[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 435 ... 479 Laatste
Acties:

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55
Vraagje. Wat voor lijm zouden jullie gebruiken om je voorbumper (allemaal plastic) weer aan elkaar te lijmen?

Er is net een stukje van mijn kentekenplaat houder er af getikt door een trekhaak.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Impossibl3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:30:
Vraagje. Wat voor lijm zouden jullie gebruiken om je voorbumper (allemaal plastic) weer aan elkaar te lijmen?

Er is net een stukje van mijn kentekenplaat houder er af getikt door een trekhaak.
WIl je je kentekenplaathouder lijmen of je bumper?

• Impossibl3
Wolly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:32:
[...]

WIl je je kentekenplaathouder lijmen of je bumper?
Het is een deel van de bumper volgens mij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9BpZ9af3IUI4plYrWkrie-1kbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJBiXW1dU4SS0CyzYsF9y9GA.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk gaat die natuurlijk naar de garage. Het moet nu even een tijdelijke oplossing zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 10-02-2025 12:20 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:33

timovd

Voorsprong door techniek

@Impossibl3 tijdelijke oplossing? Met een soldeerbout en grove punt de boel solderen door het plastic te laten smelten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Impossibl3
timovd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:56:
@Impossibl3 tijdelijke oplossing? Met een soldeerbout en grove punt de boel solderen door het plastic te laten smelten.
Is er niet een iets nettere oplossing. Als ik ga solderen wordt het zeker niet mooi/acceptabel 😅

• Impossibl3
.

[ Voor 99% gewijzigd door Impossibl3 op 10-02-2025 13:01 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

In onze Ikea-keuken (Method) hebben we een 30cm brede (60cm diepe) kast waar de afvalbak (restafval) in staat. Hiervoor wil ik een lade maken, maar die verkoopt Ikea niet; alleen als dubbele lade (https://www.ikea.com/nl/n...-vallstena-wit-s49506828/ waarschijnlijk voor de stevigheid). Omdat er achter een boiler staat, mag de lade maar maximaal 35cm diep zijn. Er is wel ruimte voor langere ladegeleiders.

De afvalbak is een Curver Ready to Connect (kan eventueel vervangen worden voor een Ikea bak https://www.ikea.com/nl/n...-vallstena-wit-s49506828/)
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/hallbar-ton-met-deksel-lichtgrijs__0777301_pe758508_s5.jpg

bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBjPnicRA0iqT-uf8Ve8BClyRds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bumoUPfy3TMzR8ujFxUSZD3j.png?f=fotoalbum_large

Er zijn zelfbouwpakketten (zoals https://www.meubelbeslagc...-softclose-zelfbouwpakket) beschikbaar, maar ik maak mij zorgen om de hoogte van de lade dat die gaat buigen als die alleen onder is bevestigd. Een hogere achterwand zou daarom de voorkeur hebben, maar die is niet (meer) te koop. Iemand een idee?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Misschien een idee om in plaats van een lade, te werken met een naar voren kantelende klep.
Dit heb ik ook zo gemaakt in mijn buitenkeuken.

Vuilnisbak aan de klep gemonteerd zodat deze naar buiten komt als je de klep opent.
Is qua constructie een stuk eenvoudiger te maken.

Eric, Signing off !!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:58
Impossibl3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Is er niet een iets nettere oplossing. Als ik ga solderen wordt het zeker niet mooi/acceptabel 😅
Zilverpapier eroverheen leggen en dan met de soldeerbout erover. Als die instelbaar is zou ik beginnen zo rond de 100 graden

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Eric H schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:09:
Misschien een idee om in plaats van een lade, te werken met een naar voren kantelende klep.

Vuilnisbak aan de klep gemonteerd zodat deze naar buiten komt als je de klep opent.
Heb ik ook aan zitten denken, maar op die prullenbak wil ik een klein groenbakje neerzetten. Daarnaast wordt het dan ook erg onhandig als ik de vuilniszak er uit moet halen.
Heb je een foto van jouw constructie?

• Eric H
  • Nu online
Impossibl3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Het is een deel van de bumper volgens mij. [Afbeelding]

Uiteindelijk gaat die natuurlijk naar de garage. Het moet nu even een tijdelijke oplossing zijn.
Eerst even de kentekenplaat uit de houder ha;en, dan heb je sowieso wat beter zicht.
Nu zit er een kentekenplaathouder op een bumperdeel.

Qua montage zou ik dan proberen om met zwarte polymax te boel te fixeren.

Eric, Signing off !!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Gewoon goede secondenlijm, werkt prima. Zeker als tijdelijke oplossing.

Het deel waar de kentekenplaathouder tegenaan geschroef zit lijkt wel onderdeel van de bumper te zijn. Dat is meestal nieuwe bumper...bedenk je goed of je die kosten wilt maken, ook omdat er de radar etc in zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Eric H
  • Nu online
timovd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken, maar op die prullenbak wil ik een klein groenbakje neerzetten. Daarnaast wordt het dan ook erg onhandig als ik de vuilniszak er uit moet halen.
Vuilniszak kan er gewoon uitgehaald worden (tenminste bij mij)
Hangt natuurlijk ook af van hoever je de klep naar voren wil laten komen.
Maar dit kun je zelf "instellen" met een kettinkje oid.

Let wel, ik beschrijf de situatie in mijn buitenkeuken, dus daar is de "esthetiek" der dingen van ondergeschikt belang aan het praktisch nut ;)

Als ik het niet vergeet zal ik er vanmiddag even een foto van maken. Maar heel erge Rocket Science is het niet hoor.

Eric, Signing off !!

• Eric H
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Het deel waar de kentekenplaathouder tegenaan geschroef zit lijkt wel onderdeel van de bumper te zijn. Dat is meestal nieuwe bumper...bedenk je goed of je die kosten wilt maken, ook omdat er de radar etc in zit.
Radar is losse module, deze kan overgezet worden.
Er bestaat zelfs een kans (maar dat kan ik niet goed zien op de foto) dat het deel waar de kentekenplaat zit een los deel is.
Als ik merk, type en bouwjaar van de auto weet (of een kenteken :9 ) zou ik dit eventueel kunnen uitzoeken.

Eric, Signing off !!

• Impossibl3
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Daarom ga ik ook eerst een prijs opvragen want het moet niet te gortig zijn. De radar werkt namelijk nog gewoon.

