[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 367 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

marcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:38:
Werkt alle reparatiegips / snelcement niet zo'n beetje? Hier zitten toch weinig eisen aan, anders dan vullen.
Is ook zo, ik zou kijken wat ik nog heb liggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 21:27

Vos

AFCA

marcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:38:
Werkt alle reparatiegips / snelcement niet zo'n beetje? Hier zitten toch weinig eisen aan, anders dan vullen.
Nog een opmerking die ik vergeten was te plaatsen. Er moet nog een klem met 1 schroef op geplaatst worden voor een douchewand, rechts van de leiding. Dus enige houvast in de muur is nog gewenst. Dit zou misschien met een chemisch anker kunnen worden opgelost om meer houvast te krijgen.
Pizzalucht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Is ook zo, ik zou kijken wat ik nog heb liggen O-)
Ik heb niks liggen, dus moet sowieso wat kopen :p

[ Voor 19% gewijzigd door Vos op 16-02-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
Vos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Nog een opmerking die ik vergeten was te plaatsen. Er moet nog een klem met 1 schroef op geplaatst worden voor een douchewand, rechts van de leiding. Dus enige houvast in de muur is nog gewenst. Dit zou misschien met een chemisch anker kunnen worden opgelost om meer houvast te krijgen.

[...]

Ik heb niks liggen, dus moet sowieso wat kopen :p
Ik had al zo'n vermoeden dat er een schroef moest komen, gezien de situatie :+

Snelcement is harder dan gips, en daarmee lijkt het me geschikter als er toch wel krachten op komen te staan. Ik zou 't wel aanmaken met koel water, zodat het wat minder snel droogt. In mijn ervaring gaat het altijd in 1 minuut van een nat drapje naar hard. Misschien wel logisch, gezien de naam :+

Maar ook met reperatiegips (ik heb deze gebruikt, maar het precieze type maakt volgens mij niet zo veel uit) krijg je best een hard resultaat, en je hebt veel langer de tijd om het netjes uit te smeren. Volgens mij is die Alabastine grotegatenvuller ook zo'n soort reparatiegips, maar dat vermelden ze helaas niet. Als er niet zo veel kracht op die schroef komt, zou ik dit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Iemand een ideetje voor het probleem dat ik heb? Ik heb een vorstvrije VSH buitenkraan, kwam er onlangs achter dat deze het niet meer deed, er kwam helemaal geen water meer uit. Ik dacht dus dat het binnenwerk kapot was. Ik heb inmiddels de kraan met veel pijn en moeite van de leiding af gekregen, maar nu lijkt die prima te werken, wel alles even goed schoongemaakt van buiten en binnen. Maar voordat ik de kraan weer terug monteerde dacht ik: laat ik eens even testen of er überhaupt water uit de leiding komt. Maar dat is dus niet het geval, zelfs zonder kraan komt er geen water uit.

Situatie: ik heb een aanbouw aan mijn huis. Vanuit de kruipruimte onder mijn huis (onder de aanbouw is geen kruipruimte) loopt een aftakking van de waterleiding naar de aanbouw. In mijn aanbouw heb ik een aansluiting voor de wasmachine en een WC met fonteintje, daar werken de kranen allemaal. Het inbouwreservoir van de WC zit tegen de buitenwand aan waar aan de buitenkant die kraan zit. De wand van het inbouwreservoir heb ik in 2022 opnieuw gedaan omdat er tegels gebroken waren omdat dit wandje onderaan niet gefixeerd was en de pot dus kon bewegen. Ergens op een foto zie ik wel dat er daar een flexibele leiding loopt, maar dat die gesplitst is naar inbouwreservoir en buitenkraan. Ik heb nergens vochtproblemen, ik zie op de watermeter geen waterverbruik als alle kranen dicht staan, dus ik weet het even niet meer. Ik heb de leiding buiten nu even afgedopt tot ik weer een idee heb.

Iemand die me nog een richting op kan sturen :? Ik ben even de weg kwijt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
Je zou bijna denken dat de leiding ergens dicht zit.

Mogelijk bekneld gezeten en daardoor per ongeluk dichtgedrukt ofzo?
Al zou ik dan nog wel enige lichte doorstroming verwachten of lekkage.

Weet je zeker dat er niet nog ergens een afsluiter tussen zit ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
beste tweakers,

ik vroeg me af of jullie weten waar ik een machine voor 125mm kernboor machine kan halen voor een goed prijsje? het hoeft geen Hilti, bosch of makita te zijn, zolang het maar werkt.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:42

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:43:
beste tweakers,

ik vroeg me af of jullie weten waar ik een machine voor 125mm kernboor machine kan halen voor een goed prijsje? het hoeft geen Hilti, bosch of makita te zijn, zolang het maar werkt.

Iemand enig idee?
Wil je er eentje kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Rzaan schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Wil je er eentje kopen dan?
Ja, want huren hier in Duitsland is niet goedkoop, kan dan beter eentje kopen.
Moet minimaal 125mm voor afzuigkap zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

pickboy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:16:
Je zou bijna denken dat de leiding ergens dicht zit.

Mogelijk bekneld gezeten en daardoor per ongeluk dichtgedrukt ofzo?
Al zou ik dan nog wel enige lichte doorstroming verwachten of lekkage.

Weet je zeker dat er niet nog ergens een afsluiter tussen zit ergens?
Ja, dat weet ik zeker, woon hier alleen, dus zou ook niet weten wie er dan aan zou moeten hebben gezeten...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:21
theduke1989 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Ja, want huren hier in Duitsland is niet goedkoop, kan dan beter eentje kopen.
Moet minimaal 125mm voor afzuigkap zijn ook.
Voor m'n 150mm afzuigkap ben ik met een 600mm steenboor als een soort perforator door de muur gegaan. Rondom gaatjes boren zo dicht op mekaar dat je uiteindelijk het gat eruit kan breken. Na afloop de kieren dicht gezet met pur. Op die manier kan je met een semi-normale boor ook wel wat bereiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
beste tweakers,

Iemand enig idee?
Ik zou niet voor 125mm gaan, maar voor zeker 130, anders krijg je die 125mm spiro buis nooit door dat gat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Andrehj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Ik zou niet voor 125mm gaan, maar voor zeker 130, anders krijg je die 125mm spiro buis nooit door dat gat.
Dat is een goede advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

beste tweakers,

Iemand enig idee?
Je zou er eentje bij HBM kunnen bestellen, die zijn niet duur en HBM kennende ook niet al te beroerd van kwaliteit.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:23
Metalfreak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:09:
Iemand een ideetje voor het probleem dat ik heb? Ik heb een vorstvrije VSH buitenkraan, kwam er onlangs achter dat deze het niet meer deed, er kwam helemaal geen water meer uit. Ik dacht dus dat het binnenwerk kapot was. Ik heb inmiddels de kraan met veel pijn en moeite van de leiding af gekregen, maar nu lijkt die prima te werken, wel alles even goed schoongemaakt van buiten en binnen. Maar voordat ik de kraan weer terug monteerde dacht ik: laat ik eens even testen of er überhaupt water uit de leiding komt. Maar dat is dus niet het geval, zelfs zonder kraan komt er geen water uit.

Situatie: ik heb een aanbouw aan mijn huis. Vanuit de kruipruimte onder mijn huis (onder de aanbouw is geen kruipruimte) loopt een aftakking van de waterleiding naar de aanbouw. In mijn aanbouw heb ik een aansluiting voor de wasmachine en een WC met fonteintje, daar werken de kranen allemaal. Het inbouwreservoir van de WC zit tegen de buitenwand aan waar aan de buitenkant die kraan zit. De wand van het inbouwreservoir heb ik in 2022 opnieuw gedaan omdat er tegels gebroken waren omdat dit wandje onderaan niet gefixeerd was en de pot dus kon bewegen. Ergens op een foto zie ik wel dat er daar een flexibele leiding loopt, maar dat die gesplitst is naar inbouwreservoir en buitenkraan. Ik heb nergens vochtproblemen, ik zie op de watermeter geen waterverbruik als alle kranen dicht staan, dus ik weet het even niet meer. Ik heb de leiding buiten nu even afgedopt tot ik weer een idee heb.

Iemand die me nog een richting op kan sturen :? Ik ben even de weg kwijt.
Wat heb je eraf gehad? Kraan en de afsluit 'buis'? Dat kan perfect werken maar daarachter in de muur zit nog een 'palletje' noem ik het maar even, ik vermoed een terugloop beveiliging. Die wil nog al eens vast gaan zitten las ik elders.

