[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 430 ... 471 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

Fe2O3

Ja das roest

Vos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Vanochtend toen er niemand thuis was gemeten: 150 liter verbruikt in 4 uur tijd.
Even relativeren, das ~38 liter per uur of iets meer een half literflesje drinken per minuut. Das wel serieus water wat gewoon ergens stroomt. In ieder geval geen druppelen meer.

Maar dan is het ook makkelijk te vinden zou je zeggen.

Heb je een kijkgat/ontstoppingstoegang in je waterafvoer? Stroomt dat (als niemand naar de WC gaat of aan het douchen is)?

In je muren kan niet medunkt, dat zou je na 1 dag wel merken als er 1000 liter water per dag in loopt.

Blijft in je kelder of buiten over?

Als #2 dicht is, en #1 open, stopt de meter dan ook?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02
Of kraan 1 dichtdraaien en dan wachten tot je buren komen vragen of jij misschien weet waarom ze geen water meer hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:26

Jrz

––––––––––––

scofield schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:40:
Staat de meter wel stil als je kraan 1 dicht kan draaien? Als dat lukt tenminste. Wat een droevige meuk, als ik het zo mag zeggen. Ik vind de afsluitkraan van het waterleiding bedrijf nou niet je dat. En jouw eigen stopkraan nr 2 ziet er ook niet super betrouwbaar uit.
Als je de afsluiter van het waterleidingbedrijf niet kan bedienen moeten ze die komen vervangen voor 1 die het wel doet.
Wrs betrouwbaar genoeg dat hij order is dan jijzelf ;)

Kraan 1 is niet van hem, mag hij ook niet aanzitten. Idem gas en elektra

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 10:24
Vos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Vanochtend toen er niemand thuis was gemeten: 150 liter verbruikt in 4 uur tijd.
Heel stom, maar misschien eens de wc's in de gaten houden. Wij houden oudere potjes met stortbakken uit 1970. Je hoorde niets, maar als je goed keek stroomde er steeds een beetje water uit de bak de pot in.
Was ook iets van 20l per uur. Dan gaat het snel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:30
fx500 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:56:
[...]

Heel stom, maar misschien eens de wc's in de gaten houden. Wij houden oudere potjes met stortbakken uit 1970. Je hoorde niets, maar als je goed keek stroomde er steeds een beetje water uit de bak de pot in.
Was ook het eerste waar ik aan dacht
mijn oude buren kwamen er aan het einde van het jaar achter na een zeer hoge waterrekening
evt de kraantjes in de stortbakken dichtdraaien en dan kijken of de meter nog loopt

ik weet niet of je nog meer afsluitkranen hebt anders stuk voor stuk afsluiten en kijken waarvoor ze zijn (waar gaat er geen water heen) en of dat helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jrz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Wrs betrouwbaar genoeg dat hij order is dan jijzelf ;)

Kraan 1 is niet van hem, mag hij ook niet aanzitten. Idem gas en elektra
Waarom zou hij niet aan kraan 1 mogen zitten? Hij heeft geen hoofdkraan in zijn eigen leidinggedeelte dus als hij even het water wil afsluiten moet hij daar kraan 1 voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:01
@Wolly
Alles voor de meter is niet voor jou en mag je dus niet aanzitten.
Zijn hoofdkraan zit na de meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
procaliber schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:09:
@Wolly
Welk nummer heeft zijn hoofdkraan dan volgens jou?
Daarnaast beetje onzinnig met 'niet mogen aanzitten'. Als het nodig is moet je die kraan gewoon bedienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
Hij heeft geen eigen hoofdkraan: kraan 2 is een aftapkraan. Hij mag dus best aan kraan 1 komen. Sterker nog: hij heeft geen keus als hij de boel wil afsluiten.

Dat de klantenservice van zijn waterleidingbedrijf alleen nieuwbouwregels kent, is een beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:25
arievz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Hij heeft geen eigen hoofdkraan: kraan 2 is een aftapkraan. Hij mag dus best aan kraan 1 komen. Sterker nog: hij heeft geen keus als hij de boel wil afsluiten.

Dat de klantenservice van zijn waterleidingbedrijf alleen nieuwbouwregels kent, is een beetje jammer.
Dat waren mijn gedachten ook. Zo te zien is dit leidingwerk al wat ouder en dan druk ik mij voorzichtig uit. De verplichting van een eigen hoofdkraan was er nog niet of iemand heeft zich er met een jantje-van-leiden van afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-10 14:30
En om een eigen hoofdkraan te kunnen plaatsen zonder bevriezingsapparatuur moet je toch wel de hoofdkraan voor de meter dicht draaien. Dat heb ik wel gedaan ten minste.

Ook voor gas heb ik maar 1 kraan, voor de meter. Die gaat ook rustig dicht op vakantie of als ze de CV ketel vervangen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 14:01
Wellicht zijn hier wat professionele klussers te vinden ;)
We hadden lekkage op een EPDM dak. Nu is het gerepareerd, maar ik vraag me af wat ze hebben gebruikt als lijm en of dit wel waterdicht is? Zelf ben ik alleen bekend met een zwarte kit die je in rondjes aanbrengt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXoJrNYWMmAzixzXgkJlws2TEIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1k55MRoFbzPXJxfqU8kaEn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Unkie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:32:
We hadden lekkage op een EPDM dak. Nu is het gerepareerd, maar ik vraag me af wat ze hebben gebruikt als lijm en of dit wel waterdicht is? Zelf ben ik alleen bekend met een zwarte kit die je in rondjes aanbrengt. [Afbeelding]
disclaimer: #hobbyklusser ;)

juist...........nou, dit heeft alles weg van contactlijm.

Deze fix verdient ook niet de schoonheidsprijs zeg, dit had ik zelf inderdaad met van die zwarte EPDM-kit gedaan.

Daarmee lijm je namelijk ook zo'n flap met een regenpijp vast :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15
Dit is inderdaad contactlijm, zie deze video voor vergelijkingsmateriaal:
YouTube: Lijmspray

Ik zou ook zeggen dat dit met EPDM kit had moeten gebeuren.
Contactlijm gebruik je om het epdm aan de ondergrond te verlijmen langs de randen (bij het initieel aanbrengen van epdm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Fraggert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:46:
[...]

disclaimer: #hobbyklusser ;)

juist...........nou, dit heeft alles weg van contactlijm.

Deze fix verdient ook niet de schoonheidsprijs zeg, dit had ik zelf inderdaad met van die zwarte EPDM-kit gedaan.

Daarmee lijm je namelijk ook zo'n flap met een regenpijp vast :)
Thx! Kan ik hier over heen plakken? Of voorzichtig wegsnijden, nieuw stuk EPDM en met kit aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 19:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Unkie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Thx! Kan ik hier over heen plakken? Of voorzichtig wegsnijden, nieuw stuk EPDM en met kit aanbrengen.
ik durf geen uitspraak te doen over de waterdichtheid van dit geheel op lange termijn zo met die contactlijm.

Dat spul hard uit denk ik en geen idee wat UV hier nog mee gaat doen en op langdurig vocht daar nog invloed gaat hebben.

Precies wat @Lieuwe15 zegt......mijn EPDM dak heb ik met contactlijm verlijmd maar dat zit dus tussen underlayment en EPDM en komt verder niet in contact met de buitenlucht).