• Impossibl3
Eric H schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Er bestaat zelfs een kans (maar dat kan ik niet goed zien op de foto) dat het deel waar de kentekenplaat zit een los deel is.
Als ik merk, type en bouwjaar van de auto weet (of een kenteken :9 ) zou ik dit eventueel kunnen uitzoeken.
Het is een Seat Leon uit december 2020 ;).
Merk: SEAT
Type: KL
Variant: BDGEAX0
Uitvoering: FD6PFD6DD0014BIML1CBA
(aldus de RDW).

Voor zover ik kan zien is het een losse module van de rest van de bumper.

• Eric H
  • Nu online
Even gekeken, maar zie in de aftermarket zo snel geen partijen die dit leveren.
OE nummer is 5FA853667A
Als je hierop Googled kom je wel wat resultaten tegen, prijs rond de 90,- a 100,-

Eric, Signing off !!

• Impossibl3
Eric H schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:07:
Even gekeken, maar zie in de aftermarket zo snel geen partijen die dit leveren.
OE nummer is 5FA853667A
Als je hierop Googled kom je wel wat resultaten tegen, prijs rond de 90,- a 100,-
Super, dank voor het uitzoeken! Dat valt mee. Wat arbeidsloon maar dan zijn we er.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Eric H schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Als je die kentekenplaat er even afklikt dan zie je zo of dat een los deel is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:43
Eric H schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:09:

Nu willen wij natuurlijk foto’s zien 😉

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:02
Weet iemand hoe dit soort nokvorsten heten? Ik wil hem vervangen maar ik kan alleen maar de standaard half ronde vinden online. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1_XaomK2VyoeDel-jmK1Siy7N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLahruHGNhyRQiWZF2Z6zWk0.jpg?f=fotoalbum_large

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:02
KoenVW76 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:30:
Weet iemand hoe dit soort nokvorsten heten? Ik wil hem vervangen maar ik kan alleen maar de standaard half ronde vinden online. [Afbeelding]
Zoek eens op ‘knikpan’

• Wolly
  • Niet online
Weet iemand hoe dit soort nokvorsten heten? Ik wil hem vervangen maar ik kan alleen maar de standaard half ronde vinden online. [Afbeelding]
Driekant?

• Eric H
  • Nu online
Jeweetje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Nu willen wij natuurlijk foto’s zien 😉
Geduld geduld :)

Eric, Signing off !!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:02

thijsco19

KTM 990 SMT

https://www.google.com/se...&biw=412&bih=788&dpr=2.63
Zadelvorst? omloopvorst?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:02
Dat lijkt hem te zijn, bedankt! Nu nog het goede model zoeken :)

• Eric H
  • Nu online
@timovd @Jeweetje

Bij deze :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMjJCGdEdTQiTbBL2uVzfKTcokw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL9zanSGNIJmnq5DDZqViq1R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DQXJSp-rBHbT0AguhPBNnaLfdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40qvGGEsIZjZ0iAILTz3DZH6.jpg?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:50
[...]

Ik had dit spul, wel net een ander merk, maar je moet er ABS mee kunnen lijmen.
De epoxy lost het bestaande ABS een klein beetje op als het ware, waardoor het super goed hecht.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLOw-m2WFOclFtsYmh0Rk9AKFVU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkiuvgMzhDuzcypWO4n0NX7W.jpg?f=user_large
https://www.autodoc.nl/pe...fAtqWT6sL37BoCTpUQAvD_BwE

• elektriekert
Mocht je de pan goed bij elkaar kunnen leggen zonder dat deze weer uit elkaar glijdt.
Ik heb hier bij een nokvorst die in tweeën is er een rups tixophalte overheen gelegd en dat zit al 2 jaar muurvast :+

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:06
Ik heb een multiplex plaat van 122x61x1.8 cm.

Op iedere hoek heb ik zwenkwielen geplaatst, dus 4 in totaal. Overspanning is dus ~120cm.

Ongeveer op 1/3 van de plaat wil ik een zwaar stoel plaatsen. Totaal gewicht inclusief persoon die erop gaat zitten zal 150 kilo zijn.

Is 18mm multiplex hier sterk genoeg voor?

EU DNS: 86.54.11.100

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:30
Zinloos1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Dat was mijn eerste ingeving ook, maar omdat het zo donker was gebeitst vond ik het lastig om het zeker te zeggen. Thanks!
Dan is het vast donker eiken....... :P
elektriekert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:01:
[...]

Mocht je de pan goed bij elkaar kunnen leggen zonder dat deze weer uit elkaar glijdt.
Ik heb hier bij een nokvorst die in tweeën is er een rups tixophalte overheen gelegd en dat zit al 2 jaar muurvast :+
Ik denk dat in dit geval je meer zekerheid hebt met Batuband.
Zou je eventueel kunnen oversmeren met tixophalte om het zwart te maken, maar is niet nodig.
Tenzij je vaak naar je nok staart en je aan het grijs stoort.

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 10-02-2025 21:21 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:53
elektriekert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Ik had dit spul, wel net een ander merk, maar je moet er ABS mee kunnen lijmen.
De epoxy lost het bestaande ABS een klein beetje op als het ware, waardoor het super goed hecht.:

[Afbeelding]
https://www.autodoc.nl/pe...fAtqWT6sL37BoCTpUQAvD_BwE
Ooit gebruikt bij een Fiat Punto om het plastic bij de achterklep te lijmen, deze was compleet gebarsten. Je kon na een week niet eens meer zien waar het gelijmd was tenzij je er echt op 10 cm vanaf ging zitten met je ogen. Geweldig spul.

Wel eerst proefdraaien, want het werkt niet met alle plasticsoorten.

• Jeweetje
  • Laatst online: 18:43
Netjes hoor, lekker ruim ook geen gepruts met kleine deksels etc.
Ketting of scharnier eraan om te ver uitklappen te voorkomen neem ik aan?

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

MJV

c-nan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:12:
Ik heb een multiplex plaat van 122x61x1.8 cm.

Op iedere hoek heb ik zwenkwielen geplaatst, dus 4 in totaal. Overspanning is dus ~120cm.

Ongeveer op 1/3 van de plaat wil ik een zwaar stoel plaatsen. Totaal gewicht inclusief persoon die erop gaat zitten zal 150 kilo zijn.

Is 18mm multiplex hier sterk genoeg voor?
Ik denk dat die plaat daar niet sterk genoeg voor is. Gaat doorzakken. Frame eronder maken van wat balkjes en dan lukt het wel. Of 2x 18mm op elkaar lijmen en verschroeven.