Heb dit vorig jaar gesloopt door met een 6mm buisje waar ik tandjes ingeslepen heb dat kapot te draaien (was bedoeld om los te komen, maar er kwam een veertje uit en weer water). (na zuur en ontstopper te hebben geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

6killer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Wat heb je eraf gehad? Kraan en de afsluit 'buis'? Dat kan perfect werken maar daarachter in de muur zit nog een 'palletje' noem ik het maar even, ik vermoed een terugloop beveiliging. Die wil nog al eens vast gaan zitten las ik elders.

Heb dit vorig jaar gesloopt door met een 6mm buisje waar ik tandjes ingeslepen heb dat kapot te draaien (was bedoeld om los te komen, maar er kwam een veertje uit en weer water). (na zuur en ontstopper te hebben geprobeerd.
Thanks! Goeie, ik heb wel geprobeerd er zo'n ontstoppingsveer erin te duwen, maar er leek niets te gebeuren. Ik heb inderdaad de kraan en die buis eruit gehaald zodat er alleen nog koperbuis uit de muur stak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Laatst online: 00:23
Metalfreak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Thanks! Goeie, ik heb wel geprobeerd er zo'n ontstoppingsveer erin te duwen, maar er leek niets te gebeuren. Ik heb inderdaad de kraan en die buis eruit gehaald zodat er alleen nog koperbuis uit de muur stak.
Dat werkt niet, het is een 22mm buis en in de muur zit daar een versmalling met een kleiner gat waar het water uit komt. Daarachter zit het mechanisme wat dan vast kan zitten. Het is echt een heel vervelend probleem. Je kan proberen om water af te sluiten, druk van de leiding en dan tegendruk te geven vanuit de buitenkraan kant. Mijn pogingen met perslucht werkte alleen niet, maar is wel de meeste makkelijke optie als het daarmee los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

6killer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Dat werkt niet, het is een 22mm buis en in de muur zit daar een versmalling met een kleiner gat waar het water uit komt. Daarachter zit het mechanisme wat dan vast kan zitten. Het is echt een heel vervelend probleem. Je kan proberen om water af te sluiten, druk van de leiding en dan tegendruk te geven vanuit de buitenkraan kant. Mijn pogingen met perslucht werkte alleen niet, maar is wel de meeste makkelijke optie als het daarmee los komt.
Heb een compressor, dus dat kan ik wel eens als eerste proberen. Thanks, dan ga ik dat eens bekijken. Ik zag dat zo op de tekeningen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 21:27

Vos

AFCA

marcop23 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden dat er een schroef moest komen, gezien de situatie :+

Snelcement is harder dan gips, en daarmee lijkt het me geschikter als er toch wel krachten op komen te staan. Ik zou 't wel aanmaken met koel water, zodat het wat minder snel droogt. In mijn ervaring gaat het altijd in 1 minuut van een nat drapje naar hard. Misschien wel logisch, gezien de naam :+

Maar ook met reperatiegips (ik heb deze gebruikt, maar het precieze type maakt volgens mij niet zo veel uit) krijg je best een hard resultaat, en je hebt veel langer de tijd om het netjes uit te smeren. Volgens mij is die Alabastine grotegatenvuller ook zo'n soort reparatiegips, maar dat vermelden ze helaas niet. Als er niet zo veel kracht op die schroef komt, zou ik dit gebruiken.
Thanks, denk dat ik voor snelcement ga.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

MJV

MJV schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:15:
Ik heb een stukje relatief onhandige ruimte op zolder dat ik graag beter wil benutten voor opslag. Dit stuk is 2.20m breed, met deels een schuin dak.

Ik twijfel een beetje wat het handigste is. Ik zou er een aantal IKEA Boaxel rails en planken neer kunnen hangen, of zelf een soort inbouwkast kunnen maken van bijv. OSB. Nadeel van het IKEA systeem is dat ik de rails waarschijnlijk niet strak langs de muur kan maken, en ik gebonden ben aan de standaard afmetingen, zodat ik toch weer randjes ruimte over ga houden.

In het laatste geval: wat zou handig zijn? Ik dacht eraan om de verticale planken (staanders) eerst te plaatsen, en daar tussen dan leggers te plaatsen die rusten op (en verbonden zijn met-) vuren balkjes. Eerst leggers kan misschien ook, maar een overspanning van 2.20m is natuurlijk veel te veel, dus ik zal daarin ook weer moeten 'stutten'.
Uitdagende is sowieso het feit dat er twee betonnen gordingen zitten waar ik mee moet werken.

Iemand hier ervaring mee/met advies? Het hoeft esthetisch geen 10+ te zijn, zoals het er nu bijstaat is ook niks. Wil er vooral niet veel te veel tijd in steken, want zolder. Gereedschap als invalzaag, tafelzaag, enz aanwezig.

[Afbeelding][Afbeelding]
Inmiddels ook een keer tijd gevonden om hier werk van te maken. Setje plankendragers en 4 platen OSB 22mm (67x244) verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqkKiWqX0fyAiLEUQFaVprG49I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKXZ8QL27lEOjnO6wPqZkxZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99C5vZZv15cXuTgX2h3ThFtAosw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWRobyMTQPKhsaqTgV63CZiC.jpg?f=fotoalbum_large

Viel nog best mee, wandrails even uitzetten met de laser, en vervolgens de planken nadat ik ze buiten op 60cm breed had gezaagd op zolder op twee schragen op de definitieve lengte gemaakt. Enige minpuntje zijn de plankendragers die her en der in de weg zitten en voorkomen dat je de maximale plankhoogte kunt benutten.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 16-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 23:07
beste tweakers,

Iemand enig idee?
Bij de Lidl hebben ze er één in het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MJV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Inmiddels ook een keer tijd gevonden om hier werk van te maken. Setje plankendragers en 4 platen OSB 22mm (67x244) verder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Viel nog best mee, wandrails even uitzetten met de laser, en vervolgens de planken nadat ik ze buiten op 60cm breed had gezaagd op zolder op twee schragen op de definitieve lengte gemaakt. Enige minpuntje zijn de plankendragers die her en der in de weg zitten en voorkomen dat je de maximale plankhoogte kunt benutten.
(y) goodjob

het had erger gekunt, doe jezelf een lol en plak (plak)folie over de osb, ziet er fraaier uit en je spullen glijden makkelijker over/af de plank.. scheelt verven ;) op de voorkant een profiel daarna en ziet het er nog afgewerkt uit

je kan nog inkepingen (voor de wandrails) maken als je behoefte hebt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
KoHa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 01:24:
[...]

Bij de Lidl hebben ze er één in het assortiment.
Ik gebruik minimaal 12.5cm. bij Lidl staat 12cm.
Zou het alsnog kunnen?

Wat kan er fout gaan als ik 12.5cm of 13cm doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
MJV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ga je nog deuren monteren? Zodat het niet direct alles in zich is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik gebruik minimaal 12.5cm. bij Lidl staat 12cm.
Zou het alsnog kunnen?

Wat kan er fout gaan als ik 12.5cm of 13cm doe?
Ik heb al mijn gaten 130 en groter láten boren door een bedrijf. En een deel door mijn aannemer met een gehuurde machine. Als ik daar aan terugdenk betwijfel ik echt of je heel makkelijk zelf al die gaten kunt boren.
Die machines die zij hadden waren echt geen Parkside of Scheppach. Zelfs geen Makita of Bosch. Maar echt specifieke merken. Allemaal met wateraansluitingen. Daarnaast kosten de boren een vermogen. Goedkoop is duurkoop in deze. Nu ligt het er wel aan waar je door heen moet boren. Beton, steen of kalkzandsteen maakt nogal een verschil.
Ook is bediening niet eenvoudig. Je zult de eerste niet zijn die met een flinke blessure eindigt als de boor vast slaat. Zo'n machine van Parkside heeft zeker geen koppeling die dat voorkomt.
Tevens heb je meestal een standaard nodig. Het is niet hetzelfde als een gaatje door hout boren in 4 seconden. De boor is rustig een 10 minuten bezig. De hele boel is zeiknat (zorg dat je bakken klaar hebt staan en gooi zaagsel neer als je het hebt)

Er moeten toch ook in Duitsland bedrijven zijn die gaten boren?