Zelf had ik dit inderdaad weggesneden en een grotere lap EPDM met kit opnieuw gedaan. Eroverheen is een optie maar dat wordt een hoop gebobbel door wat er allemaal onder zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 07-01-2025 12:01 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unkie
Bedankt @Lieuwe15 en @Fraggert ... Ga inderdaad maar even een reparatieset online bestellen en zelf maar vh weekend het dak op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-10 12:31
Ben bezig met het maken van onderstaande boekenkast. Dit zijn allemaal losse elementen die uiteindelijk met een french cleat aan de muur komen te hangen. Om de elementen strak tegen elkaar te krijgen zal ik ze op een of andere manier aan elkaar vast moeten maken, liefst zonder zichtwerk, maar ik zoek wat inspiratie over een goede manier om dit te doen. Opties:

1. Verbindingsschroef / busschroef. Echter zijn deze wel zichtbaar. Eventueel iets verdiept leggen en afdekdopje erop.
2. Gewoon met houtschroeven en vullen met plamuur.
3. Aan onder of bovenkant een stukje infrezen en met een verbindingsplaatje werken.

Heeft er iemand tips of ervaring om te delen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-7fvQUCF8LEjDMUVH_WLuQHbYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5gUmosSvvZuVZ5YOEZiunhF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
Cavalera125 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:48:
...

Moeten ze per se los? Is het geen optie om ze als 1 geheel te lijmen en dan op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 17:29

copykat

Good copy isn't bad

Vos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:16:
Ik heb een heel hoog waterverbruik, de meter loopt constant door en ben op onderzoek naar de oorzaak. Heb onderstaande bloot gelegd in de kruipruimte. Lang leve de schelpen van de vorige bewoners pff.

Kraan 1 is hoofdkraan vanaf buiten. Nummer 2 is overloop kraan ofzo? Die is dichtgedraaid, bij opendraaien loopt er water uit.

Wat kraan 3 en 4 zijn geen idee. Kraan 4 lijkt ook zo'n overloop kraan. Kraan 3 stond open, maar als ik deze dichtdraaien merk ik nergens dat een kraan het niet meer doet.

Maar waar zit mijn eigen hoofdkraan? Zal die nog verder zitten bovenaan naar rechts? Onder de schelpen...meende alsdat dat ie vlakbij de meter zou zitten.

[Afbeelding]
Ik weet bijna zeker dat er buiten in je voortuin nog een afsluiter zit. Waar je vroegere watermeter zat in de put.
Met koper de grond( je huis uit) in lijkt me een beetje ouddated.

Vaak worden er kogel kranen, zo'n handeltje, aan beide zijde van de meter geplaatst kunnen ze snel zonder moeilijkheden de watermeter vervangen. En de gene achter de meter heeft een aftap kraantje om je leidingen te legen als je een kraan of iets dergelijk moet vervangen.(laagste punt.) Wat jij hebt is 1950 spul. Deze kranen breken af als je ze dicht wilt draaien na jaren onveranderd open gestaan hebben omdat ze vaak vast gek...kerd zitten met kalk.
Of je kraan huis scheurt en gaat lekken of erger breekt geheel af. Als je bijvoorbeeld een tang gebruikt omdat je handen niet sterk genoeg zijn.

Die andere twee lijken een soort splitter te zijn. 3 en 4 . Buiten kraantjes?

Je aanvoerleiding komt van boven lijkt t.

Je lekkage kan veroorzaakt worden door een gebroken/gescheurde leiding onder je woning naar 1 van die (misschien niet meer bestaande en afgedopte) buiten kranen. Vorst kan dit soort leidingen verzwakken en uiteindelijk een koppeling los drukken of een soldering open trekken.

Ik zou 3 en 4 dicht draaien totdat je weet waar ze voor dienen.

En de water leverancier verzoeken de aansluiting van de hoofdaansluiting naar 2024 te brengen.
Je watermeter zou in een beugel moeten zitten en de eerste kraan zou nooit een risico op leidingbreuk moeten opleveren.(soepel open en dicht dus.) de gene er achter is officieel van jou maar een kogelkraantje kost je de wereld niet. En je bent blij met een enkele greep 45 graden draai dicht als je wasmachine kraan gaat spuiten. :9 :P

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

gerritjan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Dat waren mijn gedachten ook. Zo te zien is dit leidingwerk al wat ouder en dan druk ik mij voorzichtig uit. De verplichting van een eigen hoofdkraan was er nog niet of iemand heeft zich er met een jantje-van-leiden van afgemaakt.
Was dit misschien met kleine rijtjes woningen van particulieren coöperaties ?
In flats was dit inderdaad standaard. Ze deelde de rekening gewoon door aantal unit's klaar vaak net als de gezamelijke verwarming op dak. Je gasrekening kon sky high worden omdat er een paar kouwkleumen in je flat woonden.
Maar die situatie's zijn volgens mij in 1990 al aangestuurd om aparte meters per unit te realiseren.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

We hadden lekkage op een EPDM dak. Nu is het gerepareerd, maar ik vraag me af wat ze hebben gebruikt als lijm en of dit wel waterdicht is? Zelf ben ik alleen bekend met een zwarte kit die je in rondjes aanbrengt. [Afbeelding]
Meest nette oplossing is een zelfklevende flash cirkel: https://dakenmarkt.nl/formflash-buitenhoek-zelfklevend/

Dient wel op schoon stuk EPDM met primer geplaatst te worden. Je kunt er zelfs een hoek mee doen, maar ik vond dat niet zo makkelijk als dat het er uit ziet: YouTube: Firestone QuickSeam Corner flashing (buitenhoek)

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 07-01-2025 13:14 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 20:51

Vos

AFCA

GeeMoney schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Is er niet een buitenkraan kapot gevroren bijvoorbeeld?
Nee dat is niet het geval. Ben er wel achter dat 2 kranen (3+4 op de foto) voor de oude buitenkraan zijn. Deze is echter verwijderd door de vorige bewoners.
Fe2O3 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Even relativeren, das ~38 liter per uur of iets meer een half literflesje drinken per minuut. Das wel serieus water wat gewoon ergens stroomt. In ieder geval geen druppelen meer.

Maar dan is het ook makkelijk te vinden zou je zeggen.

Heb je een kijkgat/ontstoppingstoegang in je waterafvoer? Stroomt dat (als niemand naar de WC gaat of aan het douchen is)?

In je muren kan niet medunkt, dat zou je na 1 dag wel merken als er 1000 liter water per dag in loopt.

Blijft in je kelder of buiten over?

Als #2 dicht is, en #1 open, stopt de meter dan ook?
Is inderdaad een serieuze hoeveelheid. Ik heb geen kijkgat/ontstoppingstoegang. Mijn vermoeden is ook de kruipruimte, omdat zo'n hoeveelheid op een plafond of muur toch wel te zien zou zijn.
fx500 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:56:
[...]

Van de twee wc's heb ik de kranen dichtgedraaid, die waren niet de boosdoener. Heb alle apparaten getest op de CV na, daar ga ik vanavond naar kijken.
@Wolly
Ik ben dus verder gaan zoeken, maar na de meter kom ik geen kraan meer tegen. Na een dikke 2 meter leidingwerk is de leiding gekoppeld aan een witte leiding die de waterontharder inloopt, deze heeft een retour die weer terug de kruipruimte in gaat.

Heb gisteren de leiding vlak voor de waterontharder afgedopt, toen stopte de meter met lopen. Dus ik weet enigszins waar het probleem iig niet zit ;).

Het leidingwerk is overigens van de bouw lijkt me, 1970.

[ Voor 255% gewijzigd door Vos op 07-01-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:10
De "gewone" manier voor dergelijke verbindingen zijn lamellen of iets soortegelijks, maar dan heb je wel een lamellenfrees nodig. Nu te laat waarschijnlijk maar je had natuurlijk de achterkant uit één stuk kunnen maken.

