Lastig te zeggen vanaf afstand natuurlijk. Maar als je de draden op de installatieautomaat los gooit, kun je deze mooi meten. Wat meet je tussen de draden en aarde etc.?maartend schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:38:
[...]
Orobleem is idd, wat als het niet de automaat is? Alles zit in de muren
Voorlopig niks. Huis van mijn dochter is 40km verder, kom daazr even niet. Is niet erg, want zij is net gaan samen wonen, dit huis gaat de verkoop in later in het jaar. Wat moet ik meten? Niks, natuurlijk, stomme vraagbasjuuhhh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:41:
[...]
Lastig te zeggen vanaf afstand natuurlijk. Maar als je de draden op de installatieautomaat los gooit, kun je deze mooi meten. Wat meet je tussen de draden en aarde etc.?
Dan was mijn vraag misschien toch niet zo heel domcopykat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Officieel?
Nee, nooit boren in dragende constructies. Verzwakking is exponeel. Of hoe dat ook heet.
Niet offiiceel, veel mensen doen het en veel stort niet in door de overdimensie.
* copykat denkt aan de 40mm riolering die overdwars door 2 van zn vediepings kanaalplaten is gehakt door de originele bouwer van zn huis.
Dus t zal vast loslopen. Maar. Ik zou wel even nagaan hoe die paal is opgebouwd.
Volume, (diameter?) beton en bewapenings verhouding.
2 gaatjes in een paal van 30cm doorsnede zal minder problemen geven dan in een 20cm voorgespannen beton. (dat extra harde spul waar ook lateien van gemaakt zijn.)
Het is 17cm diameter, wat voor m'n gevoel toch niet eens heel dik is. Het ging om een soort metalen aanhangse (decoratief). Moraal van het verhaal: ik plak het er wel tegenaan met high-tack kit
Het zou nog vervelender zijn wanneer je net op de wapening zit met betonrot als gevolgMJV schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Dan was mijn vraag misschien toch niet zo heel dom.
Het is 17cm diameter, wat voor m'n gevoel toch niet eens heel dik is. Het ging om een soort metalen aanhangse (decoratief). Moraal van het verhaal: ik plak het er wel tegenaan met high-tack kit.
We hebben het hier altijd over de WAF... nou dit keer ben ik wat minder amused en is het dus andersom haha. Mijn vrouw heeft met kerst - stickers geplakt op onze ramen.
Ze zijn er totaal niet af te krijgen met je nagel etc. Muurvast.
Hoe kan ik dit nou het beste verwijderen zonder krassen op het glas? Of dat de boel barst of breekt?
Om het erger te maken dit is geen standaard glas, of HR++/HR+++ maar Vacuum glas.. zeer prijzig en ik durf hier absoluut niet de föhn of dergelijke op te zetten.
Iemand tips? Sticker verwijderaar van HG oid? Heet water?
Hoe kan ik dit nou het beste verwijderen zonder krassen op het glas? Of dat de boel barst of breekt?
Om het erger te maken dit is geen standaard glas, of HR++/HR+++ maar Vacuum glas.. zeer prijzig en ik durf hier absoluut niet de föhn of dergelijke op te zetten.
Ik durf niet te gaan "krassen" op deze ramen.. vandaar de vraag hierSeptillion schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:52:
@Workaholic Ik zou dan eerst met zo'n glaskrabber proberen een beginnetje te krijgen.
[ Voor 21% gewijzigd door Workaholic op 13-01-2025 16:54 ]
@Workaholic Ik zou dan eerst met zo'n glaskrabber proberen een beginnetje te krijgen.
gewoon de krabber erop, liefst met nieuw mesje, Vacuumglas is gehard glas, daar komen niet sneller krassen op dan normaal glas. dus puntjes zitten dan ook tussen de bladen,niet erop.Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:
We hebben het hier altijd over de WAF... nou dit keer ben ik wat minder amused en is het dus andersom haha. Mijn vrouw heeft met kerst - stickers geplakt op onze ramen.
[...]
Ik durf niet te gaan "krassen" op deze ramen.. vandaar de vraag hier
@Workaholic Dat is juist bedoelt dat het niet krast. Mes is nagenoeg parallel aan het glas. Zou het juist niet aandurven met hitte of chemicaliën. Lekker scherp nieuw mes erin en gaan.
Zou even wachten tot de buitentemperatuur zo rond de 10 graden is. Dan met een vetfbrander de sticker iets verwarmen aan de onderkant. Proberen op te wippen verfbrander instellen op 60 graden om te beginnen.Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Ik moet de trap naar zolder nog afkitten. Overzettredes, afgewerkte stootborden en de zijkant van de trap is ook al geverfd vanuit de bouw. Eigenlijk wil ik dus niet kitten en dan moeten schilderen om vergelen te voorkomen ofzo. Ik heb er naar gezocht en gevonden dat ik dan dus geen acrylaatkit moet gebruiken maar wat dan wel...ik kwam nog wel een keer glaskit tegen maar of dat bereikt wat ik wil weet ik niet. Siliconen vind ik maar smeertroep en heb ik heb weinig ervaring met kitten, dat lijkt me een recept voor vele verloren uren. Iemand een idee?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Heb je al chemicalien gepoogd? Je zou eens bij een sticker een stuk keukenrol redelijk kunnen voorzien van wasbenzine en dan erop drukken. Even 10 minuten laten zitten ofzo, vooral niet naast gaan zittenWorkaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:
[...]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Eerst stickerverwijderaar gebruiken van HG. Meurt als de ziekte maar werkt erg goed. Dan zit de W van de WAF maar even in de stankWorkaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:
[...]
No drama
Glaskit is lastiger kitten dan siliconenkit vind ik. Ik zou sowieso niet voor siliconenkit gaan, als je ooit nog eens wil schilderen wordt dat een ramp. Ik neem aan dat je wit af wil kitten aangezien je het over vergelen hebt? Dan toch glaskit, en vooraf goed oefenen op proefstukjes en flink veel afstrijkzeep gebruiken, dat maakt het afstrijken/messen makkelijker.JT schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:47:
Ik moet de trap naar zolder nog afkitten. Overzettredes, afgewerkte stootborden en de zijkant van de trap is ook al geverfd vanuit de bouw. Eigenlijk wil ik dus niet kitten en dan moeten schilderen om vergelen te voorkomen ofzo. Ik heb er naar gezocht en gevonden dat ik dan dus geen acrylaatkit moet gebruiken maar wat dan wel...ik kwam nog wel een keer glaskit tegen maar of dat bereikt wat ik wil weet ik niet. Siliconen vind ik maar smeertroep en heb ik heb weinig ervaring met kitten, dat lijkt me een recept voor vele verloren uren. Iemand een idee?
...
Ja, en dus mooi laag over het glas halen, dan is er geen reden tot krassen.
