If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Die slotspray is er voor gemaakt en werkt prima idd.henkNL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:04:
[...]
[...]
[...]
Nog even terugkoppeling geven:
Bij het omhoog doen van de klink van de achterdeur komen de schoten van de driepuntssluiting naar buiten, dit ging nogal zwaar.
Als de deur open staat, dan ging hij ook stroef.
Alles voor zover mogelijk is schoongemaakt en met slotspray ingespoten.
Hij gaat nu weer als een zonnetje
Wd40 is synoniem voor kruipolie, maar ze maken legio producten en die slotspray is er een van.
Zelfde als met kontakt spray, die heb je ook in tig soorten. Gewoon de goede spray voor de juiste klus gebruiken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het schuurtje staat op betonpoeren, maar door het grondwater kon ik niet diep graven. (Poeren staan vervolgens op een stoeptegel in en snelbeton badje)Matis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:02:
@_ferry_ Misschien een idee om een betonpoer in te graven waar je eventueel de pijp op kunt steken/draaien/schroeven? Een beetje het idee van een voet van de droogmolen.
Boren of er in slaan lijkt mij dus beter, maar ik ben benieuwd naar andere meningen of ervaringen. Maar mijn gedachte is dat ik dan dieper kan gaan, wat dus weer meer zijdelingse krachten kan opvangen. De draagkracht is wat minder van belang, lijkt mij.
Schroefpaal wellicht?
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 31-03-2024 22:18 ]
Hier is zandgrond. Ik heb toen een paal van de omheining van 60mm dia ongeveer 80-100 cm in de grond geklopt. Die heeft er twee jaar goed gestaan (stond half in de haag en dus niet in de weg)._ferry_ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:15:
[...]
Het schuurtje staat op betonpoeren, maar door het grondwater kon ik niet diep graven. (Poeren staan vervolgens op een stoeptegel in en snelbeton badje)
Boren of er in slaan lijkt mij dus beter, maar ik ben benieuwd naar andere meningen of ervaringen. Maar mijn gedachte is dat ik dan dieper kan gaan, wat dus weer meer zijdelingse krachten kan opvangen. De draagkracht is wat minder van belang, lijkt mij.
Schroefpaal wellicht?
Daarna een afdak gezet, was nog niet zo eenvoudig om die eruit te halen
Ik dacht eerst aan verzinkt staal verkeersbordpaal. Maar 6cm diameter 2200mm kost je meer dan 100 euro. Toen gekeken voor steigerbuis, kan 6cm diameter 2500mm voor 65 inkl verzending. Dan neem je zoiets poer erbij._ferry_ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:45:
Ik overweg een schaduwdoek te kopen, om van de zomer, jawel, in de schaduw te zitten.
Een zonnescherm zou nog mooier zijn, maar ivm de gevel is dat een lastige casus.
Doek pakweg 5*2,5m.
De ene lange zijde komt aan de woning vast, 1 korte zijde kan ik aan een schuurtje vastmaken, maar de andere hoek en het midden zouden dan aan een paal in de grond komen.
Eerste idee was een douglas frame waar hij tussen gespannen kan worden, maar dat is meteen weer zo massief en staat eigenlijk een soort van in de weg.
Maar als ik met de grondboor een gat boor, en hier een dikwandige stalen pijp in ram, zou dat dan stabiel genoeg zijn? Ik wil niet dat de paal na een tijdje staat te wankelen in een uitgelubberd gat in de grond door de kracht die er op staat.
Alternatief is een ronde houten paal en de onderkant interen. Gat boren met palenboor en laatste stukje slaan. Of de paal interen en in een poer steken. Of zelf met drie zakken beton en een stuk pvc zelf een poer gieten. Of twee flinke hardhouten of douglas palen symmetrisch plaatsen zodat het nog een beetje oogt. Keuzes... Succes
50€ ben je zomaar wel kwijt voor een diy oplossing.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Stucplaat is 9,5mm dik, kan gewoon met grove draad gipsplaatschroef 3,9x35mm?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gZpERVt4ROB8gp76iNne6chs.jpg?f=user_large)
Ik heb een harmonica schaduwdoek aan mijn gevel gehangen, die aan de andere kant vastgemaakt is aan een pergola van 15cm palen. Staat al jaren prima, geeft zelfs geen krimp met storm._ferry_ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:45:
Ik overweg een schaduwdoek te kopen, om van de zomer, jawel, in de schaduw te zitten.
Een zonnescherm zou nog mooier zijn, maar ivm de gevel is dat een lastige casus.
Doek pakweg 5*2,5m.
De ene lange zijde komt aan de woning vast, 1 korte zijde kan ik aan een schuurtje vastmaken, maar de andere hoek en het midden zouden dan aan een paal in de grond komen.
Eerste idee was een douglas frame waar hij tussen gespannen kan worden, maar dat is meteen weer zo massief en staat eigenlijk een soort van in de weg.
Maar als ik met de grondboor een gat boor, en hier een dikwandige stalen pijp in ram, zou dat dan stabiel genoeg zijn? Ik wil niet dat de paal na een tijdje staat te wankelen in een uitgelubberd gat in de grond door de kracht die er op staat.
Het is wel stevige kleigrond hier, grondwater op pakweg 60cm diepte. En het idee is om een korte pijp permanent in de grond te plaatsen, en daar de lange paal in te kunnen steken waar het doek aan komt. Dus ik zou ook een ronde pijp kunnen nemen en daar nog extra stalen strippen over de lengte op kunnen lassen zodat hij meer grip in de grond heeft.
Het zijn gewoon 3 palen van 3 meter die 1 meter de grond in zijn, met een horizontale er bovenop.
Het valt bij mij wel een beetje tegen moet ik zeggen, de schaduw is een beetje zachte schaduw, dus er is wel schaduw, maar je ziet een donkere schaduw van jezelf bijvoorbeeld.
En de zon schijnt er al heel snel onderdoor, omdat het doek een beetje schuin hangt.
We hadden vorig jaar zomer een kleine van de bouwmarkt, en het scheelde in ieder geval een hoop. Het moet ook niet helemaal donker zijn, maar wel de ergste zon weghouden. Ook omdat we een groot raam op het zuiden hebben wat vooral in het voor- en najaar veel opwarming geeft als de zon de hele dag binnen schijnt.roltor schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:54:
[...]
Ik heb een harmonica schaduwdoek aan mijn gevel gehangen, die aan de andere kant vastgemaakt is aan een pergola van 15cm palen. Staat al jaren prima, geeft zelfs geen krimp met storm.
Het zijn gewoon 3 palen van 3 meter die 1 meter de grond in zijn, met een horizontale er bovenop.
Het valt bij mij wel een beetje tegen moet ik zeggen, de schaduw is een beetje zachte schaduw, dus er is wel schaduw, maar je ziet een donkere schaduw van jezelf bijvoorbeeld.
En de zon schijnt er al heel snel onderdoor, omdat het doek een beetje schuin hangt.
Maar ik kwam na wat brainstormen tot de conclusie dat een driehoek in ons geval handiger is, dan mis ik wat schaduw aan de ene zijkant, maar aan de andere zijkant heb ik prima montage plekken en juist weer meer schaduw omdat hij breder is. En dan hoef ik geen paal in de grond te rammen.
Ik wil bij m'n ouders de onderzijde van de carport isoleren, hierboven zit hun slaapkamer (zo is het huis gebouwd destijds).
De vloer is gewoon van beton, kan ik hier als isolatie gewoon het beste PIR platen tegen de onderzijde lijmen? Of moet ik met folies en spouwen gaan werken?
PIR tegen de onderkant plakken is een prima idee.FabianGTI schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:51:
Wellicht een makkelijke vraag, maar ik weet het niet helemaal zeker.
Ik wil bij m'n ouders de onderzijde van de carport isoleren, hierboven zit hun slaapkamer (zo is het huis gebouwd destijds).
