[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 427 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

scofield schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:59:
[...]

Een goede werking van de radiatoren vereist boven en onder je radiatoren een ruimte van 12 tot 15 cm. De warmte blijft onder die vensterbank hangen om over die bank maar te zwijgen 8)7 Dus je weet wat er moet gebeuren voor een betere warmte
Ik heb hier precies dezelfde situatie. Eens dat het niet ideaal is maar die vensterbank zat er al in en die bank kan ik nergens anders kwijt…

Ik ga toch ook maar eens aan ventilatoren denken…

Ontopic (showcase) mijn laatste projectje. We hadden zo’n trapgat-wasrek. Ding hing eigenlijk te laag, hing door, hing er ook leeg lelijk te zijn en was eigenlijk ook te klein… Dus zelf een inklapbaar wasrek in elkaar geklust;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUSRJQGaIhmdwuePpz8_3_imRXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTO0eCdHpNrudiY2HtwqKz7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-DK9g7OTOS-wnXjvXSZNpmLSYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXS7ZKppdI1KLicIulf8Ss2K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MDvdr8vV0zFdMciKzCexOt6oU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0MY8KGCAZKudvbxgtNSvLCb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPuvpdK9tBxcLGD8_0M_G5maxhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfNpTwi35GDLBD7hBtcmer7u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
untflanked schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:32:
Gezien de hoeveelheid topics rondom wonen & mobiliteit hier op Tweakers (en onzekerheid over waar het past), lijkt me dit de beste plek om deze vraag te stellen.

We wonen in een rijtjeswoning van 80m2 uit 1960. Sinds we hier zijn komen wonen vrij veel aangepakt. Ramen/kozijnen vervangen met Triple Glas, spouwmuurisolatie, dakisolatie, 8 zonnepanelen en een nieuwe CV ketel. Hiermee is ons gasverbruik flink omlaag gegaan, echter hebben we er last van dat onze woonkamer niet goed opwarmt. Het is een vierkant met aan 1 kant de buren, 1 kant de gang/L-vormige inkeping, en aan de andere 2 kanten enorme ramen, met direct daaronder de radiatoren waar een vensterbank boven zit. Hier blijft veel warme lucht onder hangen denken we. De afgelopen dagen verbruiken we circa 5M3 gas waarmee we enkel de woonkamer en keuken verwarmen. De deur naar de bovenverdieping is dicht en hier gebruiken we een tochtstopper. In de woonkamer en keuken staan wel ventilatieroosters open.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast radiatorfolie die we nog gaan plaatsen, zijn we op zoek naar de beste ventilatoren voor onze situatie. Zeker gezien de vensterbanken een overhangend randje hebben, hebben we lichte twijfels over de winst die het oplevert. Zeker omdat aan een kant ook een bank een groot deel blokkeert.

Wat zijn jullie adviezen hierin, of zien wij iets over het hoofd? Momenteel neig ik simpelweg naar de SpeedComfort omdat ik hier de beste dingen over heb gelezen.
Je bent vergeten je vloer te isoleren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
The Eagle schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:22:
@Samoht93 https://www.karwei.nl/ass...rmatten/type-droogloopmat
Karwei heeft 130 breed op de rol. Dus kan prima uit 1 stuk als je wilt.
Qua omhoog moeten: pak een stuk oude vloerbedekking, snij het er in. Op zijn kop leggen, daar de schoonloopmat op.
Goed om te weten voor als de mat hier vervangen moet worden! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
FreakNL schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:48:
[...]

Ontopic (showcase) mijn laatste projectje. We hadden zo’n trapgat-wasrek. Ding hing eigenlijk te laag, hing door, hing er ook leeg lelijk te zijn en was eigenlijk ook te klein… Dus zelf een inklapbaar wasrek in elkaar geklust;
Mooi gemaakt. Let wel op dat dat 1 tyribje nu alle horizontale kracht lijkt op te vangen. Als er natte kleren op gaan dan gaat die dat niet meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Welke tie-wrap bedoel je? :)

Ik zit te staren naar mijn foto's maar ik weet niet precies wat je bedoelt dus ben erg benieuwd :)

Overigens;
Volgens mij ben je paranormaal, want het geheel heeft tijdelijk met een tie-wrap gehangen (om formaat testen) maar inmiddels zit alles met schroeven (in de vide middels een hoekstuk) en bouten/moeren (in de vide met hetzeflde hoekstuk EN in de plaat)..

[ Voor 100% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
FreakNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:14:
Welke tie-wrap bedoel je? :)

Ik zit te staren naar mijn foto's maar ik weet niet precies wat je bedoelt dus ben erg benieuwd :)

Overigens;
Volgens mij ben je paranormaal, want het geheel heeft tijdelijk met een tie-wrap gehangen (om formaat testen) maar inmiddels zit alles met schroeven (in de vide middels een hoekstuk) en bouten/moeren (in de vide met hetzeflde hoekstuk EN in de plaat)..
3e foto, 2 spijl van links zit bovenaan een witte, daarom niet zo goed zichtbaar. Als die weg is klapt volgens mij het rek naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap ineens wat je bedoelt!

Die witte plaat zat er al veel eerder (die hangt er al 6 of 7 jaar, sinds dochter geboren is) en zit aan de ene kant geklemd tussen spijl en trapvide-paal en aan de andere kant met 2 witte ty-wraps aan de spijl (beneden zit er ook 1)...

Het nieuwe rek zit ook nog geschroefd in het hout van de trapvide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzsWTrqusj_nOZr1A6_wMGRdsuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvOntEQ6lQjoBUWfWufIjTFe.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als die plaat losraakt ligt het rek niet zomaar beneden. Wel is het zo dat dan alle druk/gewicht op die twee schroeven komt te staan (inclusief het gewicht van de plaat) en dat gaat niet lang goed.

Dus je hebt zeker een punt, ik ga die plaat nog wat extra verankeren met ty-wraps aan andere spijlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-09 11:47
Ik heb 2 weken geleden geprobeerd om een vloer zelf te egaliseren met gietmortel.

Nu is dit voor het grootste gedeelte gelukt alleen zitten er her en der wat hoge en lage plekken omdat we het achteraf niet goed verdeelt hebben. Is het mogelijk om bijvoorbeeld om deze te huren en de verschillen er uit te schuren zodat het in ieder geval vlak is

https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962

ik ben bang dat als ik dat niet doe je de hoogteverschillen gaat merken met de laminaat die ik er op wil leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

FreakNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:13:
Ik snap ineens wat je bedoelt!

Die witte plaat zat er al veel eerder (die hangt er al 6 of 7 jaar, sinds dochter geboren is) en zit aan de ene kant geklemd tussen spijl en trapvide-paal en aan de andere kant met 2 witte ty-wraps aan de spijl (beneden zit er ook 1)...

Het nieuwe rek zit ook nog geschroefd in het hout van de trapvide:
[Afbeelding]

Dus als die plaat losraakt ligt het rek niet zomaar beneden. Wel is het zo dat dan alle druk/gewicht op die twee schroeven komt te staan (inclusief het gewicht van de plaat) en dat gaat niet lang goed.

Dus je hebt zeker een punt, ik ga die plaat nog wat extra verankeren met ty-wraps aan andere spijlen :)
Pak dan een paar leidingbeugels. Vast wel in een passende maat te vinden.
Boutje moetje met een paar grote ringen in die plaat gaat nergens meer heen!
Zoiets dus https://www.toolstation.n...56Hq0QbAKkRsaAnT_EALw_wcB

[ Voor 11% gewijzigd door thijsco19 op 23-12-2024 13:15 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
LED-Maniak schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:03:
[...]

Ik heb zelf een kokosmat liggen van de ikea. Die zijn makkelijk op maat te snijden en zoals je vraagt lekker dik.
Je zou er twee kunnen kopen en van beiden een stuk afsnijden. Als het eenmaal ligt en de vezels aan de randen een beetje gemixt zijn zal je de naad vast niet meer zien.
Daar heb je naar mijn mening niks aan voor binnen. Kokosmat is meer om zand van je schoenen te vegen.
Voor binnen wil je een droogloop-/schoonloopmat zodat je schoenen niet nat meer zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11

Tjark

DON'T PANIC

Samoht93 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:16:
[...]
Hebben jullie misschiep tips waar ik een goede mat voor bij de voordeur op rol/groot formaat kan kopen?
heb een stuk van 106cm x 206cm nodig en mag opzich best dik zijn want ik moet nog een stukje omhoog.
[Afbeelding]
Was ook opzoek naar een droogloopmat op rol.
Kreeg destijds bij HB de tip om ondertapijt onder de mat te doen; maakt 'm wat dikker en voelt luxer. https://www.hornbach.nl/p...iet-200-cm-breed/8907678/

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

thijsco19 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:14:
[...]

