[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 433 ... 472 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:44

bonzz.netninja

Niente baffi

ViezeVis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:11:
[...]

We hebben het overwogen maar moeten dan leidingen infrezen vanaf de CV naar het punt van de koof op zolder. Dan leidingen trekken door die koof (die afgesloten is, je kunt er niet bij en niets zien). En dan hopen dat je die buis vervolgens in de meterkast kunt krijgen. Ik heb nu ook 3 loodgieters al gevraagd om een offerte en komen eigenlijk allemaal met hetzelfde terug dat dit een klus is die ze, vanwege het trekken van nieuw leidingwerk, op nacalc willen.

Bovendien hebben wij 2 A/R leidingen. Een A/R voor boven en een A/R voor beneden. Dus geen aftakkingen, gewoon 2 trajecten. Dat maakt het des te beter om vanaf de meterkast de bestaande trajecten op te pakken.
Nacalc is toch niet zo heel erg? Scheelt je wel weer risicopercentages op de rekening en het is ook wel wee rzo fair.

Ik heb net mijn huis voor ruim een ton laten verbouwen op nacalc :) Ging maar paar duizend euro over begroting dus best ok

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:54

ViezeVis

Sample Text

bonzz.netninja schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Nacalc is toch niet zo heel erg? Scheelt je wel weer risicopercentages op de rekening en het is ook wel wee rzo fair.

Ik heb net mijn huis voor ruim een ton laten verbouwen op nacalc :) Ging maar paar duizend euro over begroting dus best ok
Een verbouwing van een ton t.o.v. een klus die voor een paar uur niet ingeschat kan worden is ook wel een verschil. Alle loodgieters hadden twijfels of ze de nieuwe leidingen wel goed door konden krijgen. Dat schepte geen vertrouwen :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:37:
Wij hebben een ander huis gekocht, en inmiddels is de meterkast aan de beurt voor een middagje tlc. Groepenkast vervangen in voorbereiding op 3x25A aansluiting en meteen uitgebreid voor de reet van de wensen.

Tis nog een work in progress maar langzaamaan komt er wat orde in de chaos. [Afbeelding]
Ziet er mooi uit, vind je ook een lefgozer gezien de reacties die je krijgt op dat merk op Tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wolly schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Ziet er mooi uit, vind je ook een lefgozer gezien de reacties die je krijgt op dat merk op Tweakers :+
En @Vliegvlug , ik wist niet dat het een ding was dus, maar so far so good. Heel eerlijk komt deze rechstreeks uit de elektramat configurator en was het de enige combi waar mee ik in deze ruimte deze configuratie kwijt kon.

Zal vast anders kunnen maar dit was ook wel erg makkelijk zo.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pixeltje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:43:
[...]

Ik wist niet dat ‘t een ding was, maar emat is niet goed genoeg voor dat topic? :+
Prima huismerk van een grote Nederlandse webwinkel. Met ABB of Hager gooi je hogere ogen in dat topic want dat is natuurlijk A-merk, Zweedse, Duitse, Zwitserse degelijkheid, etc.

Ze voldoen overigens allemaal aan de gestelde eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 25-01-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25

Vliegvlug

Flight Simple

Pixeltje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:28:
[...]

En @Vliegvlug , ik wist niet dat het een ding was dus, maar so far so good. Heel eerlijk komt deze rechstreeks uit de elektramat configurator en was het de enige combi waar mee ik in deze ruimte deze configuratie kwijt kon.

Dat hebben ze inderdaad erg goed voor elkaar bij Elektamat met die configurator! :)
Zouden ze bij Sander Vunderink eigenlijk ook eens moeten implementeren want hoewel je daar ook een hele kast naar eigen wens kan laten bedraden is dat niet zo makkelijk of duidelijk dat het kan als met die Elektramat Configurator.

Maar wat bedoel je met enige combi waarmee ik in deze ruimte deze configuratie kwijt kon?
Met andere merken is dit zeker mogelijk en wel meer ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
Je kan Sander Vunderink ook prima een screenshot sturen van de configurator van een conculega-website met de vraag of zij dat voor je kunnen bouwen.

Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Maar wat bedoel je met enige combi waarmee ik in deze ruimte deze configuratie kwijt kon?
Met andere merken is dit zeker mogelijk en wel meer ook.
Ik wilde niet teveel ‘omhoog’ met de groepenkast, en meer opzij is ook niet handig ivm beperkte breedte in de meterkast. In mijn huidige huis heb ik een Eaton kast gehangen (met een deurtje), maar die is hoger (550mm geloof ik). Hager was bijna dubbel zo duur als deze kast met inhoud en zou hoger + breder worden aldus de configurator.

De Sander waar het nu over gaat kende ik niet, maar die houd ik in gedachten voor een volgende keer.

Ik neem aan dat als het in Nederland verkocht mag worden, het wel voldoet. Voorgemonteerde kast is wel zo makkelijk, ophangen heb ik samen met een elektricien gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 25-01-2025 19:54 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49

evol

hello world

Ik wil een wandlamp monteren. De achterplaat van de wandlamp past opzich prima op de inbouwdoos.
Er zitten 2 schroeven in de inbouwdoos, nu horizontaal. Voor de juiste montage van de wandlamp moet die achterplaat ca. 45 graden schuin erop. Daar zitten dus geen schroefgaten...

De inbouwdoos kan ik helaas niet draaien. Er lijkt geen draairing te zijn :(
Is er een of ander verloop of handig iets waarmee je toch een bevestiging kan creëren?
Iemand een idee?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wolly schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Nou ja als ik dan weer dit lees:
Theo in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting"

Van gisteren. dan snap ik weer waarom ik EMAT niet hoef.
het voelt goedkoop en scheelt wellicht een 150-200E op een groepenkast. Een groepenkast die je in 10-15 jaar minimaal afschrijft, en die jouw veiligheid regelt. Prima investering.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:22
Sethro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:04:
[...]
Prima huismerk van een grote Nederlandse webwinkel. Met ABB of Hager gooi je hogere ogen in dat topic want dat is natuurlijk A-merk, Zweedse, Duitse, Zwitserse degelijkheid, etc.

Ze voldoen overigens allemaal aan de gestelde eisen.
Ondertussen heb ik hier een of ander vaag merk dat al 30 jaar bestaat en in talloze fabrieken hangt. Alleen dan gevuld met allemaal LG spul. Mijn oom zweert dat het degelijk spul is en gezien de ervaring die hij heeft geloof ik dat wel.
Het is makkelijk om altijd naar 1 of 2 merken te verwijzen die bewezen zijn, maar er vormt vaak ook wel een soort cult om zoiets heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Caelorum schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Ondertussen heb ik hier een of ander vaag merk dat al 30 jaar bestaat en in talloze fabrieken hangt. Alleen dan gevuld met allemaal LG spul. Mijn oom zweert dat het degelijk spul is en gezien de ervaring die hij heeft geloof ik dat wel.
Het is makkelijk om altijd naar 1 of 2 merken te verwijzen die bewezen zijn, maar er vormt vaak ook wel een soort cult om zoiets heen.
Er zijn vast ook goede onbekende merken. Punt is wel dat je het niet merkt als een stukje veiligheid het niet doet, en dat gaat letterlijk smeulen. Ik zelf heb voor ABB gekozen, en ik weet dat ik mogelijk 10-20% teveel betaal, maar dat is wel een stukje gemoedsrust.
De remmen op mijn motor ga ik ook niet voor goedkopere exemplaren vervangen, waar ik dat met andere dingen prima vind. De knipperlichten zijn ook belangrijk, maar als die het niet doen merk je dat meteen zonder een catastrofe.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 25-01-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Nou ja als ik dan weer dit lees:
Theo in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting"

Van gisteren. dan snap ik weer waarom ik EMAT niet hoef.
het voelt goedkoop en scheelt wellicht een 150-200E op een groepenkast. Een groepenkast die je in 10-15 jaar minimaal afschrijft, en die jouw veiligheid regelt. Prima investering.
Het is eigenlijk heel normaal dat bij een keiharde kortsluiting de glaszekering doorslaat. Heb ik zelf ook een keer gehad (met Hager kast) toen ik met de boormachine door een elektraleiding bleek te boren.

