[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 364 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik wil een hangende kapstok ophangen.
Alleen ben ik bang dat de witte muur erachter allemaal zwarte veeg plekken gaat krijgen, wat doen jullie hiertegen?

Hebben juliie speciale verf of zit er wat achter houten latjes ofzo?

Opnieuw verven zie ik trouwens niet zitten het is nog niet zo lang geleden allemaal wit gespoten met normale latex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NicoHF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:10:
Alleen ben ik bang dat de witte muur erachter allemaal zwarte veeg plekken gaat krijgen, wat doen jullie hiertegen?

Opnieuw verven zie ik trouwens niet zitten het is nog niet zo lang geleden allemaal wit gespoten met normale latex
tenzij je verkeerde muurverf hebt gebruikt is dat niet zo waarschijnlijk

Maar wil je toch "zeker" zijn kan je 50cm lager een plank plat tegen de muur aan schroeven, doe er wat mooie haken aan of bezem houders voor paraplu(s) en rugzakken of jassen voor de kleinere mens .. of laat de plank leeg .. (opties zat dus). De plank zelf zal dienen als buffer voor je muur.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
Stel dat je 4 van deze dingen onder een loopband plaatst in een appartement, zou dit het hoemp hoemp hoemp geluid voor onderburen verminderen? :X

[Afbeelding]
je zou beter kunnen kijken naar wasmachine demper(s) of dik rubbere blokken (vaak gebruikt voor tegels op dakbedekking te leggen) anti-slip matje ertussen zodat je geen zwarte strepen krijgt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Stel dat je 4 van deze dingen onder een loopband plaatst in een appartement, zou dit het hoemp hoemp hoemp geluid voor onderburen verminderen? :X

[Afbeelding]
Zelf geen ervaring mee, maar wellicht is dit een oplossing?
https://www.akoestiekwink...pband-als-geluidsprobleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:41

[Afbeelding]
Eigenlijk zijn zo'n apparaten niet geschikt voor een appartement :+ maar goed, dat is geen populaire opmerking, en misschien ook niet helemaal terecht. Je moet natuurlijk kunnen sporten in je eigen huis :)

Even anders denken: Wellicht is het ook nog een optie om tijden af te spreken met onderburen wanneer het voor het minste overlast zorgt.. Dit hoor je ook wel vaker bij mensen die drummen bijvoorbeeld. Dat geeft ook overlast, en daar is nog minder aan te doen denk ik. Afspraken werken dan vaak het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22

[Afbeelding]
Brokken rubber tegel eronder ijkt me stabieler en meer dempen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
vso schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:19:
ik wil een kast maken voor de wasmachine / droger in de berging alleen de custom "kleuren" / laminering van de bouwmarkt vind ik ruk en bv voor de badkamer.

nu zijn er ook online diensten maar ik "twijfel" heel erg met de afwerking (en water vastheid)

Eigenlijk zou ik een fabrieksafwerking willen hebben voor de kasten (kantenband) dus hooguit wat gaten boren voor de verbindingen en deurgaten ..

hebben jullie eventueel tips om deze zaken goed waterdicht/waterbestendig te maken ? (naast kit) oftewel de goeie weg om de afwerking te doen van kantenband.
Waarom moet het waterdicht?
Ik neem aan dat je berging waterdicht is en je wasmachine ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

Een kunstofplaat?
Met een foto er in als decor of gewoon blank of wit.
Mdfplaat schilderen in de kleur van je muurverf?
Mogelijkheden zat.
Kastje onder je kapstok voor je handschoenen, hondenriem enz.

Ik heb een kledingkast omgebouwd tot gangkast, een bureauladekastje vd leenbakker als interne handschoenenkastje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egrXu7D2FQiGS8hG63ttkKzjvK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o3uXYQ69nfOjXje4likPv2G.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkTUN_Rk9-EIyI10iLIMg7Gt5FU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPjpy9uNEyiKdodwoCccdxaj.jpg?f=fotoalbum_large
Licht er in klaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ging er eigenlijk vanuit dat er al rubberen dempers/tegels onder zaten en dat dit onvoldoende was vandaar de exotischere constructie ideeën.

😬

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

copykat schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:31:
Chinees, newyorkpizza, snackbar. Thai, surinamer, dat moet kunnen.
Bbq, en tweepits inductieplaat.

Ik heb iets meer dan 5 dagen geen keuken.
14dagen van te voren zou t plafond gedaan moeten zijn en de wanden die zichtbaar blijven al denk ik dat 4 dagen genoeg droogtijd is.
Wij hadden 3 maanden geen keuken. En elke dag moesten 5 mensen eten. 2 pits elektrische kookplaat en oven. Nog nooit zoveel ovengerechten gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Genoeg jassen ophangen zodat je die witte muur vrijwel nooit ziet :+

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcpsdJgB06c-ls0d9Ya-RsLyHVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgC6LyMjZAL2QuIZpRSwVUOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxBXhT6KlsH4gylU_Agr5o8C_O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0gpdCWHzhB7R614m70P9lNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5fcq5gcaBW836dEMTchuVN7ygE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bQZorvLRDoGwhxFLiO3e0VX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfxP1qanurxLRiLXzmNpoGeo1ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGLd08QgtRjJr0FH2uSjnqJK.jpg?f=fotoalbum_large

Geen direct klusproject, maar ik heb weer eens een bijzondere lamp gemaakt.
Half jaartje geleden heb ik een eeuwenoude eiken boerderijplank gevonden en kreeg bij toeval de vraag van een vriendin van me of ik wat met een oude katrol kon. Ik zeg, dat kan wel eens een leuke lamp worden.
Aangezien onze verbouwing thuis vol in gang was, geen tijd om een lamp te maken, maar nu dan toch wat vrije tijd kunnen vinden om wat in elkaar te knutselen.
De lamp staat nu op een voet als vloerlamp, die ik nog wat aan ga passen, maar door de voet er af te halen (2 stuks M10 bouten losdraaien), kan de lamp ook als wandlamp gebruikt worden.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ7gax8HeaOg3MqUrsTlEXXJ-rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRTAjBIfIFngqcvVEX66r3fe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaVHM5nWaTxXm1Z7gZeDsONrY6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBHvY6bsTRA3u7FWUTzLWr0B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBPpF80s9M10aGyG0E-V1548rnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5bwydh7wDXk4KuBEf5NC7si.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2WL2UiiATk97mwnScPhhNiA7KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37Pq0qX9SabV38PdGLSd5as8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg6VoghOyQPBeciopxWS2fDJVcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrIPaVsayFHXiB24OjMEXHGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tqealSVX5ZwelGikdgwSePMeYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSmZiurq1hdd2gnV5y2IdOmU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yniKOSpNUqbuvlgAfSwahhTpwxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GVT1goZ4tFJIqjlh0YZruyD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in de buurt gratis een oude eikentafel opgepikt en omgebouwd tot iets moderners. Ik ben er erg blij mee :)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
sjorsjes schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier in de buurt gratis een oude eikentafel opgepikt en omgebouwd tot iets moderners. Ik ben er erg blij mee :)
Netjes, welke tools heb je allemaal gebruikt? De kast van die andere user hier zag er ook mooi uit alleen een vandiktebank is dan weer iets wat veel mensen niet tot hun beschikking zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

einz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Netjes, welke tools heb je allemaal gebruikt? De kast van die andere user hier zag er ook mooi uit alleen een vandiktebank is dan weer iets wat veel mensen niet tot hun beschikking zullen hebben.
Tja, wat een vlakbank kan, kan je natuurlijk ook met een handschaaf bereiken.
Het kost alleen veel meer tijd.

