Vanuit onze nieuwbouw woning vinden we 1 ding net even een beetje jammer.
De centraaldozen boven ons kookeiland zijn niet in lijn met het midden van het eiland.
Nu heb ik daar altijd als work-around zo'n kabelgootje voor gebruikt en een gaatje gemaakt in de afdekplaat maar dit ziet er eigenlijk niet uit en, mijn vrouw wil andere lampen:
Nu bedacht ik mij het volgende, ik maak een plaat welke met een zijde iets oversteekt over de centraaldoos zodat ik ruimte heb om een kabel door te voeren zonder dat dit zichtbaar is.
In de plaat hout maak ik vervolgens een sleuf en hierin begeleid ik de kabel richting de plekken van de nieuwe lamp(en).
Dit maak ik vervolgens vast op het plafond.
De nieuwe lampen voer ik de kabel van door, door een iets grotere plaat (overstek van rondom 1cm tov de plaat aan het plafond), ik maak de lampen vast met haken en trek beveiliging en vervolgens schroef ik de grotere plaat over de kleinere heen en lak ik hem af.
Dus dit idee:
Hier zie je dat ze ook tegen de centraaldoos aangebouwd hebben:
Dit zouden dan de platen zijn die ik wilde maken en kijkend vanaf de 1ste verdieping naar beneden komt dus eerst de rechterplaat erop en daarbovenop de linkerplaat:
:strip_exif()/f/image/0nKNl1R6QIFH1rQcPGjZqYky.png?f=user_large)
Blauw is de centraaldoos, oranje is de sleuf voor de bekabeling.
De platen zijn MDF, de plaat met de sleuf voer ik uit in 9mm en de plaat met overstek in 18mm.
Rondom houd ik dan 1cm "overstek" aan.
De centraaldoos en de sleuf komen zo om de plaat uiteindelijk mooi gecentreerd boven de bar te krijgen. De centraaldoos zit dus teveel richting het kookgedeelte en dus uit het midden.
[
Voor 8% gewijzigd door
GeeMoney op 02-01-2025 10:42
]