With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Perslucht zou ik zelf niet snel gebruiken als het vanuit een compressor komt, kans is nl. groot dat je dan weer olie op je houtwerk spuit.-CJ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:21:
@Wolly @Cyberpope
Ontvetten voor het schuren? Wat is dan de beste manier om het stofvrij te maken? Ik gebruik ook perslucht en daarna dan thinner. Of alleen ff afblazen en dan met een droge doek/borstel?
Ik zal na een volgende poging eens een foto maken.
Van klussen krijg je grijze haren
Je bent echt niet de enige. Het komt vaak voor dat je een gerenommeerde schilder inschakelt, veel geld moet betalen, vervolgens komen er (en daar heb ik in principe niks op tegen) een groepje oostblokkers langs om het werk te doen en dat is hit and miss. Het kan goed gaan maar ik merk regelmatig op dat het “snel snel” gedaan wordt en dat met name voorwerk afgeraffeld wordt. Dan kunnen ze er dure verf tegenaan smeren maar dan is het binnen een paar jaar alweer slecht.Amplified schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:47:
Ik heb een algemene frustratie met schilders.
Wij hebben nu meerdere keren schilders langs laten komen voor schilderwerkzaamheden, zowel simpel 'sauzen' als aflakken. Veelal zijn er toch problemen geweest met druipers, geen strakke afwerking,of gemiste stukken.
Hebben jullie nog specifieke tips om op te letten voordat we een partij aanhaken (of goede partijen in de regio Leiden)
M’n schoonouders hebben het vrij goed en hebben al 2 gerenommeerde bedrijven over de vloer gehad voor schilderwerk binnen voor houtwerk en het is gewoon broddelwerk, verf laat na 2 jaar alweer los op plekken.
Gelukkig hebben ze op mijn advies nooit van te voren volle mep betaald.
De een liet niks meer horen, de ander begon eerst te zeiken tot ze door hadden dat het eerst goed moest voordat het volledige bedrag betaald zou worden. Die hebben het uiteindelijk wel opgelost maar wat mij betreft lopen veel schildersbedrijven 20 jaar achter op stucadoors.
Adjust non olet, plerumque...
Eens, wel afhankelijk welke compressor setup je gebruikt.fenrir schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Perslucht zou ik zelf niet snel gebruiken als het vanuit een compressor komt, kans is nl. groot dat je dan weer olie op je houtwerk spuit.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het lijkt er op dat ik de losse slang nergens kan bestellen, alleen compleet met verwarmingselement.
Iemand nog tips voor reparatie? Ik zat zelf te denken aan zelf vulkaniserende tape of Tesa Reparatie Tape Extreme
Vaak bu'j te bang!
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Ik zou op zoek gaan naar een andere slang, desnoods een ander type slang. Tape gaat niet lang houden.-tom-562 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:49:
Korte vraag, onze vaatwasser functioneerde niet meer. M'n vriendin stond al op het punt om een nieuwe te kopen, maar na wat diagnose en onderzoekswerk ben ik er achter gekomen dat een van de rubber slangen van het verwarmingselement bij de pomp gescheurd is.
Het lijkt er op dat ik de losse slang nergens kan bestellen, alleen compleet met verwarmingselement.
Iemand nog tips voor reparatie? Ik zat zelf te denken aan zelf vulkaniserende tape of Tesa Reparatie Tape Extreme
[Afbeelding]
Zelf zou ik zeggen: rubber slang met de juiste diameter haal je bij een vijver winkel ofzo. Desnoods een autodealer of sloperij, als het maar de juiste diameter heeft. Op maat maken mag geen probleem zijn
Zelf vulkaniserende tape kan het tijdelijk oplossen, maar hier zou ik iets permanents op willen hebben.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb er nu een, 30 jaar oud, met dat blauwe dieptebeperkingsdingetje en niet echt meer tevreden. Ik moet zelf mijn schroever perfect rechthouden en dat gaat wat prut in rotte hoekjes. En ze gaan precies niet meer diep genoeg.
Voor mijn TXS18 heb ik deze: https://www.festool.nl/ac...eaanslagen/493539---dd-dcmaartend schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:36:
Ik ben op zoek naar goede ervaringen met een gipsplaat schroefbit.
Ik heb er nu een, 30 jaar oud, met dat blauwe dieptebeperkingsdingetje en niet echt meer tevreden. Ik moet zelf mijn schroever perfect rechthouden en dat gaat wat prut in rotte hoekjes. En ze gaan precies niet meer diep genoeg.
Werkt echt perfect, goed instelbaar. Ik zou eens kijken of er een dergelijk accessoire bestaat voor jouw merk schroefmachine.
Wow, 140 euro. Ik heb er gewoon een nodig voor een normale bitbevestiging, DeWalt. Voor ong 100 schroeven.Zaphara schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Voor mijn TXS18 heb ik deze: https://www.festool.nl/ac...eaanslagen/493539---dd-dc
Werkt echt perfect, goed instelbaar. Ik zou eens kijken of er een dergelijk accessoire bestaat voor jouw merk schroefmachine.
Gewoon een nieuw bitje halen bij de Gamma/Praxis/Hornbach/whatever? 30 jaar oud zal een wat versleten bit zijn? Ik heb zo'n simpele van de bouwmarkt en prima tevreden over.maartend schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Wow, 140 euro. Ik heb er gewoon een nodig voor een normale bitbevestiging, DeWalt. Voor ong 100 schroeven.
Ik googlede even op gipsplaat schroefbit, en je krijgt resultaten tussen 2 en 10€. Ik zou zeggen… gewoon eentje kopen en proberen. Je valt er jezelf geen buil aan.maartend schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:36:
Ik ben op zoek naar goede ervaringen met een gipsplaat schroefbit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb recent deze gekocht, ook voor maar een klein handje vol schroeven. Werkte prima, veel beter dan het 20 jaar oude bitje uit de gereedschapslade van pa. Als je bit niet lekker uitlijnt op de kop van de schroef dan willen ze wel eens doordraaien, maar dat hebben ze allemaal wel. En uiteindelijk moet je toch je bit recht op de schroef/schroef recht op de plaat hebben, anders gaat de kop niet mooi je gipsplaat in...maartend schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Wow, 140 euro. Ik heb er gewoon een nodig voor een normale bitbevestiging, DeWalt. Voor ong 100 schroeven.