Overigens kan je ook gewoon gevlakt hout kopen als je een dergelijk project bedenkt, verwacht alleen niet dat het goedkoper is dan een ikea meubel (of zelfs een meubel uit een meubelzaak)

Zelf meubels maken is echt alleen leuk als hobby, of als je persé iets unieks/degelijks wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
dragonhaertt schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Tja, wat een vlakbank kan, kan je natuurlijk ook met een handschaaf bereiken.
Het kost alleen veel meer tijd.

Overigens kan je ook gewoon gevlakt hout kopen als je een dergelijk project bedenkt, verwacht alleen niet dat het goedkoper is dan een ikea meubel (of zelfs een meubel uit een meubelzaak)

Zelf meubels maken is echt alleen leuk als hobby, of als je persé iets unieks/degelijks wil.
Ik vind het zelf wel leuk om wat creatief/met de handen bezig te zijn dus inderdaad meer als hobby. Ik kan me voorstellen dat meer mensen met een kantoorbaan dat hebben en dat een hobby geld kost, soit.

Zelf heb ik absoluut niet de ruimte om iets te demonteren en op te knappen dus zou ik inderdaad gewoon hout moeten kopen. En dan kun je naar mijn idee beter goed materiaal kopen dan iets goedkoops. De beperkende factor bij mij als hobbyist zijn enerzijds tools en nog belangrijker skills. Dan is het verstandig om zoveel mogelijk beperkende factoren weg te halen en dus wel goed materiaal aan te schaffen :P

[ Voor 21% gewijzigd door einz op 01-02-2024 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
och ja, de 'een meubel te duur vinden, ik maak het zelf wel' val waar menig mens vaak intuint.

Dan moet er vaak toch dat ene stuk extra gereedschap voor komen.
Dan moet toch die betere beits in huis halen.

Onder aan de streep; lekker bezig geweest, maar voor het geld had je het niet hoeven doen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
vso schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:37:
[...]

tenzij je verkeerde muurverf hebt gebruikt is dat niet zo waarschijnlijk

Maar wil je toch "zeker" zijn kan je 50cm lager een plank plat tegen de muur aan schroeven, doe er wat mooie haken aan of bezem houders voor paraplu(s) en rugzakken of jassen voor de kleinere mens .. of laat de plank leeg .. (opties zat dus). De plank zelf zal dienen als buffer voor je muur.
Wat zal verkeerde muurverf zijn? Er is latex van de hornbach gebruikt daar is de hele gang plus kamers meegespoten.

Een plank er tegenaan schroeven is misschien nog best een goed idee thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:20

3_s

NicoHF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Wat zal verkeerde muurverf zijn? Er is latex van de hornbach gebruikt daar is de hele gang plus kamers meegespoten.

Of eerst afwachten of er wel echt zo veel vuile strepen komen. En dat die nog storend zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NicoHF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Als je zwarte jas wit van de verf word = verkeerde verf .. en andersom verkeerde jas of is wellicht eerst rollen in de modder en dan ophangen niet de meest wijze actie (inkoppertjes natuurlijk)

maar in principe als je bij regen een vochtige/natte jas ophangt tegen de muur zou dat normaal geen vlekken mogen opleveren.

tja bij HB vind ik de kwaliteit niet erg denderend het is goedkope bouwmarkt maar helaas is het wel tegenwoordig een bouwmarkt die een groot aanbod voor je DIY projecten heeft de gamma,kwarwei en praxis worden steeds meer een hitt/miss verhaal met materiaal selectie betreft verf is dat dus ook hit/mis actie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:15
einz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb ook geen vandiktebank dus ik heb gewerkt met de dikte van het hout dat beschikbaar was.
Gebruikte elektrische tools zijn, schuurmachine, invalzaag, kolomboor (maar kan ook met de hand) en freesmachine.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@vso kinderen die door de modder en struiken heen denderen hangen toch hun jas niet op, die trekken ze uit en laten ze op de grond vallen in de gang. Probleem opgelost... :+
* copykat spreekt uit ervaring.... :X

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 01-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
sjorsjes schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

daar had mijn onlangs gemaakte mini-spider ook wel mooi onder gestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj5j36IUHywwHbzZd5N65B1jeOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csR7eQ94OBjfOss0w5obamxg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 21:56
Iemand een idee waar ik op maat schuine deuren kan kopen voor deze IKEA Platsa kast? Ik wil deze op zolder onder een schuin dak gaan plaatsen als een soort inbouwkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP25hWNM_V0EdepsvxskqGdbKAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52l9Ajq6ZiI0W9gHwARfND97.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 11:36
Autarky schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:40:
Iemand een idee waar ik op maat schuine deuren kan kopen voor deze IKEA Platsa kast? Ik wil deze op zolder onder een schuin dak gaan plaatsen als een soort inbouwkast.

[Afbeelding]
Ik heb rechte deuren gebruikt en de overgebleven schuine stukken met zijpanelen (method keukenkastjes) afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
loeberce schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Ik heb rechte deuren gebruikt en de overgebleven schuine stukken met zijpanelen (method keukenkastjes) afgewerkt.
Bedoel je van die zijpanelen driehoeken gezaagd? boven elke kast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz27NuNOBDAL5OKYH30XHOVbcRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9dJCCKgvVFvzU64aEnv1sfb.jpg?f=fotoalbum_large

3x raden wat mijn favoriete vakantieland is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
SquareOne schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Bedoel je van die zijpanelen driehoeken gezaagd? boven elke kast?
Ja. Zelfde breedte als de deur. Dat stramien loopt dan door naar boven. Werkt alleen netjes als je gladde deur gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Gewoon een hoge deur kopen en deze zelf netjes schuin afzagen?
Op maat gaat dit niet goedkoop zijn als je het door iemand laat doen, daarnaast is een dak nooit perfect recht, dus je kan beter een malletje maken en dan overnemen op de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:33
In de nabij toekomst gaan wij ons toilet op het gelijkvloers volledig renoveren. Momenteel is deze volledig betegeld, echter zouden wij de muren wellicht willen schilderen.

Ik vroeg me af of men dan na het verwijderen van de tegels aan de muren en het egaliseren de gyproc rechtstreeks tegen de wand bevestigd? Ik zie zelf niet echt een andere oplossing, maar wegens mijn beperkte ervaring vraag ik het toch maar eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Rubberen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:12:
In de nabij toekomst gaan wij ons toilet op het gelijkvloers volledig renoveren. Momenteel is deze volledig betegeld, echter zouden wij de muren wellicht willen schilderen.

Ik vroeg me af of men dan na het verwijderen van de tegels aan de muren en het egaliseren de gyproc rechtstreeks tegen de wand bevestigd? Ik zie zelf niet echt een andere oplossing, maar wegens mijn beperkte ervaring vraag ik het toch maar eens..
Waarom tegels verwijderen? En waarom Gyproc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Analamoebe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Waarom tegels verwijderen? En waarom Gyproc?
Omdat we de ruimte gaan renoveren, zoals reeds gezegd. En gyproc omdat dit het makkelijkst te schilderen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Rubberen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:12:

Wil je gipsplaten tegen de muur zetten?
Ik zou laten stucen. Scheelt je ook in ruimte.

