[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 354 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:03
dragonhaertt schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:08:
[...]

Elastisch klinkt voor mij juist heel handig bij montage van verschillende materialen met verschillende uitzettingscoëfficiënt. :?
Als je het over een balk hebt van 100m die buiten blootgesteld aan de elementen ligt dan is dat iets om rekening mee te houden ja.
Maar binnenshuis met een lengte van max 3m? Kan ik me niet zo druk om maken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:14
Tijdje terug was hier een discussie over dat plakpvc niet zou bewegen/uitzetten op vloerverwarming omdat het geplakt is: Eindelijk heb ik het bewijs dat dit wel zo is.

Ik heb een deels verwarmde en deels onverwarmde vloer. PVC ligt zonder naad doorgetrokken over beide delen. Op 20 graden celsius in huis ligt het perfect, maar als ik de vloer een week op 17 graden laat ontstaat er spontaan een sleuf van zeker 1mm tussen twee geplakte vloerdelen. Warm ik de vloer weer op, dan verdwijnt deze sleuf en liggen ze weer perfect aan elkaar. :)

Zeker als het geplakt is terwijl het relatief koud was kan het de eerste keer dus helpen om wel de vloer rustig op te warmen zodat het PVC zich kan zetten en wellicht zo niet bol gaat staan op een naad mocht de vloer warmer worden.

#naslagwerk

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 19-12-2023 16:18 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:11
Binnenkort zelf bezig met het aanleggen van vloerverwarming op de benedenverdieping. Even de testversie van LoopCAD gedownload en onderstaand legplan zelf gemaakt. Heb echter wat kleine halletjes/(keuken)kasten waardoor het niet altijd makkelijk is om overal automatisch goede dekking te krijgen. Zie onderstaande afbeelding voor het resultaat. Iemand nog tips?

Ben uitgegaan van groepen van maximaal 60 meter, een slakkenpatroon met 10cm HoH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTnSLgYlmgqhOZ6oK0SETHV7KpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dK5ZJWXkMizwKKUMobFe868U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Daiov97 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:33:
Binnenkort zelf bezig met het aanleggen van vloerverwarming op de benedenverdieping. Even de testversie van LoopCAD gedownload en onderstaand legplan zelf gemaakt. Heb echter wat kleine halletjes/(keuken)kasten waardoor het niet altijd makkelijk is om overal automatisch goede dekking te krijgen. Zie onderstaande afbeelding voor het resultaat. Iemand nog tips?

Ben uitgegaan van groepen van maximaal 60 meter, een slakkenpatroon met 10cm HoH.

[Afbeelding]
Blijft lastig om het perfect te doen(ik heb ook loopcad gebruikt). Uiteindelijk heb ik met de info van loopcad de verschillende groepen met een wat andere lengte geknepen op de verdeler.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:11
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:35:
[...]

Blijft lastig om het perfect te doen(ik heb ook loopcad gebruikt). Uiteindelijk heb ik met de info van loopcad de verschillende groepen met een wat andere lengte geknepen op de verdeler.
Zie op de uiteindelijke pdf dat ik tussen de groepen ook meer heb dan 10cm HoH. Dat lossen we wel op, ben sowieso van plan het eerst op de draadmatten nog uit te tekenen. Maar gaat mij nu meer om het grote geheel. Weet namelijk ook niet 100% zeker of ik alles goed heb opgemeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Daiov97 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:39:
[...]

Zie op de uiteindelijke pdf dat ik tussen de groepen ook meer heb dan 10cm HoH. Dat lossen we wel op, ben sowieso van plan het eerst op de draadmatten nog uit te tekenen. Maar gaat mij nu meer om het grote geheel. Weet namelijk ook niet 100% zeker of ik alles goed heb opgemeten ;)
Ik kan aanraden het zo nauwkeurig te meten en in te voeren in loopcad. Desnoods baantjes handmatig wat bewegen. Toen ik het op maas 15cm draadmatting ging bevestigen(met tiewraps ;( ) was het soms best een hele puzzel hoe de slangen gelegd moesten worden en dan wil je niet dat je ze weer los moet halen.

Als je de groepen boven dichter op elkaar(om ook tussen groepen 10cm te krijgen) legt krijg je onder wat meer banen beschikbaar schat ik zo. Dan pak je zo wat extra meters voor je onderste groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een simpel canvassen printje gekocht op een houten frame, iets van 110x80. Het frame heeft geen standaard mogelijkheid om dit op te hangen.
Hoe kan ik zo'n framepje het beste ophangen aan een muur? Ik wil 'm graag waterpas kunnen hangen en dacht aan één of twee schroeven in de muur en het frame aan een touwtje hier overheen hangen, alleen hoe bevestig ik die het beste aan het frame? Met twee oogjes in de binnenkanten van het frame gedraaid op een cm of 10 vanaf de bovenkant gemeten?
Ik heb er dus geen bevestigingsmateriaal bij gekregen. Dit is waarschijnlijk een super simpele vraag, maar ik weet even niet waar ik moet zoeken en online vind ik allemaal handleidingen met bevestigingsmateriaal bij zo'n lijst ;)

(klikken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORA97nso9jpdkzzMv0VJfy9-dds=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56uLnoZqCSV7GAbt13qVgcwR.jpg?f=fotoalbum_small

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

True schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:42:
Ik heb een simpel canvassen printje gekocht op een houten frame, iets van 110x80. Het frame heeft geen standaard mogelijkheid om dit op te hangen.
Hoe kan ik zo'n framepje het beste ophangen aan een muur? Ik wil 'm graag waterpas kunnen hangen en dacht aan één of twee schroeven in de muur en het frame aan een touwtje hier overheen hangen, alleen hoe bevestig ik die het beste aan het frame? Met twee oogjes in de binnenkanten van het frame gedraaid op een cm of 10 vanaf de bovenkant gemeten?
Ik heb er dus geen bevestigingsmateriaal bij gekregen. Dit is waarschijnlijk een super simpele vraag, maar ik weet even niet waar ik moet zoeken en online vind ik allemaal handleidingen met bevestigingsmateriaal bij zo'n lijst ;)

(klikken)
[Afbeelding]
French cleat zal wel werken. Of gewoon een enkele schroef of spijker in de muur en recht hangen. Weegt allemaal niks, kan prima aan een schroef. Gewoon op het oog recht hangen, desnoods met een waterpas.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:58
Flix20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:18:
[...]

Als je het over een balk hebt van 100m die buiten blootgesteld aan de elementen ligt dan is dat iets om rekening mee te houden ja.
Maar binnenshuis met een lengte van max 3m? Kan ik me niet zo druk om maken.
Ging mij eigenlijk meer om het vermijden van boren in het metaal, Hightack of constructie lijm, allebei helemaal prima. Je kan er nog een horizontale balk in monteren die de beide schuine zijdes goed tegen de metalen balk aan drukt. In combinatie met een balk die je op de vloer monteert (in de vloer draagbalk?) zou je meer dan voldoende stevigheid moeten hebben voor zo’n scheidingswandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het frame heeft geen standaard mogelijkheid om dit op te hangen.
Dan maak je die er toch zelf aan? 2 schroefjes in het frame, 1 in de muur. https://www.schilderijoph...u/ophangset-d-ring-diy-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak

(klikken)
[Afbeelding]
Schilderijhaak?

Tientallen keuzes bij de hornbach:
https://www.hornbach.nl/c...rs/schilderijhaken/S4748/

Bij mijn canvas van hetzelfde formaat zat dit bijgeleverd:
https://www.hornbach.nl/p...en-klein-2-stuks/6088850/

Schroef in de muur en ophangen.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 19-12-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:56
Ivm plaatsen van zonnepanelen ben ik op zoek naar extra reservepannen voor het geval er wat sneuvelen. Volgens mij liggen er Monier OVH200 pannen op, maar die zijn bijna nergens meer te vinden. Is de OVH206 hier uitwisselbaar mee? Want qua vorm lijken ze wel op elkaar met wat kleine verschillen.

Dit is de pan die ik zoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmLNLnRhgZsLo6rPyMZahz1iNZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScwEy7G3zj5bXtLHhPSX8Krk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qunqq-1QVUcnSdgJ4VMqp6kNe4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvpJabji1GjC1sM6mkEhPtIm.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:56:
Ivm plaatsen van zonnepanelen ben ik op zoek naar extra reservepannen voor het geval er wat sneuvelen. Volgens mij liggen er Monier OVH200 pannen op, maar die zijn bijna nergens meer te vinden. Is de OVH206 hier uitwisselbaar mee? Want qua vorm lijken ze wel op elkaar met wat kleine verschillen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou een zoekopdracht op MP plaatsen of anders een lokale dakpannenhandelaar bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:22
JBS schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:37:
Ik wil binnenkort een tussenwandje realiseren op zolder. De plek waar dit wandje komt, komt niet heel precies, maar ergens leek me ter hoogte van een stalen balk wel logisch. Ik neig naar een houten constructie met daar tegenaan platen, maar vraag me af hoe ik de verticale houten balken het beste aan de stalen balk kan bevestigen?

