[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 436 ... 457 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:00

PnD

like in Pinda ^_^

Dat ziet er uit als een simpele optie👍🏼

[ Voor 59% gewijzigd door Septillion op 17-02-2025 22:44 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:38
Vraagje hier: lekkage (druppelend) bij de flexibele buis naar de heetwaterkraan sinds de installatie van de vaatwasser. Heeft al eerder veel gelekt bij vorige bewoner, daarna is de lek gedicht maar geen idee hoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrxWw8ZlXLCg9pRw77CMEu9mpe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96eu9px8XDb1DkQgih5gVo4v.jpg?f=fotoalbum_large

Draaien enzo lukt niet, heb nu teflon tape in dat speeltje gedaan en er flink omheen gedraaid, druppen is voor nu even gestopt. Maar; ik wil het niet met dat teflon tape even weg hangen en het kastje sluiten omdat het geen blijvende oplossing is natuurlijk.

Zijn er creatieve oplossingen die gewoon jaren werken? Kan ik er iets omheen smeren wat goed uithard? Of bet als bij elektra van die krimp rubber wat je er omheen draait en met een aansteker eronder goed strak trekt
Of is het een loodgieter voor een paar honderd euro? :-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:00

MJV

President schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:40:
Vraagje hier: lekkage (druppelend) bij de flexibele buis naar de heetwaterkraan sinds de installatie van de vaatwasser. Heeft al eerder veel gelekt bij vorige bewoner, daarna is de lek gedicht maar geen idee hoe.

[Afbeelding]

Draaien enzo lukt niet, heb nu teflon tape in dat speeltje gedaan en er flink omheen gedraaid, druppen is voor nu even gestopt. Maar; ik wil het niet met dat teflon tape even weg hangen en het kastje sluiten omdat het geen blijvende oplossing is natuurlijk.

Zijn er creatieve oplossingen die gewoon jaren werken? Kan ik er iets omheen smeren wat goed uithard? Of bet als bij elektra van die krimp rubber wat je er omheen draait en met een aansteker eronder goed strak trekt
Oplossingen om zulk soort dingen heen werken nooit echt goed. Het lijkt een soort drukfitting, een keer loshalen (water eraf) en schoon opnieuw aansluiten wellicht? Anders is deze slang waarschijnlijk ook te vervangen. Dat kost echt niet meer dan een paar tientjes, en is in het geval van Quooker iig, prima zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:00

[Afbeelding]

Een vervangende slang zal ook geen fortuin kosten lijkt mij.
Het oplappen met mogelijk dezelfde uitkomst een paar maanden later is ook zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
MJV schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:51:
[...]

Oplossingen om zulk soort dingen heen werken nooit echt goed. Het lijkt een soort drukfitting, een keer loshalen (water eraf) en schoon opnieuw aansluiten wellicht? Anders is deze slang waarschijnlijk ook te vervangen. Dat kost echt niet meer dan een paar tientjes, en is in het geval van Quooker iig, prima zelf te doen.
Het is van Franke, heb ze al een mail gestuurd of er een nieuwe is. Weet alleen niet of die zomaar te vervangen is, want het lijkt de buis te zijn die naar de kraan gaat dus dan zou ik de hele kraan ook moeten demonteren wat mij niet zelf gaat lukken..
elektriekert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Een vervangende slang zal ook geen fortuin kosten lijkt mij.
Het oplappen met mogelijk dezelfde uitkomst een paar maanden later is ook zonde van de tijd.
Jammer, ik dacht dat er wel een makkelijke quick fix zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:03
Boudewijn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:54:
In ongeveer een middagje in elkaar gebeund, een bak voor onder de bank voor de speeltjes/troep van de katten. Gezien de bank niet heel hoog is wilde ik geen ruimte verspillen aan wieltjes die uitsteken. Daarnaast wilde ik het cheap doen, zoveel mogelijk met spul uit de schuur. Uiteindelijk is het eikenhout en de wieltjes alsnog aangeschaft.

Dit is gemaakt met goedkoop eiken plaatmateriaal van de Bauhaus, je merkt dat het nogal krom is. Zeker na het zagen gaat het best aan de wandel. Eigenlijk had ik de boel moeten vlakken en vandiktelopen, maarja ik heb geen vvd.
Daarom maar een mpx frame, dat uiteindelijk wel iets vervormd is. Soit, het was een snel klusje. ik ga denk ik die lelijke 'zijvakken' wel nog pimpen, dan ziet niemand meer dat het frame een rommeltje is; 15mm wegfrezen van het mpx op die plekken en er een rest-stukje van het eikenplaatwerk in zetten. Bodempje ligt los in een sponning, is iets gekromd door vocht in de schuur, zal wel weer rechttrekken binnen. Ligt met 2 drupjes lijm vast.
Netjes gemaakt hoor!
Ik wil ook nog zoiets maken voor het (magneet-)speelgoed van m'n dochters. Nu slingert dat ook maar onder de bank. Mandjes of andere opbergers passen vaak net niet (of zijn te plasticie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05

[Afbeelding]

Vorige kantoorgebouw waar ik werkte is zo'n flexibele slang in het weekend kapot gegaan, resultaat was dat de hele derde verdieping van het kantoor volledig blank stond. Duizenden liters water doorheen gegaan.

Zal je thuis niet snel zo erg overkomen, maar in een nachtje slapen kun je een boel ellende krijgen. Ga niet lopen klooien en haal een nieuwe flexibele slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Den_S85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Vorige kantoorgebouw waar ik werkte is zo'n flexibele slang in het weekend kapot gegaan, resultaat was dat de hele derde verdieping van het kantoor volledig blank stond. Duizenden liters water doorheen gegaan.

Zal je thuis niet snel zo erg overkomen, maar in een nachtje slapen kun je een boel ellende krijgen. Ga niet lopen klooien en haal een nieuwe flexibele slang.
Ja, helaas nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-07 18:14
Maar dan niet dit specifieke ding. Dit apparaat mag in Europa niet verkocht worden en al helemaal niet aangesloten (geen CE-markering). Het ding is al niet eens geschikt voor onze netspanning van 230 volt.

Kies in ieder geval voor een oplossing met minimaal een CE-markering (= verklaring van de fabrikant dat het ding voldoet aan de Europese normen).

"Als ik klap, vliegt mijn huis in de fik" lijkt me geen ideale oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
President schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Het is van Franke, heb ze al een mail gestuurd of er een nieuwe is. Weet alleen niet of die zomaar te vervangen is, want het lijkt de buis te zijn die naar de kraan gaat dus dan zou ik de hele kraan ook moeten demonteren wat mij niet zelf gaat lukken..

[...]

