[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:11
JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:10:
Ik de nieuwbouwwoning ben ik dit tegengekomen, iemand hier bekend mee (klikbaar)?

[Afbeelding]

Als je goed kijkt zie je gewoon de aders lopen in dat blauwe ding. Ik hoop dit los te kunnen halen zodat ik zelf elektra bij kan leggen. Iemand een idee hoe los haleb in z'n werk gaat? Elektra aanleggen ben ik bekend mee. Of is het per definitie niet mogelijk, voor ik beton enzo weg ga hakken?
Als ik op internet zoek, kom ik deze tegen: http://www.abbconnect.nl/...033-1344188064.1596619033

Zover ik kan zien kun je daar dus geen deksel vanaf halen om kabels bij te leggen. Vind het overigens maar een vreemd ding. Uitbreiden ho maar |:(

edit: het kan ook nog deze zijn : http://www.abbconnect.nl/...033-1344188064.1596619033

maar zover ik kan zien kun je die dus ook niet uitbreiden

[ Voor 9% gewijzigd door YaaD op 05-08-2020 11:21 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41

JT

VETAK y0

YaaD schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Als ik op internet zoek, kom ik deze tegen: http://www.abbconnect.nl/...033-1344188064.1596619033

Zover ik kan zien kun je daar dus geen deksel vanaf halen om kabels bij te leggen. Vind het overigens maar een vreemd ding. Uitbreiden ho maar |:(
Uitbreiden is uiteraard een optie van 140e per leiding bij de bouw van de woning :')

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Uitbreiden is uiteraard een optie van 140e per leiding bij de bouw van de woning :')
Tja daar verdienen die eikels het op he.. Had exact hetzelfde met mijn woning. 5m2 extra tegels voor in het toilet. 850 euro :? |:(

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@JT Er zIjn toch nog drie openingen voor buizen.. Je bent bekend met elektra aanleggen; dan prik je er toch zelf een leiding bij in een van die drie openingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

YaaD schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Tja daar verdienen die eikels het op he.. Had exact hetzelfde met mijn woning. 5m2 extra tegels voor in het toilet. 850 euro :? |:(
Ze mogen best verdienen maar de meerprijzen van die ze vragen zijn schandalig. Ik heb om de reden die jij beschrijft de hele badkamer en het toilet zelf geregeld en casco op laten leveren. Binnenkort eens een how-to schrijven in het nieuwbouwtopic.

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 05-08-2020 11:25 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ethiron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:24:
@JT Er zIjn toch nog drie openingen voor buizen.. Je bent bekend met elektra aanleggen; dan prik je er toch zelf een leiding bij in een van die drie openingen?
En hoe krijg je 3 aders in de lasklemmen die in die box zitten als je alleen een paar gaatjes hebt van 19mm als toegang?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@JT Door in de kamer eronder van onderaf in de doos te kijken?

Je geeft niet zo heel veel info in je verhaal, maar ik neem aan dat we hier kijken naar een plafonddoos in een verdiepingsvloer, oftewel het plafond van de ruimte eronder.

[ Voor 11% gewijzigd door Ethiron op 05-08-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:04
JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

En hoe krijg je 3 aders in de lasklemmen die in die box zitten als je alleen een paar gaatjes hebt van 19mm als toegang?
Er zal toch ergens een opening moeten zijn, hoe hebben ze anders die andere kabels kunnen verbinden ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ethiron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:26:
@JT Door in de kamer eronder van onderaf in de doos te kijken?

Je geeft niet zo heel veel info in je verhaal, maar ik neem aan dat we hier kijken naar een plafonddoos in een verdiepingsvloer, oftewel het plafond van de ruimte eronder.
Ah ja, je hebt gelijk. Dit is op zolder in de betonvloer, achter de schotten en er ligt geen dekvloer op. Kamer eronder is in het plafond afgewerkt met spack. Maar ik kan eens kijken of er een lichtpunt op uit komt waar ik bij kan. Goede.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Er zal toch ergens een opening moeten zijn, hoe hebben ze anders die andere kabels kunnen verbinden ;)
Pre-fab woning, wellicht al toegevoegd met aansluiting bij het storten van het beton.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:04
JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Pre-fab woning, wellicht al toegevoegd met aansluiting bij het storten van het beton.
Als je dat doosje niet open zou kunnen maken, dan kunnen ze pre-fab daar ook geen kabels in verbinden ;) het lijkt mij zeer onlogisch dat het niet open zou kunnen, wat is dan anders ook het nut van dat doosje :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Ah ja, je hebt gelijk. Dit is op zolder in de betonvloer, achter de schotten en er ligt geen dekvloer op. Kamer eronder is in het plafond afgewerkt met spack. Maar ik kan eens kijken of er een lichtpunt op uit komt waar ik bij kan. Goede.
Ik ben benieuwd. Dat moest haast wel. Tenzij ze het lichtpunt hebben weggewerkt met spacken, maar zelfs dan moet je er nog wel bij kunnen door met een mesje de contouren van het deksel in te snijden in de spack.

Hou ons op de hoogte als je wilt :)

Edit: de vraag is niet óf dat punt er is in het plafond. Het is er sowieso. Het kan weggesmeerd zijn, maar die moet je wel kunnen lokaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door Ethiron op 05-08-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:13
Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:17:
Even voor alle klussers onder ons.

WD40 is leuk, maar neem gewoon even een "echte" kruipolie in huis.

You'll thank me later ;)

[Afbeelding]
WD40 heeft ook "echte" kruipolie; meestal worden er echter de blauwe bussen bedoelt die dat niet zijn.

Thanks no thanks :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kse2laiVX3LLVx4ymsT3axUZmwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/prFXTXktYHmkn9BBFhLaaTdN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:10:
Ik de nieuwbouwwoning ben ik dit tegengekomen, iemand hier bekend mee (klikbaar)?

[Afbeelding]

Als je goed kijkt zie je gewoon de aders lopen in dat blauwe ding. Ik hoop dit los te kunnen halen zodat ik zelf elektra bij kan leggen. Iemand een idee hoe los halen in z'n werk gaat? Elektra aanleggen ben ik bekend mee. Of is het per definitie niet mogelijk, voor ik beton enzo weg ga hakken?
Zie het net pas voorbij komen, maar dat is een gewone doos met een invoerplaat voor flex erop.
Die plaat kun je lostrekken/klikken en naar voren halen zodat je ruimte hebt om bij de inbouwdoos te komen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Als je dat doosje niet open zou kunnen maken, dan kunnen ze pre-fab daar ook geen kabels in verbinden ;) het lijkt mij zeer onlogisch dat het niet open zou kunnen, wat is dan anders ook het nut van dat doosje :)
Ja, maar als dat de onderkant is en ik moet al het beton er omheen weghakken om hem los te halen en de deksel te openen...dat zie ik niet zitten :P
Ethiron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Ik ben benieuwd. Dat moest haast wel. Tenzij ze het lichtpunt hebben weggewerkt met spacken, maar zelfs dan moet je er nog wel bij kunnen door met een mesje de contouren van het deksel in te snijden in de spack.