[Afbeelding]

Of zouden jullie er juist voor kiezen het wandje net vóór of net ná de stalen balk te plaatsen waarbij je op de rode lijn een balk monteert waartegen vervolgens de verticale balken bevestigd kunnen worden?

[Afbeelding]
Ik heb twee weken terug exact hetzelfde gedaan. Ik heb ervoor gekozen om hem op het staal te zetten I.v.m. afwerking plafond met gips.

Vastzetten heb ik gaatjes 4mm geboord en 5mm geschroefd. Met een goede accutol en boor zit dat er zo in. Wel opletten om iets uit de midden te boren je wil natuurlijk niet op het staande deel van het profiel komen.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 19-12-2023 23:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:33:
Tijdje terug was hier een discussie over dat plakpvc niet zou bewegen/uitzetten op vloerverwarming omdat het geplakt is: Eindelijk heb ik het bewijs dat dit wel zo is.

Ik heb een deels verwarmde en deels onverwarmde vloer. PVC ligt zonder naad doorgetrokken over beide delen. Op 20 graden celsius in huis ligt het perfect, maar als ik de vloer een week op 17 graden laat ontstaat er spontaan een sleuf van zeker 1mm tussen twee geplakte vloerdelen. Warm ik de vloer weer op, dan verdwijnt deze sleuf en liggen ze weer perfect aan elkaar. :)

Zeker als het geplakt is terwijl het relatief koud was kan het de eerste keer dus helpen om wel de vloer rustig op te warmen zodat het PVC zich kan zetten en wellicht zo niet bol gaat staan op een naad mocht de vloer warmer worden.

#naslagwerk
Toevallig viel mij dit weekend ook op dat ik nu kleine naden zie in onze plak PVC vloer in de woonkamer terwijl die in de zomer echt naadloos aansluit. Het is maar marginaal, maar PCV "werkt" dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03:13
JWWhisky schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:12:
Vraagje, ik wil de zolder indeling van mijn nieuwbouw huis gaan aanpakken. Huis is afgelopen zomer opgeleverd. Zo wil ik er een muurtje in maken met een deur en het plafond verlagen zodat er spotjes gemonteerd kunnen worden.

Ik worstel alleen een beetje met het plafond. Wat zou hiervoor de beste constructie zijn? Latten tegen het schuine dak en hier dwarsliggers tegenaan? Of ga ik dan door de folie van het dak heen? Of zware balken tegen de dragende muren over de hele breedte van de woning en daar latten tegenaan?

Het hoeft niet veel te dragen, het wordt geen vliering.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand? In de bijlage een tekening wat mijn idee is. Latten tegen de scharnierkap aan schroeven (bruin) en balken ertussen hangen voor de overspanning (geel). Daartegenaan een rachelwerk en platen. Belangrijkste vraag die ik heb kan ik zomaar latten tegen de scharnierkap aanschroeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGry-kf2B5yTejo1ZOGTbN9lkYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7VsNEUNuOMWahHyYACTqUfJ.png?f=fotoalbum_large

De andere optie zou zijn om balken tussen de muren te doen en hier het rachelwerk tegenaan te maken. Maar dan moet de constructie veel zwaarder worden met dikke balken (en ik krijg 6M balken niet makkelijk naar zolder :+ ).
Mvd1981 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:27:
[...]

Dat is wel vrij lang voor dit soort constructies, met een CW150 profiel zou je 5m moeten kunnen halen (vrijwel zonder doorbuiging) uitgaande van een stucplaat of een enkele 12.5 mm normale gipsplaat. Hoe ver is het in de andere richting?
De overspanning tussen het scharnierdak is +- 1.5 meter. Het is een klein plafond, maar dit zorgt ervoor dat ik ook wat elektrowerk kan wegwerken in het plafond.
bonzz.netninja schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:06:
[...]

Is het niet super zonde om er niet meteen een vliering van te maken? Kei handige opbergruimte en mocht je de tent verkopen, helpt dat ook zeker mee.
Bedankt voor het meedenken! We hebben aan weerszijden schotten en 30% van de zolder is technische ruimte/opbergruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-06 12:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik weet niet of montfoort voor je in de buurt is, maar anders kun je hier kijken, die hebben echt alles:
http://www.tulsdakpannen.nl/

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar heb je gekeken? Er zitten in het hele land dakpanhandels in gebruikte pannen.
Heb je buren met dezelfde pannen? Die hebben er misschien een par als er eens een dakkapel of dakraam neergezet is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Afgelopen maandag is er bij mij een dakkapel geplaatst.
Echter is de "vensterbank" een groot tochtgat, vooral aan de zijkanten van het isolatiemateriaal voel je veel wind naar binnen blazen. Nu dacht ik, ik ga die openingen volledig dichtpurren, zodat er iig geen lucht naar binnen kan blazen.

Ik vroeg mij eigenlijk af, kan dit kwaad? (ik gok van niet, maar toch even voor de zekerheid navragen :))Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCe-uYBp92C91gtZ5BV9Uvnbmp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ip974rOmU49ZZTFDo1XzYbUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNleJeW4eeeNJjSutsBHGF6O22k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCbcWIxBXtXQsnog0R8JQCri.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
@AMDFreak Zijn ze al klaar dan? Of komen ze nog langs om het wat netter af te werken? Dit verdient in mijn ogen zelfs voor ruwbouw niet de schoonheidsprijs.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:45
AMDFreak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:41:
Echter is de "vensterbank" een groot tochtgat, vooral aan de zijkanten van het isolatiemateriaal voel je veel wind naar binnen blazen. Nu dacht ik, ik ga die openingen volledig dichtpurren, zodat er iig geen lucht naar binnen kan blazen.

Ik vroeg mij eigenlijk af, kan dit kwaad? (ik gok van niet, maar toch even voor de zekerheid navragen :))[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gevoelsmatig zou ik een plaat PIR kopen, dat netjes tussen de liggers klemmen en de overige kieren met PUR dichtmaken. Eventueel kan je er nog een dampwerende folie overheen doen.

@KillaZ Voor een ruwbouw dakkapel ziet dit er nogmaal uit. Ze doen niks meer dan een gat zagen in je dak, dakkapel erin hangen en zorgen dat het rondom waterdicht is. De "vensterbank" netjes maken moet je toch echt zelf doen.
Sterker nog, het ziet ernaar uit dat ze netjes de staanders die het dak ondersteunen teruggeplaatst hebben onder de vensterbank. Veel bedrijven doen dat ook niet.
Zwartoog schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:33:
[...]
Ze zouden ten minste de klant erop kunnen wijzen dat ze moeten denken aan dampwerende folie ivm de glaswol.
Hoezo? De klant kiest toch bewust voor een casco oplevering? De hele afwerking moet de klant in de basis zelf doen. Het meeste wat ik zou verwachten is dat ze advies geven over de afwerking van de delen van de dakkapel zelf, die hebben ze immers zelf gebouwd.

[ Voor 26% gewijzigd door chrisborst op 20-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:54:
[...]

French cleat zal wel werken. Of gewoon een enkele schroef of spijker in de muur en recht hangen. Weegt allemaal niks, kan prima aan een schroef. Gewoon op het oog recht hangen, desnoods met een waterpas.
Nee, nee en nog eens nee..........hier dien jij een user te verwijzen naar het gereedschaptopic zodat wij daar een duit in het zakje kunnen doen voor € 400 bouwlaser :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

(klikken)
[Afbeelding]
2 kleine schroefoogjes in de zijbalkes inderdaad, precies zoals je voorsteld zou ik het doen, touwtje ertussen, schroefje in de muur..of iets anders fancy (misschien kan zo'n ubersterke plakker die eje tegenwoordig hebt als het toch niks weegt) en dan kun je het spul prima recht mee krijgen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:58
JWWhisky schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:01:
[...]

De overspanning tussen het scharnierdak is +- 1.5 meter. Het is een klein plafond, maar dit zorgt ervoor dat ik ook wat elektrowerk kan wegwerken in het plafond.

[...]
Check, 1.5 meter is natuurlijk geen enkele moeite. Met een CW50 enkel profiel, gemonteerd met een tussenafstand van 50cm, kan je een overspanning van 2.1 meter realiseren als je daar een enkele 12.5mm dikke AK gipsplaat op monteert. Meer dan voldoende dus voor jouw plafond. Je hoeft dus ook niet met hele lange balken te gaan sjouwen ;)

Ik zou bij voorkeur het plafond monteren aan een muur, niet aan de kap zelf, puur om de zekerheid te hebben (over zaken als draagkracht en isolatie (folie) die achter de groene dakplaten zou kunnen zitten)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

JWWhisky schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:01:
[...]

