[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 376 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Isover renopan is wel glaswol isolatie. Lijkt me een mogelijkheid?

Rondopan zegt mij helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
stereohead schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:25:
Kitkleuradvies gevraagd!

Ik zit te twijfelen met welke kleur kit ik de passtukken van onze keuken wil afkitten.

Opties:
1) links wit rechts groen
2) links en rechts een kleur die de kleur van het hout benaderd
3) transparant, of wordt dat niet mooi? Kier tussen passtuk en muur is op sommige plekken zo'n 3mm.

Wat zouden jullie doen?

Foto (de pijlen wijzen naar de naden waar het om gaat)
[Afbeelding]
Ik zou het denk ik zo laten, vooral als het een mooie strakke rand is. meestal wordt het er niet mooier op vooral met kleuren...
Als je kit moet je het heel goed en strak doen dmv afplakken en heel dun houden. Anders wordt het een rommeltje. Kitten is niet voor niets een vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:02
_ferry_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:28:
[Afbeelding]
Vandaag de naden dichtgezet en hoeklijsten geplaatst.
Ik twijfel nog een beetje of ik de gipskartonplaat nog moet voorbehandelen voordat ik het afwerk. De naden doe ik met uniflott, maar rond de stuclijst wou ik gewoon fix & finish gebruiken.
In theorie zou er dan nog een voorstrijk op moeten, maar zou het zin hebben? Het is tenslotte een dunne laag, en er zijn ook mensen die voegen dichtzetten met fix & finish.
gewoon de naden voegen en nog meet steenwolband, om scheuren te voorkomen.
Dit moet je nooit niet doen, gewoon altijd doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
fjux schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:03:
Allen,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over een bepaald punt.

wij zitten op dit moment midden in verbouwing en zitten met de volgende situatie:
We hebben mooie en suite deuren met onderrail. Dit is nu allemaal gedemonteerd voor de vloerverwarming en pvc vloer die hier overheen komt.

Voor terugplaatsen willen we graag alleen de rail terug hebben (geen drempels)
Nu dachten we in eerste instantie om de huidige rail terug te plaatsen, echter zitten hier schroefgaten wat niet meer te gebruiken is ivm vloerverwarming (rail wordt gelijmd), en dat lijkt ons niet echt mooi er uit zien met gaten er in.

Echter als ik zoek naar nieuwe rails kom ik alleen maar op RVS of messing uit, op dit moment hebben wij een oude zwarte rail, echter heb ik geen flauw idee welk materiaal dat is, ik kan het nergens vinden.
Volgens mij verkleurt messing wel maar of dat ook zwart wordt?

we zaten als alternatief ook nog te denken om anders schroeven af te slijpen en de koppen op de oude rail te lijmen, maar of dat echt iets gaat worden weet ik niet....
Hebben jullie nog ideeën?
Wij hebben de deuren ook opgehangen.
Ik heb een rail gebruikt voor schuifdeuren uit de jachtbouw. (die dus niet te koop is)
Maar je zou een rail kunnen gebruiken van winkelschuifdeuren als je hetzelfde idee wilt hebben.

Als je 1 deur opent/sluit gaat de andere deur mee door de riem die in de rail zit.
Dat vind ik zelf wel echt een gigantisch pluspunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/verjKU_a1W6S-l0lvIkbBA1Bm1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxZFGmIKldbSI2d8oBRuZpHE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxFjJJVNqwyuXdfi17udtbM-ZOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCPmu6M3dpqvxGLkB4ghdmLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K5If2eKbltyKrwG3Da9wEY2Tog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z33x4brbTUW0yjm10AedZKM2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:32
FRANQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:28:
[...]

Ik heb een rail gebruikt voor schuifdeuren uit de jachtbouw. (die dus niet te koop is)
Maar je zou een rail kunnen gebruiken van winkelschuifdeuren als je hetzelfde idee wilt hebben.

Als je 1 deur opent/sluit gaat de andere deur mee door de riem die in de rail zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is inderdaad wel een mooie oplossing, alleen gok ik dat dit best een dure aanpassing is. dat icm de rest van onze verbouwing gaat het hem niet worden.

op dit moment zijn we van plan om de oude zwarte rail op te poetsen en deze terug te plaatsen.
Gelukkig hebben ze rekening gehouden met de rails tijdens het vrezen voor de vloerverwarming en is er maar 1 schroefpunt dat niet kan.

Mochten we het zwarte metaal toch zat zijn kan er altijd nog een nieuwe messing rail in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:35
FRANQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt je dochter op foto 2 niet geblurred en op foto 3 wel. Mogelijk wil je dat nog even aanpassen

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
fjux schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:32:
[...]

Dit is inderdaad wel een mooie oplossing, alleen gok ik dat dit best een dure aanpassing is. dat icm de rest van onze verbouwing gaat het hem niet worden.

op dit moment zijn we van plan om de oude zwarte rail op te poetsen en deze terug te plaatsen.
Gelukkig hebben ze rekening gehouden met de rails tijdens het vrezen voor de vloerverwarming en is er maar 1 schroefpunt dat niet kan.

Mochten we het zwarte metaal toch zat zijn kan er altijd nog een nieuwe messing rail in.
Als er maar 1 schroefpunt is wat niet kan, dan kan je die schroefkop afslijpen en in de rail plakken.

Een onderrail heeft ook wel wat vind ik, het is dan toch origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 13:32
FRANQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:35:
[...]

Als er maar 1 schroefpunt is wat niet kan, dan kan je die schroefkop afslijpen en in de rail plakken.

Een onderrail heeft ook wel wat vind ik, het is dan toch origineel.
Dat was inderdaad ons plan (had ik er even bij kunnen melden)

Erg jammer dat die zwarte rails niet meer te vinen/krijgen zijn op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

theduke1989 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:44:
[...]

gewoon de naden voegen en nog meet steenwolband, om scheuren te voorkomen.
Dit moet je nooit niet doen, gewoon altijd doen.
Die op de kopse kant? Dan krijg je dus een paar mm hoogteverschil, als ik dat weg wil smeren zonder zichtbaar te zijn (en risico op vezels die er doorheen prikken) kan ik net zo goed stucplaat pakken en het hele plafond afsmeren. Of zie ik dat verkeerd?

Op de slaapkamers heb ik de kopse kant ook zo gedaan, daar hangt het zelfs aan houten balken ipv beton, en daar zijn geen barsten in gekomen. Dus ik heb er op zich wel vertrouwen in. Mits de plaat dus goede steun heeft vanaf de achterzijde.
en eerlijk is eerlijk, een haarscheurtje in het plafond gaat later ook niet echt opvallen, het spachtelputz was factor 100 lelijker

De hoek is iig straks afgemeerd met f&f, vandaag alles schuren en dan de uniflott finisher er overheen. En dan de boel maar eens ontruimen om de muren en plafond te kunnen voorstrijken en verven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:03
MJV schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:32:
In het huis wat ik heb gekocht, bouwjaar 1995, is de vloer voorzien van "70mm rondopan isolatie". Weet iemand wat daarmee precies wordt bedoeld? Google levert effectief geen nuttige resultaten. Wel op "renopan" maar dat lijkt me wat anders?
Is t niet dit?

Rondoplast - A producer of thermal and acoustical products including Rondopan XPS insulation boards, Rondorest PE sheets and Rondofom Pipe insulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zoek me suf naar een betaalbaar (+/- 500 euro) tuimeldakraam zonder ventilatierooster, met triple glas (afmetingen zo rond de 66 breed, 98 hoog.).

Vrij simpel zou je zeggen, maar de meeste betaalbare hebben er een ventialtierooster inzitten, of hebben geen ventilatierooster maar enkel HR++ glas.

Heeft iemand een tip voor me?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

--Erik-- schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:54:
Ik zoek me suf naar een betaalbaar (+/- 500 euro) tuimeldakraam zonder ventilatierooster, met triple glas (afmetingen zo rond de 66 breed, 98 hoog.).

