[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 437 ... 479 Laatste
Acties:

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:16
RobbieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:53:
[...]

goed idee. is het woord 'doorzichtig' hier bewust gekozen? dacht zelf gewoon aan wat duct tape.
Nouja dat ding is niet helemaal jogel, dus ik zou het zelf wel willen kunnen inspecteren zonder telkens die tape eraf te moeten halen

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31
Of je vervangt de lampjes voor geschikte LEDs, ipv halogeen, wordt het ook niet meer zo warm.

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12 00:03

Copitano

Hoorn NH

Gramser schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:15:
Of je vervangt de lampjes voor geschikte LEDs, ipv halogeen, wordt het ook niet meer zo warm.
Prima idee. Heb ik ook gedaan bij mijn gewone hanglamp boven de tafel. Die lamp is van metaal en werd met de halogeen (2 x 50W) loeiheet. Nu twee ledlampen en het metaal blijft gewoon op kamertemperatuur. Geeft wel iets minder licht dan halogeen, maar nog steeds voldoende. Ik heb ze van Ali, maar ze zijn hier ook vast wel te koop. ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12 00:03

Copitano

Hoorn NH

TimmieN schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:40:
Bij mijn voordeur is ooit eens een Secu Strip geplaatst, door een vorige bewoner, maar erg handig is dat niet gegaan.
Zoals te zien ligt het deurbeslag net over de strip heen, wat de boel lekker verzwakt. Ik wil er ook ander beslag op zetten, maar uiteraard eerst iets aan die strip gedaan hebben.

Hoe kan ik dat het beste doen zonder de deur compleet te vernachelen? De strip zit vast met van die veiligheids/ eentoer schroeven en zou ik er dus het liefst op laten zitten.

[Afbeelding]
Met een dremmel een sleuf maken in de schroeven en dan met een gewone schroevendraaier losdraaien en de strip aanpassen en met nieuwe antidiefstalschroeven terugplaatsen.
Of op deze manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 20-02-2025 17:02 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
RobbieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:02:
[...]

jawel, maar ik ben risk manager van beroep, dit is een argument dat ik dagelijks hoor en bij aangeef dat je dan zal zien dat nu je het wel weet het dan juist fout gaat, haha... maar goed, do as I say, not as I do zullen we in dit geval dan maar denken.

en inderdaad, het nu al plaatsen van de nieuwe spotjes is denk ik de beste oplossing.
Als detectie kun je wel een hittemelder ophangen

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27

copykat

Good copy isn't bad

Update douche project.plafonnetje gemaakt van 12mm groene gipsplaat wand.
Net ff steviger dan 9mm met spotjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d2NgHCCWq5fLhSt8Y5JmQdzK8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAd0kMPhwOo8xP556KtWJ1l3.jpg?f=fotoalbum_large
Waco's gebruikt.
De spotjes zijn afgewerkt met foam dus geen vocht kruipt er langs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RCBCe2GtP0W7C6aOt_QGHWs_dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhFowUuOhqtvg8ZnPNRYtNcv.jpg?f=fotoalbum_large
Die fibervuller gebruikt.
De platen van te voren aan beide zijde met 099 voorstrijk behandeld.
Klasse 4 latex gebruikt de keuken afwasbare dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUDquhK_X0HCixveVdo0jC5QSLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2OTYefuKWP5zs0p5JZV3tAw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ineQWbLtZe7bzROpHKJGy4_20g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpJffv7KUnSKePmGXNY4n6jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8Vd3LfmosET6ReBehvkgohVMFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUagKP5c1j1MI4zxuqysZT69.jpg?f=fotoalbum_large
Douche werkt en afloop naar goot ook.

Nu alleen nog
Kozijn aflakken en de douche deur plaatsen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
Begrijp ik het nu goed dat je de bovenkant van een groene gipsplaat met voorstrijk hebt behandeld? Waarom zou je dat doen?

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:18
kaboom1555 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Welke RAL / kleurnaam is dat groen? Prachtig!
Thanks! De kleur is NCS S 7010-B70G :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jannibal23 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 03:31:
Begrijp ik het nu goed dat je de bovenkant van een groene gipsplaat met voorstrijk hebt behandeld? Waarom zou je dat doen?
2 kleine plaatjes. Baat t niet schaad het niet.
Het is nog al een directe douche stoom plek met veel vocht dus ik heb zoveel mogelijk afsluiting gemaakt.
Bij de deur zit een kleine kier tussen t plankje en t schot boven de deur.
Ik twijfel of ik die ook dicht kit of juist open laat om de ruimte er boven iets te laten ademen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-12 16:45

Agent47

I always close my contracts.

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:13:
[...]

@Agent47 heeft de mini lasdoosjes al liggen om het te vervangen, hij is nu op zoek naar de voeding om te kijken of die geschikt is of vervangen moet worden door een die met leds werkt.
Endoscoop is binnen, wat een k*t kwaliteit joh. Heb de driver nog steeds niet gevonden :(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:31
copykat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:45:
[...]

2 kleine plaatjes. Baat t niet schaad het niet.
Het is nog al een directe douche stoom plek met veel vocht dus ik heb zoveel mogelijk afsluiting gemaakt.
Bij de deur zit een kleine kier tussen t plankje en t schot boven de deur.
Ik twijfel of ik die ook dicht kit of juist open laat om de ruimte er boven iets te laten ademen.
Idealiter heb je in de douche een dampdicht/remmende folie.
Je wil dat er zo min mogelijk vocht in de constructie komt.

Ik ga er vanuit dat er nog een etage boven zit?
Dan zou ik het naadje ook dicht kitten.

• Theimon
  • Laatst online: 24-12 05:30

Theimon

Snapte!?

Ik zit even wat ideeën op te doen voor het opknappen van mijn slaapkamer. Likje verf et cetera. Ik zit er ook aan te denken de vloerbedekking te vervangen voor klik-PVC. Probleem daar mee is dat de slaapkamer nu al een "galm" heeft en met zo'n vloer wordt dat niet beter natuurlijk.
Nu viel mijn oog op akoestische panelen/akupaneel, dus een viltlaag met houten latjes daarop geniet. Relatief makkelijk te bewerken en het ziet er nog aardig uit ook. Montage van die panelen ziet er eenvoudig uit (schroef of kit), maar alle voorbeelden op internet gaan uit van een vlakke muur. Ik heb muren met granol/structuur(verf).
Wat zou in mijn geval dan de meest praktische montage zijn? Is het alleen met high-tack kit te doen? Of toch schroeven in het stucwerk? En als het toch schroeven wordt; zou bijvoorbeeld een Trespa schroef direct in de muur kunnen of is het toch verstandiger om te werken met pluggen?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Theimon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:38:
Ik zit even wat ideeën op te doen voor het opknappen van mijn slaapkamer. Likje verf et cetera. Ik zit er ook aan te denken de vloerbedekking te vervangen voor klik-PVC. Probleem daar mee is dat de slaapkamer nu al een "galm" heeft en met zo'n vloer wordt dat niet beter natuurlijk.
Nu viel mijn oog op akoestische panelen/akupaneel, dus een viltlaag met houten latjes daarop geniet. Relatief makkelijk te bewerken en het ziet er nog aardig uit ook. Montage van die panelen ziet er eenvoudig uit (schroef of kit), maar alle voorbeelden op internet gaan uit van een vlakke muur. Ik heb muren met granol/structuur(verf).
Wat zou in mijn geval dan de meest praktische montage zijn? Is het alleen met high-tack kit te doen? Of toch schroeven in het stucwerk? En als het toch schroeven wordt; zou bijvoorbeeld een Trespa schroef direct in de muur kunnen of is het toch verstandiger om te werken met pluggen?
Giplsplaatschroef (want zwart) in een plugje.

