Recent hetzelfde gemaakt m.b.v. onderstaande hulp tool.Zinloos1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:53:
Iemand een goede tip voor hoe ik het beste een recht gat boor van 160mm in een 30mm dikke plank? Idee is om een onzichtbaar hangende wandplank te maken met een blinde plankdrager.
Ik heb zelf geen kolomboor, wel een bovenfrees. Mijn eerste idee was om met de bovenfrees zo diep mogelijk recht te boren en dan dat gat te proberen te gebruiken als een guide. Ik heb momenteel de slangenboor ook nog niet maar enkel een speedboor (waar ik niet zo veel vertrouwen in heb).
Werkte redelijk. Uiteindelijk de gaten toch naar 12,5 geboord, toen paste het. In mijn geval waren het ook 5 pinnen voor een plank van 3m, deze moeten allemaal zuiver uitkomen dus dat is behoorlijk nauwkeurig meten.
https://www.ecotools.nl/boormal-voor-deuvels-6-15mm
Wellicht het houten hulp malletje wat hier voorgesteld werd is misschien net zo makkelijk.
De pinnen in de muur zijn nog redelijk te verstellen / buigen om zo de plank ook horizontaal te krijgen. (wellicht niet de manier, maar het hangt nu netjes). Ik denk alleen niet geschikt voor het gewicht van een hele boekenkast.
:strip_exif()/f/image/XK6AO40e71AnRFmqAjdTTNnq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AjXGt1ACdVuTML9OKOYCEpWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TVlAOBH5sXXZaNPDe1hwuIRC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n3OkCqOQk5uhMLRXvm2A5E08.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KkvPMRQrY4PYsR0FaP7ZCTCI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZQ39ggxOU5IuoLWFIQLlPyRi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QJK5RIII3f1m9eLHh9oWaoIB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ORjAr4VHXbUsZUCIsHlKovaY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Dgu9lOLCOoS5Hxs5TEpQVl0F.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Q1uYj9QVl8prBzF3VPTPcLxG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ca4fOKN17QBNGSHMRKNReAQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iLK9VFc8SEsfycw2hCjaQn6v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O4vnDdn0xsAe7pFJm2YumXSG.jpg?f=fotoalbum_large)