[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 352 ... 452 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:42
teacher schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:41:
[Afbeelding]
* teacher is ook lekker aan de knutsel.
Eindelijk eens de wastafel aansluiten.

[...]

Fotos?
Wat is dat voor smalle ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

HowsMyApple schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:31:
Onlangs een nieuw speeltje gekocht; een warmtebeeld camera. Wilde al langere tijd m'n zolder inspecteren ivm warmteverlies, maar een maand terug ontdekte ik ook schimmel achter de knieschotten. Met de warmtebeeldcamera is goed te zien dat vanaf de plek met schimmel een koude 'stroom' omhoog loopt.
Even uit het dakraam gehangen en precies langs de lijn waar de koude stroom te zien is op de camera sluiten een paar dakpannen niet helemaal lekker aan.

Een half jaar geleden hebben we zonnepanelen laten plaatsen dus er zijn hier en daar natuurlijk wat dakpannen verschoven. Nu vraag ik me af of deze niet meer volledig aansluitende dakpannen voor een vochtprobleem hebben gezorgd. De ruimte tussen de dakpannen is niet enorm, maar wellicht dat er met slagregen toch regen tussendoor kan komen?

Op de foto sluit ie net niet lekker aan, wat denk ik komt door de beugels waarmee de zonnepanelen vastzitten:
[Afbeelding]

De dakpan daarnaast lijkt daardoor nog minder goed aan te sluiten en heeft genoeg ruimte om wat vingers ertussen te krijgen. Deze dakpan zit dus op dezelfde lijn als de koude stroom en de schimmelplek. Video:
https://streamable.com/ib766a

Wat denken jullie? Puur toeval dat er langs die lijn schimmel achter de knieschotten zit, of is de kans reëel dat er wel degelijk regen onder m'n dakpannen terecht komt?
Ja, zeker kans op intredend vocht, of sowieso een plek waar de boel condenseert, want koude plek.
cverkooyen schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:36:
[...]

Wat is dat voor smalle ruimte?
Plek tussen zoldermuur en pax kast tegen schuin plafond. In de pax is een wastafelmeubel geplaatst.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23
[Afbeelding]

[...]

Fotos?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUcY-OkGCvne63MulkRMLn24fcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYHGXX1Pr6lwbYCZSxTp2ozH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvmvgML0m1aOVrcXXy5ST_SxDM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlaUPRoQaIekCXjnjenClhqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8s_UIFo2S7EW6J4HXHJ0vE0R9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuASzdc8ANEnyuaZbOs3PGlS.jpg?f=fotoalbum_large

Waterdoorvoer is de onderste foto, erg irritant qua eruit halen. Heb ook geen idee of je zo iets verkeerd terug kunt plaatsen mocht het er wel uitkomen?

[ Voor 4% gewijzigd door flugelisoke op 10-12-2023 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Alles goed schoonmaken en de nieuwe aquadimmer er in. Of lekt het ergens anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mierenfokker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:57:
Vanwege het slechte akoestische geheel van onze woning (vrij nieuw 2018 opgeleverd) gaan we akupanelen bevestigen aan de muren. Nu zat ik te twijfelen wat te doen bij de thermostaat, knop afzuiging en lichtknoppen. Deze boven de akupanelen te bevestigen, of gaten zagen in de panelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Achter die thermostaat zit een doos, 99% zeker. Gewoon draadje doortrekken en de thermostaat op het paneel schroeven.
Die MV bediening zit met dubbelzijdig tape op je muur, zit niks achter. Is van een Buva boxstream RF, ik heb exact dezelfde namelijk :)
Stopcontacten zou ik er in laten vallen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
teacher schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:56:
Alles goed schoonmaken en de nieuwe aquadimmer er in. Of lekt het ergens anders?
Als het goed is komt morgen de nieuwe aquadimmer binnen, ik was gewoon even nieuwsgierig hoe alles op z'n plek zit, vandaan dat ik de paar onderdelen eraf heb gehaald.

Maar de aquadimmer was al bekend dat dit waarschijnlijk het probleem is, maar meestal wordt de waterdoorvoer ook meteen vervangen en dat is nou net het probleem, dat ding zit verstopt achterin en zit best vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flugelisoke schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waterdoorvoer is de onderste foto, erg irritant qua eruit halen. Heb ook geen idee of je zo iets verkeerd terug kunt plaatsen mocht het er wel uitkomen?
Heb je die waterdoorvoer wel 24 uur in de antikalk gezet=
Hier staan ook wel wat tips: jaapoost in "Lekkende Grohe badmengkraan nog te repareren?"

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 10-12-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 20:52
[Afbeelding]

[...]

Fotos?
Horizontale afvoerbochten maken met 2 maal 45 graden bochten of 1 keer mof/spie en 1 keer mof/mof wadal. Iedere bocht uitvoeren in 90 graden is later vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:50:
[...]

beide is mogelijk. hangt er allemaal vanaf hoe goed de verschillende lagen zijn gehecht, hoe sterk is het marmer etc. Doorgaans is er geen keuze tussen welke lagen je laat zitten maar kiezen de lagen voor je.
In dit soort gevallen is het vaak uitgaan van of alles weg of alles laten zitten. Hoe diep ligt je vloerverwarming? en is hij ingefreesd of is hij ingestort in de dekvloer?
De vloerverwarming is met de bouw aangebracht, dus neem ik aan dat hij in de dekvloer is ingestort.

Het bedrijf van de PVC vloer adviseert beide vloeren te laten liggen. Deze lagen zouden de warmte vasthouden en met gemak door de pvc vloer sturen.
Die is maar heel dun natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jolandacb schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:02:
[...]

De vloerverwarming is met de bouw aangebracht, dus neem ik aan dat hij in de dekvloer is ingestort.

Het bedrijf van de PVC vloer adviseert beide vloeren te laten liggen. Deze lagen zouden de warmte vasthouden en met gemak door de pvc vloer sturen.
Die is maar heel dun natuurlijk.
Ik zou ook niet de ellende en het werk op de hals halen als je een PVC vloer legt. Die 3mm erbij maakt ook geen verschil.

Wel even goed kijken of je vloerverwarming niet uit oude zwarte slangen bestaat die niet eeuwig meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

scofield schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:58:
Horizontale afvoerbochten maken met 2 maal 45 graden bochten of 1 keer mof/spie en 1 keer mof/mof wadal. Iedere bocht uitvoeren in 90 graden is later vragen om problemen.
In de basis volg ik je verhaal wel, maar het is geen afvoer voor een wasmachine o.i.d...
Voor een wastafel kraantje met een laag debiet... dat moet wel los lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 31-05 20:52
Teacher gaat het beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Slonzo schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:21:
[...]

In de basis volg ik je verhaal wel, maar het is geen afvoer voor een wasmachine o.i.d...
Voor een wastafel kraantje met een laag debiet... dat moet wel los lopen :P
Het is net dat wastafelkraantje wat in verhouding veel ‘vui’ moet slikken tov de hoeveelheid water. Denk maar aan tandpasta, handen wassen, gel van je handen, scheerschuim etc.
Het net aan de wastafel waar ik regelmatig schimmel zie en af en toe last heb van traag weglopen van water.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:32
HowsMyApple schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:31:
Onlangs een nieuw speeltje gekocht; een warmtebeeld camera. Wilde al langere tijd m'n zolder inspecteren ivm warmteverlies, maar een maand terug ontdekte ik ook schimmel achter de knieschotten. Met de warmtebeeldcamera is goed te zien dat vanaf de plek met schimmel een koude 'stroom' omhoog loopt.
Even uit het dakraam gehangen en precies langs de lijn waar de koude stroom te zien is op de camera sluiten een paar dakpannen niet helemaal lekker aan.

