in. Nu wil ik hier netjes een IP65/67 doos aan de muur monteren om de kabel van binnen te koppelen aan de kabel van buiten. De kabel aan het zonnescherm is te kort, vandaar het doorverbinden.
Durft iemand wat te roepen over het gewicht van het zonnescherm? Om de electradoos netjes te monteren, moet ik het zonnescherm even van de beugels halen, hebben we het dan over een gewicht wat gewoon te tillen is of kan ik beter zorgen voor een paar hoge schagen om het scherm op te vangen?
Je kunt ook zoiets gebruiken, misschien wat makkelijker. Heb ik ook gebruikt bij ons scherm.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

maartend schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:40:
Wat is een beetje stevige metalen stellingkast. Ik heb er nu een paar, die voldoen, behalve voor mijn elektrisch gereedschap. Dat is in totaliteit te zwaar. Maar zijn ook van die kasten van zwabbermetaal met dun zwabberhout.

Ik zoek dus iets stevigers, liefst max 100 euro als dat kan.

Oja, ik heb enkel Gamma en Karwei hier in de buurt, dus ws online bestellen

Afm ; 180x90x40
Als je van die stellingen van een paar tientjes hebt staan dan dit:
Boudewijn schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:00:
Ik heb van die dingen van Bauhaus, die zijn an sich niet enorm stevig, maar hetzij aan elkaar, hetzij aan de muur geschroefd heb je plotseling veel meer stevigheid. In de mijne staat gereedschap en ander vrij zwaar spul. Gaat prima.
Op zich kunnen ze redelijk wat gewicht hebben al lijken ze niet stabiel. Maar die ik nu hebt vastgeschroefd durf ik nu wel bovenop te gaan zitten. Bij een andere waar de MDF-plaatjes van waren gaan schimmelen in een eerdere schuur die vochtig was, heb ik wat 9mm OSB op maat gezaagd en erin gelegd. Meer dan stevig genoeg, mede omdat die stellingen aan de korte kant nog een extra liggertje hebben.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GodDamage schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:50:
Vandaag weer eens met vloertegels bezig geweest. Op Marktplaats 5,5 m2 tegels voor €15 gekocht en ik had nog aangebroken zak Eurocol 675, van bijna 4 jaar oud in de schuur staan. Die poederlijm was nog net zo goed als nieuw en ik had precies genoeg voor het vloertje in de nieuwe berging:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk is de Eurocol 717 ook nog goed gebleven dan heb ik toch een erg nette vloer in mijn tuinberging, voor weinug! Ik had deze tegels zelf niet zo snel nieuw gekocht en zeker niet voor de prijs waarvoor ze worden aangeboden.
Wow, leip vloertje in je schuur :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ethiron schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:58:
De afgelopen 1,5 maand ben ik in de weekenden bezig geweest met het renoveren van het toilet. Er zat niet heel veel tijdsdruk op omdat we op de 1e verdieping nog een toilet hebben.

De bedoeling was eerst om het toilet een snelle make-over te geven met kunststof platen die je over het bestaande tegelwerk heen plakt, maar dit bleek toch wel erg duur voor een medium resultaat. Bovendien was de huidige toilet echt veel te laag afgesteld, dus was dit meteen een kans om dat te fixen.

Aan materiaal ben ik uiteindelijk 1600 euro kwijt, wat tegenwoordig best schappelijk is als je kijkt naar offertes van 3000 tot 4000 euro incl. BTW (!).

Een hoop dingen heb ik voor het eerst gedaan: een inbouwreservoir plaatsen, tegelen, voegen, egaliseren, PVC plakken, henco waterleidingen persen...

En hoewel het meerendeel vlekkeloos ging, heb ik toch ook wat foutjes gemaakt. Gelukkig heb ik de meeste kunnen corrigeren.

Mijn leerpunten:
  • Leuk dat je een ruimtebesparend Geberit frame koopt van 8 cm (UP720), maar als je rioolbuis niet dicht genoeg bij de muur zit heb je daar niks aan en had je net zo goed de goedkopere UP320 van 12cm kunnen kopen...
  • Slagpluggen die technisch gezien kort genoeg zijn om niet aan de andere kant van de muur naar buiten te komen, kunnen toch een bult veroorzaken als je niet goed al het stof uit het boorgat haalt
  • Ik ben vergeten om een muurplaat te installeren op de waterleiding van het fonteintje. Dat wilde ik oplossen met een kraan met knelkoppeling direct op de waterleiding (gelukt), maar ik heb de waterleiding te kort op de muur afgezaagd, waardoor het rozet niet meer op de leiding past. Daarom nu afgekit.
  • Uit onzekerheid heb ik elke millimeter van de tegels in de lijm gezet en niet altijd de randjes schoongemaakt, met als gevolg dat de lijm ook uit de voegen kwam. Op de meeste plekken heb ik dat direct weggehaald, maar niet op allemaal. Het is op waterbasis, dus ik dacht dat later nog wel ging, maar dat viel vies tegen. Uiteindelijk mijn multitool moeten gebruiken.
  • In mijn enthousiasme na werktijd nog even snel het fonteintje opgehangen. Netjes de bovenkant van het fonteintje afgemeten op de muur op 90cm. Vervolgens vergeten om vanaf die 90cm terug omlaag te rekenen voor de boorgaten, waardoor ik de boorgaten op 90cm heb gehoord. Gevolg: bovenkant van het fonteintje zit niet op 90cm maar op 94 cm... :+
  • Maar de belangrijkste les hieruit is, blijkt maar weer: "vaak ben je te bang!" Gewoon doen!
Maar in het kader van geen praatjes maar plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag bij het lezen in eerste instantie alleen de eerste foto en zag niet dat er meer waren. Ik dacht "knap, maar dat had moderner gekund". En toen scrolde ik verder :+ Echt netjes hoor. Petje af. Verder helemaal eens, vaak ben je te bang. Maar dan helpt het wel enorm als je geen tijdsdruk hebt - je enige badkamer zal qua stress toch een ander verhaal zijn, zeker met een gezin denk ik.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

JT schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:38:
[...]

Ik zag bij het lezen in eerste instantie alleen de eerste foto en zag niet dat er meer waren. Ik dacht "knap, maar dat had moderner gekund". En toen scrolde ik verder :+ Echt netjes hoor. Petje af. Verder helemaal eens, vaak ben je te bang. Maar dan helpt het wel enorm als je geen tijdsdruk hebt - je enige badkamer zal qua stress toch een ander verhaal zijn, zeker met een gezin denk ik.
Thanks, leuk om te horen! Dat van die badkamer is zeker waar.

