[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
datadevil schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:59:
[...]

dankje, dat 'moet mogelijk door..' is inderdaad waar ik achter probeer te komen. Er komt wel iemand die wat loodgieterswerk voor waterleidingen gaat doen maar die is vermoedelijk niet erkend hier voor.
Niets erkends voor nodig, gewoon iemand die weet wat ie doet.

Een normale loodgieter kan prima een gasleiding netjes afdoppen. Sterker nog, een loodgieter kan ook de leiding afpersen, en dus controleren of hij werkelijk overal dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:14:
[...]

1 cv uit doen kraantje bij cv dicht doen. hoofd kraan dicht.
2 gas kraantje open bij je oude fornuis en fornuis aansteken totdat het "op" is.
Indien niet meer aanwezig, kraanje open doen en even twee ramen open zetten om door te luchten. (afhankelijk vd leiding lengte is tvmaar een klein beetje gas dat uit die leiding komt.)
3 pijpensnijder gebruiken om pijp af te snijden.
Buiten zijde licht opschuren en klem afdop koppeling plaatsen.
4beetje afwasmiddel en drupje water. (bellenblaas van je dochter is ook goed) 😋
Om je afdop koppeling kwasten.
Dan hoofdkraan open. En kijken of je bubbeltes ziet.
Ja? Koppeling strakker draaien?
Weer kwasten van zeepsop.
Geen bubbels?
Vermoedelijk goed dicht.
Uurtje wachten en je gasmeter m3 cijfers checken na een uur of het t zelfde is in stand.
Ja? Top klaar cv kraan open even wachten dan CV aan.
Die zal even een extra ventilatie ronde doen bij opstarten om de "vuile lucht" kwijt re raken.
Job done.
d:)b
Even uurtje wachten
Puntje 2. Er is geen oude fornuis. Lezen is op zich ook een kunst blijkbaar :(
Puntje 3 lastig om dikwandig staal door te komen met een pijpensnijder.
Probeer als tweaker elkaar te helpen en praat geen onzin.
Misschien heb je een 1/2” of 3/4” dop of stop nodig ipv knelkoppeling. Waar zit de aftakking of t-stuk? Foto?

[ Voor 9% gewijzigd door scofield op 08-02-2024 16:45 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Ik ben momenteel druk bezig op zolder. Heb de lekkende, scheve, oude dakkapel weggehaald en een nieuwe gemaakt. Daarna wat rust genomen en een paar maanden geleden begonnen met afwerken. Het is nog niet af, maar ik krijg wel weer moed door de foto's zo onder elkaar te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Knl-jd7D4cvz7alRJk0K1QH6obU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8x8FTnbSUaKIoLjcqvqr2g9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN7tewFSsLuGf52DcP-uiAHuzdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOVAjOPHGu8CjV9r6lUs68yH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oytFo9TmDOfwztNw4xwKhdGY5Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkWW1fcUpkZFwXmHwIE2Xerk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6oEAOdZi5roRRfDtof-1uSc4kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9gfp45YQP4OYkJlgBwXkewS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYeCI0QadpwD-I6wGjHB9-UWLxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0W6a6PRccp4XhRyXTKyA0M1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bsMO3DawuEQNuQ0iy-pgFo78FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyDdHUlm3INw3wcFV6JTjXfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DkexaZUtP00qZVs9bwzdl-Iukk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34WWiTtwIPUyUp9flyn0x6yL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWtrG2KDFjv-qEYeO6HD1Wj9Ip0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcZVlZUIwWde4rIBKtjOoX9V.jpg?f=fotoalbum_large

Addendum:
DIt is duidelijk de eerste keer dat ik een dakkapel heb gemaakt en er zitten ook echt wel wat fouten in.

DIe kozijen kon ik voor weinig overnemen omdat ze verkeerd ingemeten waren. Eigenlijk zijn het de verkeerde en waren kozijnen met een verdikking aan de voorkant beter, dat zou dan over de rabatdelen vallen. Ik dacht het makkelijk te kunnen fixen met die de bijbehorende U-profielen, maar dat viel smerig tegen. Ik voorzie geen problemen, maar zit er wel sterk over te denken om toch andere kozijnen te halen.

Verder had ik het frame eerst gelijk gemaakt aan het oude (maar dan wel recht), bleek later dat het dak deels rustte op de oude dakkapel. Daardoor moest het gedeelte met dakpannen er boven ook weg en was het makkelijker om het tot aan de nok te maken. Het dak zit dus met spacers op het skelet.

[ Voor 10% gewijzigd door hellum op 08-02-2024 18:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Prachtig uitzicht voor die dakkapel :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hellum
GGS_206 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:43:
Prachtig uitzicht voor die dakkapel :?
UItzicht, nee, maar zorgt wel voor lichtinval en hoogte. Dat is ook al heel wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:09

copykat

Good copy isn't bad

scofield schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:35:
[...]

ik zei al als die al weg is, ramen open en gas weg laten waaien. Na hoofdkraan dicht gedaan hebben. Dus NIET bij t kraantje aansteken. Alleen bij een fornuisbrander/pit afbranden/affakkelen.
dikwandig staal in een keuken? Ik heb gewoon koper.
Enne zeker geen haakse slijper gebruiken als er misschien nog restgas in de leiding zit.
Dus dan maar een ijzerzaag met de hand?

Misschien heb je een 1/2” of 3/4” dop of stop nodig ipv knelkoppeling. Waar zit de aftakking of t-stuk? Foto?
Als het dik staal oude pijpen zijn zijn ze vaak ook met hennep gedicht in het schroefdraad.
Dan heb je zo'n pijpenklemtang nodig om zo'n koppeling los te krijgen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
scofield schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:35:
[...]

is een t stuk vlak naast de gasmeter, in de meterkast. Eentje gaat naar beneden de kruipruimte in voor de keuken, andere omhoog naar de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Nu online
koper 22? Een foto zal meer duidelijkheid scheppen, dus................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

datadevil schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:27:
[...]

is een t stuk vlak naast de gasmeter, in de meterkast. Eentje gaat naar beneden de kruipruimte in voor de keuken, andere omhoog naar de CV.
Is dat T-stuk een knel koppeling?
Dan kan je en draadfitting binnendraad die als dop werkt gebruiken.
Wel even afdichtings tape gebruiken als afdichting.

Als je dat niet durft gewoon klein stukje pijp laten zitten en daar een afdop knelfitting op klemmen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Nu online
datadevil schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Als je het niet weet, laat het dan aan een gecertificeerde loodgieter/installateur over. Er zijn al genoeg ontploffingen tegenwoordig. Misschien ook wel door dit gekluns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
copykat schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:17:
[...]

Is dat T-stuk een knel koppeling?
Dan kan je en draadfitting binnendraad die als dop werkt gebruiken.
Wel even afdichtings tape gebruiken als afdichting.

Als je dat niet durft gewoon klein stukje pijp laten zitten en daar een afdop knelfitting op klemmen.
Heeft een 22mm knelfitting precies 3/4 draad, of past dat "soort van" (met genoeg tape)?

Ik heb zelf zo'n afsluitplaatje gebruikt om een knelfitting af te doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

marcop23 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Heeft een 22mm knelfitting precies 3/4 draad, of past dat "soort van" (met genoeg tape)?

Ik heb zelf zo'n afsluitplaatje gebruikt om een knelfitting af te doppen.
Die gaat in de plaats van de klemring onder je wartel? Ik zou dan denk ik wel eerst de flens (dat deel wat de knelring opstroopt) glad/opschuren bij een oude koppeling want krassen kunnen lekken.
Deze 3/4 dop werkte top met een cv kraan, radiator weg halen er zijn meerdere maten dus kwestie van in de bouwmarkt de zelfde knelkoppeling pakken en zo'n dop er op draaien om te zien of t netjes past.
Zonder afdichtingstape lekt water al onder 2bar door de dopschroefdraad dus je moet wel die tape gebruiken zeker bij gas.

Maar wat @scofield al schreef als je onzeker bent moet je met gas extra voorzichtig zijn.
Water lekt en dat stroomt hoogstens ergens heen niet leuk waterschade maar geen gevaar voor jou en je buren.
Een gas lek kan je muren en dak wegblazen.
Op zich is het niet moeilijk. Er zijn meer wegen naar Rome.
Afdop klem(ring)wartel op de pijp waar je hem afzaagt werkt altijd.
Niet mooi wel effectief.
Jou dop werkt ook en is mooi en verwijderbaar maar de vlakken zitten koud op elkaar.
Kleine oneffenheid tussen de twee vlakken kan lekkage geven. Nieuw op nieuw zal zeker werken.

