[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 351 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Onze zolder die vooralsnog vooral gebruikt wordt voor opslag van wat spullen, willen we meer gaan benutten met onder andere een werkplek maar ook als aanvullende rustige speelruimte.

De verdiepingsvloer betreft een houten vloer, die veel contactgeluid geeft maar ook behoorlijk gehorig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZb8JfizIPgWM7zzx-IbNIZUUB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tEzlY1lBWyVIZRzstyB2XacP.jpg?f=user_large

Op dit moment ligt er direct op de houten vloer tapijt. Die willen we eruit halen, vervolgens Fermacell 2E32 plaatsen en daarop een PVC vloer. Dat lijkt ons met een overzichtelijke ingreep het meeste resultaat te bieden op zoek naar minder (contact)geluid naar de verdiepingen eronder.

Eén zijde van de zolder is voorzien wat knieschotten. Degelijk gemaakt, en (los van de kleur) perfect. Die willen we dus behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln8s_DToKSo-pIloIjMsGckLv0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7n3d5ZhQ6YE2PAJJ7C9Ez0A1.png?f=user_large

Nu vraag ik me af hoe zinvol het is om ook achter de schuifdeuren (op de grond) Fermacell 2E32 elementen te plaatsen. Contact geluid is daar niet, maar het helpt vast ook mee in ver verminderen van ander geluid? Ervoor en erachter plaatsen kan, maar er onderdoor in principe ook. De onderste geleider moet er dan uit, en de schuivende panelen moeten wat ingekort worden in de hoogte, maar als het doorleggen van de Fermacell 2E32 elementen een noemenswaardige positieve bijdragen levert aan het verder verminderen van (contact) geluid, heb ik dit er zeker voor over.

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Binnenkort wordt onze begane grond helemaal gestuct. Daarna willen we zo snel mogelijk een click PVC vloer gaan leggen.

Moet het stucwerk 100% droog zijn om met de vloer te beginnen, of is het voldoende om een weekje te wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 12:59
Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:53:
Binnenkort wordt onze begane grond helemaal gestuct. Daarna willen we zo snel mogelijk een click PVC vloer gaan leggen.

Moet het stucwerk 100% droog zijn om met de vloer te beginnen, of is het voldoende om een weekje te wachten?
Volgens mij maakt het voor PVC vloer niet veel uit met uitzetten hoe vochtig de ruimte is of dat het langere tijd moet acclimatiseren.
Maar het is meer een praktisch dingetje. Als je het nieuwe stucwerk nog wil gaan schilderen, is het makkelijker zonder een nette vloer erin om verfspatten te voorkomen of veel afdek/afplak werk uit te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 12:27
Ik ga het van het weekend in mijn nieuwe woning de plafonds schilderen.
Betreft nieuwbouw. Heb het stucwerk al voorgestreken. Plafonds worden wit en wanden een kleur.

Plakken jullie de rand tussen wand-plafond af bij het schilderen van de plafonds als erna de wanden nog geschilderd gaan worden in een andere kleur?
Of gewoon met kwast langs de rand van plafond en als wat op wand komen beetje uitvegen over de wand? Ben bang dat je dit op de wanden gaat zien achteraf..

Ben dus aan het afwegen of de randjes afplakken de moeite is (en het geld..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
sweetdude schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:00:
[...]

Volgens mij maakt het voor PVC vloer niet veel uit met uitzetten hoe vochtig de ruimte is of dat het langere tijd moet acclimatiseren.
Maar het is meer een praktisch dingetje. Als je het nieuwe stucwerk nog wil gaan schilderen, is het makkelijker zonder een nette vloer erin om verfspatten te voorkomen of veel afdek/afplak werk uit te sparen.
Dank voor het antwoord! Voor schilderen moet het natuurlijk wel 100% droog zijn, dus dan moet ik even kijken met de planning :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:01

ViezeVis

Sample Text

Krijnemans schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:00:
Ik ga het van het weekend in mijn nieuwe woning de plafonds schilderen.
Betreft nieuwbouw. Heb het stucwerk al voorgestreken. Plafonds worden wit en wanden een kleur.

Plakken jullie de rand tussen wand-plafond af bij het schilderen van de plafonds als erna de wanden nog geschilderd gaan worden in een andere kleur?
Of gewoon met kwast langs de rand van plafond en als wat op wand komen beetje uitvegen over de wand? Ben bang dat je dit op de wanden gaat zien achteraf..

Ben dus aan het afwegen of de randjes afplakken de moeite is (en het geld..)
Ik zou dan dus eerst met de plafonds beginnen. Daarna de wanden. Als je eerst met je plafonds begint en je morst iets op je wand is dat niet erg. Want met een goede kleurverf dek je het witte gemorste wel af.

Zelf plak ik het echter wel altijd af. Die paar extra rollen tape zijn de kosten niet en het bespaart eventuele moeite om het weg te halen (als je dat al zou willen).

Én gebruik een vlakke platte kwast voor de randen bij het plafond en wand. Dat voorkomt juist dat je met die roller een dikke veeg over je wand maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 07-12-2023 13:04 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

sweetdude schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:00:
[...]

PVC moet je 48 uur acclimatiseren verdeeld in de woning. Bovendien heeft pvc een minimale werking. Gaat dus wel meevallen. Schilderwerk is met 24 uur ook wel droog. De meeste watergedragen al na 6 uur meende ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 12:59
Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:02:
[...]

Dank voor het antwoord! Voor schilderen moet het natuurlijk wel 100% droog zijn, dus dan moet ik even kijken met de planning :X
Ja de planning is meer een dingetje in jouw geval.
Dat stucwerk nog droogt is geen probleem.
Dat je de vloer erin legt is ook geen probleem.
Schilderen is ook geen probleem.

Maar het afdekken heb ik de grootste hekel aan
Rollen spetteren altijd. Dus dan moet je de hele vloer en eventuele meubels in de ruimte afdekken. Plinten af tapen. Of de meubels een paar keer verplaatsen van hot naar her, altijd ellende omdat de vloer is afgedekt.

Dus zelf kies ik er altijd voor om eerst te schilderen vloer/plafond en dan pas aan de vloer te beginnen en meubels te gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:43:
Onze zolder die vooralsnog vooral gebruikt wordt voor opslag van wat spullen, willen we meer gaan benutten met onder andere een werkplek maar ook als aanvullende rustige speelruimte.

De verdiepingsvloer betreft een houten vloer, die veel contactgeluid geeft maar ook behoorlijk gehorig is.

[Afbeelding]

Op dit moment ligt er direct op de houten vloer tapijt. Die willen we eruit halen, vervolgens Fermacell 2E32 plaatsen en daarop een PVC vloer. Dat lijkt ons met een overzichtelijke ingreep het meeste resultaat te bieden op zoek naar minder (contact)geluid naar de verdiepingen eronder.

Eén zijde van de zolder is voorzien wat knieschotten. Degelijk gemaakt, en (los van de kleur) perfect. Die willen we dus behouden.

[Afbeelding]

Nu vraag ik me af hoe zinvol het is om ook achter de schuifdeuren Fermacell 2E32 elementen te plaatsen. Contact geluid is daar niet, maar het helpt vast ook mee in ver verminderen van ander geluid? Ervoor en erachter plaatsen kan, maar er onderdoor in principe ook. De onderste geleider moet er dan uit, en de schuivende panelen moeten wat ingekort worden in de hoogte, maar als het doorleggen van de Fermacell 2E32 elementen een noemenswaardige positieve bijdragen levert aan het verder verminderen van (contact) geluid, heb ik dit er zeker voor over.

Ik denk niet dat het heel voor het geluid gaat doen om daarachter de platen te plaatsen omdat je er ook een hoop spullen ik gaat stoppen en waarschijnlijk is dat ook van stof zoals kleding en kleden dat absorbeert ook geluid.
Aangezien de platen heel dus zijn houden ze op die manier alleen de hoge frequenties tegen en ik denk dat het ongeveer dezelfde frequenties zouden zijn als het hout van de deuren zelf.
Dus als je met de platen al iets wilt doen daar in de hoeken dan zou je ze aan de buitenkant dus in de zonderkamer zelf moeten bevestigen aan het hout.