Daarnaast; zou ik persoonlijk niet snel de hele muur in de toilet schilderen, met name de wanden naast de pot.
Er spettert altijd wel wat wanneer de man staand staat te pissen. Dat zou ik niet op m'n geschilderde muren willen. Tegels zijn beter afneembaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:00
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:01:
[Afbeelding]

Polen, Corsica, Baskenland of Canada? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:26
Jannibal23 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Polen, Corsica, Baskenland of Canada? :P
Brabant natuurlijk!!!!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:01:
[Afbeelding]

zweden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
Rubberen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Omdat we de ruimte gaan renoveren, zoals reeds gezegd. En gyproc omdat dit het makkelijkst te schilderen is.
Dus tegels verwijderen, uitvlakken, gyproc er tegenaan knallen, naden dichten en vlakken en dan pas schilderen is makkelijker dan tegels laten zitten, primeren, stuccen en schilderen? Ok, leer ik als bouwkundige ook nog eens wat 8)7
Flix20 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Daarnaast; zou ik persoonlijk niet snel de hele muur in de toilet schilderen, met name de wanden naast de pot.
Er spettert altijd wel wat wanneer de man staand staat te pissen. Dat zou ik niet op m'n geschilderde muren willen. Tegels zijn beter afneembaar.
Quatsch, schilder/sauswerk op die plekken gewoon voorzien van een matte laklaag. Ik heb m'n toilet rondom gestuct met tegellijm en daarna voorzien van krijtverf en een laag Glitsa.

Trouwens, bij ons in huis staat er niemand voor de pot te pissen, wij gaan zitten! Maar voor het geval dat bezoek staat te pissen, heb ik dus de wand voorzien van een matte laag Glitsa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb een nieuw ontwerp (van iemand anders) gemaakt voor een houten bank met ultiem zitcomfort. Zodra ik er met die persoon uit ben qua licentie, hoop ik er meer te gaan maken voor de verkoop. Dit is de eerste try-out, en ik had deze kleuren nog liggen dus ja, een Zweden bankje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

[Afbeelding]
Schuine deuren zien er natuurlijk mooi uit. Maar aangezien ze alleen rechtsdraaiend gemonteerd kunnen worden ook heel erg onpraktisch. Of wil je de kastruimte toch niet gebruiken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Analamoebe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Dus tegels verwijderen, uitvlakken, gyproc er tegenaan knallen, naden dichten en vlakken en dan pas schilderen is makkelijker dan tegels laten zitten, primeren, stuccen en schilderen? Ok, leer ik als bouwkundige ook nog eens wat 8)7
[...]
Ik geef aan dat ik een beperkte ervaring heb, en het lijkt me wel duidelijk dat ik advies vraag en hier dus niemand de les wil spellen hoe dit zou moeten worden gedaan..

Maar goed, jij stelt dus voor om de bestaande tegels te laten zitten, te primeren stuccen en schilderen? Voor mij is dit alvast een methode die ik zelf niet voor mogelijk achtte. Waarvoor dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Rubberen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Ik geef aan dat ik een beperkte ervaring heb, en het lijkt me wel duidelijk dat ik advies vraag en hier dus niemand de les wil spellen hoe dit zou moeten worden gedaan..
Het kon zijn dat je er een speciale reden voor had, dat kan ik van achter mijn scherm niet zien.
Maar goed, jij stelt dus voor om de bestaande tegels te laten zitten, te primeren stuccen en schilderen? Voor mij is dit alvast een methode die ik zelf niet voor mogelijk achtte. Waarvoor dank :)
Dat is een mogelijkheid ja.
Ik zelf moet mijn hele badkamer nog doen en ik ga alle wandtegels laten zitten en ga daar met beton Cirré op kleur overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Ik heb een nieuw ontwerp (van iemand anders) gemaakt voor een houten bank met ultiem zitcomfort. Zodra ik er met die persoon uit ben qua licentie, hoop ik er meer te gaan maken voor de verkoop. Dit is de eerste try-out, en ik had deze kleuren nog liggen dus ja, een Zweden bankje :).
Is zoiets te beschermen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Analamoebe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Het kon zijn dat je er een speciale reden voor had, dat kan ik van achter mijn scherm niet zien.

[...]

Dat is een mogelijkheid ja.
Ik zelf moet mijn hele badkamer nog doen en ik ga alle wandtegels laten zitten en ga daar met beton Cirré op kleur overheen.
Eh wat is beton cirré?

Kan je dat als een soort "fix n finish" opbrengen?
Zou dat in een keuken ook als wand bekleding tegen spatten kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Flix20 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:21:
Er spettert altijd wel wat wanneer de man staand staat te pissen.
Staand plassen in een zittoilet zou gewoon verboden moeten zijn. Onbegrijpelijk dat dit als acceptabel wordt gezien of zelfs als bewijs van mannelijkheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb geen idee naar de juridische kanten hiervan, maar ik weet dat er veel merkinbreuk bestaat en wil daar zelf zeker niet aan bijdragen. Ik zou het zelf ook jammer vinden als iemand een ontwerp van mij namaakt en dan geld ermee verdient, dat is handel die ik dan niet meer kan maken. De man heeft iets moois gemaakt en had als visie dat zijn nabestaanden hier iets commercieels mee kunnen opzetten, dus die route bewandel ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Eh wat is beton cirré?

Kan je dat als een soort "fix n finish" opbrengen?
Zou dat in een keuken ook als wand bekleding tegen spatten kunnen?
Beton Cirré is een betonstuc op basis van gemalen zand/kiezel+cement+hars. Dat wordt dan in meerdere dunne lagen+coatinglaag aangebracht. Is op kleur te bestellen.
Dat kan ook zeker in de keuken. (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33

[Afbeelding]
Letterlijk overal waar je Pax deuren kan kopen. Zagenzagen.nl, kastmodule.nl, frontz.nl, K14.nl, Front23.nl.

De eerste optie is wel een aanrader. Goede service, maatvast en mooie materialen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
Analamoebe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:45:
[...]

[...]
Dan moet je wellicht dus ook niet op zo'n manier reageren, vanachter je scherm:
Dus [...] Ok, leer ik als bouwkundige ook nog eens wat 8)7
..maar eerst vragen wat de reden is waarom men voor die aanpak kiest.

Iedereen zit hier op het forum om te leren of tips te delen. Dan is op zo'n manier een reactie plaatsen niet echt vriendelijk.

@Rubberen Ik vraag me inderdaad af of je niet gewoon de tegels eraf, stucen en dan schilderen.
Je kan ook de tegels laten zitten natuurlijk maar weet niet of je laag, op laag, op laag moet willen hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door DonJunior op 01-02-2024 15:48 . Reden: quotes corrigeren ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
DonJunior schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Dan moet je wellicht dus ook niet op zo'n manier reageren, vanachter je scherm:

[...]

..maar eerst vragen wat de reden is waarom men voor die aanpak kiest.

Iedereen zit hier op het forum om te leren of tips te delen. Dan is op zo'n manier een reactie plaatsen niet echt vriendelijk.
Volgens mij vroeg ik toch waarom tegels verwijderen en Gyproc?
Ik had misschien iets vriendelijker kunnen reageren, volgende keer beter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
In ons nieuwe huis is de woonkamer recent gestuct. Ik wil echter aan één zijde een voorzetwand maken voor geluidsisolatie en deze laten stucen. Aannemer zegt dat beter dan alles weer gestuct moet worden anders krijg je verschil in stuc. Dat lijkt me een beetje kostbaar.