Het vervangen van de slang lijkt me wel een redelijke quick fix :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:08
Hi ! Ik heb een "typische" nieuwbouw hoekwoning en ben voornemens om mijn zolder af te sluiten om hier een aparte kamer van te maken, hieronder de plattegronden. Ik ben voornemens om af te sluiten direct bij het trappengat als dat mag met een schuivende deur.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb een aantal eisen opgesteld om er zoveel mogelijk uit te halen:

0. Ik bouw een houtskelet bij het trappengat met dragers tegen de buitenmuur voor de vliering. Hier komt dan een "kerstspullen vliering" die ik zal afsluiten.
1. De zolder krijgt een schuifdeur, hierdoor neemt hij geen ruimte in in de ruimte.
2. Stroom kan ik makkelijk herverdelen over de zolder omdat er al een aantal praktische stopcontacten achter de balken weggewerkt zit nu.
3. Dakraam blijft vanzelfsprekend bereikbaar.
4. Muren netjes voorzien van isolatie i.v.m. geluid.

Een dakkapel is helaas geen optie meer, daar leggen we ons bij neer.

Nu hoopte ik bij wat tweakers ervaringen op te halen of jullie dit ook gedaan hebben, of jullie tips en tricks hebben voor dingen die ik misschien mis.

En heb ik een vraag m.b.t. punt #1: Mag een schuifdeur wel, waardoor er dus geen ruimte bovenaan de trap ontstaat? Of moet ik ten allen tijde de 0.8x0.8 hanteren, waardoor een deur de ruimte in dus eigenlijk de betere mogelijkheid is? Ik wil zo min mogelijk ruimte kwijt zijn omdat de zolder ook al niet zo groot is.

In floorplanner heb ik de volgende opzet:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoor graag jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:42
Hetisookwat schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:54:
Hi ! Ik heb een "typische" nieuwbouw hoekwoning en ben voornemens om mijn zolder af te sluiten om hier een aparte kamer van te maken, hieronder de plattegronden. Ik ben voornemens om af te sluiten direct bij het trappengat als dat mag met een schuivende deur.
....
Ken je "The Practical Engineer" op YouTube al? Is ook bezig met een complete zolder verbouwing met slaapkamer. Misschien kun je daar ook wat ideeën vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
elektriekert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Het vervangen van de slang lijkt me wel een redelijke quick fix :Y
Nou, loodgieters in de buurt kennen het systeem niet en denken dat het gedeelte dat lekt onderdeel is van de kraan... Dus dat betekent dat alles vervangen moet worden, wat in de duizend euro gaat lopen aangezien dan het hele systeem vervangen zal moeten worden :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:52

orf

President schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:28:
[...]

[...]

Welk type is het? Met wat snel Googlen zie ik wel RVS-slangen die te vervangen moeten zijn, maar dat is wellicht afhankelijk van welke je precies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devrunner
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 21:40
@President Het lijkt inderdaad wel op een slang die je bij de bouwmarkt kunt halen. Bijv: https://www.gamma.nl/asso...aal-water/aansluitslangen

Idealiter zou je de slang gewoon meenemen en dan daar een exacte kopie kunnen zoeken, maar ik weet niet of je het water alleen daar af kunt sluiten/zo lang het water volledig af kunt sluiten.

Mocht er geen kopie zijn kan je altijd nog een dure loodgieter inschakelen, maar zelfs dan zou ik even goed zoeken. Kan me niet voorstellen dat het geintje duizend euro kost iig ;).

Overigens lijkt het erop dat de officiële site waar vanuit Franke.com naar gelinkt wordt voor reserveonderdelen ook gewoon dit soort slangen heeft. Is de UK variant, maar is vast ook wel een NL te vinden: https://central-servicesu...roduct/search&search=hose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 21:13

3_s

President schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Nou, loodgieters in de buurt kennen het systeem niet en denken dat het gedeelte dat lekt onderdeel is van de kraan... Dus dat betekent dat alles vervangen moet worden, wat in de duizend euro gaat lopen aangezien dan het hele systeem vervangen zal moeten worden :-/
Het gedeelte dat we op de foto zien, is eenvoudig te vervangen. Maar we zien natuurlijk niet hoe de andere kant vast hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
devrunner schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:44:
@President Het lijkt inderdaad wel op een slang die je bij de bouwmarkt kunt halen. Bijv: https://www.gamma.nl/asso...aal-water/aansluitslangen

Idealiter zou je de slang gewoon meenemen en dan daar een exacte kopie kunnen zoeken, maar ik weet niet of je het water alleen daar af kunt sluiten/zo lang het water volledig af kunt sluiten.

Mocht er geen kopie zijn kan je altijd nog een dure loodgieter inschakelen, maar zelfs dan zou ik even goed zoeken. Kan me niet voorstellen dat het geintje duizend euro kost iig ;).

Overigens lijkt het erop dat de officiële site waar vanuit Franke.com naar gelinkt wordt voor reserveonderdelen ook gewoon dit soort slangen heeft. Is de UK variant, maar is vast ook wel een NL te vinden: https://central-servicesu...roduct/search&search=hose
Het gaat niet om het tussenstuk, maar hetgeen waar die pijl op staat lekt en dat lijkt vast te zitten aan de rechterkant die de kraan in gaat.

Dat links lijkt inderdaad een verleng slang te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devrunner
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 21:40
Aha, duidelijk. Ook die lijken er wel te zijn trouwens: https://central-servicesu...earch=hose%20%26%20weight

Misschien heb je er iets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mis op de buitendeur een stukje rubber profiel. Komt nu duidelijk koude lucht door.
Op zoek naar vervanging, maar kan iemand deze identificeren of een algemene term aangeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Pbqwv7IwgbPjml9stDq9WCL-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzMhfkdV3RWEkL9fNGDu3SkE.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto zie je achter mijn hand waar ie zit: op de houten deur. In een groef.

Als iemand weet waar ik die kan krijgen (al verschillende online aanbieders gehad): ook welkom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:40
@The Eagle Heb je deze al gehad? Ze sturen gratis proef stukjes. Voor ons werkte het goed om de raamrubbers te vervangen. https://kozijnrubbers.nl

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
President schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Naar mijn weten kun je bij de meeste kranen ook de flex slang uit de kraan zelf draaien.
Mocht dat niet mogelijk zijn kan je ook een andere kraan kopen. Een kraan van 800€ maakt het wel duizend euro. Maar als je voor een simpele kraan gaat en je moet dat betalen lijkt het er aardig op dat je getilt word.

Misschien zou je meer foto's kunnen posten zodat we weten wat er aan de andere uiteinden hangt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik zou het demonteren en op de fiets meenemen naar warmteservice.nl. Daar word ik altijd prima geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:32:
Ik mis op de buitendeur een stukje rubber profiel. Komt nu duidelijk koude lucht door.
Op zoek naar vervanging, maar kan iemand deze identificeren of een algemene term aangeven?
[Afbeelding]

Op de foto zie je achter mijn hand waar ie zit: op de houten deur. In een groef.

