“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Titebond III

tijd voor wat klusjes!
Eens een echte Stihl is toch wat anders. Hoewel de testen van de nieuwere elektische accu dingen best goed gaan. De makita 2x18v is een prima alternatief. Zit het zelf wel te overwegen voor mijn normale kettingzaag werk. Maar goed voor het kleinere snoeiwerkt (10-20cm gebruik ik mijn reciprozaag is gewoon makkelijker en sneller) Blijf er bij een kettingzaag is geweldig alleen je moet best veel doen om de ketting scherp te houden en benzine is best duur aan het worden. Plus ik kom om in de makita accus.Raym09 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:35:
[...]
Nog geen goede Stihl o.i.d. op benzine een keer gebruikt? Dat is een hele andere klasse op zichzelf, dan is een cheapo elektra kettingzaag maar braaf
Maar als een boom om moet gebruik ik mijn Stihl benzine wel. Die uitlaat gassen blijven gewoon ranzig. Maar voor boom minder last van wel als een hele stapel hout klein aan het maken bent.
Ben je bekend met (Aspen) alkylaatbenzine? Ikzelf louter van de theorie, dus vraag me af of je daar wel eens mee hebt gewerkt en of dat nog steeds zo stinkt.MeZZiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:02:
[...]
Maar als een boom om moet gebruik ik mijn Stihl benzine wel. Die uitlaat gassen blijven gewoon ranzig. Maar voor boom minder last van wel als een hele stapel hout klein aan het maken bent.
Bevalt ook goed in mijn 2takt brommerrbaidjoe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:14:
[...]
Ben je bekend met (Aspen) alkylaatbenzine? Ikzelf louter van de theorie, dus vraag me af of je daar wel eens mee hebt gewerkt en of dat nog steeds zo stinkt.
tijd voor wat klusjes!
[ Voor 58% gewijzigd door Tjark op 07-08-2020 10:25 ]
*insert signature here
Er zit al een prima gat in de haspel zelf, hoef er alleen maar een houdertje onder te makenTjark schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:24:
@HTT-Thalan gatenzaag 62-64(met een bakje/plankje er onder anders valt 't flesje dóór het gat)
:strip_exif()/f/image/lgbfZdmnpYiwFsU14v2h0rvY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFhbHo7FO74UraEXXFeg5uLX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja ik heb alleen maar Aspen en de stihl variant (zelfde spul alleen stihl merk) en ja dat helpt enorm. Maar omdat het 2tak mix is blijft het meh met de olie in de mix. Ben ook helemaal niets meer gewend nu ik op het platteland woon en eigenlijk bijna niet meer de randstad opzoek. Werk nu maar 1 dag op kantoor en ga met mijn auto (die hepa filter heeft) en op kantoor ook alleen maar gezuiverde lucht natuurlijk.rbaidjoe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:14:
[...]
Ben je bekend met (Aspen) alkylaatbenzine? Ikzelf louter van de theorie, dus vraag me af of je daar wel eens mee hebt gewerkt en of dat nog steeds zo stinkt.
Maar goed het is goed te doen met een ketting zaag op stihl mix / aspen.
Maar voor onze grasmaaier gaat het wel prima die is een stuk minder ranzing dan met normale benzine. Maar goed die gaat ook over een tijd er uit omdat de benzine motor onderhoud nodig heeft en een makita op accus een heel stuk minder. Ik heb nog een paar liter aspen staan. Blijf heel lang goed is ook een mega groot voordeel.
Voor alle benzine machines zou ik aspen / stihl mix nemen al is het alleen maar omdat je tijdens de winter hem weg kan zetten en in het voorjaar gelijk kan gebruiken nog problem.
[ Voor 14% gewijzigd door MeZZiN op 07-08-2020 10:44 ]
Ziet er uit als een leuk projectje! Hoe bevalt de maat? Het lijkt er een beetje klein uit te zien. Is hij geschikt voor volwassenen of meer voor kinderen?
Hij zit voor mij (1m80) helemaal perfect!Wetterhahn schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
Ziet er uit als een leuk projectje! Hoe bevalt de maat? Het lijkt er een beetje klein uit te zien. Is hij geschikt voor volwassenen of meer voor kinderen?
Klopt ze zijn ver gekomen, zou zelf nu ook eerder voor de accu versies gaan. Al is het maar dat geëmmer met uitlaatgassen, herrie en vervuiling van je carbs. Vaak wacht je ook te lang met schoonmaken van je carbs en sta je je op het eind lam te trekken om hem aan te krijgen.MeZZiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:02:
[...]
Eens een echte Stihl is toch wat anders. Hoewel de testen van de nieuwere elektische accu dingen best goed gaan. De makita 2x18v is een prima alternatief. Zit het zelf wel te overwegen voor mijn normale kettingzaag werk. Maar goed voor het kleinere snoeiwerkt (10-20cm gebruik ik mijn reciprozaag is gewoon makkelijker en sneller) Blijf er bij een kettingzaag is geweldig alleen je moet best veel doen om de ketting scherp te houden en benzine is best duur aan het worden. Plus ik kom om in de makita accus.
Jaartje of 15 geleden deed ik tuin en park machines onderhouden en dan dus ook kettingen slijpen en carburateurs schoonmaken. Als je een Stihl (of Husqvarna oid) dan weer netjes scherp en goed afgesteld had

Ps: @HTT-Thalan koop zo'n rond vijltje voor je ketting te slijpen, is niet moeilijk om te doen maar het scheelt echt veel als je je ketting scherp houd.
Awesome

Wat ik me eerder afvraag is waar je de tijd vandaan haaltHTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:07:
[Afbeelding]
Daar, af. Puntje van de bovenkant afzagen, beetje schuren en olie erover.
Kan zo in de verkoop (of de tuin).

bl44t
Ach, als het helpt: in die zelfde tijd be ik me nog steeds aan het afvragen of ik uberhaupt de tijd wel heb om aan zoiets te beginnen en het ook af te kunnen maken - om van het uberhauypt hebben van klusruimte maar te zwijgenYaaD schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:12:
[...]