• c-nan
MJV schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Ik denk dat die plaat daar niet sterk genoeg voor is. Gaat doorzakken. Frame eronder maken van wat balkjes en dan lukt het wel. Of 2x 18mm op elkaar lijmen en verschroeven.
Daar was ik al bang voor. Het geheel moet verrijdbaar zijn. Zal zo een profiel eronder helpen (1 profiel in het midden over de hele lengte): https://plaatopmaatwinkel.nl/product/staal-t-profiel/

Alleen geen idee of ik dit wel kan vastschroeven, zal wel erg hard zijn.

Het gaat hierom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP7ONjCk98ps305A0UAF20CsixY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PmkkyHlMvZrcHTSTRSPYESyX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door c-nan op 10-02-2025 22:41 ]

• MJV

MJV

c-nan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:39:
[...]

Daar was ik al bang voor. Het geheel moet verrijdbaar zijn. Zal zo een profiel eronder helpen (1 profiel in het midden over de hele lengte): https://plaatopmaatwinkel.nl/product/staal-t-profiel/

Het gaat hierom:
[Afbeelding]
Daarmee krijg je alsnog twee slappe "zijkanten ", met andere woorden ook in de breedte is de plaat dan nog zwak.

Je kunt het proberen, staal kun je op laag toerental, geholpen met wat boorolie of andere olie, best prima gaten in boren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Impossibl3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Ja:

Abs stukjes (of granulaat) oplossen in een jampotje met MEK. Aan de voorkant de scheuren dichttapen, aan de achterkant het abs papje opbrengen. Laten drogen, klaar.

Tip 1: werk buiten
Tip 2 werk snel
MEK is nogal heftig spul en het vervliegt snel.

Wise enough to play the fool

• MJV

MJV

@c-nan je foto maakt het wel duidelijker. Het gewicht wordt door de stoel al wel aardig verdeeld, en de stoel staat niet precies in het midden. Misschien kom je best nog een eind, maar als het even kan zou ik toch wat dikker multiplex pakken dan 18mm.

• c-nan
MJV schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:47:
@c-nan je foto maakt het wel duidelijker. Het gewicht wordt door de stoel al wel aardig verdeeld, en de stoel staat niet precies in het midden. Misschien kom je best nog een eind, maar als het even kan zou ik toch wat dikker multiplex pakken dan 18mm.
Ik wil niet nog een plaat... dan ga ik liever voor een staalprofiel in het midden, maar als dat ook te zwak is dan plaats ik 2 extra zwenkwielen in het midden.

Thanks d:)b

/edit
Of niet eens extra zwenkwielen, maar een houten blok in het midden, wat net niet de grond aanraakt bij geen gewicht. Bij gewicht zal het doorbuigen en de grond wel aanraken en de plaat ondersteunen.

[ Voor 16% gewijzigd door c-nan op 10-02-2025 22:53 ]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:30
[...]

Het gaat hierom:
[Afbeelding]
Waarom niet simpel twee of drie plaatje op elkaar lijmen en vastschroeven? Dat buigt echt niet meer door dan.

Zo heb ik "hondjes" gemaakt voor landbouwgereedschap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XxQyhWE9CbM1lI-Nwp-3lMH6jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP81sQ57vCqWPbwcOKQ7kxhi.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn drie lagen kruislings vastgechroefde en gelijmde betonplexplaatjes, het hondje is dacht ik 1m x 1m.
Ik had ooit een partij van 100 stuks 122 x 50 opgekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 10-02-2025 23:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

c-nan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:51:
[...]

Ik wil niet nog een plaat... dan ga ik liever voor een staalprofiel in het midden, maar als dat ook te zwak is dan plaats ik 2 extra zwenkwielen in het midden.

Thanks d:)b

/edit
Of niet eens extra zwenkwielen, maar een houten blok in het midden, wat net niet de grond aanraakt bij geen gewicht. Bij gewicht zal het doorbuigen en de grond wel aanraken en de plaat ondersteunen.
Wil je per se 4 wielen op de grond? Je kan ook wielen achter onder een hoek zetten:
Voorkant optillen, wielen achter raken de grond, verrijden en neerzetten.

Wise enough to play the fool

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
timovd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Is een deur gecombineerd met een interne lade ook een optie? De versie van 37cm past in de ruimte van 35cm dacht ik.

• elektriekert
teacher schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Ja:

Abs stukjes (of granulaat) oplossen in een jampotje met MEK. Aan de voorkant de scheuren dichttapen, aan de achterkant het abs papje opbrengen. Laten drogen, klaar.

Tip 2 werk snel
Mijn Pa heeft vroeger eens een keer de nagellak remover van mijn moeder verdund met MEK omdat deze bijna op was.

De nagellak was er zo vanaf, maar wat een lucht _O-
En dan begin ik nog niet over de schadelijk van het spul zelf.

Het is wel goed spul :Y

• Eric H
  • Nu online
Jeweetje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:53:
[...]

Netjes hoor, lekker ruim ook geen gepruts met kleine deksels etc.
Ketting of scharnier eraan om te ver uitklappen te voorkomen neem ik aan?
Klopt, er zit aan de rechterkant een kettinkje om te ver uitklappen te voorkomen. Dit kreeg ik alleen niet duidelijk op de foto.

Voor de volledigheid de complete buitenkeuken.
(Zelf ontworpen en gebouwd, dus past wel in dit topic ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C529LfA7LxFvTzcF-cJZFBk9q-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zu8ttBixNS5zL3vUfna9LXu2.jpg?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:06

3_s

[...]

Het gaat hierom:
[Afbeelding]
Je kan ook de buitenranden opdikken met een strook multiplex, als je dat nog hebt liggen.
Hoe het nu is, zal het niet snel breken, lijkt me, maar wel meeveren.

Alternatief is om een los blokje hout eronder te leggen voor je begint.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:44
[...]

Het gaat hierom:
[Afbeelding]
Je kan met aluminium profielen (bekend merk is Item) ook wel mooie dingen maken, is ook nog eens vrij licht.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand tips voor het volgende?
Ik heb een enkelwandig schuurtje (houten schuur) daarin zitten enkele gaten om te luchten in. Zo is dat bij alle schuren hier in de wijk. Maar ik merk toch dat met de jaren mijn gereedschap het toch niet heel lekker vind. Op alles komt een laagje roest. Nu kan ik natuurlijk aan de slag gaan met alles in olieen. Maar ervaring leert dat ik daar te laks in ben.

Nu zag ik dit voorbij komen: YouTube: Preventing Rust With Camphor
Ik dacht in combinatie met goede afsluitbare dozen is dit misschien een oplossing? Misschien de bekende Euro boxen?

