Zouden jullie even met mij willen meedenken? Op de badkamer hebben wij een spiegel met daarin verwerkt een:
1) een zigbee LED controller voor de verlichting
2) een module voor de spiegelverwarming
De spiegelverwarming is "dom" dus ik had bedacht om een zigbee of zwave module te plaatsen achter de spiegel en dan de led controller (1) en verwarming (2) laten schakelen via HomeAssistant automations.
Dus zonder fysieke schakelaar (!) de verwarming aan en uitzetten via mijn telefoon en/of home assistant automations. De zigbee led controller zou ik dan altijd ingeschakeld laten (want die kan immers al remote bedienen).
Goed.. als jullie het nog volgen, ik kom er nu alleen niet uit hoe dit het beste aan te sluiten.
Zie foto's hieronder:
1) de zigbee led controller achter op de spiegel heeft een blauw en bruin draad
2) de verwarmingsmodule heeft hetzelfde, dus ook een blauw en bruin draad
Nou had ik het idee om de
NodOn relay zigbee module te gebruiken en nummers 1) en 2) hierboven als lampen aan te sluiten.. ik heb echter maar 2 "porten" vrij en ik heb in totaal 2x2 aders. Stroom en nuldraad.
Hoe kan ik dit nu het beste aansluiten?
Het alternatief zou kunnen zijn om de
Fibaro Zwave module te pakken met maar 1 aansluiting, ik heb ze allebei beschikbaar en kan nog ruilen
Optioneel zou ik de Led controller ook permanent kunnen aansluiten, maar dan moet ik met een lasdoos de draden "verdubbelen" en dan hoef ik alleen maar de verwarming te schakelen? Dan beter de fibaro?
PS: Normaal zouden deze twee losse draden (blauw/bruin) bij elkaar in een las doos zitten gecombineerd zodat ze allebei permanent stroom krijgen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Workaholic op 23-12-2024 17:19
]