[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 377 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
1nsane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:41:
[...]

Dat is zeker waar maar zoals ik hierboven al schreef, Ikea komt nu wel in de duurzaamheid en efficiëntie kostenbesparing op een punt aan waar ook het product zoals het in essentie bedoeld is, twijfelachtig van kwaliteit is en de prijzen zijn in elk geval een stuk harder gestegen dan de inflatie.
Tja, hout is ook enorm gestegen, en veel sneller dan de algemene inflatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
Tommie12 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:48:
[...]

Tja, hout is ook enorm gestegen, en veel sneller dan de algemene inflatie.
Wat Ikea doorgaans levert, heeft nog weinig met hout te maken. Je maakt mij niet wijs dat dat geperste meubelhout ineens zo veel duurder is om te produceren dat sommige producten in die categorie bij Ikea rustig 2x zo duur zijn geworden. De grondstof is in dat geval een kleiner deel van het totale kostenplaatje maar enfin, ik ga veel offtopic nu dus ik hou er over op :+ .

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:51
RobbieB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:07:
[...]

Dit.
Met het volume dat IKEA wegzet kan ik sommige keuzes wel begrijpen (zoals het niet meer verven van de niet zichtbare delen van bepaalde meubels), maar ik heb hier een IKEA boekenkast uit de jaren 60/70(?) staan die al 3 generaties en zeker 10 verhuizingen heeft overleeft, terwijl de PAX die we onlangs verhuisd hebben waarschijnlijk niet nog een verhuizing gaat redden.

Wat je steeds meer en meer ziet bij IKEA is dat ze Zweedse degelijkheid inruilen voor Chinese Planned Obsolesce.. One-use meubels die niet meer te verhuizen zijn.
Is mij inderdaad ook opgevallen. Gevoelsmatig denk ik dat het meer wordt ingegeven door de consument en hoe wij producten gebruiken en niet door Ikea.
Je kan bij de Ikea nog steeds bijv. bureau's van de Galant serie kopen. Die zijn nog steeds erg degelijk gebouwd maar ook erg duur. Dus veel mensen kiezen toch liever voor de goedkopere versie.
Mensen zijn tegenwoordig simpel niet meer bereid om voor kwaliteit te betalen. Ook omdat veel mensen liever over X jaar iets nieuws willen.

Ikea heeft trouwens laatst een hoop producten flink in prijs verlaagd omdat hout weer goedkoper is geworden. In sommige gevallen meer dan 25% in prijs verlaagd. Geeft wel aan dat ze goed nadenken over hun prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik moet een gordijn- en lichtrail ophangen aan een gipsplaten plafond dat gestuct is. Nu heb ik een hele doos met fisher duopower pluggen, maar ze maken ook speciale gipsplaat pluggen:
https://www.schroeven-onl...nclusief-schroeven-25-st/

Ik moet dus eerst door een paar mm stuclaag heen (knauf mp75), en dan door de gipsplaat, maar kan ik daar nu ook de ‘gewone’ duopluggen voor gebruiken als ik ze voorboor? Of wordt dat afgeraden? De Fisher website is daar niet heel duidelijk over (of ik kon het niet vinden).

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:02:
Ik moet een gordijn- en lichtrail ophangen aan een gipsplaten plafond dat gestuct is. Nu heb ik een hele doos met fisher duopower pluggen, maar ze maken ook speciale gipsplaat pluggen:
https://www.schroeven-onl...nclusief-schroeven-25-st/

Ik moet dus eerst door een paar mm stuclaag heen (knauf mp75), en dan door de gipsplaat, maar kan ik daar nu ook de ‘gewone’ duopluggen voor gebruiken als ik ze voorboor? Of wordt dat afgeraden? De Fisher website is daar niet heel duidelijk over (of ik kon het niet vinden).
Bij de productbeschrijving van duo power staat gewoon bij waarvoor je ze kunt gebruiken.

Hint, dat kan, maar minder kilo's wellicht dat die gipsplaat net iets zwaarder kunnen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
1nsane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:09:
[...]

Wat Ikea doorgaans levert, heeft nog weinig met hout te maken. Je maakt mij niet wijs dat dat geperste meubelhout ineens zo veel duurder is om te produceren dat sommige producten in die categorie bij Ikea rustig 2x zo duur zijn geworden. De grondstof is in dat geval een kleiner deel van het totale kostenplaatje maar enfin, ik ga veel offtopic nu dus ik hou er over op :+ .
IKEA heeft de supply chain volledig verticaal geintegreerd. Ze hebben dus eigen bossen. Die die dtijging van grondstoffen zal IKEA juist van profiteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:33:
[...]

Bij de productbeschrijving van duo power staat gewoon bij waarvoor je ze kunt gebruiken.

Hint, dat kan, maar minder kilo's wellicht dat die gipsplaat net iets zwaarder kunnen.
Aha, het is even doorklikken op hun website inderdaad, maar daarna zijn de plaatjes vrij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://media.fischer.group/v7/_pim-media-prod_/Mounting%20Pictures/Mounting%20Pictures%20NEW/fischer/W6_M_L_04_DUO-VOLL-HOHL_F_SALL_AQQ_V1.jpg?h=142&org_if_sml=0&func=bound Afbeeldingslocatie: https://media.fischer.group/v7/_pim-media-prod_/Mounting%20Pictures/Mounting%20Pictures%20NEW/fischer/W6_M_L_05_DUO-VOLL-HOHL_F_SALL_AQQ_V1.jpg?h=142&org_if_sml=0&func=bound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:26:
[...]

Aha, het is even doorklikken op hun website inderdaad, maar daarna zijn de plaatjes vrij duidelijk:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Stukje RTFM, het staat ook gewoon op het doosje met pluggen die je al in huis hebt hoor. :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:27:
[...]

Stukje RTFM, het staat ook gewoon op het doosje met pluggen die je al in huis hebt hoor. :+
Aha, doosjes dus toch bewaren..

Maar Fisher maakt het ook niet makkelijk met tig-soorten pluggen voor hetzelfde doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tdv98 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:08:
Wij hebben 2 jaar terug een woning gekocht en hiervan de bijkeuken verbouwd.
Bij de verbouwing hebben we samen met de buurman het dak van onze bijkeukens geïsoleerd met pir (aan de buitenkant). Ook heb ik de bijkeuken geïsoleerd met een kleine spouw en dampopenfolie met steenwol. Nu heeft de buurman dit niet gedaan.

Na verloop van tijd kwam hij er achter dat de onderzijde van zijn muur (die we delen) nat wordt. Nu heb ik het een en ander dus verbouwt dus ik dacht, laat mij eens even kijken aan mijn kant. Ik een groot deel van mijn geisoleerde muur weghalen en nu blijkt dat mijn kant van de muur dus niet nat wordt.

Hoe kunnen wij dit probleem bij mijn buurman oplossen?