Met 3 schroeven zit de plaat goed vast, de schroef zie je niet zitten want vilt is ook zwart. Het is ook nog eens makkelijk weg te halen zonder lijmresten etc.

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Zou 3 schroeven al voldoende zijn ja? Die dingen zijn grofgezegd 260x50 en wegen een kilo of 12 per stuk. Houdt het dan op 3 schroeven? Alle instructievideo's hebben het over 12-15 schroeven wat ik dan wel weer heel veel vind.

Schroeven was in mijn achterhoofd eigenlijk al de beste (maar niet de snelste) optie, stel je voor dat je het over een tijdje zat bent en het spul zit gekit. Als je het dan eraf pulkt ziet je muur er natuurlijk niet meer uit.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05

Releases

Ja maar!

Theimon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:04:
Zou 3 schroeven al voldoende zijn ja? Die dingen zijn grofgezegd 260x50 en wegen een kilo of 12 per stuk. Houdt het dan op 3 schroeven? Alle instructievideo's hebben het over 12-15 schroeven wat ik dan wel weer heel veel vind.

Schroeven was in mijn achterhoofd eigenlijk al de beste (maar niet de snelste) optie, stel je voor dat je het over een tijdje zat bent en het spul zit gekit. Als je het dan eraf pulkt ziet je muur er natuurlijk niet meer uit.
Heb een woonkamer wand bedekt met zulke platen.
Hiervoor eerst een aantal latten op de muur bevestigd zodat ik daar wat elektra langs kon verwerken. Daarna de platen erop geschroefd met een berg zwarte gipsplaat schroeven.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@copykat Grohe spul zo te zien? Doe jezelf een lol, scheof de douchekop er even af, zeefje er met een tang uit en dan het rubberen ringetje dat er in zit verwijderen. Heb je ineens veel meer waterdruk op je douche ipv een miezerig straaltje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Releases schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Heb een woonkamer wand bedekt met zulke platen.
Hiervoor eerst een aantal latten op de muur bevestigd zodat ik daar wat elektra langs kon verwerken. Daarna de platen erop geschroefd met een berg zwarte gipsplaat schroeven.
Ook een optie, maar komt de wand dan niet te ver naar binnen? Die panelen zijn zelf ook al een centimeter of 2 dik geloof ik.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Theimon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:04:

12 schroeven is onzin, ik heb ze hier rechtstreeks op de muur gezet met 3 schroeven en het gaat nergens heen.En het is zo gedaan hoor, plaat tegen de muur op de juiste plek, even met een spijker oid de plek markeren van de gaatjes, plaat even weghalen en gaatje boren-plug erin en vastzetten.

Lijm is alleen maar geklieder en bij het weghalen is je muur ook een maanlandschap.

Ze staan bij mij overigens wel gewoon op de grond (dus geen plint), de schroeven zijn er vooral om ervoor te zorgen dat het niet voorover valt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 21-02-2025 11:34 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12 10:29
The Eagle schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:25:
@copykat Grohe spul zo te zien? Doe jezelf een lol, scheof de douchekop er even af, zeefje er met een tang uit en dan het rubberen ringetje dat er in zit verwijderen. Heb je ineens veel meer waterdruk op je douche ipv een miezerig straaltje :)
Denk dat ik precies dezelfde heb..
Bedoel je de handdouche of de regendouche?

Ik gebruik die regendouche bijna nooit en die straaltjes gaan ondertussen alle kanten op en/of druppelen.
Heb niet de ervaring dat ik waterdruk mis op de handdouche.

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:32:
[...]

12 schroeven is onzin, ik heb ze hier rechtstreeks op de muur gezet met 3 schroeven en het gaat nergens heen.En het is zo gedaan hoor, plaat tegen de muur op de juiste plek, even met een spijker oid de plek markeren van de gaatjes, plaat even weghalen en gaatje boren-plug erin en vastzetten.

Lijm is alleen maar geklieder en bij het weghalen is je muur ook een maanlandschap.

Ze staan bij mij overigens wel gewoon op de grond (dus geen plint), de schroeven zijn er vooral om ervoor te zorgen dat het niet voorover valt.
Ah juist, bij mij zouden ze wel op een plint komen. Maar ik vermoed dat een schroef of 6 het sowieso wel zou moeten houden.
Gaten markeren met een spijker is trouwens wel een fijne tip :)

• Releases
  • Laatst online: 16:05

Releases

Ja maar!

Theimon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Ook een optie, maar komt de wand dan niet te ver naar binnen? Die panelen zijn zelf ook al een centimeter of 2 dik geloof ik.
Bij mij kwam het 8 centimeter naar voren, dit om gelijk radiator buizen langs het plafond te verbergen.
Dus ja, daar lever ik wel wat in maar qua aanblik wel veel beter zo.

• Agent47

Agent47

Moet er altijd een driver tussen de spotjes zitten? Of hoeft dat niet?

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Releases schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Bij mij kwam het 8 centimeter naar voren, dit om gelijk radiator buizen langs het plafond te verbergen.
Dus ja, daar lever ik wel wat in maar qua aanblik wel veel beter zo.
Als je kabels en buizen weg wil werken snap ik het wel ja. En je kan het met dit soort panelen wel stijlvol afwerken :)
Bij mij gaat het om een vlakke muur in een ruimte van pak 'm beet 4x4m. Dan is 8cm wel veel.

• Millie-ano
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:15:
Moet er altijd een driver tussen de spotjes zitten? Of hoeft dat niet?
Vaak wel tenzij ze direct op 230V aangesloten kunnen worden. Maar dan zijn er niet veel. En volgens mij ook minder zuinig?

• Caelorum
  • Laatst online: 01:16
CappieL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Denk dat ik precies dezelfde heb..
Bedoel je de handdouche of de regendouche?

Ik gebruik die regendouche bijna nooit en die straaltjes gaan ondertussen alle kanten op en/of druppelen.
Heb niet de ervaring dat ik waterdruk mis op de handdouche.
Die straaltjes die alle kanten op gaat is kalkaanslag aan de binnenkant (of vuil).

• Agent47

Agent47

Millie-ano schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Vaak wel tenzij ze direct op 230V aangesloten kunnen worden. Maar dan zijn er niet veel. En volgens mij ook minder zuinig?
Ik heb wel een schakelaar maar wel 5 spotjes hallogeen er aan. Dan wordt het ff verder zoeken dit weekend...

• Agent47

Agent47

Nog steeds niet gevonden. Ik heb er wel een spotje uit kunnen halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCEv-K1ci55A4txMHxm4VSp-tpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzBpiz08wqW3XZM3Nja3TcTw.jpg?f=fotoalbum_large
Op Amazon staat:

Functie
Dimbaar, zonder dimmer, Een transformator is inbegrepen in het pakket

[ Voor 10% gewijzigd door Agent47 op 21-02-2025 13:50 ]

• Millie-ano
  • Niet online
Die transformator/driver/trafo zorgt er dus voor dat 230V wordt omgezet naar 12V van het lampje.
Als je nieuwe spots koopt staat er of bij dat ze op 230V kunnen of er zit automatisch een transformator of driver bij.

Stel je hebt in je kamer 1 punt (vaak het plafond) dan wordt het alsvolgt;

Afbeeldingslocatie: https://www.ledinbouwspotsleds.nl/media/wysiwyg/ledspots-met-trafo_1.jpg

• Agent47

Agent47

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:49

dragonhaertt

@_'.'

