FreezingPixels schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:57:
Wellicht dat jullie nog een geniale ingeving hebben?! Ik wil graag een 'zwevend' bureau maken in m'n kantoor maar de doorbuiging wordt te groot als ik deze alleen op de achter en zijkant vast zet. Ik heb dus iets van support nodig aan de kopse kant maar ik wil de zwevende look niet verliezen. Ook wil ik het bureau maar 18mm dik hebben, aangezien MDF hier niet zo geschikt voor is zal ik waarschijnlijk voor multiplex gaan en dit netjes afwerken.
Paar oplossingen:
-Metalen frame maken en die vast zetten op de muur. Zie onderste quick and dirty sketch.
-Metalen staander maken geklemd tussen plafond en vloer waar een drager op zit. Ik kan alleen niet in de vloer schroeven wegens vloerverwarming.
-Planken drager?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Terug komend op deze vraag... het heeft even geduurd en het was uiteindelijk veel meer werk dan gedacht maar het is 'bijna' klaar. Nog een paar puntjes op de i maar so far so good. Het ontwerp:
Het resultaat:
Het process:
Als eerste de latten frames gemaakt. Ik was zo slim om deze uit mdf te maken ipv 'gewoon' even wat balken te kopen. 3x 18mm platen op elkaar gelijmd met de gedachte dat dit heel stevig moest zijn en verder niet werkt, het bleek na het zagen op de juiste breedte zo slap als een pannekoek. Door de latten met elkaar te verbinden kwam er gelukkig weer voldoende stevigheid in.
Toen begonnen aan de kasten, deze zijn op maat gezaagd bij Ad-Zaagt. Meer dan 70 onderdelen maar gelukkig allemaal precies op maat en geen foutjes gemaakt in het tekenwerk.
Ik had niet alles op maat laten zagen, het mdf van de deuren en bekleding heb ik zelf gezaagd en geschilderd. Hier is uiteindelijk het meeste tijd in gaan zitten en ik ben blij met het resultaat.
En toen het bureau zelf. Uiteindelijk heb ik twee dikke plank dragers gekocht op Amazon, 4mm dik staal en 55cm lang. Deze zijn stevig genoeg voor het bureau en deze buigt niet door het gewicht maar wel door het materiaal dat ik heb gebruikt. Ik dacht slim te zijn om voor eiken meubel panelen te gaan voor meer stevigheid maar tijdens het drogen van de verf heb ik de verwarming er op gezet en is deze krom getrokken

en niet zo'n beetje ook. Achteraf had ik eerder een C- profiel er onder moeten zetten maar met wat spanbanden en het monteren van de muurbeugels is deze toch weer recht getrokken.
Ik moet nog wat kabelmanagement doen, een nieuw ventilatie ventiel fixen die minder opvalt (op het ontwerp is te zien dat ik deze vergeten ben in te tekenen en tijdens het plaatsen van de lattenwand kwam ik er achter dat deze precies op de verf lijn kwam

)en nog wat kleine dingetjes. Overall happy met het resultaat maar stiekem heeft het toch iets van 350 uur gekost inclusief ontwerp.