Is ook zo, ik zou kijken wat ik nog heb liggenmarcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:38:
Werkt alle reparatiegips / snelcement niet zo'n beetje? Hier zitten toch weinig eisen aan, anders dan vullen.

Is ook zo, ik zou kijken wat ik nog heb liggenmarcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:38:
Werkt alle reparatiegips / snelcement niet zo'n beetje? Hier zitten toch weinig eisen aan, anders dan vullen.
Nog een opmerking die ik vergeten was te plaatsen. Er moet nog een klem met 1 schroef op geplaatst worden voor een douchewand, rechts van de leiding. Dus enige houvast in de muur is nog gewenst. Dit zou misschien met een chemisch anker kunnen worden opgelost om meer houvast te krijgen.marcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:38:
Ik heb niks liggen, dus moet sowieso wat kopenPizzalucht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:57:
[...]
Is ook zo, ik zou kijken wat ik nog heb liggen
[ Voor 19% gewijzigd door Vos op 16-02-2024 11:12 ]
Ik had al zo'n vermoeden dat er een schroef moest komen, gezien de situatieVos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:10:
[...]
Nog een opmerking die ik vergeten was te plaatsen. Er moet nog een klem met 1 schroef op geplaatst worden voor een douchewand, rechts van de leiding. Dus enige houvast in de muur is nog gewenst. Dit zou misschien met een chemisch anker kunnen worden opgelost om meer houvast te krijgen.
[...]
Ik heb niks liggen, dus moet sowieso wat kopen
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Wil je er eentje kopen dan?theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:43:
beste tweakers,
ik vroeg me af of jullie weten waar ik een machine voor 125mm kernboor machine kan halen voor een goed prijsje? het hoeft geen Hilti, bosch of makita te zijn, zolang het maar werkt.
Iemand enig idee?
Ja, want huren hier in Duitsland is niet goedkoop, kan dan beter eentje kopen.
Ja, dat weet ik zeker, woon hier alleen, dus zou ook niet weten wie er dan aan zou moeten hebben gezeten...pickboy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:16:
Je zou bijna denken dat de leiding ergens dicht zit.
Mogelijk bekneld gezeten en daardoor per ongeluk dichtgedrukt ofzo?
Al zou ik dan nog wel enige lichte doorstroming verwachten of lekkage.
Weet je zeker dat er niet nog ergens een afsluiter tussen zit ergens?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Voor m'n 150mm afzuigkap ben ik met een 600mm steenboor als een soort perforator door de muur gegaan. Rondom gaatjes boren zo dicht op mekaar dat je uiteindelijk het gat eruit kan breken. Na afloop de kieren dicht gezet met pur. Op die manier kan je met een semi-normale boor ook wel wat bereiken?theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:47:
[...]
Ja, want huren hier in Duitsland is niet goedkoop, kan dan beter eentje kopen.
Moet minimaal 125mm voor afzuigkap zijn ook.
Ik zou niet voor 125mm gaan, maar voor zeker 130, anders krijg je die 125mm spiro buis nooit door dat gat.theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:43:
beste tweakers,
ik vroeg me af of jullie weten waar ik een machine voor 125mm kernboor machine kan halen voor een goed prijsje? het hoeft geen Hilti, bosch of makita te zijn, zolang het maar werkt.
Iemand enig idee?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is een goede advies.Andrehj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:02:
[...]
Ik zou niet voor 125mm gaan, maar voor zeker 130, anders krijg je die 125mm spiro buis nooit door dat gat.
Je zou er eentje bij HBM kunnen bestellen, die zijn niet duur en HBM kennende ook niet al te beroerd van kwaliteit.theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:43:
beste tweakers,
Iemand enig idee?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Wat heb je eraf gehad? Kraan en de afsluit 'buis'? Dat kan perfect werken maar daarachter in de muur zit nog een 'palletje' noem ik het maar even, ik vermoed een terugloop beveiliging. Die wil nog al eens vast gaan zitten las ik elders.Metalfreak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:09:
Iemand een ideetje voor het probleem dat ik heb? Ik heb een vorstvrije VSH buitenkraan, kwam er onlangs achter dat deze het niet meer deed, er kwam helemaal geen water meer uit. Ik dacht dus dat het binnenwerk kapot was. Ik heb inmiddels de kraan met veel pijn en moeite van de leiding af gekregen, maar nu lijkt die prima te werken, wel alles even goed schoongemaakt van buiten en binnen. Maar voordat ik de kraan weer terug monteerde dacht ik: laat ik eens even testen of er überhaupt water uit de leiding komt. Maar dat is dus niet het geval, zelfs zonder kraan komt er geen water uit.