Gelukkig hadden we 3 fasen, er bleef maar een klein gedeelte stroomloos dat weekend :o

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 25-01-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Iemand een geniaal idee hoe ik hier een WCD kan plaatsen? Ik kan vanaf onder de meterkast door naar de andere kant alleen hoe kom ik dan recht omhoog? De boormachine beperkt mij in recht omhoog boren.

Een andere optie is een leiding infrezen in de dekvloer, en dan onder de keuken in een lasdoos samenbrengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sB6f6U2Hfgsv7_aBGjZROgBMag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XByWQJBVvhpl6IhKpt6cEguP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:00
ViezeVis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:10:
Iemand een geniaal idee hoe ik hier een WCD kan plaatsen? Ik kan vanaf onder de meterkast door naar de andere kant alleen hoe kom ik dan recht omhoog? De boormachine beperkt mij in recht omhoog boren.

Een andere optie is een leiding infrezen in de dekvloer, en dan onder de keuken in een lasdoos samenbrengen?

[Afbeelding]
Moet de aansluiting direct in de meterkast komen?
Anders kijken welke wcd er in de buurt zit en daar vanuit verlengen? (je geeft niet aan in hoeverre er in de muur/vloer e.d. gefreesd oid kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

rube schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:39:
[...]

Moet de aansluiting direct in de meterkast komen?
Anders kijken welke wcd er in de buurt zit en daar vanuit verlengen? (je geeft niet aan in hoeverre er in de muur/vloer e.d. gefreesd oid kan worden)
De andere wcd zit voorbij het keukenblok. Ik denk t.h.v. de deur van de trapkast. Dus dat is best wel een stuk, zeker 4 meter denk ik. In de vloer zou ook kunnen alleen dat doen we dan als er vloerverwarming komt. Dan kunnen we de elektradraad straks langs het raam laten lopen vb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52
Maar je hebt toch wel een paar wcd's in je keuken zitten? Daar op aansluiten, lasdoosje achter een keukenkastje en somehow naar de overkant van je keuken brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pixeltje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:43:
[...]

Ik wist niet dat ‘t een ding was, maar emat is niet goed genoeg voor dat topic? :+
Zie bijv. deze: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" (kuch wc-eend) maar ook praktijkervaring zoals deze: hesselbeertje in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting" die amper twee uur geleden door een andere Tweaker werd gepost.

Het hele line/load EMAT automaat verhaal die als PV worden ingezet is ook een leuke of de fornuisgroep van EMAT die bij sommige kookplaten niet werkt.

Maar wat ook al gezegd is, een vergelijkbare configuratie had prima gepast met een ander merk. Dat Elektramat dat je niet wilt aanbieden, of niet wilt laten zien omdat ze minder marge pakken staat daar denk ik los van ;)

Ik wil wel een stapje verder gaan, als mijn buurman (twee-onder-een-kap) een nieuwe groepenkast nodig heeft en EMAT wilt, leg ik het verschil met een ABB/Eaton/Hager wel bij zodat ik rustig kan slapen. :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Wolly schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:09:
Het is eigenlijk heel normaal dat bij een keiharde kortsluiting de glaszekering doorslaat. Heb ik zelf ook een keer gehad (met Hager kast) toen ik met de boormachine door een elektraleiding bleek te boren.
Dat klopt, maar toen zal toch ook je Hager automaat uit zijn geschakeld? In het verhaal hierboven schakelde de automaat totaal niet uit. En dat is echt niet goed.
Toen ik hier een keertje een harde kortsluiting had, schakelden ook de 16A automaat en de 25A hoofdautomaat beide uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Dat klopt, maar toen zal toch ook je Hager automaat uit zijn geschakeld? In het verhaal hierboven schakelde de automaat totaal niet uit. En dat is echt niet goed.
Toen ik hier een keertje een harde kortsluiting had, schakelden ook de 16A automaat en de 25A hoofdautomaat beide uit.
Dat was de grap, de 16A automaat was niet doorgeslagen. Het was ook een fikse knal qua geluid moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:48
Pixeltje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Links onder had nog een kast bij ge kunnen als je die mini bier koeler naar onder zou kunnen verplaatsen. :+

Ik heb vanwege een uitbreiding van mijn kast. 2 extra YMVK kabels bijgelegd 5x6 en 5x4.
In totaal lopen er nu 9 YMVK kabels in de groepenkast. Wat een gedoe om die op maat te krijgen/ door te voeren door de groepenkast heen. Vooral die 5x6, het is net alsof je met een anaconda aan het worstelen bent die je aan z’n tong omhoog moet trekken achter een paar automaten door in mijn geval :+ .

[ Voor 27% gewijzigd door elektriekert op 26-01-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

elektriekert schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Links onder had nog een kast bij ge kunnen als je die mini bier koeler naar onder zou kunnen verplaatsen. :+

Ik heb vanwege een uitbreiding van mijn kast. 2 extra YMVK kabels bijgelegd 5x6 en 5x4.
In totaal lopen er nu 9 YMVK kabels in de groepenkast. Wat een gedoe om die op maat te krijgen/ door te voeren door de groepenkast heen. Vooral die 5x6, het is net alsof je met een anaconda aan het worstelen bent die je aan z’n tong omhoog moet trekken achter een paar automaten door in mijn geval :+ .
Ja die 4*6+as was een feest om ertussen te worstelen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Normaliter strip je de buitenkabel zodra je in de kast bent, dat scheelt een slok op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Werkplaatsverlichting. Ik had 4 van die led balken hangen van de action. Op zich genoeg licht maar ze zijn nu allemaal stuk gegaan :| ze hangen er een jaar of 5 denk ik.

Iemand tips over andere verlichting opties? Ik zit te kijken bij toolstation, hornbach en HBM maar het lijkt allemaal een beetje arbitrair en gelijk.

Ingebouwde leds of juist tl-led zodat die wat makkelijker te vervangen zijn. En hoe zit het met verbruik? De verlichting in de werkplaats blijft nog wel eens de hele dag aan. Iemand een enorme mening hierover?

[ Voor 15% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-01-2025 08:56 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-10 10:43
Wij hebben een geïsoleerde spouwmuur op onze slaapkamer, deze spouw is ook niet te isoleren vanwege de smalle ruimte en de aanwezigheid van puin in de spouw.
Aan de binnenzijde van de muur zitten houten schrootjes, nu willen wij aan de binnen zijde gaan isoleren.

Kan ik dit 'gewoon' doen met Tempex op de houten schrootjes?
Wij willen dan eerst houten rachels aanbrengen op deze schrootje s en hier het tempex tussen klemmen.
Hierna dampwerende folie aanbrengen en gipsplaten op de rachels monteren.

Is dat mogelijk of is het beter om de schrootjes weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Henkhuppelschot schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:56:
Wij hebben een geïsoleerde spouwmuur op onze slaapkamer, deze spouw is ook niet te isoleren vanwege de smalle ruimte en de aanwezigheid van puin in de spouw.
Aan de binnenzijde van de muur zitten houten schrootjes, nu willen wij aan de binnen zijde gaan isoleren.

Kan ik dit 'gewoon' doen met Tempex op de houten schrootjes?
Wij willen dan eerst houten rachels aanbrengen op deze schrootje s en hier het tempex tussen klemmen.
Hierna dampwerende folie aanbrengen en gipsplaten op de rachels monteren.