De vloer is gewoon van beton, kan ik hier als isolatie gewoon het beste PIR platen tegen de onderzijde lijmen? Of moet ik met folies en spouwen gaan werken?
Ik zou proberen een Rc van minimaal 3,5 maar liever nog 5,0 proberen te halen.
Had eerst de hoop dat een enkele drager de houtjes wel zou kunnen houden, bleek uiteraard kneiteronstabiel te zijn. Hoekjes gebruik om te verstevigen van boven.
De kat is nog niet helemaal overtuigd dat het allemaal stabiel is, dus ik ben benieuwd...
:strip_exif()/f/image/RqNzqcy5piITD9oedxSblwev.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Majora op 01-04-2024 22:04 ]
PIR direct erop met lijmschuim of isolatiepluggen en de naden luchtdicht afwerken zou moeten kunnen. Je kunt het checken in bijvoorbeeld Ubakus wat het doet met vocht.FabianGTI schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:51:
Wellicht een makkelijke vraag, maar ik weet het niet helemaal zeker.
Je kunt ook een spouwtje maken door eerst ventilatielatten in het beton met slagpluggen te erop te knallen en daarop de PIR platen te schroeven. Even bedenken wat je voor afwerklaag wilt want de binnenkant van de carport ziet er daarna niet uit met afgepurde randjes en tape over de naden.
In alle gevallen de vochthuishouding nakijken in een calculator.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Zoiets heb ik ook een keer gemaakt, de kat heeft het nooit gebruiktMajora schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:03:
Eerste DIY-projectje gemaakt: een trap voor de kat. Me gelijk ook duidelijk geworden waarom elk bouwproject 2x zo lang duurt en 2x zo duur is.
Had eerst de hoop dat een enkele drager de houtjes wel zou kunnen houden, bleek uiteraard kneiteronstabiel te zijn. Hoekjes gebruik om te verstevigen van boven.
De kat is nog niet helemaal overtuigd dat het allemaal stabiel is, dus ik ben benieuwd...
[Afbeelding]
Niet zo vreemd, katten zijn jagers en kiezen áltijd de kortste route. 1x springen vs 5/6 korte sprongetjes in verschillende richtingen…Pizzalucht schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:08:
[...]
Zoiets heb ik ook een keer gemaakt, de kat heeft het nooit gebruiktZe sprong liever gewoon tegen de schutting aan en klom het laatste stukje.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Even kijken wat mogelijk is qua dikte, we kunnen niet oneindig doorgaan.nokiaan958GB schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:59:
[...]
PIR tegen de onderkant plakken is een prima idee.
Ik zou proberen een Rc van minimaal 3,5 maar liever nog 5,0 proberen te halen.
Plus ik moet nog wat ruimte overhouden voor wat spotjes.
Ik zal de Ubakus nog eens proberen, kijken wat eruit komt.GudZ schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:06:
[...]
PIR direct erop met lijmschuim of isolatiepluggen en de naden luchtdicht afwerken zou moeten kunnen. Je kunt het checken in bijvoorbeeld Ubakus wat het doet met vocht.
Je kunt ook een spouwtje maken door eerst ventilatielatten in het beton met slagpluggen te erop te knallen en daarop de PIR platen te schroeven. Even bedenken wat je voor afwerklaag wilt want de binnenkant van de carport ziet er daarna niet uit met afgepurde randjes en tape over de naden.
In alle gevallen de vochthuishouding nakijken in een calculator.
De onderzijde is nu afgewerkt met geschilderde platen, zoiets zal ook weer terugkomen.
Handig om bij de buren in te breken. En ja, die plankliggers zijn niet echt bestemd om op te staan en na 1x staan naar de kloten, maar dat maakt niet uit. Binnen is binnen en via de deur weer naar buitenMajora schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:03:
Eerste DIY-projectje gemaakt: een trap voor de kat. Me gelijk ook duidelijk geworden waarom elk bouwproject 2x zo lang duurt en 2x zo duur is.
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zonder plankjes komen ze via de schutting ook wel binnen hoor. Dat zou ik zelfs nu nog eerder doen dan die plankjesThe Eagle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:13:
[...]
Handig om bij de buren in te breken. En ja, die plankliggers zijn niet echt bestemd om op te staan en na 1x staan naar de kloten, maar dat maakt niet uit. Binnen is binnen en via de deur weer naar buiten
Regenpijp gaat sneller. Als ze willen komen ze wel binnen.The Eagle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:13:
[...]
Handig om bij de buren in te breken. En ja, die plankliggers zijn niet echt bestemd om op te staan en na 1x staan naar de kloten, maar dat maakt niet uit. Binnen is binnen en via de deur weer naar buiten
blup
Nu heb ik op de verdeler 5 aansluitingen zitten en is de vraag welke van de 5 het is.
Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste kan bepalen? Ik heb de andere 4 al dichtgedraaid en de verwarming aangezet, maar no. 3 en no. 5 worden beiden warm. Dus nu weet ik het nog niet.
:strip_exif()/f/image/2hTMEVK4WG4tIf8xicCE5KVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps. De leidingen zijn ook verkeerd aangesloten want blauw is de aanvoer en rood de afvoerleiding…
Een paar vragen ter verheldering, want er kan van alles verwisseld zijn:RobbieB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:27:
Ik heb de andere 4 al dichtgedraaid en de verwarming aangezet, maar no. 3 en no. 5 worden beiden warm. Dus nu weet ik het nog niet.
Wat wordt er precies warm? Radiatoren 3 en 5? De aanvoerslangen op positie 3 en 5? De retourslangen op positie 3 en 5?
Wat heb je dichtgedraaid? Radiatorkranen? Kranen kunnen lekken, vooral als ze jarenlang niet dicht geweest zijn.
Goede vragen. De aan- en afvoerslangen van 3 en 5 worden warm. Evenals de radiator die moet blijven en 1 in de woonkamer.arievz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:46:
[...]
Een paar vragen ter verheldering, want er kan van alles verwisseld zijn:
Wat wordt er precies warm? Radiatoren 3 en 5? De aanvoerslangen op positie 3 en 5? De retourslangen op positie 3 en 5?
Wat heb je dichtgedraaid? Radiatorkranen? Kranen kunnen lekken, vooral als ze jarenlang niet dicht geweest zijn.
Ik heb de radiatorknoppen dichtgedraaid want op de verdeler kan ik niks dichtdraaien, maar mogelijk is die ene radiator knop in de woonkamer inderdaad defect. De vraag is nu dus hoe ik ga bepalen welke er naar welke van de 2 lopen, want aan de manier waarop ze de vloer in gaan is het niet te zien.
Eventueel het voetventiel even dichtdraaien op die van de woonkamer?RobbieB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:04:
[...]
Goede vragen. De aan- en afvoerslangen van 3 en 5 worden warm. Evenals de radiator die moet blijven en 1 in de woonkamer.
Ik heb de radiatorknoppen dichtgedraaid want op de verdeler kan ik niks dichtdraaien, maar mogelijk is die ene radiator knop in de woonkamer inderdaad defect. De vraag is nu dus hoe ik ga bepalen welke er naar welke van de 2 lopen, want aan de manier waarop ze de vloer in gaan is het niet te zien.
2050vandaag, waarom wachten?
Ik ga nieuwe vlonders leggen op mijn dakterras, hier loopt een regenpijp als afvoer naar het riool (zie foto). Echter loopt het dakterras ook schuin af naar dit punt. Daarnaast zie je ook een buitenkraantje (links in de uitgezoomde foto), waar ik graag een aflopende put met leiding naar deze pijp zou willen leggen. Probleem is alleen het zand en gruis wat ik niet in deze put wil laten lopen. Welke put met soort van zandfilter en 3 aansluitingen (of alternatief) zou geschikt kunnen zijn?