Belangrijk is controleren en na 1 week gebruik ook nog even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:33
hellum schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:36:
Ik ben momenteel druk bezig op zolder. Heb de lekkende, scheve, oude dakkapel weggehaald en een nieuwe gemaakt. Daarna wat rust genomen en een paar maanden geleden begonnen met afwerken. Het is nog niet af, maar ik krijg wel weer moed door de foto's zo onder elkaar te zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Addendum:
DIt is duidelijk de eerste keer dat ik een dakkapel heb gemaakt en er zitten ook echt wel wat fouten in.

DIe kozijen kon ik voor weinig overnemen omdat ze verkeerd ingemeten waren. Eigenlijk zijn het de verkeerde en waren kozijnen met een verdikking aan de voorkant beter, dat zou dan over de rabatdelen vallen. Ik dacht het makkelijk te kunnen fixen met die de bijbehorende U-profielen, maar dat viel smerig tegen. Ik voorzie geen problemen, maar zit er wel sterk over te denken om toch andere kozijnen te halen.

Verder had ik het frame eerst gelijk gemaakt aan het oude (maar dan wel recht), bleek later dat het dak deels rustte op de oude dakkapel. Daardoor moest het gedeelte met dakpannen er boven ook weg en was het makkelijker om het tot aan de nok te maken. Het dak zit dus met spacers op het skelet.
*knip*

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 09-02-2024 12:33 . Reden: Iets constructiever en vriendelijker mag wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Nu ben ik wel benieuwd want volgens mij ben ik me aardig bewust van de fouten die ik heb gemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door hellum op 09-02-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hellum schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd want volgens mij ben ik me aardig bewust van de fouten die ik heb gemaakt.
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Wat ik zie als hmmm dat kan een probleem worden.(puur als hobbyverbouwer gezien.)
1 raamomlijsting bovenin buiten is niet sluitend op je wandbekleding. Vuil en vocht kan daar een probleem veroorzaken door er tussen te komen. Ik zou de bovenste lat hoger en breder maken en tot 1 over beide ramen liggende lat maken zodat het aansluit op de vlakke sectie van die bekleding en aan weerszijde fractie overstekend aan de vertikale latten.
2 geen regenwater opvang vh dakkapeldak zelf. Dus veel gespetter. Is een gootje en een pijpje niet fijner?(lawaai en water spat overal tegen aan.)
Enne heb je onderin een vocht werende afscherming voor je dak hout gemaakt (waar je dakkapel op je dak rust)?
3 hoe ga je de raamomlijsting binnen vast maken?
Ik bedoel was t niet makkelijker om eerst om je kozijn een watervaste multiplex rand te maken dan je isolatie dampdicht er tussen en daar je gipsplaat stuitend tegen te schroeven? Lijstje op de kop schroeven en je zaaglijnen waren weg en netjes strak. Nu moet je iets om de gips en isolatie stuitend maken tegen je kunststof kozijnen.
Is je dak een golfplaten dak?
Isolatie? Er onder? Dampopen folie tussen de isolatie en de golfplaten?
Isolatie aan de binnenkant goed dampdicht getaped met aluminiumtape?
Zie ik ductape onder de ramen op de isolatiefolie? Ductape is niet damp dicht. En verdroogt op en duur.

Geen kritiek maar meer dingen die ik me zelf zou afvragen tijdens de bouw. :)

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 09-02-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:55
@hellum,
Hoe zit het lood gemonteerd? onder de profiel lat of ook achter de schroten? Indien alleen geklemd onder de lat dan zorgt dat niet voor een waterdichte afsluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellum
copykat schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:36:
[...]

Gefeliciteerd met je verjaardag.
Wat ik zie als hmmm dat kan een probleem worden.(puur als hobbyverbouwer gezien.)
1 raamomlijsting bovenin buiten is niet sluitend op je wandbekleding. Vuil en vocht kan daar een probleem veroorzaken door er tussen te komen. Ik zou de bovenste lat hoger en breder maken en tot 1 over beide ramen liggende lat maken zodat het aansluit op de vlakke sectie van die bekleding en aan weerszijde fractie overstekend aan de vertikale latten.
2 geen regenwater opvang vh dakkapeldak zelf. Dus veel gespetter. Is een gootje en een pijpje niet fijner?(lawaai en water spat overal tegen aan.)
Enne heb je onderin een vocht werende afscherming voor je dak hout gemaakt (waar je dakkapel op je dak rust)?
3 hoe ga je de raamomlijsting binnen vast maken?
Ik bedoel was t niet makkelijker om eerst om je kozijn een watervaste multiplex rand te maken dan je isolatie dampdicht er tussen en daar je gipsplaat stuitend tegen te schroeven? Lijstje op de kop schroeven en je zaaglijnen waren weg en netjes strak. Nu moet je iets om de gips en isolatie stuitend maken tegen je kunststof kozijnen.
Is je dak een golfplaten dak?
Isolatie? Er onder? Dampopen folie tussen de isolatie en de golfplaten?
Isolatie aan de binnenkant goed dampdicht getaped met aluminiumtape?
Zie ik ductape onder de ramen op de isolatiefolie? Ductape is niet damp dicht. En verdroogt op en duur.

Geen kritiek maar meer dingen die ik me zelf zou afvragen tijdens de bouw. :)
Allereerst: thanks! Hier heb ik wat aan.

1. Dat is inderdaad een ding waar ik mee zit en ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen, ik vermoed gewoon de juiste kozijnen halen en ze vervangen. Brede latten zijn nog wel een idee (dit zijn U profielen die er omheen vallen, er loopt dus geen vocht over de kozijnen).

2. Gootje ligt klaar in de schuur, onder de dakkapel loopt het EPDM van de goot door.

3. Dat was makkelijker geweest, maar ik loop al een half jaar te twijfelen of ik deze kozijnen überhaupt wil houden en stel dit de hele tijd uit. Het is niet moeilijk om dat alsnog te doen, plan is een ouderwetse houten raamomlijsting (iets dat bij de deuren past).

Dak is inderdaad golfplaten, de dakconstructie van het huis is raar en ik kan de dakkapel niet laten rusten op de muur. Heb voor metalen golfplaten gekozen omdat die ligt zijn en lang meegaan, oude ding was alleen polyester en wilde niet iets veel zwaarders op het dak maken. Onder de golfplaten zit OSB (voor steun want ze zijn slap), daaronder zitten panlatten, daaronder zit dampopen folie, daaronder zit glaswol en daaronder zit dampdichte folie. Op een paar plekken inderdaad duct-tape gebruikt, zolang de folie overlapt is dat geen probleem (is mij verteld), daaronder zit ook de folie van het glaswol, dus ik verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
pman63 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 00:27:
@hellum,
Hoe zit het lood gemonteerd? onder de profiel lat of ook achter de schroten? Indien alleen geklemd onder de lat dan zorgt dat niet voor een waterdichte afsluiting.
Opstaande rand achter de schroten zodat het water nooit naar binnen kant lopen en geen lange stukken lood zodat het niet gaat scheuren

[ Voor 7% gewijzigd door hellum op 10-02-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:09

Vos

AFCA

Ik wil in onze badkamer een glazen douchedeur plaatsen met klein vast paneel. Nu is de douche open met gordijn en ligt er een dorpel.

Klopt het dat je de deur en paneel op de dorpel monteert?

De dorpel wil ik waarschijnlijk iets naar binnen verplaatsen. Hoe krijg je die los, ik dacht aan kit wegsnijden en de (oude) lijm verwarmen? Nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2R6VwnH_YfQxxWObdCJ5GyqsEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5KBwdUP6A5YxIY1rKeTdoE5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Vos op 10-02-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hellum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 00:36:
[...]

3. Dat was makkelijker geweest, maar ik loop al een half jaar te twijfelen of ik deze kozijnen überhaupt wil houden en stel dit de hele tijd uit. Het is niet moeilijk om dat alsnog te doen, plan is een ouderwetse houten raamomlijsting (iets dat bij de deuren past).
Laat lekker zitten!
Elke bouwer moet op een gegeven moment compromissen sluiten. Ik snap je overwegingen, maar dit gaat nooit een pareltje worden en wie ziet het later?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vanmorgen tijd voor een kleine knutsel, en dus van het originele tweedelige geval een echte zero-clearance insert gemaakt voor de afkortzaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVojtLmcRLW1TkR05ldqtP5GTSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fnx6b4hQHvwPCnf2JKBllY31.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst de originele twee delen aan elkaar getaped en losgehaald van de zaag. Daarna met de kopieerfrees de vorm overgenomen op 9mm berkenmultiplex en dat past keurig, hoogte exact gelijk aan de rest van het onderstel van de zaag.