Edit: de vraag is niet óf dat punt er is in het plafond. Het is er sowieso. Het kan weggesmeerd zijn, maar die moet je wel kunnen lokaliseren.
Ik hou jullie op de hoogte. Spackplafond ga ik alleen, mocht het weggesmeerd zijn, niet naar de klote helpen hiervoor :P
Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Zie het net pas voorbij komen, maar dat is een gewone doos met een invoerplaat voor flex erop.
Die plaat kun je lostrekken/klikken en naar voren halen zodat je ruimte hebt om bij de inbouwdoos te komen. :)
Wat bedoel je met naar voren, dat die moet kantelen? Want dat kan nu dus niet met het beton (en wat pur) er omheen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat randje even wegkappen dan tot je erbij kan, pur kun je eenvoudig wegsnijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DasNieNix schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

WD40 heeft ook "echte" kruipolie; meestal worden er echter de blauwe bussen bedoelt die dat niet zijn.

Thanks no thanks :)
[Afbeelding]
Dat bedoel ik ook te zeggen.....gebruik het liefst kruipolie, al is het die van het "merk" WD40 :)

Ik heb die van Griffon maar er zijn heel veel merken.

Soms pak ik mijn snij- of boorolie van Kroon (voor staalboren en draad tappen) dat is heel wat dikker en vliegt er niet meteen weer uit.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:46:
Dat randje even wegkappen dan tot je erbij kan, pur kun je eenvoudig wegsnijden. :)
Bedoel je rond de bovenkant van die doos?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jup, gewoon zorgen dat dat blauwe ronde geheel vrij zit, klik je die invoerkap/plaat ding eraf en haal je die naar voren en kun je erbij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:53:
Jup, gewoon zorgen dat dat blauwe ronde geheel vrij zit, klik je die invoerkap/plaat ding eraf en haal je die naar voren en kun je erbij. :)
Ik ga eens van onder kijken en wat jij zegt van boven als van onder niet makkelijk mogelijk is d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Iemand ervaring met "Zwaluw Plasterboard filler"? Op zolder ga ik gipsplaten zetten en vind het een beetje zonde van mijn geld om hiervoor de stukadoor laten komen, dus zoek een makkelijke oplossing waar ik niet meerdere keren overheen moet om een glas resultaat te hebben. Of hebben jullie alternatieven die net zo gemakkelijk werken?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ossi schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:42:
[...]

Oh wauw echt? Gaat je dat niet aan het hart? :'(
Ik kan nu tafels maken :) de volgende word nog mooier en strakker. Ik heb liever materiaal voor weer een project. Ik vind hem mooi en wil hem wel houden, maar voor nu heb ik er geen perfecte plek voor. Als iemand anders er heel blij van word is dat óók gaaf. Dus nu maak ik foto's voor op internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FnvRIyiW5WO3ZE0bzQOJioXxw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyMOSuJ9fpvEKRRrI76LQ8Ex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

Ik kan nu tafels maken :) de volgende word nog mooier en strakker. Ik heb liever materiaal voor weer een project. Ik vind hem mooi en wil hem wel houden, maar voor nu heb ik er geen perfecte plek voor. Als iemand anders er heel blij van word is dat óók gaaf. Dus nu maak ik foto's voor op internet.

[Afbeelding]
potverdrie, dus knap gelukt d:)b

[Tip van de week]
als je foto's neemt, zet dan die poot er ff helemaal op ;)
[/Tip van de week]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:12
Alsjemenou schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:08:
Iemand ervaring met "Zwaluw Plasterboard filler"? Op zolder ga ik gipsplaten zetten en vind het een beetje zonde van mijn geld om hiervoor de stukadoor laten komen, dus zoek een makkelijke oplossing waar ik niet meerdere keren overheen moet om een glas resultaat te hebben. Of hebben jullie alternatieven die net zo gemakkelijk werken?
Heb ik gebruikt op zolder. De emmers voor de banen in de gipsplaten, zorg dat je speciale AK gipsplaten gebruikt met afgeschuinde kanten die kan je mooi opvullen dan. De kokers gebruikt voor de binnenhoeken.

Spul werkt prima, droogt alleen vrij snel dus wel doorwerken en desksel goed terug op de emmers doen!

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Is echt wel tof geworden @HTT-Thalan mooi leer project. Vanwaar trouwens de keuze om de metalen profielen niet in te frezen en omgekeerd te monteren? Zie bijv. deze YouTube: How to build and finish a desk top / DIY Table top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sheane schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Is echt wel tof geworden @HTT-Thalan mooi leer project. Vanwaar trouwens de keuze om de metalen profielen niet in te frezen en omgekeerd te monteren? Zie bijv. deze YouTube: How to build and finish a desk top / DIY Table top
Omgekeerd zouden de randen in het hout kunnen gaan trekken en de boel beschadigen. Ingefreesd zou ik te weinig tafeldikte overhouden om de schroeven in te draaien. Blad is 38mm, minus 16mm voor het profiel = 22mm over. Te weinig, vond ik. Dus heb ik het zo gedaan, met 32mm schroeven. Het blad valt precies in het frame, alleen in de lengte kun je ietsje schuiven (totdat de wigjes erin zitten en alles fixeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Omgekeerd zouden de randen in het hout kunnen gaan trekken en de boel beschadigen. Ingefreesd zou ik te weinig tafeldikte overhouden om de schroeven in te draaien. Blad is 38mm, minus 16mm voor het profiel = 22mm over. Te weinig, vond ik. Dus heb ik het zo gedaan, met 32mm schroeven. Het blad valt precies in het frame, alleen in de lengte kun je ietsje schuiven (totdat de wigjes erin zitten en alles fixeren).
Er is nog een trucje voor de strips bedenk ik me nu.

Infrezen of inzagen die boel, en omgekeerd monteren.

Zo behoud je de volle dikte van het blad voor een fatsoenlijke maat schroef en je hebt geen uitfrezing en U-profiel in zicht maar slechts een strip met verzonken schroefkoppen.

Zo kun je ook wat steviger profiel pakken, de dikte maakt nauwelijk uit, je kunt gerust naar 4mm wanddikte bijvoorbeeld

Lijkt mij lekker clean qua smoelwerk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v82okPjS6708rXnuQAdiXK_lznQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AxmHktFhGa4oSEl9YWSYZyRi.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Er is nog een trucje voor de strips bedenk ik me nu.

Infrezen of inzagen die boel, en omgekeerd monteren.

Zo behoud je de volle dikte van het blad voor een fatsoenlijke maat schroef en je hebt geen uitfrezing en U-profiel in zicht maar slechts een strip met verzonken schroefkoppen.

Zo kun je ook wat steviger profiel pakken, de dikte maakt nauwelijk uit, je kunt gerust naar 4mm wanddikte bijvoorbeeld

Lijkt mij lekker clean qua smoelwerk :)

Volgende blad ga ik waarschijnlijk compleet anders doen (en misschien nog wel iets dikker ook). Voor nu ziet het prima en je ziet er niks meer van, ze vallen helemaal weg in de bladliggers. Ik ga even gauw die wigjes erin zetten, de advertentie is live en misschien komt er wel snel iemand op af :+.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikD88
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-05 11:39
[...]