Een half jaar geleden hebben we zonnepanelen laten plaatsen dus er zijn hier en daar natuurlijk wat dakpannen verschoven. Nu vraag ik me af of deze niet meer volledig aansluitende dakpannen voor een vochtprobleem hebben gezorgd. De ruimte tussen de dakpannen is niet enorm, maar wellicht dat er met slagregen toch regen tussendoor kan komen?

Op de foto sluit ie net niet lekker aan, wat denk ik komt door de beugels waarmee de zonnepanelen vastzitten:
[Afbeelding]

De dakpan daarnaast lijkt daardoor nog minder goed aan te sluiten en heeft genoeg ruimte om wat vingers ertussen te krijgen. Deze dakpan zit dus op dezelfde lijn als de koude stroom en de schimmelplek. Video:
https://streamable.com/ib766a

Wat denken jullie? Puur toeval dat er langs die lijn schimmel achter de knieschotten zit, of is de kans reëel dat er wel degelijk regen onder m'n dakpannen terecht komt?
Dat is puur toeval. De dakhaken van de zonnepanelen maken inderdaad wat ruimte tussen de pannen, maar dat is niet genoeg om regen door te laten. (En als dat wel zo was, dan zitten alle zonnepaneel bezitters met lekkages.)

Fijne stuifsneeuw kan met veel wind door die spleetjes waaien waardoor het onder de pannen komt. En als dat dan een paar dagen later smelt heb je water onder je pannen. En mogelijk in huis.

Mogelijk is er een dakpan gebarsten bij het plaatsen van de zonnepanelen. Dat zie je niet makkelijk, maar laat wel regenwater door. Heb ik bij mijn ouders een keer gehad en ik zag het pas toen ik de pan optilde en twee delen in mijn handen had.

Of het is een bestaand gebrek van voor de zonnepanelen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Thanks voor de zorgen, dit gaat wel loslopen. Is wastafel in de spare room.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tommie12 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:38:
[...]

Het is net dat wastafelkraantje wat in verhouding veel ‘vui’ moet slikken tov de hoeveelheid water. Denk maar aan tandpasta, handen wassen, gel van je handen, scheerschuim etc.
Het net aan de wastafel waar ik regelmatig schimmel zie en af en toe last heb van traag weglopen van water.
Oh ik dacht dat dit een wc werd, door de kleine ruimte.
Was dus gewoon aan een handenwasfonteintje aan het denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegendHoods
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-04-2024
Beste mede-Tweakers,

Onlangs hebben wij een woning gekocht met een bouwjaar eind 19e eeuw. Het is een grote (ruim 200 m2), semi-geschakelde woning met monumentale status. We zijn nu aan het onderzoeken wat we willen of moeten aanpakken. Inmiddels hebben we al veel kennis opgedaan, maar door alle opties zien we door de bomen het bos even niet meer.

De exacte opbouw van de muren is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk is dit nog te achterhalen middels oude bouwtekeningen. Ook gaan we proberen te meten/kijken door de ventilatieroosters in de buitenmuur. De buitenmuur is in kruisverband gemetseld. Aan de binnenzijde is een kalkstuclaag aanwezig. De voorgevel is bijna 50 centimeter dik en de zijgevels zijn ongeveer 40 centimeter dik. Vermoedelijk is er later een binnenmuur voor de oorspronkelijke buitenmuur geplaatst. Een snelle rekensom leert ons dat, uitgaande van een enkelsteens binnenmuur, er dan een spouw van 8-10 cm of bij de voorgevel zelfs 18-20 cm aanwezig zou moeten zijn. Interessant detail is dat de wanden op de eerste verdieping minder dik lijken te zijn, ondanks dat het dezelfde kruisverband buitenmuur betreft (boven 36 cm inc. gipswandje).

Om het comfort te verhogen en de hoge gasrekening te verlagen, willen we de woning graag isoleren. Vanwege de leeftijd van het pand en de opbouw van de buitenmuren, twijfelen we over de juiste keuze. (Spouwmuur)isolatie is natuurlijk niet zonder risico. Is het de moeite waard om spouwmuurisolatie verder te onderzoeken, of kunnen we beter aan de slag met voorzetwanden? Ook daar hebben we diverse vragen bij, gezien de mogelijke keuzes qua constructie en materialisatie.

De rest van de woning is al enigszins geïsoleerd. De ramen zijn (oud) dubbelglas en de glas-in-lood bovenlichten zijn voorzien van een enkel glas voorzetraam. Het zadeldak is geïsoleerd met ±15 cm EPS, behalve het zadeldakje van de Vlaamse gevel.

Mocht dit vragen om een eigen topic, dan zal ik die uiteraard aanmaken. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Monumenten mag je niet zomaar aan klussen, ik zou de gemeente en isolatie experts inschakelen en daarmee afwegen wat de beste opties zijn.

Waarschijnlijk wist je dit al, maar ik ben wel erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

In mijn beschermd stadsgezicht huis heb ik voorzetwanden geplaatst.

[ Voor 58% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2023 23:45 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
Oorspronkelijk zat er geen spouw in natuurlijk, aangezien dat pas ergens begin 20e eeuw is bedacht. Maar dat lijk je je ook te realiseren, gezien je opmerkingen. De binnenmuren zijn dus van later en wellicht is van die kant dan ook de makkelijkste manier om je spouwen te onderzoeken. Tenzij er ventilatieroosters zijn zoals je noemt, maar gaan die naar je spouw of naar de kruipruimte tbv je houten balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Kijk ook eens op polderhuis.org voor inspiratie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Krijnemans schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:04:
[...]

[...]

De kit zit er al tegenaan bij alle kozijnen... :+

Ik ga eens kijken of de installateur komende week de vloerverwarming en de wtw kan gaan aanzetten.. Dan is er én verwarming én ventilatie.. Voor nu dan even blijven afwachten. Ik las op internet dat je met een föhn de kit een beetje kunt laten drogen (huidvorming creëren), maar dat voelt als forceren en is eigenlijk nooit slim volgens mij
Iedereen bedankt voor de tips/hulp.

De kit was gelukkig een beetje aangedroogd dus ben begonnen met verven van de plafonds.
Dag nadat ik de plafonds 2x heb gewit, wilde ik het plafond dus met paarse tape afplakken om de muren te doen, maar trok in een hoekje al wat verf van het plafond af.. dus ik wacht nog maar even een paar dagen tot de verf op plafond iets verder is uitgehard. Iemand enig idee wat een normale wachttijd is voordat je een verse verflaag kunt afplakken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 10:02
Krijnemans schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:38:
[...]

Iedereen bedankt voor de tips/hulp.

De kit was gelukkig een beetje aangedroogd dus ben begonnen met verven van de plafonds.
Dag nadat ik de plafonds 2x heb gewit, wilde ik het plafond dus met paarse tape afplakken om de muren te doen, maar trok in een hoekje al wat verf van het plafond af.. dus ik wacht nog maar even een paar dagen tot de verf op plafond iets verder is uitgehard. Iemand enig idee wat een normale wachttijd is voordat je een verse verflaag kunt afplakken? 8)7
Kijk even op de emmer van je latex wat de droogtijd is en wat de minimale verwerkingstemperatuur is. Als de ruimte nog niet verwarmt is en lager dan de verwerkingstemperatuur kan dat opdrogen best wel wat langer gaan duren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Saint2Saint schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:43:
[...]