Is dat mogelijk of is het beter om de schrootjes weg te halen?
Waarom zou je niet de schrootjes ff weghalen? Weet je meteen de stand van zaken achter die schrootjes en misschien wil je ook nog wel een leidingkje of stopcontactje verleggen?

Als je het kan betalen, kun je ook pir+gips platen overwegen. Stukje sneller en betere isolatie, en minder dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:43:
[

[...]
De groepen in ons huis zijn ook met de logica van een dronken peuter ingericht. Zo hebben we in de woonkamer drie groepen. De televisie zit op de groep van de 1e verdieping (vanuit een slaapkamer naar beneden doorgetrokken). De lamp bij de televisie zit op de groep van de begane grond, net als een deel van de keuken (uitbouw). De lamp bij de keuken zit echter op de groep van de hal & uitbouw met slaapkamer & badkamer.
In mijn huis is dat ook zo in een paar kamers. Ik vermoed dat dit bewust door de vorige bewoner is gedaan om te voorkomen dat alles in een kamer uitvalt als er een zekering uitspringt. En eerlijk gezegd, met het voorbereiden van een eilandmodus is het wel handig dat ik wat groepen zou kunnen uitschakelen zonder dat er kamers volledig stroomloos zijn. Ik moet wel even opletten met elektra-klussen dat ik de goede groep uitzet.

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 27-01-2025 09:08 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:54
Weet iemand hoe lang het duurt voor je fermacell op een nieuwe zandcementvloer kunt leggen? Moet dat helemaal droog zijn met 1 cm per week of kan dat eerder al?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Davidrrr schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:20:
Weet iemand hoe lang het duurt voor je fermacell op een nieuwe zandcementvloer kunt leggen? Moet dat helemaal droog zijn met 1 cm per week of kan dat eerder al?
Ik zou mijn afvragen of het nog lekker droogt als je er fermacell oplegt en waar het vocht dan naar toe gaat. Vocht lost niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 20:26
bonzz.netninja schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:55:
Werkplaatsverlichting. Ik had 4 van die led balken hangen van de action. Op zich genoeg licht maar ze zijn nu allemaal stuk gegaan :| ze hangen er een jaar of 5 denk ik.

Iemand tips over andere verlichting opties? Ik zit te kijken bij toolstation, hornbach en HBM maar het lijkt allemaal een beetje arbitrair en gelijk.

Ingebouwde leds of juist tl-led zodat die wat makkelijker te vervangen zijn. En hoe zit het met verbruik? De verlichting in de werkplaats blijft nog wel eens de hele dag aan. Iemand een enorme mening hierover?
Geen enorme mening, maar ik ben erg tevreden over deze LED panelen:

https://www.ecobright.nl/...0k-naturel-wit-basic.html

Erg prettig licht om bij te werken. Ze zijn er ook als 60x60cm vierkant mocht dat beter passen, en om ze op te hangen kun je kiezen uit een setje staalkabels of een opbouwframe. Ze geven veel licht per watt. Voordeel is ook dat de driver los is van de LED verlichting. Mocht een van beiden stukgaan dan hoeft niet meteen alles weggegooid te worden en vervang je alleen het defecte deel.

Je zou nog een bewegingssensor kunnen overwegen welke een lange uitschakelvertraging heeft. Bijvoorbeeld pas na 10 of zelfs 15 minuten geen beweging uitschakelen. Dan blijft het licht aan zolang je in de werkplaats aanwezig bent en gaat het uit als je langer afwezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

tsjoender schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Geen enorme mening, maar ik ben erg tevreden over deze LED panelen:

https://www.ecobright.nl/...0k-naturel-wit-basic.html

Erg prettig licht om bij te werken. Ze zijn er ook als 60x60cm vierkant mocht dat beter passen, en om ze op te hangen kun je kiezen uit een setje staalkabels of een opbouwframe. Ze geven veel licht per watt. Voordeel is ook dat de driver los is van de LED verlichting. Mocht een van beiden stukgaan dan hoeft niet meteen alles weggegooid te worden en vervang je alleen het defecte deel.

Je zou nog een bewegingssensor kunnen overwegen welke een lange uitschakelvertraging heeft. Bijvoorbeeld pas na 10 of zelfs 15 minuten geen beweging uitschakelen. Dan blijft het licht aan zolang je in de werkplaats aanwezig bent en gaat het uit als je langer afwezig bent.
Oja een vriend tipte die ook. Ik wil ze eigenlijk alleen op de balken hebben en deze zijn dus te breed. De ruimte tussen de balken is namelijk opslag voor lange latten e.d :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:15
bonzz.netninja schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Oja een vriend tipte die ook. Ik wil ze eigenlijk alleen op de balken hebben en deze zijn dus te breed. De ruimte tussen de balken is namelijk opslag voor lange latten e.d :)
Ik zou ook naar de CRI kijken van de ledverlichting, mocht je aan de slag gaan met verf / afwerking in je werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

TheJVH schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Ik zou ook naar de CRI kijken van de ledverlichting, mocht je aan de slag gaan met verf / afwerking in je werkplaats.
Oja goede tip, alhoewel dat allemaal niet bijzonder precies komt en je toch meestal verf uitkiest in de winkel of op ral waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:06

Ik gebruik de zogenoemde LED batten, je hebt ze in verschillende kleuren, lengtes en IP-waardes.

Bijvoorbeeld: https://www.lightexpert.n...tuur-ip65-60cm-4000k.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand hoe ik deze leidingen ik de vloer zou kunnen afdoppen en dan wegsmeren? Warmteservice raadde persen aan alleen dat leek mij zo’n onzin aangezien het leidingen traject in de vloer helemaal overbodig wordt. Met persen moet ik ook een deel van de dekvloer openbreken om erbij te kunnen..

Ik dacht zelf: afslijpen en een afpers plug erin. Gewoon zo’n kunststof dopje. Iemand op Reddit raadde een tijdje geleden een dotje kit aan maar dat leek me geen goed idee :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCzeLy-WYptmauRL9VHwIzIYvqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3kJyjS8PoO6DRHua3M0mGYY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 27-01-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

s3n

ViezeVis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:47:
Weet iemand hoe ik deze leidingen ik de vloer zou kunnen afdoppen en dan wegsmeren? Warmteservice raadde persen aan alleen dat leek mij zo’n onzin aangezien het leidingen traject in de vloer helemaal overbodig wordt. Met persen moet ik ook een deel van de dekvloer openbreken om erbij te kunnen..

Ik dacht zelf: afslijpen en een afpers plug erin. Gewoon zo’n kunststof dopje. Iemand op Reddit raadde een tijdje geleden een dotje kit aan maar dat leek me geen goed idee :+

[Afbeelding]
Ik heb ze aan de andere kant, bij de verdeler, afgedopt en de leiding net onder de vloer doorgesneden. Ga hem toch nooit meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
Heb je geen verdeler ergens op de verdieping staan waar je kan afdoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@Wolly @s3n de verdelers zitten bij ons in de dekvloer meegestort. Er komt alleen een A/R achter de meterkast. Dus de verdelers opgraven is ook niet eenvoudig. Zit je ook zo 7cm diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:32

Waarom niet? Je gaat het toch overbodig maken?
Je smeert het af.. dus je kan alles er in stoppen. Stuk krant, verpakkingsschuim, kit, pur, plugje.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2025 12:00 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

LED-Maniak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Je smeert het af.. dus je kan alles er in stoppen. Stuk krant, verpakkingsschuim, kit, pur, plugje.
Ja dat dacht ik dus ook maar had twijfels na het advies van warmteservice. Mooi, plug erin en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Als hij niet bij de verdeler kan zit er toch gewoon nog waterdruk op de leiding :? Dat zou ik niet met een beetje kit dichtmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Als hij niet bij de verdeler kan zit er toch gewoon nog waterdruk op de leiding :? Dat zou ik niet met een beetje kit dichtmaken.
Er mist context: we overwegen vloerverwarming. Die wordt afgetapt van de A/R die achter de meterkast loopt (is nu het idee, omdat we niet bij onze verdelers kunnen - oppakken vanaf de MK is eenvoudig). Nu loopt deze A/R naar de verdelers in de dekvloer. Straks is het idee om de A/R op te pakken achter de meterkast en deze direct op de vloerverwarming aan te sluiten. Daarvoor moet het traject helemaal leeg en staat er geen druk meer op. Zonder druk erop kunnen we de radiatoren aftappen, leidingen doorslijpen en afdoppen.

