[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 428 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:23

marapuru

db.

pman63 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:10:
dat word dan een dubbele deur anders, lever je wel erg veel ruimte in om te douchen, aan de andere kant lever je dan ook weer ruimte in in de rest van de badkamer. Vergeet niet dat die deur ook schoongemaakt moet worden, anders is het heel snel een witte beslagen bende. Dus is het het meerwerk je dat waard?
Goed punt van die dubbele deur, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dan ontstaat er een soort vierkant ipv een diamant vorm (van bovenaf bekeken).

Maar kwa montage. Is dat op zo’n muurtje te doen? Of is er extra support nodig van bovenaf of juist een steviger want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
mountaink schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:20:
Ik ben op zoek naar een soort meubelbeslag maar geen idee waar ik op moet zoeken. Ik wil alleen het 'pin' gedeelte van een steun/pivotscharnier, zodat deze verdekt als draaimechanisme werkt. Iemand enige idee hoe dat heet? Kan ook een kleinere versie, maar in ieder geval eentje zonder de uitstekende lip.

[Afbeelding]
Dat heet een speun, als je mij een dm stuurt dan wil ik er wel een aantal opsturen ik heb er nog genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12
marapuru schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:09:
[...]

Goed punt van die dubbele deur, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dan ontstaat er een soort vierkant ipv een diamant vorm (van bovenaf bekeken).

Maar kwa montage. Is dat op zo’n muurtje te doen? Of is er extra support nodig van bovenaf of juist een steviger want?
Omdat je niet weet hoe de boel is gebouwd is de enige die er wat over kan zeggen de vorige bewoner, het zullen waarschijnlijk cellenbetonblokken zijn, maar hoe het aan de muur en vloer vast zit is door ons niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:53
marapuru schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:55:
Nieuw huis, badkamer best goed in orde. Alleen de spetters vliegen overal naartoe vanuit de inloop douche. Is het toevoegen van een deur hier goed te doen?

Ik weet niet goed wat er voor blokken achter de tegels zitten.

Ruimte tussen de haak staande wand is 88cm

En heeft zo’n deur bijv extra steun nodig aan een wand?

***members only***
Ik begrijp nooit zo goed waarom van die hobbyisten zich er dan makkelijk vanaf maken en niet even de vloer een stukje open hakken en een drain monteren? Dacht hij ik verkoop het toch, hoop dat niemand erop let?

Wat je kunt bekijken is hoe je uitkomt met kleine klapdeuren of anders een schuifdeur die achter de langste muur verdwijnt.

Edit: ik zie nu zelfs de leidingen over de wand lopen. De boel zit ook versprongen gemonteerd. Ik zou die sierlijst die aan de bovenkant open is ook nog wel even dichtkitten voordat er vocht in blijft staan. Die sierlijsten horen eigenlijk ook bij de bovenste tegel natuurlijk. Maar ik wijk nu iets te ver af van de originele vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Jarno op 29-12-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:45
eBoR schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:16:
Wie is er verantwoordelijk voor de diepte van de aanvoer gasleiding op eigen terrein? Deze is een jaar of 8 geleden vervangen van koper naar tyleen. Maar nu ligt deze wel heel erg ondiep maximaal 35-40cm.

Ivm met een verbouwing wilde ik kijken tot waar de mantel/schutbuis liep. (Helaas niet tot over stuk ) Dus daar zal liander voor moeten komen. Om daar een buis overheen te schuiven (bij het huis muur zit al een koppeling dus ze kunnen dat wel makkelijk los maken.
Schut buizen die je om een bestaande leiding kan schuiven bestaan niet toch ?

Moet liander die leiding dieper gaan leggen of moet ik dat zelf gaan doen ? Op deze diepte komt de leiding helemaal in het schuimbeton te liggen.
Dit moet Liander doen, heb je wel een mantel om de buis? Dan lijkt het mij geen probleem om hem in het beton te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:21
Nieuw huis, badkamer best goed in orde. Alleen de spetters vliegen overal naartoe vanuit de inloop douche. Is het toevoegen van een deur hier goed te doen?

***members only***
Als je geen nieuwe vloer wilt...
Zou ik twee douche deuren op de uiterste randen van de muurtjes plaatsen zodat je een vierkante doucheruimte creëert een het putje net half binnen de deuren valt. Bij niet gebruiken van de douche plaats je de deuren half over elkaar heen zodat het minder ruimte inneemt. Of de muurtjes stevig genoeg zijn, Tja, dat kan niemand je vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
Jarno schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:37:
[...]

Ik begrijp nooit zo goed waarom van die hobbyisten zich er dan makkelijk vanaf maken en niet even de vloer een stukje open hakken en een drain monteren? Dacht hij ik verkoop het toch, hoop dat niemand erop let?
[....]
De hele vloer loopt af richting die put. Je moet dan dus ook ineens gaan egaliseren en de vloer naar je nieuwe putje laten aflopen.
Hier heb ik in een jaren 70 badkamer het putje laten zitten en de oude aansluiting van de wasmachine hergebruikt. Maar heb daardoor wel een opstaande randje moeten maken en dus een douchebak gecreëerd. Hoop cement erin, enz. En dat is dan ineens best wat werk als je ook kan kiezen voor een putje net 30cm buiten de douche waar toch al alles heenloopt (bij mij was het 2.5m geweest dus net iets teveel van het goede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Bedankt voor de tips, ik ga kijken naar dubbele deurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
WeerNsKlussers schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:42:
[...]

Dit moet Liander doen, heb je wel een mantel om de buis? Dan lijkt het mij geen probleem om hem in het beton te storten.
Er zit wel een mantelbuis om maar deze is niet lang genoeg. Morgen liander maar eens bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:46:
[...]

Ja, het is onbegrijpelijk dat men vroeger in een bedstee sliepen :X

Maar je hebt gelijk. Ik heb met een een CO2 meter onze eigen slaapkamer (met ventilatierooster in het raamkozijn) gemeten en zijn meerdere nachten gewekt door het alarm ondanks dat de mechanische ventilatie aan staat. Dus tegenwoordig staat ook de slaapkamerdeur naar de overloop open O-)
Ik word regelmatig wakker gemaakt. Of omdat ik snurk of omdat ik moet draaien en de kat ligt in de weg..... Dus kans op langzaam weg zakken is nihiel.... :+

Maar serieuzer, de vloek van achteraf isoleren is natuurlijke ventilatie afdichting zonder toevoeging van gecontroleerde ventilatie. Aldan niet mechanisch geforceerde intake, uitvoer.

Meeste stoppen vaak in t bovenlichtje (vaak houten klepje of enkelvoudig gehardglas )een stuk thermopeen/dubbelglas want het is koud en ongeisoleerd en vergeten er een ventilatierooster aan toe te voegen. Weg frisse lucht in je slaapkamer.
Zelfde met kozijnen vernieuwen of erkers dicht kitten met vaste ramen.
Veel mensen die nu een allesbrander of pelletbrander zelf geinstalleerd hebben en aan hebben omdat t gas zo duur is vergeten dat je vaak zuurstof uit je woonkamer gebruikt en vroeger trok het via de kieren wel weer bij maar met die tochtdicht gestopte woningen loop je risico's en ik kan je vertellen als je vuurtje dooft door zuurstof gebrek lig jij allang plat op je muil langzaam dood te gaan.
Die dingen hebben nu gewoon een eigen lucht inname van buiten nodig of je moet ergens een raampje of behoorlijk wat roosters open zetten.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

marapuru schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:06:
Bedankt voor de tips, ik ga kijken naar dubbele deurtjes.
Ik zat net je foto's te bekijken maar het lijkt wel of de tegelvloer over de originele vloer heen is geplakt en ook over je putje. Er lijkt een zelfgemaakte draincover te liggen die even dik is als je vloertegel. Maar hoe kan je nu de sliconenkit vernieuwen?

Wat je kan doen is je twee muurtjes verbinden met elkaar door middel van een stukje RVS/verchroomde pijp aan de boven zijde dan ondersteunen ze elkaar.
Gewoon een setje pendeldeuren zoeken die zo'n stangset heeft en die dan zonodig in korten.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:08:
[...]