[Afbeelding]
Is ie geschikt om buiten te staan? :9~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33

Tjark

DON'T PANIC

@ErikD88 alles kan buiten staan :+

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikD88
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-05 11:39
@Tjark 8)7 Of het mooi blijft is een 2e :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heerlijk dit _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:58
Ik ga met de buren enkele schuttingen maken van horizontale planken en hardhouten palen. Voor plaatmateriaal gebruik ik vaak cutlistoptimizer.com om de meest efficiente snijlijnen te berekenen. Kent iemand iets dergelijks voor schuttingen? Doel is dus om de meest efficiente combinatie van lengtes te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Davidshadow13 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Heb ik gebruikt op zolder. De emmers voor de banen in de gipsplaten, zorg dat je speciale AK gipsplaten gebruikt met afgeschuinde kanten die kan je mooi opvullen dan. De kokers gebruikt voor de binnenhoeken.

Spul werkt prima, droogt alleen vrij snel dus wel doorwerken en desksel goed terug op de emmers doen!
Bedankt! Zouden de kokers ook goed werken voor de banen? Ivm droogtijd icm emmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ErikD88 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:11:
Is ie geschikt om buiten te staan? :9~
Daar heb ik wel rekening met gehouden ja. Alle gebruikte lijm is D4 waterbestendig en hij staat helemaal in de olie. De gebruikte olie word ook meegeleverd bij verkoop. Ik overweeg nog een bank erbij te maken in dezelfde stijl (heb nog wat hout over).

Maar zoals met alles zal hij (veel) langer meegaan binnen. En gezien de vraagprijs lijkt me buitengebruik zonde geld eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:16:
Ik ga met de buren enkele schuttingen maken van horizontale planken en hardhouten palen. Voor plaatmateriaal gebruik ik vaak cutlistoptimizer.com om de meest efficiente snijlijnen te berekenen. Kent iemand iets dergelijks voor schuttingen? Doel is dus om de meest efficiente combinatie van lengtes te berekenen.
Ik maak dan altijd even een tekening/schetsje :)

En als je hout gaat shoppen, kijk dan met je "houtstaat" even naar meerdere leveranciers.

Het kan zijn dat de ene houthandel duurder is, maar als je beter uitkomt, ben je onder aan de streep misschien goedkoper uit door minder zaagverlies.

Maar gezien je vraagstelling hoef ik je dat niet uit te leggen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:16:
Doel is dus om de meest efficiente combinatie van lengtes te berekenen.
Ik denk dat je eerst moet gaan kijken wat je hartmaten van de palen worden. Aan de hand daarvan kun je gaan rekenen. Met schuttingplanken heb je niet zoveel aan de restjes die je er af zaagt.

Je kunt de hartmaat op de lengte van de schuttingplanken verdelen maar bij heel veel planken wil je net even van beide uiteinden een stukje afzagen om ze in ieder geval haaks te maken en om scheuren kwijt te raken die eventueel in de planken zitten.

Tip: Probeer de zaagsnedes te laten verspringen ten opzichte van elkaar, zo krijg je stevigheid in het geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Alsjemenou schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Bedankt! Zouden de kokers ook goed werken voor de banen? Ivm droogtijd icm emmers?
Vind dat zelf minder goed verwerken. voor plafond gipsplaten (9 mm, ronde hoeken) waren de kokers top want dan leg je een mooie rups vuller erin. Voor AK gipsplaten niet, dat moet je echt opbrengen met troffel en afmessen en recht trekken met een spackmes daarvoor zijn de emmers echt veel beter.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Davidshadow13 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Vind dat zelf minder goed verwerken. voor plafond gipsplaten (9 mm, ronde hoeken) waren de kokers top want dan leg je een mooie rups vuller erin. Voor AK gipsplaten niet, dat moet je echt opbrengen met troffel en afmessen en recht trekken met een spackmes daarvoor zijn de emmers echt veel beter.
Goed advies, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
sypie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat je eerst moet gaan kijken wat je hartmaten van de palen worden. Aan de hand daarvan kun je gaan rekenen. Met schuttingplanken heb je niet zoveel aan de restjes die je er af zaagt.

Je kunt de hartmaat op de lengte van de schuttingplanken verdelen maar bij heel veel planken wil je net even van beide uiteinden een stukje afzagen om ze in ieder geval haaks te maken en om scheuren kwijt te raken die eventueel in de planken zitten.

Tip: Probeer de zaagsnedes te laten verspringen ten opzichte van elkaar, zo krijg je stevigheid in het geheel
Ik heb een calculator gevonden bij Gadero. Daar komt deze tekening uit. Is dat vreemd dat alles in het midden zit? Of is dat door die dubbele paal opgevangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0boczaOTKEFOZel6CZILvo51U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHkK7QFpQB65MZGeOpk5RT4i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier wordt de komende tijd gewerkt aan het halletje opknappen. Zo lang we hier wonen, 8 jaar bijna, ligt het verlaagde plafonnetje er al uit. De houtconstructie daarvan zat boven het plafond vastgeschroefd aan een aluminium kozijn wat vervangen is. Daardoor moest het plafond stukgemaakt worden. Om het nu een keer goed aan te pakken en af te maken staan de volgende zaken op de rol:

* Gehele meterkast vervangen: ombouw en groepenkast plus hoofdzekering laten vervangen door een automaat. Gaat me ongeveer €300 kosten voor Enexis, dat is dan maar zo. Nieuwe groepenkast + meterbord gaat ook richting de €300. Voorbereiding voor de toekomst kun je maar beter goed doen.
* Nieuwe voordeur met kozijn: deze is de moeite van het verven niet meer waard en dient vervangen te worden na 40 jaar. Er komt weer een houten versie in.
* Nieuw kozijn toilet: Dit is het laatste blanke aluminium kozijn in onze woning, de rest is al vervangen door hout.
* CV leidingen en PVC-buizen wegwerken met een koof: Dit is de kleinste klus, koof is al gemaakt moet alleen nog geplaatst en afgewerkt worden.

De ombouw van de meterkast wordt vervangen vanwege oude spaanplaat ombouw met een lelijke koof er naast voor de standleiding van het toilet boven. Deze koof had een andere afmeting. Na de verbouwing zit de standleiding in de meterkast en wordt het een strak geheel van buiten, zonder gekke hoeken.

De ombouw moet er zo uit komen te zien, eigenlijk weinig bijzonders behalve dat het nu doorloopt tot aan het plafond/betondek in plaats van 25cm onder het plafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxZMU1wPJLMJUEc8MtX6gL5gNXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vk6pUreSUIvCXBF6ikc1eFio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Ik heb een calculator gevonden bij Gadero. Daar komt deze tekening uit. Is dat vreemd dat alles in het midden zit? Of is dat door die dubbele paal opgevangen?

[Afbeelding]
mja...ik vind dat serieus geen smoelwerk :X

Ik zou eerder een iets dikkere paal pakken zodat je wat meer vlees hebt om in te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

[...]

