[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 434 ... 472 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:43
Zijn het zeker gipsplaten of zouden het ook agnes platen kunnen zijn waar ooit overheen geverft is? Beetje lastig te zien op de foto. Als het gips is dan zou een stucadoor het snel en netjes kunnen doen. Zelf doen kan ook maar verwacht wel dat als het de eerste keer stucken is dat je aardig wat tijd kwijt bent als je het echt netjes wilt.
Of je de naden eerst moet openmaken of bijvoorbeeld voorstijk moet gebruiken weet ik niet zeker op reeds geverfde platen. Is vast wel iemand hier die dat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:00
Samoht93 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:12:
Zijn het zeker gipsplaten of zouden het ook agnes platen kunnen zijn waar ooit overheen geverft is? Beetje lastig te zien op de foto. Als het gips is dan zou een stucadoor het snel en netjes kunnen doen. Zelf doen kan ook maar verwacht wel dat als het de eerste keer stucken is dat je aardig wat tijd kwijt bent als je het echt netjes wilt.
Of je de naden eerst moet openmaken of bijvoorbeeld voorstijk moet gebruiken weet ik niet zeker op reeds geverfde platen. Is vast wel iemand hier die dat weet.
Dat is een goede vraag. We zijn bezig met de begroting aan het maken voor de verbouwing. We hebben de sleutel (nog) niet. Zodra we deze hebben zal ik kijken of het gips of agnes platen zijn.

Stucen heeft het minst de voorkeur, gezien de kosten en droogtijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Jemi schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:49:
[...]

Dat is een goede vraag. We zijn bezig met de begroting aan het maken voor de verbouwing. We hebben de sleutel (nog) niet. Zodra we deze hebben zal ik kijken of het gips of agnes platen zijn.

Een dun laagje stuuk hoeft niet de hoofdprijs te kosten, zeker niet als je het vergelijkt met het plafond eruit slopen en deze (zelf) nieuw plaatsen.

Als je er nog niet woont is een zeer geschikt moment om dit te doen. Begrijp ook dat je zuinig aan wilt doen omdat er veel komt kijken bij een nieuw huis.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:59
Jemi schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:49:
[...]

Als er dunne laag overheen kan is het meestal met goed ventileren snel droog, en als de stucadoor er toch is kan die meestal nog wel wat beschadigingen e.d. meteen mee pakken of links en rechts wat glad strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

Huis jaren '80. Boven het kozijn zit een plank tegen het plafond (kanaalplaten). Dit wil ik een stuk inkorten en een koofje maken (met verlichting).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf4SkOACjGLHUezZujiyS1U_has=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKfCxcFWHvn4Ot0ZW9pVOSFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAH14WlhPrp1ycqyv5QKKNxPG3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqlG7PRF2Jwtd2bD2DmxQctE.jpg?f=fotoalbum_large
De stippellijn bij het raam is de muur/het nisje met vensterbank.

Bij het zagen kwam ik er achter dat er een holle ruimte achter zit, dus ben voor nu gestopt. Als ik het hout wat naar beneden trek, komt er een hoop koude lucht uit.

Moet ik dit maar opgeven en dan een flink uitstekende koof maken? Ik wilde juist een minder diepe koof hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
timovd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:03:
Bij het zagen kwam ik er achter dat er een holle ruimte achter zit, dus ben voor nu gestopt. Als ik het hout wat naar beneden trek, komt er een hoop koude lucht uit.

Moet ik dit maar opgeven en dan een flink uitstekende koof maken? Ik wilde juist een minder diepe koof hebben.
Juist als er een hoop koude lucht uit komt, zou ik die plank weghalen en eens kijken hoe het daarachter zit. Misschien heb je wel een enorme koudebrug of isolatielek gevonden, wat je via het dan ontstane gat mooi kan na-isoleren.
Daarna kun je dan je nieuwe koof maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

@Andrehj goeie! Ik zal eens meer inventariseren en dan een keer goed isoleren.
Ik dacht zelf aan om er een plaat isolatie in te doen, PUR-en, een 44x44mm balk er in en daar tegen een koofje maken. Er zit wel een heel klein stukje wol in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:10
Andrehj schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Juist als er een hoop koude lucht uit komt, zou ik die plank weghalen en eens kijken hoe het daarachter zit. Misschien heb je wel een enorme koudebrug of isolatielek gevonden, wat je via het dan ontstane gat mooi kan na-isoleren.
Daarna kun je dan je nieuwe koof maken.
Juist nader onderzoeken. @timovd Inderdaad grote kans dat er daar isolatie mist.

Zie bijvoorbeeld hieronder ons badkamer raam. Wilde de lijsten vervangen voor mooiere lijsten. Zit erachter blijkbaar aan de buitenmuur zijde enkel een dun laagje pur… Met dus tot aan de oude lijsten een 15 cm luchtlaag. Terwijl het aan de buitenzijde wel eens -25/-30 wil worden in de winter. :') 8)7 (Woning is in Zweeds Lapland)

Nu vol gepropt met rockwool en netjes afgewerkte. Scheelt toch wat kou die naar binnen wil komen. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un2MUgPikWIwji1hqwiu6Jl2YyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Uq09D7rKLPzzyQfTFBH1Oph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dSz8ovLJxmHHOPX4t7moJiaYD0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcYSykDP7i6ErFhr0MRCvc6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2abLxhfEtEy500I0W_aPhwV9Bg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeG0omGnAbeU42WrlEo4v5Tn.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: eerste foto heb ik pas gemaakt nadat ik al een deel van de isolatie had geïnstalleerd.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
Jemi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:55:
Hoi mede-tweaker,

We hebben onlangs een huis gekocht en de gipsplafonds zijn niet helemaal netjes afgewerkt (de naden zijn simpelweg tegen elkaar gezet en wit geverfd). Nu wil ik graag een strak plafond realiseren. Is het mogelijk om de naden gewoon op te vullen en er daarna overheen te werken, of moet ik de naden eerst openen met een mes of multi-tool om ze goed op te vullen? Of moet ik het plafond er uit slopen en een nieuwe er in hangen?

Wie kan me hierbij helpen?

