[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 307 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Tom- schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:10:
Zijn er nog aanraders wat betreft zon halfgelaatmasker?
Of gewoon eerste hit op google pakken?
Zou zelf zoiets altijd van bekend merk pakken bijv 3M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
3M 7000 serie. FFP3 filters kosten minder dan 10 euro.

Ik merk wel dat je echt de baard goed moet glad scheren en dat het niet 100% alles tegenhoudt.
Na een dag de vloer slijpen met afzuiging en af en toe water merk ik toch dat er eea binnen is gekomen aan een droge neus en lichte brok in de keel.

Die FFP3 filters moet je regelmatig tijdens stoffig werk vervangen/afzuigen anders wordt de weerstand te hoog.
ppatrick schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Zou zelf zoiets altijd van bekend merk pakken bijv 3M
En dan bij voorkeur niet de aliexpress replica die een tientje goedkoper is.

'k moet zeggen dat ik na 2 jaar klussen wel wat spastisch ben geworden voor stoflongen, maar soms zijn er klusjes dat je het stoffige huis in stapt, iets oppakt, of even naar zolder gaat en dat je er niet bij stilstaat dat er stof ligt. Veel (fijn)stof zie je ook niet dwarrelen.. Dus beste nog de ramen open dat het kan doorluchten.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 05-06-2023 13:17 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb de goedkoopste van de bouwmarkt en dat is gewoon ruk. Sure, het doet vast wat het moet doen, maar het zit niet lekker en is vervelend omdoen.

Als iemand een goed alternatief kan geven dan hou ik mij aanbevolen. Je koopt zo'n ding toch maar 1x en vervangt alleen de filters (toch jongens, doen jullie toch ook netjes?)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:55
Bezulba schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb de goedkoopste van de bouwmarkt en dat is gewoon ruk. Sure, het doet vast wat het moet doen, maar het zit niet lekker en is vervelend omdoen.

Als iemand een goed alternatief kan geven dan hou ik mij aanbevolen. Je koopt zo'n ding toch maar 1x en vervangt alleen de filters (toch jongens, doen jullie toch ook netjes?)
De 3M halfgelaatsmasker bevalt mij qua pasvorm goed en ik wissel de filters wel regelmatig als ik dagen lang in het stof werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een 3M 7500 (1/2/3, naar gelang de maat), is wat duurder dan de basic versie (20 vs 40 euro, ongeveer), maar is comfortabel genoeg om een hele dag te kunnen dragen, wat ook niet onbelangrijk is. Paar P3 stoffilters er bij, kost zo'n 10 euro per paar. Wel regelmatig vervangen, de filters raken natuurlijk vervuild op een gegeven moment (en zonder stofafzuiging veel eerder dan met, natuurlijk).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
1nsane schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:24:

Waterleiding ook, zoals te zien bij de meter al lood, ik vraag me af of ik dit als gebrek op moet geven bij de verkopende partij.
Zucht, wanneer stoppen mensen nu eens om bij elke tegenvaller "verborgen" gebrek te roepen. Je koopt een oude woning met een geschiedenis en sommige zaken kan je pas zien als de boel open ligt. Dus voldoende geld reserveren voor onverwachte zaken. Daarnaast vraag ik mij af of een loden leiding überhaupt onder de noemer verborgen gebrek valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:38
henkie196 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb zelf een 3M 7500 (1/2/3, naar gelang de maat), is wat duurder dan de basic versie (20 vs 40 euro, ongeveer), maar is comfortabel genoeg om een hele dag te kunnen dragen, wat ook niet onbelangrijk is. Paar P3 stoffilters er bij, kost zo'n 10 euro per paar. Wel regelmatig vervangen, de filters raken natuurlijk vervuild op een gegeven moment (en zonder stofafzuiging veel eerder dan met, natuurlijk).
Bedankt voor je suggestie. Liever in één keer goed en comfortabel inderdaad.

Las online dat halfgelaat beter aansluit dan volgelaat, dus daarom voor half gaan?
Of is dit ook weer vooral persoonlijke voorkeur?