Vrij simpel zou je zeggen, maar de meeste betaalbare hebben er een ventialtierooster inzitten, of hebben geen ventilatierooster maar enkel HR++ glas.

Wat is er mis met een Velux dakraam, waar het ventilatierooster afdekbaar is?
Neem aan dat de isolatie van die afdekking best prima is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:57:
[...]

Wat is er mis met een Velux dakraam, waar het ventilatierooster afdekbaar is?
Neem aan dat de isolatie van die afdekking best prima is.
Bijna alle ventilatieroosters lekken lucht. Ik wil luchtdicht bouwen i.c.m. balansventilatie dus heb geen behoefte aan een ventilatierooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
--Erik-- schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:54:

ventilatierooster permanent afdichten een optie?
rooster eruit, gat opvullen. netjes luchtdicht afwerken.

Moet toch te doen zijn voor een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
--Erik-- schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:04:
[...]

Bijna alle ventilatieroosters lekken lucht. Ik wil luchtdicht bouwen i.c.m. balansventilatie dus heb geen behoefte aan een ventilatierooster.
Die Velux roosters zitten echt wel goed luchtdicht als je ze gesloten hebt hoor. Dat is heel anders dan een (b.v. Duco) ventilatierooster boven een vast raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:16
Tijd voor een nieuwe klus in de tuin. We hebben deze tafel nu een aantal jaar, maar het hout is van lage kwaliteit; de aan elkaar gelijmde stukjes hout komen los van elkaar. Ik wil nieuwe dikke planken halen om ze te vervangen inplaats van een hele nieuwe tafel, echter zijn de kosten bij de bouwmarkt hiervoor wel heel erg hoog (kan er bijna een compleet nieuwe tafel van kopen).

Heeft er iemand tips waar ik het beste kan zoeken en welk hout ik het beste kan kiezen? Volgens de beschrijving was dit eiken hout, maar dat hoeft er niet perse voor terug te komen. Ik heb al gekeken naar vlonder planken, maar qua hardhout is dit alsnog best prijzig en van douglas weet ik niet zo goed of dat geschikt is voor een tafel.

Gaat om een breedte van ongeveer 90cm in totaal en een lengte van 200cm. Dikte is nu 3,5cm, en ik vermoed dat dit ook wel nodig is voor stabiliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui7ksCdSp2sJlI85icltbTKeDWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThAwrKWboDJeYatq7QAPYitZ.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Soepstengel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:44:
Tijd voor een nieuwe klus in de tuin. We hebben deze tafel nu een aantal jaar, maar het hout is van lage kwaliteit; de aan elkaar gelijmde stukjes hout komen los van elkaar. Ik wil nieuwe dikke planken halen om ze te vervangen inplaats van een hele nieuwe tafel, echter zijn de kosten bij de bouwmarkt hiervoor wel heel erg hoog (kan er bijna een compleet nieuwe tafel van kopen).

Heeft er iemand tips waar ik het beste kan zoeken en welk hout ik het beste kan kiezen? Volgens de beschrijving was dit eiken hout, maar dat hoeft er niet perse voor terug te komen. Ik heb al gekeken naar vlonder planken, maar qua hardhout is dit alsnog best prijzig en van douglas weet ik niet zo goed of dat geschikt is voor een tafel.

Gaat om een breedte van ongeveer 90cm in totaal en een lengte van 200cm. Dikte is nu 3,5cm, en ik vermoed dat dit ook wel nodig is voor stabiliteit.

[Afbeelding]
Hoe zitten de planken aan elkaar?
Het is redelijk gebruikelijk bij buiten-meubilair om bewust ruimte te laten tussen de balken. Deze kan je dan individueel op een dwarslegger monteren zodat ze ruimte hebben om te werken en zodat water er niet op blijft staan.

Qua houtsoort zijn er tientallen opties naargelang je budget en welke kleur je wil.
Ook hangt het af van hoe veel je zelf wil doen, of dat je het geschaafd en afgewerkt wil kopen.

Ik zou zelf niet dunner willen dan 2-3 cm. Montage op dwarsleggers (één schroef/spijker per plank per dwarslegger) en een dikke afwerking zoals een UV bestendige PU lak.

Teak, meranti, eik, esdoorn. Wat vind je mooi?

Douglas is overigens best een duurzame zachthout soort, en kan met de juiste afwerking prima een aantal jaar in de regen en zon staan.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 11-04-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
dragonhaertt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:16:
[...]

Hoe zitten de planken aan elkaar?
Het is redelijk gebruikelijk bij buiten-meubilair om bewust ruimte te laten tussen de balken. Deze kan je dan individueel op een dwarslegger monteren zodat ze ruimte hebben om te werken en zodat water er niet op blijft staan.

Qua houtsoort zijn er tientallen opties naargelang je budget en welke kleur je wil.
Ook hangt het af van hoe veel je zelf wil doen, of dat je het geschaafd en afgewerkt wil kopen.

Ik zou zelf niet dunner willen dan 2-3 cm. Montage op dwarsleggers (één schroef/spijker per plank per dwarslegger) en een dikke afwerking zoals een UV bestendige PU lak.

Teak, meranti, eik, esdoorn. Wat vind je mooi?

Douglas is overigens best een duurzame zachthout soort, en kan met de juiste afwerking prima een aantal jaar in de regen en zon staan.
Ze zitten inderdaad gemonteerd met ruimte tussen de balken (paar mm) aan twee dwarsliggers en beide uiteindes. Op diezelfde manier wil ik het ook weer terug plaatsen.

Eiken vind ik mooi, maar daar planken van kopen die niet dunner zijn dan 2,5 cm wordt een erg dure grap (voor zover ik kan vinden). Qua houtsoort maakt het me eigenlijk niet zoveel uit, zo lang het maar niet te donker/rood wordt (bangkirai, teak, esdoorn zijn bijvoorbeeld prima).

Douglas trekt wel mijn aandacht want het is heel goed betaalbaar. Wat voor afwerking kan ik het beste toepassen bij douglas om het goed tegen voornamelijk regen te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:05:
[...]

Die Velux roosters zitten echt wel goed luchtdicht als je ze gesloten hebt hoor. Dat is heel anders dan een (b.v. Duco) ventilatierooster boven een vast raam.
Misschien moet ik de gok maar wagen. Ik zet de blowerdoor er wel op als ik het raam geplaatst heb, mocht het rooster toch lekken dan ga ik voor de methode van @FRANQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Soepstengel Nog een tip voor je toekomstige tafel: leg een balkje/klosje aan één kant onder de poten als het buitenseizoen over is. Dan blijft er geen regenwater op liggen.

Huidige tafelblad ziet er op de foto's niet eens zo heel slecht uit (maar schijn bedriegt wellicht?). Goed opschuren en opnieuw in de lak zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
ThinkPad schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:40:
@Soepstengel Nog een tip voor je toekomstige tafel: leg een balkje/klosje aan één kant onder de poten als het buitenseizoen over is. Dan blijft er geen regenwater op liggen.

Huidige tafelblad ziet er op de foto's niet eens zo heel slecht uit (maar schijn bedriegt wellicht?). Goed opschuren en opnieuw in de lak zetten?
Bedankt voor de tip, ga ik volgende keer doen inderdaad!

Schijn bedriegt inderdaad, het is een soort van gelamineerd hout met soms dunne plakjes eiken of zoiets. Die dunnen plakjes beginnen los te laten en te krullen. Ik heb ze al een keer geprobeerd vast te plakken, maar dat werkt niet en laat na een paar regenbuien alweer los.

edit: het was ook een goedkope tafel, dus ben niet geheel verbaasd hoor

[ Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 11-04-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:42

[Afbeelding]
Ik heb brede/dikke duitse steigerplanken gebruikt voor m'n 3 meter tuintafel. Lekker dik, stabiel en niet te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Soepstengel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:25:
[...]