[Afbeelding]
Als dit gipsplaten zijn is de kans groter dat het na het stucen op de naden gaat scheuren, ze verspringen ook niet van elkaar namelijk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-10 19:29
twain4me schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:50:
Als het op de bestaande panelen moet zou ik het met spuitlijm proberen. (eerste keer niet op de deur plakken maar op iets anders, een meubelpaneel ofzo. )
Bedankt voor de tip! Daar is het mee gelukt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFgFBGaLbgRulnXVWE_ujrh9HnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqZXLvoEddwKXvH7pawWjeRh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heeft er iemand nog de gouden tip hoe je gespijkerd hardboard van een houten vloer af kan krijgen?

Heb nu met een platte koevoet een stuk gedaan. Voorzichtig beetje opwippen en dan steeds een stukje verder. Maar dat schiet dus niet echt op en heb nog vele meters te gaan.

Dacht zelf nog om het te proberen met een boorhamer of spade.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 02-02-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sethro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:59:
Heeft er iemand nog de gouden tip hoe je gespijkerd hardboard van een houten vloer af kan krijgen?

Heb nu met een platte koevoet een stuk gedaan. Voorzichtig beetje opwippen en dan steeds een stukje verder. Maar dat schiet dus niet echt op en heb nog vele meters te gaan.

Ik zou inderdaad de boel opwippen. Of met een slijptol de kopjes van de spijkers wegslijpen, daarna het board verwijderen en dan met een nijptang spijkers verwijderen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Boudewijn schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Ik zou inderdaad de boel opwippen. Of met een slijptol de kopjes van de spijkers wegslijpen, daarna het board verwijderen en dan met een nijptang spijkers verwijderen.
Slijpen zou kunnen zijn alleen tientallen spijkers per plaatje van 100x30cm. Denk niet dat we dan aan snelheid winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-10 11:20

Hardboard lekker laten zitten? Zo dik is het niet.

Als het tapijtnagels zijn, is het idd genoeg om de plaat rustig op te wippen, dan komen de spijkers mee. Als dat te lang gaat, langere stok/koevoet gaan gebruiken zodat je, zodra je ruimte hebt, in grotere stukken de plaat eraf kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
memo001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:02:
Ik zie nu net deze scheuren in mijn kozijn buiten. Moet ik daar nu gelijk iets mee of kan dat wachten tot in de lente als ik de kozijnen opnieuw ga schilderen?

Of sluit ik dan vocht juist op?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er idd erg slecht uit.
Ik zou de scheuren 2x behandelen houtrot stop.
Daarna de scheuren dichtmaken om inwatering te voorkomen. Dat kan idd met een latje maar zelfs stevige tape kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30

Met een zware steekschop of met een stootijzer moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
Ik ben bezig met het proberen een verstopping te verhelpen. Vanaf de sifon tot aan de laatste bocht onder de keuken is ongeveer 4 a 5 meter, en zo lang is m'n ontstoppingsveer, maar daar zit blijkbaar niks. Wat is de beste optie? Onder de keuken doorzagen, veer er opnieuw in en er een t/y stuk tussen zetten? Want hij loop namelijk helemaal niet meer door...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39eWh_7oZtYjip_a39dIEkJaYFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4XRPb8WwLI40I8LgIw7rvun.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3qZgyCtBYtEsNQ9Y-3mqbAE-bw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRUsDfQnwMNhigZ27Sy6RPoe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu6nOXNfY4zfsJIqQjCCtVSsOVc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXXnZUCxPuguABaopUKMAI85.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:03
dmstr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:43:
Ik ben bezig met het proberen een verstopping te verhelpen. Vanaf de sifon tot aan de laatste bocht onder de keuken is ongeveer 4 a 5 meter, en zo lang is m'n ontstoppingsveer, maar daar zit blijkbaar niks. Wat is de beste optie? Onder de keuken doorzagen, veer er opnieuw in en er een t/y stuk tussen zetten? Want hij loop namelijk helemaal niet meer door...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Op de foto lijkt het dat je de veer achter de sifon in een T-stuk in de afvoerleiding hebt geduwd.
Weet je zeker dat niet je sifon verstopt is?

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmstr
  • Laatst online: 21:28
Mjier schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Op de foto lijkt het dat je de veer achter de sifon in een T-stuk in de afvoerleiding hebt geduwd.
Weet je zeker dat niet je sifon verstopt is?
De sifon heb ik los gehad en schoongemaakt.
Op de foto staat mijn veer niet, wat je daar ziet is de afvoerleiding van de drukoverloop van de Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:03
dmstr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:37:
[...]

De sifon heb ik los gehad en schoongemaakt.
Op de foto staat mijn veer niet, wat je daar ziet is de afvoerleiding van de drukoverloop van de Quooker.
Je kunt proberen om met de trekveer van de elektra de verstopping door te prikken. Die is langer. Als het weer een beetje loopt kun je met soda en kokend water de boel soms weer open krijgen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Langere veer huren/kopen geen optie? Dat zou mijn voorkeur zijn i.p.v. iets gaan zagen en op goed geluk hopen dat je het dan wel zult hebben en kunt oplossen.
Dit nog naast het feit dat je ontzettend weinig ruimte hebt om goed en lekker te kunnen werken (onder je keukenblok).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:08

Ik gok dat je met een langere veer de boel ook kan oplossen, maar ergens een y-stuk ertussen zetten is sowieso een goed plan. Is het ook veel makkelijker om tussentijds even de boel door te prikken met bijv. zo'n opzetstuk voor een hogedrukreiniger om rioolen mee schoon te spuiten.
Zou wel een waterstofzuiger erbij hebben, want je buis zit nu vol met water. Gevoelsmatig zou ik 2 y-stukken aanbrengen als je toch bezig gaat, 1 waar de buis de grond in gaat en eentje in je kastje. Beter nu direct goed doen, nieuw pvc is een stuk voordeliger dan iemand laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10 13:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mjier schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Je kunt proberen om met de trekveer van de elektra de verstopping door te prikken. Die is langer. Als het weer een beetje loopt kun je met soda en kokend water de boel soms weer open krijgen.
En dan zit je over een paar maanden weer met hetzelfde probleem, want de verstopping gaat een perfect punt zijn voor nieuwe rotzooi om achter te blijven hangen.

