[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 ... 471 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-10 11:55
decipherer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:51:
[...]

Je kan de knop van de thermostaatkraan af halen, dan staat die gewoon open en hoef je dus niet bang te zijn dat die toch een keer dicht gaat.

Bij voorkeur doe je dit natuurlijk in de ruimte waar de thermostaat hangt. Maar daar heb je nu vast geen radiator meer, zou tenminste niet logisch zijn om in de ruimte waar de thermostaat hangt ook thermostaatkranen te hebben. Je kan de thermostaat evt ook tijdelijk in een andere ruimte hangen door de draden te verlengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXG0L77ql4UulcGNu2ilc2xnr3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKPavrp0ubdesREuJvpVjJ7p.png?f=fotoalbum_large

Ik hou nog twee radiatoren over welke uiteindelijk ook weggaan. Daar hebben gek genoeg altijd wel thermostatische kranen op gezeten toen we het kochten. Op de convectoren zaten mengkranen die vol open stonden. Aangezien het al wat warmer is hoop ik dat die twee nog wel voldoende warmte afgeven maar dan verwijder ik daar de koppen wel vanaf zodat ze kunnen doorlopen.

Ik ga nog wel even informeren over die bypass. Thanks voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:45
Bytebandit schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Dus een thermostaatknop volledig openzetten in de badkamer is voldoende?
[...]
Ik ga de leidingen naar de convectoren afdoppen en daarna de boel weer vullen, dit omdat de vloerverwarming pas over 4 weken gefreesd wordt.
[...]
Bij het plaatsen van een verdeler voor vloerverwarming zit meestal de bypass inbegrepen. Dus als je een paar weekjes moet overbruggen zou ik vooral even een thermostaatknop opendraaien en me geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:01
gibraltar schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Bij het plaatsen van een verdeler voor vloerverwarming zit meestal de bypass inbegrepen. Dus als je een paar weekjes moet overbruggen zou ik vooral even een thermostaatknop opendraaien en me geen zorgen maken.
Vraagje over de Bypass:

Wij krijgen nu ook vloerverwarming in onze woning, en er was dacht ik nu nog geen bypass verzonnen omdat we een radiator behouden in de woonkamer.
Deze radiator behouden we echter alleen voor het geval wel last hebben van koude val, en deze wil ik eigenlijk niet standaard open hebben staan als het niet nodig is. en hier wil ik ook een thermostaat knop op hebben ipv draai

Nu kunnen we evt in de badkamer een radiator openzetten altijd, maar is dat niet zonde van het rendement van de ketel?
of kan ik beter bij de aannemer aansturen op een bypass bij de vloer verwarming verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:45
fjux schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:59:
[...]
of kan ik beter bij de aannemer aansturen op een bypass bij de vloer verwarming verdeler?
Het zullen de kosten niet zijn denk ik op de totale installatie en om die reden zou ik het dus niet laten.

In theorie loopt dat warme water mogelijk door een langere route als je een radiator als bypass gebruikt. Een radiator staat ook helemaal open, een bypass gaat alleen open bij een bepaald drukverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Weet iemand waar je plaatmateriaal (21mm multiplex) op maat af kunt nemen zonder een hele plaat te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:27
rockerpoet schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:11:
Weet iemand waar je plaatmateriaal (21mm multiplex) op maat af kunt nemen zonder een hele plaat te kopen?
opmaatzagen.nl ?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01
Ligt eraan hoe groot. Kunt bij de gamma ook vragen of ze een rest stuk hebben liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:04

Rzaan

Altijd zoekende

Er zijn winkels waar je kleinere delen kunt kopen.
Maar als je een maat hebt die afwijkt, dan zijn er bedrijven zoals het bovengenoemde die het voor je op maat zagen. Maar dan ben je vaak een hoop geld kwijt voor het zagen en bezorgen. Dan is nog maar de vraag of je niet beter naar Hornbach of Gamma kunt gaan en het daar op maat laten zagen. En het restant meenemen vor 'je weet nooit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
In sommige winkels kan je een halve plaat kopen, maar minder niet.

Zijn die platen zo duur? Of heb jij zo weinig nodig?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58
Ik heb een uitdaging, ik heb lekkage op de aansluiting van de woning met de aanbouw. Nu is het water probleem gelokaliseerd, geen lood blad in de gevel geslepen en het bitumen maar dom tegen de gevel geplakt.
Dit word verholpen door een dakdekker binnenkort en is tijdelijk even met kit afgedicht.

Maar, nu de uitdaging.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcKRA9NgCsKB3031zyQB-Fu0G4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebKvE6GudrU4hV3WjuYdZgkM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus de aansluiting van de woning op de aanbouw. Als ik er in kijk zie ik een soort dik vlies, maar ook gewoon de houten constructie balken van de muur liggen deels bloot.
Inmiddels ben ik er ook al achter dat er een afwerk strip hoort te zitten van keralit, die achteraf aanbrengen zal ongeveer onmogelijk worden. En lost het probleem aan de bovenzijde niet op met het “trappetje”. Zou compriband hier een oplossing zijn? Of zie ik wat over het hoofd?

Klagen bij de aannemer of vorige bewoners gaat geen nut hebben btw. Maar dit is een van de vele gebeunde zaken aan het huis ;w

[ Voor 5% gewijzigd door TerminalNL op 28-03-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:12

3_s

Eens gaan aankloppen bij de lokale schrijnwerker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:42:
[...]

In sommige winkels kan je een halve plaat kopen, maar minder niet.

Zijn die platen zo duur? Of heb jij zo weinig nodig?
Allebei :) Al snel €175 per plaat en ik heb maar 110x43 nodig. Daarnaast is 21mm wat lastiger te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:37
@rockerpoet geen idee of het bij je in de buurt is? En anders is er misschien op Marktplaats nog wel meer te vinden.

https://www.marktplaats.n...en-multiplex-18mm-en-21mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 23:57
opmaatzagen.nl heel veel keuze en zelfs met afwerkopties, wordt netjes thuis afgeleverd. Zeker handig voor de afwijkende diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:09
TerminalNL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:50:
Ik heb een uitdaging, ik heb lekkage op de aansluiting van de woning met de aanbouw. Nu is het water probleem gelokaliseerd, geen lood blad in de gevel geslepen en het bitumen maar dom tegen de gevel geplakt.
Dit word verholpen door een dakdekker binnenkort en is tijdelijk even met kit afgedicht.

Maar, nu de uitdaging.[Afbeelding]

Dit is dus de aansluiting van de woning op de aanbouw. Als ik er in kijk zie ik een soort dik vlies, maar ook gewoon de houten constructie balken van de muur liggen deels bloot.
Inmiddels ben ik er ook al achter dat er een afwerk strip hoort te zitten van keralit, die achteraf aanbrengen zal ongeveer onmogelijk worden. En lost het probleem aan de bovenzijde niet op met het “trappetje”. Zou compriband hier een oplossing zijn? Of zie ik wat over het hoofd?

Klagen bij de aannemer of vorige bewoners gaat geen nut hebben btw. Maar dit is een van de vele gebeunde zaken aan het huis ;w
Kan je die spleet niet vol kitten met bijv rubberseal oid ?
Dat zag je vroeger ook veel bij langer muren, dat ze er een dilatatievoeg in maken, en die vol kitten.
als je zoek op "dilatatievoeg kit" kom je een hoop resultaten tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

rockerpoet schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Allebei :) Al snel €175 per plaat en ik heb maar 110x43 nodig. Daarnaast is 21mm wat lastiger te verkrijgen.
Waarom moet het specifiek die maat zijn? Normaal gaat het toch van 18 naar 22mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bij onze Hubo en lokale houthandel kun je gewoon in de reststukken kijken of er wat bijzit. Maar is 21mm geen gekke maat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
choman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:36:
[...]

Kan je die spleet niet vol kitten met bijv rubberseal oid ?
Dat zag je vroeger ook veel bij langer muren, dat ze er een dilatatievoeg in maken, en die vol kitten.
als je zoek op "dilatatievoeg kit" kom je een hoop resultaten tegen.
Het probleem is dat er achter die keramist planken nog een heel stuk holle ruimte zit. Nu kan dat natuurlijk ook gewoon vol gepropt worden met kit, maar veroorzaak ik daarmee geen gedoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:52
TerminalNL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Het probleem is dat er achter die keramist planken nog een heel stuk holle ruimte zit. Nu kan dat natuurlijk ook gewoon vol gepropt worden met kit, maar veroorzaak ik daarmee geen gedoe?
Beetje moeilijk om zo te beoordelen, maar misschien kan je compriband toepassen als rugvulling en dan daar tegenaan kitten? Overigens werkt compriband ook gewoon prima waterkerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
TerminalNL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:50:

Maar, nu de uitdaging.[Afbeelding]

de bovenste planken verwijderen en alsnog lood boven de planken aanbrengen
zie ook dat je voegwerk matig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:49:
[...]