Ze zitten inderdaad gemonteerd met ruimte tussen de balken (paar mm) aan twee dwarsliggers en beide uiteindes. Op diezelfde manier wil ik het ook weer terug plaatsen.

Eiken vind ik mooi, maar daar planken van kopen die niet dunner zijn dan 2,5 cm wordt een erg dure grap (voor zover ik kan vinden). Qua houtsoort maakt het me eigenlijk niet zoveel uit, zo lang het maar niet te donker/rood wordt (bangkirai, teak, esdoorn zijn bijvoorbeeld prima).

Douglas trekt wel mijn aandacht want het is heel goed betaalbaar. Wat voor afwerking kan ik het beste toepassen bij douglas om het goed tegen voornamelijk regen te beschermen?
Nog wat leuke betaalbare houtsoorten die duurzaam zijn en wat minder bekend:
Basralocus
Robinia(Acacia*)
Billinga
Iroko
Jatoba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:01

MJV

ID-College schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:13:
[...]

Is t niet dit?

Rondoplast - A producer of thermal and acoustical products including Rondopan XPS insulation boards, Rondorest PE sheets and Rondofom Pipe insulation.
Dank! Dat zou het wel eens goed kunnen zijn.

Gerelateerde vraag aan de verduurzamings-experts hier. Ik heb straks een vloer van:
30mm granieten tegels
90mm afwerkvloer inc vloerverwarming
70mm "rondopan", vermoedelijk dus XPS
80mm beton inc wapening.

Het graniet en de afwerkvloer gaan/moeten er dus uit. Maar, ik vermoed dat ik dan die rondopan platen er ook relatief eenvoudig uit zou kunnen trekken en zou kunnen vervangen door iets anders.

Ik zie dat een willekeurige PIR-plaat (80mm) een Rd-waarde heeft van 3,6; terwijl XPS plaat (even eerste de beste die ik vond) op 2,5 zit. Dat lijkt me een aardig verschil. Ik heb straks 60mm nodig voor mijn cementdekvloer, dan nog maar 3mm voor plakpvc (of marmoleum). Dat betekent dat ik ruimte heb voor 127mm extra isolatie onder de cementdekvloer lijkt me?

XPS laten zitten en daar PIR (of iets anders?) bovenop zou natuurlijk ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]
Als je hem ook winters buiten laat staan dan zou ik geen vuren, grenen of douglas hout gebruiken. Liggend hout heeft het dan erg te verduren.

Let op dat veel kant en klaar hout te ruw is als tafel en dus eerst geschaafd moet worden.

Voor het nieuwe tafelhout is het misschien beter om deze niet te verlijmen en zo'n 5mm tussenruimte tussen de planken aan te houden.

Ik lees hier ook wel eens dat iemand op MP een gebruikte tafel koopt om het hout te gebruiken voor een project. Eiken is een erg mooie houtsoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 12:56
Wij hebben hier in sommige kamers van dat "prachtige" glasvezel behang op de muren, is dit er af te krijgen met bv een festool planex of wordt het echt handmatig verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:51
--Erik-- schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:30:
Misschien moet ik de gok maar wagen. Ik zet de blowerdoor er wel op als ik het raam geplaatst heb, mocht het rooster toch lekken dan ga ik voor de methode van @FRANQ.
Bij mij is net een blowerdoor gedaan en haf geen lekkage bij de roosters van de 2 velux ramen op zolder.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
MJV schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:08:
[...]

Gerelateerde vraag aan de verduurzamings-experts hier. Ik heb straks een vloer van:
30mm granieten tegels
80mm beton inc wapening.

Het graniet en de afwerkvloer gaan/moeten er dus uit. Maar, ik vermoed dat ik dan die rondopan platen er ook relatief eenvoudig uit zou kunnen trekken en zou kunnen vervangen door iets anders.

Ik zie dat een willekeurige PIR-plaat (80mm) een Rd-waarde heeft van 3,6; terwijl XPS plaat (even eerste de beste die ik vond) op 2,5 zit. Dat lijkt me een aardig verschil. Ik heb straks 60mm nodig voor mijn cementdekvloer, dan nog maar 3mm voor plakpvc (of marmoleum). Dat betekent dat ik ruimte heb voor 127mm extra isolatie onder de cementdekvloer lijkt me?

XPS laten zitten en daar PIR (of iets anders?) bovenop zou natuurlijk ook kunnen.
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat de isolatie onder je betonvloer zit en niet erbovenop. EPS is ook niet belastbaar/beloopbaar, de dekvloer met vloerverwarming liggen meestal direct op het beton. Als er een tussenlaag tussen zou zitten is dat meestal een paar millimeter dik met een alulaag om de infrarood naar het onderliggende beton tegen te houden.

Dat zijn de vaak systemen van Schlüter-Ditra om ook vloerspanningen weg te nemen, ik denk niet dat jij die ertussen heb zitten.

Ik denk ook dat jij de diktes wat overschat, tegels max 15mm, deklaag met verwarming meestal 60mm max en betonvloer afhankelijk van constructie tussen 80 en 100mm dik.

[ Voor 5% gewijzigd door Trilliwilli op 12-04-2024 07:43 ]

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:01:
[...]

Bij mij is net een blowerdoor gedaan en haf geen lekkage bij de roosters van de 2 velux ramen op zolder.
Goed om te horen. Ik ga de blowerdoor aanzwengelen als ik de 2 dakramen geplaatst heb. Ben benieuwd! Kan ik meteen de rest van de bevestiging van het dakraam testen op luchtdichtheid voordat ik de binnenkant afwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Trilliwilli schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:41:
[...]

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat de isolatie onder je betonvloer zit en niet erbovenop. EPS is ook niet belastbaar/beloopbaar, de dekvloer met vloerverwarming liggen meestal direct op het beton. Als er een tussenlaag tussen zou zitten is dat meestal een paar millimeter dik met een alulaag om de infrarood naar het onderliggende beton tegen te houden.

Dat zijn de vaak systemen van Schlüter-Ditra om ook vloerspanningen weg te nemen, ik denk niet dat jij die ertussen heb zitten.

Ik denk ook dat jij de diktes wat overschat, tegels max 15mm, deklaag met verwarming meestal 60mm max en betonvloer afhankelijk van constructie tussen 80 en 100mm dik.
Ik lees wel dat XPS goed drukvast is en dat het daarom vaker onder de cementdekvloer is toegepast. Als het er onder zit gaat het feest natuurlijk niet door, ik ga die betonvloer liever niet slopen. Dan heb ik alsnog wel ruimte voor 30mm of 50mm PIR denk ik.

Dit is zoals het op de bouwtekening staat. Dat onderste gedeelte moet toch beton voorstellen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K6kzV8DBfFGapQDjlBXId1A-L0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I3tx8GOTuuR1aZvdw62DUlCz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MJV schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:08:
[...]

30mm granieten tegels
80mm beton inc wapening.

Het duurzaamst is natuurlijk geen nieuwe materialen pakken als de oude nog goed zijn. Als jij ruimte hebt voor 127mm extra materiaal dan stop je er lekker die dikte aan EPS, PIR of XPS in. Qua isolatiewaarde ontlopen ze elkaar weinig. PIR is goed in B keus te verkrijgen, scheelt flink geld en onder beton maakt dat niet zoveel uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

--Erik-- schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:43:
[...]

Goed om te horen. Ik ga de blowerdoor aanzwengelen als ik de 2 dakramen geplaatst heb. Ben benieuwd! Kan ik meteen de rest van de bevestiging van het dakraam testen op luchtdichtheid voordat ik de binnenkant afwerk.
Heb je zelf zo'n blowerdoor? Lijkt mij ook altijd nog eens interessant om uit te voeren in mijn woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
MJV schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:05:
[...]