Glaskit is zeker de beste optie. Acrylaatkit scheurt te snel, siliconen kun je niet overschilderen. Glaskit is flexibel genoeg om de beweging van de trap op te vangen, en kun je ook nog overschilderen. Maar is ook in kleur zelf beschikbaar. Ik heb deze gebruikt en zeer tevreden mee. Was ook goed aan te brengen vond ik, maar ik heb wel eerder gekit al. Wel van de afstrijkplaatjes kopen, dat maakt het flink makkelijker.JT schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:47:
[ Voor 4% gewijzigd door lizard87 op 14-01-2025 07:32 ]
Idd, acrylaat kit heb ik vorig jaar gebruikt, na compleet schuren en schilderen van de 2 trappen. Helaas begint het her en der al los te laten.
[ Voor 4% gewijzigd door Eraser127 op 14-01-2025 08:24 ]
Die heb ik ook gebruikt op vacuüm glas om verf te verwijderen. Werkt prima met een nieuw mesje.
Succes!
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Thanks - zonder stickerverwijderaar? Metaal klinkt toch wel wat spannend..Saint2Saint schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Die heb ik ook gebruikt op vacuüm glas om verf te verwijderen. Werkt prima met een nieuw mesje.
Succes!
[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 14-01-2025 08:53 ]
Overlaatst heb ik zo'n matte folie van mijn ramen gehaald. Ik kreeg een hoekje losgepeuterd maar de folie scheurde voortdurend en plakte echt bizar hard vast.Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:
Geprobeerd: glaskrabber, stickerverwijderaar, alcohol, aceton, white spirit, WD40
WD40 werkte wonderbaarlijk genoeg het beste.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ja, verf heb ik zonder stikkerverwijderaar verwijderdWorkaholic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Thanks - zonder stickerverwijderaar? Metaal klinkt toch wel wat spannend..
Maar vacuüm glas is gewoon glas, dat kan je prima met stikkerverwijderaar of een ander schoonmaakmiddel behandelen. Zolang je geen schuurmiddelen gebruikt zal er niets gebeuren.
En scheren doe je met vergelijkbare mesjes waarbij je (als het goed is) ook geen krassen achterlaat. En je huid is kwetsbaarder dan glas
[ Voor 13% gewijzigd door Saint2Saint op 14-01-2025 09:08 ]
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Begin maar eens met gewone glassex. Zit ook alcohol in, wil de boel ook wel eens verwijderen.Workaholic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Thanks - zonder stickerverwijderaar? Metaal klinkt toch wel wat spannend..
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@Fraggert @Septillion @Thejman1989 dank voor alle suggesties en tips.
De foto's lijken wat bleek, komt denk ik omdat ze HDR zijn geschoten. Resultaat is duidelijk. Ik moet hem nog verder afschroeven, gaatjes vullen en dan nog 1x af witten.
Oh, en let niet op de lampen die erin zitten, die haal ik morgen ook nog even
:strip_exif()/f/image/TsBc0Ofub283yvT9SICLx4b0.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/UVl8JPNWIRwidqBY6dH3AIie.jpg?f=fotoalbum_medium)
Edit: bij daglicht en eerste gaatjes gevuld:
De foto's lijken wat bleek, komt denk ik omdat ze HDR zijn geschoten. Resultaat is duidelijk. Ik moet hem nog verder afschroeven, gaatjes vullen en dan nog 1x af witten.
Oh, en let niet op de lampen die erin zitten, die haal ik morgen ook nog even
:strip_exif()/f/image/TsBc0Ofub283yvT9SICLx4b0.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/UVl8JPNWIRwidqBY6dH3AIie.jpg?f=fotoalbum_medium)
Edit: bij daglicht en eerste gaatjes gevuld:
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2025 10:49 ]
Petroleum werkt prima voor stickers. WD40 bevat wel wat petroleum. Oprecht een van de dingen waar WD40 wel echt goed in is.Mavamaarten schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:03:
[...]
Overlaatst heb ik zo'n matte folie van mijn ramen gehaald. Ik kreeg een hoekje losgepeuterd maar de folie scheurde voortdurend en plakte echt bizar hard vast.
Geprobeerd: glaskrabber, stickerverwijderaar, alcohol, aceton, white spirit, WD40
WD40 werkte wonderbaarlijk genoeg het beste.
Ziet er netjes uit ^^GeeMoney schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:21:
Oh, en let niet op de lampen die erin zitten, die haal ik morgen ook nog even![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraag mij alleen af waarom je de plank niet groter hebt gemaakt , was je dat vierkante dekseltje ook kwijt geweest.
( je gaat de schroeven niet plamuren toch ? mocht je er ooit bij moeten
De vrouw wilde hem “minimaal”Truffeltje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:45:
[...]
Ziet er netjes uit ^^
Vraag mij alleen af waarom je de plank niet groter hebt gemaakt , was je dat vierkante dekseltje ook kwijt geweest.
( je gaat de schroeven niet plamuren toch ? mocht je er ooit bij moeten)
Om de doos af te dekken moest hij ruim 18cm breder worden, vanuit de kamer is hij nu bijna niet meer te zien totdat je heel dichtbij komt en naar boven kijkt uiteraard.
Ik plamuur ze wel degelijk af, ik heb 2 reserve planken en schrijf de maten op en maak een foto.
Als ik er ooit bij moet dan is het omdat er andere lampen komen, dat duurt voorlopig weer even
NetjesGeeMoney schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:21:
Oh, en let niet op de lampen die erin zitten, die haal ik morgen ook nog even![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Met een magneetje heb je ze zo weer teruggevonden.Truffeltje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:45:
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Geef jij een betonnen paal in je woonkamer elke dag water?elektriekert schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:26:
[...]
Het zou nog vervelender zijn wanneer je net op de wapening zit met betonrot als gevolg
Als je torx schroeven gebruikt dan is mijn ervaring dat dat geplamuurde spul niet zo veel hinder geeft mocht je het er ooit weer af willen halen. In één van onze buitendeuren komt nieuw glas en de huidige glaslatten waren vastgeschroefd met torx en vervolgens dichtgeplamuurd. Ik had een ochtend gereserveerd om die panlatten zonder al te veel schade alvast voor 90% los te krijgen om de glaszetter te helpen.Truffeltje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:45:
[...]
Ziet er netjes uit ^^
Ik heb met een hamer en een kleine platte schroevendraaier een beetje in de schroeven getikt, daarmee barstte een deel van het plamuursel. Daarna heb ik gewoon met kracht een torx bitje er in geduwd.
Zodoende zat ik na 15 minuten alweer aan de keukentafel te bedenken wat ik met de overige 3 uur en 3 kwartier zou gaan doen.
Als ie buiten staat niet, binnen 1x per 2 wekenFRANQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Geef jij een betonnen paal in je woonkamer elke dag water?
elektriekert schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:45:
[...]
Als ie buiten staat niet, binnen 1x per 2 weken
Dat het maar een grote paal mag worden
Stomme vraag wellicht maar ik ga een voorzet wand maken met 12 cm mineraal Wol. Het frame kan ik toch gewoon van balken van 44 × 69 maken? Die zijn dus ca 5 cm minder diep dan de isolatie . Ik dacht aan ze gewoon wat verder van de buitenmuur te plaatsen ipv een 44x94 balk te nemen . Scheelt weer geld en die van 94 is ook niet groot genoeg .
En maakt het uit of je ventilatie latten horizontaal of verticaal plaatst ? Mij leek horizontaal beter , want het frame komt al verticaal en dan druk je de isolatie steviger tegen ipv door het frame .