Situatie: ik heb een aanbouw aan mijn huis. Vanuit de kruipruimte onder mijn huis (onder de aanbouw is geen kruipruimte) loopt een aftakking van de waterleiding naar de aanbouw. In mijn aanbouw heb ik een aansluiting voor de wasmachine en een WC met fonteintje, daar werken de kranen allemaal. Het inbouwreservoir van de WC zit tegen de buitenwand aan waar aan de buitenkant die kraan zit. De wand van het inbouwreservoir heb ik in 2022 opnieuw gedaan omdat er tegels gebroken waren omdat dit wandje onderaan niet gefixeerd was en de pot dus kon bewegen. Ergens op een foto zie ik wel dat er daar een flexibele leiding loopt, maar dat die gesplitst is naar inbouwreservoir en buitenkraan. Ik heb nergens vochtproblemen, ik zie op de watermeter geen waterverbruik als alle kranen dicht staan, dus ik weet het even niet meer. Ik heb de leiding buiten nu even afgedopt tot ik weer een idee heb.
Iemand die me nog een richting op kan sturenIk ben even de weg kwijt.
Thanks! Goeie, ik heb wel geprobeerd er zo'n ontstoppingsveer erin te duwen, maar er leek niets te gebeuren. Ik heb inderdaad de kraan en die buis eruit gehaald zodat er alleen nog koperbuis uit de muur stak.6killer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Wat heb je eraf gehad? Kraan en de afsluit 'buis'? Dat kan perfect werken maar daarachter in de muur zit nog een 'palletje' noem ik het maar even, ik vermoed een terugloop beveiliging. Die wil nog al eens vast gaan zitten las ik elders.
Heb dit vorig jaar gesloopt door met een 6mm buisje waar ik tandjes ingeslepen heb dat kapot te draaien (was bedoeld om los te komen, maar er kwam een veertje uit en weer water). (na zuur en ontstopper te hebben geprobeerd.
Dat werkt niet, het is een 22mm buis en in de muur zit daar een versmalling met een kleiner gat waar het water uit komt. Daarachter zit het mechanisme wat dan vast kan zitten. Het is echt een heel vervelend probleem. Je kan proberen om water af te sluiten, druk van de leiding en dan tegendruk te geven vanuit de buitenkraan kant. Mijn pogingen met perslucht werkte alleen niet, maar is wel de meeste makkelijke optie als het daarmee los komt.Metalfreak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:14:
[...]
Thanks! Goeie, ik heb wel geprobeerd er zo'n ontstoppingsveer erin te duwen, maar er leek niets te gebeuren. Ik heb inderdaad de kraan en die buis eruit gehaald zodat er alleen nog koperbuis uit de muur stak.
Heb een compressor, dus dat kan ik wel eens als eerste proberen. Thanks, dan ga ik dat eens bekijken. Ik zag dat zo op de tekeningen niet.6killer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Dat werkt niet, het is een 22mm buis en in de muur zit daar een versmalling met een kleiner gat waar het water uit komt. Daarachter zit het mechanisme wat dan vast kan zitten. Het is echt een heel vervelend probleem. Je kan proberen om water af te sluiten, druk van de leiding en dan tegendruk te geven vanuit de buitenkraan kant. Mijn pogingen met perslucht werkte alleen niet, maar is wel de meeste makkelijke optie als het daarmee los komt.
Thanks, denk dat ik voor snelcement ga.marcop23 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Ik had al zo'n vermoeden dat er een schroef moest komen, gezien de situatie
Snelcement is harder dan gips, en daarmee lijkt het me geschikter als er toch wel krachten op komen te staan. Ik zou 't wel aanmaken met koel water, zodat het wat minder snel droogt. In mijn ervaring gaat het altijd in 1 minuut van een nat drapje naar hard. Misschien wel logisch, gezien de naam![]()
Maar ook met reperatiegips (ik heb deze gebruikt, maar het precieze type maakt volgens mij niet zo veel uit) krijg je best een hard resultaat, en je hebt veel langer de tijd om het netjes uit te smeren. Volgens mij is die Alabastine grotegatenvuller ook zo'n soort reparatiegips, maar dat vermelden ze helaas niet. Als er niet zo veel kracht op die schroef komt, zou ik dit gebruiken.
Inmiddels ook een keer tijd gevonden om hier werk van te maken. Setje plankendragers en 4 platen OSB 22mm (67x244) verder:MJV schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:15:
Ik heb een stukje relatief onhandige ruimte op zolder dat ik graag beter wil benutten voor opslag. Dit stuk is 2.20m breed, met deels een schuin dak.
Ik twijfel een beetje wat het handigste is. Ik zou er een aantal IKEA Boaxel rails en planken neer kunnen hangen, of zelf een soort inbouwkast kunnen maken van bijv. OSB. Nadeel van het IKEA systeem is dat ik de rails waarschijnlijk niet strak langs de muur kan maken, en ik gebonden ben aan de standaard afmetingen, zodat ik toch weer randjes ruimte over ga houden.