Wat is jullie mening?
Is de ene sausklare stuc anders dan de andere?
Als er echt verschil is, kan dat niet weggewerkt worden met bijvoorbeeld een andere kleur muur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Djarune schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:02:
In ons nieuwe huis is de woonkamer recent jaar gestuct. Ik wil echter aan één zijde een voorzetwand maken voor geluidsisolatie en deze laten stucen. Aannemer zegt dat beter dan alles weer gestuct moet worden anders krijg je verschil in stuc. Dat lijkt me een beetje kostbaar.

Wat is jullie mening?
Als er echt verschil is, kan dat niet weggewerkt worden met bijvoorbeeld een andere kleur muur?
Klinkt voor mij als onzin. Gladgestuct is er geen zichtbaar verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Het verschil in schaduw op één muur t.o.v. de andere is groter dan het verschil in stuc zal zijn.
Ook als je niet exact dezelfde verf gebruikt, en de hele muur verft, is verschil tussen verschillende muren vaak amper waar te nemen.

Ik denk dat het vooral werkverschaffing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
dragonhaertt schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:06:
Het verschil in schaduw op één muur t.o.v. de andere is groter dan het verschil in stuc zal zijn.
Ook als je niet exact dezelfde verf gebruikt, en de hele muur verft, is verschil tussen verschillende muren vaak amper waar te nemen.

Ik denk dat het vooral werkverschaffing is.
Precies dat met die schaduw klopt. Ik zie wat dat betreft nu al verschil. Conclusie, glad is glad en enkel de wand laten doen dus. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Djarune schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Precies dat met die schaduw klopt. Ik zie wat dat betreft nu al verschil. Conclusie, glad is glad en enkel de wand laten doen dus. Dank
Enige verschil is wel of geen stucgaas in de hoeken achter t stuc.

Ben geen stucer maar als t muurtje andere temp uitzetting heeft kan je scheurtjes krijgen in de hoek.
Oplossen met een kit rand alabastine flex scheur vuller en dan pas afschilderen zou kunnen.
Of misschien bestaande stuc iets uithakken en dan er achter stucgaas plakken en weer aanhelen?
Dat zou toch ook geen probleem moeten zijn voor een pro?
De hele muur opnieuw doen lijkt me overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
3_s schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Of eerst afwachten of er wel echt zo veel vuile strepen komen. En dat die nog storend zijn ook.
Dat wil ik juist voorkomen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
vso schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Als je zwarte jas wit van de verf word = verkeerde verf .. en andersom verkeerde jas of is wellicht eerst rollen in de modder en dan ophangen niet de meest wijze actie (inkoppertjes natuurlijk)

maar in principe als je bij regen een vochtige/natte jas ophangt tegen de muur zou dat normaal geen vlekken mogen opleveren.

tja bij HB vind ik de kwaliteit niet erg denderend het is goedkope bouwmarkt maar helaas is het wel tegenwoordig een bouwmarkt die een groot aanbod voor je DIY projecten heeft de gamma,kwarwei en praxis worden steeds meer een hitt/miss verhaal met materiaal selectie betreft verf is dat dus ook hit/mis actie
Het was ook een budget keuze of het was 40 euro per emmer of gelijk meer dan 100 euro per emmer werd anders erg duur vond ik.
Want ik had nog meer projecten lopen tegelijkertijd.
Maar achteraf gezien had ik misschien beter voor een betere kunnen gaan maar ja kan nu niet meer terug.
Dit moet nu weer jaren mee gaan, niet qua kosten maar qua moeite.

Opzich ben ik wel te vreden met het verf alles is echt superstrak gelukt en heel mooi egaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:20

3_s

NicoHF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Dat wil ik juist voorkomen :?
Als je er nadien toch een houten plank op vijst, maken die strepen toch niet meer uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:35
Misschien dat iemand mij verder kan helpen:
Ik heb een lichtpunt met hotelschakeling waar ik een fitting op aan wilde sluiten. Spanningszoeker bleef licht geven wat ik ook schakelde. Multimeter bood wat meer uitkomst: 224 volt óf 114 volt als je de schakelaar bedient.
Uiteindelijk heb ik de groep uitgeschakeld en een lamp erop gemonteerd. Deze gaat braaf aan- en uit.

Wat is hier aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:45
Kanoet schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:18:
Ik heb een lichtpunt met hotelschakeling waar ik een fitting op aan wilde sluiten. Spanningszoeker bleef licht geven wat ik ook schakelde. Multimeter bood wat meer uitkomst: 224 volt óf 114 volt als je de schakelaar bedient.
Uiteindelijk heb ik de groep uitgeschakeld en een lamp erop gemonteerd. Deze gaat braaf aan- en uit.

Wat is hier aan de hand?
De nuldraad behoort spanningsloos te zijn, toch zijn er mogelijke verklaringen zoals spanning door inductie of een slechte las bijv.

Wat zit er nog meer op deze groep? Er vanuitgaande dat de groep netjes is afgezekerd met een aardlekautomaat met de juiste karakteristiek is er niets aan de hand. Bij lekkende stroom zou deze nl af moeten slaan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kanoet schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:18:

Wat is hier aan de hand?
Wisselschakeling of hotel schakeling?
Wisselschakeling is aan 1 kant gevoed bruin(stel beneden) en heeft twee lampdraden (zwart) naar de boven schakelaar waar nog een derde op de midden schakeling naar de lamp gaat en een nul.
Hotelschakeling is volgens mij altijd met een tijd afvalschakelaar en overal gevoed.
Dus wat kan zijn is dat er meerdere groepen zijn gebruikt om die afvalschakelaars van spanning te voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kanoet Dat is waarschijnlijk capacitaire koppeling tussen de draden omdat de schakeldraad nog een stuk langs de fasedraad loopt. Er zit amper vermogen achter maar een spanningzoeker en zeker een multimeter heeft niet veel nodig (hoge ingangs impedantie). Maar als je nu met de lamp eraan nog eens zou meten zie je waarschijnlijk amper nog iets.

Dit is overigens ook waar de eerste ledlampen ook wel eens last van hadden. Ze bleven dan een een heel klein beetje gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Leuk gedaan (y)

Gaat de bevestiging van de poten op deze manier geen problemen geven bij seizoensgebonden uitzetten/inkrimpen? Of kunnen de schroeven nog bewegen in de gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Slonzo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Leuk gedaan (y)

Gaat de bevestiging van de poten op deze manier geen problemen geven bij seizoensgebonden uitzetten/inkrimpen? Of kunnen de schroeven nog bewegen in de gaten?
In de breedte zal het hout toch niet zoveel werken? En in de lengte zitten de poten niet aan elkaar.

Te snel gereageerd...... Hout werkt dus meer in de breedte dan in de lengte. Weer wat geleerd :$

[ Voor 11% gewijzigd door loeberce op 02-02-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

loeberce schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:51:
In de breedte zal het hout toch niet zoveel werken? En in de lengte zitten de poten niet aan elkaar.
Het blad zet wel in de breedte uit natuurlijk; haaks op de nerf. De manier waarop het nu geschroefd zit, beperkt het blad om in de breedte uit te zetten, daar kan het dus mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Uitzetting van hout in de breedte is ongeveer 10x zo groot als in de lengte (per meter).

Een tafel van 60cm breed werkt al snel 3mm in de breedte door het jaar heen. Je zal daar rekening mee moeten houden door bijvoorbeeld slobgaten en meubelbouten te gebruiken voor de montage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Te snel gereageerd...... Hout werkt dus meer in de breedte dan in de lengte. Weer wat geleerd :$
Vuistregel is:

Uitzetting in de breedte = 0.5 uitzetting in de hoogte = 0.1 uitzetting in de lengte.