Wat ik me eerder afvraag is waar je de tijd vandaan haaltIn de tijd dat jij een tafel en stoel maakt, heb ik net de balken voor mijn tafel geschuurd

Overigens zit er veel potentieel in die stoel. A dirty mind is a joy forever, dus ik zou die dingen aan de zijkant weg hebben gelaten en de boel wat gladder geschaafd hebben - dat zit namelijk potentieel in de weg
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/WAxF9UIaLMwAoXkAMV2D63eg.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar. Nu issie af
@The Eagle ik weet niet of hij ook twee personen haalt qua gewicht maar voor de juiste prijs mag je daar zelf achterkomen
Leuk ding. Mooie gimmick zou zijn als de bierhouder waterpas blijft. Als je nu schommelt ben je de helft van je bier kwijtHTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:53:
[Afbeelding]
Daar. Nu issie af.
@The Eagle ik weet niet of hij ook twee personen haalt qua gewicht maar voor de juiste prijs mag je daar zelf achterkomen.
bl44t
Je moet je bier ook niet laten staan. Met dit weer verdampt het waar je bij staat.YaaD schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:56:
[...]
Leuk ding. Mooie gimmick zou zijn als de bierhouder waterpas blijft. Als je nu schommelt ben je de helft van je bier kwijt
:strip_exif()/f/image/msq23wdfH0XnudSLUHXh96A5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LwulONNAgctDguNT5gIJQK72.jpg?f=fotoalbum_large)
De man die sneller oliet dan zijn schaduwHTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:01:
[...]
Je moet je bier ook niet laten staan. Met dit weer verdampt het waar je bij staat.
Men hoeft hier maar iets te roepen en het is al gedaan.
Leuk om dit soort dingen te doen gewoon omdat het kan.
mooi man, dat "thuiswerken" tijdens CoronaDasNieNix schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:07:
[...]
De man die sneller oliet dan zijn schaduw![]()
Men hoeft hier maar iets te roepen en het is al gedaan.
Leuk om dit soort dingen te doen gewoon omdat het kan.
Ik heb al vier weken vrijFraggert schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:16:
[...]
mooi man, dat "thuiswerken" tijdens Corona
Wat vind je vrouw er van dat je haar zo op een publiek forum probeert te verhuren?HTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:53:
[Afbeelding]
Daar. Nu issie af.
@The Eagle ik weet niet of hij ook twee personen haalt qua gewicht maar voor de juiste prijs mag je daar zelf achterkomen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat zijn strookjes laminaat ofzo?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
de strookjes zijn gewoon verlijmde stukken hout.
Ik koop ruw hout bij de houthandel.
Vlak en vandik het tot de juiste dikte.
Zaag latjes, plankjes of blokjes daarvan.
En dan kun je elk vormpje maken wat je maar leuk vind afhankelijk van hoe nauwkeurig je kunt werken en hoe je wiskundig inzicht is
hier een voorbeeldje van wat er mogelijk is door nauwkeurig te werken
OVer het algemeen, hoe complexer de vorm, hoe meer je moet verzagen == duur

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 07-08-2020 13:28 ]
tijd voor wat klusjes!
Maar hoe krijg je dat dan zo netjes over een rand die met een kromming weg loopt?s0ulmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:26:
[...]
de strookjes zijn gewoon verlijmde stukken hout.
Ik koop ruw hout bij de houthandel.
Vlak en vandik het tot de juiste dikte.
Zaag latjes, plankjes of blokjes daarvan.
En dan kun je elk vormpje maken wat je maar leuk vind afhankelijk van hoe nauwkeurig je kunt werken en hoe je wiskundig inzicht is
hier een voorbeeldje van wat er mogelijk is door nauwkeurig te werken
OVer het algemeen, hoe complexer de vorm, hoe meer je moet verzagen == duur![]()
[Afbeelding]
[ Voor 36% gewijzigd door JT op 07-08-2020 15:24 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Even een extra plaatje ter verduidelijking.JT schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:21:
[...]
Maar hoe krijg je dat dan zo netjes over een rand die met een kromming weg loopt?
:strip_exif()/f/image/a0racgqLvazgTtZfbaJdDzvc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik in 2 keer verlijmd. eerst alle vertikale plankjes lijmen, daarna horizontaal een aantal zaagsnedes maken en horizontaal de kleine latjes erin verlijmen.
Vervolgens heb ik op de lintzaag die kronkel beweging uit de losse pols uitgezaagd
vervolgens met deze jongen alles netjes geschuurd, volgens mij met de 1/2" rol

en uiteindelijk om de randen af te ronden met een kantenfrees alles netjes maken

tijd voor wat klusjes!
Altijd vet om te zien hoe de finish (schuren, steeds gladder, laklaagje of olie erover) zó verschrikkelijk veel doet voor een product. Ik heb ook al zitten denken over zulke mooie plankjes maar heb nog weinig inzicht in de daartoe geschikt hout- en lijmsoorten. Ivm foodgrade enzo.s0ulmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:38:
[...]
Even een extra plaatje ter verduidelijking.
[Afbeelding]
Dit heb ik in 2 keer verlijmd. eerst alle vertikale plankjes lijmen, daarna horizontaal een aantal zaagsnedes maken en horizontaal de kleine latjes erin verlijmen.
Vervolgens heb ik op de lintzaag die kronkel beweging uit de losse pols uitgezaagd
[Afbeelding]
en uiteindelijk om de randen af te ronden met een kantenfrees alles netjes maken
[Afbeelding]
Had nog wat hout over van de spindel dus minder spectalaire build, maar zo ook minder waste
:strip_exif()/f/image/8l0SoW9hB3wS6HgT9YWDhyue.jpg?f=fotoalbum_large)
heb de draadeindes waar de rol origineel mee gemonteerd zat gebruikt als kruisversterking van de poten.
[ Voor 23% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-08-2020 15:57 ]
Dat is echt niet lastig om mee te beginnen.HTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:56:
[...]
Altijd vet om te zien hoe de finish (schuren, steeds gladder, laklaagje of olie erover) zó verschrikkelijk veel doet voor een product. Ik heb ook al zitten denken over zulke mooie plankjes maar heb nog weinig inzicht in de daartoe geschikt hout- en lijmsoorten. Ivm foodgrade enzo.
Had nog wat hout over van de spindel dus minder spectalaire build, maar zo ook minder waste.
[Afbeelding]
heb de draadeindes waar de rol origineel mee gemonteerd zat gebruikt als kruisversterking van de poten.
Je hebt een zaag en een vlak/vandiktebank.
Qua lijm zit je met titebond III goed, maar er zijn ook andere d3 lijmen die voedselveilig zijn.
Afwerking doe ik met dergelijke planken met neutrale olie, ongekookte lijnzaag, walnootolie of druivenpitolie.
Voor serveerplanken wil ik ook nog wel eens met osmo hardwax o.i.d werken, maar dan alleen als ik weet dat er neit op gesneden gaat worden.