Kijk even op de emmer van je latex wat de droogtijd is en wat de minimale verwerkingstemperatuur is. Als de ruimte nog niet verwarmt is en lager dan de verwerkingstemperatuur kan dat opdrogen best wel wat langer gaan duren.
Op de emmer staat het volgende (uitgaande van 20gr):
stofdroog na ca. 30 minuten
droog na ca. 3 uur
overschilderbaar na ca. 4 uur
volledig wasbaar na ca. 4 weken

Edit: minimale verwerkingstemperatuur is trouwens 5gr.

Bij mij is het nu 12-15gr binnen. Er zat echter wel 24u tussen verven en afplakken, dus...
Wellicht toch nog maar gewoon 1 of 2 dagen wachten dan.. Heb ik tenminste een excuus om niet te schilderen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Krijnemans op 11-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LegendHoods schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:24:
Beste mede-Tweakers,

Onlangs hebben wij een woning gekocht met een bouwjaar eind 19e eeuw. Het is een grote (ruim 200 m2), semi-geschakelde woning met monumentale status. We zijn nu aan het onderzoeken wat we willen of moeten aanpakken. Inmiddels hebben we al veel kennis opgedaan, maar door alle opties zien we door de bomen het bos even niet meer.

De exacte opbouw van de muren is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk is dit nog te achterhalen middels oude bouwtekeningen. Ook gaan we proberen te meten/kijken door de ventilatieroosters in de buitenmuur. De buitenmuur is in kruisverband gemetseld. Aan de binnenzijde is een kalkstuclaag aanwezig. De voorgevel is bijna 50 centimeter dik en de zijgevels zijn ongeveer 40 centimeter dik. Vermoedelijk is er later een binnenmuur voor de oorspronkelijke buitenmuur geplaatst. Een snelle rekensom leert ons dat, uitgaande van een enkelsteens binnenmuur, er dan een spouw van 8-10 cm of bij de voorgevel zelfs 18-20 cm aanwezig zou moeten zijn. Interessant detail is dat de wanden op de eerste verdieping minder dik lijken te zijn, ondanks dat het dezelfde kruisverband buitenmuur betreft (boven 36 cm inc. gipswandje).

Om het comfort te verhogen en de hoge gasrekening te verlagen, willen we de woning graag isoleren. Vanwege de leeftijd van het pand en de opbouw van de buitenmuren, twijfelen we over de juiste keuze. (Spouwmuur)isolatie is natuurlijk niet zonder risico. Is het de moeite waard om spouwmuurisolatie verder te onderzoeken, of kunnen we beter aan de slag met voorzetwanden? Ook daar hebben we diverse vragen bij, gezien de mogelijke keuzes qua constructie en materialisatie.

De rest van de woning is al enigszins geïsoleerd. De ramen zijn (oud) dubbelglas en de glas-in-lood bovenlichten zijn voorzien van een enkel glas voorzetraam. Het zadeldak is geïsoleerd met ±15 cm EPS, behalve het zadeldakje van de Vlaamse gevel.

Mocht dit vragen om een eigen topic, dan zal ik die uiteraard aanmaken. Alvast bedankt voor het meedenken!
beneden 1,5 of 2 steens + gespannen jute en boven wat kleiner is heel normaal. ik zou iets minder aannamens doen en gewoon gedegen onderzoek. en over isoleren heeft de monumenten commisie doorgaans wel iets te zeggen. je mag wat monumentaal is onder geen enkele voorwaarde in gevaar brengen door bv voorzetwanden waar houten balken doorheen gaan.

advies, even een pas op de plaats en gewoon onderzoek doen. onderzoek naar de monumentale status, onderzoek naar de huidige opbouw etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:26
Krijnemans schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:47:
[...]

Op de emmer staat het volgende (uitgaande van 20gr):
stofdroog na ca. 30 minuten
droog na ca. 3 uur
overschilderbaar na ca. 4 uur
volledig wasbaar na ca. 4 weken

Edit: minimale verwerkingstemperatuur is trouwens 5gr.

Bij mij is het nu 12-15gr binnen. Er zat echter wel 24u tussen verven en afplakken, dus...
Wellicht toch nog maar gewoon 1 of 2 dagen wachten dan.. Heb ik tenminste een excuus om niet te schilderen >:)
Welke verf heb je? Wij hadden niet de allerduurste verf dus wellicht is onderstaand verhaal niet vergelijkbaar met jou maargoed.

Ik kan je niet echt geruststellen.. ik had precies hetzelfde probleem bij onze plafonds. (Wel een gestucte gipsplaat plafond). Afplakken met paarse tape die makkelijk zou loslaten etc. Maar ook bij ons liet er deels verf los. Dit zelfs na 2 weken drogen🥲 heb het voor lief genomen aangezien het bij ons een slaapkamer betreft....

Lijkt toch iets in de hechting mis te gaan dan heb ik het vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Hoi!

Ik heb in mijn kelder een ongewoon hoge deuropening (235cm) en zoek een manier om hier een goedkope deur te maken. Ik dacht zelf ergens een houten plank te kopen en dit gewoon met scharnieren aan de muur te bevestigen. Maar toen begon ik te twijfelen over het gewicht dat dit zou moeten dragen.

Iemand een idee hoe ik dit goedkoop kan oplossen? Het is maar een kelder dus ik wil ook geen 1000 euro neerleggen voor een schuifdeur (lees: dat mag niet van de vrouw) :+

Degene die de tegels geplaatst heeft, heeft ook meteen alles afgewerkt met plintjes, dus een heel deurkader wil ik ook niet. Ik zoek iets makkelijkers.

Is mijn idee haalbaar om gewoon scharnieren aan de muur vast te maken? Ik heb nog een 8tal eenvoudige scharnieren liggen, dus zou in dat geval enkel een houten plank moeten kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMv2qqHXForoIflfnm-Nlc6Rpus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhjdjMtXuS6C7DMHwcw2jwBo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU5WfIcJ-srHFchdALcf_XgUDJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmoNBRpVLIGh6CQ1MiiCm6jO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
basjuuhhh schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:04:
[...]

Welke verf heb je? Wij hadden niet de allerduurste verf dus wellicht is onderstaand verhaal niet vergelijkbaar met jou maargoed.

Ik kan je niet echt geruststellen.. ik had precies hetzelfde probleem bij onze plafonds. (Wel een gestucte gipsplaat plafond). Afplakken met paarse tape die makkelijk zou loslaten etc. Maar ook bij ons liet er deels verf los. Dit zelfs na 2 weken drogen🥲 heb het voor lief genomen aangezien het bij ons een slaapkamer betreft....

Lijkt toch iets in de hechting mis te gaan dan heb ik het vermoeden.
Ai.. dat klinkt niet goed.. Maar schilders wachten ook geen weken, dus vind het maar vreemd.

Drost Alaska+ gebruik ik. En op sterk aanraden van de verfspeciaalzaak ook de Drost Muurprimer.
Kan het niet echt voor lief nemen helaas, aangezien het een hele woning betreft. Ik ga morgen nogmaals een stukje proberen. Hopelijk wordt het beter :)
Xanthine schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:09:
Hoi!

Ik heb in mijn kelder een ongewoon hoge deuropening (235cm) en zoek een manier om hier een goedkope deur te maken. Ik dacht zelf ergens een houten plank te kopen en dit gewoon met scharnieren aan de muur te bevestigen. Maar toen begon ik te twijfelen over het gewicht dat dit zou moeten dragen.

Iemand een idee hoe ik dit goedkoop kan oplossen? Het is maar een kelder dus ik wil ook geen 1000 euro neerleggen voor een schuifdeur (lees: dat mag niet van de vrouw) :+

Degene die de tegels geplaatst heeft, heeft ook meteen alles afgewerkt met plintjes, dus een heel deurkader wil ik ook niet. Ik zoek iets makkelijkers.