Ik lees wel dat XPS goed drukvast is en dat het daarom vaker onder de cementdekvloer is toegepast. Als het er onder zit gaat het feest natuurlijk niet door, ik ga die betonvloer liever niet slopen. Dan heb ik alsnog wel ruimte voor 30mm of 50mm PIR denk ik.

Dit is zoals het op de bouwtekening staat. Dat onderste gedeelte moet toch beton voorstellen lijkt me.

[Afbeelding]
Jij hebt geen kruipruimte, dit is een systeemvloer die direct op zand ligt. De afwerkvloer is hier ook gewapend, dat had je er niet bij verteld.

Ik zou de tegels eruit halen, egaliseren en weer opnieuw tegelen. Die afwerkvloer eruit halen is een verandering van de bouwkundige constructie omdat deze gewapend is, dat heb je hopelijk ook niet gepland om zelf te doen.

Maar lijkt mij ook overbodig, is een meer dan prima vloer, zonde om hier geld in te steken. De dekvloer is ook prima geïsoleerd ten opzichte van de ondervloer, dus gunstig voor de koudebrugwerking met de vloerverwarming, als die goed functioneert lekker laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:03

[Afbeelding]
Hele ander inslag: kijk eens naar een tafelhoes. Wij dekken de tafel jaarlijks af met een hoes zodat het eronder kan blijven ventileren en dat scheelt enorm! Voorjaar tuin schoonmaken en tevoorschijn halen, najaar de boel opbergen en afdekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Trilliwilli schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:10:
[...]

Jij hebt geen kruipruimte, dit is een systeemvloer die direct op zand ligt. De afwerkvloer is hier ook gewapend, dat had je er niet bij verteld.

Ik zou de tegels eruit halen, egaliseren en weer opnieuw tegelen. Die afwerkvloer eruit halen is een verandering van de bouwkundige constructie omdat deze gewapend is, dat heb je hopelijk ook niet gepland om zelf te doen.

Maar lijkt mij ook overbodig, is een meer dan prima vloer, zonde om hier geld in te steken. De dekvloer is ook prima geïsoleerd ten opzichte van de ondervloer, dus gunstig voor de koudebrugwerking met de vloerverwarming, als die goed functioneert lekker laten liggen.
Dank. Niet bij stil gestaan dat die wapening logischerwijs zo'n verschil maakt.

Uitdaging is dat de vloerverwarming 30 jaar oud is, en volgens bouwkundige niet geschikt is voor gebruik i.c.m. warmtepomp, ik vermoed te weinig rendement.

De granieten vloertegels liggen in cement, en ik vrees er daarom voor dat de afwerkvloer (en m.n. vloerverwarming) sowieso beschadigd zouden raken door loshakken graniet.

Maar, welke opties heb ik dan concreet?
- Huidige afwerkvloer voorzien van extra laag cementdekvloer en daar vervolgens vloerverwarming infrezen? Ik moet ergens wat 'opdikken' om verschil tussen relatief dikke laag graniet en dunne laag pvc-vloer straks op te vangen.
- Huidige afwerkvloer slopen en vernieuwen (eerste plan), maar dat betekent dat ik een constructeur moet laten kijken en vergunning aan zou moeten vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
MJV schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:22:
[...]

- Huidige afwerkvloer slopen en vernieuwen (eerste plan), maar dat betekent dat ik een constructeur moet laten kijken en vergunning aan zou moeten vragen?
Die dekvloer is gewapend omdat er vloerverwarming in zit, dit is niet iets constructiefs zoals gesuggereerd wordt ;) Tenzij een dekvloer tegelijk druklaag is, is een dekvloer nooit en te nimmer constructief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Analamoebe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:28:
[...]

Die dekvloer is gewapend omdat er vloerverwarming in zit, dit is niet iets constructiefs zoals gesuggereerd wordt ;) Tenzij een dekvloer tegelijk druklaag is, is een dekvloer nooit en te nimmer constructief!
Op basis van de opbouw van de vloer is het dus uitgesloten dat deze dekvloer een druklaag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
MJV schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:41:
[...]

Op basis van de opbouw van de vloer is het dus uitgesloten dat deze dekvloer een druklaag is?
ja. Een druklaag komt nooit voor bij een beganegrondvloer-op-zand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:32:
[...]

Heb je zelf zo'n blowerdoor? Lijkt mij ook altijd nog eens interessant om uit te voeren in mijn woning.
Ja gebruik de blowerdoor vanuit mijn vrijwilligersfunctie, mooi spul!

Heb het plan om nog eens keer op Tweakers een oproep te plaatsen voor gegadigden voor een blowerdoortest. Maar dan moet ik eerst klaar zijn met m'n verbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
Analamoebe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:28:
[...]

Die dekvloer is niet gewapend omdat er vloerverwarming inzit, maar omdat die zwevend op de isolatielaag is gelegd en scheurvorming voorkomt. Voor louter vloerverwarming heb je helemaal geen wapening nodig, hooguit een net om de buizen op vast te zetten. Dat een dekvloer niet constructief is ben ik met je eens, maar de dekvloer moet zelf constructief sterk genoeg zijn om zwevend op de isolatie te kunnen liggen.

Verder blijft het lastig om op afstand uitspraken te doen, de constructeur ter plaatse moet oordelen hier en die is van mening dat de oude eruit moet vanwege achterhaalde vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Trilliwilli schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:34:
[...]

Die dekvloer is niet gewapend omdat er vloerverwarming inzit, maar omdat die zwevend op de isolatielaag is gelegd en scheurvorming voorkomt. Voor louter vloerverwarming heb je helemaal geen wapening nodig, hooguit een net om de buizen op vast te zetten. Dat een dekvloer niet constructief is ben ik met je eens, maar de dekvloer moet zelf constructief sterk genoeg zijn om zwevend op de isolatie te kunnen liggen.
Een dekvloer van 90mm is prima zelf in staat om zwevend op een dekvloer te liggen. Huizen hier in Duitsland worden niet anders gebouwd dan dat. Een eventuele wapeningsmat er in dient puur ter bevestiging van de vloerverwarmingsbuizen, of inderdaad om scheurvorming te beperken.
Verder blijft het lastig om op afstand uitspraken te doen, de constructeur ter plaatse moet oordelen hier en die is van mening dat de oude eruit moet vanwege achterhaalde vloerverwarming.
Zoals ik al zei heeft een constructeur hier niets mee te maken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
MJV schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:05:
[...]

[Afbeelding]
Tussen de betonvloer en de XPS ligt een folie volgens de tekening. De XPS ligt daarmee los van de betonvloer. Daaroverheen is de afwerkvloer met een krimpnetje en vloerverwarming gesmeerd. Die zal wel enigszins aan de XPS zijn gehecht. Dus als je de dekvloer sloopt zal waarschijnlijk de XPS ook meekomen. Heb je wel gelijk een mooie basis om je vloer weer vanaf je betonvloer op te bouwen, met betere isolatie en nieuwe vloerverwarming.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 17:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

akatar schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:43:
Wij hebben hier in sommige kamers van dat "prachtige" glasvezel behang op de muren, is dit er af te krijgen met bv een festool planex of wordt het echt handmatig verwijderen?
Ik heb twee keer in mijn leven glasvezel verwijderd, en beide keren was dat enorm simpel. Het scheurt nl. niet. Als je een begin hebt trek je zo een baan van een meter breed los... Daarna hooguit nog even wat lijmresten afsteken of her en der met een klein schuurpapiertje bezig.

Kan zijn dat ik 2x enorme mazzel heb gehad, maar dat lijkt mij niet... Papierbehang verwijderen vind ik overigens een crime...

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 12-04-2024 14:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dank allen, dit helpt enorm in de goede voorbereiding voor deze klus.

@Trilliwilli: constructeur (voor deze klus) niet in beeld, maar bouwkundige (Van VEH voor keuring) gaf aan dat een 30 jaar oude vloerverwarming geen goede combi is i.c.m. warmtepomp.

