[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 353 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
We gaan onze tuin renoveren en ik wil meteen gebruik maken van de kans om diverse kabels/leidingen door de tuin heen te leggen. Kunnen jullie adviseren wat veilig / best practice is voor:

1x waterleiding voor kraantje in de tuin achterin
1x waterleiding voor kraan+spoelbak onder de overkapping (alleen koud water is voldoende)
1x elektra zonnepanelen
1x elektra voor naar de oprit, voor lamp(jes) en elektrisch hek (toekomst)
2x netwerkkabels voor toekomstige aansluitingen, hek etc.

De afstand van de meterkast is +-20meter. Als ik de oprit voor het hek meepak zit ik op 40-50meter.

Waterleidingen kunnen denk ik gewoon koud in de grond op 60cm diepte? Elektra / Data in een mantelbuis of twee? Ik durf geen gok te nemen met de kabel voor de zonnepanelen en het hek, dus beter een mantelbuis zodat de partij voor het hek + zonnepanelen dit zelf kan trekken? Wat zouden jullie doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 13-12-2023 19:42 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik herken wat van de zaken die je wil doen:

Voor het elektrische hek dat ik gebruik heb ik ymvkas 2,5 mm ingegraven op 60 diep.
Voor de zonnepanelen is door de installateur een 6mm 5 aderige kabel gebruikt (bovengronds)
En voor de laadpaal wordt morgen utp en een 6 mm ymkvas kabel door een mantelbuis getrokken.
In de tuin ligt ook 5 aderig

Leg ook vast een mantelbuis voor een toekomstige laadpaal aan, je bent nu toch bezig.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:41:
We gaan onze tuin renoveren en ik wil meteen gebruik maken van de kans om diverse kabels/leidingen door de tuin heen te leggen. Kunnen jullie adviseren wat veilig / best practice is voor:

1x waterleiding voor kraantje in de tuin achterin
1x waterleiding voor kraan+spoelbak onder de overkapping (alleen koud water is voldoende)
1x elektra zonnepanelen
1x elektra voor naar de oprit, voor lamp(jes) en elektrisch hek (toekomst)
2x netwerkkabels voor toekomstige aansluitingen, hek etc.

De afstand van de meterkast is +-20meter. Als ik de oprit voor het hek meepak zit ik op 40-50meter.

Waterleidingen kunnen denk ik gewoon koud in de grond op 60cm diepte? Elektra / Data in een mantelbuis of twee? Ik durf geen gok te nemen met de kabel voor de zonnepanelen en het hek, dus beter een mantelbuis zodat de partij voor het hek + zonnepanelen dit zelf kan trekken? Wat zouden jullie doen?
Soms wordt een (onder)verdeelkast geplaatst. Deze moet natuurlijk in een droge afgesloten ruimte gemonteerd worden. Vanuit deze kast kunnen de elektrapunten buiten aangesloten worden.
PE waterleiding kan zo de grond in, voor de rest zit je met een (mantel)buis altijd goed. Voorkom trouwens haakse bochten.
5x6 kabel is ontzettend stug dus liefst de YMVK-as versie meteen de grond in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:48:
[...]

Soms wordt een (onder)verdeelkast geplaatst. Deze moet natuurlijk in een droge afgesloten ruimte gemonteerd worden. Vanuit deze kast kunnen de elektrapunten buiten aangesloten worden.
PE waterleiding kan zo de grond in, voor de rest zit je met een (mantel)buis altijd goed. Voorkom trouwens haakse bochten.
5x6 kabel is ontzettend stug dus liefst de YMVK-as versie meteen de grond in ;)
Ik weet niet welke elektra bekabeling ik in de toekosmt nodig ga hebben voor laadpaal (dank voor tip hierboven), zonnepanelen, hek etc. Dus vandaar het idee van een mantelbuis.

Of zou jij gewoon 3x YMVK 5x6 kabel leggen? Lijkt me voldoende?

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 13-12-2023 21:55 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:04
rockerpoet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:05:
In een van mijn kamers heb ik een laminaatvloer die is afgewerkt met plakplintjes. Deze beginnen op verschillende plekken los te laten. Weet iemand of er speciale tape beschikbaar is voor deze plakplinten?
Ik pin ze altijd vast met een pinnailer 23ga.
Schop je ze ook niet los.
Ik zou de smalle dubbelzijdige tape van de action gebruiken.
Witte rol ong 1cm breed.
Dat plakt enorm.
Daarna hoekjes en kleine stukjes vastpinnen met pinnailer.

[ Voor 17% gewijzigd door 3dmazter op 13-12-2023 22:09 ]

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Workaholic schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:55:
[...]

Ik weet niet welke elektra bekabeling ik in de toekosmt nodig ga hebben voor laadpaal (dank voor tip hierboven), zonnepanelen, hek etc. Dus vandaar het idee van een mantelbuis.

Of zou jij gewoon 3x YMVK 5x6 kabel leggen? Lijkt me voldoende?
Kijk hier even voor wat uitleg over kabel dikte en afstand. https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Ik denk trouwens dat 6mm voor een elektrisch hek overkill is, 2,5 mm zou meer dan genoeg moeten zijn. Maar ik weet niet wat je wil plaatsen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHzMt_JlMPHL0Ix4N-ByyzlxkR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Sx2hVTPPQ5NdcEaYIQx4ZVc.jpg?f=fotoalbum_large
De voegen rond het doucheputje en wand (zowel kit als tegelvoegen) waren slecht, dus vocht onder de tegels, tegels los.
Wat zou een goede manier zijn om ze weer op hun plek vast te krijgen? Oude lijmbed weg? Is wel een heel gedoe okal is het enigszins bros geworden. Als het er weer een paar jaar tegenaan kan.... Tegen die tijd is de hele badkamer wel toe aan een opknapbeurt.
Rond het putje zat maar een kiertje van een millimeter, dus dat viel amper dicht te kitten. Die wil ik wat breder slijpen, zodat het fatsoenlijk af te kitten is.

Edit, met de multitool en diamant schijfje was het bijna als een mes door de boter.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 14-12-2023 09:55 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

_ferry_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:40:
[Afbeelding]
De voegen rond het doucheputje en wand (zowel kit als tegelvoegen) waren slecht, dus vocht onder de tegels, tegels los.
Wat zou een goede manier zijn om ze weer op hun plek vast te krijgen? Oude lijmbed weg? Is wel een heel gedoe okal is het enigszins bros geworden. Als het er weer een paar jaar tegenaan kan.... Tegen die tijd is de hele badkamer wel toe aan een opknapbeurt.
Rond het putje zat maar een kiertje van een millimeter, dus dat viel amper dicht te kitten. Die wil ik wat breder slijpen, zodat het fatsoenlijk af te kitten is.
kijk eerst of je lekkage hebt (vochtmeting) wellicht dat je eerst kimpasta oid moet gebruiken voordat je gaat lijmen (als je weg gaat beitelen) .

zou ook onder de nog vast liggende tegels met mult-tool een 1cm tot 3cm gleuf slijpen zodat je met die leveling blokjes wat grip hebt ... (tenzij je het uit de hand gaat doen)