Voor de rest als je hout nodig hebt gewoon Masave in zwolle eens bellen. Hij stuurt ook gewoon planken op via de post.
dingen als
- purperhart
- wenge (lastig qua draad)
- padoek
- am/eu noten
- kers
- zebrano (ook lastig qua draad soms)
- esdoorn
- essen
de lijst is lang en je krijgt snel genoeg gevoel welk hout makkelijker is en wat moeilijker is.
AF heeft een leuk lijstje waar je wat meer gevoel krijgt wat waar voor geschikt is.
Daarnaast hebben ze voor als hun houtsoorten ook een prijslijst beschikbaar.
Kun je zelf een rekensommetje maken wat je kwijt zou zijn voor een project.
Ik reken meestal met 30% zaag/vlak verlies als ik inkopen doe.
[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 07-08-2020 16:07 ]
tijd voor wat klusjes!
Ik denk dat wat kleinere stukken zoals de snijplank die jij nu gemaakt hebt goed zouden verkopen, heel mooi kerstcadeu bijvoorbeelds0ulmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:04:
[...]
Dat is echt niet lastig om mee te beginnen.
Je hebt een zaag en een vlak/vandiktebank.
Qua lijm zit je met titebond III goed, maar er zijn ook andere d3 lijmen die voedselveilig zijn.
Voor de rest als je hout nodig hebt gewoon Masave in zwolle eens bellen. Hij stuurt ook gewoon planken op via de post.
dingen als
- purperhart
- wenge (lastig qua draad)
- padoek
- am/eu noten
- kers
- zebrano (ook lastig qua draad soms)
- esdoorn
- essen
de lijst is lang en je krijgt snel genoeg gevoel welk hout makkelijker is en wat moeilijker is.
AF heeft een leuk lijstje waar je wat meer gevoel krijgt wat waar voor geschikt is.
Daarnaast hebben ze voor als hun houtsoorten ook een prijslijst beschikbaar.
Kun je zelf een rekensommetje maken wat je kwijt zou zijn voor een project.
Ik reken meestal met 30% zaag/vlak verlies als ik inkopen doe.
- edit -
ik lees hier:
http://www.airmax.si/stat...oor_de_doe-het-zelver.pdf
dat de konstruktielijmen van Bison (gek genoeg, ik had de witte verwacht, die PU lijm is echt troep) voedselveilig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-08-2020 16:09 ]
Nee daarvoor moet je inderdaad naar de fijnhout heen.HTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Ik denk dat wat kleinere stukken zoals de snijplank die jij nu gemaakt hebt goed zouden verkopen, heel mooi kerstcadeu bijvoorbeeld. Ik heb van Masave gehoord via het Woodworking forum, als ik aan zo'n special wil beginnen zal ik hem zeker eens contacteren, want zulke mooie stukken vind je niet bij de lokale houthandel.
Anrhem, zwolle, amsterdam, of drente.
Leuke cadeaus zijn het zeker en het zal vast ook prima verkopen, maar met mijn huidige inkoopprijs zijn de plankjes niet goedkoop om te maken (20-30 euro).
tijd voor wat klusjes!
Hoeft ook niets0ulmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:09:
[...]
Nee daarvoor moet je inderdaad naar de fijnhout heen.
Anrhem, zwolle, amsterdam, of drente.
Leuke cadeaus zijn het zeker en het zal vast ook prima verkopen, maar met mijn huidige inkoopprijs zijn de plankjes niet goedkoop om te maken (20-30 euro).
Ah ja, ik snap het, het is er niet opgeplakt maar ertussen waardoor het onderdeel is van de planks0ulmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:38:
[...]
Even een extra plaatje ter verduidelijking.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Volgens mij geen probleem, maar baal er wel van. Maar gaat echt niet lukken... (ja tot aan de muur, maar niet in de muur).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Kun je niet de buis aan de muur bevestigen met een profiel ofzo en dan rondom dichtkitten of iets dergelijks?Cyberpope schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:42:
Hoe erg is het om een cat6 kabel onbeschermd door de kruipruimte te leggen. Ik heb alles in buizen zitten, maar er gaat er nu waarschijnlijk 1 bij komen, die ik niet in een buis kan leggen.
Volgens mij geen probleem, maar baal er wel van. Maar gaat echt niet lukken... (ja tot aan de muur, maar niet in de muur).
Ecodan warmtepomp
Sometimes you need to plan for coincidence
Maar ik moest door de fundering. Dat is uiteindelijke met veel moeite gelukt met een gat van hoop ik 24mm.
Maar daar moet een electrakabel door en deze UTP kabel. Dat krijg ik niet in 1 buis (mag ook niet) en uiteindelijk moet de electrakabel naar een andere plek als de utp.
Dus kan ik het wel in een buis leggen, maar dat stukje door de fundering gaat niet lukken. Dus er zal altijd een stukje niet in de buis liggen.
De electrabuis is de kosten niet, sterker nog die heb ik nog wel liggen. 5/8ste en 1/3. Dus dat is het probleem niet.
Alleen 2 gaten boren gaat niet lukken. Dit was al een hell of a job..
(ik heb overigen 2 gaten. Maar bij dat andere gat zat wapening. Dus die is 16mm maar daar krijg ik dus ook geen buis door.
En ik heb al UTP kabel, dus grondkabel kopen was niet mijn plan.
Hoe lang zou een normale UTP kabel het volhouden ?
Na isoleren (tja, dat virus hier ook opgelopen) is de hoogte van mijn kruipruimte nog geen 25cm. Dus uitgebreid is gaan knutselen op de muur gaat hem niet worden vrees ik.JT schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:52:
[...]
Kun je niet de buis aan de muur bevestigen met een profiel ofzo en dan rondom dichtkitten of iets dergelijks?
[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 07-08-2020 21:26 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
... totdat er ongedierte zit welke besluit om er aan te gaan knagen.
Ik zou hem dus zeker zoveel mogelijk beschermen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik denk ook niet dat het een probleem is tenzij ongedierte. Ik denk dat je wellicht dat 16mm gat nog wel kan gebruiken. Het is niet echt standaard voor een dergelijke toepassing, maar er is ook pvc buis van 12x10. Gaat daar je kabel door? Erdoor trekken zal sowieso niet meevallen, maar de lengte is te overzien vermoed ik? Je kan de kabel er natuurlijk al in doen bij het monteren van de buis, dan zit die in ieder geval beschermd.Cyberpope schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:25:
Het gaat niet om het stukje pijp.. dat is het probleem niet.