[Afbeelding]
Zou je zuks (iets kleiner) ook op bestelling maken ? vraag het voor een vriend 8) 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Gri77ie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Zou je zuks (iets kleiner) ook op bestelling maken ? vraag het voor een vriend 8) 8)
Misschien wel :). Stuur maar een PB met wat je wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]
Als er aan beide kanten van de paal planken komen is dit voor het zicht niet erg en een goede oplossing om met weinig verlies te werken.
Heb je maar aan 1 kant planken dan zou ik 1 paal in het midden doen en de planken laten verspringen zodat niet alle naden in het midden komen. Je zal dan wel extra verlies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
DasNieNix schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Als er aan beide kanten van de paal planken komen is dit voor het zicht niet erg en een goede oplossing om met weinig verlies te werken.
Heb je maar aan 1 kant planken dan zou ik 1 paal in het midden doen en de planken laten verspringen zodat niet alle naden in het midden komen. Je zal dan wel extra verlies hebben.
Nee er komen aan beide kant planken, dus ik denk dat ze het daarom doen. Zou de stevigheid wel goed zijn op deze manier?

[ Voor 4% gewijzigd door peligro2k op 05-08-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:14
Maandag warmwaterbestendige tegellak grondverf aangebracht. Droogtijd normaal 2 uur en met een pot van 750ml kan je 24m2 doen.

Nou ik heb het geweten. Dikke stroop en ik heb met de pot ~10m2 kunnen doen(zelf in twee delen aangemaakt, het is twee componenten).

Nu maar hopen dat het er fatsoenlijk op blijft zitten... :|

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 05-08-2020 14:56 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Klein vraagje ik wil een onderslag balk aanbrengen onder onze vloer om deze wat te verstijven. Ik ga er poeren onder maken van stoeptegels. Maar waar kan ik een goede balk halen (bijvb 70x220) omgeving Utrecht ? Zie bijv Jongeneel maar die leveren ook vuren net als
bij hornbach. deze kan ik wel in de menie zetten maar het blijft een vuren balk. Wat is gebruikelijk qua houtsoort ?

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 05-08-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Moet ik wel die doos open kunnen halen, dat is een beetje het punt.
Die doos moet je van onderen benaderen. Dus je zit op de bovenkant van de doos te kijken. Op de onderkant zit normaal gesproken een lamp bijvoorbeeld gemonteerd of een blindplaatje.
Wat een mogelijkheid is, is dat eroverheen gestucced is en dan is er een probleem. Dat vind ik altijd een beetje rottig en raar, want dan kun je er 1 keer draden doorheen trekken, maar nooit meer iets anders aansluiten.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 15:13
Vinze schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:09:
Iemand enig idee hoe ik de deurklink aan de buitenzijde kan verwijderen? Alles wat ik los kan halen heb ik al losgehaald maar er is nog geen beweging in de deurklink te krijgen. Er zit geen inbus op zoals aan de binnenzijde.

Heb al voorzichtig met een hamer op het deel getikt waar de deurklink binnen overheen geschoven zit, maar durf niet te hard te slaan want wellicht zie ik een palletje of iets anders over het hoofd?

[Afbeelding]
Klik voor groot
Oké ik ben bang dat ik van de drup in de regen gekomen ben.. Een aantal flinke tikken met de hamer haalde niks uit, vervolgens met wat lijnklemmen geprobeerd kracht te zetten maar deze begonnen op een gegeven moment zelfs te buigen.

Toen ik me gewonnen gaf en de boel weer in elkaar wilde zetten kwam ik erachter dat het uiteinde van die vierkante pen vervormd is door het slaan. Oftewel, de deurklink aan de binnenkant wil er niet meer op. Nu proberen om die pen wat bij te slijpen zodat de klink er weer op past, en dan toch maar afplakken en verven. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Daar heb ik wel rekening met gehouden ja. Alle gebruikte lijm is D4 waterbestendig en hij staat helemaal in de olie. De gebruikte olie word ook meegeleverd bij verkoop. Ik overweeg nog een bank erbij te maken in dezelfde stijl (heb nog wat hout over).

Maar zoals met alles zal hij (veel) langer meegaan binnen. En gezien de vraagprijs lijkt me buitengebruik zonde geld eerlijk gezegd.
Ik ben van plan om bezig te gaan met het bouwen van een meubel. Welke houtlijm heb jij gebruikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Beun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Ik ben van plan om ook bezig te gaan met het bouwen van een meubel. Welke houtlijm heb jij gebruikt?
Voor deze tafel heb ik Bison Fiberversterkte konstruktielijm gebruikt:

https://www.bullstore.nl/...1JtwvyEAQYAiABEgKcjfD_BwE

maar voor de volgende meubels wil ik gaan testen met Woodmax:

https://www.toolstation.n...1PQwP7EAQYAiABEgLRHvD_BwE

schijnt veel fijner te zijn (niet giftig, makkelijker te verwijderen etc).

En er is goed nieuws :). Ik heb een winkel gevonden in de stad die mijn tafel in consignatieverkoop wil nemen. De eigenaresse zegt dat ze veel klanten heeft voor dit soort meubels (groen gebouwd, ontworpen voor duurzaamheid) en dat ze zelf nog wel meer opdrachten voor me heeft als ik ze wil :).

Ze gaat wat ruimte maken in de showroom en zodra dat gelukt is gaan we de tafel daarheen verplaatsen en mooi inrichten.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-08-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apxfyezGpAwMfT8PVQn40Nxm-RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7mVTkt562bvmFQV9V0tL5d2.jpg?f=fotoalbum_large
En dat dit weer :) wordt er bijna makkelijker van maar goed de dorpel was toch iets meer verrot dan ik dacht. Alleen rechts was nog een stukje redelijk. Maar alles was zacht hout. Plus ze hadden een dorpel met plank erop en lat er voor echt raar.

Tijd voor een mooi stuk hardhout alleen natuurlijk nergens te krijgen op de maten die ik nodig heb. Dus wordt het weer een klus van een weekend lekker knutselen. Kan ik weer al mijn apparaten weer uit de kast halen. Plus waarschijnlijk een schaaf kopen om zelf zo iets te gaan maken. Met een oud huis zijn standaard maken nooit goed. Alles is afwijkend en anders helaas.

Maar goed goede nieuws is wel dat ik een stuk minder vul middel nodig heb :o

Het is niet de eerste keer dat ik meer hout weg haal om iets netjes te maken de vorige bewoners hadden blijkbaar hout over. Maar elke klus maak ons huis weer beter na de garage dit project en dan kan de schilder beginnen voor de rest van het huis. dan is het huis weer redelijk bijgewerkt :)

[ Voor 11% gewijzigd door MeZZiN op 05-08-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Nee er komen aan beide kant planken, dus ik denk dat ze het daarom doen. Zou de stevigheid wel goed zijn op deze manier?
Zeker met planken aan 2 kanten heb ik daar wel vertrouwen in.
Bij veel schuttingen met kant en klare delen ertussen zijn deze slechts met 2 hoekijzers bevestigd aan de palen. Uiteraard zorgen dat de palen voldoende diep in de grond staan; stelregel 1/3 in de grond en 2/3 boven de grond is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:34:
[...]