Of denk eens aan de methode die @T_knoop beschreef en veelvuldig wordt toegepast. Ok, de gaten zien er iets minder fraai uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:04

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wij hebben op het behang boven de bank veel kleine krasjes die zijn ontstaan door bijvoorbeeld aanraking met nagels wanneer je iets van de rugleuning wou pakken of dat er iets anders is langs gekomen. Blijkbaar was het niet zo'n stevig behang zoals we dachten, maar mijn vraag is of iemand een tip heeft om dit weer mooi te krijgen zonder dat je het opnieuw moet behangen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0xGjX1megodDnTilIzw3q4Rj_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjRgD04EmQ27ll5AEYfPIub6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier met aantekeningen voor de gene die het niet zien wat ik bedoel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NylLrjm_D6Psw0-rgUuOIuRf1P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdtBNxNqeLrmRhqUmYqihYbG.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Rzaan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb al mijn gaten 130 en groter láten boren door een bedrijf. En een deel door mijn aannemer met een gehuurde machine. Als ik daar aan terugdenk betwijfel ik echt of je heel makkelijk zelf al die gaten kunt boren.
Die machines die zij hadden waren echt geen Parkside of Scheppach. Zelfs geen Makita of Bosch. Maar echt specifieke merken. Allemaal met wateraansluitingen. Daarnaast kosten de boren een vermogen. Goedkoop is duurkoop in deze. Nu ligt het er wel aan waar je door heen moet boren. Beton, steen of kalkzandsteen maakt nogal een verschil.
Ook is bediening niet eenvoudig. Je zult de eerste niet zijn die met een flinke blessure eindigt als de boor vast slaat. Zo'n machine van Parkside heeft zeker geen koppeling die dat voorkomt.
Tevens heb je meestal een standaard nodig. Het is niet hetzelfde als een gaatje door hout boren in 4 seconden. De boor is rustig een 10 minuten bezig. De hele boel is zeiknat (zorg dat je bakken klaar hebt staan en gooi zaagsel neer als je het hebt)

Er moeten toch ook in Duitsland bedrijven zijn die gaten boren?

Of denk eens aan de methode die @T_knoop beschreef en veelvuldig wordt toegepast. Ok, de gaten zien er iets minder fraai uit
Hoeveel vraagt een bedrijf in Nederland voor een gat boren.

Ik heb hier een offerte voor gekregen 250€.
Dat is ook niet goedkoop voor een gat van 25cm. Beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Bij mij zat het in een deal met ander werk, maar zeker niet zoveel.
Dan kan ik me voorstellen dat je het zelf wilt doen.
Maar een gat van 25 cm (als dat doorsnede is) is ook best wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:41
[...]

Ik had net een offerte binnen van 100 euro voor een 16cm gat. Door de betonnen binnenmuur en buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

de tarieven van deze tabel kloppen doorgaans heel redelijk

https://www.goedkoopbetonboren.nl/tarieven-betonboren/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk maar zelf een setje aangeschaft.
Eerst al eens 125 en 60 mm gaten geboort met de gewone boormachine en een zelf gefabriceerd verloopje.
Maar omdat het toch wel wat vaker voorkwam dat ik hier en daar een gat mocht boren en daarmee uiteindelijk mijn machine gemolesteerd heb..

Machine van Amazon en boren her en der waar ze goedkoop waren besteld.
Ding werkt prima en waar nodig met water en de droog/nat stofzuiger erbij dan valt het met de rotzooi ook wel wat mee.
Gewoon met beleid en verstand boren en er vanuit gaan dat hij kan vastlopen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_f9q6w6UrJypDfYjemKd4_GzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQxDmgbWUvz6RYj2EmPCk7H0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1exogsf0LWzoxTfBrlemMroNStQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN4vFXenGyRrExcgAudtdimr.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

6killer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Mag ik je even hartelijk bedanken voor je tip? _O_ Dit bleek het inderdaad te zijn. Ook eerst met perslucht geprobeerd, maar er gebeurde niets. Daarna op zoek naar een wat langer stangetje, uiteindelijk gevonden door een verstekzaag te demonteren :+ In die buis voel je inderdaad op een gegeven moment een vernauwing, daar even flink met dat stangetje in zitten rammen en na eerst een paar mislukte pogingen kwam er uiteindelijk ineens toch weer water doorheen. Kraan teruggemonteerd en het werkt weer zoals het hoort! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ronald.42 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:35:
Eerst al eens 125 en 60 mm gaten geboort met de gewone boormachine en een zelf gefabriceerd verloopje.
Maar omdat het toch wel wat vaker voorkwam dat ik hier en daar een gat mocht boren en daarmee uiteindelijk mijn machine gemolesteerd heb..

Ding werkt prima en waar nodig met water en de droog/nat stofzuiger erbij dan valt het met de rotzooi ook wel wat mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als je bij een muur boort zorg dat je aan de kant waar je uit komt een plank tegen de muur hebt oid (tegendruk) anders heb je wellicht een nog groter gat dan gewenst ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:07:
[...]

als je bij een muur boort zorg dat je aan de kant waar je uit komt een plank tegen de muur hebt oid (tegendruk) anders heb je wellicht een nog groter gat dan gewenst ..
Ik teken de boor af op de dikte van de muur.
Als je er dan bijna bent wat voorzichtiger doen.
Die gaten in de muur op die onderste foto heb ik van buiten af geboort.
Je voelt op een gegeven moment dat je bij de tegel bent en dan niet meer drukken maar een beetje steunen slijpt hij er zo mooi door heen.

Plank gebruikt ik meestal aan de begin kant om mooi te centreren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 16:39
Ik wil een thermostaat knop op mijn radiator installeren. Klopt het dat ik dit voetventiel kan dicht zetten, radiator aftappen en tussenstuk vervangen?

Sta bijna op het punt om hele systeem leeg te laten lopen maar twijfel of dat nu wel nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2KDF1iG18Vinx460aolk5c6nQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e4dkjgkpli4gJyIilearcuU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMSg799uBYQto0Dws-qJk_pNWg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D41X4DTprhHkI68seu3h0Zm5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zuaro schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:56:
Ik wil een thermostaat knop op mijn radiator installeren. Klopt het dat ik dit voetventiel kan dicht zetten, radiator aftappen en tussenstuk vervangen?

Sta bijna op het punt om hele systeem leeg te laten lopen maar twijfel of dat nu wel nodig is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je die radiatorkraan compleet ertussenuit wilt halen is dat niet voldoende.

Je hoeft trouwens alleen datgene leeg te laten lopen wat zich boven je radiator bevindt, ik hoop voor jou dat deze radiator op zolder staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Laatst online: 11-09 16:39
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Als je die radiatorkraan compleet ertussenuit wilt halen is dat niet voldoende.

Je hoeft trouwens alleen datgene leeg te laten lopen wat zich boven je radiator bevindt, ik hoop voor jou dat deze radiator op zolder staat ;)
Helaas hele 1e verdieping (4 radiatoren), cv hangt op zolder en beneden vloerverwarming.

Dan blijft m'n plan: stekker cv en vloerverwarming er uit. Aftappen bij de vulkraan en dan rest bij de radiatoren er uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Zuaro schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:03:
[...]

Helaas hele 1e verdieping (4 radiatoren), cv hangt op zolder en beneden vloerverwarming.

Dan blijft m'n plan: stekker cv en vloerverwarming er uit. Aftappen bij de vulkraan en dan rest bij de radiatoren er uit laten.
Voetventieel kun je gewoon dichtdraaien. Dan is de radiator afgesloten van het systeem. Dan aftappen en radiator kraan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

rainier15 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Voetventieel kun je gewoon dichtdraaien. Dan is de radiator afgesloten van het systeem. Dan aftappen en radiator kraan vervangen.
Weet je dat zeker? Ik heb altijd gedacht dat je dan alleen de retour dicht kunt zetten op een voet ventiel.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
G_Dragon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:14:
Wij hebben op het behang boven de bank veel kleine krasjes die zijn ontstaan door bijvoorbeeld aanraking met nagels wanneer je iets van de rugleuning wou pakken of dat er iets anders is langs gekomen. Blijkbaar was het niet zo'n stevig behang zoals we dachten, maar mijn vraag is of iemand een tip heeft om dit weer mooi te krijgen zonder dat je het opnieuw moet behangen :)

[Afbeelding]

Hier met aantekeningen voor de gene die het niet zien wat ik bedoel :)
[Afbeelding]
Zo te zien zijn er echt stukjes uit het behang, Dat is niet te herstellen. Als het ingedrukt was had je misschien nog iets met stoom kunnen doen, zodat het zich weer terug vol zuigt. Maar als het weg is, lukt dat niet.
Enige oplossing die ik zie, is of opnieuw behangen dus die banen weghalen en nieuwe ervoor in de plaats. Of gaan schilderen, latex eroverheen, maar dan kom je minimaal de hele muur aan het doen. Eventueel kun je van tevoren dan nog de gaatjes vullen met wat plamuur en voorzichtig met een sponsje wat structuur erin brengen dat het minder opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Ronald.42 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een vette werkbank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
Rzaan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:08:
[...]
De Parkside heeft wel een slipkoppeling, staat op de productpagina.