Als ik jou was zou ik akoestische platen gaan ophangen aan het plafond om de galm te verminderen als dat er is?
Je kan gewoon goedkope platen halen van 5cm bij bv akoestiekwinkel die kosten iets van €12 geloof ik per stuk hang daar iets van 4 a 6 op afhankelijk van hoe groot de ruimte is op en het is een wereld van verschil.
Of als je het echt mooi wilt hebben dan kijken voor wat anders maar dat kost veel meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Nog een korte vraag; hier en daar is onze cementdekvloer erg 'ruw', waarbij er soms een paar milimeter putjes in zitten. Vaak in een doorgang of bij een deur, dus ik denk gewoon kapotgelopen gedurende de maanden.

Kan ik gewoon egaline gebruiken om dit op te vullen dmv een beetje erop gieten en glad trekken met de rest van de vloer? Er komt click pvc op.

Op sommige stukken is het erger dan de rest, maar de afbeelding hieronder toont wel een goed beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS8e1TgFKNHLaml3OH44yZ87zIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBk8ZFzMDgn5pjzLyEY4NvwX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:54:
Nog een korte vraag; hier en daar is onze cementdekvloer erg 'ruw', waarbij er soms een paar milimeter putjes in zitten. Vaak in een doorgang of bij een deur, dus ik denk gewoon kapotgelopen gedurende de maanden.

Kan ik gewoon egaline gebruiken om dit op te vullen dmv een beetje erop gieten en glad trekken met de rest van de vloer? Er komt click pvc op.

Op sommige stukken is het erger dan de rest, maar de afbeelding hieronder toont wel een goed beeld.

[Afbeelding]
Wil je sowieso niet je hele vloer egaliseren met egaline voordat je je klik-PVC gaat leggen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05 12:18
Boss schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:56:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars afgedicht met dikke PIR-platen. Kan je heel goed op maat snijden als je een beetje nauwkeurig meet. En daarna eventueel nog de randjes afkitten tegen de tocht. Ik heb eerst geprobeerd met kleinere stukken en een dikke kier om dan de kier dicht te purren maar dat werd een bende.
Dank!

En hoe heb je het aan de buitenkant gedaan? Bij mij zit het verwerkt in het boeideel, maar ook daar wil je denk ik wel iets tegen de pir aan vanwege vocht en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:03:
[...]

Ik zou dan dus eerst met de plafonds beginnen. Daarna de wanden. Als je eerst met je plafonds begint en je morst iets op je wand is dat niet erg. Want met een goede kleurverf dek je het witte gemorste wel af.

Zelf plak ik het echter wel altijd af. Die paar extra rollen tape zijn de kosten niet en het bespaart eventuele moeite om het weg te halen (als je dat al zou willen).

Én gebruik een vlakke platte kwast voor de randen bij het plafond en wand. Dat voorkomt juist dat je met die roller een dikke veeg over je wand maakt.
Hehe dit is wel grappig, Mijn schilder zegt juist eerst muren dan platfond, want muren kan je afplakken en platfond niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou het plafind altijd spuiten, zeker als de muren nog gedaan moeten worden. 100x makkelijker en mooier dan rollen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

choman schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:00:
[...]

Hehe dit is wel grappig, Mijn schilder zegt juist eerst muren dan platfond, want muren kan je afplakken en platfond niet ;)
Dan heb je i.p.v. een paar rollen tape ineens een paar rollen maskeerfolie nodig :+. Zou me niet kunnen bedenken waarom je niet eerst het plafond zou rollen (met alle spetters en toestanden) en dan pas de muren. Lijkt me zeer onhandig.

En spuiten is idd wel beter dan rollen, wat @zonoskar zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
JBS schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu vraag ik me af hoe zinvol het is om ook achter de schuifdeuren Fermacell 2E32 elementen te plaatsen. Contact geluid is daar niet, maar het helpt vast ook mee in ver verminderen van ander geluid? Ervoor en erachter plaatsen kan, maar er onderdoor in principe ook. De onderste geleider moet er dan uit, en de schuivende panelen moeten wat ingekort worden in de hoogte, maar als het doorleggen van de Fermacell 2E32 elementen een noemenswaardige positieve bijdragen levert aan het verder verminderen van (contact) geluid, heb ik dit er zeker voor over.

Hoe denk je platen van 3 cm daar te plaatsen zonder de hele constructie aan te hoeven passen, die schuifdeuren gaan zonder aanpassing niet meer schuiven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

pman63 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:36:
[...]

Hoe denk je platen van 3 cm daar te plaatsen zonder de hele constructie aan te hoeven passen, die schuifdeuren gaan zonder aanpassing niet meer schuiven denk ik.
Zoals ik schreef:
De onderste geleider moet er dan uit, en de schuivende panelen moeten wat ingekort worden in de hoogte, maar als het doorleggen van de Fermacell 2E32 elementen een noemenswaardige positieve bijdragen levert aan het verder verminderen van (contact) geluid, heb ik dit er zeker voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
RobbieB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:57:
[...]

Wil je sowieso niet je hele vloer egaliseren met egaline voordat je je klik-PVC gaat leggen?
De vloer is nog voor 95% super strak, dus dat was ik niet van plan. Op de pvc zelf zit ook een egalisatielaag die 1 mm kan opvangen.

Dus op die paar plekken ben ik bang dat deze laag niet gaat helpen, vandaar dat ik alleen deze stukken wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:11:
[...]

De vloer is nog voor 95% super strak, dus dat was ik niet van plan. Op de pvc zelf zit ook een egalisatielaag die 1 mm kan opvangen.

Dus op die paar plekken ben ik bang dat deze laag niet gaat helpen, vandaar dat ik alleen deze stukken wil doen.
Bij een afwijking van >3mm per m2 zou dat een probleem zijn dacht ik. Even een waterpas op verschillende plekken leggen en kijken of er ergens een bolling is. Doorgaans trek je dat wel met een dikke(re) ondervloer recht. Anders egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:21:
[...]

Bij een afwijking van >3mm per m2 zou dat een probleem zijn dacht ik. Even een waterpas op verschillende plekken leggen en kijken of er ergens een bolling is. Doorgaans trek je dat wel met een dikke(re) ondervloer recht. Anders egaliseren.
Het gaat niet om bolling of holling, maar om een paar ‘slijtplekken’ in de cementdekvloer, waar veel gelopen is bijvoorbeeld. Daar begint de bovenste laag te brokkelen op sommige plekken.

Maar dat is slechts 5% van de hele vloer, de rest is perfect glad en waterpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05 11:54
DGTL_Magician schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:02:
[...]

Ik heb alles besteld bij Technim. Mocht je nog interesse hebben ik heb nog 2 pakken vloerverwarming buis en een aantal draadstaalmatten over die in de weg staan.
Thanks voor je reactie. Inmiddels al besteld dus wellicht een andere tweaker die geïnteresseerd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

roltor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:13:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om de hele sifon er uit te trekken?
Ik heb een easydrain, maar wel vergelijkbaar qua opzet.
Na een jaar kwam ik er achter dat die er uit kon, en daar zaten allemaal lange haren in van mijn vrouw in het waterslot bakje. Dus nu haal ik die regelmatig er uit om schoon te maken.
Kan er meer uit dan dat bakje ? Als ik die eruit hak voel ik een gat naar de afvoerbuis, verder niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:33:
[...]

Het gaat niet om bolling of holling, maar om een paar ‘slijtplekken’ in de cementdekvloer, waar veel gelopen is bijvoorbeeld. Daar begint de bovenste laag te brokkelen op sommige plekken.