Maar ik moest door de fundering. Dat is uiteindelijke met veel moeite gelukt met een gat van hoop ik 24mm.
Maar daar moet een electrakabel door en deze UTP kabel. Dat krijg ik niet in 1 buis (mag ook niet) en uiteindelijk moet de electrakabel naar een andere plek als de utp.
Dus kan ik het wel in een buis leggen, maar dat stukje door de fundering gaat niet lukken. Dus er zal altijd een stukje niet in de buis liggen.
De electrabuis is de kosten niet, sterker nog die heb ik nog wel liggen. 5/8ste en 1/3. Dus dat is het probleem niet.
Alleen 2 gaten boren gaat niet lukken. Dit was al een hell of a job..
(ik heb overigen 2 gaten. Maar bij dat andere gat zat wapening. Dus die is 16mm maar daar krijg ik dus ook geen buis door.
En ik heb al UTP kabel, dus grondkabel kopen was niet mijn plan.
Hoe lang zou een normale UTP kabel het volhouden ?
[...]
Na isoleren (tja, dat virus hier ook opgelopen) is de hoogte van mijn kruipruimte nog geen 25cm. Dus uitgebreid is gaan knutselen op de muur gaat hem niet worden vrees ik.
Buis:
https://www.aqualeven.nl/pvc-druk-buis-12mm
Overgang naar 16mm:
https://www.wildkamp.nl/p...-12-x-10-mm-16-bar/712502
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Ach, als je ziet wat er op internet voor kachelhout, euh, ik bedoel "steigerhoutenmeubelen" wordt gevraagd welke vaak in 15mins in elkaar geharkt zijn...Kaasplank schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:11:
Het was nog enigszins een grappig ding totdat je die troep aan de zijkant d'r aan prutste. Ik zou er persoonlijk geen rooie cent voor durven vragen
mensen zijn te lui, dat merk ik zelf ook ... met jan de beunhaas die kozijnen probeert te plaatsen en 2x over de kop prijs_Arthur schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:02:
[...]
Ach, als je ziet wat er op internet voor kachelhout, euh, ik bedoel "steigerhoutenmeubelen" wordt gevraagd welke vaak in 15mins in elkaar geharkt zijn...
ik wil best geld betalen voor meuk maar dan moet het wel goed werk zijn niet half.
Tja vanalles
Mede mogelijk gemaakt door het gereedschap van @KillaZ (waarvoor dank!)
:strip_exif()/f/image/NNZwWvf76xEoIZxgr5gSqqGw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Stopcontact (opbouw) naar beneden gehaald en daar een “dubbele” inbouw van gemaakt. In de rechter komt nu een 40mm pvc buis uit die naar een loze doos op 1.30m uitkomt.
Er komt nog een zwevend meubeltje voor en dan is alles dus weggewerkt.
Reden van de komst van de stukadoor is wel te zien denk ik
Mijn kruipruimte is droog en ongedierte vrij, behalve hier en daar een spin. Maar de UTP kabel ligt bij mij in het zand, nu ongeveer 4 jaar.Cyberpope schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:42:
Hoe erg is het om een cat6 kabel onbeschermd door de kruipruimte te leggen. Ik heb alles in buizen zitten, maar er gaat er nu waarschijnlijk 1 bij komen, die ik niet in een buis kan leggen.
Volgende keer alleen horizontaal en verticaal leidingen leggen, is net even wat netter.GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:10:
Reden van mijn vraag laatst was omdat een tante vroeg of ik ook niet bij haar de tv kabels in de muur kon weg frezen want ze ging toch nieuw behang nemen en de muur wordt deels opnieuw gestuct.
Mede mogelijk gemaakt door het gereedschap van @KillaZ (waarvoor dank!)
[Afbeelding]
Stopcontact (opbouw) naar beneden gehaald en daar een “dubbele” van gemaakt. In de rechter komt nu een 40mm pvc buis uit die naar een loze doos op 1.30m uitkomt.
Er komt nog een zwevend meubeltje voor en dan is alles dus weggewerkt.
Reden van de komst van de stukadoor is wel te zien denk ik.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Die hoor ik vaker maar als de muur dicht gesmeerd is geeft het geen enkel voordeel behalve dat het nog meer werk is en ik een haakse bocht moet maken. (Het oude stopcontact links zit een deksel nu op en krijgt een filmlaagje. Maten zijn opgeschreven voor de zekerheid gemeten uit een vaste wand.LED-Maniak schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:26:
[...]
Volgende keer alleen horizontaal en verticaal leidingen leggen, is net even wat netter.
Oh, dat haalde ik niet uit je eerste post. Vandaar.Cyberpope schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:25:
Het gaat niet om het stukje pijp.. dat is het probleem niet.
Maar ik moest door de fundering.
(...)
Dus kan ik het wel in een buis leggen, maar dat stukje door de fundering gaat niet lukken.
Sometimes you need to plan for coincidence
Het "probleem" is meer voor als je wil gaan boren in de muur nadat alles mooi weggewerkt is. Nu weet je niet waar de leidingen lopen. Als je ze horizontaal en verticaal maakt dan weet je precies waar ze lopen en waar je kan boren. Zo word het vanuit de bouw ook gedaan.GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:34:
[...]
Die hoor ik vaker maar als de muur dicht gesmeerd is geeft het geen enkel voordeel behalve dat het nog meer werk is en ik een haakse bocht moet maken. (Het oude stopcontact links zit een deksel nu op en krijgt een filmlaagje. Maten zijn opgeschreven voor de zekerheid gemeten uit een vaste wand.
Ik zal wat foto’s sturen maar dat is ook in de bouw lang niet het geval. In muren altijd voorzichtig boren en proberen met een leidingzoeker. Overigens heb ik bij mijn nieuwbouw overal foto’s van genomen, dat is eigenlijk het besteholygame schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:09:
[...]
Het "probleem" is meer voor als je wil gaan boren in de muur nadat alles mooi weggewerkt is. Nu weet je niet waar de leidingen lopen. Als je ze horizontaal en verticaal maakt dan weet je precies waar ze lopen en waar je kan boren. Zo word het vanuit de bouw ook gedaan.
Niet in mijn huis of vele andere huizen waar ik geweest ben. Was het maar zo logisch en simpel.holygame schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:09:
Zo word het vanuit de bouw ook gedaan.
Dan scheelde heel veel "ongelukjes".