@Mjier: folie zit toch onder betonvloer, tussen zand en betonvloer? Maar desalniettemin verwacht ik dat XPS dan relatief los op beton ligt, maar dat de cementdekvloer er wel wat aan vast zal plakken en dat het dus meekomt.

Maar een extra container voor bouw- en sloopafval erbij bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
MJV schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:34:

@Trilliwilli: constructeur (voor deze klus) niet in beeld, maar bouwkundige (Van VEH voor keuring) gaf aan dat een 30 jaar oude vloerverwarming geen goede combi is i.c.m. warmtepomp.

@Mjier: folie zit toch onder betonvloer, tussen zand en betonvloer? Maar desalniettemin verwacht ik dat XPS dan relatief los op beton ligt, maar dat de cementdekvloer er wel wat aan vast zal plakken en dat het dus meekomt.

Excuus, de volgorde op de tekening geeft idd aan tussen het zand en de betonvloer.
Maar in bouwvolgorde zal de XPS zijn aangebracht na het uitharden van de beton, en dus losliggen. Zoals je al schrijft.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 12:56
Question Mark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb twee keer in mijn leven glasvezel verwijderd, en beide keren was dat enorm simpel. Het scheurt nl. niet. Als je een begin hebt trek je zo een baan van een meter breed los... Daarna hooguit nog even wat lijmresten afsteken of her en der met een klein schuurpapiertje bezig.

Kan zijn dat ik 2x enorme mazzel heb gehad, maar dat lijkt mij niet... Papierbehang verwijderen vind ik overigens een crime...
Dan hopen we daar op, lees vaak van die horror verhalen. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:59

waarom zou deze vloerverwarming niet geschikt zijn? als het als hoofdverwarming is aangelegd (h op h), met niet al te lange groepen, kan het gewoon werken.

Voor wat betreft je vloeropbouw. ik zou die XPS lekker laten zitten als het teveel werk is. Veel vloeibare zandcement-merken kan je al vanaf 3cm storten (egaline nog minder maar is duurder) en ook hechtend aan de ondervloer. Dan kan je daar vervolgens infrezen. Het kan namelijk ook maar zo zijn dat in die druklaag van 9cm elektra en riool verwerkt zijn.

En desnoods als het vlak is, kan je er EPS tackerplaten opleggen voor net wat meer isolatie en daarover vloerverwarming met 5cm dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik heb vandaag de wasmachineslang los moeten halen ivm werkzaamheden, maar na het terugplaatsen lekt de kraan. Het lijkt uit het roodomcirkelde deel te komen. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vlm2_CWKlHOJEXVWo_1qMQuixeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TohDAW0WtKzHZiTAjiAN2mz4.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:32
RobbieB schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:46:
Ik heb vandaag de wasmachineslang los moeten halen ivm werkzaamheden, maar na het terugplaatsen lekt de kraan. Het lijkt uit het roodomcirkelde deel te komen. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
[Afbeelding]
Je kraan lekt uit de beluchter.
Soms is alleen de beluchter te vervangen of schoon te maken, anders wordt het een nieuw kraantje.
https://www.google.com/se...=kraan+lekt+uit+beluchter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobbieB schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:46:

[Afbeelding]
"Ze" zeggen wel dat je de beluchter kan schoonmaken maar het is mij nooit lekvrij gelukt. Kraan vervangen is 5 minuten werk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Ik zou nu je toch flink aan de slag moet de vloer zo goed mogelijk isoleren om zoveel mogelijk warmteverlies van de vloerverwarming te voorkomen. Mogelijk kan de isolatie iets dikker en de nieuwe dekvloer iets dunner.
Nieuwe vloerverwarmingsslangen zou ik hoh 10cm aanbrengen.
Als nieuwe afwerkvloer zou ik voor een vloeibare Eco2floor dekvloer kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
We hebben afgelopen september een dakkapel laten installeren op zolder. Nu steken daar aan weerszijde twee balken die de dakkapel opvangen nog door en deze wil ik afwerken zie de foto hieronder.

Hebben jullie tips of tricks hoe dit het beste te doen? De plaat die tegen de balk zit is niet exact egaal met de balk wellicht dat ik die nog afschuur of afstrijk met iets / een lat tegenaan lijm. verder een afdeklijst tegen het plafond die over het gat heen past en langs het hele plafond loopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As9UGTJZh3kfkF32KeoPg57uwzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yYLCdHmxftGvSsEhF4ZPbCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Plafondplint/afwerklijst? Die heb je in allerlei soorten en maten. Met tierelantijntjes tot gewoon een rechte lat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Fugitive2008 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:37:
We hebben afgelopen september een dakkapel laten installeren op zolder. Nu steken daar aan weerszijde twee balken die de dakkapel opvangen nog door en deze wil ik afwerken zie de foto hieronder.

Hebben jullie tips of tricks hoe dit het beste te doen? De plaat die tegen de balk zit is niet exact egaal met de balk wellicht dat ik die nog afschuur of afstrijk met iets / een lat tegenaan lijm. verder een afdeklijst tegen het plafond die over het gat heen past en langs het hele plafond loopt?

[Afbeelding]
Of de balken mooi kaal schuren en goed inolieen voor wat meer constrast!

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34
JWWhisky schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:29:
Goedemiddag! Ben bezig met een wandje op zolder. Nu overweeg ik om de houten staander (waar normaliter het hekwerk aan vast zit en de lichtschakelaars opzitten) van de trap weg te zagen. Iemand enig idee of ik dit zonder problemen kan doen? Het lijkt geen functie te hebben in de nieuwe situatie.

Op die manier krijg ik een hele strakke wand met ook lichtschakelaars ingefreesd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je dit al afgerond?
Heb je de blokken nog op enige wijze verankerd aan de vloer?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
Jannibal23 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:27:
Plafondplint/afwerklijst? Die heb je in allerlei soorten en maten. Met tierelantijntjes tot gewoon een rechte lat.
Ja zoek eigenlijk een lat met 1( vd 4 ) afgeronde kant maar die kan ik pvd niet vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:38

A13X

Dude

Van het weekend een start gemaakt met de ikea pax kasten voor in de bijkeuken. Een start want de eerste kast moest de wasmachine en droger gaan verbergen. Om dat helemaal trillingsvrij/vrijstaand te regelen en de kast nog wat stevigheid over te laten houden was er wat gemeet en versteviging nodig.

Uiteindelijk alleen de eerste kast op z'n plek gekregen, van de week de rest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h1IJTv9.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9tuBUwkl.jpeg

Paste overigens maar net.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3mH2jVIl.jpeg

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 24-06 20:04
Altijd leuk met rechtopzetten, hoe heb je dat gedaan? Of gewoon rechtop opgebouwd ipv liggend?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Cella schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:06:
[...]

Altijd leuk met rechtopzetten, hoe heb je dat gedaan? Of gewoon rechtop opgebouwd ipv liggend?
De kasten zijn vernieuwd, je zet ze overeind en klapt ze als een boek open. De achterkant en zijkanten zijn nu één geheel dus het staat meteen redelijk stabiel. Plinten, bodem en bovenkant schuif je er nu met een soort pinnen in vast. Veel beter dan het oude ontwerp.

Daarbij is het midden van de ruimte net een halve cm hoger waardoor het daar net iets makkelijker gaat. En dan in elkaar op z'n plek schuiven.

[ Voor 13% gewijzigd door A13X op 14-04-2024 20:25 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
A13X schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:24:
[...]

De kasten zijn vernieuwd, je zet ze overeind en klapt ze als een boek open. De achterkant en zijkanten zijn nu één geheel dus het staat meteen redelijk stabiel. Plinten, bodem en bovenkant schuif je er nu met een soort pinnen in vast. Veel beter dan het oude ontwerp.