Over twee weken ga ik zelf de badkamer verbouwen en vrouwlief is begin augustus uitgerekend van onze eerste, dus die druk voel ik inderdaad wel. Maar wel vertrouwen opgebouwd door de toiletrenovatie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ethiron schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Over twee weken ga ik zelf de badkamer verbouwen en vrouwlief is begin augustus uitgerekend van onze eerste, dus die druk voel ik inderdaad wel. Maar wel vertrouwen opgebouwd door de toiletrenovatie!
Hoogzwanger en dan een grote verbouwing _/-\o_ even wat ongevraagd advies: zorg voor veel ventilatie zo snel mogelijk zo veel mogelijk VOS (Vluchtige Organische Stoffen) het huis uit is daarbij je doel. . en koop eventuele meubels e.d. zo vroeg mogelijk en laat ze uitgassen op een kamer met veel ventilatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ethiron schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Dat is helemaal spannend :P Misschien handig om te kijken waar je eerst mee begint zodanig dat andere zaken nog in gebruik kunnen blijven tot je op het punt aankomt dat dat ook echt moet gaan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ethiron schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:58:

[list]
• Leuk dat je een ruimtebesparend Geberit frame koopt van 8 cm (UP720), maar als je rioolbuis niet dicht genoeg bij de muur zit heb je daar niks aan en had je net zo goed de goedkopere UP320 van 12cm kunnen kopen...
Nee want bij de UP320 zit er een stuk frame in de weg waar bij de UP720 de buis direct naar beneden kan. Je 'bochtstraal' is korter. Met een UP320 zit het midden van je buis altijd op ten minste 9 cm ten opzichte van voorkant frame, bij UP720 is dat ten minste 5 cm. Tussen die 5 en 9 cm kom je er alleen met een UP720. Dus als je (niet-te-verplaatsen) rioolbuis in de grond de locatie van de wc bepaalt, bespaar je met een UP720 altijd ruimte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:45

Vliegvlug

Flight Simple

@Ethiron flinke klus zeg en mooi geworden! (y)

Waar is de extra lichtknop links buiten de WC voor die je hebt aangelegd?
Dacht eerst ter vervanging van de bestaande knop in de WC maar die zit er ook nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4g0o9WKHIUXiRefSekEz6Azig0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1tCezd39BS8NLanIEwEbhx34.jpg?f=user_large
Is dat een wisselschakeling zodat je de lamp zowel binnen als buiten kan bedienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

twain4me schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:56:
[...]

Hoogzwanger en dan een grote verbouwing _/-\o_ even wat ongevraagd advies: zorg voor veel ventilatie zo snel mogelijk zo veel mogelijk VOS (Vluchtige Organische Stoffen) het huis uit is daarbij je doel. . en koop eventuele meubels e.d. zo vroeg mogelijk en laat ze uitgassen op een kamer met veel ventilatie. :)
Thanks voor de tips! Even verdiept in VOS en inderdaad een goed idee!
JT schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Dat is helemaal spannend :P Misschien handig om te kijken waar je eerst mee begint zodanig dat andere zaken nog in gebruik kunnen blijven tot je op het punt aankomt dat dat ook echt moet gaan.
Ja dat zou inderdaad makkelijk zijn. Gelukkig hebben we ook nog familie op loopafstand wonen. Desondanks voel ik toch pressure.
Bobmeister schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Nee want bij de UP320 zit er een stuk frame in de weg waar bij de UP720 de buis direct naar beneden kan. Je 'bochtstraal' is korter. Met een UP320 zit het midden van je buis altijd op ten minste 9 cm ten opzichte van voorkant frame, bij UP720 is dat ten minste 5 cm. Tussen die 5 en 9 cm kom je er alleen met een UP720. Dus als je (niet-te-verplaatsen) rioolbuis in de grond de locatie van de wc bepaalt, bespaar je met een UP720 altijd ruimte. :P
Hmm oké dan toch geen weggegooid geld! :P
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:54:
@Ethiron flinke klus zeg en mooi geworden! (y)

Waar is de extra lichtknop links buiten de WC voor die je hebt aangelegd?
Dacht eerst ter vervanging van de bestaande knop in de WC maar die zit er ook nog:
[Afbeelding]
Is dat een wisselschakeling zodat je de lamp zowel binnen als buiten kan bedienen?
@Vliegvlug thanks!

De vorige bewoner had in de meterkast twee schakelaars gemaakt: eentje voor de grondspots in de voortuin en eentje om het buitenstopcontact te schakelen.

Probleem is dat de jassen van de kapstok af moeten om de meterkastdeur te openen. Lijkt een kleine moeite, maar in de praktijk gingen die grondspots daardoor nooit aan en pakte ik eerder een verlengsnoer dan dat ik het buitenstopcontact aan schakelde.

Die twee schakelaars heb ik dus verplaatst naar de gang zodat ik de lampen en het stopcontact makkelijk kan schakelen! :*)

Dat wilde ik al langere tijd doen, maar ik had geen mogelijkheid om het makkelijk op een nette manier te doen. Nu de ombouw van het toilet open was kon ik makkelijk naar de kruipruimte boren en de elektraleiding in de ombouw verwerken zonder in de gang opnieuw te hoeven stucen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

Ethiron schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:25:

@Vliegvlug thanks!

De vorige bewoner had in de meterkast twee schakelaars gemaakt: eentje voor de grondspots in de voortuin en eentje om het buitenstopcontact te schakelen.

Probleem is dat de jassen van de kapstok af moeten om de meterkastdeur te openen. Lijkt een kleine moeite, maar in de praktijk gingen die grondspots daardoor nooit aan en pakte ik eerder een verlengsnoer dan dat ik het buitenstopcontact aan schakelde.

Die twee schakelaars heb ik dus verplaatst naar de gang zodat ik de lampen en het stopcontact makkelijk kan schakelen! :*)

Dat wilde ik al langere tijd doen, maar ik had geen mogelijkheid om het makkelijk op een nette manier te doen. Nu de ombouw van het toilet open was kon ik makkelijk naar de kruipruimte boren en de elektraleiding in de ombouw verwerken zonder in de gang opnieuw te hoeven stucen :P
Ah, op die manier. Goed van de gelegenheid gebruik gemaakt om dat meteen ook aan te pakken, is inderdaad een stuk handiger twee goed bereikbare schakelaars op de gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:51
Vraag ivm fornuisgroep.

Ik ga een automaat aanschaffen voor mijn inductie ; 7350W.

nu zie ik 2 verschillende soorten automaten eigenlijk;
2x1p+N
en
2-polig + 2 nul

Oh, en dan zie ik ook nog Resi9 2P+2N , maar ik denk dat dit hetzelfde is als 2-polig + 2 nul?

