[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 458 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 21:13

JT

VETAK y0

Mijn eerste echte houtbewerkingsproject gaat van start nu ik een mooi stuk 3cm verlijmd eikenpaneel heb gehaald :P Een wastafel voor de waskom in de wc. Zie schets:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Plan is dus alleen bijgesteld naar 3cm dik hout ;) Wel spannend, ga voor het eerst met een zaagtafel werken. Gelukkig gaat iemand een keer meekijken en tips meegeven en ga ik eerst oefenen met ander hout want dit stukje van 40x80x3 was 50 euro :P Hoe zouden jullie het aanpakken om dat gat van 12x4cm te maken voor het handdoek?
titan1901 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Ja de voorkant en één zijkant blijven open. Het zou dan dus gaan om de andere zijwand en de achterkant. Met name die achterkant grenst aan de tuin van de buren. Ik begrijp dat door het open karakter van de overkapping je nooit al het geluid tegen kan houden, dat is ook niet mijn streven. Maar wat ik wil voorkomen is dat je aan de andere kant van de wand bij de buren alle gesprekken mee kunt luisteren.
Nou ja, wellicht zorgt het ervoor dat je gesprekken net iets minder goed te verstaan zijn. Ga er alleen geen vertrouwelijke gesprekken in voeren. Wellicht kun je aan de open zijkant toch een metertje eraan maken met demping, dat zal ook iets helpen denk ik.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 10:07
titan1901 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Ja de voorkant en één zijkant blijven open. Het zou dan dus gaan om de andere zijwand en de achterkant. Met name die achterkant grenst aan de tuin van de buren. Ik begrijp dat door het open karakter van de overkapping je nooit al het geluid tegen kan houden, dat is ook niet mijn streven. Maar wat ik wil voorkomen is dat je aan de andere kant van de wand bij de buren alle gesprekken mee kunt luisteren.
Ik denk dat het wel bijdraagt als je de achterzijde isoleert om het geluid wat te dempen, je neemt immers het directe geluid enigzins weg.

Ik betwijfel alleen of pir dan het ideale materiaal is, ik denk dat steenwol een betere geluidisolatie biedt. Dan zou je de akoestische isolatie waardes met elkaar moeten vergelijken.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-07 19:45
DjaRoel schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat het wel bijdraagt als je de achterzijde isoleert om het geluid wat te dempen, je neemt immers het directe geluid enigzins weg.

Ik betwijfel alleen of pir dan het ideale materiaal is, ik denk dat steenwol een betere geluidisolatie biedt. Dan zou je de akoestische isolatie waardes met elkaar moeten vergelijken.
Dat was dus ook mijn gedachte. Het zal uiteraard nooit een geluidsdichte ruimte worden maar de geluidsoverdracht direct door de wand zal allicht wat minder worden. Rest dus de vraag of de steenwol in de wand problemen kan opleveren voor het houtwerk. Omdat het slechter droogt of iets dergelijks.

Als ik het wandje isoleer gaat dat sowieso met steenwol zijn, de PIR was voor het dak bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Onze Etsy shop is live en word as we speak gevuld met items. Mag ik dat hier ook posten of is dat te commercieel?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Inmiddels kleine update van het zolder verbouwings project:

Dit was de vorige status:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IfkKHmA.jpg

Inmiddels het volledige regelwerk af:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6R8RVsd.jpg

En begonnen aan het elektra:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/41Z36zV.jpg

Kant-en-klare flexibele buizen met VD-draad (incl. schakeldraad) gekozen. Scheelt weinig in kosten, maar veel in tijd. De buizen op de verticale stukken ga ik nog vastzetten met klembeugels om het netjes te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DjaRoel schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Het directe geluid wordt sowieso al weggenomen door dubbel douglasbekleding :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:08:
Onze Etsy shop is live en word as we speak gevuld met items. Mag ik dat hier ook posten of is dat te commercieel?
Ik bengeen mod, maar here we go :

Ten eeerst....het is niet zozeer de vraag of het commercieel is, maar vraag en aanbod hoort in......

.*drumroll*

vraag en aanbod ;)

en voor jou zal dat VAO worden, vraag en aanbod overig

Vraag & Aanbod overig

check voor de zekerheid even de beide FAQ's, of benader een MOD voor uitsluitsel.

FAQ VAO
V&A FAQ

Je mag volgens mij wel je advertentie, en ook de links naar Etsy, in je sig zetten :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Ik bengeen mod, maar here we go :

Ten eeerst....het is niet zozeer de vraag of het commercieel is, maar vraag en aanbod hoort in......

.*drumroll*

vraag en aanbod ;)

en voor jou zal dat VAO worden, vraag en aanbod overig

Vraag & Aanbod overig

check voor de zekerheid even de beide FAQ's, of benader een MOD voor uitsluitsel.

FAQ VAO
V&A FAQ

Je mag volgens mij wel je advertentie, en ook de links naar Etsy, in je sig zetten :)
Doen we dat :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooi, pas dan meteen die link in je sig maar aan, want dit lijkt nergens op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAfgZGmmHgvYCPLmm5hnWjNTQzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivqOpK7zCBTi0Z3n4mESjBL7.jpg?f=fotoalbum_large

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@Fraggert @HTT-Thalan Hebben jullie als houtexperts geen mening op mijn vraag? JT in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jesus, moet dat binnen 29 minuten dan? :P

ik zal ff kijken voor je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

jesus, moet dat binnen 29 minuten dan? :P

ik zal ff kijken voor je ;)
Lol :+ Nee hoor, ik dacht alleen, er wordt gepost maar niet gereageerd dus wellicht over het hoofd gezien of gewoon totaal geen zin in om te reageren :D Maar geen haast hoor :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Mooi, pas dan meteen die link in je sig maar aan, want dit lijkt nergens op :P

[Afbeelding]

;)
:$

zo beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Staat nog wel een referal in de url, geen idee of het wat uitmaakt voor je shop maar zelf zou ik het eruit halen, vermoed dat de referal niet correct is (of het is juist opzettelijk van jouw kant om te volgen waar mensen vandaan komen :) ).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

"BigBeardBuilds".......dit is echt helemaal goud d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:22
Alsjemenou schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:08:

[Afbeelding]
Zou je niet nog wat horizontale balkjes plaatsen her en der? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Staat nog wel een referal in de url, geen idee of het wat uitmaakt voor je shop maar zelf zou ik het eruit halen, vermoed dat de referal niet correct is (of het is juist opzettelijk van jouw kant om te volgen waar mensen vandaan komen :) ).
Geen idee, ik ben niet zo gekend in websites en links enzo, maar als jij de shop en meubeltjes ziet zal het wel goed zijn.

Aangaande jouw handdoekgat: Als het slechts 3cm dik moet zijn kun je óf:

- uitfrezen (als je frees zo diep gaat), voordeel is de snelheid en strakke lijnen (indien geleider)
- in de hoeken een gat boren en uitzagen

De twee methode is wat grover, en je kunt eventueel overwegen het gat iets te klein te maken zodat je nog correctieruimte hebt. Uitzagen kan met een handzaag (maar dan moet je flink voorboren voor die er doorheen past) of met een decoupeer/figuurzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 10:32
Nice :) hoe heb je dit voor de belasting geregeld? Eigen bedrijf opgericht, of gaat het via inkomsten uit overig werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Martinusz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Zou je niet nog wat horizontale balkjes plaatsen her en der? :?
Het lijkt wiebelig, maar ik krijg er geen beweging ik als ik met mijn volle gewicht er tegenaan duw. Alles staat ook hoh 30cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:01:
Mijn eerste echte houtbewerkingsproject gaat van start nu ik een mooi stuk 3cm verlijmd eikenpaneel heb gehaald :P Een wastafel voor de waskom in de wc. Zie schets:

***members only***

Plan is dus alleen bijgesteld naar 3cm dik hout ;) Wel spannend, ga voor het eerst met een zaagtafel werken. Gelukkig gaat iemand een keer meekijken en tips meegeven en ga ik eerst oefenen met ander hout want dit stukje van 40x80x3 was 50 euro :P Hoe zouden jullie het aanpakken om dat gat van 12x4cm te maken voor het handdoek?
Dit schreeuwt "bovenfrees" :)

Maar het kan ook gerust door met een gatenzaag/forstnerboor/speedboor links en rechts van de opening even twee gaten te boren en dan met de decoupeerzaag de gaten te verbinden.