Ik heb bij mij (2cm x 2cm @#$%(#@$)@# tegelmatjes) overgens gewoon kant en klare lijm pasta gebruikt en vol gekwakt .. (volgend jaar is mijn badkamer aan de beurt) .. ik had niks weggebeiteld dus kimpasta leek me niet nodig (achteraf denk ik vet geluk gehad)

Tja vanalles

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vso schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:48:
[...]

kijk eerst of je lekkage hebt (vochtmeting) wellicht dat je eerst kimpasta oid moet gebruiken voordat je gaat lijmen (als je weg gaat beitelen) .

zou ook onder de nog vast liggende tegels met mult-tool een 1cm tot 3cm gleuf slijpen zodat je met die leveling blokjes wat grip hebt ... (tenzij je het uit de hand gaat doen)

Ik heb bij mij (2cm x 2cm @#$%(#@$)@# tegelmatjes) overgens gewoon kant en klare lijm pasta gebruikt en vol gekwakt .. (volgend jaar is mijn badkamer aan de beurt) .. ik had niks weggebeiteld dus kimpasta leek me niet nodig (achteraf denk ik vet geluk gehad)
Lekkage sowieso, althans, de tegellijm was poreus en nat, niet gek als er kieren zitten.

Heb nu een laagje tegellijm weggeslepen met de multitool, heb nog wat kant en klare pasta staan, en dan wil ik ze uit het handje teruglijmen. Zijn maar 2 halve tegels en een klein hoekje. En het lag toch al niet zo mooi op afschot, dus je zou denken dat het er alleen maar beter van kan worden :+

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

_ferry_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:57:
[...]

Lekkage sowieso, althans, de tegellijm was poreus en nat, niet gek als er kieren zitten.
Bedoel meer de vloer eronder (duh) .. omdat je wegslijpt heb je kans dat je de waterdichte afdichting ook doorbreekt (vermoedelijk) en daarmee kan je de situatie erger maken.
Heb nu een laagje tegellijm weggeslepen met de multitool, heb nog wat kant en klare pasta staan, en dan wil ik ze uit het handje teruglijmen. Zijn maar 2 halve tegels en een klein hoekje. En het lag toch al niet zo mooi op afschot, dus je zou denken dat het er alleen maar beter van kan worden :+
indien boven staande niet relevant is oid " go go Gadget" in mijn geval heb ik het ook gebruikt als "voegmiddel" omdat het toch wegging (wist ik toen al) iemand die in mijn badkamer klachten zou hebben, vraag ik om een financiele bijdrage of in natura (helpen slopen is ook afvoeren :) ) helaas is de enige die klaagt de ondergetekende

Tja vanalles

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ah zo, nou ik denk dat het vocht wat er onder liep vooral werd geabsorbeerd door de gresblokken van de muur, of onder de ondervloer van de kamer ernaast terecht kwam. De afvoer was gelukkig in de kit gedrukt, dus daar liep het niet langs.

Ik zag weinig maatregelen qua afdichting, op de grond een
roze baan langs de muur, maar dat was wellicht een primer voor de tegellijm. Dus daar ga ik verder niets aan doen, want als ik het hier afdicht loopt het wel onder de volgende rij tegels :+ De boel kan nu IIG even drogen, hopelijk morgen tijd om een lijmbed te maken en tegels er weer in te drukken.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 22:04
_ferry_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:22:
Ah zo, nou ik denk dat het vocht wat er onder liep vooral werd geabsorbeerd door de gresblokken van de muur, of onder de ondervloer van de kamer ernaast terecht kwam. De afvoer was gelukkig in de kit gedrukt, dus daar liep het niet langs.

Ik zag weinig maatregelen qua afdichting, op de grond een
roze baan langs de muur, maar dat was wellicht een primer voor de tegellijm. Dus daar ga ik verder niets aan doen, want als ik het hier afdicht loopt het wel onder de volgende rij tegels :+ De boel kan nu IIG even drogen, hopelijk morgen tijd om een lijmbed te maken en tegels er weer in te drukken.
Misschien is die roze streep dichtband. Maar dan zie je ook iets van een 'vlies' meestal.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 21:08
Vlies is soms lastig te zien denk ik. Hier toen ik alles in de douche dicht had gesmeerd leek het meer op een rubber laagje dat er zo was opgesmeerd. Dat er nog een soort vliesstof in/onder zat kon je niet meer zien.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik heb sinds kort een nieuwe pergola in de tuin en nu wil ik tussen de palen wat ijzerdraad spannen om zaken aan op te kunnen hangen.

Ik had daarvoor het volgende in gedachten:
Dekoog aan de palen
Staalkabel ertussen
Staaldraadklem (2x) om vast te zetten
Draadspanner om te spannen

Ben ik dan nog iets vergeten?

Aan één kant gaat de staalkabel dus door het dekoog, aan de andere kant gaat de draadspanner in het dekoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:03

3_s

Dennis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:41:
Ik heb sinds kort een nieuwe pergola in de tuin en nu wil ik tussen de palen wat ijzerdraad spannen om zaken aan op te kunnen hangen.

Ik had daarvoor het volgende in gedachten:
Dekoog aan de palen
Staalkabel ertussen
Staaldraadklem (2x) om vast te zetten
Draadspanner om te spannen

Ben ik dan nog iets vergeten?

Aan één kant gaat de staalkabel dus door het dekoog, aan de andere kant gaat de draadspanner in het dekoog.
5mm lijkt me overkill voor zoiets. Dunnere kabel valt ook minder op.
Die draadspanner zou ik ook niet gebruiken, gewoon met de hand aantrekken.

• Dennis
3_s schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:05:
5mm lijkt me overkill voor zoiets. Dunnere kabel valt ook minder op.
Die draadspanner zou ik ook niet gebruiken, gewoon met de hand aantrekken.
Het moet ruim anderhalve meter overspannen en in het midden wil ik er hanging baskets aan hangen. Die kunnen aardig wat gewicht zijn nog.

• 3_s

3_s

Dennis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:32:
[...]

Het moet ruim anderhalve meter overspannen en in het midden wil ik er hanging baskets aan hangen. Die kunnen aardig wat gewicht zijn nog.
Als ik deze link volg, zie ik dat een staalkabel van 5mm tot 834kg kan dragen. Als je daar zit, staan uw palen al lang niet meer mooi recht :).
Deze link leert me dat het soortelijk gewicht van tuinaarde 600kg is.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:23
[...]

Die staalkabel zal hoe dan ook doorhangen over 1,5m. Als je hem zo strak trekt als een gitaarsnaar zullen je palen uiteindelijk krom gaan staan.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Mijn wiskunde is wat stoffig, gelukkig hebben we het internet met kant en klare calculators;
https://www.bergfreunde.nl/slackline-krachten-calculator/
Als ik dan even 2 meter overspanning pak, 15KG aan gewicht (je hebt ze net water gegeven...) en een doorhang van 0.2m trekt er 0.4kN oftewel 40kg op beide fixatiepunten.
Succes als je die "strak" wilt spannen, want bij 0,1m doorhang is het al 2x zoveel.