In het laatste geval: wat zou handig zijn? Ik dacht eraan om de verticale planken (staanders) eerst te plaatsen, en daar tussen dan leggers te plaatsen die rusten op (en verbonden zijn met-) vuren balkjes. Eerst leggers kan misschien ook, maar een overspanning van 2.20m is natuurlijk veel te veel, dus ik zal daarin ook weer moeten 'stutten'.
Uitdagende is sowieso het feit dat er twee betonnen gordingen zitten waar ik mee moet werken.
Iemand hier ervaring mee/met advies? Het hoeft esthetisch geen 10+ te zijn, zoals het er nu bijstaat is ook niks. Wil er vooral niet veel te veel tijd in steken, want zolder. Gereedschap als invalzaag, tafelzaag, enz aanwezig.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 16-02-2024 22:50 ]
Bij de Lidl hebben ze er één in het assortiment.theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:43:
beste tweakers,
Iemand enig idee?
MJV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:48:
[...]
Inmiddels ook een keer tijd gevonden om hier werk van te maken. Setje plankendragers en 4 platen OSB 22mm (67x244) verder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Viel nog best mee, wandrails even uitzetten met de laser, en vervolgens de planken nadat ik ze buiten op 60cm breed had gezaagd op zolder op twee schragen op de definitieve lengte gemaakt. Enige minpuntje zijn de plankendragers die her en der in de weg zitten en voorkomen dat je de maximale plankhoogte kunt benutten.
Tja vanalles
Ik gebruik minimaal 12.5cm. bij Lidl staat 12cm.KoHa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 01:24:
[...]
Bij de Lidl hebben ze er één in het assortiment.
Ga je nog deuren monteren? Zodat het niet direct alles in zich is?MJV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:48:
[...]
Inmiddels ook een keer tijd gevonden om hier werk van te maken. Setje plankendragers en 4 platen OSB 22mm (67x244) verder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Viel nog best mee, wandrails even uitzetten met de laser, en vervolgens de planken nadat ik ze buiten op 60cm breed had gezaagd op zolder op twee schragen op de definitieve lengte gemaakt. Enige minpuntje zijn de plankendragers die her en der in de weg zitten en voorkomen dat je de maximale plankhoogte kunt benutten.
Ik heb al mijn gaten 130 en groter láten boren door een bedrijf. En een deel door mijn aannemer met een gehuurde machine. Als ik daar aan terugdenk betwijfel ik echt of je heel makkelijk zelf al die gaten kunt boren.theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Ik gebruik minimaal 12.5cm. bij Lidl staat 12cm.
Zou het alsnog kunnen?
Wat kan er fout gaan als ik 12.5cm of 13cm doe?
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Hoeveel vraagt een bedrijf in Nederland voor een gat boren.Rzaan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Ik heb al mijn gaten 130 en groter láten boren door een bedrijf. En een deel door mijn aannemer met een gehuurde machine. Als ik daar aan terugdenk betwijfel ik echt of je heel makkelijk zelf al die gaten kunt boren.
Die machines die zij hadden waren echt geen Parkside of Scheppach. Zelfs geen Makita of Bosch. Maar echt specifieke merken. Allemaal met wateraansluitingen. Daarnaast kosten de boren een vermogen. Goedkoop is duurkoop in deze. Nu ligt het er wel aan waar je door heen moet boren. Beton, steen of kalkzandsteen maakt nogal een verschil.
Ook is bediening niet eenvoudig. Je zult de eerste niet zijn die met een flinke blessure eindigt als de boor vast slaat. Zo'n machine van Parkside heeft zeker geen koppeling die dat voorkomt.
Tevens heb je meestal een standaard nodig. Het is niet hetzelfde als een gaatje door hout boren in 4 seconden. De boor is rustig een 10 minuten bezig. De hele boel is zeiknat (zorg dat je bakken klaar hebt staan en gooi zaagsel neer als je het hebt)
Er moeten toch ook in Duitsland bedrijven zijn die gaten boren?
Of denk eens aan de methode die @T_knoop beschreef en veelvuldig wordt toegepast. Ok, de gaten zien er iets minder fraai uit
Bij mij zat het in een deal met ander werk, maar zeker niet zoveel.theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Hoeveel vraagt een bedrijf in Nederland voor een gat boren.
Ik heb hier een offerte voor gekregen 250€.
Dat is ook niet goedkoop voor een gat van 25cm. Beton
Ik had net een offerte binnen van 100 euro voor een 16cm gat. Door de betonnen binnenmuur en buitenmuur.theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:27:
[...]
de tarieven van deze tabel kloppen doorgaans heel redelijktheduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mag ik je even hartelijk bedanken voor je tip?6killer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Dat werkt niet, het is een 22mm buis en in de muur zit daar een versmalling met een kleiner gat waar het water uit komt. Daarachter zit het mechanisme wat dan vast kan zitten. Het is echt een heel vervelend probleem. Je kan proberen om water af te sluiten, druk van de leiding en dan tegendruk te geven vanuit de buitenkraan kant. Mijn pogingen met perslucht werkte alleen niet, maar is wel de meeste makkelijke optie als het daarmee los komt.
als je bij een muur boort zorg dat je aan de kant waar je uit komt een plank tegen de muur hebt oid (tegendruk) anders heb je wellicht een nog groter gat dan gewenst ..Ronald.42 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:35:
Ik heb uiteindelijk maar zelf een setje aangeschaft.