Ik veronderstel dat het iets met het onderberken te maken heeft, maar kan iemand me in Jip/Janneke taal zeggen wat het verschil is of wat het betekend?
Ik kom er nl niet precies uit en wil het wel weten. Gaat naar een Perilex WCD

Klopt het dat 2P bedoeld is als ik 2 verschillende fases gebruik en 1P als ik 2 groepen op 1 fase zet?
En als ik nog niet zeker weet wat ik ga doen, kan ik dan het beste een 2P gebruiken, mits bovenstaande klopt?

[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 17-05-2025 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-05 17:09
Jrz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Haha ok, ik weet bij wie ik moet zijn mocht ik ooit een gaatje nodig hebben :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGZdIk2Xpdrb5xPDwG9ss6a_SDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZpTtLm0fumJNYKX4xxAzv6v.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid ook nog een Hilti PS85 multiscanner gehuurd. Het beton was goed hard maar ben er na een paar uur toch schoon doorheen gekomen. 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 22:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

maartend schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:36:
Vraag ivm fornuisgroep.

Ik ga een automaat aanschaffen voor mijn inductie ; 7350W.

nu zie ik 2 verschillende soorten automaten eigenlijk;
2x1p+N
en
2-polig + 2 nul

Oh, en dan zie ik ook nog Resi9 2P+2N , maar ik denk dat dit hetzelfde is als 2-polig + 2 nul?

Ik veronderstel dat het iets met het onderberken te maken heeft, maar kan iemand me in Jip/Janneke taal zeggen wat het verschil is of wat het betekend?
Ik kom er nl niet precies uit en wil het wel weten. Gaat naar een Perilex WCD

Klopt het dat 2P bedoeld is als ik 2 verschillende fases gebruik en 1P als ik 2 groepen op 1 fase zet?
En als ik nog niet zeker weet wat ik ga doen, kan ik dan het beste een 2P gebruiken, mits bovenstaande klopt?
Het grote kookplaat aansluiten topic :Y

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 17:45
Heren,

enkele vragen omtrent bevestigen van thermood ( verticaal ) voor een tuinhuis.

vragen:
- Het thermowood die ik zal plaatsen wil ik eigenlijk bevestigen zonder schroeven te zien. Echter zal mijn oorspronkelijk idee niet lukken, namelijk in de tand en groef nagelen. Als ik het enkel op die manier zou doen hangt de andere zijde van de plank dus helaas niet vast..
vraag; is er een manier om het thermowood te zien in de afbeelding onzichtbaar te bevestigen?

-Welke manier van bevestigen en daar aan gekoppelde nagels / schroeven:
Om de werken vlot te laten lopen wil ik een schieter kopen. Ik heb al bosh materiaal dus zou ik een accu tacker van bosh huren/kopen.
Vraag; Voldoet deze tacker naar jullie idee, wetende dat het thermowood 27mm dik is en de panlatten 38mm? En welke nagels raden jullie aan in gebruik met deze tacker?

Om de hoek te maken te maken van het tuinhuis, zou ik de tand en groef van beide kanten van de plank afzaken. Vervolgens in 2 zagen en dan de vlakke kant gebruiken om de hoek te maken. Als er betere manieren zijn om dit te doen hoor ik het graag maar ik vermoed dat die er eigenlijk niet zijn.

schieter bosh:
https://www.toolnation.nl...03uyqAEAQYAyABEgJZ_fD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoMwHvC8_tTCPwu5bGvMwx39MHE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zv0OUkRn7rItuQSQztKQHLFa.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 17:22
Je kan even zoeken op het 'forestlines' systeem. Is een systeem waarmee je oa onzichtbaar kan bevestigen. Je krijgt dan wel verticale aluminium profielen in het zicht, en wellicht is het voor een tuinhuis overkill? Ik heb hiermee onlangs onze gevel bekleed (samen met padoek hout).

Overigens is het vooral om de brandwerendheid van een gevel te verhogen.

Qua tacker moet je vooral oppassen dat je niet te diep in het hout schiet denk ik? Even spelen met de instellingen en wellicht bestaan er iets van bolkop-achtige nieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:19
Om het laminaat rondom mijn deurkozijn af te werken dien ik wat plakplinten te plaatsen.
Als ik ze in de huidige situatie wil plaatsen moet ik mijn deur inkorten omdat anders te weinig ruimte is tussen de deur en de vloer (deur schaaft over plakplint).

Deur inkorten is een mega lastig karwei en kan ik zeker niet alleen buiten dat ik het gereedschap niet heb.

Zijn er manieren om houten plakplinten wat "dunner" te schaven? De plakplinten kit ik vast op het laminaat.

[ Voor 4% gewijzigd door BaBoK op 19-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
BaBoK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:33:
Om het laminaat rondom mijn deurkozijn af te werken dien ik wat plakplinten te plaatsen.
Als ik ze in de huidige situatie wil plaatsen moet ik mijn deur inkorten omdat anders te weinig ruimte is tussen de deur en de vloer (deur schaaft over plakplint).

Deur inkorten is een mega lastig karwei en kan ik zeker niet alleen buiten dat ik het gereedschap niet heb.

Zijn er manieren om houten plakplinten wat "dunner" te schaven? De plakplinten kit ik vast op het laminaat.
Achterkant op de grond liggen. Bandschuurmachine erover...daarna b.v. dubbelzijdig plakband en of houtlijm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:07

valluik

Probeert ook maar wat

BaBoK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:33:

Is het een optie om de kier rond je vloer af te kitten ter plaatse van je deur? Want zo'n plakplintje gaat op den duur toch een keer schuren vermoed ik, zeker als er beweging plaatsvindt. Merk hier ook dat de deur hem toch af en toe raakt en dat wordt vanzelf lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:19
valluik schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Is het een optie om de kier rond je vloer af te kitten ter plaatse van je deur? Want zo'n plakplintje gaat op den duur toch een keer schuren vermoed ik, zeker als er beweging plaatsvindt. Merk hier ook dat de deur hem toch af en toe raakt en dat wordt vanzelf lelijk.
Ja dat is zeker mogelijk, dan moet ik een kit in kleur kopen.
Ervaringen met merken qua kit uitgevoerd in bijv. een bruine kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-05 19:24
BaBoK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Ja dat is zeker mogelijk, dan moet ik een kit in kleur kopen.
Ervaringen met merken qua kit uitgevoerd in bijv. een bruine kleur?
Siliconenkit, transparant grijs valt weinig op. Bij kit in kleur trekt de heldere kleur soms meer aandacht dan je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 23:14
Ottoseal heeft prachtige matte kit en structuurkit in verschillende kleuren. Valt heel veel minder op dan standaard kit of half glimmend trijs.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik ben bezig met een buitenkeuken gemaakt van blokken. Deze ga ik met cementstuc afwerken. Ik heb stucprofielen van 7mm, zodat er een mooie laag op komt.