De hele vloer loopt af richting die put. Je moet dan dus ook ineens gaan egaliseren en de vloer naar je nieuwe putje laten aflopen.
Hier heb ik in een jaren 70 badkamer het putje laten zitten en de oude aansluiting van de wasmachine hergebruikt. Maar heb daardoor wel een opstaande randje moeten maken en dus een douchebak gecreëerd. Hoop cement erin, enz. En dat is dan ineens best wat werk als je ook kan kiezen voor een putje net 30cm buiten de douche waar toch al alles heenloopt (bij mij was het 2.5m geweest dus net iets teveel van het goede)
Je hebt ook kant en klare douche composiet vloeren met afvoer aansluiting.
Dan is t putje uit hakken, pijp doorleggen(uithakken) en aansluiten aan die vloer.
Die expoxy/composietvloer kan je vervolgens levelen.
https://www.douchecabine....akken/inloopdouchebakken/
Nadeel is wel de vaste maten.

Ik heb bij aanschaf van ons huis de 140cm glazen wand vervangen voor eentje van 110? met een hoekje om.
(wegens de wasbakmeubel anders kon je de douche bijna niet in.)
Helaas bleek de vloer iets verder water te "transporteren" dan gewenst. Ergo water liep t hoekie om. (putje zat wel op de juiste plek alleen liep de vloer niet goed af.)
Cheap fix was een rubberen waterkering plakken tussen de glasplaat en de muur. Douche gordijn er langs klaar.
Ik gebruik voorlopig gewoon een handwissertje om het staande water richting t putje te vegen na t douchen.
En je moet over t 2,5cm hoge randje stappen.

Voorlopig laat ik t zo.
Geheel aanpassen is zoals je zegt een hoop werk.
Ik denk er over om zo'n cabine met vloer te doen alleen aansluiten op putje kan een dingetje worden.
Anders een sectie tegels uitslijpen en dan een randje(composiete drempel) in leggen en vervolgens met poederlijm een slope naar t putje te maken en te hertegelen. En op die drempel de douche cabine monteren. Dan hoef ik niet de hele vloer te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Klussers! ik heb een klusvraagje :)

Op de overloop heb ik een deur waarvan de krukstift vervelend doet.

De deur trekt wat krom doordat 1 kant verwarmd wordt (de overloop en de begane grond) terwijl de andere kant (de 1ste verdieping) koud blijft. Het verschil in warmte en (waarschijnlijk ook) luchtvochtigheid zorgt ervoor dat we soms flink hard aan de greep moeten trekken om de dagschoot in de slotplaat te kunnen trekken.

Hierdoor werkt de inbusbout zich wat los en moet ik elke week dat ding weer vastdraaien met als gevolg dat de inbusbout dol aan het worden is.

Maar hoe voorkom ik nu dat loswerken van die inbusbout?

Kan ik met een metaalboor door de krukstift boren en in plaats van de inbusbout een rolpin of een borgpen in het geboorde gat steken ofzo?

Wat is hier een gangbare fix?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVttSq47OJKQ1SJGJT27nk2fW-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcoSK99l1DTOPqMFWcRqPlMQ.jpg?f=fotoalbum_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Fraggert schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:34:

De deur trekt wat krom doordat 1 kant verwarmd wordt (de overloop en de begane grond) terwijl de andere kant (de 1ste verdieping) koud blijft. Het verschil in warmte en (waarschijnlijk ook) luchtvochtigheid zorgt ervoor dat we soms flink hard aan de greep moeten trekken om de dagschoot in de slotplaat te kunnen trekken.

Hierdoor werkt de inbusbout zich wat los en moet ik elke week dat ding weer vastdraaien met als gevolg dat de inbusbout dol aan het worden is.

Kan ik met een metaalboor door de krukstift boren en in plaats van de inbusbout een rolpin of een borgpen in het geboorde gat steken ofzo?

[Afbeelding]
Locktite 243?
En wat ook helpt is met boortje 3mm een putje boren in de handgreepstaaf. Krukstift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
[...]
om de dagschoot in de slotplaat te kunnen trekken.
[...]
Dit is wat je moet aanpakken. Kun je niet een randje wegvijlen waardoor hij makkelijker in het slot valt?
De inbus vastmaken is symptoombestrijding. Maar dat vastzetten zou ik idd doen met Loctite (de blauwe variant, die je wel weer los kan krijgen)l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:05

***members only***
Heb je al geprobeerd om de douchekop naar de muur met het raam te mikken?
Doordat het afvoerputje midden in de badkamer zit zal je toch altijd schoon moeten maken.

p.s. als ik jou was zou ik het hoekprofiel aan de bovenzijde nog dichtkitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:52:
[...]

Locktite 243?
En wat ook helpt is met boortje 3mm een putje boren in de handgreepstaaf. Krukstift.
thanks, dat putje boren lijkt me een prima alternatief voor mijn suggestie om een heel gat in die krukstif te boren. Doorboren kan altijd nog dan.

Loctite heb ik ook nog wel ergens liggen :)
ThinkPad schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:07:
[...]

Dit is wat je moet aanpakken. Kun je niet een randje wegvijlen waardoor hij makkelijker in het slot valt?
De inbus vastmaken is symptoombestrijding. Maar dat vastzetten zou ik idd doen met Loctite (de blauwe variant, die je wel weer los kan krijgen)l
Hmmm....dat is ook een goed idee. Kan de slotplaat er wel even eruit halen en in de bankschroef zetten en er een paar keer overheen aaien :+ .

Thanks guys, altijd fijn zo'n forum als tweakers bij de hand d:)b _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[b]Fraggert in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"Fraggert
Hmmm....dat is ook een goed idee. Kan de slotplaat er wel even eruit halen en in de bankschroef zetten en er een paar keer overheen aaien :+ .
Toen ik 100 jaar geleden bij m'n toenmalige vriendin introk... Was een van de eerste dingen die ik deed de slotplaat wat ruimer maken, waardoor de overloop/keukendeur ineens dicht kon.. Iets waarvan ze al jaren riep "Die is stuk, dat kan niet!! Je moet er gewoon afblijven!"

Een verademing om dat aan te mogen pakken. En toen was de reactie "Jeeezus, had je dat niet 5 jaar geleden kunnen doen dan!?!"..

Ahja.. klein klusje. Groot plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:01:
[...]

Toen ik 100 jaar geleden bij m'n toenmalige vriendin introk... Was een van de eerste dingen die ik deed de slotplaat wat ruimer maken, waardoor de overloop/keukendeur ineens dicht kon.. Iets waarvan ze al jaren riep "Die is stuk, dat kan niet!! Je moet er gewoon afblijven!"

Een verademing om dat aan te mogen pakken. En toen was de reactie "Jeeezus, had je dat niet 5 jaar geleden kunnen doen dan!?!"..

Ahja.. klein klusje. Groot plezier!
Bijna je uitermate gewaardeerde bijdrage gemist door je gestuntel met quoten ;) .

Heb je dat met een metaalvijl kunnen fiksen of moet ik met zwaarder geschut aankomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
ThinkPad schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:07:
Voor stelschroefjes gebruik je normaliter Loctite 222. Loctite 243 zit een stuk vaster, en is daarom voor stelschroefjes niet aan te raden.

Overigens @Fraggert: Wat bedoel je met doldraaien? Is de schroefdraad in de kruk stuk? Of de kop van de schroef?
Beide moet je wel eerst fixen (nieuwe schroef of nieuwe kruk) voordat je het een en ander gaat verlijmen met Loctite, want anders krijg je het nooit meer los.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:33:
[...]

Voor stelschroefjes gebruik je normaliter Loctite 222. Loctite 243 zit een stuk vaster, en is daarom voor stelschroefjes niet aan te raden.

Overigens @Fraggert: Wat bedoel je met doldraaien? Is de schroefdraad in de kruk stuk? Of de kop van de schroef?
Beide moet je wel eerst fixen (nieuwe schroef of nieuwe kruk) voordat je het een en ander gaat verlijmen met Loctite, want anders krijg je het nooit meer los.
ja, sorrie, begrijpelijk ik was niet helemaal volledig, het inbusje zelf is bijna geen inbus meer :P dus de kop.

ik ga vanmiddag even een stuk of 3 van die dingen halen, 1 ter vervanging en en heb ik er 2 in huis, spul kost geen drol en ik heb een assorti-doos met dat soort spulletje voor in en om huis, denk aan die lagerbusjes voor de paumelles van een deur en dat soort fratsen. Een reserve krukstift heb ik ook nog wel mocht het uitboren van een klein putje niet helemaal goed uitpakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:02:
[...]

Bijna je uitermate gewaardeerde bijdrage gemist door je gestuntel met quoten ;) .

Heb je dat met een metaalvijl kunnen fiksen of moet ik met zwaarder geschut aankomen?
Ik heb met een metaalvijl even bijgewerkt. Ging snel en heb ook geen specifiek klein gereedschap wat dit mooi zou kunnen. Was echt zó gepiept.