Het lijkt dat na het isoleren van het dak te zijn gebeurt alleen dan zou je zeggen dat het (leefvocht) op de buitenmuur zou moeten slaan en niet op de binnenmuur.
De wasmachine en droger van mij staan wel tegen de muur aan, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Wij zijn een beetje radeloos, als iemand van jullie hier ook maar een beetje verstand van heeft hoor ik het graag.
Het is zo dat als je verwarmt condensvorming plaatsvindt op het koudste bouwdeel van een ruimte.
Ik kan me voorstellen dat na het isoleren van het dak bij buren de gevel het koudste bouwdeel geworden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:34
nokiaan958GB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:42:
[...]

Het is zo dat als je verwarmt condensvorming plaatsvindt op het koudste bouwdeel van een ruimte.
Ik kan me voorstellen dat na het isoleren van het dak bij buren de gevel het koudste bouwdeel geworden is
Daar kan ik mij ook in vinden, alleen hij heeft ook buitenmuren, hier is niks op te zien. Dat lijkt me dan de meest logische plek voor vocht.

Ook zit het vocht op de onderste 3 a 4 stenen. en een klein beetje op de vloer.

Ik heb afgelopen weekend bij ons de geisoleerde muur weggehaald en geopperd dat ik deze dan ook maar eens een maandje er voor weg laat. Dan kunnen we even kijken of dat verschil zal gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Tdv98 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:35:
[...]

Daar kan ik mij ook in vinden, alleen hij heeft ook buitenmuren, hier is niks op te zien. Dat lijkt me dan de meest logische plek voor vocht.

Ook zit het vocht op de onderste 3 a 4 stenen. en een klein beetje op de vloer.

Ik heb afgelopen weekend bij ons de geisoleerde muur weggehaald en geopperd dat ik deze dan ook maar eens een maandje er voor weg laat. Dan kunnen we even kijken of dat verschil zal gaan maken.
Nee condensvorming vind plaats in een warme ruimte op koude delen, niet andersom. Daarom is je bierglas ook nat in de zomer aan de buitenkant, de warme lucht kan meer vocht vasthouden (daarom is luchtvochtigheid ook relatief aan de temperatuur) en als deze een koude oppervlak raakt koelt het af en komt de verzadigde lucht vrij als condens.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:34
Trilliwilli schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:41:
[...]

Nee condensvorming vind plaats in een warme ruimte op koude delen, niet andersom. Daarom is je bierglas ook nat in de zomer aan de buitenkant, de warme lucht kan meer vocht vasthouden (daarom is luchtvochtigheid ook relatief aan de temperatuur) en als deze een koude oppervlak raakt koelt het af en komt de verzadigde lucht vrij als condens.
Dat klopt, maar dan zouden toch eerder de buitenmuren vochtig moeten zijn. en niet de muur die ik deel met mijn buurman? Het lijkt me namelijk dat de buitenmuren kouder worden dan een binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

t14wo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
[...]

IKEA heeft de supply chain volledig verticaal geintegreerd. Ze hebben dus eigen bossen. Die die dtijging van grondstoffen zal IKEA juist van profiteren. ;)
IKEA schijnt dus alsnog halve ecosystemen te slopen bij het kappen van de bomen, daar heeft Arte een goede documentaire over gemaakt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:50

A13X

Dude

Blijkbaar een hele recente verandering en verkopen ze nog oude voorraad.

Die 50cm kast van ons, thuis bezorgd door ikea is nieuwe stijl.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yOQnCpFl.jpeg

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Tdv98 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:48:
[...]

Dat klopt, maar dan zouden toch eerder de buitenmuren vochtig moeten zijn. en niet de muur die ik deel met mijn buurman? Het lijkt me namelijk dat de buitenmuren kouder worden dan een binnenmuur.
Als jij die binnenmuur nog extra heb nageïsoleerd aan jou zijde en de buurman niet kan dit zeker optreden.
Zeker als er ook nog sprake is van een koudebrug, bijvoorbeeld de aansluiting van de muur op de vloer of plafond.

Een warmtebeeldcamera kan hier wellicht wat zichtbaar maken.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

t14wo schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:52:
[...]

Waarom zou je dat doen als je een kaarsrechte muur hebt waar alleen wat dutsen en gaatjes inzitten?
Betekent dat ook dat alle lijmresten er vanaf moeten? Of is zoveel als mogelijk goed genoeg omdat ze er overheen lijmen?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19

YellowCube

Wait...what?

SpongeRob schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:54:
[...]

IKEA schijnt dus alsnog halve ecosystemen te slopen bij het kappen van de bomen, daar heeft Arte een goede documentaire over gemaakt.
offtopic:
Ikea zou dat niet doen als ze niet voldoen aan een vraag. Namelijk meubelen voor zo weinig mogelijk

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
SpongeRob schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:54:
[...]

Ga maar eens in Zweden op vakantie, het meeste bos is produktiebos waar alleen nog hout groeit en verder weinig leven te bespeuren is. Ook geen fluitende vogels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
pman63 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:37:
[...]

Ga maar eens in Zweden op vakantie, het meeste bos is produktiebos waar alleen nog hout groeit en verder weinig leven te bespeuren is. Ook geen fluitende vogels.
Bijzonder, vogels maken voor zover ik weet geen verschil in een productieboom of een willekeurige andere boom.
En Ikea heeft er ook geen baat bij on vogels weg te houden uit hun bos, dus ik snap niet zo goed wat je met je post bedoelt.
Zouden er in het algemeen weinig vogels in Zweden zijn? Was je er in de winter dat de vogels ergens anders waren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pman63 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:37:
[...]

Ik heb veel vogels gehoord en weinig productiebossen gezien deze zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:44
No Hands schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:14:
[...]

Bijzonder, vogels maken voor zover ik weet geen verschil in een productieboom of een willekeurige andere boom.
En Ikea heeft er ook geen baat bij on vogels weg te houden uit hun bos, dus ik snap niet zo goed wat je met je post bedoelt.
Zouden er in het algemeen weinig vogels in Zweden zijn? Was je er in de winter dat de vogels ergens anders waren?
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het probleem met productiebossen de eenzijdigheid. Dus een heel bos vol met dezelfde bomen, is minder aantrekkelijk voor dieren dan een divers bos.
Dus voor de biodiversiteit is een productiebos niet optimaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat het slecht is, alleen minder goed dan een natuurlijk bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roltor schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:30:
[...]

Ik ben geen expert, maar volgens mij is het probleem met productiebossen de eenzijdigheid. Dus een heel bos vol met dezelfde bomen, is minder aantrekkelijk voor dieren dan een divers bos.
Dus voor de biodiversiteit is een productiebos niet optimaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat het slecht is, alleen minder goed dan een natuurlijk bos.
Nochtans... rond Brussel het je het Zonienwoud. Daar wordt al jaren niks uit gehaald, en er staan overwegend beuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:34:
[...]