Dat is het idee geweest iig.

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 27-01-2025 12:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFQGmNJyPLWDA_E-LuXb9SO58SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SdYnciuJ8uWl12cMeCiLMwo.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het boodschappen inruimen trek ik een lade open in de keuken en voila, zoek het uit zei het spul.

Lekker kwaliteit handgreep, het metaal is gewoon ín de handgreep losgekomen _O-.

Maar de kinderen komen straks thuis (dit is de meest gebruikte lade) en joost weet waar die handgrepen precies vandaan komen, dus ik heb even gauw wat gefixt... een vleugelmoer afgeslepen zodat hij precies in het vierkantje geperst kon worden en toen 'for good measure' een paar tikjes met het lasapparaat (je, eerst getest of het wel echt metaal was, de magneet bleef eraan kleven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4b8vJ3CAbvTGVpgzfc9yetVHHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qg1xGJOMNbqWIFFOT1pFLzB1.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet moeder mooiste (ik heb wel een lasapparaat maar heb het nooit geleerd) maar vast is vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoririRPZc8IKJsY-SIKQ9W0KoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUXre0HNNO6MUQQYBn1j7zEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet er bijna niks van :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

HTT-Thalan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:51:
[Afbeelding]

Tijdens het boodschappen inruimen trek ik een lade open in de keuken en voila, zoek het uit zei het spul.

Lekker kwaliteit handgreep, het metaal is gewoon ín de handgreep losgekomen _O-.

Maar de kinderen komen straks thuis (dit is de meest gebruikte lade) en joost weet waar die handgrepen precies vandaan komen, dus ik heb even gauw wat gefixt... een vleugelmoer afgeslepen zodat hij precies in het vierkantje geperst kon worden en toen 'for good measure' een paar tikjes met het lasapparaat (je, eerst getest of het wel echt metaal was, de magneet bleef eraan kleven).

[Afbeelding]

Het is niet moeder mooiste (ik heb wel een lasapparaat maar heb het nooit geleerd) maar vast is vast.

[Afbeelding]

Je ziet er bijna niks van :P.
Nice. Ik denk dat ik er een lang stukje hardhout in geramt had en daar een schroefdraadje ingedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:30:
[...]

Normaliter strip je de buitenkabel zodra je in de kast bent, dat scheelt een slok op de borrel.
Deze zijn ook gestript, anders is het vrijwel onmogelijk.
Maar die Medusa aders van 6mm2 zijn nog steeds geen feest.
Zeker niet als je over je verdeel blokken heen moet en dan meteen achter een automaat door.
Het zit nu wel netjes, in tegenstelling wat de zonnepaneel boeren hadden gedaan.
Die pakken gewoon de aders met een punt tang en slopen gewoon de isolatie om de kernen heen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

Ik heb V-TAC waterdichte Led armaturen. Kostte met een actie 25-30€ p.s. 4 jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bonzz.netninja schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Nice. Ik denk dat ik er een lang stukje hardhout in geramt had en daar een schroefdraadje ingedraait.
Had gekund maar die la weegt echt heel veel en dat zouden ze binnen no time weer los trekken. Niet dat ik heel veel vertrouwen heb in mijn lasvaardigheden, maar ik denk dat dit net iets beter blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Had gekund maar die la weegt echt heel veel en dat zouden ze binnen no time weer los trekken. Niet dat ik heel veel vertrouwen heb in mijn lasvaardigheden, maar ik denk dat dit net iets beter blijft zitten.
Kan je niet het handvat wisselen met een kastje wat lichter beladen is of minder vaak wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Kan je niet het handvat wisselen met een kastje wat lichter beladen is of minder vaak wordt gebruikt.
Kan, maar ik vermoed dat ze allemaal verrot (als in, van dezelfde erbarmelijke kwaliteit) zijn. Dat is de volgende stap wanneer dit weer los mocht komen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 22:25
Wat is de juiste manier om een binnenhoek tussen een gipskartonwand, en een normale baksteen gestucte wand af te werken? Is dit dezelfde manier dat je een hoek tussen 2 gipskartonplaten zou afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bonzz.netninja schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:51:
[...]

https://www.lampdirect.nl...ebalken-batline-v2-801563

Al jaren v1 in gebruik zonder porblemen en heb er sinds kort ook een paar uit de v2 serie. Zelf je kleurtemperatuur kunnen kiezen is wel lekker flexibel.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49
MrSenne schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:22:
Wat is de juiste manier om een binnenhoek tussen een gipskartonwand, en een normale baksteen gestucte wand af te werken? Is dit dezelfde manier dat je een hoek tussen 2 gipskartonplaten zou afwerken?
Persoonlijk had ik een wat groter/breder gaasband gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]
Wat een moeite om iets af te willen afdoppen als je het toch nooit meer gaat gebruiken.
Afzagen en een paar klappen met de hamer er op en je kunt er weer een nieuw stukje laminaat overheen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

nokiaan958GB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Wat een moeite om iets af te willen afdoppen als je het toch nooit meer gaat gebruiken.
Afzagen en een paar klappen met de hamer er op en je kunt er weer een nieuw stukje laminaat overheen doen.
Ja eigenlijk heb je helemaal gelijk. Zolang de klap met de kamer er voor zorgt dat de egaline niet wegstroomt de pijpjes in zou t voldoende zijn :+.

Kan wel ff verder, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:46
@ViezeVis dan doe je er voor de gemoedsrust nog een dotje kit op na de klap met de hamer om het af te dixhten. Stroomt het ook niet weg.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik zoek een railgelijder waarmee ik een paneel van rechts naar links kan schuiven maar als hij helemaal rechts is dat het paneel naar achter valt. Dus dan lijkt het alsof het paneel "verborgen" is. Of het paneel is op gelijke hoogte met zij buurman (links). Weet iemand of dit bestaat?

Ik heb bij de muur waar de tv zit rechts onder een mooie koof in de muur die ik weg wil werken. De koof is zo groot dat de tv er half voor hangt, ik kan dus geen klapdeur gebruiken. Een gewone rail zou natuurlijk kunnen maar ik zou het mooier vinden om de kast vlak te hebben, dat het lijkt of er geen kast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14

MJV

Ik zit met een kier tussen de onderkant van de een schuifpui en de nieuw gelegde vloer. Komt omdat de vloer opnieuw is opgebouwd en het peil op sommige plekken net wat lager is uitgekomen. Nu komt er aardig wat tocht door die kier heenzetten dus daar wil ik wat aan doen.

Wat zou het beste zijn? Siliconenkit? Twijfel omdat het misschien wel meer dan een centimeter is op sommige plekken, dus dat wordt dan flink kitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4TBb5wQPTFYVKsyLvkEr1Xg_Q0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NhtKYLV9ylUNAEyvZVmkMCa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOmZhblImooVeVU6yMcHvJdqZvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVf803myfqEg7mwecqyAXNMU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:17
MJV schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:36:
Ik zit met een kier tussen de onderkant van de een schuifpui en de nieuw gelegde vloer. Komt omdat de vloer opnieuw is opgebouwd en het peil op sommige plekken net wat lager is uitgekomen. Nu komt er aardig wat tocht door die kier heenzetten dus daar wil ik wat aan doen.