Kan ook meteen voor volgelaat gaan, hebben we ook meteen de ogen beschermd, of vergeet ik dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tom- schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Kan ook meteen voor volgelaat gaan, hebben we ook meteen de ogen beschermd, of vergeet ik dan iets?
Werk comfort :+
Als je volgelaat gaat wil je waarschijnlijk ook een overdruk pomp / aanblaas unit erbij zodat je je niet kapot zweet.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tom- schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
Bedankt voor je suggestie. Liever in één keer goed en comfortabel inderdaad.

Las online dat halfgelaat beter aansluit dan volgelaat, dus daarom voor half gaan?
Of is dit ook weer vooral persoonlijke voorkeur?

De passing is afhankelijk van de vorm van je gezicht, en met een volgelaatsmasker kan dat wat eerder mis gaan dan met een halfgelaatsmasker. Een volgelaatsmasker is inderdaad een combinatie van veiligheidsbril en masker, en voor een halfgelaatsmasker kan die combinatie wel lastig zijn, omdat ze elkaar op je neus in de weg zitten.

Ik heb zelf beiden, en voor schuren draag ik meestal het halfgelaatsmasker, dat is iets dat je vaak langer doet, en niet direct iets waarbij een veiligheidsbril noodzakelijk lijkt. Het volgelaatsmasker gebruik meestal met slijpen, is goede combinatie van gelaatsbescherming en ademhalingsbescherming, beide geen overbodige luxe bij de meeste slijpwerkzaamheden. Maar kan wel wat beslaan aan de binnenkant als je gaat zweten, daarom heeft het bij mij niet de voorkeur bij schuurwerkzaamheden, zeker omdat je daar vaak langer mee bezig bent.

Overigens is de aansluiting van m'n 3M 6900 (volgelaatsmasker) prima bij mij, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:26:
[...]

De 650x serie vind ik zelf fijner. Net zoals de 750x van siliconen, maar heeft ook een quick release optie.
Zo kan je snel even je masker 'af zetten' zonder oorkappen of een bril af te hoeven zetten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:50:
De 650x serie vind ik zelf fijner. Net zoals de 750x van siliconen, maar heeft ook een quick release optie.
Zo kan je snel even je masker 'af zetten' zonder oorkappen of een bril af te hoeven zetten.
Wist niet dat dat kon met de 650x serie, interessant. Alhoewel ik in de praktijk eerder geneigd ben om de oorkappen af te zetten dan het stofmasker, want m'n oren krijgen het altijd behoorlijk warm. Kan me voorstellen dat het wel makkelijker is als je even moet praten ofzo, je bent niet echt verstaanbaar met zo'n masker voor je mond. Alhoewel ik daarvoor ook de onderste band los kan klikken en zo het masker in ieder geval van m'n mond kan tillen (zelfde als met de 650x, als ik dat zo zie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Wist niet dat dat kon met de 650x serie, interessant. Alhoewel ik in de praktijk eerder geneigd ben om de oorkappen af te zetten dan het stofmasker, want m'n oren krijgen het altijd behoorlijk warm. Kan me voorstellen dat het wel makkelijker is als je even moet praten ofzo, je bent niet echt verstaanbaar met zo'n masker voor je mond. Alhoewel ik daarvoor ook de onderste band los kan klikken en zo het masker in ieder geval van m'n mond kan tillen (zelfde als met de 650x, als ik dat zo zie).
Bij de 650x kan je met de quick release de bovenste band langer maken, waardoor hij onder je kin komt te hangen. Erg handig inderdaad om even wat te zeggen (of wat zweet weg te vegen).

De rest van het masker is identiek aan de 750x maskers, dus de nekband losklikken kan altijd nog.
Het is mij in ieder geval goed bevallen. Als de prijzen niet ver uit elkaar liggen zou ik zeker de 650x boven de 750x verkiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:01:
Bij de 650x kan je met de quick release de bovenste band langer maken, waardoor hij onder je kin komt te hangen. Erg handig inderdaad om even wat te zeggen (of wat zweet weg te vegen).