Maar dat is slechts 5% van de hele vloer, de rest is perfect glad en waterpas.
Zolang het niet bolt of holt, wat ik bedoelde, maakt dat niet uit. Je foto wekt die indruk namelijk.

@Noeleke Ga je de pvc koud op de dekvloer leggen met de, mogelijk reeds aanwezige ondervloer van de PVC zelf? Of gebruik je nog een losse ondervloer?

[ Voor 16% gewijzigd door ViezeVis op 07-12-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:38:
[...]

Zolang het niet bolt of holt, wat ik bedoelde, maakt dat niet uit. Je foto wekt die indruk namelijk.

@Noeleke Ga je de pvc koud op de dekvloer leggen met de, mogelijk reeds aanwezige ondervloer van de PVC zelf? Of gebruik je nog een losse ondervloer?
De click pvc is 4+1 mm, dus heeft een zachte egalisatielaag van 1mm. Deze gaan we koud op de afdekvloer leggen, dus hier komt geen ondervloer nog extra onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 23:13
choman schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:00:
[...]

Onze schilder doet ook eerst plafond. Wordt daarna ook niet afgeplakt. Zonder tape is het makkelijker een nette lijn te trekken met een kwast. Hij zegt dat als je het plafond gaat afplakken, je altijd het risico loopt dat er plekjes zijn die waar de verf onder de tape komt. Zonder tape kun je het meteen corrigeren als het nog nat is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:31

Boss

+1 Overgewaardeerd

Pieter2 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:35:
[...]

Dank!

En hoe heb je het aan de buitenkant gedaan? Bij mij zit het verwerkt in het boeideel, maar ook daar wil je denk ik wel iets tegen de pir aan vanwege vocht en dergelijke?
Als het boeideel nog wat kiertjes heeft dan is dat wel genoeg ventilatie, was mijn aanname. Bij mij zit de achterkant in een overstek van het dak. De voorkant is nog in het zicht. Ik heb juist het plafond open gemaakt (na dakisolatie aan de buitenkant). De PIR platen aan de binnenkant met 4 lagen latex gewit en niet te onderscheiden van stucwerk

Plaatje van het resultaat. Dit was eerst een gipsplafond. Tussen de balken de pir platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuU4RP9-9tZ1kBGSHhBYCvYu-_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBHH9sf7mtJcPpebwS9t0pYg.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 26% gewijzigd door Boss op 07-12-2023 20:49 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
RobbieB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:41:
[...]

Onze schilder doet ook eerst plafond. Wordt daarna ook niet afgeplakt. Zonder tape is het makkelijker een nette lijn te trekken met een kwast. Hij zegt dat als je het plafond gaat afplakken, je altijd het risico loopt dat er plekjes zijn die waar de verf onder de tape komt. Zonder tape kun je het meteen corrigeren als het nog nat is.
Als je afplakt dan eerst met kwastje de overgang verven met kleur van al geschilderde. Dan loopt de verkeerde kleur er niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Boss schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:45:
[...]

Als het boeideel nog wat kiertjes heeft dan is dat wel genoeg ventilatie, was mijn aanname. Bij mij zit de achterkant in een overstek van het dak. De voorkant is nog in het zicht. Ik heb juist het plafond open gemaakt (na dakisolatie aan de buitenkant). De PIR platen aan de binnenkant met 4 lagen latex gewit en niet te onderscheiden van stucwerk

Plaatje van het resultaat. Dit was eerst een gipsplafond. Tussen de balken de pir platen.

[Afbeelding].
Een mm cachering en paar um latex is nu je brandwerende afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Rukapul schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:00:
[...]

Een mm cachering en paar um latex is nu je brandwerende afwerking?
Ik heb mij hier eerlijk gezegd niet in verdiept. Het zijn rondom buitenmuren. Is daar een brandwerende afwerking nodig?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Boss schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:30:
[...]

Ik heb mij hier eerlijk gezegd niet in verdiept. Het zijn rondom buitenmuren. Is daar een brandwerende afwerking nodig?
https://www.verzekeraars....and-isolatie_aug_2018.pdf

Normaal werk je het aan de binnenzijde af met bv gips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Bedankt voor die link, dat is duidelijke informatie. Ik ga de eigenschappen van het materiaal nog eens nakijken en misschien toch nog een laag gipsplaat er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Waypoint schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:27:
[...]

Kan er meer uit dan dat bakje ? Als ik die eruit hak voel ik een gat naar de afvoerbuis, verder niks
Ik bedoelde inderdaad dat bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:17:
[...]

De click pvc is 4+1 mm, dus heeft een zachte egalisatielaag van 1mm. Deze gaan we koud op de afdekvloer leggen, dus hier komt geen ondervloer nog extra onder.
Het risico met click pvc is dat je 'bulten' in de dekvloer direct gaat merken omdat je clickpvc omhoog komt. Als je er op stapt, hoor je dat ook dat het los zit. In het ergste geval klikt het ook weer los. Over het algemeen is koud leggen op de dekvloer prima haalbaar mits het helemaal vlak is. Check dat dus wel even goed met een lange waterpas. Bij twijfel en minimale imperfecties: ondervloer. Anders egaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Analamoebe schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:30:
[...]

Wij wonen hier nu ruim een jaar en altijd was de afvoer van de douche een probleem, we hebben een drain met zo'n tegelstrookje. Water bleef maar slecht weglopen, ik maak elke keer na het douchen de drain schoon, maar het probleem blijft. 2 weken geleden sta ik 's ochtends om 5 uur al lekker te douchen, loopt de boel bijna weer over. Drain had ik de dag ervoor nog schoon gemaakt :? . Lampje erbij, zit helemaal onderin de drain te porren met m'n vingers, voel ik wat, zet m'n vinger erachter en er gebeurt wat. Ik trek en PLOP, trek zo een stop eruit.
[Afbeelding]
Dit is dus een bouwstop, die voorkomt dat je rotzooi in je leidingwerk krijgt tijdens de bouw.
De stop hoor je te verwijderen voor het eerste gebruik 8)7 Het water kon dus nu alleen weg via de ingebouwde overloop.
Wij wonen hier dus een jaar en de badkamer is ergens in 2016 gedaan :X
Ik zou dus eerst een paniekmomentje hebben als ik niet zou weten waar die weer terug zou moeten én als je ook nog eens niet weet waar het voor is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
Ik las dus aan de achterkant van de schuifdeuren en niet op de vloer achter de schuifdeuren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
pman63 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:47:
[...]

Ik las dus aan de achterkant van de schuifdeuren en niet op de vloer achter de schuifdeuren :?
Same 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:18:
[...]

Ik zou dus eerst een paniekmomentje hebben als ik niet zou weten waar die weer terug zou moeten én als je ook nog eens niet weet waar het voor is :D
Ik heb al enige ervaring in de bouw, in plaats van een paniekmomentje had ik juist een aha moment _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:03:
[...]

Plafonds eerst was inderdaad ook mijn plan :) Op youtube zie ik mensen die wanden ook schilderen zonder het plafond af te plakken... weet niet of mijn hand zo chirurgisch is 8)7

Gisteravond wel iets merkwaardigs opgemerkt... Ik had aansluitingen stucwerk-aluminium kozijnen en de binnenhoeken stucwerk-stucwerk afgekit met acrylaatkit. De binnenhoeken zijn dag later gewoon mooi droog. De aansluitingen op de aluminium kozijnen zijn 2 dagen later nog altijd nat (zelfs geen filmlaag).

Het is rond de 15 graden binnen en de wtw staat nog niet aan, dus weinig ventilatie. Zou het zo kunnen zijn dat de koude kozijnen en wellicht wat condens op de kozijnen ervoor zorgen dat de kit heel langzaam droogt, of zal deze nu nooit meer drogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 03:13
Ik zou eerst de wanden verven. Dan wachten tot de verf droog is. De wanden bij het plafond afplakken en vervolgens het plafond verven. Dus precies andersom. Zou niet weten hoe ik de randen van een plafond precies moet afplakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
Krijnemans schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:27:
[...]