Eerst al eens 125 en 60 mm gaten geboort met de gewone boormachine en een zelf gefabriceerd verloopje.
Maar omdat het toch wel wat vaker voorkwam dat ik hier en daar een gat mocht boren en daarmee uiteindelijk mijn machine gemolesteerd heb..
Machine van Amazon en boren her en der waar ze goedkoop waren besteld.
Ding werkt prima en waar nodig met water en de droog/nat stofzuiger erbij dan valt het met de rotzooi ook wel wat mee.
Gewoon met beleid en verstand boren en er vanuit gaan dat hij kan vastlopen....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja vanalles
Ik teken de boor af op de dikte van de muur.vso schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:07:
[...]
als je bij een muur boort zorg dat je aan de kant waar je uit komt een plank tegen de muur hebt oid (tegendruk) anders heb je wellicht een nog groter gat dan gewenst ..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je die radiatorkraan compleet ertussenuit wilt halen is dat niet voldoende.Zuaro schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:56:
Ik wil een thermostaat knop op mijn radiator installeren. Klopt het dat ik dit voetventiel kan dicht zetten, radiator aftappen en tussenstuk vervangen?
Sta bijna op het punt om hele systeem leeg te laten lopen maar twijfel of dat nu wel nodig is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas hele 1e verdieping (4 radiatoren), cv hangt op zolder en beneden vloerverwarming.Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:59:
[...]
Als je die radiatorkraan compleet ertussenuit wilt halen is dat niet voldoende.
Je hoeft trouwens alleen datgene leeg te laten lopen wat zich boven je radiator bevindt, ik hoop voor jou dat deze radiator op zolder staat
Voetventieel kun je gewoon dichtdraaien. Dan is de radiator afgesloten van het systeem. Dan aftappen en radiator kraan vervangen.Zuaro schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:03:
[...]
Helaas hele 1e verdieping (4 radiatoren), cv hangt op zolder en beneden vloerverwarming.
Dan blijft m'n plan: stekker cv en vloerverwarming er uit. Aftappen bij de vulkraan en dan rest bij de radiatoren er uit laten.
Weet je dat zeker? Ik heb altijd gedacht dat je dan alleen de retour dicht kunt zetten op een voet ventiel.rainier15 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:17:
[...]
Voetventieel kun je gewoon dichtdraaien. Dan is de radiator afgesloten van het systeem. Dan aftappen en radiator kraan vervangen.
Van klussen krijg je grijze haren
Zo te zien zijn er echt stukjes uit het behang, Dat is niet te herstellen. Als het ingedrukt was had je misschien nog iets met stoom kunnen doen, zodat het zich weer terug vol zuigt. Maar als het weg is, lukt dat niet.G_Dragon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:14:
Wij hebben op het behang boven de bank veel kleine krasjes die zijn ontstaan door bijvoorbeeld aanraking met nagels wanneer je iets van de rugleuning wou pakken of dat er iets anders is langs gekomen. Blijkbaar was het niet zo'n stevig behang zoals we dachten, maar mijn vraag is of iemand een tip heeft om dit weer mooi te krijgen zonder dat je het opnieuw moet behangen
[Afbeelding]
Hier met aantekeningen voor de gene die het niet zien wat ik bedoel
[Afbeelding]
Wat een vette werkbank!Ronald.42 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:35:
Ik heb uiteindelijk maar zelf een setje aangeschaft.
Eerst al eens 125 en 60 mm gaten geboort met de gewone boormachine en een zelf gefabriceerd verloopje.
Maar omdat het toch wel wat vaker voorkwam dat ik hier en daar een gat mocht boren en daarmee uiteindelijk mijn machine gemolesteerd heb..
Machine van Amazon en boren her en der waar ze goedkoop waren besteld.
Ding werkt prima en waar nodig met water en de droog/nat stofzuiger erbij dan valt het met de rotzooi ook wel wat mee.
Gewoon met beleid en verstand boren en er vanuit gaan dat hij kan vastlopen....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Parkside heeft wel een slipkoppeling, staat op de productpagina.Rzaan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Ook is bediening niet eenvoudig. Je zult de eerste niet zijn die met een flinke blessure eindigt als de boor vast slaat. Zo'n machine van Parkside heeft zeker geen koppeling die dat voorkomt.
Ja dat is echt top om mee te werken.
