Welk tussenstukje zou je adviseren tussen het kraantje en de 3/8 aansluiting van het t-stuk? Krijg vandaag de boiler en een aansluitset binnen. Dan kan ik puzzelen met wat er bij zit1nsane schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Dit zou ik absoluut niet zo doen. Hoewel die 3/8 schroefdraad gaat passen, die van het T-stuk is langer, die van het kraantje is korter en daar hoort dat braided slangetje op die naar een kraan gaat.
Ik heb hier thuis ook mee lopen hannessen thuis maar doe dit niet, je gaat gewoon ontzettend zitten hannessen met teflon tape en de korte schroefdraad van het afsluitkraantje is helemaal niet geschikt voor die toepassing.
@SquareOne Wat @1nsane zegt is ook een goed punt. Je kunt beter een T-stuk (of Y-stuk) in de muurplaat schroeven, dan in de ene kant een puntstuk naar knel naar je boiler, en in de andere het kraantje. Dan kan die RVS-slang gewoon op het kraantje zoals bedoeld.1nsane schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Dit zou ik absoluut niet zo doen. Hoewel die 3/8 schroefdraad gaat passen, die van het T-stuk is langer, die van het kraantje is korter en daar hoort dat braided slangetje op die naar een kraan gaat.
Ik heb hier thuis ook mee lopen hannessen thuis maar doe dit niet, je gaat gewoon ontzettend zitten hannessen met teflon tape en de korte schroefdraad van het afsluitkraantje is helemaal niet geschikt voor die toepassing.
https://www.mattech.nl/dr...EAYGEeaoJ4_BoCLgAQAvD_BwE
Teflon-tape-tip: je moet eerst het schroefdraad opruwen, bv door met een ijzerzaag dwars over het draad te schrapen. Dan tegendraads wikkelen en vastdraaien. Niet terugdraaien, dan moet je opnieuw. Makkelijker en vergeeflijker ivm terugdraaien is loctite55, hoewel ook daar opruwen nodig is.
Sowieso loctite55 gebruiken. Sinds ik dat gebruik i.p.v. teflon tape geen gezeur meer met een druppeltje. Kost iets meer maar levert zoveel op in missende frustratie.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik gebruik dat ook, ik vind het topspul maar, in bepaalde gevallen is good old tape een betere optie!Impossibl3 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:39:
Sowieso loctite55 gebruiken. Sinds ik dat gebruik i.p.v. teflon tape geen gezeur meer meet een druppeltje. Kost iets meer maar levert zoveel op in missende frustratie.
Adjust non olet, plerumque...
Goed idee om er een profiel op te zetten. Gaat op de kluslijst!PaT schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:08:
[...]
Die kier tussen de 2 platen werk je het makkelijkst weg met een hoekprofiel/hoeklat.
Stukje minder makkelijk, stuchoekprofiel en dan wegstucen.
Voor de volgende keer eerst 1 zijde plaatsen, dan de andere zijde afmeten door de gipsplaat alleen op hoogte pas te maken en dan aftekenen terwijl die plaat op zijn uiteindelijke plaats staat.
Of uiteraard dan pas opmeten hoe breed het tweed epaneel moet worden en dat netjes aftekenen en snijden.
Het was beter geweest inderdaad om de tweede zijde pas te zagen nadat ik de eerste zijde geplaatst had. Echter had ik dit hout al op maat laten zagen bij PontMeyer.
De volgende keer laat ik het iets ruimer afzagen zodat ik er zelf nog een paar centimers kan afzagen.
Enfin, nu we toch met de koof bezig zijn, hebben we bedacht dat we ook aan de zonnepanelen gaan. De koof moet dus weer open om een kabel voor zonnepanelen door te voeren. Niet helemaal de logische volgorde, maar kennelijk gaat het zo hier in huis.
Dit is hoe de (oude)koof er van binnen uit ziet:
:strip_exif()/f/image/tnPWDQPweyLdXoknb3Pw4kl9.jpg?f=fotoalbum_large)
De koof zit op de eerste verdieping. Zo ziet het er op de tweede verdieping (zolder) uit.
:strip_exif()/f/image/7aYAQ240rmQyHooZtjvaCV6e.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het goed te kunnen snappen, hierbij een beschrijving van de situatie:
Op de zolderfoto zie je aan de rechterkant de meest rechtse witte CV buis en helemaal links zie je de linker CV buis (ook wit). Achter die linker CV buis zitten waterleidingen die je in de koof niet kan zien.
Verder zie je op de zolderfoto nog een PVC afvoer. Die maakt in de koof een knik.
Ergens hiertussen of hier vlkabij moet een gat geboord worden voor een grijze kabel. Het liefste tussen de andere leidingen of in de buurt zodat mijn koof niet vergroot hoeft te worden.
Hoe boor ik beste een gat? Ik heb te maken met een betonnen vloer en kleine ruimte. Dat laatste maakt de klus lastiger.
Zelf heb ik al een boorhamer en lange boren (deze van de Lidl)
Ik zat zelf te denken om met deze spullen te gaan boren, ergens op een plek tussen de buizen.
Of zou ik hiervoor beter een andere methode of ander gereedschap huren of kopen? Ik wil best investeren, maar ik ga ervan uit dat ik dit eenmalig doe. Het gereedschap gaat daarna de kast in om niet meer te gebruiken. Dus de investering moet niet te hoog zijn.
Het is een huis uit de jaren 50, voor het geval dat wat zegt over de soort betonvloer.
Tips of adviezen? Iemand een plan van aanpak?
Past die kabel niet gewoon nog door dat gat langs een van die buizen?badkuip schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Goed idee om er een profiel op te zetten. Gaat op de kluslijst!
Het was beter geweest inderdaad om de tweede zijde pas te zagen nadat ik de eerste zijde geplaatst had. Echter had ik dit hout al op maat laten zagen bij PontMeyer.
De volgende keer laat ik het iets ruimer afzagen zodat ik er zelf nog een paar centimers kan afzagen.
Enfin, nu we toch met de koof bezig zijn, hebben we bedacht dat we ook aan de zonnepanelen gaan. De koof moet dus weer open om een kabel voor zonnepanelen door te voeren. Niet helemaal de logische volgorde, maar kennelijk gaat het zo hier in huis.![]()
[Afbeelding]
De koof zit op de eerste verdieping. Zo ziet het er op de tweede verdieping (zolder) uit.
[Afbeelding]
Op de zolderfoto zie je aan de rechterkant de meest rechtse witte CV buis en helemaal links zie je de linker CV buis (ook wit). Achter die linker CV buis zitten waterleidingen die je in de koof niet kan zien.
Verder zie je op de zolderfoto nog een PVC afvoer. Die maakt in de koof een knik.
Ergens hiertussen of hier vlkabij moet een gat geboord worden voor een grijze kabel. Het liefste tussen de andere leidingen of in de buurt zodat mijn koof niet vergroot hoeft te worden.
Hoe boor ik beste een gat? Ik heb te maken met een betonnen vloer en kleine ruimte. Dat laatste maakt de klus lastiger.
Ik zat zelf te denken om met deze spullen te gaan boren, ergens op een plek tussen de buizen.
Of zou ik hiervoor beter een andere methode of ander gereedschap huren of kopen? Ik wil best investeren, maar ik ga ervan uit dat ik dit eenmalig doe. Het gereedschap gaat daarna de kast in om niet meer te gebruiken. Dus de investering moet niet te hoog zijn.
Het is een huis uit de jaren 50, voor het geval dat wat zegt over de soort betonvloer.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Helaas, Het gat is aan de bovenkant groter (zoldervloer) dan aan de onderkant (tegen het plafond). Met name rondom de PVC pijp is dat het geval.Metalfreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:17:
[...]
Past die kabel niet gewoon nog door dat gat langs een van die buizen?
Ten tweede heb ik deze klus ook te doen aan de onderkant van de koof naar de benedenverdieping. En daar zijn de gaten sowieo kleiner. Dus daar heb ik sowieso een gat te boren.
[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 11-03-2025 14:28 ]
@badkuip Zeker weten of er niets in de beton zit (wsl niet), uitmeten waar je wilt boren / uitkomen, boor zetten en boren maar.
Boor goed horizontaal/verticaal houden. Als het niet erg is dat er beneden een schel beton losspringt, kan je van boven naar beneden boren, anders andersom.
Boor goed horizontaal/verticaal houden. Als het niet erg is dat er beneden een schel beton losspringt, kan je van boven naar beneden boren, anders andersom.