Als iemand weet waar ik die kan krijgen (al verschillende online aanbieders gehad): ook welkom :)
Rubbermax zal je helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
elektriekert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Naar mijn weten kun je bij de meeste kranen ook de flex slang uit de kraan zelf draaien.
Mocht dat niet mogelijk zijn kan je ook een andere kraan kopen. Een kraan van 800€ maakt het wel duizend euro. Maar als je voor een simpele kraan gaat en je moet dat betalen lijkt het er aardig op dat je getilt word.

Misschien zou je meer foto's kunnen posten zodat we weten wat er aan de andere uiteinden hangt. :P
nokiaan958GB schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:11:
[...]

Ik zou het demonteren en op de fiets meenemen naar warmteservice.nl. Daar word ik altijd prima geholpen
Dat demonteren zou ik het liefst meteen gedaan hebben, maar helaas zit er geen los kraantje voor de leidingen waardoor ik dus de hoofdleiding moet sluiten.

En mocht de kabel niet op voorraad zijn en niet weer terug aan te sluiten zijn (of de lekkage daarbij groter wordt) dan ben ik helemaal de sjaak :-/. Dus ga eerst even op zoek naar een manier of ik de keukenkraan installatie niet individueel kan afsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
President schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 05:07:
[...]

[...]

Dat demonteren zou ik het liefst meteen gedaan hebben, maar helaas zit er geen los kraantje voor de leidingen waardoor ik dus de hoofdleiding moet sluiten.

En mocht de kabel niet op voorraad zijn en niet weer terug aan te sluiten zijn (of de lekkage daarbij groter wordt) dan ben ik helemaal de sjaak :-/. Dus ga eerst even op zoek naar een manier of ik de keukenkraan installatie niet individueel kan afsluiten
Kan je niet meteen een stopkraantje er tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:31

Agent47

I always close my contracts.

Noob vraag:

Wat voor spotjes zijn dit? Wij sturen deze bij ons op zolder aan met een schakelaar. Wij willen ze eigenlijk wat feller hebben. Ik kan alleen niet vinden welke het zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHLnKOd-r0j_UsLGlQi0-9i6lfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rcNiFNTxICzaDXi496P4MJV.jpg?f=fotoalbum_large

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:56

Vliegvlug

Flight Simple

@Agent47 Is een gewoon halogeen spotje:
Afbeeldingslocatie: https://www.lamp123.nl/data/upload/Shop/images/osram-decostar-wwwlamp123nl1-0.jpg

GZ4 type in jouw geval, bijv deze: https://www.mijnonderdele...lamp-12v-20w-g4-25mm.html
Je moet dat metalen ronde veerding eruit halen en dan kan de lamp eruit gehaald worden. Dan zie je welk wattage er nu in zit.
Mag max 20W zijn zegt het armatuur dus als dat er nu al in zit heb je pech.

[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:11:
@Agent47 Is een gewoon halogeen spotje:

[Afbeelding]

Je moet dat metalen ronde veerding eruit halen en dan kan de lamp eruit gehaald worden. Dan zie je welk wattage er nu in zit.
Mag max 20W zijn zegt het armatuur dus als dat er nu al in zit heb je pech.
Heb dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMTFjPH8-c61qxn_yc7oCLIQHi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMNzgH9kTN8WXboGr76PSuBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dan zit er al het maximale in, 20W
Misschien dat een nieuw lampje iets feller is of dat je naar een wittere lichtkleur kan als dat beschikbaar is en je dat wil, dat oogt wat feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Dan zit er al het maximale in, 20W
Misschien dat een nieuw lampje iets feller is of dat je naar een wittere lichtkleur kan als dat beschikbaar is en je dat wil, dat oogt wat feller.
En dit kan niet " zomaar" vervangen worden door LED?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:35
Vervangen door LED. Een 5 watt led zal normaalgesproken al veel meer licht geven dan een 20 watt halogeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Ik verwacht van niet maar dat hangt van de voeding af. Volgens mij kunnen ze gaan knipperen als er te weing load op hangt.
Weet niet hoeveel lampjes je hebt in je plafond en of je daarmee de grenswaarde haalt.

Zou je naar de voeding moeten kijken die het omzet van 230V naar 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:38

dragonhaertt

@_'.'

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Soms wel, soms niet. Ligt er aan welke driver er voor hangt.
Dat lampje werkt op 12V (is een GU4 of GU5.3 gok ik)

Er zit tussen je 230 en je lampje een halogeen driver. Deze zijn soms ook bruikbaar voor LED spots, maar oudere drivers vaak niet.
Zeker als ze dimbaar (moeten) zijn kan het lastig zijn om de juiste combinatie te vinden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Ik verwacht van niet maar dat hangt van de voeding af. Volgens mij kunnen ze gaan knipperen als er te weing load op hangt.
Weet niet hoeveel lampjes je hebt in je plafond en of je daarmee de grenswaarde haalt.

Zou je naar de voeding moeten kijken die het omzet van 230V naar 12V.
Ik heb er 5 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Soms wel, soms niet. Ligt er aan welke driver er voor hangt.
Dat lampje werkt op 12V (is een GU4 of GU5.3 gok ik)

Er zit tussen je 230 en je lampje een halogeen driver. Deze zijn soms ook bruikbaar voor LED spots, maar oudere drivers vaak niet.
Zeker als ze dimbaar (moeten) zijn kan het lastig zijn om de juiste combinatie te vinden.
Bedankt voor de hulp zo ver. Komt er op neer dat ik het hiermee moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Tijsje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Vervangen door LED. Een 5 watt led zal normaalgesproken al veel meer licht geven dan een 20 watt halogeen
Lees net dat dit niet zomaar kan. Al zou ik dit wel graag willen. Nog tips / ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Bedankt voor de hulp zo ver. Komt er op neer dat ik het hiermee moet doen?
Je driver vervangen hoeft niet veel te kosten.
Afhankelijk van je lampjes kost dat 10-20 euro voor een nieuw drivertje: https://www.lampdirect.nl/osram-htm-halotronic
Dan een paar nieuwe LED spotjes kopen en dan kan je alles vervangen. Als je de juiste driver + LEDs koopt gaat dat gewoon werken. Als je het dimbaar wil moet je wat beter kijken naar compatibiliteit.

Hier is een lijstje van combinaties Driver + LEDS voor LEDVANCE (Osram) leds: https://www.ledvance.com/..._parathom_mr16_1222_t.pdf

En een lijst met dimmers als je wil kunnen dimmen: https://www.ledvance.com/...thom_mr11_mr16_1222_t.pdf

Die drivers zijn klein genoeg om door een spot-gaatje in je plafond te passen en kan je gewoon op je plafond leggen.

[ Voor 28% gewijzigd door dragonhaertt op 19-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Je driver vervangen hoeft niet veel te kosten.
Afhankelijk van je lampjes kost dat 10-20 euro voor een nieuw drivertje: https://www.lampdirect.nl/osram-htm-halotronic
Dan een paar nieuwe LED spotjes kopen en dan kan je alles vervangen. Als je de juiste driver + LEDs koopt gaat dat gewoon werken. Als je het dimbaar wil moet je wat beter kijken naar compatibiliteit.