Nochtans... rond Brussel het je het Zonienwoud. Daar wordt al jaren niks uit gehaald, en er staan overwegend beuken.
Snelle wikipedia search levert dit op:

"Met 56% (2.492 ha) van de totale oppervlakte beheert het Vlaams Gewest het grootste deel van het bos. Een van de doelen die het beheer voor ogen heeft is de omvorming van het quasi-homogene beukenbos naar een gemengd beuken-eikenbos.

Het Zoniënwoud bestaat voor het grootste deel uit hoge beukenbossen. De oudste bomen zijn meer dan tweehonderd jaar oud. Het woud was lange tijd een exclusief jachtgebied voor de adel, maar tegenwoordig is het ook bij het grote publiek geliefd. De grootte van het bos en de ligging, pal in de grootstedelijke agglomeratie van Brussel, maakt het tot een uniek natuurgebied voor België.

Het woud veroudert snel. De aanplant van beuken in ontboste zones vanaf het einde van de achttiende eeuw heeft een prachtig kathedraaleffect opgeleverd. Eentonige plantages zijn echter slecht voor het ecosysteem en er treedt nauwelijks verjonging op (nieuwe bomen die ontkiemen); een beuk kan driehonderd jaar worden en de meeste zijn al ouder dan tweehonderd jaar. Wetenschappers doen er alles aan om natuurlijke verjonging te genereren, alleen is het niet zeker of het kathedraaleffect daardoor behouden blijft."

Dus eigenlijk is dit bos een voorbeeld van een eenzijdig bos, en dit aanpassen zal even duren, aangezien de beuken die er nu staan 300 jaar oud kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
Misschien ben ik er teveel over na aan het denken, maar vraag het toch. Volgende week ga ik onze nieuwe Ikea Metod keuken ophangen middels een rail.

Als ik die rail om de 30cm met een Fisher duo power 8x40 en een bolkop schroef van 5x50 monteer, dan gaat die rail + kast nergens naartoe toch. Die plug komt ook uit de "product finder" van Fisher.

Wat is dan eigenlijk beter, een bolkop of een tellerkop? Of maakt zoiets voor zo'n rail met wat kastjes niets uit

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een schuurdakje van zo’n 15m2 met van die asbest golfplaten. Ik wil dit laten vervangen met een platdak EPDM of bitumen. Is 3k een realistisch bedrag voor deze klus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
stok schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:56:
Ik heb een schuurdakje van zo’n 15m2 met van die asbest golfplaten. Ik wil dit laten vervangen met een platdak EPDM of bitumen. Is 3k een realistisch bedrag voor deze klus?
Is er een reden dat je naar plat dak wilt? de golfplaten vervangen door een metalen profielplaat zal een stuk goedkoper zijn. Dat kost een tientje de m2.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcZQ9txidgZtziLW-juj6WvgBlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAX6lbXbFtLfiYX0aSBH07eQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePD9g5kpwaIzOgeZfIVE38cAJLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9TrQBHcUiGs7JvL5gVoCAB9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet echt het idee dat er iets aan de hand is maar aangezien dit mijn eerste keer was dat ik werkte met rtm koppelingen gooi ik hem toch even hier neer. Ondertussen draait alles een paar dagen al op 1.8 bar in de kruipruimte. Net even al mijn aansluitingen gecontroleerd zag er prima uit alleen deze koppelingen viel op. Er zitten wat minimale druppeltjes op het kunstof aan de binnenzijde. Aansluiting zelf en het zand daaronder is kurkdroog. Kan ik mij gewoon veilig wanen?

[ Voor 19% gewijzigd door Bytebandit op 17-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:30:
[...]

Is er een reden dat je naar plat dak wilt? de golfplaten vervangen door een metalen profielplaat zal een stuk goedkoper zijn. Dat kost een tientje de m2.
Vind ik mooier/netter ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
stok schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:58:
[...]

Vind ik mooier/netter ogen.
Denk dat de kosten er ook in zitten wie de asbest gaat verwijderen, inpakken en afvoeren.

Bij een plat dak is de dakhelling anders dan bij een lessenaarsdak of zadeldak dus de balklaag zal ook aangepast moeten worden. 3K zou kunnen lukken want denk niet dat de klus in de basis meer dan 2 mandagen werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:18
We willen bij ons thuis graag een afdakje van 3x3 meter maken. Simpel houten frame met 3 staanders en daarop iets doorzichtigs. Ik zie alleen door de platen het dak niet ( 8) ) meer.
Ik had eerst kanaalplaat in gedachten. Die zijn op zicht niet zo duur, maar de koppelingsstukken zijn nogal aan de prijs, waardoor je al snel weer op €600-800 zit. Voor 3 plaatjes en profielen.....

Een goedkopere optie leek golfplaat te zijn. Niet het mooiste, maar wel goedkoper. Daar heb je echter weer tig soorten van, polycarbonaat, pvc, dubbelwandig weet ik wat nog meer.

We kijken er niet tegenaan ofzo, dus daar gaat het niet echt om. Als het maar licht door laat, en waterdicht is.

Mijn vragen:
Wat is verstandig?
Wat zijn voor en of nadelen van de mogelijkheden?
Zijn er nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
robkrekel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:59:
[...]
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Zonnepanelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Als het maar licht door laat, en waterdicht is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
robkrekel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:35:
[...]

Als het maar licht door laat, en waterdicht is. :P
Kijk naar bijvoorbeeld station Utrecht Centraal, daar liggen prima licht-doorlatende zonnepanelen op de perron-overkappingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:31
Gdzr schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:15:
Misschien ben ik er teveel over na aan het denken, maar vraag het toch. Volgende week ga ik onze nieuwe Ikea Metod keuken ophangen middels een rail.

Als ik die rail om de 30cm met een Fisher duo power 8x40 en een bolkop schroef van 5x50 monteer, dan gaat die rail + kast nergens naartoe toch. Die plug komt ook uit de "product finder" van Fisher.

Wat is dan eigenlijk beter, een bolkop of een tellerkop? Of maakt zoiets voor zo'n rail met wat kastjes niets uit
In de montagehandleiding staan bolkopschroeven afgebeeld, dat lijkt me dus de aangewezen keuze. Ik zou alleen wel torx pakken. De rechthoekige "ring" verdeelt de klemkracht (de rol van de schroefkop van een tellerschroef).
Belangrijk is dat de schroefkop (aan de draadzijde) vlak is zodat deze goed aansluit op de "ring" en dat de schroefkop de rail niet raakt (je verliest dan je stelmogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Vloris schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:10:
[...]