Toen onze afvoer niet doorliep na plaatsing nieuwe keuken hebben wij gewoon een bedrijf ingehuurd die voor zo'n 150 euro de hele leiding heeft schoon geblazen. Zelf doen is leuk, maar als je veel extra spullen moet kopen om zoiets te verhelpen is het waarschijnlijk sneller/beter/goedkoper om het door een professional te laten doen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Tuinslang erin hangen, opening afdichten met een ouwe doek en dan kraan vol open om het door te blazen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laatste keer dat ik zoiets had: rioolslang van de hogerdrukreiniger er in. Meen dat de mijne 8 meter is ofzo, maar je hebt ze ook langer.
Met het juiste mondstuk trekt die zichzelf de leiding in. Paar keer heen en weer en probleem vermoedelijk opgelost.

Vraag is wel hoe lang je leiding is en waar het issue daadwerkelijk zit. Ben bij mijn ouders ooit dit tegengekomen in een wat dikkere buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft2YjtHN-kK2PtXcth7spXNW7Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG3dKN0JniViBFS9xsxbWG51.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was slechts de ene helft. In het midden zie je nog een klein kanaaltje, de rest zat dichtgekoekt. Spul is in 1986 aangelegd :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-10 09:09
@The Eagle dat had onze afvoer ook....ook met een karcher riool ontstopper erin geweest vanaf de woning zijde, was geen doorkomen aan.
Zelfs de loodgieter/riool ontstopper kreeg hem vanaf deze zijde niet schoon.
Na wat graafwerk een ontstopperstuk gevonden in het riool en vanaf de kant van het gemeente riool de buis leeg getrokken.....veel vuil en vet van de vorige bewoner(s).

Riool is ook totaal verkeerd aangelegd, loopt af en op, schuifmoffen die lekken, oude aftakkers niet afgedicht en geboorde gaten gevuld met kit.
Klusje voor aankomend voorjaar om dat geheel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Iemand nog een goeie (gouden) tip voor barsten in tegelwerk bij te werken/camoufleren?

Heb twee barsten in tegels in de douchewand die zichtbaar zijn maar geen kier of scherpe rand vertonen. Je ziet gewoon een haarlijn van de barst. En een barst bij de badkuip deze staat wel iets open/zou opgevuld kunnen worden.

Acrylaat kit? Siliconen kit? Of eerder een verf of vulmiddel? Kleur is wit.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-10 23:10
Ik wil aan een trapkast gaan beginnen in de vorm van apothekerslade/kast. Heeft iemand een idee waar ik dit type systeem kan vinden a 80cm diep en ca 50cm breed..?

[ Voor 6% gewijzigd door BaBoK op 04-02-2025 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 23:10
BaBoK schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:59:
Ik wil aan een trapkast gaan beginnen in de vorm van apothekerslade/kast. Heeft iemand een idee waar ik dit type systeem kan vinden a 80cm diep en ca 50cm breed..?
Eerste zoekresultaat via DuckDuckGo.
https://www.hornbach.nl/c.../apothekerskasten/S28274/

Anders bij IKEA? Heb niet gekeken naar je gewenste maten trouwens.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-10 23:10
TheKerremenke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:13:
[...]

Eerste zoekresultaat via DuckDuckGo.
https://www.hornbach.nl/c.../apothekerskasten/S28274/

Anders bij IKEA? Heb niet gekeken naar je gewenste maten trouwens.
Thanks voor de reactie, die zijn dus idd allemaal max 60cm diep:)

Of iemand een idee voor telescopische lades van 80cm diep en 50cm breed?

[ Voor 8% gewijzigd door BaBoK op 04-02-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 13:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rMUvku8lwpsg2j2gb1XMAVOynY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZIL0zic5vUqUqwmRSt3Kdyy.jpg?f=fotoalbum_medium

Heeft iemand een idee hoe dit bocht stukje heet?
Ik wil een radiator vervangen in huis(niet deze) maar daar moet ik een soortgelijk bocht stukje hebben van de radiatorkraan naar de radiator maar ik krijg hem maar niet gevonden online. Hij is ongeveer 6x6cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bolleh schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:32:
[Afbeelding]

Ik wil een radiator vervangen in huis(niet deze) maar daar moet ik een soortgelijk bocht stukje hebben van de radiatorkraan naar de radiator maar ik krijg hem maar niet gevonden online. Hij is ongeveer 6x6cm.
Als ik Google op, radiator bocht, zie ik ze bij alle bekende winkels, van de warmte service tot de gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 13:14
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:36:
[...]

Als ik Google op, radiator bocht, zie ik ze bij alle bekende winkels, van de warmte service tot de gamma.
|:(
Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05
BaBoK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:52:
[...]

https://www.meubelbeslago...iders/zware-ladegeleiders
Er zijn wel zulke lange ladegeleiders te koop. Kant en klare lades zijn wat lastiger. Anders kan een meubelmaker het vast maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bolleh schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:32:
[Afbeelding]

ff naar de genoemde WarmteService, die lui hebben veel lokaties en in mijn beleving wordt je daar goed geholpen.

Fototje laten zien en ze trekken zo'n ding zo uit het schap voor je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 23:41
[...]

75 cm diep mag dat ook?
https://www.blum.com/be/n...ystems/movento/programme/

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Doosje bouwen.
Dit er op schroeven.
https://www.so-tech.eu/laden/ladegeleider/kogelgeleiders/

Dan kan je het precies zo groot maken als je zelf wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:43
Dit is zeker een aanrader. Ik heb deze ook nu in gebruik, mocht je echt die 80 nodig hebben, dan zou je een dikkere bodem moeten maken zodat het aan de achterkant uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 16:22
Kraanbocht of radiatorbocht 1/2”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 02:30

evol

hello world

Ik wil wat wandlampen monteren buiten aan de gevel.

Uit de gevel steekt een (19mm?) buisje met daarin 3 draden, momenteel allemaal afgedopt.
Deze lamp wil ik daaraan koppelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndM2deU8ryKAVi72BpyKAu_Gyhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0X72SyIOKGYcpc8uxnyojSk3.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe maak ik die koppeling waterdicht? Er is weinig/geen ruimte in de lamp. Wago's in een gelbox gaat niet passen.
Ik dacht aan "solder seal connectors" maar las dat dat niet toegestaan is. Ook geen goede optie dus.