Wat zou het beste zijn? Siliconenkit? Twijfel omdat het misschien wel meer dan een centimeter is op sommige plekken, dus dat wordt dan flink kitten.
De afdichting van een schuifpui zal toch niet afhankelijk zijn van de vloer? Die hoort toch van zichzelf kierdicht te zijn? Ik denk dat je het probleem daar op moet lossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Andrehj schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:28:
[...]

De afdichting van een schuifpui zal toch niet afhankelijk zijn van de vloer? Die hoort toch van zichzelf kierdicht te zijn? Ik denk dat je het probleem daar op moet lossen.
Zou wel moeten, maar vrees dat ik er niet eenvoudig (meer) bij kan. Of misschien van buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 11:51

copykat

Good copy isn't bad

MJV schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Zou wel moeten, maar vrees dat ik er niet eenvoudig (meer) bij kan. Of misschien van buiten.
Is dit zo'n 1 deur 1 vaste zijde waarbij je de deur uit de rails kan tillen?
Dat aluminium is van zich zelf niet zo isolerend weet ik uit ervaring.
Is hij op het oorspronkelijke kozijn gezet of op de stenen richel?
Mijne was op oude kozijn geplant
Niet echt best afgewerkt. Er zat een aluminium water geleiding met rubber neus onder op die natuurlijk verdroogd was. Door t schilderen.

Het beste is van buiten weer en water dicht te maken. Een kunst lood flapje of zo?
Strook aluminium, de weerkering, schuifpui en dan vast parkeren ofzo om de 30-40cm.

Zijkanten kijken of je er compressieband tussen krijgt.

En vergeet niet de tochtstrips van je pui zelf.
Die kunnen ook versleten zijn.

Ik heb toen met herstel er een nieuwe openslaande deuren kozijn geplaatst. En die schuif pui gedoneerde aan een strandhuis eigenaar. Ideale windschermen :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@copykat Bingo, schuifpui waar dus een stuk blijft staan en het andere stuk naar je toe komt en je het vervolgens weg kunt schuiven.

Ik heb er zelfs twee van, waarbij eentje eigenlijk einde technische levensduur is. Waterdicht zijn ze gelukkig vooralsnog wel. Mogelijk zou ik er beter bij kunnen als ik die metalen strip weg zou halen waar de deur in rijdt, maar moet even kijken of dat haalbaar is, die deuren zijn loeizwaar.

Wil ze termijn best zeker vervangen door openslaande deuren, maar dan wordt eerst sparen en vooral ook bekijken welke van de twee het dan zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
bonzz.netninja schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:59:
[...]

Waarom zou je niet de schrootjes ff weghalen? Weet je meteen de stand van zaken achter die schrootjes en misschien wil je ook nog wel een leidingkje of stopcontactje verleggen?

Als je het kan betalen, kun je ook pir+gips platen overwegen. Stukje sneller en betere isolatie, en minder dik.
Omdat de uiteinden van de schroten achter een nieuw gestucte muur zitten aan beide zijde en ik weet wat erachter zit....een hele oude muur vol behang en oude stuc resten.
Er zit een stopcontact op de muur die niet gebruikt wordt en dus komt te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Henkhuppelschot schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Omdat de uiteinden van de schroten achter een nieuw gestucte muur zitten aan beide zijde en ik weet wat erachter zit....een hele oude muur vol behang en oude stuc resten.
Er zit een stopcontact op de muur die niet gebruikt wordt en dus komt te vervallen.
Sjah ik zou toch denk ik in de meeste gevallen mijn nieuwe voorzetwandje willen opbouwen vanaf de bron/muur. Alleen dan heb je de meeste controle over stevigheid, leidingen, etc. En hoeveel werk is dat nou eigenlijk echt.
Maar als je het niet wilt, moet je het vooral niet doen :)

Acties:
  • +77 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29
FreezingPixels schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:57:
Wellicht dat jullie nog een geniale ingeving hebben?! Ik wil graag een 'zwevend' bureau maken in m'n kantoor maar de doorbuiging wordt te groot als ik deze alleen op de achter en zijkant vast zet. Ik heb dus iets van support nodig aan de kopse kant maar ik wil de zwevende look niet verliezen. Ook wil ik het bureau maar 18mm dik hebben, aangezien MDF hier niet zo geschikt voor is zal ik waarschijnlijk voor multiplex gaan en dit netjes afwerken.
Paar oplossingen:
-Metalen frame maken en die vast zetten op de muur. Zie onderste quick and dirty sketch.
-Metalen staander maken geklemd tussen plafond en vloer waar een drager op zit. Ik kan alleen niet in de vloer schroeven wegens vloerverwarming.
-Planken drager?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Terug komend op deze vraag... het heeft even geduurd en het was uiteindelijk veel meer werk dan gedacht maar het is 'bijna' klaar. Nog een paar puntjes op de i maar so far so good. Het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JRfTD213gVh76ckum2aYbLTpNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LI5y6io4qfIUq3FoFE13ZnqO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGrpfjwAHcR-bD-35Ah4l7vtjwU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8NAR8PQlHFStPTKL5hND9Xvw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmbRFhU4hMvoNnqCZxTUwJimQXc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mJ0RlSQPJBTleliigWHKBIl1.png?f=fotoalbum_tile

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OFPqr56SvECGdte1CN2zAA_IpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWUizhltzXD5ChMluIkRJKUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo0fSc80DTzytNWbro3cu2hxpMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvyLQtKLF3vWFxsMaUUoYeyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYt1y1itrQnSOrNHIyJ3GtyrLcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzTL5IzJskGFfbcpDtdQopwb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akHm7FTPdnktcOa209RdUwq4lYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiwFe7YDxoiRT9oydaKQmahk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTGG4iZm-1IHWxMDn3m3jTK0qA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvBuWvUeQZ64GPUS9bG1vuzc.jpg?f=fotoalbum_large

Het process:

Als eerste de latten frames gemaakt. Ik was zo slim om deze uit mdf te maken ipv 'gewoon' even wat balken te kopen. 3x 18mm platen op elkaar gelijmd met de gedachte dat dit heel stevig moest zijn en verder niet werkt, het bleek na het zagen op de juiste breedte zo slap als een pannekoek. Door de latten met elkaar te verbinden kwam er gelukkig weer voldoende stevigheid in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se5-T1zZMf56lrnk43Ukn2NAHZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6LKCF5R1QnCvL1SmaRjGFTD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQv0jecpX06g4B5o48lQ2Ip-cSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FlVU2i3mGZjA64SWegzeUPE.jpg?f=fotoalbum_tile

Toen begonnen aan de kasten, deze zijn op maat gezaagd bij Ad-Zaagt. Meer dan 70 onderdelen maar gelukkig allemaal precies op maat en geen foutjes gemaakt in het tekenwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBkEMZ3vpJkrATE2exWZseINWQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n66isnUyVRoP0OmHAxIYhJKO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnHcoYMMtUQrAE_afNC01SxmlDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eaqc5Rs0qwQvOjf6p2CefAIS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wp198IC038WhD2L6p5y7wjZYQUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTxXDWFP88Qdul4ynlw7m5ZA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAtK7Iz0kK00OP3tdshBX4J5sLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWFgASKuHcb7cSNZpFqVG17Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnO0T7OPrZA5uQd3cDfDb5ORNHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ura1D7bq8fQez2j6l5grZey3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8B2KZ08P9lB8CdZSEbNposPjzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RmhlaTYfJUD5uzBcoHBpNFz.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had niet alles op maat laten zagen, het mdf van de deuren en bekleding heb ik zelf gezaagd en geschilderd. Hier is uiteindelijk het meeste tijd in gaan zitten en ik ben blij met het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV4XI5Qt7aTO7FFroHaAj7FDuoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyfjIeMD9VWeRLmAuzxgk90R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9pywGB_pqt36eb-nb_SOaaY2lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhD2gg7KxPIu1fXfp1tSy1RC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuSRw3ajlvwhkqTZhLBIGxoy6zM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pffur5j9NPHa5vkIzMJWRW1K.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHT8ht3j4u-GXFypDX3DO5VOlRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH6Ni19OfCypckz4i52jSIvJ.jpg?f=fotoalbum_tile