Kijk naar bijvoorbeeld station Utrecht Centraal, daar liggen prima licht-doorlatende zonnepanelen op de perron-overkappingen :P
Daar kom ik nooit, geen idee dus.
Maar ik vermoed dat de kanaalplaten constructie in mijn geval dan goedkoper zal zijn, en dat vind ik eigenlijk al aan de prijs voor een stukje van 3x3 meter.
Buiten het feit dat ik al zonnepanelen zat heb, en dit stukje in de schaduw van mijn eigen huis ligt, pal op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
Ik heb al redelijk wat lampen gehangen in mijn leven, maar deze kom ik even niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLqwgAdPUaxjYyCm8txfLHKBDk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGldqLWEUxsfuQYtQ6yoMgF3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww_fcPbvem_kNPjvlJHhE0LQh1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNjxOAqaPSvjy6W5HuGipGuV.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten wel gaten in de centraaldoos maar daarin zit geen (schroef) draad, dus een bout of schroef erin draaien lukt niet ?
En het is een verlaagd plafond. Zoals je ziet is er niet veel 'vlees' om een holle wand plug of 'wokkel' in te draaien. De lamp is redelijk zwaar (5-10 kg) dus het moet wel goed hangen.

Hellup?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Aomi op de eerste foto zie ik rechtsboven gewoon schroefdraad van de centraaldoos, is M4 denk ik.

In de andere twee gaten wil het ook wel met een 4x40 spaanplaatschroef bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 17:02
Wat montagekit in die schroefdraad doen schroef er dan in doen cq wat extra (spaanplaatschroeven) schroeven erin doen met wat montagekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Beekforel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:47:
@Aomi op de eerste foto zie ik rechtsboven gewoon schroefdraad van de centraaldoos, is M4 denk ik.

In de andere twee gaten wil het ook wel met een 4x40 spaanplaatschroef bijvoorbeeld.
Oh goeiendag, zie het nu ook (op de foto dan).
Liep al te kutten met m3 omdat ik dacht dat dat er altijd in ging maar is idd m4.

Nu komt de volgende uitdaging, (kruis)beugeltje is te klein (of de doos te groot), krijg er maar 1 schroef in en de andere past niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
vincent_1971 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:49:
Wat montagekit in die schroefdraad doen schroef er dan in doen cq wat extra (spaanplaatschroeven) schroeven erin doen met wat montagekit
De schroeven die groot genoeg zijn voor die gaten zijn te groot voor de beugel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
Vraagje betreffende electra, geen specialiteit van me dus vandaar.
Is het mogelijk om 3 halogeen G4 steek lampjes 12V 20W klakkeloos te vervangen voor iets van led?
En zo ja, welke waardes? Er zit ongetwijfeld in de keuken ergens een trafo maar zit achter een kastje :? (handig). Er hoeft niet gedimd te worden, is gewoon aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
scofield schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:20:
Vraagje betreffende electra, geen specialiteit van me dus vandaar.
Is het mogelijk om 3 halogeen G4 steek lampjes 12V 20W klakkeloos te vervangen voor iets van led?
En zo ja, welke waardes? Er zit ongetwijfeld in de keuken ergens een trafo maar zit achter een kastje :? (handig). Er hoeft niet gedimd te worden, is gewoon aan of uit.
Als dat DC is, dan moet het lukken, ik zou dan LED lampjes van ca 3W nemen. Die zullen ongeveer even veel licht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Ik moet aardig wat platen/stroken MDF verven. De zijkanten heb al met een kleine radius afgerond (gefreesd) en ik loop alles nog even na met fijn schuurpapier

Vooraf schoonmaken met St. Marc, de bouwmaat variant of iets anders?

En welke grondverf en/of sealer (voor de zijkanten?) geeft een goed/strak resultaat en is fijn om mee te werken voor MDF?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Aomi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:56:
[...]
Nu komt de volgende uitdaging, (kruis)beugeltje is te klein (of de doos te groot), krijg er maar 1 schroef in en de andere past niet
Met een metaalboortje een extra gaatje maken in je beugel, gebeurt wel vaker dat het uit de doos niet lekker past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:41:
Ik moet aardig wat platen/stroken MDF verven. De zijkanten heb al met een kleine radius afgerond (gefreesd) en ik loop alles nog even na met fijn schuurpapier

En welke grondverf en/of sealer (voor de zijkanten?) geeft een goed/strak resultaat en is fijn om mee te werken voor MDF?
Truc die ik ooit heb geleerd is het aanbrengen van verdunde houtlijm op de kopse kanten. Gewoon in een plastic bekertje wat houtlijm verdunnen en met een kwast aanbrengen.

Geen waterbestendige houtlijm natuurijk. Meestal na een behandeling of 2 is de zuigende werking geheel weg en kun je het spiegelglad schuren. Goedkoop en uiterst effectief!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou4LYuSlUHCJ5wrP6Mr6o8EENJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uF6Tm8jZsGGS47n7yhBJ6z84.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24

Ik heb het eens met lakplamuur gedaan, dat werkt mooi strak af maar kost nog wel wat werk/tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Koekstra schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:07:
[...]

Truc die ik ooit heb geleerd is het aanbrengen van verdunde houtlijm op de kopse kanten. Gewoon in een plastic bekertje wat houtlijm verdunnen en met een kwast aanbrengen.

Geen waterbestendige houtlijm natuurijk. Meestal na een behandeling of 2 is de zuigende werking geheel weg en kun je het spiegelglad schuren. Goedkoop en uiterst effectief!
En dan doe je de zijkanten, maar je neemt ook een stukje van de plaat mee zie ik op de foto?
Ga je dan na het verven geen verschil zien tussen wat je wel en niet hebt ingesmeerd met verdunde houtlijm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:27:
[...]

En dan doe je de zijkanten, maar je neemt ook een stukje van de plaat mee zie ik op de foto?
Ga je dan na het verven geen verschil zien tussen wat je wel en niet hebt ingesmeerd met verdunde houtlijm?
Nee je ziet er niks van. De bovenkant zuigt veel minder, en daar schuur je alles eigenlijk weer vanaf. 't was meer dat ik er ook ronde kantjes aan had gefreesd, en better safe than sorry..

Uiteindelijk doe je het geheel toch nog 2x gronden en in mij geval 3x aflakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Koekstra bedankt! Ga ik dat ook zo doen en kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24
Koekstra schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:35:
[...]

Nee je ziet er niks van. De bovenkant zuigt veel minder, en daar schuur je alles eigenlijk weer vanaf. 't was meer dat ik er ook ronde kantjes aan had gefreesd, en better safe than sorry..

Uiteindelijk doe je het geheel toch nog 2x gronden en in mij geval 3x aflakken :+
Welke verhouding houtlijm/water gebruik je dan? Ergens zegt mijn gevoel water toevoegen..... dat gaat niet goed met mdf XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
einz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:14:
[...]

Welke verhouding houtlijm/water gebruik je dan? Ergens zegt mijn gevoel water toevoegen..... dat gaat niet goed met mdf XD
Ja ik deed het een beetje op gevoel. Niet te veel, ik denk 3 delen lijm en 1 deel water oid.