Nu de aanslag aan de achterzijde nog een keer over doen, want die is inmiddels zijn functie grotendeels kwijt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF05sDeSDAk-B-0JZW1IjJe3Nh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVLtxeRr9IqJSwo9eI9tQA4V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Pixeltje op 10-02-2024 09:46 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vos schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:07:
Ik wil in onze badkamer een glazen douchedeur plaatsen met klein vast paneel. Nu is de douche open met gordijn en ligt er een dorpel.

De dorpel wil ik waarschijnlijk iets naar binnen verplaatsen. Hoe krijg je die los, ik dacht aan kit wegsnijden en de (oude) lijm verwarmen? Nog tips?

[Afbeelding]
(flexibel) Plamuurmes, even de rand scherp schuren zodat t makkelijker snijd en er onder duwen op elke plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Pixeltje ik zie dat je flex met multiplex bezig bent.
😁
Werkbanken, gereedschaphacks.
Lekker bezig.

Zeg welk merk en type is die afkortzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

copykat schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:57:
@Pixeltje ik zie dat je flex met multiplex bezig bent.
😁
Werkbanken, gereedschaphacks.
Lekker bezig.

Zeg welk merk en type is die afkortzaag?
Dit is een Bosch, GCM 12 GDL. Heel fijn apparaat, vooral erg groot. Niet meer een draagbaar model zeg maar. Hiervoor had ik een Makita 1018ls als ik me niet vergis, dit is echt een andere klasse. Ook qua prijs trouwens maar als je een beetje oplet kun je leuke aanbiedingen tegenkomen.

Voor mij is de zaag nauwkeurig genoeg, eenvoudig af te stellen en omdat ik er niet mee rondsjouw blijft hij netjes afgesteld vooralsnog. Grote voordeel is dat deze aan de achterkant niet uitsteekt dus redelijk ‘compact’ in de weg staat vergeleken met een model waar de stangen naar achter steken zoals die Makita.

Stofafzuiging is zoals het hoort slechts een suggestie. Daarom heb ik die twee ‘wandjes’ achter en naast de zaag gemonteerd, die houden veel ‘spray’ tegen, de rest is gewoon accepteren dat je de garage staat te stofzuigen na een dagje knutselen.

Volgende upgrade wordt het karretje waar de zaag op staat, dat voldoet maar daar is dan ook alles mee gezegd.

[ Voor 20% gewijzigd door Pixeltje op 10-02-2024 11:17 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Pixeltje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Dit is een Bosch, GCM 12 GDL. Heel fijn apparaat, vooral erg groot. Niet meer een draagbaar model zeg maar. Hiervoor had ik een Makita 1018ls als ik me niet vergis, dit is echt een andere klasse. Ook qua prijs trouwens maar als je een beetje oplet kun je leuke aanbiedingen tegenkomen.

Voor mij is de zaag nauwkeurig genoeg, eenvoudig af te stellen en omdat ik er niet mee rondsjouw blijft hij netjes afgesteld vooralsnog. Grote voordeel is dat deze aan de achterkant niet uitsteekt dus redelijk ‘compact’ in de weg staat vergeleken met een model waar de stangen naar achter steken zoals die Makita.
Ik heb al jaren zo'n kneiter van een Gude en die heeft geen of nauwelijks stofafzuiging met een stofzuiger. En die stangen zitten altijd in de weg. Als je hem niet gebruikt staat ie sowieso in de weg😉.
Ander probleem is de eh flexibele afstelling met fijn werk. Ik heb er geleerd mee om te gaan maar een inkeepstand zit er niet op. Dus lijmklem nodig
Stofafzuiging is zoals het hoort slechts een suggestie. Daarom heb ik die twee ‘wandjes’ achter en naast de zaag gemonteerd, die houden veel ‘spray’ tegen, de rest is gewoon accepteren dat je de garage staat te stofzuigen na een dagje knutselen.

Volgende upgrade wordt het karretje waar de zaag op staat, dat voldoet maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ai 900 plus..😬
Wel een mooi apparaat!
Ik moet meer richting 300euro om binnen de WAF te blijven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

copykat schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Ik heb al jaren zo'n kneiter van een Gude en die heeft geen of nauwelijks stofafzuiging met een stofzuiger. En die stangen zitten altijd in de weg. Als je hem niet gebruikt staat ie sowieso in de weg😉.
Ander probleem is de eh flexibele afstelling met fijn werk. Ik heb er geleerd mee om te gaan maar een inkeepstand zit er niet op. Dus lijmklem nodig

[...]

Ai 900 plus..😬
Wel een mooi apparaat!
Ik moet meer richting 300euro om binnen de WAF te blijven. :+
Ik heb ‘m vorig jaar opgepikt voor 549.. aanbieding, tegoedbon en nog wat half onderhandelingswerk. Goed in de gaten houden die prijzen. Sowiezo kun je voor Bosch goed terecht op de Duitse amazon.

Een oude zaag kan ook voordelen hebben, die zijn vaak minder plastic en daarmee wat sterker/stijver. Kan voor een zaag als deze geen kwaad. Zeker niet als je op de maximale maat aan het zagen bent.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixeltje op 10-02-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:29
Iemand een idee wat voor houtkleur onze tafel is? :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfsifz0s_CbqGxMIpvb3_s-lfx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEqRgcUQoYqoUeej4CqHVugp.jpg?f=fotoalbum_large
Staaltjes zijn noten en wengé (bovenste 2), dat lijkt het niet te zijn…

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:06
Ik ben op zoek naar nieuwe wielen voor mijn Gispen bureaustoel die ik aan het restaureren ben. De wielen zelf zijn 50x20. Houder heeft een bout asgat 8mm.

Ik dacht eerst alleen de wielen te vervangen, maar ik zie dat er ook wat lagertjes uit de bovenkant (draaiding bovenaan, hoe heet dat?) zijn. En misschien het geheel maar ga vervangen.

Maar waar vind ik zoiets? Heeft iemand een idee?

Een andere optie zijn misschien zijn om die bovenste kap eraf te halen, maar dat kan volgens mij niet want het lijkt erin te zijn geponst. Of is er een trucje voor om te kap te verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDkuW3boiORL_39RCd4SpDkTZtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbEKKNlMtRFtIvAVLRkB3rd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37RA8lNTqbog0cSvdzft99WRyK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hsVmKI2feyOh95czNU3WloK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

webber87 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:22:
Bij de fabrikant?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

webber87 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:22:
Ik ben op zoek naar nieuwe wielen voor mijn Gispen bureaustoel die ik aan het restaureren ben. De wielen zelf zijn 50x20. Houder heeft een bout asgat 8mm.

Ik dacht eerst alleen de wielen te vervangen, maar ik zie dat er ook wat lagertjes uit de bovenkant (draaiding bovenaan, hoe heet dat?) zijn. En misschien het geheel maar ga vervangen.

Een andere optie zijn misschien zijn om die bovenste kap eraf te halen, maar dat kan volgens mij niet want het lijkt erin te zijn geponst. Of is er een trucje voor om te kap te verwijderen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is redelijk normaal dat er een aantal kogeltjes lijken te ontbreken.
Verder is dit toch een redelijk standaard wieltje? Volgens mij heb ik ze genoeg gezien bij de bouwmarkt of hornbach.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:18
Dit. M'n moeder heeft een paar jaar geleden een keer een andere A-merk fabrikant gemaild of ze nog een scharnier voor een 30 jaar oude kast kon bestellen. Ze kreeg er prompt kostenloos 4 thuisgestuurd, "want als er één aan vervanging toe is, zullen de andere ook ongeveer zover zijn". Dat was wel echt goede service, moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Martinusz schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:45:

[Afbeelding]
Lijkt op oud-grenen. Maar vanaf een foto/scherm altijd lastig te beoordelen.
Beits die daar het dichtst in de buurt zit maak ik zelf met de bolster van de zwarte noot, wat ammoniak, stukje fijne staalwol en wat water. In een potje doen, tijdje laten staan en klaar is mijn beits.
Maar je kunt ook naar een zaak gaan waar ze oude meubels opknappen, die hebben jerrycans vol met beits. Vaak kunnen ze wel een jampotje missen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]
Lijkt voor mij geolied teak.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

[Afbeelding]
Afhankelijk van de gebruikte kit, ga je hem er nooit heel/netjes uit krijgen. Ik zou de douchedeur misschien wel ietsje vóór de dorpel plaatsen (ivm afwatering, die wil je niet op of achter je dorpel hebben) en de dorpel laten zitten.