Iemand? In de bijlage een tekening wat mijn idee is. Latten tegen de scharnierkap aan schroeven (bruin) en balken ertussen hangen voor de overspanning (geel). Daartegenaan een rachelwerk en platen. Belangrijkste vraag die ik heb kan ik zomaar latten tegen de scharnierkap aanschroeven?

[Afbeelding]

De andere optie zou zijn om balken tussen de muren te doen en hier het rachelwerk tegenaan te maken. Maar dan moet de constructie veel zwaarder worden met dikke balken (en ik krijg 6M balken niet makkelijk naar zolder :+ ).

[...]

[...]

Bedankt voor het meedenken! We hebben aan weerszijden schotten en 30% van de zolder is technische ruimte/opbergruimte.
Waarschuwing, als je op de "vliering" dingen kan opslaan, ga je een hele andere constructie nodig hebben.
Als je daar bv een doos neer kan zetten, in het begin zal dat licht zijn bv kerst meuk, maar na verloop van tijd vergeet men "max gewicht" en zet je een de zware spullen neer en stort alles tzt naar beneden.

je idee is opzich niet slecht, maar wellicht kan je beter (drie)hoekjes/wigen gebruiken om de balk(bruin) te bevestigen zodat je relatief haaks voor je "gele" balken uit komt, wellicht dat je 10-20cm isolatie materiaal wilt stoppen ??? en je elektra leiding werk voordat je de boel dichtmaakt dat scheelt best wel wat.

isolatie is optioneel, een kruislaser kan prettig zijn en let wel dat je stelschroeven gebruikt bij de raggels en voordat je het plafond dicht maakt. ander krijg je een golvend eindresultaat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:56
No Hands schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:44:
[...]

Waar heb je gekeken? Er zitten in het hele land dakpanhandels in gebruikte pannen.
Heb je buren met dezelfde pannen? Die hebben er misschien een par als er eens een dakkapel of dakraam neergezet is.
Heb alle bouw- en dakpanbedrijven in de regio (Oss-Wijchen-Nijmegen) al aangeschreven, maar of niet op voorraad, of gewoon geen reactie. Vraag me wel af of de 206-versie past, want die zijn wel te vinden.

En de buren vragen is inderdaad nog een goed idee!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:06
RobbieB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:16:
[...]

Heb alle bouw- en dakpanbedrijven in de regio (Oss-Wijchen-Nijmegen) al aangeschreven, maar of niet op voorraad, of gewoon geen reactie. Vraag me wel af of de 206-versie past, want die zijn wel te vinden.

Zoek een buur met een recente dakkapel, die hebben er vast wel. Sinds ik de mijne heb gebouwd liggen er ook enkel stapels 'reserve' pannen achter in de tuin. Niet jou model trouwens, anders had je ze mogen komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
AMDFreak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:41:

Ik vroeg mij eigenlijk af, kan dit kwaad? (ik gok van niet, maar toch even voor de zekerheid navragen :))[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien is er glaswol gebruikt, dus ik zou dat niet gaan purren. Of wat wol bij doen, of misschien inderdaad een rij PIR monteren.

Ik maak me wel zorgen over de afwerking: ik zie geen dampwerende folie, dus die glaswol wordt zeiknat straks. Hoe is de isolatie van de wangen/dak van de dakkapel? Als dat ook glaswol is, maar geen dampfolie, dan moet je dat zeker alsnog toevoegen. Als het PIR is, kan het goed zijn mits goed afgewerkt.

Heb je foto's van de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
chrisborst schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
[...]

@KillaZ Voor een ruwbouw dakkapel ziet dit er nogmaal uit. Ze doen niks meer dan een gat zagen in je dak, dakkapel erin hangen en zorgen dat het rondom waterdicht is. De "vensterbank" netjes maken moet je toch echt zelf doen.
Sterker nog, het ziet ernaar uit dat ze netjes de staanders die het dak ondersteunen teruggeplaatst hebben onder de vensterbank. Veel bedrijven doen dat ook niet.
Ik weet prima wat ze doen aangezien mijn complete dak er af moest voor een dakopbouw O-) . Laat ik het dan zo zeggen; Ik had wat meer mazzel met mijn aannemer. Hoewel ik het zelf moest aftimmeren, had ik bijvoorbeeld geen last van wind die langs de isolatie naar binnen blies. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
chrisborst schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
[...]

Gevoelsmatig zou ik een plaat PIR kopen, dat netjes tussen de liggers klemmen en de overige kieren met PUR dichtmaken. Eventueel kan je er nog een dampwerende folie overheen doen.

Ze zouden ten minste de klant erop kunnen wijzen dat ze moeten denken aan dampwerende folie ivm de glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 19:33
RobNemoo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:25:
[...]

Zoek een buur met een recente dakkapel, die hebben er vast wel. Sinds ik de mijne heb gebouwd liggen er ook enkel stapels 'reserve' pannen achter in de tuin. Niet jou model trouwens, anders had je ze mogen komen halen.
Of een buur die recent zonnepanelen heeft laten leggen, die hebben namelijk hetzelfde probleem gehad en hebben er misschien nog wat reserve in de kruipruimte liggen (mijn buurman stond eventueel klaar met wat extra dakpannen mocht het nodig zijn geweest).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

onderschat niet de moeite om je mail te open, foto te bekijken ergens te zoeken ..

Kans is als je de opslag terrein oploopt met 2x 10,- cash je er met x aantal weg loopt.

Alleen het laatste kost je wel meer tijd en benzine omdat je er wellicht een paar af moet gaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 15:50
Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Er gaat gestuct worden en dus moet er voorgestreken worden.
We hebben 2 soorten wanden: baksteen (daat komt stucprimer op) en oude gestucte wanden waar behang op heeft gezeten. De stucadoor zegt dat stucprimer hiervoor prima is, maar dit lijkt me meer een niet-zuigende ondergrond waar betokontakt me een betere optie voor lijkt?
Bij de hornbach werd me weer diepgrond aangeraden voor alle wanden.

Waar doe ik nu goed aan?

Daarnaast wordt 1 bakstenen muur gewoon gesaust. Ik denk zelf dat stucprimer ook hier voor voldoet om de zuigende werking op te heffen, correct?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Ik denk dat aanschrijven misschien ook niet werkt. De gangbare werkwijze is dakpan in je auto en even langsrijden. Leg je pan op de heftruck daar neer en rij je samen met een kerel met een gore overall het terrein over naar die ene stapel waar ze liggen. Dan kunnen ze je ook gelijk vertellen of die andere versie wel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Ik wil in de gang een lamp ophangen die op 3 punten bevestigd moet worden, dus niet aan de centraaldoos maar op 3 punten boren, plug en schroef. Het betreft een verlaagd gipsplafond. Twee bevestigingspunten heb ik een zelfborende plug in kunnen draaien, maar bij de derde liep ik vast op iets. Nu twijfel ik of het een leiding is of een metalen profiel die de gipswand houd. Kunnen jullie dat wellicht zo beoordelen van de foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYAZ1QGfd7SuOzqkRbSccINmfg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5WqeTecImNRwPu1O6HnLgMI.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet waar ik begonnen ben met de plug.

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 20-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Twan V

...en er stralend uitzien

Goede kans dat als je het kapje van de centraaldoos afhaalt, je kunt zien of aan die kant een opening van een leiding zit.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

Jrz

––––––––––––

(klikken)
[Afbeelding]
Van die klittenband dingen / plakspijkers:

https://command.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v100509013/

https://command.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000535209/

[ Voor 6% gewijzigd door Jrz op 20-12-2023 14:27 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Basfr schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:46:
Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Er gaat gestuct worden en dus moet er voorgestreken worden.
We hebben 2 soorten wanden: baksteen (daat komt stucprimer op) en oude gestucte wanden waar behang op heeft gezeten. De stucadoor zegt dat stucprimer hiervoor prima is, maar dit lijkt me meer een niet-zuigende ondergrond waar betokontakt me een betere optie voor lijkt?

Waar doe ik nu goed aan?

Daarnaast wordt 1 bakstenen muur gewoon gesaust. Ik denk zelf dat stucprimer ook hier voor voldoet om de zuigende werking op te heffen, correct?
Wist je dat op de verpakking dit vermeld staat voor welke toepassingen het geschikt is ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Twan V schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:15:
Goede kans dat als je het kapje van de centraaldoos afhaalt, je kunt zien of aan die kant een opening van een leiding zit.
Lukte niet goed los te krijgen, maar heb inmiddels ervoor gekozen nieuwe punten te kiezen zonder te hoeven boren.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Waar doe ik nu goed aan?