Jaja, met kouwe tengels in mn campervan bij min nog wat èn meedenken èn quoten. T was teveel van t goede... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:41:
[...]

Ik heb met een metaalvijl even bijgewerkt. Ging snel en heb ook geen specifiek klein gereedschap wat dit mooi zou kunnen. Was echt zó gepiept.

Jaja, met kouwe tengels in mn campervan bij min nog wat èn meedenken èn quoten. T was teveel van t goede... ;)
Mooi, begin ik daarmee :)...heb nog wel een Dremel als ik denk dat het me te langzaam gaat.

_O- de stichting is ook dit jaar je weer enorm dankbaar voor je tomeloze inzet, maat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Fraggert schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:39:
[...]

ja, sorrie, begrijpelijk ik was niet helemaal volledig, het inbusje zelf is bijna geen inbus meer :P dus de kop.
Zoek dan gelijk een passende inbussleutel erbij want doldraaien is echt niet nodig als je passend gereedschap gebruikt,.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:08:
[...]

Zoek dan gelijk een passende inbussleutel erbij want doldraaien is echt niet nodig als je passend gereedschap gebruikt,.
ik gebruik gewoon een #3 inbus in dat ding zoals 't heurt.......maar het probleem zit hem erin dat ik die inbus strakker moet vastdraaien tegen het loskomen dan het materiaal van het inbusje kan hebben.

misschien is dat inbusje wel gewoon van pisbakkenstaal, ligt niet zozeer aan mij hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_0-TfPiwDhFBawK2Uu-JxVoVNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDNcyxtVdMMJ5IJy2EfbLOSV.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nou standaard dubbel of HR++ glas?
Op de foto heeft de tweede vlam duidelijk een andere kleur, maar in het echt is het verschil bijna niet te zien.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

copykat schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:33:
[...]

Ik zat net je foto's te bekijken maar het lijkt wel of de tegelvloer over de originele vloer heen is geplakt en ook over je putje. Er lijkt een zelfgemaakte draincover te liggen die even dik is als je vloertegel. Maar hoe kan je nu de sliconenkit vernieuwen?

Dat is ook exact wat er is gedaan. Onder het putje is de originele vloertegel nog zichtbaar. Die draincover is inderdaad ook gemaakt van een tegel.

Maar over welke siliconenkit heb je het? Die draincover kan ik er gewoon uithalen. Bedoel je het stuk daaronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Doordat tijdens de verbouwing het kookeiland verplaatst is moet ik nu ook de lamp verplaatsen om deze recht boven het kookeiland te krijgen. Hij moet ongeveer 30 cm naar links.

Ik zie dat de Lightswing veel wordt gebruikt om de lamp te kunnen verplaatsen. We hebben een gipsplafond en waarschijnlijk kan ik het kapje van lightswing alleen maar met gipspluggen vastzetten. De gipspluggen komen dan rondom de centraaldoos en het lijkt mij dat die pluggen vlak naast de rand niet erg stevig zitten. Daarbij zal de lamp met het gewicht aan de andere kant van rails best wat gewicht trekken. Hoe kan ik de lamp toch stevig ophangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujjkb3PYnHQyfFr7A8xAqUrr5B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuDB1S1Q39GgfEKtiY2Tycm0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Pieter2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:57:
Doordat tijdens de verbouwing het kookeiland verplaatst is moet ik nu ook de lamp verplaatsen om deze recht boven het kookeiland te krijgen. Hij moet ongeveer 30 cm naar links.

Ik zie dat de Lightswing veel wordt gebruikt om de lamp te kunnen verplaatsen. We hebben een gipsplafond en waarschijnlijk kan ik het kapje van lightswing alleen maar met gipspluggen vastzetten. De gipspluggen komen dan rondom de centraaldoos en het lijkt mij dat die pluggen vlak naast de rand niet erg stevig zitten. Daarbij zal de lamp met het gewicht aan de andere kant van rails best wat gewicht trekken. Hoe kan ik de lamp toch stevig ophangen?

[Afbeelding]
Volgens de website van LightSwing is deze geschikt tot 3.5kg. Dat is praktisch niets voor een paar gipspluggen.

Als het een gipsplafond is dan zal rond de centraaldoos mogelijk ook nog wat regelwerk zitten om de centraaldoos aan te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:04

[Afbeelding]
Ik neem aan dat het een massieve stift is. Er zijn ook stiften die hol zijn, die hebben dan een boutje met een borend puntje. Dan draai je het er doorheen, en kan de kruk niet meer van de stift glijden. Klein gaatje in de massieve stift boren heeft een soortgelijk effect.

Die holle stiften vind ik ideaal. Nooit meer een losse kruk in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Begonnen aan het verbouwen van mijn gastentoilet. Die was nog origineel uit 1972. Ik
Had al verwacht dat dit niet mee ging vallen, maar ik ben werkelijk uren en uren aan het bikkelen op die tegeltjes..

Afweging die ik nu heb, glad mogelijk proberen te maken met een betonfrees en dan misschien een dun laagje stuc om het wat gladder te krijgen (komt 30x60cm op). Of zoals ik in de hoek heb gedaan, tot de ruwbouw en dan een wat dikkere laag stuc eroverheen.

Iemand aanbevelingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6ERL3rmrTSoWEBTiSib0x1vgVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjOLFs9ClfC3w8PCi7tcanFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG3kRCD4ZHHKAhNLFA_6qQRq1_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRXtJCYkOjlBAZq7IDK0v2A2.jpg?f=fotoalbum_large

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je dat met de hand gedaan? Hier lagen vloertegels in cement, maar die kwamen met de klopboor+tegelbeitel (1 van 40mm en 1 van 80 in de zwaardere machines) nog best goed los.

Edit; nevermind, de machine lag daar rechts op de foto.

Als het cement een beetje loskomt zou ik neigen naar kaalmaken en dan opnieuw egaliseren en tegelen.
Ik zou denken dat als je je tegelbeitel meteen achterin het cement steekt je het cement met tegels en al van de muur af kunt rossen. Maar soms zit het mee en soms zit het tegen...

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 30-12-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
Kom schijf met haakse slijper en het is in no-time relatief glad om te kunnen stuccen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:07
@Sidus Hoe ervaar je de latten achter je tv? Ik heb zelf matige ervaring (op m’n werk) qua panelen achter de tv, omdat het patroon voor een bepaalde strain in m’n ogen zorgt. Dat kijkt onrustig en vermoeiend.

Ik geef sinds die ervaring altijd het advies aan vrienden om het niet direct achter je tv te plaatsen… Een grote zwarte plaat achter je tv zou misschien al helpen, maar zover ben ik niet gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52

ViezeVis

Sample Text

@Kuusj @_ferry_ die beitel is wel erg smal. Is een brede tegelbeitel geen optie? Ik heb zelf deze en daarmee ging het een stuk sneller, zonder dat je gatenkaas in de muur maakt wel hier wel is gebeurd. Ook in de specie gelegde tegels kwamen er goed vanaf.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies dat, zoiets had ik dus ook (maar dan bij toolstation vandaan) en een 40mm versie. Beide staan wat onder een hoek en schuiven zodoende goed onder de tegels. 20m2 aan vloer was er met 2 man/machines zo uit, het opruimen duurde zowat nog langer :+

[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 30-12-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

marapuru schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:12:
[...]

Dat is ook exact wat er is gedaan. Onder het putje is de originele vloertegel nog zichtbaar. Die draincover is inderdaad ook gemaakt van een tegel.

Maar over welke siliconenkit heb je het? Die draincover kan ik er gewoon uithalen. Bedoel je het stuk daaronder?
Normaliter is er ruimte om een afvoerputje gehouden waar geen voegmiddel in zit.
3mm-4mm daar word dan met siliconenkit een flexibele seal, waterdichte afsluiting gedaan.
Omdat heet water en je voeten t putje bewegen is een harde voeg niet geschikt.

Die siliconenkit naden moeten af en toe vernieuwd worden omdat ze anders gaan lekken.
En als die kit naden van de oorspronkelijke vloer onder de nieuwe tegels zitten kan je er dus nooit meer bij.
Vermoedelijk hebben ze de tegelzijkanten gekit maar of dat voldoende is/bljjft?