Gemiddeld zo'n 10mm per meter is normaal voor binnenhuis toepassingen van onbehandeld hout.
Afhankelijk van de vocht fluctuaties thuis, de houtsoort en de afwerking van het hout kan je dat terug brengen naar 2-5mm per m.

Wat leesvoer:
https://www.wood-database.com/wood-and-moisture/
https://www.wood-database...es/dimensional-shrinkage/
https://buildingscience.c...-wood-is-good-but-strange
https://woodbin.com/calcs/shrinkulator/

[ Voor 16% gewijzigd door dragonhaertt op 02-02-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 14:13
Zijn er tweakers die ervaring hebben met het infrezen van een betonnen muur tbv een goot voor de tv kabels?
Ik zit te dubben of ik het de moeite waard vind, het gaat om een bewoont huis. Dus de stofvorming is ook wel een ding..
Wat zou makkelijker zijn, een gatenboor of een frees huren via bv een boels? Is het uberhaupt te doen of kan je beter een pro laten komen?
Het gaat om een tussenmuur, tussen mij en de buren. Beton dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
dragonhaertt schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Vuistregel is:

Uitzetting in de breedte = 0.5 uitzetting in de hoogte = 0.1 uitzetting in de lengte.

Gemiddeld zo'n 10mm per meter is normaal voor binnenhuis toepassingen van onbehandeld hout.
Afhankelijk van de vocht fluctuaties thuis, de houtsoort en de afwerking van het hout kan je dat terug brengen naar 2-5mm per m.

Wat leesvoer:
https://www.wood-database.com/wood-and-moisture/
https://www.wood-database...es/dimensional-shrinkage/
https://buildingscience.c...-wood-is-good-but-strange
https://woodbin.com/calcs/shrinkulator/
Misschien een optie om het blad in zn geheel in de Skylt lak te zetten?
Dan lijkt het ontbehandeld maar is het wellicht wel minder beinvloedbaar voor droogte/vocht in huis?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

louzy82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Misschien een optie om het blad in zn geheel in de Skylt lak te zetten?
Dan lijkt het ontbehandeld maar is het wellicht wel minder beinvloedbaar voor droogte/vocht in huis?
Afwerken helpt, maar zelfs als je hem helemaal ingiet in epoxy zal het hout nog werken.
Slobgaten of een andere flexibele montage zal dus onvermijdelijk zijn.

(Als die gaten 8mm zijn, en je doet er een 6mm tellerkopschroef in, dan ben je er al)

Zelfs als de krimp maar 0.5mm is, de kracht die er achter zit kan een tafelblad makkelijk doormidden breken. Als de montage rigide genoeg is zal deze dus per definitie buigen of breken.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 02-02-2024 10:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 13:56
Afgelopen november/december wat lekkage gehad aan het grote dak op het huis.
Oorzaak was niet direct te vinden door de dakdekker, maar het bleef een vermoeden...
Inspectie + reparatie zou al aanzienlijk in de papieren lopen, zonder garantie dat het probleem goed verholpen kon worden..

Inspectie + kleine reparatie zat al rond de 1000 euro, maar kon makkelijk verder oplopen als het probleem toch groter zou zijn..

Aangezien de dakpannen ook al 40 jaar oud waren en behoorlijk waren versleten zou een nieuw pannendak eigenlijk de beste optie zijn, ook kunnen ze daarmee de lekkage makkelijker opsporen en verhelpen..

Dus maar gelijk voor de laatste keuze gegaan om alles te vervangen, dan ben ik gelijk klaar voor de komende 30 jaar was de gedachte..

Afgelopen maandag hebben ze het dak leeg gehaald en kwam gelijk het probleem naar voren.
De nokbalk was helemaal krom getrokken (houtwerking, vocht etc), hierdoor zijn de nokpannen mee verschoven (die zitten vast op deze balk), en daardoor ontstond er dus een mooie kier waar water naar binnen kon lopen..

Ze hebben de nokbalk weer recht weten te krijgen door wat extra verstevigingen, ook richting de buren hebben ze de balk weer recht gekregen, anders liep het alsnog naar binnen..
Gelukkig makkelijk te repareren/verhelpen... Verder een paar kleine reparaties aan de het dakbeschot gedaan, want dat was ook maar "matig" vanuit de bouw gedaan..

Tijdens de eerste dag op het dak kwam de voorman al naar mij toe dat het dak van het dakkapel ook niet al te best meer was.. Die veerde aardig door en langs de randen begon het bitumen ook al los te laten..

Tijdens het dakleer eraf trekken kwam er een behoorlijk groot probleem naar voren, het hele dak bleek al bijna verrot te zijn, dat ze er niet doorheen gezakt zijn was nog een wonder..
Gelukkig was de constructie nog wel in orde en bleek het alleen het dakbeschot te zijn.
Dus het gehele dakbeschot eraf, en opnieuw geisoleerd en afgetimmerd, en nieuw dakleer leggen ze as we speak erop..

Gelukkig is het deze week mooi droog, en loopt de klus voorspoedig, maar had niet verwacht dat er nog zoveel "problemen" bij kwamen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/422674106_7108416215870778_8467645299387592147_n.jpg?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=dd5e9f&_nc_ohc=ghcC4MYB7sMAX_kBxat&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfC4jQTNCjRy19GQ67fSSKa-dz0lCFkGV30ArGcYuQvyNw&oe=65C0EB10

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/422472056_7108416275870772_1069833576257416841_n.jpg?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=dd5e9f&_nc_ohc=hqjfDUDNlbUAX_t0nbo&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBEv-V5qbEpOcAeBkpaUHxceTOWR8NO_sK6OuEgTxQdsw&oe=65C1DF3C

Het rotte dak van het dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/422565289_7121029527942780_2000070936160720387_n.jpg?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=dd5e9f&_nc_ohc=kmqJueMzmxYAX9kD_G7&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBuNfkZ-74RmSx__6HNv68zn6psJSljLt6vAcqCprPahA&oe=65C185C4

Bijna het eind resultaat..
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/420798779_7121029211276145_6210106680333608749_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=dd5e9f&_nc_ohc=AIgZO1wAhM4AX9GfMKS&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBi6c0NzIwYjGP7kZSPrPs7ZloX77zRXiTgxPz_J8Q6nQ&oe=65C1809C

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Djarune schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:02:
In ons nieuwe huis is de woonkamer recent gestuct. Ik wil echter aan één zijde een voorzetwand maken voor geluidsisolatie en deze laten stucen. Aannemer zegt dat beter dan alles weer gestuct moet worden anders krijg je verschil in stuc. Dat lijkt me een beetje kostbaar.

Wat is jullie mening?
Er zit zeker verschil in stucwerk afwerking, maar ik ga er even van uit dat je toch alle muren voorziet van behang óf verf óf een soort glasvlies afwerking + verf. Dan maakt het niet uit dat je later één muur voorziet van stucwerk.
Wij hebben recent nog i.v.m. verbouwing ca. 10cm van het plafond over de hele breedte opnieuw moeten stuccen. Daar zie je oprecht he-le-maal niets van. Ook is toen 1 wand opnieuw voorzien van stucwerk en niet alle wanden.
Een beetje stucadoor heeft daar echt geen moeite mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
wokkelz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:58:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met het infrezen van een betonnen muur tbv een goot voor de tv kabels?
Ik zit te dubben of ik het de moeite waard vind, het gaat om een bewoont huis. Dus de stofvorming is ook wel een ding..
Wat zou makkelijker zijn, een gatenboor of een frees huren via bv een boels? Is het uberhaupt te doen of kan je beter een pro laten komen?
Let erop dat het zeer waarschijnlijk een draagmuur is, en je dus niet zomaar een enorm brede of diepe sleuf moet gaan frezen.