Plafonds eerst was inderdaad ook mijn plan :) Op youtube zie ik mensen die wanden ook schilderen zonder het plafond af te plakken... weet niet of mijn hand zo chirurgisch is 8)7

Gisteravond wel iets merkwaardigs opgemerkt... Ik had aansluitingen stucwerk-aluminium kozijnen en de binnenhoeken stucwerk-stucwerk afgekit met acrylaatkit. De binnenhoeken zijn dag later gewoon mooi droog. De aansluitingen op de aluminium kozijnen zijn 2 dagen later nog altijd nat (zelfs geen filmlaag).

Het is rond de 15 graden binnen en de wtw staat nog niet aan, dus weinig ventilatie. Zou het zo kunnen zijn dat de koude kozijnen en wellicht wat condens op de kozijnen ervoor zorgen dat de kit heel langzaam droogt, of zal deze nu nooit meer drogen?
Hier exact hetzelfde. ;) In een nieuwe kamer met een nieuw kunstof kozijn erin, maar niet verwarmd of geventileerd blijft de stuclaag van de dagkant vochtig bij de aansluiting. Is gewoon condens. Meer ventileren en de kameropwarmen zal het probleem oplossen. Of langer wachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 13:49
vincent_1971 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:36:
Ik zou eerst de wanden verven. Dan wachten tot de verf droog is. De wanden bij het plafond afplakken en vervolgens het plafond verven. Dus precies andersom. Zou niet weten hoe ik de randen van een plafond precies moet afplakken.
Op die manier spetter je je net strak gesausde wanden vol met witte spetters van je plafond. Kun je daarna je wanden nog een keer doen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Krijnemans schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:27:
[...]

Ik zou toch even aan een professional vragen of acrylaatkit nu de beste oplossing is voor een alu kozijn, dat zijn meestal toch al snel de koudere en vochtigere delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
vincent_1971 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:36:Zou niet weten hoe ik de randen van een plafond precies moet afplakken.
Met tape? Heb net een wit plafond en groene muur gecombineerd.
Fatsoenlijke sensitive tape op het plafond en met een 10cm brede roller even een strook doen. Daarna met de grote roller de rest van de muur.

Bij een wit plafond en witte muur hoef je wel wat minder secuur te zijn trouwens. :P :+
Maar dan nog zou ik eerst het plafond doen. Dan kan je eventuele vallende spetters nog verwijderen.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 08-12-2023 09:43 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Noeleke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:54:

[Afbeelding]
De egaline die ik gebruikte (Weber vezelversterkt) zou er niet geschikt voor zijn iig, want daar waar je het goot bleef het een minimale laagdikte houden. Een hele hoge oppervlaktes planning zeg maar. Waardoor je het nooit als een soort vuller zou kunnen gebruiken, want dan vult het de kuilen op, maar er blijft ook een laag achter op de hogere delen.
Andere egalines zijn er wellicht wel gewoon geschikt voor, en dan moet je misschien een egaline kiezen die tot 3mm gaat ofzo. Maar ik betwijfel of dat je er echt wat mee wint, er zitten gaatjes, maar dat is vele malen beter dan bulten, want er komt nog een ondervloer op en daarna pas het pvc, toch?

Edit; lees hierboven geen ondervloer. Dan moet je inderdaad heel goed checken of dat de vloer echt goed vlak is, en anders de hele vloer met dunne egaline doen. Geen "spotrepair".

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 08-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
t14wo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:59:
[...]

Hier exact hetzelfde. ;) In een nieuwe kamer met een nieuw kunstof kozijn erin, maar niet verwarmd of geventileerd blijft de stuclaag van de dagkant vochtig bij de aansluiting. Is gewoon condens. Meer ventileren en de kameropwarmen zal het probleem oplossen. Of langer wachten.
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:13:
[...]

Ik zou toch even aan een professional vragen of acrylaatkit nu de beste oplossing is voor een alu kozijn, dat zijn meestal toch al snel de koudere en vochtigere delen.
De kit zit er al tegenaan bij alle kozijnen... :+

Ik ga eens kijken of de installateur komende week de vloerverwarming en de wtw kan gaan aanzetten.. Dan is er én verwarming én ventilatie.. Voor nu dan even blijven afwachten. Ik las op internet dat je met een föhn de kit een beetje kunt laten drogen (huidvorming creëren), maar dat voelt als forceren en is eigenlijk nooit slim volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
ViezeVis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:26:
[...]

Dan heb je i.p.v. een paar rollen tape ineens een paar rollen maskeerfolie nodig :+. Zou me niet kunnen bedenken waarom je niet eerst het plafond zou rollen (met alle spetters en toestanden) en dan pas de muren. Lijkt me zeer onhandig.

En spuiten is idd wel beter dan rollen, wat @zonoskar zegt :)
Het is wel zo dat het platfond bij ons gespoten gaat worden, en je bij het spuiten toch alles moet afplakken...
En volgens de schilder is het ook makkelijker. Tape op de muur plakken kan je vaak securder doen, doordat je er recht voor staat, waar je op een platfond ondersteboven moet plakken.

maar ieder zo zijn keuze en werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51
Ik heb een vraag voor de elektrotechneuten onder ons. In onze keuken wil ik graag een wandplank van Strackk ophangen met ledverlichting erin. Online heb ik al kunnen vinden dat er een zigbee driver/controller 24V 36W, een adapter en een afstandsbediening worden meegeleverd.

De beste situatie was als het stroompunt op een eigen groep zat, maar helaas wordt deze doorgelust van een dubbele wcd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncMNnG_sRPXP8wSfGB4UrbHgk0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH67d6EznvoSKcddDwQzSC7s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ukYgbDqO-mY2jf_s-Frs3W_F3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPkPYRV369MFXs3qxXbT5ZZH.jpg?f=fotoalbum_tile

De driver zou ik het liefst achter de plank in de muur willen inbouwen. Daarvoor kan ik de huidige wanddoos eruit halen en de sparing vergroten. Hier komt de plank namelijk voor te hangen.
De led (warm-koud en intensiteit) zou ik graag willen bedienen dmv een pulsdrukker die naast de dubbele wcd geïnstalleerd zal worden. Dan zit ik nog met de adapter die ergens een plek moet krijgen. Ik neem aan dat ik deze niet in de muur kan plaatsen en dmv lasklemmen verbinden met het stroomnet.
Of is het slimmer om een andere led zigbee gestuurde driver aan te schaffen die gelijk op 230V kan worden geschakeld via de pulsdrukker?

Edit: nieuwe leiding trekken gaat hem niet worden, dan begint de partner in huis te stuiteren. Die sparing voor de driver was al een karwei om akkoord op te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door El-Vder op 08-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

choman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:14:
[...]

Het is wel zo dat het platfond bij ons gespoten gaat worden, en je bij het spuiten toch alles moet afplakken...
En volgens de schilder is het ook makkelijker. Tape op de muur plakken kan je vaak securder doen, doordat je er recht voor staat, waar je op een platfond ondersteboven moet plakken.

maar ieder zo zijn keuze en werkwijze.
Dan zou ik al helemaal beginnen met het plafond als eerste haha. Latex spuiten geeft een hoop verfmist (ik weet even niet hoe het heet). Je moet dus sowieso al goed ventileren. Het komt overal tussendoor wat je niet goed hebt afgeplakt. En die paar spetters op de muur ga je echt niet zien wanneer je de wanden gaat sausen. Dan maar even een tapje langs de rand van de wand en het plafond. Maar een schilder zal dat ws vanuit de losse pols doen :)

/
Maar ik ben geen vakman. Maar echt heel praktisch klink het mij niet :P

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 08-12-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Krijnemans schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:04:
De kit zit er al tegenaan bij alle kozijnen... :+

Ik ga eens kijken of de installateur komende week de vloerverwarming en de wtw kan gaan aanzetten.. Dan is er én verwarming én ventilatie.. Voor nu dan even blijven afwachten. Ik las op internet dat je met een föhn de kit een beetje kunt laten drogen (huidvorming creëren), maar dat voelt als forceren en is eigenlijk nooit slim volgens mij
Als je nog de muren / plafonds moet schuren wordt meestal aanbevolen om de ventialtie nog niet aan te zetten, want die zuigt dan ook het stof op en dat gaat afzetten in je buizen en op de ventilator (en bij D-systemen / wtw kun je naderhand waarschijnlijk ook je filter vervangen).