:strip_exif()/f/image/OuKRIZgWzG3pu27UfCySMt3H.jpg?f=fotoalbum_large)
Al een flinke tijd—sinds een boos familielid de deur iets te enthousiast dichtgooide—is er bij ons een ruitje kapot. Ik heb het glas destijds eruit gehaald en als tijdelijke oplossing een stuk karton geplaatst. Dat "tijdelijk" is inmiddels 3 à 4 jaar... Ik verwacht elk moment de crew van Help, mijn man is klusser op de stoep.
Nu wil ik eindelijk de deur opknappen, maar ik loop tegen een paar uitdagingen aan:
- Glaslatten – De schuine latten (1x1 cm) die nodig zijn, kan ik niet vinden in de lokale bouwmarkt. Online zijn ze wel verkrijgbaar, maar alleen tegen hoge prijzen en met een minimale afname van 50 meter.
- Herbruikbaarheid – De huidige glaslatten krijg ik er waarschijnlijk niet heel af, dus hergebruiken wordt lastig. Ook om de deur zelf niet te beschadigingen.
- Glasvervanging – Als ik alleen het ontbrekende glas vervang, is de kans groot dat de mattering anders is dan de rest. Misschien moet ik dan alle ruitjes vervangen voor een uniforme uitstraling.
- Deurstijl – Een compleet nieuwe deur is ook geen makkelijke optie, want de huidige stijl is nergens meer te vinden en zou niet passen bij de rest van de deuren op de verdieping.
Als die glaslatten gespijkerd vast zitten moet je ze er met beleid met een plamuurmes bijvoorbeeld wel uit kunnen krijgen. Je kan ook eens bij de lokale glasboer kijken of die wat hebben voor wat latjes betreft.
vaak zitten dit soort latjes met dubbelzijdig tape op de ruit geplakt en is het stiekem 1 ruit.
Dat lijkt me hier niet, anders was het wel verder gebarsten.twain4me schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:08:
vaak zitten dit soort latjes met dubbelzijdig tape op de ruit geplakt en is het stiekem 1 ruit.
Kan ik inderdaad eens vragen. Al ben ik bang dat de lokale de hoofdprijs vraagt, nadeel van de randstad. Ik gok dat ik online een veel betere prijs kan krijgen voor het glas, al vraag ik me af hoe ze dit gaan versturen en of ze dit wel doen.pman63 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:25:
Als die glaslatten gespijkerd vast zitten moet je ze er met beleid met een plamuurmes bijvoorbeeld wel uit kunnen krijgen. Je kan ook eens bij de lokale glasboer kijken of die wat hebben voor wat latjes betreft.
Zoals 3_s al aangeeft. Het is in dit geval wel allemaal losse ramen.twain4me schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:08:
[ Voor 50% gewijzigd door Xavier op 11-03-2025 19:55 ]
@Xavier Ik denk dat je je vooroordeel dat de lokale glashandel in de randstad de hoofdprijs vraagt even los moet laten.
Als je nog een stuk van het kapotte glas hebt moet je dit meenemen en vragen of ze dit hebben. Het is geen groot oppervlak dus prijs kan reuze meevallen, ook voor de glaslatten.
Als je geen stuk glas meer hebt zal het lastig worden om hetzelfde te krijgen, zeker online.
Ik heb zelf goede ervaringen met een lokale glashandel (ook in de randstad) en zeker geen hoofdprijs.
Als je nog een stuk van het kapotte glas hebt moet je dit meenemen en vragen of ze dit hebben. Het is geen groot oppervlak dus prijs kan reuze meevallen, ook voor de glaslatten.
Als je geen stuk glas meer hebt zal het lastig worden om hetzelfde te krijgen, zeker online.
Ik heb zelf goede ervaringen met een lokale glashandel (ook in de randstad) en zeker geen hoofdprijs.
Wie weet er hoe ik deze kunststof/alu voordeur kan stellen? De deurt kiert nogal links onder (aan de niet-scharnierkant dus). Het rubber van de deur zit dus niet mooi strak tegen het kozijn, tenzij ik hem met de driepuntssleuting dichtdoe, dan wordt hij beter in model getrokken.
Er zitten grote inbus-6 bouten in het scharnier voor de hoogte. En aan de kopse kant inbus-4-boutjes die ook iets doen, maar mij is niet duidelijk wat. In het scharnier zelf zitten een aantal gaatjes met schroefdraad, maar daar zit niks in.
Ik heb al online zitten zoeken maar de instructiefilmpjes lijken weer allemaal net wat anders dan de scharnieren (denk uit 1995) die ik heb.
Er zitten grote inbus-6 bouten in het scharnier voor de hoogte. En aan de kopse kant inbus-4-boutjes die ook iets doen, maar mij is niet duidelijk wat. In het scharnier zelf zitten een aantal gaatjes met schroefdraad, maar daar zit niks in.
Ik heb al online zitten zoeken maar de instructiefilmpjes lijken weer allemaal net wat anders dan de scharnieren (denk uit 1995) die ik heb.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 11-03-2025 20:56 ]
Ik moet nog nieuwe sierlijsten plaatsen voor een aantal dakramen. Op zich geen rocket science, ware het niet dat zowel de bovenste als onderste lijst niet vlak liggen met de zijkanten, maar onder een hoek. Zie foto, overgang plafond en muur
Aan de onderkant zit mogelijk ook nog een inbus die je kan verdraaien, en dat is inderdaad altijd even uitvogelen.MJV schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:54:
Wie weet er hoe ik deze kunststof/alu voordeur kan stellen? De deurt kiert nogal links onder (aan de niet-scharnierkant dus). Het rubber van de deur zit dus niet mooi strak tegen het kozijn, tenzij ik hem met de driepuntssleuting dichtdoe, dan wordt hij beter in model getrokken.
Onder een hoek? Gewoon de afwerklijst/architraaf erop spijkeren/lijmen en de ruimte tussen plafond en lijst kitten. Is het verschil te groot om te kitten? Dan kun je eventueel nog met een multitool of bandschuurmachine de zijkanten min of meer vlak maken met het plafond, dan de lijst plaatsen en strak plamuren voor het schilderen.Slonzo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:26:
[...]
Ik moet nog nieuwe sierlijsten plaatsen voor een aantal dakramen. Op zich geen rocket science, ware het niet dat zowel de bovenste als onderste lijst niet vlak liggen met de zijkanten, maar onder een hoek. Zie foto, overgang plafond en muurZijn er technieken om uitgezocht te krijgen hoe ik zo'n verstek moet zagen?
Als je iemand kent met een freestafel, dan zou je ook een afwerklijst aan de onderkant voor de helft kunnen frezen, zodat je het verschil daarmee compenseert.
[ Voor 9% gewijzigd door GodDamage op 12-03-2025 07:47 ]
Weet je héél zeker dat je je daar druk om maakt?Xavier schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:56:
- Glasvervanging – Als ik alleen het ontbrekende glas vervang, is de kans groot dat de mattering anders is dan de rest. Misschien moet ik dan alle ruitjes vervangen voor een uniforme uitstraling.
Ik heb het glas destijds eruit gehaald en als tijdelijke oplossing een stuk karton geplaatst. Dat "tijdelijk" is inmiddels 3 à 4 jaar...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Van onder naar boven boren? Of misschien met een handbeitel wat wegbikken.badkuip schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Helaas, Het gat is aan de bovenkant groter (zoldervloer) dan aan de onderkant (tegen het plafond). Met name rondom de PVC pijp is dat het geval.
Ten tweede heb ik deze klus ook te doen aan de onderkant van de koof naar de benedenverdieping. En daar zijn de gaten sowieo kleiner. Dus daar heb ik sowieso een gat te boren.
Let wel op met boren/hakken: als het dunwandig staal/koper/PVC is, één keer uitschieten en je zit er doorheen. Vooral vervelend als het een waterleiding is, dus misschien vooraf even de hoofdkraan dicht en druk eraf.
Dikwandig staal (voor CV) is vergevingsgezinder.
Als je dan toch gaat boren zou ik de glasvezel kabels ook ommantelen. Die tiewrap kan dan ook weg.badkuip schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Goed idee om er een profiel op te zetten. Gaat op de kluslijst!
Enfin, nu we toch met de koof bezig zijn, hebben we bedacht dat we ook aan de zonnepanelen gaan. De koof moet dus weer open om een kabel voor zonnepanelen door te voeren. Niet helemaal de logische volgorde, maar kennelijk gaat het zo hier in huis.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom een mantel? Er is toch niets wat interfereert met een galsvezelkabel?__Dennis__ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Als je dan toch gaat boren zou ik de glasvezel kabels ook ommantelen. Die tiewrap kan dan ook weg.