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Xavier schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:37:
Ik heb een enkelwandig schuurtje (houten schuur) daarin zitten enkele gaten om te luchten in. Zo is dat bij alle schuren hier in de wijk. Maar ik merk toch dat met de jaren mijn gereedschap het toch niet heel lekker vind. Op alles komt een laagje roest. Nu kan ik natuurlijk aan de slag gaan met alles in olieen. Maar ervaring leert dat ik daar te laks in ben.

Ik dacht in combinatie met goede afsluitbare dozen is dit misschien een oplossing? Misschien de bekende Euro boxen?
Boeshield T-9 is wat professioneel meestal gebruikt wordt

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17

Probleem is de te hoge luchtvochtigheid in dergelijke schuurtjes. De ventilatiegaten kunnen dat niet oplossen. Je moet dus de relatieve luchtvochtigheid omlaag brengen, bijvoorbeeld door te verwarmen. Of je gereedschap in huis opslaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:49

dragonhaertt

@_'.'

Koop voor 2-300 euro een degelijke ontvochtiger.
Heb ik hier ook in de schuur staan, en vooral in de winter scheelt dat enorm.
Onverwarmd (8 graden C) nu met ongeveer 50% luchtvochtigheid.

Vorige winter ging dat gerust naar 80-90%. Binnen drie weken had ik verroeste kettingen op de fietsen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:49
Andrehj schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Probleem is de te hoge luchtvochtigheid in dergelijke schuurtjes. De ventilatiegaten kunnen dat niet oplossen. Je moet dus de relatieve luchtvochtigheid omlaag brengen, bijvoorbeeld door te verwarmen. Of je gereedschap in huis opslaan.
Een enkelwandig schuurtje verwarmen... 8)7
Schuur is prima voor gereedschap. De genoemde antiroest spullen zijn uitstekend te gebruiken. Gereedschap is gereedschap. Je wil er liever geen roest op omdat dat overal vlekken achterlaat. Verder lekker boeiend wat ermee gebeurt.

Alleen accu's en verf zou ik wel binnen bewaren.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Welke draadstaalmatten raden jullie aan voor vloerverwarming als hoofdverwarming?
Ik zie bij de lokale bouwmarkt draadstaalmatten liggen van 50x50x2mm, maar ook 100x100x3mm.
Bij vloerverwarmingboeren zie ik dan alleen maar 100x100x3?

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12 15:45

dollyking

duck tape

teacher schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Ja:

Tip 2 werk snel
meer huis/tuin/keuken:
Aceton werkt ook, en uit je lego doos kan je de juiste kleur hengelen of ermee mengen.

• Impossibl3
huppelepups schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:10:
Welke draadstaalmatten raden jullie aan voor vloerverwarming als hoofdverwarming?
Ik zie bij de lokale bouwmarkt draadstaalmatten liggen van 50x50x2mm, maar ook 100x100x3mm.
Bij vloerverwarmingboeren zie ik dan alleen maar 100x100x3?
Standaard is wel een hart op hart van 10 cm (die 100x100 dus). Tegenwoordig willen ze ook nog wel naar 7,5 cm gaan om meer groepen kwijt te kunnen. Hou er ook rekening mee dat je een beetje vloerverwarmingsslang niet goed kan buigen om die radius van 5 cm te halen uitgaande van de standaard 16mm slang. Als je nog dikker gaat (bijvoorbeeld naar 20 mm) ga je die 5 cm nooit halen.

• Xavier
  • Niet online
t14wo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Schuur is prima voor gereedschap. De genoemde antiroest spullen zijn uitstekend te gebruiken. Gereedschap is gereedschap. Je wil er liever geen roest op omdat dat overal vlekken achterlaat. Verder lekker boeiend wat ermee gebeurt.

Tja een schuur verwarmen... Blijkbaar is warmte tegenwoordig gratis.

Zou het opslaan in een afsluitbare doos nog helpen zoals die Euroboxen met deksel? En dan wel ingespoten met dat spul wat eerder is aangeraden?

• elektriekert
t14wo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:08:
[...]

_O- ,

Je hebt gereedschap voor de nopjan (hobbyspul)
En je hebt gereedschap, zoals bijvoorbeeld houtbeitels van nooitgedagt. (Komen van Opa af)

Die gaan dus niet ergens in een vochtig schuurtje liggen B)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:49
Xavier schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:30:
[...]

Tja een schuur verwarmen... Blijkbaar is warmte tegenwoordig gratis.

Zou het opslaan in een afsluitbare doos nog helpen zoals die Euroboxen met deksel? En dan wel ingespoten met dat spul wat eerder is aangeraden?
Lijkt mij niet. Het vocht zit er dan al in. Dan condenseert het gewoon in die doos. Lekker metaal insmeren met dat spul, accu's binnen en lekker gebruiken dat gereedschap. :9

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-12 16:08
Onderstaande radiator wil ik van de muur halen. Ik vraag mij af of er een mogelijkheid is om enkel de radiator er af te halen, zodat dus de koppeling blijft en de doorstroom ook blijft.

Of dien ik in deze setup zowel koppeling als radiator af te halen?

Bijkomende vraag, kan ik een thermostaat knop installeren op deze radiator moest ik dit willen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYUkurEdBwngyd8QRPsWdsKURSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmiCZpqzOLKomUwEoKVwv8Eo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8A2e2vE7ZuqtYhKYLYL--6vQ2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNnPGJAvIkDknS0f6vOuK8wh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rubberen op 11-02-2025 20:39 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:45

A13X

Dude

Rubberen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:37:
Onderstaande radiator wil ik van de muur halen. Ik vraag mij af of er een mogelijkheid is om enkel de radiator er af te halen, zodat dus de koppeling blijft en de doorstroom ook blijft.

Bijkomende vraag, kan ik een thermostaat knop installeren op deze radiator moest ik dit willen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onder dat witte kapje zit een imbus waarmee je het H-blok kunt dicht zetten en dan de radiator verwijderen. Betwijfel of deze radiator in serie is aangesloten, dat doen we al even niet meer namelijk.

Rechtsboven zie je het thermostatisch ventiel zitten waar je een thermostaatknop op kunt zetten. Alleen even uitvogelen welke aansluiting dat hij heeft.

Awesome

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rubberen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad bij voorkeur helemaal afsluiten om een bypass-effect in de installatie te voorkomen. Behalve als deze samen met andere radiatoren in serie staat natuurlijk.

• Wolly
  • Niet online
A13X schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Onder dat witte kapje zit een imbus waarmee je het H-blok kunt dicht zetten en dan de radiator verwijderen. Betwijfel of deze radiator in serie is aangesloten, dat doen we al even niet meer namelijk.