In het meest ongunstige geval beschadigd er een tegel, en verval je in een halve renovatie van je badkamer :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Aan de knopen, krassen en deuken te zien: gewoon vurenhout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
Als je hem niet doorzaagt weet je de houtskleur nooit.(of bedoel je de beitskleur?)
(schuurmachine kaalschuren en dan zien of de houtskleur opkomt.(wax of beits kan best diep intrekken als ze jaren lang opnieuw zijn behandeld.)
Vuren, of grenen werd veel gebruikt voor "goedkope" meubels vroeger.
Maar wel van gewatered hout. Geen snelgroeiers en oven gedroogd.
Daarom lijkt dat hout harder dan wat we nu gewend zijn vuren te noemen.
Grenen is ook niet meer wat t geweest is.

Grenen heeft minder ronde knoesten dus ik vermoed dat t vuren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Het gaat idd om de kleur, de onderkant van de tafel is onbehandeld, maar het is dus moeilijk om de kleur te achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52

[Afbeelding]
Hoe breed is het? Te smal voor een vast deel lijkt me.

Deur boven dorpel of zonder dorpel.

Met beleid weghalen kun je proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik gok dat dit de kleur "noten" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dag weet ik veel van het tegel hakken.
Nieuwe truc, electrische verfbrander. De tegel warm maken zodat de lijm meer los komt.
Of t werkt? Misschien maar het zorgt er voor dat je je armen even rust krijgen als je verwarmt en je doet toch nog wat. 😉
Ik had t idee dat het iets makkelijker los kwam maar nogsteeds flink beuken op de beitel.
Grappig ik heb al twee wanddozen gevonden achter de tegels. En een vd onderkasten die ik al los gemaakt heb.
Weer twee zakken vol om weg te brengen naar de stort. 2x m2 per m2 vult je afval sneller zegmaar.
Morgen even de afzuigkap weg halen zodat ik de metalen plaat vh fornuis kan demonteren.
1 boven kastje even weg tillen om te zien wat er achter verstopt zit. Electra maar hoe dit aangesloten is is nog een verrassing.

En weer verder met onttegelen. 70% is gedaan

Bier en pizza na het schoon maken want je moet die calorieën weer aanvullen... 😁
(en old dads gekeken.)
Had ik al gezegd dat ik moe was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 13:06
copykat schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:21:
Dag weet ik veel van het tegel hakken.
Nieuwe truc, electrische verfbrander. De tegel warm maken zodat de lijm meer los komt.
Of t werkt? Misschien maar het zorgt er voor dat je je armen even rust krijgen als je verwarmt en je doet toch nog wat. 😉
Ik had t idee dat het iets makkelijker los kwam maar nogsteeds flink beuken op de beitel.
Grappig ik heb al twee wanddozen gevonden achter de tegels. En een vd onderkasten die ik al los gemaakt heb.
Weer twee zakken vol om weg te brengen naar de stort. 2x m2 per m2 vult je afval sneller zegmaar.
Morgen even de afzuigkap weg halen zodat ik de metalen plaat vh fornuis kan demonteren.
1 boven kastje even weg tillen om te zien wat er achter verstopt zit. Electra maar hoe dit aangesloten is is nog een verrassing.

En weer verder met onttegelen. 70% is gedaan

Bier en pizza na het schoon maken want je moet die calorieën weer aanvullen... 😁
(en old dads gekeken.)
Had ik al gezegd dat ik moe was?
Haha goede truc. Ook al werkt het mogelijk alleen qua moraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:34:
[...]

Ik gok dat dit de kleur "noten" is.
Nee die is te “koud”, maarrrr niet verwacht maar ik heb de meubelserie nog gevonden op internet, waarbij staat: “ Deze tafel heeft een teakhouten top en een gebruikte, licht vergrijsde afwerking.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPbOkmuZU24Rh4BO4TMHiWMTJe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W85kbBoXzK4yiueeYHSyQ6ez.webp?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 11-02-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Iemand een tip voor het bestellen van dit onderdeel? Is een kantel mechanisme uit een houten jaloezie. Het draaiwieltje met groeven is versleten waardoor het kantelen niet meer werkt. Alles wat ik vind komt van ver en dan betaal je voor dit onderdeel al snel 30-50€ met verzenden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCYmF8Dm_b9cGyq6Ylm4PWEylSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcpNd6GkISeNC5FtyyfIadOr.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:18
Is het uit elkaar te halen? Zo ja, 3D printen kan dan wellicht helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Bo0bz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:
Iemand een tip voor het bestellen van dit onderdeel? Is een kantel mechanisme uit een houten jaloezie. Het draaiwieltje met groeven is versleten waardoor het kantelen niet meer werkt. Alles wat ik vind komt van ver en dan betaal je voor dit onderdeel al snel 30-50€ met verzenden.

[Afbeelding]
Als de jaloezie verder voldoet zou ik dat toch maar gewoon betalen. Het gedoe eromheen kost zoveel tijd, danmaar genaaid worden met de prijs, maar kun je wel veer verder.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even vraag je misschien weet iemand dit.
Hoe zit zo'n rvs achterplaat gemonteerd bij pelgrim fornuizen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqNR2RXnOBfZgsMNVKrwTx8tqLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7nsmU8Dl0eOHalanPzeV1ET.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

copykat schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:01:
[Afbeelding]
Dat lijkt me geen onderdeel van het fornuis, die zit waarschijnlijk gewoon tegen de wand gekit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Slonzo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Dat lijkt me geen onderdeel van het fornuis, die zit waarschijnlijk gewoon tegen de wand gekit.
Achteraf was t simpel.
Afzuigkap van de muur halen en fornuis naar voren halen en met een blokje hout de plaat omhoog tikken.
Dacht dat het aan de opstaande rand geschroeft was vh fornuis.

Verrassing nog meer oude tegeltjes :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uswZrHNIW8RayXWX5iWxTzb0z3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y29JKHoPAYboekJzOl5h4bOb.jpg?f=fotoalbum_large

(Iemand nog interesse in dat fornuis? Gaat in maart weg.) stuur maar een pm.

Dus weer tegeltjes tikken en dan de boel weer even terug plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 11-02-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

copykat schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:01:
[Afbeelding]
pak visdraad doe het erachter en in een zaagende beweging naar beneden trekken achter de plaat langs. kit snij je ermee door. als het iets anders is .. weet je het ook ;)

[Afbeelding]
Als je avontuurlijk bent kan je zoals @dt_swiss het laten 3d printen

Andere optie is met tube siliconen (paar euro), hotglue en 2componenten epoxy uit de bouwmarkt sommige doen zelfs met kaarsvet ..

zoek op youtube naar --> "plastic sprocket repair"

als je een mal hebt kan je dat zelf aanpassen ..

ps bij de hornbach hebben ze bij de schroeven een lading bakjes met diverse tandwielen,veren en andere meuk wellicht zit er iets tussen wat minder "bewerking" nodig heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Beetje gebuurmand vanmiddag, lengtestop voor de afkortzaag gemaakt van een balk beukenhout en wat rondslingerend materiaal. De houten 'hoek' zit dus met een bout met een v-vormig blok eraan in een v-groef in de balk. Losdraaien = verplaatsen en dan aandraaien. Gaat geen kant op. Daarna geeikt en de zaag vastgezet, ding is nu haaks en nauwkeurig. Totale lengte 3 meter, maar de stop kan eraf voor langere stukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXUcjgra0oYDP_zocHoUMOLrEeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaUXlbqGCmAgf1EeN1XUBvG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD9RfC_Eo3ub0zQ1mRvEcay1TjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFbfRhocLITsqflW8fa3dpn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vl8SKBdvDjkaYHYbsM7Uo9A-mqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uewIxMatWMqY2FKNVQoyW4uj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRuE1yL8GTTX4dLlbSSt1-xx6mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssKHH5xZdBEYFK8Wxj2pBt4D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsGwpIkSmXnsnl6v6sg9Nc8uS_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh9C9xhVs4goKjUlFjnEMUd1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NvvWxsEA0yN3poXNYj8XY7jsTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNAxmMjUWWgPat0u4cYYK0Fm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhqfwBvyKZZ3uDO-xXlulfTNSj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvkcaRkO9TSrdAybsAzlm7s1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hThMzIEN7vVBqvxXFitox3Nro0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU1hlfOgZ35HhR1VcU4iBieR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@HTT-Thalan nice job.