Als je de onderste 3 vakken met 2 pluggen per vak in de muur zet gecombineerd met 2 pluggen in de bovenhoeken van de bovenste vakken dan red je het met alleen lijm ook nog wel zou ik zeggen. Eventueel aanvullend een paar schroeven/verbindingen, als je de locatie daarvan (afhankelijk van de hoogte waarop hij komt) goed kiest is dat vrijwel onzichtbaar zou ik zeggen.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 07-01-2025 13:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

copykat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Ik weet bijna zeker dat er buiten in je voortuin nog een afsluiter zit. Waar je vroegere watermeter zat in de put.
Met koper de grond( je huis uit) in lijkt me een beetje ouddated.

Vaak worden er kogel kranen, zo'n handeltje, aan beide zijde van de meter geplaatst kunnen ze snel zonder moeilijkheden de watermeter vervangen. En de gene achter de meter heeft een aftap kraantje om je leidingen te legen als je een kraan of iets dergelijk moet vervangen.(laagste punt.) Wat jij hebt is 1950 spul. Deze kranen breken af als je ze dicht wilt draaien na jaren onveranderd open gestaan hebben omdat ze vaak vast gek...kerd zitten met kalk.
Of je kraan huis scheurt en gaat lekken of erger breekt geheel af. Als je bijvoorbeeld een tang gebruikt omdat je handen niet sterk genoeg zijn.

Die andere twee lijken een soort splitter te zijn. 3 en 4 . Buiten kraantjes?

Je aanvoerleiding komt van boven lijkt t.

Je lekkage kan veroorzaakt worden door een gebroken/gescheurde leiding onder je woning naar 1 van die (misschien niet meer bestaande en afgedopte) buiten kranen. Vorst kan dit soort leidingen verzwakken en uiteindelijk een koppeling los drukken of een soldering open trekken.

Ik zou 3 en 4 dicht draaien totdat je weet waar ze voor dienen.

En de water leverancier verzoeken de aansluiting van de hoofdaansluiting naar 2024 te brengen.
Je watermeter zou in een beugel moeten zitten en de eerste kraan zou nooit een risico op leidingbreuk moeten opleveren.(soepel open en dicht dus.) de gene er achter is officieel van jou maar een kogelkraantje kost je de wereld niet. En je bent blij met een enkele greep 45 graden draai dicht als je wasmachine kraan gaat spuiten. :9 :P
Ik denk niet dat er buiten nog een kraan zou zitten. Volgens mij is dit de plek van de meter zoals initieel bij de bouw aangelegd. De woning is van 1970. Heb bij de buren gechecked (2-1 kap), hun situatie is gelijk.

De aanvoerleiding van WMD is het witte stukje leiding wat rechtsboven het getal 3 staat naar mijn weten. Er komt daar niets van boven.

Kranen 3 en 4 zitten op een leiding naar de (verwijderde) buitenkraan. Deze staan ook dichtgedraaid.

De waterleverancier komt over 2 week de meter vervangen, stond al programma voor vernieuwing maar wordt nu wat eerder gedaan. Zal nog contact opnemen dat ze ook gelijk ff die kraan (1) meenemen. Een kogelkraan is wel 100x beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
assje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:20:
Nu te laat waarschijnlijk maar je had natuurlijk de achterkant uit één stuk kunnen maken.
Ik ga de lat voor de french cleat wel over meerdere kasten door laten lopen, dus daarmee kan ik in ieder geval vanuit de achterkant de elementen al aan elkaar vastzetten. Wellicht is dat al voldoende gecombineerd met wat lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10 16:04
Het is me niet helemaal duidelijk, maar wil je dit als één geheel aan elkaar maken en dan ophangen? Of wil je alle elementen los ophangen?

Ik zou het gewoon allemaal aan elkaar lijmen, eventueel met wat deuvels voor de uitlijning, dat voorkomt vooral verschuiven tijdens het drogen van de lijm.
(Misschien wel even puzzelen in welke volgorde je al die oppervlakten aan elkaar lijmt, of je nog deuvels ertussen kunt krijgen... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
Vloris schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:33:
Het is me niet helemaal duidelijk, maar wil je dit als één geheel aan elkaar maken en dan ophangen? Of wil je alle elementen los ophangen?
Ik denk dat ik het beste resultaat krijg als ik ze (gedeeltelijk) eerst aan elkaar maak en dan ophang. Waarschijnlijk is de muur niet helemaal vlak en dan wordt het lastig om ze allemaal netjes aan te sluiten als ik ze los zou ophangen. Ik heb een goede deuvelmal waar ik ze mee kan uitlijnen. Zit te denken om ze in ieder geval eerst horizontaal aan elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:50
Nou, de plafond plaat hangt met de bekabeling. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG8DpywV_nGyoc87Vtsw98J-Uqs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPnunpqcMVS1BGj8B0seQ03g.jpg?f=fotoalbum_medium

Natuurlijk heb ik de plafond afdekplaat loeistrak afgezaagd op het juiste formaat maar die krijg ik er nu bij de eerste poging nog niet lekker op :+ . 1x erop en dan niet meer er af in ieder geval :) .

Hebbes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfpwVyY-VkqTjslvMXIoxenjsDQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn4A2wD8ECMcL6mYDKcOepUu.jpg?f=fotoalbum_medium

Als die andere plaat er nog overheen zit en 1,5cm doorsteekt is hij mooi strak weggewerkt en geen kabels meer zichtbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door GeeMoney op 07-01-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vos schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Ik denk niet dat er buiten nog een kraan zou zitten. Volgens mij is dit de plek van de meter zoals initieel bij de bouw aangelegd. De woning is van 1970. Heb bij de buren gechecked (2-1 kap), hun situatie is gelijk.

De aanvoerleiding van WMD is het witte stukje leiding wat rechtsboven het getal 3 staat naar mijn weten. Er komt daar niets van boven.
op de foto leek het meer op een mantel buis met die zwarte prop aan het eind.. Vandaar dat ik dacht dat je buiten de watermeter weggehaald hadden en naar binnen verplaatst. (ik had toen nog zo'n bronskleurige draaimeter in mn waterput in 1999 en PWN kon toen voor een klein bedragje (100 euro of zo) een nieuwe binnen plaatsen als je het voorwerk zelf deed. Getrokken bocht 50mm en een geul naar de put.
Duwde ze theleen naar binnen nieuwe watermeter in de meterkast en lasde ze deze dat op hun grondleiding buiten. In 2005 met funderings herstel koste dat op eens 450 euro terwijl echt ALLES open lag en ze er letterlijk zo bij konden. 8)7
Die twee kranen op de hoek er gaat iets omhoog recht er van. En ik ziet t misschien over t hoofd maar ik ziet geen leiding van je hoofd leiding achter de meter naar die twee kraantjes lopen. Of gaat die in een u-bocht onder je vloer terug?
Kranen 3 en 4 zitten op een leiding naar de (verwijderde) buitenkraan. Deze staan ook dichtgedraaid.

De waterleverancier komt over 2 week de meter vervangen, stond al programma voor vernieuwing maar wordt nu wat eerder gedaan. Zal nog contact opnemen dat ze ook gelijk ff die kraan (1) meenemen. Een kogelkraan is wel 100x beter inderdaad.
Laat er meteen 2 plaatsen, (koop desnoods voor de zekerheid zelf 2 kogelkranen bij de bouwmarkt. Als ze ze niet bij hun hebben kan je ze overhandigen.)