Voor deze tafel heb ik Bison Fiberversterkte konstruktielijm gebruikt:

https://www.bullstore.nl/...1JtwvyEAQYAiABEgKcjfD_BwE

maar voor de volgende meubels wil ik gaan testen met Woodmax:

https://www.toolstation.n...1PQwP7EAQYAiABEgLRHvD_BwE

schijnt veel fijner te zijn (niet giftig, makkelijker te verwijderen etc).
Ik hoor en zie veel Titebond, is er een reden dat je voor Bison hebt gekozen? Een maat van mij die ook veel met houtbewerking bezig is zweert bij Titebond. Ik heb laatst een tube Bison gehaald voor het vastlijmen van deuvels en dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Beun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:29:
[...]

Ik hoor en zie veel Titebond, is er een reden dat je voor Bison hebt gekozen? Een maat van mij die ook veel met houtbewerking bezig is zweert bij Titebond. Ik heb laatst een tube Bison gehaald voor het vastlijmen van deuvels en dit werkt prima.
Witte bison ken ik al jaren dus het is gewoonte denk ik. De fiber versie heb ik onlangs gekocht omdat ik iets stevigers zocht en dit had de bouwmarkt toen staan. Titebond kan vast ook prima, al hoor ik via Youtube wel dat het vlekken kan maken als het nat word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Witte bison ken ik al jaren dus het is gewoonte denk ik. De fiber versie heb ik onlangs gekocht omdat ik iets stevigers zocht en dit had de bouwmarkt toen staan. Titebond kan vast ook prima, al hoor ik via Youtube wel dat het vlekken kan maken als het nat word.
Ik zit dus in hetzelfde schuitje. Ben ook aardig bekend met witte Bison en denk ook dat ik deze blijf aanhouden. Nette tafel heb je gebouwd en succes met de verkoop ervan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Beun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Ik zit dus in hetzelfde schuitje. Ben ook aardig bekend met witte Bison en denk ook dat ik deze blijf aanhouden. Nette tafel heb je gebouwd en succes met de verkoop ervan :)
Ik denk alleen niet dat je daar in de lengte planken mee tot een blad kunt verlijmen. Heb het niet getest, maar ik denk dat het spul daar niet sterk genoeg voor is. Vandaar dat ik dus die fiber versterkte variant kocht. Helaas blijkt dat op PU basis en daar wil ik van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Tiebond is redelijk populair vanwege youtube natuurlijk omdat veel US woodworkers het gebruiken. En ik heb het nu zelf ook gekocht en tja het is naar mijn idee ook een stukje prettiger werken. Ik heb titebond II en die is ook nog foodgrade dus kan je zelf je snijplak mee maken.

Ik heb er ook een gluebot bij genomen en dat is wel een verademing. wat fijn werken. (kan je ook je bison lijm in doen lijkt me)

Bison is ook gewoon prima en eigenlijk helemaal niets mis mee heb daar ook genoeg van alleen titebond werkt net even wat fijner naar mijn idee. Verkrijgbaarheid is het grootste issue. Zeker nu met covid is het een stuk lastiger te vinden nu. Denk zelf ik vind het goed werken dat ik overstapt bent van bison maar als je naar het geld kijkt is het verschil het echt niet waard. Het plakt net zo goed maar omdat ik ook nog wel eens boardgame inserts in elkaar zet en dan is hele fijne lijm om mee te werken. Plus je kan het buiten binnen gebruiken. En als je echt watervast wil is er nog versie III.

Denk dat titebond eigenlijk gewoon een perfecte alles in een lijm is je heb maar voor uitzonderingen III nodig en de rest allemaal met II. En met bison heb je gewoon veel keuze ook goed maar tja heb liever maar 1 pot open dan meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Goed letten op het afschot van het nieuwe stuk wat je erin gaat maken. Je ziet veel bij oudere huizen dat de onderste balk/lat bijna horizontaal ligt. Er blijft dan veel te lang water op liggen waardoor het snel weer zal gaan rotten. Zeker als het op een kant is met weinig tot geen directe zon.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:28
Vraag:

Hoe zouden jullie 3 gaten van 32mm diameter in een blok hout boren? Ze moeten parallel, met 5 cm tussen het hart van ieder gat. En 22cm diep. Het blok is ongeveer 22cm x 17cm x 22cm. Er zitten nu 3 gaten van 25mm in. Niet helemaal recht. De marge tussen 25mm en 32mm is nog genoeg om uiteindelijk recht uit te komen.

Mijn boorkolom kan de 22cm niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
vegboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:14:
Vraag:

Hoe zouden jullie 3 gaten van 32mm diameter in een blok hout boren? Ze moeten parallel, met 5 cm tussen het hart van ieder gat. En 22cm diep. Het blok is ongeveer 22cm x 17cm x 22cm. Er zitten nu 3 gaten van 25mm in. Niet helemaal recht. De marge tussen 25mm en 32mm is nog genoeg om uiteindelijk recht uit te komen.

Mijn boorkolom kan de 22cm niet aan.
Zover als mogelijk is op de kolomboor doen, als het even kan met een 32mm forstnerboor, geen idee hoe je dat nu hebt gedaan. Dan heb je een recht begin. Vervolgens met 32mm slangenboor verder erin op de boormachine, de slangenboor zal het gat van je forstnerboor dan denk ik wel redelijk volgen waar je vrij recht uit zou moeten komen.

Optie 2 is om het blok in stukken te zagen, de gaten te maken en het weer te verlijmen. Maar of dat een mogelijkheid is ligt nogal aan hoe het eindresultaat moet zijn :9

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 05-08-2020 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelf een grotere kolom maken van wat resthout?

Ik ken Henk verder niet, maar dit ziet er handig uit. En hij heeft zijn voornaam mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo49t2LB0AdR2zwWYRrcLuCDFxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ZSdgWMK7735XaGamorfsYKB.jpg?f=user_large

Medeklussers, Ik heb een kleine vraag waar ik niet uit kom. Ik heb een tuinontwerp laten maken en het belangrijkste in mijn tuin wordt de pergola. Deze ga ik zelf maken.

Zoals jullie in het ontwerp zien is het niet meer dan een stel balken van voor tot achter op 2,5 meter hoogte. Nu moet ik alleen op sommige stukken 6m overbruggen. Nu ben ik op zoek naar de formule hoe ik de dikte van de balk kan berekenen. Helaas kan ik hem alleen vinden voor constructies met een dak. Maar ik heb dus geen dak. Heeft een van jullie een idee?

Graag maak ik het van Douglas hout (op betonnen poeren). Zelf zat ik te kijken naar Douglas balken van 15 bij 15 maar dat is meer gebaseerd op looks in plaats van constructie.

[ Voor 10% gewijzigd door Getto op 05-08-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
The Eagle schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:19:
Zelf een grotere kolom maken van wat resthout?

[YouTube: Boorstandaard voor een Accuboor]

Ik ken Henk verder niet, maar dit ziet er handig uit. En hij heeft zijn voornaam mee ;)
Henk heeft een leuk kanaal, ter inspiratie is het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Davidshadow13 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Heb je trouwens ook hoekprofielen gezet en dichtgesmeerd? En hoeveel heb je ongeveer gebruikt voor jouw project? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Getto schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:39:
[Afbeelding]

Medeklussers, Ik heb een kleine vraag waar ik niet uit kom. Ik heb een tuinontwerp laten maken en het belangrijkste in mijn tuin wordt de pergola. Deze ga ik zelf maken.