Maar alsnog met je eens dat je voor 1 gat beter een bedrijf kan laten komen. Dat hoeft de wereld niet te kosten, terwijl de spullen duur zijn om zelf te kopen, met een redelijk kleine kans dat je precies dezelfde diameter ooit nog een keer nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ja dat is echt top om mee te werken.
2 tons schaarlift.
Als ik hem niet gebruik is het gewoon een vlakke vloer en als ik hem nodig heb kan hij omhoog.
Bijv. De tuintractor erop rijden en dan omhoog ideaal.
Maar ook voor andere zaken ideaal.
Als ik bijv. De keuken messen of cirkelzaag bladen slijp of het ketting van de kettingzaag dan zit ik er met een stoeltje bij druk op de knop en goede hoogte.
Nu hangt er een aanhangmotor aan en staat hij op een hoogte dat ik lekker rechtop kan staan te sleutelen.

Mocht ik ooit nog eens verhuizen is dit het eerste dat ik weer ga maken in mijn werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rainier15 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Niet bij de voetventielen die ik ken. Voetventiel sluit alleen de retour af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ronald.42 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Ja dat is echt top om mee te werken.
2 tons schaarlift.
Als ik hem niet gebruik is het gewoon een vlakke vloer en als ik hem nodig heb kan hij omhoog.
Bijv. De tuintractor erop rijden en dan omhoog ideaal.
Maar ook voor andere zaken ideaal.
Als ik bijv. De keuken messen of cirkelzaag bladen slijp of het ketting van de kettingzaag dan zit ik er met een stoeltje bij druk op de knop en goede hoogte.
Nu hangt er een aanhangmotor aan en staat hij op een hoogte dat ik lekker rechtop kan staan te sleutelen.

Mocht ik ooit nog eens verhuizen is dit het eerste dat ik weer ga maken in mijn werkplaats.
Met een schuur van 4 bij 2,5 ofzo totaal geen plek voor natuurlijk. Maar toch ff op Marktplaats kijken en denken, misschien ook wel leuk als eettafel in de aanbouw... :z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
webber87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Met een schuur van 4 bij 2,5 ofzo totaal geen plek voor natuurlijk. Maar toch ff op Marktplaats kijken en denken, misschien ook wel leuk als eettafel in de aanbouw... :z
Het is hier net iets ruimer maar met alle zooi van de jeugd aan fietsen skelters en weet ik veel wat blijft er soms niet veel meer over..

Was wel een leuke klus die nieuwe werkplaats bouwen.. 6 jaar geleden alweer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXGx-jDpbuuiybS0Ve3HybViVEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohfXYPLErjICW06BMTt4EL6U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTtfmkcFftV27OiO0BSk-R6nIXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIc6OCkjU8XhMKZS6y08V9Fq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32YOmQSf3Ku9l5cq2ZVc-JbqT-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2eQI2nG8Zr9vMbGRdM87NlS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fcGWH4uU17x3gROtzSdZGNug0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6tziBPnd2NvtQmoDKk4MqIa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXfgMfOTEWUznXQ5WyKTNV8PokI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxZAwOs3gPj6ZnPH3iVljvBK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnRnPhdK8_s5ieBU_FfkYtcVvuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9Ix1nnzT1fnEDvwHJu7Uhjd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCTLC8PVHvfbGZoIGhp9jeXFpqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcGUaV8iWvODSWJXcDe1iJLS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 22:48

copykat

Good copy isn't bad

Even hier wat ervaringen gebruiken.
Badcel, douche ruimte meerdere tegels hebben holleruimtes en twee zijn gebroken.
Was al in het huis tijdens aankoop.
Op zoek geweest naar de tegel maar zelfs de knuppels, ja knuppels als je een badcelverkoop winkel bent en dit werk achterlaat!, konden mij niet meer helpen omdat het 2005-2010 was. Van die opknap aanbiedingen.

Gelukkig hebben we een tweede douche dus die gebruiken we nu voornamelijk.
Vorige zomer heb ik alle silicone voegen verwijderd en opnieuw geplaatst na langdurig laten ademen. (vocht onder de tegels.)
Na lang beraad met de binnenhuisarchitect laten we toch maar de tegelvloer liggen voorlopig.

Dus repareren is nu de taak. (vervangen gaat niet want geen reservetegels en niet kunnen vinden.)

Wat is jullie ervaring met de injectie lijm?
Ik dacht als ik dit zoveel mogelijk doe om de holle ruimte's op te vullen dan kan daar in iedergeval geen vocht verzamelen en fixeert de tegel ook meteen.

Om de scheuren te camoufleren dacht ik iets als dit te gebruiken.
Zwartgekleurde pasta om in de scheur t smeren.
(even met een dremeltje de scheur open werken om hecht oppervlak te maken en dan dichtvoegen met die pastalijjm. En dat werkt natuurlijk alleen met een gefixeerde tegel.)

Als laatste de voegen weer repareren.
Gaatjes vullen. Grijze cement voeg dus ik dacht kleine hoeveelheid dus reparatie zakje cement?
Andere optie is al aanwezige creme voegmortel gebruiken en mengen met wat kleurstof zwart om de grijstint te krijgen.

Ideeën ? Opmerkingen? Tips?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:30

Dentheman

Zie signature

Niet naar je binnenhuisarchitect luisteren en wél nieuwe tegels nemen. Als de basis mbt. tegels etc. zo slecht is, wil je toch niet daar vanuit opnieuw opbouwen?

Als alles helemaal knap zou zijn, en je hebt dan onverhoopt een paar holle tegels, dan is injecteren dé oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Dentheman op 18-02-2024 12:55 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dentheman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Niet naar je binnenhuisarchitect luisteren en wél nieuwe tegels nemen. Als de basis mbt. tegels etc. zo slecht is, wil je toch niet daar vanuit opnieuw opbouwen?

Als alles helemaal knap zou zijn, en je hebt dan onverhoopt een paar holle tegels, dan is injecteren dé oplossing.
De rest is alleen nieuwe douchekraan en douchekop , nieuwe wcpot, en indien leuke gevonden nieuwe handdoek radiator. En oja plafond word gladgestuct.
Alle andere dingen zijn al opgeknapt dit jaar zodat we de badcel voorlopig een paar jaar kunnen gebruiken.
Alleen die holle tegels die ook nog een breuk hebben vertrouw ik niet kwa waterdichtheid.
Zit letterlijk recht onder de douchekop dus vandaar dat ik die aannemers prutsers noem.
We douchen er dus nu niet.

Er is een vloer over de oude vloer heen gestort en daar is de boel weer op geplakt.
Kantband? Eurocol wapeningsband? Zou me verbazen als dat gebruikt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSOpHml9Gp2KnaLmC6YKA-tO-uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YXdW7JED6x9ApuIoBfUaH4A.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heb ik de deur en dorpel weggehaald om een muurtje te lijmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSk-ta0hJNXuzARqt1ikgZVt9p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXVIwwtTH1ThcgluYtvAYyZy.jpg?f=fotoalbum_large
De twee tegels in de hoek voorste heeft al een zichtbare scheur en die in de hoek zie je niet maar zit er wel.
Rest is opnieuw gekit dus waterdicht gemaakt. (om t putje meer kit space gemaakt om de beweging van t plastic randje beter op te vangen.)
Voegen zijn kneiterhard cementvoeg anders had ik toen die ook allemaal weg gekrabt/tikt om de boel beter te maken. Nu ben ik bang dat bij weg tikken de tegels beschadigen.

Ik vermoed dat ze het afschot gewoon met een richeltje tegel hebben gemaakt en te lui waren om het op te vullen met cementlijm. Eurocol 705 bijv. Stelletje prutsers.
En het afschot is ook nog eens niet goed. Water loopt richting mn voeten in de foto met douchen aka haast en goedkoop. Maar t moet even een paar jaar functioneren want ik moet nog veel meer doen.
Eerst WC BG, dan aparte doucheruimte renoveren. (vandaar dat die douche ruimte in de badcel goed moet zijn kwa waterdichtheid.) en als laatste de badcel vernieuwen door alles kaal te slaan en dan weer helemaal op de juiste manier op te bouwen..) ben ook geen 20 30 40 50 meer dus een beetje rustag! Aan is wel gewenst door mn lichaam.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 18-02-2024 13:53 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:16
Iemand toevallig in de buurt van Eindhoven een Uponor perstang te leen? Ik heb alles met een TH profiel geperst maar per ongeluk nu 2 Uponor koppelingen gesoldeerd en die kunnen niet met het TH profiel 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 08:35
Ik ga een schutting plaatsen bij mijn neef.
De schutting wordt bekleed met triple blokprofiel douglas. Ze willen graag dat de schutting doorloopt en de palen niet zichtbaar zijn.