Is mijn idee haalbaar om gewoon scharnieren aan de muur vast te maken? Ik heb nog een 8tal eenvoudige scharnieren liggen, dus zou in dat geval enkel een houten plank moeten kopen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Gewoon een deurkader pakken en de dikte van de tegel uitvullen? En aan de sluitzijde een hapje onder uit de deur zagen dan.

[ Voor 44% gewijzigd door Krijnemans op 11-12-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 10:20
LED-Maniak schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:36:
Monumenten mag je niet zomaar aan klussen, ik zou de gemeente en isolatie experts inschakelen en daarmee afwegen wat de beste opties zijn.

Waarschijnlijk wist je dit al, maar ik ben wel erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

In mijn beschermd stadsgezicht huis heb ik voorzetwanden geplaatst.
Dat is niet (helemaal) waar, het is sterk afhankelijk van wat voor monument je hebt en wat voor klussen je gaat doen. Qua isolatie kan je bijvoorbeeld altijd aan de binnenkant van het huis aan de slag, tenzij je een beschermd interieur hebt.

Wat je kan doen om te kijken wat wel en niet kan qua isolatie is het uitvoeren van een zogeheten DuMo scan (niveau 2 of 3 is handig). Daar zit vaak ook een deel bouwhistorisch onderzoek bij, dat aangeeft wat de monumentale waarde is van de verschillende elementen van jouw woning. Voor DuMo onderzoeken kan je overigens een deel van de kosten terug krijgen van Monumentenzorg. Het bouwhistorisch onderzoek kan je ook los doen.

Een vooroverleg met de gemeente kan trouwens ook helpen om wat richting te krijgen, al kunnen ze je snel weer terugverwijzen naar het bouwhistorisch onderzoek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Hoi!

[Afbeelding][Afbeelding]
marktplaats?
Wil je dat het ook echt dicht is of mag het kieren. Want een plank aan een plafondrails kan een simpele oplossing zijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
Hoi!

[Afbeelding][Afbeelding]
Een plank trekt sowieso (te) krom voor deze grootten.

Ik zou sowieso een kozijn halen. Haal je bij de bouwmarkt voor 120 euro of zo, kost je de kop niet. Deur op marktplaats zoeken die een beetje past. Met geluk vind je een deur die precies in het kozijn past op die maat, eventueel dik je een cm of zovan het kozijn op.

Wat er boven het kozijn overblijft, plankje in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
BarryH schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:35:
[...]

marktplaats?
Wil je dat het ook echt dicht is of mag het kieren. Want een plank aan een plafondrails kan een simpele oplossing zijn.
Hmm dit is wel een mogelijkheid. Een standaard goedkope binnendeur nemen en deze aan een deurrail ophangen. Een kozijn krijg ik zelf niet geplaatst, maar een rail ophangen lukt me nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Xanthine schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:49:
[...]

Hmm dit is wel een mogelijkheid. Een standaard goedkope binnendeur nemen en deze aan een deurrail ophangen. Een kozijn krijg ik zelf niet geplaatst, maar een rail ophangen lukt me nog wel :P
ik dacht ook gelijk aan marktplaats. Kozijn is ook niet moeilijk hoor, of past het gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

AMDFreak

Intel is zo..

Binnenkort ga ik beginnen met het maken van een scheidingswand op zolder.
Nu zat ik te kijken naar stucplaten, die zijn 40cm breed, dit is wel fijn met vervoeren e.d.
Kan ik stucplaten gewoon afsmeren (gaatjes en naadjes) en daaroverheen renovlies behang plakken?

Vind het een beetje zonde om helemaal te moeten stucen. Ik ben meer fan van renovlies (sorry).

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33
AMDFreak schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:47:
Nu zat ik te kijken naar stucplaten, die zijn 40cm breed, dit is wel fijn met vervoeren e.d.
Kan ik stucplaten gewoon afsmeren (gaatjes en naadjes) en daaroverheen renovlies behang plakken?

Vind het een beetje zonde om helemaal te moeten stucen. Ik ben meer fan van renovlies (sorry).
Ja kan prima. Stucplaten zorgen er juist voor dat al het vocht niet uit je lijm trekt en je dus niet je vlies de volgende dag op de grond terug vindt :Y)

Wel even de dichtgesmeerde naden even ontvetten, schuren en schoonmaken voordat je begint met het rollen van de lijm.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Wolly schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:16:
[...]

Heb je die waterdoorvoer wel 24 uur in de antikalk gezet=
Hier staan ook wel wat tips: jaapoost in "Lekkende Grohe badmengkraan nog te repareren?"
De water doorvoer krijg ik er niet uit, dat is nou net het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stucplaten hebben ronde kanten en zijn niet heel geschikt om alleen gaatjes+ naadjes te vullen. (zonder wapening krijg je schuren en met wapening wordt het plaatselijk dikker. hou er veder rekening mee dat ze dun zijn. Voor wanden gebruik je bij voorkeur 12,5 mm plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36

Wellicht gipsplaten gebruiken ipv stucplaten. Die gipsplaten hebben een uitsparing waar je wapening kunt plaatsen en dicht smeren zonder dat het dikker wordt op die plek.

Die uitsparing moet je natuurlijk wel mooi vlak afsmeren anders ga je alsnog oneffenheden zien.

Andere optie is gegronde MDF platen monteren en dat gewoon schilderen. Dat heb ik hier gedaan met de ombouw van onze keuken en ook met een ombouw om een kastenwand. Juist omdat ik geen zin had in viezigheid met stucen en gedoe met behangen / renovliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:41:
Andere optie is gegronde MDF platen monteren en dat gewoon schilderen. Dat heb ik hier gedaan met de ombouw van onze keuken en ook met een ombouw om een kastenwand. Juist omdat ik geen zin had in viezigheid met stucen en gedoe met behangen / renovliezen.
Hoe krijg je dan de naden tussen de platen netjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
henkie196 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:43:
[...]

Hoe krijg je dan de naden tussen de platen netjes?
MDF vuller, en vervolgens nog beetje opschuren.
Maar in all fairness; als je er met de neus bovenop gaat staan kun je wel ontdekken waar de naad zit/zat.

Als je haakse platen heb en een goed frame, is er van een naad overigens nauwelijks sprake.

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 11-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

AMDFreak

Intel is zo..

twain4me schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:36:
[...]

Stucplaten hebben ronde kanten en zijn niet heel geschikt om alleen gaatjes+ naadjes te vullen. (zonder wapening krijg je schuren en met wapening wordt het plaatselijk dikker. hou er veder rekening mee dat ze dun zijn. Voor wanden gebruik je bij voorkeur 12,5 mm plaat.
Dat begrijp ik, maar voor scheuren ben ik niet zo heel bang, er komt uiteindelijk renovlies overheen die een heleboel uit het zicht houdt.

Over het plafond twijfel ik nog Ook daar heb ik geen zin in gestuc.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 13:35
Ik kwam er gisteren achter dat we in onze opbergruimte een gat tot de isolatie hebben zitten. Hoe kan ik dit het best vullen? PUR of gyproc vulpasta o.i.d.? Liefst iets waarvan ik niet meteen alles weer hoef weg te gooien. (beetje nadeel met PUR, mag je meteen zo'n hele bus weer weggooien). Je ziet het niet echt, dus het is puur om ongedierte buiten te houden en de isolatie schil intact te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/820x5xDtcAYRRVoXPC8of6RpjEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzUlP8gVm3SWE2z6IFQodmVg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:16

Metalfreak

Hoije woh!