De rest van het masker is identiek aan de 750x maskers, dus de nekband losklikken kan altijd nog.
Het is mij in ieder geval goed bevallen. Als de prijzen niet ver uit elkaar liggen zou ik zeker de 650x boven de 750x verkiezen.
De 650x serie is goedkoper dan de 750x serie, dus dat komt goed uit ;) Belangrijkste is denk ik dat ze allebei van siliconen zijn, want anders wordt het al gauw moeilijk om een goede aansluiting op je gezicht, en zeker ook een comfortabele aansluiting (vooral kritisch op de neus) te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
henkie196 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Maar voor binnenshuis schuren / zagen / slijpen zou ik zeker een bouwstofzuiger aanschaffen.
[...]
Ik heb zelfs als ik buiten in de tuin aan het schuren/zagen ben, de bouwstofzuiger (VC2512L <3 ) eraan zitten. Scheelt toch nog flink stof/zaagsel opruimen als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:26:
Ik heb zelfs als ik buiten in de tuin aan het schuren/zagen ben, de bouwstofzuiger (VC2512L <3 ) eraan zitten. Scheelt toch nog flink stof/zaagsel opruimen als je klaar bent.
Groot gelijk, dat doe ik ook, zeker als je beton moet slijpen ofzo is het anders een grote stofboel. Maar binnen is het nog harder nodig. Ben de laatste tijd regelmatig zowat de hele dag in de garage panelen aan het bewerken, en ondanks de stofzuiger komt er toch wel wat stof bij vrij, en dat merk ik aan het einde van de dag. Moet denk ik maar eens opzoek naar zo'n ventilatie / filter unit.

Zonder stofafzuiging zou het echt een enorme bende worden, dat lijkt me echt niet relaxed om in te werken, zelfs buiten de gezondheidsafwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
chrisborst schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Zucht, wanneer stoppen mensen nu eens om bij elke tegenvaller "verborgen" gebrek te roepen. Je koopt een oude woning met een geschiedenis en sommige zaken kan je pas zien als de boel open ligt. Dus voldoende geld reserveren voor onverwachte zaken. Daarnaast vraag ik mij af of een loden leiding überhaupt onder de noemer verborgen gebrek valt.
Ik vroeg het me enkel af, ik vergat te melden dat er overduidelijk zand van de ene kant naar de andere kant op die leiding geschept was. Ik sta toch niet te schreeuwen dat het een gebrek is? Dat zie ik hier wél meer dan eens voorbij komen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Er vroeg iemand mij of ik kon meedenken, maar ik kom er zelf niet uit. Misschien kunnen jullie een zetje in de goede richting geven.

Deze persoon heeft een industriële zaag, op krachtstroom; deze is als occasion gekocht. Degenen die 'm hebben verplaatst hebben handig genoeg alles losgetrokken zonder goed te documenteren. Op basis van de kleurcoderingen van de aders hebben we alles weer kunnen aansluiten (de zaag start ook), maar er viel mij wel iets vreemds op.

Er zit voor op de zaag een drukknopkast met rood/groene aan/uit knoppen. Er gaat echter maar één ader naartoe (één van de fasen) en die wordt onderbroken. Dat lijkt mij onzuiver, maar misschien is het toch de juiste manier.

Wie weet hoe dat normaal zit, en/of er 3 fasen drukknopschakelaars bestaan? Ik word er met alle varianten die ik tegenkom niet helemaal wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:46
Even inhakend op de stofmasker discussie: Ik heb zelf een flinke baard, zijn daar oplossingen voor? Iemand met ervaring? (Nee scheermes is geen optie ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

chrisborst schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Eerste deel heb je gelijk.
Behalve dan met het woord 'zucht'. :)
De laatste zin kan een verborgen gebrek zijn als je duidelijk aangeeft of het vragenformulier dat er geen lood aanwezig is, maar later blijkt dat je wel degelijk op de hoogte was van loden leidingen.
Want 'verborgen gebrek' moet je in 6 van de 10 gevallen lezen als 'verborgen gehouden voor de koper'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
stereohead schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:14:
Even inhakend op de stofmasker discussie: Ik heb zelf een flinke baard, zijn daar oplossingen voor? Iemand met ervaring? (Nee scheermes is geen optie ;))
Hazmat of volgelaatmasker, wel in het geel oranje als je de eerste verkiest. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Korakal schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:08:
Er vroeg iemand mij of ik kon meedenken, maar ik kom er zelf niet uit. Misschien kunnen jullie een zetje in de goede richting geven.

Deze persoon heeft een industriële zaag, op krachtstroom; deze is als occasion gekocht. Degenen die 'm hebben verplaatst hebben handig genoeg alles losgetrokken zonder goed te documenteren. Op basis van de kleurcoderingen van de aders hebben we alles weer kunnen aansluiten (de zaag start ook), maar er viel mij wel iets vreemds op.