Persoonlijk zou ik om een handdoekje daar in op te hangen de boel lekker afronden. Beetje wat organischer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvXBOTAdB8q5W3E8T1YU_l0PYno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jokxSwHsqfIZlyQRsEPEZrz7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:50

orf

JT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:01:

***members only***

aan de open zijkant toch een metertje eraan maken met demping, dat zal ook iets helpen denk ik.
Meerdere wegen naar Rome:

Je kunt met een boor van 40mm op de kolomboor twee gaten boren en het deel ertussen frezen. Dat kun je door door bijvoorbeeld met de decoupeerzaag een aantal mm van de lijn het hout weg te zegen en vervolgens met de bovenfrees langs een liniaal te frezen. Met een invalzaag kun je ook het grootste gedeelte wegzagen. Met deze methode is het gat een uitgerekte cirkel. Dat moet maar net bij de stijl passen. Het lijkt mij wel mooi.

Alternatief is om een freesmal te maken. Die kun je met dubbelzijdige tape op je voorkant plakken en met een kopieerfrees volgen. Dan wordt het een rechthoek met afgeronde hoeken.

In alle gevallen zou ik met een afrondfrees een flinke ronde kant aan het gat frezen zodat er geen scherpe kanten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:27
titan1901 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:51:
Voor mijn overkapping die ik binnenkort wil gaan bouwen ben ik me aan het oriënteren op de benodigde isolatie. PIR isolatie voor het dak (30mm met tweezijdig aluminium) zit sowieso in de planning ...
Wellicht overbodig om te melden maar check of de isolatieplaten die je op het dak wilt gebruiken geschikt zijn voor de dakbedekking die je gaat branden/lijmen.
Laatst was hier ook iemand waar de laag van de platen los kwam bij het lijmen van EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:22
Alsjemenou schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Het lijkt wiebelig, maar ik krijg er geen beweging ik als ik met mijn volle gewicht er tegenaan duw. Alles staat ook hoh 30cm.
Wiebelig zal het niet zijn, maar met name dat gedeelte achter de trap (rechts op foto) zijn toch wel grote afstanden in de hoogte met maar 1 dwarsbalk vrij hoog. (hoh 30 zal ook schelen)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sander B schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Nice :) hoe heb je dit voor de belasting geregeld? Eigen bedrijf opgericht, of gaat het via inkomsten uit overig werk?
Voor nu de tweede methode, aangezien ik nog precies nul euro omgezet heb :P. Ik heb ooit wel een eenmanszaak gehad met BTW nummer en alles, maar ook daar was de omzet laag genoeg voor deze methode. Ik geloof dat je een paar duizend euro mag omzetten per jaar met 'overig werk' dus we zien wel waar het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Martinusz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:41:
[...]

Wiebelig zal het niet zijn, maar met name dat gedeelte achter de trap (rechts op foto) zijn toch wel grote afstanden in de hoogte met maar 1 dwarsbalk vrij hoog. (hoh 30 zal ook schelen)
Voordat ik het vergeet, er komen ook nog OSB platen tegenaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 10-08-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Geen idee, ik ben niet zo gekend in websites en links enzo, maar als jij de shop en meubeltjes ziet zal het wel goed zijn.

Aangaande jouw handdoekgat: Als het slechts 3cm dik moet zijn kun je óf:

- uitfrezen (als je frees zo diep gaat), voordeel is de snelheid en strakke lijnen (indien geleider)
- in de hoeken een gat boren en uitzagen

De twee methode is wat grover, en je kunt eventueel overwegen het gat iets te klein te maken zodat je nog correctieruimte hebt. Uitzagen kan met een handzaag (maar dan moet je flink voorboren voor die er doorheen past) of met een decoupeer/figuurzaag.
Tnx! Het gat moet 4x12cm zijn in 3cm dik eikenhout. Ik heb geen bovenfrees en geen geleider daarvoor maar goed excuus om er een te kopen :+ Ik ben bang dat het met een decoupeerzaag niet strak wordt. Stel dat ik het daarmee zou doen, zou een fijn zaagje dan volgoende zijn of zou je nog wat anders halen voor een zo strak mogelijk resultaat?
Fraggert schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Dit schreeuwt "bovenfrees" :)

Maar het kan ook gerust door met een gatenzaag/forstnerboor/speedboor links en rechts van de opening even twee gaten te boren en dan met de decoupeerzaag de gaten te verbinden.

Persoonlijk zou ik om een handdoekje daar in op te hangen de boel lekker afronden. Beetje wat organischer.

[Afbeelding]
Rond of hoek staat ook nog open. Zie mijn opmerking hierboven over een decoupeerzaag, hoewel je dat met een gatenzaag alweer iets beter kunt doen, geen geklooi met rechte of schuine hoeken.
orf schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Meerdere wegen naar Rome:

Je kunt met een boor van 40mm op de kolomboor twee gaten boren en het deel ertussen frezen. Dat kun je door door bijvoorbeeld met de decoupeerzaag een aantal mm van de lijn het hout weg te zegen en vervolgens met de bovenfrees langs een liniaal te frezen. Met een invalzaag kun je ook het grootste gedeelte wegzagen. Met deze methode is het gat een uitgerekte cirkel. Dat moet maar net bij de stijl passen. Het lijkt mij wel mooi.

Alternatief is om een freesmal te maken. Die kun je met dubbelzijdige tape op je voorkant plakken en met een kopieerfrees volgen. Dan wordt het een rechthoek met afgeronde hoeken.

In alle gevallen zou ik met een afrondfrees een flinke ronde kant aan het gat frezen zodat er geen scherpe kanten zijn.
Dank! Wat bedoel je met de decoupeer een aantal mm van het hout wegzagen? Je bedoelt tussen de 2 geboorde ronde gaten een stukje er al uithalen en dan de rest tot de grens met de frees? En hoe zou je een mal maken? MDF, rechthoek uitzagen vanaf de rand en dan aan die rand een recht stuk lijmen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 10:34
Ik ben (ook) al een tijdje bezig met het verbouwen van mijn zolder. Na het isoleren en afwerken is er 1 hoekje waar onze CV staat met het expansievat er achter. Ik wil hier graag een wandje maken zodat alles achter de CV netjes is weggewerkt.

Ik denk persoonlijk aan twee panelen tegen een frame aan. Het ene paneel maak ik scharnieren aan om bij expansievat en leidingen te kunnen. Omdat ik het dak in dit hoekje niet isoleer wil ik de panelen isoleren.

Zit te denken aan 2 platen met afwerklaag van mdf of lakboard met pir er achter, maar wellicht heeft iemand hier al eens eerder zoiets gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

JT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:45:
[...]
Dank! Wat bedoel je met de decoupeer een aantal mm van het hout wegzagen? Je bedoelt tussen de 2 geboorde ronde gaten een stukje er al uithalen en dan de rest tot de grens met de frees? En hoe zou je een mal maken? MDF, rechthoek uitzagen vanaf de rand en dan aan die rand een recht stuk lijmen?
Ja, precies dat. Je kunt het grofweg zagen met de decoupeerzaag, zodat de bovenfrees veel minder werk hoeft te doen als je het strak lang een lijn freest.

Je kunt een mal maken door bijvoorbeeld twee stukjes MDF van bijvoorbeeld 6 cm (4 cm + ruimte kopieerfreeslager/aanslag) * 10 cm te zagen. Vervolgens lijm je die twee stukjes tussen twee grotere stukken en heb je een perfect haakse mal met rechte lijnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP6gNDPJmpm9qp-XFo6WR245Rbk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wz4WxcMi3W3GRyPyfgi3yRwv.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door orf op 10-08-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Tnx! Het gat moet 4x12cm zijn in 3cm dik eikenhout. Ik heb geen bovenfrees en geen geleider daarvoor maar goed excuus om er een te kopen :+ Ik ben bang dat het met een decoupeerzaag niet strak wordt. Stel dat ik het daarmee zou doen, zou een fijn zaagje dan volgoende zijn of zou je nog wat anders halen voor een zo strak mogelijk resultaat?

Allicht kun je meteen even in het Gereedschapstopic de laatste discussie even meepakken over @Jellabie zien vraag mbt de verschillen tussen een kantenfrees en bovenfrees.

Een kantenfreesje met weinig fratsen kost je 7 tientjes van Maktec/Makita. Daar kun je al een heleboel mee.

De decoupeerzaag kan ook prima strak langs een geleider. Als je die wel hebt, zou je even kunnen oefenen op een stukkie restafval.

Je hebt het al prima door wat @orf bedoelt d:)b

Een mal kun je klemmen, of met dubbelzijdig tape plakken. Je gebruikt dan een frees met kopieerlager om de rand strak te frezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8sgcMVkZhaQfoZTlY4jmfVeRg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O92gUP9XqdBBPFxG9eco1xlS.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 10-08-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

[...]

Rond of hoek staat ook nog open. Zie mijn opmerking hierboven over een decoupeerzaag, hoewel je dat met een gatenzaag alweer iets beter kunt doen, geen geklooi met rechte of schuine hoeken.
[...]

Ik heb een knakenfrees van B&D en vermits je een scherp bitje gebruikt vermoed ik dat het ding alle soorten hout lust, maar met 15.000 toeren word alles vloeibaar denk ik :P.