Wat nou als je iets langs aan de linkerkant moet afzagen? :+

Je laat precies zien waarom ik op termijn een andere afkortzaag wil kopen.
Mooie box en niet teveel ruimte inname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik wil een tussenwand maken in mijn geïsoleerde garage.

Nu merk ik met de temperatuurschommelingen dat de vloer heel vochtig is. Kan natuurlijk ook nog zijn omdat ze er nog niet zo lang staat en er nog heel wat bouwvocht uit moet.

Maar, ik wil die tussenwand toch vrij snel maken, dan kan de airco erin en kan ik verder. Maar gezien de tussenwand uit hout en gyproc bestaat, moet ik dan iets speciaals doen aan de onderkant? Bv geïmpregneerd hout gebruiken? Of kan ik dit zonder issues zetten en kopt alles wel goed?

Gyproc op minstens 1cm hoogte uiteraard, niet tegen de beton zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47

Dentheman

Zie signature

Tarkin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:21:
Ik wil een tussenwand maken in mijn geïsoleerde garage.

Nu merk ik met de temperatuurschommelingen dat de vloer heel vochtig is. Kan natuurlijk ook nog zijn omdat ze er nog niet zo lang staat en er nog heel wat bouwvocht uit moet.

Maar, ik wil die tussenwand toch vrij snel maken, dan kan de airco erin en kan ik verder. Maar gezien de tussenwand uit hout en gyproc bestaat, moet ik dan iets speciaals doen aan de onderkant? Bv geïmpregneerd hout gebruiken? Of kan ik dit zonder issues zetten en kopt alles wel goed?
Je zou het hout wat in contact staat met de vloer in de menie kunnen zetten voor de zekerheid

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

copykat schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:08:
@HTT-Thalan nice job.

Wat nou als je iets langs aan de linkerkant moet afzagen? :+

Je laat precies zien waarom ik op termijn een andere afkortzaag wil kopen.
Mooie box en niet teveel ruimte inname.
Het ding draait beide kanten op 60 graden, maar aan de rechterzijde heb ik ook nog 3 meter ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Laatst online: 17:43
Ik wil plinten gaan bestellen in lengtes van 490cm. Is er een tool of iets voor om te berekenen hoeveel lengtes te bestellen?

Ik lees online gewoon de omtrek van de ruimtes nemen maal 1.1, maar ik zou zo veel mogelijk volle lengtes willen gebruiken, en niet te veel aan elkaar te hoeven lijmen.

Is er een tool voor waar ik de alle lengtes van de muren invoer, en die mij dan vertelt hoeveel volle lengtes plint ik moet kopen?

Of denk ik te ver door in het perfectionisme van hele lengtes willen gebruiken? Een verlijming achter de bank of bed zit natuurlijk niet in het zicht, dus dan creëer je wat speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Raling schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:04:
Ik wil plinten gaan bestellen in lengtes van 490cm. Is er een tool of iets voor om te berekenen hoeveel lengtes te bestellen?

Ik lees online gewoon de omtrek van de ruimtes nemen maal 1.1, maar ik zou zo veel mogelijk volle lengtes willen gebruiken, en niet te veel aan elkaar te hoeven lijmen.

Is er een tool voor waar ik de alle lengtes van de muren invoer, en die mij dan vertelt hoeveel volle lengtes plint ik moet kopen?

Of denk ik te ver door in het perfectionisme van hele lengtes willen gebruiken? Een verlijming achter de bank of bed zit natuurlijk niet in het zicht, dus dan creëer je wat speling.
Wat is er mis om met een rolmaat een rondje voor de kamer te gaan? Naar boven afronden en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
GoEV6 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Wat is er mis om met een rolmaat een rondje voor de kamer te gaan? Naar boven afronden en klaar ben je.
Niets. Daar ben ik ook al mee bezig. Dan heb je de benodigde lengtes plint.

Maar ik ben dus op zoek naar een manier om die benodigde lengtes te vertalen naar aantal volle lengtes van 490cm, zodat je zo weinig mogelijk verlijming halverwege een muur hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Raling op 11-02-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:29
Raling schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Niets. Daar ben ik ook al mee bezig. Dan heb je de benodigde lengtes plint.

Maar ik ben dus op zoek naar een manier om die benodigde lengtes te vertalen naar aantal volle lengtes van 490cm, zodat je zo weinig mogelijk verlijming halverwege een muur hebt.
Is het huis zo groot dat pen en papier niet volstaat? Met per ruimte een plattegrondje op een a4tje kom je al een heel eind. Ook handig als je eenmaal de plinten gaat leggen, dan weet je hoe je een en ander hebt uitgedacht en kun je snel meters maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
Ik snap de vraag wel, voor zagen van plaatmateriaal heb je bijv. wel zulke tools, om zoveel mogelijk stukken uit een plaat te halen.

Denk inderdaad gewoon meten en puzzelen wat het mooiste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
ThinkPad schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:19:
Ik snap de vraag wel, voor zagen van plaatmateriaal heb je bijv. wel zulke tools, om zoveel mogelijk stukken uit een plaat te halen.

Denk inderdaad gewoon meten en puzzelen wat het mooiste uitkomt.
Precies! Met die tool in mijn achterhoofd, dacht ik dat er voor plinten ook wel zoiets zou zijn!

Maar dan weet ik voldoende, gewoon lekker puzzelen dus.
Adam1980 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Is het huis zo groot dat pen en papier niet volstaat? Met per ruimte een plattegrondje op een a4tje kom je al een heel eind. Ook handig als je eenmaal de plinten gaat leggen, dan weet je hoe je een en ander hebt uitgedacht en kun je snel meters maken.
Nee hoor, dat valt mee. Maar juist wel veel ruimtes met muren van 2,5/3m. Weinig lange muren waar volle lengtes aan moeten.

Plattegrond heb ik. Goed punt om dat al wel vast te leggen en te nummeren. Scheelt een hoop puzzel- en denkwerk tijdens het zagen en plakken.

En je wilt gewoon niet in de situatie komen dat er net 1 plint te weinig is, of dat je dan maar op 1 wand van 3m meerdere keren moet gaan verlijmen.

[ Voor 46% gewijzigd door Raling op 11-02-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
ThinkPad schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:19:
En voor je hypotheek, wanneer de baby komt, over hoeveel dagen je jarig bent.

Maar hiervoor lijkt nog niemand de moeite te hebben genomen. Vermoedelijk omdat je zo lang aan het invoeren bent (de afmetingen van de ruimtes), dat je het net zo goed even op papier kan tekenen.
En met deze wens (zoveel mogelijk volle lengtes gebruiken) houd je heel veel stukken plint over. Dus de methode 'lengte van de te beplinten muren*1,1' is best wel handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 11-02-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:28
Ik ben bezig een afvoer-WTW te plaatsen voor onze nieuwe badkamer. Alle waterleidingen zijn aangelegd met 16mm meerlaagsbuis. De WTW hangt naast de standleiding van de riolering en ik wil als het even kan het nieuwe koofje niet veel dieper hoeven maken dan die daar al omheen zit om zo min mogelijk ruimte in de kamer te verliezen. Ik overweeg daarom een puntstuk met een knie te gebruiken om vanaf de WTW meteen verticaal om hoog te kunnen met de leiding, in plaats van er een bocht in te buigen.
Zou dat veel invloed hebben op de beschikbare waterdruk? Ik heb tot nu toe nergens een knie gebruikt, alleen maar T-stukken. Als het de druk erg verminderd dan offer ik liever wat ruimte in de kamer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsYWzMgxIDofzOrmy8G1yjI9OCI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yToNVFyXxlbI9BhwUuq0bQZi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MzV1xE2-k0R9Htx06Po1lO37rM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62u4zvPfXkWZjEYlb9usDdip.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Een knietje her en der kan amper kwaad hoor. Zit je al krap qua waterdruk? Door een lage druk vanaf de straat, of omdat je een hele heftige regendouche hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Raling schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:22:
[...]
Plattegrond heb ik. Goed punt om dat al wel vast te leggen en te nummeren. Scheelt een hoop puzzel- en denkwerk tijdens het zagen en plakken.