Is inderdaad best een oud dingetje, officieel niet bruikbaar icm LED lampjes.
Je kan het proberen en het zal waarschijnlijk goed gaan, maar als je hem toch in je hand hebt kan je hem beter vervangen voor iets moderners zoals ik hier benoem:
dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Je driver vervangen hoeft niet veel te kosten.
Afhankelijk van je lampjes kost dat 10-20 euro voor een nieuw drivertje: https://www.lampdirect.nl/osram-htm-halotronic
Dan een paar nieuwe LED spotjes kopen en dan kan je alles vervangen. Als je de juiste driver + LEDs koopt gaat dat gewoon werken. Als je het dimbaar wil moet je wat beter kijken naar compatibiliteit.

Hier is een lijstje van combinaties Driver + LEDS voor LEDVANCE (Osram) leds: https://www.ledvance.com/..._parathom_mr16_1222_t.pdf

En een lijst met dimmers als je wil kunnen dimmen: https://www.ledvance.com/...thom_mr11_mr16_1222_t.pdf

Die drivers zijn klein genoeg om door een spot-gaatje in je plafond te passen en kan je gewoon op je plafond leggen.
Hier staat al hun documentatie met duidelijke tabellen voor driver + lampjes + dimmers:
https://www.ledvance.com/consumer/services/downloads

Ik ben zelf uitgekomen op de Ion industries ID200-MK2 dimmer in combinatie met OSRAM/Ledvance halotronic HTM drivers en Parathom Pro led's.
Deze dimmer is erg goed af te stellen qua min-max (y)

[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 21-02-2025 15:08 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Vliegvlug

Flight Simple

Agent47 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Endoscoop is binnen, wat een k*t kwaliteit joh. Heb de driver nog steeds niet gevonden :(
Oh, dat is wel balen zeg. :|
Had vroeger zo'n dergelijk ding ding die je op een laptop kon aansluiten, beeld was redelijk maar dat slepen met een laptop vond ik echt gedoe dus uiteindelijk een Bosch Professional GIC 12V-5-27 C gekocht, erg fijn apparaat maar overkill om even wat op je plafond te zoeken natuurlijk.

Maar je hebt de voeding inmiddels gevonden las ik (y) en die endoscoop kan je bij Amazon gelukkig zonder problemen retourneren. :)

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:26
Agent47 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Ook geen link op de website waar je die vandaan hebt, bij die van mij zat een qr-code om een apk te downloaden maar dat is ook al weer 5 jaar geleden.

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Oh, dat is wel balen zeg. :|
Had vroeger zo'n dergelijk ding ding die je op een laptop kon aansluiten, beeld was redelijk maar dat slepen met een laptop vond ik echt gedoe dus uiteindelijk een Bosch Professional GIC 12V-5-27 C gekocht, erg fijn apparaat maar overkill om even wat op je plafond te zoeken natuurlijk.

Maar je hebt de voeding inmiddels gevonden las ik (y) en die endoscoop kan je bij Amazon gelukkig zonder problemen retourneren. :)
Echt enorm domme vraag maar goed:

Ik weet nu welke driver ik heb. Ik heb een tip gekregen van @dragonhaertt welke ik eventueel kan halen. De kabels die de spotjes in gaan zijn GU4. Dus moet ik naar LED spotjes zoeken met GU4 aansluitig lijkt me?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Agent47 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Echt enorm domme vraag maar goed:

Ik weet nu welke driver ik heb. Ik heb een tip gekregen van @dragonhaertt welke ik eventueel kan halen. De kabels die de spotjes in gaan zijn GU4. Dus moet ik naar LED spotjes zoeken met GU4 aansluitig lijkt me?
Veel fittingen (zoals deze) hebben een ovaal gaatje, waardoor zowel GU4 als GU5.3 past.

Dat kan ik op jouw foto niet zien, maar zou ook op de fitting moeten staan.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Die straaltjes die alle kanten op gaat is kalkaanslag aan de binnenkant (of vuil).
Precies, en doorgaans zit er plastic tuitjes op waar je gewoon je hand langs kan halen om het meeste kalk weg te smeren. Als je dat af en toe doet dan heb je geen last van sproeiers.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Op aanraden van een cv website heb ik 20mm meerlagenbuis genomen voor het aansluiten van mijn vloerverwarming.
Nu kijk ik echter in de omschrijving van de verdeler met pomp en daar wordt aangeraden om minimaal 26mm te nemen aangezien dit een 9 groeps vloerverwarming is en de warmtebron verder dan 4 meter is. In totaal gaat het om 68m2, in de toekomst zal er nog een extra kamer op aangesloten worden en komt het uit op 80m2.
De warmtebron zit zo'n 10 meter van de verdeler, hierop zitten verder 6 radiators en nog een 1 groeps vloerverwarming. De radiatoren staan nooit open ivm de airco's die wij voor verwarmen gebruiken.
De 20mm nu nog vervangen voor 26mm zou een heel gedoe zijn aangezien alles al is aangesloten.
Wat is wijsheid?

[ Voor 8% gewijzigd door huppelepups op 21-02-2025 19:30 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-12 14:03
huppelepups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:21:
Op aanraden van een cv website heb ik 20mm meerlagenbuis genomen voor het aansluiten van mijn vloerverwarming.
Nu kijk ik echter in de omschrijving van de verdeler met pomp en daar wordt aangeraden om minimaal 26mm te nemen aangezien dit een 9 groeps vloerverwarming is en de warmtebron verder dan 4 meter is. In totaal gaat het om 68m2, in de toekomst zal er nog een extra kamer op aangesloten worden en komt het uit op 80m2.
De warmtebron zit zo'n 10 meter van de verdeler, hierop zitten verder 6 radiators en nog een 1 groeps vloerverwarming. De radiatoren staan nooit open ivm de airco's die wij voor verwarmen gebruiken.
De 20mm nu nog vervangen voor 26mm zou een heel gedoe zijn aangezien alles al is aangesloten.
Wat is wijsheid?
Het zo laten. Kans is toch klein dat de flow maximaal nodig is. Dus meer als druk genoeg

• elektriekert
huppelepups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:21:
Wat is wijsheid?
Mocht je ooit met een warmtepomp gaan stoken (of gewoon veel lagere temperatuur met CV), dan heb je echt een grotere diameter nodig voor flow. Ik verwacht dat de CV website is uitgegaan van een mengverdeler (dat is er eentje met een pomp zoals de jouwe), dan kan er prima 60 graden gemengd worden met de koudere retour uit de vloer. Maar mocht je ooit een WP nemen en dan een pomploze verdeler pakken of de huidige ombouwen. Dan wil je echt grotere leidingen hebben liggen.

• huppelepups
elektriekert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Mocht je ooit met een warmtepomp gaan stoken (of gewoon veel lagere temperatuur met CV), dan heb je echt een grotere diameter nodig voor flow. Ik verwacht dat de CV website is uitgegaan van een mengverdeler (dat is er eentje met een pomp zoals de jouwe), dan kan er prima 60 graden gemengd worden met de koudere retour uit de vloer. Maar mocht je ooit een WP nemen en dan een pomploze verdeler pakken of de huidige ombouwen. Dan wil je echt grotere leidingen hebben liggen.
Maar deze verdeler met pomp kan ook al op een wp. Ik snap dus niet helemaal wat het verschil zou zijn tussen de twee warmtebronnen en de dikte van de leidingen?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:14
huppelepups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:49:
[...]

Maar deze verdeler met pomp kan ook al op een wp. Ik snap dus niet helemaal wat het verschil zou zijn tussen de twee warmtebronnen en de dikte van de leidingen?
68 m2 vloerverwarming met zeg eens 40 W/m2 is ongeveer 2800 Watt. Dat vermogen krijg je met lage temperatuur verwarming niet door een 20 mm mlb.