En maakt het uit of je ventilatie latten horizontaal of verticaal plaatst ? Mij leek horizontaal beter , want het frame komt al verticaal en dan druk je de isolatie steviger tegen ipv door het frame .
[ Voor 22% gewijzigd door Waypoint op 15-01-2025 17:38 ]
De vraag is wat je exact van de trap wil schilderen. Ik ben er ook mee bezig, maar heb van Den Braven/Zwaluw de 2PS Hybriseal. Is veel elastischer dan acrylaatkit en prima overschilderbaar. Die ga ik dus met name gebruiken bij de overgangen tussen trapwand en muur.JT schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:47:
Verder zie je volgens mij dat vaak de naden van liggende overzettreden met een siliconen in kleur worden gedaan. De aansluiting van de wangen en stootborden (afhankelijk of dat een andere of dezelfde kleur is) wordt door de ene ook in siliconen uitgevoerd. En door de ander met acrylaat/hybriseal.
Is denk ik ook een kwestie of je vaak de kleur van je trap wil veranderen. Zo ja, acrylaat of hybride. Zo nee, siliconen. Want als je over een jaartje of tig de kleur echt aan wil pakken, kan je ook de siliconen verwijderen, zoals in een badkamer ook moet. En dan even nieuw kleurtje kiezen.
Dat is juist het punt, ik hoef niks te schilderen dus de kit liever ook nietdjjvb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:00:
[...]
De vraag is wat je exact van de trap wil schilderen. Ik ben er ook mee bezig, maar heb van Den Braven/Zwaluw de 2PS Hybriseal. Is veel elastischer dan acrylaatkit en prima overschilderbaar. Die ga ik dus met name gebruiken bij de overgangen tussen trapwand en muur.
Ecodan warmtepomp
Ik zou denk ik met een stapel blokken van die 44x69 werken. Die kun je dan 'plat' op de muur zetten met spijkerpluggen, en dan daar de 44x69 weer op schroeven. Kom je nog minder dan een centimeter tekort.Waypoint schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:36:
Stomme vraag wellicht maar ik ga een voorzet wand maken met 12 cm mineraal Wol. Het frame kan ik toch gewoon van balken van 44 × 69 maken? Die zijn dus ca 5 cm minder diep dan de isolatie . Ik dacht aan ze gewoon wat verder van de buitenmuur te plaatsen ipv een 44x94 balk te nemen . Scheelt weer geld en die van 94 is ook niet groot genoeg .
Ik ben mijn toilet aan het renoveren. Het 'nieuwe' toilet wordt iets groter (zo'n 10 cm aan alle kanten) maar daar ligt nog geen tegel. De huidige tegel gaat er uit en dan houd ik een mix van OSB/multiplex/oude lijm/stenen over. Ik zoek nu een alleskunner om daar een eenvoudige ondervloer in te leggen die hecht aan alles.
Kent iemand toevallig een handig middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Ik ga er daarna overheen tegelen.
Een willekeurige reparatiemortel of ardex R4 rapid snelpleister? Snelbeton? Zandcement?
Wat ik ook kan doen: de 'gaten' opvullen met stroken multiplex 22mm die ik nog heb liggen, die primen (die heb ik ook nog liggen) en daar direct overheen tegelen. Jaja dat moet met ontkoppelingsmat maar voor deze oppervlakte durf ik het misschien wel zo aan.
Kent iemand toevallig een handig middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Ik ga er daarna overheen tegelen.
Een willekeurige reparatiemortel of ardex R4 rapid snelpleister? Snelbeton? Zandcement?
Wat ik ook kan doen: de 'gaten' opvullen met stroken multiplex 22mm die ik nog heb liggen, die primen (die heb ik ook nog liggen) en daar direct overheen tegelen. Jaja dat moet met ontkoppelingsmat maar voor deze oppervlakte durf ik het misschien wel zo aan.
Twee keer CLS 38x58 en je zit op 11,6 cmWaypoint schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:36:
[ Voor 31% gewijzigd door Bobmeister op 15-01-2025 19:49 ]
Ik bedoelde eigenlijk ook kitten. Welk deel van de trap nog moest. En de vraag was niet alleen voor nu. Ook voor over een tijd. Of je verwacht dat je op relatief korte termijn er weer een ander kleurtje op moet. Dan kan je al die siliconen misschien weer weg moeten zitten krabben. Wil je ook niet elke 3 jaar doen.JT schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:13:
[...]
Dat is juist het punt, ik hoef niks te schilderen dus de kit liever ook niet
Maar als je niet wil schilderen: siliconenkit op kleur. Ottoseal 110 heeft veel verschillende kleuren bijvoorbeeld.
Of een beglazingskit, maar als je siliconen al een uitdaging vind is beglazingskit nog lastiger aanbrengen.
Iemand tips over het afdichten van onderstaande situatie? Je ziet de onderkant van het kozijn van onze dakkapel met daarvoor de dakconstructie. Als het flink waait merk ik dat het tocht. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik zie dat er boven de groene folie purschuim is gebruikt. Blijkbaar niet volledig dicht want daar komt de tocht vandaan heb ik het idee. Is het simpelweg een bus pur kopen en dichtspuiten of kan ik beter naar andere opties kijken?
Voor de volledigheid: Er komt een vensterbank overheen. Maar ik wil uiteraard een koudebrug en tocht zien te voorkomen. Iemand goede suggesties?
:strip_exif()/f/image/bUPcWL00HODWoSQhpihlIj8T.jpg?f=fotoalbum_medium)
Klik het plaatje voor de grote afbeelding.
Voor de volledigheid: Er komt een vensterbank overheen. Maar ik wil uiteraard een koudebrug en tocht zien te voorkomen. Iemand goede suggesties?
:strip_exif()/f/image/bUPcWL00HODWoSQhpihlIj8T.jpg?f=fotoalbum_medium)
@MAZZA zoiets? https://www.kitcentrum.nl...rol-150mm-x-10mtr-p:3391/ Je kunt zoiets gebruiken om aan beide zijdes het hout te verbinden/af te dichten. Risico blijft wel dat het daarna gewoon door het gips eronder gaat tochten. maar dat soort slordigheid in de bouw is heel moeilijk op te lossen.
Die snap ik maar is het ook nodig ?Bobmeister schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:45:
[...]
Twee keer CLS 38x58 en je zit op 11,6 cm
2x cls is ook de prijs x2 en tijd…
Is mijn gedachte niet gangbaar ? Of wordt de wand altijd opgedikt
Zowel de overzettreden als de stootborden zijn al afgewerkt. Dus ik hoop heel lang niks te hoeven afwerkendjjvb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk ook kitten. Welk deel van de trap nog moest. En de vraag was niet alleen voor nu. Ook voor over een tijd. Of je verwacht dat je op relatief korte termijn er weer een ander kleurtje op moet. Dan kan je al die siliconen misschien weer weg moeten zitten krabben. Wil je ook niet elke 3 jaar doen.
Maar als je niet wil schilderen: siliconenkit op kleur. Ottoseal 110 heeft veel verschillende kleuren bijvoorbeeld.