Dit,

Bovenste plank los, stenen wegbikken, nieuwe langere plank erin, verticale voeg dichtdrukken met compriband.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:49:
[...]

Daar was ik al bang voor dat dat eigenlijk de enige goede optie is.
Toch maar even met de dakdekker opnemen die ook komt voor het lood aan de bitumen zijde van het dak.

Voegwerk is inderdaad niet fantastisch meer. Er komt hopelijk van de zomer een zink lijst op de buitenmuur te liggen om te voorkomen dat het nog verder verslechterd. Het is nu een open buitenmuur waar de regen heerlijk in kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij sommige hubo's kan dat. (mits ze de gewenste plaat hebben natuurlijk) ik zou ewoon een paar bellen in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10 08:22
Bytebandit schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:16:
[...]

[Afbeelding]

Ik hou nog twee radiatoren over welke uiteindelijk ook weggaan. Daar hebben gek genoeg altijd wel thermostatische kranen op gezeten toen we het kochten. Op de convectoren zaten mengkranen die vol open stonden. Aangezien het al wat warmer is hoop ik dat die twee nog wel voldoende warmte afgeven maar dan verwijder ik daar de koppen wel vanaf zodat ze kunnen doorlopen.

Ik ga nog wel even informeren over die bypass. Thanks voor het advies!
Nefit adviseert om een Danfoss avdo te plaatsen, deze heeft een gaatje in de zitting om altijd genoeg flow te garanderen.
https://www.warmteservice.nl/search?text=Danfoss%20avdo
En thermostatische afsluiters in dezelfde ruimte als een kamerthermostaat is een no go als er niet WA gestookt wordt.
Btw wat is een mengkraan op een radiator? Ik leer graag bij.

[ Voor 8% gewijzigd door scofield op 29-03-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22

FreakNL

Well do ya punk?

copykat schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Altijd die plaatjes er inzetten. Daar zijn ze voor bedacht.
:)
Tijdens het opdrogen zie je ze zitten en dan moet je ze openen. De stuc is nog zacht en breekt dan makkelijker op de juiste plek.
Als je wacht tot t droog is is het veel moeilijker vinden en netjes openen.
Is allemaal goed gegaan.. Stucadoor was blij met de plaatjes en heeft ze er daarna zelf uitgehaald.. Ziet er nu al enigzins netjes uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-NEqc54ALT3V_YHsBsSCqxP5xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXkDwSXo54qLIEwJwc7GHqcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcHKNd_WIoD8EJrNfWcZ2UtaXOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u076uSrLBSv3ly1N72fvACy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de volgende vraag;
Moeten de plaatjes er weer in voor het sauzen? Dat gaat namelijk niet meer lukken met het stucwerk zo. Hij komt vanavond even kijken (hij gaat ook sauzen) dus kan het ook aan hem vragen.

En nog een gewetensvraag;
Ik heb ook een centraaldoos in de wand boven de deur.. Daar zat een deksel op. Dat heeft hij natuurlijk lekker meegestuct.. Moet ik nu vragen of hij dat ook nog uitsnijdt? Het deksel zal niet meer passen want de doos ligt nu dieper dan het stucwerk (en straks de saus) dus dat is natuurlijk geen porem. Wel zou er (denk ik) zo'n sierafdekplaat met 1 schroef opkunnen (zo eentje die je eroverheenschuift):
https://www.toolstation.n...1r1A30EAQYAiABEgLlofD_BwE

Het gaat om een ABB centraaldoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvjoaRcYmAkapoZ-hdKFCjkTCWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JflInNz19Gd1Qcyfd8pGxL5H.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.elektramat.nl...m-laag-4x16-mm-hoog-165a/

Ik ben zelf wel van het bereikbaar houden maar het is nu strak en ik weet niet wat ik me weer op de hals haal als ik het open snij.. En ik weet natuurlijk waar hij zit....

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 16:09
FreakNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:46:
Nu de volgende vraag;
Moeten de plaatjes er weer in voor het sauzen? Dat gaat namelijk niet meer lukken met het stucwerk zo. Hij komt vanavond even kijken (hij gaat ook sauzen) dus kan het ook aan hem vragen.
Als hij ze er na het stucen uitgehaald heeft, kunnen ze er ook weer in. ;)
Maar als je zorgt dat bedrading binnenin afgeschermd is met tape, kun je hier ook wel zonder afdekplaatjes overheen sauzen.
Ik ben zelf wel van het bereikbaar houden maar het is nu strak en ik weet niet wat ik me weer op de hals haal als ik het open snij.. En ik weet natuurlijk waar hij zit....
Niet alleen jijzelf bent een voorstander van bereikbaar houden. Regelgeving ook. Dat gezegd hebbende: je zou een kleine markering in het stucwerk kunnen maken (X marks the spot) en het pas open snijden zodra je er een eerste keer bij moet. Dan komt zo'n afdekkapje tegen die tijd wel. Maar dat is niet helemaal volgens de regeltjes.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:15
[...]

[Afbeelding]

Plaatjes hoeven er niet meer in, je kan er gewoon overheen sauzen. Vervolgens de elektra monteren en het ziet er strak uit!

Ik zou de centraaldoos ook bereikbaar maken. Ook daarvoor zijn verhogingsranden voor te koop. Dan kun je er altijd bij! (https://www.elektramat.nl...iTl3WHU-WOhgaAuYfEALw_wcB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Plaatjes lijkt me ook niet. De VD draad zit achter een stuk keukenrol en er zitten lasklemmen op (die evt weg kunnen, heb er genoeg).

Die verhoging-ring van de centraaldoos heb ik ook gevonden maar als ik die toepas steekt het uit denk ik. Want die ring is hoger dan het stuc+saus werk. Dat is wel heel lelijk. En zelfs als dat niet zo is ; het afdekplaatje/deksel zal nooit “over” het stucwerk vallen. Eigenlijk zou er een raampje moeten bestaan voor deze doos zoals je bij een WCD hebt.

Beste alternatief lijkt me laten zitten (niet volgens norm) of zo’n sier- afdekplaat die je met 1 schroef vastzet en dan eroverheen schuift… Ben nog in dubio…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:21

thijsco19

KTM 990 SMT

@FreakNL Als het stucwerk nog wat zacht is zou ik zo snel mogelijk met een scherp mesje de doosjes netjes en exact uitsnijden.

Zeker op de 2e foto zijn de randen wel erg grof.
Als je dat pas doet als het uitgehard is heb je kans dat er grotere stukken afbreken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 10:17
hfolkers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Als het op termijn toch vervangen gaat worden, kun je nu nog wat verbouwen zonder te grote consequenties...

Zelf zou ik het raam inkorten, nieuw glas bestellen en de bovenkant dicht zetten met een plaat. Maar dat is inderdaad wel een lekker klusje waar je even mee bezig bent.
Dat zou voor nu de mooiste oplossing zijn, maar wel weer prijziger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:09

Septillion

@FreakNL Die ringen zijn bedoelt om op maat / hoogte te snijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Is allemaal goed gegaan.. Stucadoor was blij met de plaatjes en heeft ze er daarna zelf uitgehaald.. Ziet er nu al enigzins netjes uit..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu de volgende vraag;
Niet nodig wel makkelijk, ik zou wel voordat de stuc hard is je doos netjes vrij snijden /tikken.
Je schroefgaten voor je schakelmateriaal en netjes t randje schoon krijgen.
Als hij dieper ligt kan je verhogings / verdiepings ringen gebruiken. (dit heb je ook voor vierkante centraal dozen.)
En nog een gewetensvraag;
Ik heb ook een centraaldoos in de wand boven de deur.. Daar zat een deksel op. Dat heeft hij natuurlijk lekker meegestuct.. Moet ik nu vragen of hij dat ook nog uitsnijdt? Het deksel zal niet meer passen want de doos ligt nu dieper dan het stucwerk (en straks de saus) dus dat is natuurlijk geen porem. Wel zou er (denk ik) zo'n sierafdekplaat met 1 schroef opkunnen (zo eentje die je eroverheenschuift):

[Afbeelding]

Als je precies weet waar hij zit en niet nodig hebt lekker zo laten.
Je kan altijd met een spanningsveld zoeker en kloppen het weer terugvinden. Iets lastiger te ontdekken wat je weg moet tikken maar je zou een heel klein rond gaatje/deukje in t midden kunnen maken nu het nog een schaduw is om later het centrum makkelijker te herkenen.