Een warmtepomp wil je op max 35° laten werken ivm efficiëntie. En heb je dus dikkere leidingen nodig om meer flow te hebben zodat je daar je vermogen doorheen krijgt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• elektriekert
huppelepups schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:49:
[...]

De ene warmtebron (gasketel) werkt met hogere temperaturen en een lage volumestroom door het systeem en een WP werkt met lagere temperaturen met een hoge volumestroom.

Als beiden warmtebronnen 5kW moeten leveren kan een gasketel met 70C graden stoken terwijl het water langzaam stroomt.
Een WP is het meest efficiënt bij lage temperaturen en die wil je het liefst op 40C stoken (liefst nog lager)
Om voor de lage temperatuur te compenseren wordt dit met een hoge flow gedaan. En dit vereist grotere diameter leidingen.

In het lucht/water topic zijn er mooie voorbeelden te vinden waarbij men het veel beter kan uitleggen aan de hand van een formule.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676

• Memphisto
  • Laatst online: 22:45
Even hier raad vragen..

We zijn hier de trap aan het renoveren. Nu heeft vrouwlief besloten dat ze graag de wangen van de trap wit wil hebben en de tredes en stootborden een soort van donkergroen. Op zich allemaal prima, dus zijn we nu druk doende met schuren/plamuren etc.

Nu wil ik ook de naden tussen de stootborden/tredes/wangen netjes afkitten..
Ik wil dit doen nadat we klaar zijn met schuren/plamuren en grondverven, dus net voordat we gaan aflakken.

Alleen weet ik even niet hoe ik dan mooie scherpe lijnen krijg bij de overgang van de tredes/stootborden naar de wangen..
Moet ik dat gewoon afplakken? Dus over de kit heen? Of hebben jullie andere tips/opties?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Memphisto ik zou de wangen eerst schilderen (na gronden en kitten), dan afplakken en de tape overschilderen met de witte kleur en dan pas groen aanbrengen.

Wel goede tape gebruiken en wachten tot de verf droog en hard is.

• elektriekert
Memphisto schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:28:
Even hier raad vragen..

We zijn hier de trap aan het renoveren. Nu heeft vrouwlief besloten dat ze graag de wangen van de trap wit wil hebben en de tredes en stootborden een soort van donkergroen. Op zich allemaal prima, dus zijn we nu druk doende met schuren/plamuren etc.

Nu wil ik ook de naden tussen de stootborden/tredes/wangen netjes afkitten..
Ik wil dit doen nadat we klaar zijn met schuren/plamuren en grondverven, dus net voordat we gaan aflakken.

Alleen weet ik even niet hoe ik dan mooie scherpe lijnen krijg bij de overgang van de tredes/stootborden naar de wangen..
Moet ik dat gewoon afplakken? Dus over de kit heen? Of hebben jullie andere tips/opties?
Niet geheel onbelangrijk is een goede tape.

Een witte tape van de action is leuk maar de lijm laag van de plak kant is matig.
De blauwe van de action is dan weer een stuk fijner. Die lat weer makkelijker los zodat je latex van bijvoorbeeld muren af trekt.

Maar voor strakke lijnen een kwalitatieve goede tape kopen ;)

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ik zou inderdaad denken aan een Frogtape. Heb het zelf hier thuis gebruikt voor een paar muren en kozijnen en zelfs over structuurverf geplakt houdt het de lijnen strak.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Idealiter heb je in de douche een dampdicht/remmende folie.
Je wil dat er zo min mogelijk vocht in de constructie komt.

Ik ga er vanuit dat er nog een etage boven zit?
Dan zou ik het naadje ook dicht kitten.
Kanaalplaat beton.
Ja zo dacht ook. Ik heb beton en dan een gelijmde lat. Daar op zit t houten frame vh plafond afgesteld...
Dan die plaat geschroefd en afgedicht met die fibervuller. De afzuigingspijp zit een schuifpijp die ik met compressieband heb afgedicht. Zat ruimte tussen. ( dacht er nog over om dit open te laten maar de condens lijkt me dan vd pijp naar beneden te lopen langs de wand vd grotere pijp dus ik dacht afsluiten is beter.)

Ik ga t eerst schilderen en dan met flexibele kit afkitten. Denk siliconen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:25:
Doe ik. Er zitten al zeefjes bij inlaat dus de zeef bij de kop is zinloos.
Overigens de stang was ook gevalletje zacht rubber mooie dikke flens op boven en pijp dikte onder. => lekt als de ziekte dus.
Zo'n rode press papier ring onder t rubber gedaan voor bredere ondersteuning op die rand done.

( * copykat had ook wat "gesprek" met de kraan en stang tijdens monteren. Moest de wand koppeling iets aanpassen om de kraan te monteren en hij neigt iets achterover. Wat natuurlijk bij de muurplaat boven weer een "ruimte" dingetje opverde..... ach als t zit zit t.....)

ik heb t zeef gedeelte verwijderd (ploepte zo uit die ring) en de ring terug te stopt als afdichting.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 22-02-2025 11:24 ]

• huppelepups
elektriekert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:37:
[...]

De ene warmtebron (gasketel) werkt met hogere temperaturen en een lage volumestroom door het systeem en een WP werkt met lagere temperaturen met een hoge volumestroom.

Als beiden warmtebronnen 5kW moeten leveren kan een gasketel met 70C graden stoken terwijl het water langzaam stroomt.
Een WP is het meest efficiënt bij lage temperaturen en die wil je het liefst op 40C stoken (liefst nog lager)
Om voor de lage temperatuur te compenseren wordt dit met een hoge flow gedaan. En dit vereist grotere diameter leidingen.

In het lucht/water topic zijn er mooie voorbeelden te vinden waarbij men het veel beter kan uitleggen aan de hand van een formule.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676
Duidelijk
Ik heb 16mm gekocht voor de vloerverwarming zelf. Deze worden op 10cm maas draadmatten gelegd. Zijn deze dan wel dik genoeg?

• elektriekert
huppelepups schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Duidelijk
Ik heb 16mm gekocht voor de vloerverwarming zelf. Deze worden op 10cm maas draadmatten gelegd. Zijn deze dan wel dik genoeg?
Ik weet niet de precieze voorkeuren maar volgens mij is dat wel voldoende.
Voor meer informatie verwijs ik je graag naar het grote lucht/water warmtepomp topic die ik hierboven al vermeld had.
Daar zit heel veel kennis en ook installateurs die reageren.

• elektriekert
copykat schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Kanaalplaat beton.
Ja zo dacht ook. Ik heb beton en dan een gelijmde lat. Daar op zit t houten frame vh plafond afgesteld...
Dan die plaat geschroefd en afgedicht met die fibervuller. De afzuigingspijp zit een schuifpijp die ik met compressieband heb afgedicht. Zat ruimte tussen. ( dacht er nog over om dit open te laten maar de condens lijkt me dan vd pijp naar beneden te lopen langs de wand vd grotere pijp dus ik dacht afsluiten is beter.)

Ik ga t eerst schilderen en dan met flexibele kit afkitten. Denk siliconen.
Siliconen kit is op een later moment niet overschilderbaar maar volgens mij weet je dat al :Y
Een andere optie is glaskit, die is zeer elastisch en overschilderbaar.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vorige bewoner/aannener had op zolder wandjes gemaakt van 9mm gips op 2/3tjes zonder enige isolatie. Nu zijn het geen grote wanden, maar qua geluidsisolatie is dat natuurlijk prut. Om nog maar te zwijgen over de naden die allemaal al gescheurd waren, voegen zichtbaar waren, en dat het doorbuigt als je er tegen duwt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA6KlPtd18maNU3q2MOqpM7lT-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgJFZXYu9D4xRuPuysWvc3ic.jpg?f=fotoalbum_large
Dus even een sleuf gezaagd, stroken van 45mm metisse er in kunnen schuiven, en daarna 12,5mm gips er bovenop.
Meteen verlost van een stomme in het oog springende inbouwdoos voor een telefoon. En het klinkt nu een stuk doffer als je er op klopt.