Bij het monteren van geleiders voor rolluiken is er op twee plaatsen een stukje baksteen afgebroken tijdens het boren van de gaten. Dat ziet er natuurlijk niet zo mooi uit op de gevel, maar de stukjes die eruit zijn gebroken heb ik nog en kan ik er natuurlijk wel in lijmen. Wie weet welke lijm hiervoor geschikt is?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Yaldair schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:43:
Ik kwam er gisteren achter dat we in onze opbergruimte een gat tot de isolatie hebben zitten. Hoe kan ik dit het best vullen? PUR of gyproc vulpasta o.i.d.? Liefst iets waarvan ik niet meteen alles weer hoef weg te gooien. (beetje nadeel met PUR, mag je meteen zo'n hele bus weer weggooien). Je ziet het niet echt, dus het is puur om ongedierte buiten te houden en de isolatie schil intact te houden.

[Afbeelding]
Zou voor 5 euro de goedkoopste bus pur halen in de bouwmarkt, en er een dot in spuiten :)
Metalfreak schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:45:
Bij het monteren van geleiders voor rolluiken is er op twee plaatsen een stukje baksteen afgebroken tijdens het boren van de gaten. Dat ziet er natuurlijk niet zo mooi uit op de gevel, maar de stukjes die eruit zijn gebroken heb ik nog en kan ik er natuurlijk wel in lijmen. Wie weet welke lijm hiervoor geschikt is?
Klein beetje constructiekit of bruislijm lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 12:44

Bedoel je echte stucplaten of gipsplaten? Volgens mij zoek je gipsplaten, hier zit op de lange zijde een dunnere rand zodat een zelfklevende naadband erin valt. Deze hoef je dan alleen maar op te vullen, daarna kun je ze gewoon met latex verven.
Scheelt gehannes met renovlies op zijn kop te plakken.

Onderstaand een voorbeeld van een watervaste gipsplaat waar de verlaging/ rand duidelijker te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/177617/files/143932397/500x460x1/gyproc-gipsplaat-watervast-ak-125-mm-2600-x-1200mm.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Metalfreak schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:45:
Ligt eraan hoe groot de stukjes zijn. Als het richting vingerdik, handpalm grootte gaat, high-tack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Xanthine schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:49:
[...]

Binnendeur zal zelden 235cm hoog zijn.
Ik zou een betonplex plaat nemen en die op maakt laten zagen (liggen in de DHZ aan 244x122 of zo).
en die bevestig je aan een Rail zodat je dat kan open schuiven.

Betonplex is goed vochtbestendig, een goedkope binnendeur begint al snel te zwellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Hoi!

[Afbeelding][Afbeelding]
Als een schuifdeur ook een optie is (let wel deze is niet lucht dicht en neemt als ze open staat een stuk muur in beslag. Dan kun je eventueel een schuifdeur geleider halen bij bijvoorbeeld praxis en een underlayment of OSB plaat als het nog goedkoper moet aanhangen.
ben je onder de €150,- klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
LegendHoods schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:24:
Beste mede-Tweakers,

Je gaat uit van een voorzetmuur, (op basis van wat?). Je kunt om het zeker te weten een klein gaatje in boren van 10mm en kijken of je in een spouw uitkomt. Maar het zou mij niet verbazen als het gewoon masief is.
Het huis van mijn ouders is uit 1928, tussenwoning en heeft een voor en achtergevel van 50cm zonder spouw. Isoleren is dus geen optie tenzij je overal een rachelwerk gaat plaatsen en er isolatieplaten op gaat schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door sweetdude op 11-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
flugelisoke schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:28:
[...]

De water doorvoer krijg ik er niet uit, dat is nou net het probleem.
En exact om die reden moet je hem even goed in de antikalk zetten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Hoe kan ik dit het best vullen? PUR of gyproc vulpasta o.i.d.? Liefst iets waarvan ik niet meteen alles weer hoef weg te gooien. (beetje nadeel met PUR, mag je meteen zo'n hele bus weer weggooien).
Even een iets algemenere opmerking m.b.t. PUR; ik zou iedereen adviseren te investeren in een PUR-pistool en weg te blijven van de PUR bussen met slangetje.

Sowieso werkt een PUR pistool veel beter om te doseren, je kunt er kleine kiertjes precies mee afvullen wat met zo'n slang nooit lukt. Vervolgens kan je de PUR bus gewoon met pistool en al wegzetten en later weer gebruiken. Volgens de instructies maximaal 2 weken o.i.d. maar mijn ervaring is dat het na maanden weg zetten ook gewoon prima gaat. Sowieso nooit de fles verwijderen, rechtop wegzetten en doseerknop dichtdraaien.

Eenmalig paar euro uitgeven maar je doet jezelf er een plezier mee. Ik pak voor ieder kiertje of gaatje zo even de PUR bus uit de kast en ga verder waar ik gebleven was.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 11-12-2023 17:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Wolly schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:44:
[...]

En exact om die reden moet je hem even goed in de antikalk zetten :+
Gewoon erop spuiten? Want ik kan niet de hele kraan van de muur halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
flugelisoke schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:07:
[...]

Als dat niet kan zou ik het gat aftapen en de holte helemaal vullen met antikal.

Verder staan er nog goede tips in het topic wat ik eerder noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:13
Hoi!

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is geen ongewoon hoge opening. Hier past namelijk prima een kozijn/deurcombinatie in. Je pakt dan een deur van 231,5 en een paar cm voor het kozijn aan de bovenkant.

Zo’n combinatie kost je misschien 150 euro en kan je makkelijk zelf installeren. Gaten door het kozijn en de muur in en dan met een paar slagpluggen vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 01-06 07:29
flugelisoke schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:07:
[...]

Je kan ook proberen met schoonmaakazijn, doek helemaal doordrenken en erin/eromheen, dan daar weer plastic zakje omheen en nachtje laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:02

Toppe

Oké ✅

Zijn er hier mensen met een deuropvanger op hun deur? Wij gebruiken alleen maar de garage deur en zit te kijken naar deze oplossing om de ‘klap’ tegen te gaan.

Kan alleen weinig ervaringen online vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imoui3NgtgAcPBigyMseSFRcdac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD4Mc6wiBEXVnXSqW0qd2R1F.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toppe schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:13:
Zijn er hier mensen met een deuropvanger op hun deur? Wij gebruiken alleen maar de garage deur en zit te kijken naar deze oplossing om de ‘klap’ tegen te gaan.

[Afbeelding]
Ik ken dat als een dictator. Als ik Google begrijp is dat de fabrikant.

Ooit wel overwogen maar inmiddels is die betreffende deur er niet meer. Zou wel een goed cadeau zijn voor m'n buurman. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:54

[Afbeelding]
Wij hebben een dictator voor het washok waar een deur naar buiten zit en waar snel een trek ontstaat. De tussendeur kan dan ontzettend hard dicht knallen. Deze gemonteerd, probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Beekforel schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:23:
[...]

Ik ken dat als een dictator. Als ik Google begrijp is dat de fabrikant.

Ooit wel overwogen maar inmiddels is die betreffende deur er niet meer. Zou wel een goed cadeau zijn voor m'n buurman. :+
Vooral dit dus, kan me voorstellen dat die niet gelukkig is met ons als buren :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 30-05 21:43

Thyzz

-=leeg=-

[Afbeelding]
Ja ervaring mee. Op de brand/tussendeur van een galerij. Ideaal om een zware deur op te vangen en zachtjes in het slot te laten vallen!!