Wat ik bedoel met die mm afstand is niet óp je bedoelde lijn zagen, maar nét iets erbinnen. Mocht je dan uitschieten word het gat niet te groot (vermits je niet teveel uitschiet natuurlijk). Je kunt dan altijd nog een beetje extra weghalen/schuren/frezen/schaven/beitelen tot je precies op de lijn zit.

Een mal/geleider van een stuk hout maken is geen enkel probleem, vermits je een methode hebt om te zorgen dat je dat stuk hout dan wel récht maakt. Ik heb een vlakbank die daarvoor kan zorgen, en als je in de buurt bent wil ik best een stuk hout voor je vlakken als je dat nodig hebt :). Zo niet, moet je een rechte geleider kopen om je frees langs te duwen.

Tenzij je een vierkante gaten boor (en die bestaan écht) hebt zul je dus ronde gaten gaan maken en die vervolgens met de hand of met een zaag recht gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

Ik heb een knakenfrees van B&D en vermits je een scherp bitje gebruikt vermoed ik dat het ding alle soorten hout lust, maar met 15.000 toeren word alles vloeibaar denk ik :P.

Wat ik bedoel met die mm afstand is niet óp je bedoelde lijn zagen, maar nét iets erbinnen. Mocht je dan uitschieten word het gat niet te groot (vermits je niet teveel uitschiet natuurlijk). Je kunt dan altijd nog een beetje extra weghalen/schuren/frezen/schaven/beitelen tot je precies op de lijn zit.

Een mal/geleider van een stuk hout maken is geen enkel probleem, vermits je een methode hebt om te zorgen dat je dat stuk hout dan wel récht maakt. Ik heb een vlakbank die daarvoor kan zorgen, en als je in de buurt bent wil ik best een stuk hout voor je vlakken als je dat nodig hebt :). Zo niet, moet je een rechte geleider kopen om je frees langs te duwen.

Tenzij je een vierkante gaten boor (en die bestaan écht) hebt zul je dus ronde gaten gaan maken en die vervolgens met de hand of met een zaag recht gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dan zie ik een aantal opties:
  • Gatenboor en decoupeerzaag. Ik heb nog een klemgeleider van de Lidl bedenk ik mij :P Maar die gebruiken wordt een moeilijk verhaal als het stukje maar 12cm hoog is. Dus dan erin zagen voor ik het eiken blad verzaag, daarna verstek op de zaagtafel en dan lijmen.
  • Anders de gatenboor en daarna ergste eruit met decoupeer en dan de frees. Wel ultiem excuus om eindelijk eens een bovenfrees te kopen ook al zal het gebruik incidenteel zijn :+ Dan nog kiezen tussen een mal of de geleider.
Fraggert schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

You assume too much :P Maar HTT zit in Drenthe? Is alsnog wel een stukje weg :) Dank voor het aanbod @HTT-Thalan

[ Voor 48% gewijzigd door JT op 10-08-2020 14:02 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

You assume too much :P Maar HTT zit in Drenthe? Is alsnog wel een stukje weg :) Dank voor het aanbod @HTT-Thalan
hahahahaha, noice _O-
  • Gatenboor en decoupeerzaag. Ik heb nog een klemgeleider van de Lidl bedenk ik mij :P Maar die gebruiken wordt een moeilijk verhaal als het stukje maar 12cm hoog is. Dus dan erin zagen voor ik het eiken blad verzaag, daarna verstek op de zaagtafel en dan lijmen.
  • Anders de gatenboor en daarna ergste eruit met decoupeer en dan de frees. Wel ultiem excuus om eindelijk eens een bovenfrees te kopen ook al zal het gebruik incidenteel zijn :+ Dan nog kiezen tussen een mal of de geleider.
Frees of niet...ik zou het in elk geval zo aanpakken:

Eerst de delen zagen, ook het verstek deel.

Hiermee voorkom je dat je eerst het gat maakt en dat net niet lekker haaks en paralel op de bovenzijde hebt.

Als je alleen tussen 2 gaten recht hoef te frezen, pak dan een geleider en een koipeerfreesje.

Maak je een mal, dan maak je feitelijk je uitsparing 2 keer ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Fraggert op 10-08-2020 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Kom een tafel kopen, dan bouw ik die hele plank van je om op jouw specificaties :P. No extra charge :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Kom een tafel kopen, dan bouw ik die hele plank van je om op jouw specificaties :P. No extra charge :P.
Wow, wat een geweldige vent ben je 8)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:22
Aghanim schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:26:
Wij hebben een CV-installatie bestaande uit convectorputten en een paar radiatoren als hoofdverwarming en een vloerverwarming als bijverwarming. De vloerverwarming heeft 0 effect dus die heb ik eerder al uitgezet. Verder hebben we te maken met het teruglopen van de waterdruk in de CV-installatie met ongeveer 0,3 bar per maand. Ik moet dus zeker iedere 6-8 weken de CV-installatie bijvullen. Dit gebeurt enkel in de wintermaanden met de verwarming aan, in de zomermaanden loopt de druk niet terug. Ik dacht dit opgelost te hebben door een druppelende radiator te repareren, maar dat was blijkbaar niet het probleem. Verder zie ik nergens een lekkende koppeling of iets dergelijks.

Nu haalde ik gisteren het zeil in de garage omhoog en zag ik onderstaande:

[Afbeelding]
Het lijkt mij een combinatie van vocht en schimmel te zijn. Nadat ik er een keukenrol tussen gelegd heb kwam ik vanochtend tot de conclusie dat deze klam is. Er is dus sprake van vocht.

Links van deze foto zit een radiator en de vloerverwarmingsinstallatie. Omdat dit een hypermoderne installatie is (1979 bouwjaar huis) met een extreem hoog Help mijn man is Klusser gehalte en met de bekende thyleenslangen verdenk/verdacht ik de vloerverwarming van lekken. Dit zou dan de vochtplek op 1 meter afstand verklaren en de teruglopende waterdruk. Ook lopen deze slangen 95% zeker onder deze vochtplek door richting de bijkeuken en keuken. Ik heb geprobeerd de installatie zo goed mogelijk te fotograferen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rechts van foto 1 zit een radiator. Deze is gekoppeld op de verticaal lopende bruinrode leiding aan de rechterkant van de foto. De vloerverwarming heeft 2 groepen en verder gaan er 2 leidingen de vloer in. Het zouden dus de vloerverwarming of 1 van deze leidingen kunnen zijn die lekken. Helaas zit er ook nog een buitenkraantje meteen naast de plek van het vocht (witte buis naast de prullenbak op foto 1).

Een paar vragen die ik heb:
- een teruglopende waterdruk in de winter (CV-actief) lijkt mij te duiden op een CV-lekkage
- ik kan dan het vocht in de zomer niet verklaren, aangezien de waterdruk al maanden niet terugloopt
- als de buitenkraan de boosdoener blijkt te zijn dan verklaart dat het teruglopen van de waterdruk niet
- als het goed is heb ik de vloerverwarming afgekoppeld door zowel de draaikraan met zwarte knop als de rode hendel dicht te draaien. Klopt dat? Is het dichtdraaien van die kranen daarvoor voldoende?
- zo ja, kan ik de vloerverwarming nu probleemloos demonteren?

Wat is de beste aanpak om de oorzaak van de lekkage op te sporen? Een lekdetectie of kan ik zelfstandig nog wat zaken proberen? Of gewoon een loodgieter bellen en hier zelf niet aan beginnen?
Dit klinkt inderdaad als CV lekkage.
Tyleen is een niet-diffusiedichte leiding.
Ik kom een topic uit 2017 van je tegen, waarin je hetzelfde euvel had. Is er toen lek detectie geweest, je stelt nu namelijk dezelfde vraag?. Heb je het leidingssysteem wel eens gereinigd (laten spoelen en reinigen)? Een wisselaar toegepast bij de verdeler (RVS of kunststof).
Een systeem met vloerverwarming uit 1979, dat is nu 40 jaar later wel aan het einde van zn leven. Dat zou vervangen moeten worden of flink wat aandacht moeten krijgen. Ook dat is niet gratis en zal dan vermoedelijk van die leeftijd zijn (pomp, verdeler).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Zie, er mag wel een grote, stoere robuuste Vikingbaard op Sven zitten, gewoon een gevalletje Ruwe Bolster hoor _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Zie, er mag wel een grote, stoere robuuste Vikingbaard op Sven zitten, gewoon een gevalletje Ruwe Bolster hoor _O-
Mijn producten mogen dan sustainable zijn, ik kan zelf ook niet van de lucht leven natuurlijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Laatst online: 21:04