Hier is een lijstje van combinaties Driver + LEDS voor LEDVANCE (Osram) leds: https://www.ledvance.com/..._parathom_mr16_1222_t.pdf

En een lijst met dimmers als je wil kunnen dimmen: https://www.ledvance.com/...thom_mr11_mr16_1222_t.pdf
En stel ik zeg: Ik haal ze er allemaal uit en ik ga naar Philips Hue spotjes. Kan dat? Dan kan ik ze met de app feller maken etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:33:
[...]

En stel ik zeg: Ik haal ze er allemaal uit en ik ga naar Philips Hue spotjes. Kan dat? Dan kan ik ze met de app feller maken etc.
Met philips hue heb je hetzelfde probleem dat de driver dit wel aan moet kunnen.
Ja, je kan dat doen, maar misschien moet je je driver vervangen.

Hetzelfde proces als de osram spotjes:
1. controleren welke driver je hebt
2. indien nodig nieuwe driver kopen en aansluiten
3. geschikte LED spotjes uitzoeken en kopen, deze kan je gewoon omprikken.
(4) indien nodig een geschikte dimmer kopen die kan samenwerken met je (nieuwe) LED driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Met philips hue heb je hetzelfde probleem dat de driver dit wel aan moet kunnen.
Ja, je kan dat doen, maar misschien moet je je driver vervangen.

Hetzelfde proces als de osram spotjes:
1. controleren welke driver je hebt
2. indien nodig nieuwe driver kopen en aansluiten
3. geschikte LED spotjes uitzoeken en kopen, deze kan je gewoon omprikken.
(4) indien nodig een geschikte dimmer kopen die kan samenwerken met je (nieuwe) LED driver
Heel erg bedankt. Ik bookmark hem even. Komt er op neer dat ik echt moet uitzoeken welke driver ik heb. Heb ik er daar dan 1 van of meerdere? Ik moet het plafond er deels uithalen zie ik zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Heel erg bedankt. Ik bookmark hem even. Komt er op neer dat ik echt moet uitzoeken welke driver ik heb. Heb ik er daar dan 1 van of meerdere? Ik moet het plafond er deels uithalen zie ik zo...
Waarschijnlijk 1, waarschijnlijk ligt die op je plafond naast één van de spotjes.
Gewoon even alle spotjes één voor één losmaken en voorzichtig aan het draadje trekken, kijken of er een drivertje naar beneden komt vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Agent47 je hebt nu GZ4 lampjes volgens de armatuur, heb er weinig over kunnen vinden wat die nu anders maakt dan GU4 anders dan een Q&A post op Amazon waar ze het hebben over het ontbreken van grip channels bij de GZ4.
Lijkt me dat je gewoon naar GU4 led lampjes kan kijken, voor GZ4 kon ik zo snel enkel deze led versie vinden die veel te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:45:
@Agent47 je hebt nu GZ4 lampjes volgens de armatuur, heb er weinig over kunnen vinden wat die nu anders maakt dan GU4 anders dan een Q&A post op Amazon waar ze het hebben over het ontbreken van grip channels bij de GZ4.
Lijkt me dat je gewoon naar GU4 led lampjes kan kijken, voor GZ4 kon ik zo snel enkel deze led versie vinden die veel te duur is.
Hmm lastig, ik wil het wel zeker weten. Zou wel zonde zijn als ik die led lampjes haal en het dan alsnog niet werkt / niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou gewoon de driver(s) weglaten, andere armatuurtjes steken en voor GU10 gaan. Dan kan je kiezen tussen LED spots zo fel als je wil, zigbee of wifi-enabled spotjes, je noemt het maar op.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Hmm lastig, ik wil het wel zeker weten. Zou wel zonde zijn als ik die led lampjes haal en het dan alsnog niet werkt / niet kan.
Denk dat het wel past, ga anders even naar de bouwmarkt met je huidige lampje en vraag het daar of bestel er als test een online, mocht het niet passen kan je die nog terugsturen. Zou ik er wel een kiezen die niet in een blister komt maar in een kartonnen doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Denk dat het wel past, ga anders even naar de bouwmarkt met je huidige lampje en vraag het daar of bestel er als test een online, mocht het niet passen kan je die nog terugsturen. Zou ik er wel een kiezen die niet in een blister komt maar in een kartonnen doosje.
Jawel, maar kan je zomaar een halogeen lampje vervangen door LED? Ongeacht of het past, is het ook " veilig" ? Kan dat zomaar? :) Wil er best eentje halen die past en kijken of het feller is oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 19-02-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mavamaarten schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:48:
Ik zou gewoon de driver(s) weglaten, andere armatuurtjes steken en voor GU10 gaan. Dan kan je kiezen tussen LED spots zo fel als je wil, zigbee of wifi-enabled spotjes, je noemt het maar op.
Dan moet je alle armaturen gaan vervangen want die zijn groter, en waarschijnlijk ook de gaten in het plafond, lijkt me erg veel werk. Een nieuwe voeding die met led werkt is dan veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Jawel, maar kan je zomaar een halogeen lampje vervangen door LED? Ongeacht of het past, is het ook " veilig" ? Kan dat zomaar? :) Wil er best eentje halen die past en kijken of het feller is oid.
Dat heeft @dragonhaertt hierboven al uitgelegd, kijk of je huidige driver/voeding geschikt is en vervang die zo nodig.

Ik bedoel dat het fysiek wel gaat passen van wat ik gelezen heb over GZ4 vs GU4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Dat heeft @dragonhaertt hierboven al uitgelegd, kijk of je huidige driver/voeding geschikt is en vervang die zo nodig.

Ik bedoel dat het fysiek wel gaat passen van wat ik gelezen heb over GZ4 vs GU4. :)
GZ4 is volgens mij alleen de definitie van het armatuur.
Dat lampje is gewoon een GU4 lampje.
Dat voetje (fitting) waar het lampje in zit gesteekt lijkt heel erg op een GU4 + GU5.3 fitting. (lastig te zien op de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Dank nogmaals. Sorry voor de vele vragen maar ik probeer het te begrijpen. De bouw wereld is compleet nieuw voor mij ondanks familieleden die er wel in zitten. :+

Ik ga eerst kijken of ik de driver kan vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Dan moet je alle armaturen gaan vervangen want die zijn groter, en waarschijnlijk ook de gaten in het plafond, lijkt me erg veel werk. Een nieuwe voeding die met led werkt is dan veel makkelijker.
Klopt ja. Maar normaal gezien is het bestaande gat wel voldoende en klik je gewoon het oude armatuurtje los en je ploft er een nieuw in.