:strip_exif()/f/image/ktovufwETmal1Fnp58Re61Bm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sEIA5oCAnElbOuSsFo5qIRab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EclVUeRbZ8nVxTgXHMaasP7j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YTcScdh7vcEORuGAdCzHFOwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb vandaag de sleutels gekregen van een (gehuurde) kantoorruimte en de bedoeling is dat het scherm daar ook komt. Nu blijken de muren gisplaten met metalstud te zijn.
Ga ik (uiteraard met de juiste pluggen) daar dit scherm (gewicht zo'n 26 kilo) aan kunnen hangen? Bij voorkeur natuurlijk zonder iets extra's aan de muur te hoeven doen zoals het plaatsen van stuk hout achter het gips.
Alternatief is een losse 'staander' (op wieltjes) kopen voor het scherm en het helemaal niet aan de muur hangen. Of is er nog iets mogelijk met een alternatieve beugel (die het gewicht wellicht iets meer spreidt dan de huidige enkele 'strip')?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Wellicht even checken hoe dik het is? Bij ons op kantoor zijn de wanden ook gips met metalstud, maar wel 2x 12,5mm waardoor het best wel wat kan hebben.ralpje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:17:
Ik heb momenteel op m'n 'thuiskantoor' een uitvoering: Iiyama ProLite TE5512MIS-B1AG Zwart. Deze hangt met een uitvoering: Vogel's THIN 505 ExtraThin Platte tv-beugel aan een (betonnen) muur.
Ik heb vandaag de sleutels gekregen van een (gehuurde) kantoorruimte en de bedoeling is dat het scherm daar ook komt. Nu blijken de muren gisplaten met metalstud te zijn.
Ga ik (uiteraard met de juiste pluggen) daar dit scherm (gewicht zo'n 26 kilo) aan kunnen hangen? Bij voorkeur natuurlijk zonder iets extra's aan de muur te hoeven doen zoals het plaatsen van stuk hout achter het gips.
Alternatief is een losse 'staander' (op wieltjes) kopen voor het scherm en het helemaal niet aan de muur hangen. Of is er nog iets mogelijk met een alternatieve beugel (die het gewicht wellicht iets meer spreidt dan de huidige enkele 'strip')?
:strip_exif()/f/image/ZWYUmPTrqb3U9ezPuYJdN3hR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1tlcunpICEuDTjY2c0Jz8FUa.jpg?f=fotoalbum_large)
Het overdrukventiel (niet op de foto) is stuk. Dus eraf gesloopt. Daarna zag ik de flexibele buis. Dus maar binnen de boel open gehaald. Blijkt dat die hele buis niet goed zit. Geen wonder dat dat ding in 8 jaar tijd altijd slecht afzoog.
Nu de vraag: alles ligt open. Meteen de flexibele buis vervangen door pvc buis? De koof bevat ook spotjes. Dus een metalen buis zie ik niet zitten.
Maar welke maat is dit? 110mm? En kan ik dan eerst naar 100mm? Dat kan makkelijker een nieuw overdrukventiel halen bij de DIY-zaak.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
https://www.fischer.nl/nl...lewandplug-fischer-duotec gebruikenralpje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:17:
Ik heb momenteel op m'n 'thuiskantoor' een uitvoering: Iiyama ProLite TE5512MIS-B1AG Zwart. Deze hangt met een uitvoering: Vogel's THIN 505 ExtraThin Platte tv-beugel aan een (betonnen) muur.
Maar als je het gehuurd hebt vraag ik me af of je wel hollewandpluggen wilt gebruiken. Die krijg je er ook niet meer uit namelijk. Zou eerst eens navragen of je wel mag boren
Je hebt geen foto van je radiator aansluiting toegevoegd maar je kan als het systeem leeg is alle 10 de slangen van de verdeler halen en bij de radiator die moet blijven ook de 2 slangen van het onderblok af. Radiator opzij of er even af. Dan de slangen doorblazen, kijken bij welke slang bij de verdeler het overgebleven water begint te pruttelen. Ga je de verdeler ook weg halen, nu er maar 1 radiator blijft hangen?RobbieB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:27:
Ik ga op mijn benedenverdieping 4 van de 5 radiatoren verwijderen ivm aanleggen vloerverwarming. De laatste zit in de bijkeuken en moet blijven werken omdat daar regelmatig was gedroogd wordt.
Nu heb ik op de verdeler 5 aansluitingen zitten en is de vraag welke van de 5 het is.
Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste kan bepalen? Ik heb de andere 4 al dichtgedraaid en de verwarming aangezet, maar no. 3 en no. 5 worden beiden warm. Dus nu weet ik het nog niet. [Afbeelding]
Ps. De leidingen zijn ook verkeerd aangesloten want blauw is de aanvoer en rood de afvoerleiding…
Ja, plan is wel om de verdeler dan ook maar meteen weg te halen en er een T splitsing op te zetten.scofield schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:43:
[...]
Je hebt geen foto van je radiator aansluiting toegevoegd maar je kan als het systeem leeg is alle 10 de slangen van de verdeler halen en bij de radiator die moet blijven ook de 2 slangen van het onderblok af. Radiator opzij of er even af. Dan de slangen doorblazen, kijken bij welke slang bij de verdeler het overgebleven water begint te pruttelen. Ga je de verdeler ook weg halen, nu er maar 1 radiator blijft hangen?
Ah, dat ziet eruit als een stevige oplossing. Dank.The Eagle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:17:
[...]
https://www.fischer.nl/nl...lewandplug-fischer-duotec gebruiken
Maar als je het gehuurd hebt vraag ik me af of je wel hollewandpluggen wilt gebruiken. Die krijg je er ook niet meer uit namelijk. Zou eerst eens navragen of je wel mag boren
Ik heb gecheckt, ik mag gewoon dingen aan de muur bevestigen. En in het ergeste geval moet ik ze bij vertrek uitboren en de muur opnieuw dichtsmeren. Dat zien we dan wel weer
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AKaP4og7qrYPZQx9EZiE5TKj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dlNbEfylcnyewX8kwPGeMGBj.jpg?f=user_large)
PVC zou kunnen maar lijkt me persoonlijk hoop gedoe. Zie zelf ook niet in waarom niet niet gewoon metalen flex zou pakken.
En heb je er nog halogeen in? Zijn het dan steeklampjes zoals dit?
Als je de lampjes nu vervangen hebt door led zou je er nu gewoon een stukje plexiglas of acrylglas op maat kunnen maken. Als je nog halogeen gebruikt dan wordt het lastig. Dat is normaal glas met UV filter. Dan zou dit misschien een goed moment zijn om naar led vervanging te kijken.
Dat zijn de de plaatjes, en het zijn inderdaad dat soort steeklampjes. Hoe alles aangesloten is en ingebouwd wil ik hier liever nu niet in investeren, maar ben best bereid wat geld neer te liggen om dit op een makkelijke manier te fixen voor nu.Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:10:
@EnterToets Zijn dat de glazen / transparante plaatjes?
En heb je er nog halogeen in? Zijn het dan steeklampjes zoals dit?
Als je de lampjes nu vervangen hebt door led zou je er nu gewoon een stukje plexiglas of acrylglas op maat kunnen maken. Als je nog halogeen gebruikt dan wordt het lastig. Dat is normaal glas met UV filter. Dan zou dit misschien een goed moment zijn om naar led vervanging te kijken.
Overigens hoeft led niet de wereld te kosten, zeker als het niet hoeft te dimmen. Zou je altijd gewoon eens kunnen proberen. Als het werkt verdient het zichzelf ook nog terug.
PVC heeft minder obstakels dan een flex buis. Dus dat scheelt sowieso in geluid. 150mm gaat niet passen aan de kant waar het het huis uit gaat. Voorkant van het huis komt de buis uit en daar zit net een klein raam die vervangen is door hout waar precies nu 125mm doorheen past. Naja net niet want de afwerklatten zijn bewerkt. 150mm gaat dan niet passen.Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:05:
@Xavier Zou dan denk ik 125mm zijn. Maar als je toch bezig gaat zou je kunnen overwegen alles 150mm te maken. Dan kan de reduceerring van je afzuigkap er ook af en zal dat in geluid schelen.