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kant-en-klare flexibele buizen met VD-draad (incl. schakeldraad) gekozen. Scheelt weinig in kosten, maar veel in tijd. De buizen op de verticale stukken ga ik nog vastzetten met klembeugels om het netjes te houden.
ziet er goed uit! wellicht ter overvloedde, maar lassen moeten bereikbaar blijven en mogen niet achter/in een muur zitten. of worden de plekken waar de lassen nu zitten de positie voor de inbouw doosjes?(zoja zou ik ook wat extra draad pakken voor de zekerheid :) niets is zo verveldend dan net iets te weinig hebben bij het monteren van je stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien je al flexible buis gebruikt: dit is echt een kriem om draden doorheen te halen. Ik snap dat het handig is maar zou het zelf nooit doen. Dat gezegd hebbende: je hebt bochten erin zitten die vrijwel haaks zijn (linksboven je kozijn). Als je een draadbreuk hebt of je wil er iets extras doorheen halen ben je fucked. Dat lukt je vrijwel nooit meer.. zou echt veel ruimere bochten nemen als ik jou was want je loopt anders gigantisch te klooien (als het überhaupt al gaat lukken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
ID-College schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Aangezien je al flexible buis gebruikt: dit is echt een kriem om draden doorheen te halen. Ik snap dat het handig is maar zou het zelf nooit doen. Dat gezegd hebbende: je hebt bochten erin zitten die vrijwel haaks zijn (linksboven je kozijn). Als je een draadbreuk hebt of je wil er iets extras doorheen halen ben je fucked. Dat lukt je vrijwel nooit meer.. zou echt veel ruimere bochten nemen als ik jou was want je loopt anders gigantisch te klooien (als het überhaupt al gaat lukken!)
Had je mijn bericht nog gezien? ;)
Kortom, ik hoef geen kabels meer te trekken. oOo Mocht ik er later nog een draad bij willen hebben, kan ik die er altijd doorheen halen door middel van een van de bestaande draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Gamer dénis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

ziet er goed uit! wellicht ter overvloedde, maar lassen moeten bereikbaar blijven en mogen niet achter/in een muur zitten. of worden de plekken waar de lassen nu zitten de positie voor de inbouw doosjes?(zoja zou ik ook wat extra draad pakken voor de zekerheid :) niets is zo verveldend dan net iets te weinig hebben bij het monteren van je stopcontact.
Overal waar de lasklemmen zitten komen inbouwdozen. Omdat ik hollewand dozen gebruik heb ik deze voor het gemak er maar even afgelaten totdat ik platen erop heb zitten. Uiteindelijk komt alles op één centraldoos in het plafond waar ik later bij kan. Ik neem inderdaad geen risico met lasklemmen achter dichte muren/plafonds. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39
Een tijdje geleden is hier een linkje voorbij gekomen (althans, ik dacht dat het hier was...) naar een website waar ze o.a. t-track verkopen en nog allerlei andere soortgelijke accessoires. De naam had volgens mij 'precision' er in en in mijn herinnering was het een Duits bedrijf maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Ik heb uiteraard in het topic gezocht en op Google, maar ik gebruik niet de juiste termen blijkbaar want vinden doe ik 't niet.

Ik weet ook zeker dat ik er ergens een bookmark naartoe heb opgeslagen, maar je raadt het al: ook die kan ik niet meer terugvinden. Kan iemand die URL zomaar oplepelen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
ID-College schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar ik heb een keer voor de test een geribbelde buis gelegd met best wat bochten (geen 90graden). Vervolgens de trekveer er zonder problemen doorheen gehaald en dat was zonder trekveer met een ronde kop.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:52
jsiegmund schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:00:
Een tijdje geleden is hier een linkje voorbij gekomen (althans, ik dacht dat het hier was...) naar een website waar ze o.a. t-track verkopen en nog allerlei andere soortgelijke accessoires. De naam had volgens mij 'precision' er in en in mijn herinnering was het een Duits bedrijf maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Ik heb uiteraard in het topic gezocht en op Google, maar ik gebruik niet de juiste termen blijkbaar want vinden doe ik 't niet.

Ik weet ook zeker dat ik er ergens een bookmark naartoe heb opgeslagen, maar je raadt het al: ook die kan ik niet meer terugvinden. Kan iemand die URL zomaar oplepelen toevallig?
Niet https://www.gereedschappr...il-46-cm-18-metrisch.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:52
Wooldoor schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar ik heb een keer voor de test een geribbelde buis gelegd met best wat bochten (geen 90graden). Vervolgens de trekveer er zonder problemen doorheen gehaald en dat was zonder trekveer met een ronde kop.
Anders gesteld: Hoeveel extra moeite is het om gewoon pvc te pakken met desnoods bochten en/of een buigveer?
Tenzij je stukken hebt waarvan je weet dat je daar nooit meer wat mee gaat doen of dat ze dermate kort zijn dat je er ook makkelijk mee weg komt of de muur in kwestie zo giga k*t is dat je een straffe pijp er niet lekker in krijgt zou ik altijd voor vast pvc kiezen ipv flex.

Ik ben zelf schuldig aan een stukje flex laatst bij een tante, muur was kogelhard en slijpen en hakken was ik zat en kreeg dus pvc er niet lekker in, toch maar flex gebruikt aangezien ik ook verwacht er nooit meer aan te hoeven komen en het was een stuk van 70cm :9.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 10-08-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
GeeMoney schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Anders gesteld: Hoeveel extra moeite is het om gewoon pvc te pakken met desnoods bochten en/of een buigveer?
Tenzij je stukken hebt waarvan je weet dat je daar nooit meer wat mee gaat doen of dat ze dermate kort zijn dat je er ook makkelijk mee weg komt of de muur in kwestie zo giga k*t is dat je een straffe pijp er niet lekker in krijgt zou ik altijd voor vast pvc kiezen ipv flex.

Ik ben zelf schuldig aan een stukje flex laatst bij een tante, muur was kogelhard en slijpen en hakken was ik zat en kreeg dus pvc er niet lekker in, toch maar flex gebruikt aangezien ik ook verwacht er nooit meer aan te hoeven komen en het was een stuk van 70cm :9.
Zelf vind ik het best wel veel werk als je een aantal bochten achter elkaar uit 1 stuk moet maken. Maar meestal denk ik, je hoeft het maar 1x goed te doen en dan ben je klaar.
Uiteindelijk als je er al een kabel in hebt liggen zal je die alleen voor HDMI of heel misschien ethernet ooit willen vervangen. Maar de rest niet.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Wooldoor schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Zeker! Maar vergeleken met een gewone buis gaat het voor geen meter :P
Mijn punt was meer: je hebt de ruimte dus leg ze ruim aan. Als je moet frezen in de muur kon ik nog snappen dat je wat shortcuts neemt maar hier heb je alle ruimte en kan je er makkelijk bij! Dan moet je het gewoon makkelijk maken voor jezelf :)

Als je niet wilt buigen heb je desnoods nog 45 en 90 graden bochten. Dan is het helemaal eitje maar die kunnen soms wat steken bij de verbinding!

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 10-08-2020 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik moet sinds vandaag helaas weer aan het werk, vakantie voorbij :(.

Heb gelukkig nog wel eventjes wat tijd gevonden voor wat knutselarij. De bielsen zijn ondertussen ruw gezaagd tot vier palen en vier planken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfUfN3GdB3XvSF2Mt2d7B1kacG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05IN6mOPoEG1s6bvg4aGyqUq.jpg?f=fotoalbum_large

de planken heb ik ook reeds over de tafel gehaald om de lelijke randjes eraf te halen en ze enigzins geschikt te maken voor de montage als blad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-nGCX6RbCWu-iq-926NNZuZWJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZbZOPOMdFspqLIGCSqgwR4B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDOIzBHTaxkFAWN_umeZyzbvvEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys3rPbhvPSuncZFXAUwWl01m.jpg?f=fotoalbum_large

ik wil ze eigenlijk niet over mijn dure vlakbank halen, ondanks controle heb ik toch een spijker gemist (waar de zaagtafel alleen kort 'ping' over zei, en verder had hij niks te mekkeren) dus ik ga ze gewoon ruw schaven en het daarbij laten. Ruw tafeltje, ook leuk.