Dat bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ViezeVis schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:07:
@Kuusj @_ferry_ die beitel is wel erg smal. Is een brede tegelbeitel geen optie? Ik heb zelf deze en daarmee ging het een stuk sneller, zonder dat je gatenkaas in de muur maakt wel hier wel is gebeurd. Ook in de specie gelegde tegels kwamen er goed vanaf.
Ik kan het proberen. Maar de tegels zijn zo kneitershard dat ze in 50 stukken uit elkaar moeten wil je eraf hebben. En dan nog blijft de helft achter. Zijn net glasscherven die eraf komen en dan heb je niks meer om achter te bikken.
_ferry_ schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:25:
Precies dat, zoiets had ik dus ook (maar dan bij toolstation vandaan) en een 40mm versie. Beide staan wat onder een hoek en schuiven zodoende goed onder de tegels. 20m2 aan vloer was er met 2 man/machines zo uit, het opruimen duurde zowat nog langer :+
Ik zal de suggestie van ViezeVis eens proberen (:

Maar of dat nu werkt of niet, zit nog steeds met gatenkaas nu natuurlijk. Heb nu alles opgeruimd (2 uur verder) en kijk later deze week wel weer. Heeft ook geen haast.

De 50 jaar oude Mosa tegeltjes worden ook weer mooi vervangen voor Mosa, dus het kan in ieder geval uiteindelijk wel weer 50 jaar mee :+
LED-Maniak schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:42:
Kom schijf met haakse slijper en het is in no-time relatief glad om te kunnen stuccen.
Die heb ik wel. Maar bedoel je dan tot op de ruwbouw afbikken en die een beetje gelijk trekken of de cement rechter maken?

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 30-12-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
copykat schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:55:
[...]
Die siliconenkit naden moeten af en toe vernieuwd worden omdat ze anders gaan lekken.
En als die kit naden van de oorspronkelijke vloer onder de nieuwe tegels zitten kan je er dus nooit meer bij.
Vermoedelijk hebben ze de tegelzijkanten gekit maar of dat voldoende is/bljjft?[...]
Als dat een jaren 70 vloer is die eronder ligt, dan liggen die tegels ongetwijfeld in een soort beton en is dat putje met hetzelfde spul aangesloten op de tegels. Het was een heel klusje om hier die zooi eruit te krijgen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:05
RobbieB schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:03:
[Afbeelding]

Is dit nou standaard dubbel of HR++ glas?
Op de foto heeft de tweede vlam duidelijk een andere kleur, maar in het echt is het verschil bijna niet te zien.
Staat niets binnen in het raam? (in de rand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Kuusj schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:58:
[...]

De 50 jaar oude Mosa tegeltjes worden ook weer mooi vervangen voor Mosa, dus het kan in ieder geval uiteindelijk wel weer 50 jaar mee :+

[...]
Die 50 jaar oude Mosa tegeltjes zijn weer helemaal hip, dus je had je de moeite kunnen besparen :)

Maar het moet maar net je smaak zijn natuurijk.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 31-12-2024 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

No Hands schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:18:
[...]

Die 50 jaar oude Mosa tegeltjes zijn weer helemaal hip, dus je had je de moeite kunnen besparen :)

Maar het moet maar net je smaak zijn natuurijk.
Ze zijn ook nog steeds te koop ja. Ik vind het ook niet zo heel verkeerd als ik eerlijk ben, maar mijn vriendin vind eigenlijk alles aan het huis prima (inclusief jaren 70 vloertegels in de gang) behalve het gastentoilet. Wilde zelf sowieso wel een inbouwreservoir.

Is natuurlijk zonde dat iedereen altijd alles van zo’n periode weg doet omdat het oud is, maar daarmee verliest een huis ook iedere keer wat karakter. Ons huis is jaren in verbouwd door de vorige bewoners en daarom aardig netjes, maar er is echt nog genoeg te doen. Zeker omdat het niet altijd even pietje precies gedaan is haha.

Had laatst 1 van mijn mijn keldervloeren (10m2) vervangen, was ook een aardig klusje (oude tegels lieten her en der los). Alles eruit, betonfrees op de flex en alles gelijk maken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdMzba6QO48NTbbHNETXS2SOH3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o6mtwEXrUfBiP7Idu0AUpHu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RohdlGbowe0Oprxe3ivuNd5J44w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6kdFKTtORBhafXiS9Do07iV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidus
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:00
CarpeVentum schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:32:
@Sidus Hoe ervaar je de latten achter je tv? Ik heb zelf matige ervaring (op m’n werk) qua panelen achter de tv, omdat het patroon voor een bepaalde strain in m’n ogen zorgt. Dat kijkt onrustig en vermoeiend.

Ik geef sinds die ervaring altijd het advies aan vrienden om het niet direct achter je tv te plaatsen… Een grote zwarte plaat achter je tv zou misschien al helpen, maar zover ben ik niet gegaan.
Wij hebben er alledrie thuis geen last van. Was er eerst ook een beetje bang voor, maar gelukkig nog niks gemerkt de laatste paar weken. Moet zeggen dat we vooral TV kijken als het vrij donker is (sinds de lattenwand er is is er nog haast geen zon geweest :/ ), dus dan zie je de latten ook minder. Daarnaast zit de TV ook aan een draaibare beugel. We trekken de TV vrijwel altijd uit het nisje en draaien hem ~20 graden als we TV kijken (de bank staat niet recht voor de TV). Dat breekt ook wel het "lijnenspel" met de latten op de achterwand (ook zit er een beetje zwarte ruimte van ~3 cm tussen de TV en de latten). Mogelijk dat we er hierdoor geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
procaliber schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:51:
[...]

Staat niets binnen in het raam? (in de rand)
Nee

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:27
Alweer een volgende klus, het lijkt niet te stoppen?!

Door een lek hebben we vochtschade opgelopen.. Het lek is ondertussen gemaakt maar nu gaan we dus de muur aanpakken. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

ik denk:
- plinten eraf
- met een cutter in de naad van de scheiding van de muur goed snijden om vervolgens het papier van de beschadigde muur verwijderen
- daarna geen idee, want ik weet niet hoe het er uitziet onder het papier.

Hebben jullie advies om dit zo efficiënt mogelijk te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfC80IqnOGrnVsD1gCgLdiVZAFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKe4jfamRh3swv5QKztSitEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FuePdyOjL0aqnpxRpL2ydhKXiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7V2bZxTeenOX91SHzZ1vGP7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kuusj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:09:
[...]

Ze zijn ook nog steeds te koop ja. Ik vind het ook niet zo heel verkeerd als ik eerlijk ben, maar mijn vriendin vind eigenlijk alles aan het huis prima (inclusief jaren 70 vloertegels in de gang) behalve het gastentoilet. Wilde zelf sowieso wel een inbouwreservoir.

Is natuurlijk zonde dat iedereen altijd alles van zo’n periode weg doet omdat het oud is, maar daarmee verliest een huis ook iedere keer wat karakter. Ons huis is jaren in verbouwd door de vorige bewoners en daarom aardig netjes, maar er is echt nog genoeg te doen. Zeker omdat het niet altijd even pietje precies gedaan is haha.

Had laatst 1 van mijn mijn keldervloeren (10m2) vervangen, was ook een aardig klusje (oude tegels lieten her en der los). Alles eruit, betonfrees op de flex en alles gelijk maken..

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat bruin had ik er ook acuut uitgegooid ja :X

Wel mooi om te zien van je @Kuusj
Kan me je nog herinneren als de jongste hier op GoT (je was 15 of 13 ofzo, misschien zelfs nog jonger). En nu: huis, vriendin, Volvo en een verbouwing. Kleine mannetjes worden groot :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
Kuusj schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:58:
[...]

[...]

Die heb ik wel. Maar bedoel je dan tot op de ruwbouw afbikken en die een beetje gelijk trekken of de cement rechter maken?
Gewoon een beetje het cement rechter maken wat onder je tegels zit. Als het zo hobbelt is een dunne laag stuc aanbrengen niet heel fijn werken. Met een komschijf ga je er waarschijnlijk als boter doorheen en kan je de ergste pieken wegslijpen zodat je een mooie, relatief gladde ondergrond hebt.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel ruimte je hebt om nieuw stuc aan te brengen. Anders had je net zo goed over de huidige tegels kunnen tegelen.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 31-12-2024 11:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

The Eagle schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:27:
[...]

Dat bruin had ik er ook acuut uitgegooid ja :X

Wel mooi om te zien van je @Kuusj
Kan me je nog herinneren als de jongste hier op GoT (je was 15 of 13 ofzo, misschien zelfs nog jonger). En nu: huis, vriendin, Volvo en een verbouwing. Kleine mannetjes worden groot :)
Dankje haha. Het gaat steeds harder (zoals ik ook altijd hoor :+) voor mijn gevoel en dat geeft kansen (zoals inderdaad de dingen die je noemt), maar achteraf had ik misschien net wat meer mogen genieten van de tienerjaren. Ik ben misschien net wat minder eigenwijs geworden, en net wat verstandiger haha :+ Soms met schaamte terugdenkend aan 10-12 jaar geleden hier maar ach, ook dat heeft me gevormd.
LED-Maniak schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:28:
[...]