Rechtsboven zie je het thermostatisch ventiel zitten waar je een thermostaatknop op kunt zetten. Alleen even uitvogelen welke aansluiting dat hij heeft.
Met de stelschroef regel je normaliter alleen de retour, waarom denk jij dat je hier beide leidingen mee afsluit?

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:45

A13X

Dude

Wolly schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Met de stelschroef regel je normaliter alleen de retour, waarom denk jij dat je hier beide leidingen mee afsluit?
Omdat dat gebruikelijk is bij een H-onderblok, anderzijds omdat als je google gebruikt dit een Heimeier Vekolux zou zijn en daarbij staat het in de specificaties.

Awesome

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Naar de hoge kasten van onze keuken is water aan- en afvoer gelegd. De wateraanvoer is op één plek gesplitst naar twee (stoomoven en koffieautomaat). Nu overwegen we een robotstofzuiger met water aan- en afvoer een plekje te geven in deze kastenwand.

Vraag: Hoe kan ik het beste deze 2-voudige wateraanvoer aanpassen naar 3x wateraanvoer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KdNVVp_zsABY1JJYUdJfNwMteo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NfzrtxphNSfM78zQGYE9hd1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 11-02-2025 23:00 ]

• Wolly
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:59:
Naar de hoge kasten van onze keuken is water aan- en afvoer gelegd. De wateraanvoer is op één plek gesplitst naar twee (stoomoven en koffieautomaat). Nu overwegen we een robotstofzuiger met water aan- en afvoer een plekje te geven in deze kastenwand.

Vraag: Hoe kan ik het beste deze 2-voudige wateraanvoer aanpassen naar 3x wateraanvoer?

[Afbeelding]
Die kranen moeten gedraaid worden, op deze manier werkt de beluchter niet zoals het hoort.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-12 08:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[Afbeelding]
1 kraan recht monteren en dan zoiets? https://www.raintechshop....-3-x-3-4-aansluiting.html

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:53
Wolly schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:21:
[...]
Die kranen moeten gedraaid worden, op deze manier werkt de beluchter niet zoals het hoort.
Sowieso moet dekkraan hoger dan het reservoir van het apparaat geplaatst worden om de beluchter te laten werken. Met een vaatwasser kom je hier nog wel mee weg (als die gedraaid zit), omdat het reservoir onderin zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 12-02-2025 07:27 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:06

[Afbeelding]
Ben ik de enige die het vind lijken alsof die bestaande leidingen de armpjes over elkaar lijken te hebben als in: How about no? :)

Adjust non olet, plerumque...

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:19

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
Al gezegd beluchterkranen moeten vertikaal gemonteerd worden en boven de waterlijn vh apparaat zitten om te werken volgens plan/bedoeling. Ik neem aan dat je koffieapparaat hoger zit.. maar als t werkt werkt t. Zeg maar.
Maar je hebt al 3 kranen 2 op een y stuk en 1 op t T stuk.
Nog een Y stuk en je hebt 4 kranen.
Wel erg krap gemonteerd. Kan je niet gewoon de hele achterplaat weg halen en het wat ruimer opstellen?
Anders 2 beluchterkranen en dan een blok met 3 kogelkraantjes voor je schone apparaten 1 1 rechtstreeks naar je vaatwasser?

Beluchterkranen zijn voor machines die vuil water produceren en rondpompen wat terug kan slaan in je leiding als de waterdruk weg valt.
Vaatwassers en wasmachines dus.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Bezulba
  • Laatst online: 21:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

copykat schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Al gezegd beluchterkranen moeten vertikaal gemonteerd worden en boven de waterlijn vh apparaat zitten om te werken volgens plan/bedoeling. Ik neem aan dat je koffieapparaat hoger zit.. maar als t werkt werkt t. Zeg maar.
Maar je hebt al 3 kranen 2 op een y stuk en 1 op t T stuk.
Nog een Y stuk en je hebt 4 kranen.
Wel erg krap gemonteerd. Kan je niet gewoon de hele achterplaat weg halen en het wat ruimer opstellen?
Anders 2 beluchterkranen en dan een blok met 3 kogelkraantjes voor je schone apparaten 1 1 rechtstreeks naar je vaatwasser?

Beluchterkranen zijn voor machines die vuil water produceren en rondpompen wat terug kan slaan in je leiding als de waterdruk weg valt.
Vaatwassers en wasmachines dus.
Of er gewoon een net rijtje kraantjes van maken. Horizontaal dus.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NNW4nqwWD2K/550x325.jpg

Zoiets dus, maar dan de fatsoenlijke aansluitingen natuurlijk.

blup

• Blackouts
  • Laatst online: 12:57

[Afbeelding]
Deze op een van de 2 kranen?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/YVZrEV1mAoYY/Q1M7wpY/1200x707.jpg
https://www.bol.com/nl/nl...RwagLJZ3-ZuBoCm_QQAvD_BwE

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Miscchien dat iemand hier een idee heeft. Ik wil een uitklaptafel aan de muur maken. Daar zijn er verschillende van te koop, maar niet op de manier die ik wil. Het gaat om een tafel (eigenlijk gewoon een plaat) van +/- 2.20m bij 1m. Ik wil deze, als de tafel niet in gebruik is, rechtop tegen de muur opklappen. De ruimte is echter niet hoog genoeg om de tafel vanaf de werkhoogte (+/ 90 cm) tegen de muur te monteren. Dus ik denk, ik maak rails tegen de muur waaraan de tafel tijdens het uitklappen omhoog glijdt tot hij in zijn positie komt. Aan de andere kant van de tafel komen poten die met scharnieren automatisch uitklappen.

In Paint:

Basispositie, tegen de muur aan (muren/vloer/plafond zwart, rails op muur blauw, tafelblad rood, poten bruin)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot4OIoxmUTlvgvCoB4lPkwWe9EQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ma95x4hEUTP2v9qaS2PAkCJC.png?f=user_large

Tijdens het uitklappen (misschien nog met een katrol op te plafond om hem te laten zakken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqX4U12OTzeT7187NxRBNpSH358=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tp0zdic9FcP1iRqdlwiOAf55.png?f=user_large

En als de tafel uiteindelijk op z'n plek staat (tafel aan muurzijde borgen zodat ie niet naar beneden zakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPbI0HWMZftFYXv7vZ0iBc_xbwk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H2vTPmfc9vZa5Q8Q7DnwByg9.png?f=user_large

Het wordt een lichte constructie dus omhoog en omlaag doen gaat wel lukken.