Ik zou waarschijnlijk de stuccer volgen. Als het een beetje een vakman is, weet hij precies wat hij doet. Maar sowieso, misschien kun hem dan ook wel gewoon laten doen, kan hij evt. ook op de blaren zitten als het toch echt niet goed is

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands

Waar doe ik nu goed aan?

Dus je huurt iemand in om een specialistische klus voor je te doen en gaat voordat ie begonnen is zijn werkwijze al in twijfel trekken?
Je huurt toch iemand in om je vervolgens niet druk te maken om wat ie doet?

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:06

Waar doe ik nu goed aan?

Ik zou hem inderdaad volgen. Diepgrond is naar mijn weten om een ondergrond 'vast te zetten bij poederige ondergronden. Betonkonkakt is om hechting te krijgen op een bv. een niet zuigende betonnen gladde muur. Er zit een soort zand doorheen wat zorgt voor hechting.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-06 00:56
Vraagje, ik heb een voorzetwand gemaakt van metalstuds hoh 30cm, met daarop dubbele 12.5mm gipsplaat (tegen het geluid). Daarachter had ik op aantal plekken OSB er tussen gezet voor een potentiële TV beugel, nu heb ik echter een TV gekocht (LG OLED G3) waarbij er een geintegreerde beugel zit die een stuk hoger zit dan een normale OLED beugel, dus gaat de OSB mij niet helpen... :X

Nu vroeg ik me dus af wat ik het beste kan gebruiken om het toch aan de platen te hangen. Aangezien de metal studs om de 30cm zitten kan ik twee schroeven daar wel in zetten verwacht ik, maar dat zijn niet al te dikke schroeven neem ik aan. Verder kan ik wel van die ijzere Fisher gipsplaat pluggen erin zetten, maar ook daarin kunnen maar 4 a 5mm dikke schroeven, waar je normaliter wel wat dikkere gebruikt denk ik.

Gaat dit alles sterk genoeg zijn om een 20kg 65 inch TV te kunnen dragen?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:36:
Vraagje, ik heb een voorzetwand gemaakt van metalstuds hoh 30cm, met daarop dubbele 12.5mm gipsplaat (tegen het geluid). Daarachter had ik op aantal plekken OSB er tussen gezet voor een potentiële TV beugel, nu heb ik echter een TV gekocht (LG OLED G3) waarbij er een geintegreerde beugel zit die een stuk hoger zit dan een normale OLED beugel, dus gaat de OSB mij niet helpen... :X

Nu vroeg ik me dus af wat ik het beste kan gebruiken om het toch aan de platen te hangen. Aangezien de metal studs om de 30cm zitten kan ik twee schroeven daar wel in zetten verwacht ik, maar dat zijn niet al te dikke schroeven neem ik aan. Verder kan ik wel van die ijzere Fisher gipsplaat pluggen erin zetten, maar ook daarin kunnen maar 4 a 5mm dikke schroeven, waar je normaliter wel wat dikkere gebruikt denk ik.

Doet mij denken aan zo'n Amerikaanse youtube kanaal van een stel bouwers die ook altijd roepen dat het stukje wat ze net NIET voorzien hebben van extra hout net het plekje is waar dan toch een schroef de muur in moet. Uiteindelijk lossen zij het op met hollwandpluggen en blijven de zware afzuigkappen wel hangen, dus het lijkt mij dat het gewoon moet kunnen.

blup

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21

Daarom altijd hele vlakken vullen ipv een stukje.. Zeker OSB kost je niets en dan weet je zeker dat je altijd wat kan ophangen, als je al weet dat je een TV wilt ophangen..

In principe moet de plaat het kunnen houden, zeker ook omdat je er 2 hebt. De vraag is meer: kan jij er lekker bij slapen mocht ie naar beneden vallen? Als je dat niet hebt, dan rest je niets anders dan los te halen.. Ik zou sowieso 1 staander meepakken en de ander op gips.. Neem aan dat je staander wel stevig vast niet?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hollewandankers?

https://www.hornbach.nl/p...aldikte-10-64-mm/7256633/ maximale belasting van 290 kg.

Je moet er wel een flink gat voor boren (20 mm).

Heb M8 of M10 gebruikt om m'n boiler aan 12,5 mm gips op te hangen (wel een plaatje multiplex er overheen gezet om dat ik het toch wat spannend vond :+ ) en dat hangt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 21-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 22:53
Verder kan ik wel van die ijzere Fisher gipsplaat pluggen erin zetten, maar ook daarin kunnen maar 4 a 5mm dikke schroeven, waar je normaliter wel wat dikkere gebruikt denk ik.

Die ijzeren van Fischer heb je ook tot 8mm.
Van deze
Afbeeldingslocatie: https://www.kroon.nl/image/cache/data/336390-500x500.jpg

• Martijn
ID-College schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:48:
[...]

Daarom altijd hele vlakken vullen ipv een stukje.. Zeker OSB kost je niets en dan weet je zeker dat je altijd wat kan ophangen, als je al weet dat je een TV wilt ophangen..

In principe moet de plaat het kunnen houden, zeker ook omdat je er 2 hebt. De vraag is meer: kan jij er lekker bij slapen mocht ie naar beneden vallen? Als je dat niet hebt, dan rest je niets anders dan los te halen.. Ik zou sowieso 1 staander meepakken en de ander op gips.. Neem aan dat je staander wel stevig vast niet?
Ik hoop eigenlijk dat ik 2 staanders mee kan pakken, en wat pluggen betreft had ik in eerste instantie deze in gedachten. https://www.fischer.nl/nl...metalen-gipsplaatplug-gkm

Ook omdat er achter de gipsplaat klimaatfolie zit, en ik het niet helemaal kapot wil duwen met zo'n lang anker.

Loshalen is zeker geen optie meer, alles is al helemaal afgewerkt...

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn op 21-12-2023 12:37 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb hele keukenkastjes opgehangen aan metal stud. Kan gewoon.
Eerst een plaatje hout op maat zagen, en die daar waar de metal stud zitten met schroeven om de paar centimeter in de stud schroeven. Enig nadeel is dus dat je tv de dikte van de plaat naar voren toe komt. Maar als je een metalen strip of plaat gebruikt is dat maar een paar milimeter.

• Martijn
_ferry_ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:38:
Ik heb hele keukenkastjes opgehangen aan metal stud. Kan gewoon.
Eerst een plaatje hout op maat zagen, en die daar waar de metal stud zitten met schroeven om de paar centimeter in de stud schroeven. Enig nadeel is dus dat je tv de dikte van de plaat naar voren toe komt. Maar als je een metalen strip of plaat gebruikt is dat maar een paar milimeter.
Het gaat om deze beugel:
https://www.coolblue.nl/e...lg-gx-and-g1-oled-tv.html

Als ik twee van de schroeven al in de metal stud krijg (30cm hart of hart), en dan nog bijvoorbeeld 2 of 3 holle wand of van die ijzeren pluggen, ben ik er dan niet gewoon? Een TV hangt enkel omlaag wat kracht betreft toch, een keukenkastje heeft veel meer 'arm' waardoor het een stuk zwaarder is lijkt me...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:55:
[...]

Het gaat om deze beugel:

Als ik twee van de schroeven al in de metal stud krijg (30cm hart of hart), en dan nog bijvoorbeeld 2 of 3 holle wand of van die ijzeren pluggen, ben ik er dan niet gewoon? Een TV hangt enkel omlaag wat kracht betreft toch, een keukenkastje heeft veel meer 'arm' waardoor het een stuk zwaarder is lijkt me...
De TV kan wel naar voren als ik het goed begrijp, dan komt er wel meer kracht op. Maar misschien kun je een paar gaatjes naast elkaar boren in de steun, zo'n stud is een centimeter of 5 breed als ik het goed heb, dus dan kun je best 3 schroeven naast elkaar kwijt, lijkt mij zo. (Ik kon achter die keukenkastjes meer de hoogte in qua positie van de schroefjes).
Dan nog wat pluggen er bij, en dan is het volgens mij best haalbaar om hem op te hangen, althans, ik zou er dan wel vertrouwen in hebben.

• ID-College
Idd.. als je beide staanders kan meepakken ben je toch al een heel eind? Ik zou er dan niet zo zenuwachtig van worden iig.. Een gipsplaat kan best wat hebben en jij hebt er zelfs 2 zeg je.. Dat breekt echt niet zomaar, zeker niet als je ook staanders meepakt..

[ Voor 35% gewijzigd door ID-College op 21-12-2023 13:09 ]

• Martijn
ID-College schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:08:
Idd.. als je beide staanders kan meepakken ben je toch al een heel eind? Ik zou er dan niet zo zenuwachtig van worden iig..
Denk dat je gelijk hebt. Nog advies wat voor schroeven ik het best in die metal studs kan draaien? Lengte 40/50 ofzo, maar welke dikte?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Het gaat om deze beugel:

Als je wilt dat je tv naar beneden lazert als je hem beweegt / aanraakt zou ik gewoon je eigen zin doordrijven.