En je wilt gewoon niet in de situatie komen dat er net 1 plint te weinig is, of dat je dan maar op 1 wand van 3m meerdere keren moet gaan verlijmen.
Maar mijn gouden tip (na het zelf leggen van plinten); laat het doen.

Ik vond er geen zak aan, het duurt lang en ik vind het resultaat matig (zeker bij de stukjes die in verstek moeten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30

Ik denk dat dit is wat je zoekt!
https://www.cutlistpro.co...iser-calculator-free.html

Zelf veelvuldig gebruikt voor schutting bouwen en overkapping. Eigenlijk altijd als ik iets uit lange lengtes moet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Lieuwe15 op 11-02-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Hier in de kringloop zie ik wel eens jaloezieën liggen. Wellicht bij jou in de buurt ook en kun je het daar vanaf slopen. Op Marktplaats staan ze ook en dan al vanaf € 5 of € 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raling schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Precies! Met die tool in mijn achterhoofd, dacht ik dat er voor plinten ook wel zoiets zou zijn!

Maar dan weet ik voldoende, gewoon lekker puzzelen dus.

[...]

Nee hoor, dat valt mee. Maar juist wel veel ruimtes met muren van 2,5/3m. Weinig lange muren waar volle lengtes aan moeten.

Simpelst is de ruimte op schaal maken en dan je plintlengte ook op schaal strookjes snijden
En neerleggen. Knip daarna strookjes van overgebleven lengtes.
Hoeft echt niet op de millimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Ik denk dat je zo'n cutlist tool hiervoor wel zou kunnen gebruiken. Alleen best een werkje om alle lengtes in te voeren. De logica erachter lijkt me precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Rzaan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Hier in de kringloop zie ik wel eens jaloezieën liggen. Wellicht bij jou in de buurt ook en kun je het daar vanaf slopen. Op Marktplaats staan ze ook en dan al vanaf € 5 of € 10.
Ah niet eens bij stil gestaan! Ik ga eens struinen :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35

Excel/sheets invullen en aan het eind filteren van hoog naar laag en dan even kleine delen bij grote delen toevoegen met een marge tot je aan de 490 komt. Daarbij zou ik per plint zagen, en niet vooraf alles op basis van je opgemeten waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:53
Wij hebben lekkage op zolder gehad en deze is nu verholpen. Echter de platen zijn vies geworden en ruiken naar schimmel. De platen zitten met een spijker vast aan de isolatie? Iemand bekend met dit en die mij kan vertellen of ik deze plaat gewoon kan verwijderen en een nieuwe er tegenaan kan spijkeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI8NLy4EeXufGWI7UG7iNix0KBA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTjb2pZ2qSRMJb0lNVHYEJGS.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwp-8sF1QjUlfKperhVQfEpSYHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duldn1CAC3PgPElnemGC8qme.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENoCa0mOycJqIkR6uw6W5L0HbEU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxgRzg9VI8ldU4WtNKKyQkSR.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxsbREq0QQ5IFZ7_dum8f_PpyKI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIZ3tFzKPneiEXuY1e8zZchp.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn achterdeur klemt (te) erg. Hierdoor kan ik deze niet vanuit binnen sluiten. Aan de slotzijde klemt de onderkant (dus niet de onderkant zelf). De deur is van '94. Wellicht dat het momenteel vochtig is, maar ik kan er nu echt erg weinig mee.

De onderzijde van de deur lijkt niet behandeld, ik denk dat er vocht omhoog kruipt en de deur hierdoor uit zet. Wellicht dat de onderzijde wel behandeld is, maar dat dit er weer afgeschaafd is door de deurpost. Afgelopen zomer klemde die helemaal niet.

Gezien het feit dat die niet klemt en netjes past aan slotzijde midden, slotzijde boven, bovenzijde en onderzijde vraag ik mij af of ik er nu wat mee kan en moet doen. De deur kunnen wij nu alleen sluiten met kracht vanuit binnen, dan via de tuindeur naar buiten en even een voetje tegen de onderkant, niet heel praktisch, maar anderzijds ben ik waarschijnlijk een goeie maand ook niet in de achtertuin geweest.

Mijn voorkeur is niets doen (goh), maar als wel wat doen sowieso nodig is, maakt het nog uit wanneer ik dit doe (qua weer/temperatuur)?
Hoe funest is het voor de deur als ik nu iets bij schaaf en dan pas verf in een mooie zonnige week in mei? En moet ik überhaupt iets gaan schaven? Of is het wachten tot die minder uitgezet is en dan netjes schuren en verven zodat die weer vochtwerend is?

PS ik heb geen ervaring met werken hout, maar ik steek graag de handen uit de mouwen.
PPS de schroef moet er t.z.t nog uit en netjes opgevuld worden.

Achterdeur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTaNrR_EM_0FkXUYI5uvn06At_U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaELxT3sbiD7btjawDL8fZ42.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGV3VNpMlb3jXgmf6srn2wBmztA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gz61HjQb3mjikL2exRJBSTvJ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySgvDEt2FCSi3MLm_4rhzvudRdM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfLvOJvtSWQg5PVmY0dTXxrp.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCWoxt1tjiTnDo5phiu1Vqtx2kk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqtKKHMrjbV5CC5g0OCPlOci.jpg?f=fotoalbum_small

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 10:01

marapuru

db.

Een tijdje terug mijn toiletventilator vervangen. Er bleek vocht te zitten aan de buitenkant van de buis en óók de gipsplaat van het plafond.

Vorige buis leek wat isolatie aan de zijkant te hebben. Maar is grotendeels verdwenen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken om nieuw vocht te voorkomen? Advies van een kennis was het plafond isoleren met rockwool. En daar een nieuwe buis of bestaande spirobuis doorheen te laten lopen. Verstandig? Of anders aanpakken?

Zie schematische tekening en foto.

Blauw = druppels vocht
Groen = buitenpijpje
Bruin = spirobuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBXMnWSuSD2t7xoepkGvyk_1044=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xc6941zujJrLx5FeNgyoXVGQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dWhmrvRNn0EIAKUk0wFEPj98ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpnLDWw2bY5pdsbD1ibObrUv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

@Raling: alternatieve benadering: 1,1 hanteren, en vervolgens eerst de gedeeltes afwerken die het meest in het zicht zitten en om lengte vragen. Uiteindelijk maakt zo'n extra zaagsnede achter de bank of onder de tv-kast ook niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:52

3_s

Deef_K schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:00:
Wij hebben lekkage op zolder gehad en deze is nu verholpen. Echter de platen zijn vies geworden en ruiken naar schimmel. De platen zitten met een spijker vast aan de isolatie? Iemand bekend met dit en die mij kan vertellen of ik deze plaat gewoon kan verwijderen en een nieuwe er tegenaan kan spijkeren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er osb uit.
Kan je er gewoon afhalen en nieuwe tegen vijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
marapuru schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:55:
Een tijdje terug mijn toiletventilator vervangen. Er bleek vocht te zitten aan de buitenkant van de buis en óók de gipsplaat van het plafond.

Vorige buis leek wat isolatie aan de zijkant te hebben. Maar is grotendeels verdwenen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken om nieuw vocht te voorkomen? Advies van een kennis was het plafond isoleren met rockwool. En daar een nieuwe buis of bestaande spirobuis doorheen te laten lopen. Verstandig? Of anders aanpakken?

Blauw = druppels vocht
Groen = buitenpijpje
Bruin = spirobuis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dubbelwandig is altijd beter.
Denk je dat het condenswater is wat je hebt aangetroffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19

Blauw = druppels vocht
Groen = buitenpijpje
Bruin = spirobuis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
een stukje geïsoleerde buis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 10:01

marapuru

db.

nokiaan958GB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Dubbelwandig is altijd beter.
Denk je dat het condenswater is wat je hebt aangetroffen?
Het lijkt er wel op. Maar ik begon wel weer twijfels te krijgen. Ik heb het gisplafond weggehaald, want ik kwam steeds meer lichte vochtplekken tegen. Leek me sowieso goed dat te vervangen.

Maar nu blijkt dat de houten latten, waar de pijp de woning verlaat ook wel echt vocht in het hout hebben zitten.

Morgen nog maar eens kijken wat de volgende stap zou moeten zijn.