Heeft iemand nog een lumineus idee?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat gebeurt er als je die klep open maakt? Kun je daar nog iets binnenin hobbien?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Waarom moet dat waterdicht? die lamp komt strak op je gevel, de draden zitten alledrie in een eigen wago.
Hoe groot is de kans dat er zoveel water achter komt dat alle drie de draden tegelijk onder water staan en het contact maakt? Want dat is waar je bang voor bent neem ik aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:12
evol schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:01:

Uit de gevel steekt een (19mm?) buisje met daarin 3 draden, momenteel allemaal afgedopt.

[Afbeelding]

Hoe maak ik die koppeling waterdicht? Er is weinig/geen ruimte in de lamp. Wago's in een gelbox gaat niet passen.
Ik dacht aan "solder seal connectors" maar las dat dat niet toegestaan is. Ook geen goede optie dus.

RTFM:
https://cdn.shopify.com/s...1ff0f1e6.pdf?v=1720018965

Bron: https://www.neona.store/nl-nl/products/orion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 02:30

evol

hello world

Gezien, maar voelt niet logisch gezien de rubberen doorvoer die er nu al is. Daar ga ik toch ook niet de losse draden vanuit de muur doorheen voeren?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
No Hands schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:50:
Waarom moet dat waterdicht? die lamp komt strak op je gevel, de draden zitten alledrie in een eigen wago.
Hoe groot is de kans dat er zoveel water achter komt dat alle drie de draden tegelijk onder water staan en het contact maakt? Want dat is waar je bang voor bent neem ik aan?
En anders na het plaatsen van het lampje wat siliconengel bovenop bij de rand doen, dan kan het moeilijk er achter lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 14:31

Agent47

I always close my contracts.

Wij gaan over 2 maanden de wc beneden verbouwen en het fonteintje gaat hier weg. Deze werd al niet gebruikt aangezien je bij ons door de keuken loopt als je naar de wc moet en iedereen hier de handen wast.

Nu moet de waterleiding in de kruipruimte dus worden afgedopt worden vanwege het feit dat het fonteintje dus weg gaat. Ik lees dat een knelkoppeling tijdelijk werkt. Zou een kogelkraan kunnen helpen? Of moet er perse gesoldeerd worden?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:29:
Wij gaan over 2 maanden de wc beneden verbouwen en het fonteintje gaat hier weg. Deze werd al niet gebruikt aangezien je bij ons door de keuken loopt als je naar de wc moet en iedereen hier de handen wast.

Nu moet de waterleiding in de kruipruimte dus worden afgedopt worden vanwege het feit dat het fonteintje dus weg gaat. Ik lees dat een knekkoppeling tijdelijk werkt. Zou een kogelkraan kunnen helpen? Of moet er perse gesoldeerd worden?
Hoe doe je dat met de deurklinken ... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Nu moet de waterleiding in de kruipruimte dus worden afgedopt worden vanwege het feit dat het fonteintje dus weg gaat. Ik lees dat een knelkoppeling tijdelijk werkt. Zou een kogelkraan kunnen helpen? Of moet er perse gesoldeerd worden?
Knelkoppeling is prima hoor, je moet ze alleen niet wegwerken op plekken waar je niet meer bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 14:31

Agent47

I always close my contracts.

Wolly schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Knelkoppeling is prima hoor, je moet ze alleen niet wegwerken op plekken waar je niet meer bij kunt.
Vanwaar "je moet ze alleen niet wegwerken op plekken waar je niet meer bij kunt."?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Vanwaar "je moet ze alleen niet wegwerken op plekken waar je niet meer bij kunt."?
Je hebt een kleine kans dat ze ooit gaan lekken. Let wel, een zeer kleine kans.

Dan is het wel handig dat je dat in de gaten hebt én het kan repareren zonder allerlei zaken eromheen te moeten slopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 05-02-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10 18:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 10:48

MrG

evol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:26:
Gezien, maar voelt niet logisch gezien de rubberen doorvoer die er nu al is. Daar ga ik toch ook niet de losse draden vanuit de muur doorheen voeren?
Jawel, dat moet je in dit geval juist wel doen. Mocht je het anders willen dan kun je het waterdicht krijgen met krimpkousen maar dat is eigenlijk een no-go voor de serieuze aansluitingen.
Klepje loshalen, draden vanuit de muur er doorsteken en vanaf daar de boel weer aansluiten lijkt me. Het zal niet veel te lijden hebben aan de muur tenzij er altijd wind en regen op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

evol schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:01:

[Afbeelding]

Zoals eerder gezegd gewoon de kap open , losse snoer eraf , draad erin van de gevel en schroeven maar. Gebeurd echt niks mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:22

Bij waterleidingen is het aan te raden om gee(lange) dode stukken te hebben ivm legionella ontwikkeling in stilstaande waterleidingen. Idealiter dop je dus direct, of zo dicht mogelijk, bij de aftakking naar fonteintje toe.

Knelkoppeling kun je toepassen, deze blijft bereikbaar via kruipruimte indien dit ooit zou gaan lekken.
Kans dat deze na jaren gaan lekken is niet zo heel groot.
Zou m zelf even solderen indien goed bereikbaar, geen pretje om later in een natte kruipruimte te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 22:44

miekol

erm

Goeiemiddag allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat dit voor kabel is? Hij is/was van de KPN koper aansluiting, maar de kabel lijkt wel soort gevlochten staal (koper?)?

Op ons adres is al glasvezel en we gebruiken geen DSL of oude telefonie, dus volgens mij moet het gewoon weg kunnen. Alleen ik vraag me af, hoe kan ik de kabel het beste doorknippen? Haakse slijper?

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xTM-SqEoho2ZfNzZUIMJC0B3j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGrH34KCXhWmKXECImzjpyiv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgL-6pmAHf2QUajplvMTqZ9cUiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdVh9Lt8P3xRpsOd0NLpxvN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7ARe2M-pBeOWPThgaVI9f1AyPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSD2v3MD4NCwyuaiq2tUZeyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqyo-q2g38PLx1Qh8w-q_R9B5uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbqEDQsVRVv8h5CTsobO6D1K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 23:08

copykat

Good copy isn't bad

Welkom bij de club van "Hoe heet dat ook alweer?"
* copykat merkt dat dat erger word boven de 50....