Frezen stoft inderdaad als een malle, alternatief is met de klopboor verticaal een rij gaten boren en daarna een beetje bijbikken.

Als alternatief en wat verder helamaal hip is, zijn van die (acoustische) houten latten wanden. Daar kun je ook heel mooi de kabels in wegwerken, Zijn hier al veel voorbeelden van langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 14:13
Zwartoog schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Let erop dat het zeer waarschijnlijk een draagmuur is, en je dus niet zomaar een enorm brede of diepe sleuf moet gaan frezen.

Frezen stoft inderdaad als een malle, alternatief is met de klopboor verticaal een rij gaten boren en daarna een beetje bijbikken.

Als alternatief en wat verder helamaal hip is, zijn van die (acoustische) houten latten wanden. Daar kun je ook heel mooi de kabels in wegwerken, Zijn hier al veel voorbeelden van langs gekomen.
Ik heb inderdaad dat soort panelen gezien, ik vind dat ook best mooi.
Maar het staat niet mooi op de muur die ik in wil frezen, die is namelijk 4.60m hoog. Dus of de panelen lopen tot de helft van de muur, dat ziet er raar uit of het moet helemaal en dan wordt het weer too much hehe.
Ik neem aan dat in een draag muur een sleuf van 4,5cm breed, 5cm diep en misschien een meter lang geen probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47
wokkelz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Ik heb inderdaad dat soort panelen gezien, ik vind dat ook best mooi.
Maar het staat niet mooi op de muur die ik in wil frezen, die is namelijk 4.60m hoog. Dus of de panelen lopen tot de helft van de muur, dat ziet er raar uit of het moet helemaal en dan wordt het weer too much hehe.
Ik neem aan dat in een draag muur een sleuf van 4,5cm breed, 5cm diep en misschien een meter lang geen probleem is?
Als t verticaal is, zal t wel loslopen, hier 50mm pvc ingewerkt met 2x 45 mm bocht. De bochtjes uitgefreesd voor meer ruimte voor kabels.
je kunt nog kijken voor iets ovaals zodat je minder diep moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Klopboor is een slecht advies. Boorhamer is wat je zoekt als je gaatjes wilt boren in betonnen draagmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 17-09 13:45
verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:26:
Afgelopen november/december wat lekkage gehad aan het grote dak op het huis.
Oorzaak was niet direct te vinden door de dakdekker, maar het bleef een vermoeden...
Inspectie + reparatie zou al aanzienlijk in de papieren lopen, zonder garantie dat het probleem goed verholpen kon worden..

Inspectie + kleine reparatie zat al rond de 1000 euro, maar kon makkelijk verder oplopen als het probleem toch groter zou zijn..

Aangezien de dakpannen ook al 40 jaar oud waren en behoorlijk waren versleten zou een nieuw pannendak eigenlijk de beste optie zijn, ook kunnen ze daarmee de lekkage makkelijker opsporen en verhelpen..

Dus maar gelijk voor de laatste keuze gegaan om alles te vervangen, dan ben ik gelijk klaar voor de komende 30 jaar was de gedachte..

Afgelopen maandag hebben ze het dak leeg gehaald en kwam gelijk het probleem naar voren.
De nokbalk was helemaal krom getrokken (houtwerking, vocht etc), hierdoor zijn de nokpannen mee verschoven (die zitten vast op deze balk), en daardoor ontstond er dus een mooie kier waar water naar binnen kon lopen..

Ze hebben de nokbalk weer recht weten te krijgen door wat extra verstevigingen, ook richting de buren hebben ze de balk weer recht gekregen, anders liep het alsnog naar binnen..
Gelukkig makkelijk te repareren/verhelpen... Verder een paar kleine reparaties aan de het dakbeschot gedaan, want dat was ook maar "matig" vanuit de bouw gedaan..

Tijdens de eerste dag op het dak kwam de voorman al naar mij toe dat het dak van het dakkapel ook niet al te best meer was.. Die veerde aardig door en langs de randen begon het bitumen ook al los te laten..

Tijdens het dakleer eraf trekken kwam er een behoorlijk groot probleem naar voren, het hele dak bleek al bijna verrot te zijn, dat ze er niet doorheen gezakt zijn was nog een wonder..
Gelukkig was de constructie nog wel in orde en bleek het alleen het dakbeschot te zijn.
Dus het gehele dakbeschot eraf, en opnieuw geisoleerd en afgetimmerd, en nieuw dakleer leggen ze as we speak erop..

Gelukkig is het deze week mooi droog, en loopt de klus voorspoedig, maar had niet verwacht dat er nog zoveel "problemen" bij kwamen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het rotte dak van het dakkapel:
[Afbeelding]

Bijna het eind resultaat..
[Afbeelding]
wat kost zoiets?
je gaat niks extra isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:03
Jeweetje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Als t verticaal is, zal t wel loslopen, hier 50mm pvc ingewerkt met 2x 45 mm bocht. De bochtjes uitgefreesd voor meer ruimte voor kabels.
je kunt nog kijken voor iets ovaals zodat je minder diep moet.
Pak geen 40mm pvc als je de invincible kabel van Samsung gaat gebruiken.... Deze past er niet doorheen kwam ik na de verbouwing achter 8)7 |:(

TV pas na de verbouwing aangeschaft....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Maxwp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:34:
[...]

wat kost zoiets?
je gaat niks extra isoleren?
Aan de buitenkant zat er al 4-5cm isolatie op vanuit de bouw, vogels hadden wel wat weg gevreten en nesten onder de eerste rij pannen gemaakt afgelopen 40 jaar..
Dit hebben ze opnieuw opgevuld met een spuit schuim..

Aan de binnenkant had ik vorig jaar al extra nageisoleerd (15cm steenwol). Dus het dak is goed geisoleerd.

De initiele werkzaamheden waren:
- Leveren al het materiaal (nieuwe pannen etc)
- Oude dakpannen eraf
- Oude panlatten eraf
- Kleine reparaties uitvoeren (tot zekere hoogte in de prijs inbegrepen, bij veel extra of duur materiaal zou er evt een meerprijs gerekend worden).
- nieuwe dampwerende folie erover
- nieuwe panlatten
- nieuwe dakpannen erop leggen.
- Afvoeren al het sloop afval/pannen etc.

Kosten 7000 euro incl BTW.

Ze zijn hiervoor 4,5 dag bezig geweest met minimaal 3 personen.
Alle materiaal zoals steiger en verreiker etc zit in de prijs.
Op de dagen dat de pannen eraf en erop gingen waren ze zelfs met 6 man voor een periode van 2-3 uur (treintje vormen en pannen doorgeven over het dak heen.

Kleine schatting 110-120 man uren zitten erin..

Vanwege mijn dakkapel problemen zijn de werkzaamheden een dag uitgelopen (totaal 5,5 dag), ze hadden 1 dag nodig om dat goed te repareren.

Extra kosten 900 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 02-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
wokkelz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:58:
De muur zit fysiek welliswaar tussen jou en de buren, spreek je in dit geval niet van een tussenmuur maar van een draag muur (met tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid).

Makkelijkst, snelst en netst; muurvrees huren, stofzuiger erop en sleuf vrezen.
Zou ook met haakse slijper kunnen.

Ja het gaat een puist stof geven, maar daar is haast niet aan te ontkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Flix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:01:
[...]