(Edit: Eh regelgeving schijnt te willen dat je een afdekplaatje gebruikt die óp het stucwerk ligt en niet in , zal wel iets zijn met boren en zo .)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ik weet exact waar hij zit en ga dat ook zeker niet vergeten. Ik zou hem ook nog onopvallend kunnen markeren. Het zit op een plek waar niet direct je oog valt.

Heel eerlijk, in de keuken is de ronde sierafdekplaat waar de centraaldoos zit (in het plafond) meegegaan met het schilderwerk van het plafond. Als die eraf moet is het ook een drama maar die zit er al 10 jaar inmiddels en het is nooit nodig geweest.

Die op zolder zal er voorlopig ook niet af hoeven denk ik. Ik neig steeds meer naar laten zitten, alhoewel me dat niet 100% lekker zit.

Ik vraag vanavond wel even aan hem of hij hem nog netjes kan uitsnijden. Want ik zie nu ook deze
https://www.hevutools.nl/...1-xwwiEAQYASABEgLSafD_BwE

Dat is wel een sjieke oplossing en met de uitsparingen die ik zie moet dat ook wel passen op mijn centraaldoos lijkt me…

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Niet nodig wel makkelijk, ik zou wel voordat de stuc hard is je doos netjes vrij snijden /tikken.
Als hij dieper ligt kan je verhogings / verdiepings ringen gebruiken. (dit heb je ook voor vierkante centraal dozen.)

[...]

Als je precies weet waar hij zit en niet nodig hebt lekker zo laten.
Je kan altijd met een spanningsveld zoeker en kloppen het weer terugvinden. Iets lastiger te ontdekken wat je weg moet tikken maar je zou een heel klein rond gaatje/deukje in t midden kunnen maken nu het nog een schaduw is om later het centrum makkelijker te herkenen.

(Edit: Eh regelgeving schijnt te willen dat je een afdekplaatje gebruikt die óp het stucwerk ligt en niet in , zal wel iets zijn met boren en zo .)
Verhogingsringen heb ik uiteraard. Voor de enkele en de duo dozen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-10 18:54
FreakNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:51:
Plaatjes lijkt me ook niet. De VD draad zit achter een stuk keukenrol en er zitten lasklemmen op (die evt weg kunnen, heb er genoeg).

Die verhoging-ring van de centraaldoos heb ik ook gevonden maar als ik die toepas steekt het uit denk ik. Want die ring is hoger dan het stuc+saus werk. Dat is wel heel lelijk. En zelfs als dat niet zo is ; het afdekplaatje/deksel zal nooit “over” het stucwerk vallen. Eigenlijk zou er een raampje moeten bestaan voor deze doos zoals je bij een WCD hebt.

Beste alternatief lijkt me laten zitten (niet volgens norm) of zo’n sier- afdekplaat die je met 1 schroef vastzet en dan eroverheen schuift… Ben nog in dubio…
blindplaat klem er in drukken en door? Mag officieel niet maar is wel het meest netjes.

Voor de enkele en duo dozen zou ik geen correctieringen meer gebruiken... is nu netjes aangesmeerd dus schroefjes er uit en afmonteren maar. Normaal plaats je deze voor het stucen zodat de stucadoor vlak kan smeren met de ringen... als je dat er nu nog op wil plaatsen sloop je meer dan gewenst ben ik bang.

[ Voor 14% gewijzigd door PotatoChip op 29-03-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PotatoChip schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:07:
[...]

blindplaat klem er in drukken en door? Mag officieel niet maar is wel het meest netjes.

Voor de enkele en duo dozen zou ik geen correctieringen meer gebruiken... is nu netjes aangesmeerd dus schroefjes er uit en afmonteren maar. Normaal plaats je deze voor het stucen zodat de stucadoor vlak kan smeren met de ringen... als je dat er nu nog op wil plaatsen sloop je meer dan gewenst ben ik bang.
Nooit aan gedacht.... Maar hoevaak heb ik thuis een stucadoor over de vloer? Nu effe in elke kamer een keer.😁
Ik deed meestal na stucen een ring en afwerken met gotegatenvuller uit een kitspuit.
Vaak moet je die ring nog een beetje afschuren als er erg dun getrokken is of juist 1,5 isch omdat 1 te dun is en 2 te dik. |:(
Jou argument zal ik bij de woonkamer eens inzetten als die gedaan moet worden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PotatoChip schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Goed punt. Niet aan gedacht. Maar ik denk dat ik zonder ring ook nog wegkom.. Hooguit een slag langere schroef maar zelfs dat is denk ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
[...]Ik heb ook een centraaldoos in de wand boven de deur.. Daar zat een deksel op. Dat heeft hij natuurlijk lekker meegestuct.. Moet ik nu vragen of hij dat ook nog uitsnijdt? Het deksel zal niet meer passen want de doos ligt nu dieper dan het stucwerk (en straks de saus) dus dat is natuurlijk geen porem. Wel zou er (denk ik) zo'n sierafdekplaat met 1 schroef opkunnen (zo eentje die je eroverheenschuift):

Weet je over 10 jaar nog precies waar hij zit?
Een andere mogelijkheid is om de doos te verhogen met zoiets: https://www.elektramat.nl...kante-centraaldozen-1510/
Je hebt dan wel langere M4-schroefjes nodig om het deksel weer vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-10 18:54
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Nooit aan gedacht.... Maar hoevaak heb ik thuis een stucadoor over de vloer? Nu effe in elke kamer een keer.😁
Ik deed meestal na stucen een ring en afwerken met gotegatenvuller uit een kitspuit.
Vaak moet je die ring nog een beetje afschuren als er erg dun getrokken is of juist 1,5 isch omdat 1 te dun is en 2 te dik. |:(
Jou argument zal ik bij de woonkamer eens inzetten als die gedaan moet worden.
Vaak is het zo dat de stucadoor vlak smeert met het gene wat het meest uitsteekt op die wand.. mocht er zo weinig stuc op zitten dan hoef je die correctieringen niet eens toe te passen.. 3mm stuc over de dozen kan je zelfs vaak zo nog je wcd's etc op afmonteren... bij meer zou ik wel correctieringen toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-10 11:55
scofield schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Nefit adviseert om een Danfoss avdo te plaatsen, deze heeft een gaatje in de zitting om altijd genoeg flow te garanderen.
https://www.warmteservice.nl/search?text=Danfoss%20avdo
En thermostatische afsluiters in dezelfde ruimte als een kamerthermostaat is een no go als er niet WA gestookt wordt.
Btw wat is een mengkraan op een radiator? Ik leer graag bij.
Bedoel natuurlijk een radiatorkraan, maar dat hoef ik jou volgens mij niet te vertellen haha. Zit in een behoorlijke verbouwing hier en blijkbaar zat ik deels met de badkamer in mn hoofd.. 8)7

Nog even direct bij de cv ketel gekeken maar daar zitten alleen twee overstortventielen op het leidingwerk. Vloerverwarming boer kon er wel een bypass bij zetten met de nodige kosten natuurlijk.

Ik moet zelf nog onder de vloer om leidingwerk weg te halen en te vervangen voor uponor 25mm leidingen. Eerste keer dat ik met uponor werk en ben nog aan het googlen of ik zelf zo'n bypass er tussen kan zetten als ik dan toch daar bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-10 19:38
Voor de klussende knutselaars onder ons. Even iets niet huis gerelateerd.
Ik wilde de sportschooleigenaar even helpen met het onderhoud aan wat spinningfietsen. Van enkele gaat de weerstandsknop erg stroef. Zo stroef zelfs dat de knop niet meer veert (als rem).

Voor de mensen die het niet kennen, het gaat om zo'n fiets:
Afbeeldingslocatie: https://fitnessapparatuur.nl/wp-content/uploads/2020/08/Star-Trac-Spinner-NXT-side.jpg

Met de rode knop voor het stuur draai je er weerstand op. Eigenlijk is dat gewoon een lange staaf met schroefdraad aan het einde die een rembokje op het vliegwiel drukt. Deze gaat helemaal door het frame naar beneden. Op het einde in het frame zit eerst een veer, dan een messing bus geintegreerd. Dan komt hij uit het frame en zit er een moer en een slotbout.
Je zou zeggen even wat open schroeven en wat schoonmaken en een pufje wd40 zou wonderen doen. Maar helaas.
Als ik de veer en messing bus eruit heb, kan ik de staaf er helemaal uithalen zonder te schroeven. Maar na deze helemaal schoongemaakt te hebben en ingesmeerd gaat hij nog steeds stroef door het frame. Nog zonder dat er iets aan geschroefd is. De staaf gecontroleerd, deze lijkt niet krom (ik heb hem over een vlakke tafel gerold en dit gaat prima).