Zoals jullie in het ontwerp zien is het niet meer dan een stel balken van voor tot achter op 2,5 meter hoogte. Nu moet ik alleen op sommige stukken 6m overbruggen. Nu ben ik op zoek naar de formule hoe ik de dikte van de balk kan berekenen. Helaas kan ik hem alleen vinden voor constructies met een dak. Maar ik heb dus geen dak. Heeft een van jullie een idee?

Graag maak ik het van Douglas hout (op betonnen poeren). Zelf zat ik te kijken naar Douglas balken van 15 bij 15 maar dat is meer gebaseerd op looks in plaats van constructie.
"Moet" je 6 meter overbruggen? Of vind je dat mooi? Ik denk dat 15 bij 15 het minste is, maar het zal alsnog gaan buigen mettertijd tenzij je nog iets zoals schuine stutten erin zet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Getto schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:39:
[Afbeelding]

7x25x600 balken tegen 15x15 palen wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Klein vraagje ik wil een onderslag balk aanbrengen onder onze vloer om deze wat te verstijven. Ik ga er poeren onder maken van stoeptegels. Maar waar kan ik een goede balk halen (bijvb 70x220) omgeving Utrecht ? Zie bijv Jongeneel maar die leveren ook vuren net als
bij hornbach. deze kan ik wel in de menie zetten maar het blijft een vuren balk. Wat is gebruikelijk qua houtsoort ?
Niemand ? Er zijn al zo veel Posts weer bijgekomen dat deze misschien een beetje ondergesneeuwd is . Wordt over al flink geklust zo te lezen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
Waypoint schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

Niemand ? Er zijn al zo veel Posts weer bijgekomen dat deze misschien een beetje ondergesneeuwd is . Wordt over al flink geklust zo te lezen :+
Volgens mij is vuren het meest gebruikelijke hout voor verwerking. Ik zou niet weten waarom je voor de vloer een andere houtsoort zou nemen. Zoals je zelf zegt zet je hem in de menie en komt ie op stoeptegels te liggen.

Kan me niet voorstellen dat er iets mee gebeurt (mits ventilatie in orde zijn en hout zijn vocht kwijt kan)

edit: Voor wat betreft je vraag waar je hout kunt halen: Geen Pontmeyer, Hornbach of andere houthandel in de buurt? Ik weet niet om wat voor lengte het gaat en je zelf kunt ophalen. Anders uiteraard laten leveren, maar dat kan nog wel eens prijzig worden voor één balkje :+

[ Voor 18% gewijzigd door YaaD op 06-08-2020 08:18 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

"Moet" je 6 meter overbruggen? Of vind je dat mooi? Ik denk dat 15 bij 15 het minste is, maar het zal alsnog gaan buigen mettertijd tenzij je nog iets zoals schuine stutten erin zet denk ik.
Niks moet ;) Maar zo staat het in het ontwerp en ik zet inderdaad liever niet teveel staanders neer. Ik ga wel beginnen met 15 bij 15 en kijk wel in hoeverre het doorzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Getto schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Niks moet ;) Maar zo staat het in het ontwerp en ik zet inderdaad liever niet teveel staanders neer. Ik ga wel beginnen met 15 bij 15 en kijk wel in hoeverre het doorzakt.
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Daarin kun je precies aangeven wat jouw situatie is,

Houtmaat, functie dak, dak zonder ballast, sterkteklasse en de afstand van de balklaag.

Met jouw afstand kom ik op 70*245mm. Halveer je de lengte van je balk, dus met een paal in het midden kom ik op 46*145mm uit

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YaaD schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Daarin kun je precies aangeven wat jouw situatie is,

Houtmaat, functie dak, dak zonder ballast, sterkteklasse en de afstand van de balklaag.

Met jouw afstand kom ik op 70*245mm. Halveer je de lengte van je balk, dus met een paal in het midden kom ik op 46*145mm uit
Dat is een prima site, maar in dit geval niet toepasbaar.

Een dak zonder ballast is wat anders als een pergola. Bij een dak wordt rekening gehouden met beplating en sneeuwlast, dat is bij een pergola niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 107% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
Waypoint schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Voor houtskelet constructies en houten vloeren gebruik je meestal CLS/SLS balken. Dit is een soort Scandinavisch vurenhout en verkrijgbaar in verschillende sterkteklasses. Ik zou in jouw geval een 75x175 of 75x200 pakken afhankelijk van de afstand die je moet overbruggen. Gewoon SLS C24 is sterk genoeg zoals deze: https://www.pontmeyer.nl/...75x3000/p/A2101075175300F

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Dat is een prima site, maar in dit geval niet toepasbaar.

Een dak zonder ballast is wat anders als een pergola. Bij een dak wordt rekening gehouden met beplating en sneeuwlast, dat is bij een pergola niet aan de orde.
In dat geval zit je altijd goed toch? Wellicht overgedimensioneerd, maar een overspanning van 6 meter is niet niks of er nou iets op komt te liggen of niet. Daarnaast vraag ik me af of je balken van 46x195mm en kleiner wel in 6 meter kunt krijgen.

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
laat dat "wellicht" maar weg. Die balkenschuif is compleet onbruikbaar want het gros van de belasting is bij een pergola niet aanwezig.

Ik zou voor 15x15 douglas gaan of zelfs 20x20cm. Bij zulke lengtes aan pergola wil je niet tegen van die iele latjes aankijken en dan gaat het uiterlijk zwaarder wegen ( :+ ) dan de nodige balkdikte.

Voor m'n overkapping had ik een 15x15 douglas balk van 6 meter lang thuis liggen. Daar kon je in het midden met 2 man prima op staan toen hij op 2 klossen aan de uiteinden lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

YaaD schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Volgens mij is vuren het meest gebruikelijke hout voor verwerking. Ik zou niet weten waarom je voor de vloer een andere houtsoort zou nemen. Zoals je zelf zegt zet je hem in de menie en komt ie op stoeptegels te liggen.

Kan me niet voorstellen dat er iets mee gebeurt (mits ventilatie in orde zijn en hout zijn vocht kwijt kan)

edit: Voor wat betreft je vraag waar je hout kunt halen: Geen Pontmeyer, Hornbach of andere houthandel in de buurt? Ik weet niet om wat voor lengte het gaat en je zelf kunt ophalen. Anders uiteraard laten leveren, maar dat kan nog wel eens prijzig worden voor één balkje :+
Davidshadow13 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:02:
[...]

Voor houtskelet constructies en houten vloeren gebruik je meestal CLS/SLS balken. Dit is een soort Scandinavisch vurenhout en verkrijgbaar in verschillende sterkteklasses. Ik zou in jouw geval een 75x175 of 75x200 pakken afhankelijk van de afstand die je moet overbruggen. Gewoon SLS C24 is sterk genoeg zoals deze: https://www.pontmeyer.nl/...75x3000/p/A2101075175300F
Thnx mannen. ik heb jongeneel gevonden, daar kan ik zo een paar C24 balken kopen (ik moet hem in delen inbrengen omdat ik niet de gehele vloer eruit ga halen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33
Waypoint schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

Waar woon je in Utrecht? In de wijken zitten vaak ook wel kleine meubelmakers / zagerijen die fatsoenlijk spul voor je kunnen leveren. Doe ik een stuk liever dan een krom stuk gamma hout halen, of helemaal naar de Hornbach in Nieuwegein moeten rijden.

https://goo.gl/maps/eVeVrEN5REqTNUPa8
Dit soort bedrijfjes bedoel ik.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Alsjemenou schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Heb je trouwens ook hoekprofielen gezet en dichtgesmeerd? En hoeveel heb je ongeveer gebruikt voor jouw project? Alvast bedankt!
Op de buitenhoeken wel hoekprofielen gezet maar deze aangesmeerd met Knauf Uniflott Die gipsvuller van den Braven is snel droog maar ook minder vochtig en daarvoor blijven je hoekprofielen minder goed zitten. Je zou ook de breden sleuven eerst met uniflott kunnen vullen trouwens.