Daarbij is het midden van de ruimte net een halve cm hoger waardoor het daar net iets makkelijker gaat. En dan in elkaar op z'n plek schuiven.
Wat!? 🤯 nu wil ik een nieuwe Pax kast kopen ik dit in werking te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobbieB schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:39:
[...]

De handleiding staat vlgns mij online, dat is goedkoper.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Fugitive2008 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:59:
[...]

Ja zoek eigenlijk een lat met 1( vd 4 ) afgeronde kant maar die kan ik pvd niet vinden.
In de profielenkast van de gamma/karwei/hubo

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

Jrz

––––––––––––

Fraggert schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:46:
[...]

De handleiding staat vlgns mij online, dat is goedkoper.
Hoe kan je deze nog inkorten?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

A13X schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:59:
Van het weekend een start gemaakt met de ikea pax kasten voor in de bijkeuken. Een start want de eerste kast moest de wasmachine en droger gaan verbergen. Om dat helemaal trillingsvrij/vrijstaand te regelen en de kast nog wat stevigheid over te laten houden was er wat gemeet en versteviging nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan, maar krijg je nu niet veel te veel warmteontwikkeling in je kast?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jrz schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:39:
[...]

Hoe kan je deze nog inkorten?
Wat bedoel je?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

True schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:55:
[...]

Netjes gedaan, maar krijg je nu niet veel te veel warmteontwikkeling in je kast?
Als de droger aanstaat zetten we de deur open, wil nog een houdertje maken die de deur een stukje open houd. Droger blaast aan achterkant uit en daar heb ik een cm of 7 naar de muur ivm de diepte van de machines. De kasten komen niet van muur tot muur dus ook daar kan de warme lucht weg. Mocht het echt een probleem worden maak ik de ventilatie geforceerd met een ventilator.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Zijn er hier tegelzetters/stukadoors die zo kunnen inschatten vanaf de foto's of de lijm voldoende is weggehaald van de muur om eroverheen te gaan tegelen met iets meer tegellijm wellicht? En de gaten niet te diep zijn? Tijdens het losbikken van de tegels kwam geregeld een stuk kalkzandsteen mee van de wandjes. Bij de betonmuur niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JntBOrfFOWJ71q3uovq94R1Xd4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KMNRZH7XYqfYAnRpJUEdJtq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oAfyJXN6DZyQI6GPaiAviu0dEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvjpIWYP2XRY3Q84qSPBB6CG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7MFSV3zirFjOy6BwmeDfqHhHhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbcwjEIPBORImxncugpzF4hO.jpg?f=fotoalbum_tile

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

Jrz

––––––––––––

De oude pax kasten waren nog redelijk in te korten, maar voor de plint heb je nu een freesmachine nodig lijkt het

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Jrz schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:25:
[...]

De oude pax kasten waren nog redelijk in te korten, maar voor de plint heb je nu een freesmachine nodig lijkt het
Inkorten word moeilijk, de stelpootjes zijn onderdeel van het opsluiten van de plinten. Daar kun je het pootje wel uit draaien maar dat is ook maar 5mm ofzo. Dat is denk ook wel de max wat je kunt inkorten.

De voorste plint is nu wel bijna rondom voorzien van afwerking ipv alleen de voorkant. Die sneuvelt dan wel.

Misschien kom ik er nog achter, moet nog 2,5mtr aan kast plaatsen en heb nog niet gecheckt of het overal ook echt past. Volgens mijn metingen wel, maar het houd niet over.

[ Voor 9% gewijzigd door A13X op 14-04-2024 22:39 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
ViezeVis schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:17:
Zijn er hier tegelzetters/stukadoors die zo kunnen inschatten vanaf de foto's of de lijm voldoende is weggehaald van de muur om eroverheen te gaan tegelen met iets meer tegellijm wellicht? En de gaten niet te diep zijn? Tijdens het losbikken van de tegels kwam geregeld een stuk kalkzandsteen mee van de wandjes. Bij de betonmuur niet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zet eens een waterpas over de muur. Zorg dat er geen gaten >10mm zijn.

Heb je grote tegels? Dan zal dectegenzetter sowieso een grote kam gebruiken. Op het oog zie he wand er prima uit.

Je kan evt met wat mp75 even de iets geotere gaten vullen. De wand moet gewoon vlak zijn en niet golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
A13X schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:24:
[...]

Sinds wanneer is dit het geval? Ik heb twee weken geleden nog drie Pax-kasten van 50cm in elkaar gezet op de traditionele wijze.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goeiedagschotel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-09 08:10
[quote]A13X schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:59:

[quote]

Mag ik vragen hoe je e.e.a. trillingvrij gemaakt hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Ridicuul schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:05:
[...]

Sinds wanneer is dit het geval? Ik heb twee weken geleden nog drie Pax-kasten van 50cm in elkaar gezet op de traditionele wijze.
Geen idee of dit ook voor de 50cm kast geld, kom ik achter bij de laatste kast. Maar voor de 1mtr kasten is dit in ieder geval veranderd. Kan pas net zijn, deze zijn vrijdag pas geleverd.
Mag ik vragen hoe je e.e.a. trillingvrij gemaakt hebt?
Ik heb een los vloertje gemaakt in de kast. 4 gaten door de bodem geboord zo dicht mogelijk bij de plek van de poten van de WM met een gatzaag. Met de gatzaag maar dan 1 maat kleiner 4 klossen gemaakt uit een 5x7.

Trillingsmat op de grond, daar 2 stukken 5x7 op met daarop op maat van de gaten weer de 4 klossen. Die klossen steken een 6mm (dikte trillingsmat in mijn geval) door de bodem van de pax. Op die 4 klossen een 60x61cm 18mm paintplex plaat geschroefd en daarop staat de wasmachine. Bedenk mij net dat je ook pootjes van een tafel/bank oid zou kunnen pakken en die door de gaten heen kunt laten vallen.

Gisteravond een was gedraaid en daarna in de droger gehad. Kast trilt zo goed als niet, heel zachtjes voel je iets bij volluit centrifugeren maar dat is net zoveel als je op de betonvloer voelt. Effectief trillingsloos, wat rammeldingen in de kast gezet als test en die bleven allemaal stil :+

Wel even houdertje maken om de deur een stukje mee open te zetten voor als de WM deur open moet staan voor te luchten.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
A13X schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:06:
[...]

Als de droger aanstaat zetten we de deur open, wil nog een houdertje maken die de deur een stukje open houd. Droger blaast aan achterkant uit en daar heb ik een cm of 7 naar de muur ivm de diepte van de machines. De kasten komen niet van muur tot muur dus ook daar kan de warme lucht weg. Mocht het echt een probleem worden maak ik de ventilatie geforceerd met een ventilator.
Jij durft pax kasten houden niet van vocht. Hier loopt er af en toe wel eens wat water langs de wasmachine als je bepaalde filter wil schoonmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

alki schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:51:
[...]

Jij durft pax kasten houden niet van vocht. Hier loopt er af en toe wel eens wat water langs de wasmachine als je bepaalde filter wil schoonmaken
Zeker, het is niet onze keuken kasten van ander materiaal gemaakt zijn. Ook de "wasmachine" kasten die we op internet zagen zijn gewoon spaanplaat, hoogstens een stuk dikker ivm draagkracht.

Neem aan dat je dat water even opdoet en niet laat liggen, dan valt het allemaal best mee. We gaan het zien, in het zicht vonden we ook geen porum.

Edit:

Om hier nog even op in te haken, bij de nieuwe kasten gaat de bodem er los in. Die kan er dus ook ten alle tijden weer zo uit. Mocht er dus vocht op de bodem komen en die gaat werken/kapot kun je die eruit halen en vervangen door bv een stuk paintplex dat je schildert.

[ Voor 18% gewijzigd door A13X op 15-04-2024 11:05 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

t14wo schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:39:
[...]

Zet eens een waterpas over de muur. Zorg dat er geen gaten >10mm zijn.