@webber87 het was inderdaad een vlies, had nog wat oude lijm weggekrabbeld en zag dat het tegen de wand op was gelijmd achter de wandtegels.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:07
Kerstcadeautip: een leidingzoeker voor je schoonouders….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ7kXuEhXu_oSeV-nKBXkHYSOqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbLOmYzfPE2TS3yILnYaAuzq.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik mocht nog aan de slag vanavond…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiZYkHFoo9JqhMPOxZ_SdnOq4VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjXOWKfxRckr8FJh1eHaF9Hg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSwBFOTvdRrWiag6dLBIBth1XJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmWrS97t6TuuQExB8slo1N9J.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag de echte reparatie… nu kan iig het water er weer op.. wc maar even doorspoelen met een emmertje 😅

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 14-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
basjuuhhh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:34:
[...]

Die staalkabel zal hoe dan ook doorhangen over 1,5m. Als je hem zo strak trekt als een gitaarsnaar zullen je palen uiteindelijk krom gaan staan.
Niet als er een balk bovenop die palen zit die de palen met elkaar verbindt natuurlijk. Mijn 2mm staalkabels voor een harmonicadoek zitten ook loeistrak tussen de balken van mij pergola.

[ Voor 12% gewijzigd door praliwi op 14-12-2023 22:29 ]

• Dennis
praliwi schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:28:
Niet als er een balk bovenop die palen zit die de palen met elkaar verbindt natuurlijk. Mijn 2mm staalkabels voor een harmonicadoek zitten ook loeistrak tussen de balken van mij pergola.
Inderdaad, die (in mijn geval) planken aan weerszijden zitten erop.

Dan kan ik dus rustig 5mm strak trekken? En heb ik dan genoeg aan het boodschappenlijstje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
breew schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zaterdag de echte reparatie… nu kan iig het water er weer op.. wc maar even doorspoelen met een emmertje 😅
Wel precies in het midden van de leiding, dat is ook een kunst :D

Wellicht overbodige tip: geen knelkoppeingen gebruiken zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Dennis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:17:
[...]

Inderdaad, die (in mijn geval) planken aan weerszijden zitten erop.

Dan kan ik dus rustig 5mm strak trekken? En heb ik dan genoeg aan het boodschappenlijstje?
- 5mm is overkill
- spanners zou ik niet gebruiken, maar gewoon met de hand doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

breew schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn ervaring is dat die leidingzoeker dan vaak ongebruikt in de kast blijft liggen en vervolgens zelf zoek raakt :+

Had je btw geen zelfvulcaniserende tape? Ik heb van die Griffon tape liggen, werkt als een trein. Het halve leidingwerk van de vijver hangt zo aan elkaar :+
Aanrader bij dit soort dingen, echt van dat spul dat in iedere gereedschapskist zou moeten zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Zwartoog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:35:
[...]

Het is een kunst dat de leiding precies achter de voeg zit. Heel logisch om daar te boren om iets op te hangen :) Zal zeker nog wel eens gebeuren

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
The Eagle schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:49:
[...]

Mijn ervaring is dat die leidingzoeker dan vaak ongebruikt in de kast blijft liggen en vervolgens zelf zoek raakt :+

Had je btw geen zelfvulcaniserende tape? Ik heb van die Griffon tape liggen, werkt als een trein. Het halve leidingwerk van de vijver hangt zo aan elkaar :+
Aanrader bij dit soort dingen, echt van dat spul dat in iedere gereedschapskist zou moeten zitten.
Had ik nog nooit van gehoord maar wel interessant spul inderdaad.
Gebruik je dat alleen als tijdelijke oplossing?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een losse bewegingssensor waarmee ik ‘domme lampen’ aan/uit kan zetten. Ik zie bv wel schakelaars met een sensor, maar het probleem is dat de schakelaar aan de andere kant van de ruimte zit en ik de sensor dus niet in de schakelaar wil hebben, maar aan de andere kant van de ruimte. Heb nog niet echt iets kunnen vinden dat werkt en wil de lampen niet vervangen door slimme lampen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

RobbieB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:26:
Ik ben op zoek naar een losse bewegingssensor waarmee ik ‘domme lampen’ aan/uit kan zetten. Ik zie bv wel schakelaars met een sensor, maar het probleem is dat de schakelaar aan de andere kant van de ruimte zit en ik de sensor dus niet in de schakelaar wil hebben, maar aan de andere kant van de ruimte. Heb nog niet echt iets kunnen vinden dat werkt en wil de lampen niet vervangen door slimme lampen.
Hoe wil je de lamp aan en uit gaan zetten?
Heb je op de plek waar je die sensor wilt plaatsen wel een schakeldraad voor de betreffende lamp?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-06 21:26
RobbieB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:26:
Kun je bij de draden voor de lampen? Ik heb voor de spotjes boven de trap naar zolder een kastje er tussengezet die op Hue aangesloten is, met een bewegingssensor. Dat kastje bepaalt of de lampen stroom krijgen en dus aangaan, op basis van de bewegingsmelder (of de Hue app of andere knoppen die je wilt gebruiken).

EDIT: deze. Je zult ze ook zonder dimmer hebben en dan puur aan/uit.

[ Voor 8% gewijzigd door lizard87 op 15-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
fenrir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:47:
[...]

Hoe wil je de lamp aan en uit gaan zetten?
Heb je op de plek waar je die sensor wilt plaatsen wel een schakeldraad voor de betreffende lamp?
Geen schakeldraad, alhoewel ik de sensor bv ook vlak bij de lamp kan plaatsen, daar zou ik de schakeldraad kunnen splitsen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

RobbieB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:53:
[...]

Geen schakeldraad, alhoewel ik de sensor bv ook vlak bij de lamp kan plaatsen, daar zou ik de schakeldraad kunnen splitsen.
Als bij bijvoorbeeld Hornbach kijk, dan zijn er verschillende bewegingssensoren zonder “smart”.
De meeste zijn wel bedoeld voor buiten, maar niet allemaal. Je zult wel draden moeten trekken.

https://www.hornbach.nl/c...g/bewegingsmelders/S5431/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:30
Ben bezig om het nieuwe huis van mijn oude ouders verhuis klaar te maken. O.a. verfje op de muren uiteraard.

Nu hebben ze daar muren met structuur verf. Ik ben gewend om elke overgang naar een andere muur of plafond even te kitten met overschilderbare verf, zodat er ook strakke lijnen komen qua verf, ivm afplakken. Een plafond afplakken zonder kit geeft namelijk vaak toch dat verf onder de tape door gaat.
Alleen, structuurverf is niet zo glad. Heeft kit dan nog wel zin?