Maar als het nat blijft, is ventileren en verwarmen wel de beste optie, anders blijf je condens houden met dit weer.

Hoe dit effect heeft op je kit weet ik niet, maar daar ga je achterkomen, neem ik aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 20:45
Ik heb twee Denon Home 150 speakers en wil deze in de keuken ophangen aan de muur. Beide speakers hebben stroom nodig. Voor één speaker ga ik een gat boren in de muur en trek hier vervolgens het snoer doorheen. Het gat komt uit in het hok waar de warmtepomp staat en daar heb ik nog een vrij stopcontact.
Voor de ander speaker wordt het wat lastiger, maar hiervoor heb ik het volgende bedacht. Het snoer gaat via achter de gordijnrails via het plafond naar de een hoek in de keuken. Vervolgens gaat het van het plafond naar de vloer en dan via de keukenplint (rooster of separaat gat) naar de ruimte onder de keuken. Onder de keuken zit een WCD waar de vriezer op aangesloten is. Ik zou graag de speaker ook op deze WCD willen aansluiten. De vraag is nu wat hiervoor de beste oplossing is: een stopcontactsplitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYHdOKLDLUfPLil9H8FEeOwaPeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5nmaVD3ooTnz0NIsUYfFGdd.jpg?f=fotoalbum_large

Of een simpele verdeeldoos. Ik weet dat keukenapparatuur het liefst direct op de WCD moet worden aangesloten, maar een vriezer trekt niet zo veel stroom als een oven of vaatwasser dus ik dat wel kan, maar hoor graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gewoon een goede verdeeldoos want die splitters hebben meestal geen CE marking en zijn domweg China-meuk.

Derde optie: vervang de enkelvoudige inbouw naar dubbelvoudige halve opbouw.

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 08-12-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 20:45
Rukapul schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:29:
Gewoon een goede verdeeldoos want die splitters hebben meestal geen CE marking en zijn domweg China-meuk.

Dank voor de reactie. De derde optie wordt wel lastig/onmogelijk want de WCD zit onder de keuken net boven de vloer. Ik kom er net bij om de stekker eruit te halen, maar de hele WCD netjes vervangen is praktisch onmogelijk zonder de keuken te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:06
Ken Wood schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:59:
[...]

Dank voor de reactie. De derde optie wordt wel lastig/onmogelijk want de WCD zit onder de keuken net boven de vloer. Ik kom er net bij om de stekker eruit te halen, maar de hele WCD netjes vervangen is praktisch onmogelijk zonder de keuken te verwijderen.
Voor jou toepassing zou ik gewoon voor de splitter gaan 😉 die dingen kunnen prima gebruikt worden voor zo'n doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
basjuuhhh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:07:
[...]

Voor jou toepassing zou ik gewoon voor de splitter gaan 😉 die dingen kunnen prima gebruikt worden voor zo'n doeleinde.
Tot je huis affikt.

Stekkersplitters zijn vaak gare zooi: mechanisch, elektrisch, juridisch.

Ongetwijfeld kun je ergens iets goeds kopen, maar wat ik heb gezien heeft risico om uit de WCD te vallen, geen CE markering, vaag max vermogen per outlet, onhandig ontwerp (zie bv oriëntatie van geaarde outlet in plaatje van vraagsteller), etc.

Daar staat tegenover dat je een keurige veilige stekkerdoos kunt kopen. Als je heel netjes wilt doen monteer je die boven de grond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Rukapul schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:29:

Voor hogere vermogens zou ik die dingen ook niet gebruiken, maar een diepvriezer trekt 100-200W, en een speaker misschien 5W, dus de kans dat je daarmee problemen krijgt is uiterst klein.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Rukapul schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:29:
[...]

Tot je huis affikt.

Stekkersplitters zijn vaak gare zooi: mechanisch, elektrisch, juridisch.

Ongetwijfeld kun je ergens iets goeds kopen, maar wat ik heb gezien heeft risico om uit de WCD te vallen, geen CE markering, vaag max vermogen per outlet, onhandig ontwerp (zie bv oriëntatie van geaarde outlet in plaatje van vraagsteller), etc.

Daar staat tegenover dat je een keurige veilige stekkerdoos kunt kopen. Als je heel netjes wilt doen monteer je die boven de grond.
Ik snap je voorkeur voor een stekkerdoos hoor, maar die splitters zijn er ook gewoon met een CE keurmerk te koop. Echter dat zegt niks over de veiligheid zoals al vaker in dit topic aangehaald.

Bij stekkerdozen geldt hetzelfde namelijk. Goedkoop is vaak duurkoop. Ga voor een fatsoenlijk merk en dan nog blijft het opletten met max. vermogens etc.

Over het ontwerp van die splitter in de post ben ik het wel volkomen met je eens, 1 outlet kun je niet gebruiken als je die middelste gebruikt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuuhhh
Zwartoog schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:59:
[...]

Pindakaas (even laten intrekken) of afwasmiddel. Anders een beetje wasbenzine proberen.
Afwasmiddel heeft gewerkt! Thanks!

Hoe kan ik afwasmiddel vergeten zijn.... alles qua reinigers geprobeerd... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:23

3_s

El-Vder schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:02:
Ik heb een vraag voor de elektrotechneuten onder ons. In onze keuken wil ik graag een wandplank van Strackk ophangen met ledverlichting erin. Online heb ik al kunnen vinden dat er een zigbee driver/controller 24V 36W, een adapter en een afstandsbediening worden meegeleverd.

De beste situatie was als het stroompunt op een eigen groep zat, maar helaas wordt deze doorgelust van een dubbele wcd.
[Afbeelding][Afbeelding]

De driver zou ik het liefst achter de plank in de muur willen inbouwen. Daarvoor kan ik de huidige wanddoos eruit halen en de sparing vergroten. Hier komt de plank namelijk voor te hangen.
De led (warm-koud en intensiteit) zou ik graag willen bedienen dmv een pulsdrukker die naast de dubbele wcd geïnstalleerd zal worden. Dan zit ik nog met de adapter die ergens een plek moet krijgen. Ik neem aan dat ik deze niet in de muur kan plaatsen en dmv lasklemmen verbinden met het stroomnet.
Of is het slimmer om een andere led zigbee gestuurde driver aan te schaffen die gelijk op 230V kan worden geschakeld via de pulsdrukker?

Edit: nieuwe leiding trekken gaat hem niet worden, dan begint de partner in huis te stuiteren. Die sparing voor de driver was al een karwei om akkoord op te krijgen.
Heb jij die elektriciteitskabels zo getrokken? Meestal proberen ze met rechte lijnen te werken, zodat je weet waar ze lopen.

Is die eerste foto de achterkant van de muur? Misschien kan je daar de driver hangen. Of anders tegen de muur op/onder het schapje, afhankelijk van de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51
3_s schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:01:
[...]

Heb jij die elektriciteitskabels zo getrokken? Meestal proberen ze met rechte lijnen te werken, zodat je weet waar ze lopen.