Omdat douglas hout vrij zacht is, kies ik voor de constructiepalen voor azobe 7x7. Deze worden met een paalhouder in beton gezet. De achtertuin ligt redelijk beschut, toch heeft de oude schutting het op dit moment er maar moeilijk mee. Dit zijn 6.5x6.5 paaltjes waarvan ik vermoed dat de paalhouder niet in de beton staat.

Is de nieuwe constructie stevig genoeg, of zal ik toch maar voor een maatje dikker gaan? De azobe palen worden vervolgens met douglas regels aan elkaar bevestigd.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

theduke1989 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Ga je nog deuren monteren? Zodat het niet direct alles in zich is?
Zit er inmiddels wel over na te denken, want dat zou het wel afmaken. Maar bijv. normale deuren zijn nog niet zou eenvoudig i.v.m. de schuine kant links. Misschien maar gewoon een gordijntje ervoor. Then again het is op zolder in de was-ophang-kamer, dus misschien laat ik het wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
MJV schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Zit er inmiddels wel over na te denken, want dat zou het wel afmaken. Maar bijv. normale deuren zijn nog niet zou eenvoudig i.v.m. de schuine kant links. Misschien maar gewoon een gordijntje ervoor. Then again het is op zolder in de was-ophang-kamer, dus misschien laat ik het wel zo.
Stuk hout kopen, de kant afzagen, twee scharnieren plaatsen en klaar deur is daar.
Likje verf en je hebt een super mooi opbergkast zelf gemaakt. Je had al alles zelf gemaakt. Kunnen die deuren er nog bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
Ik heb een enkelsteens schuur achter het huis, met een gestorte betonfundering, en daarop een dekvloer. Onder de dekvloer zit geen folie, dus we hebben heel veel last van optrekkend vocht. En dus een veel te vochtige schuur (ondanks dat in de de muur wel dampfolie zit). Nu wil ik graag de vloer vochtdicht maken. Kan ik bijvoorbeeld bouwfolie op de vloer leggen, en daar een laag egaline over heen doen? Of zijn er betere manieren om er voor te zorgen dat het vocht niet meer optrekt? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bloemstukje op 18-02-2024 21:46 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Ronald.42 ben jij even blij dat het je hamer en beitel was en niet je mobieltje... :+

Mooie schaar lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Wat is jullie ervaring met houtvullers? Tijd is geen issue in dit geval. Heb nu die van Den Braven; Houtreparatiemassa. Verwerkt opzicht prima maar is wel aan de dikke kant qua stevigheid/verwerking. Kleine gaatjes is lastig vol te drukken zegmaar. Wat gebruiken jullie graag?

In een kitspuit lijkt mij ook fijn werken, vooral voor langere stukken. Maar die zijn superduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

webber87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:13:
Wat is jullie ervaring met houtvullers? Tijd is geen issue in dit geval. Heb nu die van Den Braven; Houtreparatiemassa. Verwerkt opzicht prima maar is wel aan de dikke kant qua stevigheid/verwerking. Kleine gaatjes is lastig vol te drukken zegmaar. Wat gebruiken jullie graag?

In een kitspuit lijkt mij ook fijn werken, vooral voor langere stukken. Maar die zijn superduur.
Schuurstof en houtlijm als het dekkend geschilderd word.
Voor kleine gaatjes natuurlijk.
Voor grotere gaatjes is dit niet goed. Klinkt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bloemstukje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:38:
Ik heb een enkelsteens schuur achter het huis, met een gestorte betonfundering, en daarop een dekvloer. Onder de dekvloer zit geen folie, dus we hebben heel veel last van optrekkend vocht. En dus een veel te vochtige schuur (ondanks dat in de de muur wel dampfolie zit). Nu wil ik graag de vloer vochtdicht maken. Kan ik bijvoorbeeld bouwfolie op de vloer leggen, en daar een laag egaline over heen doen? Of zijn er betere manieren om er voor te zorgen dat het vocht niet meer optrekt? :)
Is garage betonverf geen optie?
Een olie dichte verf?
Ik heb mn trapkast daarmee geschilderd tot 30cm omhoog op de wanden.
Ik had schimmelkringen en stank.
Allemaal weg nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
nee, dat kan niet

ik zou dan in de zomer een vloercoating aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

theduke1989 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Stuk hout kopen, de kant afzagen, twee scharnieren plaatsen en klaar deur is daar.
Likje verf en je hebt een super mooi opbergkast zelf gemaakt. Je had al alles zelf gemaakt. Kunnen die deuren er nog bij :P
Maar die deur links kan toch niet helemaal open vanwege het schuine dak, daar botst ie toch tegen het dak? Of maak ik nu een denkfout (iets met slaaptekort)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
webber87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:13:

Ik heb laatst 5 minuten epoxy van pattex gebruikt. Ligt bij de action.

'k moet zeggen dat het resultaat op een geverfde deur best wel goed was. Zie je niets meer van na schuren.
Klinkt nauwelijks in en lekker snel uitgehard(eventueel met fohn).

Je zou het vast ook kunnen mengen met wat schuurstof.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 18-02-2024 22:35 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sealy
  • Laatst online: 09:06

sealy

bastards...

Waarschijnlijk bekend voor de meeste van jullie, maar toch nog even een klus ervaring om te delen in de hoop dat iemand er nog wat aan heeft:

Gisteren de nieuwe vloer geolied en die moet je dan navrijven met een doek. Zonder nadenken die doek in de afvalzak gegooid, bovenop een papieren stofzuigerzak met zaagsel.

We werden vanochtend wakker met het hele huis dat naar olie stonk. Ik dacht nog: oh, die geur blijft wel lang hangen!

Toen schoot me opeens te binnen dat olie door een chemische reactie spontaan kan ontbranden als het in een afgesloten ruimte in een doek zit. Toevallig eens gezien op youtube. Snel in de zak gekeken…

Het is dat ik besloten had thuis te werken vandaag, anders hadden we de verbouwing grondig opnieuw kunnen doen 8)7

Het bijzondere is: hier staat dus niets over op de verpakking van de olie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwiWIupXyDEkTeM0OrkoncPDItw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqVceB77iCZuWEOvirHrp9Fx.jpg?f=fotoalbum_large

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47
Betreft vooral lijnolie dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:28
Ik lees even met je mee. Heb hetzelfde probleem en zit te twijfelen om dekvloer in te smeren met Hydrablock Pro. Maar ben benieuwd naar het advies van andere Tweakers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jeweetje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:39:
Betreft vooral lijnolie dacht ik.
Nee, heel veel olien kunnen dit doen. Niet alleen die op basis van lijnzaad.

In werkplaatsen staan daarom verplicht metalen poetsdoekbakken met een zelfsluitend deksel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook bij bijvoorbeeld osmo staat het op de verpakking. Zelf gelukkig nog nooit last van gehad.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
nokiaan958GB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:26:
[...]

nee, dat kan niet

ik zou dan in de zomer een vloercoating aanbrengen
Oke, thnx :)
copykat schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Is garage betonverf geen optie?
Een olie dichte verf?
Ik heb mn trapkast daarmee geschilderd tot 30cm omhoog op de wanden.
Ik had schimmelkringen en stank.
Allemaal weg nu.
Dan is denk ik inderdaad coating de beste optie. Ik heb Hydrablock Pro gevonden, dat is een penetrerende ( :+ ) coating die de bovenste laag beton water en vochtdicht maakt. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. En wellicht daaroverheen een verflaag oid. Welke verf heb jij gebruikt daarvoor?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bloemstukje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:06:
[...]

[...]

Dan is denk ik inderdaad coating de beste optie. Ik heb Hydrablock Pro gevonden, dat is een penetrerende ( :+ ) coating die de bovenste laag beton water en vochtdicht maakt. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. En wellicht daaroverheen een verflaag oid. Welke verf heb jij gebruikt daarvoor?
was maar een trapkast dus hoefde niet zo slijtvast te zijn.
2x geverft met dit
ik had mangaten die dicht gemaakt waren tijdens de bouw in de trapkast en die lieten wittte kringen achter met een muffe geur. vocht.
vandaar deze verf.