[ Voor 6% gewijzigd door dunedanh op 24-05-2025 12:44 ]
Gewoon een normaal PH2 bitje pakken zonder zo'n krans.maartend schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Ik vind het helemaal niks in ieder geval. Bitje slaat door als de krans tegen de gipsplaat komt, schroef beschadigd, en na een paar honderd schroeven is het bitje ook versleten. Met een beetje pech zit je schroef alsnog niet op de goede diepte. Het is een beetje als fietsen met zijwieltjes. Je valt niet om, maar lekker fietsen is het ook niet
Als je een beetje throttle control hebt met je wijsvinger schroef je ze zonder enkele moeite op de goede diepte. Zeker met een moderne slagschroefmachine.
Ervan uitgaande dat dat wisselschakelaars zijn, ja!c-nan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:09:
Is dit de juiste manier van het aansluiten van 2 wisselschakelaars icm 2 lampen.
Ik wil beide lampen tegelijk kunnen schakelen vanaf 2 plekken.
[Afbeelding]
Al is de laatste draad (tussen schakelaar en lamp) meestal zwart. (Schakeldraad)
Dit wordt een 'wisselschakeling' genoemd, als je meer plaatjes wil googlen.
[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 24-05-2025 17:41 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Op zoek naar wat ideeën.
:strip_exif()/f/image/T91ahderDsCOddkGG3mYa5Dp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o0M8GHyk0Kg0z8PXI1SQPp6y.jpg?f=fotoalbum_large)
Het idee is om de koppen van het multiplex af te dekken met houten decorstrips.
Als je decorstrips ook nog op de rand van de gordingen doet, wordt het te druk. Kitten is een lastig karwei, want de naden zijn soms vrij dik, zeker waar de metalen balkdragers zitten.
Iemand een gouden tip om het mooi af te werken? Een subtiele architraaf kan ik niet vinden bij de bouwmarkt (Hornbach).
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zelf zou ik de aftimmering rond de ramen of meestucen (uiteraard niet op hout) of het hout iets uit laten steken zodat je er tegenaan kan stucen daarna schilderen/lakken
de naad tegen de balk zou ik stucen, insnijden en daarna kitten. de balkdrager had ik liever in het plafond gezien, wellicht is een koofje langs de muur nog mogelijk om hem in weg te laten vallen, maar mee schilderen (of zwart maken) kan ook wel netjes zijn.
Nog een kleine tip denk iets eerder na over de afwerking je komt anders al snel op latjes hoekjes, stripjes etc uit. En hoewel het prima netjes kan zijn heeft het vaak een soort DHZ uiterlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 24-05-2025 19:29 ]
Dus eerst schroefgaten, naden en spleten dichtsmeren en dan kitten dus?
[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 24-05-2025 19:38 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dan zou ik er een V van snijden (of in iedergeval zorgen dat het minimimaal een paar mm is om te vullen) en vullen met uniflott vervolgens as de stuc bijna droog is langs het hout een mes halen (zodat de kans nog groter is dat het daar los gaat scheuren. ) en dan kitten. (balk e.d. afplakken geeft het netste resultaat.)timovd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:36:
@twain4me het idee was om te kitten, maar met de balkdragers zijn de spleten wat groter uitgevallen dan gehoopt.
Dus eerst schroefgaten, naden en spleten dichtsmeren en dan kitten dus?
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-05-2025 19:49 ]
Ik heb een wand met witte latex geverfd en in de keuken op sommige plekken deze ter bescherming overschilderd met "Trae lyx - Natural finish mat".
Nu wil ik de wand opnieuw latex-en en zit nu met de vraag: hoe ga ik dat doen over die Trae Lyx?
Iemand ervaring mee
Het gaat om dit;

https://www.verf-plaza.nl/trae-lyx-naturel-finish/
* The Eagle ook wel nieuwsgierig, ik heb een dergelijke laag van alabastine in de keuken op de muur zitten.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Misschien een lijst er omheen ter breedte van de ruimte boven en onder (is hopelijk gelijk?) het dakraam. Dus tot aan de balken. Het is dan wel een brede lijst, maar dekt wel alle af te werken plekjes af. Gewoon van 12mm multiplex/mdf maken, evt met een detail er in dmv een bovenfrees.timovd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:32:
Nieuwe Velux dakramen geplaatst. De gipsplaten zitten bevestigd op metal stud met daar achter uiteraard isolatie.
Op zoek naar wat ideeën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je decorstrips ook nog op de rand van de gordingen doet, wordt het te druk. Kitten is een lastig karwei, want de naden zijn soms vrij dik, zeker waar de metalen balkdragers zitten.
Iemand een gouden tip om het mooi af te werken? Een subtiele architraaf kan ik niet vinden bij de bouwmarkt (Hornbach).
:strip_exif()/f/image/blXhrqe4tm2MkSFZPFNvPCou.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6kNpKde2oaNte6gr21Gbxf5k.jpg?f=fotoalbum_large)
In een ander topic al gepost maar hier kan hij natuurlijk ook prima
Dit is mijn projectje van een paar weken terug. Dit was eerst een kale muur in onze kelder/kantoor en extra kastruimte is nooit verkeerd. Dus op basis van Billy's een nieuwe kast gemaakt waarbij ik twee uitgangspunten had het moet lijken alsof het maatwerk is en je mag niet meer zien dat een Billy de basis is geweest.
In beide ben ik aardig geslaagd, dus blij met het resultaat.
Multiplex eruit, gisplaat erin. En lekker meestuccen. Zo heb ik precies zo’n zelfde afwerking voor een dubbel velux raam gemaakt. Mooier dan welke sierstrip dan ook. Je moet toch nog stuccen zo te zien. Waarom niet de dagkanten meepakken.timovd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:32:
Nieuwe Velux dakramen geplaatst. De gipsplaten zitten bevestigd op metal stud met daar achter uiteraard isolatie.
Op zoek naar wat ideeën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In badkamer dan wel, maar dit doet het hem wel als finishing touch.
[ Voor 16% gewijzigd door t14wo op 25-05-2025 09:22 ]
Mee eens.t14wo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Multiplex eruit, gisplaat erin. En lekker meestuccen. Zo heb ik precies zo’n zelfde afwerking voor een dubbel velux raam gemaakt. Mooier dan welke sierstrip dan ook. Je moet toch nog stuccen zo te zien. Waarom niet de dagkanten meepakken.
In badkamer dan wel, maar dit doet het hem wel als finishing touch. [Afbeelding]
Maar goed , als je het dan al strak wil hebben dan had ik de gipsplaten ook over de gordingen laten lopen.