PVC zou kunnen maar lijkt me persoonlijk hoop gedoe. Zie zelf ook niet in waarom niet niet gewoon metalen flex zou pakken.
En de koof (die niet op de foto staat) zitten nog spotjes in, om dan een metalen flex buis te laten rusten op die spotjes lijkt me qua elektra niet heel handig. Het is toch allemaal oud zooi...
Ik kan beamen dat het dat ook is. Bij mij hangt er een trapleuning mee aan een stuk dunne multiplex (aftimmering standpijp). Vier van die dingen met schroeven gebruikt, gaat echt helemaal nergens heen, zelfs niet als ik er zelf flink aan ga hangen.ralpje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:27:
[...]
Ah, dat ziet eruit als een stevige oplossing. Dank.
Ik heb gecheckt, ik mag gewoon dingen aan de muur bevestigen. En in het ergeste geval moet ik ze bij vertrek uitboren en de muur opnieuw dichtsmeren. Dat zien we dan wel weer
Getest met lompe kinderen
Als je weet wat de fabrikant van de spotjes is, daar even vragen.EnterToets schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:01:
Ik heb een aantal halogeen keukenspotjes waarvan twee plaatjes die ervoor zitten zijn kapot gegaan. Deze wil ik graag vervangen, ik heb alleen echt geen flauw idee wat voor materiaal het is en waar ik dit zou kunnen bestellen. Iemand enig idee? De afmetingen zijn 45mmx45mmx1mm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En anders kun je Rietveldlicht nog eens proberen. Die hebben vrijwel alles en ook losse onderdelen
Jammer dat 150mm niet gaat passen, daar valt denk ik qua geluid en debiet meer te halen.
Voor de elektra zou een metalen buis geen enkel probleem mogen zijn. Dat zou gewoon prima geïsoleerd moeten zijn. Zo niet, dan heb je daar een veeeeel groter probleem dan dat metaal gevaarlijk zou zijn.
Zoiets https://www.kunststofshop...m-op-maat/a-6535-20000081 ?Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:21:
@EnterToets Mja, waar je dat vandaan zou moeten halen zou ik niet weten. Op zoek naar vergelijkbare (tweedehands) lampjes?
Overigens hoeft led niet de wereld te kosten, zeker als het niet hoeft te dimmen. Zou je altijd gewoon eens kunnen proberen. Als het werkt verdient het zichzelf ook nog terug.
is dat zo? Volgens google lijkt polycarbonaat wel tegen deze temperaturen bestendigd?Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:43:
@EnterToets Als je nog halogeen gebruikt, no way. Dat dat smelten / branden.
Dan ben ik wel benieuwd wat voor materiaal die plaatjes nu zijn. Het voelt namelijk niet als glas.Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:53:
@EnterToets Nu kan polycarbonaat wel hogere temperaturen aan maar zie ik ergens tussen de 150 en 250 graden staan. Maar een halogeenlamp wordt ook wel echt heeeeeeel warm. Zeker als het materiaal dan ook nog eens UV op gaat vangen zou ik het niet aandurven.
Ik kan me niet voorstellen dat een halogeenlamp boven de 250 graden gaat, dan krijg je echt enorme risico's op brand.Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:53:
@EnterToets Nu kan polycarbonaat wel hogere temperaturen aan maar zie ik ergens tussen de 150 en 250 graden staan. Maar een halogeenlamp wordt ook wel echt heeeeeeel warm. Zeker als het materiaal dan ook nog eens UV op gaat vangen zou ik het niet aandurven.
Sowieso, ik zou alle halogeenlampjes gewoon weg gooien en vervangen door LED, dat betaalt zichzelf heel snel terug.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is op den duur wel de bedoeling maar er spelen wat dingen mee die het niet "even" vervangen maken. De manier hoe de vijf spotjes ingebouwd zijn, de rare maten, de locatie van de trafo etc. Ik wil hier nu niet zoveel geld in stoppen, zeker niet nu er alleen wat plaatjes stuk zijn.Tommie12 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:03:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat een halogeenlamp boven de 250 graden gaat, dan krijg je echt enorme risico's op brand.
Sowieso, ik zou alle halogeenlampjes gewoon weg gooien en vervangen door LED, dat betaalt zichzelf heel snel terug.
Zo te zien ben je op zoek naar een LED hallogeen DifuserSeptillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:21:
@EnterToets Mja, waar je dat vandaan zou moeten halen zou ik niet weten. Op zoek naar vergelijkbare (tweedehands) lampjes?
Overigens hoeft led niet de wereld te kosten, zeker als het niet hoeft te dimmen. Zou je altijd gewoon eens kunnen proberen. Als het werkt, verdient het zichzelf ook nog terug.
Maar dan voor halogeenFrontysco schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:36:
[...]
Zo te zien ben je opzoek naar een LED Difuser
Er zitten zelfs twee haakse bochten in. Vanaf de afzuiger naar boven, dan klein beetje naar links. Dan haakse bocht de muur in en dan haakse bocht naar rechts, Dan 1,5meter flex buis die niet recht ligt naar buiten.Septillion schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:29:
@Xavier Alleen als je de haakse bocht kunt vermijden is het denk ik stiller. Anders vormt dat best een heftig obstakel.
Jammer dat 150mm niet gaat passen, daar valt denk ik qua geluid en debiet meer te halen.
Voor de elektra zou een metalen buis geen enkel probleem mogen zijn. Dat zou gewoon prima geïsoleerd moeten zijn. Zo niet, dan heb je daar een veeeeel groter probleem dan dat metaal gevaarlijk zou zijn.
Vanaf buiten kan ik niet het einde van de flexbuis zien naar binnen. Zo erg ligt die gekronkeld.
(ik kan volgens mij beter zorgen dat die flexbuis niet meer los komt. En de flex buis in de koof zo recht mogelijk krijgen nieuwe ventiel aan de buitenkant en ik ben voor de minste kosten klaar.)
Opening in beton vd buiten muur was "124,5mm" maar t beton was zo hard dat ik zelfs niet 1mm a 2mm er af kon krijgen.

Gegaan voor gladde ronde pijp.
Keukenmonteur was een beetje ontstemt omdat hij altijd flex gebruikte.
(logisch sneller en simpeler maar niet beter/stiller)
Rechthoekig kon ook maar omdat ik 1 haakse bocht had en S bocht door een bovenkastje heen en meteen naar buiten, maar rond gekozen.
Achter af misschien eerst 125mm en vlak voor de Sbocht verjongen naar 100mm zou beter zijn voor de motor weerstand en dus geluid.
Nu maar wat isolatie er omheen gezet.
Ga van 150 in 1keer naar 100mm is als blazen door een tuinslang.
Vraag me af of 30cm 125mm dan haaks en 150cm verder verjongen voor de 2x 90graden 100mm bochten veel uitmaakt in lucht weerstand.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Maar, zouden wij nu ook de overburen moeten inlichten? Ik denk dat er naar verwachting zo'n 10 meter tussen zit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/by9yLydZdiwfXVv4xetmf2OD.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 03-04-2024 15:06 ]
Ah nee joh, die horen geen trillingen meer en horen alleen wat geluid op de achtergrond.ViezeVis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:03:
Even een vraagje over verbouwen in een tussenwoning. Wij wonen in een tussenwoning. Het blok bestaat uit totaal 6 woningen uit 2009. Wij wonen links in het blok, het 1e huis na de hoekwoning. Wij hebben al deze buren ingelicht over onze verbouwing van de badkamer en hebben ook gehoorbescherming (van die wegwerp oordopjes) bijgevoegd dat als ze er echt last van hebben, deze kunnen gebruiken. (>edit; dit was misschien overbodig voor 2 dagen slopen maar ik vind het wel van goed fatsoen dat we in ieder geval proactief meedenken)
Maar, zouden wij nu ook de overburen moeten inlichten? Ik denk dat er naar verwachting zo'n 10 meter tussen zit.