Pak dan een paar leidingbeugels. Vast wel in een passende maat te vinden.
Boutje moetje met een paar grote ringen in die plaat gaat nergens meer heen!
Zoiets dus https://www.toolstation.n...V56Hq0QbAKkRsaAnT_EALw_wc
Die heb ik nog wel in de schuur ergens.. Dat wordt even zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Voluerunt schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:01:
Ik heb 2 weken geleden geprobeerd om een vloer zelf te egaliseren met gietmortel.

Nu is dit voor het grootste gedeelte gelukt alleen zitten er her en der wat hoge en lage plekken omdat we het achteraf niet goed verdeelt hebben. Is het mogelijk om bijvoorbeeld om deze te huren en de verschillen er uit te schuren zodat het in ieder geval vlak is

https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962

ik ben bang dat als ik dat niet doe je de hoogteverschillen gaat merken met de laminaat die ik er op wil leggen.
Niet als leek (ga ik vanuit geizen egaliseren niet helemaal gelukt is) zo'n apparaat gebruiken. :D
Huur een haakse slijper met een diamant kom schijf. Let op: Een gewone haakse slijper brandt snel door. Je hebt echt een stevig ding nodig. Scheelt je meteen veel geld. 100 euro excl. btw en excl slijtage is zonde geld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij hebben de plinten laten plaatsen na het plaatsen van de gietvloer. Hierdoor hebben we de plinten zowel aan de onderkant (grijzige/doorzichtige siliconen) als bovenkant (acrylaat) laten kitten.

Nu ervaar ik dat de siliconenkit geel begint te worden na pak en beet 4/5 maanden. Is daar iets tegen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
Onlangs kwam ik deze fotokaders tegen, en vond ik (en vooral de vrouw des huizes) het design wel leuk. Eiken frame met een soort rubberband er rond om alles samen te houden en eventueel op te hangen (beetje groot uitgevallen o-ring eigenlijk).

Als echte Tweaker ben ik natuurlijk geïnspireerd hoe dit gemaakt wordt en of het eventueel zelf te maken valt.

Ik heb nog een hoop overschotjes eik liggen, maar het grote twijfel zit vooral in de rubber om alles samen te houden. Ze verkopen dit op hun website als replacement part, maar wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Wat ik online vond dat het dichtst in de buurt komt is nitrilrubber, maar heb geen idee hoe rekbaar dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Ferra schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:39:
Wij hebben de plinten laten plaatsen na het plaatsen van de gietvloer. Hierdoor hebben we de plinten zowel aan de onderkant (grijzige/doorzichtige siliconen) als bovenkant (acrylaat) laten kitten.

Nu ervaar ik dat de siliconenkit geel begint te worden na pak en beet 4/5 maanden. Is daar iets tegen te doen?
Is waarschijnlijk acrylkit en niet siliconen, dat zou nogal dom zijn.

Als je verkleuren(en stof..) wil voorkomen dan zal je het moeten schilderen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zouden jullie even met mij willen meedenken? Op de badkamer hebben wij een spiegel met daarin verwerkt een:

1) een zigbee LED controller voor de verlichting
2) een module voor de spiegelverwarming

De spiegelverwarming is "dom" dus ik had bedacht om een zigbee of zwave module te plaatsen achter de spiegel en dan de led controller (1) en verwarming (2) laten schakelen via HomeAssistant automations.

Dus zonder fysieke schakelaar (!) de verwarming aan en uitzetten via mijn telefoon en/of home assistant automations. De zigbee led controller zou ik dan altijd ingeschakeld laten (want die kan immers al remote bedienen).

Goed.. als jullie het nog volgen, ik kom er nu alleen niet uit hoe dit het beste aan te sluiten.

Zie foto's hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/12/23/WhatsApp-Image-2024-12-23-at-16.48.46-Groot.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/12/23/WhatsApp-Image-2024-12-23-at-16.48.45-Groot.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/12/23/WhatsApp-Image-2024-12-23-at-16.48.48-Groot.th.jpg

1) de zigbee led controller achter op de spiegel heeft een blauw en bruin draad
2) de verwarmingsmodule heeft hetzelfde, dus ook een blauw en bruin draad

Nou had ik het idee om de NodOn relay zigbee module te gebruiken en nummers 1) en 2) hierboven als lampen aan te sluiten.. ik heb echter maar 2 "porten" vrij en ik heb in totaal 2x2 aders. Stroom en nuldraad.

Hoe kan ik dit nu het beste aansluiten?

Het alternatief zou kunnen zijn om de Fibaro Zwave module te pakken met maar 1 aansluiting, ik heb ze allebei beschikbaar en kan nog ruilen :+

Optioneel zou ik de Led controller ook permanent kunnen aansluiten, maar dan moet ik met een lasdoos de draden "verdubbelen" en dan hoef ik alleen maar de verwarming te schakelen? Dan beter de fibaro?

PS: Normaal zouden deze twee losse draden (blauw/bruin) bij elkaar in een las doos zitten gecombineerd zodat ze allebei permanent stroom krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 23-12-2024 17:19 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24
MrSenne schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:52:
Onlangs kwam ik deze fotokaders tegen, en vond ik (en vooral de vrouw des huizes) het design wel leuk. Eiken frame met een soort rubberband er rond om alles samen te houden en eventueel op te hangen (beetje groot uitgevallen o-ring eigenlijk).

Als echte Tweaker ben ik natuurlijk geïnspireerd hoe dit gemaakt wordt en of het eventueel zelf te maken valt.

Ik heb nog een hoop overschotjes eik liggen, maar het grote twijfel zit vooral in de rubber om alles samen te houden. Ze verkopen dit op hun website als replacement part, maar wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Wat ik online vond dat het dichtst in de buurt komt is nitrilrubber, maar heb geen idee hoe rekbaar dat is.
Buitenkant profiel frezen t.b.v. elastiek/band. Bonne kant profiel tbv twee stukken plexiglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:58:
[...]

Is waarschijnlijk acrylkit en niet siliconen, dat zou nogal dom zijn.

Als je verkleuren(en stof..) wil voorkomen dan zal je het moeten schilderen.
Waarom is dat dom gezien het vocht tijdens het dweilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Ferra schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:17:
[...]

Waarom is dat dom gezien het vocht tijdens het dweilen?
Och, ik lees over het acrylaat deel heen. Ogen niet open. 8)7 Onderkant siliconen kan wel idd.
Gebruik je schoonmaakmiddel met dweilen? Kan zijn dat dit niet compatibel is met de kit, al heeft sommige transparante kit er wel sneller last van dan andere..

Is het overal, bepaalde plekken(bijvoorbeeld waar geen zon komt)?

Heb je al eens geprobeerd af te nemen met bleek of soda?

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2024 21:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:40:
[...]

Och, ik lees over het acrylaat deel heen. Ogen niet open. 8)7 Onderkant siliconen kan wel idd.
Gebruik je schoonmaakmiddel met dweilen? Kan zijn dat dit niet compatibel is met de kit, al heeft sommige transparante kit er wel sneller last van dan andere..

Is het overal, bepaalde plekken(bijvoorbeeld waar geen zon komt)?

Heb je al eens geprobeerd af te nemen met bleek of soda?
Dat laatste vind ik wat spannend met m’n gietvloer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Gisteren was ik met mijn vader aan het klussen in mijn nieuwe huis, en besloten we om in de slaapkamer de achterste grijze spaanplaat panelen te schilderen. Dat was ook hoog nodig want aan de zijkanten brokkelden al erg af. De grijze verflaag van de vorige bewoner was ook niet al te best.

Dus de eerste witte monodek verflaag ging er probleemloos op. Vervolgens hebben we het even laten drogen, maar blijkbaar niet lang genoeg, en bij de tweede verflaag namen we de onderste grijze verflaag mee.
Allemaal grijze stukken aan de vachtroller en in de verfpot. Maar vandaag hebben we de tijd genomen om het werk te herstellen. Nu dekt het aardig goed! :)

Ik zal eens in dit topic binnenkort wat leuke foto's laten zien van hoe het was en hoe het nu geworden is.

Heerlijk projectje om samen met mijn vader mijn nieuwe huis te stylen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IRwg8bspH9jOArfAaolRlw-Emc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sZhyBNTYyJbSSHj8nk8nG3H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrTKtfPISypPTFNhr39vF5tt3wM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ6oIdc6YiYZIF6L6UrQnmd4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olY6wHF11c7KkwWU9Z5q-4VM2Zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GLAOQxVdmmYm6WCmGuvWHWO.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 23-12-2024 23:25 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
einz schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:19:
[...]

Buitenkant profiel frezen t.b.v. elastiek/band. Bonne kant profiel tbv twee stukken plexiglas?
Dat is het plan, maar ben er niet helemaal uit wat ik best kan gebruiken voor de elastiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24
MrSenne schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:34:
[...]