Achteraf had ik ze misschien beter niet overlappend kunnen plaatsen, de gipsplaat schroeven hebben weinig grip in gips, en het buigt toch iets meer dan wanneer ze om de 30cm een rachel hebben.
Dus ik heb er maar extra veel schroeven in gerost, en een dunne ril bouwschuim er onder tegen eventueel geklapper/resonantie en daar waar de balkjes zaten (in het midden dus) lange schroeven door tot in het hout.

Nu door met de wand links, daar gaat de 9mm sowieso er van af, 100mm steenwol plaatsen, extra balken, daarop 12mm hout, en dan gipsplaat.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
huppelepups schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Duidelijk
Albrand heeft een handige tabel met de titel Warmte-afgifte tabel vloerverwarming volgens NEN-EN 1264.
Hierin lees ik af dat met 16mm buis bij een Ta van 30 graden bij hoh 10cm circa 58w per vierkante meter opbrengst hebt. Of dat genoeg is hangt af van hoe goed je huis geïsoleerd is

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-12 23:48
Iemand een tip wat voor breedte architraaf toe te passen? 45 of 68mm breed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN2secdHgIdBQqAVkyMiWS-gLDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KD1Bzidn0AszA7P85IlQIozR.jpg?f=fotoalbum_large

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nokiaan958GB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:19:
[...]

Albrand heeft een handige tabel met de titel Warmte-afgifte tabel vloerverwarming volgens NEN-EN 1264.
Hierin lees ik af dat met 16mm buis bij een Ta van 30 graden bij hoh 10cm circa 58w per vierkante meter opbrengst hebt. Of dat genoeg is hangt af van hoe goed je huis geïsoleerd is
Waarschijnlijk is de warmte opbrengst wel okee, maar de lengte kan wel een issue zijn. Als de lussen lang zijn ga je met een pomploze verdeler moeite krijgen om voldoende flow er doorheen te halen. Qua flow en aanvoerleiding staan hier bijvoorbeeld tabellen;
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29
BaBoK schreef op zondag 23 februari 2025 @ 01:50:
Iemand een tip wat voor breedte architraaf toe te passen? 45 of 68mm breed?

[Afbeelding]
Volgens mij 45 mm, anders steekt die toch teveel uit? Klein randje naast de architraaf lijkt me juist net mooi.

Hebben we hier ook gedaan, aangezien je meestal nog ergens scharnieren hebt zitten. Deze hebben ook ruimte nodig.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12 10:23
copykat schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Nu alleen nog
Kozijn aflakken en de douche deur plaatsen.
- Nieuwe sloffen kopen. :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jolke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:12:
[...]

- Nieuwe sloffen kopen. :+
_/-\o_

* copykat heeft gister nieuwe instappers gekocht die hij aan had maar volledig versleten.
verkoper: welke maat 43.
nog inspuiten?
nee ik zet mn zooltjes over en kan ik de oude achterlaten?

plus een anwb lage wandelschoen voor mn werk.
( veel lopen en staan dus belangrijk)

sloffen komen later :)

• huppelepups
nokiaan958GB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:19:
[...]

Mijn huis heeft straks nieuwbouw waarde aan isolatie dus dat moet wel goedkomen.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-12 13:01
Wij hebben dit weekend wat geklust in onze bijkeuken. Hele hok geverfd en een werkblad opgehangen. Nu is gisteravond de stop gesprongen en kunnen we hem ook niet meer aanzetten. Alles uit de desbetreffende stopcontacten verwijderd en nog steeds niet.

Nu zat ik te denken dat ik misschien toch in een elektrakabel geboord heb, maar dan zou ik verwachten dat hij direct geklapt was, dat gebeurde pas vele uren laten (terwijl wij niet thuis waren).

Nu heb ik foto's van hoe wij destijds wat nieuwe elektra in de keuken hebben laten aanleggen en op basis daarvan 2 gaten geboord. We hebben 10cm onder de groen omcirkelde inbouwdoos geboord. De doos eronder is dus leeg. Vermoedelijk hebben we daar wel in geboord. Dan zou je toch ook direct kortsluiting verwachten als dat wel kabels zaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQJ3DvZOP2MdZ_OgLgyWzFgK5e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTw19MQiCFIAgNWgYqhhkXvo.jpg?f=fotoalbum_large

Het is ook een lekker chaotische groep. De volgende dingen heb ik al gechecked:
- Setjes stopcontacten in de bijkeuken (lijken niet de oorzaak)
- Stopcontact in de woonkamer
- Lamp en ventilator in het toilet

De volgende moet ik vanavond nog even controleren:
Verlichting bijkeuken
Verlichting keuken
Vermoedelijk buitenverlichting en zonnescherm

Heeft iemand nog andere gouden tips hoe ik dit kan uitpuzzelen? Anders wordt het ben ik bang één voor één alle draden in een wago doen en kijken wanneer ik wel de stop om kan zetten, dan weet ik in ieder geval welke draad de oorzaak is...

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
Stopcontact verwijderen boven je boorgat, en draad voor draad inspecteren, mogelijk is er een draad in de pijp naar de lege, lagere doos,gestopt om ruimte over te houden om de warboel aan te sluiten.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
timmert26 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:31:
Wij hebben dit weekend wat geklust in onze bijkeuken. Hele hok geverfd en een werkblad opgehangen. Nu is gisteravond de stop gesprongen en kunnen we hem ook niet meer aanzetten. Alles uit de desbetreffende stopcontacten verwijderd en nog steeds niet.

Nu zat ik te denken dat ik misschien toch in een elektrakabel geboord heb, maar dan zou ik verwachten dat hij direct geklapt was, dat gebeurde pas vele uren laten (terwijl wij niet thuis waren).

Nu heb ik foto's van hoe wij destijds wat nieuwe elektra in de keuken hebben laten aanleggen en op basis daarvan 2 gaten geboord. We hebben 10cm onder de groen omcirkelde inbouwdoos geboord. De doos eronder is dus leeg. Vermoedelijk hebben we daar wel in geboord. Dan zou je toch ook direct kortsluiting verwachten als dat wel kabels zaten?

[Afbeelding]

Het is ook een lekker chaotische groep. De volgende dingen heb ik al gechecked:
- Setjes stopcontacten in de bijkeuken (lijken niet de oorzaak)
- Stopcontact in de woonkamer
- Lamp en ventilator in het toilet

De volgende moet ik vanavond nog even controleren:
Verlichting bijkeuken
Verlichting keuken
Vermoedelijk buitenverlichting en zonnescherm

Heeft iemand nog andere gouden tips hoe ik dit kan uitpuzzelen? Anders wordt het ben ik bang één voor één alle draden in een wago doen en kijken wanneer ik wel de stop om kan zetten, dan weet ik in ieder geval welke draad de oorzaak is...
Zeker met kortsluiting 'opeens' in combinatie met 'buitenverlichting en zonnescherm' triggert bij mij al een usual suspect. Ik zou die als eerste even afkoppelen om het resultaat te bekijken

[ Voor 82% gewijzigd door Koekstra op 24-02-2025 08:56 . Reden: Quote toegevoegd ]

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-12 15:42
Goedemorgen allemaal,

Ik heb gister aardig zitten vloeken, maar dat mag de pret niet bederven. Gisteren dacht ik eindelijk mijn project op zolder af te ronden door de laatste elektra dingen af te maken. Ik moest 4 spotjes ophangen met een dimmer.