En toen het bureau zelf. Uiteindelijk heb ik twee dikke plank dragers gekocht op Amazon, 4mm dik staal en 55cm lang. Deze zijn stevig genoeg voor het bureau en deze buigt niet door het gewicht maar wel door het materiaal dat ik heb gebruikt. Ik dacht slim te zijn om voor eiken meubel panelen te gaan voor meer stevigheid maar tijdens het drogen van de verf heb ik de verwarming er op gezet en is deze krom getrokken 8)7 en niet zo'n beetje ook. Achteraf had ik eerder een C- profiel er onder moeten zetten maar met wat spanbanden en het monteren van de muurbeugels is deze toch weer recht getrokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3gjuCwI0FEdVbPvXqv4WvNSVvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30nQeDfj7Yo45wiY4tjw1OYJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEFDo4jz_QmqtJg-FqOIWHFvXGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCIg1E4eCxheElBCktl2ca2H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWOm_nzzKvvJ9Ou0bpjqMDG15_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGEg8ruit9v076CW93OTYmpT.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik moet nog wat kabelmanagement doen, een nieuw ventilatie ventiel fixen die minder opvalt (op het ontwerp is te zien dat ik deze vergeten ben in te tekenen en tijdens het plaatsen van de lattenwand kwam ik er achter dat deze precies op de verf lijn kwam :/ )en nog wat kleine dingetjes. Overall happy met het resultaat maar stiekem heeft het toch iets van 350 uur gekost inclusief ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:21
Netjes!

Ander onderwerp, weet je het merk en type van je vloertegels? Lijkt verdacht veel op wat ik hier in huis heb liggen 😃
FreezingPixels schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Terug komend op deze vraag... het heeft even geduurd en het was uiteindelijk veel meer werk dan gedacht maar het is 'bijna' klaar. Nog een paar puntjes op de i maar so far so good. Het ontwerp:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het process:

Als eerste de latten frames gemaakt. Ik was zo slim om deze uit mdf te maken ipv 'gewoon' even wat balken te kopen. 3x 18mm platen op elkaar gelijmd met de gedachte dat dit heel stevig moest zijn en verder niet werkt, het bleek na het zagen op de juiste breedte zo slap als een pannekoek. Door de latten met elkaar te verbinden kwam er gelukkig weer voldoende stevigheid in.
[Afbeelding][Afbeelding]

Toen begonnen aan de kasten, deze zijn op maat gezaagd bij Ad-Zaagt. Meer dan 70 onderdelen maar gelukkig allemaal precies op maat en geen foutjes gemaakt in het tekenwerk.

Ik had niet alles op maat laten zagen, het mdf van de deuren en bekleding heb ik zelf gezaagd en geschilderd. Hier is uiteindelijk het meeste tijd in gaan zitten en ik ben blij met het resultaat.
[Afbeelding]

En toen het bureau zelf. Uiteindelijk heb ik twee dikke plank dragers gekocht op Amazon, 4mm dik staal en 55cm lang. Deze zijn stevig genoeg voor het bureau en deze buigt niet door het gewicht maar wel door het materiaal dat ik heb gebruikt. Ik dacht slim te zijn om voor eiken meubel panelen te gaan voor meer stevigheid maar tijdens het drogen van de verf heb ik de verwarming er op gezet en is deze krom getrokken 8)7 en niet zo'n beetje ook. Achteraf had ik eerder een C- profiel er onder moeten zetten maar met wat spanbanden en het monteren van de muurbeugels is deze toch weer recht getrokken.

Ik moet nog wat kabelmanagement doen, een nieuw ventilatie ventiel fixen die minder opvalt (op het ontwerp is te zien dat ik deze vergeten ben in te tekenen en tijdens het plaatsen van de lattenwand kwam ik er achter dat deze precies op de verf lijn kwam :/ )en nog wat kleine dingetjes. Overall happy met het resultaat maar stiekem heeft het toch iets van 350 uur gekost inclusief ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
X2X2X schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:03:
Netjes!

Ander onderwerp, weet je het merk en type van je vloertegels? Lijkt verdacht veel op wat ik hier in huis heb liggen 😃

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
bonzz.netninja schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Sjah ik zou toch denk ik in de meeste gevallen mijn nieuwe voorzetwandje willen opbouwen vanaf de bron/muur. Alleen dan heb je de meeste controle over stevigheid, leidingen, etc. En hoeveel werk is dat nou eigenlijk echt.
Maar als je het niet wilt, moet je het vooral niet doen :)
Ik geef niet aan dat ik het niet wil.....ik vraag of het qua vochtopbouw een probleem is als ik het doe.
De 2 zij muren zijn gestukt en de vloer ligt er nog geen 3 jaar in, vind het zonde als dat beschadigd raak door nu alles uit te breken.

Er achter zit een vrij poreuze muur (die niet voor niets is afgedekt met schrootjes) en als ik het dus op een nettere manier kan doen door het tegen de schootjes aan te maken, heeft dat mijn voorkeur.
Als dat qua vochtopbouw niet kan, dan is het zo en zullen we het uit moeten stellen tot e.e.a. fatsoenlijk af te dekken is en we de slaapkamer (tijdelijk) op een andere plaats kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 12:15
Hoe heet zo’n witte blok? Is dat wat je kunt kopen? Of moet ik zelf maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG3SUpJ1IyL9kvFnrInPkQHehcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQTjldGUhMFlKPfFgGS8CKUe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Silver7 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:42:
Hoe heet zo’n witte blok? Is dat wat je kunt kopen? Of moet ik zelf maken?

[Afbeelding]
Zelfbouw is zo gedaan maar hoe ga je hem ertussen krijgen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silver7
Boudewijn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Zelfbouw is zo gedaan maar hoe ga je hem ertussen krijgen? ;)
Ik zit te denken aan 2 losse delen en vast maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Silver7 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Yup. Was meer een retorische vraag :)
Wel ff netter afwerken dan die hierboven.

Gezien de leuning eraan hangt en daar wel eens een ruk aan gegeven kan worden zou ik bij het verlijmen ook even een klem zetten op de spijlen. Daardoor verlijmt de boel strakker en met meer houvast. Ik vraag me af of deze links echt vast zit...

[ Voor 32% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07
Boudewijn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Gezien de leuning eraan hangt en daar wel eens een ruk aan gegeven kan worden zou ik bij het verlijmen ook even een klem zetten op de spijlen. Daardoor verlijmt de boel strakker en met meer houvast. Ik vraag me af of deze links echt vast zit...
Ik heb die ook gehad. Zat gewoon los, geklemd tussen de spijlen. Blijven zitten door kracht. Aangezien spijlen beetje flexibel zijn kan je hem er zo in- en uithalen. Overigens zat ie er bij mij voor de trapleuning..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52
Silver7 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Volgens mij trek je die spijlen zo een beetje uit elkaar en kun je het hele blok ertussen krijgen? Lijkt me een stuk steviger.

Alleen goed vastmaken aan de spijlen gaat wat werk zijn. Als de spijlen blank schuurt, kun je met houtlijm best wat doen. In bovenstaand voorbeeld, is de spijl vanaf links vrij, dus ik zou hier een of twee lange schroeven (van de ene spijl naar de andere) in draaien. Wel beetje voorboren natuurlijk.

Of als de spijlen in de weg zitten, een aantal op 45 graden in de spijl/blokje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Boudewijn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Tja, ik vroeg me af of losse blokken te koop zijn. Als je niet weet hoe ze heten, dan kun je ook niet goed vinden.