Dat is het plan, maar ben er niet helemaal uit wat ik best kan gebruiken voor de elastiek...
Ronde elastiek zoals voor kleding wordt gebruikt lijkt me het beste. Alleen even de vraag of je dat goed aan elkaar krijgt ofwel met een knoop (en is daar ruimte voor) ofwel met hitte als het aan elkaar te smelten is (en is dat sterk genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53

3_s

Workaholic schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:14:
Zouden jullie even met mij willen meedenken? Op de badkamer hebben wij een spiegel met daarin verwerkt een:

De spiegelverwarming is "dom" dus ik had bedacht om een zigbee of zwave module te plaatsen achter de spiegel en dan de led controller (1) en verwarming (2) laten schakelen via HomeAssistant automations.

Dus zonder fysieke schakelaar (!) de verwarming aan en uitzetten via mijn telefoon en/of home assistant automations. De zigbee led controller zou ik dan altijd ingeschakeld laten (want die kan immers al remote bedienen).

Goed.. als jullie het nog volgen, ik kom er nu alleen niet uit hoe dit het beste aan te sluiten.

Zie foto's hieronder:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Nou had ik het idee om de NodOn relay zigbee module te gebruiken en nummers 1) en 2) hierboven als lampen aan te sluiten.. ik heb echter maar 2 "porten" vrij en ik heb in totaal 2x2 aders. Stroom en nuldraad.

Het alternatief zou kunnen zijn om de Fibaro Zwave module te pakken met maar 1 aansluiting, ik heb ze allebei beschikbaar en kan nog ruilen :+

Optioneel zou ik de Led controller ook permanent kunnen aansluiten, maar dan moet ik met een lasdoos de draden "verdubbelen" en dan hoef ik alleen maar de verwarming te schakelen? Dan beter de fibaro?

PS: Normaal zouden deze twee losse draden (blauw/bruin) bij elkaar in een las doos zitten gecombineerd zodat ze allebei permanent stroom krijgen.
Ik ben misschien niet helemaal juist mee, maar als je de fase doorlust en de neuter onderbreekt, ben je er toch? Of wil je tweepolig onderbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005

Zie foto's hieronder:

De blauwe (nul) draad uit de muur in een Wago 221 5 voudige lasklem met hevelsluiting. Dan een nieuw blauw draadje vanuit de lasklem naar de N aansluiting op de Nodo. De blauwe draden van de verlichting en van de verwarming ook in de lasklem. De bruine (fase) uit de muur rechtstreeks in de Nodo (zoals die op de foto al zit) en dan de bruine draad van de verlichting op aansluiting 1 op de Nodo (een na laatste) en de verwarming op 2 (laatste, meest rechtse).

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 24-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusJan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Hallo mede klussers! Ik wil een nieuw regelwerk maken voor mijn plafond en daar vervolgens gipsplaten op aanbrengen. Dit regelwerk bestaat uit simpele vuren latten. Nu kom ik twee soorten schroeven tegen om te gebruiken voor de latten. Eentje met zo'n glad stukje erop of schroeven met overal schroefdraad zoals. Welke kan ik hier het beste voor gebruiken? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2024 20:19 . Reden: Reclame / spam weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
TinusJan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:40:
Hallo mede klussers! Ik wil een nieuw regelwerk maken voor mijn plafond en daar vervolgens gipsplaten op aanbrengen. Dit regelwerk bestaat uit simpele vuren latten. Nu kom ik twee soorten schroeven tegen om te gebruiken voor de latten. Eentje met zo'n glad stukje erop of schroeven met overal schroefdraad. Welke kan ik hier het beste voor gebruiken? :?
Schroefdraad tot het einde betekend dat de plaat superstrak al moet zitten omdat je anders ruimte houdt.
Met het gladde stuk kan vrij door de plaat draaien waardoor je de plaat met de schroef strak tegen het regelwerk aan trekt.

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2024 20:20 . Reden: Quote aangepast, spam ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:42:
[...]

Schroefdraad tot het einde betekend dat de plaat superstrak al moet zitten omdat je anders ruimte houdt.
Met het gladde stuk kan vrij door de plaat draaien waardoor je de plaat met de schroef strak tegen het regelwerk aan trekt.
Het gaat hier niet om de bevestiging van de plaat maar om de latten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:07
Wolly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:25:
[...]

Gewoon deeldraad gebruiken (met glad stukje)
De voldraad is alleen te gebruiken icm voorboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou ook deeldraad kiezen. Afhankelijk van de situatie zou je ook nog stelschroeven kunnen gebruiken, daarmee kun je het regelwerk meteen waterpas monteren zonder dat je stelplaatjes of klosjes nodig hebt. Bijvoorbeeld; https://www.schroevenxl.n...ven/stelschroeven-41.html

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 24-12-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
3dmazter schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:18:
[...]

Gewoon deeldraad gebruiken (met glad stukje)
De voldraad is alleen te gebruiken icm voorboren.
Zoals @_ferry_ ook aangeeft.
Stelschroeven gebruiken.

Je schroeft ze er eerst helemaal in, en dan draai je terug tot de lat exact op de goede hoogte zit.
Ideaal.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37
MrSenne schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:34:
[...]

Je geeft zelf aan dat ze de rubber banden los verkopen. Waarom twijfel je dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:54

Zie foto's hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/thumbnail/c5/89/ab/1690283008/FIB_FGS-213_image_4_1920x1920.jpg

Aanvoer leiding op L en N, schakelende fase naar verwarming van Q (de schakelende L dus) naar verwarming. N naar de verwarming doorlussen vanuit aanvoerleiding met Wago.

[ Voor 3% gewijzigd door doktervictor op 24-12-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
tsjoender schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:37:
[...]

De blauwe (nul) draad uit de muur in een Wago 221 5 voudige lasklem met hevelsluiting. Dan een nieuw blauw draadje vanuit de lasklem naar de N aansluiting op de Nodo. De blauwe draden van de verlichting en van de verwarming ook in de lasklem. De bruine (fase) uit de muur rechtstreeks in de Nodo (zoals die op de foto al zit) en dan de bruine draad van de verlichting op aansluiting 1 op de Nodo (een na laatste) en de verwarming op 2 (laatste, meest rechtse).
Dank voor je hulp. Zie paint tekening zoals ik het nu heb. Zou moeten kloppen.

Spiegelverwarming lijkt te werken. Zigbee led controller + led strip helaas niet. Twee keer aansluitingen nagekeken, maar nog geen resultaat. Denk powersupply of led controller defect.

Klopt onderstaande? Kan het zijn dat die 230v trafo naar 12v niet werkt met onderstaande setup? Zou niet uit moeten maken toch?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/12/24/image.md.png
doktervictor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:29:
[...]

[Afbeelding]

Aanvoer leiding op L en N, schakelende fase naar verwarming van Q (de schakelende L dus) naar verwarming. N naar de verwarming doorlussen vanuit aanvoerleiding met Wago.
Deze volg ik niet helemaal.. wat is precies het verschil versus hierboven?

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 24-12-2024 17:29 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
Workaholic schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:24:
[...]

Spiegelverwarming lijkt te werken. Zigbee led controller + led strip helaas niet. Twee keer aansluitingen nagekeken, maar nog geen resultaat. Denk powersupply of led controller defect.

Klopt onderstaande? Kan het zijn dat die 230v trafo naar 12v niet werkt met onderstaande setup? Zou niet uit moeten maken toch?

[Afbeelding]
Dat schema is wat ik bedoel idd. Als de lamp niet aan wil, dan zou je de lamp tijdelijk van een stekker kunnen voorzien en rechtstreeks in een verlengsnoer kunnen steken. Als er dan ook geen licht is, dan is de voeding of controller idd defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
Workaholic schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Deze volg ik niet helemaal.. wat is precies het verschil versus hierboven?
Ik had als voorbeeld je enkel schakelende Zigbee genomen. Omdat je aangaf dat je lamp al slim was. Je trafo moet je dus continue van stroom voorzien via een Wago op de bruine leiding aanvoer. Jij heb de dubbel schakelende genomen en de trafo ook op een van de uitgangen gezet (de andere Q), dat moet niet.

Je kunt de dubbel schakelende gebruiken maar dan alleen de verwarming daarop aansluiten en de trafo permanent of de enkel schakelende, want je hebt er maar 1 nodig (voor de verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
tsjoender schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:36:
[...]

Dat schema is wat ik bedoel idd. Als de lamp niet aan wil, dan zou je de lamp tijdelijk van een stekker kunnen voorzien en rechtstreeks in een verlengsnoer kunnen steken. Als er dan ook geen licht is, dan is de voeding of controller idd defect.
Ik heb nu even tijdelijk de trafo met daarachter de 12v zigbee led controller + led strip direct aangesloten. Zie foto. Hij werkt nog steeds niet. Is mijn aanname dan juist dat het aan de zigbee controller en/of trafo moet liggen?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/12/24/tijdelijk.th.jpg
doktervictor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:40:
[...]