Hart op Hart is de ruimte van "midden balk/stud" tot "midden balk/stud" als je studs 30cm ruimte onderling hebben, dan zit je dus op minimaal 34cm (+2cm om midden balk te komen)

als je het gelijk met de wand wilt houden dan --> wandel naar de bouwmarkt haal een 122x60mmx10mm triplex plaat van paar euro + vulmiddel ---> houd die plaat tegen de plek waar je tv komt --> met een stanley mes snij je rond de plaat --> gips weg triplex plaat erin (vastschroeven)--> vullen & verven --> done

ja je kan de hele wand verven/behangen, maar het zit achter de tv .. als je ooit besluit de hele muur te verven dan zie je er nooit meer wat van

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 21-12-2023 13:14 ]

Tja vanalles

• ID-College
Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:11:
[...]

Denk dat je gelijk hebt. Nog advies wat voor schroeven ik het best in die metal studs kan draaien? Lengte 40/50 ofzo, maar welke dikte?
Ik gebruik zelf eigenlijk altijd 40x4 of 50x4.. 5 kan ook maar is al flink dikker tov 4 en hout heeft dan de neiging te gaan splijten bij de randen.. 5 boor ik daarom liever voor als er weinig vlees zit maar bij 4 hoeft dat zelden..

• Martijn
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:12:
[...]

Als je wilt dat je tv naar beneden lazert als je hem beweegt / aanraakt zou ik gewoon je eigen zin doordrijven.

Hart op Hart is de ruimte van "midden balk/stud" tot "midden balk/stud" als je studs 30cm ruimte onderling hebben, dan zit je dus op minimaal 34cm (+2cm om midden balk te komen)

als je het gelijk met de wand wilt houden dan --> wandel naar de bouwmarkt haal een 122x60mmx10mm triplex plaat van paar euro + vulmiddel ---> houd die plaat tegen de plek waar je tv komt --> met een stanley mes snij je rond de plaat --> gips weg triplex plaat erin (vastschroeven)--> vullen & verven --> done

ja je kan de hele wand verven/behangen, maar het zit achter de tv .. als je ooit besluit de hele muur te verven dan zie je er nooit meer wat van
Volgens mij geef ik hier nergens het idee dat ik mijn eigen zin wil 'doordrijven' dus iets minder mag wel.

De metalstuds zitten hoh 30cm zoals ik al aangaf, dus waarom je op 34 komt snap ik niet. Als ik doe wat jij zegt moet ik dus twee dik gips weghalen, dat is nogal wat, zeker voor 120x60. Wat ik me nog voor kan stellen is dat ik de ruimte tussen twee studs waar de beugel komt een stuk weg haal, en daar dan een stuk hout achter maak die voor extra 'vlees' zorgt... Dan heb je op de plek waar geen metal stud zit alsnog wat extra versteviging... Maargoed, het liefst doe ik dat uiteraard niet als het niet perse nodig is ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:41:
[...]

Volgens mij geef ik hier nergens het idee dat ik mijn eigen zin wil 'doordrijven' dus iets minder mag wel.

De metalstuds zitten hoh 30cm zoals ik al aangaf, dus waarom je op 34 komt snap ik niet. Als ik doe wat jij zegt moet ik dus twee dik gips weghalen, dat is nogal wat, zeker voor 120x60. Wat ik me nog voor kan stellen is dat ik de ruimte tussen twee studs waar de beugel komt een stuk weg haal, en daar dan een stuk hout achter maak die voor extra 'vlees' zorgt... Dan heb je op de plek waar geen metal stud zit alsnog wat extra versteviging... Maargoed, het liefst doe ik dat uiteraard niet als het niet perse nodig is ;).
Oke toegegeven, het is idd steviger maar ik vraag mij af of het nodig als. Als de wall-mount toevallig ook schroefgaten heeft met 30cm dan kan je al 4 schroeven (2 links, 2 rechts) in je staanders schroeven.. De rest met je gipsplaat, die nota bene nog dubbel is..

Als ik even simpel google dan zie ik dat middelzware (nog nieteens zware) belasting tussen de 20kg en 30kg is (zie b.v. https://www.bouwbestel.nl...platen-wand-gipswand.html).

Dan heb je het over 1 gipsplaat.. Jij hebt het over een tv van 20kg (dus de ondergrens) en dan schroef je nota bene ook nog in 2 staanders, en dan heb jij zelfs nog 2 gipsplaten ipv 1. Ik snap het gevoel, maar als ik zo rondkijk moet dit makkelijk kunnen qua gewicht (even genegeerd dat je hem naar voren gaat halen, dan verandert er een hoop, dus zou ik ook niet snel doen).

Of jij er goed bij slaapt, tja, dat is iets anders.. En ik kan je ook niet zeggen of dit blijft zitten of niet.. Maar obv wat ik vind zou dit makkelijk moeten kunnen als je staanders en gipsplaten gewoon goed vast zitten..

• Martijn
ID-College schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:54:
[...]

Oke toegegeven, het is idd steviger maar ik vraag mij af of het nodig als. Als de wall-mount toevallig ook schroefgaten heeft met 30cm dan kan je al 4 schroeven (2 links, 2 rechts) in je staanders schroeven.. De rest met je gipsplaat, die nota bene nog dubbel is..

Als ik even simpel google dan zie ik dat middelzware (nog nieteens zware) belasting tussen de 20kg en 30kg is (zie b.v. https://www.bouwbestel.nl...platen-wand-gipswand.html).

Dan heb je het over 1 gipsplaat.. Jij hebt het over een tv van 20kg (dus de ondergrens) en dan schroef je nota bene ook nog in 2 staanders, en dan heb jij zelfs nog 2 gipsplaten ipv 1. Ik snap het gevoel, maar als ik zo rondkijk moet dit makkelijk kunnen qua gewicht (even genegeerd dat je hem naar voren gaat halen, dan verandert er een hoop, dus zou ik ook niet snel doen).

Of jij er goed bij slaapt, tja, dat is iets anders.. En ik kan je ook niet zeggen of dit blijft zitten of niet.. Maar obv wat ik vind zou dit makkelijk moeten kunnen als je staanders en gipsplaten gewoon goed vast zitten..
Het naar voren halen zou ik altijd ondersteunt doen, en hoeft alleen maar als je de kabels erin prikt, daarna hangt ie gewoon plat tegen de muur.

Ik neig naar jouw gevoel dat het zou moeten kunnen, dus denk dat ik het zo ga uitvoeren ;). Nog een nachtje over slapen haha. En als ie naar beneden valt de verzekering bellen :X :P

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:22
Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:04:
Het naar voren halen zou ik altijd ondersteunt doen, en hoeft alleen maar als je de kabels erin prikt, daarna hangt ie gewoon plat tegen de muur.
Waarom heb je specifiek voor deze beugel gekozen?Bij ophangen aan gips zou ik zelf altijd voor een zo plat mogelijke beugel gekozen hebben, bijvoorbeeld:
uitvoering: Vogel's THIN 505 ExtraThin Platte tv-beugel

Ah, deze beugel zit standaard bij de TV lijkt het.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 21-12-2023 14:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:36

Ja, dat kan zeker, je moet alleen de juiste pluggen gebruiken, en er genoeg schroeven in zetten. 2 is zeker te weinig, maar met een schroef of 6 zou ik toch gerust slapen.
20kg is niet zo heel veel, en 20/6 is amper 3,2kg per schroef. Daar heb je echt geen 6mm schroeven voor nodig hoor.

Uit mijn opleiding weet ik dat een bout van 8mm (klasse 8.8) bijna 3000kg kan verdragen in trekbelasting en meer dan 2000 kg in scheerkracht.
Aan de sterkte van het metaal zal het in elk geval niet liggen, het komt echt aan op de plug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:12:
[...]

Sorry hoor, maar dit is ook wel écht weer zo'n typisch tweakers antwoord.

Iets wat in de praktijk best prima op te lossen valt krijgt als oplossing; sloop je halve muur en bouw deze opnieuw op... Dat slaat imho ook beetje door.

• Martijn
Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:29:
[...]

Ja, dat kan zeker, je moet alleen de juiste pluggen gebruiken, en er genoeg schroeven in zetten. 2 is zeker te weinig, maar met een schroef of 6 zou ik toch gerust slapen.
20kg is niet zo heel veel, en 20/6 is amper 3,2kg per schroef. Daar heb je echt geen 6mm schroeven voor nodig hoor.