Vrijwel alle houtlijmen zijn voedselveilig als ze compleet zijn uitgehard. Beuken is qua hout het allerbeste, geeft geen smaak af, heeft geen eigenschappen die nadelig zijn en is behoorlijk sterk. Een aantal houtsoorten hebben open poriën waarin eventuele voedselresten kunnen blijven zitten en een bron van bacteriën kunnen worden. In de praktijk is dit naar mijn idee nooit zo'n probleem, maar beuken blijft wel een eeuwige favorietHTT-Thalan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Ik denk dat wat kleinere stukken zoals de snijplank die jij nu gemaakt hebt goed zouden verkopen, heel mooi kerstcadeu bijvoorbeeld. Ik heb van Masave gehoord via het Woodworking forum, als ik aan zo'n special wil beginnen zal ik hem zeker eens contacteren, want zulke mooie stukken vind je niet bij de lokale houthandel.
- edit -
ik lees hier:
http://www.airmax.si/stat...oor_de_doe-het-zelver.pdf
dat de konstruktielijmen van Bison (gek genoeg, ik had de witte verwacht, die PU lijm is echt troep) voedselveilig zijn.
@s0ulmaster hoe noem je zo'n frees die jij gebruikt hebt? (2de foto)
En wat is het voordeel van zo'n eentje vergeleken met een bovenfrees?
https://www.gereedschappr...e-schuurmachine-450w.htmlstreamnl schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:03:
Ik zou graag willen dat er in mijn buurt (ZW van Eindhoven) zo'n houtwinkel zit waar je kleine stukken (walnoot, kers, e.d.) hout kan kopen. Helaas.
@s0ulmaster hoe noem je zo'n frees die jij gebruikt hebt? (2de foto)
En wat is het voordeel van zo'n eentje vergeleken met een bovenfrees?
Verwar dit niet met een freestafel, volgens mij kan je hier absoluut niet mee frezen. Ik denk dat bovenstaande machine naast roterende bewegingen ook op en neer gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Alsjemenou op 08-08-2020 13:32 ]
@streamnl de machine hierboven al gelinkt ia een oscilerende bandachuurmachine (ik heb de variant met een bandje erbij)
https://www.gereedschappr...Ct6tPhC7KCQBoC_CgQAvD_BwE
Maar aangezien je vraag over frezen gaat. Volgens mij is de term "holle radiusfrees" maar "afrondfrees" is ook wel gebruikelijk.
Een klein kantenfrees machientje is handzamer dan een grote plunge frees. Voor dit soort afrondwerkjes dus makkelijk.
Deze kantenfrees heb ik even geleend, maar ik heb nu
- kantenfrees
- plungefrees
- freestafel (incra).
Alle 3 hebben zo hun functie.
tijd voor wat klusjes!
Als mijn vrouw dit hoort wil ze die machine ookAlsjemenou schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:30:
[.... Ik denk dat bovenstaande machine naast roterende bewegingen ook op en neer gaat.
If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit
In Hilvarenbeek : https://www.houthandeldebeuk.nl/houtsoorten#houtsoorten5streamnl schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:03:
Ik zou graag willen dat er in mijn buurt (ZW van Eindhoven) zo'n houtwinkel zit waar je kleine stukken (walnoot, kers, e.d.) hout kan kopen. Helaas.
Of je daar kleine stukken kan kopen weet ik niet, ze verkopen in ieder geval meerdere soorten hout.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
:strip_exif()/f/image/PJHufFMWm245xDZxwt5YBKaF.jpg?f=fotoalbum_small)
Nieuwe glijdende afkortzaag uitgetest. Met deze hitte en 3/4 van de dag in het zwembad duurt zoiets opeens 5x zo lang hahaha
Idee is overigens om deze constructie tafel makkelijk uit elkaar te halen en op te bergen inc. de opvouwbare schragen. Je haalt hem zo uit elkaar en zet hem neer voor grotere project. Dit is groot genoeg voor de Bosch kast 2.0 project.
[ Voor 20% gewijzigd door sheane op 08-08-2020 19:37 ]
Alleen is niet elke houtlijm watervast. Vandaar dat ik titebond I en III hebTheJVH schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:26:
[...]
Vrijwel alle houtlijmen zijn voedselveilig als ze compleet zijn uitgehard. Beuken is qua hout het allerbeste, geeft geen smaak af, heeft geen eigenschappen die nadelig zijn en is behoorlijk sterk. Een aantal houtsoorten hebben open poriën waarin eventuele voedselresten kunnen blijven zitten en een bron van bacteriën kunnen worden. In de praktijk is dit naar mijn idee nooit zo'n probleem, maar beuken blijft wel een eeuwige favoriet.
tijd voor wat klusjes!
Klopt, maar het ging specifiek over voedselveiligheid, en Bison's D3 kan je dus ook prima gebruiken. De D4 als je helemaal zeker wil zijn, maar dat is een PU-lijm en is imho een drama om te gebruiken. De D3 werkt prima voor mij, je hebt niet specifiek Titebond nodig (tenzij je graag Amerikaanse Youtubers wilt sponsorens0ulmaster schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:48:
[...]
Alleen is niet elke houtlijm watervast. Vandaar dat ik titebond I en III heb
Ben je overigens niet bang dat je scheuren krijgt omdat je crossgrain hebt verlijmt?
[ Voor 7% gewijzigd door TheJVH op 08-08-2020 21:31 ]
De verfbrander en een schraper zijn je grote vriend en wat geduld.
Lastige punten zijn de laspunten dus daar moet wat verfafbijter op.
Daarna licht opschuren en de hamerite er over heen. Maar dat zal even moeten wachten door de warmte.
Wordt vervolgd
:strip_exif()/f/image/ukKwxaPywWBFsaS35U2RDeEO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TTZm5kVrSF3XfTsCc9G7Ki6e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e41AQW1uXAONrnCtdYatEoF2.jpg?f=fotoalbum_large)
boormachine met een metalen borstel werkt ook wel goed .. voor het meeste grove werk .. en daarna inderdaad verfafbijt..Gandalf68 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:21:
Ik ben ook bezig met een lastige klusje ,de balkonreling ontdoen doen van verf en opnieuw verfen.
De verfbrander en een schraper zijn je grote vriend en wat geduld.
Lastige punten zijn de laspunten dus daar moet wat verfafbijter op.
Daarna licht opschuren en de hamerite er over heen. Maar dat zal even moeten wachten door de warmte.