Is die eerste foto de achterkant van de muur? Misschien kan je daar de driver hangen. Of anders tegen de muur op/onder het schapje, afhankelijk van de hoogte.
Nee dit is hoe de aannemer de kabels heeft getrokken en dit eerste foto is van voor het stuccen. Tweede foto is hoe het er nu uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
Ik heb laatste me riool vervangen, en me riool ontluchtingspan. Nu ben ik opzoek naar een flex slang 110 die tussen die riool ontluchtings dakpan en me standleiding 110 kan komen.
Maar op internet zoeken kom ik denk ik niet het juiste tegen, denk dat mijn zoekterm "rioolontluchtings flex slang" niet goed is |:(

wat ik wel tegen kom; (https://www.installatieva...ngte-700-mm-zwart-0242208) is echt schrikbarend duur voor een stukje slang.

Dus wie kan mij helpen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
choman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:25:
Ik heb laatste me riool vervangen, en me riool ontluchtingspan. Nu ben ik opzoek naar een flex slang 110 die tussen die riool ontluchtings dakpan en me standleiding 110 kan komen.
Maar op internet zoeken kom ik denk ik niet het juiste tegen, denk dat mijn zoekterm "rioolontluchtings flex slang" niet goed is |:(

wat ik wel tegen kom; (https://www.installatieva...ngte-700-mm-zwart-0242208) is echt schrikbarend duur voor een stukje slang.

Dus wie kan mij helpen ?
Hier zal toch wel iets bij staan?
https://www.ventilatiesho...le-slang-ventilatie-buis/

En is die ontluchtingsdakpan echt maat 110? Flinke jongen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 17:18
Ik ben met wat elektra bezig in het huis en we hebben achter de keuken een kabel lopen met bruin, blauw en groengeel draad. Die kabels worden uiteindelijk met een klein aan de achterkant van de keuken geplaatst.

Zou ik die kunnen bundelen met Isolatietape of leidt dat tot problemen op den duur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ken Wood schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:26:
Ik heb twee Denon Home 150 speakers en wil deze in de keuken ophangen aan de muur. Beide speakers hebben stroom nodig. Voor één speaker ga ik een gat boren in de muur en trek hier vervolgens het snoer doorheen. Het gat komt uit in het hok waar de warmtepomp staat en daar heb ik nog een vrij stopcontact.
Voor de ander speaker wordt het wat lastiger, maar hiervoor heb ik het volgende bedacht. Het snoer gaat via achter de gordijnrails via het plafond naar de een hoek in de keuken. Vervolgens gaat het van het plafond naar de vloer en dan via de keukenplint (rooster of separaat gat) naar de ruimte onder de keuken. Onder de keuken zit een WCD waar de vriezer op aangesloten is. Ik zou graag de speaker ook op deze WCD willen aansluiten. De vraag is nu wat hiervoor de beste oplossing is: een stopcontactsplitter:
[Afbeelding]

Of een simpele verdeeldoos. Ik weet dat keukenapparatuur het liefst direct op de WCD moet worden aangesloten, maar een vriezer trekt niet zo veel stroom als een oven of vaatwasser dus ik dat wel kan, maar hoor graag jullie mening.
Kan prima! Heb zelf een stekkerdoos achter de koelkast gestopt voor de koelkast/vriezer, magnetron en een lampje en dat kan makkelijk.

Zou er wel eentje van een betrouwbaar merk nemen deze bv, ben je voor €3 klaar
https://www.amazon.nl/Bre...verdee%2Caps%2C132&sr=8-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 00:26
choman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:25:

Dus wie kan mij helpen ?
En hier staat ook nog iets tussen ;-)

https://www.correctnederl...gebruik-je-me-mijn-of-mn/

Maar zonder flauw te zijn, zoals al aangegeven 110mm is wel heel groot. Klopt dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Jannibal23 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:38:
[...]

En hier staat ook nog iets tussen ;-)

https://www.correctnederl...gebruik-je-me-mijn-of-mn/

Maar zonder flauw te zijn, zoals al aangegeven 110mm is wel heel groot. Klopt dat wel?
Ja dat klopt wel.
Rioolbeluchting van Ubbink of Burgerhout is 110.
En zoals ik het geleerd heb mag je 1 diameter kleiner als ontspanningsleiding (zo heet een rioolbeluchting want er kan ook overdruk ontstaan) Dus heb je 110 mag je met 100 naar buiten.
@choman Beter vast aansluiten, er komt er blijft vaak water staan in die flexibele buizen en gaan lekken.

[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 09-12-2023 08:45 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Vanwege het slechte akoestische geheel van onze woning (vrij nieuw 2018 opgeleverd) gaan we akupanelen bevestigen aan de muren. Nu zat ik te twijfelen wat te doen bij de thermostaat, knop afzuiging en lichtknoppen. Deze boven de akupanelen te bevestigen, of gaten zagen in de panelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE9aE38QisJKifq5XsSnkh7qOcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtIqSxuuNmRzh8CAo51jHS1K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEbm4lBc11WOAL0q3sMkpOMsW7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrC1kTHNiBSrp80ICZXCfdYj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb momenteel een hele ouwe mechanische ventilatie. Zo’n stalen box. Deze zit op zolder op een perilex wcd . In de keuken zit een 3/standen schakelaar. Heeft overigens nooit goed gewerkt, alleen stand 2 en 3 werken. De perilex WCD en stekker aan de MV op zolder is ook gaar. Met andere woorden, ondergeschoven kindje.

Nu krijg ik een nieuwe MV op randaarde dus die perilex vervalt helemaal. Zou ik die leiding kunnen hergebruiken om UTP doorheen te trekken? Hoe loopt het pad normaliter? Als dat zolder -> meterkast -> keuken is kom ik er wel. Als het zolder > keuken -> meterkast is wordt het lastiger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 03:13
mierenfokker schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:57:
Vanwege het slechte akoestische geheel van onze woning (vrij nieuw 2018 opgeleverd) gaan we akupanelen bevestigen aan de muren. Nu zat ik te twijfelen wat te doen bij de thermostaat, knop afzuiging en lichtknoppen. Deze boven de akupanelen te bevestigen, of gaten zagen in de panelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem een stuk karton en knip daar die gaten uit zodat het precies past. Dan overnemen op die houten panelen. Persoonlijk zou ik het met een decoupeerzaag uitzagen met een fijn vertanden houtzaag erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08
@mierenfokker : ik zou ze eerlijk gezegd wel vervangen door zwarte exemplaren, misschien kan die honeywell nog zwart worden gespoten. Dat staat toch een stuk mooier.

Ik zou zeggen gaten zagen:
YouTube: Hoe plaats je een akupanel? Ontdek het hier!

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
inquestos schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:23:
@mierenfokker : ik zou ze eerlijk gezegd wel vervangen door zwarte exemplaren, misschien kan die honeywell nog zwart worden gespoten. Dat staat toch een stuk mooier.

Ik zou zeggen gaten zagen:
YouTube: Hoe plaats je een akupanel? Ontdek het hier!
Die gedachte had ik ook, in ieder geval door zwart te vervangen. De Honeywell kan ik vervangen door een zwarte Tado slimme thermostaat oid. Dankjewel voor de tip.

Nu rest alleen nog: erop of zagen? Ik heb ook nog stopcontacten waar ik wat mee moet. (Let niet op de spetters, heb een hond :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qhjulr8gQ_ocN1rpLBA9-4ll5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVEYe2udGFwXXi3n52JvcDJB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 08:15

bonzz.netninja

Niente baffi

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je hem uitzaagt, kun je dan nog wel goed draaien aan die honeywell omdat die wat diep komt te liggen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]
bonzz.netninja schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:09:
[...]

Als je hem uitzaagt, kun je dan nog wel goed draaien aan die honeywell omdat die wat diep komt te liggen?
Ik zou de thermostaat ook niet verzinken. Naast dat de bediening lastiger wordt zit de temperatuursensor dan ook meer ingepakt waardoor de thermostaat mogelijk niet snel genoeg reageert. Zelf zou ik denk ik een plaatje hout netjes afwerken en op die akupanel bevestigen waar de thermostaat dan bovenop komt.