Voor je garage zou ik of epoxy verf gebruiken of de meer merk betoncoatings.
epoxy is slijtvaster geloof ik,

ik moet de vloer van de zomer gaan doen. afwerken garage. (Nieuwe deuren ipv valkanteldeur zou ook moeten maar konijne die zijn de hoofdprijs. 3k-4k kan ook te gek.)
En dan ook de enkelsteens muren isoleren.
nu is het snel koud en vochtig in de winter wat slecht is voor alles wat vocht opneemt en/of roest. Gemerkt deze winter.
ventilatie regels er op wat stoot voegen open boren en dit er op:
Fermacel plus pir 20mm

Dak is in proces van isoleren ook met pir plus gips.
afsluitbare ventilatie in de dakdoorvoer. klaar.
betonvloer is zonder kruipruimte dus coaten is de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:36
Spixo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:45:
[...]

Ik lees even met je mee. Heb hetzelfde probleem en zit te twijfelen om dekvloer in te smeren met Hydrablock Pro. Maar ben benieuwd naar het advies van andere Tweakers.
ik heb geen advies voor je, maar bedankt voor de tip over Hydroblock Pro. Dat kon wel eens de oplossing zijn voor mijn lekkende kelder, bouwjaar 1920.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 16:50
De volgende klus die ik hier in huis wil doen is een soort werkbank/tafel te maken en een rek voor wat spullen te stockeren.

Ik heb in sketchup eens gemaakt wat ik ongeveer zou willen om te kijken wat afmetingen.
Ik ben groot afnemer van (ikea) SAMLA bakken dus alle afmetingen zijn met dit in gedachte. :)

Ik had nog wel 2 vragen:
  • Welk materiaal kan ik best gebruiken? Ik dacht eventueel aan OSB3 15MM of 18MM? Qua prijs lijkt me dit niet zo duur en toch stevig. Als werkblad bovenaan dacht ik aan betonplex.
  • Hoe lang mag bij de werktafel mijn "overspanning" zijn zonder steunen?
-> Werkbank is +- 270cm lang, links en rechts steun en achteraan tegen de muur een lat tegen de muur over de volledige lengte als steun (zie laatste foto), zou dit voldoende zijn?
Qua gewicht komen hier niet de zwaarste dingen maar is moeilijk in te schatten qua gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6mzrEer8BPAyzCgrtp-AYwhxJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpuWmvrIezpWgxFo9JZCGMIh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P0IM2vSFbWghPPkkaFTuqoryTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccEGz60Xl1KaipUegk9lXRjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIyPxAhtNJ6fUOYrugsN8Q6P_kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2ysr6wQmBoKnEuEMZxo2gh7.jpg?f=fotoalbum_large

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vanpeers schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:

Hoe lang mag bij de werktafel mijn "overspanning" zijn zonder steunen?
ik licht even 1 dingetje hieruit:

juist met de standaard maten van SAMLA kun je toch makkelijk 1 of 2 tussenschotten plaatsen.

met allerlei wisselende formaten bakken is dat wat lastiger maar vooral in jouw geval zitten die schotten niet in de weg.

dan voorkom je doorhangen en maak je het een veel robuuster geheel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Fraggert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:25:

juist met de standaard maten van SAMLA kun je toch makkelijk 1 of 2 tussenschotten plaatsen.
Precies, dit zou ook mijn oplossing zijn. En mocht het niet goed uitkomen met de maten dan kun je ook kiezen voor wisselende schotten. Als voorbeeld: https://myhouse-amsterdam.nl/kasten-op-maat-amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:13
Simpele vraag denk ik maar toch kan ik het antwoord niet zo goed vinden (of ik wil het niet vinden)
Ik ga een extra stroomgroep naar zolder trekken. Helaas kan ik niet binnendoor. Wel langs de gevel onder de carport zo rechtstreeks naar de zolder toe.

Ik moet dan langs de gevel ongeveer 40cm de grond in naar een van de vele lege mantelbuizen richting de meterkast. Moet ik dan al specifiek een ymvk-as kabel pakken? (geschikt voor ondergronds gebruik) of maakt voor dat kleine stukje recht naar beneden, zo goed als altijd droog, stukje het niet zoveel uit? Ik werk het sowieso ook af in pvc, buizen langs de muur, flex vanaf de buis tot een stuk in de mantelbuis onder 't huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:34
Bloemstukje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:06:
[...]

[...]

Ik lees even met je mee want ik zit met exact hetzelfde issue *(ik bewaar zelfs mijn duurdere gereedschap in de winter binnen ipv in de schuur.. niet ideaal)
maar zou je dan eerst Hydrablock doen op de vloer en dan egaline of juist andersom (ik moet nog egaliseren ook namelijk)

Overigens moet je dan met de verf wel opletten dat het niet watergedragen is anders blijft het natuurlijk niet zitten ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MisterEagle schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:03:
Simpele vraag denk ik maar toch kan ik het antwoord niet zo goed vinden (of ik wil het niet vinden)
Ik ga een extra stroomgroep naar zolder trekken. Helaas kan ik niet binnendoor. Wel langs de gevel onder de carport zo rechtstreeks naar de zolder toe.

Ik moet dan langs de gevel ongeveer 40cm de grond in naar een van de vele lege mantelbuizen richting de meterkast. Moet ik dan al specifiek een ymvk-as kabel pakken? (geschikt voor ondergronds gebruik) of maakt voor dat kleine stukje recht naar beneden, zo goed als altijd droog, stukje het niet zoveel uit? Ik werk het sowieso ook af in pvc, buizen langs de muur, flex vanaf de buis tot een stuk in de mantelbuis onder 't huis.
Zo'n grijze PVC (hostalit) buis voldoet dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:13
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Zo'n grijze PVC (hostalit) buis voldoet dan ook.
Thanks!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
Omdat ik veel advies heb ingewonnen ook maar even wat plaatjes posten van het tussenresultaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DonJunior schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Ik lees even met je mee want ik zit met exact hetzelfde issue *(ik bewaar zelfs mijn duurdere gereedschap in de winter binnen ipv in de schuur.. niet ideaal)
maar zou je dan eerst Hydrablock doen op de vloer en dan egaline of juist andersom (ik moet nog egaliseren ook namelijk)

Overigens moet je dan met de verf wel opletten dat het niet watergedragen is anders blijft het natuurlijk niet zitten ;)
Ik ben benieuwd of die hydroblock puur voor beton is.
Ik moet mijn garagegevelstenen nog inspuiten met zo'n hydro impregneer goedje om vocht opname van die zachte stenen te verminderen. Dacht als ik aan de binnenzijde het tot 30cm ook de stenen in smeer het grondvocht niet via de stenenmuur naar binnen kan komen.
Ik zit met het zelfde probleem de garage is een vochtige bedoening nu. Niet best voor mn gereedschap en lijnolie kan maar zoveel beschermen.
Zit het om te bouwen tot klus hok en dat moet natuurlijk droog zijn.
Dak isolatie, vloer coating, muurisolatie overweeg ik zodat er minder kouslag is wat condensatie opleverd.
Uiteraard is de kantel garage deur een tochtig stuk ellende maar dat even vervangen is geen goedkope actie. Aluminium roldeur in cassette is een betaalbare optie.
Er komt ook een electrische kachel in om de 7-10graden celcius als minimum te handhaven.

Als t dak gedaan is en de electra leidingen hergestructureert zijn komen de vloer en muren aan de beurt.

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:41
Afgelopen dagen voor mijn dochters slaapkamer een hoofdbord gemaakt.

18mm mdf, wit geschilderd, met daarop 15*25mm beuken latten die ik zelf uit schaaldelen heb gezaagd mbv zaagtafel en diktebank..
Ikea lampjes erop, met Innr zigbee rgb spots erin (aansturing via ab of home assistant, of gewoon aan/uit met de knop op de lamp)... Kabeltjes lopen netjes in de ruimte achter het hoofdbord..

ikke trots op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FvuElCYTjNuiaNG3cC49rnwVLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQnOLrFB8zD8XidqwEzGgdFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:55
@breew

Ziet er netjes uit hoor

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:32
Ik wil mijn wastafel vervangen door nieuw meubel en de wand opnieuw betegelen. Veel werk wat ik niet eerder heb gedaan: tegelen, waterleiding en afvoer verleggen. Vandaar wat vragen, ik heb namelijk een plan waarvan ik denk dat ik het mezelf niet makkelijker maak :') :

Ik heb namelijk het plan om een voorzetwand van ~11cm diep en ~120cm hoog te maken zodat ik een inbouwkraan boven de wasbak kan bevestigen. Voordeel is dat ik de leidingen ook wegwerk, en ik een vlakke ondergrond heb om te betegelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLehxHJmud-K1r9JEpWedZya1No=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ieNQau2nh8x3MLaE6bEGO0v.jpg?f=user_large