Geef gewoon je Google de schuld die AI moet ondertussen gewoon weten wat je bedoeld.
( net als je vrouw na x jaar trouwens, andersom is een stuk lastiger heb ik gemerkt... _O- )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

loewie1984 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:59:
Iemand nog een goeie (gouden) tip voor barsten in tegelwerk bij te werken/camoufleren?

Heb twee barsten in tegels in de douchewand die zichtbaar zijn maar geen kier of scherpe rand vertonen. Je ziet gewoon een haarlijn van de barst. En een barst bij de badkuip deze staat wel iets open/zou opgevuld kunnen worden.

Acrylaat kit? Siliconen kit? Of eerder een verf of vulmiddel? Kleur is wit.
Tegelwerk?
https://amzn.eu/d/hrLbzF0

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

miekol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:26:
Goeiemiddag allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat dit voor kabel is? Hij is/was van de KPN koper aansluiting, maar de kabel lijkt wel soort gevlochten staal (koper?)?

Op ons adres is al glasvezel en we gebruiken geen DSL of oude telefonie, dus volgens mij moet het gewoon weg kunnen. Alleen ik vraag me af, hoe kan ik de kabel het beste doorknippen? Haakse slijper?

Dank alvast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Das een "hoofd verdeel kabel" die vermoedelijk doorgelast is naar al je buren.
Zomaar door zagen/knippen/slijpen lijkt me onhandig.
Bel je provider , leiding beheerder en vraag of hij nog actief is
Dat zou in hun database bekend moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

copykat schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Das een "hoofd verdeel kabel" die vermoedelijk doorgelast is naar al je buren.
Zomaar door zagen/knippen/slijpen lijkt me onhandig.
Bel je provider , leiding beheerder en vraag of hij nog actief is
Dat zou in hun database bekend moeten zijn.
Ok dank. Hij lijkt alleen naar boven te lopen bij mij, zie foto 3 en verder. In de kruipruimte zelf gaat ie weer terug richting naar de straat).

Tijdens een KPN storing is hier een monteur geweest, die gaf ook aan dat hij het officieel niet mocht zeggen, maar dat die wel weg zou mogen.

Maar goed, wellicht voor de zekerheid even KPN bellen?

[ Voor 4% gewijzigd door miekol op 05-02-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:37
Ik heb hem hier gewoon met de haakse slijper doorgezaagd. Maar wij wonen ook redelijk in de middle of nowhere, dus geen buren om rekening mee te houden.

Of wellicht gewoon de kruipruimte in trekken en daar laten liggen?

[ Voor 18% gewijzigd door Jannibal23 op 05-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Jannibal23 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:53:
Ik heb hem hier gewoon met de haakse slijper doorgezaagd. Maar wij wonen ook redelijk in de middle of nowhere, dus geen buren om rekening mee te houden.

Of wellicht gewoon de kruipruimte in trekken en daar laten liggen?
Dat laatste was ik sowieso van plan. En met haakse slijper ging prima?

Wij wonen op een rijtje met allemaal oude huizen. Misschien denk ik te beperkt, maar als de kabel in de kamer boven alleen in het grijze doosje terecht kwam en verder nergens naar toe loopt, dan zouden de buren er toch niet ook op kunnen zitten? We hebben in ieder geval geen boven buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
miekol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Misschien denk ik te beperkt, maar als de kabel in de kamer boven alleen in het grijze doosje terecht kwam en verder nergens naar toe loopt, dan zouden de buren er toch niet ook op kunnen zitten? We hebben in ieder geval geen boven buren.
Dat zou ik ook denken maar weet je zeker dat die niet ergens door gelust is na het punt wat nu op de foto staat? In de oude huizen weet je het nooit is mijn ervaring (nieuwe overigens ook niet 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
omdat half Nederland akupanels tegen de wand aan heeft hangen, wilde ik eigenlijk wat anders. Zo kwam ik uit op thermisch gemodificeerd ayous hout. Dit is eigenlijk bedoeld als gevel bekleding voor de buitenkant van een gebouw.

Het kan op regelwerk of met clips vast gezet worden, nu vraag ik me af zou dit ook lukken binnenshuis. Eerst dacht ik aan gewoon vastplakken met high tack kit wat ook gebruikt wordt voor de akupanelen vast te plakken. Echter als ik om de zoveel cm een gaatje moet boren om een clip te zetten is ook niet heel erg.

Kan iemand bedenken waarom je dit juist niet moet doen binnenshuis? Buiten dat het natuurlijk wel iets duurder is dan akupanelen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:37
[...]

...
Ja hoor. Maar met een haakse slijper gaat bijna alles prima ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:42
[...]

Wij wonen op een rijtje met allemaal oude huizen. Misschien denk ik te beperkt, maar als de kabel in de kamer boven alleen in het grijze doosje terecht kwam en verder nergens naar toe loopt, dan zouden de buren er toch niet ook op kunnen zitten? We hebben in ieder geval geen boven buren.
Ik heb via mijnaansltuitingen.nl gewoon verwijdering aangevraagd. De kabel ging bij mij op 20cm boven straatniveau pas naar binnen dus ik heb m gewoon naar buiten getrokken en laten liggen. Een week of 4 later kwam ik thuis en zag ik dat het trottoir open was geweest en dat de kabel weg was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:08:
omdat half Nederland akupanels tegen de wand aan heeft hangen, wilde ik eigenlijk wat anders. Zo kwam ik uit op thermisch gemodificeerd ayous hout. Dit is eigenlijk bedoeld als gevel bekleding voor de buitenkant van een gebouw.

Het kan op regelwerk of met clips vast gezet worden, nu vraag ik me af zou dit ook lukken binnenshuis. Eerst dacht ik aan gewoon vastplakken met high tack kit wat ook gebruikt wordt voor de akupanelen vast te plakken. Echter als ik om de zoveel cm een gaatje moet boren om een clip te zetten is ook niet heel erg.