't ding is dat het vocht opdroogt, en de lijm een soort harde coating wordt welke zich erg goed glad laat schuren. Als je het niet verdunt, trekt de lijm er ook niet lekker in, en dat is juist wat je wil dat er gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
Voor MDF wat je wilt schilderen gebruik je groen v313 of beter nog Medite MR
Dat schilderd 10x beter dan die bruine platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04

ik blijf bij mijn eerdere post die ik heb gedaan over MDF:
Aurum schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:37:
Je kan MDF randen het beste direct met 400 grid schuren. Door de hoge grid komt er veel warmte vrij waarbij de lijm/hars die in het MDF zit weer vloeibaarder wordt en uiteindelijk ook je geschuurde rand weer dicht sealt zodat er geen vezels overeind gaan staan als het in contact komt met watergedragen verf.

Een engelse dude heeft hier een filmpje overgemaakt hoe je dit doet. Ik vind het echt een ideale techniek. Geen gezeik met houtlijm/water wat toch wat gummy wordt en ook geen plamuur gezeur waarbij je ook steeds moet wachten tot het droog is.
https://www.youtube.com/watch?v=UNlHXKopuAI
Ik heb persoonlijk ten alle tijden het beste resultaat gekregen met hoge grid schuren, en vervolgens in de Zinsser Bin (shellac based grondverf). Zinsser bin is wel duurder maar het is ook echt binnen 15 minuten droog en na een uur kun je het schuren. Echt ideaal en ik gebruik binnenshuis geen enkele andere primer meer. Helaas niet op waterbasis dus de kwasten en rollers maak ik niet schoon maar gooi ik weg.

Omdat de grondverf niet op waterbasis is heb je op alle kanten van het MDF, dus zowel de kopse kant als de "gladde" kant van het MDF geen vezels die recht overeind komen. Goedkoper MDF is namelijk evengoed niet heel erg glad en vezel loos aan de bovenkant is mijn mening.

Universol trouwens altijd gebruiken ipv st.marc. Wat niemand doet maar wel moet is na St marc nogmaals afnemen met water. Bij universol hoeft dit niet.

Ik heb persoonlijk nog nooit mijn MDF afgenomen met een ontvetter, alleen goed afgenomen met een droge doek na het schuren.

Ik spuit persoonlijk alle MDF panelen die ik voor meubels maak altijd en op deze manier heb ik tot nu toe nergens problemen mee gehad in de laklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aurum schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:50:
[...]

ik blijf bij mijn eerdere post die ik heb gedaan over MDF:

[...]

Ik heb persoonlijk ten alle tijden het beste resultaat gekregen met hoge grid schuren, en vervolgens in de Zinsser Bin (shellac based grondverf). Zinsser bin is wel duurder maar het is ook echt binnen 15 minuten droog en na een uur kun je het schuren. Echt ideaal en ik gebruik binnenshuis geen enkele andere primer meer. Helaas niet op waterbasis dus de kwasten en rollers maak ik niet schoon maar gooi ik weg.

Omdat de grondverf niet op waterbasis is heb je op alle kanten van het MDF, dus zowel de kopse kant als de "gladde" kant van het MDF geen vezels die recht overeind komen. Goedkoper MDF is namelijk evengoed niet heel erg glad en vezel loos aan de bovenkant is mijn mening.

Universol trouwens altijd gebruiken ipv st.marc. Wat niemand doet maar wel moet is na St marc nogmaals afnemen met water. Bij universol hoeft dit niet.

Ik heb persoonlijk nog nooit mijn MDF afgenomen met een ontvetter, alleen goed afgenomen met een droge doek na het schuren.

Ik spuit persoonlijk alle MDF panelen die ik voor meubels maak altijd en op deze manier heb ik tot nu toe nergens problemen mee gehad in de laklaag.
Wat is de naam van die tool in de video waarmee hij de randen afschaaft/snijdt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15:04
Wolly schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:57:
[...]

Wat is de naam van die tool in de video waarmee hij de randen afschaaft/snijdt?
in het engels is het een chamfer plane, of roundover plane of edge plane ;)
die hij specifiek gebruikt is een hondui chamfer plane die je kan halen bij banggood

in het nederlands kom je een heel eind met hoekschaaf

[ Voor 7% gewijzigd door Aurum op 18-04-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Koekstra schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:07:
Geen waterbestendige houtlijm natuurijk.
Werkt even goed ;)
Bron: zelf al tig keer gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:22:
[...]

Als dat DC is, dan moet het lukken, ik zou dan LED lampjes van ca 3W nemen. Die zullen ongeveer even veel licht geven.
En dat moet ook ergens op de armatuur of G4 lampje zelf staan DC of AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

scofield schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:09:
[...]

En dat moet ook ergens op de armatuur of G4 lampje zelf staan DC of AC?
Dat zou op de lampjes zelf moeten staan, maar 9 van de 10 keer is het DC.
Je zou het ook nog kunnen meten met een multimeter.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

oeps, onbedoeld experiment gestart

Blijkt dat ik verkeerde hout had gepakt toen ik ventilatierooster ging maken. Normaal vuren hout gebruikt in plaats van geimpregneerd hout. Nou, gaan we even kijken hoe snel dat hout weg zal rotten t.o.v. geimpregneerd, het wordt oppervlakkig nat, maar BLIJFT niet nat. goed geventileerd rondom, en zal ook door zon drogen (zuiden), dus ik verwacht dat het wel een paar seizoenen mee kan,
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jj5Q9W0/IMG-2331.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

In onze douche begint de 3,5 jaar oude kitlaag te vergaan op de grond. Kan ik een deel van de kit vervangen, alleen datgene dat de grond raakt? Of wellicht tot 10 of 30 centimeter erboven? Of gaat het problemen opleveren met aansluiting/waterdichtheid?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Mag in de bouw en sloop container ook het dakbeschot waar bitumen op gezeten heeft ? Er blijven natuurlijk altijd delen over van het plakken. Of moet dat ook apart bij een dakleer container ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx2C7tXM1V_FZHE9Z73KgVjfgYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXsG3xZserXL9mPiAgvP3nTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Waypoint op 20-04-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Waypoint schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:40:
Mag in de bouw en sloop container ook het dakbeschot waar bitumen op gezeten heeft ?
Het lijkt me van wel, want het bitumen op het hout kan niet hergebruikt worden en hout in een bouw- en sloopafvalcontainer hoeft (meestal) niet schoon te zijn.