Heb je grote tegels? Dan zal dectegenzetter sowieso een grote kam gebruiken. Op het oog zie he wand er prima uit.

Je kan evt met wat mp75 even de iets geotere gaten vullen. De wand moet gewoon vlak zijn en niet golven.
Het zijn 60x60 tegels inderdaad. Ik zou het inderdaad zelf nog even kunnen uitvlakken voor een deel. Overleg ik nog wel even met de tegelzetter. Moet ik oude lijmresten zoveel mogelijk verwijderen? Of tegelen ze daar zo overheen?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
ViezeVis schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:18:
[...]

Het zijn 60x60 tegels inderdaad. Ik zou het inderdaad zelf nog even kunnen uitvlakken voor een deel. Overleg ik nog wel even met de tegelzetter. Moet ik oude lijmresten zoveel mogelijk verwijderen? Of tegelen ze daar zo overheen?
Die muur word eerst rechtgetrokken met cement stuc anders krijg je geen rechte muren. Ziet er prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fUYdHiJK9ThAYJF0C6TKr0jdyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kl4x6VX60KfhwF2aqp1eTL9v.jpg?f=user_large

Gisteren al mijn 15mm koper in de kruipruimte vervangen voor 25mm uponor voor de vloerverwarming. Dit prachtige kunstwerkje gemaakt omdat ik geen zin heb om 2 weken in de kou te zitten. Ik moet straks die twee rtm knieen weer verwijderen maar ik kan nergens online vinden hoe je die verwijderd? Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Voor de eventuele opmerking waarom ik hem niet dichter tegen de muur aan het gezet. Er liggen allemaal gemetselde gasbeton blokken in de kruipruimte vanaf dat punt, dus dat ging niet praktisch. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 19:26
Bytebandit schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:45:
[Afbeelding]

Gisteren al mijn 15mm koper in de kruipruimte vervangen voor 25mm uponor voor de vloerverwarming. Dit prachtige kunstwerkje gemaakt omdat ik geen zin heb om 2 weken in de kou te zitten. Ik moet straks die twee rtm knieen weer verwijderen maar ik kan nergens online vinden hoe je die verwijderd? Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Voor de eventuele opmerking waarom ik hem niet dichter tegen de muur aan het gezet. Er liggen allemaal gemetselde gasbeton blokken in de kruipruimte vanaf dat punt, dus dat ging niet praktisch. :+
ik zou er een (hoek) kast overheen zetten uiteindelijk. Bodem iets ophogen. Klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
alki schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:33:
[...]

Die muur word eerst rechtgetrokken met cement stuc anders krijg je geen rechte muren. Ziet er prima uit
Waarom zou je dat doen als je een kaarsrechte muur hebt waar alleen wat dutsen en gaatjes inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
vincent_1971 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:51:
[...]

ik zou er een (hoek) kast overheen zetten uiteindelijk. Bodem iets ophogen. Klaar.
Yes dat is ook exact de bedoeling. Het is een kleine inkeeping in de gang in de vorm van een U waar ik gewoon een nette kast omheen ga bouwen. Meteen een een mooie oplossing om mijn server in te zetten.

Alleen mijn vraag was meer richting het verwijderen van de Uponor RTM koppelingen als de vloerverwarming verdeler straks geplaatst wordt. Mooi systeem trouwens maar geen idee of die er straks gewoon kan af trekken of dat ik gewoon een stuk van de leiding moet knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
Bytebandit schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:45:
[Afbeelding]

RTM kun je niet meer los krijgen. Deze zijn voor eenmalig gebruik. Je zult de Uponor buis moeten doorknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
BlueSS50 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:33:
[...]

RTM kun je niet meer los krijgen. Deze zijn voor eenmalig gebruik. Je zult de Uponor buis moeten doorknippen.
Kijk een antwoord waar ik iets mee kan thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:31
Bij ons is een dakkapel geplaatst waardoor het knieschot naar achter verplaatst kan worden, maar van de oude tot de nieuwe plek van het knieschot zit geen cementdekvloer. Ik ga deze zelf aanhelen. Wel heb ik een vraag voor de zekerheid: Ik heb een 'bekisting' gemaakt van houten balken waar ik tegen aan kan storten en af kan reien. Moet ik deze verder nog behandelen/voorzien van plastic? Of kan ik hier direct tegenaan storten? En kan ik deze daarna nog makkelijk weghalen? (hoeft niet, mag eventueel blijven zitten). Zelfde vraag voor een paar metalen (verzinkte) verbindingen van de dak/vloer-verbinding waar ik een stukje over moet storten.

[ Voor 10% gewijzigd door Perseus op 15-04-2024 17:11 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

RobbieB schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:39:
[...]

Nou zo dus!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uoAqxiEl.jpeg

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Perseus schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:10:
Bij ons is een dakkapel geplaatst waardoor het knieschot naar achter verplaatst kan worden, maar van de oude tot de nieuwe plek van het knieschot zit geen cementdekvloer. Ik ga deze zelf aanhelen. Wel heb ik een vraag voor de zekerheid: Ik heb een 'bekisting' gemaakt van houten balken waar ik tegen aan kan storten en af kan reien. Moet ik deze verder nog behandelen/voorzien van plastic? Of kan ik hier direct tegenaan storten? En kan ik deze daarna nog makkelijk weghalen? (hoeft niet, mag eventueel blijven zitten). Zelfde vraag voor een paar metalen (verzinkte) verbindingen van de dak/vloer-verbinding waar ik een stukje over moet storten.
Hier een aantal jaren terug hetzelfde aan de hand gehad.
Ik heb er plastic in gelegd, toen zandcement erin gestort.
Nadat dit gedroogd was het randje plastic wat zichtbaar was weggesneden.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:23

sealy

bastards...

Ook zonder plastic krijg je het hout waarschijnlijk makkelijk los. Sowieso hecht de mortel niet goed op (glad) hout. Het gestortte deel zal meestal ook nog een paar mm krimpen, zodat het vanzelf al los komt.

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Perseus schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:10:
Ik zou altijd folie gebruiken.
Zo trekt het vocht niet in het aangrenzend hout.
Ook schijnt beton een hogere eindsterkte te halen als het langzaam "droogt", door folie te gebruiken vertraag je het drogen iets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbieB
Vandaag even een keer niet zelf aan het klussen, maar er wordt vloerverwarming ingefreesd. Ze zijn met 2 freesmachines incl. zuigers tegelijk aan de slag maar pwoah, die 3-fase aansluiting komt wel van pas. Jammer dat de zon niet schijnt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzvJ_yeh_sgOJCfj-0JYZi0G-jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnSVHdfqcsHblFV6EzTvpMRD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
Sinds wanneer is dit zo? Heb vorige maand nog een pax gehaald, 75cm breed 200cm hoog. Die moest gewoon nog helemaal in elkaar gezet worden, inclusief de achterwand. Bij ons moest de kast in een inbouwkast met normale deur, had veel gezeur gescheeld met kantelen. Enige reden waarom we hem buiten de kast in elkaar moesten zetten was door de achterwand. Als die tegenwoordig vast zit aan de wanden, dan is dat echt veeeel gemakkelijker!

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Gdzr schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:02:
[...]

Sinds wanneer is dit zo? Heb vorige maand nog een pax gehaald, 75cm breed 200cm hoog. Die moest gewoon nog helemaal in elkaar gezet worden, inclusief de achterwand. Bij ons moest de kast in een inbouwkast met normale deur, had veel gezeur gescheeld met kantelen. Enige reden waarom we hem buiten de kast in elkaar moesten zetten was door de achterwand. Als die tegenwoordig vast zit aan de wanden, dan is dat echt veeeel gemakkelijker!
Dat moet je ikea vragen, iemand had ook een recente 50cm kast waarbij dit nog niet zo was. Dus misschien uniek voor het 1mtr model? Vooralsnog ligt die, denk tot vanavond, nog in z'n doos.