Hier nog en video hoe de staaf vervangen moet worden, maar ik kan nergens vinden waardoor deze klemt en hoe dit op te lossen.

YouTube: Star Trac Spinner Resistance Rod Install or Replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24
sweetdude schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:05:
Voor de klussende knutselaars onder ons. Even iets niet huis gerelateerd.
Ik wilde de sportschooleigenaar even helpen met het onderhoud aan wat spinningfietsen. Van enkele gaat de weerstandsknop erg stroef. Zo stroef zelfs dat de knop niet meer veert (als rem).

Voor de mensen die het niet kennen, het gaat om zo'n fiets:
[Afbeelding]

Met de rode knop voor het stuur draai je er weerstand op. Eigenlijk is dat gewoon een lange staaf met schroefdraad aan het einde die een rembokje op het vliegwiel drukt. Deze gaat helemaal door het frame naar beneden. Op het einde in het frame zit eerst een veer, dan een messing bus geintegreerd. Dan komt hij uit het frame en zit er een moer en een slotbout.
Je zou zeggen even wat open schroeven en wat schoonmaken en een pufje wd40 zou wonderen doen. Maar helaas.
Als ik de veer en messing bus eruit heb, kan ik de staaf er helemaal uithalen zonder te schroeven. Maar na deze helemaal schoongemaakt te hebben en ingesmeerd gaat hij nog steeds stroef door het frame. Nog zonder dat er iets aan geschroefd is. De staaf gecontroleerd, deze lijkt niet krom (ik heb hem over een vlakke tafel gerold en dit gaat prima).

Hier nog en video hoe de staaf vervangen moet worden, maar ik kan nergens vinden waardoor deze klemt en hoe dit op te lossen.

YouTube: Star Trac Spinner Resistance Rod Install or Replacement
Haal er eens een ragger door. Zo een ding waar je tussen de spleten van een radiator komt. Ik vermoed dat er in die bus de nodige rommel zich bevindt. Of een stok met wat poetsdoek omgewikkeld er doorheen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-10 19:38
vincent_1971 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Haal er eens een ragger door. Zo een ding waar je tussen de spleten van een radiator komt. Ik vermoed dat er in die bus de nodige rommel zich bevindt. Of een stok met wat poetsdoek omgewikkeld er doorheen duwen.
Zou je denken inderdaad, maar ik heb een stuk stroomkabel met een stukje papier erdoor geduwd (had niets anders voorhanden) maar tenzij het enorm is aangekoekt leek het gat vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:26
Iemand een idee hoe ik overgang van kozijn met de muur het beste kan afwerken? Tegelzetter heeft dit prima gedaan met een tegelstrip, maar gevolg is nu dat je er eigenlijk niet een koplat kwijt kan, tenzij ik hem heel dun maak onderaan en volledig uitvoer bij het stucwerk.

Muur is nu volledig vlak met het stucwerk, maar daar had eigenlijk een stucstop in gemoeten (nu gaat het bovenaan scheuren en ziet het er niet uit) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcQwhyensdsIkbgJ9gKpMWFmZdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdTCoducjiNBz7ACaCMSep28.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Daiov97 op 29-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:14
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:28:

@FreakNL
Normaal sla je de stucdeksels naar binnen stuk. (Ze hoeven niet terug met schilderen, even draden wel beschermen als ze aan het muuroppervlak liggen, maar alles dieper dan 8 mm kom je niet met een roller).
De schroefjes moeten vrij zijn maar de randen van de ronde dozen zeker niet.
Kijk maar eens hoeveel metaal er bij een wcd of schakelaar naast het schroefgat/sleuf zit, dat is minimaal. En dat wil je dus vlak ondersteund hebben als je het vastzet, niet hol.
Daar komt bij dat de meeste afdekranden dan ook maar net afdichten, die komen net buiten het metaal.

Allemaal problemen die je niet hebt als je de muur afsnijdt gelijk met de binnenkant van de inbouwdozen.
Zolang het netjes gestuct is heb je dan ook helemaal geen ophoogringen nodig, zelfs al zit er 2 cm over de dozen. Wat je wel nodig hebt zijn langere m3 schroeven.
Maar na drogen kun je zelfs de ring nog verdraaien met een open telefoontang (of andere tang) die de schroefblokjes onder en boven raakt, zodat je het inbouwmateriaal recht kan zetten als de schroefjes "verkeerd" zitten.
Dan draait het makkelijk, zeker niet op een kant gaan slaan. Dan gaat je stuc stuk .

Dat de deksel van een centraaldoos op het plafond moet liggen en niet gelijk aan of iets verdiept heb ik nog nooit van gehoord.
Is ook onhandig, helemaal als je lichtrails of een beugel wil monteren. Zo`n beugel van een spot past meestal in de schroefgaten van de plafonddoos, steekt die dus uit dan krijg je de voet van de lamp nooit vlak op het plafond.
De deksel van de plafonddoos moet wel helemaal schoon zijn zodat hij er uit kan (of van de doos zelf moet hierbij de rand wel schoon zijn.
Zoals je plafonddoos nu zit is prima, niets meer aan doen behalve deksel er weer in.

[ Voor 36% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2024 19:19 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Over je opmerking met betrekking tot de dozen:
Zo had ik hem ook geïnterpreteerd. Ik heb overigens afdekramen die net wat groter dan standaard zijn dus dat geeft wat “lucht” tov van bijvoorbeeld dit (extreem voorbeeld);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uePFlhU3EA0RPCnEbnDA2CbV_UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkSe9Vy7w31mPmBFI6uXVwFB.jpg?f=fotoalbum_large

De centraaldoos zit niet op het plafond maar in de wand. Er komt dus ook geen lamp op. Het is puur het verdeel punt…

Ik wil wel dat een eventueel deksel op het stucwerk ligt anders is het geen porem natuurlijk , dan zou ik dit krijgen (maar dan vierkant )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d1nfbc6XhOM2MpQnVpj02VSgEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u01HEGMPoBWONlZHQuRdMtWk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga waarschijnlijk aan de Stucadoor vragen of hij hem vrij wil maken en dan doe ik er een groter deksel op zodat het deksel over het stucwerk valt.

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FreakNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:19:
De centraaldoos zit niet op het plafond maar in de wand. Er komt dus ook geen lamp op. Het is puur het verdeel punt…

Ik wil wel dat een eventueel deksel op het stucwerk ligt anders is het geen porem natuurlijk , dan zou ik dit krijgen (maar dan vierkant )

[Afbeelding]
Maar waarom wil je hem dan uit laten steken? Aan de haak heb je niets denk ik, en een lamp monteren kan in de twee m4 schroefgaten met het deksel, verdiept, er op.
Als er niets op komt, en alleen verdeelpunt is, kan je het deksel er af laten en er een afdekplaat in doen die vlak is, en die schilder je mee met de muur. Zie je het minst van.

link aangepast

En inderdaad, jouw extreme voorbeeld van de stopkontakten heb je al snel als je de randen schoon gaat maken of de deksels naar buiten wegtrekt. Dan moet je eerst alles gaan repareren.
Of bij grotere afdekramen kijk je er toch onder.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik wil hem niet laten uitsteken. Als ik die indruk wekte is dat een fout van mijn kant :)

Hij zit nu al ONDER het stucwerk en morgen wordt er gesausd. Mijn afweging is dus ;
Zo laten of vrijmaken en dan een afdekplaat erop (die er daarna de komende 10 tot 20 jaar niet meer afgaat als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FreakNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:34:
Ik wil hem niet laten uitsteken. Als ik die indruk wekte is dat een fout van mijn kant :)

Hij zit nu al ONDER het stucwerk en morgen wordt er gesausd. Mijn afweging is dus ;
Zo laten of vrijmaken en dan een afdekplaat erop (die er daarna de komende 10 tot 20 jaar niet meer afgaat als het goed is)
Zo laten en voor het sauzen een vlakke afdekplaat er in doen/klemmen ipv de deksel.
Dan is je muur het vlakst.
Wil je er bij dan kan je er altijd bij.
Dat de doos iets dieper ligt maakt niet uit, de plastic klemmen van de afdekplaat zijn lang genoeg.