Ik heb nog wel mijn twijfels over de volgende dingen:
- kabel: YMvK kabel 5x2.5 de juiste kabel? 5x4mm heeft denk ik weinig zin omdat voor 22kW er 6mm nodig is, en dat lijkt me weer al te gek? Lengte zal 9 meter zijn vanaf meterkast
- hoe zorg ik ervoor dat ik in de toekomst wat lengte aan de buitenkant van de kabel overhoudt. Een wallbox heeft al snel 20-30cm nodig, terwijl een buiten wcd daar geen ruimte voor heeft. Misschien iets met een verdeeldoos met buiten wcds erop, maar dat vind ik niet zo. Of de kabel buiten nog 20cm laten doorlopen en dan pas de buiten wcd, maar dan zit er wel een flinke knik in de kabel. Iemand een nette/slimme oplossing
- welke diameter steenboor voor een kabel. 5x2.5 is 13mm. 16mm boren en de kabel er doorheen trekken? Of wat ruimer, 20mm en kabel door buis geleiden? Is zoiets goed te doen met een SDS-plus met steenboor (https://www.toolstation.nl/labor-sds-plus-hamerboor/p10420)
Andere dingen om aan te denken?
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Vaak bu'j te bang!
Lastschakelaar/werkschakelaar/lastscheider binnenshuis zodat je wat hebt tegen grappenmakers.inquestos schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:38:
Ik ben de voorkkant van mijn woonkamer aan het isoleren met een voorzetwand. Dus nu het moment om door de spouwmuur een aansluiting te maken voor een wallbox voor een elektrische auto. Momenteel staat de gemeente dit echter niet toe (kabel zou over troittoir gaan), maar wil voor de zekerheid wel een kabel aanleggen naar buiten. Voor nu kan ik daar dan een buitenstopcontact realiseren, kan ik mijn auto daar optioneel nu al aan opladen, of wat gereedschap buiten. En in de toekomst een wallbo of wie weet iets waar ik nu nog niet aan denk (warmtepomp staat nu op plat dak).
- kabel: YMvK kabel 5x2.5 de juiste kabel? 5x4mm heeft denk ik weinig zin omdat voor 22kW er 6mm nodig is, en dat lijkt me weer al te gek? Lengte zal 9 meter zijn vanaf meterkast
- hoe zorg ik ervoor dat ik in de toekomst wat lengte aan de buitenkant van de kabel overhoudt. Een wallbox heeft al snel 20-30cm nodig, terwijl een buiten wcd daar geen ruimte voor heeft. Misschien iets met een verdeeldoos met buiten wcds erop, maar dat vind ik niet zo. Of de kabel buiten nog 20cm laten doorlopen en dan pas de buiten wcd, maar dan zit er wel een flinke knik in de kabel. Iemand een nette/slimme oplossing
- welke diameter steenboor voor een kabel. 5x2.5 is 13mm. 16mm boren en de kabel er doorheen trekken? Of wat ruimer, 20mm en kabel door buis geleiden? Is zoiets goed te doen met een SDS-plus met steenboor (https://www.toolstation.nl/labor-sds-plus-hamerboor/p10420)
[Afbeelding]
Waterdichte opbouwdoos/kabeldoos/lasdoos waar je met WAGOs verder kan, richting je huidige WCD bijv. en in de toekomst gewoon nog weer een stukje 5x2,5mm2 naar de EVSE.
Bijv. deze: https://www.sandervunderink.nl/abb-kabeldoos-3665-ip65.html of deze https://www.sandervunderink.nl/obo-t60-kabeldoos.html die laatste heb ik, zijn er ook wel in flink wat formaten: https://www.sandervunderi...h/result/?q=OBO+kabeldoos
Zet er binnenshuis dan iets van een https://www.sandervunderi...5a-4-polig-bw425tpsn.html voor nu kun je het gewoon op een aparte groep (bij voorkeur aardlekautomaat i.v.m. vochtgevoeligheid buiten) monteren een B16 en dan enkel één fase, nul en aarde afmonteren in de groepenkast.
Als je zeker weet dat het nu het moment is om te trekken en het later niet meer (makkelijk kan) zou ik opteren om er direct 5x6mm2 heen te trekken, ben je voor 30 jaar klaar. Een keer meer pijn (in geld en montage moeite gezien de verwerking van een dikkere kabel gewoon lastiger is).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hoe belangrijk is je 22kW ? Heb m zelf aangelegd voor een auto die t kan, een oplader die het kan en met 6mm2 YMvKas.inquestos schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:38:
Ik ben de voorkkant van mijn woonkamer aan het isoleren met een voorzetwand. Dus nu het moment om door de spouwmuur een aansluiting te maken voor een wallbox voor een elektrische auto. Momenteel staat de gemeente dit echter niet toe (kabel zou over troittoir gaan), maar wil voor de zekerheid wel een kabel aanleggen naar buiten. Voor nu kan ik daar dan een buitenstopcontact realiseren, kan ik mijn auto daar optioneel nu al aan opladen, of wat gereedschap buiten.
Heb ik het nodig ? Eigenlijk niet. Je kunt met je 3x25a toch geen 22kW leveren (ik kan dat wel met een loadbalancer en mijn zonnepanelen). En ik laadt m vaak toch overnight op de netstroom en met 6 uur 11kW ben je vol zat voor NL. Of overdag op het overschot van de panelen (inverter beperkt op 10kW). De enige usecase zou 2* EV zijn met dagelijks 2 personen die beide veel km maken (200+).
De speling binnen wegwerken. Hangt van je situatie af. Ofwel achter je voorzetwand of in de kruipruimte. Dan ofwel een mooi pijpje waatbje VD draad doorheen trekt met wat slack in de meterkast of kruipruimte. Ofwel YMvK en een gat/afwerking zodat je laten nog kunt opvoeren.- hoe zorg ik ervoor dat ik in de toekomst wat lengte aan de buitenkant van de kabel overhoudt. Een wallbox heeft al snel 20-30cm nodig, terwijl een buiten wcd daar geen ruimte voor heeft. Misschien iets met een verdeeldoos met buiten wcds erop, maar dat vind ik niet zo. Of de kabel buiten nog 20cm laten doorlopen en dan pas de buiten wcd, maar dan zit er wel een flinke knik in de kabel. Iemand een nette/slimme oplossing
Dan zou ik toch inderdaad die 40 euro uitgeven. Van tape krijg je vroeg of laat spijt, en dan moet weer alles los etc.-tom-562 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:00:
@decipherer @The Eagle @basjuuhhh Tape lijkt dus geen optie. Ik heb inmiddels een goedkope aanbieder gevonden van het verwarmingselement (inclusief slang) voor nog geen 40 euro. Ik denk dat ik dat maar gewoon koop. Ik heb inmiddels ook wat exploded views/partslists gevonden van desbetreffende vaatwasser, en daar staat de slang niet los in, alleen als 1 partnumber met verwarmingselement.