[Afbeelding]
Persoonlijk ga ik erg goed op duidelijkheid. Aangeven welke dagen je bezig denkt te gaan en welke tijden helpt mij veel. Dan weet ik ook gewoon dat ik bijv. na 19.00u 's avonds weer rust heb, of juist niet
Maar dat het maar 2 dagen is, maakt het ook erg goed te overzien.
Wel even een vergunninkje aanvragen bij de gemeente voor je container
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zou gewoon even de buurt langsgaan. Kort uitleggen wat de bedoeling is. Daarnaast is het zo in mijn gemeente moet je een 'kennisgeving' aan de gemeente geven dat er een container in de straat staat. En net als de vorige al schreef gewoon aan tijden houden die redelijk zijn. Dan maar een dag langer..True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:23:
[...]
Ah nee joh, die horen geen trillingen meer en horen alleen wat geluid op de achtergrond.
Persoonlijk ga ik erg goed op duidelijkheid. Aangeven welke dagen je bezig denkt te gaan en welke tijden helpt mij veel. Dan weet ik ook gewoon dat ik bijv. na 19.00u 's avonds weer rust heb, of juist niet.
Maar dat het maar 2 dagen is, maakt het ook erg goed te overzien.
Wel even een vergunninkje aanvragen bij de gemeente voor je container(indien je daarvoor vergunningplichtig bent) dan kan ook niemand (terecht) daarover moeilijk doen.
We hebben een kaartje door de bus gedaanvincent_1971 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:29:
[...]
Ik zou gewoon even de buurt langsgaan. Kort uitleggen wat de bedoeling is. Daarnaast is het zo in mijn gemeente moet je een 'kennisgeving' aan de gemeente geven dat er een container in de straat staat. En net als de vorige al schreef gewoon aan tijden houden die redelijk zijn. Dan maar een dag langer..
Ik ben van plan niet te gaan slopen na 17u eigenlijk. Dan ben ik er ook wel zat van schat ik in. We beginnen volgende week vrijdag en mogelijk zaterdag. We hoeven niet heel veel te slopen. Een badkamer van 2x2 en een toilet die voor de helft betegeld is.
Onze gemeente vraagt 'precariobelasting' voor het stallen van een container. Maar mijn pa heeft een aanhanger (zo'n grote van 3 of 4 meter) die we gaan gebruiken hiervoor.
Kijk je mag van 07 uur tot 22uur lawaai maken. Dus dat is geen probleem.ViezeVis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:03:
Even een vraagje over verbouwen in een tussenwoning. Wij wonen in een tussenwoning. Het blok bestaat uit totaal 6 woningen uit 2009. Wij wonen links in het blok, het 1e huis na de hoekwoning. Wij hebben al deze buren ingelicht over onze verbouwing van de badkamer en hebben ook gehoorbescherming (van die wegwerp oordopjes) bijgevoegd dat als ze er echt last van hebben, deze kunnen gebruiken. (>edit; dit was misschien overbodig voor 2 dagen slopen maar ik vind het wel van goed fatsoen dat we in ieder geval proactief meedenken)
[Afbeelding]
Maar ik probeerde altijd rekening te houden met ontbijt, avond eten en verjaardagen/visites
Even vragen of er kleine kinderen in de buurt zijn die tukkie doen overdag.
Kan je afspreken die en die dag ga ik flink tekeer dus als t kan even met t grut bij oma op visite?
Zoiets.
Irritatie is zo opgewekt als ze niet weten hoelang ze het moeten aanhoren.
Weten is al de helft van het begrip.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Vergis je niet in het gewicht van puin. Bij ons was het echt maar 150€ voor een 4m3 container. Wat echt de prijs dubbel en dwars waard was. Geen gezeik en geen logistieke problemen gewoon zo'n container vol mikken.ViezeVis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:35:
[...]
We hebben een kaartje door de bus gedaan. Goed contact met onze directe buren en die weten ons te vinden. Het helpt ook dat onze directe buren rechts van ons ook verbouwen op dit moment.
Ik ben van plan niet te gaan slopen na 17u eigenlijk. Dan ben ik er ook wel zat van schat ik in. We beginnen volgende week vrijdag en mogelijk zaterdag. We hoeven niet heel veel te slopen. Een badkamer van 2x2 en een toilet die voor de helft betegeld is.
Onze gemeente vraagt 'precariobelasting' voor het stallen van een container. Maar mijn pa heeft een aanhanger (zo'n grote van 3 of 4 meter) die we gaan gebruiken hiervoor.
Ik zou zeker niet zelf in de weer gaan met een aanhanger, tijd, moeite en kostenbesparing is het gewoon niet waard.
Ik heb ongeveer 44 m2 tegels. Als ik uitga van de zwaarste tegels à 60kg per 1,44m2 dan bereken ik: 44/1,44*60kg=1833 kg. Dat zou dan 2 of 3x rijden zijn. De aanhanger mag volgens mij zéker 1400kg hebben met BE rijbewijs. Met 2 of 3x storten kom ik nog niet aan die 150 euro. Vind het ook makkelijker, maar mijn pa stelde het voor om het zo te doen en hij wil dat wel organiseren.True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:40:
[...]
Vergis je niet in het gewicht van puin. Bij ons was het echt maar 150€ voor een 4m3 container. Wat echt de prijs dubbel en dwars waard was. Geen gezeik en geen logistieke problemen gewoon zo'n container vol mikken.
Ik zou zeker niet zelf in de weer gaan met een aanhanger, tijd, moeite en kostenbesparing is het gewoon niet waard.
Als ik die puincontainer bestel voor 6 weken moet ik ook meer precariobelasting betalen dan een aanhanger die in totaal maar 1 week staat.
[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 03-04-2024 16:19 ]
Ik heb in specifiek onze buurman nog even geappt die een klein kind heeft als aanvulling op de kaart die het hele blok al heeft gehad. Als ik het zo lees hoef ik in ieder geval de overburen niet direct in te lichten. Ik denk ook dat het contactgeluid veel vervelender is dan het geluid wat je verderop hoort van een combihamer.copykat schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:37:
[...]
Kijk je mag van 07 uur tot 22uur lawaai maken. Dus dat is geen probleem.
Maar ik probeerde altijd rekening te houden met ontbijt, avond eten en verjaardagen/visites
Even vragen of er kleine kinderen in de buurt zijn die tukkie doen overdag.
Kan je afspreken die en die dag ga ik flink tekeer dus als t kan even met t grut bij oma op visite?
Zoiets.
Irritatie is zo opgewekt als ze niet weten hoelang ze het moeten aanhoren.
Weten is al de helft van het begrip.
Ik heb ook lang liggen klooien ermee, mijn keuken was net van voor de LED hype en had er 4x 20w halogeen in. die de hele avond aan was. Via een collega getipt op de Action LSC insteeklampjes. Deze werkte prima nadat ik de transformator had vervangen door eentje die de lage LED vermogens aankon. Maar binnen een jaar gingen ze kapot en bij de action zijn ze niet meer te krijgen.EnterToets schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:13:
[...]
Dat zijn de de plaatjes, en het zijn inderdaad dat soort steeklampjes. Hoe alles aangesloten is en ingebouwd wil ik hier liever nu niet in investeren, maar ben best bereid wat geld neer te liggen om dit op een makkelijke manier te fixen voor nu.
Toen ben ik overgestapt op deze
https://www.bol.com/nl/nl...en/9300000114277931/?s2a=
Werken prima, en je kunt je transparante plaatjes vervangen door plexiglas.