De muur zit fysiek welliswaar tussen jou en de buren, spreek je in dit geval niet van een tussenmuur maar van een draag muur (met tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid).

En dat stof kom je nog op zolder tegen.... :+

Je kunt ook een profi bedrijfje inhuren, die hebben betere machines en ook het stof opvangen hebben ze betere middelen voor.
Stof overlast hou je wel, maar wordt hiermee wel sterk gereduceerd..

Bij mij hebben ze in de keuken ook wat stopcontacten etc moeten verplaasen en opnieuw moeten infrezen.. Weinig tot geen overlast gehad van het stof, en dat ging ook gewoon in het beton en gips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Flix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Het materiaal is ook van belang. Kalkzandsteen heb ik met Parkside muurfrees met stofzuiger gedaan en dan is stof goed te managen.

Haakse slijper in zelfde kalkzandsteen zonder stofzuiger voorziet je halve huis van een witte waas. Daarna sluis gemaakt met afdekfolie en nergens last van: vastplakken aan muur, plafond, muur, vloer

Maar echt beton ga je mogelijk ook waterkoeling bij nodig hebben wat potentieel weer een hele andere uitdaging geeft in een bewoond huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 02-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUgLeWv2uLcamHHbAI50wNj0FjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RAqb7viM24eYjx3ktqBQb1zg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de ruimte nodig voor volgende projecten, dus buiten gegooid. Ja, ik heb redelijk wat ruimte, maar daar staan momenteel ook een motor, een grasmaaier, een aanhanger, een veegmachine... dus het is telkens weer kloten als ik grote dingen wil doen, en pas van de zomer heb ik een extra schuur klaar waar een deel van mijn spullen dan weer heen gaan verhuizen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:10
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:05:
[Afbeelding]

Ik heb de ruimte nodig voor volgende projecten, dus buiten gegooid. Ja, ik heb redelijk wat ruimte, maar daar staan momenteel ook een motor, een grasmaaier, een aanhanger, een veegmachine... dus het is telkens weer kloten als ik grote dingen wil doen, en pas van de zomer heb ik een extra schuur klaar waar een deel van mijn spullen dan weer heen gaan verhuizen.
Och dat arme beest. Was de lintzaag echt belangrijker? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

monkey7 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Och dat arme beest. Was de lintzaag echt belangrijker? :+
Ik dacht nog, zal ik die grap maken, en toen dacht ik 'neh, flauw' :').

De lintzaag staat er nu eindelijk compleet bij trouwens :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnJPvpTQzrCVltah5K9ypSxmP6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Goip6Cp2tKXPEKN7vjTGh0Sd.jpg?f=fotoalbum_large

Na een hoop gedoe heb ik eindelijk de onderdelen kunnen laten vervaardigen om het ene stuk antiek tegen het andere te monteren, en dus heb ik nu een originele geleider op mijn lintzaagtafel!

En hoe precies is zoiets nou? Wel, als test een stuk vuren van 19cm hoog erop gezet (het te verzagen stuk is iroko en dus te kostbaar om te vernachelen) en de geleider op 12mm ingesteld. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1-WQukyBMwTbscdlJgjCKCbLe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDHnbhOKYdwTxxIvyn4lN6c2.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb iets van 0,4mm afwijking op 1 van de hoeken, maar goed en wel is de hele snede dus netjes 12mm geworden, op alle hoeken (dus onderin, maar ook bovenin de zaagsnede). Dat zegt mij dat de geleider en het lint dus ook goed haaks op de tafel staan. Best knap van die metaalwerkers destijds, en een heel goed resultaat voor een lintzaag uberhaupt - ook als 'ie nieuw was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19

ViezeVis

Sample Text

Heeft iemand een goed idee hoe ik de vibratie/trillingen van de MV-box kan verminderen? Ik dacht zelf aan rubberen O-ringetjes achter de mv-box waar de schroef doorheen gaat zodat de trillingen door het rubber worden opgevangen. Of slecht idee?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 17-09 13:45
verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Aan de buitenkant zat er al 4-5cm isolatie op vanuit de bouw, vogels hadden wel wat weg gevreten en nesten onder de eerste rij pannen gemaakt afgelopen 40 jaar..
Dit hebben ze opnieuw opgevuld met een spuit schuim..

Aan de binnenkant had ik vorig jaar al extra nageisoleerd (15cm steenwol). Dus het dak is goed geisoleerd.

De initiele werkzaamheden waren:
- Leveren al het materiaal (nieuwe pannen etc)
- Oude dakpannen eraf
- Oude panlatten eraf
- Kleine reparaties uitvoeren (tot zekere hoogte in de prijs inbegrepen, bij veel extra of duur materiaal zou er evt een meerprijs gerekend worden).
- nieuwe dampwerende folie erover
- nieuwe panlatten
- nieuwe dakpannen erop leggen.
- Afvoeren al het sloop afval/pannen etc.

Kosten 7000 euro incl BTW.

Ze zijn hiervoor 4,5 dag bezig geweest met minimaal 3 personen.
Alle materiaal zoals steiger en verreiker etc zit in de prijs.
Op de dagen dat de pannen eraf en erop gingen waren ze zelfs met 6 man voor een periode van 2-3 uur (treintje vormen en pannen doorgeven over het dak heen.

Kleine schatting 110-120 man uren zitten erin..

Vanwege mijn dakkapel problemen zijn de werkzaamheden een dag uitgelopen, ze hadden 1 dag nodig om dat goed te repareren.

Extra kosten 900 euro.
ok dat valt nog mee moet ik zeggen
als ik dan zelf kijk tegen het verwijderen van eternit platen dus asbest verwijdering vraag ik me af wat dat gmeer gaat jkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Maxwp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:11:
[...]
ok dat valt nog mee moet ik zeggen
als ik dan zelf kijk tegen het verwijderen van eternit platen dus asbest verwijdering vraag ik me af wat dat gmeer gaat jkosten
Materiaalkosten is het hem niet, dakpannen zijn niet zo heel duur..
Er gaat gewoon veel tijd in zitten, en het is relatief zwaar werk.

Steiger huren, spul naar boven sjouwen (of lift huren), container huren etc.. komt er ook nog allemaal bij..

Met zelf doen zou ik denk ik rond de 2000-2500 euro zijn uitgekomen, maarja ik heb er weinig verstand van.
Heb je de kennis wel, en heb je een lading vrienden/familie die mee kan helpen dan loont het wel om het zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Materiaalkosten is het hem niet, dakpannen zijn niet zo heel duur..
Er gaat gewoon veel tijd in zitten, en het is relatief zwaar werk.

Steiger huren, spul naar boven sjouwen (of lift huren), container huren etc.. komt er ook nog allemaal bij..

Met zelf doen zou ik denk ik rond de 2000-2500 euro zijn uitgekomen, maarja ik heb er weinig verstand van.
Heb je de kennis wel, en heb je een lading vrienden/familie die mee kan helpen dan loont het wel om het zelf te doen.
Je kan iets besparen door zelf de pannen eraf te halen en de panlatten verwijderen enzo, maar uiteindelijk is het weer opbouwen het meeste werk.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Saint2Saint schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Je kan iets besparen door zelf de pannen eraf te halen en de panlatten verwijderen enzo, maar uiteindelijk is het weer opbouwen het meeste werk.
Zoveel bespaar je daar niet mee.
Alle pannen waren er in 1-2 uurtjes af.
Panlatten verwijderen was ook zo gebeurd.