Overigens, het zit vast met 2 schroeven (kwam ik er toevallig achter na beetje verf erafhalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
Die 350 uur is puur plezier met je hobby bezig neem ik aan ? Je zal het maar laten doen, ben je een godsvermogen kwijt.

Maar , man o man , wat is dat mooi geworden !!! Doe je ook aan klussen voor tweakers voor weinig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Truffeltje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Die 350 uur is puur plezier met je hobby bezig neem ik aan ? Je zal het maar laten doen, ben je een godsvermogen kwijt.

Maar , man o man , wat is dat mooi geworden !!! Doe je ook aan klussen voor tweakers voor weinig ?
Haha thanks, m'n vrouw denkt iets anders over die uren... :+ Voor mij is het ontwerpen/tekenen veel meer een hobby dan het bouwen (geef mij maar ctrl-z/undo), hier zitten ook het meeste aantal uren in zodat ik in de praktijk niet aan t klooien was. Geleerd van een vorige kast die 1mm te breed was en ik met een moker op z'n plek moest krijgen.. 8)7 Nu meer marge aangehouden en alles tot in de kleinste details uitgetekend. Diep respect voor meubelbouwers die dit dagelijks doen. Het laten doen was waarschijnlijk twee keer zo duur geweest maar alle materialen bij elkaar en het laten zagen is ook nog best een fors bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:24
Heeft iemand nog een tip wat voor mortel je het beste kan gebruiken op het plafond?

Bij het verwijderende van de cv buis is er iets te lomp gewerkt en is een stuk van het beton losgekomen met als resultaat een deel van de onderste wapening zichtbaar is geworden. We hebben deze ingesmeerd met menie en willen het nu dichtsmeren met cement voordat er gestuct wordt.

Ik merk dat een mix van Portlandcement veelal niet makkelijk hecht tegen een muur, laat staan op het plafond. Wat raden jullie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuGksp2GXPE91iqmEccAvK_ycs0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOKO9E1Yeg7CfamYsw8djuW5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqhml6E25WHZ0oorgAyxNDF144o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrDf9BoPcODz3zh942IxmswU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 10:13

TGEN

Hmmmx_

J_star schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:50:
Heeft iemand nog een tip wat voor mortel je het beste kan gebruiken op het plafond?

Bij het verwijderende van de cv buis is er iets te lomp gewerkt en is een stuk van het beton losgekomen met als resultaat een deel van de onderste wapening zichtbaar is geworden. We hebben deze ingesmeerd met menie en willen het nu dichtsmeren met cement voordat er gestuct wordt.

Ik merk dat een mix van Portlandcement veelal niet makkelijk hecht tegen een muur, laat staan op het plafond. Wat raden jullie aan?

[Afbeelding][Afbeelding]
Betokontakt als voorstrijk op het beton me dunkt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:37
Heeft iemand nog aanvullingen op mijn waterleiding plan waarmee ik al een tijdje zit?

Het verhaal zit als volgt. Ik ben bezig met een renovatie van mijn eigen woning maar daarbij wil ik alle waterleidingen opnieuw aanleggen, gezien de huidige waterleiding niet op de plekken ligt waar gewenst.

Nu vind ik veel informatie over de manieren om het neer te leggen. Ik kom sinds afgelopen tijd vanwege ik denk ik teveel op een .be domein geweest ben heel vaak de groepsverdeler tegen en geen andere methodes meer. Hierdoor lijk ik in een tunnelvisie te zijn beland waar ik niet uit lijk te komen.

Mijn vraag is dan voornamelijk wat een beetje de standaard is voor het aanleggen van een waterleiding door het huis, is het bijvoorbeeld wel heel raadzaam om een groepsverdeler neer te hangen of kan het ook gewoon door gekoppeld worden vanaf de meter?

Ik heb hierbij een tekening waar mijn gedachte naartoe is gegaan doordat ik alleen nog maar verdelers voor mij geschoteld kreeg. Ik heb ook even een plattegrond toegevoegd als iemand een beter idee heeft.

Het gaat momenteel alleen om de koud water leiding, warm water is nog niet nodig in dit plan.

Plattegrond met waterleiding (groepsverdeler)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyZubft3aTFW0xvSSjO_Ibd8W64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlOq0F2pXmG8Q9aKwvZ5KBfB.jpg?f=fotoalbum_large

--
Plattegrond zonder waterleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja9G5-f08qYQYjWKjbdcLic-iZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Oefe38Gfs2Rsh0YfUivuyDZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 18:33

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

J_star schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:50:

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarom eerst cement als het toch gestuct wordt? Gewoon meteen op stucen.

[specs]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:24
Fanatic_FS schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Waarom eerst cement als het toch gestuct wordt? Gewoon meteen op stucen.
Gaat de wapening dan niet roesten / reageren op het stuc? Ik dacht juist wapening moet insluiten in cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-10 14:08
Zijn hier mensen die constructief gebouwd hebben met plexiglas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2or3S3qfPMCS4C8EMorqF62x9GE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3eolNO0BG3pgXQmnmOOrH6Md.jpg?f=user_large

Ik wil eigenlijk zoiets als hierboven maken maar dan uit plexiglas omdat ik het portable wil maken voor beurzen etc. Ik had het idee om een soort constructie te maken zoals die rubberen puzzel tegels die je voor kinder speelplekken wel een ziet.
Met die tegels kan je ook met gemak een kubus maken, dus dat principe verwerken in de plexiglas platen.
Ik heb alleen geen idee hoelang dat goed blijft bij meerdere keren demonteren en assembleren.

Het idee is om 2 zijplaten identiek te laten watersnijden met aan de schuine zijde hett puzzelstuk en vlakke plaat met tegenovergestelde puzzelstuk aan beide kopszijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

J_star schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Gaat de wapening dan niet roesten / reageren op het stuc? Ik dacht juist wapening moet insluiten in cement.
Ik zou er ook cement tegenaan doen om deze reden. Ook weet ik niet of gips met wapening net zo reageert als met koper, maar better safe than sorry.

Snelcement werkt misschien wel makkelijk? Er tegenaan kleien en zonodig tijdelijk even onkosten met een plankje hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48

3_s

[...]

Dan smeer je er een laagje verf op, hammerite ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DannyBevers schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:

Mijn vraag is dan voornamelijk wat een beetje de standaard is voor het aanleggen van een waterleiding door het huis, is het bijvoorbeeld wel heel raadzaam om een groepsverdeler neer te hangen of kan het ook gewoon door gekoppeld worden vanaf de meter?
Verdelers zijn handig uit het oogpunt van onderhoud, niet het hele huis zonder water als je een toilet vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10 08:05

Jrz

––––––––––––

[...]

Ja. Daarom eerst in de menie

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 23:46
jadjong schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Verdelers zijn handig uit het oogpunt van onderhoud, niet het hele huis zonder water als je een toilet vervangt.
Een paar slim geplaatste kogelkranen doen dit ook. Zo heb ik er eentje voor de beganegrond en een voor de rest van de verdiepingen zowel warm als koud water. Kan je altijd nog even naar de WC toe tijdens de klus 😬

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Impossibl3 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Een paar slim geplaatste kogelkranen doen dit ook. Zo heb ik er eentje voor de beganegrond en een voor de rest van de verdiepingen zowel warm als koud water. Kan je altijd nog even naar de WC toe tijdens de klus 😬
Inderdaad dat heb ik ook.
Vanuit de kelder loopt er een 22mm leiding naar de keuken, naar de wc op de BG en naar de bovenverdieping.
Alle 3 zijn voorzien van een afsluiter met aftap, dus ik kan de 3 gedeeltes apart afsluiten en leeg laten lopen.

@DannyBevers bovenstaande oplossing heeft dan ook meer mijn voorkeur als een verdeler, een dikke (22/28mm) leiding en daar van af takken.