Ik had als voorbeeld je enkel schakelende Zigbee genomen. Omdat je aangaf dat je lamp al slim was. Je trafo moet je dus continue van stroom voorzien via een Wago op de bruine leiding aanvoer. Jij heb de dubbel schakelende genomen en de trafo ook op een van de uitgangen gezet (de andere Q), dat moet niet.

Je kunt de dubbel schakelende gebruiken maar dan alleen de verwarming daarop aansluiten en de trafo permanent of de enkel schakelende, want je hebt er maar 1 nodig (voor de verwarming).
Check - is het "toegestaan" / verantwoord om dan nog 2x een wago te pakken en bruin + blauw op te splitsen vanuit de muur? Of mag dit niet? 1x naar de NodOn met daarop de "domme" spiegel verwarming (blauw + bruin) en dan de andere splitsing naar de trafo?

Zo dus?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/12/24/image4b9c8d4a3ae5690a.th.png

[ Voor 41% gewijzigd door Workaholic op 24-12-2024 17:55 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Weet iemand hoe de dikte van een keepboom te berekenen? Zeven/acht treden: optrede 189mm aantrede 220mm. Ik denk vuren of dik multiplex te pakken, eventueel meerdere lagen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:07
Vloerverwarming?
Ik overweeg vloerverwarming aan te brengen op de 1e en 2e verdieping van een ‘nieuwe’ woning. Het betreft uit huis uit de jaren ’70, met een ‘breedplaatvloer’. De bouwtekeningen spreken over ‘Omnia elementen’ van 4 cm en opgestort beton van 11 cm (daarnaast is er op andere tekeningen nog een ‘afwerklaag’ te zien.) De riolering van de badkamer is meegestort en zichtbaar op de bouwtekening. Water en elektraleidingen zijn niet te zien op deze tekeningen.

Ik zou de vloerverwarming graag infrezen, dat lijkt me de makkelijkste manier. Bij een breedplaatvloer kunnen (water)leidingen meegestort zijn en zich dus niet in de dekvloer bevinden, alleen, hoe kom ik daar achter? Of is dat sowieso gebruikelijk bij een breedplaatvloer? Het is een beetje jammer als alles met frezen kapot gaat.

Het tweede wat ik me afvraag bij frezen is dat er in de eerste en/of tweede verdieping waarschijnlijk sowieso waterleidingen lopen vanaf de CV ruimte naar de badkamer. Stel dat ze diep genoeg liggen en frezen geen probleem is, dan is er nog het probleem van legionella. Afstand tussen vloerverwarming en waterleiding is nodig om groei hiervan te voorkomen. Is er iemand die hier ervaringen mee heeft? Op het internet vindt ik verschillende meningen hierover.
De CV wordt vervangen door een warmtepomp, en op de 1e en 2e verdieping zal minder worden gestookt dan op de BG, maar er zal wel wat warm water doorheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Wolly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:25:
[...]

Afstandschroeven of stelschroeven. scheelt je een hoop geklooi tijdens uitlijnen.

Ik heb zelf https://www.schroevenxl.n...ven/afstandschroeven.html gebruikt, wel de latten voorboren!

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:03
Heeft er iemand een ventilatielat https://www.sleiderink.nl...Geimpregneerd%20vurenhout thuis liggen én kan die voor mij de maat van de ventilatiegaten opmeten?

Keralit zegt dat er 50cm2 ventilatie per strekkende meter moet zijn en ik vraag me af of dat met de standaard in de markt gebruikte ventilatielat gehaald wordt.
Ik wil liever geen dubbele lat gebruiken omdat het dan dikker wordt en ik op andere plekken in de knoop kom met de aansluitingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

No Hands schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:15:
Heeft er iemand een ventilatielat https://www.sleiderink.nl...Geimpregneerd%20vurenhout thuis liggen én kan die voor mij de maat van de ventilatiegaten opmeten?

Keralit zegt dat er 50cm2 ventilatie per strekkende meter moet zijn en ik vraag me af of dat met de standaard in de markt gebruikte ventilatielat gehaald wordt.
Ik wil liever geen dubbele lat gebruiken omdat het dan dikker wordt en ik op andere plekken in de knoop kom met de aansluitingen.
Als ik het zo in inschat zit op grofweg zo'n 60% van de lengte een ventilatie-inkeping (hout/inkeping in de verhouding 40/60). Als die inkeping dan 8 tot 9 mm hoog is dan heb je het over zo'n 50cm² per strekkende meter. Lijkt mij prima te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
_ferry_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:21:
Ik zou ook deeldraad kiezen. Afhankelijk van de situatie zou je ook nog stelschroeven kunnen gebruiken, daarmee kun je het regelwerk meteen waterpas monteren zonder dat je stelplaatjes of klosjes nodig hebt. Bijvoorbeeld; https://www.schroevenxl.n...ven/stelschroeven-41.html
Ik heb deze nog nooit gebruikt maar lijkt mij een mooi product.

Wat me tegenstaat is de idioot grote diameter. Een 6mm schroef in een panlat lijkt mij als met een kanon op een mug schieten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
coinman63 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:16:
[...]

Je geeft zelf aan dat ze de rubber banden los verkopen. Waarom twijfel je dan nog?
Vooral nieuwsgierig over hoe ik het zelf kan doen. :P Dat is plan B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 08:40
No Hands schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:15:

Toevallig heb ik die liggen. Een gat is 120mm lang, 10mm hoog op het hoogste punt en de opening is circa 800mm^2 per gat. Ik heb geen hele lat meer, maar er zit om de 21cm een nieuw gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55

MJV

@Tromp.et ik zou toch nog even stil staan of je dit echt wil. Ik heb voor mijn huis uit '95 voor deze keuze gestaan en uiteindelijk de radiatoren laten zitten. Met de (nieuwe) vloerverwarming van beneden wordt het boven ook warm genoeg. En dat is dan nog niet eens met LTV radiatoren, of van die ventilatortjes.

Houd er ook rekening mee dat niet alles altijd conform de tekening is uitgevoerd. Het is een hoop gedoe om eventuele leidingen die stuk gaan met frezen te repareren.

Legionella is conform huidige richtlijnen inderdaad een probleem. Of het in de praktijk los loopt? Waarschijnlijk wel, maar als je deze keuze hebt weet ik niet of je het risico op moet willen zoeken.

Ik heb op begane grond een hele berg beton verwijderd om waterleidingen met voldoende afstand van vloerverwarming te leggen. Tijdens slopen van de dekvloer kwam ik vervolgens alle waterleidingen uit '95 tegen, die dus vrolijk naast de vloerverwarming in de dekvloer lagen. Maar dat was in een wereld voor al het gedoe met veteranenziekte en de aandacht voor legionellapreventie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
Workaholic schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb nu even tijdelijk de trafo met daarachter de 12v zigbee led controller + led strip direct aangesloten. Zie foto. Hij werkt nog steeds niet. Is mijn aanname dan juist dat het aan de zigbee controller en/of trafo moet liggen?

[Afbeelding]

[...]

Check - is het "toegestaan" / verantwoord om dan nog 2x een wago te pakken en bruin + blauw op te splitsen vanuit de muur? Of mag dit niet? 1x naar de NodOn met daarop de "domme" spiegel verwarming (blauw + bruin) en dan de andere splitsing naar de trafo?

Zo dus?

[Afbeelding]
Als je alles direct hebt aangesloten is de trafo of de Zigbee led controller stuk idd. Evt met multimeter doormeten ?

Je mag met Wago's en nul en een fase gewoon verdelen. Zou jou voorstel op de nul alleen versimpelen naar 1*5, volgens mij heb je dan genoeg afsplitsingen en is die extra 1*3 niet nodig op de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00
Tromp.et schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:44:
Vloerverwarming?
Ik overweeg vloerverwarming aan te brengen op de 1e en 2e verdieping van een ‘nieuwe’ woning. Het betreft uit huis uit de jaren ’70, met een ‘breedplaatvloer’. De bouwtekeningen spreken over ‘Omnia elementen’ van 4 cm en opgestort beton van 11 cm (daarnaast is er op andere tekeningen nog een ‘afwerklaag’ te zien.) De riolering van de badkamer is meegestort en zichtbaar op de bouwtekening. Water en elektraleidingen zijn niet te zien op deze tekeningen.

Ik zou de vloerverwarming graag infrezen, dat lijkt me de makkelijkste manier. Bij een breedplaatvloer kunnen (water)leidingen meegestort zijn en zich dus niet in de dekvloer bevinden, alleen, hoe kom ik daar achter? Of is dat sowieso gebruikelijk bij een breedplaatvloer? Het is een beetje jammer als alles met frezen kapot gaat.