Er zit voor op de zaag een drukknopkast met rood/groene aan/uit knoppen. Er gaat echter maar één ader naartoe (één van de fasen) en die wordt onderbroken. Dat lijkt mij onzuiver, maar misschien is het toch de juiste manier.

Wie weet hoe dat normaal zit, en/of er 3 fasen drukknopschakelaars bestaan? Ik word er met alle varianten die ik tegenkom niet helemaal wijs uit.
Zit er geen relais tussen?
Je ziet weleens dat het relais geschakeld word door die aan en uit knoppen. Het relais schakelt de voeding. Zodoende hoeft de stroom niet via een simpel schakelaartje te lopen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Arloid schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:27:
Hazmat of volgelaatmasker, wel in het geel oranje als je de eerste verkiest. :+
Denk niet dat de meeste volgelaatsmaskers zullen werken, die hebben vaak dezelfde passing over de kin als een halfgelaatsmasker. Of je hebt een vizierhelm-achtig iets nodig:

Afbeeldingslocatie: https://www.basiqpbm.nl/resize/43852100.jpg/0/1100/True/3m-m-307-vizierhelm.jpg

De 'hazmat' optie, alhoewel ik niet 100% zeker ben of dit bij de nek afsluit of toch om het gezicht (nek zou fijner zijn voor mensen met dwarf-baard-ambitie niveau).

Afbeeldingslocatie: https://www.basiqpbm.nl/resize/43879800.jpg/0/1100/True/3m-s-855e-hoofdkap.jpg

Voor beiden heb je wel een motor unit bij nodig, overigens (ik neem aan dat dat o.a. is om overdruk te creeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Deze persoon heeft een industriële zaag, op krachtstroom; deze is als occasion gekocht.
Misschien zou je eens kunnen vragen op het hout-forum.
Daar zitten veel hobbyisten met 2de hands profi-apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

henkie196 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:21:
[...]

Denk niet dat de meeste volgelaatsmaskers zullen werken, die hebben vaak dezelfde passing over de kin als een halfgelaatsmasker. Of je hebt een vizierhelm-achtig iets nodig:

[Afbeelding]

De 'hazmat' optie, alhoewel ik niet 100% zeker ben of dit bij de nek afsluit of toch om het gezicht (nek zou fijner zijn voor mensen met dwarf-baard-ambitie niveau).

[Afbeelding]

Heb je wel een motor unit bij nodig, overigens (ik neem aan dat dat o.a. is om overdruk te creeren).
Ik heb een baard en een half masker en ik moet zeggen dat opzich gewoon werkt. Tuurlijk, het is niet 100% luchtdicht, maar het werkt goed genoeg. Ik heb echter wel een redelijk getrimde baard, geen idee hoe het werkt met een volledige kerstman look.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bezulba schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:30:
Ik heb een baard en een half masker en ik moet zeggen dat opzich gewoon werkt. Tuurlijk, het is niet 100% luchtdicht, maar het werkt goed genoeg. Ik heb echter wel een redelijk getrimde baard, geen idee hoe het werkt met een volledige kerstman look.
De originele vraag van @stereohead maakte de opmerking dat halfgelaatsmaskers niet passen voor hem, dus zullen de meeste volgelaatsmaskers denk ik ook niet werken, daar doelde ik op in m'n post. Alleen de opties die je dan overhoudt zijn wat duurder. Vooral die motor-unit, die gaat van duur tot nog veel duurder.

Wel fijn dat jij daar geen problemen mee hebt, natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:46
Nee ik heb nog geen ervaring met halfgelaatsmaskers, ik las alleen in de specs bij een aantal van die genoemde maskers het niet gebruikt dient te worden met `facial hair`.

De vraag kwam voort uit intresse, de discussie triggerde me. Maar als er in de toekomst een stoffige klus aankomt zou ik wel eens wat betere bescherming overwegen.