Kan iemand bedenken waarom je dit juist niet moet doen binnenshuis? Buiten dat het natuurlijk wel iets duurder is dan akupanelen.
maar dan ook met de functie van akupenelen? dus geluidsdempend? ga je er dan nog vilt achter plakken bijvoorbeeld?

misschien gek maar ga er eens bij de houthandel aan ruiken. het heeft een specifieke geur, die mogelijk binnenshuis best even kan duren voordat dat wegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
checkdiz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:37:
[...]

maar dan ook met de functie van akupenelen? dus geluidsdempend? ga je er dan nog vilt achter plakken bijvoorbeeld?

misschien gek maar ga er eens bij de houthandel aan ruiken. het heeft een specifieke geur, die mogelijk binnenshuis best even kan duren voordat dat wegtrekt.
Niet zozeer voor het akoestische gedeelte meer voor het esthetische gedeelte.
De geur ben ik mee bekend, de handelaar hier in de buurt heeft blokprofiel liggen ik ga er binnenkort eens langs.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
checkdiz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Exact dit, wij hadden het op de buitengevel van ons huis. heerlijk die lucht maar binnenshuis zou ik er echt naar van zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
loewie1984 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:08:

Naast de geur is ook een overweging dat dat thermisch gemodificeerde spul vergrijst onder invloed van UV en regen. Weet niet of dat bij jou de bedoeling is, maar iets om rekening mee te houden voor het geval er zon instraalt waar je het ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jeweetje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Bij waterleidingen is het aan te raden om gee(lange) dode stukken te hebben ivm legionella ontwikkeling in stilstaande waterleidingen. Idealiter dop je dus direct, of zo dicht mogelijk, bij de aftakking naar fonteintje toe.

Knelkoppeling kun je toepassen, deze blijft bereikbaar via kruipruimte indien dit ooit zou gaan lekken.
Kans dat deze na jaren gaan lekken is niet zo heel groot.
Zou m zelf even solderen indien goed bereikbaar, geen pretje om later in een natte kruipruimte te klooien.
Volgens mij is dat vooral met warm water. Toilet fonteintjes zijn meestal alleen koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik weet dat het hier gepost is maar hoe heet dat spul dat je in de verf druppelt tegen siliconen vervuiling?

* copykat gaat ondertussen ff zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
copykat schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:57:
Ik weet dat het hier gepost is maar hoe heet dat spul dat je in de verf druppelt tegen siliconen vervuiling?

Eerst zoeken dan vragen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:58
copykat schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:57:

https://www.hornbach.nl/p...siliconen-30-ml/10681015/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 22:39

MJV

No Hands schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Volgens mij is dat vooral met warm water. Toilet fonteintjes zijn meestal alleen koud.
Het advies voor zowel knelkoppelingen als het voorkomen van (lange) dode einden geldt zowel voor koud- als warmwaterleidingen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit was een gevalletje " je moet éérst de juiste google woorden bedenken óm te zoeken...."
En ik kwam er ff niet op. Druppeltje iets in de verf voor siliconen deed niets in Google... :+
In dit topic "siliconen" "verf" deed t op komen.
AVIS Anti Siliconen.

Maar @new_guy was sneller... d:)b

Morgen even kopen, ben benieuwd of t goed werkt ,de review bij hornbach is weinig bemoedigend.... :X

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 05-02-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
copykat schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Dit was een gevalletje " je moet éérst de juiste google woorden bedenken óm te zoeken...."
En ik kwam er ff niet op. Druppeltje iets in de verf voor siliconen deed niets in Google... :+
In dit topic "siliconen" "verf" deed t op komen.
AVIS Anti Siliconen.

Maar @new_guy was sneller... d:)b

Morgen even kopen, ben benieuwd of t goed werkt ,de review bij hornbach is weinig bemoedigend.... :X
Dat is ook een best lastige omschrijving. _/-\o_

"Siliconen besmetting verfdruppels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

"Besmetting" dát woord zocht ik.
* copykat denkt meteen aan de griep epidemie :X

Ik heb natuurlijk lekker ff netjes gekit en toen eh kak, moet de deurpost nog aflakken. |:(
En met een natte doucheruimte is goede lak afwerking van hout best belangrijk.

Dus even eerst voorzichtig schrapen en schuren en dan weer gronden en aflakken.
Daarna plafond afwerken, verlichting.
Sausen, latex, deur plaatsen. Douche kop enz.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
copykat schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:44:
"Besmetting" dát woord zocht ik.
* copykat denkt meteen aan de griep epidemie :X

Ik heb natuurlijk lekker ff netjes gekit en toen eh kak, moet de deurpost nog aflakken. |:(
En met een natte doucheruimte is goede lak afwerking van hout best belangrijk.

Dus even eerst voorzichtig schrapen en schuren en dan weer gronden en aflakken.
Daarna plafond afwerken, verlichting.
Sausen, latex, deur plaatsen. Douche kop enz.
:)
Het meeste massieve hout kan prima tegen vocht. Er worden al honderden jaren huizen, kerken, bruggen en weet ik wat van gebouwd. Als het na het nat worden ook maar weer drogen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:10
Bij ons is vloerverwarming ingefreesd in de dekvloer en afgesmeerd door dezelfde partij. Nu is de laag op enkele plaatsen dermate dun dat de buizen zijn komen bloot te liggen. O.i. niet acceptabel, maar voor de zekerheid een checkvraag hier: zouden jullie dit accepteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyjFtgsv9v3gSML33LMUkCuSYBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzB97rFtOFLBA7Maz7K6hjqn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjXUyyXT2qFxgORxx2vn6OCR488=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai9pJhXc3p8BaxdO5cFxiJ1o.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:01

dragonhaertt

@_'.'

Onno ! schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:59:
Bij ons is vloerverwarming ingefreesd in de dekvloer en afgesmeerd door dezelfde partij. Nu is de laag op enkele plaatsen dermate dun dat de buizen zijn komen bloot te liggen. O.i. niet acceptabel, maar voor de zekerheid een checkvraag hier: zouden jullie dit accepteren?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is redelijk eenvoudig te repareren lijkt me? Ik neem aan dat de vloer nog geëgaliseerd gaat worden?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
dragonhaertt schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Dat is redelijk eenvoudig te repareren lijkt me? Ik neem aan dat de vloer nog geëgaliseerd gaat worden?
Er komt laminaat op. Een proefstuk met de ondervloer (geschikt voor vloerverwarming/koeling) geeft ons de indruk dat het prima ligt zonder eerst te egaliseren. Maar of we dat gaan (laten) doen is nog niet definitief besloten.
Het zal inderdaad te repareren zijn. Maar dat hoef ik dan m.i. niet zelf te gaan doen. O.a. omdat er discussie kan ontstaan als het later niet goed (meer) blijkt te werken.
Onze voornaamste zorg is dat de buizen niet goed 'in' de mortel zitten en de energieoverdracht hierdoor minder zal zijn.