Uit mijn opleiding weet ik dat een bout van 8mm (klasse 8.8) bijna 3000kg kan verdragen in trekbelasting en meer dan 2000 kg in scheerkracht.
Aan de sterkte van het metaal zal het in elk geval niet liggen, het komt echt aan op de plug.
Dank voor je antwoord, wat pluggen betreft, zou je dan https://www.fischer.nl/nl...metalen-gipsplaatplug-gkm of https://www.fischer.nl/nl...laatplug/hollewandplug-hm adviseren?

• Tommie12
Ik zou de hollewandpluggen gebruiken, maar je moet echt de juiste nemen, en correct aandraaien.
Als je te vast draait, dan draai je de plaat kapot.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:51
[...]

Het gaat om deze beugel:

Die metalen paraplu pluggen zijn perfect.
Gebruik alleen wel de speciale tang om ze uit te vouwen.
Door de schroef te draaien tordeer je ze, en vouwen ze niet mooi uit.

Mijn TV boven hangt ook aan 4 van die pluggen op een 12mm gipsplaat.

We hingen bij een oude werkgever van mij daar 50" plasma televisies met een blauw gepoedercoatte aluminium behuizing en gelamineerde glasplaat mee op aan gipsplaten in NS-Stations.
Dat is gewoon een goede 40kg wat daar hing aan een paar van die paraplu pluggen.
Dat waren er wel meer dan 4, ik weet niet meer hoeveel precies.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Martijn zo richting nieuw jaar en vuurwerk .. korte lontjes zijn niet handig laten we het happy houden .. reactie is behulpzaam bedoel! laten we in oplossingen denken.
Als ik doe wat jij zegt moet ik dus twee dik gips weghalen, dat is nogal wat, zeker voor 120x60. Wat ik me nog voor kan stellen is dat ik de ruimte tussen twee studs waar de beugel komt een stuk weg haal, en daar dan een stuk hout achter maak die voor extra 'vlees' zorgt... Dan heb je op de plek waar geen metal stud zit alsnog wat extra versteviging... Maargoed, het liefst doe ik dat uiteraard niet als het niet perse nodig is ;).
je snapt het concept, dikte van hout / houtsoort is aan jou

Het is inderdaad bewerkelijk(er) maar ik had even op de beugel link geklikt en volgens mij is de kans dat je het hout gaat zien (als je het doet) nihil al zou je het niet eens afwerken

mocht je nu een speciale kleur hebben https://www.action.com/nl...s-art-creation-acrylverf/ moet voldoende zijn om beetje te mengen en dichtbij de kleur te komen. (valt het minder op)

En zoals ik zei dat neem je toch wel mee bij de volgende keer dat je de muur in zijn geheel verft dan valt het helemaal niet op..

Tja vanalles

• Martijn
FRANQ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:44:
[...]

Die metalen paraplu pluggen zijn perfect.
Gebruik alleen wel de speciale tang om ze uit te vouwen.
Door de schroef te draaien tordeer je ze, en vouwen ze niet mooi uit.

Mijn TV boven hangt ook aan 4 van die pluggen op een 12mm gipsplaat.

We hingen bij een oude werkgever van mij daar 50" plasma televisies met een blauw gepoedercoatte aluminium behuizing en gelamineerde glasplaat mee op aan gipsplaten in NS-Stations.
Dat is gewoon een goede 40kg wat daar hing aan een paar van die paraplu pluggen.
Dat waren er wel meer dan 4, ik weet niet meer hoeveel precies.
Zo'n tang is misschien wel een goed idee, echter lijkt het met veel van die hollewand dingen, dat ze bedoeld zijn voor een enkele gipsplaat. Dat hij alleen bij een dikte tot 15mm ofzo echt goed uit kunnen vouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:59:
[...]

Zo'n tang is misschien wel een goed idee, echter lijkt het met veel van die hollewand dingen, dat ze bedoeld zijn voor een enkele gipsplaat. Dat hij alleen bij een dikte tot 15mm ofzo echt goed uit kunnen vouwen...
Gebruik anders zoiets: https://www.hubo.be/nl/p/fischer-hollewandplug-kd4k/215054/
Je hebt ze ook met kunststof: https://www.bol.com/nl/nl...plug-m8/9200000010481153/

Ik heb beneden een vrij groot en zwaar schilderij aan een gipswand hangen en daar deze gebruikt. Die zijn heel erg breed qua uitzet aan de achterkant en diep genoeg om 2 gipsplaten te overbruggen.. Ik zou vooral dat laatste in de gaten houden, anders zet ie niet diep genoeg uit :)

Geen idee of je het werkbaar krijgt met je beugel, maar je kan ff kijken of zoiets kan werken voor je..

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 21-12-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
ID-College schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:10:
[...]

Gebruik anders zoiets: https://www.hubo.be/nl/p/fischer-hollewandplug-kd4k/215054/
Je hebt ze ook met kunststof: https://www.bol.com/nl/nl...plug-m8/9200000010481153/

Ik heb beneden een vrij groot en zwaar schilderij aan een gipswand hangen en daar deze gebruikt. Die zijn heel erg breed qua uitzet aan de achterkant en diep genoeg om 2 gipsplaten te overbruggen.. Ik zou vooral dat laatste in de gaten houden, anders zet ie niet diep genoeg uit :)

Geen idee of je het werkbaar krijgt met je beugel, maar je kan ff kijken of zoiets kan werken voor je..
Dat is wel een goed idee ja, misschien nog wel praktischer.

https://www.hornbach.nl/p...aldikte-10-64-mm/7256633/

Zorgen dat ie naar boven klapt, en dan heb je best wel wat stevigheid lijkt me. Dank voor de tips!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Flix20 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:32:
Sorry hoor, maar dit is ook wel écht weer zo'n typisch tweakers antwoord.
je kan mijn verhaal negeren en een plank van 40x40 op een planken drager aan een gips muur schroeven ..
zet daar een gewicht op van 25kg (dicht bij de muur) dat zal geen probleem zijn .. totdat je het op de rand plaatst .. dan heb je paar mooie gaten in de muur

YouTube: Natuurkunde uitleg:(Zwaarte)Kracht
Iets wat in de praktijk best prima op te lossen valt krijgt als oplossing; sloop je halve muur en bouw deze opnieuw op... Dat slaat imho ook beetje door.
nu ja je hoeft de muur niet weg te slopen, maar een plaat hout op de muur schroeven zie ik de meeste DIY-ers niet doen, en mijn wederhelft gaat dat niet waarderen (menig wederhelft dat betreft accepteert dat niet)

Tja vanalles

• FRANQ
@Martijn

Ik had niet door dat je dubbel gips hebt.
Dat is aanzienlijk sterker dan een enkele plaat.
Gipsplaat heeft altijd een kwetsbaar gevoel bij mensen met volgips of kalkzand wanden.
Maar je kan daar ook prima keukenkasten of tv meubels aan ophangen.
Mijn tv meubel van 180cm breed hangt aan 6 paraplu pluggen.
En in de keuken hangt mijn bovenkast met al het glaswerk ook al 12 jaar aan diezelfde pluggen.

Die dingen die @ID-College linkt zijn ook goed.
Nadeel daarvan is dat je ze eerst door je beugel moet halen, en je de beugel niet kan loshalen zonder dat het uitvouwdeel in de muur valt.

Dus ik zou de paraplu plug HM5x65S kiezen.
https://www.fischer.nl/nl...lug-hm/519775-hm-5-x-65-s
3,35 bij de praxis

[ Voor 36% gewijzigd door FRANQ op 21-12-2023 15:34 ]

• Martijn
FRANQ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:29:
@Martijn

Ik had niet door dat je dubbel gips hebt.
Dat is aanzienlijk sterker dan een enkele plaat.
Gipsplaat heeft altijd een kwetsbaar gevoel bij mensen met volgips of kalkzand wanden.
Maar je kan daar ook prima keukenkasten of tv meubels aan ophangen.
Mijn tv meubel van 180cm breed hangt aan 6 paraplu pluggen.
En in de keuken hangt mijn bovenkast met al het glaswerk ook al 12 jaar aan diezelfde pluggen.

Die dingen die @ID-College linkt zijn ook goed.
Nadeel daarvan is dat je ze eerst door je beugel moet halen, en je de beugel niet kan loshalen zonder dat het uitvouwdeel in de muur valt.

Dus ik zou de paraplu plug HM5x65S kiezen.
https://www.fischer.nl/nl...lug-hm/519775-hm-5-x-65-s
3,35 bij de praxis
Met dat door de beugel halen zat ik ook, echter volgens mij is dat bij deze niet nodig:

Die van jou zijn ook een goede optie ja.

• FRANQ
Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:40:
[...]

Met dat door de beugel halen zat ik ook, echter volgens mij is dat bij deze niet nodig:

Die van jou zijn ook een goede optie ja.
Klopt, maar bij die (en de soortgelijke van fisher duopower) heb ik moeite met het vinden van het gaatje.