Wordt vervolgd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja vanalles
Ik vind de verwerking van titebond wat fijner dan bison en qua prijs maakte het weinig verschil. (Kon het goedkoop krijgen toen)TheJVH schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
Klopt, maar het ging specifiek over voedselveiligheid, en Bison's D3 kan je dus ook prima gebruiken. De D4 als je helemaal zeker wil zijn, maar dat is een PU-lijm en is imho een drama om te gebruiken. De D3 werkt prima voor mij, je hebt niet specifiek Titebond nodig (tenzij je graag Amerikaanse Youtubers wilt sponsoren).
Ben je overigens niet bang dat je scheuren krijgt omdat je crossgrain hebt verlijmt?
En qua werking van het hout is het een beetje afwachten. Tot nu toe weinig issues gehad met scheuren, meer met kromtrekken, maar moet zeggen dat ik ook nog geen werkstukken heb die meerdere jaren oud zijn.
Time wil tell.
tijd voor wat klusjes!
Ik heb van een gereedschap overkappingkje wat asbest afgehaald en nu van die trapezium plaat opgelegd. Wat kan ik nu het beste erop/tegen maken voor de slagregen? Zijn er stukken die je zo op die gezette rand kunt monteren ?
Kun je het iets beter verwoorden, of een plaatje posten, ik snap je vraag niet goed want ik kan me geen voorstelling maken van de situatieDe_Bastaard schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:24:
Ola,
Ik heb van een gereedschap overkappingkje wat asbest afgehaald en nu van die trapezium plaat opgelegd. Wat kan ik nu het beste erop/tegen maken voor de slagregen? Zijn er stukken die je zo op die gezette rand kunt monteren ?
Ik help graag meedenken, maar dat is nu wat lastig.
Hutje bij mij is bijna klaar. Hardhouten kozijn met hardhouten deur. Glasvulling vervangen door schrootjes die ik ook op dak gebruikt heb. In het kozijn een sponning gezaagd voor een tochtstripje . Onderdorpel is een Maco kunststof onderdorpel. Ding sluit super 👌🏻
:strip_exif()/f/image/b2LvWlzDOGbUtvKIhMr4rcT6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door Kaasplank op 09-08-2020 10:50 ]
Hoe maak je eigenlijk de verbindingen? Enkel lijm? Zie geen schroeven.sheane schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:34:
[Afbeelding]
Nieuwe glijdende afkortzaag uitgetest. Met deze hitte en 3/4 van de dag in het zwembad duurt zoiets opeens 5x zo lang hahaha
Idee is overigens om deze constructie tafel makkelijk uit elkaar te halen en op te bergen inc. de opvouwbare schragen. Je haalt hem zo uit elkaar en zet hem neer voor grotere project. Dit is groot genoeg voor de Bosch kast 2.0 project.
Ze zijn ook niet vast. Het zijn half hout verbindingen. Dus 1/2 weg bij de horizontale liggers en 1/2 weg bij de verticale. In dit geval luistert het niet zo nauw en precies als bij kasten, doosjes of ander 'mooi' spul.Terrz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:47:
[...]
Hoe maak je eigenlijk de verbindingen? Enkel lijm? Zie geen schroeven.
Als je dit met de afkortzaag wil doen kan dat met behulp van de diepteaanslag. Zo zaag je de balken slechts voor een beperkt gedeelte door. Je begint met 2 snedes aan weerszijden van de lijnen en dan maak je via meerdere zaagsnedes in het midden hele kleine stukjes. Die stukjes kan je met een hamer wegslaan (of met je vingers zelfs omver duwen). Dan beitel je de rest schoon.
Heb zo gauw even geen filmpje beschikbaar, maar ja gemakkelijk te vinden via YouTube en Miter Saw als termen.
Ik heb wat laminaatdelen eruit gehaald i.v.m. schade.
Hierbij heb ik ook in de ondervloer zaagsneden achtergelaten.
Deze heb ik er uit gehaald om te vervangen.
Dit blijkt nu een dikte van 9mm zijn.
Dit is niet gangbaar meer.
Overal verkopen ze 7mm.
Zou ik hiervoor eventueel de 10mm kunnen pakken?
Of zou het beter zijn om er bv 2mm folie er onder te leggen en zo het verschil in dikte op te vangen?
(deze dus
:strip_exif()/f/image/ecvLv8so7aA7F6X7Xp5Doqyz.jpg?f=fotoalbum_large)
een beetje te oud word om van de regenton op het tuinhuis te springen om zo binnen te geraken (katteluik is op het eerste verdiep) heb ik haar een kattentrap gemaakt :
:strip_exif()/f/image/ZBf9YZhzvDXYQ5ekWeay4lAa.jpg?f=fotoalbum_large)
Jongste kat maakt er al gebruik van :
:strip_exif()/f/image/vOJLNxM2AM1jF4cCZCeLE4gW.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een hele tijd oudste ook:
:strip_exif()/f/image/xn9q3jXAgl8NkHpBm5X96Ro8.jpg?f=fotoalbum_large)
Hout is thermowood terrasplankenn de stukjes die ik overheb heb ik klein gezaagd en de "tredes" van gemaakt , had niet genoeg om ook de platformjes hier uit te maken dus heb ik die maar van gewoon simpel hout gemaakt en wat behandeld. Eens ik tijd heb vervang ik die wel eens door hardhout of thermowood zodat het wat langer meegaat zonder veel onderhoud.
[ Voor 20% gewijzigd door k995 op 09-08-2020 17:19 ]
Mooi!k995 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:16:
heb ik haar een kattentrap gemaakt :
[...]
Jongste kat maakt er al gebruik van :
[Afbeelding]
Nu nog even die lamp fatsoenlijk aansluiten. VD hoort in buis en niet zomaar los langs de gevel.

Zeker nu je katten zo dichtbij kunnen komen, en gezien katten draden nog wel eens leuk vinden om aan te knagen...
[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 09-08-2020 17:25 ]
Ja moet ik ooit nog beter aansluiten. Als ik de armatuur eens volledig vervang.Xander schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:22:
[...]
Mooi!
Nu nog even die lamp fatsoenlijk aansluiten. VD hoort in buis en niet zomaar los langs de gevel.Kun je dat armatuur niet gewoon over het uiteinde van de buis hangen?
Zeker nu je katten zo dichtbij kunnen komen, en gezien katten draden nog wel eens leuk vinden om aan te knagen...