Een nieuwe vaatwasser heb je ook weer niet voor 40 euro, dus als de rest goed is...
De ramen afwerken met hoekprofielen, dan krijg je een mooie strakke rand:timovd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:32:
Op zoek naar wat ideeën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/t2PHkA2HIZteYN6ix4gxnQGk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de balken zou ik afwerken met een eenvoudige dunne afwerklijst (met ronde randen). Aangezien het een overgang is van verschillende materialen, krijg je altijd werking, en gaat op den duur altijd scheuren. Een latje geeft een strakkere afwerking. Wordt inderdaal wel druk zo dicht bij het raam, maar dat zie je op de duur niet meer
Helemaal mooi als je de balken bruin houdt. Dat geeft de ruimte meer karakter.
- 6mm2 (en zelfs 4mm2 ) kan je niet monteren in een normale buiten wcd. Daarnaast kom je serieus in de problemen qua stugheid. Met 2.5mm2 is het soms al wat gepruts.inquestos schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:38:
Maar persoonlijk zou ik wel 6mm2 aanleggen, tot 22kW laden is wel heerlijk ruim.
- overlengte zou ik in de kruipruimte leggen en de kabel door een buisje halen, dan kun je altijd nog extra lengte pakken. Zonder kruipruimte wordt het lastiger, maar ook dan kun je een lus leggen die je eruit kunt trekken.
Het WCD zou ik gewoon met een extra kabel doen van 3x2,5 en dan over het 2de gat plaatsen waar de andere kabel klaar ligt.
En de boren zien er prima uit, dat komt goed.
Je kunt al onder een hoek van 45° naar beneden boren, dan komt de kabel makkelijker de bocht om.
Een buisje eromheen helpt soms iets, maar dat is imho vooral smaak.
2 netwerkkabels aanleggen. 1 voor netwerktoegang van de autolader, ander voor load balancing.inquestos schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:38:
(Ja; dit kan ook evt. over 1 netwerkkabel, maar 2 is handiger)
Destijds tijdens de verbouwing er een 2e hands Poggenpohl keuken ingezet en die is prima maar de scharnieren van de koelkastdeur waren kaput gegaan over tijd waardoor het opendoen van de deur sinds een tijdje een harde KLAK tot gevolg had. Een scharnier ontbrak al en de onderste viel uit elkaar in mn handen. Enfin. Ik had nog nieuwe scharnieren liggen dus de koelvries eruit en de scharnieren vervangen :-)
Deur gaat weer soepeltjes open en dicht, ik moet er nog wel meer vervangen maar deze waren het verrotst. De rest van de keuken is keurig maar bij sommige scharnieren is het trekplaatje om ze te ontkoppelen afgebroken. Die ga ik komende tijd ook nog wel wisselen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 25-05-2025 19:23 ]
Adjust non olet, plerumque...
ja zo een klusje heb ik ook nog, maar dan met de vaatwasser. gelukkig heb ik nog genoeg andere dingen die voorrang hebben.1nsane schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:53:
Vandaag de koelkastdeur maar eens gefixt.
Destijds tijdens de verbouwing er een 2e hands Poggenpohl keuken ingezet en die is prima maar de scharnieren van de koelkastdeur waren kaput gegaan over tijd waardoor het opendoen van de deur sinds een tijdje een harde KLAK tot gevolg had. Een scharnier ontbrak al en de onderste viel uit elkaar in mn handen. Enfin. Ik had nog nieuwe scharnieren liggen dus de koelvries eruit en de scharnieren vervangen :-)
Deur gaat weer soepeltjes open en dicht, ik moet er nog wel meer vervangen maar deze waren het verrotst. De rest van de keuken is keurig maar bij sommige scharnieren is het trekplaatje om ze te ontkoppelen afgebroken. Die ga ik komende tijd ook nog wel wisselen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Video: 25 mei 2025]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zal eens kijken of ik hier een apart topic voor kan maken.
Ik mis wellicht wat maar waarom vervang je die multiplex niet voor gipsplaat? En dan met hoekprofielen afwerken (op rol).timovd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:32:
Op zoek naar wat ideeën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het gyproc doeboek staat hoe je gipsplaat kan afwerken met papierband tegen een ander materiaal (houten balken in dit geval)
Parkside heeft ze nu ook maar ik zou eerder de Metabo pakken.
Is zeker een eigen topic waard; genoeg te doen zo te zien. Wel mooi dat je kan logeren in je eigen schuur met slaapzaal nogal liefst.koentjuh schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:35:
Weekend weer voorbij. Komende week weer even de spieren laten rusten op kantoor! Nog een goede twee maanden voor we gaan verhuizen. Omdat er mega veel moet gebeuren in het “echte” huis gaan we tijdelijk in de garage wonen. We hopen voor de kerst in het grote huis te wonen.
***members only***
We zitten er dus over na te denken om toch nog andere duco roosters te bestellen en het verlies voor lief te nemen. We twijfelen alleen over de kleur, F1 geanodiseerd of 9010 wit. Tweakers die hier een foto van hun roosters willen delen?
Wij hebben dit ook op de wanden gesmeerd, ben er uiteindelijk gewoon overheen gegaan met wandverf. Ik merk geen verschil in de hechting. Maar n=1Epsilon schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:56:
Soms heb je ideale oplossingen uit het verleden die je later in je kont bijten, zoals nu.
Ik heb een wand met witte latex geverfd en in de keuken op sommige plekken deze ter bescherming overschilderd met "Trae lyx - Natural finish mat".
Nu wil ik de wand opnieuw latex-en en zit nu met de vraag: hoe ga ik dat doen over die Trae Lyx?
Iemand ervaring mee?
Het gaat om dit;
[Afbeelding]
https://www.verf-plaza.nl/trae-lyx-naturel-finish/
Mooi huis! Gaat het wordenkoentjuh schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:35:
Weekend weer voorbij. Komende week weer even de spieren laten rusten op kantoor! Nog een goede twee maanden voor we gaan verhuizen. Omdat er mega veel moet gebeuren in het “echte” huis gaan we tijdelijk in de garage wonen. We hopen voor de kerst in het grote huis te wonen.