Of een beglazingskit, maar als je siliconen al een uitdaging vind is beglazingskit nog lastiger aanbrengen.
Ecodan warmtepomp
Dit is maar net iets duurder dan een 5x7: https://www.houtmarkt.nl/...t-geschaafd-38x120mm-sls/Waypoint schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Die snap ik maar is het ook nodig ?
aan de buitenkant zoeken waar het niet aansluit en dat afdichten.MAZZA schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:23:
Iemand tips over het afdichten van onderstaande situatie? Je ziet de onderkant van het kozijn van onze dakkapel met daarvoor de dakconstructie. Als het flink waait merk ik dat het tocht. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik zie dat er boven de groene folie purschuim is gebruikt. Blijkbaar niet volledig dicht want daar komt de tocht vandaan heb ik het idee. Is het simpelweg een bus pur kopen en dichtspuiten of kan ik beter naar andere opties kijken?
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
dat lijkt me met een reeds geplaatste dakkapel vrij moeilijk, maar is natuurlijk wel een betere oplossing.No Hands schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:41:
[...]
aan de buitenkant zoeken waar het niet aansluit en dat afdichten.
Dat hangt van de hoogte van het dak en de lengte van je ladder af.Fr33z schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:46:
[...]
dat lijkt me met een reeds geplaatste dakkapel vrij moeilijk, maar is natuurlijk wel een betere oplossing.
Regelmatig komt hier in het topic voorbij dat je niet over siliconen kit heen kan verven. Als ik ga verven gebruik ik standaard deze druppels. Hierdoor krijg je geen siliconen besmetting meer in je verf maar je kan ook gewoon netjes een strakke lijn verven als iets aansluit op een siliconen kitlaag.
Als de voorzetwand aan de vloer en het plafond vast komt, en de balken niet hoeven aan te sluiten op de muur, dan kan dat prima. Als je de voorzetwand genoeg stevigheid geeft op een andere manier, dan hoeft ie niet aan de muur vast.Waypoint schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:36:
Ga je nog plaatmateriaal op de CLS’en monteren? Zo ja, dan zou dat voldoende stevigheid geven, en dat zal de CLS’en ook weer recht trekken.
Je gipsplaten direct op de CLS’en van vloer tot plafond monteren zou ik niet doen. CLS’en zijn zelden recht en werkt behoorlijk.
Ik vermoed dat deze reactie ook uitging van de noodzaak om het tegen de muur aan te moeten monteren.
Wil je wel je gipsplaten direct op de CLS’en plaatsen, zou ik wel de 2x 58 pakken, zodat je de stevigheid van de muur kunt gebruiken, ook om de CLS’en te rechten.
Ik gebruik zelf altijd plaatmateriaal tussen de CLS’en en gips.
Zo onze badkamer is ook eindelijk klaar
:strip_exif()/f/image/uWjqmkq5Unz6v5Vj0xQfFyGg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ycGqTu0lvUm9nSyZLOhwpYps.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9uBvIjAYLjxtJ111uTe8jHEI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O7XMNBS8e11GlC7Akjiqtgoc.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn er uiterste tevreden over.
De kranen en alles heeft super veel gekost. Maar dan heb j ook wat.
Alles maar ook alles is van Hansgrohe merk.
:strip_exif()/f/image/uWjqmkq5Unz6v5Vj0xQfFyGg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ycGqTu0lvUm9nSyZLOhwpYps.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9uBvIjAYLjxtJ111uTe8jHEI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O7XMNBS8e11GlC7Akjiqtgoc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door theduke1989 op 17-01-2025 15:15 ]
ziet er prachtig uit. maar waar is je mechanische ventilatie? of douche je altijd met het raam open?theduke1989 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:04:
Zo onze badkamer is ook eindelijk klasr[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Klopt, een raam open is voldoende, ik had wel van te voren een gat geboord en een kabel getrokken. maat uiteindelijk toch maar dicht gemaakt.pc_freak1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:07:
[...]
ziet er prachtig uit. maar waar is je mechanische ventilatie? of douche je altijd met het raam open?
[ Voor 33% gewijzigd door theduke1989 op 17-01-2025 15:11 ]
Heel mooi, maar 1 ding vind ik spijtig.theduke1989 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:04:
Zo onze badkamer is ook eindelijk klasr[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kraanwerk in de douche is mooi in de muur ingebouwd, en toch heb je die kraant onder de sproeier gezet.
Dus als je de douche start krijg je direct een spuit koud water over je armen of lijf.
Als je dat links kort bij de ingang van de douche had gezet was dat nog beter doordacht. Voor jou te laat, maar het kan maar eens iemand helpen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
En als je de temperatuur wilt veranderen moet je uit de lekkere warme straal vandaan. Mijn inbouwdeel komt daardoor waarschijnlijk ook recht onder de douche. Heb dan wel een zij-inloop douche waardoor je minder snel nat wordt.Tommie12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Heel mooi, maar 1 ding vind ik spijtig.
Je kraanwerk in de douche is mooi in de muur ingebouwd, en toch heb je die kraant onder de sproeier gezet.
Dus als je de douche start krijg je direct een spuit koud water over je armen of lijf.
Als je dat links kort bij de ingang van de douche had gezet was dat nog beter doordacht. Voor jou te laat, maar het kan maar eens iemand helpen.
Ziet er heel mooi uit.theduke1989 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar uiteraard de hamvraag voor dit topic: zelf gedaan of laten doen?
Je leert er je sleight of hand mee trainen.Tommie12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Alles zelf, alleen de waterleidingen, vloerverwarming etc zijn door een bedrijf gedaan.DasNieNix schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Ziet er heel mooi uit.
Maar uiteraard de hamvraag voor dit topic: zelf gedaan of laten doen?
Stroom heb ik zelf gedaan wat er allemaal in zit, samen met iemand die nu met pensioen is.
de hansgrohe box was daar geplaatst omdat de loodgieter de box daar heeft geplaatst, heb daar eigenlijk niet over nagedacht.Tommie12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Erg mooi geworden!theduke1989 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over smaak valt niet te twisten, zo ook bepaalde keuzes zoals de vloertegels die voor en deel erg glad lijken, geen mechanische ventilatie enz maar belangrijkste is dat je er zelf content mee bent en dit is natuurlijk een heel stuk beter dan de gemiddelde badkamer zo
Ergens heb ik ook wel zoiets van ja, het is smaakgevoelig maar uiteindelijk is het jouw badkamer en niet die van een ander.
Ik heb zelf m'n hele huis verbouwd, genoeg opbouwende kritiek en complimenten gekregen maar ook opmerkingen in de categorie "dat is toch lelijk?" dus ach, je kunt er uiteindelijk niks mee.
Adjust non olet, plerumque...
over de gladheid is het wel OK, daarvoor zie je andere tegels met structuur.1nsane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Erg mooi geworden!
Over smaak valt niet te twisten, zo ook bepaalde keuzes zoals de vloertegels die voor en deel erg glad lijken, geen mechanische ventilatie enz maar belangrijkste is dat je er zelf content mee bent en dit is natuurlijk een heel stuk beter dan de gemiddelde badkamer zo![]()
Ergens heb ik ook wel zoiets van ja, het is smaakgevoelig maar uiteindelijk is het jouw badkamer en niet die van een ander.