Is iets minder makkelijk te verwerken want moet je aanmaken met water en heel goed mixen zonder klontjes maar het plakt een stuk beter dus voor die hoekprofielen een betere keus.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hebben er hier tweakers interesse bij wat moeilijk te krijgen hout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdvG_tY4rBP-R5jL-voAiORWjlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ta9pqhCnHxz2uWRw2LMAQFb.jpg?f=fotoalbum_large

deze komt binnenkort compleet neer (mechanisch, er is verder niks mis mee :P) en ik wil de hele boom gaan verzagen en drogen. Uiteraard wil ik een deel zelf bewaren/gebruiken, maar ik heb wat teststukjes verzaagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teXHLjzzNRMxWuRupUaWe9rUZIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tDOaoGNhZoDwqy8wiuTer6w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEW9V1xvqHrz9L5-kKWUgyIljU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWxaJewsMoEKpMmgzjxGvv9S.jpg?f=fotoalbum_large

en het is best mooi hout :). Vochtpercentage is nu nog veel te hoog om te gebruiken, maar je kunt wat stammen of secties overnemen om zelf te drogen. Zodra ik een lintzaag heb kan ik ze eventueel ook verzagen voor je :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
Kaasplank schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:22:
laat dat "wellicht" maar weg. Die balkenschuif is compleet onbruikbaar want het gros van de belasting is bij een pergola niet aanwezig.

Ik zou voor 15x15 douglas gaan of zelfs 20x20cm. Bij zulke lengtes aan pergola wil je niet tegen van die iele latjes aankijken en dan gaat het uiterlijk zwaarder wegen ( :+ ) dan de nodige balkdikte.

Voor m'n overkapping had ik een 15x15 douglas balk van 6 meter lang thuis liggen. Daar kon je in het midden met 2 man prima op staan toen hij op 2 klossen aan de uiteinden lag.
Thanks! Daar kan ik zeker wat mee. Dan wordt het 15 bij 15 cm. 20 bij 20 vindt mijn vrouw net wat te grof ;) En alles onder 15 bij 15 was weer te "ielig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Kaasplank schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:22:

Bij mijn houthandel zeiden ze max 4m overspanning. Daarboven gaat het iets doorbuigen wat optisch niet mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Maeslant schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Bij mijn houthandel zeiden ze max 4m overspanning. Daarboven gaat het iets doorbuigen wat optisch niet mooi is.
als ik @fable mag geloven en die is constructeur dus dat lijkt me geloofwaardig dan buigt 150mm douglas 4 mm door bij 6 meter lengte. Nu ben ik net 40 geworden en zijn mijn ogen niet meer zo heel best maar 4mm over 6 meter ga je niet zien. Sterker nog, je mag van geluk spreken als een houten ligger van 6 meter van zichzelf al niet krommer is dan 4mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Davidshadow13 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Op de buitenhoeken wel hoekprofielen gezet maar deze aangesmeerd met Knauf Uniflott Die gipsvuller van den Braven is snel droog maar ook minder vochtig en daarvoor blijven je hoekprofielen minder goed zitten. Je zou ook de breden sleuven eerst met uniflott kunnen vullen trouwens.

Is iets minder makkelijk te verwerken want moet je aanmaken met water en heel goed mixen zonder klontjes maar het plakt een stuk beter dus voor die hoekprofielen een betere keus.
Nog een nadeel van die den brave gipsvuller waar ik achteraf achter kwam is dat het niet goed samenwerkt met alle soorten verf. Bij sommige soorten ontstaan er scheurtjes. De gipsvuller zelf is wel ontzettend mooi glad af te werken trouwens.

---

Zojuist tweede laag tegenverf aangebracht. Kan meteen het huis niet meer in, wat een ongelooflijk sterke stank! Heb ook een gasmasker op gehad met aanbrengen.

Als het stinkt is het chemisch en zal het vast goed blijven zitten. :+

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2020 13:31 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kaasplank schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:05:
[...]

als ik @fable mag geloven en die is constructeur dus dat lijkt me geloofwaardig dan buigt 150mm douglas 4 mm door bij 6 meter lengte. Nu ben ik net 40 geworden en zijn mijn ogen niet meer zo heel best maar 4mm over 6 meter ga je niet zien. Sterker nog, je mag van geluk spreken als een houten ligger van 6 meter van zichzelf al niet krommer is dan 4mm
En haal die maar eens over de vlakbank _O-.

De klus van vandaag. Tijdens het verzagen van een klein stukje boomstam zei dat plastic geval wat in de zaagtafel ligt 'dikke vinger' en brak in twee. Kwestie van kutkwaliteit plastic. Dus dan maken we zelf een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5pYqr8Ors00Lg1hGBtx2hmHbXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXHbi5n8BoSua49ukjqaa9tB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu even een 'tussen' projectje voordat ik aan een volgend meubelstuk begin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilqID2tzZtaAa43pyNtFvIrKpt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yJmdoYeikl6hcDn4dxCQek7.jpg?f=fotoalbum_large

Zo'n oude houten kabelrol uit elkaar gehaald. Die draadeindes komen vast nog een keer ergens van pas, en van die cirkels wil ik een simpel tafeltje maken. Maar die stukjes in het midden zouden een mooie stoel kunnen worden! Ik zit te denken aan een glooiende zitting, maar heb nog nooit iets in een bochtje gemaakt dus dat word een uitdaging. Ik heb nog een paar bielsen liggen die ik kan verzagen, wellicht kan ik daar twee bochten uit zagen die ik in elkaar maak met een frame eronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

HTT-Thalan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:28:
Hebben er hier tweakers interesse bij wat moeilijk te krijgen hout?