Wat is de normale werkwijzen wanneer het een half muurtje is? En dan om precies tevzijn hoe die stucprofielen te monteren. Aan weerszijde natuurlijk 1, maar moet er ‘bovenop’ ook een profiel? Dat lijkt me best een gedoe en volgens mij heb je met links en rechts een profiel een goede houvast om de bovenzijde ook een mooie hoek te stuccen.

Heb al vaker gestuct, maar nog nooit een halfhoge muur waar je een ‘bovenzijde’ hebt. Ik vind ook geen voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:13
Vraagje: binnenkort wordt de keuken geplaatst. Ik doe nu de laatste stopcontacten en merk nu dat de perilex inbouw niet past in deze inbouwdoos. Hoe los ik dat op? Een opbouw? Deze doos vervangen zal wel niet meer lukken? Is voor mij 1e keer dat ik met perilex te maken heb. 🤣
Edit: ik krijg de doos wel los en eruit alleen zitten de draden erg vast.

2e vraag: maakt het nog uit hoe ik de draden monteer. Ik zie verschillende schema's online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxQ4nnD7Co_geBAbabioBcCCta0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyKwddI4iSE7I0iL93vbV1Yg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Davidrrr op 20-05-2025 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat voor een schakeling moet het worden. Kookgroep met 2 aparte groepen neem ik aan? want anders snap ik de kleuren niet of ik kan ze niet goed zien. Ik zie 2x zwart, 2x blauw en 1x groen geel? Of is het toch bruin/grijs/zwart/blauw en geel-groen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@Davidrrr Ik zou het als hint zien om een Merten MEG1011-9019 aansluitplaat te gebruiken ipv een perilex :)

En als je een 3-fase netaansluiting hebt netjes op een kracht groep, niet een kookgroep. Hoe hoog of laag je keukenboer ook springt.

@Cyberpope Ik zie netjes bruin, zwart, grijs, blauw en geel-groen.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-05-2025 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:13
Cyberpope schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:14:
Wat voor een schakeling moet het worden. Kookgroep met 2 aparte groepen neem ik aan? want anders snap ik de kleuren niet of ik kan ze niet goed zien. Ik zie 2x zwart, 2x blauw en 1x groen geel? Of is het toch bruin/grijs/zwart/blauw en geel-groen?
Het is inderdaad bruin grijs zwart blauw en geel-groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 27-05 17:22
Septillion schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:36:
@Davidrrr Ik zou het als hint zien om een Merten MEG1011-9019 aansluitplaat te gebruiken ipv een perilex :)

En als je een 3-fase netaansluiting hebt netjes op een kracht groep, niet een kookgroep. Hoe hoog of laag je keukenboer ook springt.

@Cyberpope Ik zie netjes bruin, zwart, grijs, blauw en geel-groen.
Wat is het voordeel van zo'n Merten aansluitdoos boven een perilex aansluiting? Het is iets Duits, lijkt het?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:15
Jannibal23 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Wat is het voordeel van zo'n Merten aansluitdoos boven een perilex aansluiting? Het is iets Duits, lijkt het?
Een perilex aansluiting is leuk, maar er bestaat geen gestandaardiseerde aansluit-volgorde voor.
Dat betekent dat iedereen die er iets op aan wil sluiten eerst moet kijken hoe de draden in het stopcontact zitten, hoe de draden in de meterkast zitten.
Dan is het voordeel van een stekker in een stekkerdoos over direct draadjes in wago-klemmen stoppen al weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 11:05
Elektramat heeft er een artikel over geschreven. er is inderdaad geen standaard voor 2P-N maar belangrijkste is dat je het zelf goed vastlegd en consequent kleur codering gebruikt!.
https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/
Zelf gedaan volgens deze en dat ook op de groepenkaart geschreven en onder de Perilex WCD achter de keuken.

[ Voor 41% gewijzigd door soepah op 20-05-2025 09:10 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@Jannibal23 Goedkoper, neemt minder ruimte in, makkelijker aan te sluiten en geen gedoe met het feit dat er net zo veel standaarden voor Perilex bestaan als dat er aansluitmogelijkheden zijn...

@soepah Zelfs voor 3-fase zijn er meerdere standaarden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
iemand ervaring met een meubel maken van multiplex meubelplaten (12 mm in mijn geval).
Wil een hoofdeind voor een bed maken met daarin opbergruimte. Twijfel of deze platen als ik ze in verstek zaag wel heel blijven (gaat het multiplex niet versplinteren dan?)
kan ze ook koud / haaks op elkaar zetten, maar krijg ik dan de randen netjes afgewerkt?

evt primeren en dan dun laagje roodband en/of renovlies? of schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

roodband op multiplex? ik geloof dat ik niet begrijp wat je doel is. wat wil je maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 07:52

TGEN

Hmmmx_

soepah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:30:
twain4me schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:37:
roodband op multiplex? ik geloof dat ik niet begrijp wat je doel is. wat wil je maken?
Ik denk dat hij lakplamuur bedoelt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 15:54
iemand ervaring met een meubel maken van multiplex meubelplaten (12 mm in mijn geval).
Wil een hoofdeind voor een bed maken met daarin opbergruimte. Twijfel of deze platen als ik ze in verstek zaag wel heel blijven (gaat het multiplex niet versplinteren dan?)
kan ze ook koud / haaks op elkaar zetten, maar krijg ik dan de randen netjes afgewerkt?

Strakke zaagsnede met schuren en schilderen is echt niks mis mee hoor.. Hier ook al mijn knieschotten van multiplex gedaan, waar je ook letterlijk tegen de zaagsnede aankijkt.. Echt zeer netjes.. Ligt dan vooral aan je eigen zaagkunsten of botheid van je zaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
twain4me schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:37:
TGEN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:07:
[...]

[...]