Ik heb zelf m'n hele huis verbouwd, genoeg opbouwende kritiek en complimenten gekregen maar ook opmerkingen in de categorie "dat is toch lelijk?" dus ach, je kunt er uiteindelijk niks mee.
Klopt dit was ook tevens de smaak van vrouw des huizes, dus ja moet je tevreden houden.
zij wou de tegels met deze combinatie kleur, is wel per direct paar honderd euro duurder.
ventilatie had ik zoals in de foto te zien, maar toch maar dicht gemaakt omdat je een grote raam jhebt wat sneller zijn werk doet.
Ik heb er een houten plaat overheen gezet, en rondom afgepurt.. hierna voelde ik geen tocht meer.MAZZA schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:23:
[Afbeelding]
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Wat is je plan precies? Monteer je de CLS'en niet vast in de muur?Waypoint schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Die snap ik maar is het ook nodig ?
Ik heb een lastig probleem. Onze kraan (Eisinger) is stuk en moet ik vervangen. De ruimte tussen de spoelbak en de achterwand is nogal krap en ik heb überhaupt geen idee hoe ik dit loskrijg. Op de foto zie je een inbusschroef in een messing ring. Het andere schroefgat zat ook een schroef in en buiten beeld achter de aanvoerslang zat er ook eentje. De messing ring moet neem ik aan los maar daar is geen beweging in te krijgen, met name omdat er geen waterpomptang tussen past. De schroef die er nog in zit los maar had ik er weer ingedraaid om wat grip te krijgen. Is hier een speciaal stuk gereedschap voor dat ik niet heb?
This too shall pass
Kun je nu de kraan niet draaien??
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@Sharky; Zit er geen (verborgen) inbus opening aan de achterzijde (bij de hendel) van de kraan? Anders is het inderdaad gewoon een kwestie van die drie schroeven los draaien en er (met een griptang) een ruk aangeven. Of losdraaien en van bovenaf er eens flink aan trekken of er van onder eens met een hamer tegen aanslaan.
Is het misschien zo dat de messing ring eerst handvast tegen het aanrecht wordt gedraaid, en daarna de imbus schroeven als borging?
Jawel, dat is onderdeel van de werking. De messing ring draait niet mee dan.Cyberpope schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:43:
Kun je nu de kraan niet draaien??
Er is 0 ruimte rond de ring. Griptangen of hamers zijn uitgesloten. Er is geen verborgen inbus helaas.Bobmeister schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:44:
@Sharky; Zit er geen (verborgen) inbus opening aan de achterzijde (bij de hendel) van de kraan? Anders is het inderdaad gewoon een kwestie van die drie schroeven los draaien en er (met een griptang) een ruk aangeven. Of losdraaien en van bovenaf er eens flink aan trekken of er van onder eens met een hamer tegen aanslaan.
Ik vermoed van wel. De ring is met m'n vingertoppen geen beweging in te krijgen. Anders gereedschap krijg ik er niet in de buurt. Ik heb het geprobeerd met een hefboom van 2 lange schroevendraaiers maar dat levert niets op._ferry_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:45:
Is het misschien zo dat de messing ring eerst handvast tegen het aanrecht wordt gedraaid, en daarna de imbus schroeven als borging?
edit:
Misschien werkt dit wel: https://www.gamma.nl/asso...leutel-10-35-mm/p/B401293
[ Voor 15% gewijzigd door Sharky op 17-01-2025 19:50 ]
This too shall pass
Ervaringen daarmee zijn hier wel wisselend. Pas twee kozijnen de kitnaad van de glaszetter uitgesneden, de verf kwam ook incl druppels na twee jaar los.jichem schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:15:
Regelmatig komt hier in het topic voorbij dat je niet over siliconen kit heen kan verven. Als ik ga verven gebruik ik standaard deze druppels. Hierdoor krijg je geen siliconen besmetting meer in je verf maar je kan ook gewoon netjes een strakke lijn verven als iets aansluit op een siliconen kitlaag.
Vraagje aan @Boudewijn en de overige houtbewerkers.
Ik wil een tafel maken van gebruikt (eiken) hout. Ik ronsel af en toe eens een salontafel van marktplaats voor weinig, en had nu bedacht dat ik daar een 'lapjes' tafel van ga maken.
Uiteindelijke afmetingen zo rond de 2,8 meter bij 0,9 meter. Randen wellicht naar het ovale toe lopen en de rand zelf verjongd zodat er een facet rand ontstaat.
Tot zover het idee wat helder is.
Nu heb ik van het salontafel hout allemaal verschillende breedtes en diktes. Maar uiteindelijk ga ik voor een blad dikte van zo'n 3.8/3.5 cm.
Ik heb goed gereedschap tot mijn beschikking, in de openbare werkplaats waar ik vaak naar toe ga staan:
Een ALTENDORF F45 formaatzaag
Een Martin T25 freesbank
Een SCM Nova f410 schaafbank
En een SCM Nova s630 vandiktebank.
De max breedte om grote stukken te schaven is dus gebonden aan zo'n 60 cm breed.
Nu had ik het volgende bedacht qua werkwijze:
Het hout in lange stroken zagen zodat ik uiteindelijk de afmetingen van het werkblad bereik.
Dan schaven tot 4.2/4.0 cm en uiteindelijk 2 helften maken/verlijmen van 280 cm bij 45. Dat schaven op de uiteindelijke dikte en dan uiteindelijk de 2 helften aan elkaar maken.
Dan pas op de kopse kanten haaks afzagen en dan beginnen aan de facetrand.
Maar ik heb ook de mogelijkheid de facetrand zeker voor de lange kant al eerder te maken, door beide helften al voor dat ze samen worden gevoegd te frezen.
Ik ben op zoek naar bevestiging dat mijn aanpak of volgordelijkheid correct is, of dat ik het anders zou moeten aanpakken.
Eindafwerking wordt Rubio monocoat Charcoal.
Ik wil een tafel maken van gebruikt (eiken) hout. Ik ronsel af en toe eens een salontafel van marktplaats voor weinig, en had nu bedacht dat ik daar een 'lapjes' tafel van ga maken.
Uiteindelijke afmetingen zo rond de 2,8 meter bij 0,9 meter. Randen wellicht naar het ovale toe lopen en de rand zelf verjongd zodat er een facet rand ontstaat.
Tot zover het idee wat helder is.
Nu heb ik van het salontafel hout allemaal verschillende breedtes en diktes. Maar uiteindelijk ga ik voor een blad dikte van zo'n 3.8/3.5 cm.
Ik heb goed gereedschap tot mijn beschikking, in de openbare werkplaats waar ik vaak naar toe ga staan:
Een ALTENDORF F45 formaatzaag
Een Martin T25 freesbank
Een SCM Nova f410 schaafbank
En een SCM Nova s630 vandiktebank.
De max breedte om grote stukken te schaven is dus gebonden aan zo'n 60 cm breed.
Nu had ik het volgende bedacht qua werkwijze:
Het hout in lange stroken zagen zodat ik uiteindelijk de afmetingen van het werkblad bereik.