Wat ook kan is de deksel er later in doen.
Ik grond ze meestal eerst met kunststofprimer voordat ik er latex over smeer.
Maar later geeft een kiertje.
Vooraf kan je een beetje (minimaal) acrylkit onder de rand doen zodat de plaat overal naadloos is na het sauzen. Het overtollige was je simpel met een vochtig sponsje af en later is de deksel ook te verwijderen als je voor de zekerheid even rondom de latex insnijdt zodat het niet wegscheurt als je de deksel er uit trekt.
Maar dan valt hij nauwelijk op.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het boeit me niet dat hij opvalt, het zit op de overloop op 2.5 meter hoogte.

Meesausen e.d. gaat me echt niet meer lukken , hij begint morgen al.

Als het uitsnijden wordt dan komt er gewoon een deksel op wat vlak op het stucwerk ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Teijgetje gefeliciteerd.

Ik dacht ik maak even wat foto's van gestuct en oplossing bij me thuis om verwarring te voorkomen over wat ik schreef.
Vrijmaken van een wanddoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF1JhkOFScDzBuPPqQTvbLa50ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAHrOAYCZKU5AsMJdalYKcPr.jpg?f=fotoalbum_large
komt na latexen een wcd op.

Netjes afwerken van een centraaldoos waar je de boel samen heb laten komen en aansluiten moest na stucen, deze was vrij extreem door vorige aansluitingen die er heen gingen en met verhogingsringen dieper gemaakt om alles kwijt te kunnen.(verlaagd plafond met gips dus ging prima.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhB_chQtsoKKrpHlM7lx7ysxqOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTu50jfbBcW1p00q8Q9Et0CV.jpg?f=fotoalbum_large
1 schroef heeft een zwenk lip zodat je de kap er over kan schuiven. Hebt ze ook rond maar ik vond vierkant mooier.

Minder mooi maar deze was ongebruikt. Ik heb nu 4 lichtpunten waarvan 3 gebruikt op mn hal schakelaar. Hier moet nog iets "moois" komen volgens mn vrouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yO8c7ZZHv7dCnA178UXh3Q71eI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izA3zXwzSAWffGjpshx2MYvS.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik dit niet ga gebruiken komt er zo'n plastic vlakke met klem lips in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik moet binnenkort een cm van een opdekdeur af zagen (onderkant). Leen een cirkelzaag (moet nog even ergens een geleider fixen).

Hoe zorg ik er voor dat ik zo weinig mogelijk splintering / chipping heb? Tape er op? Insnijding van de toplaag? Graag even advies voor het er niet uit ziet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:49:
Ik moet binnenkort een cm van een opdekdeur af zagen (onderkant). Leen een cirkelzaag (moet nog even ergens een geleider fixen).

Hoe zorg ik er voor dat ik zo weinig mogelijk splintering / chipping heb? Tape er op? Insnijding van de toplaag? Graag even advies voor het er niet uit ziet :)
Eerst 2mm diep de toplaag insnijden(al weet ik niet of een cirkelzaag dat goed doet. Met een invalzaag is dat een eitje), eventueel ook afplakken. Daarna doorzagen.

En een scherpe zaag natuurlijk!

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 29-03-2024 20:56 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:24
En op of tussen een reststuk klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
hik

[ Voor 99% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:24:

Als ik dit niet ga gebruiken komt er zo'n plastic vlakke met klem lips in.
De afdekplaat die je linkt is ook nog vrij dik vergeleken met deze of de vorige link die ik gaf.
Bovendien is die iets groter, dat zie je niet echt omdat als je hem latext het vrijwel wegvalt op je muur., ze zijn dun en dan ook nog met een schuin randje.
Die jij linkt ligt echt als een dik schijfje op de muur en zorgt bij strijklicht voor schaduw.

Jouw foto van het vrijmaken van een doos is dus eigenlijk zoals het er niet uit zou moeten zien. ;)
Eigenlijk zou het een vlakke muur moeten zijn met een rond gat waarin alleen de vier nokjes te zien zijn (twee met gaatje en twee met schroefje), al dat gerafelde stucrand wil je eigenlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:28

MJV

Idealiter leen je inderdaad een invalzaag met z.g.n. voorritsfunctie, dat is wat @LED-Maniak ook bedoeld denk ik. Daarmee zaag je eerst 1 mm toplaag in. Sowieso heeft een invalzaag een geleiderails met een (jawel) anti-splinterstrip :).

Maargoed, mocht je alleen een gewone cirkelzaag kunnen lenen dan lukt het met een scherp blad met een flink aantal tandjes en een beetje beleid waarschijnlijk ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-10 12:18
Een inval zaag is het best voor deze job. Daarbij trekken de tanden in het blad trekken omhoog, dus de onderkan van jet te zagen stuk wordt het netst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-10 18:59
flipje81 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:15:
Een inval zaag is het best voor deze job. Daarbij trekken de tanden in het blad trekken omhoog, dus de onderkan van jet te zagen stuk wordt het netst.
Diepte-afstelling van de zaag is ook belangrijk. Want anders krijg je onder ook splinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

MJV schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:07:
[...]

Idealiter leen je inderdaad een invalzaag met z.g.n. voorritsfunctie, dat is wat @LED-Maniak ook bedoeld denk ik. Daarmee zaag je eerst 1 mm toplaag in. Sowieso heeft een invalzaag een geleiderails met een (jawel) anti-splinterstrip :).

Maargoed, mocht je alleen een gewone cirkelzaag kunnen lenen dan lukt het met een scherp blad met een flink aantal tandjes en een beetje beleid waarschijnlijk ook :).
Als je dat niet hebt, moet je 1mm diep achteruit zagen. Dus de zaag naar u toe trekken. Dan heb je een manuele voorritser :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40

dragonhaertt

@_'.'

3_s schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Als je dat niet hebt, moet je 1mm diep achteruit zagen. Dus de zaag naar u toe trekken. Dan heb je een manuele voorritser :) .
Pas hier wel mee op!
Achteruit zagen is best gevaarlijk (kickback) en ook invalzagen hebben geen losse voorritser die andersom draait.

Gewoon ondiep vooruit zagen + lineaal (anti-splinter strip) is vaak prima.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Teijgetje ik was hier effe telaat en de stuc was al te hard om gewoon langs de doosrand af te strijken.
Dus maar met een oude schroevendraaier en hamertje rond getikt.

Ander dingetje waar mn aandacht op viel vanochtend:

Case is deze deur zat er al in bij aanschaf huis. En die kalk vlekken dus ook.
De deur inclusief frame er uit gehaald en ook alle oude siliconenkit.
Alles schoon gemaakt voorzover dat ging en goed laten drogen. Paar weken. (woonde er nog niet)
Alles teruggezet en afgekit aan de binnenzijde ook alle wandhoeken en vloer verbindingen.(boel moet nog een keertje van scratch vernieuwd worden.)

Nu viel me op dat mn mdfplint wat op dikte. Aka vocht.
Na douchen krijg je blijkbaar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7ZnqNwpoFnjLEaAWjabiJQk3v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdBVhrOZxieAJNKcXblH5JR4.jpg?f=fotoalbum_large

Lange kant , rechts vh schanier, is droog maar de korte kant die naar buiten zwaait is nat.
Er hangt een extra gordijn voor, deur komt op de gang uit, maar blijkbaar is de condens zodanig dat bij openen er vrijveel water aan de verkeerde kant komt van de waterkering.

Zijn er douche deuren die in een houten kozijn kunnen én volledig naar binnen open gaan? In 2 of drie delen harmonica schuiven mag ook.(wel van glas niet die cheap kunststof dingen.