Ik denk dat hij lakplamuur bedoelt.
Midden in een ruimte een vrijstaand hoofdbord van een bed als roomdivider zoals b.v.: (Plaatje Google) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCy0AEVarILKCkAcKCw5uniLbEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hxwxeDqa2NOaBSkrhIFugRt.webp?f=fotoalbum_large

Als ik dit van hout laat, verwacht ik dat je de verbinding blijft zien.
Met roodband / stuc dacht ik om er een laagje "op te zetten" zodat je het vlak maakt? maar wellicht dat het door werken en matig hechten niet goed gaat?
Behang er overheen direct (glas/renovlies of behang) verwacht ik ook dat de naden weer zichtbaar worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 13:53
Op zo'n oppervlakte zou je ook haast kunnen denken een frame te bekleden met gipsplaat en de naden te stucen, maar mogelijk met de gewenste opbergmogelijkheden wel wat lastig. Wel lekker voor wat extra gewicht wat je wel wil op een roomdivider.
Goed plamuren, schuren, grondverf, weer schuren en schilderen moet toch ook wel een strak resultaat kunnen geven.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Davidrrr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:51:
Vraagje: binnenkort wordt de keuken geplaatst. Ik doe nu de laatste stopcontacten en merk nu dat de perilex inbouw niet past in deze inbouwdoos. Hoe los ik dat op? Een opbouw? Deze doos vervangen zal wel niet meer lukken? Is voor mij 1e keer dat ik met perilex te maken heb. 🤣
Edit: ik krijg de doos wel los en eruit alleen zitten de draden erg vast.

2e vraag: maakt het nog uit hoe ik de draden monteer. Ik zie verschillende schema's online.

[Afbeelding]
ach ja Perilex... wat je ook doet: met een zwarte stift L1, L2, N1, N2 opschrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:57

Wokschotel

Op 6 wielen

Weet iemand wat voor schroefje dit is? Het is een schroefje om het deksel/deurtje op een kastje vast je zetten, waarin de elektronica van een poortopener zit. Ik kan in mijn schroeven voorraad nergens een schroefje vinden met vergelijkbare schroefdraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNEWJy0W7VXbIS3QaRhWKnov9Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQUdDnYj31OUYqBfIxmBFEs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjW-4TQWH3TZdwhFqdJZaCV1aE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXbZ1ikX1efBdmxfCM4XXMEs.jpg?f=fotoalbum_large

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:32
@Wokschotel Lijkt mij een gewone zelftapper / plaatschroef, misschien ook wel in een grote Hornbach te vinden.
https://schroeven24.nl/wat-is-een-zelftapper/

https://www.schroevenxl.n...ppers-plaatschroeven.html

[ Voor 24% gewijzigd door habbekrats op 20-05-2025 18:30 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nu ik de smaak te pakken heb ook begonnen met een egelhuisje:

Afbeeldingslocatie: https://www.egelbescherming.nl/wp-content/uploads/2024/11/bouwtekening-afbeelding.png

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Members only:

Alles van al dan niet verzaagd resthout (latjes zijn bijvoorbeeld verzaagd rhombushout).

Hierna een bankje maken van resthout voor een overgebleven kussen voor een tuinbankje. Die hebben we van een eerdere bank en die zat zeer fijn. Ik heb van die planken van 4x25cm ofzo, 3 stuks. Daarnaast balken van 17x7cm, dat wordt de zijkant/armleuning.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 22:38
Ondertussen gaat het slopen gestaag door. We proberen zoveel mogelijk casco te slopen en vanuit daar alles weer opnieuw op te bouwen.

Members only:

Tot zo ver! Helaas is de eerste container (10 kuub vol) dus eerst maar even nieuwe regelen voordat we verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik hoopte bij de eerste foto al dat ze alleen zijn weg gewerkt maar nog wel terug te vinden zijn, gelukkig kreeg ik mijn antwoord bij de laatste foto!

Die unieke shit is mooi om te zien, De woning waar ik mee bezig ben is sinds 1908 bijna elke 20 jaar wel iets aangebouwd en veranderd voorzover ik kan zien aan de houten vloer en historische vergunningen.
Niet zo mooi als de jouwe, maar wel iets goedkoper in de verzekering met een plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Schway schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:29:
Ik hoopte bij de eerste foto al dat ze alleen zijn weg gewerkt maar nog wel terug te vinden zijn, gelukkig kreeg ik mijn antwoord bij de laatste foto!

Die unieke shit is mooi om te zien, De woning waar ik mee bezig ben is sinds 1908 bijna elke 20 jaar wel iets aangebouwd en veranderd voorzover ik kan zien aan de houten vloer en historische vergunningen.
Niet zo mooi als de jouwe, maar wel iets goedkoper in de verzekering met een plat dak
Het is inderdaad een mooie ontdekkingsreis in de verandering van woonbehoefte over een periode van 120 jaar :-) Daarom een voorliefde voor oude huizen!

Qua verzekering hebben we ons inderdaad wel een beetje vergist in de kosten. We hebben nog overwogen om het dak te vervangen voor een schroefdak met riet. Dat scheelt circa 50% in de premie, maar weegt niet op tegen de kosten van vervanging aangezien het dak nog wel een goede 20 jaar meekan. Misschien nog maar wel eens met de verzekering bellen of er een tussenoplossing mogelijk. Ligt straks van binnen helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:07

valluik

Probeert ook maar wat

koentjuh schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Het is inderdaad een mooie ontdekkingsreis in de verandering van woonbehoefte over een periode van 120 jaar :-) Daarom een voorliefde voor oude huizen!

Qua verzekering hebben we ons inderdaad wel een beetje vergist in de kosten. We hebben nog overwogen om het dak te vervangen voor een schroefdak met riet. Dat scheelt circa 50% in de premie, maar weegt niet op tegen de kosten van vervanging aangezien het dak nog wel een goede 20 jaar meekan. Misschien nog maar wel eens met de verzekering bellen of er een tussenoplossing mogelijk. Ligt straks van binnen helemaal open.
Even de vraag omtrent vochthuishouding daargelaten (maar riet ademt best aardig van zichzelf), je kan het rieten dak wellicht van onderaf isoleren. Zorg er in dat geval in ieder geval voor dat er geen luchtspouw tussen je rietpakket en het dakbeschot zit, want dat zorgt voor een schoorsteeneffect bij brand en is voor zover ik weet vaak de reden voor de hogere premies. Wellicht is dat een optie en kan je dak 'gewoon' 20 jaar nog mee.
Vet huis! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
valluik schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:18:
[...]

Even de vraag omtrent vochthuishouding daargelaten (maar riet ademt best aardig van zichzelf), je kan het rieten dak wellicht van onderaf isoleren. Zorg er in dat geval in ieder geval voor dat er geen luchtspouw tussen je rietpakket en het dakbeschot zit, want dat zorgt voor een schoorsteeneffect bij brand en is voor zover ik weet vaak de reden voor de hogere premies. Wellicht is dat een optie en kan je dak 'gewoon' 20 jaar nog mee.
Vet huis! _/-\o_
Ik ga nog even met de rietdekker overleggen wat een goede manier van isoleren is. Hij heeft mij met klem benadrukt dat eerst goed af te stemmen, omdat anders mogelijk het riet van binnenuit gaat rotten.