Dan schaven tot 4.2/4.0 cm en uiteindelijk 2 helften maken/verlijmen van 280 cm bij 45. Dat schaven op de uiteindelijke dikte en dan uiteindelijk de 2 helften aan elkaar maken.
Dan pas op de kopse kanten haaks afzagen en dan beginnen aan de facetrand.
Maar ik heb ook de mogelijkheid de facetrand zeker voor de lange kant al eerder te maken, door beide helften al voor dat ze samen worden gevoegd te frezen.
Ik ben op zoek naar bevestiging dat mijn aanpak of volgordelijkheid correct is, of dat ik het anders zou moeten aanpakken.
Eindafwerking wordt Rubio monocoat Charcoal.
Lijkt me prima, als je die twee helften strak kunt verlijmen. Daar zou je evt een domino/deuvel/koekje in kunnen zetten om de boel uit te lijnen.
Het kan nooit kwaad dan nog even met een voorloper of reischaaf de boel even helemaal glad te trekken als je hem niet 100% strak krijgt gelijmd.
Kopse kanten en randen strak trekken zou ik idd doen als je tafel helemaal vlak is.
Succes, deel je wel je voortgang? Altijd leuk!
Het kan nooit kwaad dan nog even met een voorloper of reischaaf de boel even helemaal glad te trekken als je hem niet 100% strak krijgt gelijmd.
Kopse kanten en randen strak trekken zou ik idd doen als je tafel helemaal vlak is.
Succes, deel je wel je voortgang? Altijd leuk!
@Boudewijn bedankt voor de snelle reactie. Ik zal het zeker documenteren. Wordt iets voor maart/april maar loop er al geruime tijd mee rond in mijn hoofd. Eerst komende week opnieuw papa worden en die roerige periode doorkomen dan kan ik daarna hiermee aan de slag.
De werkplaats beschikt over een hydraulische klem bank/station dus dat moet goed komen. Koekjes gaan er sowieso tussen. Ik twijfel nog tussen festool domino, zelf iets maken, of toch de lamellenfrees van makita ter hand te nemen. Ik heb dat ding zelf, maar de tolerantie is nog best groot.
De werkplaats beschikt over een hydraulische klem bank/station dus dat moet goed komen. Koekjes gaan er sowieso tussen. Ik twijfel nog tussen festool domino, zelf iets maken, of toch de lamellenfrees van makita ter hand te nemen. Ik heb dat ding zelf, maar de tolerantie is nog best groot.
Dan toch eens kijken of van jouw kraan de installatiehandleiding beschikbaar isSharky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:39:
Ik heb een lastig probleem. Onze kraan (Eisinger) is stuk en moet ik vervangen. De ruimte tussen de spoelbak en de achterwand is nogal krap en ik heb überhaupt geen idee hoe ik dit loskrijg. Op de foto zie je een inbusschroef in een messing ring. Het andere schroefgat zat ook een schroef in en buiten beeld achter de aanvoerslang zat er ook eentje. De messing ring moet neem ik aan los maar daar is geen beweging in te krijgen, met name omdat er geen waterpomptang tussen past. De schroef die er nog in zit los maar had ik er weer ingedraaid om wat grip te krijgen. Is hier een speciaal stuk gereedschap voor dat ik niet heb?
https://www.franke.com/nl...oducten/keukenkranen.html. Als je weet hoe die gemonteerd is moet die ook weer los kunnen.
Als je met je hand bij de schroeven/bouten kunt komen, draai er 2 zo in dat ze niet je blad raken.Sharky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:39:
[Afbeelding]
Dan kan je met je duim en wijsvinger kracht zetten. (wel even werkhandschoenen aan om snijwonden te voorkomen.)
In principe moet zo'n ring handvast naar boven gedraaid worden en met die drie schroeven op spanning/vast zetten zodat de kraan niet beweegt. Dus ik denk dat die ring een beetje water gehad heeft en wat kalk is achtergebleven dat nu het vastzet.
Misschien dat inderdaad die kraantang je kan helpen om voldoende kracht te zetten om de kalk los te breken.
Als je een beetje kan knutselen kan je ook een stuk 40mm pvc pijp nemen. Of zo.
En dan iets maken dat met drie pinnen in die schroefgaten valt zodat je kracht kan zetten op de pijp die dan de ring los drukt.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 17-01-2025 21:38 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Als je het echt strak wil doen zou ik zelf wel uitlijjnen , maar ik heb geen klembank en merk dat ik als ik het niet help uitlijnen de boel altijd nog wil gaan zwemmen.loewie1984 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:16:
@Boudewijn bedankt voor de snelle reactie. Ik zal het zeker documenteren. Wordt iets voor maart/april maar loop er al geruime tijd mee rond in mijn hoofd. Eerst komende week opnieuw papa worden en die roerige periode doorkomen dan kan ik daarna hiermee aan de slag.
offtopic:
Ik heb geen vandiktebank en een heel beperkte vlakbank dus alles netjes even diks en perfect haaks krijgen is voor mij niet triviaal. Ik ben nu bezig aan een snijplank die niet uitgelijnd is met domino's en die schaaf ik straks netjes vlak.
Ik heb geen vandiktebank en een heel beperkte vlakbank dus alles netjes even diks en perfect haaks krijgen is voor mij niet triviaal. Ik ben nu bezig aan een snijplank die niet uitgelijnd is met domino's en die schaaf ik straks netjes vlak.
Het is allemaal niet constructief dus een precies steuntje is goed genoeg, of dat nou Domino, Lamello-koekjes-apparaat, Makita-koekjes-apparaat of Deuvel is, lijkt mij. Zolang je ze maar netjes allemaal evenhoog kunt zetten is het allemaal wel prima. Ik zou Domino pakken, domweg omdat ik enerzijds die andere apparaten niet heb en ik geen meerwaarde zie van met de hand een deuvel uitmeten en uitboren.
Anderzijds vind ik bij een domino en bij een koekje wel fijn dat je in 1 richting wat speling kunt creeeren zonder de hoogterichting minder precies te maken (itt een deuvel). Als je hier in de buurt zit wil ik best ff een domino-gaatje voor je komen frezen hoor. No worries.
Oh ennuh: gefeliciteerd alvast!
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 17-01-2025 21:49 ]
Allen bedankt voor het meedenken over de kraan. Hij was sowieso al stuk dus na wat overtuiging met een ijzerzaag en een waterpomptang in combinatie met percusieve manipulatie is hij los gekomen en zit de nieuwe kraan erin.
This too shall pass
Mooi geformuleerd!Sharky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:53:
Allen bedankt voor het meedenken over de kraan. Hij was sowieso al stuk dus na wat overtuiging met een ijzerzaag en een waterpomptang in combinatie met percusieve manipulatie is hij los gekomen en zit de nieuwe kraan erin.
Dag Tweakers,
Enige tijd niet gemeld in dit topic. Ik zoek wat advies bij het opnieuw opbouwen van een verticale koof op de 1e verdieping. De koof zit een een slaapkamer en in de koof zitten leidingen naar de CV ketel (dus warm water en CV). het bolgende is mis met de koof:
- Niet geisoleerd op geluid. Wanneer in de keuken warm water getapt wordt, hoor je het ruisen in de koof. Leiding klappert niet gelukkig
- Er zit een kneiter van een gat in het stucwerk op het plafond. Is nu gefixt met een prop aluminiumfolie.