Na veel kloten, niet gelukt.... Er kwam helemaal geen licht uit de spotjes. Wat heb ik geprobeerd:
Uiteindelijk heb ik de dimmer van de wand geplukt en daar direct het spotje met twee korte kabels aan vast gezet (fase en neutraal). Zelfs toen kwam er geen licht uit het spotje.

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Dit zijn de onderdelen die ik heb aangeschaft.
Spotjes:
https://www.karwei.nl/ass...4CXz5KeRL3goaAqkSEALw_wcB
Dimmer:
https://www.elektramat.nl...ud8l8kCvWDKoaAlQREALw_wcB

• Impossibl3
  • Laatst online: 23:50
Tdv98 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:59:
Wat heb ik geprobeerd:
Uiteindelijk heb ik de dimmer van de wand geplukt en daar direct het spotje met twee korte kabels aan vast gezet (fase en neutraal). Zelfs toen kwam er geen licht uit het spotje.

Spotjes:
Dimmer:
Je bedoeld dat je de spotjes direct op 230 heb gezet zonder trafo er tussen? Dan zijn die sportjes KO. ;w

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• t14wo
  • Laatst online: 22:29
Impossibl3 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Je bedoeld dat je de spotjes direct op 230 heb gezet zonder trafo er tussen? Dan zijn die sportjes KO. ;w
Waar zie jij dat dit 12v spotjes zijn? Dat zie je sowieso weinig meer nu je LED spots hebt.

• Koekstra
  • Niet online
Tdv98 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:59:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb gister aardig zitten vloeken, maar dat mag de pret niet bederven. Gisteren dacht ik eindelijk mijn project op zolder af te ronden door de laatste elektra dingen af te maken. Ik moest 4 spotjes ophangen met een dimmer.

Na veel kloten, niet gelukt.... Er kwam helemaal geen licht uit de spotjes. Wat heb ik geprobeerd:

Spotjes:
Dimmer:
Er vanuitgaande dat je spotjes een geintegreerde transformator hebben, en je ze dus zo op 230v kan aansluiten, zijn de draden die je bij de dimmer hebt vermoedelijk niet genoeg.

Om te beginnen zul je moeten meten of je wel 230v hebt. Dus met een multimeter bij voorkeur, zodat je ook je nul kan checken.
Er bestaat namelijk kans dat je helemaal geen nul hebt bij je dimmer, omdat in een standaard huisinstallatie géén nul wordt aangelegd naar een schakelpunt. Ik zeg niet dat het zo is, maar meten is weten. Daar beginnen!

• timmert26
Jeweetje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:49:
Stopcontact verwijderen boven je boorgat, en draad voor draad inspecteren, mogelijk is er een draad in de pijp naar de lege, lagere doos,gestopt om ruimte over te houden om de warboel aan te sluiten.
Dat is nog wel een goede om eerst te controleren. Dan had ik alleen wel verwacht dat de stop direct geklapt zou zijn.
Koekstra schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Zeker met kortsluiting 'opeens' in combinatie met 'buitenverlichting en zonnescherm' triggert bij mij al een usual suspect. Ik zou die als eerste even afkoppelen om het resultaat te bekijken
Die staat ook op de planning, alleen is alles weggewerkt in de muur, dus dat wordt een hels klusje :(

[ Voor 32% gewijzigd door timmert26 op 24-02-2025 09:11 ]

• Tdv98
Koekstra schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Er vanuitgaande dat je spotjes een geintegreerde transformator hebben, en je ze dus zo op 230v kan aansluiten, zijn de draden die je bij de dimmer hebt vermoedelijk niet genoeg.

Om te beginnen zul je moeten meten of je wel 230v hebt. Dus met een multimeter bij voorkeur, zodat je ook je nul kan checken.
Er bestaat namelijk kans dat je helemaal geen nul hebt bij je dimmer, omdat in een standaard huisinstallatie géén nul wordt aangelegd naar een schakelpunt. Ik zeg niet dat het zo is, maar meten is weten. Daar beginnen!
Ik zal vanmiddag wel even een foto maken. maar ik heb gewoon een fase aarde en neutraal naar de schakelaar liggen. In de schakelaar (zoals in het boekje staat) hoeft alleen de fase en de schakeldraad die naar de spot gaat. en daarna heb ik een neutraal die weer terug komt vanuit de spot.

Ik zal op het werk even een multimeter mee nemen om te checken of ik wel 230v heb. Anders wordt het een ritje naar de desbetreffende winkel om een andere dimmer of andere spots te halen.

• Agent47

Agent47

dragonhaertt schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Is inderdaad best een oud dingetje, officieel niet bruikbaar icm LED lampjes.
Je kan het proberen en het zal waarschijnlijk goed gaan, maar als je hem toch in je hand hebt kan je hem beter vervangen voor iets moderners zoals ik hier benoem:

[...]

Hier staat al hun documentatie met duidelijke tabellen voor driver + lampjes + dimmers:
https://www.ledvance.com/consumer/services/downloads

Ik ben zelf uitgekomen op de Ion industries ID200-MK2 dimmer in combinatie met OSRAM/Ledvance halotronic HTM drivers en Parathom Pro led's.
Deze dimmer is erg goed af te stellen qua min-max (y)
Nogmaals dank voor je inzet.

Ik heb er nu 2x armatuur uit ( waarvan 1 gesloopt) en dit blijkt een badkamer armatuur te zijn:

https://www.lampenmanie.n...-mira-5xgu4-20w-230v-12v/

Deze zijn niet meer te bestellen. Tevens zijn de aansluitingen GU4. Nu zijn er wel GU4 LED lampjes te bestellen die dimbaar zijn, dat is het punt niet. Ik vind nu geen armatuur meer.

Ik zit er echt aan te denken om het verlaagd plafond er uit te halen, de kabels daar weg te halen (f*ck die ductape),nieuw (verlaagd) plafond en de 230 door te trekken en er "gewoon" een philips HUE lamp met E27 fitting neer te hangen zodat ik deze met de app kan bedienen en eventuuel feller kan laten zetten.

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12
Agent47 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Nogmaals dank voor je inzet.

Ik heb er nu 2x armatuur uit ( waarvan 1 gesloopt) en dit blijkt een badkamer armatuur te zijn:

https://www.lampenmanie.n...-mira-5xgu4-20w-230v-12v/

Deze zijn niet meer te bestellen. Tevens zijn de aansluitingen GU4. Nu zijn er wel GU4 LED lampjes te bestellen die dimbaar zijn, dat is het punt niet. Ik vind nu geen armatuur meer.

Ik zit er echt aan te denken om het verlaagd plafond er uit te halen, de kabels daar weg te halen (f*ck die ductape),nieuw (verlaagd) plafond en de 230 door te trekken en er "gewoon" een philips HUE lamp met E27 fitting neer te hangen zodat ik deze met de app kan bedienen en eventuuel feller kan laten zetten.
Deze lijken er verrekte veel op, mogelijk de 3 stuks verpakking ipv de 5 stuks. Voor als je alsnog zou willen.

• Agent47

Agent47

doktervictor schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Deze lijken er verrekte veel op, mogelijk de 3 stuks verpakking ipv de 5 stuks. Voor als je alsnog zou willen.
Inderdaad zeg! Kan hiervan de lichtbron nog van gewijzigd worden? Ik heb eigenlijk alleen het armatuur nodig.
Ik ga dan verder met het stappenplan van @dragonhaertt . Andere dimmer +transformator+ andere LED lampjes.