Maar het kan per verhuurder licht verschillen, dus om geen naheffing te riskeren zou ik de verhuurder raadplegen en het tot die tijd apart houden.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Waypoint schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:40:
Mag in de bouw en sloop container ook het dakbeschot waar bitumen op gezeten heeft ? Er blijven natuurlijk altijd delen over van het plakken. Of moet dat ook apart bij een dakleer container ?
Ik denk van wel (denk) want in een milieustraat zou dit óf bij overig bouwafval terecht komen, óf bij C-hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49

copykat

Good copy isn't bad

ik kan niet achterhalen wat het verschil is behalve het uiterlijk: google laat me geen antwoord zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_O3s1sUF23rfyscxt0ei8VCdkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XSvzXeV7tZKW05XkdvVmYZU0.jpg?f=user_large

De "rode" is "de origial" what ever that means.
De oranje is tada de "pro" voor professionals
prijs technisch ook niet echt verschillend dus ik probeer de beste van de twee te kopen.
weet iemand welke beter is en waarom?
thanks

edit: zou het alleen de nozzle zijn?
syringe nozzel versus normale tube nozzle?

op de original kan je blijkbaar losse kopen
https://www.fixafloor.nl/koop-direct

edit heb de floor pro besteld.
losse nozzle is 7,nogwat.
daar heb ik nu de verzendkosten mee betaald.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 20-04-2024 12:16 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RobbieB
Niet zelf gedaan, gelukkig maar, want er zijn 2 man met 2 freesmachines de hele dag bezig geweest. Op een gegeven moment trokken ze met de freesmachines en stofafzuiging mijn hele 3-fase leeg met 12kW.

Maar omdat het er zo ontzettend satisfying uitziet toch maar even delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWQj3I5yvlW5H7G0-3qL9qtQ8h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPq2XhPnO2WhkDHP7mphVi6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Ik heb een stapel onbehandeld vurenhout van een aantal pallets onder een zeiltje liggen buiten en met dit weer is het toch aardig vochtig geworden. Er zitten her en der wat zwarte spikkels op van de schimmel denk ik. Van dit hout wil ik een frame maken voor een tussenwand in de schuur met isolatie tussen. Het is een wat langdurig project, dus tegen de tijd dat ik aan de isolatie en afwerking met osb/underlayment toekom heeft het hout al zeker een paar weken in de schuur gelegen/gestaan, als zijnde het open frame. Zouden die schimmelplekken dan nog een probleem zijn? Of is het hout tegen die tijd al lang genoeg in een drogere omgeving gelucht zodat het wel goed is zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:43
Eerdaags krijg ik vloerverwaming, isolatie in de kruipruimte wordt via tonzon zakken. Nu bestaat mijn vloer uit kanaalplaten. BIj het kruipruimte luik kan ik de kanalen in zien. Het lijkt erop dat de kanalen aan de zijkanten niet echt goed dicht gemaakt zijn.(bouwjaar 1975) Is het slim om vanaf boven gaten te boren dichtbij de muur en het kanaal vol pur te spuiten? Om zo warmte lekkage te verminderen.
Ook tips qua geschikt PUR schuim, iets wat flink uitzet maar niet teveel wegloopt is het beste denk ik.

Boor liever van boven dan van onder ivm de sterkte van de constructie. Heb nu de vloer eruit dus dit zou het moment zijn om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
RobNemoo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:28:
Ik heb een stapel onbehandeld vurenhout van een aantal pallets onder een zeiltje liggen buiten en met dit weer is het toch aardig vochtig geworden. Er zitten her en der wat zwarte spikkels op van de schimmel denk ik. Van dit hout wil ik een frame maken voor een tussenwand in de schuur met isolatie tussen. Het is een wat langdurig project, dus tegen de tijd dat ik aan de isolatie en afwerking met osb/underlayment toekom heeft het hout al zeker een paar weken in de schuur gelegen/gestaan, als zijnde het open frame. Zouden die schimmelplekken dan nog een probleem zijn? Of is het hout tegen die tijd al lang genoeg in een drogere omgeving gelucht zodat het wel goed is zo?
Schimmel is een (soort van) plant en heeft vocht nodig om te overleven.
Wanneer het hout is opgedroogd dan kun je het er zo afborstelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Iemand tips voor een goede prijs kwaliteit stomp binnendeur kozijn? Ervaringen van bouwmarkten zijn veelal krom of met noesten. Veel deur en kozijn speciaalzaken online vragen veel verzendkosten, beetje jammer als je er maar eentje nodig hebt. Ergens omgeving Den Haag/Rotterdam valt af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Ik heb in mijn jaren '30 huis een deur met glas-in-lood raampjes. Nu is bij een van de raampjes een loodstaafje (heet dat zo?) gescheurd. Het is maar een klein scheurtje om te solderen, dus vroeg ik me af of dat ook gewoon met een regulier Weller WHS-40D soldeerstation zou kunnen die ik al thuis heb staan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
mountaink schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:21:
Iemand tips voor een goede prijs kwaliteit stomp binnendeur kozijn? Ervaringen van bouwmarkten zijn veelal krom of met noesten. Veel deur en kozijn speciaalzaken online vragen veel verzendkosten, beetje jammer als je er maar eentje nodig hebt. Ergens omgeving Den Haag/Rotterdam valt af te halen.
Er zijn in die omgeving vast ook wel houthandels, die zijn vaak een stuk goedkoper. Ik heb hier twee van gebruikt, prima spul en niet duur: https://www.houthandelsne...ent/kozijn-grenen-gegrond. Maar ja, dat is dus in Sneek... Maar ik kan me voorstellen dat er in de Randstad ook wel dergelijke zaken zitten.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

mountaink schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:21:
Alblas hout, ceintuurbaan Rotterdam. Prijzen staan niet online, maar ik heb er in januari voor iets minder dan 400 twee hardhouten kozijnen, twee stompe tube spaan deuren en 6 scharnieren gehaald.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de overloop wil ik de muren opnieuw gaan doen. Er zat van dat glas weefsel behang. Dat heb ik eraf gehaald. Ik wil het waarschijnlijk gaan behangen (of met een deco behang of glas vlies en daarna verfen. Zelf stucen lijkt mij geen optie.
Waarmee zou ik de muur enigszins glad / netter kunnen maken. Een pleisterlaag? Of iets anders?
Zie foto’s voor hoe de muur er nu uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3enMVb46OLiHUaw2I4bZhsIBrG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XC8vG9tMkjXnGQEN8XdvpyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ISWiLmRIYmuVQflPD0ifg68lJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd6oFdvObFJOE5gS7dgXv5rf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HwS9kOneVfsmH9olqFVSqv-Sdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LthSdPa6ijbI24HajP7Slzq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
ione schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:00:
Op de overloop wil ik de muren opnieuw gaan doen. Er zat van dat glas weefsel behang. Dat heb ik eraf gehaald. Ik wil het waarschijnlijk gaan behangen (of met een deco behang of glas vlies en daarna verfen. Zelf stucen lijkt mij geen optie.
Waarmee zou ik de muur enigszins glad / netter kunnen maken. Een pleisterlaag? Of iets anders?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laagje fix&finish eroverheen trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schuren en alle oneffenheden plamuren. Geen ingewikkelde dingen nodig

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Vergelijkbare vraag als @ione. Heb een klein hoekje dat beschadigd is en even netjes wil af plamuren en schilderen.