Ik zag dat er een folie bestaat om die witte thermostaat zwart te maken (al was die momenteel niet meer leverbaar). Anders is dit ook een mooie gelegenheid om een klok- of slimme thermostaat te kopen? Met een uitgekiend programma kun je dan ook nog eens energie besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 07:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De thermostaat is waarschijnlijk maar met 2 schroeven vastgemaakt en verbonden met 1 draad. Dus 1 gaatje boren door het Aku paneel en direct erop vastschroeven. Voor de mooi wellicht een andere halen.

De bediening van de ventilatie zou best wel eens draadloos kunnen zijn, dus misschien kan je hem op een hele andere plek ophangen.
En anders zelfde oplossing als voor je knoppen, een verhogingsrand plaatsen:
https://www.elektroshop.n...nd-haf-vierkant-3512.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
Ik zou zeggen erop, anders is het geen gezicht, vind ik.
Als je het er niet op doet zou ik rondom de thermostaat wat ruimte vrij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaten zagen in de panelen, indien er een inbouwdoos achter zit wat correctieringen er achter, desnoods deze zwart spuiten, vervolgens alles weer op de panelen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
FreakNL schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:19:
Ik heb momenteel een hele ouwe mechanische ventilatie. Zo’n stalen box. Deze zit op zolder op een perilex wcd . In de keuken zit een 3/standen schakelaar. Heeft overigens nooit goed gewerkt, alleen stand 2 en 3 werken. De perilex WCD en stekker aan de MV op zolder is ook gaar. Met andere woorden, ondergeschoven kindje.

Nu krijg ik een nieuwe MV op randaarde dus die perilex vervalt helemaal. Zou ik die leiding kunnen hergebruiken om UTP doorheen te trekken? Hoe loopt het pad normaliter? Als dat zolder -> meterkast -> keuken is kom ik er wel. Als het zolder > keuken -> meterkast is wordt het lastiger :)
Daar is geen regel voor, je kunt van alles aantreffen.

Bij mijn ouders in huis is het schakelaar keuken > lasdoos in meterkast > centraaldoos badkamer 1e verdieping > centraaldoos toilet 1e verdieping > Perilex contactdoos 2e verdieping.

Dat kun je dus niet hergebruiken om je UTP doorheen te trekken. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
PotatoChip schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:26:
[...]

Gaten zagen in de panelen, indien er een inbouwdoos achter zit wat correctieringen er achter, desnoods deze zwart spuiten, vervolgens alles weer op de panelen monteren.
Waarom correctie ringen? Je kan toch langere schroeven gebruiken en je spul tegen de panelen aan schroeven/klemmen?

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 09-12-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:25
c-nan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:01:
[...]

Waarom correctie ringen? Je kan toch langere schroeven gebruiken en je spul tegen de panelen aan schroeven/klemmen?
Dan kijk je in het geval van een wcd tegen je aansluitklemmen aan als je er van bovenaf naar kijkt. Helemaal met die zwarte naden tussen die houten latten vrees ik.

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 09-12-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
edsandje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:43:
[...]

Ja dat klopt wel.
Rioolbeluchting van Ubbink of Burgerhout is 110.
En zoals ik het geleerd heb mag je 1 diameter kleiner als ontspanningsleiding (zo heet een rioolbeluchting want er kan ook overdruk ontstaan) Dus heb je 110 mag je met 100 naar buiten.
@choman Beter vast aansluiten, er komt er blijft vaak water staan in die flexibele buizen en gaan lekken.
Vaste buis ga ik niet redden doordat de dakdoorvoer niet 100% boven de buis zit, foutje bij het inmeten. Dus vandaar Flex, gaat wel gewoon recht naar beneden dus met een sprong op zij.

Maar dan ga ik idd voor de ubbink slang.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tijd voor een loodgietervraagje voor een persoon met twee linkerhanden.

Onze poetshulp had een truukje om de afvoer beter te poetsen. Ze heeft in het afvoerputje een bout losgemaakt en daarna weer vast gemaakt. Een paar dagen later hoor ik ineens *plonk* in het kastje onder de pompbak. Blijkt dat de afvoer lekt, recht in een vaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSfZz60WBLukLe7xo3skQyU16uY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dfWaRaaZamG7OCZaoxGoqKq.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JE9K0Y4uGz-0dhN8vEvcqXAVIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpiNBBKjFk5a9gnOAe4XZsFZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de afvoerbuis weer goed recht bevestigd aan de pompbak maar dit mocht niet baten. Wat is de oplossing hier? Voorheen was er geen lek.

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-12-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Smartbikers schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:01:
Ik ben met wat elektra bezig in het huis en we hebben achter de keuken een kabel lopen met bruin, blauw en groengeel draad. Die kabels worden uiteindelijk met een klein aan de achterkant van de keuken geplaatst.

Zou ik die kunnen bundelen met Isolatietape of leidt dat tot problemen op den duur ?
Bedoel je met kabel zo'n grijze dikke kabel met 3 aders? Dat zal YMVK kabel zijn of XMVK. YMVK mag je officeel bundelen, XMVK officieel niet. Maar dat geldt vooral als je een industriële kabelgoot vol kabels hebt. Als je er 3 hebt met weinig belasting... Tsja.

Of bedoel je losse draden / aders? Die horen sowieso niet "naakt" te zijn, die horen in een buisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die "sok" of renovatiemof waar de druppel aan hangt kun je opschuiven. Kun je die een stukje richting de wasbkak schuiven? In zo'n mof zitten rubber ringen, die moeten goed rondom de andere leidingen sluiten. Controleer even of die niet gedraaid zijn, netjes rondom de leidingen zitten etc. Mochten er 2 rubber ringen per kant in zitten dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat de leidingen voorbij de tweede ring komen om lekkage te voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:26:
[...]

Die "sok" of renovatiemof waar de druppel aan hangt kun je opschuiven. Kun je die een stukje richting de wasbkak schuiven? In zo'n mof zitten rubber ringen, die moeten goed rondom de andere leidingen sluiten. Controleer even of die niet gedraaid zijn, netjes rondom de leidingen zitten etc. Mochten er 2 rubber ringen per kant in zitten dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat de leidingen voorbij de tweede ring komen om lekkage te voorkomen.
Het lijkt er op dat dit de oplossing was. Ik heb de stukken voor en achter die mof losgemaakt. Op de plek van het lek zat heel veel smurrie aan het rubber. Alles proper gemaakt en weer in elkaar geschoven en voorlopig lijkt het oké. Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Admiral Freebee Zet voor "future reference" met markeerstift een streep op beide leidingen zodat je weet hoe ver die er minimaal in moeten zitten. Scheelt weer gepuzzel wanneer de boel weer los is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen,
Op onze benedenverdieping liggen nu 2 tegelvloeren over elkaar. De onderste is een marmerenl vloer die er lag toen wij het huis kochten. Daaronder een vloerverwarming als hoofdverwarming.
Wij hebben er toen een nieuwe tegelvloer overheen laten leggen.
Warmte van de vloerverwarming komt er goed door heen.
Nu willen we graag een PVC vloer, maar vragen ons of of die bovenste tegelvloer er dan uit moet. Of geleidt die PVC vloer de warmte er voldoende door heen?

Graag advies of ervaringen van jullie.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het persoonlijk altijd zo vreemd om vloer over vloer over vloer te doen. Wel lekker goedkoop, maar de vloer wordt steeds hoger en ja de vloerverwarming wordt minder efficiënt.