En hoe repareer ik het beste een kleine scheur in de muur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZSQ63TV_zpWalHKKyjLMrly_J8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilj8iLnrA5MwcyADVjV09lYS.jpg?f=user_large

Ben een beetje bang dat als ik deze verder open krap en daarna dicht smeer, dat het juist veel zichtbaarder is vanwege de structuurverf (en het door mij gladdere dicht gesmeerde)

En tot slot, ze hebben ook een balkonnetje, met van die verschuifbare ramen erin (om het af te sluiten). Nu lagen daar tapijttegels, die hebben we eruit gehaald. Ze willen graag laminaat, maar ik vraag me af of dat verstandig is vanwege kou, warmte, vocht etc.. tis toch een beetje buitenshuis lijkt me.. ook al is het af te sluiten. Het is daar duidelijk kouder dan in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:05:

En tot slot, ze hebben ook een balkonnetje, met van die verschuifbare ramen erin (om het af te sluiten). Nu lagen daar tapijttegels, die hebben we eruit gehaald. Ze willen graag laminaat, maar ik vraag me af of dat verstandig is vanwege kou, warmte, vocht etc.. tis toch een beetje buitenshuis lijkt me.. ook al is het af te sluiten. Het is daar duidelijk kouder dan in het huis.
Je kan in die serre prima laminaat leggen zolang het maar niet nat wordt. Dus bij regen ramen sluiten.

En houd er rekening mee dat je eigenlijk niets hebt aan zo'n ruimte. In de winter is het te koud, in de zomer cremeer je erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:58
Wolly schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:25:
[...]

Je kan in die serre prima laminaat leggen zolang het maar niet nat wordt. Dus bij regen ramen sluiten.

En houd er rekening mee dat je eigenlijk niets hebt aan zo'n ruimte. In de winter is het te koud, in de zomer cremeer je erin.
En dan heb je nog twee seizoenen over waarin het prima vertoeven is in een serre, namelijk het voorjaar en het najaar ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eric H schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:35:
[...]

En dan heb je nog twee seizoenen over waarin het prima vertoeven is in een serre, namelijk het voorjaar en het najaar ;)
Dat zou je willen maar valt vies tegen. DIt is geen tuinserre, het is gewoon een afgesloten balkon met ramen. Tijdlang was dit toegestaan vanuit bouwbesluit en kon men hogere huur hierdoor vragen.

In de lente is het ook te heet met al dat glas.

Als gebruiker heb je er bar weinig aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 15-12-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 10:05
Op zolder heb ik een scheidingswand tussen mijn slaapkamer en werkplek. Deze wand is nu een allegaartje van rommel, een kast, printers, nog maar eens een kastje en maar weer eens wat rommel.
Ik wil deze wand komend jaar aanpakken en hier in elk geval een andere kast plaatsen en de wand (deels) voorzien van een lattenwand. Deze panelen komen dan boven de kast welke er gaat komen.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat er op deze wand ook nog een radiator aanwezig is welke mij eigenlijk in de weg zit en waar ik nu dus ook allerlei spul voor heb staan. Is er nog iemand hier die een goed idee heeft om hier omheen te werken? Het is de enige radiator in deze ruimte en het is een huurhuis dus weghalen is geen optie.

De radiator bevindt zich in het rode gedeelte, achter de printer. Je ziet nog net de knop er boven uit komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLQlPN7HBI2oOqdTeaEVEJeYxuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CccjdPGVzHzTJiEuG82cqKQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:00
Ben bezig om het nieuwe huis van mijn oude ouders verhuis klaar te maken. O.a. verfje op de muren uiteraard.

Nu hebben ze daar muren met structuur verf. Ik ben gewend om elke overgang naar een andere muur of plafond even te kitten met overschilderbare verf, zodat er ook strakke lijnen komen qua verf, ivm afplakken. Een plafond afplakken zonder kit geeft namelijk vaak toch dat verf onder de tape door gaat.

Links en rechts tape plakken zodat daartussen alleen de scheur zichtbaar blijft. Dan kit overheen/in smeren en tape weg trekken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:03
Robbie T schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:15:
Op zolder heb ik een scheidingswand tussen mijn slaapkamer en werkplek. Deze wand is nu een allegaartje van rommel, een kast, printers, nog maar eens een kastje en maar weer eens wat rommel.
Ik wil deze wand komend jaar aanpakken en hier in elk geval een andere kast plaatsen en de wand (deels) voorzien van een lattenwand. Deze panelen komen dan boven de kast welke er gaat komen.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat er op deze wand ook nog een radiator aanwezig is welke mij eigenlijk in de weg zit en waar ik nu dus ook allerlei spul voor heb staan. Is er nog iemand hier die een goed idee heeft om hier omheen te werken? Het is de enige radiator in deze ruimte en het is een huurhuis dus weghalen is geen optie.

De radiator bevindt zich in het rode gedeelte, achter de printer. Je ziet nog net de knop er boven uit komen.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQFmHGY9-BcVBjacYXnWIFrcJ3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUkOD0WgQBwncJwLCBXZfFn9.jpg?f=fotoalbum_large

Radiator “inpakken” dan is ie niet echt zichtbaar en toch bruikbaar om iets erop te zetten of iets dergelijks

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz

[Afbeelding]

Ben een beetje bang dat als ik deze verder open krap en daarna dicht smeer, dat het juist veel zichtbaarder is vanwege de structuurverf (en het door mij gladdere dicht gesmeerde)

Pak dan pvc ipv laminaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 10:05
Martinusz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

Radiator “inpakken” dan is ie niet echt zichtbaar en toch bruikbaar om iets erop te zetten of iets dergelijks
Geeft ie dan wel voldoende warmte af? Nu blokkeer ik voor mijn idee voornamelijk de werking van de radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Robbie T schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:52:
[...]

Geeft ie dan wel voldoende warmte af? Nu blokkeer ik voor mijn idee voornamelijk de werking van de radiator.
Lamellen aan voorzijde plus bovenin genoeg opening, ik merk hier geen verschil qua werking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-06 20:45
Iemand de gouden tip om de lijmlaag van de antisplinterstrip te verwijderen van de zaag geleider?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzPZzj6CM9DmAY1WMetixFzPDCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COPQ3yvMHF5eO0IcPoF7xWW6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door marc.r op 15-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
marc.r schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:19:
Iemand de gouden tip om de lijmlaag van de antisplinterstrip te verwijderen van de zaag geleider?

[Afbeelding]
Stickerverwijderaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25

[Afbeelding]

Muurvuller pakken of fix en finish, aanbrengen met een smal (plamuur)mes in de breuklijn, eventueel met (natte) spons of doek overmatig vulmiddel wegpoetsen. Afwerken door te verven.

Het hoeft maar heel iets minder in your face te worden. Het eerste wat mensen doen die het überhaupt iets kan schelen is de zooi gladstuccen want structuurverf is van vroeger.

Dan heb je meteen ook een alternatief te pakken: de hele muur even nasmeren met fix en finish.

Dat kit- en verfverhaal is trouwens geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-06 20:45
Ik zoek de gouden tip, want dit was natuurlijk het eerste wat ik deed. De lijmlaag is zo dik dat het weinig zoden aan de dijk zet, ik had gehoopt een goede hack te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
marc.r schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:39:
[...]

Ik zoek de gouden tip, want dit was natuurlijk het eerste wat ik deed. De lijmlaag is zo dik dat het weinig zoden aan de dijk zet, ik had gehoopt een goede hack te vinden.
Blanke lampenolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 04-06 21:30
Wolly schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:43:

Dat zou je willen maar valt vies tegen. DIt is geen tuinserre, het is gewoon een afgesloten balkon met ramen. Tijdlang was dit toegestaan vanuit bouwbesluit en kon men hogere huur hierdoor vragen.