Mijn baard gaat overigens meer richting een junior kerstman dan getrimd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 22:17
Ik heb kunststof kozijnen en nog een oude zonwering die op een houten kozijn zat; heeft iemand een idee hoe ik deze zonwering kan bevestigen? Suggestie die ik kreeg die niet haalbaar leken volgens andere bouwexperts: een lange metalen lat onder de bevestiging v.d. zonnewering maken, en die weer op meerdere punten op het kozijn schroeven; zo wordt de druk meer verdeeld. Advies van de leverancier hierbij; kunststof is te zwak om goed op te monteren en de metalen kolom zit niet direct achter het kunststof, bij harde wind loop je risico dat de zonwering het kunststof kapot scheurt.

Ander idee, ben benieuwd wat jullie daarvan denken: metalen platen in de muur ernaast die dan weer op het kozijn komen waaraan de zonnewering kan worden bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Had er aanvankelijk een apart topic voor gemaakt, maar misschien is het passender hier. Excuus voor de dubbel post in dat opzicht; ik hoop echter op enige input omdat ik eigenlijk komend weekend verder moet en dan een knoop doorgehakt moet hebben :)

We hebben bij ons het plafond uit de woonkamer gesloopt ter voorbereiding op dakisolatie.

Het gaat nu om de gordingen van dit "standaard" pannendak dat bij ons aan de voorkant helemaal tot boven de raamkozijnen doorloopt. Zie foto (de lekkagesporen zijn oud, van vóórdat we de dakpannen hebben laten vervangen en we daarbij tevens een waterkerende folie aan de buitenzijde hebben laten plaatsen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTfZQfB0j8axaXWwsig41amDf0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HP1cKK33snj7DKrjpIPUcD1q.jpg?f=fotoalbum_large

Het leek mij zinvol om, nu de boel toch nog open ligt, de balken preventief te behandelen tegen onaangenaamheden zoals houtworm etc. Het is puur preventief, er is nu geen houtworm of iets dergelijks aanwezig.

Waarmee kan ik deze balken het beste behandelen?

Mij lijkt in ieder geval iets dat dampopen is, en geurarm (want binnen).

Is een beits aan te raden? Of enkel een impregneermiddel?

Of een 2-in-1 beits/impregneer zoals deze: https://www.houtcoatings.nl/houtbeits-2-in-1-dekkend.html

Het gaat mij puur om het beschermende effect, esthetisch is niet van belang aangezien de boel vervolgens toch geïsoleerd en afgewerkt gaat worden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hubobo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:23:
Ik heb kunststof kozijnen en nog een oude zonwering die op een houten kozijn zat; heeft iemand een idee hoe ik deze zonwering kan bevestigen? Suggestie die ik kreeg die niet haalbaar leken volgens andere bouwexperts: een lange metalen lat onder de bevestiging v.d. zonnewering maken, en die weer op meerdere punten op het kozijn schroeven; zo wordt de druk meer verdeeld. Advies van de leverancier hierbij; kunststof is te zwak om goed op te monteren en de metalen kolom zit niet direct achter het kunststof, bij harde wind loop je risico dat de zonwering het kunststof kapot scheurt.

Ander idee, ben benieuwd wat jullie daarvan denken: metalen platen in de muur ernaast die dan weer op het kozijn komen waaraan de zonnewering kan worden bevestigd.
Wat voor zonnewering is het precies, en hoe groot is ie? Een knikarmscherm van 5 meter is iets anders dan een uitvalscherm of rolgordijntje buiten ;)
Indien knikarmscherm: kan op de volle muur gemonteerd worden, mits deel erboven voldoende dragend is. Zo niet, zijn er speciale verticale platen voro in de handel die de druk verdelen. De meeste procudenten hebben die wel, sommige passen ook op meerdere merken (even uit mijn hoofd hebben wij Verano steunen op een Brustor scherm - bij ons kwam de boel van de muur door onverwacht verkeerde wijze montage :X )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 22:17
The Eagle schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:49:
[...]
Wat voor zonnewering is het precies, en hoe groot is ie?
Zonwering van ong 3,5 meter breed; een uitvalscherm (zo'n ouderwets schuin aflopende).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58

Zou die knop geen 3-fasig relais aansturen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Glenfiddich schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:41:
Had er aanvankelijk een apart topic voor gemaakt, maar misschien is het passender hier. Excuus voor de dubbel post in dat opzicht; ik hoop echter op enige input omdat ik eigenlijk komend weekend verder moet en dan een knoop doorgehakt moet hebben :)

We hebben bij ons het plafond uit de woonkamer gesloopt ter voorbereiding op dakisolatie.