Ik moet nog een buisventilator in de afvoer van douchelucht gaan plaatsen zodat er minder condens op de tegels en zo komt dat zo vast ook helpen maar ik wil toch een nieuwe deur plaatsen.
De meeste hebben zo'n 1/4 3/4 scharnierpunt zag ik.
Die hebben allemaal dat lekken/druppelen van condenswater vrees ik.
edit zou dit ook in een deurkozijn kunnen worden geplaatst?
https://www.douchecabine....-nisdeur-vouwdeur-rechts/
Deze heeft alleen geen dorpel afsluitingsrubber

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 30-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dank allen. Ik ben geen held met een cirkelzaag en ik weet niet of het ding kan invallen of niet. Dus ga me even beraden. Desnoods even bij de bouwmarkt vragen of ze er overheen willen trekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:51:
Dank allen. Ik ben geen held met een cirkelzaag en ik weet niet of het ding kan invallen of niet. Dus ga me even beraden. Desnoods even bij de bouwmarkt vragen of ze er overheen willen trekken.
Heb je geen timmervaklui in je directe omgeving wonen?
Beetje busjes kijken of je iemand spot die keukens doet of interieurbouwer is.
Die hebben vaak net gereedschap om schoon te zagen.
Even vragen wat het kost als hij je deur(en) een keertje komt op maat zagen. Na zn avond eten of zo.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Helaas niet.
Maar heb nog een andere idee dat ik even tegen jullie aan wil houden :)

Die deur is van de badkamer, en die kier zou voor de mechanische ventilatie zijn. Kier is nu eigenlijk gewoon te klein.
Nou heb ik ook een glazen bovenlicht wat ik eigenlijk door een plank zou willen vervangen. Daar zou uiteraard ook een rooster in kunnen.
Maar volgens mij is CO2 zwaarder dan lucht, dus ik vraag me af of dat de juiste oplossing is en die kier niet echt beneden moeten zitten...

Any comments? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:02:
Helaas niet.

Die deur is van de badkamer, en die kier zou voor de mechanische ventilatie zijn. Kier is nu eigenlijk gewoon te klein.
Nou heb ik ook een glazen bovenlicht wat ik eigenlijk door een plank zou willen vervangen. Daar zou uiteraard ook een rooster in kunnen.
Maar volgens mij is CO2 zwaarder dan lucht, dus ik vraag me af of dat de juiste oplossing is en die kier niet echt beneden moeten zitten...

Gewoon gaan voor rooster in bovenlicht. 😉
Niet vanwege co2 enzo maar gewoon omdat het een stuk simpeler is.
Beetje watervast multiplex van paar mm dik opmaat laten zagen door de bouwmarkt.
Zelf een mooi rooster kopen en er in monteren.
(wel even goed schuren en aflakken en dan rooster er in.)
Glas er uit multiplex er in. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

dragonhaertt schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:26:
invalzagen hebben geen losse voorritser die andersom draait.
De uitzondering op de regel: Festool TSV 60 K.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Daiov97 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:12:
Iemand een idee hoe ik overgang van kozijn met de muur het beste kan afwerken? Tegelzetter heeft dit prima gedaan met een tegelstrip, maar gevolg is nu dat je er eigenlijk niet een koplat kwijt kan, tenzij ik hem heel dun maak onderaan en volledig uitvoer bij het stucwerk.

Muur is nu volledig vlak met het stucwerk, maar daar had eigenlijk een stucstop in gemoeten (nu gaat het bovenaan scheuren en ziet het er niet uit) [Afbeelding]
Toevallig iemand met advies? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
Daiov97 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Toevallig iemand met advies? 😀
De hoek gewoon afkitten met acrylaatkit of glaskit?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
IceM schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:42:
[...]

De hoek gewoon afkitten met acrylaatkit of glaskit?
Je bedoelt de hoek tussen de tegelstrip en het kozijn? Dat kan prima idd, maar gaat me vooral om de muur die vlak is met het kozijn en dus gaat scheuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-10 15:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Daiov97 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Je bedoelt de hoek tussen de tegelstrip en het kozijn? Dat kan prima idd, maar gaat me vooral om de muur die vlak is met het kozijn en dus gaat scheuren...
Heb je wel de goeie foto geplaatst? Op de foto is de muur juist niet vlak met het kozijn? Het ziet er ook al wel aardig afgewerkt uit... Als het gekit is gaat dat vast wel een keer scheuren maar dan kit je het toch weer opnieuw? Ik loop hier elk jaar wel een rondje met de kitspuit omdat er wat scheurtjes ontstaan (houtskeletbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
Daiov97 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Ik snap dan denk ik niet goed wat van de foto je bedoeld, kun je dat misschien verduidelijken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Beekforel schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:39:
[...]

Heb je wel de goeie foto geplaatst? Op de foto is de muur juist niet vlak met het kozijn? Het ziet er ook al wel aardig afgewerkt uit... Als het gekit is gaat dat vast wel een keer scheuren maar dan kit je het toch weer opnieuw? Ik loop hier elk jaar wel een rondje met de kitspuit omdat er wat scheurtjes ontstaan (houtskeletbouw).
IceM schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:01:
[...]

Ik snap dan denk ik niet goed wat van de foto je bedoelt, kun je dat misschien verduidelijken?
Excuus, kozijn is al geverfd waardoor het waarschijnlijk lijkt alsof die uitsteekt tov de muur. Hij is bovenaan namelijk echt vlak ;)

Normaal zou je zeggen koplatje erop klaar, maar gezien onderaan tegels zitten wordt dat erg lastig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzB6xofN9JFGHmCPaoPax-IpqjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wF370VDPemJdkq2kMDcBIqIw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Daiov97 op 30-03-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-10 15:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Daiov97 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:06:
[...]

[...]

Excuus, kozijn is al geverfd waardoor het waarschijnlijk lijkt alsof die uitsteekt tov de muur. Hij is bovenaan namelijk echt vlak ;)

Normaal zou je zeggen koplatje erop klaar, maar gezien onderaan tegels zitten wordt dat erg lastig..

[Afbeelding]
Oooo ja dat maakt het duidelijker. :D

Koplat kan alsnog wel misschien maar moet je bij de tegels dan een beetje creatief verzagen. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 23:46
Beekforel schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Oooo ja dat maakt het duidelijker. :D

Koplat kan alsnog wel misschien maar moet je bij de tegels dan een beetje creatief verzagen. :D
Dat moet wel lukken. Iets dikkere koplat pakken en ter hoogte van de tegels een sponning erin frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Op dit moment heeft onze woning een energielabel C, stamt uit 2018, dus nog oude stijl. T.o.v. 2018 hebben we 12 zonnepanelen geplaatst, andere maatregelen zijn niet mogelijk. Hoe groot is de kans, dat er door die zonnepanelen inmiddels een B-label uit zou rollen?

Online lees ik wel dat het gaat om verbruik, en zou ik op basis van ons daadwerkelijke gasverbruik mogelijk gunstiger uitkomen, maar we stoken dan wel weer erg zuinig. Zo'n 1100 kuub gas, elektra na verrekenen nog zo'n 500 kWh afname van het net.

Betreft een woning uit 1978, houten kozijnen, alles dubbel glas, spouw geïsoleerd tijdens de bouw met glas/steenwol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MJV schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:24:
Op dit moment heeft onze woning een energielabel C, stamt uit 2018, dus nog oude stijl. T.o.v. 2018 hebben we 12 zonnepanelen geplaatst, andere maatregelen zijn niet mogelijk. Hoe groot is de kans, dat er door die zonnepanelen inmiddels een B-label uit zou rollen?

Online lees ik wel dat het gaat om verbruik, en zou ik op basis van ons daadwerkelijke gasverbruik mogelijk gunstiger uitkomen, maar we stoken dan wel weer erg zuinig. Zo'n 1100 kuub gas, elektra na verrekenen nog zo'n 500 kWh afname van het net.

Betreft een woning uit 1978, houten kozijnen, alles dubbel glas, spouw geïsoleerd tijdens de bouw met glas/steenwol.
Tegenwoordig is het label door een inspecteur vastgesteld dus meestal preciezer dan vroeger. Je label is afhankelijk van je verbruik per vierkante meter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-10 22:52
MJV schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:24:
...andere maatregelen zijn niet mogelijk.
Ik weet niet op basis waarvan je dit concludeert en ben daarom benieuwd hoe je hiertoe bent gekomen. Die zonnepanelen zijn maar één onderdeel van zeer veel factoren die voor een energiecalculatie nodig zijn.

Je geeft nauwelijks informatie over het huis, woningtype, m², vloertype, huidig stookprotocol, type en leeftijd CV installatie, aantal bewoners/thuisblijvers/thuiswerkers, huidige isolatiewaarden/typen/m² van dak, vloer, gevel en glas. En heb je een tuin (voor plaatsing buitenunit WP).

Wat je waarschijnlijk nog kunt doen, op basis van jouw info en een beetje gokken:
  • Glas vervangen voor HR++, of
  • Kozijnen vervangen en HR+++ (Triple);
  • Nog meer panelen;
  • T33 radiatoren, heatfans (LTV, of VV);
  • Warmtepomp + boilervat;
  • Dakisolatie aanvullen of vervangen (zal 3 Rc zijn? tegenwoordig is 6,3 Rc nieuwbouw);
  • Spouwmuurisolatie (zal 4cm steenwol van de bouw zijn?) waarschijnlijk uitgezakt en kun je laten volblazen;
Ik kan niet benoemen of 1.100 m³ gas veel is voor jouw situatie, maar heel eerlijk: daar is zeer veel te besparen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:37
@GudZ een woning uit 1978 die niet nageisoleerd is zal waarschijnlijk slechts enkele centimeters isolatie in het dak hebben zitten. Veel meer dan een Rc van 1,5 m2KW zal dat doorgaans niet zijn.