In de lente is het ook te heet met al dat glas.

Als gebruiker heb je er bar weinig aan.
Dit is geen vast glas oid, zijn van die verschuifbare panelen die door de vorige bewoners geplaatst zijn, zodat ze er idd ook bij minder weer nog prima kunnen zitten.
Alleen ben ik bang dat laminaat enorm gaat werken, oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Meeste wegschrapen met een scherp stanleymes, dan met wat aceton erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een tip hoe ik een keukenblad die vastzit met bisonkit op een gespackte muur zo simpel mogelijk kan verwijderen? Ik denk zelf aan iets wat scherp is en de dikte van visdraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 21:32

MJV

@Ferra blijft een rotklus zoiets. Wat ik zou proberen: a) met flink uitgeschoven stanleymes kit proberen door te snijden, b) met een goed (stevig) plamuurmes kit proberen door te krijgen, al dan niet door met een hamer op dat plamuurmes te meppen.

Ik heb deze plamuurmessen die zijn (althans vóór dat je ze mishandeld) aardig scherp en tegelijk echt stevig. Ideaal ook om plinten en dergelijke mee los te wurmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Volgende keer even vermelden wat je al geprobeerd hebt, dan komt de gouden tip sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ferra schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:34:
Iemand een tip hoe ik een keukenblad die vastzit met bisonkit op een gespackte muur zo simpel mogelijk kan verwijderen? Ik denk zelf aan iets wat scherp is en de dikte van visdraad...
Dit soort dingen doen het meestal prima. Rammen met die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 11:18
Ik wil een grote jalouzie in de dag van een gestuct kozijn monteren. Wat is een veilige boorafstand om geen stucprofiel te raken? Jalouzie wil ik ver mogelijk van het raam af gemonteerd hebben ivm een naar binnen vallend kiepraam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 08:53
In mijn beleving zijn die afmetingen altijd wel hetzelfde en een zoekactie levert op dat die afmeting 23.5-25mm is. Daar kan natuurlijk nog een veel dikkere stuclaag opzitten. Met 4cm zou je veilig moeten zitten? Je kan het natuurlijk ook met kleine diameter uitproberen.
lizard87 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:17:
[...]

Kun je bij de draden voor de lampen? Ik heb voor de spotjes boven de trap naar zolder een kastje er tussengezet die op Hue aangesloten is, met een bewegingssensor. Dat kastje bepaalt of de lampen stroom krijgen en dus aangaan, op basis van de bewegingsmelder (of de Hue app of andere knoppen die je wilt gebruiken).

EDIT: deze. Je zult ze ook zonder dimmer hebben en dan puur aan/uit.
Dan kan je beter iets halen wat ook daadwerkelijk bedoeld is om te plaatsen in je plafond:
https://www.ecobright.nl/...50w-ecodim-13-zigbee.html

Maar 'smart' heeft ook nadelen: prijs (voor dat geld heb je ook een aantal slimme lampen) en er zit wel wat vertraging in aan/uit gaan.

[ Voor 62% gewijzigd door inquestos op 15-12-2023 23:22 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46
Ik heb nog weer een vraag over mijn wissel-wissel schakeling. Heb inmiddels de juiste schakelaar, maar in plaats van 2 bruine draden en 4 zwarte heb ik 5 zwarte en 1 bruine. Op 2 van de 5 zwarte staat spanning (stukje praktijk ervaring helaas).

De bruine sluit ik natuurlijk aan op de L1, maar verder? Op basis van de oude schakelaar kom ik ook niet echt verder. Die had 6 aansluitingen die was als volgt:

Zwart (spanning) bruin (spanning) zwart
Zwart (spanning) zwart zwart

Heb ze tijdens het loshalen ook op die manier genummerd want wellicht had ik er wat aan.

Er zijn wel wat anderen met de vraag geweest zie ik maar nergens een antwoord waar ik echt wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41

Onbekend

...

Taenadar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:45:
Ik heb nog weer een vraag over mijn wissel-wissel schakeling. Heb inmiddels de juiste schakelaar, maar in plaats van 2 bruine draden en 4 zwarte heb ik 5 zwarte en 1 bruine. Op 2 van de 5 zwarte staat spanning (stukje praktijk ervaring helaas).

De bruine sluit ik natuurlijk aan op de L1, maar verder? Op basis van de oude schakelaar kom ik ook niet echt verder. Die had 6 aansluitingen die was als volgt:

Zwart (spanning) bruin (spanning) zwart
Zwart zwart (spanning) zwart

Heb ze tijdens het loshalen ook op die manier genummerd want wellicht had ik er wat aan.

Er zijn wel wat anderen met de vraag geweest zie ik maar nergens een antwoord waar ik echt wat mee kan.
De ene schakelaar heeft een bruine draad en twee zwarte, dat is doorgaans de "eerste schakelaar" in een normale wisselschakeling. De bruine moet op het P-contact komen en de twee zwarte op de overige contacten. (Bij de alternatieve wisselschakeling moeten ze anders worden aangesloten, maar vaak wordt de normale variant gebruikt.)

En de andere schakelaar heeft 3 zwarte en dat is altijd de "laatste schakelaar" in een wisselschakeling. Bij de normale wisselschakeling heeft 1 zwarte altijd spaninning, en bij het schakelen van de eerste schakelaar krijgt de andere spanning.
De zwarte draad geen spanning krijgt moet op het P-contact komen en de twee andere op de overige contacten.

Kan je zien of de zwarte draden duidelijk uit verschillende buisjes komen? Als er 3 zwarte draden in 1 buis zitten, dan horen die hoogstwaarschijnlijk bij elkaar voor de laatste schakelaar.
Of als er twee zwarte samen met de bruine in een buis zitten, horen ze hoogstwaarschijnlijk bij de eerste schakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Onbekend op 16-12-2023 10:08 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
Onbekend schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:04:
[...]

De ene schakelaar heeft een bruine draad en twee zwarte, dat is doorgaans de "eerste schakelaar" in een normale wisselschakeling. De bruine moet op het P-contact komen en de twee zwarte op de overige contacten. (Bij de alternatieve wisselschakeling moeten ze anders worden aangesloten, maar vaak wordt de normale variant gebruikt.)

En de andere schakelaar heeft 3 zwarte en dat is altijd de "laatste schakelaar" in een wisselschakeling. Bij de normale wisselschakeling heeft 1 zwarte altijd spaninning, en bij het schakelen van de eerste schakelaar krijgt de andere spanning.
De zwarte draad geen spanning krijgt moet op het P-contact komen en de twee andere op de overige contacten.

Kan je zien of de zwarte draden duidelijk uit verschillende buisjes komen? Als er 3 zwarte draden in 1 buis zitten, dan horen die hoogstwaarschijnlijk bij elkaar voor de laatste schakelaar.
Of als er twee zwarte samen met de bruine in een buis zitten, horen ze hoogstwaarschijnlijk bij de eerste schakelaar.
Er komen inderdaad 2 zwarte en 1 bruine uit een buisje. Maar die hebben allemaal spanning er op zitten. Die kunnen dan toch niet bij elkaar horen?

