Draakje5 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:14:
Ik hoop dat ik hiet goed zit.
Wie heeft er advies hoe ik bij een reguliere/doorsnee nieuwbouwwoning balken van 5.5M lang op de zolder krijg?
Ik kom eigenlijk niet verder dan het huren van bijv. een hoogwerker op aanhanger. Heeft iemand nog andere suggesties? Ik heb een dakkapel + zolderraam op ongeveer 6.5m hoogte waar de balken doorheen kunnen.
Takelen! Als je op zolder een raam aan de gevel hebt, is het makkelijk. Anders heb je een heel lange balk nodig die tot over de dakrand uitsteekt.
Takelstelling maken is niet zo moeilijk: twee balken als X neerzetten als steunpunt, plank op de grond met blokken links/rechts om de poten van de X op de plaats te houden. Deze X plaats je zo dicht mogelijk tegen het raam. Dan heel lange (en voldoende dikke) balk eroverheen zodat deze ver genoeg naar buiten uitsteekt. De achterkant moet dan wel nog ergens tegenaan duwen, bv met en andere balk verlengen zodat deze tegen de nokbalk aan drukt.
Dan katrollen, en afhankelijk van het gewicht van de balk, meerdere. Houdt ook rekening met touwlengte - hoe meer katrollen, hoe meer touw nodig. Volgende dik touw, maar niet te dik voor de katrollen.
Dan hijsen. 1 hijst, 1 helpt beneden om te zorgen dat de balk niet tegen je woning aanbotst. Die kan dan naar boven om de balk naar binnen te helpen. Liefst met z'n 3-en doen.
Klimspullen/ervaring is overigens wel handig, zeker als het zwaar wordt - klimharnas en een achtje (en weten hoe te gebruiken) maakt het geheel wat minder risicovol.
Oh, en hoofd erbij houden allemaal en goed blijven kijken natuurlijk: wat kan schieten, wat kan schuiven, wat kan vallen. Het is gelukkig geen pianovleugel die je gaat takelen, maar toch.