Wat voor een mantel stel je voor?
PVC buis bedoel ik. Puur ter bescherming van je glasvezelkabel. De tiewrap zit aardig strak, een kleine knik in een glasvezelkabel kan al problemen geven en je wil deze niet onbeschermd tegen de verwarmingsbuis hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door __Dennis__ op 12-03-2025 12:06 ]
Kitten, achterkant frezen of plamuren gaat het helaas niet worden. De hoek is te groot + het wordt gebeitst, niet geverfd. Zichtwerk dus, het moet gewoon netjes in verstek komen. De lijsten die er opzaten voor de dakramen vervangen werden, waren 30+ jaar geleden duidelijk door een vakman geplaatst want die waren perfect in verstek, ondanks de grote hoek. Ik heb alleen geen idee hoe ik daar aan moet beginnenGodDamage schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:41:
Onder een hoek? Gewoon de afwerklijst/architraaf erop spijkeren/lijmen en de ruimte tussen plafond en lijst kitten. Is het verschil te groot om te kitten? Dan kun je eventueel nog met een multitool of bandschuurmachine de zijkanten min of meer vlak maken met het plafond, dan de lijst plaatsen en strak plamuren voor het schilderen.
Als je iemand kent met een freestafel, dan zou je ook een afwerklijst aan de onderkant voor de helft kunnen frezen, zodat je het verschil daarmee compenseert.
Misschien moet ik gewoon maar wat cheape mdf plinten kopen om te oefenen tot ik iets acceptabels krijg, alvoor ik mijn hardhout lijsten te lijf ga
Wellicht kan je de oude lijsten gebruiken als mal? Maakt het in elk geval wat makkelijker
Dag allen,
Ik ga binnenkort 500 kleinen hardstenen terrastegels ophalen.
Ze zijn 20x20 en 2cm dik.
Dit ga ik waarschijnlijk met een aanhangertje of openbakwagen doen.
Hoe vervoer ik dit nu slim zodat het niet kapot trilt tijdens het rijden.
Of maak ik me zorgen om een probleem wat niet zo groot is.
Mijn idee was om ze bijvoorbeeld op te stapelen en dan een pallet er op en af te spannen.
Maar misschien zit hier een tweaker die dit al eens heeft gedaan.
Mijn idee was om ze bijvoorbeeld op te stapelen en dan een pallet er op en af te spannen.
Kleine tip... zorg dat je aanhanger niet overladen is. Rijden met een overladen aanhanger of combinatie is duur, je moet afladen en je auto moet opnieuw gekeurd worden...MSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:35:
Dag allen,
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja helemaal mee eens. Een andere optie die we dan ook nog hebben is een open bakwagentje huren.Tommie12 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Kleine tip... zorg dat je aanhanger niet overladen is. Rijden met een overladen aanhanger of combinatie is duur, je moet afladen en je auto moet opnieuw gekeurd worden...
Maar dan blijft de uitdaging van het slim vastzetten.
Destijds heb ik het ingeseald met folie, gewoon paar keer strak eromheen.. hoe dik zijn de tegels?MSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:35:
Dag allen,
Bij normaal rijden kan er weinig misgaan lijkt mij
Nb: wel op een pallet stapelen en de pallet ook insealen!
[ Voor 3% gewijzigd door Arend_Akelig op 12-03-2025 16:01 ]
Er zal in elk geval een net over moeten, want je moet verlies van lading kunnen verhinderen.MSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:56:
[...]
Ja helemaal mee eens. Een andere optie die we dan ook nog hebben is een open bakwagentje huren.
Maar dan blijft de uitdaging van het slim vastzetten.
Het zal in elk geval een geremde aanhanger moeten zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
500 x 0,20 x 0,20 x 0,02 x 2700 (soortelijk gewicht hardsteen) = 1080kg!MSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:35:
Dag allen,
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Even gezocht op dergelijke tegels. Kom op een fiche uit dat ca 2700 kilo per kuub geeft. Da's 5x5x50 tegels volgens jouw maatvoering, komt uit op iets meer dan 2 kilo per tegel.MSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:35:
Dag allen,
Aangezien ze niet zo groot zijn idd zeker uitkijken met overbelading / overbelasting van je aanhanger en zorgen dat je een toegestane combi rijdt voor je rijbewijs
Algemeen qua vervoer: zou na ieder laag tegels er iets van opgevouwen verhuisdozen tussen leggen. Dat dempt wat
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Tijd geleden heb ik gereden met aardig wat keramische 50x50x3cm tegels in een geremde aanhanger. Spanbanden gebruikt om het vast te zetten, eventueel doe je er een plank op om de spanning van de spanband op de hoek te verplaatsen van de tegel naar wat anders. Ik had wel twee wat dikkere/bredere spanbanden gehaald. Volgens mij had ik ook met een spanband de stapel vastgezet aan de achterkant van de stapel zodat de stapel niet naar achter kon gaan schuiven. Maar je kunt het ook niet zomaar allemaal voorin zetten als het dan erg uit balans is, dan wordt de kogeldruk te hoog. Even kijken hoe dat uitpakt. En dan is het een kwestie van met alle geduld en zeer goed anticiperen heel rustig naar huis rijden. En dan ben je er wel.MSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:35:
Dag allen,
[ Voor 14% gewijzigd door JT op 12-03-2025 20:07 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Binnenkort voor het eerst eens echt kitten en dan gelijk de douchecabine. Heb al Ottosealkit en Den Zwaluw afwerkzeep. Ook van die afstrijkdingetjes enzo. Nu kan ik wel vinden op internet hoe je het beste kit. Maar wat ik mij afvraag hoeveel ik moet verwijderen en opnieuw kitten. Als ik kijk naar de staat van de kit dan is tot het plafond echt dikke overkill. Situatiefoto:
Op de grond ga ik sowieso rondom helemaal verwijderen en opnieuw aanbrengen. Links zie je dat bankje. De kit op het bankje en naar boven is echt niks aan te zien. De hoek van het bankje als je vanaf de grond naar boven gaat is natuurlijk een vervelende plek om het kitten te stoppen. Dus ik dacht eraan om die kant te doen tot de hoek waar het zitvlak van het bankje overgaat in de wand. Dan is er nog de andere kant, waar het gewoon recht omhoog naar het plafond gaat. Zou ik dat bijvoorbeeld 4 tegelhoogtes kunnen doen? Dan haal ik iets van 1,2 meter weg om opnieuw te kitten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Op de grond ga ik sowieso rondom helemaal verwijderen en opnieuw aanbrengen. Links zie je dat bankje. De kit op het bankje en naar boven is echt niks aan te zien. De hoek van het bankje als je vanaf de grond naar boven gaat is natuurlijk een vervelende plek om het kitten te stoppen. Dus ik dacht eraan om die kant te doen tot de hoek waar het zitvlak van het bankje overgaat in de wand. Dan is er nog de andere kant, waar het gewoon recht omhoog naar het plafond gaat. Zou ik dat bijvoorbeeld 4 tegelhoogtes kunnen doen? Dan haal ik iets van 1,2 meter weg om opnieuw te kitten.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
op de zijkant inladen en heel rustig rijden en rustig afremmen en optrekkenMSHG8897 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:35:
Dag allen,
in de kofferbak/met neergeklapte achterbank is veiliger maar dan moet je misschien nog een keer extra rijden
Eind december heb ik van mijn oom een massief grenen vloer gratis over kunnen nemen. De vloer lag zwevend dus het was een kwestie van oprapen en opbergen totdat ik er een doel voor had gevonden. nu heb ik dit ondertussen in de vorm een nieuwe vloer in mijn klusschuur.
De vloer in de schuur heb ik afgelopen weekend geegaliseerd.
Twee vragen:
1. v.w.b. bevestiging van de vloer, zou ik een dampopen folie of juist harde plastic op egaline leggen, daarop osb/underlayment van 9mm en dan daar de vloer op vastlijmen met parket lijmen of schieten met tacker?
2. de houten planken hebben nog wat werk nodig. Zo zijn de veer en groef op zowel de lange zijde als korte zijdes van slechte staat. Ook is de vloer wit geverfd. Ik had gedacht de veer en groef er met de tafelzaag af te halen, vervolgens de kanten te vlakken en dan maar zonder veer en groef op de ondervloer te leggen.