De koof loopt niet door tot aan de vloer en het ziet er niet uit.
:strip_exif()/f/image/tnPWDQPweyLdXoknb3Pw4kl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AXVrD9ep98WQg19Gop7LPgCr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJP5aImG5PNtlnElTMiCZWml.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sj0iRRLSFkufI2a4AMCcUDej.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn idee is om de koof op dezelfde manier op te bouwen. Dat wil zeggen, rachels tegen de muren (verticaal) en daartegenaan nieuw houtwerk zetten. In de hoek waar het hout bijelkaar komt, aan de binnenkant een rachel maken om de platen tegen elkaar aan te schroeven.
Wat mij betreft wordt de koof een klein beetje groter dan ie nu is, waardoor het gat in het plafond uit het zicht is. Het gat blijft verder gewoon zitten. Ik wilde >11mm multiplex pakken zodat het geschilderd kan worden.
Voor geluidsisolatie wilde ik steelwol plakken en dit aan de binnenkant van het houtwerk vastmaken.
Ik ben er alleen nog niet zeker van of steenwol de beste oplossing is, misschien dat steenwol erg dik is waardoor de koof heel groot wordt.
Ik houd rekening met het feit dat deze slaapkamer in de komende 5-10 jaar verbouwd wordt tot badkamer. Dan ga ik sowieso opnieuw tegelen, stucen en wat niet meer. Dus tot die tijd wil ik het een beetje netjes hebben zodat mijn dochter hier kan slapen.
Iemand tips of andere ideeen?
Enige tijd niet gemeld in dit topic. Ik zoek wat advies bij het opnieuw opbouwen van een verticale koof op de 1e verdieping. De koof zit een een slaapkamer en in de koof zitten leidingen naar de CV ketel (dus warm water en CV). het bolgende is mis met de koof:
- Niet geisoleerd op geluid. Wanneer in de keuken warm water getapt wordt, hoor je het ruisen in de koof. Leiding klappert niet gelukkig
- Er zit een kneiter van een gat in het stucwerk op het plafond. Is nu gefixt met een prop aluminiumfolie.
:strip_exif()/f/image/tnPWDQPweyLdXoknb3Pw4kl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AXVrD9ep98WQg19Gop7LPgCr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJP5aImG5PNtlnElTMiCZWml.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sj0iRRLSFkufI2a4AMCcUDej.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn idee is om de koof op dezelfde manier op te bouwen. Dat wil zeggen, rachels tegen de muren (verticaal) en daartegenaan nieuw houtwerk zetten. In de hoek waar het hout bijelkaar komt, aan de binnenkant een rachel maken om de platen tegen elkaar aan te schroeven.
Wat mij betreft wordt de koof een klein beetje groter dan ie nu is, waardoor het gat in het plafond uit het zicht is. Het gat blijft verder gewoon zitten. Ik wilde >11mm multiplex pakken zodat het geschilderd kan worden.
Voor geluidsisolatie wilde ik steelwol plakken en dit aan de binnenkant van het houtwerk vastmaken.
Ik ben er alleen nog niet zeker van of steenwol de beste oplossing is, misschien dat steenwol erg dik is waardoor de koof heel groot wordt.
Ik houd rekening met het feit dat deze slaapkamer in de komende 5-10 jaar verbouwd wordt tot badkamer. Dan ga ik sowieso opnieuw tegelen, stucen en wat niet meer. Dus tot die tijd wil ik het een beetje netjes hebben zodat mijn dochter hier kan slapen.
@badkuip ik zou het doen zoals je het nu voorstelt. De steenwol zou ik er tussen proppen en los scheuren van de originele rol. Geeft wel een zooitje maar anders krijg je wel een hele dikke koof.
[ Voor 37% gewijzigd door Impossibl3 op 18-01-2025 14:59 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
@badkuip Ik heb ooit voor geluidsisolatie van een rioolstandleiding in een koof platen steenwol bij de Hornbach gehaald. Die hebben ze daar in een dikte van slechts 50mm, wat ideaal is in zo'n koof, en met een broodmes gemakkelijk op maat te maken.
Deze: https://www.hornbach.nl/p...5-1200x600x50-mm/6324162/
Deze: https://www.hornbach.nl/p...5-1200x600x50-mm/6324162/
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2025 15:29 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dunne steenwol platen bij de hornbach inderdaad en zeker niet proppen. 5cm steenwol is wat ik hier in de muren heb gedaan (oude jaren 70 hout+gips systeemwanden) en het werkt verbazingwekkend goed voor isoleren van geluid.
Ik heb ze hier niet aan het hout vastgemaakt. Je kan ze tot 2 platen verticaal stapelen zonder problemen en dan een plaat gips of hout tegenaan zetten. Zeker als ze een klein beetje kunnen klemmen aan weerskanten. Is makkelijker als je er ooit weer bij moet komen.
Ik heb ze hier niet aan het hout vastgemaakt. Je kan ze tot 2 platen verticaal stapelen zonder problemen en dan een plaat gips of hout tegenaan zetten. Zeker als ze een klein beetje kunnen klemmen aan weerskanten. Is makkelijker als je er ooit weer bij moet komen.
Je zet die kraan net voor de straal.MoosB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:25:
[...]
En als je de temperatuur wilt veranderen moet je uit de lekkere warme straal vandaan. Mijn inbouwdeel komt daardoor waarschijnlijk ook recht onder de douche. Heb dan wel een zij-inloop douche waardoor je minder snel nat wordt.
En mijn armen zijn langer dan 30cm, dus ik kan de temp aanpassen zonder een stap opzij te zetten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou ipv multiplex zou ik kiezen voor gipsplaat. 4AK werkt het makkelijkst. Heel dun stuknaaldje op de uitwendige hoek en dan hoef je alleen maar de hoek af te smeren. Gat in plafond zou ik gewoon dichtsmeren als je toch bezig bent. Scheelt weer wat ruimte.badkuip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:48:
Dag Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geeft een netter resultaat en kost je minder.
Ik heb een vraagje aan jullie. Hoe werk je pur oké af. Op zolder is de CV verwijderd dus waar het rookgaskanaal zat heb ik de pijp dicht gemaakt met pur. De pijp kan niet 123 vervangen worden omdat de ventilatie van de buiten pijp gebruikt maakt.
Ik wil het pur gedeelte uiteindelijk zwart schilderen zodat het blauwe niet meer opvalt maar ik heb nu nog die bekende lucht bubbels er in zitten die ik eerst moet vullen.
Graag jullie tips.
Ik wil het pur gedeelte uiteindelijk zwart schilderen zodat het blauwe niet meer opvalt maar ik heb nu nog die bekende lucht bubbels er in zitten die ik eerst moet vullen.
Graag jullie tips.
Koop een pvc dop die je eroverheen schuift?Impossibl3 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:19:
Ik heb een vraagje aan jullie. Hoe werk je pur oké af. Op zolder is de CV verwijderd dus waar het rookgaskanaal zat heb ik de pijp dicht gemaakt met pur. De pijp kan niet 123 vervangen worden omdat de ventilatie van de buiten pijp gebruikt maakt.