En daar heb ik normaal niet zoveel moeite mee :+

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:08
Even een vraagje voor de lekkage experts hier. Wij hebben vorige week een lekkage thuis gehad. Op onze slaapkamer met plat dak is een lekkage ontstaan doordat een voeg van het dakterras erboven eruit is gevroren en de regen er vorige week recht tegen aan stond. Daardoor kon het naar binnen lekken en dat heeft het ook gedaan op drie plekken :+

Dakdekker heeft inmiddels een noodreparatie gedaan en vervangt in het voorjaar overal het lood. Ons plafond bestaat uit gips met daarboven 5cm glaswol tussen de balken. Nu zijn we 1,5 week verder en de plekken blijven wat vochtig voelen. Nu heb ik zelf het idee dat dit het vocht van de constructie is wat nog naar beneden zakt en ik niet meteen de dakdekker hoef te bellen dat het 'nog steeds' lekt.

Iemand die dit kan bevestigen en hoelang duurt het ongeveer voordat het droog is? Is het droogproces ook nog te versnellen met bijvoorbeeld een föhn, of ventileer ik het vocht dan juist weer de constructie in?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:51
Die isolatie blijft wel een tijdje nat als het niet kan ventileren. Die vervang je misschien dan ook maar het beste, daarvoor moet dan wel het plafond eruit, dat valt dan weer onder het verhelpen van de schade en zou in veel gevallen verzekerd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:48
Wat blijft vochtig? Je gips of glaswol? Misschien begrijp ik het verkeerd. Maar je kan niet zomaar isolatie onder een dampdicht dak aanbrengen, daar zou ook een klimaatfolie tussen glaswol en gips moeten zitten, anders krijg je sowieso vochtproblemen vanwege het vocht van binnen wat tegen je koude dak condenseert.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:08
inquestos schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:24:
Wat blijft vochtig? Je gips of glaswol? Misschien begrijp ik het verkeerd. Maar je kan niet zomaar isolatie onder een dampdicht dak aanbrengen, daar zou ook een klimaatfolie tussen glaswol en gips moeten zitten, anders krijg je sowieso vochtproblemen vanwege het vocht van binnen wat tegen je koude dak condenseert.
Gaat om isolatie vanuit de bouw in 1967. Het zijn overigens geen hele grootte plekken, ongeveer 2×3cm. Vandaag de dag gebeurd het idd nier meer zo, maar geen van de 15 huizen hier heeft ooit problemen na een lekkage gekregen.

Het gips zelf voelt ietwat vochtig. Maar absoluut niet minder sterk of bijvoorbeeld sompig. Soms zie je een kleine verkleuring die twee uur later weer weg is. Daarom mijn vermoeden dat dit enige tijd drogen nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
inquestos schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:24:
niet helemaal juist

Het is decenia lang gedaan zonder klimaat folie, je moet het alleen geventileerd aanbrengen wat weer nadelen heeft die klimaatfolie niet heeft. zoals dat je niet de hele ruimte kan vullen ivm de ventilatie, tocht binnen de schil komt etc. maar er zijn dus nog miljoenen daken waar het zonder klimaatfolie zit en die hebben echt geen vocht problemen. :)

@TwingyTwingy moeilijk te zeggen zonder de details te kennen maar als je niet geforceerd gaat ontvochtigen kan het heel erg lang duren voordat vocht de isolatie uit is, vaak dekt een verzekerinsmaatschapij een bouwdroger. paar dagen volle zon op je platte dak hoef je de komende weken ook niet op te rekenen. Weet je wel zeker dat je de lekkage te pakken hebt, ineens serieus water binnen komt doorgaans niet door een rotte voeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:04

thijsco19

KTM 990 SMT

Martijn schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:18:
[...]

Dat is wel een goed idee ja, misschien nog wel praktischer.

Zorgen dat ie naar boven klapt, en dan heb je best wel wat stevigheid lijkt me. Dank voor de tips!
Deze al gezien?
YouTube: Which Drywall Anchor is Best? Let's find out!

Imo blijven dit soort praktijktests zeer nuttig.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27
Ik hoop dat ik hiet goed zit.
Wie heeft er advies hoe ik bij een reguliere/doorsnee nieuwbouwwoning balken van 5.5M lang op de zolder krijg?

Ik kom eigenlijk niet verder dan het huren van bijv. een hoogwerker op aanhanger. Heeft iemand nog andere suggesties? Ik heb een dakkapel + zolderraam op ongeveer 6.5m hoogte waar de balken doorheen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:45

3_s

Draakje5 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:14:
Wie heeft er advies hoe ik bij een reguliere/doorsnee nieuwbouwwoning balken van 5.5M lang op de zolder krijg?

Ik kom eigenlijk niet verder dan het huren van bijv. een hoogwerker op aanhanger. Heeft iemand nog andere suggesties? Ik heb een dakkapel + zolderraam op ongeveer 6.5m hoogte waar de balken doorheen kunnen.
Met een touw.
Eventueel twee: iemand van boven trekken, andere van beneden uit weg van de muur houden.

Of in stukjes zagen, dat is ook een optie 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
thijsco19 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:58:[/b]
[...]

Deze al gezien?
YouTube: Which Drywall Anchor is Best? Let's find out!

Imo blijven dit soort praktijktests zeer nuttig.
En dat bedoel ik dus, verschil tussen theorie en praktijk.
Die dingen werken opzich prima. Het is niet zo alsof je die TV 10x p/dag naar voren moet trekken ofzo.
Dat doe je één keer bij het installeren en dan zorg je dat je met 2 man bent om de TV te ondersteunen.
Daarna werken die pluggen prima.

Je ontkomt hier niet aan, je moet je dak openzagen om vervolgens een hijskraan te huren om vervolgens de balk naar binnen te laten hijsen. Vervolgens moet je je dak weer dichtmaken.
Daarna wel even een likje verf erop doen, dan zie je bijna niets meer van datgeen wat je gedaan hebt.

YouTube: Natuurkunde uitleg:(Zwaarte)Kracht

Zonder gekkigheid; hangt er een beetje vanaf wat voor balken het zijn.
Het gaat hoe dan ook geklungel worden.
Wat wij in het verleden wel eens gedaan hebben is een lange ladder tot het raam waar je doorheen moet. Daar leg je dan de balk op met een touw en die trek je dan naar boven. [quote][b]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Ik doe het met de steiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27
7cm x24.5cm x 5.5m balken ;-)
Een steiger zou ook nog kunnen inderdaad. Dat is iets voordeliger dan een hoogwerker. Ongeveer 20KG per balk als ik internet mag geloven. Dus dat valt nog te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeertH
  • Laatst online: 07-06 22:53
Draakje5 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:48:
7cm x24.5cm x 5.5m balken ;-)
Een steiger zou ook nog kunnen inderdaad. Dat is iets voordeliger dan een hoogwerker. Ongeveer 20KG per balk als ik internet mag geloven. Dus dat valt nog te doen.
Een vurenhouten balk van die afmetingen gaat richting of over de 50 kilo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog

Takelen! Als je op zolder een raam aan de gevel hebt, is het makkelijk. Anders heb je een heel lange balk nodig die tot over de dakrand uitsteekt.

Takelstelling maken is niet zo moeilijk: twee balken als X neerzetten als steunpunt, plank op de grond met blokken links/rechts om de poten van de X op de plaats te houden. Deze X plaats je zo dicht mogelijk tegen het raam. Dan heel lange (en voldoende dikke) balk eroverheen zodat deze ver genoeg naar buiten uitsteekt. De achterkant moet dan wel nog ergens tegenaan duwen, bv met en andere balk verlengen zodat deze tegen de nokbalk aan drukt.

Dan katrollen, en afhankelijk van het gewicht van de balk, meerdere. Houdt ook rekening met touwlengte - hoe meer katrollen, hoe meer touw nodig. Volgende dik touw, maar niet te dik voor de katrollen.

Dan hijsen. 1 hijst, 1 helpt beneden om te zorgen dat de balk niet tegen je woning aanbotst. Die kan dan naar boven om de balk naar binnen te helpen. Liefst met z'n 3-en doen.

Klimspullen/ervaring is overigens wel handig, zeker als het zwaar wordt - klimharnas en een achtje (en weten hoe te gebruiken) maakt het geheel wat minder risicovol.

Oh, en hoofd erbij houden allemaal en goed blijven kijken natuurlijk: wat kan schieten, wat kan schuiven, wat kan vallen. Het is gelukkig geen pianovleugel die je gaat takelen, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 09:48
Maken jullie het niet veels te moeilijk? 50 kg is toch prima te tillen met zn tweeën? Verleng de balk met een stuk, zet hem tegen je raam/dakkapel whatever aan op 6,5 meter hoogte en trek hem naar binnen.