Maar uiteindelijk toch de pijn maar eens genomen en heb ik IKEA mittled lampen onder de kastjes gehangen en de bestaande spotjes laten zitten. Deze is via de Derigera of tradfri hub te bedienen en dimbaar
Geen moment spijt van gehad.
Stukje pvc geraakt, bekabeling gelukkig in orde. Even een mofje op gezet.
Verder nog ingesmeerd met primer, en morgen verder met roodband en dan hopelijk vrijdag nog een trapkast metselen van ytong.
(Kleine sfeer impressie toegevoegd)
:strip_exif()/f/image/HBvlyR7Mmpzi5e8rTQFpMqqI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rCN7aXuPJbx54NA3c5OgsRyX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Clavis op 03-04-2024 17:12 ]
/f/image/oK3Igzeunewaosuwp6omw3GL.png?f=fotoalbum_large)
Nu is de vraag even, willen we de losse deur vervangen door 1 grote pui, dus een grotere schuifpui dan de schuifpui op de tekening?
Dit heeft als voordeel dat je makkelijker even door een deur naar buiten gaat dan door een schuifpui. Ook heeft dit als voordeel dat als we thuis komen met de fiets (in de garage), dat we dan achterlangs binnen kunnen, met een schuifpui is dat misschien moeilijker?
Daarnaast is dit iets eenvoudiger voor de constructie. Een andere optie is om de deur te schrappen, maar de schuifpui meer in het midden te plaatsen.
Ik denk dat ik er optisch naar neig om alleen voor een schuifpui te gaan, maar vind het een lastige keuze. Hebben jullie tips of iets dat jullie aanraden?
Huidige situatie:
/f/image/ptg5C8KT5S3YcxHAAUxrXABw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door miicker op 03-04-2024 17:32 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik ben echt geen fan van een schuifpui. Is altijd lastiger open en dicht te doen, ik zou eerder openslaande deuren nemen. Kan als loop deur en je kan het helemaal open zetten.miicker schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:32:
Wij zijn van plan ons huis te verbouwen. Achter de woning gaan we een stuk uitbouwen. Op een tekening die we hebben laten maken ziet het er nu als volgt uit:
[Afbeelding]
Nu is de vraag even, willen we de losse deur vervangen door 1 grote pui, dus een grotere schuifpui dan de schuifpui op de tekening?
Dit heeft als voordeel dat je makkelijker even door een deur naar buiten gaat dan door een schuifpui. Ook heeft dit als voordeel dat als we thuis komen met de fiets (in de garage), dat we dan achterlangs binnen kunnen, met een schuifpui is dat misschien moeilijker?
Daarnaast is dit iets eenvoudiger voor de constructie. Een andere optie is om de deur te schrappen, maar de schuifpui meer in het midden te plaatsen.
Ik denk dat ik er optisch naar neig om alleen voor een schuifpui te gaan, maar vind het een lastige keuze. Hebben jullie tips of iets dat jullie aanraden?
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Die poort verdwijnt, deur van de garage moeten we verplaatsen.yoga schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:53:
Een deur is een veilige vluchtroute ipv schuifobject.
Wat gebeurt er met je poortdeur?
Waarom zou je een container huren voor zes weken als je 'm maar een week nodig hebt?ViezeVis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:57:
Als ik die puincontainer bestel voor 6 weken moet ik ook meer precariobelasting betalen dan een aanhanger die in totaal maar 1 week staat.
Een harmonicadeur kun je als enkele deur gebruiken en helemaal (nog meer dan een schuifpui) open zetten.miicker schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:32:
Hebben jullie tips of iets dat jullie aanraden?
[ Voor 27% gewijzigd door 8088 op 03-04-2024 18:31 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Hoevaak gebruik je de bestaande achterdeur nu?miicker schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:32:
Wij zijn van plan ons huis te verbouwen. Achter de woning gaan we een stuk uitbouwen. Op een tekening die we hebben laten maken ziet het er nu als volgt uit:
[Afbeelding]
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Ik ben praktisch ingesteld. Ik zou gaan voor de optie op tekening. 1 achterdeur en dan een pui voor de zomer om open te zetten ...
Of.. gekke gedachte. Hoe vaak gebruik je nu de openslaande deuren (die staan op de huidige situatie neem ik aan) als je die nu ook niet gebruikt, ga je dan een pui wel gebruiken. alleen een glaspui zou dan ook nog kunnen. Hr+++ erin en klaar. + Die deur dan nog natuurlijk.
We wonen er pas een paar maanden, dus nog geen weer meegemaakt dat we de deuren open zetten, maar ons kennende (oude huis) zetten we wel vaak de deuren open.Millie-ano schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:26:
[...]
Hoevaak gebruik je de bestaande achterdeur nu?
Ik ben praktisch ingesteld. Ik zou gaan voor de optie op tekening. 1 achterdeur en dan een pui voor de zomer om open te zetten ...
Of.. gekke gedachte. Hoe vaak gebruik je nu de openslaande deuren (die staan op de huidige situatie neem ik aan) als je die nu ook niet gebruikt, ga je dan een pui wel gebruiken. alleen een glaspui zou dan ook nog kunnen. Hr+++ erin en klaar. + Die deur dan nog natuurlijk.
Weet iemand of dit gewoon ijzermenie is?
In dat geval wil ik 'm kaal maken, ontvetten en hier opnieuw behandelen.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Eventueel kun je de pui door laten lopen zonder de stenen onderbreking maar met enkel een stijl. Het voordeel van losse deur in gevel is dat het echt star is wat een ander geluid bij dichtvallen geeft.
Ik heb in een woning gewoond met een schuifpui als achterdeur (voor de rest was ook alles schuif met uitzondering van de voordeur).
Een schuifpui als deur is gewoon onhandig. Het slijt ook nog eens sneller.
[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 03-04-2024 20:36 ]
Nog een vraagje, we hebben twee offertes, een van een "gewone" aannemer en een van prefabmaat. Prefabmaat is een stuk voordeliger en zou ook veel sneller gerealiseerd kunnen worden. Hoe zijn jullie ervaringen? Ze geven aan de fundering in 1 dag te kunnen. Dit heb ik nagevraagd, blijkbaar gebruiken ze een soort heipalen en de hele constructie zou dan van staal zijn. Ik kan op internet hier niet heel veel over terug vinden. Het bedrijf scoort echter wel goed.
De kleur lijkt wel menie van is het denk ik niet. Heb heel wat menie gesmeerd maar nog nooit meegemaakt dat het bladdert.henkNL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:30:
Boven een raamkozijn hier zit een stalen bint waarvan de beschermlaag los begint te laten.
***members only***
Menie wordt ook eigenlijk nooit in het zicht toegepast. Weet ook niet of het UV-bestendig is. Je zou ook een potje Hammerite in de gewenste kleur kunnen kopen.
Een schuifpui neemt geen ruimte in in je tuin. Met openslaande deuren kun je de eerste meter van je terras niet gebruiken, want daar moeten die deuren steeds langs kunnen. En een schuifdeur kun je een klein beetje open doen. Zeker met een beetje wind is de deur dicht of helemaal open, en als je 'm niet goed vastzet kan hij dichtklappen. Daarnaast heb je met een schuifpui meer licht, en er past fatsoenlijk een plissé hor in. Een deur zal wel iets makkelijker open gaan misschien, maar ook onze 10 jarige opent zonder problemen onze schuifdeur.miicker schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:32:
[Afbeelding]
Wij hadden meerprijs voor openslaande deuren bij ons nieuwbouwproject, maar dat hebben we niet eens overwogen. Ik vind die schuifdeuren zo veel fijner dan de openslaande deuren die sommige buren hebben. Als je een voetbalveld als tuin hebt misschien minder, maar dat hebben de meesten niet.
Is het geen gespoten coating ?henkNL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:30:
Boven een raamkozijn hier zit een stalen bint waarvan de beschermlaag los begint te laten.
***members only***
Meer kunststof dan verf bedoel ik.
Het is nogal dik voor verf.