Een ander idee is natuurlijk opnieuw een veer en groef eraan te zetten. Punt is dat ik het hout het liefst zo min mogelijk in mijn handen heb, want ik moet het dus oppakken op de plek waar het is opgeslagen, dan de veer en groef eraf zagen, dan vlakken, dan door de vandikte bank heen, en dan weer een veer en groef eraan zetten en dan nog een keer de bovenlaag met verf eraf.
Kan dit sneller/makkelijker?
Twee vragen:
1. v.w.b. bevestiging van de vloer, zou ik een dampopen folie of juist harde plastic op egaline leggen, daarop osb/underlayment van 9mm en dan daar de vloer op vastlijmen met parket lijmen of schieten met tacker?
2. de houten planken hebben nog wat werk nodig. Zo zijn de veer en groef op zowel de lange zijde als korte zijdes van slechte staat. Ook is de vloer wit geverfd. Ik had gedacht de veer en groef er met de tafelzaag af te halen, vervolgens de kanten te vlakken en dan maar zonder veer en groef op de ondervloer te leggen.
Een ander idee is natuurlijk opnieuw een veer en groef eraan te zetten. Punt is dat ik het hout het liefst zo min mogelijk in mijn handen heb, want ik moet het dus oppakken op de plek waar het is opgeslagen, dan de veer en groef eraf zagen, dan vlakken, dan door de vandikte bank heen, en dan weer een veer en groef eraan zetten en dan nog een keer de bovenlaag met verf eraf.
Plaatsen zoals ze zijn en daarna opschuren.loewie1984 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:47:
Eind december heb ik van mijn oom een massief grenen vloer gratis over kunnen nemen. De vloer lag zwevend dus het was een kwestie van oprapen en opbergen totdat ik er een doel voor had gevonden. nu heb ik dit ondertussen in de vorm een nieuwe vloer in mijn klusschuur.
Twee vragen:
Daar zijn de veer en groef te slecht voor zoals ik al zei.
Als het toch voor in een klusschuur is: gewoon zo in elkaar schuiven en in de planken zelf spijkeren dwars het underlayment in. Desnoods schroeven. Heb je ook geen issue met de groeven en veren.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ze zijn van slechte staat, maar kan je ze met wat gecontroleerd geweld niet in elkaar krijgen?loewie1984 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:11:
[...]
Daar zijn de veer en groef te slecht voor zoals ik al zei.
Wil er nog iemand iets leuks bouwen voor z'n kinderen?
Beetje inspiratie..
YouTube: This Guy's Lamborghini Build Will Leave You Speechless #homemade #la...
Beetje inspiratie..
YouTube: This Guy's Lamborghini Build Will Leave You Speechless #homemade #la...
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik ga hem niet aan de kids laten zien want dan kan ik niet meer terugcopykat schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:41:
Wil er nog iemand iets leuks bouwen voor z'n kinderen?
Beetje inspiratie..![]()
En ik heb geen garage om zo'n ding te stallen
Geschilderd vlakken overleven je messen van de vandiktebank niet denk ik.loewie1984 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:47:
Twee vragen:
Ok ja dat is iets waar ik nog achter moet komen tzt.orf schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:05:
[...]
Geschilderd vlakken overleven je messen van de vandiktebank niet denk ik.
Ik vond mijn egaline nogal vloeistof gevoelig, een druppel water trok direct erin. Aangezien dit ook een stuk technische ruimte is bij mij (met het risico op grotere lekkages), heb ik de hele vloer gecoat met Weber epoxy coating. Die coating trekt in de vloer en maakt hem vloeistof dicht.loewie1984 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:47:
Twee vragen:
1. v.w.b. bevestiging van de vloer, zou ik een dampopen folie of juist harde plastic op egaline leggen,
Als ik dan ooit lekkage heb, dan wordt alleen de afwerkvloer nat, en hoef ik niet een week de ondervloer te drogen. Ook optrekkend vocht is meteen geen probleem meer.
Kun je niet een verfkrabber oid er langs/doorheen halen? Een beschadigde veer breekt dan af en een groef kun je leeg trekken. Het hoeft niet perfect te zijn, als het maar in elkaar valt?loewie1984 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:47:
Een ander idee is natuurlijk opnieuw een veer en groef eraan te zetten.
Onze badkamerdeur is verre van handig. Deze staat als die open is voor de ingang van de slaapkamer ernaast.
Nu had ik het het idee om hier een schuifdeur voor te zetten. Echter hoe pak ik dit aan zonder het kozijn eruit te hoeven halen?
Door het kozijn heb ik een klein richeltje naar voren zegmaar dat deze dikker is dan de muur. Nu hoeft de badkamer niet op slot te kunnen.
Dat er een eventuele rails voor het raampje gaat is niet mooi, maar geeft niet. Plafond zou ook kunnen?
Hoe pak ik dit het beste aan?
Nu had ik het het idee om hier een schuifdeur voor te zetten. Echter hoe pak ik dit aan zonder het kozijn eruit te hoeven halen?
Door het kozijn heb ik een klein richeltje naar voren zegmaar dat deze dikker is dan de muur. Nu hoeft de badkamer niet op slot te kunnen.
Dat er een eventuele rails voor het raampje gaat is niet mooi, maar geeft niet. Plafond zou ook kunnen?
Hoe pak ik dit het beste aan?
![]() | ![]() |
Wat is de beste methode om rondom een raamkozijn te behangen? Betreft een soort nis zonder vensterbanken. Het nieuwe behang heeft een repeterend patroon.
In principe zou ik zeggen dat je het behang horizontaal insnijdt, zodat je het omvouwt om het verticale deel van de nis. Voor het horizontale deel van de nis zul je dan een apart stukje moeten pakken.
Iemand nog andere tips of ideeën?
Hieronder een foto van de betreffende nis met het oude behang.
In principe zou ik zeggen dat je het behang horizontaal insnijdt, zodat je het omvouwt om het verticale deel van de nis. Voor het horizontale deel van de nis zul je dan een apart stukje moeten pakken.
Van 6 douglas balken lengte 2m40, hoogte 68mm en breedte 168mm wil ik een buiten tafel maken. Als poten heb ik 2 X-poten van 10x10cm met bovenplaat van 78cm.
6x 168mm breedte balken maakt totaal van 1009mm breed, betekent dat niet alle balken op de bovenplaat van de x poten kunnen steunen.
Wat kan ik het beste als verbindende en ondersteunende lat gebruiken?
Is iets als dit stevig genoeg? https://www.hornbach.nl/p...rmgewalst-100-cm/5066498/
Als ik die bovenop de bovenplaat van de X poot monteer, steekt ie links en rechts maximaal pakweg 10cm uit.
Ter illustratie een foto van de onderkant waarbij de buitenste balk nog wél op de poot ligt.
6x 168mm breedte balken maakt totaal van 1009mm breed, betekent dat niet alle balken op de bovenplaat van de x poten kunnen steunen.
Is iets als dit stevig genoeg? https://www.hornbach.nl/p...rmgewalst-100-cm/5066498/
Als ik die bovenop de bovenplaat van de X poot monteer, steekt ie links en rechts maximaal pakweg 10cm uit.
Ter illustratie een foto van de onderkant waarbij de buitenste balk nog wél op de poot ligt.
[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 15-03-2025 11:41 ]
Andere optie is precies uitmeten hoe smal het smalle deel is en dat op maat snijden (dat wordt dus een soort van omgekeerde L), het deel dat je omvouwt moet je natuurlijk niet weghalen, en let op de meeste muren zijn niet recht dus dat kan een extra uitdaging woren.ChillPascal schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:01:
Wat is de beste methode om rondom een raamkozijn te behangen? Betreft een soort nis zonder vensterbanken. Het nieuwe behang heeft een repeterend patroon.
[Afbeelding]
Lijkt mij meer dan voldoende toch? Wel even de scherpe randjes eraf vijlen voordat iemand zich eraan open haalt.JBS schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:36:
Van 6 douglas balken lengte 2m40, hoogte 68mm en breedte 168mm wil ik een buiten tafel maken. Als poten heb ik 2 X-poten van 10x10cm met bovenplaat van 78cm.
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Heeft iemand hier nog een idee over?JT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:05:
Binnenkort voor het eerst eens echt kitten en dan gelijk de douchecabine. Heb al Ottosealkit en Den Zwaluw afwerkzeep. Ook van die afstrijkdingetjes enzo. Nu kan ik wel vinden op internet hoe je het beste kit. Maar wat ik mij afvraag hoeveel ik moet verwijderen en opnieuw kitten. Als ik kijk naar de staat van de kit dan is tot het plafond echt dikke overkill. Situatiefoto:
***members only***
Ecodan warmtepomp
Hoi allen!