Een dubbelwandige pijp erin lijkt me voor nu al een goed begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
True schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:47:
Mijn achterdeur klemt (te) erg. Hierdoor kan ik deze niet vanuit binnen sluiten. Aan de slotzijde klemt de onderkant (dus niet de onderkant zelf). De deur is van '94. Wellicht dat het momenteel vochtig is, maar ik kan er nu echt erg weinig mee.

De onderzijde van de deur lijkt niet behandeld, ik denk dat er vocht omhoog kruipt en de deur hierdoor uit zet. Wellicht dat de onderzijde wel behandeld is, maar dat dit er weer afgeschaafd is door de deurpost. Afgelopen zomer klemde die helemaal niet.

Gezien het feit dat die niet klemt en netjes past aan slotzijde midden, slotzijde boven, bovenzijde en onderzijde vraag ik mij af of ik er nu wat mee kan en moet doen. De deur kunnen wij nu alleen sluiten met kracht vanuit binnen, dan via de tuindeur naar buiten en even een voetje tegen de onderkant, niet heel praktisch, maar anderzijds ben ik waarschijnlijk een goeie maand ook niet in de achtertuin geweest.

Mijn voorkeur is niets doen (goh), maar als wel wat doen sowieso nodig is, maakt het nog uit wanneer ik dit doe (qua weer/temperatuur)?
Hoe funest is het voor de deur als ik nu iets bij schaaf en dan pas verf in een mooie zonnige week in mei? En moet ik überhaupt iets gaan schaven? Of is het wachten tot die minder uitgezet is en dan netjes schuren en verven zodat die weer vochtwerend is?

PS ik heb geen ervaring met werken hout, maar ik steek graag de handen uit de mouwen.

Achterdeur
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zachte (rotte?) hout moet je (ruim!) verwijderen en repareren met epoxy houtrotvuller (in ieder geval te zien op de 1e foto, de hoek). Daarna pas schaven (als dat nodig is) en goed gronden (minimaal 2x). Het aflakken kun je e.v.t. een jaar uistellen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Deef_K schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:00:
Opstalan is dit volgens mij. Dat heb ik ook. Isolatie en hout kan je dan niet scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 08:25

Achterdeur
[Afbeelding]
Ik heb ooit gehoord/geleerd dat de onderkant van hardhouten buitendeuren bewust niet geverfd moeten worden. Weet niet meer waarom of waar dit mee te maken heeft en ook niet of dit nou waar is of niet waar....

Dus feitelijk heb je hier niet veel aan, maar wellicht dat iemand die hier wel verstand van heeft dt kan bevestigen dan wel ontkennen met een onderbouwing ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:55

Blauw = druppels vocht
Groen = buitenpijpje
Bruin = spirobuis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aansluitingen naar buiten worden naarmate dat huizen steeds beter geïsoleerd worden de koudste plek en gaan daardoor condenseren.

Thermoduct word vaak gebruikt om ventilatiesystemen aan te sluiten naar buiten toe.
https://www.ventilatielan...ter-diameter-125mm/19427/

UBBINK heeft aerfoam buizen, dat bestaat geheel uit schuim en heeft geen stalen buis.
https://www.ventilatiesho...gsysteem-o125mm-l-1000mm/

Voordeel van die laatste is dat je het gewoon met een stanleymes op maat snijd.
Waar je de thermoduct moet slijpen/zagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:02
Eric H schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb ooit gehoord/geleerd dat de onderkant van hardhouten buitendeuren bewust niet geverfd moeten worden. Weet niet meer waarom of waar dit mee te maken heeft en ook niet of dit nou waar is of niet waar....

Dus feitelijk heb je hier niet veel aan, maar wellicht dat iemand die hier wel verstand van heeft dt kan bevestigen dan wel ontkennen met een onderbouwing ;)
Vast van een schilder geleerd? De gemiddelde schilder heeft een broertje dood aan het schilderen van alles dat niet in het zicht zit van de klant, dus boven- en onderkant deur slaan ze het liefst over.

In onbehandeld hout zal vocht er vol inzuigen, met rotting tot gevolg. Anders zou de rest van de deur / kozijnen ook onbehandeld kunnen blijven :+ Een goede verflaag heeft juist als doel om het hout te beschermen tegen weersinvloeden (zon / regen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Blauw = druppels vocht
Groen = buitenpijpje
Bruin = spirobuis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vermoedelijk condensatie van vochtige warme lucht op de koude metalen pjjp.
Indien je het open maakt.(weet niet hoeveel ruimte je boven t plafonnetje hebt)
De pijp omwikkelen met isolatie. Om warm en koud te scheiden. Of 1 extra grotere diameter pvc riool pijp er omheen schuiven zodat je een extra laag lucht heb en die onder afpurren zodat er wel ventilatie is maar niet vlak bij je warme plafond.
Bovenin vlak bij t dak een terugslagklep plaatsen in de pijp tegen het invallen van koude buiten lucht als de fan uit staat. (daar word je metalen pijp koud van) (check wel even of je fan de airflow power heeft om die klep te openen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Den_S85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Vast van een schilder geleerd? De gemiddelde schilder heeft een broertje dood aan het schilderen van alles dat niet in het zicht zit van de klant, dus boven- en onderkant deur slaan ze het liefst over.

In onbehandeld hout zal vocht er vol inzuigen, met rotting tot gevolg. Anders zou de rest van de deur / kozijnen ook onbehandeld kunnen blijven :+ Een goede verflaag heeft juist als doel om het hout te beschermen tegen weersinvloeden (zon / regen)
Volgens mij geld dat voor binnendeuren.
Niet schilderen boven en onderzijde voor ademen hout.

In geval van de poster hierboven is het vermoedelijk het uitzetten van de lengte planken aan de onderzijde omdat de verbindingen tussen onderste horizontale planken en lengte planken vocht op zuigen.
(ben even de naam kwijt van onderzijde hout van een deur.)
Hout zet meer uit in de nerfbreedte dan lengte.
Niks doen nu en in de zomer goed kaal schuren, laten ademen om t vocht te laten verdampen. Hout drogen.
Dan de verbindingen goed afdichten, watervaste houtlijm, en als de verbinding los zit , pen en gat, iets open kloppen, inlijmen, en terug kloppen spanbandje met twee balken tegen t kromtrekken en laten drogen.
En ademende verf gebruiken is mij ooit verteld door een schilder. Geen bootlak of zo.
Maar hang me hier niet aan op. Ben geen schilder.

Als je met een vochtige deur gaat schaven heb je later een dikke kier als hij opdroogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FRANQ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Aansluitingen naar buiten worden naarmate dat huizen steeds beter geïsoleerd worden de koudste plek en gaan daardoor condenseren.

Thermoduct word vaak gebruikt om ventilatiesystemen aan te sluiten naar buiten toe.
https://www.ventilatielan...ter-diameter-125mm/19427/

UBBINK heeft aerfoam buizen, dat bestaat geheel uit schuim en heeft geen stalen buis.
https://www.ventilatiesho...gsysteem-o125mm-l-1000mm/

Voordeel van die laatste is dat je het gewoon met een stanleymes op maat snijd.
Waar je de thermoduct moet slijpen/zagen.
Die airfoambuizen kan je die ook om een bestaande spiropijp vouwen of breekt t dan?(in de lengte halveren en met alutape weer samenvoegen zou ook kunnen.) is in ieder geval netter dan wat steenwol er omheen
Moet voor de douche eerste verdieping nog een buisventilator plaatsen en een vlinderklep bij de dak doorvoer. Op zolder is 1,5meter pijp. Wat in principe een gat in je dak isolatie is en de warmte zo naar buiten voert.
Doet mn MVbox overigens ook op standje 1 maar ventileren moet. (uitzetten mag geloof ik niet.)
Woon er net 1 jaar dus veel van dit soort laag hangend fruit moet nog gepakt worden.... :+
Heb er wel eens aan gedacht om zo'n smart stekker er tussen te plaatsen die in de nacht het uitschakeld.
Er zijn ook raam roosters dus volledige afsluiting is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:55
copykat schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Die airfoambuizen kan je die ook om een bestaande spiropijp vouwen of breekt t dan?(in de lengte halveren en met alutape weer samenvoegen zou ook kunnen.) is in ieder geval netter dan wat steenwol er omheen
Moet voor de douche eerste verdieping nog een buisventilator plaatsen en een vlinderklep bij de dak doorvoer. Op zolder is 1,5meter pijp. Wat in principe een gat in je dak isolatie is en de warmte zo naar buiten voert.
Doet mn MVbox overigens ook op standje 1 maar ventileren moet. (uitzetten mag geloof ik niet.)
Woon er net 1 jaar dus veel van dit soort laag hangend fruit moet nog gepakt worden.... :+
Heb er wel eens aan gedacht om zo'n smart stekker er tussen te plaatsen die in de nacht het uitschakeld.
Er zijn ook raam roosters dus volledige afsluiting is er niet.
Dat aerfoam is de buis, dat hoeft niet om een spirobuis heen.
heb er zelf een op mijn WTW staan naar de dakdoorvoer.