Het tweede wat ik me afvraag bij frezen is dat er in de eerste en/of tweede verdieping waarschijnlijk sowieso waterleidingen lopen vanaf de CV ruimte naar de badkamer. Stel dat ze diep genoeg liggen en frezen geen probleem is, dan is er nog het probleem van legionella. Afstand tussen vloerverwarming en waterleiding is nodig om groei hiervan te voorkomen. Is er iemand die hier ervaringen mee heeft? Op het internet vindt ik verschillende meningen hierover.
De CV wordt vervangen door een warmtepomp, en op de 1e en 2e verdieping zal minder worden gestookt dan op de BG, maar er zal wel wat warm water doorheen lopen.
Ik zou idd ff uitzoeken in hoeverre die leidingen in het geheel zijn ingestort. Het lijkt me niet. Ten minste, het zou gek zijn want hoe ga je dan evt lekkage verhelpen?

Je zou ook nog voor droogbouw kunnen kiezen van Warp Systems.

Dan zou het geen probleem moeten zijn.

Dat is low-profile en leg je in piepschuim achtige panelen. Ik heb dat zelf gelegd hier en voegt een centimeter of 1,5 toe aan de vloer. Dan heb je sowieso voldoende scheiding. Maar nogmaals, lijkt me sterk dat waterleidingen meegestort zijn.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Christiano007

Ich bin der champion

Binnenkort ga ik tekenen voor een nieuwe woning en in de achtertuin zit een aluminium overkapping.

Nu ben ik benieuwd of jullie ideeën hebben om dit af te sluiten, er is geen schuur aanwezig en zou wel wat spullen veilig willen hebben staan (BBQ, meubels, etc.) (ben gewoon aan het kijken wat eventueel mogelijk is)

Zou eventueel een schuifpui mogelijk zijn, of moet je dan echt een nieuwe overkapping er neer zetten? Of hebben jullie nog andere ideeën/mogelijkheden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:46
Christiano007 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:50:
Binnenkort ga ik tekenen voor een nieuwe woning en in de achtertuin zit een aluminium overkapping.

Nu ben ik benieuwd of jullie ideeën hebben om dit af te sluiten, er is geen schuur aanwezig en zou wel wat spullen veilig willen hebben staan (BBQ, meubels, etc.) (ben gewoon aan het kijken wat eventueel mogelijk is)

Zou eventueel een schuifpui mogelijk zijn, of moet je dan echt een nieuwe overkapping er neer zetten? Of hebben jullie nog andere ideeën/mogelijkheden?

***members only***
Ik denk dat de kosten die je moet maken om dit op een nette manier afsluitbaar te maken dusdanig zijn dat je net zo goed kunt overwegen om het in het geheel te laten vervangen door iets naar wens.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Hey allemaal, ik ben in ons nieuwe huis de wasruimte in orde aan het maken. Hiervoor heb ik inmiddels al een nieuwe tegelvloer gelegd die alleen nog gevoegd hoeft te worden, maar eigenlijk wil ik ook de wasmachine en droger op een verhoging zetten zodat ze boven de sifon uitkomen en ik wat meer bergruimte / comfort heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxnnXvscacwrF0ONbEe0AgcZQFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUjairKfli5wbDuMMh6JxK1K.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je daar een simpele schets van (zonder lades / versterkingen). Het leek me leuk om dit zelf te doen aangezien ik op mijn werk toch alles onder de CNC kan gooien en dus ook wat designvrijheid heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmkfn0DkeM96daF-kKFZsrV2TPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/udNvJQ44d0YkZBnFRruIKXVN.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik het ga maken van 18mm berken multiplex met HPL aangezien dit stevig genoeg is, maar ik heb nog geen idee wat ik met de stelpoten moet doen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het moet natuurlijk het gewicht aankunnen, verstelbaar zijn en zo min mogelijk vibraties doorgeven. Alle dure wasmachinekasten online vermelden dat ze fancy anti vibratie technieken en onderdelen gebruiken, maar welke dit zijn is mij compleet onduidelijk. ;) Ik dacht misschien aan die Ikea Metod voeten, maar die vond ik eerlijk gezegd niet super fijn om mee te werken.

Tips over goed meubelbeslag voor een lade waar de wasmand op kan komen te staan zijn ook zeer welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 06:26
Geen idee waarom je de wasmachine hoger zou willen dan de sifon, hier draait de machine (dezelfde) al 30 jaar lekker zijn rondjes op de grond, staat ook een stuk steviger, en je kan om eronder schoon te maken de wasmachine gewoon verrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk omdat zijn wasmachine nu verder naar voren moet staan vanwege de locatie van de sifon.

Ik zou hem zelf maar een cm of 50 a 60 verhogen, zodat je wasmanden er onder kunnen, dat hebben mijn ouders iig, en plaatst de wasmachine ook op een makkelijke hoogte.
(Zelf hebben we het juist andersom, bureaublad boven de wasmachine en daar van die Ikea wasmanden op)

Als je zoiets maakt zoals op de afbeelding zou ik iig de achterwand goeddeels dicht maken, om de zijdelingse stijfheid flink te verhogen en hem net onder het bovenblad goed aan de muur vast te kunnen zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 25-12-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een klankkast maken die vervolgens stiller moet worden dan het origineel is een aardige uitdaging. Het begint in ieder geval met goede rubbermatten onder de stelpootjes. Daarna de machines goed waterpas zetten zodat ze niet gaan lopen. Een machine die van je verhoging afdondert maakt je niet een blij persoon.

Heb je niet links of rechts 60cm ruimte naast het sifon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53

3_s

Eerste gepost in Het Grote Kleinevragentopic - Deel 3, maar past hier beter, bedacht ik me.

Ik ben bezig met het vervangen van TLs door LED TLs. Over het algemeen is dit niet moeilijk: TL eruit draaien, ballast vervangen, LED TL erin draaien.

Nu heb ik enkele TLs zonder ballast. Of beter, met elektronische ballast (denk ik, ken er niet heel veel van, maar aangezien er BALLAST opgeschreven staat ...).

Tot nu toe gebruikte ik deze LEDs, maar die werken hier niet.
Op de TL die er nu in zit, staat PHILIPS TL M RS 40W/840.

Welke kan ik hier wel voor gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkE-C0XV4Rn9Gr7_Sr96oBtnxU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CELBSQoi00kHNTHlHzTr5HGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqF_EzfK8vQgfeIeqQ4RW5kdxAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lUpElIPRUF78bTgL96JImaD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm00DSjq42HJ2vUk_g653ahkNeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8AP2ywUZxgmUdzymFUzptXL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Laatst online: 10-09 19:58
Bedankt voor alle input! Ik denk dat ik niet heel duidelijk was haha. Bovenstaande afbeelding was slechts een 'schets' van hoe ik het ongeveer wil en dus nog niet af. Het hoofddoel is om de boel iets netter af te werken, de wasmachine / droger op een praktische hoogte te hebben en extra opslag te creëren zonder dat ik dat ik extra geluid introduceer. Het is dus niet de bedoeling om de boel te dempen ofzo. Het moet alleen niet wegrollen.
pman63 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:10:
Geen idee waarom je de wasmachine hoger zou willen dan de sifon, hier draait de machine (dezelfde) al 30 jaar lekker zijn rondjes op de grond, staat ook een stuk steviger, en je kan om eronder schoon te maken de wasmachine gewoon verrijden.
Dat is persoonlijke voorkeur. Mijn ouders hebben een grotere wasruimte met een op maat gemaakte meubel en dat vond ik altijd heel praktisch. Niet de hele tijd bukken. Alleen als ik nu ga googlen op de prijs voor zo'n spaanplaat meubel, dan schrik je je rot. Ik ben geen meubelmaker, maar ik ga ook geen 800+ euro betalen voor een spaanplaat meubeltje als ik in principe al het gereedschap heb om zelf wat te maken.
_ferry_ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:13:
Ik denk omdat zijn wasmachine nu verder naar voren moet staan vanwege de locatie van de sifon.

Ik zou hem zelf maar een cm of 50 a 60 verhogen, zodat je wasmanden er onder kunnen, dat hebben mijn ouders iig, en plaatst de wasmachine ook op een makkelijke hoogte.
(Zelf hebben we het juist andersom, bureaublad boven de wasmachine en daar van die Ikea wasmanden op)

Als je zoiets maakt zoals op de afbeelding zou ik iig de achterwand goeddeels dicht maken, om de zijdelingse stijfheid flink te verhogen en hem net onder het bovenblad goed aan de muur vast te kunnen zetten.
De zijdelingse stijfheid komt van de achterwand. Op de nieuwe render zie je hoe dat er ongeveer uit moet komen te zien. Ik gebruik geen fancy onzichtbare verbindingen, maar simpelweg 'dogbones' aangezien ik de look daarvan wel mooi vind en ik dus een grote plaat makkelijk op de cnc kan leggen om uit te frezen. Een soortgelijke constructie heb ik ook gebruikt om een Formlabs Fuse SLS printer van 130kg te ondersteunen, maar dat ding trilt alleen niet haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCPs8vhXLjlS6EVjeoH01sH6jaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xEhcM0fOrI7gxehFUe0g9fQG.png?f=fotoalbum_large
sypie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:55:
Een klankkast maken die vervolgens stiller moet worden dan het origineel is een aardige uitdaging. Het begint in ieder geval met goede rubbermatten onder de stelpootjes. Daarna de machines goed waterpas zetten zodat ze niet gaan lopen. Een machine die van je verhoging afdondert maakt je niet een blij persoon.