De buizen waren overigens overal op het oog goed dichtgesmeerd. Maar na kluswerk / belopen met werkschoenen begon het hier en daar te barsten. Na stofzuigen ziet het het er zo uit als op de foto's. Gaat om een plek of 10. En op sommige plekken is zichtbaar dat de buis bovenin ligt. Buis van 16mm in een 20mm diepe sleuf zou je niet moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Onno ! schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Er komt laminaat op. Een proefstuk met de ondervloer (geschikt voor vloerverwarming/koeling) geeft ons de indruk dat het prima ligt zonder eerst te egaliseren. Maar of we dat gaan (laten) doen is nog niet definitief besloten.
Het zal inderdaad te repareren zijn. Maar dat hoef ik dan m.i. niet zelf te gaan doen. O.a. omdat er discussie kan ontstaan als het later niet goed (meer) blijkt te werken.
Onze voornaamste zorg is dat de buizen niet goed 'in' de mortel zitten en de energieoverdracht hierdoor minder zal zijn.

De buizen waren overigens overal op het oog goed dichtgesmeerd. Maar na kluswerk / belopen met werkschoenen begon het hier en daar te barsten. Na stofzuigen ziet het het er zo uit als op de foto's. Gaat om een plek of 10. En op sommige plekken is zichtbaar dat de buis bovenin ligt. Buis van 16mm in een 20mm diepe sleuf zou je niet moeten kunnen zien.
Als er maar een laagje van max 4mm op ligt zou ik er niet overheen lopen zonder vloer?

Dat breekt toch in no-time?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Klinkt als 'verbrand' cement waarbij het water uit de specie te snel is onttrokken door de vloer die een zuigende werking heeft. Dan krijg je stukken die niet goed hechten en als zand uit elkaar vallen, die zuig je dan inderdaad zo op.

Ze hadden of een primer kunnen gebruiken of daar waar ze aansmeren even moeten bevochtigen. M.i. mogen ze dit nog wel even komen oplossen binnen korte termijn om niet jouw planning in de war te gooien. Als ze het niet kunnen doe je het zelf en claim je een korting op je nog niet volledig voldane factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
Wolly schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Als er maar een laagje van max 4mm op ligt zou ik er niet overheen lopen zonder vloer?

Dat breekt toch in no-time?
Ik heb nog nooit gehoord dat je niet over een vloer mag lopen waar vloerverwarming in ligt. Hoe zou dat dan moeten? Je moet toch ook je vloer kunnen leggen en over de levensduur van je vloerverwarming wordt er misschien nog wel 5 keer een andere vloer in gelegd?
Dat het nu niet goed gaat komt doordat dat laagje geen 4mm is maar veel minder dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:01:
[...]
Klinkt als 'verbrand' cement waarbij het water uit de specie te snel is onttrokken door de vloer die een zuigende werking heeft. Dan krijg je stukken die niet goed hechten en als zand uit elkaar vallen, die zuig je dan inderdaad zo op.

Ze hadden of een primer kunnen gebruiken of daar waar ze aansmeren even moeten bevochtigen. M.i. mogen ze dit nog wel even komen oplossen binnen korte termijn om niet jouw planning in de war te gooien. Als ze het niet kunnen doe je het zelf en claim je een korting op je nog niet volledig voldane factuur.
De partij die het heeft uitgevoerd spreekt over slecht hechtende primer door huidvet ivm leggen van de buizen.
Er is in ieder geval wel primer gebruikt.
Factuur is nog niet volledig betaald ivm dit punt en nog wat vragen die we hadden. We hebben geen informatie ontvangen over de groeplengtes bijvoorbeeld. En het systeem is enkel afgeperst met een tuinslang vanaf onze buitenkraan, terwijl in de handleiding van de verdelers iets staat over minimale druk van 4 bar voor x aantal minuten. Maar dat er stukjes buis bloot liggen is het voornaamste punt. Als ik een woning zou kopen waar ik de bestaande afwerkvloer vervang zou ik ook niet willen dat ik het in deze vorm aantref. Dus ik wil ook voorkomen dat ik discussie krijg met toekomstige kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
Onno ! schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:37:
[...]

De partij die het heeft uitgevoerd spreekt over slecht hechtende primer door huidvet ivm leggen van de buizen.
Er is in ieder geval wel primer gebruikt.
Factuur is nog niet volledig betaald ivm dit punt en nog wat vragen die we hadden. We hebben geen informatie ontvangen over de groeplengtes bijvoorbeeld. En het systeem is enkel afgeperst met een tuinslang vanaf onze buitenkraan, terwijl in de handleiding van de verdelers iets staat over minimale druk van 4 bar voor x aantal minuten. Maar dat er stukjes buis bloot liggen is het voornaamste punt. Als ik een woning zou kopen waar ik de bestaande afwerkvloer vervang zou ik ook niet willen dat ik het in deze vorm aantref. Dus ik wil ook voorkomen dat ik discussie krijg met toekomstige kopers.
Giet in die groefjes gewoon wat egaline die goed vloeibaar is, en probleem is opgelost.

Ga je echt je huis verkopen en dan de laminaat mee nemen? (nooit gesnapt als Belg).
Eens die vloer ligt is die toch niet meer op een goede manier te herbruiken...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Tommie12 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Ga je echt je huis verkopen en dan de laminaat mee nemen? (nooit gesnapt als Belg).
Eens die vloer ligt is die toch niet meer op een goede manier te herbruiken...
Denk dat die meer bedoeld de nieuwe mensen halen deze vloer er uit en leggen zelf een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:50
Onno ! schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:59:
[Afbeelding][Afbeelding]
Nee dit is onacceptabel. Ik heb hier WARP op de begane grond laten instorten en na 2 lagen, was er ook dit. Daarna een 3e laag laten doen. Dat wilden ze eerst laten betalen, na een email van mijn kant, heb ik er niks voor bijbetaald en is het opgelost. Het was immers niet conform opgeleverd. Punt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Onno ! schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat je niet over een vloer mag lopen waar vloerverwarming in ligt. Hoe zou dat dan moeten? Je moet toch ook je vloer kunnen leggen en over de levensduur van je vloerverwarming wordt er misschien nog wel 5 keer een andere vloer in gelegd?
Dat het nu niet goed gaat komt doordat dat laagje geen 4mm is maar veel minder dik.
In mijn ervaring zit vloerverwarming minimaal 5cm diep.
Wellicht dat het inderdaad bij frezen zo aan de oppervlakte ligt? Lijkt mij in ieder geval erg fragiel, een paar mm zandcement heeft echt 0,0 draagkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:22:
[...]