Heb het nu wel voor elkaar dat ik 1 lamp heb aangesloten, maar die doet het maar half. Via schakelaar 2 kan ik die alleen uit zetten en niet aan, tenzij ze beide aan staan.

Dit zou toch niet mega lastig moeten zijn... Maar begint nu wel vervelend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41

Onbekend

...

Taenadar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:13:
[...]

Er komen inderdaad 2 zwarte en 1 bruine uit een buisje. Maar die hebben allemaal spanning er op zitten. Die kunnen dan toch niet bij elkaar horen?

Heb het nu wel voor elkaar dat ik 1 lamp heb aangesloten, maar die doet het maar half. Via schakelaar 2 kan ik die alleen uit zetten en niet aan, tenzij ze beide aan staan.

Dit zou toch niet mega lastig moeten zijn... Maar begint nu wel vervelend te worden.
Het is wel vreemd als er op twee zwarte draden spanning staat. Dan is het gewoon experimenteren en proberen totdat het goed werkt.

Als je meer hulp nodig hebt, is het misschien beter om hiervoor een apart topic te openen en wat foto's te plaatsen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Taenadar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:13:
[...]

stroom eraf halen, met behulp van een weerstandsmeter uitzoeken hoe de draden lopen (hiervoor 1 extra draad/snoer gebruiken als verlengsnoer met aan beide zijdes een lasklem of kroonsteentje)
en vervolgens alles aansluiten volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/hotelschakeling.jpg
meer info op https://www.elektramat.nl...t-is-een-hotelschakeling/

Pas hierna de stroom er weer op zetten. Mocht je je hier niet comfortabel bij voelen, laat het dan door iemand doen die je hier mee vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taenadar
fenrir schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:22:
[...]

stroom eraf halen, met behulp van een weerstandsmeter uitzoeken hoe de draden lopen (hiervoor 1 extra draad/snoer gebruiken als verlengsnoer met aan beide zijdes een lasklem of kroonsteentje)
en vervolgens alles aansluiten volgens dit schema:
[Afbeelding]
meer info op https://www.elektramat.nl...t-is-een-hotelschakeling/

Pas hierna de stroom er weer op zetten. Mocht je je hier niet comfortabel bij voelen, laat het dan door iemand doen die je hier mee vertrouwd.
Thanks iedereen. Door het te meten met een extra draad kwam ik erachter welke naar de lamp gaat en zo alles weer aan kunnen sluiten. Doordat ik geen schema had vanuit de vorige schakelaar kon ik er anders nooit achter komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:12

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

[...]

Met een verfstripper de lijm zacht maken en dan met een plamuurmes de lijm er voorzichtig afsteken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 13:55
Vrinden!

Als kerstvakantie klusje heb ik me voorgenomen om onze trap van BG naar 1 te schilderen. Deze is in, laten we zeggen, staat van aandacht. Kortgezegd wil ik hem ontvetten, schuren, kopse kanten met houtplamuur deels repareren, afkitten en dan aflakken. Hiervoor een paar vragen waar ik hier antwoord op hoop te krijgen:
  • Waar doe ik beter aan, eerst schuren en dan plamuren en afschuren, of kan ik ook eerst plamuren en dan schuren.
  • Moet ik de trap nog in de grondverf zetten of kan ik deze gelijk aflakken omdat er nog wel grondverf op zit?
  • Welke grofheid raden jullie aan voor schuren? Ik dacht zelf 240/320 en dan aflakken (heb een excenter schuurmachine
Ik hoor graagh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je de grondverf niet wegschuurt kun je grondverf laten zitten. Ik zou licht opschuren, oneffenheden wegplamuren, de plamuur schuren en dan lakken.
Korrel 240-300 lijkt me prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Ik ben begonnen aan het rachelwerk om mijn isolatie achter te proppen. Ik loop al gelijk tegen een uitdaging aan. Bij de vloer en het dak heb ik niks om de latten op te bevestigen en door de steile hoek is het niet mogelijk er een balk vast te schroeven.
Hoe zouden jullie dit oplossen?

Ik kan wel een balk over de hele lengte leggen en dan aan de zijkanten met een hoekprofiel vastzetten. Dan is het wel nog steeds niet mogelijk om de latten te schroeven maar ze rusten dan iig op de balk.
Door klimaatfolie moet ik nog een rachelwerk maken met een spouw over de isolatie om daar de gipsplaten op te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB6IMqsHVwVb9NyDD7M_SvFtPIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojgqlCN5OY7iClsbsa1c8BcQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJhoanqPS3SZdlibBuxyIVyITzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI9Q5J3VL02YlQFubEC8nNti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqmL1PT6SVtQdnvaEE1eIAbyiSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixqIv7wnK4NVqolfZA8EOEMa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j2Hko3LwFP6SoGiEdEn8oh2wdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z9SCIV0a4TzpZ52u4VVZQzg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18

bonzz.netninja

Niente baffi

schalk84 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:07:
Ik ben begonnen aan het rachelwerk om mijn isolatie achter te proppen. Ik loop al gelijk tegen een uitdaging aan. Bij de vloer en het dak heb ik niks om de latten op te bevestigen en door de steile hoek is het niet mogelijk er een balk vast te schroeven.

Ik kan wel een balk over de hele lengte leggen en dan aan de zijkanten met een hoekprofiel vastzetten. Dan is het wel nog steeds niet mogelijk om de latten te schroeven maar ze rusten dan iig op de balk.
Door klimaatfolie moet ik nog een rachelwerk maken met een spouw over de isolatie om daar de gipsplaten op te zetten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon balk tegen dakbeschot aanschroeven? cm of 20 van de grond, gewoon plat tegen dakbeschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1AGeY_YvmzLwAgVwdK0iOMMqow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2hV0fXvIsNFFrXqTwWhq4OO.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn lijmklemmen hebben een feestje op de werkbank. Kei handige dingen maar ook kei irritant opbergen, zeker als het een random verzameling van verschillende soorten is. Iemand nog een goede tip?

[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 17-12-2023 16:27 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25
schalk84 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:07:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Je denkt te moeilijk. De balk op de grond kit je gewoon vast met hightac kit.

De rachels kun je gewoon vastschroeven door de balk heen.
Alternatief is om de rachels voor de balk of lat uit te laten komen om ze zo vast te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Rukapul schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:06:
[...]

Je denkt te moeilijk. De balk op de grond kit je gewoon vast met hightac kit.

De rachels kun je gewoon vastschroeven door de balk heen.
Alternatief is om de rachels voor de balk of lat uit te laten komen om ze zo vast te schroeven.
Dat hoor ik wel vaker idd. Vooral met dit soort dingen.
Dacht dat er misschien een eureka oplossing was. ik ga de balk aan de zijkanten vastzetten.

@bonzz.netninja ik heb mijn lijmklemmen aan een touw aan het plafond hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 21:08
Ik zou de isolatie trouwens ook niet proppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:35
bonzz.netninja schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:22:
[...]