Graag jullie tips.
[Afbeelding]
Ik heb een nieuwe koof gemaakt met 44mm balken en 18mm MDF. Dat kun je ook eenvoudig combineren met 5cm steenwol platen.badkuip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:48:
Dag Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In mijn geval was geluid geen issue en heb ik scharnieren gebruikt zodat ik er eenvoudig bijkan als ik meer kabels of leidingen naar zolder wil leiden
Hmm dat is een idee. Wordt wel een flinke dop.No Hands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:37:
[...]
Koop een pvc dop die je eroverheen schuift?
Je hebt de maten niet genoemd, maar ik zie pvc eindkappen voor HWA of riool in een heel scala aan maten tot aan 630 bijvoorbeeld hier: https://www.depvcspeciali...c-eindkap-afsluitkap.htmlImpossibl3 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:01:
[...]
Hmm dat is een idee. Wordt wel een flinke dop.
Een nieuwe dakdoorvoer voor de ventilatie plaatsen en die oude verwijderen.Impossibl3 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:19:
Graag jullie tips.
[Afbeelding]
Als je deze laat zitten kans op condensatie en bijbehorende lekkage.
Please state the nature of the technical emergency
Ik ben aan het kijken naar het verven van m’n trappen in huis. Zijn 3 dichte trappen met tussenschotten die ook van hout zijn. Nu moet ik een keuze maken qua verf en kleur.
- Kleur: m’n muren zijn 9016 wit gestuct. Is 9010 of 9016 dan mooi voor de trap?
- Merk verf: Je hebt Sigma, Wijzonol en Veveo. Welke is het beste?
- Type verf: zijdeglans of mat?
Daarnaast benieuwd of jullie gevoel hebben bij een prijs als ik dit zou laten uitbesteden. Zie offertes van 3500 tot 7300 euro voorbij komen. Benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.
- Kleur: m’n muren zijn 9016 wit gestuct. Is 9010 of 9016 dan mooi voor de trap?
Daarnaast benieuwd of jullie gevoel hebben bij een prijs als ik dit zou laten uitbesteden. Zie offertes van 3500 tot 7300 euro voorbij komen. Benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.
Ja ik weet dat dat moet. Maar ik doe dat liever in de zomer dan nu. Dus ik zoek even een tijdelijke oplossing.edsandje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:48:
[...]
Een nieuwe dakdoorvoer voor de ventilatie plaatsen en die oude verwijderen.
Als je deze laat zitten kans op condensatie en bijbehorende lekkage.
Wij hebben 9010 op de muren en 9016 op de trappen. Dat ziet er wel mooi uit. Ik zou dus voor het contrast gaan. De trappen zijn bij ons geschilderd in zijdeglans met Sigma (het hele huis overigens). Kwa prijs geen idee. Ik schilder zelf en denk altijd als ik klaar ben. Had ik het maar uitbesteed 😅.Ferra schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:03:
Ik ben aan het kijken naar het verven van m’n trappen in huis. Zijn 3 dichte trappen met tussenschotten die ook van hout zijn. Nu moet ik een keuze maken qua verf en kleur.
Weet je heel zeker dat je je trappen wil schilderen? Of heb je voor de loopvlakken nog iets van een loper of 'maantjes'.Ferra schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:03:
De reden dat ik dat vraag is dat ik bij iedereen die zijn trappen geschilderd heeft zie dat het loopvlak er niet meer uit ziet na enige tijd. Hopelijk volgen hier nu foto's van mede Tweakers waar het al een eeuwigheid mooi blijft, maar voor mij is het de reden om toch maar met overzettreden te gaan werken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Geen foto's maar Sigma gebruikt en is al 10 jaar prima. Je ziet de 10 jaar wel terug maar vooral in beschadiging van een keer een kast of iets anders, loopvlak is nog prima.PaT schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Weet je heel zeker dat je je trappen wil schilderen? Of heb je voor de loopvlakken nog iets van een loper of 'maantjes'.
De reden dat ik dat vraag is dat ik bij iedereen die zijn trappen geschilderd heeft zie dat het loopvlak er niet meer uit ziet na enige tijd. Hopelijk volgen hier nu foto's van mede Tweakers waar het al een eeuwigheid mooi blijft, maar voor mij is het de reden om toch maar met overzettreden te gaan werken.
Hier ook de trap naar de 2e verdieping laten schilderen en het loopvlak blijft goed. De trap naar mijn man cave is voorzien van tapijt en daar zie je wel dat het loopvlak doffer wordt na een paar jaar. Moet zeggen dat we ook niet de allerbeste (duurste ) kwaliteit tapijt hebben uitgezocht voor de kelder + trap.PaT schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Weet je heel zeker dat je je trappen wil schilderen? Of heb je voor de loopvlakken nog iets van een loper of 'maantjes'.
Enig nadeel van schilderen vind ik dat de treden glad zijn .
Overigens is de trap ook in de grondverf gezet.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2025 09:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Daar is toch die Sigma trappenlak voor? Die is iets ruw.Sport_Life schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Overigens is de trap ook in de grondverf gezet.
En hoe is die trap verder gebruikt? Altijd braaf de schoenen uit gedaan neem ik aan?Beekforel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Geen foto's maar Sigma gebruikt en is al 10 jaar prima. Je ziet de 10 jaar wel terug maar vooral in beschadiging van een keer een kast of iets anders, loopvlak is nog prima.
Over het algemeen wel maar zeker niet altijd.PaT schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:02:
[...]
En hoe is die trap verder gebruikt? Altijd braaf de schoenen uit gedaan neem ik aan?
Trap hier na ca. 5 jaar duidelijk slijtage. Beschilderd met Sigma traplak. Wel regelmatig met schoenen en ook heel intensief omdat het een bovenwoning betreft. De trap naar de bovenverdieping ziet er beter uit want wordt veel minder belopen. Kan me voorstellen dat het bij een reguliere woning prima kan.
Even opschuren en nieuw laagje is ook de moeite niet.
Die is niet gebruikt vziw.PaT schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Daar is toch die Sigma trappenlak voor? Die is iets ruw.
Maar met sokken is het een glad geheel, daar kun je weinig tegen doen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Steenwol werkt prima, metisse heb ik gebruikt om een leiding in te pakken, en werkt misschien nog wel beter. Maar het is lastiger te verkrijgen en wat duurder. Voordeel is wel dat je het met touw goed ergens omheen kunt binden.badkuip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:48:
Dag Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder altijd handig om er alvast een loze leiding doorheen te leggen. Dan hoeft ie niet open als er een netwerk kabel oid in moet. En ik zou eerder 18mm hout pakken omdat dat ook nog helpt bij de demping. Afhankelijk van de gewenste afwerking en of het nog schadevrij open moet kun je kiezen voor schroeven die je al dan niet plamuurt, of van die kliksysteem waarmee de plaat onzichtbaar vastklikt. Maar dat is gauw een hoop gedoe, langs de wand kun je prima een paar schroefjes doen die aardig uit het zicht zitten.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/