Sinds kort huis eigenaar en dan willen er nog wel eens dingen kapot gaan. Zo ook de vaatwasser in de relatief jonge keuken (2021). We waren al niet zo tevreden met de AEG en hebben dus de overstap gemaakt naar een Siemens. De bemating is allemaal vrij standaard, althans dat dacht ik.
De nisbreedte is 60cm (boven gemeten), maar bij het inschuiven van de vaatwasser kom ik halverwege klem te zitten aan de onderzijde. Ik zie duidelijk aan de machine en spaanplaat op welke hoogte hij klemt. Wat ik zo direct kon vinden is dat de vorige AEG vaatwasser 59.6cm breed zou zijn en de Siemens 59.8cm. Ik wil echt niet terug naar een AEG, dus ik zou graag wat tips willen om de nieuwe vaatwasser er toch in te krijgen.
De nis lijkt voorzien te zijn van geplastificeerd spaanplaat. Opties die ik zelf al in gedachten heb genomen zijn:
1. met een rubberen hamer kijken of er wat speling te vinden is
2. waar het schuurt met een dremel of schuurmachine wat weghalen, kijken of het past, zo ja, licht aflakken en klaar is kees, zo nee, nog een keer schuren tot het wel past.
Zijn er hier nog andere goede suggesties te vinden? Als het iemand helpt om foto's te zien, dan zal ik die morgen even maken. Vandaag gaat niet meer lukken.
Met vriendelijke groet,
Jim
Sinds kort huis eigenaar en dan willen er nog wel eens dingen kapot gaan. Zo ook de vaatwasser in de relatief jonge keuken (2021). We waren al niet zo tevreden met de AEG en hebben dus de overstap gemaakt naar een Siemens. De bemating is allemaal vrij standaard, althans dat dacht ik.
De nisbreedte is 60cm (boven gemeten), maar bij het inschuiven van de vaatwasser kom ik halverwege klem te zitten aan de onderzijde. Ik zie duidelijk aan de machine en spaanplaat op welke hoogte hij klemt. Wat ik zo direct kon vinden is dat de vorige AEG vaatwasser 59.6cm breed zou zijn en de Siemens 59.8cm. Ik wil echt niet terug naar een AEG, dus ik zou graag wat tips willen om de nieuwe vaatwasser er toch in te krijgen.
De nis lijkt voorzien te zijn van geplastificeerd spaanplaat. Opties die ik zelf al in gedachten heb genomen zijn:
2. waar het schuurt met een dremel of schuurmachine wat weghalen, kijken of het past, zo ja, licht aflakken en klaar is kees, zo nee, nog een keer schuren tot het wel past.
Zijn er hier nog andere goede suggesties te vinden? Als het iemand helpt om foto's te zien, dan zal ik die morgen even maken. Vandaag gaat niet meer lukken.
Met vriendelijke groet,
Jim
@JimvanDamm situatie moeilijk te beoordelen maar op 2 mm verschil zou schuren niet nodig hoeven zijn denk ik. Even een flinke duw vanuit de heup? Wat zit er links en rechts van de nis?
Beetje siliconenspray of andere glijachtige spray, en proberen maar. Zal toch niet op die 2 mm vastzitten?
Persoonlijk zou ik alles rond het bankje ook doen, inclusief de overgang naar dat donkere gedeelte, en altijd helemaal naar het plafond toe. Als ik zo naar de tegels kijk wordt het de Ottoseal S70 kit
Vergeet niet siliconenkit verwijderaar ook in huis te halen, alles wegsnijden laatste resten met siliconenkit verwijderaar. Daarna met cleaner alles reinigen, op laten drogen. Daarna strakke kitranden afplakken met schilderstape, kitten, afzepen.
Voor de kleuren, raad ik je aan om een paar kleurenkaarten in huis te halen van Ottoseal, kun je altijd de juiste kleur vinden, nooit zomaar "wit" doen.
Misschien kun je net een beetje ruimte maken met een krikje of een lijmtang die je om kunt draaien? (voorbeeldje)JimvanDamm schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:00:
Hoi allen!
Met vriendelijke groet,
Jim
Al hangt het er natuurlijk ook van af hoe die kastjes er naast staan, en waar ze allemaal vast zitten.
Dank voor de reacties! Met inderdaad wat ruimte maken (rubber hamer) en siliconenspray is het gelukt. Het vereiste alsnog aardig wat kracht, maar dat is een probleem voor future me.
@JimvanDamm Vaak ben je te bang 😝. Althans dat zeg ik tegen mijzelf in dat soort situaties.
Oh, ik had al S110 wit gekochtZaphara schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:20:
[...]
Persoonlijk zou ik alles rond het bankje ook doen, inclusief de overgang naar dat donkere gedeelte, en altijd helemaal naar het plafond toe. Als ik zo naar de tegels kijk wordt het de Ottoseal S70 kit
Vergeet niet siliconenkit verwijderaar ook in huis te halen, alles wegsnijden laatste resten met siliconenkit verwijderaar. Daarna met cleaner alles reinigen, op laten drogen. Daarna strakke kitranden afplakken met schilderstape, kitten, afzepen.
Voor de kleuren, raad ik je aan om een paar kleurenkaarten in huis te halen van Ottoseal, kun je altijd de juiste kleur vinden, nooit zomaar "wit" doen.
Ecodan warmtepomp
Ik heb een schuin plafond wat voorzien is van gipsplaten met ronde kant. Die ronding heb ik dichtgesmeerd met uniflott maar ik ben niet tevreden over het resultaat en wil het hele plafond voorzien van een dun laagje stucwerk.
Ik heb wel eens iets gezien over kant en klaar spul wat je er met een roller opzet en dan met een vlakspaan oid glad strijkt. Iemand hier ervaring mee? Suggesties voor dit materiaal? Wil dat met Knauf fill & finish oid?
Ik heb wel eens iets gezien over kant en klaar spul wat je er met een roller opzet en dan met een vlakspaan oid glad strijkt. Iemand hier ervaring mee? Suggesties voor dit materiaal? Wil dat met Knauf fill & finish oid?
Neuh, werkt ook prima, jij weet beter wat voor type tegels het zijnJT schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Oh, ik had al S110 wit gekochtKan die weer terug, als dat überhaupt de moeite waard is
Dank voor je advies!
Ik was afgegaan opZaphara schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:27:
[...]
Neuh, werkt ook prima, jij weet beter wat voor type tegels het zijn
van Kitcentrum en reviews. Ik twijfel of ik dit gewoon zal gebruiken en als het net niet helemaal matcht dan over een paar jaar zo een kleurenkaart kopen. Het belangrijkste: even met de baas des huizes afstemmenGeschikt voor eigenlijk alle voorkomende kitvoegen in sanitaire omgevingen en aansluitvoegen (behalve bij natuursteen).
Ecodan warmtepomp
Geen ervaring met het product wat je noemt. Ik gebruik (na het vullen van naden) de Knauf Filler to Finish F2F waarmee ik volledig vlakke muren krijg zonder dat je (met strijklicht) de naden nog ziet.Beekforel schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:16:
Ik heb een schuin plafond wat voorzien is van gipsplaten met ronde kant. Die ronding heb ik dichtgesmeerd met uniflott maar ik ben niet tevreden over het resultaat en wil het hele plafond voorzien van een dun laagje stucwerk.
Qua lagen zit je dan op 2-3 keer vullen met fill&finish en dan nog 2-3 keer finishen, waarbij ik zo nu en dan tussendoor het een en ander schuur.
[ Voor 8% gewijzigd door Bobmeister op 16-03-2025 20:47 ]
Als je nooit gestuct hebt, ziet het er in de filmpjes altijd makkelijker uit dan in het echt.Beekforel schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:16:
Ronde kant is ook niet bedoeld om dicht te smeren, daar heb je AK voor nodig, maar die keus is waarschijnlijk eerder al gemaakt. Houdt er sowieso rekening mee dat je scheurvorming gaat zien op de naden, tenzij je het goed doet: gaasband + 1/2-1 cm stuc (en dan nog is scheurvorming een risico).
Heb je het ook al afgewerkt met Uniflott Finish? Is ander spul dan de basislaag Uniflott.Beekforel schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:16:
Geen ervaring met die materialen, is wel eerder in dit topic (en voorgaande in de reeks) bespreken. Alabastine heeft een product waarover mensen tevreden zijn.