Verder mocht ik vandaag bij iemand hier 40km vandaag een partij hout gratis komen halen. Ze hebben buiten gelegen, maar zijn er nog goed aan toe en zullen straks mooie plankjes en balkjes worden (en die 'straks' is wanneer ik potdorie eindelijk een lintzaag heb weten te scoren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MQtOiTbCDXgUyiL2J2LQ_MYxMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igAmUt0cRd3QiMg53RrHpW1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9VU93lROmzVB3j8loP8tmGOvfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeVLeTZWxok3YTzzHBexVYUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSIZinF3QaHiM1sD8P96tK_4NRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyCkdj1wgkpMj84aYptlUvjB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had geen weegschaal bij maar ik gok zomaar dat ik redelijk dicht (of lichtjes over) de 630kg laadlimiet van de kar zat, dus ik heb extreem braaf gereden over rustige wegen, maar bij rotondes had ik alle 135 paardjes toch wel nodig om te zorgen dat de mensen achter me zich niet hoefden te ergeren :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Thanks, maar nee. Het was een buitenlandse webwinkel volgens mij, want ik herinner me nog dat ik specifiek de verzendkosten heb zitten checken (die mee bleken te vallen). Misschien had ik de link toch ergens anders vandaan. Jammer, want ze hadden echt een geweldig assortiment :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
In navolging op het plaatsen van het dakkapel. Vandaag eerste vakantiedag, metalstudplafond en gipsen maar.

Maar wat is het heet zeg....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKopW3ClxQ-wG3DnMAJ_dayMVMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tb7shgniIOACodB4MV6Yi9Xm.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door BreiTech op 10-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 13:55
Wij gaan binnenkort een redelijk nieuw appartement kopen (2010). Ik wil hierin graag de TV kabels wegwerken, maar we willen niet de muren opnieuw laten stucen, ze zien er namelijk nog goed genoeg uit. Wel willen we ze opnieuw verven. Nu vraag ik mij af: Heeft iemand ervaring met het openfrezen van een muur (waarschijnlijk de buitenmuur) en dit herstellen met bijvoorbeeld albastine en overschilderen? Zo ja, in hoeverre is dit zichtbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Cyleo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:34:
Wij gaan binnenkort een redelijk nieuw appartement kopen (2010). Ik wil hierin graag de TV kabels wegwerken, maar we willen niet de muren opnieuw laten stucen, ze zien er namelijk nog goed genoeg uit. Wel willen we ze opnieuw verven. Nu vraag ik mij af: Heeft iemand ervaring met het openfrezen van een muur (waarschijnlijk de buitenmuur) en dit herstellen met bijvoorbeeld albastine en overschilderen? Zo ja, in hoeverre is dit zichtbaar?
ligt aan de vakman/vakwerk wat verricht word .. als je denkt dat het binnen 1 dag klaar is dan kom je echter van een koude kermis thuis. en dan heb ik het niet over het uithakken..

je zal het eerst op moeten vullen met cement/beton reperatie .. dan met zoiets als albestine 3 verschillende "gladmaak" lagen ofzo ..met droog tijd ertussen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 18:01
Het is mij nog nooit gelukt om het helemaal netjes te krijgen. Maar ik heb het geduld van een paardenbloem.
In theorie is het wel mogelijk door verschillende lagen aan te brengen en daarna nog opschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik zou toch overwegen om het aan de binnenkant te doen. Lijkt me persoonlijk een stuk minder gedoe en die sleuf kun je toch ook weer opvullen, vlak trekken en wat opschuren zodat je er niets meer van ziet? Als je toch nog opnieuw gaat schilderen lijkt me dat wel haalbaar. En mocht het nou ondanks dat alles toch een zichtbare plek blijven, dan kun je er altijd nog een strategisch plantje of ander leuk ornamentje voor zetten :+

Voorbeeldje oneffenheden wegwerken: YouTube: Klustip: zo maak je je muur zo goed als nieuw - Eigen Huis & Tuin

[ Voor 8% gewijzigd door jsiegmund op 10-08-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Appartement is VvE, buitenmuren, albastine. Ik zou je eerst eens gaan verdiepen in hoe het werkt in een VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als je netje met roodbank/goudbank afsmeert kan het zijn dat je niets ziet. Maar gemakkelijk is dat niet.
Verre van zelfs. En kost je veel tijd.

Stappen
- infrezen (niet te diep, 5 mm max dieper als de buis.. waarvan zijn de muren gemaakt?)
- Buis erin (en geen andere leidingen raken)
- Afsmeren en glad trekken
- Schuren (hoe strakker getrokken in de vorige stap, hoe minder je het hoeft te doen)
- Indien geen verschil meer zichtbaar of voelbaar, schilderen.

Maar nogmaals, handig is het niet. Als de muren nu al strak zijn, is het handiger omdat je alles daaraan gelijk kunt houd. zit er nu iets van structuur op, ga je het altijd blijven zien tenzij je de hele muur daarna doet.

Ik neem trouwens aan dat je met de buitenmuur, de binnenmuur bedoeld die voor de buitenmuur staat. Frezen in de buitenmuur (zichtbaar aan buitenzijde) gaat hem niet worden.

(in mijn eerste huis niet mooi gelukt, in mijn huidige huis wel. )

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 10-08-2020 21:59 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
jsiegmund schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Thanks, maar nee. Het was een buitenlandse webwinkel volgens mij, want ik herinner me nog dat ik specifiek de verzendkosten heb zitten checken (die mee bleken te vallen). Misschien had ik de link toch ergens anders vandaan. Jammer, want ze hadden echt een geweldig assortiment :+
Na nog wat zoekwerk dan toch gevonden. Hierbij even bookmarken voor mezelf 8)7 https://www.fine-tools.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-06 22:22
Hier ook gedaan met 40mm pvc en 45 graden bochtjes. Ik vond het niet zo spannend eigenlijk. Je hebt inderdaad wel met de droogtijd van het snelgips of -cement te maken.
Daarnaast komt waarschijnlijk 80% van de opgevulde sleuf achter de tv of het meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:29:
Verder mocht ik vandaag bij iemand hier 40km vandaag een partij hout gratis komen halen. Ze hebben buiten gelegen, maar zijn er nog goed aan toe en zullen straks mooie plankjes en balkjes worden (en die 'straks' is wanneer ik potdorie eindelijk een lintzaag heb weten te scoren):

[Afbeelding]

Ik had geen weegschaal bij maar ik gok zomaar dat ik redelijk dicht (of lichtjes over) de 630kg laadlimiet van de kar zat, dus ik heb extreem braaf gereden over rustige wegen, maar bij rotondes had ik alle 135 paardjes toch wel nodig om te zorgen dat de mensen achter me zich niet hoefden te ergeren :P.
Wauw, mooie vangst d:)b

@ Dacia...het wordt nog erger, Jouw wagen mag ongeremd 640 kilo trekken, waar het gewicht van de kar dus nog af moet :P

Netto hou je nog geen 500 kilo over _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jsiegmund schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Na nog wat zoekwerk dan toch gevonden. Hierbij even bookmarken voor mezelf 8)7 https://www.fine-tools.com/
heb me gister suf gezocht voor je in de topics, waar heb je dat nou teruggevonden?.

en nou niet roepen "op een ander forum" he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:22:
[...]

Wauw, mooie vangst d:)b

@ Dacia...het wordt nog erger, Jouw wagen mag ongeremd 640 kilo trekken, waar het gewicht van de kar dus nog af moet :P

Netto hou je nog geen 500 kilo over _O-
De kar is 120 eigen gewicht :) dus 630 laadvermogen. Maar ik moet zeggen, ook al rijd je natuurlijk behoedzaam met zo'n blok gewicht, hij had er echt geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Fraggert schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:26:
[...]

heb me gister suf gezocht voor je in de topics, waar heb je dat nou teruggevonden?.

en nou niet roepen "op een ander forum" he :P
Lol, nee uiteindelijk via Google dus ik weet nog steeds niet waar ik 'm vandaan had. Maar ik kon me herinneren dat ze daar t-track verkochten, dus dat als zoekterm gebruikt + "site: *.de" en toen alle linkjes maar open geklikt totdat de site me bekend voorkwam :P Daarna nog hier in het topic gezocht maar lijkt er inderdaad op dat ie hier (in deel 6 althans) nog nooit voorbij is gekomen. Ik heb er overigens dus nog nooit iets besteld, maar het assortiment is wel om je bankrekening op stuk te smijten wat mij betreft :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

De kar is 120 eigen gewicht :) dus 630 laadvermogen. Maar ik moet zeggen, ook al rijd je natuurlijk behoedzaam met zo'n blok gewicht, hij had er echt geen moeite mee.
dan wordt het 640 kilo - 120 = 520

het gaat er niet om dat jouw kar 750 mag, de bottleneck is jouw wagen die ongeremd "slechts" 640 mag trekken, kijk maar in je kentekenbewijs.

Niet dat het uitmaakt, je feitcode blijft hetzelfde :+

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 11-08-2020 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:04:
[...]

dan wordt het 640 kilo - 120 = 520

het gaat er niet om dat jouw kar 750 mag, de bottleneck is jouw wagen die ongeremd "slechts" 640 mag trekken, kijk maar in je kentekenbewijs.

Niet dat het uitmaakt, je feitcode blijft hetzelfde :+
In Romania, car drives you!