Ik dacht dat het wel iets van verf was, maar ik zal komend weekend eens goed van dichtbij kijken wat het precies is.copykat schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:50:
[...]
Is het geen gespoten coating ?
Meer kunststof dan verf bedoel ik.
Het is nogal dik voor verf.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Dat is inbegrepen. En tussen het slopen en tegelen zit nog 2 weken8088 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:14:
[...]
Waarom zou je een container huren voor zes weken als je 'm maar een week nodig hebt?
[...]
Een harmonicadeur kun je als enkele deur gebruiken en helemaal (nog meer dan een schuifpui) open zetten.
Zelf heb ik ook een container neergezet toen ik de tuin aan het doen was.loeberce schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:48:
Ik had voor het slopen van onze badkamer een 6m3 container nodig en geen seconde spijt van gehad. Alle werklui gebruiken hem en het is fijn dat je nergens over na hoeft te denken. Op een investering van 25kEUR vond ik €360 niet zo veel. Moet er wel bij zeggen dat ik geen trekhaak/aanhanger heb, dus bij ons had ik al het puin in de kofferbak moeten vervoeren.....
Kostte me 500 euro, en het heeft me minstens 20 ritjes met een overbeladen aanhanger gescheeld.
Daarnaast ben je ook gewoon veel sneller klaar, omdat je niet elke keer op en neer hoeft naar de gemeentewerf, wat zomaar een uur (of meer) kost uit en thuis.
Nu loopt de waterleiding vanaf de meter in de kelder door (een pas vervangen) 22mm buis tot de laatste afsplitsing naar de badkamer.
Hierna komt de leiding als 15mm koper de kelder uit en gaat deze langs de wasmachine naar de keuken en de ketel (lange groene lijn).
Dit laatste stuk 15mm (ongeveer 6 meter) wil ik ook gaan vervangen voor koper 22mm, nu is dit dus deels 15mm koper en deels kunststof leiding (meerlaags?).
De leidingen voor het keukeneiland lopen vanaf de ketel over de tuindeuren heen en gaan vervolgens onder de grond (blauwe lijn). Dit is om en nabij 5 meter kunststof buis (warm en koud).
Ik wil de leidingen aftakken vanaf de 22mm buis vanaf de kelder (koud) en vanaf de ketel (warm) richting het keuken eiland (korte groene lijn).
Hierdoor zal ik dus nieuwe leidingen moeten leggen naar het eiland, in de vloer.
De eerste tegels worden verwijderd, de onderste tegels blijven liggen en hierover komt een egalisatie laag en plak PVC.
Nu wil ik dus de koperen leidingen inslijpen in de vloer en afsmeren met cement/beton/reparatiemortel.
De leidingen naar het eiland worden 15mm koper.
Kan ik deze het beste leggen in een buis van 40mm pvc, in een buis van 19mm pvc (slagvast) of in een flexibele mantel?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hi1mve4eqdPA3G73DJ5BjvPc.jpg?f=user_large)
Agelopen weekend 2 keer op een neer gereden naar de stort, compleet gipsen plafon, en 3 wanden van de keuken (24m2) afgevoerd incl. isolatie.FRANQ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:53:
[...]
Zelf heb ik ook een container neergezet toen ik de tuin aan het doen was.
Kostte me 500 euro, en het heeft me minstens 20 ritjes met een overbeladen aanhanger gescheeld.
Daarnaast ben je ook gewoon veel sneller klaar, omdat je niet elke keer op en neer hoeft naar de gemeentewerf, wat zomaar een uur (of meer) kost uit en thuis.
€19,- kwijt aan stortingskosten t.o.v. €300,- voor een container + kosten voor het aanvragen van een vergunning.
Vond het dat toch wel waard.
Waar komt het zand- en gruis vandaan? Zoals jouw terrasje er nu uit ziet, zag de mijne er ook uit nadat ik de tegels had weggehaald. Ophoping van decennia bladeren, gruis en prut. Als je dak schoon is, spoelt het regenwater gewoon over het dak weg, en neemt het beetje zand mee, dat is geen probleem.jocd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:10:
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik ga nieuwe vlonders leggen op mijn dakterras, hier loopt een regenpijp als afvoer naar het riool (zie foto). Echter loopt het dakterras ook schuin af naar dit punt. Daarnaast zie je ook een buitenkraantje (links in de uitgezoomde foto), waar ik graag een aflopende put met leiding naar deze pijp zou willen leggen. Probleem is alleen het zand en gruis wat ik niet in deze put wil laten lopen. Welke put met soort van zandfilter en 3 aansluitingen (of alternatief) zou geschikt kunnen zijn? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus qua afwatering zie ik dus niet direct een reden om dit te veranderen. De vraag is wat je met dat kraantje allemaal wilt spoelen. Plantenpotten? Tsja, flink verdunnen en doorspoelen, of buiten ergens tussen de planten.
Wat ik ook deed (vnl schoonmaken van stucemmers/gereedschap) is het laten bezinken in een emmer. Dagje laten staan, dan kun je de bovenlaag in de emmer zo weggieten, en het zand eruitscheppen.
Als een container vergeleken wordt met 2 ritjes, dan had je ook geen volle container.Henkhuppelschot schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:51:
[...]
Agelopen weekend 2 keer op een neer gereden naar de stort, compleet gipsen plafon, en 3 wanden van de keuken (24m2) afgevoerd incl. isolatie.
€19,- kwijt aan stortingskosten t.o.v. €300,- voor een container + kosten voor het aanvragen van een vergunning.
Waarschijnlijk was je spul ook goed plat en niet te zwaar en had je een aanhanger, dan kan het natuurlijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Toch een kleine update, de "werkbank" is intussen gemaakt:vanpeers schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
De volgende klus die ik hier in huis wil doen is een soort werkbank/tafel te maken en een rek voor wat spullen te stockeren.
Ik heb in sketchup eens gemaakt wat ik ongeveer zou willen om te kijken wat afmetingen.
Ik ben groot afnemer van (ikea) SAMLA bakken dus alle afmetingen zijn met dit in gedachte.![]()
Ik had nog wel 2 vragen:-> Werkbank is +- 270cm lang, links en rechts steun en achteraan tegen de muur een lat tegen de muur over de volledige lengte als steun (zie laatste foto), zou dit voldoende zijn?
- Welk materiaal kan ik best gebruiken? Ik dacht eventueel aan OSB3 15MM of 18MM? Qua prijs lijkt me dit niet zo duur en toch stevig. Als werkblad bovenaan dacht ik aan betonplex.
- Hoe lang mag bij de werktafel mijn "overspanning" zijn zonder steunen?
Qua gewicht komen hier niet de zwaarste dingen maar is moeilijk in te schatten qua gewicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/tEZelw6166xy6zn31nIdmYsW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ideaal voor mijn noden, volgende stap is tegen de wand een OSB zetten voor een deel van het werkmateriaal tegen te hangen, laadstation en een ledstrip voor extra licht.
Beetje zoals:

Ofwel koop ik kant en klare geperforeerde panelen.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
voor 2x rijden ga ik ook geen container neerzetten nee.Henkhuppelschot schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:51:
[...]
Agelopen weekend 2 keer op een neer gereden naar de stort, compleet gipsen plafon, en 3 wanden van de keuken (24m2) afgevoerd incl. isolatie.
Bij mij ging het om 80m2 tegels, wat 4 kuub beton is.
6 kuub container strak opgestapeld tot de rand vol.
Dat was ruim 9,5 ton gewicht.
Met de aanhanger (wij hebben een tandemasser die 1800kg mag laden) is dat 5 ritjes.
Met een gewone aanhanger zou dat 13 ritjes zijn.
De 20 ritjes hierboven was een tikkie overdreven.
(maar met de grond meegerekend komen we daar wel aan)
5x een uur weg zijn is ruim een halve dag tijdverlies.