[Afbeelding]

deze komt binnenkort compleet neer (mechanisch, er is verder niks mis mee :P) en ik wil de hele boom gaan verzagen en drogen. Uiteraard wil ik een deel zelf bewaren/gebruiken, maar ik heb wat teststukjes verzaagd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en het is best mooi hout :). Vochtpercentage is nu nog veel te hoog om te gebruiken, maar je kunt wat stammen of secties overnemen om zelf te drogen. Zodra ik een lintzaag heb kan ik ze eventueel ook verzagen voor je :).
Om kromtrekken en scheuren tegen te gaan tijdens het drogen is het verstandig om planken te zagen van 4-5cm dik. dan de kopse kanten insmeren met kaarsvet of houtlijm. als je ze nu al zo dun zaagt is de kans groot dat het alle kanten op droogt, behalve recht

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
Ik heb nog een paar bielsen liggen die ik kan verzagen, wellicht kan ik daar twee bochten uit zagen die ik in elkaar maak met een frame eronder.
Ik vroeg me al af wanneer "Project Meerpaal" ter sprake kwam, ik zag hem al liggen achterin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Ik vroeg me al af wanneer "Project Meerpaal" ter sprake kwam, ik zag hem al liggen achterin :P
Heb er drie :P. Maar bij gebrek aan een lintzaag word dit een klusje voor de kettingzaag :7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Heb er drie :P. Maar bij gebrek aan een lintzaag word dit een klusje voor de kettingzaag :7.
heb je iets van een metaaldetector? spijkers...and such :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Nope, maar wat ik zag zitten heb ik verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Mijn kettingzaag heeft geen spijkers gedetecteerd :+.

Snel was het daarentegen alleszins niet, mijn god wat een werk in die zon :X.

En zo'n kettingzaag lijkt heel wat als je voor het eerst die knop indrukt, maar 2000watt is eigenlijk totaal niet veel als je hier doorheen moet :P. Ik heb nog twee bomen te verwerken later deze zomer, word nog leuk _O-.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_yPC7n4vrxLQzLpPQXpbH1spvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nfoh6qfwsryZUmkev3KpyW0I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gfpfo5uYj6FIOiziUlCYD-sFtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kamJH1GTst5aUcZxAexet5Ki.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Mijn kettingzaag heeft geen spijkers gedetecteerd :+.

Snel was het daarentegen alleszins niet, mijn god wat een werk in die zon :X.

En zo'n kettingzaag lijkt heel wat als je voor het eerst die knop indrukt, maar 2000watt is eigenlijk totaal niet veel als je hier doorheen moet :P. Ik heb nog twee bomen te verwerken later deze zomer, word nog leuk _O-.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_O- _O- _O-

Ok, 2 dingen :P

Ten eerste.......die ketting is gemaakt om een boom dwars door te janken, niet om zo'n eind te schulpen ;) ...Dat ligt niet zozeer aan die 2kw van die zaag.

Ten tweede, die laatste foto ziet eruit als de gemiddelde albumhoes in mijn playlist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

_O- _O- _O-

Ok, 2 dingen :P

Ten eerste.......die ketting is gemaakt om een boom dwars door te janken, niet om zo'n eind te schulpen ;)
Dat wist ik prima, maar 'the tool you have is the best tool to use' remember :P.
...Dat ligt niet zozeer aan die 2kw van die zaag.

Ten tweede, die laatste foto ziet eruit als de gemiddelde albumhoes in mijn playlist :+
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:48

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
En zo'n kettingzaag lijkt heel wat als je voor het eerst die knop indrukt
Nog geen goede Stihl o.i.d. op benzine een keer gebruikt? Dat is een hele andere klasse op zichzelf, dan is een cheapo elektra kettingzaag maar braaf :X

Lekker bezig, maar stof die NC daarachter eens af, lijkt wel een grasmaaier :+

Awesome

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@HTT-Thalan true that d:)b
Raym09 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Nog geen goede Stihl o.i.d. op benzine een keer gebruikt? Dat is een hele andere klasse op zichzelf, dan is een cheapo elektra kettingzaag maar braaf :X
Toen Fraggert nog een Fraggertje was.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY1pr_dCaw2Jj5yVfLcUavAPwJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kgs0Ll7nBQLW9Tzgr3TsVkrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Raym09 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Lekker bezig, maar stof die NC daarachter eens af, lijkt wel een grasmaaier :+
Bijna gekocht, maar 600 vs 60 euro besloot ik het voorlopig even hiermee te doen :P.

Ik ga dus deze balk verder tot plankjes maken, dan is het ook makkelijker controleren op resterende ijzerwaren voordat ik deze door mijn dure vlakbank haal. Biels nummer twee vráágt er om gevierendeeld te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmvfLM8SQcUcEarojYxRsUdvfLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibk8nb1ElHzpcNWxDqDLdxB4.jpg?f=fotoalbum_large

dus dan heb ik 3 dikke planken en een set poten bij elkaar. Ik zeg bankje... of een heel klein tafeltje :+.

Ondertussen heb ik de houten spindel uit elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCOzu7xcLOkj6wTvNY34yYMcLBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf8n4Ut1qeuSj5vKlUGdpftu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSzxeB3fFUmrGdnVUxW455uAang=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKAK5YTNzH4sxYc1lqFL3jMy.jpg?f=fotoalbum_large

de curve is deels ingegeven door de wens alle spijkers en nagels te vermijden :+ maar uit het restant kan ik de rugleuning maken. De plankjes worden dan de zitting. Simpel tuin/schommelstoeltje. Kan ik gelijk die nieuwe woodmax lijm eens testen.

[ Voor 77% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-08-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
ThinkPadd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

Goed letten op het afschot van het nieuwe stuk wat je erin gaat maken. Je ziet veel bij oudere huizen dat de onderste balk/lat bijna horizontaal ligt. Er blijft dan veel te lang water op liggen waardoor het snel weer zal gaan rotten. Zeker als het op een kant is met weinig tot geen directe zon.
Klopt het is ook weer niet simpel er is niets te koop wat past dus alles moet custom gemaakt worden dus * MeZZiN moet weer aan knutselen. Kijken of mijn barrel van een tafel zaag nog werkt anders die vervangen door een goede dan moet het redelijk te doen zijn. Het is alleen veel werk. Denk dat ik veel kan doen op de tafel zaag en de rest met de boven frees. Denk alleen dat die goedkope van mij (ferm) de geest gaat geven met hardhout. Nog een oude tool van jaren terug.

Gelukkig zit er bij ons wel in de betonnen dorpel al afschot alleen moet ik nu een houten dorpel maken die er overheen gaat zodat er wel netjes afschot is. nu waren op alle plekken waar ook maar water kan ophopen water en hout rot. Dus nu 1 dorpel uit 1 stuk kan het er weer een hoop jaren tegen aan.

Ben nu helemaal over Makita was het een beetje zat met slechte kwaliteit tools. Het is wel zo makkelijk heb een sloot accus nu vanwege de actie van ze. De rechte slijper van makita maakt het weg halen van houtrot en hout wel heel makkelijk. Samen met een multitool had ik alles er netjes binnen een paar uur weg.

Lastig met de nieuwe realiteit is het kopen van adem bescherming.... begrijpelijk maar de DHZer wil graag gezond blijven. Het kopen van een stof masker is al lastig geworden. Blij dat het gelukt is wat houtstof is niet gezond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Ethiron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:53:
Yeah bitches!

8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdwqgQYj-feVYNbphHcPFZGsRLE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jApSQkvj4LXsGyEsLcJR9dBG.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpSS-5u2VuSi5wzJY2C3_Efw2_c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxShOxyJww3ITe1OUfvlz8os.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkSinYm29FyFyv3Aj_NEX6oJQcs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJc8Z9xGK36EuA4zlMo1YeOw.jpg?f=fotoalbum_small

Was het lichtpunt in de badkamer.
[...]

[Afbeelding]
Wow. Supermooi hoor.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 35 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/