Gewoon balk tegen dakbeschot aanschroeven? cm of 20 van de grond, gewoon plat tegen dakbeschot.

[Afbeelding]
Mijn lijmklemmen hebben een feestje op de werkbank. Kei handige dingen maar ook kei irritant opbergen, zeker als het een random verzameling van verschillende soorten is. Iemand nog een goede tip?
Ik kijk op YouTube nog wel eens wat filmpjes van The Dusty Lumber Co, hij heeft een verrijdbaar rek voor al zijn lijmtangen. Kan zo snel even geen link vinden van een filmpje waarin het voorbij komt helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 23:44

valluik

Probeert ook maar wat

Mvd1981 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:44:
[...]

Ik kijk op YouTube nog wel eens wat filmpjes van The Dusty Lumber Co, hij heeft een verrijdbaar rek voor al zijn lijmtangen. Kan zo snel even geen link vinden van een filmpje waarin het voorbij komt helaas…
Mooi kanaal. Een disclaimer is verder wel op zijn plaats: zijn machines, voorzieningen en overig aanwezig spul is niet heel representatief of reëel voor de niet-prof :+ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Mvd1981 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:44:
[...]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• breew
Zwartoog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:35:
[...]

Gelukt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_yjViacoklbK-BS6TSQ-fzfErY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdVrEXKpCn3jtVLCzEt8yK8B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik er een stuk plexiglas voor ga zetten, in plaats van nieuwe tegels.. ter lering en vermaak van toekomstige wc-bezoekers 😅😇

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19
breew schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:03:
[...]

Gelukt
[Afbeelding]

Ik denk dat ik er een stuk plexiglas voor ga zetten, in plaats van nieuwe regels.. ter lering en vermaak van toekomstige wc-bezoekers 😅😇
Of een briefje met je contact gegevens erin stoppen voordat je gaat tegelen. Geheid dat iemand weer daar gaat boren om de toiletborstel precies in de voeg op te hangen. Dit is ooit met opzet gedaan 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

Gelukt
[Afbeelding]

Ik denk dat ik er een stuk plexiglas voor ga zetten, in plaats van nieuwe regels.. ter lering en vermaak van toekomstige wc-bezoekers 😅😇
Maak er dan een klein museumstuk van door een schilderijlijst er omheen te hangen en een bordje erbij te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breew
El-Vder schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:39:
[...]

Maak er dan een klein museumstuk van door een schilderijlijst er omheen te hangen en een bordje erbij te doen.
Ik kan het nog wat wat groter bikken.. dan kan ik er ook een miniatuur bouwkraan en cementwagentje in kwijt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

breew schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:47:
[...]

Ik kan het nog wat wat groter bikken.. dan kan ik er ook een miniatuur bouwkraan en cementwagentje in kwijt :D
Een extra "lusje" aan de buis zodat je daar de pleeborstelhouder aan kan hangen was ook leuk geweest. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
[...]

Gelukt
[Afbeelding]

Ik denk dat ik er een stuk plexiglas voor ga zetten, in plaats van nieuwe tegels.. ter lering en vermaak van toekomstige wc-bezoekers 😅😇
Meer een vraag in het algemeen: ik heb geleerd dat je koper nooit bloot in muur/vloer moet leggen ivm putcorrosie. Toch vind je oude leidingen bijna altijd in de muur gesmeerd.

Wat is het geheim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
Ja, niet te moeilijk denken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9BDVf2nP2CFPEPGIZaS-Qw6mH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhYuNLpDQOYS6q4A7fGtYBBF.jpg?f=fotoalbum_large
Gebruiken is wat bewerkelijker, maar daar gebruik ze niet vaak genoeg voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Zwartoog schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:54:
[...]

Ja, niet te moeilijk denken:
[Afbeelding]
Gebruiken is wat bewerkelijker, maar daar gebruik ze niet vaak genoeg voor.
Ja zoiets had ik vroeger maar ik vind het irritant dat ik ze moet openmaken om ze te kunnen pakken.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:01
Zwartoog schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:51:
[...]

Meer een vraag in het algemeen: ik heb geleerd dat je koper nooit bloot in muur/vloer moet leggen ivm putcorrosie. Toch vind je oude leidingen bijna altijd in de muur gesmeerd.

Wat is het geheim?
Het geheim is dat die ooit nog wel eens gaan lekken. Puur een kwestie van tijd.
Het gebeurde in elk geval in mijn ouderlijke woning toen die ca 30 jaar oud was.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 30-05 08:53
Even iets heel anders tussen het verbouwen. December is een mooi moment om iets te doen met je restmateriaal:

een kerstboom van latjes en een steel van een hark die overbodig was. Materiaal: ik schat ongeveer 10 meter aan reststukjes latjes, een houten steel, een gatenzaag en een frees voor het onderstel. Ook makkelijk opbergbaar omdat de boom volledig plat kan. Ik dacht alleen heel origineel te zijn, maar ik zie dit soort 'kerstbomen' nu opeens overal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dlfpdMMdOIehv9unpnklslzurA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FfFoyUMTISPicPBWZ0azPY3h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6wurw1gbtK9xsGOoVYRXk0Hhr0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4haCC5zu9KNRaqkkOBX4xh1.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOA_-saycCBEXMkvcFNjXg24LNg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ki3HT5Bzdz53THAjYD5LEdiw.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itxgPPeCwMwgAUt1iMBAGq0GulA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1k8KVuPZPitbTgdvHMZUnfkp.jpg?f=fotoalbum_medium

En een leertoren (waarop mijn dochter kan helpen met koken ;) ) gemaakt van underlayment. Achteraf gezien de moeite beter fatsoenlijk multiplex kunnen gebruiken. 90x121 cm underlayment, wederom een oude steel, inbusbouten en rampamoeren, wat verschillende zagen en een frees

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7-7s2dysNjD0_GHfq6PaX_SmMQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czlWb80S4ZGuVKJqwwKDhdyr.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05:08
Vraagje, ik wil de zolder indeling van mijn nieuwbouw huis gaan aanpakken. Huis is afgelopen zomer opgeleverd. Zo wil ik er een muurtje in maken met een deur en het plafond verlagen zodat er spotjes gemonteerd kunnen worden.

Ik worstel alleen een beetje met het plafond. Wat zou hiervoor de beste constructie zijn? Latten tegen het schuine dak en hier dwarsliggers tegenaan? Of ga ik dan door de folie van het dak heen? Of zware balken tegen de dragende muren over de hele breedte van de woning en daar latten tegenaan?

Het hoeft niet veel te dragen, het wordt geen vliering.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4K-AoV4bYg9I13lb6Q0tFftZV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS5pxBXuTkYRW38jqLiuwkpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcLuBgMDEYQVRZ-fuc32C4qoFlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHxUVzlz9Gm7wXzoR7fCPww3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
JWWhisky schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:12:
Vraagje, ik wil de zolder indeling van mijn nieuwbouw huis gaan aanpakken. Huis is afgelopen zomer opgeleverd. Zo wil ik er een muurtje in maken met een deur en het plafond verlagen zodat er spotjes gemonteerd kunnen worden.