En dicht gedraaid wil niet altijd zeggen is dicht. Soms krijg je ze niet verder door de vervuiling maar staan ze (de plunger die de leiding moet afsluiten) nog iets open. Met een kogel kraan is het simpel : Hendel haaks is "dicht" langs de leiding is "open".
Veel betrouwbaarder dan die spindel kraantjes. (je moet voor de gein die oude kranen doorslijpen/ demonteren als ze vervangen zijn door de waterleverancier. Dan zie je hoe eenvoudig ze geblokkeerd kunnen worden door brokjes kalk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

copykat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:44:
[...]
op de foto leek het meer op een mantel buis met die zwarte prop aan het eind.. Vandaar dat ik dacht dat je buiten de watermeter weggehaald hadden en naar binnen verplaatst. (ik had toen nog zo'n bronskleurige draaimeter in mn waterput in 1999 en PWN kon toen voor een klein bedragje (100 euro of zo) een nieuwe binnen plaatsen als je het voorwerk zelf deed. Getrokken bocht 50mm en een geul naar de put.
Duwde ze theleen naar binnen nieuwe watermeter in de meterkast en lasde ze deze dat op hun grondleiding buiten. In 2005 met funderings herstel koste dat op eens 450 euro terwijl echt ALLES open lag en ze er letterlijk zo bij konden. 8)7
Die twee kranen op de hoek er gaat iets omhoog recht er van. En ik ziet t misschien over t hoofd maar ik ziet geen leiding van je hoofd leiding achter de meter naar die twee kraantjes lopen. Of gaat die in een u-bocht onder je vloer terug?

[...]

Laat er meteen 2 plaatsen, (koop desnoods voor de zekerheid zelf 2 kogelkranen bij de bouwmarkt. Als ze ze niet bij hun hebben kan je ze overhandigen.)

En dicht gedraaid wil niet altijd zeggen is dicht. Soms krijg je ze niet verder door de vervuiling maar staan ze (de plunger die de leiding moet afsluiten) nog iets open. Met een kogel kraan is het simpel : Hendel haaks is "dicht" langs de leiding is "open".
Veel betrouwbaarder dan die spindel kraantjes. (je moet voor de gein die oude kranen doorslijpen/ demonteren als ze vervangen zijn door de waterleverancier. Dan zie je hoe eenvoudig ze geblokkeerd kunnen worden door brokjes kalk. :)
De hoofdleiding loopt inderdaad met een u-bocht richting die 2 kranen op de hoek. En er zit weer een afsplitsing halverwege waarbij de leiding doorloopt richting waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb een oude garagedeur . Het kozijn wil ik laten zitten en de deur eruit . Dat geldt ook voor een aantal ramen. Deze wil ik dichtzetten met rabatdelen.

Kan ik dan gewoon een frame maken in de sponning van het kozijn (waar normaal gesproken het glas of de deur zit) en daar het rabat opschroeven ?

Ik zal evt de binnenzijde verder gewoon afwerken zoals een normale voorzetwand met folie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:00

Pubbert

random gestoord

Ik heb in mijn meterkast een loze 40mm PVC buis (komt uit de grond, naast de PVC buis waar de stroomkabel binnenkomt). Zou dit gewoon een "extra" buis zijn of kan het mogelijk zijn dat dit een afvoer is (zit geen sifon op, dus lijkt mij niet?)

Aan de andere kant van de meterkast heb ik de mantelbuizen voor KPN (koper), Ziggo/Coax, en Glasvezel.

Vraag 2, als dat ook gewoon een loze buis is voor bekabeling, komt die vermoedelijk via een bocht aan de voorkant van mijn huis eruit, hoe diep zal deze dan liggen?

Ik wil namelijk een waterontharder laten installeren, en die moet een afvoer hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MJLs4tP-elzvyNkQ92dlKejaoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA5pUw7flRJh6La7HjlPVCi6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfTYxJGtXSe4y7vgwHWguk5HAoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53JeJ7UtQUiSRJCk10IglYqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBIa2TgFEKTRWL56r1vo032E7XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAE3UI2JE7n3M3NSc4IesVe1.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit geen afvoer is, kan ik mogelijk die buis wel gebruiken, na de bocht opgraven (welke diepte zou die liggen?) en deze op de riolering of hemelwater afvoer aan kunnen sluiten.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 06:15
Pubbert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:44:
Ik heb in mijn meterkast een loze 40mm PVC buis (komt uit de grond, naast de PVC buis waar de stroomkabel binnenkomt). Zou dit gewoon een "extra" buis zijn of kan het mogelijk zijn dat dit een afvoer is (zit geen sifon op, dus lijkt mij niet?)
Kan je niks in de kruipruimte zien?

Het zal geen afvoer zijn. Deze zal je ruiken zonder sifon.

Kans is groot dat deze naar je voordeur gaat voor extra glasvezelaansluiting (afspraken tussen projectontwikkelaars en glasleveranciers).

Het gebeurt ook wel eens dat er wat fout gaat in de bouw en dan komt ergens een loze leiding uit zonder functie. Kijk anders even bij de buren om dit uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pubbert
  • Laatst online: 11:00

Pubbert

random gestoord

MoosB schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Kan je niks in de kruipruimte zien?

Het zal geen afvoer zijn. Deze zal je ruiken zonder sifon.

Kans is groot dat deze naar je voordeur gaat voor extra glasvezelaansluiting (afspraken tussen projectontwikkelaars en glasleveranciers).

Het gebeurt ook wel eens dat er wat fout gaat in de bouw en dan komt ergens een loze leiding uit zonder functie. Kijk anders even bij de buren om dit uit te sluiten.
Ik woon vrij vrijstaand, de huizen van de Buren zijn door andere aannemers gebouwd, En ik heb geen kruipruimte 😀

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:30
Ziet er naar uit dat ze die gebruikt hebben voor het ingieten van leidingen in je betonvloer en zal (aangezien je geen kruipruimte hebt) waarschijnlijk ergens buiten uitkomen
Nadeel is dat je niet weet of evt bochten of koppelingen gelijmd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Domme vraag: ik heb een afkortzaag met een asgat van 30mm waarop ik een zaagblad met een gat van 1 inch wil bevestigen.
Na wat zoeken heb ik dus een reduceer-ring nodig van 30 naar 25,4mm.
Enige vraag die ik nu heb is welke dikte ik moet hebben.
Zaagblad is 0.069 inch dik (1.75mm). Mag ik hier een reduceer ring van 1.2mm voor gebruiken? Of moet hij perse 1.75mm dik zijn? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Atlas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:07:
Domme vraag: ik heb een afkortzaag met een asgat van 30mm waarop ik een zaagblad met een gat van 1 inch wil bevestigen.
Zaagblad is 0.069 inch dik (1.75mm). Mag ik hier een reduceer ring van 1.2mm voor gebruiken? Of moet hij perse 1.75mm dik zijn? :)
Zolang de ring dunner is kan je het zaagblad klemmen met de bout of moer.
Als de ring dikker is dan het blad kun je deze niet aantrekken en gaat hij zwabberen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

elektriekert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Zolang de ring dunner is kan je het zaagblad klemmen met de bout of moer.
Als de ring dikker is dan het blad kun je deze niet aantrekken en gaat hij zwabberen lijkt mij.
Thanks, was ook mijn redenatie. Maar wilde het nog even checken want ik blijf een afkortzaag eng vinden ;)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09
Nu hebben we woonkamer anders ingedeeld en staat de bank tegen de muur met daarboven een raam (HR++). Wanneer ik in de avond links op de bank zit, voel ik wat koude tocht / koude val. De lamellen zijn dan wel gesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziPWE3fHhYUzTgI33AQQKIGGrTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jgzlHbvhrGDQs5ywh8jYQeS.jpg?f=fotoalbum_large

Heb met warmtecamera gemeten en zie onderstaand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpDZJ-BanyIoYPe_e_nfhEa-zQM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2oTcKpGCap4Nv1CQUHAoh5wV.png?f=user_large

Nu ben ik de opties aan het onderzoeken wat er mogelijk is, de opties waar ik aan denk:

- Plexiglas plaat voor plaatsen, maar heeft lage WAF factor.
- Andere raambekleding maar welke zorgt er voordat er geen tocht voor bijkomt. Shutters of valgordijn?
- Raamfolie maar het komt echt van de onderkant de raam?

