Ik zit te brarinstormen over het volgende;
/f/image/TdeDHgFzDQiXVYVsM2w1jLVP.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de opbouw van het vroegere platte dak, met daarop de vloer van onze zolderverdieping.
Dus van boven naar beneden;
Laminaat met ondervloer van rol op osb/underlayment.
klossen hout op plaatjes hout om te nivelleren.
Bitumen op +/-6cm riet
Balken laag (20cm dacht ik) met daartussen inmiddels glaswol
Rachels en gipsplaat.
Nu is de vloer op zolder echt koud aan de voeten.
Waarschijnlijk waait er best wat wind boven het oude bitumen dak door, onder de vloer van de zolderverdieping. Want tussen de boeidelen en de muur zitten natuurlijk wat kieren, en ik gok dat ze in de jaren 90, toen de dakopbouw kwam, niet echt bezig waren met klimaatfolies en dergelijke.
Wat zou een goede manier zijn om de vloer wat warmer te houden?
Ik weet dat je isolatie kunt inblazen, maar waar ik huiverig voor ben is dat als er vocht ergens binnen komt, dit in de isolatie trekt met schimmel etc tot gevolg. Laatst hadden we al lekkage vanuit een volle dakgoot, en dat liep over het bitumen een paar meter verder via een opening uiteindelijk naar beneden. Als daar isolatie ligt kom je er misschien niet eens achter dat het lekt. Totdat je ergens rot en schimmel tegen komt.
Dus ik neig er nu zelf naar om de (onder)vloer te vervangen. Dus de dunne folie weg, 10mm houtvezelplaat (r waarde van 0.2) en eventueel 2 lagen of nog een laag XPS van 6mm (r waarde van 0.14) er onder. 20mm aan isolatie kan ik best kwijt, alleen de deuren inkorten.
Scheelt vast ook weer wat geluid beneden met het rollen van de bureaustoel en dergelijke.
En als ik dan de gevel aanpak (ooit) kan ik de lelijke trespa platen vervangen door Keralit oid, en dan een spinvlies strak monteren achter de gevelbekleding zodat het wel kan ventileren, maar geen echte wind meer doorheen kan waaien.