En je gaat ineens van een formaat dat eigenlijk bedoeld is voor achterhaalde halogeenspotjes naar een wat moderner systeem met minder onderdelen, vandaar mijn suggestie.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Dat voetje (fitting) waar het lampje in zit gesteekt lijkt heel erg op een GU4 + GU5.3 fitting. (lastig te zien op de foto)
@Agent47 meet de afstand tussen en dikte van de pinnetjes:
Afbeeldingslocatie: https://lampgigant.nl/media/images/Banners/banner_fittingen.webp

Bij GU4 is dat 4mm en bij GU53 is dat 5,3mm. ;)
Ook zijn de pinnetjes bij de laatste wat dikker

Verschil tussen GU5.3 en GU4 fitting
Het verschil tussen de GU5.3 fitting en de GU4 fitting zit hem in de dikte van de pinnetjes en de afstand tussen de pinnetjes:
- De dikte van de pinnetjes van de GU5.3 fitting is 1,5 mm. De afstand tussen de twee pinnetjes is 5,3 mm;
- De dikte van de pinnetjes van de GU4 fitting is 1 mm. De afstand tussen de twee pinnetjes is 4 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mavamaarten schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Klopt ja. Maar normaal gezien is het bestaande gat wel voldoende en klik je gewoon het oude armatuurtje los en je ploft er een nieuw in.

En je gaat ineens van een formaat dat eigenlijk bedoeld is voor achterhaalde halogeenspotjes naar een wat moderner systeem met minder onderdelen, vandaar mijn suggestie.
Als het past zou het mooi zijn ja, maar moet je alsnog alle bedrading gaan vervangen op het plafond en @Agent47 geeft aan niet zo technisch te zijn.

Vind zelf de GU10 draaifitting ook fijner dan de GU4 steekfitting, maar als het heel veel moeite is om om te bouwen zou ik het lekker zo laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Ehmmm stand van zaken. Ik heb het huis zo gekocht, maar dit is wel heel erg teun de beun werk. Wat moet ik hier nu mee aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ektuK5GfFr3XtUf_mnP92UnoVno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXa7Q0yBTLdeCW0SjHQdFKi2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTugQ0qNymPYkl20h9LT1egd8K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmuVdSzMvgyo1OolZeOJlY28.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Agent47 je hebt van die speciale kleine lasdoosjes hiervoor waarin deze verbindingen netjes gemaakt kunnen worden

[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:35:
@Agent47 je hebt van die speciale kleine lasdoosjes hiervoor waarin deze verbindingen netjes gemaakt kunnen worden
Ja die heb ik ,maar dan heb ik alsnog de driver niet gevonden nog :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Ja die heb ik ,maar dan heb ik alsnog de driver niet gevonden nog :(
Ah, dat bedoel je.
Ik zou zelf mijn endoscoop pakken om in het verlaagde plafond te kijken op zoek naar de driver.

Kan je niet voorzichtig trekken aan de draden en horen of er bij een iets zwaars verschuift?
Echt voorzichtig want je wilt niet dat er draden los schieten natuurlijk.

Of een endocoop huren of kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:04:
[...]

@Agent47 meet de afstand tussen en dikte van de pinnetjes:
[Afbeelding]

Bij GU4 is dat 4mm en bij GU53 is dat 5,3mm. ;)
Ook zijn de pinnetjes bij de laatste wat dikker

Verschil tussen GU5.3 en GU4 fitting
Het verschil tussen de GU5.3 fitting en de GU4 fitting zit hem in de dikte van de pinnetjes en de afstand tussen de pinnetjes:
- De dikte van de pinnetjes van de GU5.3 fitting is 1,5 mm. De afstand tussen de twee pinnetjes is 5,3 mm;
- De dikte van de pinnetjes van de GU4 fitting is 1 mm. De afstand tussen de twee pinnetjes is 4 mm.
GU 4 fitting is het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:45:
Ik ga gewoon eens kijken bij de karwei naar een GU4 led lampje en die er proberen in te stoppen, kijken wat het doet. Nog tips qua Watt etc..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Lees net dat dit niet zomaar kan. Al zou ik dit wel graag willen. Nog tips / ideeen?
En waarom niet, ik zou het gewoon proberen.
Koop er 1 of 2 en kijk wat het geeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik ga gewoon eens kijken bij de karwei naar een GU4 led lampje en die er proberen in te stoppen, kijken wat het doet. Nog tips qua Watt etc..?
https://www.any-lamp.co.uk/lumen-to-watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Meeste kans heb je met een LED lampje waarvan de equivalente Watt waarde hetzelfde is als je originele.
Als daar een 20W lampje in zat, dan dus vervangen voor een LED die 20W vervangt (2.8 W ongeveer)

Dat staat vaak ook op het doosje.
Nadeel is dat de LED lampjes dan niet (veel) feller zullen zijn dan je originele lampjes.

Het mooiste zou zijn dat je de driver kan vinden. Moderne drivers zijn vaak ook nog wat zuiniger.
Ducttape elektrische isolatie op je plafond zou ik sowieso liever niet hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dragonhaertt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Meeste kans heb je met een LED lampje waarvan de equivalente Watt waarde hetzelfde is als je originele.
Als daar een 20W lampje in zat, dan dus vervangen voor een LED die 20W vervangt (2.8 W ongeveer)

Dat staat vaak ook op het doosje.
Nadeel is dat de LED lampjes dan niet (veel) feller zullen zijn dan je originele lampjes.

Het mooiste zou zijn dat je de driver kan vinden. Moderne drivers zijn vaak ook nog wat zuiniger.
Ducttape elektrische isolatie op je plafond zou ik sowieso liever niet hebben :X
Nee het zet me sowieso een beetje aan het denken. Misschien dat ik over een tijd het plafond er uit haal en de elektra daar vervang en dan meteen philips HUE ga neerhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Ah, dat bedoel je.
Ik zou zelf mijn endoscoop pakken om in het verlaagde plafond te kijken op zoek naar de driver.

Kan je niet voorzichtig trekken aan de draden en horen of er bij een iets zwaars verschuift?
Echt voorzichtig want je wilt niet dat er draden los schieten natuurlijk.

Of een endocoop huren of kopen.
Toch maar eentje gekocht dan, komt vast nog wel eens van pas:

https://www.amazon.nl/Pan...9488061&gad_source=1&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heeft iemand hier een PVC klik vloer -op de muur- in zijn douchecabine geplakt toevallig?
Ik heb dit gedaan in het toilet en ziet er prima uit. Maar ik vraag mij af of het goed gaat met vocht(dat water niet tussen de naden in gaat kruipen).

In het toilet heb ik tussen de groeven wat siliconenkit gedaan, maar dat is geen aanrader. Het dicht vast af maar hier en daar sluit het niet perfect aan door de kit.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 19-02-2025 14:28 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-06 12:49
Bij mijn voordeur is ooit eens een Secu Strip geplaatst, door een vorige bewoner, maar erg handig is dat niet gegaan.
Zoals te zien ligt het deurbeslag net over de strip heen, wat de boel lekker verzwakt. Ik wil er ook ander beslag op zetten, maar uiteraard eerst iets aan die strip gedaan hebben.