Niet bij de voetventielen die ik ken. Voetventiel sluit alleen de retour af.rainier15 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:17:
[...]
Voetventieel kun je gewoon dichtdraaien. Dan is de radiator afgesloten van het systeem. Dan aftappen en radiator kraan vervangen.
Met een schuur van 4 bij 2,5 ofzo totaal geen plek voor natuurlijk. Maar toch ff op Marktplaats kijken en denken, misschien ook wel leuk als eettafel in de aanbouw...Ronald.42 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Ja dat is echt top om mee te werken.
2 tons schaarlift.
Als ik hem niet gebruik is het gewoon een vlakke vloer en als ik hem nodig heb kan hij omhoog.
Bijv. De tuintractor erop rijden en dan omhoog ideaal.
Maar ook voor andere zaken ideaal.
Als ik bijv. De keuken messen of cirkelzaag bladen slijp of het ketting van de kettingzaag dan zit ik er met een stoeltje bij druk op de knop en goede hoogte.
Nu hangt er een aanhangmotor aan en staat hij op een hoogte dat ik lekker rechtop kan staan te sleutelen.
Mocht ik ooit nog eens verhuizen is dit het eerste dat ik weer ga maken in mijn werkplaats.
Het is hier net iets ruimer maar met alle zooi van de jeugd aan fietsen skelters en weet ik veel wat blijft er soms niet veel meer over..webber87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:40:
[...]
Met een schuur van 4 bij 2,5 ofzo totaal geen plek voor natuurlijk. Maar toch ff op Marktplaats kijken en denken, misschien ook wel leuk als eettafel in de aanbouw...
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Niet naar je binnenhuisarchitect luisteren en wél nieuwe tegels nemen. Als de basis mbt. tegels etc. zo slecht is, wil je toch niet daar vanuit opnieuw opbouwen?
[ Voor 16% gewijzigd door Dentheman op 18-02-2024 12:55 ]
Zie ondertitel
De rest is alleen nieuwe douchekraan en douchekop , nieuwe wcpot, en indien leuke gevonden nieuwe handdoek radiator. En oja plafond word gladgestuct.Dentheman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:54:
[...]
Niet naar je binnenhuisarchitect luisteren en wél nieuwe tegels nemen. Als de basis mbt. tegels etc. zo slecht is, wil je toch niet daar vanuit opnieuw opbouwen?
Als alles helemaal knap zou zijn, en je hebt dan onverhoopt een paar holle tegels, dan is injecteren dé oplossing.
[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 18-02-2024 13:53 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Zit er inmiddels wel over na te denken, want dat zou het wel afmaken. Maar bijv. normale deuren zijn nog niet zou eenvoudig i.v.m. de schuine kant links. Misschien maar gewoon een gordijntje ervoor. Then again het is op zolder in de was-ophang-kamer, dus misschien laat ik het wel zo.theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Ga je nog deuren monteren? Zodat het niet direct alles in zich is?
Stuk hout kopen, de kant afzagen, twee scharnieren plaatsen en klaar deur is daar.MJV schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:17:
[...]
Zit er inmiddels wel over na te denken, want dat zou het wel afmaken. Maar bijv. normale deuren zijn nog niet zou eenvoudig i.v.m. de schuine kant links. Misschien maar gewoon een gordijntje ervoor. Then again het is op zolder in de was-ophang-kamer, dus misschien laat ik het wel zo.
[ Voor 3% gewijzigd door Bloemstukje op 18-02-2024 21:46 ]
gewoon nee.
Schuurstof en houtlijm als het dekkend geschilderd word.webber87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:13:
Wat is jullie ervaring met houtvullers? Tijd is geen issue in dit geval. Heb nu die van Den Braven; Houtreparatiemassa. Verwerkt opzicht prima maar is wel aan de dikke kant qua stevigheid/verwerking. Kleine gaatjes is lastig vol te drukken zegmaar. Wat gebruiken jullie graag?
In een kitspuit lijkt mij ook fijn werken, vooral voor langere stukken. Maar die zijn superduur.
Is garage betonverf geen optie?Bloemstukje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:38:
Ik heb een enkelsteens schuur achter het huis, met een gestorte betonfundering, en daarop een dekvloer. Onder de dekvloer zit geen folie, dus we hebben heel veel last van optrekkend vocht. En dus een veel te vochtige schuur (ondanks dat in de de muur wel dampfolie zit). Nu wil ik graag de vloer vochtdicht maken. Kan ik bijvoorbeeld bouwfolie op de vloer leggen, en daar een laag egaline over heen doen? Of zijn er betere manieren om er voor te zorgen dat het vocht niet meer optrekt?
nee, dat kan nietBloemstukje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:38:
Ik heb een enkelsteens schuur achter het huis, met een gestorte betonfundering, en daarop een dekvloer. Onder de dekvloer zit geen folie, dus we hebben heel veel last van optrekkend vocht. En dus een veel te vochtige schuur (ondanks dat in de de muur wel dampfolie zit). Nu wil ik graag de vloer vochtdicht maken. Kan ik bijvoorbeeld bouwfolie op de vloer leggen, en daar een laag egaline over heen doen? Of zijn er betere manieren om er voor te zorgen dat het vocht niet meer optrekt?