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 07:40

Zeeuw

5.6

...beetje nadeel met PUR, mag je meteen zo'n hele bus weer weggooien...
Soudafoam Comfort kun je afsluiten. Werkt volgens de fabrikant tot 6 weken na opening maar ik heb er ruim een half jaar later er nog schuim uit kunnen krijgen.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zeeuw schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:52:
[...]

Soudafoam Comfort kun je afsluiten. Werkt volgens de fabrikant tot 6 weken na opening maar ik heb er ruim een half jaar later er nog schuim uit kunnen krijgen.
Dan moet je wel weer een cleaner erbij kopen?
Na gebruik, onmiddellijk slangetje reinigen met Soudal FOAMCLEANER.
https://www.soudal.com/nl...-schuim/soudafoam-comfort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 01-06 07:29

[Afbeelding]
Ik heb zo'n ding op de achterdeur gezet. Woon in een huis uit 1926 met keuken als enkelsteens-aanbouw. Daarvan is denk ik ooit het kozijn vervangen en er zit een moderne vrij zware achterdeur in. Het gevolg wás dat als je de deur dicht liet vallen (en met name als er aan voorzijde e.e.a. op stond natuurlijk) bij de buren zo ongeveer de kruiden van het rekje kukelden (hun keuken zit gespiegeld aan mijne). Als cadeau aan mijn buurvrouw daarom zo'n ding gekocht. Werkt perfect. De deur kan letterlijk niet meer dichtklappen, want zelfs als je hem dichttrekt komt 'ie in die opvanger. Daarmee gaat het laatste stukje heel langzaam. Ik denk dat als je hem perfect afstelt 'ie hem zelfs automatisch dichttrekt, het laatste stukje. Maar die moeite heb ik nooit genomen. Als ik nu de deur een zet geeft gaat 'hard' tot de opvanger en dan langzaam en dan net niet helemaal dicht, met de hand vervolgens wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krijnemans schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:14:
[...]

Ai.. dat klinkt niet goed.. Maar schilders wachten ook geen weken, dus vind het maar vreemd.

Drost Alaska+ gebruik ik. En op sterk aanraden van de verfspeciaalzaak ook de Drost Muurprimer.
Kan het niet echt voor lief nemen helaas, aangezien het een hele woning betreft. Ik ga morgen nogmaals een stukje proberen. Hopelijk wordt het beter :)

[...]

Gewoon een deurkader pakken en de dikte van de tegel uitvullen? En aan de sluitzijde een hapje onder uit de deur zagen dan.
Ik gebruik helemaal geen tape voor dat soort overgangen. Je bent langer bezig met plakken dan met schilderen en dan heb je ook nog het gevaar dat de laag eronder los laat. :+

Even los van de reclame voor de verf een video vol basis techniek wanden schilderen.

YouTube: How To Paint A Room | DIY For Beginners

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Wel een prutoplossing als je dat slangetje telkens moet schoonspuiten.

Wel raad ik aan om altijd een busje PU cleaner (aceton) bij de hand te hebben als je met PUR werkt in welke vorm dan ook. Als je morst dan is het ideaal. En als je het toch hebt dan is even door zijn tuitje spuiten de moeite ook niet.

Tegenwoordig laat ik de bussen pur op het pistool zitten. Het gaat vele maanden goed, het morst minder, minder cleaner nodig, sluit lekkende bussen uit, en het stelt het kapotgaan van het pistool uit (het terugveerballetje gaat hoe dan ook stuk).

Heb een bus expanderende pur, PU lijm en flex PUR staan met pistool erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:41
Ik heb gewoon meerdere buisjes liggen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:41
Rukapul schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:00:
[...]

Wel een prutoplossing als je dat slangetje telkens moet schoonspuiten.

Wel raad ik aan om altijd een busje PU cleaner (aceton) bij de hand te hebben als je met PUR werkt in welke vorm dan ook. Als je morst dan is het ideaal. En als je het toch hebt dan is even door zijn tuitje spuiten de moeite ook niet.

Tegenwoordig laat ik de bussen pur op het pistool zitten. Het gaat vele maanden goed, het morst minder, minder cleaner nodig, sluit lekkende bussen uit, en het stelt het kapotgaan van het pistool uit (het terugveerballetje gaat hoe dan ook stuk).

Heb een bus expanderende pur, PU lijm en flex PUR staan met pistool erop.
Als je toch een bus reiniger hebt staan, is het toch maar weinig werk om die er even op te draaien en het pistool proper weg te leggen? Minder kans op het pistool kapot te krijgen.

Laatst nog een pistool dat helemaal naar de knoppen was door dat het een paar maand op de bus bleef staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Ik ben bezig om een jaren dertig woning te verbouwen. Wij willen graag de deurkozijnen vervangen. Om o.a de draairichting van deuren te veranderen.
Alleen kom ik een situatie tegen waar ik verder geen informatie over vind. Het bovenste deel van de oude kozijn gaat een stuk in de muur. Als een soort latei?
Ben nu bang dat de muur boven het hout gaat vallen als ik de rest van de kozijn verwijder.

Heeft iemand dit type kozijn eerder meegemaakt? Alle advies is welkom.

Deurbreedte is ongeveer 83 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scq58cIp6NGz21G1tStHjftLoOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGiH7JM9tvGscxaYC0RN15jV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQeCA8i62TuEYfcASNmlrO9IZfM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzQKw527z0TNA89h5jcbABzf.jpg?f=fotoalbum_tile

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Is er een regel m.b.t. plank diepte voor dubbele beugels bij een wandrailsysteem?

Bijvoorbeeld bij een plank die 30cm diep is moet ik daar een beugel van 27cm? Of kan 22cm ook? 17cm? Neem aan dat hoe korter de beugel, hoe minder sterk bij een plank die dieper is.

Is voor een voorraadkast waarbij we planken van 30cm willen gebruiken met een dubbele wandrailsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Tarkin schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:15:
Als je toch een bus reiniger hebt staan, is het toch maar weinig werk om die er even op te draaien en het pistool proper weg te leggen? Minder kans op het pistool kapot te krijgen.

Laatst nog een pistool dat helemaal naar de knoppen was door dat het een paar maand op de bus bleef staan.
En ik laatst nog een pistool naar de knoppen omdat bij het wisselen de hele pus pur leeg blies. Ik heb juist de beste ervaring met altijd het pistool laten zitten. Uitzondering wellicht als je echt klaar bent en komend jaar niet nodig denkt te hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Die regel noemen we natuurkunde, mechanica.

Zonder nadere specificaties over de materialen valt er weinig over te zeggen.

Maar laten we aannemen dat de planken op de beugels geschroefd zijn en dat er 30 kilo (30l water etc) op het uiterste randje komt te staan: dat is een belasting (kracht, moment) die niet echt groot is.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 11-12-2023 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 14:20
Even los van het PUR schuim om dat gat te vullen. Als je ongedierte buiten wilt houden zou ik er ook even een ijzeren rooster tegenaan zetten. PUR eten/graven dieren zo door heen als ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 07:40

Zeeuw

5.6

Die cleaner heb ik niet. Je draait na gebruik de dop in het slangetje. Er blijft wel wat schuim achter maar dat droogt uit, krimpt en verkruimelt.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 22:47
Kip schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:34:
Ik ben bezig om een jaren dertig woning te verbouwen. Wij willen graag de deurkozijnen vervangen. Om o.a de draairichting van deuren te veranderen.
Alleen kom ik een situatie tegen waar ik verder geen informatie over vind. Het bovenste deel van de oude kozijn gaat een stuk in de muur. Als een soort latei?
Ben nu bang dat de muur boven het hout gaat vallen als ik de rest van de kozijn verwijder.