Dank! Het is soms nog wel even in je arm knijpen dat we dit hebben kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 15:47
Ik wil graag het trappengat en onze slaapkamer/persoonlijke kamers gaan "renoveren". Een paar jaar geleden hebben wij bij de aankoop van het huis al het oude lelijke behang van de muren gehaald en uit tijdsnood de betonnen muren direct geschilderd ( achteraf toch maar tijd willen insteken maar ja), waardoor er allemaal oneffenheden in zitten. Nu wil ik dus die muren aanpakken en wil dit graag met renovlies gaan doen, is dit te doen over geschilderde muren? Moet ik dit dan alsnog voorstrijken na het schuren van de muren, er zitten al 2 lagen verf op sowieso. Ik hoor graag tips en tricks :)

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-05 15:58
@koentjuh Als je het glas in lood er heel uit kun halen, kun je dit ook in dubbel/tripple glas laten plaatsen.
Dan zit je glas-in-lood dus in een dubbel of tripple raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Bytebandit schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]

Voor de zekerheid ook nog een Hilti PS85 multiscanner gehuurd. Het beton was goed hard maar ben er na een paar uur toch schoon doorheen gekomen. 😅
Om met mijn nieuwe wc avontuur verder te gaan zoek ik wat advies. Ik wil dit weekend de rioolbuis gaan plaatsen en aansluiten op de hoofdafvoer die in mijn kruipruimte ligt. Hoe pak ik het aansluiten daarop het beste aan?

Ik zal een gat moeten maken in de bestaande hoofdafvoer (zin in ..). Ik zat te denken om het af te tekenen en allemaal kleine gaatjes rondom te maken, of iets van een gatenzaag. Daarop een pvc klemzadel bevestigen/verlijmen met daarop de correcte aansluiting voor de rioolbuis. Is dat een beetje in de juiste richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Bytebandit schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Om met mijn nieuwe wc avontuur verder te gaan zoek ik wat advies. Ik wil dit weekend de rioolbuis gaan plaatsen en aansluiten op de hoofdafvoer die in mijn kruipruimte ligt. Hoe pak ik het aansluiten daarop het beste aan?

Ik zal een gat moeten maken in de bestaande hoofdafvoer (zin in ..). Ik zat te denken om het af te tekenen en allemaal kleine gaatjes rondom te maken, of iets van een gatenzaag. Daarop een pvc klemzadel bevestigen/verlijmen met daarop de correcte aansluiting voor de rioolbuis. Is dat een beetje in de juiste richting?
Ik zou een gatenboor gebruiken.

YouTube: Klemzadel plaatsen: handige tips van Martens Kunststoffen

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
koentjuh schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:21:
Ondertussen gaat het slopen gestaag door. We proberen zoveel mogelijk casco te slopen en vanuit daar alles weer opnieuw op te bouwen.
Tot zo ver! Helaas is de eerste container (10 kuub vol) dus eerst maar even nieuwe regelen voordat we verder gaan.
Zo'n verbouwing verdient wat mij betreft een eigen topic _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Bytebandit schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Kan je niet beter met een schuifmof werken in plaats van een klemzadel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-05 13:11
Ik neem aan dat je op een liggende afvoer moet aansluiten.
Gebruik een schuifmof en machette stroom T-stuk. Zaag een stukje van de liggende buis door waar het T-stuk moet komen en links of rechts een extra stukje waar de schuifmof komt.
Dat stukje van 1m kan je later weer gebruiken. Schuif de schuifmof over de buis en zet het T-stuk op zijn plaats.

[ Voor 3% gewijzigd door SCO89 op 22-05-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytebandit
SCO89 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:06:
Ik neem aan dat je op een liggende afvoer moet aansluiten.
Gebruik een schuifmof en machette stroom T-stuk. Zaag een stukje van de liggende buis door waar het T-stuk moet komen en links of rechts een extra stukje waar de schuifmof komt.
Dat stukje van 1m kan je later weer gebruiken. Schuif de schuifmof over de buis en zet het T-stuk op zijn plaats.
Vanuit totale onwetendheid, maar wat maakt jouw oplossing beter dan een klemzadel? Ik moet namelijk dan in een buis gaan zagen en een mof er omheen gaan zetten, die al sinds 1974, hoe zeg ik dat netjes, fecale verontreiniging transporteert. :+ Met een klemzadel is dat deel toch iets minder confronterend. Nogmaals, ik heb dit nooit eerder gedaan, dus ik heb totaal geen benul welke van de twee betere is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
Henkhuppelschot schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:01:
@koentjuh Als je het glas in lood er heel uit kun halen, kun je dit ook in dubbel/tripple glas laten plaatsen.
Dan zit je glas-in-lood dus in een dubbel of tripple raam.
Dat is inderdaad een andere optie de we verkennen. Nadeel van die oplossing is dat het qua look en feel wel echt modern wordt. We gaan er over nadenken, maar dat moeten we nog met zo veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-05 14:15
Bytebandit schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Vanuit totale onwetendheid, maar wat maakt jouw oplossing beter dan een klemzadel? Ik moet namelijk dan in een buis gaan zagen en een mof er omheen gaan zetten, die al sinds 1974, hoe zeg ik dat netjes, fecale verontreiniging transporteert. :+ Met een klemzadel is dat deel toch iets minder confronterend. Nogmaals, ik heb dit nooit eerder gedaan, dus ik heb totaal geen benul welke van de twee betere is.
Steviger/duurzamer en minder kans op lekkages bij correcte verbinding. Als je er prima bij kunt zou ik ook altijd kiezen voor een schuifmof.
Stevige handschoenen aan en gaan met die banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:30
Ik heb een probleem bij een deur, de deurkozijnpaneel sluit niet goed aan met de muur.
Zit 2cm lucht tussen het paneel en de muur, hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik ben geen stukadoor, en he dus verkeerd gedaan. of moet acryl dicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Prins32 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Steviger/duurzamer en minder kans op lekkages bij correcte verbinding. Als je er prima bij kunt zou ik ook altijd kiezen voor een schuifmof.
Stevige handschoenen aan en gaan met die banaan!
Het lijkt me inderdaad ook een stevigere oplossing dan een manchet. Die rubberen afsluitringen die in zo'n mof zitten werken die ook voor langere termijn? Het liefst vervang ik die niet over 10 jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 17:34
Als je toilet aan het eind van een buis 110 zit kun je volstaan met een wafix bocht 90gr 110mm en een excentrische verloopring wafix 110x90. Gewoon grijs of desnoods PP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:17
Hebben jullie een idee hoe goed de kleur matching is tussen Sigma S2U Nova en de Sigma Interieur binnenlak van de bouwmarkt (zijdeglans RAL9010).
Met de laatste heb ik alle kozijnen en deuren binnen gedaan (afgelopen jaar), prima spul voor de prijs.
Ik moet nog de (vuren) trap van eerste naar 2de verdieping verfen. Het hout werk van de trap loopt over in de reeds geverfde traphekjes die weer overlopen in 2 deurkozijnen.
De S2U nova zal iets duurzamer zijn op de tredes enzo, zou dat enorm opvallen vergeleken met de kozijnen/deuren? De traphekjes kan ik eventueel nog wel voorzien van 1 laag nieuwe lak om het kleur verschill minimaal te houden.