Gelukkig heb ik wat ervaring met aanhangers en heb ik alles veilig thuis gekregen :P. En zodra dit hout droog is maak ik er een leuk kastje van denk ik.

Is je kippenhok ondertussen bewoond?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

In Romania, car drives you!

Gelukkig heb ik wat ervaring met aanhangers en heb ik alles veilig thuis gekregen :P. En zodra dit hout droog is maak ik er een leuk kastje van denk ik.

Is je kippenhok ondertussen bewoond?
_O- _O- _O-

Ik ken het probleem als ik een kilometer hiervandaan 1,3 kuub eiken haardhout haal in mijn Ansems bakwagentje achter mijn Ford Fusion :P

Maar mooie vangst zo, ik had ook wel graag wat meer ruimte om de keet gehad voor dit soort fratsen hoewel ik eigenlijk niks te klagen heb :)

We hebber er inmiddels 11 rondpiepen, ze zijn nu een paar dagen oud en onze Haggis (Border Terrier) vind ze machtig intressant, het beweegt, heeft vacht, en maakt geluid :+

Na de hitte verder met de buitenren d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRkv69RiV_i4GsR2HIFGb7c8RZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxeeU2l85MhovxuBsejZI3PD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

_O- _O- _O-

Ik ken het probleem als ik een kilometer hiervandaan 1,3 kuub eiken haardhout haal in mijn Ansems bakwagentje achter mijn Ford Fusion :P

Maar mooie vangst zo, ik had ook wel graag wat meer ruimte om de keet gehad voor dit soort fratsen hoewel ik eigenlijk niks te klagen heb :)

We hebber er inmiddels 11 rondpiepen, ze zijn nu een paar dagen oud en onze Haggis (Border Terrier) vind ze machtig intressant, het beweegt, heeft vacht, en maakt geluid :+

Na de hitte verder met de buitenren d:)b

[Afbeelding]
O+

Wat schattig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
HTT-Thalan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:29:

Heeft @L.N. niet toevallig nog een van zijn opknap zaagjes? O-)

Als je flinke delen wil zagen moet je ook wel een flinke lintzaag hebben.
Mijn 2kW lintzaag kon met een 3/4" 3 (of 4) tpi zaag geen 20cm plank doormidden krijgen.
Wellicht dat ik een 1.4tpi zaag bij moet kopen, maar grote delen zagen viel mij tegen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 10:32
Kabelgootje geen optie? ;)

https://www.hornbach.nl/s...-wit/7058495/artikel.html

Of een kabelsleeve in combinatie met witte kabels.

https://www.allekabels.nl.../1283693/kabelsleeve.html

Zou ik persoonlijk eerder doen dan zoveel werk te doen en dan nog het risico te lopen dat je muur niet meer netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

s0ulmaster schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:01:

Mijn 2kW lintzaag kon met een 3/4" 3 (of 4) tpi zaag geen 20cm plank doormidden krijgen.
Wellicht dat ik een 1.4tpi zaag bij moet kopen, maar grote delen zagen viel mij tegen.
Ik heb meerdere opties, maar ook meerdere issues :P. Hier op GoT biedt iemand mij (wat lijkt) een alleraardigst zaagje aan, maar erg ver weg en ook veel te klein. Ik wil eigenlijk tot 30cm kunnen gaan. De zagen die daarvoor bedoeld/geschikt zijn, zijn relatief betaalbaar (ik vind ze vanaf zo'n 250 euro) maar dan wel behoorlijk zwaar: makkelijk 500 kilo. Ik zal dus een takelconstructie moeten bouwen om die van de kar en in de werkplaats te kunnen tillen. Wat gelijk een volgend probleem voorstelt: Ik heb in principe wel genoeg hoogte in de werkplaats voor zo'n grote machine (die makkelijk 2 meter hoog is) maar niet als er ook nog een kar onder staat waarmee ik hem de garage in moet rijden :P. En ik heb geen palletwagen. Ruimte + krachtstroom zijn dan weer geen issue hier.

Ik hou ook wat veilingen in de gaten hier en daar. Gezien de uitgaves en het feit dat de meubels vooralsnog niet verkocht zijn probeer ik de investeringen zo veel mogelijk te beperken, maar zonder lintzaag kan ik nu gewoon niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:37:

Ik zal dus een takelconstructie moeten bouwen

En ik heb geen palletwagen.
Misschien is een "Gantry crane" een oplossing voor je, kan je ook helpen als je wat zwaardere en grotere meubelstukken later maakt, kan je van hout maken maar allicht heb je een kennis die wat kan lassen?

Een rolsteiger kan ook als gantry fungeren, gewoon de verdiepngen eruit en een handlier bovenin.

voor wat betreft de pallettruck, die is te huur bij Boels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Misschien is een "Gantry crane" een oplossing voor je, kan je ook helpen als je wat zwaardere en grotere meubelstukken later maakt, kan je van hout maken maar allicht heb je een kennis die wat kan lassen?

Een rolsteiger kan ook als gantry fungeren, gewoon de verdiepngen eruit en een handlier bovenin.

voor wat betreft de pallettruck, die is te huur bij Boels :)
Verrek, daar heb je gelijk in. Vergelijkbaar met een motorblok kraan maar dan breder. En inderdaad prima zelf te bouwen :).

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

eigenlijk heb ik zoiets nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-08-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:21
BreiTech schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:57:
In navolging op het plaatsen van het dakkapel. Vandaag eerste vakantiedag, metalstudplafond en gipsen maar.

Maar wat is het heet zeg....

[Afbeelding]
Ik moet dit binnenkort ook gaan doen bij ons nieuwe dakkapel (wanneer de hitte voorbij is) en bij een aanbouw die later dit jaar geplaatst wordt. Ik ben nog opzoek naar goede instructies om een metalstud plafond te plaatsen en welke onderdelen je dan nodig hebt, maar die krijg ik niet gevonden. Jij nog tips?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
jsiegmund schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Overigens super ervaringen mee. Heb mijn japanse zagen hier vandaan. Gewoon netjes verpakt en tijdig geleverd. Is qua prijs nog best goed concurrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Verrek, daar heb je gelijk in. Vergelijkbaar met een motorblok kraan maar dan breder. En inderdaad prima zelf te bouwen :).

Als je 30cm zaagcapaciteit wil (vergelijkbaar met mijn record power sabre bs450) is die 3kw geen overbodige luxe :Y)

Wat weerhoud je om iets dergelijks als uit je link te kopen?

Als ik nu had moeten kiezen had ik wellicht een tweedehands gekocht ipv 1800 euro uit te geven aan de record power.
Het enige nadeel dat die oudjes vaak een vrij grote tafel hebben en ik daar geen plek voor heb.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Yup, ik tip express de motorlift al niet, dat werkt prima met.......wait for it.....een motorblok :+

maar in een workshop is het dat net niet, vaak doordat de poten in de weg zitten. Weet ik uit ervaring door het verhuizen van een hobby-workshop van een maatje die in de (VW)-buggies zit met stellingen vol met zware rommel, metaalbewerkin machines en ander looiig spul.

@ zaag, pwoh, das een beste, voor dat soort dingen loont het vaak gewoon de stoute schoenen aan te trekken en te bellen.

De "krachtstroom"-markt is klein, particulieren vallen veelal af en bedrijven zitten met hun NEN-gereedschapskeuringen waardoor ze de gok niet nemen en liever nieuw kopen, blijven de ZZP-ers en de Sven's over.

Het bod staat op 275, maar als jij belt en je intresse toont weet je nooit wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:13
s0ulmaster schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Ja, ik heb nog een opgeknapte Kity 612 lintzaag te koop staan. Deze is 1,5 PK en heeft een zaaghoogte van 140 mm. Echter komt er zaterdag een koper kijken, dus ik weet niet of deze nog beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brml1LC-veKKt8994cc4MhnIAsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vduiM8zyXFcN8OT8lYgNUSIF.jpg?f=fotoalbum_large

De balkjes zou ik trouwens eerder over een vlakbank halen en dan door een vandiktebank dan door een lintzaag.

Overigens zou je met een goed zaaglint een 20 cm plank zonder te veel moeite moeten kunnen herzagen op een zaag met 2KW. Op mijn Hammer N3800 (1,5 KW) gebruik ik daar een 3/4 TPI Vari-Tooth of een 3 TPI M42 zaaglint voor. Maar in een luie bui heb ik ook wel eens een 6 tpi zaaglint gebruikt omdat dat er toen net op zat en ik geen zin had om het te verwisselen. Dat ging ook goed, alleen trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

L.N. schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Ja, ik heb nog een opgeknapte Kity 612 lintzaag te koop staan. Deze is 1,5 PK en heeft een zaaghoogte van 140 mm. Echter komt er zaterdag een koper kijken, dus ik weet niet of deze nog beschikbaar is.