Heb je niet links of rechts 60cm ruimte naast het sifon?
De totale breedte is 130cm. Dus de wasmachine en droger komen inderdaad links/rechts van het sifon. Ik heb een redelijk nieuwe Samsung wasmachine / droger combinatie die tot nu toe in ons oude huis altijd op de tegels stond en dat ging nergens naartoe. Ik weet alleen niet zo goed wat er in de 'professionele' wasmachine meubels gebruikt wordt zoals deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7n7m5g1ndmgLzT9944pWZ204AA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ImvL8jqt9abjpBNlz5DncVm4.png?f=fotoalbum_large

In de ruimte eronder wil ik een lade maken / ruimte voor de wasmand.

Thanks voor alle input!

• pman63
Persoonlijk had ik de afvoer dan verlegd zodat de machine wel op de vloer gezet kan worden, wasmachines hebben in veel gevallen een stuk beton gemonteerd wat ervoor moet zorgen dat het ding niet alle kanten op zwiept bij het centrifugeren. Ga je dat ding op een verhoging neerzetten dan kun je er maar beter voor zorgen dat die nergens heen kan en in alle dimensies stevig in elkaar zit, anders kom je een keer thuis met een wasmachine op de grond.
En van bukken blijf je lenig. Al kun je beter door de knieën gaan, dat is beter voor je rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@zynex er staan wel montagevideos op YouTube. Dan kun je denk ik wel een beeld krijgen van hoe het in elkaar zit.

18 mm is aan de dunne kant, je hebt meer massa nodig. Volgens mij zit er onder de wasmachine 2 x 20 mm aan staanders in de kast die wij hebben. Is erg stabiel.
Ik had eerst zelf een verhoging gemaakt maar dat kreeg ik al met al toch niet stijf genoeg tegen het geweld van de wasmachine.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:06

Jrz

––––––––––––

Ik had laatste een WM-verhoger gekocht van plaatstaal bij de bouwmarkt. Dat is een grote wiebelbende geworden. Iemand nog ideeen om dit beter te krijgen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:03
Jrz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:25:
Ik had laatste een WM-verhoger gekocht van plaatstaal bij de bouwmarkt. Dat is een grote wiebelbende geworden. Iemand nog ideeen om dit beter te krijgen?
Zeker! Terugbrengen die rommel. :+

• Ferra
  • Niet online
Ik verbaas me over het snel geel worden van transparante siliconenkit onder m'n plinten. Zijn nu denk een maand of 4 a 5 geleden gekit, maar slaat nu al geel uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bluqTYR8P37gKl7yK1KtryjxY8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTk5XtQQvmyV2ayt5YzowQ40.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee dit te ontgelen? Zit wel een gietvloer onder, dus agressieve middelen zoals bleek zijn geen optie.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom heb je siliconenkit gebruikt? Acrylaat is normaliter de te gebruiken kit voor plinten en dergelijke.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Ferra
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:21:
Waarom heb je siliconenkit gebruikt? Acrylaat is normaliter de te gebruiken kit voor plinten en dergelijke.
Vanwege het dweilen van de gietvloer. Maar daar kan je over twisten waar je dan voor moet gaan. De kit is al aangebracht. Dat verander ik niet 1-2-3. Zoek dus een oplossing voor dit probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Ferra op 26-12-2024 12:27 ]

• Ferra
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Ferra op 26-12-2024 12:26 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar dweil je mee?

• Ferra
  • Niet online
Water met PU reiniger. Maar dat kan het niet zijn. Dit is een foto uit het washok en daar wordt niet gedweild, alleen gestofzuigd .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ferra schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:24:
[...]

Vanwege het dweilen van de gietvloer. Maar daar kan je over twisten waar je dan voor moet gaan. De kit is al aangebracht. Dat verander ik niet 1-2-3. Zoek dus een oplossing voor dit probleem.
De oplossing is om de kit te verwijderen en er juiste kit aan te brengen.
Vergeling krijg je niet meer weg.

En voor dweilen hoef je geen kit te zetten tenzij je complete emmers over de vloer gooit :|

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 26-12-2024 12:58 ]

• Ferra
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:57:
[...]

De oplossing is om de kit te verwijderen en er juiste kit aan te brengen.
Vergeling krijg je niet meer weg.

En voor dweilen hoef je geen kit te zetten tenzij je complete emmers over de vloer gooit :|
Vergeling krijg je niet meer weg; waardoor ontstaat dit? Inferieure kit?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ferra schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:39:
[...]

Vergeling krijg je niet meer weg; waardoor ontstaat dit? Inferieure kit?
Wellicht, wellicht invloed van uv. Mijn hint mbt kitsoort was ook wel beetje gericht op verwijderen en opnieuw doen.
Die geligheid krijg je er denk ik ook niet meer uit, je ontdekt hooguit hoe het heeft kunnen ontstaan.

• Ferra
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:54:
[...]

Wellicht, wellicht invloed van uv. Mijn hint mbt kitsoort was ook wel beetje gericht op verwijderen en opnieuw doen.
Die geligheid krijg je er denk ik ook niet meer uit, je ontdekt hooguit hoe het heeft kunnen ontstaan.
Ik ga eens kijken wat ik ga doen. Vervelend dat dit zo snel ontstaat.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ferra schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:39:
[...]

Ik ga eens kijken wat ik ga doen. Vervelend dat dit zo snel ontstaat.
Sowieso gaat die siliconenkit een berg stof aantrekken die dan vast komt te zitten in de buitenste laag. Ik zou het gewoon even opnieuw doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 26 december 2024 @ 06:34:
@zynex er staan wel montagevideos op YouTube. Dan kun je denk ik wel een beeld krijgen van hoe het in elkaar zit.

18 mm is aan de dunne kant, je hebt meer massa nodig. Volgens mij zit er onder de wasmachine 2 x 20 mm aan staanders in de kast die wij hebben. Is erg stabiel.
Ik had eerst zelf een verhoging gemaakt maar dat kreeg ik al met al toch niet stijf genoeg tegen het geweld van de wasmachine.
Hier op zolder ook een dubbele verhoging gemaakt voor wasmachine plus droger. Het betreft een houten frame met 6 staander bekleed met 18mm multiplex. Met een dergelijke bekleding is het altijd sterk genoeg en bevalt deze erg goed.

• Ferra
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:43:
[...]

Sowieso gaat die siliconenkit een berg stof aantrekken die dan vast komt te zitten in de buitenste laag. Ik zou het gewoon even opnieuw doen.
Hele huis moet wel opnieuw dan… en het verwijderen lijkt me wel een klusje wat schade aan de vloer kan opleveren…

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ferra schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:39:
[...]

Hele huis moet wel opnieuw dan… en het verwijderen lijkt me wel een klusje wat schade aan de vloer kan opleveren…
Afsteken met een plamuurmes helpt. Als je een beginnetje hebt komt het zo los. Evt dat beginnetje maken met een mesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-09 23:12
Zou iemand mij kunnen helpen met het vervangen van een kamerthermostaat.
Er hangt nu een chronotherm 4 thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZwgEq4JRzmlx9vOhrqtmWqmjic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IElLGIOf90iF9ebN1btFeQnA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_UVL5dQlE121yh6bCgjFEnsFsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnYEjOkt1nJDB3EnL7fD0NaP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wil ik vervangen door een andere thermostaat met deze aansluitingsschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp2bOJjawJALUY5WmYnn_dgIObo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekmupEIx3Ij9Xq75wPy9EeuW.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou ik de oude bedrading aan moeten sluiten en zou dit mogelijk zijn? Twijfel zelf omdat nieuwe 240v is en ik niet zeker ben of dit geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:36

copykat

Good copy isn't bad

xingchen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:24:
Zou iemand mij kunnen helpen met het vervangen van een kamerthermostaat.
Er hangt nu een chronotherm 4 thermostaat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze wil ik vervangen door een andere thermostaat met deze aansluitingsschema:
[Afbeelding]

Hoe zou ik de oude bedrading aan moeten sluiten en zou dit mogelijk zijn? Twijfel zelf omdat nieuwe 240v is en ik niet zeker ben of dit geschikt is.
Ok die gene die je hebt hangen is een batterij gevoede automatische schakelaar.
Dus aan of uit. Beetje als draadjes los van elkaar cv is uit. Draadjes tegen elkaar cv is aan.