[Afbeelding][Afbeelding]
De bovenste koplat van het kozijn halen dan zie je wat boven het kozijn zit. Wellicht een rollaag om de belasting op het kozijn op te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb ook zulke kozijnen. Heb er 2 weg gehaald en de doorgangen dicht gemetseld. Bij mij bleef het stuk er boven gewoon zitten.

Had je de draairichting van de deur niet kunnen ombouwen in het kozijn? Dit heb ik ook bij een 2tal deuren gedaan, en scheelt je een hoop sloopwerk en nieuw materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
twain4me schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:50:
[...]

Ik gebruik helemaal geen tape voor dat soort overgangen. Je bent langer bezig met plakken dan met schilderen en dan heb je ook nog het gevaar dat de laag eronder los laat. :+

Even los van de reclame voor de verf een video vol basis techniek wanden schilderen.

YouTube: How To Paint A Room | DIY For Beginners
Ik heb vooral respect ervoor dat er mensen zijn die uit de losse pols een hele strakke lijn krijgen.. Heb gisteren een wandje zo geprobeerd voor de eerste, maar ik heb blijkbaar geen vaste hand |:(
Maar ik begrijp uit het filmpje dat de tweede laag een stuk eenvoudiger zou moeten gaan. Dan ga ik vanavond toch nog een ultieme poging wagen. Dus wellicht eerste laag niet té strak langs de rand proberen te maken en dan de tweede wel... En anders toch afplakken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krijnemans schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ik heb vooral respect ervoor dat er mensen zijn die uit de losse pols een hele strakke lijn krijgen.. Heb gisteren een wandje zo geprobeerd voor de eerste, maar ik heb blijkbaar geen vaste hand |:(
Maar ik begrijp uit het filmpje dat de tweede laag een stuk eenvoudiger zou moeten gaan. Dan ga ik vanavond toch nog een ultieme poging wagen. Dus wellicht eerste laag niet té strak langs de rand proberen te maken en dan de tweede wel... En anders toch afplakken :+
spackmes als hulpmiddel werkt ook goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
twain4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:42:
[...]

spackmes als hulpmiddel werkt ook goed. :)
Loopt het daar dan toch niet onderin als het spackmes niet helemaal netjes op het stucwerk aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krijnemans schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:06:
[...]

Loopt het daar dan toch niet onderin als het spackmes niet helemaal netjes op het stucwerk aansluit?
Je moet er geen liters overheen smeren. dan moet je het spackmes ook elke keer grondig reinigen, anders wordt het een soort stempel. en is het voordeel wel een beetje weg :+ het is meer als backup van je uit de hand schilderen.
Het kan zijn dat de omstandigheden er voor zorgen dat een techniek ergens niet of minder geschikt voor is, het is geen "one size fits all."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Krijnemans schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
[...]

begin eerst eens met een kwast die lekker in de hand ligt, een ronde kwast of platte kwast en verschillende borstel (soort) kan al een grote impact zijn op je ervaring. de kwast regelmatig draaien (met rond wat makkelijker dan plat) en niet te nat verven .. + geduld (de tijd nemen)

een oude handdoek/theedoek met een spatel als je netjes langs de rand gaat of misser maakt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22
jolandacb schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:33:
We hebben al een warmtepomp en die kan de vloer prima verwarmen.
Ik had het er niet over of dat wel of niet kan, maar dat die WP efficiënter wordt naarmate de watertemperatuur lager wordt.
Het vermogen van een WP wordt maar nauwelijks minder bij hogere watertemperatuur, maar hij gaat gewoon meer stroom verbruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:14
Ik ben voornemens een boekenkast te maken die ik aan de wand ga hangen. Voorbeeldje hieronder, ontwerp ga ik nog aanpassen, maar idee blijft hetzelfde. Een aantal verschillende rechthoekige kastjes, die ik aan de achterkant dichtmaak en met een french cleat aan de wand hang. Meeste kastjes open voor boeken, sommige dicht voor wat opbergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbVJnhKs6ELSpesAxWHHPoy5K4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJdU9qQggOPVOppWLpHYS3om.png?f=fotoalbum_large

Nu zoek ik wat input voor twee zaken:
  1. Heeft er iemand tips voor welke houtsoort te gebruiken voor de kastjes zelf? Ze zullen volledig geschilder worden.
  2. Welke verbinding gebruiken om de kastjes te maken? Als ik onder verstek verlijm, lijkt me dat niet sterk genoeg om relatief zware boeken te houden. Wellicht een 'splined miter joint' zoals dit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcMa8pl5_AAHhIzkF1RK6uCS5HU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A4IexGOP297yGApxbiNz2y9W.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Cavalera125 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:14:
Ik ben voornemens een boekenkast te maken die ik aan de wand ga hangen. Voorbeeldje hieronder, ontwerp ga ik nog aanpassen, maar idee blijft hetzelfde. Een aantal verschillende rechthoekige kastjes, die ik aan de achterkant dichtmaak en met een french cleat aan de wand hang. Meeste kastjes open voor boeken, sommige dicht voor wat opbergruimte.

[Afbeelding]

1. Heeft er iemand tips voor welke houtsoort te gebruiken voor de kastjes zelf? Ze zullen volledig geschilder worden.
  2. Welke verbinding gebruiken om de kastjes te maken? Als ik onder verstek verlijm, lijkt me dat niet sterk genoeg om relatief zware boeken te houden. Wellicht een 'splined miter joint' zoals dit? [Afbeelding]
ik zou multiplex pakken, je kan een vingerlas verbinding doen als je een zaagtafel hebt, (wel veel zaagwerk)

als je toch gaat verfen zou je zelfs met een bijtel ijzeren hoek verbindingen er in kunnen verwerken (dicht plamuren .. kan je natuurlijk ook taktisch doen ligt beetje of alles ook permanent is of niet.

MDF is wellicht te zwaar, spaanplaat te bewerkelijk maar dat ligt ook aan de gekozen dikte

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 12-12-2023 19:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

2. Welke verbinding gebruiken om de kastjes te maken? Als ik onder verstek verlijm, lijkt me dat niet sterk genoeg om relatief zware boeken te houden. Wellicht een 'splined miter joint' zoals dit? [Afbeelding]
Ik zou denken aan mdf en dan gewoon schroeven eventueel kan deuvels of domino's etc ook.. maar als je toch gaat schilderen is schroeven+ plamuren+ schuren+ schilderen. waarschijnlijk de makkelijkste manier

hout verbindingen maak je naast voor de stevigheid tegenwoordig vooral voor de mooi. (en de tiktok views) dit bedekken met verf heeft weinig zin. een stel maatvaste rechtige boxen maken is al moeilijk genoeg, zeker met het beperkte gereedschap wat de meeste mensen in hun schuurtje hebben staan/liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-12-2023 20:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvY0IxU2w6iSwiJnNQZ-bN0bZgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsElyZnEJOBpGAJpYhCwxA63.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1z1UhyVx1Zkcoq-VU4YjxxwYCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCrqiFjd9JHggKPmaDfHMiZ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-ubxfdky9CdiOpaOm5y1nhwQCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXxinRJlASFzku5ct88edsEd.jpg?f=fotoalbum_tile

De plafondisolatie zit er in en de eerste machines staan al klaar.
Helaas is het nog minder af dan gehoopt op dit moment dus de afwerking en wanden komen later.

In januari krijg ik 3-fase en daarna kan ik de machines showen *O*

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 31-05 10:50

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je de draairichting van de deuren omdraait, denk er dan ook aan om de lichtschakelaar mee te verplaatsen! Gezien de grootte van de verbouwing is dit niet zo'n ingreep.