Tripleglas is niet mogelijk vanwege draairaam en wil het glas eigenlijk niet vervangen omdat het de kozijnen e.d. pas een jaar in de verf staan.

Zijn er nog andere opties het overwegen waard of tips waarmee jullie dit hebben verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kiefty14 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:24:
Nu hebben we woonkamer anders ingedeeld en staat de bank tegen de muur met daarboven een raam (HR++). Wanneer ik in de avond links op de bank zit, voel ik wat koude tocht / koude val. De lamellen zijn dan wel gesloten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu ben ik de opties aan het onderzoeken wat er mogelijk is, de opties waar ik aan denk:

- Andere raambekleding maar welke zorgt er voordat er geen tocht voor bijkomt. Shutters of valgordijn?

Tripleglas is niet mogelijk vanwege draairaam en wil het glas eigenlijk niet vervangen omdat het de kozijnen e.d. pas een jaar in de verf staan.

Zijn er nog andere opties het overwegen waard of tips waarmee jullie dit hebben verholpen?
Dat draairaam kan je nu toch maar amper openen?

Ik zou overigens voor gordijnen gaan als het je irriteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 14:10
@kiefty14 : Ik zou het hele kozijn vervangen door een modern kunststof kozijn met drievoudig glas.
Dan zit je alleen nog met een eventueel ventilatierooster in dit kozijn, wat ook weer tocht veroorzaakt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gewoon rechts gaan zitten..... Word de WAF factor bestendige oplossingen vanzelf wijder... :+

Wat er vermoedelijk gebeurd is de koude zakkende lucht stuit op de vensterbank en komt je nek in.
Je warmtebeeld foto geeft wel wat "lekkage" op je tochtstrips.
Misschien tochtstrips vernieuwen als dat kan?
Ik zou sowieso denk ik een overgordijn willen hebben in mn nek als ik zo dicht op een raam zit met mn rug.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:06
Denk dat je niet heel veel wint met een ander kozijn hoor. Kunstof kozijn zal qua isolatie niet extreem veel helpen verwacht ik tenzij je die extreem goed en lucht dicht kan afwerken aan binnen en buiten zijdes.

En als je er een ventilatierooster inzet zal je alsnog een koude plek krijgen en wat koude lucht die naar beneden valt. Zelfs als die dicht is. (Iedergeval bij mij het geval in een identieke situatie). Als je wel van gordijn wilt wisselen kan je een keer kijken naar plisse gordijnen die houden dat een stuk beter tegen dan van die houten lammelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 14:10
Samoht93 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:43:
Denk dat je niet heel veel wint met een ander kozijn hoor. Kunstof kozijn zal qua isolatie niet extreem veel helpen verwacht ik tenzij je die extreem goed en lucht dicht kan afwerken aan binnen en buiten zijdes.
Dan heb jij nog nooit een goed kunststof kozijn met drievoudig glas ervaren. Die zitten hier rondom (ik zit er nu direct voor) en ik voel totaal geen koudeval. Ik wil nooit meer anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 18:39
Pubbert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Ik woon vrij vrijstaand, de huizen van de Buren zijn door andere aannemers gebouwd, En ik heb geen kruipruimte 😀
Je kunt een simpele wifi endoscoop kopen en die de buis door drukken. Dan heb je een beetje een idee hoeveel bochten erin zitten en als je de orientatie goed onthoud de richting ook nog. Zelf ook regelmatig in gebruik om even in een gekke positie te controleren waar iets in een wand zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben bezig met het maken van onderstaande boekenkast. Dit zijn allemaal losse elementen die uiteindelijk met een french cleat aan de muur komen te hangen. Om de elementen strak tegen elkaar te krijgen zal ik ze op een of andere manier aan elkaar vast moeten maken, liefst zonder zichtwerk, maar ik zoek wat inspiratie over een goede manier om dit te doen. Opties:

1. Verbindingsschroef / busschroef. Echter zijn deze wel zichtbaar. Eventueel iets verdiept leggen en afdekdopje erop.
2. Gewoon met houtschroeven en vullen met plamuur.
3. Aan onder of bovenkant een stukje infrezen en met een verbindingsplaatje werken.

[Afbeelding]
Ze op elkaar schuiven met verticaal geplaatste zwaluwstaartjes?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
walletje-w schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Je kunt een simpele wifi endoscoop kopen en die de buis door drukken. Dan heb je een beetje een idee hoeveel bochten erin zitten en als je de orientatie goed onthoud de richting ook nog. Zelf ook regelmatig in gebruik om even in een gekke positie te controleren waar iets in een wand zit.
Specifiek deze? Of is de eerste link je kon vinden..
Leuke prijs voor een tooltje wat best vaak van pas kan komen.. Typisch dingetje wat handig is om te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Samoht93 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:43:

En als je er een ventilatierooster inzet zal je alsnog een koude plek krijgen en wat koude lucht die naar beneden valt. Zelfs als die dicht is. (Iedergeval bij mij het geval in een identieke situatie). Als je wel van gordijn wilt wisselen kan je een keer kijken naar plisse gordijnen die houden dat een stuk beter tegen dan van die houten lammelen.
Aan de buitenkant zit een aanslag met rubber die je tegen de spouw lat aantrekt en aan de binnenzijde wordt het afgedicht met “als het goed is” flexibele purschuim zoals een Illbruck FM330.
Dat wordt echt wel luchtdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Wolly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Dat draairaam kan je nu toch maar amper openen?

Ik zou overigens voor gordijnen gaan als het je irriteert.
Ja wordt in de zomer/voorjaar open gezet.
copykat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:39:
Gewoon rechts gaan zitten..... Word de WAF factor bestendige oplossingen vanzelf wijder... :+

Wat er vermoedelijk gebeurd is de koude zakkende lucht stuit op de vensterbank en komt je nek in.
Je warmtebeeld foto geeft wel wat "lekkage" op je tochtstrips.
Misschien tochtstrips vernieuwen als dat kan?
Ik zou sowieso denk ik een overgordijn willen hebben in mn nek als ik zo dicht op een raam zit met mn rug.
:)
Ga de tochstrips preventief vervangen. Gordijn laat ik even bij de vrouw wat ze er mee wil.
Andrehj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:31:
@kiefty14 : Ik zou het hele kozijn vervangen door een modern kunststof kozijn met drievoudig glas.
Dan zit je alleen nog met een eventueel ventilatierooster in dit kozijn, wat ook weer tocht veroorzaakt.
Heb een D-WTW hangen in huis, dus geen ventilatie roosters meer. Heel kozijn vervangen vind ik te ingrijpend.

resumerend ik denk toch ander gordijn moeten kijken en rubbers vervangen, zou mogelijk nog kunnen kijken voor een rolluik maar die ga je overdag niet dicht zetten ook al zitten we alleen `s avonds op bank.