Ken de situatie ter plaatse niet natuurlijk, maar met een beetje ruimte rondom het huis en boven op de zolder moet dit toch lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jannibal23 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:45:
Maken jullie het niet veels te moeilijk? 50 kg is toch prima te tillen met zn tweeën? Verleng de balk met een stuk, zet hem tegen je raam/dakkapel whatever aan op 6,5 meter hoogte en trek hem naar binnen.

Ken de situatie ter plaatse niet natuurlijk, maar met een beetje ruimte rondom het huis en boven op de zolder moet dit toch lukken?
Dat is de vraag hé. Als die op de zolder zowat horizontaal naar binnen moet, dan is het allemaal niet zo vanzelfsprekend om die even binnen te trekken. En je wil sowieso een mannetje buiten hebben om te zorgen dat er niemand onder loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 08:31

Ik heb de balken via uitbouw eerst in een slaapkamer op de 1e verdieping gekregen en dan gewoon met de vaste trap naar zolder. Mijn probleem zat vooral in de hal beneden waar ik met zulke meters de draai niet kon maken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:09
Iemand een idee wat de maximale belasting is van een rampamoer M8 in een houten balk?
Ik heb thuis een kleine home gym en heb daar een setje ringen hangen voor pull ups en dergelijken. Momenteel gebruik ik 2 plafondplaat plaatjes mrt haken met elk 2 dikke schroeven in een gording.

Nu ben ik bezig met het dak isoleren en afwerking komt over de gording, dus ben even aan het kijken hoe ik dit het mooiste kan oplossen. Voorkeur heeft of schroefdraad in de balk of een draadeind uit de balk. Belasting zelf is niet zo hoog (65kg en misschien wat extra gewichten 20kg) maar is wel een wat meer dynamische belasting natuurlijk.

Edit:
Mm misschien is een stokeind een beter idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Samoht93 op 23-12-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-06 19:40
Kan iemand me vertellen hoe je verlichting overbrugt?

Bij ons in bad heb ik de kabels daar. Maar nu moet ik ze ook dus aansluiten. Toevoer kabel is daar. En moet nog 4 spots inclusief toevoer aan elkaar sluiten. Hoe doe ik dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alw3uu8IGAGtiodZ3Bw14k_dlxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8bzFzDATzgwe76J9g0OkpbL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpOP3am8qKnKvBFHYc1OqXstGVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs4dr9DjL7zhDqfMQCsPIbzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV2RTj9kbM_MNb8JIQF_Hht-Cu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfoMx1zXPiGabP5Q85AP8DBA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door theduke1989 op 23-12-2023 09:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
theduke1989 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:29:

Bij ons in bad heb ik de kabels daar. Maar nu moet ik ze ook dus aansluiten. Toevoer kabel is daar. En moet nog 4 spots inclusief toevoer aan elkaar sluiten. Hoe doe ik dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je begint bij spot 1, waar ook de aanvoer zit. Die sluit je met wago’s aan. Vervolgens stop je in die wago’s ook weer 2 draden die naar de volgende spot gaan. Etc. Etc. ;)

Al zijn foto’s met een dusdanig beschadigde lens vrij zinlooss. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:21
theduke1989 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met wago's, zie https://www.sandervunderink.nl/inbouwspots-aansluiten. Per spot 2x een wago met 3 aansluitingen, dan kun je de spot aansluiten en de kabel die naar de andere spot loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door IceM op 23-12-2023 09:59 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
IceM schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:58:
[...]

Met wago's, zie https://www.sandervunderink.nl/inbouwspots-aansluiten. Per spot 2x een wago met 3 aansluitingen, dan kun je de spot aansluiten en de kabel die naar de andere spot loopt.
Klopty dat weet ik. Probleem is als je 2 kabels uit 1 gat hebt? War dan welke wago heb je nodig met 3 of 2? Daarnaast waar de toevoer zit heb ik 3 kabels.

Is dat met 5 of ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7eBOmVI7aI6j7X-fjQSIrrYy9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLXqhkSLvCqvI8tcZ0XhnuBP.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zijn twee met 1 kabel
Daarbij gebruik ik wago 2 ingang

[ Voor 31% gewijzigd door theduke1989 op 23-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:57
theduke1989 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:34:
[...]

Klopty dat weet ik. Probleem is als je 2 kabels uit 1 gat hebt? War dan welke wago heb je nodig met 3 of 2? Daarnaast waar de toevoer zit heb ik 3 kabels.

Is dat met 5 of ?
[Afbeelding]

1 kleur per wago. Foto is 1 kabel met twee draden er in. Dus 2 wago. Aantal poortjes ligt aan hoe je de spots aansluit. Van daar een draad naar elke spot of de spotjes achter elkaar aansluiten.

Elke spot met een lange draad naar dat beginpunt is dus (per kleur) 4 spotjes + bron = 5 poort wago aan de bron kant. Ga je voor een serie, dan is het 3 poort per spot, behalve de laatste want die hoeft niet verder.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:21
[...]

Is dat met 5 of ?
[Afbeelding]

Ik ga er vanuit dat je bij elke spot 1 'aanvoer' hebt en 1 kabel die naar de volgende spot loopt (ik neem aan dat dat is wat ik zie op jouw foto). Per punt heb je dan 2x een wago nodig met 3 aansluitingen, zoals deze https://www.ledinbouwspot...3-voudig-221-serie-wlk3v/.

Als ik jouw plaatje pak vervang je daarin de twee tweevoudige wagos voor twee drievoudige wagos. Je hebt dan per wago een vrij aansluitpunt zodat je de spot aan kunt sluiten.

Edit: ik denk dat ik je situatie niet goed ingeschat heb. Is die zwarte kabel die ik zie een kabel voor het spotje?

[ Voor 5% gewijzigd door IceM op 23-12-2023 10:51 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
IceM schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:49:
[...]

Ik ga er vanuit dat je bij elke spot 1 'aanvoer' hebt en 1 kabel die naar de volgende spot loopt (ik neem aan dat dat is wat ik zie op jouw foto). Per punt heb je dan 2x een wago nodig met 3 aansluitingen, zoals deze https://www.ledinbouwspot...3-voudig-221-serie-wlk3v/.

Als ik jouw plaatje pak vervang je daarin de twee tweevoudige wagos voor twee drievoudige wagos. Je hebt dan per wago een vrij aansluitpunt zodat je de spot aan kunt sluiten.

Edit: ik denk dat ik je situatie niet goed ingeschat heb. Is die zwarte kabel die ik zie een kabel voor het spotje?
Super, met twee wago klem heb ik. Alleen geen 3
Heb nog wel een stuk of 20 5poort wago liggen. Kan ik de rest daarmee ook?

Ik snijd de groene weg altijd. Want die gaat ook niet om de spots.

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 23-12-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil in onze kelder tapijt laten leggen. Mooie vloer gezien bij Carpet right, maar die rekenen 25 euro per m2 voor een ondervloer, dat lijkt mij wat veel. Kan ik zelf een ondervloer leggen , welke heb ik dan nodig? Er ligt geen vloerverwarming, dus het zou prettig zijn als er meteen iets van isolatie in zit

Is dit iets?
https://www.leenbakker.nl...-zachtboard-groen-7-52-m2

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

[...]

Is dat met 5 of ?
[Afbeelding]

Een lasklem heeft geen "ingang". Het is een verbinding tussen kabels. Het maakt ook niet uit hoeveel klemmen er in zitten - je hoeft ze niet allemaal te gebruiken.

Pas je op dat je je gipsplafond niet verder openscheurt met de kabel?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

theduke1989 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:55:
[...]
Ik snijd de groene weg altijd. Want die gaat ook niet om de spots.
Vaak is het handiger om de aarde (groene) af te doppen door er een lasklem op te zetten. Mocht je hem in de toekomst wel willen gebruiken is hij gewoon beschikbaar en hoef je hem dus niet opnieuw te trekken of te verlengen. Hij kan dan ook niet per ongeluk contact maken met een andere kabel.

Omdat dit bij een bad is, zal je de aardedraad nodig hebben wanneer je spots niet dubbel geisoleerd zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Jrz op 23-12-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Jrz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:02:
[...]

Een lasklem heeft geen "ingang". Het is een verbinding tussen kabels. Het maakt ook niet uit hoeveel klemmen er in zitten - je hoeft ze niet allemaal te gebruiken.

Pas je op dat je je gipsplafond niet verder openscheurt met de kabel?
Dat is helaas gebeurd.
[URL="https://tweakers.net/i/OMTad4Uc9sgwAC582kQpxeX6Oec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AATGEPmRSELCBY0sltxkSX93.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDHtQkRp3KlT9xc3XMl3-ITnkbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AATGEPmRSELCBY0sltxkSX93.jpg?f=fotoalbum_large[/URL
Maar door de mes. Hoe kan ik dit het beste weer mooi maken :(
Pagina: 1 ... 354 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/