- De afvoer is nu 32mm en lijkt niet in de beste staat. Aangezien dit glimmend is moet ik hem denk ik onder de vloer (in het plafond) al vervangen. Idealiter is de diameter daarnaast wat aan de kleine kant (40mm is beter) maar dan moet ik een groot deel van plafond en muur openbreken, en dat wil ik pas later dit jaar doen. Nu het bovenste deel vervangen door 40 en die 32 voorlopig zou laten lijkt me niet handig?
- Ik wil de voorzetwand voorzien van tegels van 6 x 24.6cm. Liefst eindig ik boven met een hele tegel. Maar kan ik van boven beginnen met tegelen? Onder aan maakt het me allemaal minder uit, wellicht dat ik daar toch een plint plaats.
- Aangezien ik een Ikea-wasmeubel heb gehackt door er lades op te zetten is het meubel totaal 49.5 cm diep. Er zijn weinig wasbakken van 60x50 cm, en zonder kraangat al helemaal niet/heel duur. Mijn idee is nu om het gedeelte achter het wasmeubel NIET te tegelen en op die manier zo'n 2 (??) cm te winnen. Is dat een handig idee?
- De koud en warm water aanvoer is nu 12mm. Bij de kraan waar ik naar kijk moet ik naar 1/2 inch. Ik zie flexibele slangen die van 12mm knelfitting naar 1/2 inch gaan. Maar ik lees ook dat je beter geen knelfitting in een voorzetwand kan plaatsen, en flexibele slangen hebben ook een minder lange levensduur. Maar hoe doe ik het anders?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Ik ben bezig met het plaatsen van de ventilatie en daarom moet ik een gat boren vanuit de garage naar de woonkamer. Het gaat om 2 gaten van 200mm (spiro) dicht naast elkaar. Ik twijfel hoe ik dit het beste kan doen, tips?

Ik zit te twijfelen of ik een gatenboor ga kopen/huren of dat ik de muur ga perforeren (meerdere kleine gaatjes) en dan ga uithakken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:27:
Ik ben bezig met het plaatsen van de ventilatie en daarom moet ik een gat boren vanuit de garage naar de woonkamer. Het gaat om 2 gaten van 200mm (spiro) dicht naast elkaar. Ik twijfel hoe ik dit het beste kan doen, tips?

Ik zit te twijfelen of ik een gatenboor ga kopen/huren of dat ik de muur ga perforeren (meerdere kleine gaatjes) en dan ga uithakken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik zou iemand inhuren om dat gat netjes te boren. Dat kost iets, maar dan is het wel netjes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Andrehj schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Ik zou iemand inhuren om dat gat netjes te boren. Dat kost iets, maar dan is het wel netjes.
Ja daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar als ik dat zo lees gat dat richting 300 a 400 euro voor 2 gaten, is wel veel geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:41
breew schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:26:
Afgelopen dagen voor mijn dochters slaapkamer een hoofdbord gemaakt.
[...]
In de andere hoek van de kamer:
Buro (deels op 2x een ikea malm ladekast, deels op een 40x40 vuren frame) en planken van 18mm multiplex
Plankendragers gemaakt van panlatten (en met de festool dominofrees (wat een top-apparaat!!! _/-\o_ ) van schoonpapa zo in elkaar zonder schroefjes :))
Inrichting heeft mijn vrouw voor gezorgd (en dochterlief heeft de afgelopen jaren de Monster-blikken bij elkaar gedronken :+ ).. Ik verzorg alleen het houtbouw- en electrawerk :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsfCFHMXYxeg11ORPXxbithLpjI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdwyT8azxDfJy6o51hYr2b8Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Aan dat zwarte plaatje op de muur komt nog een 32" tv te hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_Mt5L2cC29Mgi0myOWdizblp40=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wORlcxA6VxIKOuCk0UPqvCrg.jpg?f=fotoalbum_medium

En met kleurrrtjes (omdat het kan)... Aan te sturen via de home-assistant app op de telefoon/tablet en met een losse zigbee afstandbediening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgaH9sxRKYjeENq2dPLf0_0JlnM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kqlvz2ApJsMDvwcLcGbfnf9.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H89cuow-8ga5ygAIoyVkhjwV0AQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFckBQ4kD6u0lbYEmQwlvZi3.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 20-02-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Ja daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar als ik dat zo lees gat dat richting 300 a 400 euro voor 2 gaten, is wel veel geld.
Paar offertes opvragen. Goed aangeven wat voor materiaal het is.
Voor als je gaat huren: 200mm is best flink. Daarvoor heb je een aardige machine nodig. Ook een statief. Dan komt er nog de slijtage van de boor bij. Dat kost ook niet weinig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Ik heb zelf een 200mm boor gekocht, SDS plus adaptertje erbij en daarna, op een trapje met gevaar voor eigen leven, mijn boormachine in puin gedraaid. Ik heb nu een Bosch blauw boorhamer die ovale gaten maakt en had een week spierpijn. :+

Laat het gewoon doen.
Zelf boren kan je proberen:
https://www.ho-michielsen...tboor-kernboor-200mm-40cm
Maar dit soort materieel is zo specialistisch & lomp, dat moet je eigenlijk iemand laten doen met een werkbusje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Pieter2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:27:
of dat ik de muur ga perforeren (meerdere kleine gaatjes) en dan ga uithakken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Mijn ervaring,
1) Zelfde situatie, van garage naar woonkamer en keuken, nog meer gaten. Kleine gaatjes geboord en zo een gat gecreëerd.
2) fast forward 2 jaar later en op de bovenverdieping ook gaten voor spirobuizen nodig. Ditmaal iemand laten komen ;).

Ik denk dat mijn keuze de 2de keer al iets zegt.

Diameter, Diepte, materiaal, positie van de boor en aantal gaten kunnen van invloed zijn op de prijs. Ik kan dus wel zeggen wat ik betaald heb, maar dat zegt niet zo veel. Bel even rond en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

vanpeers schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
De volgende klus die ik hier in huis wil doen is een soort werkbank/tafel te maken en een rek voor wat spullen te stockeren.

Ik heb in sketchup eens gemaakt wat ik ongeveer zou willen om te kijken wat afmetingen.
Ik ben groot afnemer van (ikea) SAMLA bakken dus alle afmetingen zijn met dit in gedachte. :)

Ik had nog wel 2 vragen:
  • Welk materiaal kan ik best gebruiken? Ik dacht eventueel aan OSB3 15MM of 18MM? Qua prijs lijkt me dit niet zo duur en toch stevig. Als werkblad bovenaan dacht ik aan betonplex.
  • Hoe lang mag bij de werktafel mijn "overspanning" zijn zonder steunen?
-> Werkbank is +- 270cm lang, links en rechts steun en achteraan tegen de muur een lat tegen de muur over de volledige lengte als steun (zie laatste foto), zou dit voldoende zijn?
Qua gewicht komen hier niet de zwaarste dingen maar is moeilijk in te schatten qua gewicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook groot van van de Samla bakken, ik heb in de gangkast iets vergelijkbaars gemaakt maar ipv dikke planken heb ik een stellingkast achtige opstelling gemaakt met latten van de bouwmarkt. Stuk goedkoper en minder donker waardoor je de spullen in de bakken makkelijker kan zien. Ook makkelijker op maat te maken omdat de passing wat minder kritisch is.
[...]

100% laten boren door iemand anders, je moet dit officieel ook doen met een boor die je verankerd aan de muur en als je met kleine gaten gaat werken dan is het lastig alles netjes rond te krijgen dus loop je weer te kutten met het vullen met purschuim.

Ik had via werkspot een ventilatiemanntje die even zwart een gat kwam maken, was voor 1 gat 75 euro kwijt. Half uurtje later had ik een perfect rond gat 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 21:33
Hallo,

Vraagje over een badkamer meubel:
Een jaar geleden afgetikt in een winkel, showroom model mocht voor een leuk prijsje mee.
Nu willen we de spiegel ophangen maar hebben ze geen ophangsetje erbij geleverd. Geen idee welk merk het meubel is en de winkel werkt niet echt mee (kunnen niks meer verdienen denk ik...) welk setje kan ik het beste gebruiken?

Wat info en foto's:
Moet iets met deze artikelnummers zijn...
1230949
1808105
180105-D

Dit heb ik zelf gevonden, zou dit werken?
https://www.gamma.nl/asso...verstelbaar-wit/p/B107466

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgATl_ZsIuqRK6LY3ObN170gfZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqJAWjBQQZ1nvgMdKO7rd15D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y191M3R6UnF48U0JguWB35Zk1rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOJEvbS2m4q92Ze6bAXVsZK3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApbwC7j14J3rq-8QEn97w5IMIf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBGMUAfufmlhB6jcf1vhJwl1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de meubel (mocht iemand deze bekend voortkomen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE_6rVCRzB4s6bYcMNqMtdVfmJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwfOCin0Qm5kAbuaW5rXMM1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:49
mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:21:
Hallo,

Vraagje over een badkamer meubel:
Een jaar geleden afgetikt in een winkel, showroom model mocht voor een leuk prijsje mee.
Nu willen we de spiegel ophangen maar hebben ze geen ophangsetje erbij geleverd. Geen idee welk merk het meubel is en de winkel werkt niet echt mee (kunnen niks meer verdienen denk ik...) welk setje kan ik het beste gebruiken?