Hoe kan ik dat het beste doen zonder de deur compleet te vernachelen? De strip zit vast met van die veiligheids/ eentoer schroeven en zou ik er dus het liefst op laten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nSlyz_jcWm9D9VIGR04O_QZOXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aII9pyck69vni4W6AiQTSwT2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

TimmieN schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:40:
Bij mijn voordeur is ooit eens een Secu Strip geplaatst, door een vorige bewoner, maar erg handig is dat niet gegaan.
Zoals te zien ligt het deurbeslag net over de strip heen, wat de boel lekker verzwakt. Ik wil er ook ander beslag op zetten, maar uiteraard eerst iets aan die strip gedaan hebben.

Hoe kan ik dat het beste doen zonder de deur compleet te vernachelen? De strip zit vast met van die veiligheids/ eentoer schroeven en zou ik er dus het liefst op laten zitten.

[Afbeelding]
Er zijn lijkt mij 3 oplossingen.
Strip aanpassen (stukje uit slijpen)
Beslag aanpassen (stukje af schuren)
Gleuf opvullen (vuller plaatje maken van hout/kunststof die je onder het beslag plaatst)

Welke heeft je voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@dragonhaertt ik zou denk ik het liefst een stukje uit de strip willen hebben. Vooral als ik er een nieuw beslag op plaats wil ik daar niet aan gaan lopen rommelen.

Suggesties hoe dat aan te pakken zonder ook de halve deur weg te hakken met een haakse slijper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

TimmieN schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:56:
@dragonhaertt ik zou denk ik het liefst een stukje uit de strip willen hebben. Vooral als ik er een nieuw beslag op plaats wil ik daar niet aan gaan lopen rommelen.

Suggesties hoe dat aan te pakken zonder ook de halve deur weg te hakken met een haakse slijper?
Afslijpschijfje op een dremel en een half uurtje geduld?
Dat lijkt me de makkelijkste manier zonder de strip te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@dragonhaertt , een dremel leek me ook de enige mogelijkheid, maar heb er nog nooit mee gewerkt, en stelde me voor dat dat ook al te destructief zou zijn.

Maar dat valt dus mee, zo schat jij in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TimmieN schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:40:

[Afbeelding]
Als je toch voor nieuw beslag gaat moet je kijken naar smalschild beslag, dan past het wel zonder dat je de strip hoeft aan te passen!

Je zal als je pech hebt wel wat onder het beslag moet schilderen als er is bij de laatste schilderbeurt niet het beslag eerst verwijderd is maar er slechts omheen geschilderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
TimmieN schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:56:

Als je toch ander beslag wil kies je toch voor beslag wat wel past.

Voor nu zou ik het huidige er anders helemaal even af halen en een achter het hele beslag een opvulstukje plaatsen, lijkt maar een paar mm te zijn wat je nodig bent qua dikte zodat het goed aansluit op de strip.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Ehmmm stand van zaken. Ik heb het huis zo gekocht, maar dit is wel heel erg teun de beun werk. Wat moet ik hier nu mee aan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Spul eruit rossen en vervangen door Philips Hue, dit is niet heel veilig :X
Tip: de draden kun je hengelen met een rolmaat :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:07
Atlas schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:36:
[...]

De duct-tape erover is hooguit "gevaarlijk" voor de rest is het een aanraakveilige connector. Heel sjiek is het niet, maar onveilig valt ook wel weer mee gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
elektriekert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Nou, loodgieter is langs geweest. De kabel van de kraan zit vast in de boiler, is zo bij dit model en vervangen is niet mogelijk volgens deze en een andere loodgieter. Dat is het nadeel van dit oude Franke systeem. Dan moet de kraan vervangen worden voor een nieuw modem, wat automatisch betekent dat de boiler met deze oude aansluiting ook vervangen moet worden. Hij ging Franke nog wel navragen.

Dus tja, dat wordt waarschijnlijk wat anders. Loodgieter adviseert Quooker omdat alles daarbij los te vervangen is. Vrouw heeft al gekeken voor eentje met een 7 liter boiler ivm warm tapwater, dus dat wordt al snel 1600 euro :-p

[ Voor 17% gewijzigd door President op 19-02-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Atlas schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:36:
[...]

@Agent47 heeft de mini lasdoosjes al liggen om het te vervangen, hij is nu op zoek naar de voeding om te kijken of die geschikt is of vervangen moet worden door een die met leds werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vliegvlug schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:13:
[...]

@Agent47 heeft de mini lasdoosjes al liggen om het te vervangen, hij is nu op zoek naar de voeding om te kijken of die geschikt is of vervangen moet worden door een die met leds werkt.
Agent47 wacht eerst op de endoscoop en gaat vanavond 1x deze halen om te kijken of het werkt, een gokje van een tientje durft hij wel aan:

https://www.karwei.nl/ass...0w-niet-dimbaar/p/B153499

Dan ga ik hierna kijken waar de driver is en dan welke het is. Dan kom ik ongetwijfeld terug voor jullie expertise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:13
Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Agent47 wacht eerst op de endoscoop en gaat vanavond 1x deze halen om te kijken of het werkt, een gokje van een tientje durft hij wel aan:

Dan ga ik hierna kijken waar de driver is en dan welke het is. Dan kom ik ongetwijfeld terug voor jullie expertise :)
Zelf goede ervaringen met Osram Parathom GU4 dimbaar, slikt ongeveer alles qua driver en dimmer.

Bijv deze, is 35W vervanging, dus levert zeker meer licht dan wat je nu hebt. Ook verkrijgbaar zonder dimoptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Agent47 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:28:
[...]

@dragonhaertt @Vliegvlug de genoemde karwei spot hierboven past en zit er in! Deze lijkt wat feller ;)

Nu komt het alleen…..

Mijn vrouw wilt het kunnen dimmen toekomstgericht.

Dit was dus een uitprobeersel van een tientje dat lijkt te werken qua felheid en pasvorm. Zou ik jullie nog vragen mogen stellen als ik de driver heb gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 15:24
Bij de plaatsing van een dakkapel is er iets mis gegaan met de bescherming die wij over de laminaatvloer hadden liggen. Er is daardoor pur gemorst op de vloer. Dit is helaas al uitgehard. Het is echt midden in de kamer, dus vervangen van de laminaatdelen is niet echt een oplossing.
Op internet las ik dat je het kunt proberen met een hittepistool, echter vraag ik mij af of ik de laminaatvloer dan niet verder beschadig. Heeft iemand toevallig hiermee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:40
President schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Nou, loodgieter is langs geweest. De kabel van de kraan zit vast in de boiler, is zo bij dit model en vervangen is niet mogelijk volgens deze en een andere loodgieter. Dat is het nadeel van dit oude Franke systeem. Dan moet de kraan vervangen worden voor een nieuw modem, wat automatisch betekent dat de boiler met deze oude aansluiting ook vervangen moet worden. Hij ging Franke nog wel navragen.