Iemand ervaring met shutters?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Atlas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:07:
Misschien snap ik je niet, maar je krijgt toch nooit een 1 inch zaagblad over een 30mm as? reduceer ringen zijn doorgaans om bladen met een te groot gat op een kleinere as te plaatsen. een of andere adapter zou kunnen maar dan verschuift je zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Misschien snap ik je niet, maar je krijgt toch nooit een 1 inch zaagblad over een 30mm as? reduceer ringen zijn doorgaans om bladen met een te groot gat op een kleinere as te plaatsen. een of andere adapter zou kunnen maar dan verschuift je zaagblad.
_O- , ik zie het nu ook pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Blomminator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Specifiek deze? Of is de eerste link je kon vinden..
Leuke prijs voor een tooltje wat best vaak van pas kan komen.. Typisch dingetje wat handig is om te hebben liggen.
Net wat andere kleuren heb ik maar volgens mij uit dezelfde fabriek inderdaad. Op aliexpress etc goedkoper te vinden met langere levertijd. Ja dit is een tooltje wat heel veel ellende kan oplossen of voorkomen :Y) Zelf de 10m genomen. Zit volgens mij niet echt een nadeel aan ten opzichte van de 5m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

twain4me schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Je hebt vrees ik helemaal gelijk... Ik zat de verkeerde kant op te redeneren, en dit gaat dus nooit passen...
Ik ga wel op zoek naar een setje 30mm asgat zaagbladen, dan gaan deze 2 op Marktplaats :/

Thanks voor je oplettendheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al gedacht aan een simpel gordijn dat van vloer tot plafond gaat? Heb je geen koude val meer in je nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Pizzalucht

Snotneus.

LED-Maniak schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Systeem draait hier nu iets meer dan een jaar uitstekend. Ik dacht dat anderen in een van de warmtepomp topics deze ook gebruikten. Je kan vergelijkbare kleppen ook in Nederland/Duitsland kopen alleen zijn ze dan een paar tientjes duurder. Let goed op de diameter van de doorlaat.
Ik heb uiteindelijk voor heel minder bijna alles via Marktplaats kunnen kopen, zit op ongeveer 1/3e van de kosten, alles met Honeywell spul, ook de kleppen. Als het goed is kan de klep ook de pompen van de vloerverwarming aansturen, dus dat is helemaal mooi, ik was namelijk niet heel blij met het huidige energieverbruik van de 4 pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je het draairaam echt weinig gebruikt dan is plexiglas niet zo'n gekke optie. Je kan dat op maat bestellen inclusief al vooraf uitgeboorde schroefgaatjes en schroeft het dan inclusief meegeleverde tochtstrip direct op het kozijn. Het beste werkt het dan als je één plaat neemt die het hele deel afdekt (dus niet een losse voor het draairaam). Dan kan je alleen niet meer bij dat draairaam, dat is dan de keerzijde. Het plexiglas is nu echt wel op niveau dat je het nauwelijks meer ziet. Het is in ieder geval 1000x chiquer dan die platic folie die je soms nog wel eens wordt aangesmeerd als "voorzetfolie". En stevig en makkelijk schoon te maken. En eventueel kan je het in de zomer nog verwijderen. Zelf heb ik dit toegepast bij glas-in-lood bovenraampjes, scheelt enorm in tocht/koude. Bij jouw formaat raam ben je dan < 100 euro klaar.

PS: Ga je het echt verwijderen per seizoen dan kan je ook nog voor een klittenband-variant afwerking kiezen ipv schroeven. Al zit je dan wel met die lelijke klittenband op je kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:41
Dit gaat waarschijnlijk ooit lekken. Ask me how I know :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Valorian schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Als je het draairaam echt weinig gebruikt dan is plexiglas niet zo'n gekke optie. Je kan dat op maat bestellen inclusief al vooraf uitgeboorde schroefgaatjes en schroeft het dan inclusief meegeleverde tochtstrip direct op het kozijn. Het beste werkt het dan als je één plaat neemt die het hele deel afdekt (dus niet een losse voor het draairaam). Dan kan je alleen niet meer bij dat draairaam, dat is dan de keerzijde. Het plexiglas is nu echt wel op niveau dat je het nauwelijks meer ziet. Het is in ieder geval 1000x chiquer dan die platic folie die je soms nog wel eens wordt aangesmeerd als "voorzetfolie". En stevig en makkelijk schoon te maken. En eventueel kan je het in de zomer nog verwijderen. Zelf heb ik dit toegepast bij glas-in-lood bovenraampjes, scheelt enorm in tocht/koude. Bij jouw formaat raam ben je dan < 100 euro klaar.

PS: Ga je het echt verwijderen per seizoen dan kan je ook nog voor een klittenband-variant afwerking kiezen ipv schroeven. Al zit je dan wel met die lelijke klittenband op je kozijn.
Thnx ga er verder induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:38
kiefty14 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Thnx ga er verder induiken.
Mocht je hiervoor gaan: wees voorzichtig bij het aandraaien van de schroeven. Heeft mij al eens een plaatje gekost (iets te hard = barst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:06
elektriekert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Aan de buitenkant zit een aanslag met rubber die je tegen de spouw lat aantrekt en aan de binnenzijde wordt het afgedicht met “als het goed is” flexibele purschuim zoals een Illbruck FM330.
Luchtdicht wordt het inderdaad wel, ook al moet ik nog de eerste kozijnenboer tegenkomen die het ook echt netjes perfect plaatst. Vaak als je dat zelf doet en goed oplet wat je doet wordt het beter als je hetzelf doet.
Ik doelde met name qua koudeval op als je er nog een rooster inzet. Die roosters zijn dicht ook verreweg het koudste deel van het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10 13:22
Ik wil binnenkort mijn dakconstructie wat aanpassen, specifiek een raveling maken om een dakraam te plaatsen. Daarvoor wil ik raveeldragers gebruiken zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74fOSOHx6fQvITin-dx13Tb1BHs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YjLdt4AxAeAhuI3G7Tr8NCki.jpg?f=user_large

De fabrikant schrijft voor dat ding vast te nagelen met gripankernagels, één per gat. Dit soort nagels dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtTIlYuqAXbGP2pcJplIm9VcdvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSQL0voyQwXO2X1U88t5FS1O.jpg?f=fotoalbum_large
Nou vind ik dat allemaal best enzo, maar waar zijn die dingen te krijgen? Ik heb ze nodig 3.8mm x 35, maar kan die alleen per 1000 vinden, en dat vind ik ook weer een beetje gortig.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GoldenLeafBird schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:44:
Ik wil binnenkort mijn dakconstructie wat aanpassen, specifiek een raveling maken om een dakraam te plaatsen. Daarvoor wil ik raveeldragers gebruiken zoals deze:
[Afbeelding]

De fabrikant schrijft voor dat ding vast te nagelen met gripankernagels, één per gat. Dit soort nagels dus:
[Afbeelding]
Nou vind ik dat allemaal best enzo, maar waar zijn die dingen te krijgen? Ik heb ze nodig 3.8mm x 35, maar kan die alleen per 1000 vinden, en dat vind ik ook weer een beetje gortig.