Ik zou eigenlijk alle vloeren eruit halen, maarja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
jolandacb schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:11:
Goedemorgen,
Op onze benedenverdieping liggen nu 2 tegelvloeren over elkaar. De onderste is een marmerenl vloer die er lag toen wij het huis kochten. Daaronder een vloerverwarming als hoofdverwarming.
Nu willen we graag een PVC vloer, maar vragen ons of of die bovenste tegelvloer er dan uit moet. Of geleidt die PVC vloer de warmte er voldoende door heen?
Helemaal eens met @Jelte hierboven.
  • Ten eerste verlies je steeds meer hoogte.
  • Ten tweede moet de watertemperatuur van de vloer door de steeds dikkere laag erboven steeds hoger worden, waardoor de verliezen naar bijv. de kruipruimte steeds verder toenemen.
  • Den derde wordt je vloer steeds zwaarder. Reken maar eens uit hoeveel massa dat is.
  • En ten vierder wil je misschien ooit een warmtepomp. Die wordt efficiënter naarmate de watertemperatuur lager is. Die dikke vloer gaat dan nog harder je energierekening verhogen.
Kortom, zo'n klus moet je gewoon goed doen, of niet. Dus al die oude meuk eruit, vloer egaliseren en dan pas een nieuwe (uiteraard verlijmde!) PVC-vloer erin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
edsandje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:43:
[...]

Dat kan ik beamen. Die van mij lekt dus.
Maar het is maat 75mm een heb daar nog niet echt een oplossing voor gevonden. Alle shops hier in de buurt hebben maar de helft van de onderdelen om er een vaste aansluiting aan te maken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

LED-Maniak schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:28:
[...]

Dat kan ik beamen. Die van mij lekt dus.
Maar het is maat 75mm een heb daar nog niet echt een oplossing voor gevonden. Alle shops hier in de buurt hebben maar de helft van de onderdelen om er een vaste aansluiting aan te maken.
De ontspanningsleiding is 75 en de dakdoorvoer 110?
https://pvcvoordeel.nl/pv...-mm-x-lijmmof-75-mm-prod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:06:
[...]

Helemaal eens met @Jelte hierboven.
  • Ten eerste verlies je steeds meer hoogte.
  • Ten tweede moet de watertemperatuur van de vloer door de steeds dikkere laag erboven steeds hoger worden, waardoor de verliezen naar bijv. de kruipruimte steeds verder toenemen.
  • Den derde wordt je vloer steeds zwaarder. Reken maar eens uit hoeveel massa dat is.
  • En ten vierder wil je misschien ooit een warmtepomp. Die wordt efficiënter naarmate de watertemperatuur lager is. Die dikke vloer gaat dan nog harder je energierekening verhogen.
Kortom, zo'n klus moet je gewoon goed doen, of niet. Dus al die oude meuk eruit, vloer egaliseren en dan pas een nieuwe (uiteraard verlijmde!) PVC-vloer erin.
Dank voor jullie reacties.
Even een reactie op de punten.
Wij hebben geen kruipruimte, dus gewicht maakt niet uit.
We hebben al een warmtepomp en die kan de vloer prima verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jolandacb schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:11:
Goedemorgen,

Graag advies of ervaringen van jullie.

Alvast bedankt.
Voor de pvc vloer moet er ook nog egaline overheen?
Dan zou ik persoonlijk de tegels er uit rossen, kost je een middagje met 2 man en 2 combihamers met tegelbeitel. Maar scheelt je weer het inkorten van deuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:13:
[...]

Voor de pvc vloer moet er ook nog egaline overheen?
Dan zou ik persoonlijk de tegels er uit rossen, kost je een middagje met 2 man en 2 combihamers met tegelbeitel. Maar scheelt je weer het inkorten van deuren etc.
Bedankt.
We kiezen er inderdaad voor om de boel enste tegelllaag eruit te halen. De marmeren vloer laten we liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zowel de leiding als doorvoer is 75. Zit nu een flexibele PVC kanaal/slang die dus lek is.

Ik zat te zoeken naar machete overgang buizen/knie/etc om het te vervangen door vaste buis. Tot nu toe vind ik het wat overdreven om 3 meter buis te kopen om 30cm buis te vervangen. Dus nog maar even door googlen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

LED-Maniak schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:58:
[...]

Zowel de leiding als doorvoer is 75. Zit nu een flexibele PVC kanaal/slang die dus lek is.

Ik zat te zoeken naar machete overgang buizen/knie/etc om het te vervangen door vaste buis. Tot nu toe vind ik het wat overdreven om 3 meter buis te kopen om 30cm buis te vervangen. Dus nog maar even door googlen. :P
Bij warmteservice verkopen ze per meter. Bij gamma/Hornbach/doehetzelfpaleis zullen ze ook wel kortere lengtes verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
Zucht, Grohe Euphoria blijft water laten lopen langs de regendouche. Nieuwe aquadimmer besteld en waterdoorvoer, alleen zit die waterdoorvoer diep en best vast. Iemand een idee hoe deze los te krijgen en zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

PS: Ik heb 2 linkerhanden, maar om nou bijna 500(!!!) af te tikken aan de loodgieter om dit relatief eenvoudige probleem te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jolandacb schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:31:
[...]

Bedankt.
We kiezen er inderdaad voor om de boel enste tegelllaag eruit te halen. De marmeren vloer laten we liggen.
als er goed is voorgestreken en gelijmd kan je dat vergeten en komt het marmer minimaal deels mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:30:
[...]

als er goed is voorgestreken en gelijmd kan je dat vergeten en komt het marmer minimaal deels mee.
Hoe bedoel je dat?
Dat er marmeren tegels ook los zullen komen, of stukken uit die marmeren tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBArBeqxtTunySYtMIhsI3DPy1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ql3TYeQdyX8k0u5aw5HXtrno.jpg?f=user_large
* teacher is ook lekker aan de knutsel.
Eindelijk eens de wastafel aansluiten.
flugelisoke schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:18:
Zucht, Grohe Euphoria blijft water laten lopen langs de regendouche. Nieuwe aquadimmer besteld en waterdoorvoer, alleen zit die waterdoorvoer diep en best vast. Iemand een idee hoe deze los te krijgen en zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

PS: Ik heb 2 linkerhanden, maar om nou bijna 500(!!!) af te tikken aan de loodgieter om dit relatief eenvoudige probleem te verhelpen.
Fotos?

[ Voor 55% gewijzigd door teacher op 10-12-2023 16:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jolandacb schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:33:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Dat er marmeren tegels ook los zullen komen, of stukken uit die marmeren tegels?
beide is mogelijk. hangt er allemaal vanaf hoe goed de verschillende lagen zijn gehecht, hoe sterk is het marmer etc. Doorgaans is er geen keuze tussen welke lagen je laat zitten maar kiezen de lagen voor je.
In dit soort gevallen is het vaak uitgaan van of alles weg of alles laten zitten. Hoe diep ligt je vloerverwarming? en is hij ingefreesd of is hij ingestort in de dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Onlangs een nieuw speeltje gekocht; een warmtebeeld camera. Wilde al langere tijd m'n zolder inspecteren ivm warmteverlies, maar een maand terug ontdekte ik ook schimmel achter de knieschotten. Met de warmtebeeldcamera is goed te zien dat vanaf de plek met schimmel een koude 'stroom' omhoog loopt.
Even uit het dakraam gehangen en precies langs de lijn waar de koude stroom te zien is op de camera sluiten een paar dakpannen niet helemaal lekker aan.

Een half jaar geleden hebben we zonnepanelen laten plaatsen dus er zijn hier en daar natuurlijk wat dakpannen verschoven. Nu vraag ik me af of deze niet meer volledig aansluitende dakpannen voor een vochtprobleem hebben gezorgd. De ruimte tussen de dakpannen is niet enorm, maar wellicht dat er met slagregen toch regen tussendoor kan komen?

Op de foto sluit ie net niet lekker aan, wat denk ik komt door de beugels waarmee de zonnepanelen vastzitten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aqzgaRg.jpeg

De dakpan daarnaast lijkt daardoor nog minder goed aan te sluiten en heeft genoeg ruimte om wat vingers ertussen te krijgen. Deze dakpan zit dus op dezelfde lijn als de koude stroom en de schimmelplek. Video:
https://streamable.com/ib766a

Wat denken jullie? Puur toeval dat er langs die lijn schimmel achter de knieschotten zit, of is de kans reëel dat er wel degelijk regen onder m'n dakpannen terecht komt?
Pagina: 1 ... 351 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/