Dus tja, dat wordt waarschijnlijk wat anders. Loodgieter adviseert Quooker omdat alles daarbij los te vervangen is. Vrouw heeft al gekeken voor eentje met een 7 liter boiler ivm warm tapwater, dus dat wordt al snel 1600 euro :-p
Vergeet de bruiswater optie niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Franke heeft het op hun website er nog over dat ze zo duurzaam zijn ;w . Wel jammer dit, voor een k slangetje, ik kan me het bijna niet voorstellen.
Maargoed, ik hoop dat die 1600€ inclusief montage is .
Wat een geld zeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
kiefty14 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:06:
[...]

Vergeet de bruiswater optie niet ;)
Haha dat willen we niet.
elektriekert schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Franke heeft het op hun website er nog over dat ze zo duurzaam zijn ;w . Wel jammer dit, voor een k slangetje, ik kan me het bijna niet voorstellen.
Maargoed, ik hoop dat die 1600€ inclusief montage is .
Wat een geld zeg :+
Ja, maar het model is al 10+ jaar oud... En blijkbaar een systeem dat daarna verbeterd/veranderd is.

Nouja...

Ik mag hopen van wel. Nadeel is dus dat het niet alleen een Quooker is voor het heet water, maar ook een boiler van 7 liter erbij. En ik weet niet of er zo een filter bij moet als we al een waterontharder hebben. Nouja, van het weekend maar even naar een winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
LED-Maniak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:26:
Heeft iemand hier een PVC klik vloer -op de muur- in zijn douchecabine geplakt toevallig?
Ik heb dit gedaan in het toilet en ziet er prima uit. Maar ik vraag mij af of het goed gaat met vocht(dat water niet tussen de naden in gaat kruipen).

In het toilet heb ik tussen de groeven wat siliconenkit gedaan, maar dat is geen aanrader. Het dicht vast af maar hier en daar sluit het niet perfect aan door de kit.
Onze moduleo schrijft dat de klik 100% waterdicht is (mits deze vlak ligt natuurlijk) :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:46
President schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Haha dat willen we niet.

[...]

Ja, maar het model is al 10+ jaar oud... En blijkbaar een systeem dat daarna verbeterd/veranderd is.

Nouja...

Ik mag hopen van wel. Nadeel is dus dat het niet alleen een Quooker is voor het heet water, maar ook een boiler van 7 liter erbij. En ik weet niet of er zo een filter bij moet als we al een waterontharder hebben. Nouja, van het weekend maar even naar een winkel
Wil je kokend water of enkel heet water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Bobmeister schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Wil je kokend water of enkel heet water?
Mijn vrouw houdt van thee, dus die wil kokend water

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:09
Ik moet nog een klein koofje maken, leek me het eenvoudigst te doen met een stukje gips en stucprofielen voor de hoeken. Kan ik dat dan goed afwerken met Knauf Uniflott finish? dat heb ik nog liggen of moet ik eerst iets anders doen en daarna nog Uniflott finish?

Is in zekere zin een leuk stukje om zelf te werken met die profielen om te kijken of ik dat een beetje netjes kan/ervaring op te doen. Dus zou het graag in theorie wel goed doen zodat ik niet het materiaal de schuld kan geven.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:19
[...]

Je kunt de kapotte slang doorknippen en er een nieuw puntstuk aan zetten met een slangenklem.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jutsju schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:24:
Bij de plaatsing van een dakkapel is er iets mis gegaan met de bescherming die wij over de laminaatvloer hadden liggen. Er is daardoor pur gemorst op de vloer. Dit is helaas al uitgehard. Het is echt midden in de kamer, dus vervangen van de laminaatdelen is niet echt een oplossing.
Op internet las ik dat je het kunt proberen met een hittepistool, echter vraag ik mij af of ik de laminaatvloer dan niet verder beschadig. Heeft iemand toevallig hiermee ervaring?
Beetje warm maken en wegsteken kan zeker, vaak is warmmaken maar beperkt nodig ik zelf gebruik liever een glaskrabber met een vers mesje dan een plamuurmes, maar dat is persoonlijk. plamuurmessen zijn vaak uit de winkel al niet braamvrij en maak ik er persoonlijk eerder krassen mee dan met een nieuw mesje. Maargoed dat is dus persoonlijk.

Overegens kan je ook planken in het midden van een vloer vervangen (even terug klikken is trouwens ook minder werk dan je denkt (mits er niet teveel meubels op staan))

(let trouwens op dat je niet het werk van een ander gaat doen, als een bedrijf schade heeft veroorzaakt moeten ze dat ook herstellen)

https://www.google.com/se...f8dc,vid:Am3-krexZug,st:0

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 16:57
FreezingPixels schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Terug komend op deze vraag... het heeft even geduurd en het was uiteindelijk veel meer werk dan gedacht maar het is 'bijna' klaar. Nog een paar puntjes op de i maar so far so good. Het ontwerp:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het process:

Als eerste de latten frames gemaakt. Ik was zo slim om deze uit mdf te maken ipv 'gewoon' even wat balken te kopen. 3x 18mm platen op elkaar gelijmd met de gedachte dat dit heel stevig moest zijn en verder niet werkt, het bleek na het zagen op de juiste breedte zo slap als een pannekoek. Door de latten met elkaar te verbinden kwam er gelukkig weer voldoende stevigheid in.
[Afbeelding][Afbeelding]

Toen begonnen aan de kasten, deze zijn op maat gezaagd bij Ad-Zaagt. Meer dan 70 onderdelen maar gelukkig allemaal precies op maat en geen foutjes gemaakt in het tekenwerk.

Ik had niet alles op maat laten zagen, het mdf van de deuren en bekleding heb ik zelf gezaagd en geschilderd. Hier is uiteindelijk het meeste tijd in gaan zitten en ik ben blij met het resultaat.
[Afbeelding]

En toen het bureau zelf. Uiteindelijk heb ik twee dikke plank dragers gekocht op Amazon, 4mm dik staal en 55cm lang. Deze zijn stevig genoeg voor het bureau en deze buigt niet door het gewicht maar wel door het materiaal dat ik heb gebruikt. Ik dacht slim te zijn om voor eiken meubel panelen te gaan voor meer stevigheid maar tijdens het drogen van de verf heb ik de verwarming er op gezet en is deze krom getrokken 8)7 en niet zo'n beetje ook. Achteraf had ik eerder een C- profiel er onder moeten zetten maar met wat spanbanden en het monteren van de muurbeugels is deze toch weer recht getrokken.

Ik moet nog wat kabelmanagement doen, een nieuw ventilatie ventiel fixen die minder opvalt (op het ontwerp is te zien dat ik deze vergeten ben in te tekenen en tijdens het plaatsen van de lattenwand kwam ik er achter dat deze precies op de verf lijn kwam :/ )en nog wat kleine dingetjes. Overall happy met het resultaat maar stiekem heeft het toch iets van 350 uur gekost inclusief ontwerp.
Welke RAL / kleurnaam is dat groen? Prachtig!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 15:24
twain4me schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Beetje warm maken en wegsteken kan zeker, vaak is warmmaken maar beperkt nodig ik zelf gebruik liever een glaskrabber met een vers mesje dan een plamuurmes, maar dat is persoonlijk. plamuurmessen zijn vaak uit de winkel al niet braamvrij en maak ik er persoonlijk eerder krassen mee dan met een nieuw mesje. Maargoed dat is dus persoonlijk.