Ik worstel alleen een beetje met het plafond. Wat zou hiervoor de beste constructie zijn? Latten tegen het schuine dak en hier dwarsliggers tegenaan? Of ga ik dan door de folie van het dak heen? Of zware balken tegen de dragende muren over de hele breedte van de woning en daar latten tegenaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe lang is de overspanning die je moet maken? Je zou kunnen denken aan een vrijdragende metalstud constructie met dubbele CW50 (of groter indien de overspanning langer is) profielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05:08
Mvd1981 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:16:
[...]

Hoe lang is de overspanning die je moet maken? Je zou kunnen denken aan een vrijdragende metalstud constructie met dubbele CW50 (of groter indien de overspanning langer is) profielen
De overspanning is ongeveer 5.70 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
JWWhisky schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:24:
[...]

De overspanning is ongeveer 5.70 meter.
Dat is wel vrij lang voor dit soort constructies, met een CW150 profiel zou je 5m moeten kunnen halen (vrijwel zonder doorbuiging) uitgaande van een stucplaat of een enkele 12.5 mm normale gipsplaat. Hoe ver is het in de andere richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:51
Oeps, verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door EdwinC op 21-12-2023 14:53 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:02
Zwartoog schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:51:
[...]

Wat is het geheim?
Een koperleiding kan niet in een met gips (rothband/mp75 e.d.) afgewerkte muur, dan moet er eerst een kunststof bescherm mantel/buis omheen.

Ik heb geleerd dat een koperen leiding wel in een cementmuur kan, dus het gat eerst aansmeren met cement en daarna stucen/tegelen kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:54
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:29:
[...]

Een koperleiding kan niet in een met gips (rothband/mp75 e.d.) afgewerkte muur, dan moet er eerst een kunststof bescherm mantel/buis omheen.

Ik heb geleerd dat een koperen leiding wel in een cementmuur kan, dus het gat eerst aansmeren met cement en daarna stucen/tegelen kan prima.
vervolgens krimpt en zet de koperen leiding uit door het warme/koude water dat er doorstroomt en na x aantal jaren alsnog een lekkage achter de tegels..... Waarom zou je het risico nemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

JWWhisky schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet super zonde om er niet meteen een vliering van te maken? Kei handige opbergruimte en mocht je de tent verkopen, helpt dat ook zeker mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
inquestos schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:49:
Even iets heel anders tussen het verbouwen. December is een mooi moment om iets te doen met je restmateriaal:

een kerstboom van latjes en een steel van een hark die overbodig was. Materiaal: ik schat ongeveer 10 meter aan reststukjes latjes, een houten steel, een gatenzaag en een frees voor het onderstel. Ook makkelijk opbergbaar omdat de boom volledig plat kan. Ik dacht alleen heel origineel te zijn, maar ik zie dit soort 'kerstbomen' nu opeens overal.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Echt, ik heb zo'n kerstboom in 2015 al gemaakt :X Kwam toevallig de zaaglijst nog tegen afgelopen week.
Uiteindelijk verkocht aan een vrouw in Berlijn voor €165 :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:52
Analamoebe schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:15:
[...]

Echt, ik heb zo'n kerstboom in 2015 al gemaakt :X Kwam toevallig de zaaglijst nog tegen afgelopen week.
Uiteindelijk verkocht aan een vrouw in Berlijn voor €165 :o
Dat is met de huidige houtprijzen een koopje :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik wil binnenkort een tussenwandje realiseren op zolder. De plek waar dit wandje komt, komt niet heel precies, maar ergens leek me ter hoogte van een stalen balk wel logisch. Ik neig naar een houten constructie met daar tegenaan platen, maar vraag me af hoe ik de verticale houten balken het beste aan de stalen balk kan bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlWcXd6RAkZiw1pu3xvdi2Dc-tE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSJ6cjWYfFwu3RRm53bwjFg3.png?f=fotoalbum_large

Of zouden jullie er juist voor kiezen het wandje net vóór of net ná de stalen balk te plaatsen waarbij je op de rode lijn een balk monteert waartegen vervolgens de verticale balken bevestigd kunnen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk3mB4qhaDhzIX5dHA-4LKk8yBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JTBO92utCvBJmRdfqLzKYiqd.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 19-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

stomme vraag...
Ik heb een purpistoolwaar al een aangebroken bus op geschroefd zit. Kan ik die er weer afdraaien om het pistool schoon te maken (zit verstopt).
Tijdens het losdraaien begint ie uiteraard te sissen en lekken, durfde niet verder te schroeven om te kijken of het stopte als ik 'm er helemaal af heb. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 19:49

Echt niet.

Gewoon niet.

Als die verstopt zit, echt aan de binnenkant, dan ben je af.

Purpistolen kan je het beste bewaren met de bus er op, of die nu leeg of vol is, want je wil er geen zuurstof in krijgen, dan stolt de pur in je pistool en kan je die weggooien. Pas de oude bus eraf als je de nieuwe gaat plaatsen.

Heb je purreiniger bij de hand dan zou je wel even je pistool door kunnen spuiten, anders zo weinig mogelijk mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Maar kan die er überhaupt af als hij nog half vol zit?
Of zit ik + schuur dan onder omdat het niet te stoppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
JBS schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:37:
Ik wil binnenkort een tussenwandje realiseren op zolder. De plek waar dit wandje komt, komt niet heel precies, maar ergens leek me ter hoogte van een stalen balk wel logisch. Ik neig naar een houten constructie met daar tegenaan platen, maar vraag me af hoe ik de verticale houten balken het beste aan de stalen balk kan bevestigen?

[Afbeelding]

Of zouden jullie er juist voor kiezen het wandje net vóór of net ná de stalen balk te plaatsen waarbij je op de rode lijn een balk monteert waartegen vervolgens de verticale balken bevestigd kunnen worden?

[Afbeelding]
Hightack lijm zou goed kunnen werken, zeker als je de vloerbalken vast kan schroeven. voor/na de metalen balk is ook goed te doen, zeker als je nog wat vlees tussen de gordingen kan plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mvd1981 op 19-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:52
Mvd1981 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:59:
[...]

Hightack lijm zou goed kunnen werken, zeker als je de vloerbalken vast kan schroeven. voor/na de metalen balk is ook goed te doen, zeker als je nog wat vlees tussen de gordingen kan plaatsen.
Ik zou eerder voor een constructiekit gaan.
Hightack blijft elastisch.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Flix20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:06:
[...]

Ik zou eerder voor een constructiekit gaan.
Hightack blijft elastisch.
Elastisch klinkt voor mij juist heel handig bij montage van verschillende materialen met verschillende uitzettingscoëfficiënt. :?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:55
DopdeDouwer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:58:
Maar kan die er überhaupt af als hij nog half vol zit?
Of zit ik + schuur dan onder omdat het niet te stoppen is.
De bus zou je er gewoon vanaf kunnen halen, de pur die tussen de bus en het kogeltje aan het einde van je pistool zit is het enige dat eruit komt.
De bus zou wel iets kunnen lekken dus meteen in een la of op een besmettelijke ondergrond zou ik hem niet bewaren.
Pagina: 1 ... 353 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/