***members only***
Hoe heb je in het huis nog zoveel regels heel kun laten van de plafonds, of zat er geen stro met gips tussen?
Bij mij verbrijzelde het hout samen met het plafond
En in je slaapzaal, wellicht het hout alleen aflakken of kalken?
Ik heb er zelf erg last van dat OSB e.d. enorm dampt. Ik wordt er goed misselijk van in zo'n kleine ruimte.
Underlayment wat minder, maar dat is dan weer enorm duur
Absoluut relatief, relatief absoluut.
In het plafond zit geen afvoerkanaal en deze is er ook niet bij te leggen. Hoe wordt zoiets gedaan als je geen afvoerkanaal hebt?
Een optie die ik wel heb is om de lucht de kruipruimte in de blazen, deze is geisoleerd met PIF en Tonzon. Spauwen staan gewoon open voor ventilatie. Kan zoiets kwaad?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Alsjeblieft niet. Je wil niet een millimeter van je lijstwerk frezen. Met een fohn en plamuurmes en driehoekschrapper werkt goed als de verf slecht gehecht is of veel beschadigd. Als de verf er goed op zit dan kun je volstaan met goed schuren.The Eagle schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:00:
@koentjuh jij gaat veel hebben aan een lakfrees zie ik al. Ideaal voor die deuren en de omlijstingen, scheelt je zo een dag werk.
Parkside heeft ze nu ook maar ik zou eerder de Metabo pakken.
Laten logen is ook een optie, maar dat betekent wel dat je alles daarna nog goed moet herstellen.
@koentjuh Een meubelmakerskoevoet is handig voor het verwijderen van het lijstwerk. Let op dat het waarschijnlijk met grote spijkers vastzit in de muur. Als een spijker er niet goed uitkomt, splijt het lijstwerk daar heel makkelijk op. Soms werkt het om de spijker juist iets dieper te drevelen en dan aan de achterkant het uitstekende deel af te slijpen met een slijptol. Soms kun je een spijker uitboren. Met een proppenboor kun je om de spijker een gat boren en heb je direct een mooi gat waar weer een prop in kan (de buitendiameter van de proppenboor).
Gescheurd lijstwerk is goed te herstellen door er een stuk in te lijmen met gewone houtlijm. Ik werkte lijstwerk helemaal glad af met plamuur. Houtrotvuller werkt ook goed voor beschadigingen.
Geen idee of je het de kruipruimte in kan blazen maar heeft de wc ook een buitenmuur waar je een kanaal met ventilator kan plaatsen?Justevo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:37:
In de WC beneden hebben wij geen ventilatie, zoals te begrijpen leidt dat tot de nodige issues : )
In het plafond zit geen afvoerkanaal en deze is er ook niet bij te leggen. Hoe wordt zoiets gedaan als je geen afvoerkanaal hebt?
Een optie die ik wel heb is om de lucht de kruipruimte in de blazen, deze is geisoleerd met PIF en Tonzon. Spauwen staan gewoon open voor ventilatie. Kan zoiets kwaad?
Nee helaas, anders had ik zo een gat naar buiten gemaakt. Toilet is volledig omringd door andere ruimtes en geen buitenmuren.DasNieNix schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:18:
[...]
Geen idee of je het de kruipruimte in kan blazen maar heeft de wc ook een buitenmuur waar je een kanaal met ventilator kan plaatsen?
Op een teststukje heb ik hetzelfde gedaan. Deel geschuurd, deel ongeschuurd. Lijkt nauwelijks een verschil te maken. Maar ik heb de verf niet echt "belast".jichem schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Wij hebben dit ook op de wanden gesmeerd, ben er uiteindelijk gewoon overheen gegaan met wandverf. Ik merk geen verschil in de hechting. Maar n=1
Uiteindelijk wel helemaal geschuurd voor de zekerheid
Er een nieuwe laag Trae Lyx overheen naderhand.
Mocht het effect veranderen laat ik het weten
"gelijk is ongelijk "zei een timmerman mij eens, oftewel twee dezelfde materialen naast elkaar (gelijmd/ geschroefd whatever) zorgt er na afwerken het ongelijk lijkt . handig kan zijn om een klein "v"groefje te frezen / met de schaaf . of om een afwerklat(je) erop te doen . Omdat die doorgaans erg dun zijn (5 mm ofzo) kun je ze vaak wel met een handtacker vast gezet krijgen . heb er zelf een tacker op accu voor . ideaal ! Voor rondom de kozijnen zou ik een hoeklat gebruiken en die in dubbel verstek te zagen.timovd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:32:
Op zoek naar wat ideeën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Kamer van het minst-favoriete kind is dan je beste keus..Justevo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Nee helaas, anders had ik zo een gat naar buiten gemaakt. Toilet is volledig omringd door andere ruimtes en geen buitenmuren.
Maar als afvoeren geen optie is, blijft er niet veel over dan maskeren of het probleem wegnemen. Dus, geurkaarsen en/of een beter dieet of geheel elders gaan breien.
rooster in plavond en via koof naar zolder/dakJustevo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Nee helaas, anders had ik zo een gat naar buiten gemaakt. Toilet is volledig omringd door andere ruimtes en geen buitenmuren.
Heb weer een poging gedaan. Dit keer:
Ontvet
Bestaande grondlaag gladgeschuurd met korrel 240
Stof weggehaald met droge doek en borstel (beide schoon)
Verf aangebracht met roller (buiten, in schaduw, 18 graden)
Dit is het resultaat:
:strip_exif()/f/image/mCqRCEThXbKdUoaNtPM1pARs.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ziet er echt nog niet uit (heb niet dekkend geschilderd, dit is puur een teststuk). Ligt het misschien aan de verf? Het is Flexa grondlak. Ik verf nu op een MDF teststuk, ik moet nog platen halen en zagen voor de kast zelf. Maar wil wel alvast oefenen met de afwerking, ik wil echt een super glad matte afwerking.
PS: ik snap echt niet waarom dit zo moeilijk gaat. Heb al flink wat meters aan kozijnen en muren geverfd en heb nog nooit zo'n slecht resultaat gehad, juist omdat het nu zo strak mogelijk moet.
[ Voor 9% gewijzigd door -CJ op 26-05-2025 17:01 ]
All I had to do was follow the damn train.
[ Voor 26% gewijzigd door SimonBR39 op 26-05-2025 18:20 ]
Om te beginnen is Flexa niet geweldig, maar dit komt echt door iets anders.-CJ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:
@gerritjan @Cyberpope @fenrir
Ontvet
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
Het ziet er echt nog niet uit (heb niet dekkend geschilderd, dit is puur een teststuk). Ligt het misschien aan de verf? Het is Flexa grondlak. Ik verf nu op een MDF teststuk, ik moet nog platen halen en zagen voor de kast zelf. Maar wil wel alvast oefenen met de afwerking, ik wil echt een super glad matte afwerking.