Heeft iemand wel eens eerder zoiets gebouwd of heeft ideeën welke rails ik zou kunnen gebruiken op de muur? Ik dacht aan zoiets: https://www.vevor.nl/line...quare-type-p_010484535671 (niet dat ik bij deze dropshipper koop, maar als voorbeeld) of 2 van deze: https://aerobis.com/nl/pr...evvll-and-kinetic-trainer (beetje duur maar als idee) of nog mooier: https://www.firgelliauto.com/products/linear-bearings

De islam kan uw vrijheid schaden

• elektriekert
Wokschotel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:02:
Miscchien dat iemand hier een idee heeft. Ik wil een uitklaptafel aan de muur maken. Daar zijn er verschillende van te koop, maar niet op de manier die ik wil. Het gaat om een tafel (eigenlijk gewoon een plaat) van +/- 2.20m bij 1m. Ik wil deze, als de tafel niet in gebruik is, rechtop tegen de muur opklappen. De ruimte is echter niet hoog genoeg om de tafel vanaf de werkhoogte (+/ 90 cm) tegen de muur te monteren. Dus ik denk, ik maak rails tegen de muur waaraan de tafel tijdens het uitklappen omhoog glijdt tot hij in zijn positie komt. Aan de andere kant van de tafel komen poten die met scharnieren automatisch uitklappen.

In Paint:

Basispositie, tegen de muur aan (muren/vloer/plafond zwart, rails op muur blauw, tafelblad rood, poten bruin)
[Afbeelding]

Tijdens het uitklappen (misschien nog met een katrol op te plafond om hem te laten zakken)
[Afbeelding]

En als de tafel uiteindelijk op z'n plek staat (tafel aan muurzijde borgen zodat ie niet naar beneden zakt)

[Afbeelding]

Het wordt een lichte constructie dus omhoog en omlaag doen gaat wel lukken.

Heeft iemand wel eens eerder zoiets gebouwd of heeft ideeën welke rails ik zou kunnen gebruiken op de muur? Ik dacht aan zoiets: https://www.vevor.nl/line...quare-type-p_010484535671 (niet dat ik bij deze dropshipper koop, maar als voorbeeld) of 2 van deze: https://aerobis.com/nl/pr...evvll-and-kinetic-trainer (beetje duur maar als idee) of nog mooier: https://www.firgelliauto.com/products/linear-bearings
400€ voor zo’n kinetic sport rail aan de muur _O-
Wat een prijs voor een stukje roestvaststaal

Moest je blad aan de muurzijde ook nog omhoog bewegen?

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

elektriekert schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:41:
[...]

400€ voor zo’n kinetic sport rail aan de muur _O-
Wat een prijs voor een stukje roestvaststaal
Plak er een fitness (of baby) label op en normale producten gaan x in prijs.
Moest je blad aan de muurzijde ook nog omhoog bewegen?
Ja, want het blad glijdt/schuift langs de muur omhoog. Dus het blad hang 20 centimeter boven de grond en schuift dan omhoog naar een hoogte van ongeveer 90 cm, terwijl het andere einde van het blad van de de muur afkomt en in een hoek naar beneden zakt.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
Ik zou er nog een extra arm bij maken die er voor zorgt dat het blad a.h.w. vanzelf uitklapt, Lastig uitleggen, maar zoiets als deze tafel:

Afbeeldingslocatie: https://www.haagsbeddenbedrijf.nl/media/catalog/product/cache/e887fc5b286f08148c82089ea52aa6bc/m/a/maatvoeringen.jpg

https://www.haagsbeddenbe...de-opklap-tafel-flat.html

Deze oplossing maakt het openen al lichter omdat het draaipunt verschoven zit. Als het nog te zwaar is kan je een gasveer gebruiken die een deel van het gewicht op zich neemt.

De beweging om de tafel te openen kan in feite 2 kanten op. Naar boven of naar beneden. In het voorbeeld hierboven gaat die naar beneden wat als voordeel heeft dat je in opgeklapte toestand tegen de bovenkant van de tafel aan kijkt en het mechaniek niet ziet zitten.

[ Voor 65% gewijzigd door decipherer op 13-02-2025 21:00 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• elektriekert
decipherer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:45:
Ik zou er nog een extra arm bij maken die er voor zorgt dat het blad a.h.w. vanzelf uitklapt, Lastig uitleggen, maar zoiets als deze tafel:

[Afbeelding]

https://www.haagsbeddenbe...de-opklap-tafel-flat.html

Deze oplossing maakt het openen al lichter omdat het draaipunt verschoven zit. Als het nog te zwaar is kan je een gasveer gebruiken die een deel van het gewicht op zich neemt.

De beweging om de tafel te openen kan in feite 2 kanten op. Naar boven of naar beneden. In het voorbeeld hierboven gaat die naar beneden wat als voordeel heeft dat je in opgeklapte toestand tegen de bovenkant van de tafel aan kijkt en het mechaniek niet ziet zitten.
Dan is zo’n draaipunt ergens rond het midden van het blad (of wellicht op 1/3 lengte van de muur een goed idee.
Kan mooi de zwaartekracht de muurkrant naar boven duwen :Y

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

@decipherer Dat is inderdaad ongeveer de oplossing waar ik naar op zoek ben, thanks voor de tip. Van boven naar beneden kan natuurlijk ook, ivm mijn idee om hem van beneden naar boven te laten bewegen. Jammer dat er niet wat meer detailfoto's van het gebruikte schuifsysteem op staan zodat ik hem kan nabouwen. Het gaat met niet eens om de prijs maar ik heb een groter formaat en ander soort blad/onderconstructie nodig (het gaat bij mij niet om een tafel maar om een opklapbare modelbaan die ik voor iemand bouw).

• Zinloos1
  • Laatst online: 16:31
Mijn vriendin haar bagagedrager van haar e-bike is al een tijdje kapot en de leverancier heeft al ruim een jaar geen onderdelen. Nu heeft ze ooit een vervanging gekocht, maar die voldoet net niet helemaal.

Het probleem is dat de lassen van de mount van de batterij gebroken zijn (vrij matige lassen wel).
Ik heb in eerste instantie een flux welder gekocht om hem zelf te lassen, maar realiseerde me te laat dat het een aluminium bagagedrager is en ik dus een tig machine nodig heb.

Ik heb wat partijen gevraagd om het te laten doen, maar dat kost 75 euro wat ik redelijk stevig vind voor twee kleine lasjes.