Anders is het net als bij ons: na een half jaar verbouwen trek je erin, en: "hmm, er klopt iets niet" :+ En superonhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:30

3_s

[Afbeelding]

MDF en lamellen, als je zoiets hebt. Vijzen en bijsmeren kan ook, maar meer werk.
Spuiten is wel moeilijker, met de rug er al in.

Zoals @twain4me zegt, dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:30:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De plafondisolatie zit er in en de eerste machines staan al klaar.
Helaas is het nog minder af dan gehoopt op dit moment dus de afwerking en wanden komen later.

In januari krijg ik 3-fase en daarna kan ik de machines showen *O*
Ik zie dat je vrij kleine balken gebruikt. Daar mee heb je kans dat het plafond straks gaat doorhangen. Dat kunt je misschien voorkomen door ze in de midden aan het dak te bevestigen maar ik op de foto's niet zien of je dat hebt gedaan en of dat mogelijk is (op de foto's lijkt het beton).
Als het plafond nog niet is afgewerkt, is het de kans om nog elektra weg te werken en/of loze leidingen aan te brengen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

nokiaan958GB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:03:
[...]

Ik zie dat je vrij kleine balken gebruikt. Daar mee heb je kans dat het plafond straks gaat doorhangen. Dat kunt je misschien voorkomen door ze in de midden aan het dak te bevestigen maar ik op de foto's niet zien of je dat hebt gedaan en of dat mogelijk is (op de foto's lijkt het beton).
Als het plafond nog niet is afgewerkt, is het de kans om nog elektra weg te werken en/of loze leidingen aan te brengen ;)
Bedankt voor de reactie!
Ik heb inderdaad de balken op 1/3 en 2/3 extra aan het plafond bevestigd. Het zijn Keralit platen (cementgebonden houtvezel) dus dat was vrij makkelijk.

Elektra ga ik ook nog plaatsen, maar ik weet nog niet of/waar ik loze leidingen wil plaatsen.
Als je daar tips voor hebt hoor ik het graag.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 14:27

[Afbeelding]

Ik heb zelf ook een vakkenkast gemaakt voor boeken en andere prullaria, 18mm berken multiplex voor gebruikt (De platen gekocht voor dat ze zo verschrikkelijk duur zijn geworden). Een andere kast gemaakt met populieren multiplex, is toch een stuk kwetsbaarder.

In jou geval zou ik denk ik alles gewoon koud aan elkaar zetten, lijmen en schroeven. De meeste van de schroeven zijn bij jou toch uit zicht, de paar die je wel ziet kan je dicht smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:46:
[...]

Ik had het er niet over of dat wel of niet kan, maar dat die WP efficiënter wordt naarmate de watertemperatuur lager wordt.
Het vermogen van een WP wordt maar nauwelijks minder bij hogere watertemperatuur, maar hij gaat gewoon veel meer stroom verbruiken.
Bedankt voor je reactie.
We hebben nog even de tijd om er over na te denken en de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29

[Afbeelding]

Over verbindingen en het maken van open kastjes heeft Peter Millard volgens mij een mooie YT filmpje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

Het ligt ook aan de afwerking die je wilt behalen, super glad, dan mdf nemen. Maar ik denk dat multiplex voor jouw toepassing wel het beste is.
Met goeie lijm en een sjorbandje tijdens het drogen kun je echt wel sterke verbindingen maken. En aan de achterkant kun je van die hoekijzers schroeven zodat de kistjes niet vervormen.

In plaats van verstek zou je ook nog met een bovenfrees tot helft van de diepte van de plaat kunnen infrezen, dan kun je de plankjes vervolgens nog weer vastzetten met een combinatie van lijm en spijkertjes of schroefjes. Lekker sterk, groot lijmoppervlak, en wellicht vind je frezen fijner dan verstek zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
Onze badkamer is recent verbouwd en afgekit. Op de tegels zitten nog strepen van het zeepsop wat de kitter heeft gebruikt om af te strijken. Op advies van de tegelzetter hebben we dit met warm water schoongemaakt, maar je ziet de strepen na meerdere keren poetsen nog steeds. Heeft iemand een idee met welk schoonmaakmiddel ik dit kan schoonmaken? Moet dus niet op zeepbasis zijn, want dat zit er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:16

ViezeVis

Sample Text

loeberce schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:01:
Onze badkamer is recent verbouwd en afgekit. Op de tegels zitten nog strepen van het zeepsop wat de kitter heeft gebruikt om af te strijken. Op advies van de tegelzetter hebben we dit met warm water schoongemaakt, maar je ziet de strepen na meerdere keren poetsen nog steeds. Heeft iemand een idee met welk schoonmaakmiddel ik dit kan schoonmaken? Moet dus niet op zeepbasis zijn, want dat zit er al.
Schoonmaakazijn?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

loeberce schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:01:
Heeft iemand een idee met welk schoonmaakmiddel ik dit kan schoonmaken? Moet dus niet op zeepbasis zijn, want dat zit er al.
Eventueel met een oplosmiddel: aceton, isopropanol, o.i.d.
Wel eerst even op een onopvallend plekje uittesten zodat je het niet erger maakt i.p.v. beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
vso schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:15:
[...]

begin eerst eens met een kwast die lekker in de hand ligt, een ronde kwast of platte kwast en verschillende borstel (soort) kan al een grote impact zijn op je ervaring. de kwast regelmatig draaien (met rond wat makkelijker dan plat) en niet te nat verven .. + geduld (de tijd nemen)

een oude handdoek/theedoek met een spatel als je netjes langs de rand gaat of misser maakt..
Ik heb gisteren met twee verschillende kwasten geprobeerd, maar het lukt mij helaas toch niet strak genoeg... Verwarming is aangezet. Paar daagjes wachten en toch maar afplakken :)

Nogmaals respect voor iedereen die het zo wel mooi strak krijgt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Krijnemans schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:30:
[...]

Ik heb gisteren met twee verschillende kwasten geprobeerd, maar het lukt mij helaas toch niet strak genoeg... Verwarming is aangezet. Paar daagjes wachten en toch maar afplakken :)

Nogmaals respect voor iedereen die het zo wel mooi strak krijgt _/-\o_
klein kwastje en dan met plamuurdingus de delen beschermen die je niet geverft wilt hebben en bijstippen

Dat gezegd vergeet niet dat je met je neus er bovenop staat .. het inderdaad nog moet drogen en gezichtsbedrog ga jij eens bij vrienden op bezoek en dan opletten hoe het bij hun eruit ziet denk dat je dezelfde dingen ziet. vooral als je wit plafond en bruine muur overgang bekijkt

Schilder kost ook genoeg geld per uur / per m2 voor die prijs die je nu betaald hebt draait hij zich nog even om ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:49
In een van mijn kamers heb ik een laminaatvloer die is afgewerkt met plakplintjes. Deze beginnen op verschillende plekken los te laten. Weet iemand of er speciale tape beschikbaar is voor deze plakplinten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
rockerpoet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:05:
In een van mijn kamers heb ik een laminaatvloer die is afgewerkt met plakplintjes. Deze beginnen op verschillende plekken los te laten. Weet iemand of er speciale tape beschikbaar is voor deze plakplinten?
Gewoon vastlijmen met secondelijm of transparante bisonkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
rockerpoet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:05:
Gevoelsmatig zou ik kijken of je ze helemaal kan vervangen. Vooral rondom deuren raken ze vaak los. Zelf heb ik rondom de kozijn flexibele kit in dezelfde kleur als vloer gekit.
Eventueel zou je ze ook met een nietapparaat kunnen vastschieten met kleine nageltjes.
Pagina: 1 ... 352 ... 452 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/