Meeste tijd ging idd zitten in reparaties, het voorbereiden en alles er weer netjes opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:09:
Heeft iemand een goed idee hoe ik de vibratie/trillingen van de MV-box kan verminderen? Ik dacht zelf aan rubberen O-ringetjes achter de mv-box waar de schroef doorheen gaat zodat de trillingen door het rubber worden opgevangen. Of slecht idee?
Een MV-box hoort niet te trillen. Trilt hij bij hoog toerental of bij laag toerental :?

Een rubbertje in de ophanging zou kunnen helpen. Ook zijn er flexibele aansluitslangen om een akoestische onderbreking te realiseren tussen MV en toevoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19

ViezeVis

Sample Text

nokiaan958GB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Een MV-box hoort niet te trillen. Trilt hij bij hoog toerental of bij laag toerental :?

Een rubbertje in de ophanging zou kunnen helpen. Ook zijn er flexibele aansluitslangen om een akoestische onderbreking te realiseren tussen MV en toevoerleiding.
Op lage toeren hoor ik een soort raar zoemend geluid. Terwijl ik het bij de box niet hoor. Als ik dan de stekker eruit haal is het geluid weg. Maar de buis van de badkamer is volgens mij helemaal van aluminium. De overige buizen hebben een flex stukje. Zou dat t zijn?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Op lage toeren hoor ik een soort raar zoemend geluid. Terwijl ik het bij de box niet hoor. Als ik dan de stekker eruit haal is het geluid weg. Maar de buis van de badkamer is volgens mij helemaal van aluminium. De overige buizen hebben een flex stukje. Zou dat t zijn?
Daar lijkt het wel op. Op lage toeren zou hij vrijwel onhoorbaar moeten zijn.
moet wel zeggen dat de ventielen in de badkamer vaak bijna helemaal open staan. Misschien eerst met de instellingen experimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:35
loewie1984 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:28:
[...]

De nuldraad behoort spanningsloos te zijn, toch zijn er mogelijke verklaringen zoals spanning door inductie of een slechte las bijv.

Wat zit er nog meer op deze groep? Er vanuitgaande dat de groep netjes is afgezekerd met een aardlekautomaat met de juiste karakteristiek is er niets aan de hand. Bij lekkende stroom zou deze nl af moeten slaan.
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:49:
[...]

Wisselschakeling of hotel schakeling?
Wisselschakeling is aan 1 kant gevoed bruin(stel beneden) en heeft twee lampdraden (zwart) naar de boven schakelaar waar nog een derde op de midden schakeling naar de lamp gaat en een nul.
Hotelschakeling is volgens mij altijd met een tijd afvalschakelaar en overal gevoed.
Dus wat kan zijn is dat er meerdere groepen zijn gebruikt om die afvalschakelaars van spanning te voorzien.
De schakelingen zijn op dezelfde groepen en er zijn geen of weinig apparaten op aangesloten. Bij één groep misschien wat keukenapparatuur.
Septillion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:32:
@Kanoet Dat is waarschijnlijk capacitaire koppeling tussen de draden omdat de schakeldraad nog een stuk langs de fasedraad loopt. Er zit amper vermogen achter maar een spanningzoeker en zeker een multimeter heeft niet veel nodig (hoge ingangs impedantie). Maar als je nu met de lamp eraan nog eens zou meten zie je waarschijnlijk amper nog iets.

Dit is overigens ook waar de eerste ledlampen ook wel eens last van hadden. Ze bleven dan een een heel klein beetje gloeien.
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt dus inderdaad die capacitaire koppeling/inductie(is dat hetzelfde?) te zijn. Ik kwam het ook in een andere ruimte tegen. Het gebouw is in 2010 gerenoveerd(ook qua electra).

Ik had er nog niet eerder van gehoord. Is dit een algemeen beeld bij wisselschakelingen? Moet ik nu alert zijn op gebreken in de aanleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kanoet schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:58:
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt dus inderdaad die capacitaire koppeling/inductie(is dat hetzelfde?) te zijn.
Het is niet hetzelfde maar dat is een technisch verhaal. Qua effect hetzelfde en daarom vaak onder dezelfde noemer gegooid / door elkaar gebruikt.
Ik had er nog niet eerder van gehoord. Is dit een algemeen beeld bij wisselschakelingen?
Het is iets algemeens voor wisselspanning. Ofwel, je hele huisinstallatie. Maar je ziet het dus eigenlijk aleen op je schakeldraden omdat dat de enige draden zijn die nog wel eens lange stukken parallel willen liggen en afgekloppeld (met de schakelaar) worden.
Moet ik nu alert zijn op gebreken in de aanleg?
Neuh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Zijn bolletjes op geschilderd stucwerk, is me niet opgevallen bij het schilderen dus ik vermoed later gekomen. Heb het stucwerk voorgestreken en erna geschilderd. Ook helemaal droog, vraag me af of ik een probleem heb of niet. Zit geen badkamer boven oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bixc_85iLNaRB0cDbEbJbNnRXck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzftV33UYIhPD2K5EcNe4BUu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3aVNFPAkaMEpPd5Mr5-WfpDsLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdHV76GkAit5kGw1vU3CNARH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Zoveel bespaar je daar niet mee.
Alle pannen waren er in 1-2 uurtjes af.
Panlatten verwijderen was ook zo gebeurd.

Meeste tijd ging idd zitten in reparaties, het voorbereiden en alles er weer netjes opmaken.
Prijs valt me alleszins mee.
Hier zijn ze ook bezig in de buurt met de oude nero sneldekkers te vervangen. (zat al te kijken of ik je huis herkende )
Ik heb mn nokvorsten dit jaar even hersteld met flexim.
Woon er net dus budget was al redelijk beperkt teveel andere dingen te doen.
Gelukkig zijn mn pannen op t dak nog wel netjes. Alleen de vorsten hebben wat korst mos. En kiertjes na 45 jaar.
De oude mortel is met flexim ondersteund dus dat houd wel even voor een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Ik ben bezig met het monteren van ventilatielatten met behulp van afstandschroeven.

Maar ik krijg die schroeven niet in het hout gedraaid zonder dat ze breken. Ik heb de latten voorgeboord, maar vanaf het moment dat het laatste stuk van de schroef (dikker deel met draad) gaat het heel moeizaam. Als ik de accu boormachine te laag zet, draait de schroef niet. Zet ik de machine hoger, dan draait de schroef er een stukje verder en breekt daarna af.

Wat doe ik fout?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Ridicuul schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:02:
Ik ben bezig met het monteren van ventilatielatten met behulp van afstandschroeven.

Maar ik krijg die schroeven niet in het hout gedraaid zonder dat ze breken. Ik heb de latten voorgeboord, maar vanaf het moment dat het laatste stuk van de schroef (dikker deel met draad) gaat het heel moeizaam. Als ik de accu boormachine te laag zet, draait de schroef niet. Zet ik de machine hoger, dan draait de schroef er een stukje verder en breekt daarna af.

Wat doe ik fout?
Groter voorboren?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wat doe ik fout?
Beetje vaseline op de schroef doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat doe ik fout?
ventilatielatten voor pir plus gips platen?
1 wat is je onder grond waar je de latten op plaatst?
2 welke schroeven gebruik je? ( ik ben er ook mee bezig en boor niet voor.)
ik gebruik deze maar dat is in spaanplaatdakschot
3 slagschroevendraaier gebruiken als je hout er achter harder is dan spaanplaat. ideaal.
in mijn situatie gebruik ik die alleen voor de 120mm schroeven waar ik de platen mee vast zet.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 03-02-2024 21:06 ]

Pagina: 1 ... 364 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/