Heeft er iemand nog een slim idee om deze breuk te fixen? Ik zat te denken misschien een gat te boren in de mount en dan iets van metaalband om de bagagedrager heen te vouwen.
Of kent iemand in de buurt van Utrecht een plek waar het iets goedkoper kan of waar je zelf kunt lassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqMwEGFvNHLvHRcJbkYGZdpeMpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xUXj0qC8JAmXr3T4sfbGKHe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xx1nsNSbCGdwrmPfazUXGJTP5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohlbGFq07Rj2oxiKhQc2zyoD.jpg?f=fotoalbum_tile

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-12 14:15

valluik

Probeert ook maar wat

Zinloos1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:28:
Mijn vriendin haar bagagedrager van haar e-bike is al een tijdje kapot en de leverancier heeft al ruim een jaar geen onderdelen. Nu heeft ze ooit een vervanging gekocht, maar die voldoet net niet helemaal.

Het probleem is dat de lassen van de mount van de batterij gebroken zijn (vrij matige lassen wel).
Ik heb in eerste instantie een flux welder gekocht om hem zelf te lassen, maar realiseerde me te laat dat het een aluminium bagagedrager is en ik dus een tig machine nodig heb.

Ik heb wat partijen gevraagd om het te laten doen, maar dat kost 75 euro wat ik redelijk stevig vind voor twee kleine lasjes.

Heeft er iemand nog een slim idee om deze breuk te fixen? Ik zat te denken misschien een gat te boren in de mount en dan iets van metaalband om de bagagedrager heen te vouwen.
Of kent iemand in de buurt van Utrecht een plek waar het iets goedkoper kan of waar je zelf kunt lassen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Kan je niet bij 'XXXX' Metaalbewerking een keer binnenlopen met je vraag? Doos gevulde koek erbij en ff vragen of iemand twee lasjes maakt :)

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:16

[Afbeelding][Afbeelding]
In het verleden aluminium laten lassen bij een bedrijf op het plaatselijke industrie terrein wat veel in aluminium deed (kanalen voor airco en zo).
Kratje bier deed wonderen.
Zal bij jou in de omgeving mogelijk ook zoiets zitten.
Die 75 euro is wel een absurde prijs.

• No Hands
Wat hierboven staat, even de verf eraf krabben, ding onder je arm en op een bedrijventerrein ergens naar binnen stappen en vragen of ze even twee laspunten kunnen zetten mat 15 euro in je hand voor patat.

• JT

JT

VETAK y0

Wat denken jullie, ik wil het volgende installeren:

https://www.easydrain.nl/product/dryphon-upgrade-set-30/

Er zit een tube siliconenkit bij maar dat schijnt niet zo lekker te werken als ik reviews mag geloven. Ik heb nog een koker Bison Rubber Seal liggen die nog voor 95% gevuld is en waarschijnlijk nog niet 50% op gaat voor die niet meer te gebruiken is. Zou ik dat kunnen gebruiken?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:06

3_s

@Zinloos1 Of eens luisteren bij de buren. Het is soms verbazingwekkend wat mensen hebben staan.

• Zinloos1
3_s schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:06:
@Zinloos1 Of eens luisteren bij de buren. Het is soms verbazingwekkend wat mensen hebben staan.
Heb inderdaad al rondgevraagd, maar dit bleek iets te specifiek.

Ik ga eens kijken of ik in de buurt inderdaad ergens naar binnen kan lopen. Deze prijs van 75 euro had ik bij twee verschillende plekken in de buurt die kleine klusjes doen in het lassen. Maar ik ga eens kijken of er een bedrijf wiens corebusiness het niet is in de buurt iets kan betekenen.

• No Hands
Zinloos1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Heb inderdaad al rondgevraagd, maar dit bleek iets te specifiek.

Ik ga eens kijken of ik in de buurt inderdaad ergens naar binnen kan lopen. Deze prijs van 75 euro had ik bij twee verschillende plekken in de buurt die kleine klusjes doen in het lassen. Maar ik ga eens kijken of er een bedrijf wiens corebusiness het niet is in de buurt iets kan betekenen.
Kijk als jij belt en de receptioniste maakt een offerte enzo, dan is dat altijd anders dan dat er op vrijdagmiddag iemand even zijn neus som de hoek van de werkplaatsdeur steekt met een vriendelijke vraag. Het scheelt in ieder geval al de btw.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:44
JT schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:52:

Er zit een tube siliconenkit bij maar dat schijnt niet zo lekker te werken als ik reviews mag geloven. Ik heb nog een koker Bison Rubber Seal liggen die nog voor 95% gevuld is en waarschijnlijk nog niet 50% op gaat voor die niet meer te gebruiken is. Zou ik dat kunnen gebruiken?
Ja dat kan wel. Het gaat erom dat de insert waterdicht word zodat de dryphon zijn werk kan doen.

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:35
JT schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:52:

Ik heb hem laatst geïnstalleerd hier. Zou geen rubber seal gebruiken, maar gewoon sanitair kit ofzo. Ik vond de tube die meegeleverd was niet fijn werken, maar die is verder wel gewoon prima qua kwaliteit. Met een kitspuit is het veel makkelijker aan te brengen, dat heb ik ook ergens als review achtergelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Cavalera125 op 15-02-2025 22:50 ]

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:35
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Cavalera125 op 15-02-2025 22:51 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In ongeveer een middagje in elkaar gebeund, een bak voor onder de bank voor de speeltjes/troep van de katten. Gezien de bank niet heel hoog is wilde ik geen ruimte verspillen aan wieltjes die uitsteken. Daarnaast wilde ik het cheap doen, zoveel mogelijk met spul uit de schuur. Uiteindelijk is het eikenhout en de wieltjes alsnog aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aryFVAJa9wMzymJVvuOX-nWLgcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SITxPLMVs7s5gOVrRnKUjlYa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQZYDBrPgzprTkFioHTuMFGdzSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD0xCmM5eIuYbJgo8xoBddYN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF1OK6c4B9X3nyFAIag4henSM3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KM6DcGWdDOBMQsJhxQnHpxYc.jpg?f=fotoalbum_tile

Wieltjes zitten in het dubbele zijwandje.

