[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Thx, dat rode deel lijkt identiek. Het zal een gok zijn of het ook even groot is maar die kans acht ik groot. In het slechtste geval zou ik de complete kogelkraan kunnen vervangen, in het beste geval zet ik alleen het rode ding over.

Edit: nu ik het woord kogelkraan kan googlen vind ik tientallen varianten. Top!
Zoals iemand hierboven ook al aangaf, even naar de Wildkamp: https://www.wildkamp.nl/p...-16-bar-16-mm-epdm/720706

Hebben ze het waarschijnlijk op voorraad.

Complete kogelkraan vervangen is waarschijnlijk niet heel simpel omdat het zo te zien gelijmd is, dan moet je zagen en tussenstukken gaan gebruiken om het weer aansluitend te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jarod op 03-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
vso schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Als je prijs vs kwaliteit dan denk ik zelf dat bv de pax van ikea zeker wel kan voldoen als "frame" .. voor die prijs bouw je het niet zelf.

Zoek alleen vooraf op DIY lamineer producten op webshops .. als je een "niet ikea" look eraan wil geven.

Je kan ook OSB/multiplex plaat en met fineer/lamineer aan de slag gaan. keuzes zat.
Probleem van Pax is dat ze max 236 hoog zijn, dat betekent dan dat er ergens 26 cm opgevuld moet worden om 'm plafondhoog te krijgen. Zelf met fineer gaan spelen lijkt me best leuk, maar kost me op dit moment teveel tijd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ardj schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Probleem van Pax is dat ze max 236 hoog zijn, dat betekent dan dat er ergens 26 cm opgevuld moet worden om 'm plafondhoog te krijgen. Zelf met fineer gaan spelen lijkt me best leuk, maar kost me op dit moment teveel tijd :p
en als je zelf een basis maakt waar het spul opkomt? met een paar schuiflades, of kun je dan net zo goed de hele kast zelf bouwen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:55
sheane schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:12:
[Afbeelding]

De work in progress van de French Cleat wall. De cleats en muur moesten en zouden een leuk kleurtje krijgen aldus de wederhelft, maar misschien maak ik de houders dan nog wel een keertje een contrasterende kleur.

Voor nu is het aanklooien; kijken wat werkt, wat past, nieuwe technieken uitproberen en lekker oefenen met alles. Schoonheidsprijzen komen pas bij de laatste houder gok ik ;-).
Ziet er al goed uit, het principe van de French Cleat kon ik ook niet.
Toch maar eens even opgezocht O-)

Nu de nieuwe keuken enkele weken (eindelijk) is geplaatst.
Ben ik ook maar eens begonnen aan het opbouwen van de werkbank, begint ondertussen vorm te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMsfADwosi5biQDoRYtzDQNVjVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Fs8TpnAUbLzYuChRs3OKF2o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jarod schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Zoals iemand hierboven ook al aangaf, even naar de Wildkamp: https://www.wildkamp.nl/p...-16-bar-16-mm-epdm/720706

Hebben ze het waarschijnlijk op voorraad.

Complete kogelkraan vervangen is waarschijnlijk niet heel simpel omdat het zo te zien gelijmd is, dan moet je zagen en tussenstukken gaan gebruiken om het weer aansluitend te krijgen.
Ik heb nu deze besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 03-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@SjorsC en de werkbank, hoe is die geworden? (wel gek keuken gerei heb je :9 )

Geintje natuurlijk, ziet er goed uit!

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 03-08-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
SjorsC schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Ziet er al goed uit, het principe van de French Cleat kon ik ook niet.
Toch maar eens even opgezocht O-)

Nu de nieuwe keuken enkele weken (eindelijk) is geplaatst.
Ben ik ook maar eens begonnen aan het opbouwen van de werkbank, begint ondertussen vorm te krijgen

[Afbeelding]
Als dat de gele waterpassen van de Lidl zijn, check even of ze nauwkeurig zijn. Die van mij hadden een behoorlijke afwijking (vooral de grootste) :X

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
Voor een schuurtje op zoek naar een deur met kozijn. Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1XtcIpNASkE-fPSC8jVsHjzyDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rf3wYtrFmT1xYPyGNQrpFh1W.png?f=user_large

Vind het echter nogal aan de prijs, inclusief hang en sluitwerk ongeveer 500 euro. Is zoiets (kozijn + deur) een beetje zelf te maken? Of wellicht heeft iemand andere tips om dit goedekoper te doen, voor zeg de helft van het geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
GermanPivo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Als dat de gele waterpassen van de Lidl zijn, check even of ze nauwkeurig zijn. Die van mij hadden een behoorlijke afwijking (vooral de grootste) :X
haha, bedankt voor de tip. deze waren gelukkig waterpas.

Heb wel ruzie gehad met mijn 1ste kruislaser, die verliep 2cm/M1 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Cavalera125 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:27:
[Afbeelding]

Vind het echter nogal aan de prijs, inclusief hang en sluitwerk ongeveer 500 euro. Is zoiets (kozijn + deur) een beetje zelf te maken? Of wellicht heeft iemand andere tips om dit goedekoper te doen, voor zeg de helft van het geld?
Dat is een flinke smak geld, vooral voor een deur zoals getoond. Je kan het zelf maken, maar je kan ook prima los een kozijn en deur kopen op maat:

- https://www.hornbach.nl/s...5-cm/5732403/artikel.html (vergeet https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=pa
- https://www.hornbach.nl/s...6-cm/5732428/artikel.html

Hardhouten kozijn erbij, hang- en sluitwerk en schilderwerk en je bent voor minder klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51
Cavalera125 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:27:
[Afbeelding]

Hout circa 200,-
Hangwerk circa 50,-
Sluitwerk circa 50,-/100,-
Raampje circa 50,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Vergeet troiuwens niet naar de toepassing en kwaliteit hout te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
GermanPivo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Lol, zo heb ik een keer een plankje op de babykamer hartstikke waterpas opgehangen - ik zet drie stappen achteruit.... toch niet pas :+

Dat was tijd voor een nieuwe - de oude was bij het leggen van de tuintegels waarschijnlijk krom geraakt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
SjorsC schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

haha, bedankt voor de tip. deze waren gelukkig waterpas.

Heb wel ruzie gehad met mijn 1ste kruislaser, die verliep 2cm/M1 8)7
Ik ben gestopt met goedkope waterpassen

De laatste was een stanley nadat we er 10 hadden geprobeerd was er maar 1 correct. de Lidl dingen zijn nog best redelijk van de set was er 1 goed dus beter score dan stanley.

Nu alleen maar stabila waterpassen gekocht wat een wereld van verschil en wat een tijd besparing door gewoon een goede te kopen.

Tijd om het kozijn te gaan aanpakken een kadotje van de vorige bewoners nog dus goed uitvrezen vanavond en kijken of nog meer spullen nodig hebt. En dan hopelijk alles kunnen vullen en weer netjes aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

en die kast DIY is kost geen tijd :+

je kan natuurlijk meerdere kanten op .. online zie je de handleiding de bovenplank kan je erin"hangen" .. die rust op 4 schroeven geloof ik .. in de zijpanelen ..

niks weerhoud je om een kast in te korten met een cirkelzaag .. paar nieuwe gaatjes te boren en "klaar" .. zeker als je pax basis kast via MP scoort .. (genoeg aanbod) .. zo kan je er makkelijk 2 op "maat" in de hoogte neerzetten.

wil je niet een lamineer kan je ook dunne plaatmateriaal scoren die je met montage kit oid erop plakt ..
zelfde materiaal wat ze in de schuifwand plaatsen ..

De voorkant kan je nieuw scoren bij ikea, of DIY allemaal mogelijk ..

Maar goed dit is maar 1 van de vele routes die je kan kiezen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Laatst online: 16:34
barry86 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:45:
Vergeet troiuwens niet naar de toepassing en kwaliteit hout te kijken.
Thanks. Toepassing is schuurdeurtje onder een overkapping. Deur zal zelf niet direct met regenwater in contact kunnen komen.

Ik ga eens even zoeken naar standaard deurkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb gebruikte hardhouten deur en kozijn van marktplaats getrokken. Daar een maco kunststof onderdorpel onder geklust. Misschien niet veel goedkoper maar wel kwalitatief beter dan die douglas deurtjes die met honderden tegelijk op een dag in elkaar geniet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmbob schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Dat was tijd voor een nieuwe - de oude was bij het leggen van de tuintegels waarschijnlijk krom geraakt.
Hoe doe je dat? Dat kan volgens mij ook echt alleen als je een waterpas als hefboom verkracht. Of zie ik dat verkeerd?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:41
Hmmbob schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Lol, zo heb ik een keer een plankje op de babykamer hartstikke waterpas opgehangen - ik zet drie stappen achteruit.... toch niet pas :+
Is je vloer, plint wel waterpas ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eoDXhFJoWDNyUu_Qjrt74WWltc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDW6oS92slppCfMkhpUDri1x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verzin wel weer lastige klussen voor mezelf :P. Die schuine staanders met pennen onder een hoek waren vreselijk lastig om te maken. Maar ze staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtG3zEd6YqFPg5_bLR8zgN0gPsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzAcuSwEluQBdMEVghRChmJz.jpg?f=fotoalbum_large

Een centimeter dikke bout met ringen en moer houden de staanders stevig tegen de middendrager aan. Hierdoor word het gewicht op het midden meer in de lengte van de centrale drager verplaatst in plaats van recht naar beneden. Hopelijk gaat dit doorhangen op de lange termijn helemaal of toch deels tegenhouden.

Ik heb een kleine 'gap' te fixen onderaan de staanders, maar daarna mag het frame in de olie en kan ik aan mijn wigjes gaan werken. De metalen profielen voor onderin het blad zijn ook binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILkXe803sVi6LCyqObjkd6pgTKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfzzOe20g7foHrLe76TVCWBf.jpg?f=fotoalbum_large

dus die ga ik er morgen ook maar even in frezen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@vso is de afvoer van een bad, niet van een wasbak (helaas)

@Aghanim check a2koi.nl die hebben dat spul zo liggen (en is voor jou een kwestie van het pontje pakken) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Boudewijn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Hoe doe je dat? Dat kan volgens mij ook echt alleen als je een waterpas als hefboom verkracht. Of zie ik dat verkeerd?
Geen idee, waren veel mensen tegelijk aan het werk toen. Misschien wel, misschien gestuiterd, misschien last van de stand van de maan :+

Feit was dat we (dankzij de rechte plint, @Martinusz) we meteen zagen dat het plakje scheef hing. Waterpas erop: "nee joh, hij is pas". Stap achteruit: nou echt niet dus. Telefoon met waterpas: nope, scheef.

Zoals gezegd, was tijd voor een nieuwe.

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 03-08-2020 19:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Buitenkort... ehh binnenkort... de buitenboel verven.
RAL9010 in de basis, met blauwe donkerblauwe uitzetramen.
Nu moet ik alleen de grondverf kiezen. Die kan ook op kleur. Maar is het niet onwijs irritant als je een 9010 primer neemt en dan nog weer met 9010 er overheen moet verven? Je ziet dan niet zo goed waar je geweest bent. Of valt dat wel mee?
Binnenshuis had ik gewoon de keuze uit "wit" of "grijs" qua primer, waarbij de witte primer duidelijk een tintje witter was dan de ral9010 die er overheen ging. En als ik 2k verf spuit pak ik doorgaans lichtgrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
_ferry_ schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:20:
Nu moet ik alleen de grondverf kiezen. Die kan ook op kleur. Maar is het niet onwijs irritant als je een 9010 primer neemt en dan nog weer met 9010 er overheen moet verven? Je ziet dan niet zo goed waar je geweest bent. Of valt dat wel mee?
Binnenshuis had ik gewoon de keuze uit "wit" of "grijs" qua primer, waarbij de witte primer duidelijk een tintje witter was dan de ral9010 die er overheen ging. En als ik 2k verf spuit pak ik doorgaans lichtgrijs.
Ik doe meestal de goedkoopste optie, wat vaak wit is. Maar steeds vaker maakt het qua prijs helemaal niet uit, zoals hier: https://www.onlineverf.nl...gma-s2u-primer/?sqr=sigma primer

Dat je niet ziet waar je bent geweest valt wel mee. Meestal schuur ik alles nog een beetje op voordat de finale laklaak erover heen ga, dus dan zie je het verschil tussen mat/glans prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoogglans neem ik aan voor buiten? De grondverf zal dat niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:24:
[...]

Ik doe meestal de goedkoopste optie, wat vaak wit is. Maar steeds vaker maakt het qua prijs helemaal niet uit, zoals hier: https://www.onlineverf.nl...gma-s2u-primer/?sqr=sigma primer

Dat je niet ziet waar je bent geweest valt wel mee. Meestal schuur ik alles nog een beetje op voordat de finale laklaak erover heen ga, dus dan zie je het verschil tussen mat/glans prima.
Dat is zo, eerst nog even met een schuurmatje o.i.d. er overheen, maar op wit kan het wel eens lastig zijn onderscheid te maken dacht ik zo, vooral als het erg helder weer is. De meerprijs was inderdaad minimaal, dus heb maar op dezelfde kleur grondverf mee laten mengen :)
Flinke bestelling, nu nog een extra deel voor de steiger gezien de hoogte, en dan kan wordt het deze vakantie een midweek gerust am hintergarten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je ziet dan niet zo goed waar je geweest bent.
Je ziet dan niet zo goed wat je gemist hebt :+

Ik had het met iets van 9010 op een witte grondverf dat je heel goed zag als je hem net niet 100% had geraakt, als ik het ook 9010 gegrond had, dan was het waarschijnlijk niet te zien geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:07
Je grondverf is mat, je afwerklaag is hoogglans (althans, dat zou ik buiten altijd doen ivm duurzaamheid). Dat verschil zie je wel tijdens t schilderen, ondanks dat het dezelfde kleur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Da's waar, zijdeglans+ lichtjes opschuren, dan moet t wel goed komen :)

@L.Fields ik heb 3m bureau gehad, links en rechts een poot redelijk dicht bij het uiteinde.
Daar moest ik wel een extra 40mm L profiel onder schroeven om niet al te veel door te buigen. Maar hij stond dan ook wel redelijk vol, dat was nog in het CRT tijdperk namelijk ;)

Als je nu een goed blad hebt, en goeie zware plankdragers met schor, die je goed aan de muur vast kunt schroeven, dan moet het wel te doen zijn, en maakt de lengte eigenlijk niet echt meer uit.

[ Voor 76% gewijzigd door _ferry_ op 03-08-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Volgend plan in de verbouwing is de bureauruimte aanpakken. Ik zou graag over de hele lengte (4.70m), een zwevend bureau maken van 80cm diep. Ik kom alleen niet verder dan wat giswerk met de natte vinger hoeveel ondersteuning ik moet voorzien. De grootste plankendragers die ik vind zijn 330x500, met schoor. Pal in het midden zit er ook een verwarming onder van 1.30m breed, dus indien nodig kan daar nog wel een L-profiel zonder schoor geplaatst worden. De rechter- en lange zijde zijn baksteen, links cellenbeton. Wou eerst MDF nemen, maar multiplex lijkt me net wat steviger.

Is dit überhaupt doenbaar zonder dat het hele spel doorhangt, of naar beneden komt? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:57
Ik ben me op het moment aan het oriënteren op het dichtmaken van een binnendeur en het verlengen van een stukje muur in onze nieuwe woning. Over het dichtmaken van de binnendeur mbv cellenbetonblokken kan ik genoeg informatie vinden, alleen over het verlengen van de muur amper.

Ik zal eerst even de situatie schetsen. Zowel op foto als op plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kszrJJ3m25SHQDEbl21NyjFuHd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PIKzwHR0jKg4WozhK5GaU24U.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76F4ZPH4QSmBGa-plkeiLFkY4jE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0Gd3tJNQ20fJjpQQrupg4yTR.png?f=fotoalbum_tile

De muur willen we dichtmaken en het stukje muur wat al uitsteekt een stuk verlengen ivm een kookeiland dat op die plek moet komen. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken.

Stel nu dat ik de deur met kozijn verwijder en dichtmaak met cellenbetonblokken. Kan ik dan gewoon een extra rij cellenbetonblokken (100mm) er voor plaatsen? Moet ik tussen die 2 rijen lijmen? Als ik het op deze manier oplos kom ik wel nog een aantal cm tekort, wat wellicht door de stucadoor opgelost kan worden. Of zou ik de 2e rij cellenbetonblokken wat naar voren moeten plaatsen (en dus lucht tussen de 2 lagen overhouden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:12
Om dan even tegen de heersende opinie in te gaan >:) ik zou zeker een afwijkende kleur grondverf nemen. Verft gewoon veel fijner als je goed ziet waar je geweest bent en waar nog niet.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Ik ga meranti plinten op maat maken. Gisteren plattegrond gemeten. 15 plinten nodig van 4,9 meter. Ik laat ze bezorgen, komt ergens uit het zuiden van Gelderland. Waarom? 2,09 de meter in de grond voor 12x68mm. Maar ik moet dus wel iets reserve meebestellen omdat een aantal losse plinten qua bezorgkosten niet interessant is plus ik wil niet hoeven wachten als ik toch extra nodig heb. Daarnaast de eerste keer dat ik zelf plinten ga zagen en de eerste keer dat ik ga zagen met een afkortzaag. Wat denken jullie, 4 plinten extra voldoende? Ik wil eerst wat gaan oefenen met hoeken zagen. En iemand nog tips voor verf/lak dat tegen een stootje kan?
[...]

Deze week 25% korting op Storemax bij Gamma. Geen idee of het dan een interessante prijs, maar wellicht kun je kijken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MeZZiN schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Ik ben gestopt met goedkope waterpassen

De laatste was een stanley nadat we er 10 hadden geprobeerd was er maar 1 correct. de Lidl dingen zijn nog best redelijk van de set was er 1 goed dus beter score dan stanley.

Nu alleen maar stabila waterpassen gekocht wat een wereld van verschil en wat een tijd besparing door gewoon een goede te kopen.

Tijd om het kozijn te gaan aanpakken een kadotje van de vorige bewoners nog dus goed uitvrezen vanavond en kijken of nog meer spullen nodig hebt. En dan hopelijk alles kunnen vullen en weer netjes aflakken.
Oh echt, kan dat zo dramatisch zijn...of ik heb het nooit gehad of ik heb het nooit gezien. Wou eens kijken voor een kruislaser van Lidl, enig idee of dat wat is?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 20:59

thommich

Belg

Heeft iemand al eens zelf houten ramen gemaakt?

Voor mijn tuinhuis heb ik 4 kleine raampjes nodig. Schrijnwerkers zijn hierin niet echt geïnteresseerd en ik overweeg om dit zelf te doen...

Concrete vragen:
-welke houtsoorten zijn geschikt? (buitenzijde tuinhuis is thermo ayous, maar dat is te zacht.) Gezien de kleine hoeveelheden zou ik eventueel eik nemen, maar geen idee of dat geschikt is.
-heeft iemand een voorbeeld welke profilering van de raamkaders nodig is?

Mijn idee was om houten balkjes te zagen op maat en met een frees de nodige sparingen te frezen.
Dan het glas erin lijmen en een houten latje als glaslat ertegen nagelen...
Glas kan ik hier in de buurt wel op maat krijgen denk ik. Enkel glas is al voldoende...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Mania-92 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:32:
Ik ben me op het moment aan het oriënteren op het dichtmaken van een binnendeur en het verlengen van een stukje muur in onze nieuwe woning. Over het dichtmaken van de binnendeur mbv cellenbetonblokken kan ik genoeg informatie vinden, alleen over het verlengen van de muur amper.

Ik zal eerst even de situatie schetsen. Zowel op foto als op plattegrond:
[Afbeelding][Afbeelding]

De muur willen we dichtmaken en het stukje muur wat al uitsteekt een stuk verlengen ivm een kookeiland dat op die plek moet komen. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken.

Stel nu dat ik de deur met kozijn verwijder en dichtmaak met cellenbetonblokken. Kan ik dan gewoon een extra rij cellenbetonblokken (100mm) er voor plaatsen? Moet ik tussen die 2 rijen lijmen? Als ik het op deze manier oplos kom ik wel nog een aantal cm tekort, wat wellicht door de stucadoor opgelost kan worden. Of zou ik de 2e rij cellenbetonblokken wat naar voren moeten plaatsen (en dus lucht tussen de 2 lagen overhouden)?
Beiden kan. Wel moet je de extra muur verankeren met de bestaande constructie. Dus ik zou het er tegen aan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:03

vanDaal

-ismeereentje

Ossi schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Als je de dakpannen wil hergebruiken kun je niet anders dan de nok verhogen. Het water ligt er nu bijna horizontaal op, met een beetje wind waait alles terug onder de vorige dakpan en zo het huis in.

Ik zou inderdaad voor die metalen platen gaan die verderop worden aangeraden. Maar volgens mij had je dit al eens eerder gevraagd, komt mij erg bekend voor in ieder geval.
Ik denk dat je een goed geheugen hebt :), dit speelt inderdaad al een paar jaar.

We gaan inderdaad met jullie adviezen mee en gaan de nok verhogen. De helling van het linkerdeel is 5 graden en die van het rechterdeel 10 graden. Links willen we minimaal naar 15 graden gaan brengen. We hebben inmiddels van het linkerdeel de pannen, tengels/latten en roofliner verwijderd. De multiplex platen zien er op twee plekken niet best uit. De pannen van het rechterdak gaan er vandaag of morgen ook af.

Nu komt de volgende vraag... hoe ga je dit netjes ophogen? Het meest logische, maar ook het meest complexe, is het opmetselen van de nok. Dus dat betekent dat je een aan de voor en achterkant de muur moet gaan ophogen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50187408716_640ca3927e_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.Fields
_ferry_ schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:14:

@L.Fields ik heb 3m bureau gehad, links en rechts een poot redelijk dicht bij het uiteinde.
Daar moest ik wel een extra 40mm L profiel onder schroeven om niet al te veel door te buigen. Maar hij stond dan ook wel redelijk vol, dat was nog in het CRT tijdperk namelijk ;)

Als je nu een goed blad hebt, en goeie zware plankdragers met schor, die je goed aan de muur vast kunt schroeven, dan moet het wel te doen zijn, en maakt de lengte eigenlijk niet echt meer uit.
Thanks, dan waag ik het er op :)
Mania-92 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:32:

Ik zou voor de tweede optie kiezen, stucadoor kan in principe alles dichtsmeren maar hoe dikker de laag, hoe langer de droogtijd ook en dan duurt het wel even voor je kan schilderen. Je kan ook een paar rijen zetten, dan de ruimte opvullen met pur, weer een paar rijen zetten en dan de bovenste rij zetten zonder opvullen. Wel verankeren zoals hierboven al aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

L.Fields schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:53:
[...]

Thanks, dan waag ik het er op :)
Wel een goeie muur waar je aan kunt schroeven? Ik heb van de week een kleiner blad geplaatst, boven de wasmachine, van 1,75m lang. Daar wat kleinere plankdragers gebruikt. (en aan de rechter kant vast aan een kast) Hopelijk heb je een stevige wand, wellicht een gipswand met houten staanders waar je elke 60cm plankdrager kunt schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:48
thommich schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:49:

Voor mijn tuinhuis heb ik 4 kleine raampjes nodig. Schrijnwerkers zijn hierin niet echt geïnteresseerd en ik overweeg om dit zelf te doen...

Concrete vragen:
-welke houtsoorten zijn geschikt? (buitenzijde tuinhuis is thermo ayous, maar dat is te zacht.) Gezien de kleine hoeveelheden zou ik eventueel eik nemen, maar geen idee of dat geschikt is.

Mijn idee was om houten balkjes te zagen op maat en met een frees de nodige sparingen te frezen.
Glas kan ik hier in de buurt wel op maat krijgen denk ik. Enkel glas is al voldoende...
Ik zou gewoon meranti kozijnprofielen hiervoor gebruiken. O.a. bij Hornbach verkrijgbaar.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

vanDaal schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Ik denk dat je een goed geheugen hebt :), dit speelt inderdaad al een paar jaar.

We gaan inderdaad met jullie adviezen mee en gaan de nok verhogen. De helling van het linkerdeel is 5 graden en die van het rechterdeel 10 graden. Links willen we minimaal naar 15 graden gaan brengen. We hebben inmiddels van het linkerdeel de pannen, tengels/latten en roofliner verwijderd. De multiplex platen zien er op twee plekken niet best uit. De pannen van het rechterdak gaan er vandaag of morgen ook af.

Nu komt de volgende vraag... hoe ga je dit netjes ophogen? Het meest logische, maar ook het meest complexe, is het opmetselen van de nok. Dus dat betekent dat je een aan de voor en achterkant de muur moet gaan ophogen.

[Afbeelding]
Kun je niet een soort van houten frame maken, balken erop, of balken inzagen trapsgewijs op de muur en zo hoogte creëren? Dat isoleren en aftimmeren en door?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 11:46
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet of dat het meest logische is. Denk dat je beter af bent met een houten frame.
Heb je wel extra dakpannen? Want je dak wordt nu natuurlijk langer, dus ook meer dakpannen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Joopieboy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Kun je niet een soort van houten frame maken, balken erop, of balken inzagen trapsgewijs op de muur en zo hoogte creëren? Dat isoleren en aftimmeren en door?
Technisch is dat misschien wel gemakkelijker, maar ik vraag me af hoe dat er aan de buitenkant uit gaat zien. Je krijgt dan een stuk witte muur die nu al schuin omhoog loopt en daarbovenop dan dat frame dat je dan aan de buitenkant afwerkt met hout? Dat lijkt me er gek uit zien.
Ossi schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:45:
Heb je wel extra dakpannen? Want je dak wordt nu natuurlijk langer, dus ook meer dakpannen nodig.
Ja, had ik ook al bedacht :) . We hebben nog wat liggen, maar ik vraag me af of het genoeg is. Anders zijn ze vast ergens bij te bestellen.

[ Voor 23% gewijzigd door vanDaal op 04-08-2020 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
[...]
Ik denk dat de nok verhogen de enige goede oplossing is als je er dakpannen op wilt hebben. Wat voor dakpannen heb je er nu op liggen, welk type? Wat is de minimale hellingshoek die die pannen nodig hebben?

Ik heb hier op het huis tuile du nord op het dak liggen, onder een hoek van 30 graden. Ik woon redelijk dicht bij de kust, als het stormt, stormt het goed, en wordt regenwater gewoon onder de pannen geblazen. Ondanks dat tuile du nord minimaal een dakhelling van 25 graden moet hebben. Kijk goed naar welke hellingshoek je pannen minimaal moeten hebben. Als je het dak laag wilt houden, maar de pannen die je nu hebt daar niet geschikt voor zijn, kan je kijken naar Monier Low Pitch bijvoorbeeld, die zijn speciaal voor daken met een lage hellingshoek.

Daarnaast zorg ook dat de wind onder het dak kan komen :) iets tegen muizen/vogels is prima maar maak je dak niet compleet dicht aan de lage kant, je moet enige ventilatie hebben daar. Dat in combinatie met een dakfolie die waterafstotend is, maar vocht door laat, moet er voor zorgen dat als het toch een keer nat wordt, de boel kan verdampen.
Ik ben geen expert op vlak van vergunningen, maar check voor de zekerheid of je geen vergunning nodig hebt voor het ophogen van de nok :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Gister heb ik na flink wat voorwerk mijn plafond op mijn zolder gespoten en ik ben blij met het resultaat. Had niet verwacht dat die lelijke platen toch nog zo netjes zouden worden. Alles is gedaan in ral9016. Nu zitten er nog wel een aantal kieren welke ik het liefst dicht zou willen kitten. Mijn voorkeur gaat uit naar siliconenkit in de kleur 9016. Dit omdat ik slechte ervaringen heb met acrylkit.
Zouden jullie dit ook aanraden?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wooldoor schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:25:
Gister heb ik na flink wat voorwerk mijn plafond op mijn zolder gespoten en ik ben blij met het resultaat. Had niet verwacht dat die lelijke platen toch nog zo netjes zouden worden. Alles is gedaan in ral9016. Nu zitten er nog wel een aantal kieren welke ik het liefst dicht zou willen kitten. Mijn voorkeur gaat uit naar siliconenkit in de kleur 9016. Dit omdat ik slechte ervaringen heb met acrylkit.
Zouden jullie dit ook aanraden?
Siliconenkit is niet overschilderbaar. Dus nee dat zou ik niet doen. Als je eens wat moet bijwerken of je schildert opnieuw dan heb je een probleem.
Acrylaatkit is niets mis mee. Beglazingskit is ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

vanDaal schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:53:
[...]
Technisch is dat misschien wel gemakkelijker, maar ik vraag me af hoe dat er aan de buitenkant uit gaat zien. Je krijgt dan een stuk witte muur die nu al schuin omhoog loopt en daarbovenop dan dat frame dat je dan aan de buitenkant afwerkt met hout? Dat lijkt me er gek uit zien.

[...]
Ja, had ik ook al bedacht :) . We hebben nog wat liggen, maar ik vraag me af of het genoeg is. Anders zijn ze vast ergens bij te bestellen.
Dan krijg je een beetje dit idee zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://www.sijbersbouwbedrijf.nl/wp-content/uploads/2018/04/IMG_0454-min-e1523610498881.jpg
Je maakt op de muur een frame, werk je aan de buitenkant af met houtwerk/rabat delen/iets. Mooiste en beste manier imho.

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 04-08-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:11
JT schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:16:
Ik ga meranti plinten op maat maken. Gisteren plattegrond gemeten. 15 plinten nodig van 4,9 meter. Ik laat ze bezorgen, komt ergens uit het zuiden van Gelderland. Waarom? 2,09 de meter in de grond voor 12x68mm. Maar ik moet dus wel iets reserve meebestellen omdat een aantal losse plinten qua bezorgkosten niet interessant is plus ik wil niet hoeven wachten als ik toch extra nodig heb. Daarnaast de eerste keer dat ik zelf plinten ga zagen en de eerste keer dat ik ga zagen met een afkortzaag. Wat denken jullie, 4 plinten extra voldoende? Ik wil eerst wat gaan oefenen met hoeken zagen. En iemand nog tips voor verf/lak dat tegen een stootje kan?
Hoeveel plinten je extra moet bestellen is afhankelijk van de lengtes die je nodig hebt (en jouw capaciteiten). Heb je veel lange delen nodig en je maakt een foutje dan heb je een extra plint nodig (als je zonder onnodige naden wilt werken).
Heb je veel korte stukken dan kan je die vaak uit een reststuk halen en heb je minder extra nodig.
Ik maak altijd eerst de lange delen op maat en daarna de korte stukken.

Oefenen met een afkortzaag is een prima idee. Je krijgt dan een goed gevoel waar je moet zagen en of de hoeken worden zoals verwacht. Oefenen voor een hoek hoef je niet op een hele lengte te doen maar kan prima met 2 korte stukjes, Onthou of noteer de instellingen en als het goed is maak je de defin itieve plint op maat.

Voor verf zijn er veel verschillende merken/soorten die krasvast zijn. Voor binnen zijn er veel goede opties op acryl (water) basis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

We zijn er nu echt bijna :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNkT5GJtfe4uGcFGBzXvUM52iS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGiNT8bFiAu4xjt4Feyda2d0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:40
Joopieboy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]
Je maakt op de muur een frame, werk je aan de buitenkant af met houtwerk/rabat delen/iets. Mooiste en beste manier imho.
Of dit als je te lui bent om iedere 5 jaar te schilderen :+ Dit is damwandprofiel gemonteerd op een houten frame

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr15JXG5aW58PzRPvFLXXLtvuoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F4m7yLB6Ng2CShnM7vajVdhE.jpg?f=user_large

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Widow schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat de nok verhogen de enige goede oplossing is als je er dakpannen op wilt hebben. Wat voor dakpannen heb je er nu op liggen, welk type? Wat is de minimale hellingshoek die die pannen nodig hebben?
Goed punt! Even opgezocht, er liggen nu Koramic Narvik dakpannen op. Volgens de link hebben die een minimale dakhelling van 25 graden nodig, dus dat wordt nog een tikkie schuiner :o
http://www.dedakpannensho.../63806907/Products/Ne0374
Ik ben geen expert op vlak van vergunningen, maar check voor de zekerheid of je geen vergunning nodig hebt voor het ophogen van de nok :)
Wat ik zo snel heb gelezen, geldt voor bijgebouwen die minimaal 4 meter van het hoofdgebouw liggen, dat de nok maximaal 5 meter hoog mag zijn.
[...]

[Afbeelding]
Ok, weet niet of ik dat heel mooi vind....

[ Voor 20% gewijzigd door vanDaal op 04-08-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28
[...]

[Afbeelding]
Wel oppassen met wat een eventuele buurt ballotage of welstandscommissie er van denkt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:11
vanDaal schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:10:
Ok, weet niet of ik dat heel mooi vind....
Wat jij mooi vindt kan je alleen zelf bepalen. Ik kan me ook nog voorstellen dat het moet matchen met het hoofdgebouw; hoe dat er uit ziet weten wij niet.

Je hebt ook nog een inspringing van het dak aan de linkerkant voor de schuifpui/ingang. Misschien is het ook nog een idee om het dak links en rechts gelijk te houden zodat je een soort overkapping of oversteek krijgt voor de ingang.

Mogelijkheden genoeg maar als je aan dakpannen vast wilt houden zit er wel wat (leuk) werk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:19:
Een centimeter dikke bout met ringen en moer houden de staanders stevig tegen de middendrager aan. Hierdoor word het gewicht op het midden meer in de lengte van de centrale drager verplaatst in plaats van recht naar beneden. Hopelijk gaat dit doorhangen op de lange termijn helemaal of toch deels tegenhouden.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
_ferry_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Wel een goeie muur waar je aan kunt schroeven? Ik heb van de week een kleiner blad geplaatst, boven de wasmachine, van 1,75m lang. Daar wat kleinere plankdragers gebruikt. (en aan de rechter kant vast aan een kast) Hopelijk heb je een stevige wand, wellicht een gipswand met houten staanders waar je elke 60cm plankdrager kunt schroeven.
De rechterkant en lange zijde zijn baksteen, links cellenbeton van 10cm.

Hieronder een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eN1yXup.jpg

Ik zou alle dragers met schoor doen, buiten waar de verwarming het niet mogelijk maakt. tegen de muur twijfel ik of het nodig is, heb er nu eentje toegevoegd maar indien mogelijk zou ik deze weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
vanDaal schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Goed punt! Even opgezocht, er liggen nu Koramic Narvik dakpannen op. Volgens de link hebben die een minimale dakhelling van 25 graden nodig, dus dat wordt nog een tikkie schuiner :o
http://www.dedakpannensho.../63806907/Products/Ne0374
Misschien is die Monier Low Pitch dakpannenserie dan iets? Die hebben minimaal 7 graden nodig. Als je dakhelling nu 5 graden is, hoef je het maar twee graden op te hogen. Misschien is dat goedkoper dan de hele gevel aan de zijkant ophogen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:57
L.Fields schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:53:
[...]

Ik zou voor de tweede optie kiezen, stucadoor kan in principe alles dichtsmeren maar hoe dikker de laag, hoe langer de droogtijd ook en dan duurt het wel even voor je kan schilderen. Je kan ook een paar rijen zetten, dan de ruimte opvullen met pur, weer een paar rijen zetten en dan de bovenste rij zetten zonder opvullen. Wel verankeren zoals hierboven al aangehaald.
Ik heb het dan nu zoals de volgende schets in mijn hoofd. Waar de tussenruimte op de schets erg groot aandoet zou die in de praktijk maar 1 a 2cm zijn. In feite zijn er dan 3 muurtjes die ik met veerankers aan elkaar veranker. Ik had zelf nog bedacht om de tussenruimte te overspannen met een dilatatieanker, is het dan nog nodig het vol met PUR te stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMPeD1BopMmMWWsJUJGswWi0iBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aoQrJExH7Mm2Xq6SEUcOwrvM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17
Ik wil voor na onze verbouwing een grote blokenkast maken. Heb een Lamello machine en invalzaag dus het moet opzich goedkomen, maar ik vroeg me af of iemand nog een leuk 'open source' systeem kent waar ik wat inspiratie uit kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mania-92 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb het dan nu zoals de volgende schets in mijn hoofd. Waar de tussenruimte op de schets erg groot aandoet zou die in de praktijk maar 1 a 2cm zijn. In feite zijn er dan 3 muurtjes die ik met veerankers aan elkaar veranker. Ik had zelf nog bedacht om de tussenruimte te overspannen met een dilatatieanker, is het dan nog nodig het vol met PUR te stoppen?

[Afbeelding]
Je doet veel te moeilijk. Dat hoekje gaat nergens heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
Mania-92 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]
m.i. zou het genoeg moeten zijn als je enkel veerankers gebruikt naar de huidige muur.
het "extra" muurtje doe je mee metselen/lijmen in het verband van de blokken.

PS: persoonlijk zou ik geen cellenbeton gaan gebruiken, maar kalkzandsteen of poriso.
Hierdoor kun je de hoek beter vastzetten in verband.
Maar ligt er natuurlijk aan wat er nu in de muur zit en is wel iets meer werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thobe
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 18:11
Tussen de woning van mij en die van mijn buurman loopt beneden een gangetje. Dit gangetje leidt naar de tuin van mij en de tuin van mijn buurman. De eerste verdieping loopt boven dit gangetje door in een L-vorm. Ik heb de ruimte aan de voorkant boven het gangetje, en de buurman de ruimte aan de achterkant.
In de winter is iemand met een warmtecamera wezen kijken. De betonplaat die je ziet is de onderkant van mijn slaapkamervloer (tot aan het midden van de gang). Er kwam bijzonder veel kou binnen, in de winter voel je dit ook aan het laminaat. Het advies om dit aan te pakken wil ik dan ook graag opvolgen maar hoe weet ik nog niet helemaal. Voorkeur is wel om het in het gangetje aan te pakken en dus niet vanuit de slaapkamer.

Ik heb enkele (bekende) isolatiebedrijf laten komen maar die waren niet geïnteresseerd in dit klusje. Ook niet in combinatie met het isoleren van de spouwmuren. Ik kreeg telkens het advies om het zelf te doen.
Zelf had ik bedacht om PIR platen (2-zijdig bekleed met aluminium) van 10 cm (of meer) tegen de onderkant aan te plakken en de naden dicht te purren en af te plakken met aluminiumtape. Ik pak dan platen van 120 cm breed en 240cm lang. Het gangentje is 7,2m lang en 1m breed. Ik heb dan maar 3 platen nodig en de kosten deel ik met de buurman.

De vraag is eigenlijk of dit zo wel gaat werken, als in, gaat het daadwerkelijk isolerend werken? Zie ik niets over het hoofd? Aan afwerking was ik van plan om in eerste instantie niks te doen. Het is maar een soort achterom (maar dan aan de voorkant) naar de tuin en ik kijk zelden omhoog. Mocht het toch echt storend zijn dan kan ik het altijd nog aftimmeren / beplaten of iets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6B68sh4PxyNrohJ4UHhnwblGog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kimuJkz66qyLBxzfvZhmz6qo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Alleen nog wigjes maken en wat naadjes afwerken aan de bovenzijde, en dan issie af :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WvK9gLxh9xGlhz-j9Dq_GB2RB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am2smCZiZyf9Tn72PYzMyBiv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzo0vkYTLDAtGTf3yjOIFEkjKTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFscOz7dqWcx15QLc1GbokyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSx4MJwdi1jFcima5eCTg1qBcoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH1ZUXyQ7lrTNccSNttC3e8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7smqoIwbEDYn7CrCj8Mi_EeE_tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2iWfZMOPFpt8kh2BXgonyQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngJmLWhX-DelUNPI8MM_LkkR6Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iw1epYYfC8GwBoClkGHMzUkm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGFL-Tc7JrrFFcuf1XLU-q1UCe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHUXEiDVdncaHyWl1JVfDMsp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Siliconenkit is niet overschilderbaar. Dus nee dat zou ik niet doen. Als je eens wat moet bijwerken of je schildert opnieuw dan heb je een probleem.
Acrylaatkit is niets mis mee. Beglazingskit is ook nog een optie.
Mijn ervaring is dat het krimpt en vergeeld, met een ander merk als Den Braven zou dat niet het probleem meer zijn?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:24:
Alleen nog wigjes maken en wat naadjes afwerken aan de bovenzijde, en dan issie af :).
Potver, lekker gewerkt, pik! d:)b

De volgende kan in eiken, genoeg geoefend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peligro2k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:51:
Ik wil voor na onze verbouwing een grote blokenkast maken. Heb een Lamello machine en invalzaag dus het moet opzich goedkomen, maar ik vroeg me af of iemand nog een leuk 'open source' systeem kent waar ik wat inspiratie uit kan halen.
Ik snap even niet goed wat je bedoelt, maar als ik iets moet doen/maken/bouwen/verzinnen dan pak ik:

Google *afbeeldingen*;
Youtube;
Pinterest.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thommich schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:49:

Concrete vragen:

Ja, ikke :) in mijn veranda.

En dat heb ik gedaan van hardhouten kozijnen van de Filipo.

Ik zou dat best aandurven met douglas trouwens.

Glas lijm je overigens niet, dat zet je op blokjes en tussen het glas en het kozijnhout en de glaslat komt glasband. Daar overheen komt kit.
Hout kan en moet werken, glas wil je dus zwevend hebben.

Ik heb veiligheidsglas, dus 2 lagen gehard glas met daartussen een folie die bij breuk scherfvorming voorkomt.
In de lichtstraat, hier niet zichtbaar, zit overigens dubbel glas (ook veiligheidsglas).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw5x2ewla9LHPZpTMBmscyevg5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khP6S9YaBnY3yVCQbXrRq4cO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Potver, lekker gewerkt, pik! d:)b

De volgende kan in eiken, genoeg geoefend :P
Nu mag 'ie op marktplaats :7. Kan ik straks weer nieuw hout kopen (en een lintzaag!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 11:46
HTT-Thalan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Nu mag 'ie op marktplaats :7. Kan ik straks weer nieuw hout kopen (en een lintzaag!!).
Oh wauw echt? Gaat je dat niet aan het hart? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19
Hier hebben een paar man het dak vervangen. Onderdak (asbest) en glaswol zijn er ook uit-/afgehaald, door een paar ervaren mannen die jaren in asbestsanering gewerkt hebben. Alles in eigen beheer, wel met maatregelen zoals platen nat maken, pakken, afzetten etc.

Nu zijn de platen er goed afgekomen maar lag er bovenop die oude platen ontzettend veel troep. Nestjes, normale stof en slijtage spul van de oude pannen (die waren echt gaat). Hiervan is wat zwarte zooi door een paar kiertjes gevallen met t weghalen van de oude glaswol en het timmeren/breken van oude panlatten.

Hoe kan ik nu het beste het spul dat door de kiertjes aan de binnenkant is gevallen opruimen? Lees: volgens de asbestmannen moet ik me geen zorgen maken omdat alles goed los is gekomen maar vanzelfsprekend wil ik natuurlijk dat wat er door de kieren is gekomen zo netjes mogelijk opruimen.

Normale stofzuiger? Hepa stofzuiger? Natte doek en die uitspoelen?

Ze zeiden overigens zelf dat een stofzuiger met hepa filter goed genoeg was om enige onrust weg te nemen maar ik wil t toch even checken bij de tweakers ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

meh, 't kleurtje komt hier op het scherm niet zo goed uit de...uuhh...verf 8)7

Op mijn smartphone (waar de foto mee is gemaakt) is het wat minder lichtgroen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNAnZ4U5hIa3OKqRZ7xACxUznR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5nJgOkSbRvTMs707Vjla9WNt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AORIcfT0FAvOdedUmWMfuo9Vdrg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDZAF4ETjks264X0tbmd86uw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Mijn complimenten @HTT-Thalan! Wat een werk maar hij ziet er goed uit. Meubelmaker zit je in het bloed ;)

Wat is het volgende project?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:37
HTT-Thalan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Hij is een beetje te groot voor in mijn schuur als werkbank.. helaas.. ;(
Wat een tof project om zo te volgen.. mooi werk man!

*sowieso

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Alsjemenou
Hier begonnen aan het verbouwen van de zolder, waar ik twee extra ruimtes aan het maken ben. Het idee eerst wat om tevens een vliering in te zetten, maar dat was teveel gedoe in combinatie met de hanenbalk, waardoor je of te weinig ruimte had voor spullen of te weinig hoofdruimte. Er voor gekozen om lekker de hoogte in te bouwen zodat je hoge plafonds krijgt en opslagruimte te creëren vanuit het punt waarvan de foto is genomen, waar ik de ruimte heb voor een zeer grote (inloop)kast.

Van dit proces nog geen andere foto's genomen dan onderstaande, aangezien het vooral tot dusver sloop- en regelwerk is.

Ik moet zeggen dat mijn multitool op accu bij dit project al een aantal keer mijn redding was in enkele situaties waar ik boven mijn hoofd even een kleine inkeping moest maken bij de hardhouten kozijnen of bij het maken van het regelwerk. Eerder deed ik alles met de beitel en hamer, maar dit werkt veeeel vlotter.

Disclaimer: work in progress!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IfkKHmA.jpg

To be continued!

[ Voor 21% gewijzigd door Alsjemenou op 05-08-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

mooi @Asjemenou . Komt er nog extra stevig houtwerk om de deuren?

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Tjark schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:19:
mooi @Asjemenou . Komt er nog extra stevig houtwerk om de deuren?
Ja hoor, de kozijnen worden nog verder ingesloten en ik moet bij sommige muren nog alles hoh 30cm zetten en horizontale regels omdat ik zo hoog de lucht in werk. Als alles staat en ik ga beginnen met het elektra post ik nog wel wat meer foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:14:
Hier begonnen aan het verbouwen van de zolder,
pwoh, mooie ruimte om naar je hand te zetten :)

beste klus joh, maar je gaat goed d:)b

@ multitool: _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben ook weer aan een nieuwe klus begonnen. Ons kleine klapraampje had wat slechte plekken onderin en ik vermoedde dat de ruit lek was.

Toen ik eenmaal begonnen was... :X .

Gekke was wel dat er ‘oud’ dubbelglas in zat maar niet op blokjes en er was ook geen ruimte rondom zodat het hout kan werken.ik weet niet of oud dubbelglas dit beide niet nodig had of dat dit door een beun is gezet. Zie ik op meerdere plekken in het huis waar het glas in zat.

Nu alleen nog even glas bestellen , er past niet veel in (4-7-4 of 4-9-4 Max). Nadeel van een jaren dertig raampje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akoglDz4WmEIH3hnCIF3Vigpge8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS8arowNZTQV1aFkAWJHLVAf.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam ook allerlei roestige spijker tegen waarmee de glaslatten waren vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqUb8DGeqBttK7QT0QTGVjsSgtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1w4F2JRAtcd0l5iUG04nrkU.jpg?f=fotoalbum_large
Alles kaal gebrand en geschuurd en ik heb alle open delen open gefreesd. Deze ga in de 2k epoxy zetten (repair care) en dan weer gronden.
Ik denk dat ik de scharnieren ook maar gelijk vervang.

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 05-08-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Waypoint schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:47:
Ik ben ook weer aan een nieuwe klus begonnen. Ons kleine klapraampje had wat slechte plekken onderin en ik vermoedde dat de ruit lek was.

Toen ik eenmaal begonnen was... :X .

Gekke was wel dat er ‘oud’ dubbelglas in zat maar niet op blokjes en er was ook geen ruimte rondom zodat het hout kan werken.ik weet niet of oud dubbelglas dit beide niet nodig had of dat dit door een beun is gezet. Zie ik op meerdere plekken in het huis waar het glas in zat.

Nu alleen nog even glas bestellen , er past niet veel in (4-7-4 of 4-9-4 Max). Nadeel van een jaren dertig raampje ;)

[Afbeelding]

Kwam ook allerlei roestige spijker tegen waarmee de glaslatten waren vastgezet.

[Afbeelding]
Alles kaal gebrand en geschuurd en ik heb alle open delen open gefreesd. Deze ga in de 2k epoxy zetten (repair care) en dan weer gronden.
Ik denk dat ik de scharnieren ook maar gelijk vervang.
Goed bezig, maar voelt het op een gegeven moment niet makkelijker om een nieuw kozijn te maken/bestellen? Je bent trouwens nu ook in een mooi stadium om alles vlak te plamuren met 2-componenten plamuur. Alle oneffenheden en gaatjes gevuld.

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 05-08-2020 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Alsjemenou

ik ben geen bouwkundige/constructeur, maar kun je nog overwegen om advies in te winnen om die hanenbalk te lozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SAXDKzOrdloiTxEXxtlqN4q_tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FhMWvZ5MIzrx4HUgekXmQWI8.jpg?f=user_large

en dan logischerwijs beide zijde zo'n steunpilaar :)

Ik snap dat die balk de boel in het horizontale vlak bij elkaar houd, maar allicht kun je een lagere, stalen balk verwerken in het deurkozijn aan de bovenzijde. Staal is sterk dus kun je allicht uit met een minder hoge strip.

Je zit nu nog in de fase dat je kan bekijken om hier 200% uit te halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2020 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Alsjemenou schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Goed bezig, maar voelt het op een gegeven moment niet makkelijker om een nieuw kozijn te maken/bestellen? Je bent trouwens nu ook in een mooi stadium om alles vlak te plamuren met 2-componenten plamuur. Alle oneffenheden en gaatjes gevuld.
Terechte vraag, heb ik ook overwogen (en nog steeds).

ik had wat moeite om een bouwpakket te vinden of onderdelen. Het is maar een klein raampje maar wel aan de binnenzijde de verdiepte sponning half gebogen. Wat ik nu zo zag zit je al snel op 250/300 euro voor zo’n klein raampje en dat wordt mij wat te gortig en dan mis ik de ronde sponning. Bovendien is alles zo scheef bij ons dat ik dan net zoveel tijd kwijt ben aan het schaven ed :P

Mocht je nog een tip hebben in omgeving Utrecht houd ik mij aanbevolen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De_Bastaard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 06:33:
[...]

Ze zeiden overigens zelf dat een stofzuiger met hepa filter goed genoeg was om enige onrust weg te nemen maar ik wil t toch even checken bij de tweakers ;-)
Als je al gaat stofzuigen (geen idee of dit de beste manier is, even kijken wat andere Tweakers er van vinden) dan zou ik dit niet met je 'goede' stofzuiger doen. Als je hem dan later weer in huis gebruikt blaas je mogelijk alsnog rommel de kamer in. Haal een oude stofzuiger bij de kringloop/Marktplaats en breng die naar het milieupark als je klaar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

LichtBruisend schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:12:
Mijn complimenten @HTT-Thalan! Wat een werk maar hij ziet er goed uit. Meubelmaker zit je in het bloed ;)

Wat is het volgende project?
Het volgende grote meubelproject word waarschijnlijk een wandvullende boekenkast voor onze woonkamer. Daar moeten zo'n 200 boeken in kunnen, bovendien moet de bovenzijde een beamerscherm kunnen verbergen. Maar de tekening daarvoor is nog niet eens gemaakt, omdat we het nog niet eens zijn over het ontwerp. Ze wil niks massiefs en liefst ook erdoorheen kunnen kijken, maar dat strookt niet helemaal met haar wens om zo vreselijk veel boeken kwijt te kunnen, dat doe je niet op een paar simpele plankjes.

Tussendoor moet ik nog de carb van mijn crosser schoonmaken, een verstelbaar verhoogje maken voor mijn zaagtafel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1ZPSt9_vOtWjvxpKDkFDvogWsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIdcbEFzhiayjA0SYG1MXUx6.jpg?f=fotoalbum_large

zodat hij gelijk kan liggen met de werkbank ernaast. Dat maakt het invoeren van grote stukken wat makkelijker. Ik heb een stuk stam liggen dat nog moet drogen, maar waar ik twee stukken keukengereedschap van wil snijden (waarschijnlijk een lepel en een spatel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrIfol-JDRtIG983DA7Z5e9sH4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjlMQx7Vl7sBICk946ZsSgiX.jpg?f=fotoalbum_large

en voor de vlak/vandiktebank wil ik een rollenbaantje of sorts hebben want die grote stukken hout vlakken is er moeilijk als je alleen maar bokjes hebt om ze op te vangen aan de andere kant.

Datzelfde moet ik realiseren voor de geplande aanschaf van een lintzaag :). Daarmee kan ik zelf hout verwerken. Een buurman heeft een dode berk staan van redelijk wat metertjes. Ik ga aanbieden de boom voor ze weg te halen zodat ik het hout kan verwerken. Ding is zo recht als maar zijn kan, dus dat kan mooi hout worden O+.

@DonJunior zou een prijzige werkbank zijn hoor :P. Maar stevig genoeg issie zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:04:
@Alsjemenou

ik ben geen bouwkundige/constructeur, maar kun je nog overwegen om advies in te winnen om die hanenbalk te lozen?

[Afbeelding]

Ik snap dat die balk de boel in het horizontale vlak bij elkaar houd, maar allicht kun je een lagere, stalen balk verwerken in het deurkozijn aan de bovenzijde. Staal is sterk dus kun je allicht uit met een minder hoge strip.

Je zult de hanenbalk wel moeten vervangen door een staal exemplaar. Die steunbalken zijn denk ik niet nodig aangezien die balk enkel dient om de dakspanten bij elkaar te houden.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:04:
@Alsjemenou

[Afbeelding]

Ik heb het overlegd met een bouwkundige (i.e. mijn broer). De opties waren om hem hoger te plaatsen waardoor ik alsnog geen goed gebruik kon maken van de vlieringruimte (omdat ik dan green kruipdoorgang had) of er zelfs balken aan monteren aan beide zijden en deze extra verstevingen, waardoor ik eigenlijk ook weinig ruimte had zowel op vliering als boven het hoofd.

Super idee van de stalen balk, maar helaas kan ik die niet in het deurkozijn verwerken. De hanenbalk hangt iets voor het kozijn; een deur onder de hanenbalk monteren is geen optie omdat je dan een te smal kozijn krijgt. Ik zou een stalen balk boven de huidige plek in het deurkozijn doen, maar dan kan ik deze niet aan de dakspanten bevestigen omdat ze niet in lijn staan met het kozijn.

Mijn vrouw is daarbij gecharmeerd van de zichtbare dakspanten en hanenbalk en ze denkt dat het een klassieke uitstraling gaat geven. Aan een nieuwbouwhuis :+

Kortom: ik denk dat ik het zo maar laat, maar ik waardeer oprecht met meedenken! Denk vooral verder mee als je dingen ziet die beter kunnen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mike2k schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Je zult de hanenbalk wel moeten vervangen door een staal exemplaar. Die steunbalken zijn denk ik niet nodig aangezien die balk enkel dient om de dakspanten bij elkaar te houden.
ik disclaimerde al even dat ik hier geen verstand van had,maar ik vond het een mooi moment om alle opties echt te onderzoeken

ik opperde al een stalen hanebalk ter hooget van het deurkozijn, dat bedoel jij ook?

voor de zekerheid nu maar even in paars erin gezet :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5CRHEV4HzEQnv_jPQHgMhnOx24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WnjrxtCjqsR5bS3i7IIqn1J7.jpg?f=user_large
Alsjemenou schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Ik heb het overlegd met een bouwkundige (i.e. mijn broer). De opties waren om hem hoger te plaatsen waardoor ik alsnog geen goed gebruik kon maken van de vlieringruimte (omdat ik dan green kruipdoorgang had) of er zelfs balken aan monteren aan beide zijden en deze extra verstevingen, waardoor ik eigenlijk ook weinig ruimte had zowel op vliering als boven het hoofd.

Super idee van de stalen balk, maar helaas kan ik die niet in het deurkozijn verwerken. De hanenbalk hangt iets voor het kozijn; een deur onder de hanenbalk monteren is geen optie omdat je dan een te smal kozijn krijgt. Ik zou een stalen balk boven de huidige plek in het deurkozijn doen, maar dan kan ik deze niet aan de dakspanten bevestigen omdat ze niet in lijn staan met het kozijn.

Mijn vrouw is daarbij gecharmeerd van de zichtbare dakspanten en hanenbalk en ze denkt dat het een klassieke uitstraling gaat geven. Aan een nieuwbouwhuis :+

Kortom: ik denk dat ik het zo maar laat, maar ik waardeer oprecht met meedenken! Denk vooral verder mee als je dingen ziet die beter kunnen. _/-\o_
Ok helder, goed te horen dat je er in elk geval over nagedacht hebt _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:41
Kan de hanenbalk dan niet gewoon een stuk omlaag? (ja een nieuwe balk dan he ;) )

@HTT-Thalan je hebt ook schragen met een roller op de bovenkant, wellicht een uitkomst :) zaagbok heet dat blijkbaar dus :P

[ Voor 74% gewijzigd door Martinusz op 05-08-2020 09:38 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Disclaimer: het is door het perspectief niet helemaal duidelijk, maar het regelwerk inclusief kozijn staat ongeveer 20cm achter de dakspanten en hanenbalk omdat we de doorgang anders veel te nauw vonden (70cm). Dus daarom kunnen we de dakspanten niet verlangen en in de muur verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
De_Bastaard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 06:33:
Hier hebben een paar man het dak vervangen. Onderdak (asbest) en glaswol zijn er ook uit-/afgehaald, door een paar ervaren mannen die jaren in asbestsanering gewerkt hebben. Alles in eigen beheer, wel met maatregelen zoals platen nat maken, pakken, afzetten etc.

Nu zijn de platen er goed afgekomen maar lag er bovenop die oude platen ontzettend veel troep. Nestjes, normale stof en slijtage spul van de oude pannen (die waren echt gaat). Hiervan is wat zwarte zooi door een paar kiertjes gevallen met t weghalen van de oude glaswol en het timmeren/breken van oude panlatten.

Hoe kan ik nu het beste het spul dat door de kiertjes aan de binnenkant is gevallen opruimen? Lees: volgens de asbestmannen moet ik me geen zorgen maken omdat alles goed los is gekomen maar vanzelfsprekend wil ik natuurlijk dat wat er door de kieren is gekomen zo netjes mogelijk opruimen.

Ten eerste: belachelijk dat zei dit niet opruimen, het schoonmaken van de omgeving, de stofvorming door het loshalen van de platen, hoort immers ook bij asbestsanering....

Ten tweede: Goed dat je het wilt opruimen ;)
Normale stofzuiger is geen goed idee, door gebrek aan filter kun je de vezels juist verder verspreiden.
Zelf zou ik het vochtig maken en m.b.v. een (of meerdere) kleefdoek(en) opruimen.

Denk verder ook aan jezelf en gebruik een masker (FFP3) en wegwerpoverall (of een goed moment om je oude kluskleren "op te ruimen" ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
SjorsC schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Denk verder ook aan jezelf en gebruik een masker (FFP3) en wegwerpoverall (of een goed moment om je oude kluskleren "op te ruimen" ;))
Hear hear! Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het wel niet is om goede beschermingsmiddelen te hebben. Tegenwoordig gebruik ik een halfgelaatsmasker voor werkzaamheden waarbij veel stof vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:15
Iemand enig idee hoe ik de deurklink aan de buitenzijde kan verwijderen? Alles wat ik los kan halen heb ik al losgehaald maar er is nog geen beweging in de deurklink te krijgen. Er zit geen inbus op zoals aan de binnenzijde.

Heb al voorzichtig met een hamer op het deel getikt waar de deurklink binnen overheen geschoven zit, maar durf niet te hard te slaan want wellicht zie ik een palletje of iets anders over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CXawkkSt.jpg
Klik voor groot

[ Voor 3% gewijzigd door Vinze op 05-08-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik de nieuwbouwwoning ben ik dit tegengekomen, iemand hier bekend mee (klikbaar)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTeJjtbdNWyZnPcFnOBaLKqW5p4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcfAHQFCCYnImxbaHMPwQORl.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je goed kijkt zie je gewoon de aders lopen in dat blauwe ding. Ik hoop dit los te kunnen halen zodat ik zelf elektra bij kan leggen. Iemand een idee hoe los halen in z'n werk gaat? Elektra aanleggen ben ik bekend mee. Of is het per definitie niet mogelijk, voor ik beton enzo weg ga hakken?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vinze schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:09:
Iemand enig idee hoe ik de deurklink aan de buitenzijde kan verwijderen? Alles wat ik los kan halen heb ik al losgehaald maar er is nog geen beweging in de deurklink te krijgen. Er zit geen inbus op zoals aan de binnenzijde.

Heb al voorzichtig met een hamer op het deel getikt waar de deurklink binnen overheen geschoven zit, maar durf niet te hard te slaan want wellicht zie ik een palletje of iets anders over het hoofd?

[Afbeelding]
Klik voor groot
Naar mijn weten zou het zo los moeten komen, ik denk dat ik 1 keer een flinke tik zou proberen :P Maar op je eigen risico, ik ben zeker geen klusgod met duizenden uren ervaring ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

[Afbeelding]
Klik voor groot
Zelf zou ik er wat WD40 spuiten (het zit er al een tijd zo te zien) en er met een hamer op tikken dan zal hij er uit moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:40

[Afbeelding]
Klik voor groot
Beetje olie (of WD40) en alsnog eens proberen? Bij mij was het een imbusje wat beide klinken bij elkaar hield en verder geen extra pen of schroef die de klink op zijn plek hield

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Klik voor groot
Nou, volgens mij moet die zo kunnen lossen hoor.

Voor de zekerheid zou je nog even in de weer kunnen met kruipolie en dat even laten intrekken zodat je niet té hard hoeft te meppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:15
Thanks! Er zit al wat WD40 op en heb het roest al wat geprobeerd weg te krabben. Dan ga ik even iets agressiever te werk met de hamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Laatst online: 18-08-2023
JT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:10:
Ik de nieuwbouwwoning ben ik dit tegengekomen, iemand hier bekend mee (klikbaar)?

[Afbeelding]

Als je goed kijkt zie je gewoon de aders lopen in dat blauwe ding. Ik hoop dit los te kunnen halen zodat ik zelf elektra bij kan leggen. Iemand een idee hoe los haleb in z'n werk gaat? Elektra aanleggen ben ik bekend mee. Of is het per definitie niet mogelijk, voor ik beton enzo weg ga hakken?
Dit is toch gewoon de bovenkant van een plafond/centraaldoos? Als je extra bij wilt gaan leggen kun je naar mijn weten gewoon extra buizen hierin plaatsen en kabels doorvoeren.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[Afbeelding]
Klik voor groot
Kruipolie erin en op die as tikken met een hamer, moet loskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even voor alle klussers onder ons.

WD40 is leuk, maar neem gewoon even een "echte" kruipolie in huis.

You'll thank me later ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdXj_H0xNmiAFPaZ4m04BSndXPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hobU6K3ArF4AgZjRz1eFlRrD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

k0ewl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Dit is toch gewoon de bovenkant van een plafond/centraaldoos? Als je extra bij wilt gaan leggen kun je naar mijn weten gewoon extra buizen hierin plaatsen en kabels doorvoeren.
Moet ik wel die doos open kunnen halen, dat is een beetje het punt.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 34 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/