Maar die deur links kan toch niet helemaal open vanwege het schuine dak, daar botst ie toch tegen het dak? Of maak ik nu een denkfout (iets met slaaptekort)?theduke1989 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Stuk hout kopen, de kant afzagen, twee scharnieren plaatsen en klaar deur is daar.
Likje verf en je hebt een super mooi opbergkast zelf gemaakt. Je had al alles zelf gemaakt. Kunnen die deuren er nog bij
Ik heb laatst 5 minuten epoxy van pattex gebruikt. Ligt bij de action.webber87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:13:
Wat is jullie ervaring met houtvullers? Tijd is geen issue in dit geval. Heb nu die van Den Braven; Houtreparatiemassa. Verwerkt opzicht prima maar is wel aan de dikke kant qua stevigheid/verwerking. Kleine gaatjes is lastig vol te drukken zegmaar. Wat gebruiken jullie graag?
In een kitspuit lijkt mij ook fijn werken, vooral voor langere stukken. Maar die zijn superduur.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 18-02-2024 22:35 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
nothing special
Ik lees even met je mee. Heb hetzelfde probleem en zit te twijfelen om dekvloer in te smeren met Hydrablock Pro. Maar ben benieuwd naar het advies van andere Tweakers.Bloemstukje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:38:
Nee, heel veel olien kunnen dit doen. Niet alleen die op basis van lijnzaad.Jeweetje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:39:
Betreft vooral lijnolie dacht ik.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Oke, thnxnokiaan958GB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:26:
[...]
nee, dat kan niet
ik zou dan in de zomer een vloercoating aanbrengen
Dan is denk ik inderdaad coating de beste optie. Ik heb Hydrablock Pro gevonden, dat is een penetrerende (copykat schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:26:
[...]
Is garage betonverf geen optie?
Een olie dichte verf?
Ik heb mn trapkast daarmee geschilderd tot 30cm omhoog op de wanden.
Ik had schimmelkringen en stank.
Allemaal weg nu.
gewoon nee.
was maar een trapkast dus hoefde niet zo slijtvast te zijn.Bloemstukje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:06:
[...]
Oke, thnx
[...]
Dan is denk ik inderdaad coating de beste optie. Ik heb Hydrablock Pro gevonden, dat is een penetrerende () coating die de bovenste laag beton water en vochtdicht maakt. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. En wellicht daaroverheen een verflaag oid. Welke verf heb jij gebruikt daarvoor?
ik heb geen advies voor je, maar bedankt voor de tip over Hydroblock Pro. Dat kon wel eens de oplossing zijn voor mijn lekkende kelder, bouwjaar 1920.Spixo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:45:
[...]
Ik lees even met je mee. Heb hetzelfde probleem en zit te twijfelen om dekvloer in te smeren met Hydrablock Pro. Maar ben benieuwd naar het advies van andere Tweakers.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
ik licht even 1 dingetje hieruit:vanpeers schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
Hoe lang mag bij de werktafel mijn "overspanning" zijn zonder steunen?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Precies, dit zou ook mijn oplossing zijn. En mocht het niet goed uitkomen met de maten dan kun je ook kiezen voor wisselende schotten. Als voorbeeld: https://myhouse-amsterdam.nl/kasten-op-maat-amsterdamFraggert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:25:
juist met de standaard maten van SAMLA kun je toch makkelijk 1 of 2 tussenschotten plaatsen.
Ik lees even met je mee want ik zit met exact hetzelfde issue *(ik bewaar zelfs mijn duurdere gereedschap in de winter binnen ipv in de schuur.. niet ideaal)Bloemstukje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:06:
[...]
Oke, thnx
[...]
Dan is denk ik inderdaad coating de beste optie. Ik heb Hydrablock Pro gevonden, dat is een penetrerende () coating die de bovenste laag beton water en vochtdicht maakt. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. En wellicht daaroverheen een verflaag oid. Welke verf heb jij gebruikt daarvoor?
*sowieso
Zo'n grijze PVC (hostalit) buis voldoet dan ook.MisterEagle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:03:
Simpele vraag denk ik maar toch kan ik het antwoord niet zo goed vinden (of ik wil het niet vinden)
Ik ga een extra stroomgroep naar zolder trekken. Helaas kan ik niet binnendoor. Wel langs de gevel onder de carport zo rechtstreeks naar de zolder toe.