Dit is gemaakt met goedkoop eiken plaatmateriaal van de Bauhaus, je merkt dat het nogal krom is. Zeker na het zagen gaat het best aan de wandel. Eigenlijk had ik de boel moeten vlakken en vandiktelopen, maarja ik heb geen vvd.
Daarom maar een mpx frame, dat uiteindelijk wel iets vervormd is. Soit, het was een snel klusje. ik ga denk ik die lelijke 'zijvakken' wel nog pimpen, dan ziet niemand meer dat het frame een rommeltje is; 15mm wegfrezen van het mpx op die plekken en er een rest-stukje van het eikenplaatwerk in zetten. Bodempje ligt los in een sponning, is iets gekromd door vocht in de schuur, zal wel weer rechttrekken binnen. Ligt met 2 drupjes lijm vast.

offtopic:
En ja ik moet de klusschuur opruimen. Ik weet het.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2025 23:58 ]

• No Hands
Boudewijn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:54:
In ongeveer een middagje in elkaar gebeund, een bak voor onder de bank voor de speeltjes/troep van de katten. Gezien de bank niet heel hoog is wilde ik geen ruimte verspillen aan wieltjes die uitsteken. Daarnaast wilde ik het cheap doen, zoveel mogelijk met spul uit de schuur. Uiteindelijk is het eikenhout en de wieltjes alsnog aangeschaft.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wieltjes zitten in het dubbele zijwandje.

Dit is gemaakt met goedkoop eiken plaatmateriaal van de Bauhaus, je merkt dat het nogal krom is. Zeker na het zagen gaat het best aan de wandel. Eigenlijk had ik de boel moeten vlakken en vandiktelopen, maarja ik heb geen vvd.
Daarom maar een mpx frame, dat uiteindelijk wel iets vervormd is. Soit, het was een snel klusje. ik ga denk ik die lelijke 'zijvakken' wel nog pimpen, dan ziet niemand meer dat het frame een rommeltje is; 15mm wegfrezen van het mpx op die plekken en er een rest-stukje van het eikenplaatwerk in zetten. Bodempje ligt los in een sponning, is iets gekromd door vocht in de schuur, zal wel weer rechttrekken binnen. Ligt met 2 drupjes lijm vast.

offtopic:
En ja ik moet de klusschuur opruimen. Ik weet het.
Mooi hoor als je zulke dingen 'even' in elkaar kan beunen. Al lijk je er zelf niet al te tevreden mee te zijn :)
Random mandje kopen bij Xenos dan handiger?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik mis de glij ijzers om t onder de bank vandaan te trekken zonder krassen... :P

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:10:
Ik mis de glij ijzers om t onder de bank vandaan te trekken zonder krassen... :P
Wieltjes ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

No Hands schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:56:
[...]

Mooi hoor als je zulke dingen 'even' in elkaar kan beunen. Al lijk je er zelf niet al te tevreden mee te zijn :)
Mwa het staat onder de bank. Truc is een beetje dat ik teveel mooie dingen zie op youtube of woodworking. Dat zijn stiekem wel pro's of lui met veel ervaring en meer gereedschap. Een vlakbandiktebank had hier bij voorbeeld enorm gescheeld. Nu heb ik met schuren een paar net-niet aansluitende delen een beetje verdoezeld. Het liefst had ik dat niet gedaan.
Daar spiegel ik dan onbewust toch aan, en dan wil ik het ook net zo netjes doen. Terwijl ik 0 opleiding heb en dit niet als een volwaardig klusje zag, ik heb niet eens een tekening gemaakt.
Random mandje kopen bij Xenos dan handiger?
ding moest 80+ breed zijn, niet te diep en niet te hoog. Daarnaast netjes rollen, en ik heb een hekel aan chinees en plastic. En de WAF moest ook goed zijn.
Lastig dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2025 12:17 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik las "wilde ik geen ruimte verspillen aan wieltjes die uitsteken." Dus nam aan geen wieltjes. 😅

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Ik las "wilde ik geen ruimte verspillen aan wieltjes die uitsteken." Dus nam aan geen wieltjes. 😅
Nee het zijn wieltjes met een bevestiging aan de zijkant ipv bovenkant (die je bij hondjes of bureaustoelen ziet) en die een mm of 3 uitsteken. Die verhoging icm het verjongen van de bak zorgt ervoor dat de bak een beetje los van de grond komt en daarmee interessanter is dan een simpele recht-toe-rechtaan doos. Vond het daarna wel strak om de bovenkant ook mee te frezen.

Heb overwogen om de zijwandjes onder graad of 10 naar buiten te laten komen, maar dan was het geen quick-and-dirty klusje meer. Had dan wat teken/schrijf/rekenwerk moeten doen (hoe schuin je dan de schuine kant af) en geen zin in.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-12 21:00
Onze FM heeft het opgelost met iets van een slangenklem rond de buis van de drager en dan een boutje door de steun van de accu. Heb geen plaatje meer en twijfel of het een slangenklem was, maar de oplossing was in ieder geval prima.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-12 14:20

PnD

like in Pinda ^_^

Ik wil er geen apart topic voor openen, dus hoop dat ik hier het antwoord kan vinden.
Ik ben op zoek naar een 230V schakelaar om aan de binnenkant van mijn kast te monteren. Door vervolgens op de buitenkant van de kast te kloppen wil ik mijn licht schakelen.

Nu krijg ik het niet gegoogled (alleen een 12v optie), maar het moet toch bestaan...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PnD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:47:
Ik wil er geen apart topic voor openen, dus hoop dat ik hier het antwoord kan vinden.
Ik ben op zoek naar een 230V schakelaar om aan de binnenkant van mijn kast te monteren. Door vervolgens op de buitenkant van de kast te kloppen wil ik mijn licht schakelen.

Nu krijg ik het niet gegoogled (alleen een 12v optie), maar het moet toch bestaan...
Dus je wilt een audio geschakelde 230vac schakelaar?
Of gebeurd t op trilling?
Ik ken ze van burolampen tik op de voet en de zogenaamde klap in je handen verlichting.
Kan je die mechaniek niet er uitslopen en dat gebruiken?

Lamp aan/uit met 'klappen'
Hier was er ook iemand die dat zocht

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 17-02-2025 10:39 ]

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:52

Als je het leuk vind en al in het eco-systeem zit, zou ik een oplossing met een ESP bordje doen en vibration sensor. Dit dan via een automation systeem / platform of een relais op het bordje zelf een lamp laten schakelen.

Voorbeeld van een oplossing via ESPHome en Homeassistant (redelijk goed te doen voor een "1e" projectje):
link

Of je moet aan de gang gaan met de de Conrad printplaat bouwkit "klapschakelaar" en een relais eraan hangen, of een originele The Clapper uit de USA halen, maar die zijn allemaal 110V

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:12

Je kan simpelweg een relais met een 12 volt-spoel en 230 volt-contacten aan die schakeling hangen.

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:01

jerry_a

doei

Zoiets? https://aliexpress.com/item/1005006781223823.html

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 17-02-2025 22:44 . Reden: Link cleanup ]

hoi

Pagina: 1 ... 435 ... 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/