(Edit je schakelt 230vac mogelijkheid is vermoedelijk in het buitenland een optie er staan vermoedelijk meerdere optie's in je manual je moet gaan voor de zwakstroom aansturing.)

Welk model en merk wil je nu tegen de muur schroeven?

Over het algemeen schakel je niet 230V via je thermostaat maar vermoedelijk moet er een 230V gevoede hub geplaatst worden die vervolgens je CV schakelt.

Dus die twee draadjes gaan naar je thermostaat en de sturende kant vd hub.
Terwijl een set andere draden tussen je hub en je cv de cv aan en uit (modelering ) schakelen.

Wat je moet weten is:
1 wat aangesloten moet worden op de hub.
2 of je CV geschikt is voor bijv. Open therm.
3 hoe je je CV ombouwt op het controlbord van aan/uit naar open therm gestuurd.

Wat je nodig hebt is:
1 schematische uitleg van je CV instellingen en hoe je de boel ombouwd.
2 schematische uitleg van je nieuwe thermostaat set hoe je die aansluit.

Die merge je samen en dan zou je een goed werkend systeem moeten hebben.
:)

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 27-12-2024 11:04 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:54
Boudewijn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:43:
[...]

Volgens mij ben je in de war met acrylaat kit. Als je acrylaat kit gebruikt moet je dit overschilderen omdat het anders stof aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Onno ! schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:20:
[...]

Volgens mij ben je in de war met acrylaat kit. Als je acrylaat kit gebruikt moet je dit overschilderen omdat het anders stof aantrekt.
Uhh zo he ja, inderdaad. Had een bakkie op, I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 20:41
Hoop dat iemand mij met het volgende verder kan helpen:
Ik heb twee nieuwe villeroy en boch subway 2.0 toiletpotten laten plaatsen bij onze verbouwing.
Beide spoelen krachtig door, echter doet bij een van twee potten het probleem zich voor dat bij het doorspoelen het water de voorkant van de pot niet bereikt en dat deel dus niet schoonspoelt. Bij de andere pot gaat dit wel goed. Het lijkt alsof bij de ene pot het water niet goed verdeeld wordt over de spoel openingen.
Beide zijn gekoppeld aan Geberit UP320 inbouw reservoirs.
Bij nadere inspectie van de potten lijken ze iets van elkaar te verschillen in ontwerp van het spoelsysteem.Los daarvan zou ik verwachten dat beide volledig rondspoelen.
Heeft iemand enig idee waar dit 'm in kan zitten? . Zie hieronder voor de foto's van beide potten + hoe ze doorspoelen. Pot 1 is de pot waar het probleem zich voordoet.

Pot 1:

Spoelt tot ongeveer de schaduw van mijn telefoon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWl-LDJSl6Q7ko-VY89EYgZXuAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxIYKDVjvA3qfcRESGVCSRTu.jpg?f=fotoalbum_large

Meeste water lijkt uit de middelste 3 gaten te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6tAwb09L8-O-m0BKjlHGZKAxRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c145TApRjsWzFE0w9PWqFwo.jpg?f=fotoalbum_large

Pot 2:
Spoelt de volledige voorkant mee zoals het hoort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSQ3ga6NMw5oGiA2m14w45dEFIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLLqwp80IPX97MU3f5evN9fG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuOtmvqM7_RbKy8WphFfK8t57YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9CX1bslG6Ry52jjoq62UXt0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sidus
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:15
FRANQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:26:
@vincent_1971
Jij hebt het op een vlakke wand, ik wil echt de hoek om.
Waar heb jij de panelen vandaan?
Ik heb die latten rondom nog niet gezien in dezelfde kleur.

@perspectivebass
Dat is ook een optie ja.
Ik wilde dus een dikke (vierkante) lat op de buitenhoek maken door 2 platen in verstek te zagen.
Maar er is natuurlijk 0,0 mogelijkheid om een onnauwkeurigheid in de zaagsnede weg te werken.

@Jfwiet
Ik ben de hoeklatten nog niet tegengekomen, heb je hier een voorbeeld van?
Bijzonder genoeg, kom ik ze wel tegen voor buitentoepassing.

We wilden deze platen gebruiken.
https://www.karwei.nl/ass...-cm-dikte-22-mm/p/B235453

Er zijn hier wel eindprofielen en vloer/plafond plinten van, maar deze zijn zwart, en ook niet echt bedoeld om de hoek om te gaan.

De wand moet nog gebouwd worden, en komt om een pax kast heen.
deze gaat wel 90 graden worden, dat lukt me wel :)
Ik heb gewoon de uiteindes van de panelen tegen elkaar gezet, zonder profiel of iets dergelijks. Voor 1 hoek is dat goed te doen, breedte lijkt gelijk aan afstand tussen de hoeken. Ik had alleen 2 hoeken, waardoor het zwarte bij de andere hoek wel wat groter is. Ik heb gebruik gemaakt van (relatief goedkope) Silentlines panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02istGU_CSGNH3wFhavlQSGwPs8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx0hpW0vrFSatIFJStWVIPb8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhWV1ThyqzOO7upI1z2qUj_lm1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OATnsbagFAFs51ATFaZG5i3U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIC9dhKpwx5oKaYzxSRLNws4TOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CM0YLcJLfwaExqgYaPsGBZso.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 14-09 22:26
X2X2X schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:15:.
Beide zijn gekoppeld aan Geberit UP320 inbouw reservoirs.
Bij nadere inspectie van de potten lijken ze iets van elkaar te verschillen in ontwerp van het spoelsysteem.Los daarvan zou ik verwachten dat beide volledig rondspoelen.
Heeft iemand enig idee waar dit 'm in kan zitten? .
Bij die 320 kun je het spoel mechanisme instellen hoeveel water de grote en de kleine beurt gebruiken en los daarvan nog met hoeveel vaart het water er uit komt. Je zou kunnen kijken of die verschillen en het wat aanpassen. Je moet daarvoor het hele ‘ventiel’ door het luikje naar buiten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heb je de Subway 2.0 of de Subway 2.0 Compact/ Verkort?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
-DarkShadow- schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:54:
[...]

Heb je de Subway 2.0 of de Subway 2.0 Compact/ Verkort?
De normale, 56 cm diep volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
itsjohan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:08:
[...]

Bij die 320 kun je het spoel mechanisme instellen hoeveel water de grote en de kleine beurt gebruiken en los daarvan nog met hoeveel vaart het water er uit komt. Je zou kunnen kijken of die verschillen en het wat aanpassen. Je moet daarvoor het hele ‘ventiel’ door het luikje naar buiten halen.
Heb ik geprobeerd, haalt helaas niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

X2X2X schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:33:
Heb ik geprobeerd, haalt helaas niets uit.
Zit er in die geberit spoelbakken by default geen ring die het spoeldebiet verlaagt?
Misschien is die er bij de ene wel uitgehaald, en bij de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, we wonen in een jaren 30 woning. Aan de voorkant, waar ik en mn vrouw slapen, zitten nog de oude kozijnen, dat waren ooit van die schuiframen maar die zijn voordat wij hij kwamen ooit dicht gezet en er zit HR+ glas in.

Nu hebben we wat last van tocht, de bovenste klapraampjes heb ik al voorzien van tochtstrip en dat scheelt een hoop maar voel nog altijd tocht.

Nu kwam ik erachter dat het tocht op de gaten aan de zijkanten aan de bovenkant van het schuifgedeelte. Daar liepen vroeger kabels doorheen ws met een veer mechaniek of gewicht in het stationaire deel om het gewicht van het schuifraam te compenseren (je ziet ook nog van die kleine katrolletjes aan het stationaire deel).

Enfin die gaten zijn een soort halve maantjes:

|)========(|

Dit dus als je van bovenaf op het schuifkozijn kijkt.

Kan ik dit gewoon volstoppen met purschuim? Of is er een andere betere oplossing?

Kan evt foto maken later maar lijkt me redelijk duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

1nsane schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:15:
Vraagje, we wonen in een jaren 30 woning. Aan de voorkant, waar ik en mn vrouw slapen, zitten nog de oude kozijnen, dat waren ooit van die schuiframen maar die zijn voordat wij hij kwamen ooit dicht gezet en er zit HR+ glas in.

Nu hebben we wat last van tocht, de bovenste klapraampjes heb ik al voorzien van tochstrip en dat scheelt een hoop maar voel nog altijd tocht.

Nu kwam ik erachter dat het tocht op de gaten aan de zijkanten aan de bovenkant van het schuifgedeelte. Daar liepen vroeger kabels doorheen ws met een veer mechaniek of gewicht in het stationaire deel om het gewicht van het schuifraam te compenseren (je ziet ook nog van die kleine katrolletjes aan het stationaire deel).

Enfin die gaten zijn een soort halve maantjes:

|)========(|

Dit dus als je van bovenaf op het schuifkozijn kijkt.

Kan ik dit gewoon volstoppen met purschuim? Of is er een andere betere oplossing?