Gewoon een beetje het cement rechter maken wat onder je tegels zit. Als het zo hobbelt is een dunne laag stuc aanbrengen niet heel fijn werken. Met een komschijf ga je er waarschijnlijk als boter doorheen en kan je de ergste pieken wegslijpen zodat je een mooie, relatief gladde ondergrond hebt.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel ruimte je hebt om nieuw stuc aan te brengen. Anders had je net zo goed over de huidige tegels kunnen tegelen.
Ik ga dat wel proberen. Enige waar ik mee zit is dat de nieuwe tegels best dik zijn (12mm) en inclusief lijm komt dat dus 15-20mm hoog te liggen. Dus als ik niet wil dat het wel heel raar gaat uitzien (wil tot 120cm, of eventueel 150cm, tegelen) dan zal er toch sowieso wat van die muur af moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:33
Wij hebben een oud raamventilatierooster van 2 meter breed die niet meer wordt gebruikt en altijd dicht zit. Er komt alleen nog best veel geluid doorheen. Wat is handig om dit dicht te krijgen? Ik zat te denken om in het afneembare iets van een schuimrol of compriband te maken? Iemand tips? Het afneembare stuk is ongeveer 2cm diep dus kan er wel iets in kwijt, hoogte is zo'n 5/6 centimeter.

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 31-12-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:22
TwingyTwingy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:08:
Wij hebben een oud raamventilatierooster van 2 meter breed die dat niet meer wordt gebruikt en altijd dicht zit. Er komt alleen nog best veel geluid doorheen. Wat is handig om dit dicht te krijgen?
Een stuk buisisolatie? Kost weinig en je haalt het er zo weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wij hebben een oud raamventilatierooster van 2 meter breed die niet meer wordt gebruikt en altijd dicht zit. Er komt alleen nog best veel geluid doorheen. Wat is handig om dit dicht te krijgen? Ik zat te denken om in het afneembare iets van een schuimrol of compriband te maken? Iemand tips? Het afneembare stuk is ongeveer 2cm diep dus kan er wel iets in kwijt, hoogte is zo'n 5/6 centimeter.
Voor geluidsisolatie neemt je het liefst glas- of steenwol maar dat is dikker dan 2cm dus dan moet je improfiseren. De kunst is dat je het niet teveel samendrukt want dat is slecht voor de (geluids)isolatie.
Of lekker simpel: koop 2 of 3 verpakkingen watten en verdeel die mooi over de hele hele breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Voor mijn gevoel is dit echt een overbodige vraag, maar ik vraag het me echt af..
Ik heb een laminaat vloer gelegd en ik wil nu hoge plinten gaan kopen om het netjes af te werken langs de muren.
Nu zie ik afgelakte plinten, maar als je afgelakte plinten koopt en deze vervolgen nog moet afkitten moet je deze plinten weer verven. Wat is de toegevoegde waarde van afgelakte plinten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Aldus de schilder die hier laatst was voor een prijsopgave: plinten kit je af en schilder je vóór je de muren doet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Vanuit onze nieuwbouw woning vinden we 1 ding net even een beetje jammer.
De centraaldozen boven ons kookeiland zijn niet in lijn met het midden van het eiland.
Nu heb ik daar altijd als work-around zo'n kabelgootje voor gebruikt en een gaatje gemaakt in de afdekplaat maar dit ziet er eigenlijk niet uit en, mijn vrouw wil andere lampen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e4hD3fjGuFryPQ_7vXbvbFN2Bk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ2WJ54DmMzxYQzBiA5XT85K.jpg?f=user_large

Nu bedacht ik mij het volgende, ik maak een plaat welke met een zijde iets oversteekt over de centraaldoos zodat ik ruimte heb om een kabel door te voeren zonder dat dit zichtbaar is.
In de plaat hout maak ik vervolgens een sleuf en hierin begeleid ik de kabel richting de plekken van de nieuwe lamp(en).
Dit maak ik vervolgens vast op het plafond.
De nieuwe lampen voer ik de kabel van door, door een iets grotere plaat (overstek van rondom 1cm tov de plaat aan het plafond), ik maak de lampen vast met haken en trek beveiliging en vervolgens schroef ik de grotere plaat over de kleinere heen en lak ik hem af.

Dus dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULF9HdSq4uUlNX6RfEQ4rffoOYM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhiMNAJ6G07vSKSPdPM1YMU0.jpg?f=user_large

Hier zie je dat ze ook tegen de centraaldoos aangebouwd hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xr5B5cuO1kz5YYiBDr8VLjQJW0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qJnDovZC4bCN6IkNmFU4cEDG.jpg?f=user_large

Dit zouden dan de platen zijn die ik wilde maken en kijkend vanaf de 1ste verdieping naar beneden komt dus eerst de rechterplaat erop en daarbovenop de linkerplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJNj7Ai9blD1Sonjhj5An53bmZA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0nKNl1R6QIFH1rQcPGjZqYky.png?f=user_large
Blauw is de centraaldoos, oranje is de sleuf voor de bekabeling.
De platen zijn MDF, de plaat met de sleuf voer ik uit in 9mm en de plaat met overstek in 18mm.

Rondom houd ik dan 1cm "overstek" aan.

De centraaldoos en de sleuf komen zo om de plaat uiteindelijk mooi gecentreerd boven de bar te krijgen. De centraaldoos zit dus teveel richting het kookgedeelte en dus uit het midden.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wokkelz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:53:
Voor mijn gevoel is dit echt een overbodige vraag, maar ik vraag het me echt af..
Ik heb een laminaat vloer gelegd en ik wil nu hoge plinten gaan kopen om het netjes af te werken langs de muren.
Nu zie ik afgelakte plinten, maar als je afgelakte plinten koopt en deze vervolgen nog moet afkitten moet je deze plinten weer verven. Wat is de toegevoegde waarde van afgelakte plinten dan?
Het is gewoon een product wat mensen gebruiken, gebruik het, of niet.. er bestaat geen kit of schildervolgorde politie.

Zelf zou ik plinten voorbewerken (minimaal gronden, eventueel een eerste laklaag) dan pas monteren dan afkitten en aflakken. En dan pas de muur verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
wokkelz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:53:
Die plinten zelf helemaal schilderen is veel werk en zeker als ze al op de muur zitten. Afgelakte plinten plakken en alleen de uitvoeg nog even een kwastje langshalen is zo gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Die plinten zelf helemaal schilderen is veel werk en zeker als ze al op de muur zitten. Afgelakte plinten plakken en alleen de uitvoeg nog even een kwastje langshalen is zo gebeurd.
Vaak bieden die plintenboeren kleine blikjes verf met exact dezelfde verf als waar de plinten mee geschilderd zijn. Dan kun je met een minipenseeltje over de kit.

Lekker helemaal scheef verstek zagen, dichtblubberen met kit en bijsausen :+

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 01-01-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
Beste tweaker,

We hebben thuis een warmtepomp/regelaar van nuon (huis uit 2007) in huis hangen waar we vanuit een centraal punt in de wijk warmte krijgen. Dit systeem wil ik eens laten nakijken. Ik weet dat de leiding tot aan de kleppen door de energieleverancier wordt onderhoudenen en de huiseigenaar de kleppen en vloerverwarming zelf doet. Heb met een enkele installatieman contact gehad maar die hebben weinig tijd. Is dit zelf te doen en waar zou ik dan op moeten letten?
Hieronder een foto van een gedeelte van het systeem.
Wellicht tips voor een onderhoudsman in de buurt van Breda, pb me anders als je een adres hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Vaf-wW5WNxQoKbAlIA3zYspns0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KytwfHPBymqQSkU9dj0MldgL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Fugitive2008 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:35:
Beste tweaker,

We hebben thuis een warmtepomp/regelaar van nuon (huis uit 2007) in huis hangen waar we vanuit een centraal punt in de wijk warmte krijgen. Dit systeem wil ik eens laten nakijken. Ik weet dat de leiding tot aan de kleppen door de energieleverancier wordt onderhoudenen en de huiseigenaar de kleppen en vloerverwarming zelf doet. Heb met een enkele installatieman contact gehad maar die hebben weinig tijd. Is dit zelf te doen en waar zou ik dan op moeten letten?
Wellicht tips voor een onderhoudsman in de buurt van Breda, pb me anders als je een adres hebt.
[Afbeelding]
Mijn eerste ingeving zegt, if it aint broke don't fix it.