Voor gaatjes gebruik ik normaliter Alabastine, maar dit is een veel groter oppervlak, wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31u9f65CGIP98PLtXjT_Dzj0nrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pYjlSPB5HkBwsfSMmGmf4IC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
hpmkruit schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:26:
[...]

Laagje fix&finish eroverheen trekken
En dan eerst de (wat grotere) gaten vullen met een vulmiddel of vult F&F dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:51
...
Zo te zien heb je de reden gevonden waarom er glasvliesbehang opzat. Ze hebben trouwens ook gewoon glad vliesbehang. Als je het een beetje net plakt en latex erop zet. ziet het eruit als stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:58
sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:46:
[...]

Zo te zien heb je de reden gevonden waarom er glasvliesbehang opzat. Ze hebben trouwens ook gewoon glad vliesbehang. Als je het een beetje net plakt en latex erop zet. ziet het eruit als stucwerk.
Idd, eerst gladmaken en schuren en dan 150 gram renovlies erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
sweetdude schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:46:
[...]

Ja dat was ook een van mij opties. Om er glas vlies op te doen en dan latexen. Maar voordat ik de renovlies erop doe moet ik dan wel eerst een pleisterlaagje doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammer90
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-07 14:29
Vandaag een houten opslag hok uit mijn tuintje sloopt om hier vervolgens een buitenkeuken te maken, middels cellenbeton blokken. Hoe kan ik het makkelijkste een betonnen fundering maken met een bekisting die kan blijven zitten? Ik wil de ruimte tussen de drie muren helemaal dicht hebben qua fundering zodat ik de blokken direct tegen de muren kan zetten.

Alvast bedankt voor de tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuJomkyNW3YrQij5_C95Zy07joY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA2fMCVXnvQRcX7u2waXDSRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 07:51
CurlyMo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:24:
Ik heb in mijn jaren '30 huis een deur met glas-in-lood raampjes. Nu is bij een van de raampjes een loodstaafje (heet dat zo?) gescheurd. Het is maar een klein scheurtje om te solderen, dus vroeg ik me af of dat ook gewoon met een regulier Weller WHS-40D soldeerstation zou kunnen die ik al thuis heb staan.
Ja, maar het is wel handig om even een stukje lood te hebben om de juiste temperatuur uit te testen. Online lees ik dat het 340C moet zijn, maar het kan zijn dat je station niet goed is geeikt (ik moest het altijd op 355 instellen). Iets te hoog en je lood verdampt waar je bijstaat!

Je hebt h en c profielen, bedoel je dat? Soms wordt er voor versteviging nog een dun metalen draad aangebracht in een profiel.

Zorg dat je soldeer goed kan vloeien met vloei middel

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
kmf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:59:
oeps, onbedoeld experiment gestart

Blijkt dat ik verkeerde hout had gepakt toen ik ventilatierooster ging maken. Normaal vuren hout gebruikt in plaats van geimpregneerd hout. Nou, gaan we even kijken hoe snel dat hout weg zal rotten t.o.v. geimpregneerd, het wordt oppervlakkig nat, maar BLIJFT niet nat. goed geventileerd rondom, en zal ook door zon drogen (zuiden), dus ik verwacht dat het wel een paar seizoenen mee kan,
[Afbeelding]
Je zou het evt nog kunnen olieën met bijvoorbeeld gekookte lijnolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 09:18
ik ben 2e hands wat aan het kijken voor wat spullen voor een klus project. Nu zoek ik klimaatfolie a 20 m². Deze zijn bij de grote isolatieshops alleen in grootverpakking verkrijgbaar. Zijn de producten van karwei/gamma/praxis exact het zelfde of is dit een inferieure kwaliteit?

Het gaat beide om Isover Vario KM klimaatfolie en ze adverteren met zelfde specificaties behalve andere afmetingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDRvAV062k-YNJ1xREPRi68nnpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2v06BhFLvyh1aIWTyfVOUHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWxsyLcxjDePsCMzmmUFTqlodIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H3ikugEuFSXG1k9h6IeS0H0b.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

Wuursj

want worst is al bezet

Vraagje: wat is gemakkelijker metselen: (vrij lage) 8mm of (vrij hoge) 15mm voegdikte?

Ik wil een oude deur opening in mijn oude huisje dicht metselen. Niet dragend, wordt straks weggestuct dus niet zichtbaar, perfecte klusje om mijn matige metsel-skills op te waarderen :+

Echter is de tusssenmuur gemaakt uit een oud formaat stenen van 154mm hoog. Die renovatie stenen zijn wel te krijgen maar niet om de hoek. En er is destijds gemetseld met een vrij dunne voeg van gemiddeld 8mm.

Als ik een normale waalformaat balksteen gebruik die in de praktijk 147mm hoog zijn, kom ik dus uit op een voeg van 15mm. Maar dan zit je wel op het randje wat sommige websites aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mfiiP4u.png
De losse steen in de inkeping is een normale waalformaat van bij de bouwmaat.

Wat zouden jullie kiezen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:47
Wuursj schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:38:
Vraagje: wat is gemakkelijker metselen: (vrij lage) 8mm of (vrij hoge) 15mm voegdikte?

Ik wil een oude deur opening in mijn oude huisje dicht metselen. Niet dragend, wordt straks weggestuct dus niet zichtbaar, perfecte klusje om mijn matige metsel-skills op te waarderen :+

Echter is de tusssenmuur gemaakt uit een oud formaat stenen van 154mm hoog. Die renovatie stenen zijn wel te krijgen maar niet om de hoek. En er is destijds gemetseld met een vrij dunne voeg van gemiddeld 8mm.

Als ik een normale waalformaat balksteen gebruik die in de praktijk 147mm hoog zijn, kom ik dus uit op een voeg van 15mm. Maar dan zit je wel op het randje wat sommige websites aangeven.

[Afbeelding]
De losse steen in de inkeping is een normale waalformaat van bij de bouwmaat.

Wat zouden jullie kiezen?
Als het geen zichtwerk is, waarom dan geen gasbeton blokken? Even wat bakstenen recht afslijpen en geen gedoe met voegdiktes…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
dikkiedik schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:34:
ik ben 2e hands wat aan het kijken voor wat spullen voor een klus project. Nu zoek ik klimaatfolie a 20 m². Deze zijn bij de grote isolatieshops alleen in grootverpakking verkrijgbaar. Zijn de producten van karwei/gamma/praxis exact het zelfde of is dit een inferieure kwaliteit?

Het gaat beide om Isover Vario KM klimaatfolie en ze adverteren met zelfde specificaties behalve andere afmetingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou ook naar de hornbach duitsland kunnen gaan. Daar verkopen ze isover vario xtrasafe. Daarvan is het bereik groter dan de duplex. Ook de prijs is daar een stuk beter :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Mvd1981 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:41:
[...]