Jazeker. De naden zijn nu ook prima maar de rest steekt er wat lullig bij af. De gipsplaten zitten er al heel wat jaren in, zitten wat lagen latex op en her en der oneffen.MJV schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:58:
[...]
Heb je het ook al afgewerkt met Uniflott Finish? Is ander spul dan de basislaag Uniflott.
Geen ervaring met die materialen, is wel eerder in dit topic (en voorgaande in de reeks) bespreken. Alabastine heeft een product waarover mensen tevreden zijn.
De scheurvorming zit ik minder over in omdat het plafond al een tijd bestaat.Zwartoog schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:55:
[...]
Als je nooit gestuct hebt, ziet het er in de filmpjes altijd makkelijker uit dan in het echt.
Ronde kant is ook niet bedoeld om dicht te smeren, daar heb je AK voor nodig, maar die keus is waarschijnlijk eerder al gemaakt. Houdt er sowieso rekening mee dat je scheurvorming gaat zien op de naden, tenzij je het goed doet: gaasband + 1/2-1 cm stuc (en dan nog is scheurvorming een risico).
Ik wil het geheel niet vervangen als dat niet nodig is. Het is een flink oppervlakte en niet prettig toegankelijk om nieuw gips aan te voeren (en oud af te voeren).
Ik heb wat wanden voorzien van AK platen en die ook met Uniflott afgewerkt, ben daar wel tevreden over het resultaat.
Dit lijkt mij wel wat, maar lijkt voornamelijk in België verkocht te worden?Bobmeister schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:47:
[...]
Geen ervaring met het product wat je noemt. Ik gebruik (na het vullen van naden) de Knauf Filler to Finish F2F waarmee ik volledig vlakke muren krijg zonder dat je (met strijklicht) de naden nog ziet.
Qua lagen zit je dan op 2-3 keer vullen met fill&finish en dan nog 2-3 keer finishen, waarbij ik zo nu en dan tussendoor het een en ander schuur.
Knauf Fill & Finish Light werkt ook wel prettig. Ik vul naden en film muren van kalkzandsteen en her en der een stukje gipsplaat. Niet geprobeerd om er een dikker laagje op te zetten.
M.i. beter te verwerken dan die Alabastine meuk met roller en trekker.
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 16-03-2025 21:21 ]
Dit spul vond ik net ook en ik denk dat ik dat inderdaad maar ga proberen.Rukapul schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:20:
Knauf Fill & Finish Light werkt ook wel prettig. Ik vul naden en film muren van kalkzandsteen en her en der een stukje gipsplaat. Niet geprobeerd om er een dikker laagje op te zetten.
Tijdens het poetsen flikkert de afdekplaat van de afzuiging op de badkamer naar beneden
... Niet genoeg houvast meer na al die keren schoonmaken. Alleen staat er nergens een merk of type, ook niet in het gedeelte waar de afdekplaat in moet klikken. Iemand die deze herkent of mij in de goede richting kan sturen?
![]() | ![]() |
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
lijkt op wat ik in de badkamer heb.Detmer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:16:
Tijdens het poetsen flikkert de afdekplaat van de afzuiging op de badkamer naar beneden... Niet genoeg houvast meer na al die keren schoonmaken. Alleen staat er nergens een merk of type, ook niet in het gedeelte waar de afdekplaat in moet klikken. Iemand die deze herkent of mij in de goede richting kan sturen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
zoek eens op: pro-design badkamerventilator front
of kijk hier: https://www.megadumpeindh...design+front/?sort=lowest
Iemand een goede tip voor hoe ik het beste een recht gat boor van 160mm in een 30mm dikke plank? Idee is om een onzichtbaar hangende wandplank te maken met een blinde plankdrager.
Ik heb zelf geen kolomboor, wel een bovenfrees. Mijn eerste idee was om met de bovenfrees zo diep mogelijk recht te boren en dan dat gat te proberen te gebruiken als een guide. Ik heb momenteel de slangenboor ook nog niet maar enkel een speedboor (waar ik niet zo veel vertrouwen in heb).
Ik heb zelf geen kolomboor, wel een bovenfrees. Mijn eerste idee was om met de bovenfrees zo diep mogelijk recht te boren en dan dat gat te proberen te gebruiken als een guide. Ik heb momenteel de slangenboor ook nog niet maar enkel een speedboor (waar ik niet zo veel vertrouwen in heb).
*knip* spam
[ Voor 94% gewijzigd door Orion84 op 17-03-2025 10:18 ]
Als je niet met een decoupeerzaag aan de slag wil dan neem ik aan dat het resultaat heel strak moet zijn?Zinloos1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:53:
Iemand een goede tip voor hoe ik het beste een recht gat boor van 160mm in een 30mm dikke plank? Idee is om een onzichtbaar hangende wandplank te maken met een blinde plankdrager.
Ecodan warmtepomp
Gewoon met een gatenboor:Zinloos1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:53:
https://www.ecotools.nl/bi-metaal-gatenzaag-160-mm
Denk dat het hiermee lastig wordtprocaliber schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Gewoon met een gatenboor:
Je zaag is iets te groot voor de plank
Ik heb hier ook net de hele zolder aan fermacell platen mee afgefilmd. Was de eerste keer en ik was tevreden met het resultaat (vooral op de plekken die ik aan het eind gedaan heb, zat wel een leercurve in).Beekforel schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:27:
[...]
Dit spul vond ik net ook en ik denk dat ik dat inderdaad maar ga proberen.
Persoonlijk vond ik het wel een must om het wat te verdunnen, dan krijg je het veel makkelijker streeploos. Heb geen precieze verhoudingen, maar tot het net niet van je vlakspaan loopt zou ik zeggen. (Heb veel gehad aan de filmpjes van Vancouver carpenter voor dit soort dingen.)
Ik doe trouwens de laatste dagen voor het eerst afkitten als zichtwerk en van meden00b tot eventueel andere n00bs geef ik graag wat tips vanuit mijn n00bervaring 
- Sprayen! Koop afwerkzeep, geen Dreft gebruiken ofzo (genoeg over te vinden met een zoekmachine) en wees niet te bang om te sprayen. Dit spul maakt het verschil tussen mooi en schoon of niet strak en een smerige plakbende. Als je twijfelt of het (nog) nat genoeg is: sprayen! Correctie in de kit? Sprayen!
- 90% of 95% goed is goed genoeg. De kans is heel erg aanwezig dat je met iets dat bijna perfect is gaat corrigeren, je weer erger maakt of op een andere plek verpest. Tegelijkertijd, als het ergens echt niet helemaal goed is wees dan niet bang om te corrigeren. Wat kit weghalen als dat nodig is, weer een nieuwe streep erover, sprayen (ook het gebied om je correctie heen) en dan met de kitspatel of vinger.
- Bovenstaande is echt mijn leidraad. Verder nog eentje: kitspatels zijn erg handig, ik gebruik siliconen. Maar soms heb je gewoon een rukplekje of hoekje waar je moeilijk bij komt met je spatel of waar je spateltje het gewoon niet gaat doen. Wees dan niet bang om je vinger te gebruiken, uiteraard nadat je rijkelijk hebt gesprayed.
[ Voor 6% gewijzigd door JT op 18-03-2025 22:22 ]
Ecodan warmtepomp
Ik moest het ook even 3x goed lezen, maar ik denk dat het gaat om een gat van 160mm diep, niet doorsnede 160mmprocaliber schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Gewoon met een gatenboor:
Oh haha nu lees ik het ook anders!
Dan zou ik zelf een malletje maken:
Dan zou ik zelf een malletje maken:
Ah ja, nu snap ik het ook. Wat @procaliber zegt en anders even kijken voor een tool in China (of NL maar ik heb geen idee waar je die vindt) waarbij je de tool op het hout zet en dan is er een gaatje voor je boor waar die doorheen gaat waardoor je recht zou boren.Vloris schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:31:
[...]
Ik moest het ook even 3x goed lezen, maar ik denk dat het gaat om een gat van 160mm diep, niet doorsnede 160mm
Ecodan warmtepomp
Als je een stukje resthout met een dikte van ongeveer een halve boorlengte pakt, vervolgens net zolang proberen recht te boren totdat je er recht doorheen bent.
Dat reststuk kun je vervolgens als mal op je plankje plaatsen, en de helft van de 160 mm boren.
Als je eenmaal 80 mm op weg bent in je plank loopt je boor niet meer scheef.
