Afgelopen maand bezig geweest met een scheidingswand op zolder om een technische ruimte te realiseren voor de CV-ketel, ventilatiebox en wasmachine. Dit vanwege geluidsisolatie en praktischer gebruik van de zolderruimte. Nog nooit zoiets eerder gedaan, maar ben erg tevreden over het resultaat

. Ik heb gebruik gemaakt van metal stud-profielen, glaswolisolatie en beplating met gipsplaten.
Beginsituatie met de ligger al op de vloer afgetekend. Het laminaat heb ik later uitgezaagd met een multitool omdat ik geen zin had om het laminaat opnieuw te liggen.
Het frame met metal stud-profielen gedeeltelijk opgebouwd met een opening voor de toekomstige deur.
Helaas geen goede foto van het profiel voordat de gipsplaten erop gingen, dus we gaan meteen door met de gipsplaten. Ook zie je hier nog een stukje van de glaswolisolatie die ik overal tussen de gipsplaten heb gedaan:
Verlichting aan de binnenkant:
Deur geplaatst en voegen afgeplakt met wapeningsband en een eerste laag voegmiddel aangebracht:
Resultaat na stucen en verven (deze stap heb ik laten doen omdat het anders veel teveel tijd zou kosten en ik de kans op een mooi resultaat laag achtte):
Stopcontacten en plinten gemonteerd:
Een aantal lessen die ik geleerd heb die voor de volgende beginner handig kunnen zijn:
- Gebruik een invalzaag in plaats van multitool om het laminaat uit te zeggen (€60 bij Lidl). Laminaat is keihard en het duurde echt veel langer dan ik dacht om het laminaat uit te zagen. Kostte me ook meerdere zaagjes.
- Een fixeertang om metalen profielen vast te zetten bespaart je een hoop tijd en moeite.
- 50mm hollewand inbouwdoos van Attema werkt veel makkelijker dan de 40mm hollewand inbouwdoos omdat je de 50mm doos met schroefjes kunt klemmen tegen de gipsplaat. De 40mm doos is praktisch onbruikbaar naar mijn mening (of misschien doe ik iets verkeerd).
- In eerste instantie wilde ik de deur maken met een houten deur/kozijn-combinatie, maar dit bleek een misrekening. Metalen profielen zijn geen goede basis om een houten kozijn recht te trekken, en de kwaliteit van deze kozijnen is naar mijn mening belabberd. Uiteindelijk gekozen voor een stalen opdekkozijn van Berkvens (gekocht bij Hornbach), dit werkte veel makkelijker en het resultaat vind ik persoonlijk ook een stuk mooier. Ook handig als je in de toekomst een deur wilt vervangen. Bovendien zijn beide opties ongeveer even duur dus voor de prijs hoef je het niet te laten.
- Afwerken laat ik de volgende keer weer doen. Mijn stucadoor was in totaal een dag bezig met beide kanten van de muur, en het resultaat is heel strak (eigenlijk veel strakker dan nodig voor een zolder). En je zit niet in de stof als je de voegen gaat schuren.
- Koop een plintenverstekbak om plinten te zagen.