Iemand een idee?
https://www.bouwmaat.nl/f...-100st/product/0000301736

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:48
walletje-w schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Interessant!
Heel andere vraag: is het ook geschikt voor regenafvoerpijp? Ik moet op van 2,5 vanaf de ingang bekijken wat er aan de hand is, met de trekveer kom ik dan niet verder. Na 2 meter moet er een bocht van 90 graden worden gemaakt. Heb je ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Je kunt in ieder geval zien waardoor je trekveer niet verder komt. In mijn ervaring kan het helpen omdat door een trekveer te draaien hij soms wel of niet net door een opening heen komt. Maar als je niets ziet het oneindig lang kan duren. Ik moest zelf een HDMI kabel door een loze leiding trekken maar die liep steeds vast. Met de camera kon ik zien wanneer ik moest draaien, terugtrekken of mee kracht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
elektriekert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Ook flexibele purschuim stopt met flexibel zijn. In de zomer zet je kozijn uit, drukt het purschuim in, in de winter krimpt je kozijn en heb je ineens een spleet waar tocht doorheen kan komen. Tape is voor zover ik weet de beste lange termijn oplossing. Mocht dat aan de binnenkant niet meer kunnen omdat je er niet meer bij kan dan is pur idd je andere optie. Maar bij een nieuw huis of grondige verbouwing zou ik nooit meer pur accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
walletje-w schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Ook flexibele purschuim stopt met flexibel zijn. In de zomer zet je kozijn uit, drukt het purschuim in, in de winter krimpt je kozijn en heb je ineens een spleet waar tocht doorheen kan komen. Tape is voor zover ik weet de beste lange termijn oplossing. Mocht dat aan de binnenkant niet meer kunnen omdat je er niet meer bij kan dan is pur idd je andere optie. Maar bij een nieuw huis of grondige verbouwing zou ik nooit meer pur accepteren.
Het gebruik van PUR is natuurlijk vanuit duurzaam oogpunt geen goed product, dat ben ik met je eens.
Maar wanneer stopt de flexibele pur dan met flexibel zijn. Zolang het niet door UV aangetast kan worden zou het blijvend elastisch moeten zijn als ik de specificaties mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
elektriekert schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Het gebruik van PUR is natuurlijk vanuit duurzaam oogpunt geen goed product, dat ben ik met je eens.
Maar wanneer stopt de flexibele pur dan met flexibel zijn. Zolang het niet door UV aangetast kan worden zou het blijvend elastisch moeten zijn als ik de specificaties mag geloven.
Dat is al weer een poos geleden dat ik dit heb uitgezocht en ik zou het niet meer weten waar ik dit vandaan heb. Wellicht dat er nieuwe innovaties zijn waardoor het tegenwoordig wel blijvend is. Ik zou er zelf nog steeds niet vanuit gaan echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 18:49
Ik moet binnenkort twee ventilatiegaten (100mm) maken in mijn buitenmuur voor decentrale mechanische ventilatie. Die moeten uiteraard zeer precies op de juiste plaats zitten want anders passen de buizen niet op de binnenunit. Ik weet dat je normaal van buiten naar binnen boort maar dan kan ik die gaten niet exact op de juiste plaats boren doordat ik zeer onregelmatige gevelstenen heb met allerlei uitsteeksels (zelfs een gat deftig aftekenen is onmogelijk omdat geen vierkante cm van mijn gevelsteen gelijk is). Hoe groot is het probleem als ik van binnen naar buiten boor? Ik vermoed dat mijn steen zal afbrokkelen maar ik zie niet direct een andere oplossing.

Bijkomende moeilijkheid:
Ik heb aan de binnenkant een extra muur staan met isolatie. Dus opbouw is van binnen naar buiten: gyproc --> osb --> dampscherm --> houten kader met 10cm isolatie --> dunne luchtspouw van misschien 2cm --> snelbouwsteen --> paar cm isolatie --> gevelsteen.

Langs de ene kant zou ik het zelf doen want zelf werk je secuurder en voorzichtiger om zo weinig mogelijk isolatie te beschadigen die in het houten kader zit maar langs de andere kant moet ik ook de boren huren en zou ik het ook kunnen uitbesteden aan specialisten. Die binnenmuur is echter een specialleke wat ze waarschijnlijk nog niet te vaak zijn tegen gekomen. Doorgaans moeten gaten van 100mm ook niet op de mm juist zitten :+

Wat is de wijsheid in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 18:25
Horla schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:20:
Ik moet binnenkort twee ventilatiegaten (100mm) maken in mijn buitenmuur voor decentrale mechanische ventilatie. Die moeten uiteraard zeer precies op de juiste plaats zitten want anders passen de buizen niet op de binnenunit. Ik weet dat je normaal van buiten naar binnen boort maar dan kan ik die gaten niet exact op de juiste plaats boren doordat ik zeer onregelmatige gevelstenen heb met allerlei uitsteeksels (zelfs een gat deftig aftekenen is onmogelijk omdat geen vierkante cm van mijn gevelsteen gelijk is). Hoe groot is het probleem als ik van binnen naar buiten boor? Ik vermoed dat mijn steen zal afbrokkelen maar ik zie niet direct een andere oplossing.
Je kunt toch eerst met een lange boor (8 mm oid) vanaf binnen een gat van naar buiten boren?
Daar kun je van buitenaf mee centreren zodat het gat op de juiste plek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:35
gerritjan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Je kunt toch eerst met een lange boor (8 mm oid) vanaf binnen een gat van naar buiten boren?
Daar kun je van buitenaf mee centreren zodat het gat op de juiste plek komt.
Precies zo ga ik het volgende week zelf aanpakken voor een 100mm gat in mijn gevel voor een warmtepomp. Vanuit binnen eerst met een lange boor naar buiten boren en vervolgens dat gat gebruiken voor de centreerboor van de diamantboor.

Zo hou je alle zooi zoveel mogelijk buiten, want nat boren geeft nogal wat gesmeer en komt het gat toch precies waar je hem hebben wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 24-10 18:49
@gerritjan en @Den_S85 Daar had ik ook aan gedacht maar je moet je boormachine aan de buitenkant maar een paar mm scheef houden (en dat moet sowieso gebeuren want moet aflopen naar buiten) waardoor je aan de binnenkant meer dan een cm er naast gaat. Dit omdat de totale muur breedte toch snel zo'n 40 cm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Nu online

Pizzalucht

Snotneus.

Bijkomende moeilijkheid:
Ik heb aan de binnenkant een extra muur staan met isolatie. Dus opbouw is van binnen naar buiten: gyproc --> osb --> dampscherm --> houten kader met 10cm isolatie --> dunne luchtspouw van misschien 2cm --> snelbouwsteen --> paar cm isolatie --> gevelsteen.

Langs de ene kant zou ik het zelf doen want zelf werk je secuurder en voorzichtiger om zo weinig mogelijk isolatie te beschadigen die in het houten kader zit maar langs de andere kant moet ik ook de boren huren en zou ik het ook kunnen uitbesteden aan specialisten. Die binnenmuur is echter een specialleke wat ze waarschijnlijk nog niet te vaak zijn tegen gekomen. Doorgaans moeten gaten van 100mm ook niet op de mm juist zitten :+

Ik heb zelf van binnen naar buiten geboord, het moest nogal hoog en had geen zin om een steiger te regelen. Moet zeggen dat het gat echt heel erg netjes was, ook aan de buitenmuur (ik geef geen garantie :+ ). Overigens boor je doorgaans wel nat, anders kom je er niet echt doorheen met een diamantboor, dus ga je een hoop troep krijgen achter je voorzetwand/isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

Bijkomende moeilijkheid:

Bij mij is een tijdje geleden voor een tweetal decentrale wtw units ook van binnen naar buiten geboord. 4 gaten in totaal (2x110mm en 2x130mm). En er is nauwelijks iets afgebrokkeld aan de bakstenen buitenkant. Het hele kleine beetje viel daarna weg achter de rand van de roosters die in de gaten geplaatst moesten worden.

Ik heb het niet zelf gedaan, maar een betonboorder heeft het uitgevoerd. Op die boren zat trouwens geen centreerboor, maar voor zover ik weet is dat ook niet gebruikelijk bij grote diamantboren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Nu online

Pizzalucht

Snotneus.

Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Bij mij is een tijdje geleden voor een tweetal decentrale wtw units ook van binnen naar buiten geboord. 4 gaten in totaal (2x110mm en 2x130mm). En er is nauwelijks iets afgebrokkeld aan de bakstenen buitenkant. Het hele kleine beetje viel daarna weg achter de rand van de roosters die in de gaten geplaatst moesten worden.

Ik heb het niet zelf gedaan, maar een betonboorder heeft het uitgevoerd. Op die boren zat trouwens geen centreerboor, maar voor zover ik weet is dat ook niet gebruikelijk bij grote diamantboren?
Ik heb mijn boor gehuurd bij Boels en ik kreeg er wel een centreerboor bij, die zet je bovenop de diamantboor en gebruik je om het eerste kleine stukje in de muur te komen, daarna haal je hem eraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Wat wel een verschil maakt is dat die betonboorder 40 gaten op een dag boort en jij en ik er misschien 4 in 20 jaar doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-10 11:51
Weet iemand waar ik s-koppelingen 3/4 x 3/8 met korter draad einde kan halen dit ivm aanschaf nieuwe badkamer kraan. Kraan komt nu veel te ver vanaf de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NolIj3RdRjDM42kxV5Qum6P8VYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nyBoBSrAKkHfJ1xgjmKOWu8B.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:53
G.Scholtens schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:30:
Weet iemand waar ik s-koppelingen 3/4 x 3/8 met korter draad einde kan halen dit ivm aanschaf nieuwe badkamer kraan. Kraan komt nu veel te ver vanaf de muur.

[Afbeelding]
Zonder huidige maat is dat lastig schatten. Bonfix heeft bijvoorbeeld op het plaatje te zien kortere... maar wat is korter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Zonder huidige maat is dat lastig schatten. Bonfix heeft bijvoorbeeld op het plaatje te zien kortere... maar wat is korter? Waar moet je naar toe, welke lengte?

[ Voor 28% gewijzigd door basjuuhhh op 10-01-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
basjuuhhh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:50:
Zonder huidige maat is dat lastig schatten. Bonfix heeft bijvoorbeeld op het plaatje te zien kortere... maar wat is korter? Waar moet je naar toe, welke lengte?
Scheelt ongeveer halve centimeter, kan het wel proberen te zagen. Maar denk vragen kan altijd.

Overal is deze maat met lange schroefdraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
https://leidingshop.nl/bo...d/?variant=3-4-x-3-8-inch

Dit is 9,5mm, korter niet 123 kunnen vinden.

Edit: toch niet, sprong bij dit artikel verschilt per maat.

[ Voor 20% gewijzigd door SimonBR39 op 10-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
Dacht ik eerst ook, maar die is 17,5mm... de 9,5mm is een andere maat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
I see, dat is wel nasty omschreven zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
SimonBR39 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:43:
https://leidingshop.nl/bo...d/?variant=3-4-x-3-8-inch

Dit is 9,5mm, korter niet 123 kunnen vinden.

Edit: toch niet, sprong bij dit artikel verschilt per maat.
Dus die ook niet korter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
Nee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:03

MJV

Anders stukje van de draad afzagen? Wel liefst eerst tijdelijk een moer erop draaien zodat je de draad daarna kunt 'polijsten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MJV schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
Anders stukje van de draad afzagen? Wel liefst eerst tijdelijk een moer erop draaien zodat je de draad daarna kunt 'polijsten'.
Met een platte vijl krijg je dat gewoon weer in orde. Hoef je ook niet “te polijsten” met beschadigd schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:03

MJV

In het kader van domme vragen bestaan niet: kan ik probleemloos twee gaatjes van 6mm boren in een ronde betonnen pilaar waar grofweg een vierde van het gewicht van de rest van het huis op rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Wolly schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Met een platte vijl krijg je dat gewoon weer in orde. Hoef je ook niet “te polijsten” met beschadigd schroefdraad.
Bedankt voor de tip, zal dan wel gaan zagen als het lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MJV schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:55:
In het kader van domme vragen bestaan niet: kan ik probleemloos twee gaatjes van 6mm boren in een ronde betonnen pilaar waar grofweg een vierde van het gewicht van de rest van het huis op rust?
Officieel?
Nee, nooit boren in dragende constructies. Verzwakking is exponeel. Of hoe dat ook heet.
Niet offiiceel, veel mensen doen het en veel stort niet in door de overdimensie.
* copykat denkt aan de 40mm riolering die overdwars door 2 van zn vediepings kanaalplaten is gehakt door de originele bouwer van zn huis.

Dus t zal vast loslopen. Maar. Ik zou wel even nagaan hoe die paal is opgebouwd.
Volume, (diameter?) beton en bewapenings verhouding.
2 gaatjes in een paal van 30cm doorsnede zal minder problemen geven dan in een 20cm voorgespannen beton. (dat extra harde spul waar ook lateien van gemaakt zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Situatie.

Vriendje van mijn dochter (verder een leuke gast) gaat de heg snoeien tegen de schutting en snoeit daarbij de kabel door die naar het schuurtje loopt (die kabel ga ik dus wel vervangen door een geode kabel).

Zekerapparaat er uit, logisch.
Echter, ik koppel die kabel los uit de doos en de zekering blijt hem er uit klappen. Er zit verder niks bijoznders op die groep ; schuurtje (maar die hangt dus nu los) eetkamer 1 WCD en in keuken 2xWCD.

Vraag dus ; kan zekering naar de knoppen zijn? Maar ja, hoe kan ik dat checken. Want verder heb ik geen idee wat er kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:42
maartend schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:41:
Situatie.

Vriendje van mijn dochter (verder een leuke gast) gaat de heg snoeien tegen de schutting en snoeit daarbij de kabel door die naar het schuurtje loopt (die kabel ga ik dus wel vervangen door een geode kabel).

Echter, ik koppel die kabel los uit de doos en de zekering blijt hem er uit klappen. Er zit verder niks bijoznders op die groep ; schuurtje (maar die hangt dus nu los) eetkamer 1 WCD en in keuken 2xWCD.

Vraag dus ; kan zekering naar de knoppen zijn? Maar ja, hoe kan ik dat checken. Want verder heb ik geen idee wat er kan zijn
Meet de kabel eens door. Meter op ohm zetten. Ader voor ader maar ook ader naar andere ader. Persoonlijk zou ik een grondkabel leggen (onder de stenen ) ben je van alle gedoe af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
vincent_1971 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Meet de kabel eens door. Meter op ohm zetten. Ader voor ader maar ook ader naar andere ader. Persoonlijk zou ik een grondkabel leggen (onder de stenen ) ben je van alle gedoe af
De kabel die is doorgeknipt is volledig losgekoppeld, dus die kan geen probleem meer geven. En zoals ik al aangaf, er komt een nieuwe kabel, gewoon een YMVKas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
maartend schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:41:
Situatie.

Haal alle kabels eraf en schakel hem in?...

Blijft die in, heb je toch ergens anders een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
basjuuhhh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Haal alle kabels eraf en schakel hem in?...

Blijft die in, heb je toch ergens anders een probleem.
Welke kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Onder je installatieautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
basjuuhhh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Onder je installatieautomaat?
Aha, daar niet aan gedacht. Zo kan ik idd de automaat checken.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 11-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
maartend schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Aha, daar niet aan gedacht. Zo kan ik idd de automaat checken.
Kleine kans alleen dat die defect geraakt is, maar je kunt het zo wel uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
basjuuhhh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Kleine kans alleen dat die defect geraakt is, maar je kunt het zo wel uitsluiten.
Orobleem is idd, wat als het niet de automaat is? Alles zit in de muren
Pagina: 1 ... 430 ... 471 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/