Ben overigens net als jij benieuwd naar de achterliggende gedachte van de conclusie van @MJV. Want juist bij dit soort bouwjaren valt er doorgaans een hele hoop te winnen met extra isolatie. Het is vooral een kwestie van willen en natuurlijk de financiële middelen hebben.
Hopelijk wil @MJV het e.e.a. toelichten om onze nieuwsgierigheid te stillen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Dat oude energielabel zal een absolute overschatting zijn als alles origineel is uit 1978. Een originele jaren '90 woning met R=2.5 buitenschil scoort onder de huidige energielabelmethodiek label C. Tevens hadden zonnepanelen bij de oude labels een veel te grote weging in het label.

Bij zo'n jaren '70 woning moet gewoon alles nageisoleerd worden. En dan heb je hier blijkbaar het nadeel dat er al een deel geisoleerd is in plaats van een maagdelijke '70 woning.

Het gaat trouwens niet om verbruik (per m2) maar om een gestandaardiseerde energieverliesberekening die uitgedrukt wordt per m2 woonoppervlak. Het is goed om te vergelijken tussen huizen (met dezelfde bewoner en gedrag), maar niet om te vergelijken met het daadwerkelijke gebruik (omdat bewoner en zijn gedrag daarvoor heel bepalend zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

The Eagle schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:51:
Waar zit je ergens?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:08
Ik ga binnenkort het dak van mijn woning renoveren, nieuwe pannen en nieuwe folie, en ga daarbij ook het lood vervangen. Ik zit er aan te denken om geen lood te gebruiken maar zoiets als dit:

https://www.toolstation.n...mEpgjxAKSsWsaAqvBEALw_wcB

Klopt het dat de verwerking in principe helemaal hetzelfde is als lood of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10 16:04
The Eagle schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:02:
Helaas niet.

Op de badkamer is vocht veel belangrijker om af te voeren dan CO2 denk ik…

Maar ja, voor afzuiging in de badkamer wil je echt graag de aanzuigopening beneden hebben, onder de deur door dus. De afzuiging zit namelijk in het plafond, en als de verse (droge) lucht ook boven binnenkomt heb je veel te weinig circulatie om uit de hele badkamer het vocht weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vloris schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Op de badkamer is vocht veel belangrijker om af te voeren dan CO2 denk ik…

Maar ja, voor afzuiging in de badkamer wil je echt graag de aanzuigopening beneden hebben, onder de deur door dus. De afzuiging zit namelijk in het plafond, en als de verse (droge) lucht ook boven binnenkomt heb je veel te weinig circulatie om uit de hele badkamer het vocht weg te krijgen.
Badkamer is vocht belangrijkste idd, maar die afzuiging op de badkamer is tevens de enige voor de hele verdieping :)
Dus vandaar ook die kier, daar moet de rest door afgezogen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:19
Even een vraagje betreffende leidingwerk voor vloerverwarming verdeler.
Ik moet een nieuwe leiding maken naar een toekomstige VW verdeler, CV staat op zolder ik kan de leiding (25mm uponor) rechtomhoog maken en dan aansluiten op bestaande 22mm leidingen stukje van 22mm is dan zo'n 1.30 naar CV.
Of ik kan extra doorvoeren door de muur van het CV hok maken en daar een T splitsing plaatsen van 22 naar de 25mm uponor. Dan heb je een wat korter stuk 22mm. Qua flow is dat theoretisch wat beter natuurlijk.
Maar die extra doorvoer maken op die plek is wel lastig.

Zou dat heel veel schelen? Totale 25mm lengte is zo'n 8meter.
Zat zelf te kijken om uponor RTM koppelingen te gebruiken, als ik het goed zie heb je die voor 25mm naar 22mm knelkoppelingen en voor 25mm naar 3/4 schroef koppeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Samoht93 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:04:
Even een vraagje betreffende leidingwerk voor vloerverwarming verdeler.
Ik moet een nieuwe leiding maken naar een toekomstige VW verdeler, CV staat op zolder ik kan de leiding (25mm uponor) rechtomhoog maken en dan aansluiten op bestaande 22mm leidingen stukje van 22mm is dan zo'n 1.30 naar CV.
Of ik kan extra doorvoeren door de muur van het CV hok maken en daar een T splitsing plaatsen van 22 naar de 25mm uponor. Dan heb je een wat korter stuk 22mm. Qua flow is dat theoretisch wat beter natuurlijk.
Maar die extra doorvoer maken op die plek is wel lastig.

Zou dat heel veel schelen? Totale 25mm lengte is zo'n 8meter.
Zat zelf te kijken om uponor RTM koppelingen te gebruiken, als ik het goed zie heb je die voor 25mm naar 22mm knelkoppelingen en voor 25mm naar 3/4 schroef koppeling?
130cm 22mm maakt echt niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:55:
Ik ga binnenkort het dak van mijn woning renoveren, nieuwe pannen en nieuwe folie, en ga daarbij ook het lood vervangen. Ik zit er aan te denken om geen lood te gebruiken maar zoiets als dit:

https://www.toolstation.n...mEpgjxAKSsWsaAqvBEALw_wcB

Klopt het dat de verwerking in principe helemaal hetzelfde is als lood of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Het is eigenlijk gewapende bitume. Je kan het knippen of snijden (je gereedschap wordt er wel vies van)
Het is veel lichter en daarmee waait het makkelijker op en daarom wordt het vaak vast gekit. je kan het minder ver uitrekken dus plooien is beperkter lood kan je in theorie zo dun als kranten papier kloppen (niet dat je dat moet doen) en lood kan je solderen dat wordt nogweleens gedaan bij een aansluiting op zink. uiteraard kan dat niet met loodvervanger. eigenlijk is het dus gewoon een heel ander product maar werkt veder prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Franciesco schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:08:
@GudZ een woning uit 1978 die niet nageisoleerd is zal waarschijnlijk slechts enkele centimeters isolatie in het dak hebben zitten. Veel meer dan een Rc van 1,5 m2KW zal dat doorgaans niet zijn.

Ben overigens net als jij benieuwd naar de achterliggende gedachte van de conclusie van @MJV. Want juist bij dit soort bouwjaren valt er doorgaans een hele hoop te winnen met extra isolatie. Het is vooral een kwestie van willen en natuurlijk de financiële middelen hebben.
Hopelijk wil @MJV het e.e.a. toelichten om onze nieuwsgierigheid te stillen ;)
4cm dakisolatie en 10 tot 15cm glaswol heb ik in mijn huis.(denk ik niet nagemeten.)
Prefabdakplaten groene spaanplaatplaten met 4 cm PIR achtig spul als je geluk hebt daar overheen folie en vastgezet met panlatten.
Mn garage had schokking 2,5cm roze PIR/foam op de spaanplaat.

Het volblazen van spouwmuren wegens uitgezakte glaswol is bij veel mensen hier in de buurt met gemengde gevoelens ervaren.
Vooral vocht in de muren door afsluiting, (spouw droogt niet meer door luchtstroom), is een probleem.
Ik weet niet hoe nieuw geplaatst vaste isolatie vocht werend is maar ik vermoed met damp dichte folie.

Ik heb begrepen dat ze met volspuiten de aldan niet natte glaswol comprimeren tot een solid pak met foam die uitzet tussen de twee muren en de glaswol platdrukt. Of opduwt tot een klompen restglaswol.
En dat daar het probleem inzit. Vocht geleiding en ophoping in die oude glaswol.