Ik moet dan langs de gevel ongeveer 40cm de grond in naar een van de vele lege mantelbuizen richting de meterkast. Moet ik dan al specifiek een ymvk-as kabel pakken? (geschikt voor ondergronds gebruik) of maakt voor dat kleine stukje recht naar beneden, zo goed als altijd droog, stukje het niet zoveel uit? Ik werk het sowieso ook af in pvc, buizen langs de muur, flex vanaf de buis tot een stuk in de mantelbuis onder 't huis.
Thanks!Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:39:
[...]
Zo'n grijze PVC (hostalit) buis voldoet dan ook.
Ik ben benieuwd of die hydroblock puur voor beton is.DonJunior schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Ik lees even met je mee want ik zit met exact hetzelfde issue *(ik bewaar zelfs mijn duurdere gereedschap in de winter binnen ipv in de schuur.. niet ideaal)
maar zou je dan eerst Hydrablock doen op de vloer en dan egaline of juist andersom (ik moet nog egaliseren ook namelijk)
Overigens moet je dan met de verf wel opletten dat het niet watergedragen is anders blijft het natuurlijk niet zitten
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ik zou iemand inhuren om dat gat netjes te boren. Dat kost iets, maar dan is het wel netjes.Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:27:
Ik ben bezig met het plaatsen van de ventilatie en daarom moet ik een gat boren vanuit de garage naar de woonkamer. Het gaat om 2 gaten van 200mm (spiro) dicht naast elkaar. Ik twijfel hoe ik dit het beste kan doen, tips?
Ik zit te twijfelen of ik een gatenboor ga kopen/huren of dat ik de muur ga perforeren (meerdere kleine gaatjes) en dan ga uithakken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar als ik dat zo lees gat dat richting 300 a 400 euro voor 2 gaten, is wel veel geld.Andrehj schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:38:
[...]
Ik zou iemand inhuren om dat gat netjes te boren. Dat kost iets, maar dan is het wel netjes.
In de andere hoek van de kamer:breew schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:26:
Afgelopen dagen voor mijn dochters slaapkamer een hoofdbord gemaakt.
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door breew op 20-02-2024 21:24 ]
Paar offertes opvragen. Goed aangeven wat voor materiaal het is.Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Ja daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar als ik dat zo lees gat dat richting 300 a 400 euro voor 2 gaten, is wel veel geld.
Ik heb zelf een 200mm boor gekocht, SDS plus adaptertje erbij en daarna, op een trapje met gevaar voor eigen leven, mijn boormachine in puin gedraaid. Ik heb nu een Bosch blauw boorhamer die ovale gaten maakt en had een week spierpijn.Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Ja daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar als ik dat zo lees gat dat richting 300 a 400 euro voor 2 gaten, is wel veel geld.
Mijn ervaring,Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:27:
of dat ik de muur ga perforeren (meerdere kleine gaatjes) en dan ga uithakken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hier ook groot van van de Samla bakken, ik heb in de gangkast iets vergelijkbaars gemaakt maar ipv dikke planken heb ik een stellingkast achtige opstelling gemaakt met latten van de bouwmarkt. Stuk goedkoper en minder donker waardoor je de spullen in de bakken makkelijker kan zien. Ook makkelijker op maat te maken omdat de passing wat minder kritisch is.vanpeers schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
De volgende klus die ik hier in huis wil doen is een soort werkbank/tafel te maken en een rek voor wat spullen te stockeren.
Ik heb in sketchup eens gemaakt wat ik ongeveer zou willen om te kijken wat afmetingen.
Ik ben groot afnemer van (ikea) SAMLA bakken dus alle afmetingen zijn met dit in gedachte.![]()
Ik had nog wel 2 vragen:-> Werkbank is +- 270cm lang, links en rechts steun en achteraan tegen de muur een lat tegen de muur over de volledige lengte als steun (zie laatste foto), zou dit voldoende zijn?
- Welk materiaal kan ik best gebruiken? Ik dacht eventueel aan OSB3 15MM of 18MM? Qua prijs lijkt me dit niet zo duur en toch stevig. Als werkblad bovenaan dacht ik aan betonplex.
- Hoe lang mag bij de werktafel mijn "overspanning" zijn zonder steunen?
Qua gewicht komen hier niet de zwaarste dingen maar is moeilijk in te schatten qua gewicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
100% laten boren door iemand anders, je moet dit officieel ook doen met een boor die je verankerd aan de muur en als je met kleine gaten gaat werken dan is het lastig alles netjes rond te krijgen dus loop je weer te kutten met het vullen met purschuim.Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Wat wil je er nog aan ophangmateriaal bij hebben dan? Die je van de Gamma linkt zit er toch al in?mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:21:
Hallo,
Vraagje over een badkamer meubel:
Een jaar geleden afgetikt in een winkel, showroom model mocht voor een leuk prijsje mee.