PS: ik snap echt niet waarom dit zo moeilijk gaat. Heb al flink wat meters aan kozijnen en muren geverfd en heb nog nooit zo'n slecht resultaat gehad, juist omdat het nu zo strak mogelijk moet.
Wat voor roller gebruik je?
misschien een ja daag ik weet welke roller ik moet gebruiken maar heb je misschien een water basis roller met een terpetinebasis verf gebruikt?-CJ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:
Ontvet
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
het lijkt wel of je de verf weer van de MDF trekt. beetje zoals een vachtroller met muurverf die niet wilt hechten.
indien het terpetine basis is misschien eerst iets verdunnen of indien waterbasis een echte primer gebruiken voor de gronding?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dit moet een roller issue zijn. Doe je dit met een lakrollertje? Zowel schuimroller als een viltroller moet geschikt zijn. Waarbij viltroller het bedt is. Die van de Action met 3 in een pakje zijn erg goed. Wel even een stuk schilderstape eromheen en weer lostrekken voor de pluizen.-CJ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:
Ontvet
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
Volgens mij is dit met een vachtroller gedaan.t14wo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:14:
[...]
Dit moet een roller issue zijn. Doe je dit met een lakrollertje? Zowel schuimroller als een viltroller moet geschikt zijn. Waarbij viltroller het bedt is. Die van de Action met 3 in een pakje zijn erg goed. Wel even een stuk schilderstape eromheen en weer lostrekken voor de pluizen.
hoi
Dit stuk MDF had iemand nog over, ken de historie dus niet. Maar omdat ik over een vorige laag grondlak heen verfde leek het mij onwaarschijnlijk dat het door het hout kwam.
All I had to do was follow the damn train.
Ontvetten ben je zo te lezen vergeten de 2e keer,-CJ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:03:
Heb tot nu toe alle keren een microvezel roller van de action gebruikt. Normaal koop ik bij de Hornbach maar wilde even wat checken.
Dit stuk MDF had iemand nog over, ken de historie dus niet. Maar omdat ik over een vorige laag grondlak heen verfde leek het mij onwaarschijnlijk dat het door het hout kwam.
[ Voor 5% gewijzigd door pman63 op 26-05-2025 21:44 ]
Ik dacht zelf aan de huidige gaten even mooi maken en dan opvullen met hout (vuren?) en dan het gat opnieuw frezen. Of zijn er betere/makkelijkere manieren?
Dit is wel waar het op neer komt wmb. Waar nodig stukjes hout teruglijmen en plamuren.Eppo © schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:58:
Korte vraag, ik heb hangende klinken en insteeksloten uit het jaar kruik met afwijkende maten. Dus simpelweg mijn insteekslot vervangen door een nieuw exemplaar zit er niet in. Hoe los ik dit op?
Ik dacht zelf aan de huidige gaten even mooi maken en dan opvullen met hout (vuren?) en dan het gat opnieuw frezen. Of zijn er betere/makkelijkere manieren?
Maar...Bij de hornbach hebben ze echt een zieke collectie scharnieren viel me laatst op. Je zou daar nog eens kunnen grasduinen of er iets passends is.
Maar bedenk even hoeveel de deuren je waard zijn. want als dit om een standaard simpele deur gaat zonder authentieke details. Wil je misschien gewoon een nieuwe halen voor een paar tientjes.
[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-05-2025 08:33 ]
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt en nooit opgelost gekregen, mij is toen wel verteld dat "de vette laag" dan in het oppervlak is getrokken. Dan kun je schuren en ontvetten maar die vette laag zorgt voor rare verf kwaliteit.-CJ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:
Ontvet
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
"De vette laag" kan ook in het hout terrecht komen doordat er eerst geschuurd wordt, daarna ontvet.
Terwijl je beter eerst kan ontvetten en dan schuren, om bovenliggende reden.
Wel zeggende dat dit e mij ooit verteld is en wel plausibel in de oren klinkt.
Als je een up320 inbouwreservoir van Geberit hebt kan je daar stank afzuiging inbouwen. Die blaast het gefilterd weer de ruimte in.Justevo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:37:
In de WC beneden hebben wij geen ventilatie, zoals te begrijpen leidt dat tot de nodige issues : )
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Grondlak niet op waterbasis hoop ik?-CJ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:
Ontvet
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
Verder schuimroller gebruiken.
Dit is wel erg heftig, maar nu goed gladschuren en dan kun je erover heen schilderen.
En ander eerste laag met een sealer gebruiken, maar dat is wel wat prijzig.
Grondverf op waterbasis gaat in mijn ervaring prima op MDF.Cyberpope schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:09:
[...]
Grondlak niet op waterbasis hoop ik?
Verder schuimroller gebruiken.
Dit is wel erg heftig, maar nu goed gladschuren en dan kun je erover heen schilderen.
En ander eerste laag met een sealer gebruiken, maar dat is wel wat prijzig.
De situatie nu is als volgt:
![]() | ![]() |
Huidig hoogteverschil tussen de betonvloer en de bovenkant van de trap is 2cm. Na het leggen van het laminaat zal dit nog 1cm zijn.
Ik had volgend overgangsprofiel gevonden. Echter is het mij momenteel niet duidelijk hoe ik dit best bevestig. Dit dient geschroeft te worden, maar de ruimte waarin ik dit zou schroeven is momenteel leeg/hol/PUR.
Wat is hier het correcte om te doen?
- PUR wegsnijden, opvullen met cement en daarna vastschroeven met behulp van pluggen?
- PUR wegsnijden, houten lat bevestigen (vastgeschroeft tegen de trap), en daarin schroenen?
- Nog iets anders?
[ Voor 97% gewijzigd door doktervictor op 27-05-2025 16:25 ]
Ik zou ook hout bevestigen en daar op gaan schroeven.MrSenne schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:35:
Bij het leggen van een laminaarvloer moet er een overgangsprofiel geplaatst worden.
De situatie nu is als volgt:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Huidig hoogteverschil tussen de betonvloer en de bovenkant van de trap is 2cm. Na het leggen van het laminaat zal dit nog 1cm zijn.