Dat reststuk kun je vervolgens als mal op je plankje plaatsen, en de helft van de 160 mm boren.
Als je eenmaal 80 mm op weg bent in je plank loopt je boor niet meer scheef.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Of gewoon een plakbandje rond de boor op de juiste diepte.
Plak vastklemmen en rustig boren, 1mm groter dan de houder. Eventueel iemand laten kijken of je je boor recht houdt.
Plak vastklemmen en rustig boren, 1mm groter dan de houder. Eventueel iemand laten kijken of je je boor recht houdt.
Nou, dan ben je na 30 mm toch al klaar?Vloris schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:31:
[...]
Ik moest het ook even 3x goed lezen, maar ik denk dat het gaat om een gat van 160mm diep, niet doorsnede 160mm
@Zinloos1recht gat boor van 160mm in een 30mm dikke plank?
30 mm diep, een gat van 160 mm, makkelijkste met een gatzaag met centreerboor inderdaad. Wil je het centreergat vlak hebben, dan kun je een boormal gebruiken, of inderdaad een bovenfrees. Dan de centreerboor daarin.
En vooral: goede houding aannemen, recht ervoorvoor / erboven gaan staan, anders ga je nog scheef.
speedboor is prima, even oefenen op een ander stukje hout. daarbij is de steun toch ook nog verstelbaar?Zinloos1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:53:
En wat helpt dat gat om het doel te bereikenZwartoog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:14:
[...]
Nou, dan ben je na 30 mm toch al klaar?
[...]
@Zinloos1
30 mm diep, een gat van 160 mm, makkelijkste met een gatzaag met centreerboor inderdaad. Wil je het centreergat vlak hebben, dan kun je een boormal gebruiken, of inderdaad een bovenfrees. Dan de centreerboor daarin.
En vooral: goede houding aannemen, recht ervoorvoor / erboven gaan staan, anders ga je nog scheef.
Idee is om een onzichtbaar hangende wandplank te maken met een blinde plankdrager.
Als jouw plank 30mm dik is 200mm breed en 2000mm lang dan wil hij er misschien wel in van de kopse kant?Zwartoog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:14:
[...]
Nou, dan ben je na 30 mm toch al klaar?
[...]
@Zinloos1
Ecodan warmtepomp
Gewoon een boormalletje gebruiken inderdaad. Heb het recent zelf ook nog gedaan, ging prima:Zinloos1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:53:
Als je geen mal hebt, gewoon snel zelf eentje maken: https://paulsellers.com/2022/06/making-a-drill-bit-guide/Slonzo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:14:
Was niet evident om 10cm loodrecht in een 18mm dik paneel te boren zonder door de zijkant te gaan. Ik ging het eerst met de kolomboor doen, maar uiteindelijk heb ik gewoon een boormal gebruikt om zo recht mogelijk te kunnen boren.
[Afbeelding]
Kolomboor had sowieso niet gelukt, niet genoeg hoogte
Speedboor zou ik niet doen trouwens, veel te bruut + voert niet af.
Dit vereist een beetje finesse, geen bruut geweld.
[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 17-03-2025 13:06 ]
Ik neem aan dat @Zinloos1 een blinde plankdrager wil gaan monteren, op https://www.wovar.nl/blin...-12cm-160mm-schroefdraad/ staat een mooi filmpje hoe het moet.
Excuus, ik zie dat ik het niet helemaal goed heb verwoord inderdaad! Ik bedoelde zoals de meesten juist hadden gegokt inderdaad 160mm diep, met een diameter van 18mm. Ik ben van plan deze plankdragers van toolstation te gebruiken. Ik ga eens kijken of ik zo'n mooi malletje kan maken, als hij er eenmaal een stuk recht in zit dan heb ik er ook vertrouwen in!
Met een boorgeleider?
https://aliexpress.com/item/1005008178574291.html
https://aliexpress.com/item/1005008178574291.html
[ Voor 73% gewijzigd door Septillion op 18-03-2025 08:51 . Reden: Link cleanup ]
hoi
:strip_exif()/f/image/gTenBSev6R1MHbKRC6SxUjyf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RMEqnaI1hPVo2yYgA0Fk7Vcn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2gIiPHhRpLHYbjlHFmLj42Dt.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien moet ik in plaats van steeds meubeltjes maken gewoon een zagerij beginnen, want die machine aanslingeren en er lompe stukken hout doorheen rossen blijft echt verslavend leuk. Het is dat de rest van mijn werkplaats er zo nieuwerwets uitziet, ik zou me zo in 1930 wanen!
In dit geval moest ik ~2 centimeter van de breedte van het hout inkorten op de wijde stukken want anders paste het niet in mijn lintzaag, die slechts 40cm hoog kan herzagen
[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-03-2025 10:06 ]
Ter voorbereiding van het plaatsen van zonnepanelen, ben ik mijn zolder aan het opruimen. Op de voorzolder naast de CV ketel komt de omvormer te hangen. Binnenkort ga ik bij de doorvoeren van de CV nog een gat boren voor de kabel van de omvormer naar de meterkast.
Hier stond tot afgelopen weekend wasbak op een meubeltje. Die heb ik gesloopt en de waterleidingen afgedopt.
:strip_exif()/f/image/R6boqpqF92hjiJ0c992QGG4o.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer komt denk ik links naast de ketel. Aan de rechterkant van de ketel zit je boven het trapgat en zou je niet goed bij de omvormer kunnen komen. De toekomstige patchkast (voor het wegwerken van de netwerkapparatuur) komt denk ik maar op de grond te staan naast of voor het expansievat.
En wie weet (maar dat kan ik nu nog niet overzien) komt er in dit hoekje later ook nog iets van een warmtepomp, thuisaccu etcetera.
Dus het is handig om een beetje na te denken over hoe het op te hangen/weg te werken.
Ook kom ik bij de vloer een gasleiding tegen in een onhandige bocht:
:strip_exif()/f/image/Xb9Law3vRtUL3m6eBhhHCSGM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfZZaAFsWcyJQG5sCiOsuVlr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gaat van de dik wit geschilderde buis (is geen kunststof) over in koper.
Ik kan het zo laten zitten, dan maak ik van hout een verhoging waarop een patchkast of een andere kast op komt te staan. Of ik zorg ervoor dat de betreffende kast de poten hoog genoeg heeft zodat de leiding eronder valt.
Ik kan ook de leiding laten verleggen zodat ie deze rare bocht niet meer maakt. Ik zou er denk een loodgieter voor moeten vragen omdat ik zelf niet goed weg ben in het zagen in een gasleiding.
Hoe zouden jullie het doen? Tips voor de leiding of voor het toekomstbestendig maken van dit hoekje?
Hier stond tot afgelopen weekend wasbak op een meubeltje. Die heb ik gesloopt en de waterleidingen afgedopt.
:strip_exif()/f/image/R6boqpqF92hjiJ0c992QGG4o.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer komt denk ik links naast de ketel. Aan de rechterkant van de ketel zit je boven het trapgat en zou je niet goed bij de omvormer kunnen komen. De toekomstige patchkast (voor het wegwerken van de netwerkapparatuur) komt denk ik maar op de grond te staan naast of voor het expansievat.
En wie weet (maar dat kan ik nu nog niet overzien) komt er in dit hoekje later ook nog iets van een warmtepomp, thuisaccu etcetera.
Dus het is handig om een beetje na te denken over hoe het op te hangen/weg te werken.
:strip_exif()/f/image/Xb9Law3vRtUL3m6eBhhHCSGM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfZZaAFsWcyJQG5sCiOsuVlr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan het zo laten zitten, dan maak ik van hout een verhoging waarop een patchkast of een andere kast op komt te staan. Of ik zorg ervoor dat de betreffende kast de poten hoog genoeg heeft zodat de leiding eronder valt.
Ik kan ook de leiding laten verleggen zodat ie deze rare bocht niet meer maakt. Ik zou er denk een loodgieter voor moeten vragen omdat ik zelf niet goed weg ben in het zagen in een gasleiding.
Hoe zouden jullie het doen? Tips voor de leiding of voor het toekomstbestendig maken van dit hoekje?
Kan die omvormer zijn warmte kwijt als die in dat schuine hoekje hangt? dat is nogal belangrijk, zeker als er nog meer warmte veroorzakende apparatuur daar komt te staan.badkuip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:20:
Ter voorbereiding van het plaatsen van zonnepanelen, ben ik mijn zolder aan het opruimen. Op de voorzolder naast de CV ketel komt de omvormer te hangen. Binnenkort ga ik bij de doorvoeren van de CV nog een gat boren voor de kabel van de omvormer naar de meterkast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een warmtepomp past daar misschien niet en een thuisaccu zou ik niet op zolder willen.