Het enige slijtagegevoelige dat ik zie is elektronisch gestuurde kleppen.
Worden die goed aangestuurd?
Gaan ze ook goed dicht als ze dicht moeten zijn?

Als je dat al weet kan er niet heel veel anders meer mis zijn.

Je zult hier voor een beetje moeten uitzoeken hoe het systeem werkt, maar waarschijnlijk kom je daar een heel eind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:47
No Hands schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Eea ook afhankelijk van het budget. Wij hebben hier (jaren 20 stijl) hoogglans 9010. Als ik dat moet bestellen, ben ik 14€ per lengte (2440cm) extra kwijt, nogal een fors bedrag. Een paar nadelen: je kan dus geen enkele beschadiging hebben (transport, opslag en plaatsing) en ik zou dus ook kleurverschil krijgen (potentieel) en evt ook glans verschil tussen bijv deuren en kozijnen tov architraven en plinten. Maar altijd wel eerst aflakken en dan plaatsen, kitje aan de bovenkant en nog een penseeltje erlangs.

Edit: daarbij komt nog dat er verschil zit in kwaliteit van leveranciers. Er komt hier een plintenboer niet meer leveren, valt allemaal binnen de marges, maar een extra schuur buurt die nodig is, niet haaks gezaagd... Ik blijf graag baas over het eindresultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door SimonBR39 op 01-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het goed is heb je aan de buitenkant een oversteek met opening aan de onderkant. Daar kun je alvast een stuk compriband in aanbrengen. Binnen zou je nog vilt achter het rooster kunnen doen.
(Moet het hier ook nog eens doen, die in de woonkamer aan de straatkant doe ik mooi niet open)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 01-01-2025 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

@GeeMoney Ik heb iets vergelijkbaars gedaan voor zowel de ganglampen als de lampen boven de eettafel. Gelukkig had ik iets minder op te vangen dus heb het bij een enkele plank gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5FiTPr1foe8QJW8rkLG3bktiFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6lXY1jbucnxeOeZIBtght2O.jpg?f=fotoalbum_large
offtopic:
Let niet op de gele deur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:49:
@GeeMoney Ik heb iets vergelijkbaars gedaan voor zowel de ganglampen als de lampen boven de eettafel. Gelukkig had ik iets minder op te vangen dus heb het bij een enkele plank gehouden.

[Afbeelding]
offtopic:
Let niet op de gele deur :+
:) Ok, dus mijn plan is an zich geen gek idee dus.
Morgen even naar de bouwmarkt en dan laat ik het gelijk op maat zagen hoef ik alleen de sleuf maar te maken en pluggen en schroeven voor aan het plafond. Daar nog tips voor? Gewoon Fisher pluggen met rvs schroeven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

Fe2O3

Ja das roest

Fugitive2008 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:35:
Beste tweaker,

[Afbeelding]
Ehm?

Werkt er iets nu niet goed?
Lekt het?
Zit er oxidatie (groen) of kalk aanslag op of rond aansluitingen/overgangen?

Indien 3x nee, onderhoud klaar.

1e onderhoud is gratis ;)

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 18:27
Ben ik gek als ik de lelijke douglas constructiebalken in mijn woonkamer wil gaan bekleden met dikfineer? 8)7

Nog nooit gedaan maar denk wel dat ik het kan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CJMMTzN/f03b6d718a4e3a4cc9e8ad9a54545a69.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
Fe2O3 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Ehm?

Werkt er iets nu niet goed?
Lekt het?
Zit er oxidatie (groen) of kalk aanslag op of rond aansluitingen/overgangen?

Indien 3x nee, onderhoud klaar.

1e onderhoud is gratis ;)
Zou ik kunnen testen of de kleppen in combinatie met de temperatuur regeling goed werken? Ik heb geen handleidingen etc en weet ook niet exact waar hij z'n temperatuur meet en hoger of lager regelt (ja ik heb een soort van thermostaat in iedere ruimte maar daar staat alleen 3,6 9 12 en - 3,-6,-9 en - 12 op) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Travee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 06:08:
Ben ik gek als ik de lelijke douglas constructiebalken in mijn woonkamer wil gaan bekleden met dikfineer? 8)7

[Afbeelding]
Gek of niet, maakt dat wat uit voor wat je wilt? als het je smaak niet is los het dan op. Al schroef je er gipsplaten tegenaan, het is jouw huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:17:
Nu bedacht ik mij het volgende, ik maak een plaat welke met een zijde iets oversteekt over de centraaldoos zodat ik ruimte heb om een kabel door te voeren zonder dat dit zichtbaar is.
In de plaat hout maak ik vervolgens een sleuf en hierin begeleid ik de kabel richting de plekken van de nieuwe lamp(en).
Mooie oplossing d:)b

Zelf zou ik overwegen om tussen plafond en plank nog iets van een led-strip te integreren rondom die plaat.

Soort koofverlichting, als het dan donker is maar je hebt de downlights op tafel niet nodig maar je zou wel daar iets van verlichting willen hebben.

hier wat plaatjes voor het effect, weliswaar zie je hier voornamelijk een verlichtte plafondkoof maar het effect lijkt me duidelijk.

Dat staat volgens mij erg sjiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Mooie oplossing d:)b

Zelf zou ik overwegen om tussen plafond en plank nog iets van een led-strip te integreren rondom die plaat.

Soort koofverlichting, als het dan donker is maar je hebt de downlights op tafel niet nodig maar je zou wel daar iets van verlichting willen hebben.

hier wat plaatjes voor het effect, weliswaar zie je hier voornamelijk een verlichtte plafondkoof maar het effect lijkt me duidelijk.

Dat staat volgens mij erg sjiek.
18mm ruimte om de led strip te monteren is wel heel weinig, dat is voor het lichtbeeld weinig optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wolly schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:21:
[...]

18mm ruimte om de led strip te monteren is wel heel weinig, dat is voor het lichtbeeld weinig optimaal.
Dat ligt er totaal aan wat je wilt bereiken, subtiele gloed of een vuurtoren.
En die 18mm is natuurlijk aan te passen indien @GeeMoney het zou willen doen.

Genoeg opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ik heb bij m’n moeder in de kruipruimte een nieuw hoofdnet voor de verwarming aangelegd. Nu met 32mm hoofdleiding en dan aftakkingen van 20mm naar de verschillende vloerverwarming verdelers. Nu zitten daar nog koppelingen op met 15mm koper. Raden jullie aan om die 15 te vervangen door 22 koper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Fraggert schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ik heb ze gezien die passen; 12mm breed, 5mm hoog en bestelbaar in lengtes per 50cm tot 50m .
Alleen als ik het al plaats dan wil ik het niet zichtbaar hebben en dan komt de volgende uitdaging.
Om ze onzichtbaar te monteren moeten ze dus op de grootste plank komen zeg maar richting plafond schijnend plat gemonteerd. Maar dan heb ik dus 4 haakse bochten van 90 graden die in de breedte gemaakt moeten worden met zo'n strip en dat gaat niet verwacht ik.
Als ik ze op de kopse kant zou monteren van de eerste plank die vast zit aan het plafond dan zou die ipv 9mm dus 12 of 15mm moeten worden ook en dan kan de led strip wel haaksom rondom gemonteerd worden al vraag ik mij dan af of je het gaat zien. Ik denk het wel.
Dat zou dan weer betekenen dat de overstek wat groter moet denk ik om dat weer te verdoezelen.

Ik denk dat ik het nog even laat zitten al is het idee wel geinig.

Bijvoorbeeld:
https://www.ledkia.com/nl...gWmC6ffYrkVsaApfWEALw_wcB
warm wit en dan 4m die ik afknip op 3.5m.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op de zolder hebben we van die schotten, hierachter zit in feite loze ruimte. Nu wil ik hierachter van die dozen gaan neerzetten.

Het zou alleen wel fijn zijn natuurlijk als ik die makkelijk kan schuiven. De vloer is echter een niet afgewerkte betonnen grondvloer met veel oneffenheden, niet handig natuurlijk als je een doos wil schuiven.

Nu wou ik het standaard klusadvies volgen. https://www.gamma.nl/klusadvies/a/hoe-vloer-egaliseren

Nu had ik alleen een paar vraagjes.

Op sommige filmpjes zie je dat er een randstrook word geplaatst, ik neem aan dat dat hier eigenlijk niet nodig is?

De overtallige purschuim op de foto kan ik gewoon wegsnijden lijkt me?