Als het geen zichtwerk is, waarom dan geen gasbeton blokken? Even wat bakstenen recht afslijpen en geen gedoe met voegdiktes…
hmm. Ik heb op aanraden van een aannemer juist die inkepingen gemaakt door wat halve stenen er uit te kappen :P
Zou later minder kans op scheuren geven?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Isover KM heeft een wat mindere bandbreedte dan (imho betere) klimaatfolies zoals Intello van Pro clima. Die heb ik zelf een keer van marktplaats geplukt (en daar mijn ongebbruikte Isover KM weer verkocht :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 21-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:47
Wuursj schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:42:
[...]

hmm. Ik heb op aanraden van een aannemer juist die inkepingen gemaakt door wat halve stenen er uit te kappen :P
Kwestie van goed verankeren en vervolgens met stucen de juiste primer gebruiken en (gaas)band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020

FL_

Samoht93 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:10:
Eerdaags krijg ik vloerverwaming, isolatie in de kruipruimte wordt via tonzon zakken. Nu bestaat mijn vloer uit kanaalplaten. BIj het kruipruimte luik kan ik de kanalen in zien. Het lijkt erop dat de kanalen aan de zijkanten niet echt goed dicht gemaakt zijn.(bouwjaar 1975) Is het slim om vanaf boven gaten te boren dichtbij de muur en het kanaal vol pur te spuiten? Om zo warmte lekkage te verminderen.
Ook tips qua geschikt PUR schuim, iets wat flink uitzet maar niet teveel wegloopt is het beste denk ik.

Boor liever van boven dan van onder ivm de sterkte van de constructie. Heb nu de vloer eruit dus dit zou het moment zijn om dat te doen.
Ik weet niet of je de aansluitingen vanuit de kruipruimte kan dichtpurren (lees ook goed de waarschuwingen in hier en hier, heb het zelf van onderen gedaan (bj 1979)), wat ik je wel kan vertellen is dat de PUR die uit een purpistool komt veel minder uitzet dan die uit een spuitbus (plus veel beter regelbaar), dus dat kan wellicht een uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:31
Ik heb ook enige tijd gezocht naar kleinere hoeveelheden - de enige klimaatfolie die ik destijds online vond was Miofol active, verkocht per strekkende meter: https://www.isolatiediscounter.nl/bouwfolie/klimaat (geleverd gevouwen in een doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
ione schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:12:
[...]

En dan eerst de (wat grotere) gaten vullen met een vulmiddel of vult F&F dat ook?
Gaten dieper dan 2-3mm opvullen met iets als rotband. Dan evt vlakschuren en kleine oneffenheden vullen met fix&finish. Dat is voldoende om geen lijnen door je renovlies / glasvezelbehang te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Wuursj schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:45:
[...]

Isover KM heeft een wat mindere bandbreedte dan (imho betere) klimaatfolies zoals Intello van Pro clima. Die heb ik zelf een keer van marktplaats geplukt (en daar mijn ongebbruikte Isover KM weer verkocht :P )
als ik deze Intello Pro clima in Ubakus invul komt mijn droogreserve wel heel erg laag uit vergeleken met Vario KM of vario KM xtra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

dikkiedik schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:21:
[...]

als ik deze Intello Pro clima in Ubakus invul komt mijn droogreserve wel heel erg laag uit vergeleken met Vario KM of vario KM xtra
Appart. Bij mij is ie juist iets hoger met Intello (maar nog steeds laag). Maar is vooral de droogtijd en vochtigheid een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Wuursj schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:28:
[...]

Appart. Bij mij is ie juist iets hoger met Intello (maar nog steeds laag). Maar is vooral de droogtijd en vochtigheid een stuk lager.
wellicht omdat ik hoge luchtvochtigheid buiten heb aangezet en binnen relatief een lagere temperatuur (15C). Gaat om een garage namelijk.

Bij 20C binnen is idd de droogreserve een klein stukje beter met de Intello (marginaal)

[ Voor 10% gewijzigd door dikkiedik op 21-04-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:43
FL_ schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:53:
[...]

Ik weet niet of je de aansluitingen vanuit de kruipruimte kan dichtpurren (lees ook goed de waarschuwingen in hier en hier, heb het zelf van onderen gedaan (bj 1979)), wat ik je wel kan vertellen is dat de PUR die uit een purpistool komt veel minder uitzet dan die uit een spuitbus (plus veel beter regelbaar), dus dat kan wellicht een uitkomst zijn.
Kan niet bij de openingen vanuit de kruipruimte maar kan wel van onderen boren. Maar als ik toch moet boren doe ik dat liever van boven. Stuk makkelijker met ventileren en je verzwakt de vloer minder lijkt me?
Met een purpistool is idd een betere optie dan een losse bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wuursj schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:42:
[...]

klopt de kans is dan nagenoeg 0 bij zelfde soort materialen. andere materialen incl gaasband is de kans bij goed aanbrengen klein maar eigenlijk nooit zo klein als bij dezelfde maeterialen getand.

ik heb in de loop der jaren door de raarste dingen schuren in muren zien ontstaan (dicht slaande deur, langs rijdende vrachtwagens (oud bouw) met een drempel voor de deur. werkzaamheden bij de buren etc) doordat zelfde materialen in zelfde omstandigheden zich het zelfde gedragen is de kans ook bij de vergezochte dingen nagenoeg 0 waar gasbeton + ankers in een stenen muuropening een randje pur en een gaasbandje het alweer wat moeilijker kan hebben. in 98% van de gevallen is het prima in 2 % van de gevallen had je beter kunnen vertanden met het zelfde materiaal. (percentages zijn ter illustratie en niet op enige data anders dan mijn ervaring gebaseerd)

Voeg zou ik gewoon nemen wat het beste uitkomt bij erg dikke voegen moet de specie wel goed zijn en zeker niet te dun. Zelf vind ik het stiekem wel makkelijk om met iets wat dunne specie te metselen als het vuil werk is. dus dan zou ik denk ik liever 8 hebben voordeel van 15 is wel weer dat je makkeklijker de specie op de bovenste stenen krijgt (zeg maar de voeg vullen boven de bovenste steen die je gaat plaatsen) wellicht combineren :P Nadeel is dat je meer specie nodig hebt en als je met de hand moet mengen zou ik voor 8 mm gaan, maargoed ik ben dan ook lui :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 07:51
Ik heb een fout gemaakt.

Ik wil een 40mm PP sifon op een 40mm (binnendiameter) PVC hulpstuk aansluiten. PP en PVC kan je niet verlijmen, en ik heb helaas een PVC hulpstuk gekocht zonder manchet. Het zit al in de muur en is betegeld...

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/2026420/s01/424x424/origin.webp
Hoe kan ik mijn PP 40mm aansluiten op een PVC (intern 40mm). Ik heb helaas beperkte ruimte (~10cm)

(ik had waarschijnlijk zoiets moeten hebben, maar dat is nu te laat...)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1 ... 377 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/