[Afbeelding]

De balkjes zou ik trouwens eerder over een vlakbank halen en dan door een vandiktebank dan door een lintzaag.

Overigens zou je met een goed zaaglint een 20 cm plank zonder te veel moeite moeten kunnen herzagen op een zaag met 2KW. Op mijn Hammer N3800 (1,5 KW) gebruik ik daar een 3/4 TPI Vari-Tooth of een 3 TPI M42 zaaglint voor. Maar in een luie bui heb ik ook wel eens een 6 tpi zaaglint gebruikt omdat dat er toen net op zat en ik geen zin had om het te verwisselen. Dat ging ook goed, alleen trager.
Ik zag er ook eentje op marktplaats staan, een betaalbare Kity 612, maar 14cm is voor mij aan de krappe kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Ik zag er ook eentje op marktplaats staan, een betaalbare Kity 612, maar 14cm is voor mij aan de krappe kant.
Dat was mogelijk de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ja! :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
[...]

Mag jij mij vertellen hoe je dat doet, want ik heb ook een M42 3tpi zaag (tuffsaw), maar toen ik een plank anigre (2 meter) doormidden wou zagen wou het voor geen meter. Het begon te roken en doen en inmiddels lijkt de zaag niet erg scherp meer.... 8)7

nog naast het feit dat ik daardoor (?) moeilijk recht kon zagen

[ Voor 4% gewijzigd door s0ulmaster op 11-08-2020 11:23 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 13:55
Cyberpope schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Als je netje met roodbank/goudbank afsmeert kan het zijn dat je niets ziet. Maar gemakkelijk is dat niet.
Verre van zelfs. En kost je veel tijd.

Stappen
- infrezen (niet te diep, 5 mm max dieper als de buis.. waarvan zijn de muren gemaakt?)
- Buis erin (en geen andere leidingen raken)
- Afsmeren en glad trekken
- Schuren (hoe strakker getrokken in de vorige stap, hoe minder je het hoeft te doen)
- Indien geen verschil meer zichtbaar of voelbaar, schilderen.

Maar nogmaals, handig is het niet. Als de muren nu al strak zijn, is het handiger omdat je alles daaraan gelijk kunt houd. zit er nu iets van structuur op, ga je het altijd blijven zien tenzij je de hele muur daarna doet.

Ik neem trouwens aan dat je met de buitenmuur, de binnenmuur bedoeld die voor de buitenmuur staat. Frezen in de buitenmuur (zichtbaar aan buitenzijde) gaat hem niet worden.

(in mijn eerste huis niet mooi gelukt, in mijn huidige huis wel. )
Ik bedoelde inderdaad de scheidingsmuur (binnenmuur van de scheidingsmuur met de buren). De muren zijn nu behoorlijk strak, daarom zit ik er ook een beetje mee. Ik geloof best dat ik het strak kan afwerken, maar ben bang dat het bijvoorbeeld veel gladder wordt dan de muur eromheen. Muren zijn nu redelijk strak (hier en daar is het stucwerk wat gaan scheuren of opzetten, wat ik sowieso moet gaan vullen en/of schuren). Misschien dat ik eerst een muurtje ga herstellen en op basis daarvan kijk hoe ik het verder aanpak. Bedankt voor de adviezen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
s0ulmaster schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Mag jij mij vertellen hoe je dat doet, want ik heb ook een M42 3tpi zaag (tuffsaw), maar toen ik een plank anigre (2 meter) doormidden wou zagen wou het voor geen meter. Het begon te roken en doen en inmiddels lijkt de zaag niet erg scherp meer.... 8)7

nog naast het feit dat ik daardoor (?) moeilijk recht kon zagen
Dat is, volgens Google, toch geen zeer hard hout en zou daardoor toch wel moeten kunnen zonder veel problemen. Was jouw zaag goed afgeteld? Waar ik in het begin problemen mee had, was dat het zaaglint niet exact evenwijdig liep met de langsgeleider, waardoor het zaaglint ging klemmen. Het zagen ging toen ook voor geen meter. Brandplekken en hitte waren het gevolg en dat kan funest zijn voor een zaaglint. Goede lintspanning en de juiste geleiding van het zaaglint zijn natuurlijk ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Dat is, volgens Google, toch geen zeer hard hout en zou daardoor toch wel moeten kunnen zonder veel problemen. Was jouw zaag goed afgeteld? Waar ik in het begin problemen mee had, was dat het zaaglint niet exact evenwijdig liep met de langsgeleider, waardoor het zaaglint ging klemmen. Het zagen ging toen ook voor geen meter. Brandplekken en hitte waren het gevolg en dat kan funest zijn voor een zaaglint. Goede lintspanning en de juiste geleiding van het zaaglint zijn natuurlijk ook belangrijk.
Wellicht? Ik heb gepoogd alles netjes af te stellen, maar misschien ben ik gewoon incapabel.
Er wonen helaas niet veel mensen hier in de buurt (met ervaring), die even mee kunnen kijken.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
s0ulmaster schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Wellicht? Ik heb gepoogd alles netjes af te stellen, maar misschien ben ik gewoon incapabel.
Er wonen helaas niet veel mensen hier in de buurt (met ervaring), die even mee kunnen kijken.
Ach, op Woodworking moet je toch wel iemand kunnen vinden die kan helpen? Een handig hulpmiddel is ook de UJK Bandsaw Buddy. Axminster en Gereedschappro verkopen die. Je mag ook die van mij lenen, dan kost het alleen verzendkosten. Het kan alleen zijn dat je per zaaglint aanpassingen moet doen, waardoor het handig kan zijn om er 1 te hebben. Zie deze video voor uitleg (vanaf 24 minuut en 17 seconden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Matt! _/-\o_ Die kerel kan echt fijn duidelijk uitleggen, merk je aan dat die doceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Ach, op Woodworking moet je toch wel iemand kunnen vinden die kan helpen? Een handig hulpmiddel is ook de UJK Bandsaw Buddy. Axminster en Gereedschappro verkopen die. Je mag ook die van mij lenen, dan kost het alleen verzendkosten. Het kan alleen zijn dat je per zaaglint aanpassingen moet doen, waardoor het handig kan zijn om er 1 te hebben. Zie deze video voor uitleg (vanaf 24 minuut en 17 seconden).

[YouTube: The DEFINITIVE Guide to Setting up a BANDSAW]
Ik ken het ding en wellicht handig om er 1 aan te schaffen inderdaad, maar ik heb het de laatste keer met een geimproviseerd hulpstukje gemeten en zien geen reden waarom mijn zaag er zoveel moeite mee heeft.
Zelfs als ik geen fence gebruik trouwens.

Ik heb nog niet op WW gevraagd. Ook daar zijn weinig twentenaren te bekennen helaas :X
Maar ik zal de vraag daar eens uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door s0ulmaster op 11-08-2020 11:56 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

@L.N.

wat vind jij van zo'n zaag als ik hier link? Los van eventuele staat van onderhoud, schades etc, is zoiets werkbaar qua zaagbladen enzo? Of ga ik me dan heel wat op de hals halen los van het eigenlijke vervoer naar de werkplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

@L.N.

wat vind jij van zo'n zaag als ik hier link? Los van eventuele staat van onderhoud, schades etc, is zoiets werkbaar qua zaagbladen enzo? Of ga ik me dan heel wat op de hals halen los van het eigenlijke vervoer naar de werkplaats?
Zo iets heel lastig te zeggen zonder de machine gezien te hebben. Dergelijke machines zijn bijna altijd professioneel gebruikt, waardoor slijtage een probleem kan zijn. Dat hoeft natuurlijk niet, maar een dergelijke machine wordt opeens een heel stuk duurder als je de lager moet laten vervangen of dat er iets mis is met de motor of wielen. Als je dergelijke zaken zelf kunt, dan is het minder een probleem.

Wat ik wel zie is dat de langsgeleider niet zo goed lijkt. Het is lastig te zeggen omdat ik van foto's af moet gaan. Maar de bevestiging van de langgeleider op een hoekprofiel is niet echt nauwkeurig en veel minder sterk en maakt dat de langsgeleider minder bruikbaar. En het blijft natuurlijk een grote en zware machine waar je plaats voor moet hebben.

Mocht je toch voor een nieuwe willen gaan, kijk dan eens naar een Record Power BS350S (€799). Die is 1400W en kan 23 cm hoog zagen. Er is ook een versie van met meer features en dat is de Record Power Sabre BS350. Maar die is bijna €1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

L.N. schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:09:
Zo iets heel lastig te zeggen zonder de machine gezien te hebben. Dergelijke machines zijn bijna altijd professioneel gebruikt, waardoor slijtage een probleem kan zijn. Dat hoeft natuurlijk niet, maar een dergelijke machine wordt opeens een heel stuk duurder als je de lager moet laten vervangen of dat er iets mis is met de motor of wielen. Als je dergelijke zaken zelf kunt, dan is het minder een probleem.