De donker bruine latjes die onder het purschuim zitten kan ik beter laten zitten denk ik? Of kan ik die ook netjes afzagen tot de rand? Het lijken mij een soort spacer balkjes namelijk... Ik weet dat ik niet aan de draagconstructie de lichtere balken mag zitten.

Nog meer tips of advies n.a.v. de foto's? Ik klus niet veel dus merk dat ik een beetje onzeker over ben 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_J8I6Mb6loApH4_zw5zMO6J7s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUMDDyr5Vec947q37DIse8Ly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxdGR8k4OXmzfs3YsRxuDFFzVvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1667GJGCEQOiMC6aksMgidbO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJV2J-LjvlprljW5UkDeN01g2sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgHvgMAExBCXHmPIuASV7jFq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 15:28
Is het niet makkelijker om ergens wat lage hondjes vandaan te toveren en daar je dozen op te zetten? Ik neem aan dat je niet dagelijks zit te Tetrissen daar, dus dan zou ik zelf ook niet te veel tijd, geld en moeite in de oplossing steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48

[Afbeelding]
Dat mag je helemaal zelf weten ;)

Mijn mening. Nooit fineer, tenzij het niet anders kan. Fineer verhult / bedenkt altijd iets. Als dat spaanplaat is, kan ik het nog indenken, maar dat koop ik niet/amper.
Je hebt een mooie strakke / scandinavisch achtig inrichting met echte materialen en dan nepspul/fineer ;) erop doen.
Ik zou het nooit doen.

Maar het is jouw huis ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

[Afbeelding]
Ik kan me goed voorstellen dat je een rustiger plafond zou willen, dat beter licht verspreid. Knapt de ruimte van op.

Voordeel van fineer lijkt me ook dat als je het over 10 jaar toch weer 'origineel' wil je het nog relatief eenvoudig kunt verwijderen (als je het zou tacken bijvoorbeeld). Dat is wat anders dan dichtstucen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
walletje-w schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:04:
Ik heb bij m’n moeder in de kruipruimte een nieuw hoofdnet voor de verwarming aangelegd. Nu met 32mm hoofdleiding en dan aftakkingen van 20mm naar de verschillende vloerverwarming verdelers. Nu zitten daar nog koppelingen op met 15mm koper. Raden jullie aan om die 15 te vervangen door 22 koper?
Zijn het "grote" verdelers met veel groepen? Dan is 15 mm wel een beetje krap, vooral als er scherpe knietjes in zitten. Overigens komt 20mm MLB overeen met 18mm koper, een maat die we in NL niet gebruiken maar in DE bijvoorbeeld wel.

Wat ik ook zou meenemen in de overweging: is de leidingweerstand nu "in balans", m.a.w., hebben de grotere verdelers een dikkere of kortere leiding dan de kleine verdelers? Of is het juist andersom? In het eerste geval lijkt het me prima, in het laatste geval zou ik het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:59
Chip. schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:21:
Op de zolder hebben we van die schotten, hierachter zit in feite loze ruimte. Nu wil ik hierachter van die dozen gaan neerzetten.

Het zou alleen wel fijn zijn natuurlijk als ik die makkelijk kan schuiven. De vloer is echter een niet afgewerkte betonnen grondvloer met veel oneffenheden, niet handig natuurlijk als je een doos wil schuiven.

Nu wou ik het standaard klusadvies volgen. https://www.gamma.nl/klusadvies/a/hoe-vloer-egaliseren

Op sommige filmpjes zie je dat er een randstrook word geplaatst, ik neem aan dat dat hier eigenlijk niet nodig is?

De donker bruine latjes die onder het purschuim zitten kan ik beter laten zitten denk ik? Of kan ik die ook netjes afzagen tot de rand? Het lijken mij een soort spacer balkjes namelijk... Ik weet dat ik niet aan de draagconstructie de lichtere balken mag zitten.

Nog meer tips of advies n.a.v. de foto's? Ik klus niet veel dus merk dat ik een beetje onzeker over ben 🙈

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb bij onze huidige (nieuwbouw) woning gewoon vloerbedekking gelegd. Dat schuift wat makkelijker. Maar denk dat ik bij ons volgende huis aan de bouwer zou vragen de afdekvloer door te smeren of anders zou ik er denk ik een regelwerk opmaken van panlatten met daarop osb ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:17:
Vanuit onze nieuwbouw woning vinden we 1 ding net even een beetje jammer.
De centraaldozen boven ons kookeiland zijn niet in lijn met het midden van het eiland.
Nu heb ik daar altijd als work-around zo'n kabelgootje voor gebruikt en een gaatje gemaakt in de afdekplaat maar dit ziet er eigenlijk niet uit en, mijn vrouw wil andere lampen:
[Afbeelding]

De nieuwe lampen voer ik de kabel van door, door een iets grotere plaat (overstek van rondom 1cm tov de plaat aan het plafond), ik maak de lampen vast met haken en trek beveiliging en vervolgens schroef ik de grotere plaat over de kleinere heen en lak ik hem af.

Dus dit idee:
[Afbeelding]

Hier zie je dat ze ook tegen de centraaldoos aangebouwd hebben:
[Afbeelding]

Dit zouden dan de platen zijn die ik wilde maken en kijkend vanaf de 1ste verdieping naar beneden komt dus eerst de rechterplaat erop en daarbovenop de linkerplaat:
[Afbeelding]
Blauw is de centraaldoos, oranje is de sleuf voor de bekabeling.
De platen zijn MDF, de plaat met de sleuf voer ik uit in 9mm en de plaat met overstek in 18mm.

Rondom houd ik dan 1cm "overstek" aan.

De centraaldoos en de sleuf komen zo om de plaat uiteindelijk mooi gecentreerd boven de bar te krijgen. De centraaldoos zit dus teveel richting het kookgedeelte en dus uit het midden.
Ik had iets gelijkaardigs gemaakt.
Twee panlatten tegen plafond. Op de mdf ook twee panlatten, die over de eerste twee gingen. Dan kon ik de panlatten aan elkaar vijzen, zodat er niets moest dichtgesmeerd worden. Oversteek was vijftal cm, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:14

Waarom niet gewoon een plaat underlayment op maat zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49

Lijkt me een erg dure en omslachtige oplossing voor een klein probleem. Je kunt ook een paar stukken zeil of laminaat neerleggen om het wat gladder te maken.
De lokale vloerbedekking-handel heeft vaak restanten liggen die je voor weinig kunt overnemen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:56:
[...]

:) Ok, dus mijn plan is an zich geen gek idee dus.
Morgen even naar de bouwmarkt en dan laat ik het gelijk op maat zagen hoef ik alleen de sleuf maar te maken en pluggen en schroeven voor aan het plafond. Daar nog tips voor? Gewoon Fisher pluggen met rvs schroeven ?
Die op de foto hangt uit mijn hoofd gewoon aan 3 of 4 normale schroeven in een 6mm plugje. Zo heel veel is het ook weer niet. Die boven de eettafel aan 3 houtdraadbouten in een 8mm plug. Hier hangen 3 betonnen lampen aan :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Dat is dus exact de reden waarom ik het aangeef, denk goed na wat je wil en test dat vooraleer je het definitief bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wolly schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Dat is dus exact de reden waarom ik het aangeef, denk goed na wat je wil en test dat vooraleer je het definitief bevestigt.
100% d:)b

persoonlijk ben ik ook van het uittekenen van zaken en bij twijfel maak ik een Proof of Concept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het zelf zo laten en er een goedkoop stukje vinyl op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Die op de foto hangt uit mijn hoofd gewoon aan 3 of 4 normale schroeven in een 6mm plugje. Zo heel veel is het ook weer niet. Die boven de eettafel aan 3 houtdraadbouten in een 8mm plug. Hier hangen 3 betonnen lampen aan :+.
Ik maak de platen toch van berken multiplex. Net even steviger dan MDF. Ook ivm de hoeken en het nog moeten schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@GeeMoney Op zich is de kans op schade als het eenmaal hangt niet zo groot. Nadeel van multiplex is dat je in de weer moet met kantenband om de randen netjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Septillion schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:01:
@GeeMoney Op zich is de kans op schade als het eenmaal hangt niet zo groot. Nadeel van multiplex is dat je in de weer moet met kantenband om de randen netjes te krijgen.
Dat krijg ik met goed schuren, gronden en dan aflakken wel mooi vlak ?
Ik heb een schoenenmeubeltje zo gemaakt en daar zie je niets van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@GeeMoney Persoonlijk niet dezelfde ervaring maar als het je lukt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Loft schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Dat mag je helemaal zelf weten ;)

Mijn mening. Nooit fineer, tenzij het niet anders kan. Fineer verhult / bedenkt altijd iets. Als dat spaanplaat is, kan ik het nog indenken, maar dat koop ik niet/amper.
Je hebt een mooie strakke / scandinavisch achtig inrichting met echte materialen en dan nepspul/fineer ;) erop doen.
Ik zou het nooit doen.