Trap naar 2 de verdieping wordt vrijwel nooit met schoenen belopen, mogelijk dat ik de traptredes ook met een paar jaar voorzien van een ombouw kitje. Momenteel wat buiten budget en de trap had ik 1 jaar geleden al grof geschuurd maar toen niet aan te gekomen uiteindelijk door andere klussen. Zal nu weer opnieuw licht moeten schuren maar dat is geen probleem.

En nog even kijken of ik eerst de muur ga sausen of eerst trap verfen. Moet voor het sausen met een trap op de trap :F om overal bij te komen, daaruit gezien is eerst muur doen wel zo handig. Maar de muur is extreem ruw (0.5cm dikte structuur) dus afplakken van die nieuwe muurverf is dan weer drama bij het doen van de trap.
(gok dat het wordt, trap schuren --> grondverf --> muurverf--> traplicht schuren --> aflakken)

Muurverf tips? Gezien er lastig bij te komen is wil ik het nu goed doen met zoiet als:
Sigma Pearl Clean Matt of Sikkens Alphacryl Pure Mat SF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bellevue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 20:44

Kopse kanten van je houtplaten in het volle zicht kan je het beste een (grenen) latje op lijmen. Is wel bewerkelijk (nabewerken met de schaaf etc) maar geeft wel mooiste resultaat ... Zo heb ik meerdere op maat gemaakte meubelstukken in huis staan van de hand van mijn oude heer, ooit eens opgeleid als scheepstimmerman.

De jacht is mooier dan de vangst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:51
Wat is goede, matte, muurverf voor op gestucte muren in de keuken, en de kleuren ,oetn gemengd zijn?
Voor de woonkamer hebben we Flexa Creations en zijn nogal gecharmeerd van de beschikbare kleuren die je kunt pakken. Maar geen idee of dat ook wat leuke waardig is ; vet, kookvocht, spetters,enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Guldan

Thee-Nerd

@koentjuh mijn ouders hebben antieke koestal raampjes. Daar zit het dubbelglas achter. Dat gaat ook wel goed qua condens, maar zolang het vocht aan de voorkant wat weg kan zie je het niet.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:28:
Wat is goede, matte, muurverf voor op gestucte muren in de keuken, en de kleuren ,oetn gemengd zijn?
Voor de woonkamer hebben we Flexa Creations en zijn nogal gecharmeerd van de beschikbare kleuren die je kunt pakken. Maar geen idee of dat ook wat leuke waardig is ; vet, kookvocht, spetters,enz.
Ik heb overal sikkens rezisto op laten spuiten hier thuis. Schrobverf, ideaal voor je keuken (of het hele huis dus). Is mat (juist) en wordt voor je gemengd.

Ik zal wel een snob zijn maar Flexa staat toch wel als minder bekend. Als je de Flexa kleur die je wil opschrijft mengt Sikkens hem ook voor je ;) . Mevrouw Boudewijn heeft bij Flexa/Histor/Hornbach kleurenwaaiers verzameld en wat testers, met de gekozen kleuren naar Sikkens en Sikkens emmers mee naar huis in de gewenste kleuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 22-05-2025 23:34 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hier ook het hele huis (muren, plafond) met Sikkens Alpha Rezisto. Ik kwam laatst achter vet vlekken op mijn plafond van een paar dagen oud. Doekje er over en weg. (Vraag mij niet hoe die daar kwamen. Dat is nogsteeds een raadsel). Zelfde voor de tomaten saus op de keuken muur achter de kookplaat. Doekje er over en weg nadat het er een paar uur had gezeten. Niets meer van te zien. Echt top spul. Het is ook mat dus je hebt niet die glinstering er in die je bij andere coatings hebt voor achter de kookplaat.

Waar je met normale latex de kleur op je doekje krijgt komt nu de kleur van je doekje op de muur 😜.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:17
Voor de keuken heb ik Relius cleancoat gebruikt werkt ook perfect qua afschrobbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:59
Wij hebben in ons hele huis Flexa muurverf gebruikt (iets van 8 emmers), allemaal zonder problemen, ziet er prima uit.
In de keuken hebben we Flexa Easycare keuken gebruikt, hier zijn we ook zeer tevreden over, prima schoon te maken. Ik snap niet wat sommige mensen hier tegen Flexa hebben…

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Luchtenburger schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:15:
Wij hebben in ons hele huis Flexa muurverf gebruikt (iets van 8 emmers), allemaal zonder problemen, ziet er prima uit.
In de keuken hebben we Flexa Easycare keuken gebruikt, hier zijn we ook zeer tevreden over, prima schoon te maken. Ik snap niet wat sommige mensen hier tegen Flexa hebben…
Wellicht dat ze stuk beter zijn geworden de afgelopen 20 jaar. Maar 20 jaar geleden wat het product bijna zoduur als de professionele alternatievent terwijl de kwaliteit een heel stuk minder was. Dus wil ik het niet meer hebben. (Zo had ik even een schoon water lek en de kleur droop zo van de muur af, wit vergeelde snel).

Ook paar jaar gelden nog bij vrienden met flexa geverfd (wel lak, geen muurverf). Vond hem echt minder fijn werk en minder goed dekken. Zie nu ook meer verkleuring en meer beschadigingen). Gezien sikkens via verf.nl slechts marginaal duurder is, weet ik het wel.

Dus dat heb ik tegen flexa. Consumentenprut voor hoge prijs.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mn qua dekking mindere ervaringen met flexa aan mijn kant. Ik ben liever 10€ meer kwijt en 3 uur sneller klaar dan andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03
Vloris schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Een perilex aansluiting is leuk, maar er bestaat geen gestandaardiseerde aansluit-volgorde voor.
Dat betekent dat iedereen die er iets op aan wil sluiten eerst moet kijken hoe de draden in het stopcontact zitten, hoe de draden in de meterkast zitten.
Dan is het voordeel van een stekker in een stekkerdoos over direct draadjes in wago-klemmen stoppen al weer weg.
Komt ook nog bij dat de meeste doorsnee Perilex contactdozen nogal breekbaar zijn. Of althans, het deel wat erin zit waar je de draden op aansluit. Schijnt nogal een kwaaltje te zijn. Ik had er gelukkig 3 gekocht toen ik er eentje aan ging leggen. Bij de eerste twee, brak het materiaal van die kroonsteen die erin zit gewoon af..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03
Boudewijn schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:45:
Mn qua dekking mindere ervaringen met flexa aan mijn kant. Ik ben liever 10€ meer kwijt en 3 uur sneller klaar dan andersom :)
Ik heb hier in huis Histor Monodek Clean gebruikt voor de binnenmuren, was tijdens de verbouwing hier in de aanbieding, geloof 40% korting ofzoiets.