Wat ik wel zie is dat de langsgeleider niet zo goed lijkt. Het is lastig te zeggen omdat ik van foto's af moet gaan. Maar de bevestiging van de langgeleider op een hoekprofiel is niet echt nauwkeurig en veel minder sterk en maakt dat de langsgeleider minder bruikbaar. En het blijft natuurlijk een grote en zware machine waar je plaats voor moet hebben.

Mocht je toch voor een nieuwe willen gaan, kijk dan eens naar een Record Power BS350S (€799). Die is 1400W en kan 23 cm hoog zagen. Er is ook een versie van met meer features en dat is de Record Power Sabre BS350. Maar die is bijna €1200.
Ik kan het meeste werk eigenlijk wel zelf. Ook een motor of lager vervangen (tenzij er geperst moet worden) is niet zo'n issue. De langsgeleider moet wel redelijk nauwkeurig zijn ja. Alhoewel hij voornamelijk voor 'groot' werk bedoeld is zou het fijn zijn als er ook klein werk met enige acuratesse op gezaagd kan worden. Ik zou sowieso een blokhaak en wat hout mee moeten nemen voor het testen.

Die Record Power ziet er leuk uit maar ik ben op dit moment niet bereid dat bedrag uit te geven.
Als iemand de tafel morgen komt halen dan wel, maar ik wil eerst wat stukken verkopen voor ik een groot bedrag investeer.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-08-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 21:22

Racing_Reporter

Contentmaker

Hier wil ik aan de slag om een pull-up bar in m'n tuin te maken. Super quick 'n dirty Paintje natuurlijk >:)
Qua houtkeuze ga ik er wel uit komen maar het moet ook gemonteerd worden, en blijven staan.

Het issue waar ik mee zit is het volgende: aan die bar moet ook een bokszak komen te hangen van de nodige kilo's. Die schuif ik dan opzij als ik met de bar bezig zou willen gaan (nog wel een rem erop maken, of een uiterste pal zonder dat je de integriteit van de buis aantast. Solderen?)

Zelf ben ik 73 ongeveer en de zak zou 50-60 moeten worden. Liefst heb ik nog wat wiggle room voordat die buis doorzakt. Stel dat iemand anders wil trainen van 90 kg, dan zou het tof zijn als het kon natuurlijk. Dus dan wordt materiaalkeuze een ding, wat zouden jullie aanraden? Qua krachtsverdeling kom ik er nog niet uit (wiskunde is niet mijn strong suit). De buis moet je ook normaal vast kunnen houden met je handen maar massief is niet erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx9yNlCKZQt9lk0K08bHQWmvbFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JatR3CiqYYfPpB39y94SvsYR.png?f=fotoalbum_large

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
sjorsjes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Ik moet dit binnenkort ook gaan doen bij ons nieuwe dakkapel (wanneer de hitte voorbij is) en bij een aanbouw die later dit jaar geplaatst wordt. Ik ben nog opzoek naar goede instructies om een metalstud plafond te plaatsen en welke onderdelen je dan nodig hebt, maar die krijg ik niet gevonden. Jij nog tips?
Ik heb al het spul voor metalstud bij Hornbach gescoord. Ik kwam daar incl. verzenden toch het meest voordelig weg. Welke spullen je nodig hebt:

Profielen:
Wand

Liggers

Bevestigingsmeuk:

Hier

Om je een idee te geven hoe dit alles aan elkaar komt:

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/063/547/DV_8_8396672_03_4c_NL_20170110221652.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:01
Fraggert schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Kun je het iets beter verwoorden, of een plaatje posten, ik snap je vraag niet goed want ik kan me geen voorstelling maken van de situatie :)

Ik help graag meedenken, maar dat is nu wat lastig.
No worries, ik maak snel even 'n foto en zal die posten ;-).

Trouwens, we hebben nu een nieuw dak op ons huis. Ik wil het aan de binnenkant isoleren, maar wat is nu de way to go?

Ik dacht er dus aan om om te beginnen tussen de kepers isolatie te duwen. Het zijn echter maar kepers van 6.5cm (zal wel 69mm zijn) dus veel gaat dat niet zijn.

Is het dan beter om vervolgens ook nog eens op de gordingen, en dus tegen de kepers, isolatie te zetten? Of kan ik dan net zo goed niets tussen de kepers duwen en meteen tegen de kepers aan isoleren? Ook gewoon steelwol, maar dan ~8cm ofzo?

En moet er nog geventileerd worden tussen de isolatielaag die tussen de kepers zit en het onderdak? Onderdak = eternit menuiserite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03:25
Racing_Reporter schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:17:
Hier wil ik aan de slag om een pull-up bar in m'n tuin te maken. Super quick 'n dirty Paintje natuurlijk >:)
Qua houtkeuze ga ik er wel uit komen maar het moet ook gemonteerd worden, en blijven staan.

Het issue waar ik mee zit is het volgende: aan die bar moet ook een bokszak komen te hangen van de nodige kilo's. Die schuif ik dan opzij als ik met de bar bezig zou willen gaan (nog wel een rem erop maken, of een uiterste pal zonder dat je de integriteit van de buis aantast. Solderen?)

Zelf ben ik 73 ongeveer en de zak zou 50-60 moeten worden. Liefst heb ik nog wat wiggle room voordat die buis doorzakt. Stel dat iemand anders wil trainen van 90 kg, dan zou het tof zijn als het kon natuurlijk. Dus dan wordt materiaalkeuze een ding, wat zouden jullie aanraden? Qua krachtsverdeling kom ik er nog niet uit (wiskunde is niet mijn strong suit). De buis moet je ook normaal vast kunnen houden met je handen maar massief is niet erg.

[Afbeelding]
Vanwaar de breedte van 2,40 meter? Met een overspanning van laten we zeggen, 1.50m heb je volgens mij genoeg ruimte om pull-ups te doen, als je de bokszak helemaal aan de zijkant hangt. Voordeel van een kleinere overspanning is dat je meer gewicht kwijt kan aan de ligger in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn spoelbak lekt op een verbinding die waarschijnlijk gelijmd is. Zie pijl hieronder. Materiaal is polypropyleen en dit is natuurlijk een gruwelijke designfout. Bij het aandraaien van de lager gelegen koppeling komt er natuurlijk kracht op deze gelijmde verbinding te staan.

Tips om dit te repareren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nFwMY02nDoAGyug358z3K_pZi4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BViJzSq3LuUHRYWyEPWZ163e.jpg?f=fotoalbum_medium

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

As ge het nie mir wit, pur of kit :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Je zou inderdaad siliconen/sanitairkit kunnen proberen. Als dat niet werkt kost een nieuwe korfplug met overloopcombinatie ook niet de wereld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 17:18
[...]

[Afbeelding]

Op BVA auctions staan nu 2 nieuwe lintzagen voor 90 p/st te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TheSiemNL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:38:
[...]

Op BVA auctions staan nu 2 nieuwe lintzagen voor 90 p/st te koop.
Yup. Schattige dingen. Wel een beetje oversized voor een figuurzaag ;).

Maar zoals vaak (altijd) met nieuwe producten op BVA: Het bod is hún bod, je moet er zelf nog overheen bieden (dus in dit geval 100), dat is exclusief de veilingkosten (in totaal komt er met btw nog zo'n 41% bovenop jouw bod) dus in dit geval koop je dit Gude lintzaagje voor mínimaal 141 euro.

Via diverse andere sites kun je ze gewoon (met normale garantie en waarschijnlijk ook wel gratis verzenden) kopen voor 124,95...

Je word dus weer genaaid waar je bij staat. Dat is mijn ervaring met bijna alles wat (nieuw) te koop staat bij BVA. Je kunt er soms een leuke deal sluiten bij een executieveiling, maar pas op wat je doet.

[ Voor 54% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 17:18
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Yup. Schattige dingen. Wel een beetje oversized voor een figuurzaag ;).

Maar zoals vaak (altijd) met nieuwe producten op BVA: Het bod is hún bod, je moet er zelf nog overheen bieden (dus in dit geval 100), dat is exclusief de veilingkosten (in totaal komt er met btw nog zo'n 41% bovenop jouw bod) dus in dit geval koop je dit Gude lintzaagje voor mínimaal 141 euro.

Via diverse andere sites kun je ze gewoon (met normale garantie en waarschijnlijk ook wel gratis verzenden) kopen voor 124,95...

Je word dus weer genaaid waar je bij staat. Dat is mijn ervaring met bijna alles wat (nieuw) te koop staat bij BVA. Je kunt er soms een leuke deal sluiten bij een executieveiling, maar pas op wat je doet.
Het is inderdaad opletten en kijken naar andere verkoopprijzen,
Pagina: 1 ... 37 ... 458 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/