Het gaat nu om de gordingen van dit "standaard" pannendak dat bij ons aan de voorkant helemaal tot boven de raamkozijnen doorloopt. Zie foto (de lekkagesporen zijn oud, van vóórdat we de dakpannen hebben laten vervangen en we daarbij tevens een waterkerende folie aan de buitenzijde hebben laten plaatsen).

[Afbeelding]

Het leek mij zinvol om, nu de boel toch nog open ligt, de balken preventief te behandelen tegen onaangenaamheden zoals houtworm etc. Het is puur preventief, er is nu geen houtworm of iets dergelijks aanwezig.

Of een 2-in-1 beits/impregneer zoals deze: https://www.houtcoatings.nl/houtbeits-2-in-1-dekkend.html

Het gaat mij puur om het beschermende effect, esthetisch is niet van belang aangezien de boel vervolgens toch geïsoleerd en afgewerkt gaat worden.
Enige wat zinvol is om te doen is behandelen met anti houtworm. Al het andere is zonde van geld en moeite

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcUvSomBPAAc6YuK7xb8YdDIy2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLvKiXbbhPxgXN159rAXmYIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agzQcy1ry5SzleCoA3qo7n1KhBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Mcd2zqSsOqJT6wQwy79UTFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uDZ2psSDUMrNXKx-7PY93u1Xyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yckcBG7SeW8HKEUiU34ek70b.jpg?f=fotoalbum_large
Quick and dirty kastanje tuinhek gemaakt en een plantenbak van eiken met doorlopende nerf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
lex schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Quick and dirty kastanje tuinhek gemaakt en een plantenbak van eiken met doorlopende nerf :)
Dacht dat je een paar mooie boxen aan t maken was 8).
Maar dit is ook mooi ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

thijsco19 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Zit er geen relais tussen?
Je ziet weleens dat het relais geschakeld word door die aan en uit knoppen. Het relais schakelt de voeding. Zodoende hoeft de stroom niet via een simpel schakelaartje te lopen.
Thanks! Ik vermoed van niet, omdat het zo te zien later is toegevoegd... maar ik weet het niet zeker!
Rzaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Misschien zou je eens kunnen vragen op het hout-forum.
Daar zitten veel hobbyisten met 2de hands profi-apparatuur
Thanks! Ga ik daar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:55

[Afbeelding]

Dan kan ik Embasol aanraden. Is kleurloos en stinkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Wat voor folie heb je onder de dakpannen gekregen?
Is dat wel dampopen?
Zo nee, dan moet je uitkijken met isoleren en moet je aan de binnenzijde mogelijk klimaatfolie toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 22:12
nokiaan958GB schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Wat voor folie heb je onder de dakpannen gekregen?
Is dat wel dampopen?
Zo nee, dan moet je uitkijken met isoleren en moet je aan de binnenzijde mogelijk klimaatfolie toepassen.
Dampopen folie.

Ik ga ook Klimaatfolie toepassen hoor, luchtdicht afgewerkt met tape.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Kort vraagje:

Ik ga in het najaar mijn zolderdak isoleren. Nu ben ik voornemens met PIR platen te gaan werken. Deze zijn 60cm breed. Als ik een frame maak met hart-op-hart 60cm t.b.v. montage gipsplaten, dan is dat toch helemaal niet handig omdat ik dan van al die PIR platen een paar cm moet afzagen? Bij glaswol kun je het er nog tussen wroeten, maar bij PIR natuurlijk niet. Of moet ik op regelmatige afstand (alleen) horizontale latten maken en de PIR platen gewoon direct tegen elkaar aan verlijmen? In dat geval zouden de gipsplaten alleen bovenin, in het midden en onderin vastgeschroefd zitten maar op zich heeft het toch niet zoveel te houden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
Glaswol moet je er ook niet tussenproppen, maar dat terzijde.