Als Someren niet te ver weg is moet je onthoutons eens proberen:streamnl schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:03:
Ik zou graag willen dat er in mijn buurt (ZW van Eindhoven) zo'n houtwinkel zit waar je kleine stukken (walnoot, kers, e.d.) hout kan kopen.
https://www.onthoutons.nl/
Die zitten in Gilze, weliswaar geen grote afstand van Hilvarenbeek, maar lopen kost je wel een paar uur.zonoskar schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:40:
[...]
In Hilvarenbeek : https://www.houthandeldebeuk.nl/houtsoorten#houtsoorten5
Of je daar kleine stukken kan kopen weet ik niet, ze verkopen in ieder geval meerdere soorten hout.
Een paar zaagsnedes lijkt me geen probleem, lekker laten liggen?cable-one schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:42:
Beste,
Ik heb wat laminaatdelen eruit gehaald i.v.m. schade.
Hierbij heb ik ook in de ondervloer zaagsneden achtergelaten.
Deze heb ik er uit gehaald om te vervangen.
Dit blijkt nu een dikte van 9mm zijn.
Dit is niet gangbaar meer.
Overal verkopen ze 7mm.
Zou ik hiervoor eventueel de 10mm kunnen pakken?
Of zou het beter zijn om er bv 2mm folie er onder te leggen en zo het verschil in dikte op te vangen?
Maar lange stukken waar geen flow is, is geen probleem. Anders heb ik ook een probleem want gok dat de verwarming op mijn slaapkamer en zolder als 8 jaar niet meer open is geweest. Dus daar is ook geen flow.

We gaan namelijk de buitenmuren isoleren. Nu willen we ook nieuwe geisoleerde garagedeuren, echter gaat dat budget technisch dit jaar niet lukken. Nu wou ik de garagedeur gaan beplaken met PIR platen (30mm) RD 1,3 om iig wat kou tegen te houden in de winter.
Nu is de vraag: Zal de kanteldeur niet te zwaar worden? Dit ivm de motor die er aan hangt om hem open te doen. Of kan ik beter voor het nog lichtere EPS gaan? (wel weer minder isolatiewaarde)
[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 10-08-2020 08:14 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik heb dit jaar een (geisoleerde) overheaddeur geinstalleerd, inclusief motor van marktplaats voor €250. Wel zelf gedemonteerd en op maat gemaakt, is dat geen optie? Jij kan misschien zelfs de huidige motor nog hergebruiken dan kan het misschien nog goedkoper.Possible schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:14:
Nu willen we ook nieuwe geisoleerde garagedeuren, echter gaat dat budget technisch dit jaar niet lukken.
Ook al kost het niet veel om te isoleren optimaal zal het niet worden en 2x tijd/geld kwijt is ook zonde.
Wat betreft het gewicht, ik zie het niet op je foto maar ik neem aan dat er ergens torsieveren of cilinders oid op de deur zitten. In het geval van een torsieveer kan je die gewoon nastellen.
Edit, volgens mij zie ik rechtsonder een torsieveer zitten. Tip als je gaat stellen: wees voorzichtig en kijk even een instructievideo. Nu ik de foto beter gezien heb lijkt jouw duur nog relatief recent, als hij rondom gewoon behoorlijk afsluit lijkt het me dan ook wel de moeite waard.
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 10-08-2020 08:32 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Lekt ie ook niet veel langs het "kozijn" zeg maar? Wij hebben ook stalen deur, maar ik denk dat de meeste kou er langs komt, de zonnestralen zie je sochtends langs de randen naar binnen komenPossible schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:14:
Heeft iemand ervaring met ''tijdelijk'' isoleren van zon stalen garagedeur?
[Afbeelding]
We gaan namelijk de buitenmuren isoleren. Nu willen we ook nieuwe geisoleerde garagedeuren, echter gaat dat budget technisch dit jaar niet lukken. Nu wou ik de garagedeur gaan beplaken met PIR platen (30mm) RD 1,3 om iig wat kou tegen te houden in de winter.
Nu is de vraag: Zal de kanteldeur niet te zwaar worden? Dit ivm de motor die er aan hangt om hem open te doen. Of kan ik beter voor het nog lichtere EPS gaan? (wel weer minder isolatiewaarde)

Float like a butterfly, sting like a bee.
@Martinusz Opzich zijn de zijkanten wel dicht.. Echter de zonnestralen komen inderdaad ook door de stalen deur heen. Echter gaat het hier om het gedeelte wat ik nu wil beplakken met isolatie platen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Mijn ouders hebben zo'n soort deur beplakt met EPS platen, denk al wel 20 jaar geleden. Dunne strookjes in de "groeven" en dikkere platen dwars daar overheen. Wat wil je horen? "Het scheelt iets"Possible schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:14:
Heeft iemand ervaring met ''tijdelijk'' isoleren van zon stalen garagedeur?
Behalve dat, als het openen/sluiten van de deur een andere inspanning vraagt dan voorheen kun je meestal de motor wel opnieuw kalibreren.assje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:20:
[...]
Wat betreft het gewicht, ik zie het niet op je foto maar ik neem aan dat er ergens torsieveren of cilinders oid op de deur zitten. In het geval van een torsieveer kan je die gewoon nastellen.
Doe je dat niet dan denkt hij dat er iemand klem zit.
Gewoon zo kort mogelijk op de aftakking afzagen, waar je nog bij kan zonder dat plafond in de hal te slopen en dan afdoppen. Dat beetje water wat blijft staan in een paar meter leiding is echt verwaarloosbaar op de rest van je systeem.Bakema schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:53:
Vraagje voor de CV mannen; we zijn aan het verbouwen en hebben beneden vloerverwarming gekregen. Nu heb ik alle radiatoren beneden weg, de leidingen gingen door de kruipruimte. Behalve die van de wc, die gaat over het plafond. Nu kan ik helaas niet bij de aftakking komen om hem daar los te halen. aangezien ik nou juist dat plafond in de hal niet wil slopen... maar in de wc is het plafond er wel uit en daar kan ik de leidingen aanpassen. Ik lees dat stukken ‘doodlopende’ leiding/stilstaand water niet verstandig is in een CV systeem. Is het geen probleem als ik de aanvoer en de retour leiding gewoon doorlus? Of geeft dit weer andere problemen?
HD4Life @ Full-HD
Nu haalde ik gisteren het zeil in de garage omhoog en zag ik onderstaande:
:strip_exif()/f/image/CMMaaraLKb4suqxvCmmBjAPX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt mij een combinatie van vocht en schimmel te zijn. Nadat ik er een keukenrol tussen gelegd heb kwam ik vanochtend tot de conclusie dat deze klam is. Er is dus sprake van vocht.