In mijn ervaring zit vloerverwarming minimaal 5cm diep.
Wellicht dat het inderdaad bij frezen zo aan de oppervlakte ligt? Lijkt mij in ieder geval erg fragiel, een paar mm zandcement heeft echt 0,0 draagkracht.
Bij frezen ligt het inderdaad zo aan het oppervlak, niets mis mee.

Persoonlijk zou ik ze gewoon even terug laten komen, gewoon omdat je het niet voor niets uitbesteed hebt (neem ik aan). Ja, je kan het zelf doen, maar waarom zou je?

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10 14:02
[...]

In mijn ervaring moet er nog een laag egaline overheen voor thermische massa. Het dichtsmeren van de leiding gebeurt vaak zodat de leidingen niet gaan zweven als er later geëgaliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Foomers schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:57:
[...]

In mijn ervaring moet er nog een laag egaline overheen voor thermische massa. Het dichtsmeren van de leiding gebeurt vaak zodat de leidingen niet gaan zweven als er later geëgaliseerd wordt.
Volgens mij is egaline niet als thermische massa, dat is onnodig duur als je daarmee massa wilt creëren. Het is vooral om te zorgen dat de vloer strak is zodat je oneffenheden niet gaat merken. Vooral met plak pvc is dit relevant die kan die oneffenheden niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 22:39

MJV

Stel dat ik tegen de wand van een nog te bouwen overkapping een 'speelheuvel' voor de kinderen van zeg 1 tot 1,5m hoog, en een meter of 2 breed wil maken, wat betekent dit dan voor de opbouw van de muur van deze overkapping?

Ik heb me ingelezen en heb het idee dat die muur daarmee een soort damwand wordt, en dat hij opgewassen moet zijn tegen een aardige belasting. Want, zand is zwaar en nat of vochtig zand nog zwaarder.

Zou ik dit redden met een strook fundering van zeg 50cm breed? En daar dan een steensmuur op metselen? Als alternatief zou ik ook een aantal palen in de grond kunnen rammen, met daar hout tegenaan, dat is mischien wel minder ingrijpend. Maar, dan zal ik denk ik een flink stuk de grond in moeten? 2/3-1/3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
MJV schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:51:
Stel dat ik tegen de wand van een nog te bouwen overkapping een 'speelheuvel' voor de kinderen van zeg 1 tot 1,5m hoog, en een meter of 2 breed wil maken, wat betekent dit dan voor de opbouw van de muur van deze overkapping?

Ik heb me ingelezen en heb het idee dat die muur daarmee een soort damwand wordt, en dat hij opgewassen moet zijn tegen een aardige belasting. Want, zand is zwaar en nat of vochtig zand nog zwaarder.

Zou ik dit redden met een strook fundering van zeg 50cm breed? En daar dan een steensmuur op metselen? Als alternatief zou ik ook een aantal palen in de grond kunnen rammen, met daar hout tegenaan, dat is mischien wel minder ingrijpend. Maar, dan zal ik denk ik een flink stuk de grond in moeten? 2/3-1/3?
Zelfde soort probleem gehad met een opgehoogde voortuin vs trottoir/straat. Tot een hoogte van ong 50cm kun je met palen en plaatmateriaal/planken uit, met een 2/3 - 1/3 verhouding onder en boven de grond. Hoger dan dat moet je met spandraad ankers gaan werken. Alternatief is betonnen L profiel, dan is het bij mij geworden. Ook wegens levensduur en onderhoud, dat zijn segmenten van min 1 meter breed en een hoogte gelijk aan de diepte, verkrijgbaar vanaf een 40 cm. Zijn ong 10cm diep ingegraven op een aan getrild zandbed.

Weet niet of een verbinding van steens op fundament houdt qua krachten, zou iemand met bouwkundige achtergrond je kunnen vertellen. Mijn voorbeeld van tuin is wat meer massa dan jouw heuvel. Maar zo'n betonding kan ook voor jou wellicht een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Tussen de PVC en de dorpel van de openslaande deuren naar de tuin moet ik nog een drempel maken. Omdat het aan de kant van de deur een opstaand randje zit moet ik denk iets hebben met een hoekprofiel. Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zou zoiets moeten hebben, maar dat is ook net niet de juiste vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Pieter2 is een glaslat een idee? Die heb je in allerlei maten en vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 21:56
Ik heb ooit wat hout gekregen viavia, maar ik weet eerlijk gezegd niet welke soort het is.
Het is donker gebeitst wat het lastig maakt. Het een stukje ingezaagd om de originele houtkleur te krijgen. Iemand hier een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ThoFZtB9xee8xpj1dWDjOCbMEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8KsC6sQ0QPLF0WWmIsCblXD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzKpaE0FQ_oE9Spt817-4fAPvT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4u7K6E01mTgTCmwqJs3VefN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgFDQNjhCh33JnFx-slTTT2mA-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aVGbsE97AyetrA5OK95yXjf.jpg?f=fotoalbum_tile

De facegrain is nog niet geschuurd, dus dat is nog gebeitst.

En dan deze andere plank nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjTnVAyr2zoCYXks5eW5v5ETiI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsOQADZNw3BPdmwjufWhgF6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3iTPXk0nbWirhy5QEZjn2GZTh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGiYuflADPrimi8EnNkIi3cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlzhu7w5ccDicH0X4-laYY0uVrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBg4rqQTozkw8dvHOuUY6K3P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-10 14:23

Qon

Ziet eruit als eikenhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 21:56
Dat was mijn eerste ingeving ook, maar omdat het zo donker was gebeitst vond ik het lastig om het zeker te zeggen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:42
100% eikenhout...
Pagina: 1 ... 434 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/