Die leiding kun je door een loodgieter laten aanpassen, maar als je toch een warmtepomp laat plaatsen is die leiding niet meer nodig, dus gewoon de juiste volgorde zoeken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@badkuip afhankelijk van de hoogte zou ik die patchkast helemaal links neer zetten ten hoogte van dat wit/zwarte ding. Daarnaast dan de omvormer zodat je genoeg ruimte hebt om tzt op de plelk van je huidige CV een binnen unit van de warmtepomp kwijt te kunnen of een thuis accu. Je zou de patchkast alvast neer kunnen zetten en deze leeg laten. Dan weet de zonnepanelen boer waar die de omvormer kan ophangen. Ik zou ivm de hitte die twee niet boven elkaar zetten. De omvormer moet zijn warmte kwijt en als die in de zomer extra opgewarmd wordt door de patch kast is dat niet optimaal.
Voordeel van alles naar links schuiven is dat je nu nog niet hoeft na te denken over die gasleiding.
Voordeel van alles naar links schuiven is dat je nu nog niet hoeft na te denken over die gasleiding.
Zoals ik het lees is het hoe en wanneer totaal onzeker, het is dus de vraag of het handig is hier op te wachten.No Hands schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Die leiding kun je door een loodgieter laten aanpassen, maar als je toch een warmtepomp laat plaatsen is die leiding niet meer nodig, dus gewoon de juiste volgorde zoeken.
@badkuip Als de warmtepomp mogelijk op redelijk korte termijn komt dan zou ik geen geld uitgeven aan die gasleiding. Maar als dat nog 10 jaar kan duren en je hebt de hoogte daar nodig dan misschien wel. Ik zie ook dat de voorziene plaats voor de omvormer bij een dakkapel is, komt er zonneschijn op die plek? En als laatste, in het kader van een accu kun je, afhankelijk van je plannen, overwegen een hybride 3fase omvormer alvast op te hangen.
Ecodan warmtepomp
Das een goede vraag. Ik heb de installateur er niet over gehoord. Ik zal het hem eens vragen.No Hands schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Kan die omvormer zijn warmte kwijt als die in dat schuine hoekje hangt? dat is nogal belangrijk, zeker als er nog meer warmte veroorzakende apparatuur daar komt te staan.
Een warmtepomp past daar misschien niet en een thuisaccu zou ik niet op zolder willen.
Goed idee, denk inderdaad dat ik die gasleiding laat voor wat het is. Goed idee van je om van links naar rechts te gaan werken.Impossibl3 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:49:
@badkuip afhankelijk van de hoogte zou ik die patchkast helemaal links neer zetten ten hoogte van dat wit/zwarte ding. Daarnaast dan de omvormer zodat je genoeg ruimte hebt om tzt op de plelk van je huidige CV een binnen unit van de warmtepomp kwijt te kunnen of een thuis accu. Je zou de patchkast alvast neer kunnen zetten en deze leeg laten. Dan weet de zonnepanelen boer waar die de omvormer kan ophangen. Ik zou ivm de hitte die twee niet boven elkaar zetten. De omvormer moet zijn warmte kwijt en als die in de zomer extra opgewarmd wordt door de patch kast is dat niet optimaal.
Inderdaad, ik weet niet of de warmtepomp er uberhaupt komt en als er geen urgente noodzaak (d.w.z. door maatregelen van de overheid), dan denk ik dat die warmtepomp er pas over 5 of 10 jaar staat, als ie uberhaupt al komt. De zon schijnt daar niet naar binnen, de omvormer hangt in de schaduw.JT schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Zoals ik het lees is het hoe en wanneer totaal onzeker, het is dus de vraag of het handig is hier op te wachten.
@badkuip Als de warmtepomp mogelijk op redelijk korte termijn komt dan zou ik geen geld uitgeven aan die gasleiding. Maar als dat nog 10 jaar kan duren en je hebt de hoogte daar nodig dan misschien wel. Ik zie ook dat de voorziene plaats voor de omvormer bij een dakkapel is, komt er zonneschijn op die plek? En als laatste, in het kader van een accu kun je, afhankelijk van je plannen, overwegen een hybride 3fase omvormer alvast op te hangen.
Door sprayen ziet het er snel goed uit maar krijg je wel snel slechte verbindingen.JT schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:00:
Ik doe trouwens de laatste dagen voor het eerst afkitten als zichtwerk en van meden00b tot eventueel andere n00bs geef ik graag wat tips vanuit mijn n00bervaring
- Sprayen! Koop afwerkzeep, geen Dreft gebruiken ofzo (genoeg over te vinden met een zoekmachine) en wees niet te bang om te sprayen. Dit spul maakt het verschil tussen mooi en schoon of niet strak en een smerige plakbende. Als je twijfelt of het (nog) nat genoeg is: sprayen! Correctie in de kit? Sprayen!
- 90% of 95% goed is goed genoeg. De kans is heel erg aanwezig dat je met iets dat bijna perfect is gaat corrigeren, je weer erger maakt of op een andere plek verpest. Tegelijkertijd, als het ergens echt niet helemaal goed is wees dan niet bang om te corrigeren. Wat kit weghalen als dat nodig is, weer een nieuwe streep erover, sprayen (ook het gebied om je correctie heen) en dan met de kitspatel of vinger.
- Bovenstaande is echt mijn leidraad. Verder nog eentje: kitspatels zijn erg handig, ik gebruik siliconen. Maar soms heb je gewoon een rukplekje of hoekje waar je moeilijk bij komt met je spatel of waar je spateltje het gewoon niet gaat doen. Wees dan niet bang om je vinger te gebruiken, uiteraard nadat je rijkelijk hebt gesprayed.
ik ben van sop naar spray naar zo min mogelijk spray gegaan in de afgelopen X jaar.
YouTube: Why Millions Get Silicone Caulk Wrong
Je kan t niet goed zien, maar hier hangt hij al jaren onder een schuin afdakje (daarboven de vliering dus ook dicht).badkuip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:37:
[...]
Das een goede vraag. Ik heb de installateur er niet over gehoord. Ik zal het hem eens vragen.
Zolang er maar lucht van onder naar boven kan stromen is het prima. Ik zou hem wel een beetje van het plafond afhouden als het kan, zodat je genoeg doorloop hebt.. Bij convectors raden ze 10 tot 15cm aan (voor convectie) dus zou dat aanhouden. Meer is altijd beter maar again: hier hangt het al jaren zo dus zou mij er niet te druk over maken zolang je hem niet recht in de hoek plempt
[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 18-03-2025 14:04 ]
Te laat voor mijtwain4me schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Door sprayen ziet het er snel goed uit maar krijg je wel snel slechte verbindingen.
ik ben van sop naar spray naar zo min mogelijk spray gegaan in de afgelopen X jaar.![]()
YouTube: Why Millions Get Silicone Caulk Wrong
Ecodan warmtepomp
@badkuip Persoonlijk zou ik het denk ik niet de kosten waard vinden om er een loodgieter bij te halen. Zou het laten aanpassen als er meer moet gebeuren maar anders zou ik er omheen werken.
Qua omvormer, minimale ruimte staat altijd wel in de handleiding, je weet het type wel al hoop ik?
En als je ongebruikte ruimte boven de trap hebt lijkt me dat ideaal. Alleen zal de installateur er waarschijnlijk minder blij mee zijn... Maar ruimte technisch, zeker als je nog dingen wilt toevoegen, lijkt me dat juist ideaal.
Qua omvormer, minimale ruimte staat altijd wel in de handleiding, je weet het type wel al hoop ik?
En als je ongebruikte ruimte boven de trap hebt lijkt me dat ideaal. Alleen zal de installateur er waarschijnlijk minder blij mee zijn... Maar ruimte technisch, zeker als je nog dingen wilt toevoegen, lijkt me dat juist ideaal.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/ofwIKKWe6EiSEOT2Nd8rlNvW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ldTtyjXPVnIZgFJgdzD1Nnu3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vzX0nwxSADRLCnyZQTIzle5k.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/afnXJTh0Ei2ZupmIFygFEGi2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/h5KZY6KBmcKuvlMv6v2X3FEw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XZtPdqaBM66MU6hWVuhIQjcS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Eu7JpywrvafZVLHauO91RnDz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LRmbQktSBwuyMTohj1szScG8.jpg?f=fotoalbum_tile)