Links van deze foto zit een radiator en de vloerverwarmingsinstallatie. Omdat dit een hypermoderne installatie is (1979 bouwjaar huis) met een extreem hoog Help mijn man is Klusser gehalte en met de bekende thyleenslangen verdenk/verdacht ik de vloerverwarming van lekken. Dit zou dan de vochtplek op 1 meter afstand verklaren en de teruglopende waterdruk. Ook lopen deze slangen 95% zeker onder deze vochtplek door richting de bijkeuken en keuken. Ik heb geprobeerd de installatie zo goed mogelijk te fotograferen.
:strip_exif()/f/image/KW7UaJy8t2yJAwwgGEFFStaV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b5lmpMJfd0VtN54XCQFNT9ip.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts van foto 1 zit een radiator. Deze is gekoppeld op de verticaal lopende bruinrode leiding aan de rechterkant van de foto. De vloerverwarming heeft 2 groepen en verder gaan er 2 leidingen de vloer in. Het zouden dus de vloerverwarming of 1 van deze leidingen kunnen zijn die lekken. Helaas zit er ook nog een buitenkraantje meteen naast de plek van het vocht (witte buis naast de prullenbak op foto 1).
Een paar vragen die ik heb:
- een teruglopende waterdruk in de winter (CV-actief) lijkt mij te duiden op een CV-lekkage
- ik kan dan het vocht in de zomer niet verklaren, aangezien de waterdruk al maanden niet terugloopt
- als de buitenkraan de boosdoener blijkt te zijn dan verklaart dat het teruglopen van de waterdruk niet
- als het goed is heb ik de vloerverwarming afgekoppeld door zowel de draaikraan met zwarte knop als de rode hendel dicht te draaien. Klopt dat? Is het dichtdraaien van die kranen daarvoor voldoende?
- zo ja, kan ik de vloerverwarming nu probleemloos demonteren?
Wat is de beste aanpak om de oorzaak van de lekkage op te sporen? Een lekdetectie of kan ik zelfstandig nog wat zaken proberen? Of gewoon een loodgieter bellen en hier zelf niet aan beginnen?
En @PossibleXander schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:59:
Behalve dat, als het openen/sluiten van de deur een andere inspanning vraagt dan voorheen kun je meestal de motor wel opnieuw kalibreren.
Doe je dat niet dan denkt hij dat er iemand klem zit.
In principe zou het uitgangspunt (volgens mij) altijd moeten zijn dat de deur min of meer neutraal is afgesteld en de motor dus nauwelijks kracht hoeft te leveren. Je stelt de deur dus af zonder dat de motor is gekoppeld en de deur moet dan eenvoudig met de hand te openen en sluiten zijn en niet uit zichzelf open of dicht gaan.
Dit zou ik ook altijd zo doen, onzin om een motor over zijn nek te gaan jagen terwijl er een afstelmogelijkheid voorzien is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In Nuenen (achter de Opwettense watermolen) zit een houthandel (loop er elke dag met mijn hond langs).streamnl schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:03:
Of en hoe hun openingstijden zijn weet ik echt niet, daar heb ik 2 jaar dat ik nu hier woon nooit enige regelmaat in kunnen vinden.
Maar misschien kun je er eens een telefoontje aan wagen.
https://houthandelvanhoorn.nl/
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Is het een overkapping die deels open blijft? Want dan heeft het imho echt weinig zin.titan1901 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:51:
Voor mijn overkapping die ik binnenkort wil gaan bouwen ben ik me aan het oriënteren op de benodigde isolatie. PIR isolatie voor het dak (30mm met tweezijdig aluminium) zit sowieso in de planning maar ik twijfel nog een beetje over wandisolatie. De reden hiervoor zou zijn geluidswering, de overkapping grenst met de wandzijde aan de tuin van de buren. Als ik met steenwol de geluidsoverdracht kan beperken dan lijkt me dit wel interessant. Ik vraag me alleen af of dit zinvol is en de steenwol geen vochtproblemen kan geven in de wand (slechter drogen). De wandopbouw wordt dan tweezijdig bekleed met 1,8cm douglas en daartussen dus 8cm steenwol. Kan iemand iets zinnigs zeggen over of dit überhaupt zin heeft en of dit een probleem gaat vormen qua vocht?
Ecodan warmtepomp
Voor thermische isolatie wel, hij vraagt alleen naar geluidsisolatie. Geluidsisolatie werkt doorgaans pas echt significant als er geen geluidslekken zijn. Een opening van 2x2 meter in de achterkant van de overkapping betekent dat die isolatie voor geluid niet veel meer uit gaat maken.Lelletje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:45:
Het heeft wel degelijk zin, in de winter blijft het warm en in de zomer blijft het koel in de overkapping. Voor geluid helpt het als het geluid alleen binnen de overkapping blijft, dus niet naar buiten toe gericht.
Ecodan warmtepomp
Ja de voorkant en één zijkant blijven open. Het zou dan dus gaan om de andere zijwand en de achterkant. Met name die achterkant grenst aan de tuin van de buren. Ik begrijp dat door het open karakter van de overkapping je nooit al het geluid tegen kan houden, dat is ook niet mijn streven. Maar wat ik wil voorkomen is dat je aan de andere kant van de wand bij de buren alle gesprekken mee kunt luisteren.JT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:40:
[...]
Is het een overkapping die deels open blijft? Want dan heeft het imho echt weinig zin.
Ga ik dat doen, zal amper 2 meter leiding zijn. Thanks!Davidshadow13 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:10:
[...]Gewoon zo kort mogelijk op de aftakking afzagen, waar je nog bij kan zonder dat plafond in de hal te slopen en dan afdoppen. Dat beetje water wat blijft staan in een paar meter leiding is echt verwaarloosbaar op de rest van je systeem.
Thanks, komt idd op hetzelfde neer als een radiator die je dicht draait natuurlijk.Cyberpope schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:07:
Doorlussen als in aanvoer en afvoer met elkaar verbinden? Dat zou ik niet doen. Dan krijg je kortsluiting en gaat er te snel warm water retour naar de ketel.
Maar lange stukken waar geen flow is, is geen probleem. Anders heb ik ook een probleem want gok dat de verwarming op mijn slaapkamer en zolder als 8 jaar niet meer open is geweest. Dus daar is ook geen flow.
Bedankt voor de info, ik ga even 2 uponor eindkappen halen
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/