Vos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:16:
Ik heb een heel hoog waterverbruik, de meter loopt constant door en ben op onderzoek naar de oorzaak. Heb onderstaande bloot gelegd in de kruipruimte. Lang leve de schelpen van de vorige bewoners pff.
Kraan 1 is hoofdkraan vanaf buiten. Nummer 2 is overloop kraan ofzo? Die is dichtgedraaid, bij opendraaien loopt er water uit.
Wat kraan 3 en 4 zijn geen idee. Kraan 4 lijkt ook zo'n overloop kraan. Kraan 3 stond open, maar als ik deze dichtdraaien merk ik nergens dat een kraan het niet meer doet.
Maar waar zit mijn eigen hoofdkraan? Zal die nog verder zitten bovenaan naar rechts? Onder de schelpen...meende alsdat dat ie vlakbij de meter zou zitten.
[Afbeelding]
Ik weet bijna zeker dat er buiten in je voortuin nog een afsluiter zit. Waar je vroegere watermeter zat in de put.
Met koper de grond( je huis uit) in lijkt me een beetje ouddated.
Vaak worden er kogel kranen, zo'n handeltje, aan beide zijde van de meter geplaatst kunnen ze snel zonder moeilijkheden de watermeter vervangen. En de gene achter de meter heeft een aftap kraantje om je leidingen te legen als je een kraan of iets dergelijk moet vervangen.(laagste punt.) Wat jij hebt is 1950 spul. Deze kranen breken af als je ze dicht wilt draaien na jaren onveranderd open gestaan hebben omdat ze vaak vast gek...kerd zitten met kalk.
Of je kraan huis scheurt en gaat lekken of erger breekt geheel af. Als je bijvoorbeeld een tang gebruikt omdat je handen niet sterk genoeg zijn.
Die andere twee lijken een soort splitter te zijn. 3 en 4 . Buiten kraantjes?
Je aanvoerleiding komt van boven lijkt t.
Je lekkage kan veroorzaakt worden door een gebroken/gescheurde leiding onder je woning naar 1 van die (misschien niet meer bestaande en afgedopte) buiten kranen. Vorst kan dit soort leidingen verzwakken en uiteindelijk een koppeling los drukken of een soldering open trekken.
Ik zou 3 en 4 dicht draaien totdat je weet waar ze voor dienen.
En de water leverancier verzoeken de aansluiting van de hoofdaansluiting naar 2024 te brengen.
Je watermeter zou in een beugel moeten zitten en de eerste kraan zou nooit een risico op leidingbreuk moeten opleveren.(soepel open en dicht dus.) de gene er achter is officieel van jou maar een kogelkraantje kost je de wereld niet. En je bent blij met een enkele greep 45 graden draai dicht als je wasmachine kraan gaat spuiten.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....