• doktervictor
Agent47 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Inderdaad zeg! Kan hiervan de lichtbron nog van gewijzigd worden? Ik heb eigenlijk alleen het armatuur nodig.
Ik ga dan verder met het stappenplan van @dragonhaertt . Andere dimmer +transformator+ andere LED lampjes.
ziet er wat mij betreft uit als recht-toe-recht-aan armatuurtjes met vervangbare lampen, want er zit zo'n ijzeren ring met deuk om de lamp in te klemmen in.

• Agent47

Agent47

doktervictor schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:38:
[...]

ziet er wat mij betreft uit als recht-toe-recht-aan armatuurtjes met vervangbare lampen, want er zit zo'n ijzeren ring met deuk om de lamp in te klemmen in.
Chips niet te bestellen, minimaal 4 :( Niks meer op voorraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Agent47 op 24-02-2025 15:03 ]

• Agent47

Agent47

doktervictor schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Heb via Amazon de vraag maar gesteld of ze nog beschikbaar zijn.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
timmert26 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Dat is nog wel een goede om eerst te controleren. Dan had ik alleen wel verwacht dat de stop direct geklapt
Hoeft niet, ooit pas na 15 jaar een nieuwe draad moeten trekken omdat er toch een kleine beschadiging aan een draad zat die ineens problemen gaf.
Je hebt daar onder iets geboord, daarna kwam het probleem, die plek zou ik eerst uit sluiten…

• doktervictor
Agent47 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Heb via Amazon de vraag maar gesteld of ze nog beschikbaar zijn.
heb nog wat ge-googled

copy paste uit de Massive 2014 catalogus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoVr9iOmMGZX0gn-lgxrZDlskFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/plxfcCPVkcSDfOgkK94BT6eL.png?f=fotoalbum_large

Dat laat zien dat er 2 verpakkingen zijn geweest, de 3 en de 5 stuks. Verder identiek.

Je supplier op Amazon heeft ook een website zelf en daar is die voor 12,95 + 9,99 verzendkosten naar NL direct te bestellen.

• Agent47

Agent47

doktervictor schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:00:
[...]

heb nog wat ge-googled

copy paste uit de Massive 2014 catalogus:
[Afbeelding]

Dat laat zien dat er 2 verpakkingen zijn geweest, de 3 en de 5 stuks. Verder identiek.

Je supplier op Amazon heeft ook een website zelf en daar is die voor 12,95 + 9,99 verzendkosten naar NL direct te bestellen.
Kijk aan. Ik wacht Amazon chat ook nog even af. Anders moet ik ze maar bij de duitse leverancier bestellen.

• timmert26
timmert26 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:31:
Het bleek een losse/brakke draad in het plafond richting de verlichting te zijn. Gelukkig nergens in geboord. Direct maar alle kroonstenen vervangen voor wagos die in de lasdoos in het plafond zaten.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Vandaag voor het eerst kunnen spelen met de spilfrees unit in mijn tafelzaag.
Imposant om zo'n stuk staal met die snelheid rond te slingeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tlYl0xg-Td7aMIZiZnMeWrQD5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gErR6oezObeMsmcPfIfw5aj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had per ongeluk één plankje te kort gezaagd dus toen moest ik twee stukken netjes verbinden. Dit was de perfecte tijd om de freesmessen te gebruiken die ik laatst gekocht had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRq7bFvhHN7rWhw0CIGg9uslH2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhV6SzFNMN6z7lydDcQOmpNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX7k2aqS2z69l0TdNntRnxnJcaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJDhs0T8dOc1IFgjOhpWhg0S.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week aan de slag met de inlays, een opstaand randje van een andere houtsoort zodat de kruiden potjes niet van deze plankjes af kunnen glijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehZdR4NqhNndIVEOM3H2b9TZRKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiMsHJB7j1go5Ag9mT5VujT8.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
dragonhaertt schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:02:
Vandaag voor het eerst kunnen spelen met de spilfrees unit in mijn tafelzaag.
Imposant om zo'n stuk staal met die snelheid rond te slingeren.

[Afbeelding]

Ik had per ongeluk één plankje te kort gezaagd dus toen moest ik twee stukken netjes verbinden. Dit was de perfecte tijd om de freesmessen te gebruiken die ik laatst gekocht had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende week aan de slag met de inlays, een opstaand randje van een andere houtsoort zodat de kruiden potjes niet van deze plankjes af kunnen glijden.

[Afbeelding]
Oef!
Hier krijgen we het warm van op de vroege morgen hoor ;)

• Tdv98
Koekstra schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Jahoor.. multi meter opgehaald. De neutraal neutraal in de lasdoos zat wel in de wago, maar niet ver genoeg. Ik had geen 230 maar wel stroom op de fase. Hierdoor nog wel 5x alle kabels gecheckt en mezelf voor de kop geslagen |:( , maar uiteindelijk de dader gevonden. Lampjes doen het en ik kon gister met een gerust hart slapen 8)7 8)7

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:11
Wil eerdaags de kit randen in de badkamer even vernieuwen en er zijn ook wat stukken voeg slecht.
Tips voor beste gereedschap om oude voegen te verwijderen? Gewoon met een handvoegenkrabber? Zag dat er ook speciale freesjes voor de dremel zijn met houder, ervaring mee?
https://www.gereedschapce...w85_mTdg_OH8aAvnqEALw_wcB

Andere optie is met de multitool, aanraders qua blad type?

Met een jaar of 3 wil ik een nieuwe badkamer zetten (nu vanwege andere verbouwingen geen tijd en geld voor) maar wil voorkomen dat ik nu lekkage krijg naar het nieuwe stucwerk aan de andere kant van de badkamer.

Ohja de achterwand van de douche is zo'n kunstofplaat, de kitrand van de overgang naar de tegels is veel harder qua kit. Moet je bij zo'n achterwand andere kit gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Samoht93 op 25-02-2025 18:26 ]

• Impossibl3
@Samoht93 ik zou voor mijn multitool dit blad gebruiken. https://fein.com/nl_nl/ac...tarre-spatel-63903234210/

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-12 13:19
Samoht93 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:25:
Wil eerdaags de kit randen in de badkamer even vernieuwen en er zijn ook wat stukken voeg slecht.
Tips voor beste gereedschap om oude voegen te verwijderen? Gewoon met een handvoegenkrabber? Zag dat er ook speciale freesjes voor de dremel zijn met houder, ervaring mee?

Heb ooit een een douche zo ontvoegt, was best een karwei maar lukte redelijk. Die houder vond ik een onhandig ding waardoor je niet zag wat je deed.
De volgende keer zou ik wel een multitool willen gebruiken, lijkt mij veel sneller gaan.

• decipherer
  • Laatst online: 22:10
Samoht93 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:25:

Met een jaar of 3 wil ik een nieuwe badkamer zetten (nu vanwege andere verbouwingen geen tijd en geld voor) maar wil voorkomen dat ik nu lekkage krijg naar het nieuwe stucwerk aan de andere kant van de badkamer.

Ohja de achterwand van de douche is zo'n kunstofplaat, de kitrand van de overgang naar de tegels is veel harder qua kit. Moet je bij zo'n achterwand andere kit gebruiken?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam onlangs deze voegenkrabber van rubi tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.tegelzetshop.nl/media/catalog/product/cache/122601e7e5bbef62471fcd440339bf3a/6/6/66940_rubi_schraper_0_d3b6.jpg

https://www.tegelzetshop....Vp4bvLWY2wo4aAnQoEALw_wcB

Gezien deze speciaal voor het doel gemaakt is ga ik er van uit dat deze goed zal werken :+ De reviews zijn ook positief.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik heb ooit een speciale opzetstuk voor voegen gebruikt. Hiermee ging het vrij snel. Zorg dat je eentje met de juiste dikte neemt. En oppassen want je beschadigd zo een tegel ermee als je schuin gaat.