Overegens kan je ook planken in het midden van een vloer vervangen (even terug klikken is trouwens ook minder werk dan je denkt (mits er niet teveel meubels op staan))

(let trouwens op dat je niet het werk van een ander gaat doen, als een bedrijf schade heeft veroorzaakt moeten ze dat ook herstellen)

https://www.google.com/se...f8dc,vid:Am3-krexZug,st:0
Ok, dank! Ik ga het dan toch proberen met warmte. Dat van die glaskrabber is een goed idee.

Onze taak was het afdekken van de vloer, dus vrees wel dat het onze eigen fout is. Maar balen is het wel, vloer was nog niet zo oud.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:55
Soms kom je dingen tegen en dan schrik je je zo het leplazerus en vraag je je af waarom je huis nog staat.

We hebben een huis uit 2002 en dit huis iets meer dan een jaar geleden gekocht. De badkamer zit er nu 22 jaar in en is echt toe aan vervanging. Nu kwam er een aannemer langs om even de badkamer in te meten en bekijken en die wilden even weten hoe de spotjes in de kanaalplaten waren weggewerkt... Om dit tegen te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK79HBUkeCcZJ9Bd_OVKzgsdrbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2owHsPBiaFTsTEI2xyVbYWe.jpg?f=fotoalbum_large

De trafo behuizing is helemaal zwart geblakerd (god mag weten hoe lang al), omdat deze tegen de halogeenspots aan zat gedrukt. Nu ben ik in dit huis wel meer beunwerk tegen gekomen (wandcontactdozen met allemaal zwarte kabels, TV goot waarbij 3 stroomkabels met installatietape aan elkaar gedraaid waren naar 1 eurostekker zodat er maar 1 stopcontact gebruikt hoefde te worden, en ga zo maar door), maar dit spant toch wel de kroon.

Ze hangen nu los (we hebben toch licht nodig in de badkamer), maar zijn er nog dingen waar ik even rekening mee moet houden? De lampen hebben het in principe het afgelopen jaar prima gedaan en worden over 3/4 maanden dus vervangen. En een rookmelder in je badkamer werkt niet...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:05
Aangezien dat ding nu open is en er vocht bij kan komen (stoom van douchen bijv), misschien even wat doorzichtig tape over het gat doen?

• RobbieB
Caelorum schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:50:
Aangezien dat ding nu open is en er vocht bij kan komen (stoom van douchen bijv), misschien even wat doorzichtig tape over het gat doen?
goed idee. is het woord 'doorzichtig' hier bewust gekozen? dacht zelf gewoon aan wat duct tape.

• breew
  • Registratie: April 2014
RobbieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:53:
[...]

goed idee. is het woord 'doorzichtig' hier bewust gekozen? dacht zelf gewoon aan wat duct tape.
Ik zou een oplossing kiezen waarmee je bij het verwijderen: èn geen resten achterlaat, èn de spac niet van je beton trekt.

• RobbieB
breew schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Ik zou een oplossing kiezen waarmee je bij het verwijderen: èn geen resten achterlaat, èn de spac niet van je beton trekt.
Goed punt, plafond wordt wel gestuct bij de renovatie... maar mijn ervaring met spac is dat er ook niet heel makkelijk iets aan hecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobbieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:47:
Soms kom je dingen tegen en dan schrik je je zo het leplazerus en vraag je je af waarom je huis nog staat.

We hebben een huis uit 2002 en dit huis iets meer dan een jaar geleden gekocht. De badkamer zit er nu 22 jaar in en is echt toe aan vervanging. Nu kwam er een aannemer langs om even de badkamer in te meten en bekijken en die wilden even weten hoe de spotjes in de kanaalplaten waren weggewerkt... Om dit tegen te komen:

[Afbeelding]

De trafo behuizing is helemaal zwart geblakerd (god mag weten hoe lang al), omdat deze tegen de halogeenspots aan zat gedrukt. Nu ben ik in dit huis wel meer beunwerk tegen gekomen (wandcontactdozen met allemaal zwarte kabels, TV goot waarbij 3 stroomkabels met installatietape aan elkaar gedraaid waren naar 1 eurostekker zodat er maar 1 stopcontact gebruikt hoefde te worden, en ga zo maar door), maar dit spant toch wel de kroon.

Ze hangen nu los (we hebben toch licht nodig in de badkamer), maar zijn er nog dingen waar ik even rekening mee moet houden? De lampen hebben het in principe het afgelopen jaar prima gedaan en worden over 3/4 maanden dus vervangen. En een rookmelder in je badkamer werkt niet...
Ja.. het is 22 jaar goed gegaan, denk je niet die 3/4 maanden te kunnen overbruggen?

Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt..
Wij hebben deze; https://www.ledwereld.nl/...spot-udis-wit-3w-dimbaar/

Die heeft een rubber ringetje waar de spot tegen het plafond wordt gedrukt. Misschien kun je zoiets maken met iets? Of de nieuwe ledjes vast bestellen en die gewoon in je nieuwe badkamer meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Millie-ano schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:57:
[...]

Ja.. het is 22 jaar goed gegaan, denk je niet die 3/4 maanden te kunnen overbruggen?
jawel, maar ik ben risk manager van beroep, dit is een argument dat ik dagelijks hoor en bij aangeef dat je dan zal zien dat nu je het wel weet het dan juist fout gaat, haha... maar goed, do as I say, not as I do zullen we in dit geval dan maar denken.

en inderdaad, het nu al plaatsen van de nieuwe spotjes is denk ik de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-07 17:15
RobbieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:47:

[Afbeelding]

Je hebt van die hoedjes die je isolatie van het spotje wegduwen voor het vervangende spotje. Ook nieuwe spotjes heb je liever niet in direct contact met de isolatie denk ik zo. https://www.hornbach.nl/p...z4umrctmagRkaAq5lEALw_wcB

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobbieB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:02:
[...]

jawel, maar ik ben risk manager van beroep, dit is een argument dat ik dagelijks hoor en bij aangeef dat je dan zal zien dat nu je het wel weet het dan juist fout gaat, haha... maar goed, do as I say, not as I do zullen we in dit geval dan maar denken.

en inderdaad, het nu al plaatsen van de nieuwe spotjes is denk ik de beste oplossing.
Snap je wel. Ik had mogelijk ook niet gedaan.
En heb je echt licht-licht nodig? Ik heb paar weken met alleen de spiegelverlichting gedaan... ideaal nee, veilig(er) ja.. minder moeite ook, want je hoeft niks te installeren/bestellen.
Pagina: 1 ... 436 ... 457 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/