Kan evt foto maken later maar lijkt me redelijk duidelijk.
Ja hoor, dat kan wel. Eventueel na de purschuim afdekken met een dunne lat.

Zijn de kasten waar de gewichten in zitten/zaten geïsoleerd? Die heb ik ook volgespoten met pur hier.

Heb je voldoende ventilatie in de slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
orf schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:18:
[...]

Ja hoor, dat kan wel. Eventueel na de purschuim afdekken met een dunne lat.

Zijn de kasten waar de gewichten in zitten/zaten geïsoleerd? Die heb ik ook volgespoten met pur hier.

Heb je voldoende ventilatie in de slaapkamer?
We zetten elke ochtend een klapraam open en de deur van de slaapkamer staat open.

Of de gewichtkasten geisoleerd zijn? Weet ik niet, ik vermoed van niet, kan ik dat gewoon volpurren via het gaatje van de rollers?

[ Voor 13% gewijzigd door 1nsane op 28-12-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

1nsane schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:01:
[...]

We zetten elke ochtend een klapraam open en de deur van de slaapkamer staat open.

Of de gewichtkasten geisoleerd zijn? Weet ik niet, ik vermoed van niet, kan ik dat gewoon volpurren via het gaatje van de rollers?
Bij mij worden de kasten afgedekt met sierlijsten. Die zaten vast met 3 grote bouten. Zo kon ik ze makkelijk vullen. Door het gaatje bovenin ga je waarschijnlijk alleen de eerste 10cm vullen.

Ventilatie is belangrijk. Met luchten alleen kom je er niet. Op Tweakers is veel geschreven over isolatie en CO2 waardes in de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
1nsane schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:01:
[...]

DIt is echt onvoldoende ventilatie. Je ventileert namelijk niet. Je kan de deur open houden, maar het blijft stilstaande lucht. De CO2 die jullie uitademen 's-nachts blijft oop jullie heen hangen. Je moet echt iets hebben dat zorgt voor beweging in de lucht. Dus ofwel een raam op tochtstand of wel andere ventilatie (WTW of afzuiging). Tocht in de slaapkamer is niet zo erg toch? Je ligt onder de deken. Tocht betekent frisse lucht die je slaapkamer binnenkomt.

Het raam 's-ochtends open doen is de put dempen als het kalf verdronken is (of verstikt in dit geval :+ ).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:06:
Op m'n scheidingswandje zitten de gipsplaten (https://www.hornbach.nl/p...-x-600-x-12-5-mm/8415059/) er aan beide kanten inmiddels op, tijd voor de afwerking. Gyproc wapeningsband zit inmiddels over alle naden.
KNAUF Fill en Finish light wordt hier wel zo'n beetje 't vaakst geadviseerd voor het dichtsmeren en afwerken van de naden en schroefgaten geloof ik?
https://www.hornbach.nl/p...ish-light-20-kg/10684621/

20kg is natuurlijk veel te veel, maar de 4kg variant wordt slechts op een zeer beperkt aantal plekken verkocht.

Is dit nog een goed alternatief? https://www.hornbach.nl/p...lott-finish-4-kg/5742349/
Kan ook gebruikt worden voor vullen én finishen lees ik.
Voor de mede twijfelaars: Haal snel zo'n emmer van 20kg. Krijg je geen spijt van. Fijn spul om te verwerken, de naden zijn inmiddels net zo glad als de gipsplaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:28:
[...]

DIt is echt onvoldoende ventilatie. Je ventileert namelijk niet. Je kan de deur open houden, maar het blijft stilstaande lucht. De CO2 die jullie uitademen 's-nachts blijft oop jullie heen hangen. Je moet echt iets hebben dat zorgt voor beweging in de lucht. Dus ofwel een raam op tochtstand of wel andere ventilatie (WTW of afzuiging). Tocht in de slaapkamer is niet zo erg toch? Je ligt onder de deken. Tocht betekent frisse lucht die je slaapkamer binnenkomt.

Het raam 's-ochtends open doen is de put dempen als het kalf verdronken is (of verstikt in dit geval :+ ).
Ja, het is onbegrijpelijk dat men vroeger in een bedstee sliepen :X

Maar je hebt gelijk. Ik heb met een een CO2 meter onze eigen slaapkamer (met ventilatierooster in het raamkozijn) gemeten en zijn meerdere nachten gewekt door het alarm ondanks dat de mechanische ventilatie aan staat. Dus tegenwoordig staat ook de slaapkamerdeur naar de overloop open O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Wie is er verantwoordelijk voor de diepte van de aanvoer gasleiding op eigen terrein? Deze is een jaar of 8 geleden vervangen van koper naar tyleen. Maar nu ligt deze wel heel erg ondiep maximaal 35-40cm.

Ivm met een verbouwing wilde ik kijken tot waar de mantel/schutbuis liep. (Helaas niet tot over stuk ) Dus daar zal liander voor moeten komen. Om daar een buis overheen te schuiven (bij het huis muur zit al een koppeling dus ze kunnen dat wel makkelijk los maken.
Schut buizen die je om een bestaande leiding kan schuiven bestaan niet toch ?

Moet liander die leiding dieper gaan leggen of moet ik dat zelf gaan doen ? Op deze diepte komt de leiding helemaal in het schuimbeton te liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:36

copykat

Good copy isn't bad

Zo ondertussen tussen t "feestgedruis" door getegelt en gevoegd.

Enne als ik ooit nog een keer tegels uitzoek (laat uitzoeken) met een ribbeltje of een andere reliëf...... Graag dan ff me wakker schudden. :|

Ik heb met een oud T-shirt geultje voor geultje ontdaan van voegspecie na het in voegen.....
Ben ik blij dat ik dit niet in mn grote badcel gedaan had 6m2 was wel genoeg.... :+
Mn vingers zijn nu een beetje moe vh boenen.
Nu eerst even opruimen en schoonmaken vh gereedschap en de ruimtes.
Dan de vloertegels uitmeten en voor leggen kijken of ik de vloer nog moet aanpassen,vlakken.

Ik ben best blij met t resultaat, een kant , korte muur niet op de foto, heb ik met lijm iets uitgevuld om de hoekvoeg niet te groot te laten worden. Andere kant is wat het is. De vintage kleur is een beetje beide
In heb gevoegd met https://www.hornbach.nl/p...17-vintage-4-kg/12167407/ 1 pak en ik denk dat ik meer dan de helft heb kunnen wet gooien.
(grappig de emmer met left over voegmiddel werd warm van het chemische proces. En vrijsnel een klomp ondanks de deksel er op.) ze hebben ook kit in vintage kleur dus dat is mooi. Voor de vloer is grijs gekozen. Maar de kit zal alleen vintage zijn.

De tegels zitten redelijk vlak, de ribbels zorgen er voor dat het niet geheel flush is maar acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlP24NnG2HUAqfTYTIZln0qMkLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBFQwhtyKy368I3EznDdBAIp.jpg?f=fotoalbum_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 18:41
Ik ben op zoek naar een soort meubelbeslag maar geen idee waar ik op moet zoeken. Ik wil alleen het 'pin' gedeelte van een steun/pivotscharnier, zodat deze verdekt als draaimechanisme werkt. Iemand enige idee hoe dat heet? Kan ook een kleinere versie, maar in ieder geval eentje zonder de uitstekende lip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwvw4K3P1k2qIY0x-A3YfRa8oYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPU9ktpHzf1fI6CwmgrJdPP1.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58

marapuru

db.

Nieuw huis, badkamer best goed in orde. Alleen de spetters vliegen overal naartoe vanuit de inloop douche. Is het toevoegen van een deur hier goed te doen?

Ik weet niet goed wat er voor blokken achter de tegels zitten.

Ruimte tussen de haak staande wand is 88cm

En heeft zo’n deur bijv extra steun nodig aan een wand?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 36% gewijzigd door marapuru op 29-12-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08
Zit je douche afvoerput buiten de douchecel? Dat heb ik nog nooit gezien. Kun je prima een deur plaatsen maar het water moet er wel onderdoor naar buiten lopen. Zeik nat wordt het dan toch wel tot en met die put.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58

marapuru

db.

Badkamer is door vorige eigenaar zelf aangelegd. Putje zit op de locatie waar afvoer eerder ook zat. Jaren 70 woningen hadden deze vaak centraal in de badkamer.

Beetje afloop van water heb ik geen problemen mee. Gaat me meer om de spetters door de grote opening.

Maar het monteren van zo’n deur, kan dat zomaar? Of is daar wel structureel een stevige wand voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
dat word dan een dubbele deur anders, lever je wel erg veel ruimte in om te douchen, aan de andere kant lever je dan ook weer ruimte in in de rest van de badkamer. Vergeet niet dat die deur ook schoongemaakt moet worden, anders is het heel snel een witte beslagen bende. Dus is het het meerwerk je dat waard?
Pagina: 1 ... 427 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/