Nu willen we de spiegel ophangen maar hebben ze geen ophangsetje erbij geleverd. Geen idee welk merk het meubel is en de winkel werkt niet echt mee (kunnen niks meer verdienen denk ik...) welk setje kan ik het beste gebruiken?
Wat info en foto's:
Moet iets met deze artikelnummers zijn...
1230949
1808105
180105-D
Dit heb ik zelf gevonden, zou dit werken?
https://www.gamma.nl/asso...verstelbaar-wit/p/B107466
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de meubel (mocht iemand deze bekend voortkomen)
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 21-02-2024 14:34 ]
Nee wel van de huidige situatie, oke zou kunnen dat twee juiste schroefduimen voldoende moet zijn.Raling schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Wat wil je er nog aan ophangmateriaal bij hebben dan? Die je van de Gamma linkt zit er toch al in?
Je blauw omcirkelde ding kan toch gewoon over een haak/schroef/bout heen vallen? Mooiste is natuurlijk een flinke schroefduim/schoefhaak.
Edit: of is de foto met de blauwe arcering niet van je huidige situatie, maar van de aangeboden advertentie? En de arcering juist om te laten zien wat er mist. Dan zou zoiets als van je Gamma linkje een oplossing kunnen zijn.
ik zou naar de bouwmarkt gaan en een of meerdere L-profieltjes halen met gaten erin. Die zou ik aan de muur bevestigen met een paar stevige pluggen ( fisher ). Zou dan die spiegel met een paar schroeven eraan hangen. Vind het eerlijk gezegd niet echt stevig eruit zien die ophanging. Vooral niet i.c.m. zo'n spiegel.mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Nee wel van de huidige situatie, oke zou kunnen dat twee juiste schroefduimen voldoende moet zijn.
Ben altijd voorzichtig met zaken ophangen. Heb een kind dus wil zekerheid dat het stevig hangt.
Okee, maar het onderdeel in de blauwe arcering is toch exact hetzelfde als de Gamma link die je stuurt?mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:40:
Nee wel van de huidige situatie
Het lijkt inderdaad gewoon zo'n standaard systeem waar ook keukenkastjes mee opgehangen worden. Goede plug in de muur en een flinke sleufduim gebruiken zou ik zeggen.mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Nee wel van de huidige situatie, oke zou kunnen dat twee juiste schroefduimen voldoende moet zijn.
Ben altijd voorzichtig met zaken ophangen. Heb een kind dus wil zekerheid dat het stevig hangt.
Als ik het goed berijp een frame met balken met hierop nog wel een OSB of MDF plaat als legger?Brilsmurfffje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:19:
[...]
Hier ook groot van van de Samla bakken, ik heb in de gangkast iets vergelijkbaars gemaakt maar ipv dikke planken heb ik een stellingkast achtige opstelling gemaakt met latten van de bouwmarkt. Stuk goedkoper en minder donker waardoor je de spullen in de bakken makkelijker kan zien. Ook makkelijker op maat te maken omdat de passing wat minder kritisch is.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door vanpeers op 21-02-2024 16:08 ]
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
[ Voor 13% gewijzigd door MWDKing op 21-02-2024 21:22 ]
[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 21-02-2024 21:26 ]
Je zou denken dat 18mm plaat voldoende stijf is om alleen op de hoeken uit te vlakken. Ik ben wel benieuw hoe groot dat aquarium is!_ferry_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:18:
Misschien heeft iemand hier nog een goed idee;
Ik wil op een antiek kastje een vlakke basis maken voor een aquarium. Nu heb ik een kleiner aquarium, met een 18mm plaat OSB er onder en een paar uitvulplaatjes. Dat werkt, met een afreilat er overheen en de hoogteverschillen waren verwaarloosbaar.
Maar zou er iets van een kit zijn die _niet_ blijvend elastisch is, zodat ik de basis voor het grotere aquarium makkelijk kan uitlevelen?
Dan doe ik de 4 hoeken en in het midden van de lange zijde met vulplaatjes en een schroef, en daartussenin dotten kit. Maar als de hoogte dus nihil is moet de laagdikte ook nihil zijn, dus enerzijds voldoende vloeibaar, maar toch ook een paar milimeter kunnen opvullen.
(Het aquarium rust alleen op de buitenste rand, niet in het midden)
Of zal ik maar gewoon vasthouden aan het beproefde concept, en het geheel met uitvulplaatjes en schroeven doen.
120*40cm moet de plaat worden. Dus als je dat geen verdeling geeft qua steun geeft dan buigt dat wel door natuurlijk.MWDKing schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:27:
[...]
Je zou denken dat 18mm plaat voldoende stijf is om alleen op de hoeken uit te vlakken. Ik ben wel benieuw hoe groot dat aquarium is!Eigenlijk blijft alle opvulkit die ik ken elastisch. Purschuim zou eventueel kunnen, maar geeft echt een zootje en je moet oppassen dat je tijdens het aanbrengen je niet het aquarium optild...
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq