[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 357 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Wegens beperkte lokale beschikbaarheid (en het prijsverschil) heb ik bij de Hornbach een aantal beuken werkbladen gekocht. Nu heb ik het idee om in die zelfde ruimte akoestische panelen aan de muur te hangen. Er zit natuurlijk een flink kleur verschil tussen standaard geolied beuken en het 'naturel' eiken fineer van die panelen.

Iemand ervaring met olie op kleur om de kleur van beuken een beetje richting naturel eiken te krijgen?

Dan heb ik het idee om van een deel van deze panelen een zwevend bureau te maken, dus een paar flinke L beugels op het deel waar ik een stenen muur heb. Nu heb ik dan nog een zwevende hoek van zo'n 60-80cm) waar ik liever geen poot onder zet en de wand daar is van onbekende kwaliteit (huis uit ~1977). Dus ik had het idee om deze wat te verstevigen door er een stalen strip onder te monteren. Of zou ik dan beter een L profiel eronder schroeven? Op dit zwevende deel zal waarschijnijk een 3d printer komen te staan (~20kg) en ik zal er zelf waarschijnlijk op leunen met een toetsenbord. Iemand ideeen/ervaring/tips? Het blad is 27mm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Jrz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Een chemisch anker voor een schakelaar? Het lijkt wel de oplossing voor alles tegenwoordig.

Siliconen of polymeerkit voor waterafdichting. Of idd wat snelcement.
Als je het hebt he, haha. zoals gezegd zou ik ook gewoon voor denkt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Jfwiet schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:30:
Wegens beperkte lokale beschikbaarheid (en het prijsverschil) heb ik bij de Hornbach een aantal beuken werkbladen gekocht. Nu heb ik het idee om in die zelfde ruimte akoestische panelen aan de muur te hangen. Er zit natuurlijk een flink kleur verschil tussen standaard geolied beuken en het 'naturel' eiken fineer van die panelen.

Iemand ervaring met olie op kleur om de kleur van beuken een beetje richting naturel eiken te krijgen?

Dan heb ik het idee om van een deel van deze panelen een zwevend bureau te maken, dus een paar flinke L beugels op het deel waar ik een stenen muur heb. Nu heb ik dan nog een zwevende hoek van zo'n 60-80cm) waar ik liever geen poot onder zet en de wand daar is van onbekende kwaliteit (huis uit ~1977). Dus ik had het idee om deze wat te verstevigen door er een stalen strip onder te monteren. Of zou ik dan beter een L profiel eronder schroeven? Op dit zwevende deel zal waarschijnijk een 3d printer komen te staan (~20kg) en ik zal er zelf waarschijnlijk op leunen met een toetsenbord. Iemand ideeen/ervaring/tips? Het blad is 27mm dik.
Oei! Zeer lastig, Beuken heeft stipjes en is wat roze/oranje... Neem aan dat het gelamineerd beuken is?
Dus dat maakt het ook nog lastig,

Eiken heeft noesten en/of vlammen (afhankelijk van de kwaliteit)
Ik ben wel fan van dit product. Is niet duur en overal te verkrijgen. Ook al zou je blanke lak nemen, het contrast wordt hoger (net zoals je iets nat maakt)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Jelte,89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Oei! Zeer lastig, Beuken heeft stipjes en is wat roze/oranje... Neem aan dat het gelamineerd beuken is?
Dus dat maakt het ook nog lastig,

Eiken heeft noesten en/of vlammen (afhankelijk van de kwaliteit)
Ik ben wel fan van dit product. Is niet duur en overal te verkrijgen. Ook al zou je blanke lak nemen, het contrast wordt hoger (net zoals je iets nat maakt)
Nee het zijn volledig beuken panelen https://www.hornbach.nl/p...n-2400x635x27-mm/6424962/.

Dat het type hout niet overeen komt dat lijkt me logisch, zijn 2 verschillende bomen. Maar qua kleur had ik gehoopt dat ik het richting het naturel eiken zou kunnen brengen.

Heb deze panelen https://www.woodpaneel.nl...atural-eiken-260-x-52-cm/ in de slaapkamer gebruikt en vind het effect van demping prettig voor in mijn 'kantoor'/logeerkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Jfwiet schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Nee het zijn volledig beuken panelen https://www.hornbach.nl/p...n-2400x635x27-mm/6424962/.

Dat het type hout niet overeen komt dat lijkt me logisch, zijn 2 verschillende bomen. Maar qua kleur had ik gehoopt dat ik het richting het naturel eiken zou kunnen brengen.

Heb deze panelen https://www.woodpaneel.nl...atural-eiken-260-x-52-cm/ in de slaapkamer gebruikt en vind het effect van demping prettig voor in mijn 'kantoor'/logeerkamer.
Je haalt massief en gelamineerd (=uit meerdere delen verlijmd) door elkaar :)
Qua kleur is ook een soort van smaak, maar je hebt niet veel opties, onderzijde van het aanrecht een stukje opzetten en dan kijken of het je bevalt, anders even bij een lokale verfgrossier/interieur winkel vragen of hij stalen heeft van behandelde stukjes beuken...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:20:
Klein beginnen met een metaalboortje 4/5mm.
Dat gat als geleider gebruiken voor de grotere diameter.

Met een houtboor kom je ook wel door die egaline heen overigens.

Van bovenaf werken anders krult je pvc op bij de randen.
Uiteindelijk sleuf gemaakt met de flex, voorzichtig met puntbeitel uitgeprikt en laatste stukje met speedboor gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bSOnLBCeXHgNXXNj5FXAtrCLRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooaVnSiHYcg1qtK6YNew9Y0b.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
Vraagje waar de klussende tweakert wellicht bij kan helpen. Ik ben bezig met de badkamer aan het renoveren, waarbij we ook de oude tegels moeten verwijderen. Deze zitten echter zo ramvast dat zelfs met de mechanische beitel het een helse klus is, alles gaat zo’n beetje per vierkante centimeter. Is er iets te koop/te huur wat het makkelijker maakt, want de olie/vet loopt ondertussen uit de beitel ;)

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hemingr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:36:
Vraagje waar de klussende tweakert wellicht bij kan helpen. Ik ben bezig met de badkamer aan het renoveren, waarbij we ook de oude tegels moeten verwijderen. Deze zitten echter zo ramvast dat zelfs met de mechanische beitel het een helse klus is, alles gaat zo’n beetje per vierkante centimeter. Is er iets te koop/te huur wat het makkelijker maakt, want de olie/vet loopt ondertussen uit de beitel ;)
Gewoon wat je hebt maar dan krachtiger. dus een hakhamer/combihamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:31
twain4me schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Ik had het idee dat ik langer met de oude wc tegels bezig was dan de complete vloer… gewoon verstand op 0 en hakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Dan zitten ze waarschijnlijk in het cement en dan heb je grof geschut en ook nog steeds tijd nodig om dat er af te krijgen, en oppassen dat je niet ook door de muur heengaat. Begin ook maar vast met zoeken naar een stukadoor om die wand weer tegelklaar te krijgen (ik ben inmiddels ervaringskundig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb bij mijn ouders een uitdaging. De wc bril moet eraf, maar ik vind geen bouten aan de onderkant. En je lijkt hem er ook niet af kunnen klikken.

In de zijkant zitten uitsparingen, maar die lijken alleen bedoeld voor de bout waarmee deze op de muur vast zit.

Iemand een idee hoe dat moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igm-_YBJDSGCejNFfjXyGyQxYjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCB43jn5KijWdUWWHDcLReA7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zLZ_9WWRBT8TYnIIKN2kiJ7JYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAIT7h51szUSUo5ylpgsL7QM.jpg?f=fotoalbum_large

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Met een smalle steeksleutel kan je de moeren aan de bovenkant losdraaien denk ik? Kan het niet goed zien op foto 1 maar het lijkt op een Geberit systeem wat zo werkte.

Eerst de bril er gewoon aftrekken lijkt me. Is toch een quick release systeem?

[ Voor 19% gewijzigd door Jannibal23 op 03-01-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:21
Toiletbril met quickrelease?
Dan trek je 'm er zo vanaf, er zit slechts een verdikking op die opstaande bout waarlangs je 'm langstrekt.

Haha, bout, trekken....

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Jannibal23 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:31:
Met een smalle steeksleutel kan je de moeren aan de bovenkant losdraaien denk ik? Kan het niet goed zien op foto 1 maar het lijkt op een Geberit systeem wat zo werkte.

Eerst de bril er gewoon aftrekken lijkt me. Is toch een quick release systeem?
Ik heb best veel kracht gezet, maar lijkt geen quick release te zijn. Is makkelijk 30 jaar oud of ouder.

Kera Tect staat op de WC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:32:
Toiletbril met quickrelease?
Dan trek je 'm er zo vanaf, er zit slechts een verdikking op die opstaande bout waarlangs je 'm langstrekt.

Haha, bout, trekken....
Pun intended 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19
Heb je het geprobeerd met zowel de bril open als gesloten?
Heb er ooit eentje gehad die wanneer hij gesloten was je hem er zo af haalde.
Maar de laatste keer was het weer wanneer ie open was .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Togi schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:02:
Heb je het geprobeerd met zowel de bril open als gesloten?
Heb er ooit eentje gehad die wanneer hij gesloten was je hem er zo af haalde.
Maar de laatste keer was het weer wanneer ie open was .
Open en dicht geprobeerd, maar lijkt niet te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
[...]

In de specie kan een flinke uitdaging zijn. Inderdaad de allerzwaarste huren (advies merk Hilti) die je kunt vinden op 230 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Mad_Manic schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:11:
[...]

de allerzwaarste huren [..] die je kunt vinden op 230 volt.
dat zou ik niet doen, dan gaat de muur ook mee en heb je behoorlijke spierballen nodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
MrScratch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:17:
Ik heb bij mijn ouders een uitdaging. De wc bril moet eraf, maar ik vind geen bouten aan de onderkant. En je lijkt hem er ook niet af kunnen klikken.

In de zijkant zitten uitsparingen, maar die lijken alleen bedoeld voor de bout waarmee deze op de muur vast zit.

Iemand een idee hoe dat moet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een lange dunne pin (bijv hele spitse platte schroevendraaier of kleine inbus) waarmee je die moer kunt verdraaien door in die gaatjes te steken en steeds een slag te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
twain4me schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:13:
[...]

dat zou ik niet doen, dan gaat de muur ook mee en heb je behoorlijke spierballen nodig. :+
Wel de juiste beitel kiezen. Dus geen punt eraan maar eentje met een platte beitel kop anders maak je alleen diepe gaten in de muur. Dit maakt sowieso veel uit in de effectiviteit van de boorhamer (licht of zwaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MrScratch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb best veel kracht gezet, maar lijkt geen quick release te zijn. Is makkelijk 30 jaar oud of ouder.

Kera Tect staat op de WC
Ik vermoed dat je ergens een inbusboutje moet losdraaien.
Vaak aan de achterzijde, zitting dicht en even voelen aan het pennetje wat aan het toilet vastzit.
Mad_Manic schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Heb je een lange dunne pin (bijv hele spitse platte schroevendraaier of kleine inbus) waarmee je die moer kunt verdraaien door in die gaatjes te steken en steeds een slag te maken?
Dit zeker niet doen, dan haal je het hele toilet er af.

[ Voor 30% gewijzigd door edsandje op 03-01-2024 21:21 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:34
https://www.skybad.de/geb...b8-4ca5-8389-97925e2ba9e4
edsandje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Vaak aan de achterzijde, zitting dicht en even voelen aan het pennetje wat aan het toilet vastzit.

[...]

Dit zeker niet doen, dan haal je het hele toilet er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

edsandje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Dit heb ik inderdaad niet gecontroleerd. Dat ik daar niet aan gedacht heb. Helaas inmiddels weg bij ouders, dus moet volgende keer even kijken. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Dit lijkt er inderdaad wel heel erg op. Goede kans dat inderdaad aan de achterkant een inbusgat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

beesting schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Hier toevallig paar maanden geleden ook voor de Weber vloeibaar zandcement gekozen. Inderdaad omdat het afreien met een reilat dan niet hoeft. Je stort het en daarna breng je het oppervlak met een oude vloerwisser/trekker lichtjes in beweging waarna het vanzelf vrijwel egaal wordt weer terugvloeit.
Dat klinkt goed, dank voor het delen van de praktijkervaring!
Vond het met dat vloeibare zandcement nog wel een klusje, maar best goed te doen als beginner. Met z'n tweeën of evt drieën wel het handigst, dan kun je gewoon continu doorgaan: terwijl iemand het uitgiet kan de ander alvast de volgende lading voorbereiden. Als je een grote kuip (wij hadden 65L of 90L dacht ik) hebt kun je 3 zakken tegelijk aanmaken, dat scheelt veel tijd! Wij zijn denk ik ongeveer een halve dag bezig geweest met ca. 5m2 x 9cm laagdikte.
Bij mij gaat het om de helt van het oppervlak en een derde van de dikte en heb daarvoor iets van 93 liter zandcement nodig.

Een kuip van 65 liter zat ik naar te kijken, 90L lijkt me erg onhandelbaar worden.
Ga het wel met zijn tweeën doen.
Zorg wel dat je een cementmixer hebt.
Ik heb zo’n mixer ding wat ik op de boormachine kan zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS6c4KxTdFg4-hw6jmBM67Eh5tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVkHOV5tqrDXMQ5vTiEMIWkh.jpg?f=user_large
Hopelijk lukt het daarmee.

Heb jij ook zoiets gebruikt?
En reken goed uit hoeveel zakken je nodig hebt en haal dan een mooi aantal zakken extra zodat je het zeker weten wel kan afmaken, je wilt geen nieuwe zakken moeten halen terwijl de uitharding al gaande is (bij de meeste bouwmarkten kun je de overgebleven zakken gewoon weer retourneren). Let ook op de productiedatum op de zakken, het is tot 9 maanden na die datum goed (daarna werkt het wat ik begrijp ook wel, maar kun je allergische reacties krijgen omdat het daartegen neutraliserende spul erdoor na 9 maanden is uitgewerkt).
Zag dat de 20 kilo zakken het goedkoopste zijn, nu €8 ps bij de gamma.
Met 2,8 liter water erbij kan ik het hopelijk met 4 zakken net halen, maar koop er sowieso 5 dan haal ik de 93L zeker.
Dacht het eigenlijk per zak aan te maken, maar waarschijnlijk is 2 per keer ook te doen en makkelijker en sneller

Zal op de productiedatum letten, goede tip!
Heb het zelf voorbehandeld/geprimerd met Weber vloerprimer. Dat lijkt prima gelukt te zijn.
De Weber vloerprimer universeel 2,5L wil ik gaan halen.
Ga er vanuit dat je die bedoelt.
Lees vooral eerst de instructies van het vloeibare zandcement goed als je hiermee aan de slag gaat: https://www.nl.weber/file...t_VZC_3-_10_cm-NL-PIB.pdf

De buizen heb ik zelf voornamelijk vastgezet met verzinkte montageband, die kun je gewoon op een aantal plekken vastzetten met schroeven. Vooral dat gekozen omdat de rest vh nieuwbouwhuis ook door de aannemer daarmee was gedaan; werkte ook prima!
Klinkt praktisch zeker wanneer ik twee of drie buizen naast elkaar heb, kan ik die in 1x vastleggen. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 23:50
Vliegvlug schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:29:

Met 2,8 liter water erbij kan ik het hopelijk met 4 zakken net halen, maar koop er sowieso 5 dan haal ik de 93L zeker.
Dacht het eigenlijk per zak aan te maken, maar waarschijnlijk is 2 per keer ook te doen en makkelijker en sneller

Maak je daar niet een rekenfout? Ik zie dat het verbruik ca. 20kg/m²/cm is. Dus ca. 20 kg per 10 liter. Dan kom ik uit op minimaal 10 zakken voor 93 liter :)

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

decipherer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:49:
[...]

Maak je daar niet een rekenfout? Ik zie dat het verbruik ca. 20kg/m2/cm is. Dus ca. 20 kg per 10 liter. Dan kom ik uit op minimaal 10 zakken voor 93 liter :)
Oh, geen idee eigenlijk, waar kan je dat verbruik vinden dan?
Mijn redenatie was gewoon dat ik voor het opvullen van een gat van 93L uitgaande van water dan 93 Kg nodig heb en daarmee dus maximaal 5 zakken van 20Kg en aangezien er per zak ook nog 2,8L water bij moet hoopte ik op 4 zakken uit te komen.
De dichtheid van zandcement schatte ik in op minder dan water, vandaar. :)

Edit:
Blijkbaar zat ik inderdaad helemaal fout :F

Verbruik is 19Kg poeder/m2/cm laagdikte blijkt uit het Weber VZC productinformatieblad

Dus met 2,65 m2 met 3,5 cm laagdikte kom ik op 8,8 zakken van 20Kg.
Dat is alleen aan zandcement al 176Kg en dan moet er nog 25L water bij ook, meer dan 200Kg totaal!

Hoe hoge dichtheid heeft zandcement wel niet, daar had ik me blijkbaar flink in vergist :X

Dank voor de waarschuwing _/-\o_ , anders had ik met veel te weinig zakken thuis gezeten.

[ Voor 31% gewijzigd door Vliegvlug op 03-01-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
[...]

https://www.boels.com/nl-...khamer-11-kg-22-j/p/17208

Zoiets?

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Als je een betonvloer wil afbreken ja, anders veel te zwaar.

Ik heb hier de hele woning gestript/gesloopt met een parkside breekhamer van 7 tientjes. Ik heb een SDS-plus boorhamer voor het lichte werk en een SDS-max breekhamer voor het zwaardere werk.

Deze dus, kost nu €99, ik had hem in de aanbieding voor €70:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcpf3af1426e52c42dbbb9675e8722d6bae.jpeg

Voor tegels (in de specie) is verder een brede tegelbeitel aan te raden.

Sfeerimpressie van wat hij heeft moeten doorstaan, ook hier alle tegels in centimeters dikke specie en schoorsteen gesloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU4Il6c0_2zhCcVS5iqwEGo7Apk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9Ga1WlfUIrN0s8SJeXeB91s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 04-01-2024 10:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
assje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:37:
[...]

Ik heb hier de hele woning gestript/gesloopt met een parkside breekhamer van 7 tientjes. Ik heb een SDS boor/breekhamer voor het lichte werk en een SDS-max breekhamer voor het zwaardere werk.

[Afbeelding]

Sfeerimpressie van wat hij heeft moeten doorstaan, ook hier alle tegels in centimeters dikke specie en schoorsteen gesloopt.
[Afbeelding]
Juist. Beuken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
assje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:37:
[...]

Ik heb hier de hele woning gestript/gesloopt met een parkside breekhamer van 7 tientjes. Ik heb een SDS boor/breekhamer voor het lichte werk en een SDS-max breekhamer voor het zwaardere werk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ding voor €90. Maar wel 5kg. Een Makita van 2kg (HR2470) gaat ook als boter door tegels in de cement. De machine tillen is het zwaarste deel van de klus, dus een lichtere machine is wel zo fijn.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Osxy

Holy crap on a cracker

[Afbeelding]

10 zakken mengen met zo een opzetstuk loop je wel risico dat je je boormachine daarna kan weggooien. Vergis je niet hoelang je aan mengen bent en hoeveel kracht dit kost voor de machine.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
-DarkShadow- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:49:
Mooi ding voor €90. Maar wel 5kg. Een Makita van 2kg (HR2470) gaat ook als boter door tegels in de cement. De machine tillen is het zwaarste deel van de klus, dus een lichtere machine is wel zo fijn.
Maar nu vergelijk je een SDS-plus boorhamer met 2,4J slagkracht met een SDS-max sloophamer met 15J slagkracht. Dat is dus 2,5x meer gewicht maar ook 6,25x zoveel slagkracht. Daarnaast is SDS-max echt veel beter geschikt voor zwaarder sloopwerk waarbij je soms ook wat wil wrikken/zijdelings bewegen.

Normale tegels krijg je met iedere boorhamer wel van de muur. Bij mij zaten de tegels in 3cm specie en loeivast, daar is een SDS plus hamer eigenlijk niet geschikt voor en 2,4J is met een brede tegelbeitel dan echt niks. Het apparaat tillen is het zwaarste van de klus maar als het sneller gaat hoef je hem wel minder lang te tillen :+

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 04-01-2024 10:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hemingr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:36:
Welke boorhamer was het die hier tekort schoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Osxy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:51:
[...]

10 zakken mengen met zo een opzetstuk loop je wel risico dat je je boormachine daarna kan weggooien. Vergis je niet hoelang je aan mengen bent en hoeveel kracht dit kost voor de machine.
Ik sluit me hierbij aan. Voor dit soort klussen heb ik nu standaard een specie mengmachine in huis. Gebruik ik voor gips, cementmortels en verf. De aanschaf dubbel en dwars waard! Onze vrienden van Parkside hebben dit in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb iets van vijf zakken zandcement gewoon gedaan in de kruiwagen met een schop en een metseltroffel; was wel te doen met twee man. Het is zandcement en er komt nog een egalinelaag overheen neem ik aan. Komt wel goed lijkt mij, althans bij ons wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hakken/beuken en slopen moet je laten doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P31wQcESUf0pzC_v8SqldKsGxek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWzeV9xa3IaKXrohiBa54rGG.jpg?f=fotoalbum_large

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
assje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Maar nu vergelijk je een SDS-plus boorhamer met 2,4J slagkracht met een SDS-max sloophamer met 15J slagkracht. Dat is dus 2,5x meer gewicht maar ook 6,25x zoveel slagkracht. Daarnaast is SDS-max echt veel beter geschikt voor zwaarder sloopwerk waarbij je soms ook wat wil wrikken/zijdelings bewegen.

Normale tegels krijg je met iedere boorhamer wel van de muur. Bij mij zaten de tegels in 3cm specie en loeivast, daar is een SDS plus hamer eigenlijk niet geschikt voor en 2,4J is met een brede tegelbeitel dan echt niks. Het apparaat tillen is het zwaarste van de klus maar als het sneller gaat hoef je hem wel minder lang te tillen :+
Ik heb exact dezelfde klus 2 maal gedaan. Een halve badkamer uit de jaren 70 met tegels in specie met zo'n bakbeest en 1,5 badkamer met een lichtere Makita. De lichtere machine was voor deze klus een zegen. Met 2,4J vlogen de tegels ook van de muur en met de Makita kun je prima wrikken. Een 15J sloophamer heeft zijn nut, maar voor tegels verwijderen is het een zware machine. Uiteraard kan het en je krijgt er grote spierballen van. Uiteindelijk gebeurt de klus waarschijnlijk met de machine die je hebt liggen/ kunt lenen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
-DarkShadow- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:49:
De lichtere machine was voor deze klus een zegen.
Wellicht is een Parkside Joule niet hetzelfde als een Makita Joule maar bij mij werkte de 15J hamer merkbaar beter dan de 5J hamer; zeker met een brede beitel.

Kan ook zijn dat de ene tegel/specie de andere niet is. De delen op kalkzandsteen kwamen bij mij bijvoorbeeld al een stuk makkelijker los dan de stukken op baksteen.

Maar inderdaad, het zal doorgaans gebeuren met wat beschikbaar is. Ik had in eerste instantie alleen de SDS boorhamer en heb achteraf in ieder geval spijt dat ik niet direct ook die zwaardere sloophamer had besteld. Maar, ik heb er ook een schoorsteen vanaf het dak naar beneden, een draagmuur en twee betonplaten mee gesloopt (9m3 puin bij elkaar gesloopt). Wel iets meer dan een paar tegeltjes dus.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 04-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
assje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Wellicht is een Parkside Joule niet hetzelfde als een Makita Joule maar bij mij werkte de 15J hamer merkbaar beter dan de 5J hamer; zeker met een brede beitel.

Kan ook zijn dat de ene tegel/specie de andere niet is. De delen op kalkzandsteen kwamen bij mij bijvoorbeeld al een stuk makkelijker los dan de stukken op baksteen.

Maar inderdaad, het zal doorgaans gebeuren met wat beschikbaar is. Ik had in eerste instantie alleen de SDS boorhamer en heb achteraf in ieder geval spijt dat ik niet direct ook die zwaardere sloophamer had besteld. Maar, ik heb er ook een schoorsteen vanaf het dak naar beneden, een draagmuur en twee betonplaten mee gesloopt (9m3 puin bij elkaar gesloopt). Wel iets meer dan een paar tegeltjes dus.
Ik denk dat Darkshaddow meer doelt op hanteren van de machines, Als je op 1.80m hoogte een tegeltje moet verwijderen met een machine die je niet kunt tillen heb je er nog niet veel aan...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Osxy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Goed punt ja, ik heb mijn Metabo 2860-2 eerder vermoedelijk al gesloopt door het boren van veel dozen voor stopcontacten tijdens mijn verbouwing.

Daarop een Bosch 2-28F aangeschaft maar zou zonde zijn die nu te slopen met mixen van zandcement.
Ik ga eens op Marktplaats kijken naar zo’n speciale cement mixer ding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

Vliegvlug schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Goed punt ja, ik heb mijn Metabo 2860-2 eerder vermoedelijk al gesloopt door het boren van veel dozen voor stopcontacten tijdens mijn verbouwing.

Daarop een Bosch 2-28F aangeschaft maar zou zonde zijn die nu te slopen met mixen van zandcement.
Je huurt zo'n ding voor een dag voor € 15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Altijd baas boven baas :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofWvGM-9HIOkrnR-FXoiTveQ_MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vhlUhHjsLiMtvVUm11zIqMA.jpg?f=fotoalbum_large

45j / 90euro 8)

Veeel te zwaar voor cement/tegeltjes verwijderen.
Maar bij beton hakken weer ideaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:26:
Ik ben bezig met een voorzetwand voor een enkelsteens buitenmuur. Vóór de wand lopen stalen verwarmingsbuizen, 2 boven elkaar. Deze ga ik nog isoleren met buisisolatie. Nu had ik bedacht om om de buizen in een soort tunneltje te laten lopen. Ik kan vóór en achter de buizen een verticale balk/strook hout maken, daar overheen een horizontale plaat (breedte dan ongeveer 10 cm) en daarop het raggelwerk. Andere optie is om een beetje creatief te zijn en U0paal houders te gebruiken (bv deze, maar dan op zo'n kop gebruiken) en daarop de raggels te monteren. Dat past namelijk allemaal mooi. Wandafwerking wordt OSB+gips, tussen de raggels komen isolatie en alle noodzakelijke foliën. Any thoughts?

[Afbeelding]
Iemand nog een briljant idee? Andere optie is om watervast multiplex (strook net iets hoger dan de buizen) achter de verwarmingsbuizen verticaal tegen de muur te schroeven, aan de voorkant hetzelfde maar die tegen de vloer te schroeven en daar op 3e strook multiplex of een horizontaal liggende balk. Een soort tunnel dus over de buizen heen waarop ik mijn voorzetwand kan zetten.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Wokschotel schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Iemand nog een briljant idee? Andere optie is om watervast multiplex (strook net iets hoger dan de buizen) achter de verwarmingsbuizen verticaal tegen de muur te schroeven, aan de voorkant hetzelfde maar die tegen de vloer te schroeven en daar op 3e strook multiplex of een horizontaal liggende balk. Een soort tunnel dus over de buizen heen waarop ik mijn voorzetwand kan zetten.
Mag/kun je wat ruimte inleveren? Anders zou ik bijvoorbeeld 5x7's vrij van de buitenmuur doen maar achter de buizen, de dikte van de buizen opvangen door een extra panlat op de 5x7's te doen, dan kun je mooi tussen de 5x7's isoleren en heb je de buizen ook in de ruimte, dus minder warmte verlies...

Zal even mn paintskills aanslingeren straks

Rood is baksteen, Geel de 5x7, Oranje de panlat, Blauw de buizen, Groen het Gips/OSB,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljl8EPo7qwOgbYggH-tyGdTYKtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7gr8GPv5wz93jTSHU9o0QJ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Jelte,89 op 04-01-2024 14:24 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Rzaan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Je huurt zo'n ding voor een dag voor € 15
Ik ben wel een hoarder van gereedschap ;)
Maar mocht het niet lukken via Marktplaats is dat wel een mooie backup optie. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:51
Ik heb een nieuwe inductiekookplaat waarmee ik mijn huidige elektrische kookplaat wil vervangen. Maar hoe sluit ik deze nu correct aan?

De huidige aansluiting is als volgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JflBPX_0x8vK4U-qtwh40HKdHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybayPDWOeV606iqdB4V5DY3n.jpg?f=fotoalbum_large
In de meterkast is er een 32A zekering voorzien.

Ik heb ook een multimeter ter beschikking om zaken door te meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MrSenne schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:10:
Ik heb een nieuwe inductiekookplaat waarmee ik mijn huidige elektrische kookplaat wil vervangen. Maar hoe sluit ik deze nu correct aan?

De huidige aansluiting is als volgt
[Afbeelding]
In de meterkast is er een 32A zekering voorzien.

Ik heb ook een multimeter ter beschikking om zaken door te meten.
Ik zou beginnen met de handleiding.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@MrSenne En daarnaast uitzoeken:
- Of je 1 of 3-fase vanuit het net hebt
- Je een kookgroep of krachtgroep hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Jelte,89 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Mag/kun je wat ruimte inleveren? Anders zou ik bijvoorbeeld 5x7's vrij van de buitenmuur doen maar achter de buizen, de dikte van de buizen opvangen door een extra panlat op de 5x7's te doen, dan kun je mooi tussen de 5x7's isoleren en heb je de buizen ook in de ruimte, dus minder warmte verlies...

Zal even mn paintskills aanslingeren straks

Rood is baksteen, Geel de 5x7, Oranje de panlat, Blauw de buizen, Groen het Gips/OSB,

[Afbeelding]
Mooie oplossing, maar helaas is er achter de buizen (tussen de buizen en muur) onvoldoende ruimte voor een raggel of metalstud., ruimte is daar max 3 centimeter.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Nou dat was snel geregeld, ik had geluk dat er net iemand in de buurt zijn cement mixer weg deed! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHE3V5no4OFgOAZQUWEHAF_1_wI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jr23QU2UfqltwtLG2LkAror8.jpg?f=user_large
Zie verder Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Vliegvlug schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Nou dat was snel geregeld, ik had geluk dat er net iemand in de buurt zijn cement mixer weg deed! :*)

[Afbeelding]
Zie verder Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Ik zou 'm maar goed schoonhouden tussen de sessies door want klonters moet je anders afbikken.
Iets wat de vorige eigenaar ..... naja prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

GudZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Ik zou 'm maar goed schoonhouden tussen de sessies door want klonters moet je anders afbikken.
Iets wat de vorige eigenaar ..... naja prima ding.
Ziet er behoorlijk aangekoekt uit inderdaad:
Aangekoekte cement mixer
Maar naar mijn idee zien die dingen er altijd zo uit :P

Kan dat kwaad in gebruik?
Lijkt erg goed vast te zitten.
En zo’n ding een nacht in water zetten zal ook weinig doen tegen dat aangekoekte cement ga ik vanuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vliegvlug schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding: Aangekoekte cement mixer]

En zo’n ding een nacht in water zetten zal ook weinig doen tegen dat aangekoekte cement ga ik vanuit.
Dit zal wel vast blijven zitten nu, maar nieuwe mix kan nog wel meer aankoeken natuurlijk.
Mixen doet ie nu nog steeds, dus voor gebruik zal het niet veel uitmaken verwacht ik. Maar wordt case haal je een nieuwe garde, kost je een paar tientjes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Vliegvlug schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding: Aangekoekte cement mixer]

Met een hamer of flinke moersleutel tik je dat er zo af. Als het aangekoekte eenmaal los komt volgt de rest vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Wat @The Eagle zegt, je kunt eenvoudig een nieuwe garde kopen maar dan gooi je het voordeel van deze tweedehands aankoop al een beetje weg.

@Vliegvlug
Nee, inweken werkt niet. Ooit uitgehard beton zien afbrokkelen vanwege een regenbuitje? :)

Inderdaad je kunt het er goeddeels afbikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

t14wo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Met een hamer of flinke moersleutel tik je dat er zo af. Als het aangekoekte eenmaal los komt volgt de rest vanzelf.
Ga ik dat proberen! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

GudZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:02:
Wat @The Eagle zegt, je kunt eenvoudig een nieuwe garde kopen maar dan gooi je het voordeel van deze tweedehands aankoop al een beetje weg.
Inderdaad, net even gekeken maar die dingen los lijken duurder dan wat ik voor het hele apparaat met garde heb betaald!

Wist trouwens niet dat het een garde heet, ken die dingen alleen van de keuken ;)
@Vliegvlug
Nee, inweken werkt niet. Ooit uitgehard beton zien afbrokkelen vanwege een regenbuitje? :)
Daarom ging ik er al vanuit dat het niet ging werken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

@Vliegvlug na ieder gebruik even in een emmer water mixen, doet al veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Septillion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:56:
@MrSenne En daarnaast uitzoeken:
- Of je 1 of 3-fase vanuit het net hebt
- Je een kookgroep of krachtgroep hebt.
Als 't 32A is, zal het een een enkelfasige groep zijn. En waarschijnlijk geen Nederland, maar bijvoorbeeld België.

Maar je kan hier toch vrij duidelijk zien hoe het nu aangesloten zit? Je zou eventueel even na kunnen meten of 't nu goed bedraad zit. Dus aarde-nul zou je weinig spanning moeten meten (maximaal een voltje ofzo), fase-nul en fase-aarde ongeveer 230V. Als dat klopt: de nieuwe kookplaat precies zo aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Dat klinkt goed, dank voor het delen van de praktijkervaring!

[...]

Bij mij gaat het om de helt van het oppervlak en een derde van de dikte en heb daarvoor iets van 93 liter zandcement nodig.

Een kuip van 65 liter zat ik naar te kijken, 90L lijkt me erg onhandelbaar worden.
Ga het wel met zijn tweeën doen.

[...]

[Afbeelding]

[...]

Zal op de productiedatum letten, goede tip!

[...]

De Weber vloerprimer universeel 2,5L wil ik gaan halen.
Ga er vanuit dat je die bedoelt.

[...]

Klinkt praktisch zeker wanneer ik twee of drie buizen naast elkaar heb, kan ik die in 1x vastleggen. (y)
Graag gedaan! Ik dacht al dat het aantal zakken niet helemaal leek te kloppen, maar daar ben je volgens mij al achter. Lees daarom vooral goed de pdf door om issues te voorkomen. En koop echt die extra zakken als je ze enigszins makkelijk kan terugbrengen: voor 5m2 dacht ik bij de laatste milimeters dikte nog even 1 zak nodig te hebben, alleen dat werden er al 3 of 4 zaken meen ik me te herinneren. In de praktijk kan het ook zijn dat je qua mengverhouding net iets anders uitkomt, dus dan scheelt het ook net een beetje qua aantal zakken. En te weinig is gewoon echt funest.

Heb het even voor je nagekeken, was idd een kuip van 65L: https://www.hornbach.nl/p...wart-58-5-cm-65-l/274260/ Deze was na het aanmaken naast de te storten plek goed om te kiepen.

Zelf deze mixer ooit gekocht in de aanbieding: https://www.bol.com/nl/nl...gvolume/9300000038038751/ Daarmee goed te doen. Maar of het met de boormachine lukt weet ik dus niet, alleen gezien de reacties van anderen zou ik het risico ook niet nemen. Wellicht een cementmixer van marktplaats of niet te duur ergens (bijv. de genoemde Parkside klinkt prima).Lees net dat je al geslaagd bent :)
En kun je na je klus zelf ook weer op marktplaats zetten (zo heb ik ook m'n gipsplatenlift gekocht, achteraf had ik die veel langer nodig dan ingeschat en was ik qua huur al bijna net zoveel kwijt als nu - en straks kan die ook op marktplaats, dus netto goedkoper, geen stress om het op tijd af te krijgen en voor veel meer klussen gebruikt dan gepland; maar huren kan natuurlijk ook, is ook persoonlijke voorkeur).

Denk dat dat inderdaad de primer was die ik had. Er lijken wat verschillende flessen te zijn, maar lijkt hetzelfde spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Wokschotel schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Mooie oplossing, maar helaas is er achter de buizen (tussen de buizen en muur) onvoldoende ruimte voor een raggel of metalstud., ruimte is daar max 3 centimeter.
Dan zaag je de 5x7 in, hoef je em ook niet op te dikken met een panlat, isolatie vrot je er dan tussen

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@marcop23 België is inderdaad ook nog een goede! Zit niet in mijn standaard gedachtengang.

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 05-01-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik wil een vast meubel maken voor de afkortzaag. Op internet heb ik al veel mooie voorbeelden gezien. Maar nu komt het , ik heb al zo’n opklapbare dewalt onderst voor eronder, dus waar je hem met adapters op vastklikt. En deze wil ik ok gebruiken voor hele grote stukken zagen buiten.

De adapters wil ik er niet telkens afhalen , iemand al geprobeerd met een los kokervorm of buizen oid de afkortzaag vast te zetten ? Dus dat je de afkortzaag op dezelfde wijze als met een onderstel vast zet?

Gaat om dit onderstel https://www.dewalt.nl/pro...gen-11m-verlengbaar-tot-2

Vindt het zo zonde om een tweedehands onderstel te kopen en kapot te zagen voor alleen dit onderdeel. Los lijkt hij niet te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Voor de nieuwe hordeur dien ik een stuk plint weg te zagen zodat deze tegen de muur kan. De plint is van keramische tegels, nu is het plan om dit met de multi-tool te gaan uitvoeren met een daarvoor bestemde zaagblad.

Iemand hier ervaring mee en advies welk zaagblad je het best hiervoor kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
kiefty14 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:11:
Voor de nieuwe hordeur dien ik een stuk plint weg te zagen zodat deze tegen de muur kan. De plint is van keramische tegels, nu is het plan om dit met de multi-tool te gaan uitvoeren met een daarvoor bestemde zaagblad.

Iemand hier ervaring mee en advies welk zaagblad je het best hiervoor kunt gebruiken?
Kan, met de juiste multitool, ik heb slechte ervaring met een groene bosch, Beste wat hier is te krijgen is een Fein, En dan met een diamant blad..

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:00

valluik

Probeert ook maar wat

Ga je door een voeg zagen of door de tegel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iemand hier al eens een vastgelopen cilinderslot weer losgekregen?

Ik krijg mijn achterdeur niet meer van het slot. Ging gisteren al een beetje moeilijker, maar nu zit het helemaal vast. De sleutel draait maar blokkeert op het moment dat de tuimelaar contact maakt. Het is een EVVA cilinder, geen SKG keurmerk erop maar als ik even rondkijk op internet zijn ze allemaal SKG***?

Ik heb al geprobeerd de cilinder te breken, maar dat lukt niet. Ik wil mijn deur of het slot ook niet (verder?) beschadigen dus volgens mij is mijn enige optie om de boel toch uit te boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Waypoint schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:39:
Ik wil een vast meubel maken voor de afkortzaag. Op internet heb ik al veel mooie voorbeelden gezien. Maar nu komt het , ik heb al zo’n opklapbare dewalt onderst voor eronder, dus waar je hem met adapters op vastklikt. En deze wil ik ok gebruiken voor hele grote stukken zagen buiten.

De adapters wil ik er niet telkens afhalen , iemand al geprobeerd met een los kokervorm of buizen oid de afkortzaag vast te zetten ? Dus dat je de afkortzaag op dezelfde wijze als met een onderstel vast zet?

Gaat om dit onderstel https://www.dewalt.nl/pro...gen-11m-verlengbaar-tot-2

Vindt het zo zonde om een tweedehands onderstel te kopen en kapot te zagen voor alleen dit onderdeel. Los lijkt hij niet te krijgen
Nee, dat heb ik nog nooit gedaan, ik heb een meubel gemaakt die x cm lager is dan mn werkbank, deze staat op wielen en kan ik dus alle kant mee op... Vastzetten heb ik niet zoveel behoefte aan, en als dat moet, pak ik een lijmtang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-CNd3cKlgIcN7Eyj_-zRO8-hRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5dgJuro3bNHuZ2UVbG1sAHe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Jelte,89 op 05-01-2024 11:09 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Slonzo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:47:

Ik krijg mijn achterdeur niet meer van het slot. Ging gisteren al een beetje moeilijker, maar nu zit het helemaal vast. De sleutel draait maar blokkeert op het moment dat de tuimelaar contact maakt. Het is een EVVA cilinder, geen SKG keurmerk erop maar als ik even rondkijk op internet zijn ze allemaal SKG***?

Ik heb al geprobeerd de cilinder te breken, maar dat lukt niet. Ik wil mijn deur of het slot ook niet (verder?) beschadigen dus volgens mij is mijn enige optie om de boel toch uit te boren?
Kruipolie of een ander goed smerende olie erin spuiten b.v. ? Ook de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
valluik schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ga je door een voeg zagen of door de tegel zelf?
De bedoeling is tegel zelf van +- 7mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Dat had ik vorig jaar voor met de schuurdeur.
De cilinder was nog wel goed maar het sluitwerk in de deur zelf was versleten.
Ik heb toen het deel dat in het kozijn schuift doorgeslepen van buiten af met een 1mm doorslijpschijf.
Toen kon de deur weer open vervolgens kon ik dan de schroef waar de cilinder mee vastzat eruit halen en met een beetje pielen de cilinder uit het sluitwerk in de deur halen.
Nieuw slot in de deur en de oude cilinder er weer in.
Zit je ook niet met sleutels te klooien.

Wij hebben 4 cilinders die allen met dezelfde sleutel werken namelijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Wat is eigenlijk de reden dat er bij een rachelwerk voor een verlaagd plafond twee lagen met latten worden aangebracht? Één laag in de lengte, en vervolgens een laag in de breedte (of andersom).

In principe zou je gipsplaten gelijk op de eerste laag kunnen schroeven als je daarbij de juiste HoH aanhoudt?
Of hou je op de eerste laag van het raggelwerk (aan plafondkant) meer HoH aan (bijv. 60cm) en doe je daarna enkel de tweede laag op juiste HoH voor je gipsplaten?

Andere vraag; met hoeveel slagpluggen zet je de eerste laag raggels in een betonnen plafond vast? Elke 50cm of dat overkill? Aan het plafond komen enkel gipsplaten van 9,5mm of 12,5mm te hangen. Ik twijfel nog tussen Gipsplaat AK (12,5mm) of Gipsplaat RK (9,5mm)

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 05-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

Is hij op slot of van het slot?
Als de sleutel nog draait en de deur is van het slot dan kan je toch gewoon de cilinder er uit halen?

Dit klinkt alsof je sluitwerk niet goed meer werkt, niet de cilinder.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:07
SquareOne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
Wat is eigenlijk de reden dat er bij een rachelwerk voor een verlaagd plafond twee lagen met latten worden aangebracht? Één laag in de lengte, en vervolgens een laag in de breedte (of andersom).

In principe zou je gipsplaten gelijk op de eerste laag kunnen schroeven als je daarbij de juiste HoH aanhoudt?
Of hou je op de eerste laag van het raggelwerk (aan plafondkant) meer HoH aan (bijv. 60cm) en doe je daarna enkel de tweede laag op juiste HoH voor je gipsplaten?

Andere vraag; met hoeveel slagpluggen zet je de eerste laag raggels in een betonnen plafond vast? Elke 50cm of dat overkill? Aan het plafond komen enkel gipsplaten van 9,5mm of 12,5mm te hangen. Ik twijfel nog tussen Gipsplaat AK (12,5mm) of Gipsplaat RK (9,5mm)
Meestal wil je ook nog wat kwijt in je plafond: elektra, spotjes, isolatie. Daarnaast wil je er ook vaak voor zorgen dat je plafond (redelijk) waterpas is. Dat is wat makkelijker met twee lagen te doen.

Waarom wil je je plafond verlagen? Om de 50cm bevestigen klinkt niet te veel, eerder te weinig.

Gipsplaat 12,5 is traditioneel voor wanden, maar ik gebruik het ook voor plafond. Ik vermijd RK, is eigenlijk niet bedoeld om de naden weg te werken, maar gewoon zo te laten. Ik vind het lelijk. AK is als je de naden wel wilt wegwerken. Als de lengte van je ruimte meer is dan die gipsplaat zou je eigenlijk 4AK moeten nemen, maar dat is vooral in de 12.5mm variant veel duurder.

edit:
Je kan je gipsplaten zowel recht als haaks op je rachelwerk (latten) plaatsen. In het eerste geval plaats je je latten heel nauwkeurig hoh 30cm. In het tweede geval moet je vooraf goed kijken wat de lengte is van je gipsplaten en daar rekening mee houden. Als je niet goed uitkomt kan je natuurlijk ook tijdens het plaatsen van je gipsplaten nog wat aanbrengen.

[ Voor 10% gewijzigd door inquestos op 05-01-2024 11:14 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je hebt ook nog AK 9.5mm. Stuk fijner om op je plafond te plaatsen en vezelversterkt waardoor ze wat steviger zijn. 9.5mm kon ik in ieder geval in mijn eentje aan het plafond bevestigen. 12.5mm zou veel te zwaar zijn en heb je een lift nodig.

Hier hebben ze lattenwerk aan het platfond geschroefd en daarna inderdaad haaks met korte latjes een tweede raggelwerk waterpas gezet.

Wellicht kan dat in één keer als je stelschroeven gebruikt en dus die stelschroeven direct het beton in schroeft waarna je het raggelwerk waterpas kan stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2024 11:17 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
inquestos schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Meestal wil je ook nog wat kwijt in je plafond: elektra, spotjes, isolatie. Daarnaast wil je er ook vaak voor zorgen dat je plafond (redelijk) waterpas is. Dat is wat makkelijker met twee lagen te doen.

Waarom wil je je plafond verlagen? Om de 50cm bevestigen klinkt niet te veel, eerder te weinig.

Gipsplaat 12,5 is traditioneel voor wanden, maar ik gebruik het ook voor plafond. Ik vermijd RK, is eigenlijk niet bedoeld om de naden weg te werken, maar gewoon zo te laten. Ik vind het lelijk. AK is als je de naden wel wilt wegwerken. Als de lengte van je ruimte meer is dan die gipsplaat zou je eigenlijk 4AK moeten nemen, maar dat is vooral in de 12.5mm variant veel duurder.

edit:
Je kan je gipsplaten zowel recht als haaks op je rachelwerk (latten) plaatsen. In het eerste geval plaats je je latten heel nauwkeurig hoh 30cm. In het tweede geval moet je vooraf goed kijken wat de lengte is van je gipsplaten en daar rekening mee houden. Als je niet goed uitkomt kan je natuurlijk ook tijdens het plaatsen van je gipsplaten nog wat aanbrengen.

Edit2: wat zou jij normaal gesproken aanhouden bij HoH eerste laag (waarbij je de tweede laag passend maakt voor het plaatmateriaal). Plafond bestaat uit kanaalplaten dus daarin boren is niet echt een feest. Kan elke 30cm een slagplug zetten, maar dat wordt dan een behoorlijke klus
Ah ja als je dat spul er in kwijt wilt heb je meer hoogte nodig.
Ik wil m'n slaapkamer opslitsen in twee delen met een tussenwandje voor TV, maar het lichtpunt hangt nu precies waar het wandje komt.

Doel van het verlaagde plafond is elektra weg (16mm buis) te werken. Bedrading wilde ik gewoon door gat in gips steken zonder doos. In dat geval zou 22mm vuren lat voldoende zijn en zou ik de buis gewoon op de gipsplaat kunnen leggen.

Het plafond is wel redelijk waterpas, maar zag inderdaad 'afstandschroeven' om 2 latten op elkaar goed waterpas te stellen.

Naden wil ik wel dichtsmeren, dacht dat dit ook wel kon met gipsplaat RK, maar AK lijkt meer geschikt. De slaapkamer is 350cm breed. Zag dat er platen zijn van 360cm om de hele breedte te overbruggen.

Alternatief is in de andere richting. Slaapkamer is 580cm lang, wandje komt in het midden (ca 10cm), dan zou ik met platen van 300cm aan beiden kanten kunnen werken. Met platen van 260 krijg ik dan onhandig kleine stukjes.

Over het recht en haaks plaatsen lees ik ook veel verschillende dingen. Met recht plaatsen HoH 30cm (van onderste laag raggels), en met haaks plaatsen HoH 40cm (van onderste laag raggels).

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 05-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:16:
Je hebt ook nog AK 9.5mm. Stuk fijner om op je plafond te plaatsen en vezelversterkt waardoor ze wat steviger zijn. 9.5mm kon ik in ieder geval in mijn eentje aan het plafond bevestigen. 12.5mm zou veel te zwaar zijn en heb je een lift nodig.

Hier hebben ze lattenwerk aan het platfond geschroefd en daarna inderdaad haaks met korte latjes een tweede raggelwerk waterpas gezet.

Wellicht kan dat in één keer als je stelschroeven gebruikt en dus die stelschroeven direct het beton in schroeft waarna je het raggelwerk waterpas kan stellen.
Ah 9.5mm AK ken ik niet, lijkt me ideaal. Zie ze ook niet direct bij Hornbach, Gamma, Praxis...
Wellicht bij een vakhandel.

Mhh zie wel deze bij gamma maar die heeft bruin papier. Had begrepen dat die zijn om te stucen. Wil eigenlijk alleen naden dichtsmeren en dan sauzen.

Gyproc heeft ze alleen in breedte 120cm van 9.5mm dik: https://www.gyproc.nl/producten/gyprocr#conditioning

[ Voor 18% gewijzigd door SquareOne op 05-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 12:54
De balkenlaag van het dak dat ik ga isoleren is niet overal gelijk; deze loopt van 160 t/m 220 mm. Ik wil daar een gelijke dikte isolatie plaatsen maar hoe zet ik het materiaal (Knauf naturoll) vast zodat het niet doorzaakt? Er is onvoldoende ruimte voor een panlat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Beluchting achter je gipsplaat. Met alleen 1 laag latjes creëer je allemaal kleine ruimtes.. met een tweede laag creëer je 1 grote ruimte. Eventueel vocht kan er dan makkelijker achterweg. Daarnaast zoals gezegd ook makkelijker met trekken van draden.
Je kan ook de enige laag latten met tussenpauzes onderbreken.

Moet je wel ook een goed strak plafond hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Caelorum schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Beluchting achter je gipsplaat. Met alleen 1 laag latjes creëer je allemaal kleine ruimtes.. met een tweede laag creëer je 1 grote ruimte. Eventueel vocht kan er dan makkelijker achterweg. Daarnaast zoals gezegd ook makkelijker met trekken van draden.
Je kan ook de enige laag latten met tussenpauzes onderbreken.

Moet je wel ook een goed strak plafond hebben.
Niet op die manier over nagedacht. Goed punt.

Kwam zojuist ook dit tegen:
Steenachtige plafondconstructies:
  • Breng tegen steenachtige plafondconstructies vooraf eerst als basis rachels met een minimale afmeting van 30 x 50 mm aan. Bevestig deze rachels door middel van inboren met pluggen en schroeven en hanteer een hart op hart afstand van maximaal 750 mm.
  • Breng vervolgens haaks hierop houten rachels met een afmeting van minimaal 24 x 48 mm aan. Hanteer hierbij een hart op hart afstand van maximaal 400 mm.
Eerste laag kan dus wat verder uit elkaar. Max 750mm maar denk dat ik voor ca. 600mm ga.

Tweede laag 300 of 400mm HoH afhankelijk van of ik recht of haaks ga monteren.

@LED-Maniak heb jij een linkje naar de 9,5mm AK platen die je hebt toegepast?

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 05-01-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Japiooo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:07:
De balkenlaag van het dak dat ik ga isoleren is niet overal gelijk; deze loopt van 160 t/m 220 mm. Ik wil daar een gelijke dikte isolatie plaatsen maar hoe zet ik het materiaal (Knauf naturoll) vast zodat het niet doorzaakt? Er is onvoldoende ruimte voor een panlat.
Hoe wil je de boel gaan afwerken zonder rachels/panlatten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@vincent_1971 @Ronald.42 @dragonhaertt Bedankt voor de reacties :)

De deur was inderdaad op slot. Kruipolie, hamer, nachtje laten trekken, ... allemaal geprobeerd maar helaas. Zat muurvast op een gegeven punt. Ik begon ook te vrezen dat het het slot zelf was en niet de cilinder, maar met een houten deur die op slot zit, kom je daar ook niet bij...

De deur slopen zag ik niet zitten, dus ik ben de cilinder beginnen uitboren (ging inderdaad erg traag :+ ) en toen ik het ff beu was probeerde ik de sleutel nog eens met wat meer kracht. De cilinder was toch al voor de vuilbak, gaf niet als de sleutel af zou breken. Na wa heen en weer wrikken sprong hij open :D Misschien door de vibratie van het boren o.i.d. want deze morgen zat het nog muurvast. Het is echt de cilinder die vast zit, ik voel de weerstand. Het slot zelf heb ik er ook uitgehaald en helemaal schoongemaakt, daar is niks mis mee.

De cilinder is ondertussen bij de slotenmaker om te herstellen (kan blijkbaar bij dit specifieke merk) of -moest dat niet lukken- om een nieuwe passend te maken op onze sleutel. Goed einde dus, ik kan de kat/hond nu weer in de tuin laten zonder 15 meter om te moeten lopen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 05-01-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 12:54
Kurma schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Hoe wil je de boel gaan afwerken zonder rachels/panlatten?
Ik bedoel een panlat als steun voor de isolatie met de balk mee zeg maar. Afwerking mbv rachelwerk en gips.
Ik wil voorkomen dat de isolatie doorzakt aangezien deze niet overal klem tussen plafond en lat kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Japiooo op 05-01-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nieuwe vraag: iemand ooit al last gehad van zoutuitbloeiiing bij een [vers] gepleisterd stukje muur? :?

Ik heb 4 gaten toegemaakt en bij alle 4 hetzelfde probleem. Voor zover ik weet heb ik nochtans niets speciaals gedaan; toegemaakt met Knauf sneldroog, dan Fix & Finish erover & als laatste de kleinste oneffenheden nog weggesmeerd met Polyfilla fijne afwerkplamuur :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUAWKwn4vJgktLMWPHZjQVLFUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PDOqix7uP2ij3xkbfwbuCKY.jpg?f=fotoalbum_large

De muur is verder gewoon kurkdroog, dit probleem stelt zich nergens anders. Bij andere stukken (op dezelfde muren) die eerder toegemaakt werden heb ik dit probleem niet (maar die zijn toegemaakt met 1 enkele soort plaaster). Is het de combinatie van de gebruikte soorten die dit probleem geeft?

Kan ik dit gewoon wegschuren, primer erover knallen & hopen dat het weg blijft? (wsl niet maar goed, een mens kans dromen :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 05-01-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Slonzo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:40:
@vincent_1971 @Ronald.42 @dragonhaertt Bedankt voor de reacties :)

De deur was inderdaad op slot. Kruipolie, hamer, nachtje laten trekken, ... allemaal geprobeerd maar helaas. Zat muurvast op een gegeven punt. Ik begon ook te vrezen dat het het slot zelf was en niet de cilinder, maar met een houten deur die op slot zit, kom je daar ook niet bij...

De deur slopen zag ik niet zitten, dus ik ben de cilinder beginnen uitboren (ging inderdaad erg traag :+ ) en toen ik het ff beu was probeerde ik de sleutel nog eens met wat meer kracht. De cilinder was toch al voor de vuilbak, gaf niet als de sleutel af zou breken. Na wa heen en weer wrikken sprong hij open :D Misschien door de vibratie van het boren o.i.d. want deze morgen zat het nog muurvast. Het is echt de cilinder die vast zit, ik voel de weerstand. Het slot zelf heb ik er ook uitgehaald en helemaal schoongemaakt, daar is niks mis mee.

De cilinder is ondertussen bij de slotenmaker om te herstellen (kan blijkbaar bij dit specifieke merk) of -moest dat niet lukken- om een nieuwe passend te maken op onze sleutel. Goed einde dus, ik kan de kat/hond nu weer in de tuin laten zonder 15 meter om te moeten lopen :+
Open deur.. maar je had de cilinder vanaf beide zijden geprobeerd of was het een eenzijdige cilinder, anders is dat een poging waard de volgende keer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:16

sealy

bastards...

Japiooo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Ik bedoel een panlat als steun voor de isolatie met de balk mee zeg maar. Afwerking mbv rachelwerk en gips.
Ik wil voorkomen dat de isolatie doorzakt aangezien deze niet overal klem tussen plafond en lat kan.
Wellicht niet helemaal dezelfde situatie, maar ik heb in mijn geval de balkhoogte overal gelijk & waterpas gemaakt door 10x2 planken parallel op de balken te schroeven, waarop vervolgens de regels voor de gipsplaten geschroefd zijn.

Om ervoor te zorgen dat, voordat de folie erop zit, de glaswol na het plaatsen niet tussen de balken uitvalt, heb ik om de zoveel cm (~40) een lange schroef (8cm) in de balken gedraaid waar de isolatie wel even op blijft hangen.

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
SquareOne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Niet op die manier over nagedacht. Goed punt.

Kwam zojuist ook dit tegen:

[...]

Eerste laag kan dus wat verder uit elkaar. Max 750mm maar denk dat ik voor ca. 600mm ga.

Tweede laag 300 of 400mm HoH afhankelijk van of ik recht of haaks ga monteren.

@LED-Maniak heb jij een linkje naar de 9,5mm AK platen die je hebt toegepast?
In ieder geval haaks op je latten werken.
De kopsekanten halfsteens verband.

Al het andere leidt tot scheuren in je verf of gipslaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ

Haakse slijper met diamantblad.

Stofvrij in tegels zagen bestaat niet dus zorg dat je was ergens anders staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
3_s schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:27:
@Vliegvlug na ieder gebruik even in een emmer water mixen, doet al veel.
Ik heb altijd een spons en afwasborstel in een 20l emmer met water naast m'n speciekuip staan.

En nog een klein 12 l emmertje met spons voor de foutjes of als je vocht nodig hebt om af te strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cyberpope schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:14:
Open deur.. maar je had de cilinder vanaf beide zijden geprobeerd of was het een eenzijdige cilinder, anders is dat een poging waard de volgende keer.
Beide kanten inderdaad geprobeerd, lukten beide niet :)

Stel je voor, wat een schaamtelijk grapje zou het zijn moest je de boel uitbreken terwijl de andere kant gewoon wel werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
GudZ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Haakse slijper met diamantblad.

Stofvrij in tegels zagen bestaat niet dus zorg dat je was ergens anders staat.
Check

En het laatste stuk met multi-tool oid? ben zoiezo van plan om eerst met wat rest-tegels te gaan proberen voordat we voor het "echie" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Slonzo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Beide kanten inderdaad geprobeerd, lukten beide niet :)

Stel je voor, wat een schaamtelijk grapje zou het zijn moest je de boel uitbreken terwijl de andere kant gewoon wel werkt :+
Ik zou ze de kost niet willen geven...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
kiefty14 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Check

En het laatste stuk met multi-tool oid? ben zoiezo van plan om eerst met wat rest-tegels te gaan proberen voordat we voor het "echie" gaan.
Oefenen altijd goed. Weet wel dat een gelijmde tegel zagen volledig anders is dan een losse tegel. Die breken snel en splinteren....

Wie weet lukt het wel geheel met de multitool joh.
Een multitool kun je niet zoveel kracht mee zetten maar is sowieso prima voor het laatste stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
GudZ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Oefenen altijd goed. Weet wel dat een gelijmde tegel zagen volledig anders is dan een losse tegel. Die breken snel en splinteren....

Wie weet lukt het wel geheel met de multitool joh.
Een multitool kun je niet zoveel kracht mee zetten maar is sowieso prima voor het laatste stukje.
Thnx, ik ga in de schuur tegel tegen de muur aan lijmen en we gaan het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ik heb onlangs zo'n wagner verfspuit gekregen van iemand, voor wanden en plafonds te spuiten.
Zijn ze daar voornamelijk voor bedoeld of kunnen daar ook beitsen, autolakken etc in gebruikt worden?

Moet namelijk nog een schutting doen van het voorjaar, nog een auto bumper die gespoten moet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:07
Japiooo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:07:
Er is een speciaal topic voor, met als je flink scrollt vergelijkbare situaties. Jouw situatie is niet geheel duidelijk, plat of hellend dak, dampopen buitenkant of niet. Je kan ook een dun regelwerk maken net tussen je balken in, zodat je isolatie daar terplekke wel wat indeukt. Anderen doen het met draad of bandijzer Die 160mm kan je opdikken tot 220? Let er trouwens op bij je Naturoll dat het ene type veeeel steviger is dan het andere.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperhenkHenkie
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
PotatoChip schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Gebeurd dit ook als je de lamp er uit laat maar de schakelaar wel aan hebt? Zo ja zoek het dan maar in de fitting/aansluiting op centraaldoos. Indien nee dan is het waarschijnlijk een van de lampen (of de aansluiting van lamp op fitting gezien de zwart geblakerde plekken). alleen de manier van aanstrippen verdient ook geen schoonheidsprijs 8)7
Ik heb nu, met nieuwe wago klemmen en een nieuwe fitting, het opnieuw geprobeerd, en hij knalt er nog steeds uit. Zojuist deze suggestie geprobeerd, en hij krijgt ook zonder lamp kortsluiting. Wat denk je dan dat ik nu zou moeten doen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji654HI7kuUmUXzHnDOH_YJ5G70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yEw8z5KPjwUjHjnQjcOAICHE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:23
Slonzo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:46:
Nieuwe vraag: iemand ooit al last gehad van zoutuitbloeiiing bij een [vers] gepleisterd stukje muur? :?

Ik heb 4 gaten toegemaakt en bij alle 4 hetzelfde probleem. Voor zover ik weet heb ik nochtans niets speciaals gedaan; toegemaakt met Knauf sneldroog, dan Fix & Finish erover & als laatste de kleinste oneffenheden nog weggesmeerd met Polyfilla fijne afwerkplamuur :|

[Afbeelding]

De muur is verder gewoon kurkdroog, dit probleem stelt zich nergens anders. Bij andere stukken (op dezelfde muren) die eerder toegemaakt werden heb ik dit probleem niet (maar die zijn toegemaakt met 1 enkele soort plaaster). Is het de combinatie van de gebruikte soorten die dit probleem geeft?

Kan ik dit gewoon wegschuren, primer erover knallen & hopen dat het weg blijft? (wsl niet maar goed, een mens kans dromen :+ )
Wat voor muur is het en uit welk bouwjaar komt je huis?

No Shame, only Fame!

Pagina: 1 ... 357 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/