Ik had volgend overgangsprofiel gevonden. Echter is het mij momenteel niet duidelijk hoe ik dit best bevestig. Dit dient geschroeft te worden, maar de ruimte waarin ik dit zou schroeven is momenteel leeg/hol/PUR.
Wat is hier het correcte om te doen?
- PUR wegsnijden, opvullen met cement en daarna vastschroeven met behulp van pluggen?
- PUR wegsnijden, houten lat bevestigen (vastgeschroeft tegen de trap), en daarin schroenen?
- Nog iets anders?
Overigens hebben ze ook Incizo profielen in de kleur van het laminaat, dat is misschien ook een optie?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik zou nooit die maten van de trap veranderen. Dat ga je merken met traplopen en je tenen stoten.doktervictor schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:23:
Edit: verkeerd gelezen, dit kan weg
Ik zou het aceepteren dat die 10mm er is. Dat is niet zo makkelijk op te lossen. Wij hebben het opgelost met een RVS L profiel. Werkt super
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik had de foto verkeerd gezien, het verschil is andersom. Je hebt gelijk met het verschil in trede hoogte, vandaar dat ik in mijn verwijderde bericht had geopperd om het over meerdere tredes te verdelen.Loft schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:57:
[...]
Ik zou nooit die maten van de trap veranderen. Dat ga je merken met traplopen en je tenen stoten.
Ik zou het aceepteren dat die 10mm er is. Dat is niet zo makkelijk op te lossen. Wij hebben het opgelost met een RVS L profiel. Werkt super
Alleen is het verschil andersom, daarom mijn post ook verwijderd.
Aha, die profielen zijn ook nog een goede optie! Maar het laminaat is niet van Quickstep zelf.dragonhaertt schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:26:
[...]
Ik zou ook hout bevestigen en daar op gaan schroeven.
Overigens hebben ze ook Incizo profielen in de kleur van het laminaat, dat is misschien ook een optie?
Kan je verduidelijken waarom een houtlat schroeven voorkeur heeft tov cement?
[ Voor 4% gewijzigd door MrSenne op 28-05-2025 12:45 ]

Kan deze ook gebruikt worden voor een platdak met PVC dakbedekking?
Ik kan dat niet duidelijk vinden
[ Voor 31% gewijzigd door Vliegvlug op 28-05-2025 15:17 ]
Nadeel van deze bitjes met een plastic dieptestop is dat de dieptestop naar achteren kan schuiven. Dat gebeurt sneller dan je denkt. Plus je moet volledig haaks boren. Op de meeste plaatsen is de oplossing gipsplaat met afgeschuinde kanten. Wordt toch dichtgesmeerd.dunedanh schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:43:
[...]
Ik heb recent deze gekocht, ook voor maar een klein handje vol schroeven. Werkte prima, veel beter dan het 20 jaar oude bitje uit de gereedschapslade van pa. Als je bit niet lekker uitlijnt op de kop van de schroef dan willen ze wel eens doordraaien, maar dat hebben ze allemaal wel. En uiteindelijk moet je toch je bit recht op de schroef/schroef recht op de plaat hebben, anders gaat de kop niet mooi je gipsplaat in...
Ter voorbereiding op het vernieuwen van het straatwerk in mijn achtertuin, vervang ik nu alvast de oude gresbuis voor een pvc afvoer.
Deze gresbuis ligt 1 meter langs de achtergevel en maakt een 90 graden bocht om dan toch door de kruipruimte van de aanbouw van de woonkamer te gaan.
Op deze gresbuis zit de afvoer van de bijkeuken, HWA schuur achterop de tuin aangesloten en HWA van de dakgoot achterkant woning.
:strip_exif()/f/image/74JuNnp9v3ndVlF3iPePI78c.jpg?f=fotoalbum_large)
In het rood staat de gresbuis aangegeven die ik ga vervangen voor PVC. Die koppel ik aan de oranje gresbuis die onder de aanbouw ligt.
In het najaar wordt het straatwerk van de oprit ernaast vervangen. Dan leg ik daar de groene PVC buis zodat de oranje gresbuis komt te vervallen. Dan heb ik geen afvoer in mijn kruipruimte, waar het mij om te doen is.
Op het punt in de achtertuin bij het rode, oranje en de groene buis zet ik dus eerst een T-stuk die eerst gekoppeld is aan de oranje gresbuis en aan de andere kant is afgesloten. Als de oranje gresbuis vervalt, dan maak ik de andere kant van het T-stuk open zodat de groene buis aangesloten kan worden.
Er komen twee overgangen van gres-naar pvc. Deze staan in het zwart aangegeven.
- 1 permanente van de gresbuis van bijkeuken. Die bijkeuken heeft heeft geen kruipruimte en kan daar de bestaande gresbuis niet vernieuwen
- 1 tijdelijke voor het koppelen aan de oranje gresbuis onder de woning. Aan de voorkant van de woning sluit het aan op de blauwe afvoer van de gemeente.
Nu raak ik het een beetje zoek met de koppelstukken PVC-Gres of Gres-PVC. De gresbuis heeft een diameter van 130mm. Je kan er krimpmoffen voor kopen of koppelstukken. En dan heb je ze die binnenin de gresbuis gaan of juist eromheen gaan. En dan zou je ook nog rekening kunnen houden met de stroomrichting van het water.
Heeft iemand ervaring met deze krimpmoffen of overgangsstukken? Ik wilde morgen even naar de warmteservice of Dyka gaan en ik ben nu bezig met verzamelen van informatie.
Alvast bedankt.
Deze had ik zelf: https://leidingshop.nl/pv...aar-gres-incl-tokrolring/
[ Voor 27% gewijzigd door Miyamoto op 29-05-2025 15:16 ]
Mijn gresbuis is 130mm in diameter.
Krijg je die sok van 180mm zo klein dat ie aansluit op 130mm gres?
Alternatief is een diamant boor huren maar dan wordt het wel een duur stopcontact.
Huren idd, of je haalt er een van iets meer. Mss amazon of ergens.zeezuiper schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:35:
In onze badkamer wil ik een dubbel inbouw stopcontact plaatsen. Nu zijn echter de muren van kneiterhard prefab beton (wel een huis). Zal het lukken om 2x een gat van 82mm te boren met een 28mm betonboor of is dit kansloos?
Alternatief is een diamant boor huren maar dan wordt het wel een duur stopcontact.
Met een 28mm boor allerlei gaten boren kan met een boorhamer.. ben je wel langer bezig, en klemmen gaat hem niet worden dan, dus je zal de dozen goed recht moeten ingipsen.