Je tekening laat 1 leiding zien (als ik het goed zie) naar de bijkeuken en vanaf daar ga je overal weer terug heen.
Hoe komt deze leiding te liggen....wat is het plan met de leidingen verder, waar worden deze gelegd (kruipruimte/kelder/smeervloer)...
Als je alles nog aan moet leggen vanaf de meter:
1 leiding naar de (woon)keuken 22/28mm dik en die daar aftakken voor de spoelbak/vaatwasser e.d. met 15mm.-->door met 22/28mm naar de bijkeuken en daar ook alles aftakken met 15mm naar de gebruikers.
Verder onder/bij elke eindgebruiker een stopkraan, zodat elke gebruiker apart af te sluiten is.

Als je dit in een kruipruimte/kelder maakt kun je op diverse plekken nog een afsluiter met aftapkraan zetten zodat je bv de keuken kunt blijven gebruiken terwijl je de bijkeuken dicht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Laatst online: 18:18
Ik zie nu net deze scheuren in mijn kozijn buiten. Moet ik daar nu gelijk iets mee of kan dat wachten tot in de lente als ik de kozijnen opnieuw ga schilderen?

Of sluit ik dan vocht juist op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b47R2GkR8300dzxUCWXQQf-fXJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5zsROchY56PndKzVyk5P7Ha4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkxm6Lw4VM5f7eC0y5bDDZLmGEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UwcWrTlUUBKllkHxtDZVQQ4u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
Is dat niet al rot? Even prikken?
Vraag mij af wat er nog aan te redden valt.

Maar het nu zo laten met het idee dat je het in het voorjaar met een likje verf hebt opgelost is ijdele hoop. Denk dat er nieuw stukje hout in moet.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Impossibl3 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Ook jij hebt gelijk. Voor mij is een verdeler dan ook niet veel meer dan een centraal geplaatste set kogel kranen/afsluiters.

Voor de vraagsteller:
Als je een verdeler of meerdere kogel kranen plaatst, ga dan niet de waterleidingen alsnog door lussen zoals je hebt ingetekend. Hiermee doe je nu net het voordeel (afzonderlijk kunnen afsluiten) dat je hebt volledig teniet.
De lege buis naar je kookeiland bijvoorbeeld zou ik zeker naar je verdeler toe aanleggen in plaats van deze achter een keukenkastje uit laten komen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 22:22
memo001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:02:[...]
[...]
Je zal de oude verf er toch af moeten halen en dan merk je snel genoeg of het helemaal rot is of niet. Sowieso zal je dit iets verder open moeten maken om dat te bepalen en zou ik er iig wat impregneermiddel tegenaan gooien voordat je het dicht smeert.

Ik had hier zo'n scheur in mijn raam, maar dan iets kleiner. Toen ik het rotte materiaal ging weghalen kon ik door het hout mijn woning in kijken. Was wel eventjes werk om te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

memo001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:02:
Ik zie nu net deze scheuren in mijn kozijn buiten. Moet ik daar nu gelijk iets mee of kan dat wachten tot in de lente als ik de kozijnen opnieuw ga schilderen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit valt er echt niet uit de komende 3 maanden.

Maar er overheen schilderen kan niet. Net als bij een tandarts, alles wat aangetast zul je weg moeten halen. Vervangen door nieuw hout en aansmeren. Gezien de foto's wellicht hele kozijn vervangen gunstiger. Maar dat weet je pas als je aan de gang gaat.

Maar zou ik nu niet doen. Even wachten op warmer en hopelijk droger weer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Laatst online: 18:18
Nou dat er houtrot zit begrijp ik, lijkt op het eerste gezicht oppervlakkig (hopelijk blijft dat zo!)

Waar ik meer op doel of het de moeite is om het dit weekend te gaan repareren, schuren en in de grondverf te zetten. Of dat het beter wachten is tot warmer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Laatst online: 22:16
memo001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:16:
Nou dat er houtrot zit begrijp ik, lijkt op het eerste gezicht oppervlakkig (hopelijk blijft dat zo!)

Waar ik meer op doel of het de moeite is om het dit weekend te gaan repareren, schuren en in de grondverf te zetten. Of dat het beter wachten is tot warmer weer.
Ik zou wachten tot warmer weer/als het in de planning past. Je weet nu dat dit extra werk is, dus kan je daar vooraf rekening mee houden.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52
DannyBevers schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:
Heeft iemand nog aanvullingen op mijn waterleiding plan waarmee ik al een tijdje zit?

Het verhaal zit als volgt. Ik ben bezig met een renovatie van mijn eigen woning maar daarbij wil ik alle waterleidingen opnieuw aanleggen, gezien de huidige waterleiding niet op de plekken ligt waar gewenst.

Nu vind ik veel informatie over de manieren om het neer te leggen. Ik kom sinds afgelopen tijd vanwege ik denk ik teveel op een .be domein geweest ben heel vaak de groepsverdeler tegen en geen andere methodes meer. Hierdoor lijk ik in een tunnelvisie te zijn beland waar ik niet uit lijk te komen.

Ik heb hierbij een tekening waar mijn gedachte naartoe is gegaan doordat ik alleen nog maar verdelers voor mij geschoteld kreeg. Ik heb ook even een plattegrond toegevoegd als iemand een beter idee heeft.

Het gaat momenteel alleen om de koud water leiding, warm water is nog niet nodig in dit plan.

Plattegrond met waterleiding (groepsverdeler)
[Afbeelding]

--
Plattegrond zonder waterleiding.

[Afbeelding]
Als ik eerlijk ben, vind ik dat idee van een waterleidingverdeler best elegant. Kost alleen wat meer leiding (en ruimte voor de verdeler), maar geeft wel overzicht.

Normaal in NL loopt een waterleiding vanaf de meter naar het eerste verdeelpunt, en vertakt steeds verder naar waar nodig. Standleiding in de meterkast/koof bij toilet, en vanaf daar het huis omhoog, en dan een vertakking in de keuken/badkamer.

Dan kun je inderdaad op een paar slimme punten een kraan plaatsen voor onderhoudsgemak, maar dat moet je ook niet overdrijven - water kun je in een paar pannen/emmers doen als je onderhoud gaat doen, of ff bij de buren halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

memo001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:16:

Als je het een beetje wil beschermen, sla er een dunne lat overheen. Kan het wel uitdampen, maar geen water meer erin lopen. Maar dit lijkt mij niet oppervlakkig. Zorg dat je tijd hebt als je eraan begint, het valt altijd tegen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Laatst online: 03:16
Hoi mede-tweaker,

We hebben onlangs een huis gekocht en de gipsplafonds zijn niet helemaal netjes afgewerkt (de naden zijn simpelweg tegen elkaar gezet en wit geverfd). Nu wil ik graag een strak plafond realiseren. Is het mogelijk om de naden gewoon op te vullen en er daarna overheen te werken, of moet ik de naden eerst openen met een mes of multi-tool om ze goed op te vullen? Of moet ik het plafond er uit slopen en een nieuwe er in hangen?

Wie kan me hierbij helpen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YB4f5s73/plafond.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Jemi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:55:
Hoi mede-tweaker,

We hebben onlangs een huis gekocht en de gipsplafonds zijn niet helemaal netjes afgewerkt (de naden zijn simpelweg tegen elkaar gezet en wit geverfd). Nu wil ik graag een strak plafond realiseren. Is het mogelijk om de naden gewoon op te vullen en er daarna overheen te werken, of moet ik de naden eerst openen met een mes of multi-tool om ze goed op te vullen? Of moet ik het plafond er uit slopen en een nieuwe er in hangen?

Wie kan me hierbij helpen?

[Afbeelding]
Stukadoor er een strak plafond van laten maken. Dan hoef je niet te slopen en je zult het zelf nooit zo strak krijgen als een ervaren stukadoor.

[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 31-01-2025 21:37 . Reden: typo ]

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1 ... 433 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/