Maar het is jouw huis ;)
Fineer heeft echt wel zijn toepassingen.
Multiplex is een hartstikke goed stabiel product en in veel toepassingen beter dan (hard)hout.
Tenzij je keukenkastjes wil met 'shaker' deuren wil is het wel prettig om gefineerd/gelamineerd plaatmateriaal te gebruiken!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
dragonhaertt schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:28:
[...]

Fineer heeft echt wel zijn toepassingen.
Multiplex is een hartstikke goed stabiel product en in veel toepassingen beter dan (hard)hout.
Tenzij je keukenkastjes wil met 'shaker' deuren wil is het wel prettig om gefineerd/gelamineerd plaatmateriaal te gebruiken!
Mee eens... Gelamineerd is ook iets anders dan fineer. Zeker goed en mooie toepassingen

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Natuurlijk mag je zelf weten wat je doet met je zolder maar is het geen optie om iets van een vloertje te leggen? Ik zelf had nog laminaat bewaard uit mijn huur appartement en heb deze gebruikt achter de schotten op zolder om dezelfde reden, dozen schuif je kapot op die ruwe vloer en tillen is geen optie want je zit grotendeels al gehurkt of op je knietjes.

Misschien dat een stuk zeil van de goedkope vloerenboer (lees Kwantum/Leen Bakker) een oplossing kan bieden? Of een 2e hands laminaat vloertje? Zoveel m2 zal het niet zijn lijkt me :P

De houten latjes zitten onder het frame om verzakking tegen te gaan, kun je denk ik daarom beter laten zitten (aldus verschillende stickers op mijn zolder geplakt op het frame)

Verder is de pur niet helemaal netjes afgewerkt zoals meestal maar waarom zou je het wegsnijden? Het zit tenslotte achter een schot wat meestal niemand anders dan jij zelf krijgt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:56
Ik heb enkele platen MDF gekocht (12mm dik, wit gegrond, dus geen folie). Deze ga ik gebruiken om het knieschot op de zolder af te timmeren. De zichtzijde wil ik opnieuw in de lak zetten. Moet ik dan de andere kant ook opnieuw schilderen ivm kromtrekken of is dat niet nodig aangezien deze al wel in de grondlak staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:39
Ik zoek wat advies over het afstellen van mijn houten draaikiep ramen.

Op regenachtige dagen (met veel wind) loopt er wat water naar binnen en vind ik geregeld een plasje water op de vensterbank. Na wat zoekwerk op internet vond ik dat je de nokken van het raam kan afstellen om de "druk op het raam" te verhogen (zie dit filmpje). Ik heb het omgekeerde van dit filmpje gedaan; dus de afstand tussen raam en nok minimaal gemaakt. De "afgevlakte" kant van de nok zit nu richting de buitenkant. Je merkt dat het raam nu ook wat zwaarder dicht gaat wat mij de bevestiging geeft dat dit het juiste is om de "druk te verhogen".

Helaas heeft dit niet het gewenste effect gegeven. Ik heb het idee dat het wel wat minder is maar het blijft naar binnen lopen. Verder viel mij op dat de beugels op het kozijn zelf niet helemaal recht zitten (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrYTsiABcSJRAU2pHIEVedQpu58=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uWQUydxOhdDUR5kKvciB2DfS.png?f=fotoalbum_large

Ik kan mij zo voorstellen dat als dit recht zit en zelfs wat meer naar binnen, dit de druk op het raam ook verhoogd. Echter zit hier niet echt een stelmogelijkheid op. De beugel handmatig wat verplaatsen door de schroeven los/vast te maken heeft niet gewerkt, bij het aanschroeven van de schroeven wordt de beugel weer naar beneden gedrukt (logisch, de gaten zitten er nu eenmaal zo in...).

Verder kan ik het probleem redelijk reproduceren met een gieter. Als ik de rand tussen raam en kozijn nat maak loopt er wat water naar binnen op de vensterbank.

Iemand tips hoe nu verder?

[ Voor 4% gewijzigd door -unknown op 02-01-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
Als je een paal buiten op een dergelijke paalhouder zet:

Afbeeldingslocatie: https://assets2.wovar.io/cdn-cgi/image/width=1000,quality=100/public-assets/WV006920/U_paalhouder_toegepast.jpg

Krijg je dan last van houtrot, of valt dit wel mee? Ik wil een afdak bouwen en daarvoor douglashout gebruiken. Ik heb nu de keuze tussen zoiets toepassen en dit direct op de bestrating bevestigen, of om de bestrating deels te verwijderen en betonpoeren in te graven. Die houders lijken een stuk sneller. De tegels zijn 60x60x6 cm van 48 kilo per stuk, bang voor wegwaaien ben ik niet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

NoepZor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:22:

[Afbeelding]

Krijg je dan last van houtrot, of valt dit wel mee? Ik wil een afdak bouwen en daarvoor douglashout gebruiken. Ik heb nu de keuze tussen zoiets toepassen en dit direct op de bestrating bevestigen, of om de bestrating deels te verwijderen en betonpoeren in te graven. Die houders lijken een stuk sneller. De tegels zijn 60x60x6 cm van 48 kilo per stuk, bang voor wegwaaien ben ik niet.
Dat moet goed gaan zolang de wind onder de paal door kan waaien; ik zou wel draadeind met chemisch anker vastzetten in de tegel en dan een moer erop draaien dan een bout met plug in de tegel, om spanning (en dus barsten) in de tegel te vermijden.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Dag allen, ik wil zelf een wandplank gaan maken gebaseerd op onderstaand plaatje (bron:etsy/EwardWoods). Ik wil dit maken van eiken planken 200x20mm met een totale horizontale lengte van ongeveer 160cm, dus ruim twee keer zo lang als op het plaatje (die is 75cm). Alle hoeken in verstek zagen en middels lamellen met elkaar verlijmen. Ik vraag me af hoe ik dit op de beste manier blind kan ophangen. Ik zat zelf te denken aan 4 stuks blinde plankdragers zoals rechts in de afbeelding (8x100mm). En om het meetwerk niet te ingewikkeld te maken zou ik dan alle plankdragers op één horizontale lijn maken, zoals de rode stippen in het plaatje. Hebben jullie gevoel bij of dit een goede, stevige manier is? Of kan dit makkelijker, beter en/of simpeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtk2wbsHM55R8EHRaukm7vzroRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65Hs5M3k9gQYaYPKOAD8cN16.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

venneke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:04:
Ik heb enkele platen MDF gekocht (12mm dik, wit gegrond, dus geen folie). Deze ga ik gebruiken om het knieschot op de zolder af te timmeren. De zichtzijde wil ik opnieuw in de lak zetten. Moet ik dan de andere kant ook opnieuw schilderen ivm kromtrekken of is dat niet nodig aangezien deze al wel in de grondlak staat?
Volgens mij niet nodig, als ze vasthangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

brambond schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:58:
Dag allen, ik wil zelf een wandplank gaan maken gebaseerd op onderstaand plaatje (bron:etsy/EwardWoods). Ik wil dit maken van eiken planken 200x20mm met een totale horizontale lengte van ongeveer 160cm, dus ruim twee keer zo lang als op het plaatje (die is 75cm). Alle hoeken in verstek zagen en middels lamellen met elkaar verlijmen. Ik vraag me af hoe ik dit op de beste manier blind kan ophangen. Ik zat zelf te denken aan 4 stuks blinde plankdragers zoals rechts in de afbeelding (8x100mm). En om het meetwerk niet te ingewikkeld te maken zou ik dan alle plankdragers op één horizontale lijn maken, zoals de rode stippen in het plaatje. Hebben jullie gevoel bij of dit een goede, stevige manier is? Of kan dit makkelijker, beter en/of simpeler?

[Afbeelding]
Het linkse stuk waar de boeken op staan hangt zo niet vast, wordt enkel door de verbinding omhoog gehouden.
Zelf zou ik de horizontale stukken verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
NoepZor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:22:

[Afbeelding]

Waarom ga je niet voor een kleine betonpoer?
https://www.douglashout.nl/betonpoer-195x195mm-laag

Die zou je direct op de tegel kunnen zetten. Eventueel met een paar dotjes contributie kit om te zorgen dat hij op z'n plek blijft.
Pagina: 1 ... 428 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/