Zoiets:
https://www.toolstation.n...xy-segmentzaagblad/p74410

Pardon my dutch

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:31:
[...]

Ik heb ooit een speciale opzetstuk voor voegen gebruikt. Hiermee ging het vrij snel. Zorg dat je eentje met de juiste dikte neemt. En oppassen want je beschadigd zo een tegel ermee als je schuin gaat.

Zoiets:
Die dingen zijn prima voor voegen. Kitranden heb ik in mijn vorige huis verwijderd met een hulpstukje van ik meen bosch.
https://dunninkzwolle.nl/...x-multimaterial-9-x-1-x-4
En zoiets als deze:
https://www.toolstation.n...lock-voegensnijder/p49580

Die laatste voldoet 90% van de tijd. Mijne was iets smaller maar dat zal weinig uitmaken. Multitool op standje 2 van de 6 en rustig gaan. Klooien met zo'n kit-trek-hand-unit en mesje was geen pretje.

• Impossibl3
Kip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:31:
[...]

Zoiets:
Voor voegen is zo'n blad inderdaad top. Die ik stuurde was gericht op kit randen/naden.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 23:22
Iemand hier ervaring met het wegwerken van een centraaldoos in een gipsplafond in de badkamer?
De centraaldoos is de plek waar de bedrading doorgelust wordt, uiteraard komen we hier niet geregeld bij (hoe vaak komen jullie daar nog bij ik nog nooit?)

Als ik deze weg wil werken kan dat met van die lelijke plastic covers (blind plaatjes / afdekplaatjes) of dicht stucken (stukje gips en dan dicht smeren & schuren).

Wat zijn de do's / dont's?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

soepah schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:37:
Iemand hier ervaring met het wegwerken van een centraaldoos in een gipsplafond in de badkamer?
De centraaldoos is de plek waar de bedrading doorgelust wordt, uiteraard komen we hier niet geregeld bij (hoe vaak komen jullie daar nog bij ik nog nooit?)

Als ik deze weg wil werken kan dat met van die lelijke plastic covers (blind plaatjes / afdekplaatjes) of dicht stucken (stukje gips en dan dicht smeren & schuren).

Do: afdekplaatje gebruiken
Don't: dicht stucken.

Je mag een centraaldoos nooit afsluiten zodat hij niet meer makkelijk bereikbaar is. Al is het alleen maar om het de volgende bewoner niet onnodig moeilijk te maken om draden te vervangen of toe te voegen.

Gewoon nooit doen.

Mooi kapje zoeken en na een paar dagen kijk je er toch overheen.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

Wat @dragonhaertt zegt: denk aan degene na u en als je het doet, doe het dan goed. Recent zelf een centraaldoos gevonden die alleen vanaf de vliering te vinden was (een verdeeldoos naar spotjes en wastafel). Pal bovenop de gipsplaat gemonteerd. Met het klepje naar beneden :( .

Don't be that guy :+

• Fraggert
  • Laatst online: 23:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@dragonhaertt mooi werk zo met die verlijmfrees zeg _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ja je moet iets als je het verkeerde plankje doormidden zaagt :X
Maar het was een goed excuus om de grote frees voor het eerst aan te slingeren en een beetje ervaring op te doen.

2 uur extra werk, maar dan heb je ook wat d:)b

• Saint2Saint
  • Laatst online: 23:13
dragonhaertt schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Do: afdekplaatje gebruiken
Don't: dicht stucken.

Je mag een centraaldoos nooit afsluiten zodat hij niet meer makkelijk bereikbaar is. Al is het alleen maar om het de volgende bewoner niet onnodig moeilijk te maken om draden te vervangen of toe te voegen.

Gewoon nooit doen.

Mooi kapje zoeken en na een paar dagen kijk je er toch overheen.
Je kan het kapje ook loshalen en schilderen in de kleur van je plafond en daarna monteren. Valt minder op en als je het los schildert ziet het er ook netjes uit.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:18
Simpele vraag, maar ik heb gisteren de plinten in de grondverf gezet, vanochtend in de lak en daarna de tape van de muur verwijderd. Daarbij trok ik echter ook het en der verf mee...

Heb ik nu te lang gewacht tussen de grondverf en de lak, of moest ik na de grondverf de tape verwijderen, nieuwe tape daarna aanbrengen en dan de lak? Alvast dank!

• AL8584
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-09 16:05
FabianNL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:58:
Simpele vraag, maar ik heb gisteren de plinten in de grondverf gezet, vanochtend in de lak en daarna de tape van de muur verwijderd. Daarbij trok ik echter ook het en der verf mee...

Heb ik nu te lang gewacht tussen de grondverf en de lak, of moest ik na de grondverf de tape verwijderen, nieuwe tape daarna aanbrengen en dan de lak? Alvast dank!
Tape wil je het liefst verwijderen wanneer de verf nog niet helemaal droog en uitgehard is, anders trek je al gauw het e.e.a. mee.

Ondanks dat de te beplakken oppervlaktes goed voorbereid zijn d.m.v meerdere lagen primer is het bijna niet te voorkomen dat sommige delen minder goede hechting hebben. Denk zelf dat dat met de temperatuur en droogtijd te maken heeft. Ik verf daarom het liefst niet wanneer het te warm is in huis.

/edit

Met beleid verwijderen is ook niet onbelangrijk, altijd met de tape mee onder een zo klein mogelijke hoek.

[ Voor 6% gewijzigd door AL8584 op 26-02-2025 17:59 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou, ik wou ooit eens in mijn oude huis de electriciteit aanpakken en alle stopcontacten geaard maken tegelijk met een nieuwe stoppenkast. Helemaal geregeld, alles top, totdat we aankwamen bij de badkamer.. omdat 1 van de vorige eigenaren inderdaad ook niet van die lelijke plastice plaatjes hield, was het hele plafond dichtgesmeerd en konden wij met geen mogelijkheid achterhalen waar in hemelsnaam die centraaldoos zat. Uiteindelijk dus dat deel niet van aarde voorzien...

Als je er ooit bij moet ga je jezelf haten als je niet makkelijk er bij kan.

blup

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:43

Degene die na jou komt en in die badkamer de centraaldoos zoekt zal proberen om bij jou alsnog een postnatale abortus uit te voeren....

Niet wegwerken dus.

Een centraaldoos hoort gewoon bereikbaar te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 26-02-2025 19:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Impossibl3
Hier ook geen centraal contactdoos in de badkamer te vinden. Ergens achter het verlaagde plafond weg gewerkt. Vind het bloed irritant.

• t14wo
  • Laatst online: 22:29
Tuinafscheidingvraagje.

Ik heb nu een schutting met palen op de erfgrens. Een gedeelte wordt weggehaald omdat ik een schuur ga neerzetten. Is het gebruikelijk dat de schuur volledig op mijn grond komt. Of is het logisch dat het midden van de schuurmuur de erfgrens is? Zoals nu dus met de palen van de schutting het geval is.

offtopic:
Het plan is al afgestemd met de buren. Dat is verder prima. Maar ik wil zsm de palen van de schuur gaan zetten en dan ben ik benieuwd naar de meest logische plaatsing.

• Impossibl3
@t14wo ik zou het wel iets uit de erfgrens zetten. Met deze buren kan je het prima vinden. Maar de volgende ook?

Ik zou de schutting laten staan en 30 cm uit de rand je tuinhuis plaatsen dan kan je er nog achter voor onderhoud.

Pagina: 1 ... 437 ... 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/