Heb zowel aerfoam als thermoduct.
De aerfoam zit op de uitblaas van de WTW, en gaat direct door het dak vlak naast de schoorsteen.

Op de aanzuig aansluiting zit 8 meter thermoduct om in het andere dakvlak te komen, zo ver mogelijk bij de schoorsteen vandaan.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 13-02-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:53
BThomas schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Opstalan is dit volgens mij. Dat heb ik ook. Isolatie en hout kan je dan niet scheiden.
Hmm dat lijkt er inderdaad wel op. Gelukkig is het verder niet poreus geworden puur even de lekkage en de stank van het er te laat achter komen. We proberen dit zo goed als mogelijk schoon te maken en geforceerd te drogen. Daarna isoleren met schimmelwerende verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben gevraagd of ik een knop kan vinden voor deze radiator en ik kom er niet uit. Er staat op de kraan MNG wat volgens Google Honeywell is. Er zit geen schroefdraad aan het uiteinde die veel knoppen vereisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2qhXH7G2R8hP80eKQUYpQkXcy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5X1CQSp2vsmOVv0YHCoOidF.jpg?f=fotoalbum_large

Welke knop zou hier passen?

Ik heb ook al aangeven dat het beter is om de kraan te vervangen door een thermostaat kraan bijvoorbeeld, maar dat willen ze niet ( huur).

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:55

Achterdeur
[Afbeelding]
kijk bij je scharnieren of er vul plaatjes zitten, die kun je dan 1 voor 1 weg halen of vervangen voor smallere.
dit was bij mij de oplossing namelijk. (wel bij alle scharnieren doen)
onderlegplaatjes Axa: https://www.axasecurity.com/home-security/nl-nl/producten/scharnieren/9/11430195/onderlegplaat-scharnier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 16:42
RuudMu schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:15:
[...]

kijk bij je scharnieren of er vul plaatjes zitten, die kun je dan 1 voor 1 weg halen of vervangen voor smallere.
onderlegplaatjes Axa: https://www.axasecurity.com/home-security/nl-nl/producten/scharnieren/9/11430195/onderlegplaat-scharnier
Dit is de oplossing! Stellen van de deur met de scharnieren. (Het heeft waarschijnlijk wel gewoon gepast.) En alles wat geschaafd is kun je in de toekomst er niet meer aanplakken, mocht het in droge omstandigheden toch teveel te zijn gebleken wat je hebt weggeschaafd.
Voor het stellen kun je inderdaad vulplaatjes gebruiken, zodat het scharnier wat kantelt de juiste kant op. De handige (doe het zelf) timmerman kan ook kiezen om de knopen van de scharnieren wat buigen. (YouTube: Timmertip 1235 Hoe scharnieren aan te passen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
RuudMu schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Als alle andere zijdes een gelijkend kier hebben dan heeft dit niet zoveel nut.
De deur is door het vocht dat via de onderzijde er in is gekomen gaan uitzetten in die hoek, daar valt niks meer aan te stellen anders dan her-stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

H. Lal schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Dit is de oplossing! Stellen van de deur met de scharnieren. (Het heeft waarschijnlijk wel gewoon gepast.) En alles wat geschaafd is kun je in de toekomst er niet meer aanplakken, mocht het in droge omstandigheden toch teveel te zijn gebleken wat je hebt weggeschaafd.
Voor het stellen kun je inderdaad vulplaatjes gebruiken, zodat het scharnier wat kantelt de juiste kant op. De handige (doe het zelf) timmerman kan ook kiezen om de knopen van de scharnieren wat buigen. (YouTube: Timmertip 1235 Hoe scharnieren aan te passen)
Ik denk niet dat dit echt goed gaat werken. Op het oog is de speling aan de slotzijde in het midden en aan de bovenkant gelijk of vrijwel vergelijkbaar. Hij knelt ook echt alleen de onderste paar centimeter. Ik denk puur door het rotte deel / vocht wat er vooral onderin getrokken is.

Maar nogmaals, ik ben amateur en ben hier benieuwd naar tips en adviezen ;)

edit:
Wat @jichem ook zegt, de enige vraag die ik dan nog heb: hoeveel kwaad kan het om nu wat te schaven zodat die net past en weer normaal bruikbaar is. T.o.v. afwachten (hoe lang?) totdat die weer wat minder opgezet is door het vocht. En vervolgvraag voor dat tweede, hoe lang mag dat duren?

[ Voor 12% gewijzigd door True op 14-02-2024 17:05 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
True schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Ik denk niet dat dit echt goed gaat werken. Op het oog is de speling aan de slotzijde in het midden en aan de bovenkant gelijk of vrijwel vergelijkbaar. Hij knelt ook echt alleen de onderste paar centimeter. Ik denk puur door het rotte deel / vocht wat er vooral onderin getrokken is.

Maar nogmaals, ik ben amateur en ben hier benieuwd naar tips en adviezen ;)

edit:
Wat @jichem ook zegt, de enige vraag die ik dan nog heb: hoeveel kwaad kan het om nu wat te schaven zodat die net past en weer normaal bruikbaar is. T.o.v. afwachten (hoe lang?) totdat die weer wat minder opgezet is door het vocht. En vervolgvraag voor dat tweede, hoe lang mag dat duren?
Het opdrogen van een buitenkozijn in het huidige weer/seizoen gaat echt nog wel even duren. Overigens als het rot is zal je het toch moeten wegsteken en opnieuw opbouw dmv vuller/ nieuw hout. Dus ik zou zeggen, schaven en spaar je kozijn.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:32
kiddyl schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:43:
Ik ben gevraagd of ik een knop kan vinden voor deze radiator en ik kom er niet uit. Er staat op de kraan MNG wat volgens Google Honeywell is. Er zit geen schroefdraad aan het uiteinde die veel knoppen vereisen.

[Afbeelding]

Welke knop zou hier passen?

Ik heb ook al aangeven dat het beter is om de kraan te vervangen door een thermostaat kraan bijvoorbeeld, maar dat willen ze niet ( huur).
Waarschijnlijk kan je het gehele ding eruit draaien en daar een ander thermostatisch deel op monteren (na het stook seizoen). Grote kans dat je goedkoper uit bent dan een of andere precies passende knop te vinden.

• Vos

Vos

AFCA

Met wat voor materiaal maak ik het volgende gat rondom de leiding weer dicht alvorens er weer tegels op kunnen? Het is een vrijstaand muurtje van de douche. Het is denk ik gips? Of cellenbeton?

edit: enige stevigheid is gewenst omdat er nog een klem op die want moet komen, rechts naast de leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JliVpqNKIg9TPumFAsUm2jsCHI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNKltWg8fLBMLPiam6BfrW64.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Vos op 16-02-2024 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:26
Vos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:30:
Met wat voor materiaal maak ik het volgende gat rondom de leiding weer dicht alvorens er weer tegels op kunnen? Het is een vrijstaand muurtje van de douche. Het is denk ik gips? Of cellenbeton?

[Afbeelding]
Rot band gips is voldoende voor vrijstaand wandje. Mocht die snelkoppeling? ooit gaan lekken dan merk je dat snel genoeg.

• Vos

Vos

AFCA

hpmkruit schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Rot band gips is voldoende voor vrijstaand wandje. Mocht die snelkoppeling? ooit gaan lekken dan merk je dat snel genoeg.
Dat is als het cellenbeton is ook voldoende?

Hoe bedoel je of die koppeling mocht? Ze zijn geschikt om in de muur te verwerken.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Pizzalucht

Snotneus.

Vos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Dat is als het cellenbeton is ook voldoende?

Hoe bedoel je of die koppeling mocht? Ze zijn geschikt om in de muur te verwerken.
Ik zou het eerder met blokkenlijm vullen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Werkt alle reparatiegips / snelcement niet zo'n beetje? Hier zitten toch weinig eisen aan, anders dan vullen.
Pagina: 1 ... 366 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/