Ik heb zelf nog niet een besluit gemaakt in de opwaardering van mn isolatie in mn buitenmuren.
Kosten baten? Langere termijn gevolgen van dicht purren spouwmuren? Wat gebeurd er met het vocht dat nu nog na regen en temperatuurschommelingen aan de binnenzijde van de muren naar beneden loopt?
(normaliter loopt dit water uiteindelijk je kruipruimte in of word door de ventilatie luchtstroming weer verdampt en dit mechanisme word geblokkeerd door die opvulling met foam.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Badkamer is vocht belangrijkste idd, maar die afzuiging op de badkamer is tevens de enige voor de hele verdieping :)
Dus vandaar ook die kier, daar moet de rest door afgezogen worden :)
Is gewoon de deur open, op een kier laten staan, als er niemand in is een optie voor t vocht probleem?
Esthetisch misschien minder mooi maar wel effectief.
Ik heb altijd huizen gehad met een raam dat open kon in de badcel en die ramen stonden bijna altijd op een kier, zomer en winter dat in combinatie met de deur open.
(oude huis deur naar binnendraaiend dus simpel)
Nu raam altijd open in kantelstand en deur 10cm op een kier, (handig om te zien op de badcel wel of niet bezet is 😋

[ Voor 26% gewijzigd door copykat op 31-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

copykat schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Is gewoon de deur open, op een kier laten staan, als er niemand in is een optie voor t vocht probleem?
Esthetisch misschien minder mooi maar wel effectief.
Het gaat me niet zozeer om het vocht (MV heeft 30 min stand) maar meer om de co2 wat snachts gegenereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Het gaat me niet zozeer om het vocht (MV heeft 30 min stand) maar meer om de co2 wat snachts gegenereerd wordt.
Heb je geen ventilatie roosters in je slaapkamers? En kieren onder de deuren natuurlijk. 😅
En heb je met een co2 meter dan waardes gemeten die je zorgen baren?
Op scholen hangen die dingen overal in de klas dus ik vermoed dat ze redelijk simpel aan te schaffen zijn.
Meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dank @nokiaan958GB @GudZ @Franciesco @Rukapul. Sorry, ik ben een beetje kort door de bocht geweest in mijn vraagstelling. De context is dat het huis in de verkoop gaat, en dat ik probeer te inventariseren of het zin heeft om een nieuw energielabel aan te vragen i.v.m. de geplaatste zonnepanelen sinds het oude label. Dus geen voornemens (meer) om in het huidige huis verder te verduurzamen.

Ik kwam een aantal websites tegen die wel op basis van m2's en verbruik een label voorrekenen, maar eigenlijk is dat maar een soort benadering van het energieverlies waar het om gaat zoals @Rukapul stelt.

Voorlopige conclusie is dan toch dat de kans klein is dat er een B-label uitkomt (ik zou dat ook ergens onlogisch vinden, maar dat is een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik ben van mening dat dit prima kan met een circelzaag ik heb op die manier tientallen deuren gedaan.

De zaag zaagt van onder dus daar heb je weinig splintering (mits het een scherp blad is) aan de bovenkant de laklaag insnijden exact naast de zaaglijn en langs een geleider zagen dat kan gewoon een houten lat + 2 lijmklemmen zijn , maar een geleidenrail is wel makkelijker. uiteraard iets meer merk dan met een antisplinter strip voorritsfunctie etc maar omdat het maar 1 deur is prima te doen.

Bij wat oudere opdek deuren is het probleem trouwens niet zo zeer splinteren van de zaagrand maar de kunststof strip die ze nogwel eens gebruikte voor de opdekrand en na jaren verdroogd is en kan versplinteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

copykat schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Heb je geen ventilatie roosters in je slaapkamers? En kieren onder de deuren natuurlijk. 😅
En heb je met een co2 meter dan waardes gemeten die je zorgen baren?
Op scholen hangen die dingen overal in de klas dus ik vermoed dat ze redelijk simpel aan te schaffen zijn.
Meten is weten.

Mv type C, dus aanvoer door roosters boven de ramen idd en afvoer via de mv. Maar nogmaals: dat is dus 1 inlet en die zit in de badkamer, en te weinig kier onder de deur.
Badkamer deur snachts open houden is geen optie ivm een raam in de badkamer en teveel licht voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:42
The Eagle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:03:
[...]

Mv type C, dus aanvoer door roosters boven de ramen idd en afvoer via de mv. Maar nogmaals: dat is dus 1 inlet en die zit in de badkamer, en te weinig kier onder de deur.
Badkamer deur snachts open houden is geen optie ivm een raam in de badkamer en teveel licht voor de kinderen.
Ik heb met dezelfde situatie dit in de badkamerdeur gezet. Werkt heel prima. Extra voordeel is dat minder net zagen niet zo'n probleem is want dat rooster dekt de zaagsnede toch af. En er zit een mal bij om het netjes af te tekenen.

Ook afvoerpunt in badkamer op een verdieping met 3 slaapkamers, MV C en roosters in de slaapkamerramen.

[ Voor 18% gewijzigd door lizard87 op 31-03-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ja kan. Maar 60 euro voor iets wat ook met een enkele zaagsnede opgelost kan worden lijkt me wat stijl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:42
Met wat zoeken had ik 'm voor <50, maar ik snap je punt. Was meer als mogelijkheid, aan jou de keus of het je waard is ;) Bij ons is de badkamer hoger dan de verdiepingsvloer door later toevoegen van een bad, dus dan zou de deur wel heel kort worden. Een zaagsnede was daar dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik probeer even te begrijpen waar het probleem zo groot word.
Ik heb 3 MV afzuig punten.
1 keuken/woonkamer
2 uiteraard de WC begane grond
3 de badcel.

Ik heb in de badcel een RF module en in de keuken.
Koop later wel nr 3 voor de WC.
Kan je even op timer drukken als je het nodig vind 😅
Nu doe ik dat als ik mn handen was in de keuken want die wcbakjes krijg ik mn klauwen niet onder.

Overal roosterboxen in de kamers.
MV staat standaard op 1.
Badcel deur is in de winter vaak stukje open zodat de radiator in de badcel de overloop ook wat verwarmt.
Spleet onder de deur vd badcel is vrij klein.

Sofar so good en het zelfde als @The Eagle

Dan blijft mn vraag: co2 gehalte loopt die zoveel op dan in je slaapkamers? Dat een hogere airflow noodzakelijk is?(ik bedoel dit huis is al zo sinds 1980.....)
Volgens mij is met een badcel zónder raam dat open kan zo'n ventilatie spleet belangrijker dan met raam.
Ivm vocht verdamping en afvoer.

Maar 1 zaagsnede doet het probleem oplossen 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:45:
@henkNL https://wd40.nl/product/slotspray/

Daar heb je speciale slotspray voor. Praxis heeft dit gewoon staan btw :)
Koekstra schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Wd40 is hier niet voor bedoelt.
In dit geval zou ik de boel goed schoonmaken, en met de juiste middelen smeren.

Op de huis tuin en keuken Wd40 en dergelijke producten blijft vervuiling ook goed op zitten. Hierdoor is het effect tijdelijk, en de ellende achteraf groter.
pman63 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Waar de haken in het kozijn vallen kun je als het goed is stellen, bij mij was dat de oplossing. Openen en sluiten van de deur terwijl die open stond zorgden voor de constatering dat het niet aan het slot lag maar aan iets anders. Als je pech hebt moet nu wel die 3-punts sluiting eruit om met het juiste middel de kunnen smeren, waar wie weet heeft de leverancier daar nog een tip voor.
Nog even terugkoppeling geven:

Bij het omhoog doen van de klink van de achterdeur komen de schoten van de driepuntssluiting naar buiten, dit ging nogal zwaar.

Als de deur open staat, dan ging hij ook stroef.

Alles voor zover mogelijk is schoongemaakt en met slotspray ingespoten.
Hij gaat nu weer als een zonnetje :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik overweg een schaduwdoek te kopen, om van de zomer, jawel, in de schaduw te zitten.
Een zonnescherm zou nog mooier zijn, maar ivm de gevel is dat een lastige casus.

Doek pakweg 5*2,5m.
De ene lange zijde komt aan de woning vast, 1 korte zijde kan ik aan een schuurtje vastmaken, maar de andere hoek en het midden zouden dan aan een paal in de grond komen.
Eerste idee was een douglas frame waar hij tussen gespannen kan worden, maar dat is meteen weer zo massief en staat eigenlijk een soort van in de weg.

Maar als ik met de grondboor een gat boor, en hier een dikwandige stalen pijp in ram, zou dat dan stabiel genoeg zijn? Ik wil niet dat de paal na een tijdje staat te wankelen in een uitgelubberd gat in de grond door de kracht die er op staat.
Het is wel stevige kleigrond hier, grondwater op pakweg 60cm diepte. En het idee is om een korte pijp permanent in de grond te plaatsen, en daar de lange paal in te kunnen steken waar het doek aan komt. Dus ik zou ook een ronde pijp kunnen nemen en daar nog extra stalen strippen over de lengte op kunnen lassen zodat hij meer grip in de grond heeft.
Pagina: 1 ... 373 ... 471 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/