Je zal ook nog sleuven moeten trekken, dus ja, het is niet goedkoop. Misschien dat je een stopcontact in/onder je spiegelkast kan zetten.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Hmm, ben benieuwd of dat inderdaad werkt met gewapend beton en of mijn Makita dat leuk vindDen_S85 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:23:
@zeezuiper Diamantboor kopen op Amazon, nat!! boren en gaan 😁
@Jrz , die spiegelkast gaat er juist uit, dat is het probleem
Welk materiaal zouden jullie kopen? Er komen kleine 30x7,5 cm tegels op de achterwand.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Gewoon strakker vastdraaien.Terrie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:45:
Ben met een super grote verbouwing bezig en dacht slim bij de hornbach qbiard achterplaten te halen voor de wc te bevestigen. Heb een up720x daar een frame omheen en qboard gemonteerd. Nu zat alles vast(zonder tegels) en veert het als een gek door en lees ik op internet ook alleen maar slechte verhalen.
Welk materiaal zouden jullie kopen? Er komen kleine 30x7,5 cm tegels op de achterwand.
Hier ook Qboard achterwand icm een UP720 spoelbak. Het klopt dat het iets doorhangt, maar als je de pot vast genoeg draait, is dat minimaal. En ik heb ook kleine langwerpige tegels op de achterwand. Geen teken van scheuren of loslaten.
[ Voor 19% gewijzigd door t14wo op 30-05-2025 09:00 ]
Waarom niet gewoon de kant en klare groene spaanplaat? Paar tientjes, rete sterkTerrie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:45:
Ben met een super grote verbouwing bezig en dacht slim bij de hornbach qbiard achterplaten te halen voor de wc te bevestigen. Heb een up720x daar een frame omheen en qboard gemonteerd. Nu zat alles vast(zonder tegels) en veert het als een gek door en lees ik op internet ook alleen maar slechte verhalen.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Heb je nu het spotje half in je lucht kanaal geboord?t14wo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:59:
[...]
Gewoon strakker vastdraaien.
Hier ook Qboard achterwand icm een UP720 spoelbak. Het klopt dat het iets doorhangt, maar als je de pot vast genoeg draait, is dat minimaal. En ik heb ook kleine langwerpige tegels op de achterwand. Geen teken van scheuren of loslaten.
[Afbeelding]
Geen idee of jouw opmerking sarcastisch is/was.choman schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:19:
[...]
Heb je nu het spotje half in je lucht kanaal geboord?
Dat spotje is verder naar voren, vetekening op de foto
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Toiletten zijn hier standaard open. Wie zet nou de klep dicht thuis.Reinier schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:58:
Ik snap nooit dat je een plee openzet speciaal voor de foto.
Nee, die zit ervoor. Is een opbouwspotje.Jrz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:13:
[...]
Waarom niet gewoon de kant en klare groene spaanplaat? Paar tientjes, rete sterk
Een diamant boor moet je vergelijken met een slijpschijf zoals je op een haakse slijper zet. Hij slijpt door het materiaal heen. Staal, steen, beton maakt dan eigenlijk weinig uit.zeezuiper schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Hmm, ben benieuwd of dat inderdaad werkt met gewapend beton en of mijn Makita dat leuk vind.
@Jrz , die spiegelkast gaat er juist uit, dat is het probleem
Niet kloppen of hameren, nat scheelt stof & slijtage, maar droog kan ook en hoe harder het materiaal, hoe meer geduld nodig. Als het echt langzaam gaat moet je af en toe het materieel laten afkoelen.
Maar qua belasting is het niet spannend voor je boormachine.
Het is totaal anders dan met een hamerboor, waarbij je de boor de muur in hamert en het draaien is om het gruis af te voeren.
Met een diamant boor gaat veel rustiger.
De laatste tijd zie ik echter steeds meer blazen verschijnen op het stuk multiplex. Laatste foto heb ik met m'n nagel wat zitten wroeten, het lijkt erop alsof het multiplex aan het delamineren is.
![]() | ![]() | ![]() |
Hoe herstel ik dit?
Plan was sowieso ontvetten en nog een keer schuren + aflakken, maar wat doe ik met die blazen? Openkrabben ofzo en dan opvullen met 2-componenten houtvuller?
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 30-05-2025 14:07 ]
Ik denk dat je dit blijft houden en zou voor de quick fix gaan, naar de bouwmarkt rijden er een stuk trespa inzetten.ThinkPad schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:40:
Vorig jaar m'n rotte schuurdeur vervangen door eentje van hardhout die ik via MP had gescoord. Er zat een ruit van enkelglas in, dat heb ik eruit gehaald en een stuk watervast(!) multiplex voor in de plaats gezet. Alles ontvet, geschuurd, 2x in de grondverf (Sigma) en toen afgelakt (Sigma S2U). Had het nog een tweede keer willen aflakken, maar niet meer aan toegekomen.
De laatste tijd zie ik echter steeds meer blazen verschijnen op het stuk multiplex. Laatste foto heb ik met m'n nagel wat zitten wroeten, het lijkt erop alsof het multiplex aan het delamineren is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe herstel ik dit?
Plan was sowieso ontvetten en nog een keer schuren + aflakken, maar wat doe ik met die blazen? Openkrabben ofzo en dan opvullen met 2-componenten houtvuller?
Toch vreemd, veel buitendeuren van hout hebben toch ook gewoon een multiplex plaatje?Brilsmurfffje schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:45:
[...]
Ik denk dat je dit blijft houden en zou voor de quick fix gaan, naar de bouwmarkt rijden er een stuk trespa inzetten.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
/f/image/RsocrEVrfOV3cEC5cIVG3Azz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/io1KAAXPTMSYfsI5DIpcqMHT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lgMRLDznjIlY6fs4IyoYiITP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m3r5yHGuSPpqAtEN8SYbJ2t2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AaOf8VJREYHaaBEabagdeK7F.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/L9NxnvPnVF6E58VsWsLTpEI8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/o5x5Tr4SDcPDfz0y1njb16C2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pY01Z4w6uPtw1pMTfIMrcAvw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BZL4aY83exN5kerJXZFjeVB2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QNjEMFEjhKwTzxpRNbEUQRkd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JKpEWWCUUBA3AZpggzit8S8y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d7fra5FuVsioPALsC8AlIFiF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/D05ihkADV1NI01MqhPgxfXJR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8iXUAmg3WIgxzUkj568CoE2M.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pw0KXHORliZjRdKCZteHasOI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NCcXEAkqGO0G26L0bZVcb74V.jpg?f=fotoalbum_tile)