Op de 50cm kast na staat het geheel dan ook.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aq7qFEx.jpeg

1 deur mag geruild gaan worden, toplaag laat aan de onderkant los. Dat zie ik uiteraard pas nadat hij hangt. :$

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
De aanpasbaarheid van die pax kasten gaat per generatie wel hard achteruit.

Vond de oude (met de volle spaanplaat) ideaal om aan te passen.
Happen eruit voor koofjes of schuin afzagen onder een schuin dak.
Haalde ook gewoon de hoogste versie voor een kamer van 220 hoog.
Ik kortte ze dan gewoon in.

Met de nieuwe kasten waarin honingraat karton zat in plaats van spaanplaat was dit al lastiger.

En nu hebben we dit boek idee.
Ik snap dat het makkelijker is om een standaard kast te bouwen.
Maar ik vraag mij af of ze nog net zo goed zijn aan te passen aan de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
A13X schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:44:
[...]

Dat moet je ikea vragen, iemand had ook een recente 50cm kast waarbij dit nog niet zo was. Dus misschien uniek voor het 1mtr model? Vooralsnog ligt die, denk tot vanavond, nog in z'n doos.

Op de 50cm kast na staat het geheel dan ook.

[Afbeelding]

1 deur mag geruild gaan worden, toplaag laat aan de onderkant los. Dat zie ik uiteraard pas nadat hij hangt. :$
Het valt me sowieso op dat de kwaliteit van Ikea al jaren achteruit gaat.

Wij hebben ook PAX kasten als een soort inloopkast (wel losse modellen dus niet ingebouwd zegmaar), allemaal van het zelfde type maar de nieuwere van het spul, hebben een soort dunne folie toplaag die vrij kwetsbaar is waar de oudere modellen degelijker gebouwd zijn, ook qua hang en sluitwerk en de roedes is het een behoorlijk verschil.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
1nsane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:54:
[...]

Het valt me sowieso op dat de kwaliteit van Ikea al jaren achteruit gaat.

Wij hebben ook PAX kasten als een soort inloopkast (wel losse modellen dus niet ingebouwd zegmaar), allemaal van het zelfde type maar de nieuwere van het spul, hebben een soort dunne folie toplaag die vrij kwetsbaar is waar de oudere modellen degelijker gebouwd zijn, ook qua hang en sluitwerk en de roedes is het een behoorlijk verschil.
Dit.
Met het volume dat IKEA wegzet kan ik sommige keuzes wel begrijpen (zoals het niet meer verven van de niet zichtbare delen van bepaalde meubels), maar ik heb hier een IKEA boekenkast uit de jaren 60/70(?) staan die al 3 generaties en zeker 10 verhuizingen heeft overleeft, terwijl de PAX die we onlangs verhuisd hebben waarschijnlijk niet nog een verhuizing gaat redden.

Wat je steeds meer en meer ziet bij IKEA is dat ze Zweedse degelijkheid inruilen voor Chinese Planned Obsolesce.. One-use meubels die niet meer te verhuizen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

FRANQ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:53:
[...]

Met de nieuwe kasten waarin honingraat karton zat in plaats van spaanplaat was dit al lastiger.

Aanpasbaarheid is inderdaad de vraag, makkelijker en veel sneller? Zeker, deze zet ik alleen en in een 15min op. Waterpas stellen en aan de muur boren deed ik langer over. Vooral omdat ze verder van de muur afstaan dan standaard.

Vanwege die aanpasbaarheid wilde ik ze ook boven gaan gebruiken voor een inbouwkast. Maar ga denk toch eens kijken hoeveel een paar platen multiplex duurder zijn.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FRANQ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:53:
[...]

Daar zijn ze simpelweg niet voor bedoelt, 99,5% van de kopers van zo'n kast willen er eentje die ze gemakkelijk kunnen plaatsen en tevreden over kunnen zijn qua plaatsing (IKEA effect) dan krijg je dit soort systemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Wij hebben 2 jaar terug een woning gekocht en hiervan de bijkeuken verbouwd.
Bij de verbouwing hebben we samen met de buurman het dak van onze bijkeukens geïsoleerd met pir (aan de buitenkant). Ook heb ik de bijkeuken geïsoleerd met een kleine spouw en dampopenfolie met steenwol. Nu heeft de buurman dit niet gedaan.

Na verloop van tijd kwam hij er achter dat de onderzijde van zijn muur (die we delen) nat wordt. Nu heb ik het een en ander dus verbouwt dus ik dacht, laat mij eens even kijken aan mijn kant. Ik een groot deel van mijn geisoleerde muur weghalen en nu blijkt dat mijn kant van de muur dus niet nat wordt.

Hoe kunnen wij dit probleem bij mijn buurman oplossen?

Het lijkt dat na het isoleren van het dak te zijn gebeurt alleen dan zou je zeggen dat het (leefvocht) op de buitenmuur zou moeten slaan en niet op de binnenmuur.
De wasmachine en droger van mij staan wel tegen de muur aan, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Wij zijn een beetje radeloos, als iemand van jullie hier ook maar een beetje verstand van heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tdv98 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:08:
Wij hebben 2 jaar terug een woning gekocht en hiervan de bijkeuken verbouwd.
Bij de verbouwing hebben we samen met de buurman het dak van onze bijkeukens geïsoleerd met pir (aan de buitenkant). Ook heb ik de bijkeuken geïsoleerd met een kleine spouw en dampopenfolie met steenwol. Nu heeft de buurman dit niet gedaan.

Na verloop van tijd kwam hij er achter dat de onderzijde van zijn muur (die we delen) nat wordt. Nu heb ik het een en ander dus verbouwt dus ik dacht, laat mij eens even kijken aan mijn kant. Ik een groot deel van mijn geisoleerde muur weghalen en nu blijkt dat mijn kant van de muur dus niet nat wordt.

Hoe kunnen wij dit probleem bij mijn buurman oplossen?

Het lijkt dat na het isoleren van het dak te zijn gebeurt alleen dan zou je zeggen dat het (leefvocht) op de buitenmuur zou moeten slaan en niet op de binnenmuur.
De wasmachine en droger van mij staan wel tegen de muur aan, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Wij zijn een beetje radeloos, als iemand van jullie hier ook maar een beetje verstand van heeft hoor ik het graag.
heb je in de kruipruimte gekeken? geen optrekkend vocht van daar uit?

Of een lekkende (druppelende) buitenkraan kan ook vochtplekken veroorzaken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
kmf schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:13:
[...]

heb je in de kruipruimte gekeken? geen optrekkend vocht van daar uit?
Die zit daar niet, het is een stuk beton van max 15cm dik. Wel heb ik hier een gat in geboord voor de afvoer van de cv en wasmachine die nu in de put uit komen. Ik kon met een endoscoop langs de afvoer naar beneden om te kijken of het daar nat is. Tot de conclusie gekomen dat het daar niet nat is, maar wel iets van vocht aanwezig is (zand is daar niet droog droog. (zou dit kunnen komen doordat ik dat gat in het beton heb gemaakt? of omdat het grondwater hoger is gekomen? of iets anders?
Of een lekkende (druppelende) buitenkraan kan ook vochtplekken veroorzaken.
Is niet aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:07:
[...]

Daar zijn ze simpelweg niet voor bedoelt, 99,5% van de kopers van zo'n kast willen er eentje die ze gemakkelijk kunnen plaatsen en tevreden over kunnen zijn qua plaatsing (IKEA effect) dan krijg je dit soort systemen.
Dat is zeker waar maar zoals ik hierboven al schreef, Ikea komt nu wel in de duurzaamheid en efficiëntie kostenbesparing op een punt aan waar ook het product zoals het in essentie bedoeld is, twijfelachtig van kwaliteit is en de prijzen zijn in elk geval een stuk harder gestegen dan de inflatie.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1 ... 376 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/