Je kan ook geen aanhanger vol stapelen als de aanhanger weg is.
Daarnaast heb je alles 2x in je handen.
Nu hadden we in een dag de hele container vol.
Volgende dag de container weer laten ophalen.
En een vergunning???
Die heb ik dus niet aangevraagd voor 1 dag.
(sowieso is dat bij dit soort dingen alleen meldplicht, een vergunning heb je alleen nodig met grote werkzaamheden)
[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 04-04-2024 11:40 ]
netjes hoor.vanpeers schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:03:
[...]
Toch een kleine update, de "werkbank" is intussen gemaakt:
[Afbeelding]
Ideaal voor mijn noden, volgende stap is tegen de wand een OSB zetten voor een deel van het werkmateriaal tegen te hangen, laadstation en een ledstrip voor extra licht.
Beetje zoals:
[Afbeelding]
Ofwel koop ik kant en klare geperforeerde panelen.
Ik zou onder de voorkant van het blad toch zeker nog wel een balkje plaatsen (als dat er niet al zit)
Zelf heb ik de plaat 18mm multiplex door de lengte doorgezaagd, en daarna op elkaar verlijmd.
Dat blad is nu dus 36mm dik, en stevig zat. (hier heb ik ook nog een balkje onder overigens)
Het onderste blad steunt op een sokkel en het bij het middelste ook nog een balkje vooraan. (beetje naar achter voor het zicht)FRANQ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:12:
[...]
netjes hoor.
Ik zou onder de voorkant van het blad toch zeker nog wel een balkje plaatsen (als dat er niet al zit)
Zelf heb ik de plaat 18mm multiplex door de lengte doorgezaagd, en daarna op elkaar verlijmd.
Dat blad is nu dus 36mm dik, en stevig zat. (hier heb ik ook nog een balkje onder overigens)
Het bovenste blad is ook extra verstevigd maar ook een beetje naar achter verdoken.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Goed ontvetten en even opschuren zou moeten volstaan.
mbt veiligheid wil ik dat naar de ton verwijzen omdat naar mijn inziens een inbreker eerder via de achterdeur komt dan via de voordeur. Maar in alle gevallen mag de achterdeur niet van minder veiligheid voorzien zijn.
Is een voordeur dan van zoveel beter materiaal gemaakt? Heeft deze zoveel meer te lijden? Waar komt het prijsverschil vandaan?
Ontwerp, brievenbus, dorpel, idunnobarry86 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:03:
Domme vraag allicht, maar waarom is een voordeur duurder dan een achterdeur?
mbt veiligheid wil ik dat naar de ton verwijzen omdat naar mijn inziens een inbreker eerder via de achterdeur komt dan via de voordeur. Maar in alle gevallen mag de achterdeur niet van minder veiligheid voorzien zijn.
Is een voordeur dan van zoveel beter materiaal gemaakt? Heeft deze zoveel meer te lijden? Waar komt het prijsverschil vandaan?
Je kunt 'm gewoon laten ophalen na die week. Bij mij (rodebak.nl (regionaal)), waren ze tot tweemaal toe de tweede werkdag na melden opgehaald.ViezeVis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:57:
[...]
Dat zeg je wel stellig, in mijn gemeente is het wél verplicht. Maar inderdaad in +95% van de gevallen wordt er door consumenten niet een vergunning aangevraagd voor een container.FRANQ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:10:
[...]
En een vergunning???![]()
Die heb ik dus niet aangevraagd voor 1 dag.
(sowieso is dat bij dit soort dingen alleen meldplicht, een vergunning heb je alleen nodig met grote werkzaamheden)
Sterker nog, iedereen die ik sprak (particulier) over de container had totaal geen idee dat er een vergunning voor nodig was in hier.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 04-04-2024 20:05 ]
Ja, maar zoals ik al eerder aangaf zit er tussen het slopen en het monteren (waar ook afval van komt) nog wel meer dan 2 weken. Daarom doen we het nu op deze manier. Aanhanger mag volgens de APV niet langer dan 3 dagen aaneengesloten blijven staan. En niet langer dan 5 dagen in 1 maand. Dat komt goed uit, want volgende week staat 'ie hier 2 dagen en dan in mei nog een paar dagen.True schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:58:
[...]
Je kunt 'm gewoon laten ophalen na die week. Bij mij (rodebak.nl (regionaal)), waren ze tot tweemaal toe de tweede werkdag na melden opgehaald.
(Als ik 'm na 1 week al laat ophalen moet ik nogmaals 300-ish euro betalen. En nu scheiden we gewoon papier, plastic en de tegels op de aanhanger. En dat lijkt te doen. Ik houd je op de hoogte, voor als 't tegenvalt
[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 04-04-2024 20:40 ]
Bij een beetje merk inductieplaat zit er al een afdichtband aan de onderzijde die op het aanrechtblad komt te zitten.Robbie T schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:09:
In het weekend onze gaskookplaat vervangen door een 'nieuwe, 2e hands'. Kan ik het beste een laagje afdichtingsband op de rand van het gat plakken of de kookplaat er in leggen en een randje kit er langs halen?
Je weet dat je dat gat gewoon groter kan laten boren?copykat schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:29:
@Xavier ik heb noodgedwongen moeten downsizen van 150mm naar 100mm
Opening in beton vd buiten muur was "124,5mm" maar t beton was zo hard dat ik zelfs niet 1mm a 2mm er af kon krijgen.![]()
Gegaan voor gladde ronde pijp.
Keukenmonteur was een beetje ontstemt omdat hij altijd flex gebruikte.
(logisch sneller en simpeler maar niet beter/stiller)
Rechthoekig kon ook maar omdat ik 1 haakse bocht had en S bocht door een bovenkastje heen en meteen naar buiten, maar rond gekozen.
Achter af misschien eerst 125mm en vlak voor de Sbocht verjongen naar 100mm zou beter zijn voor de motor weerstand en dus geluid.
Nu maar wat isolatie er omheen gezet.
Ga van 150 in 1keer naar 100mm is als blazen door een tuinslang.
Vraag me af of 30cm 125mm dan haaks en 150cm verder verjongen voor de 2x 90graden 100mm bochten veel uitmaakt in lucht weerstand.
Voor iemand die weet wat hij doet met zijn kernboor, maakt het niks uit dat er een bestaand gat is.
Kost een paar tientjes.
Ja, maar toen ik meette met een rolmaat leek t 125plusmm te zijn maar toen mn pijpen en 125mm gevelkap binnen kwamen bleek t net niet te passen en uithonen met beschikbare spullen werkte niet.FRANQ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:23:
[...]
Je weet dat je dat gat gewoon groter kan laten boren?
Voor iemand die weet wat hij doet met zijn kernboor, maakt het niks uit dat er een bestaand gat is.
Kost een paar tientjes.
Pijp wilde net niet er doorheen.
Keuken kwam na dat weekend dus geen tijd meer om iemand met een kernboor te zoeken.
Dus maar besloten 100mm te nemen omdat 110/115/120 niet bestond.
barry86 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:03:
Domme vraag allicht, maar waarom is een voordeur duurder dan een achterdeur?
Nee dat is een "te simpele gedachten"
Brievenbus bepaald het grote verschil niet.
Dorpel heeft de achterdeur ook
Ontwerp heeft de achterdeur ook
Idunno?
Ik denk echt dat er (mis)gebruik wordt gemaakt van "emotie" ivm veiligheid
Voordeur moet naar binnen openen en achterdeur niet. Dat vraagt iets anders van de deur om te voorkomen dat het nat wordt onder de deur door.barry86 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:33:
[...]
[...]
Nee dat is een "te simpele gedachten"
Brievenbus bepaald het grote verschil niet.
Dorpel heeft de achterdeur ook
Ontwerp heeft de achterdeur ook
Idunno?
Ik denk echt dat er (mis)gebruik wordt gemaakt van "emotie" ivm veiligheid
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/