Erg tevreden over, goed afneembaar, slijtvast. Sikkens wordt altijd als de gouden standaard gezien, ik moet eerlijk zeggen de erker buiten is met Rubbol geschilderd, dat is na 2 jaar al aardig lelijk aan het worden waar het houtwerk aan de achterkant met nota bene Action buitenlak is gedaan en er nog keurig uitziet.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:42

dragonhaertt

@_'.'

Mee eens!
Ik heb sigma superlatex mat gekocht bij Verfwinkel.nl.
Daar kan je ook in elke kleur laten mengen die je wil, van elk willekeurig merk.

Bij goed aanbrengen in 1 x dekkend, en natuurlijk een stuk prettiger werken. Weinig druppels, droogt mooi egaal.

Een goed gereedschap of materiaal maakt het klussen ook gewoon een stuk leuker! _/-\o_

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

Jrz

––––––––––––

Met de duurdere merken kan je vaak ook nog een keer er overheen. Goede manier van werken (goede ondergrond, voorstrijk, goed mengen!) is belangrijker dan een 'beter' merk.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed werken lijkt me logisch. Als je methode ruk is kun je vloeibaar goud op je muren smeren maar wordt het alsnog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Jrz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Met de duurdere merken kan je vaak ook nog een keer er overheen. Goede manier van werken (goede ondergrond, voorstrijk, goed mengen!) is belangrijker dan een 'beter' merk.
Het ene is niet belangrijker dan het ander. Een goede voorbereiding is een randvoorwaarde om het uberhaupt mooi te krijgen. Goed merk verf zorgt ervoor dat je beter en fijner kan werken en het eindresultaat mooier wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 10:25
Ik zit met een vraagje over het aansluiten van een radiator. Op onze bovenverdieping zitten twee radiatoren naast elkaar waarbij de leidingen laag langs de vloer lopen. Ze zitten nu een beetje provisorisch aangesloten met PEX, maar ik wil dat graag vervangen voor 15mm koper omdat dat iets steviger is.

Om de zijkanten clean te houden (ik weet het, ironisch met een leiding langs de vloer) zou ik het liefst de Euroconus aansluitingen aan de onderkant van de radiator gebruiken. Deze zitten echter in lijn van elkaar onder aan de radiator, dus het zal even puzzelen worden hoe dit er bij de eerste radiator netjes uit ziet als de leidingen vanaf daar ook door moeten naar de tweede.. Is er een gebruikelijke manier om daar de leidingen aan te leggen naast het gebruik van een passeerbocht? Of bestaat er misschien een soort onderblok waarmee je kunt "daisy chainen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een algemene frustratie met schilders.

Wij hebben nu meerdere keren schilders langs laten komen voor schilderwerkzaamheden, zowel simpel 'sauzen' als aflakken. Veelal zijn er toch problemen geweest met druipers, geen strakke afwerking,of gemiste stukken.

Hebben jullie nog specifieke tips om op te letten voordat we een partij aanhaken (of goede partijen in de regio Leiden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:32
Amplified schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:47:
Ik heb een algemene frustratie met schilders.

Wij hebben nu meerdere keren schilders langs laten komen voor schilderwerkzaamheden, zowel simpel 'sauzen' als aflakken. Veelal zijn er toch problemen geweest met druipers, geen strakke afwerking,of gemiste stukken.

Hebben jullie nog specifieke tips om op te letten voordat we een partij aanhaken (of goede partijen in de regio Leiden ;))
Volgens mij let je daar al op ;)

Dus niet meteen de hele factuur betalen en terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:05

-CJ

Not remastered

Hele stomme vraag; ben voor het eerst MDF aan het verven en heb nu Flexa grondverf. Ik gebruik een microvezel roller en ik krijg het er gewoon niet strak op, ik doe 1 laag met de roller en het resultaat is golvend/rimpelig. Wat doe ik fout?

Resultaat was hetzelfde met een speciale Gamme grondverf schuimroller. Voorbewerking is schuren met korrel 120/240 en daarna schoonmaken met thinner.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-CJ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:01:
Hele stomme vraag; ben voor het eerst MDF aan het verven en heb nu Flexa grondverf. Ik gebruik een microvezel roller en ik krijg het er gewoon niet strak op, ik doe 1 laag met de roller en het resultaat is golvend/rimpelig. Wat doe ik fout?

Resultaat was hetzelfde met een speciale Gamme grondverf schuimroller. Voorbewerking is schuren met korrel 120/240 en daarna schoonmaken met thinner.
Normaliter ontvet je voor het schuren.
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

-CJ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:01:

Ongegrond MDF? Daar heb je nooit genoeg aan 1 grondlaag om dat dekkend te krijgen.

1) Ontvet (ja voor het schuren)
2) schuren
3) Grondverf met 10% verdunning
4) Grondverf normaal
5) Schuren (echt goed, totdat het weer glad is. De buitenste vezel hebben veel vocht/verf opgenomen en zijn gaan zwellen).
6) De grondverflaag waarop je gaat lakken.

Dat komt dus omdat ze vezels veel vocht opnemen en dan zwellen. Je hebt MFD die daarvoor behandeld is en gegrond MDF. Maar standaard MDF zuigt zoveel op dat de plaat direct niet meer glad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:05

-CJ

Not remastered

@Wolly @Cyberpope

Ontvetten voor het schuren? Wat is dan de beste manier om het stofvrij te maken? Ik gebruik ook perslucht en daarna dan thinner. Of alleen ff afblazen en dan met een droge doek/borstel?

Ik zal na een volgende poging eens een foto maken.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
-CJ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:21:
@Wolly @Cyberpope

Ontvetten voor het schuren? Wat is dan de beste manier om het stofvrij te maken? Ik gebruik ook perslucht en daarna dan thinner. Of alleen ff afblazen en dan met een droge doek/borstel?
Afblazen/stofzuigen is altijd goed, eventueel daarna met een vochtige (dus niet natte) doek afnemen.
Pagina: 1 ... 450 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/