Wat info en foto's:
Moet iets met deze artikelnummers zijn...
1230949
1808105
180105-D

Dit heb ik zelf gevonden, zou dit werken?
https://www.gamma.nl/asso...verstelbaar-wit/p/B107466

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de meubel (mocht iemand deze bekend voortkomen)
[Afbeelding]
Wat wil je er nog aan ophangmateriaal bij hebben dan? Die je van de Gamma linkt zit er toch al in?

Je blauw omcirkelde ding kan toch gewoon over een haak/schroef/bout heen vallen? Mooiste is natuurlijk een flinke schroefduim/schoefhaak.

Edit: of is de foto met de blauwe arcering niet van je huidige situatie, maar van de aangeboden advertentie? En de arcering juist om te laten zien wat er mist. Dan zou zoiets als van je Gamma linkje een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 21-02-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 21:33
Raling schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Wat wil je er nog aan ophangmateriaal bij hebben dan? Die je van de Gamma linkt zit er toch al in?

Je blauw omcirkelde ding kan toch gewoon over een haak/schroef/bout heen vallen? Mooiste is natuurlijk een flinke schroefduim/schoefhaak.

Edit: of is de foto met de blauwe arcering niet van je huidige situatie, maar van de aangeboden advertentie? En de arcering juist om te laten zien wat er mist. Dan zou zoiets als van je Gamma linkje een oplossing kunnen zijn.
Nee wel van de huidige situatie, oke zou kunnen dat twee juiste schroefduimen voldoende moet zijn.
Ben altijd voorzichtig met zaken ophangen. Heb een kind dus wil zekerheid dat het stevig hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Nee wel van de huidige situatie, oke zou kunnen dat twee juiste schroefduimen voldoende moet zijn.
Ben altijd voorzichtig met zaken ophangen. Heb een kind dus wil zekerheid dat het stevig hangt.
ik zou naar de bouwmarkt gaan en een of meerdere L-profieltjes halen met gaten erin. Die zou ik aan de muur bevestigen met een paar stevige pluggen ( fisher ). Zou dan die spiegel met een paar schroeven eraan hangen. Vind het eerlijk gezegd niet echt stevig eruit zien die ophanging. Vooral niet i.c.m. zo'n spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
2 Schroefduimen zijn prima. Gewoon dikke nemen met goede pluggen.
Keukenkastjes hangen/hingen ook altijd aan schroefduimen, zelfde soort bevestigingsmateriaal. Daar gaan toch heel wat extra kilo's in ten opzichte van een spiegelkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:49
Okee, maar het onderdeel in de blauwe arcering is toch exact hetzelfde als de Gamma link die je stuurt?

Ik ben het wel eens met @vincent_1971, dat maar 2 schroefhaken niet veel is. Bij het fonteinmeubeltje dat ik laatst ophing, zaten een soort van plaatje bij die op de muur geschroefd moest worden. Daar zou de kastdrager dan op overheen vallen.

Dan kun je meerdere pluggen/schroeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

TAA

Liever IRC

mentalozzie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Het lijkt inderdaad gewoon zo'n standaard systeem waar ook keukenkastjes mee opgehangen worden. Goede plug in de muur en een flinke sleufduim gebruiken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 16:50
Brilsmurfffje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:19:
[...]
Hier ook groot van van de Samla bakken, ik heb in de gangkast iets vergelijkbaars gemaakt maar ipv dikke planken heb ik een stellingkast achtige opstelling gemaakt met latten van de bouwmarkt. Stuk goedkoper en minder donker waardoor je de spullen in de bakken makkelijker kan zien. Ook makkelijker op maat te maken omdat de passing wat minder kritisch is.
[...]
Als ik het goed berijp een frame met balken met hierop nog wel een OSB of MDF plaat als legger?

Beetje zoals dit? https://nl.pinterest.com/pin/6333255722149100/

[ Voor 5% gewijzigd door vanpeers op 21-02-2024 16:08 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 07:56
Heef iemand een tip of mening over welk van deze twee opties 'beter/makkelijker' is voor een plat dak contructie zonder boeideel? Raveeldragers of balken op de wand opleggen?
Edit: nevermind alleen als de balken op de dakrand komen met een losse dakrandconstructie kan ik fatsoenlijk het dampscherm laten doorlopen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLExA0pis-OrnU8xiUGwjgmAj0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpgZvljI3cAMSFv2sTCoL6TN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MWDKing op 21-02-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien heeft iemand hier nog een goed idee;
Ik wil op een antiek kastje een vlakke basis maken voor een aquarium. Nu heb ik een kleiner aquarium, met een 18mm plaat OSB er onder en een paar uitvulplaatjes. Dat werkt, met een afreilat en waterpas er overheen en de hoogteverschillen waren verwaarloosbaar.
Maar zou er iets van een kit zijn die _niet_ blijvend elastisch is, zodat ik de basis voor het grotere aquarium makkelijk kan uitlevelen?
Dan doe ik de 4 hoeken en in het midden van de lange zijde met vulplaatjes en een schroef, en daartussenin dotten kit. Maar als de hoogte dus nihil is moet de laagdikte ook nihil zijn, dus enerzijds voldoende vloeibaar, maar toch ook een paar milimeter kunnen opvullen. Of desnoods via gaten die ik vantevoren boor de kit/epoxy/lijm inspuiten.
(Het aquarium rust alleen op de buitenste rand, niet in het midden)

Of zal ik maar gewoon vasthouden aan het beproefde concept, en het geheel met uitvulplaatjes en schroeven doen.

Edit; als ik vantevoren gaten voor kan ik daar natuurlijk prima wat constructielijm in spuiten, dat is goed drukvast en kan zowel kleinere als wat grotere kieren vullen

[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 21-02-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 07:56
_ferry_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:18:
Misschien heeft iemand hier nog een goed idee;
Ik wil op een antiek kastje een vlakke basis maken voor een aquarium. Nu heb ik een kleiner aquarium, met een 18mm plaat OSB er onder en een paar uitvulplaatjes. Dat werkt, met een afreilat er overheen en de hoogteverschillen waren verwaarloosbaar.
Maar zou er iets van een kit zijn die _niet_ blijvend elastisch is, zodat ik de basis voor het grotere aquarium makkelijk kan uitlevelen?
Dan doe ik de 4 hoeken en in het midden van de lange zijde met vulplaatjes en een schroef, en daartussenin dotten kit. Maar als de hoogte dus nihil is moet de laagdikte ook nihil zijn, dus enerzijds voldoende vloeibaar, maar toch ook een paar milimeter kunnen opvullen.
(Het aquarium rust alleen op de buitenste rand, niet in het midden)

Of zal ik maar gewoon vasthouden aan het beproefde concept, en het geheel met uitvulplaatjes en schroeven doen.
Je zou denken dat 18mm plaat voldoende stijf is om alleen op de hoeken uit te vlakken. Ik ben wel benieuw hoe groot dat aquarium is! :P Eigenlijk blijft alle opvulkit die ik ken elastisch. Purschuim zou eventueel kunnen, maar geeft echt een zootje en je moet oppassen dat je tijdens het aanbrengen je niet het aquarium optild...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MWDKing schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Je zou denken dat 18mm plaat voldoende stijf is om alleen op de hoeken uit te vlakken. Ik ben wel benieuw hoe groot dat aquarium is! :P Eigenlijk blijft alle opvulkit die ik ken elastisch. Purschuim zou eventueel kunnen, maar geeft echt een zootje en je moet oppassen dat je tijdens het aanbrengen je niet het aquarium optild...
120*40cm moet de plaat worden. Dus als je dat geen verdeling geeft qua steun geeft dan buigt dat wel door natuurlijk.

Maar ik eigenlijk tijdens het schrijven al een soort van oplossing gevonden. Door vantevoren in de plaat wat gaten te boren, met de diameter van het tuutje van de constructielijmfles. Dan "injecteer" ik daar de lijm in. Desnoods taps toelopende gaten (verzinkboortje) zodat er voldoende ruimte is voor de lijm om uit te vloeien en uit te zetten.
Pagina: 1 ... 367 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/