Ik heb met dit ook al verschillende keren afgevraagd bij diverse gelegenheden aan ons (zelfbouw) huis en tuinhuis, je zou verwachten dat dit soort maten tegenwoordig redelijk op elkaar afgestemd zijn maar ik zie de logica ook nog niet in de maten tussen gips- en isolatieplaten en wandopbouw. (In ons geval heb ik dus de isolatiewol op maat gesneden)

Als je overigens de isolatieplaten horizontaal legt heb je minder verlies maar wel meer snijwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dennis schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:05:
Kort vraagje:

Ik ga in het najaar mijn zolderdak isoleren. Nu ben ik voornemens met PIR platen te gaan werken. Deze zijn 60cm breed. Als ik een frame maak met hart-op-hart 60cm t.b.v. montage gipsplaten, dan is dat toch helemaal niet handig omdat ik dan van al die PIR platen een paar cm moet afzagen? Bij glaswol kun je het er nog tussen wroeten, maar bij PIR natuurlijk niet. Of moet ik op regelmatige afstand (alleen) horizontale latten maken en de PIR platen gewoon direct tegen elkaar aan verlijmen? In dat geval zouden de gipsplaten alleen bovenin, in het midden en onderin vastgeschroefd zitten maar op zich heeft het toch niet zoveel te houden natuurlijk.
Mening van iemand zonder ervaring:

Bij PIR gebruik je volgens mij zo min mogelijk hout frame. Elke balk die je plaatst is minder isolatie.
Als je al balken (horizontaal/verticaal) hebt lopen waar je tussen wil plaatsen, dan kan dat wel.

PIR kan je aan elkaar verlijmen en ook vastschroeven met dakschroeven en drukverdeelplaat. De naden kan je netjes tapen om het zo veel mogelijk dampdicht te krijgen.
Je zou zelfs, als je oppervlak al glad is, volledig zonder houtframe alles met PIR kunnen bedekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Stefke schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:11:
Glaswol moet je er ook niet tussenproppen, maar dat terzijde.

Ik heb met dit ook al verschillende keren afgevraagd bij diverse gelegenheden aan ons (zelfbouw) huis en tuinhuis, je zou verwachten dat dit soort maten tegenwoordig redelijk op elkaar afgestemd zijn maar ik zie de logica ook nog niet in de maten tussen gips- en isolatieplaten en wandopbouw. (In ons geval heb ik dus de isolatiewol op maat gesneden)

Als je overigens de isolatieplaten horizontaal legt heb je minder verlies maar wel meer snijwerk.
Dit laatste is inderdaad ook een optie. Mijn gordingen die er al zitten hebben een tussenruimte van 131cm. Het liefst maak ik hier dan natuurlijk drie latten om die 11cm 'op te heffen'.
dragonhaertt schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:13:
Mening van iemand zonder ervaring:

Bij PIR gebruik je volgens mij zo min mogelijk hout frame. Elke balk die je plaatst is minder isolatie.
Als je al balken (horizontaal/verticaal) hebt lopen waar je tussen wil plaatsen, dan kan dat wel.

PIR kan je aan elkaar verlijmen en ook vastschroeven met dakschroeven en drukverdeelplaat. De naden kan je netjes tapen om het zo veel mogelijk dampdicht te krijgen.
Je zou zelfs, als je oppervlak al glad is, volledig zonder houtframe alles met PIR kunnen bedekken.
Ja, zie het nadeel van de 131cm en ik krijg grotere platen dan 600x1200 toch niet naar boven. Maar je hebt een punt dat je ook PIR met gipsplaat verlijmd meteen zou kunnen gebruiken.

Lastig, lastig al deze overwegingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Mensen hier tips voor een wiebelend bureau? Eea staat op een laminaat vloer, de ondervloer is verre van stabiel omdat het van dat dikke groene spul is wat soort van (overdreven) indrukt als je er op staat. Als ik naast de poten op de laminaatvloer druk, beweegt het bureau. Laminaat eruit halen is geen optie. Kan ik hier nog verbetering in krijgen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:12:
Mensen hier tips voor een wiebelend bureau? Eea staat op een laminaat vloer, de ondervloer is verre van stabiel omdat het van dat dikke groene spul is wat soort van (overdreven) indrukt als je er op staat. Als ik naast de poten op de laminaatvloer druk, beweegt het bureau. Laminaat eruit halen is geen optie. Kan ik hier nog verbetering in krijgen?
Vulplaatjes onder je bureau(poten) schuiven tot ie niet meer wiebelt?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

mrc4nl schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Vulplaatjes onder je bureau(poten) schuiven tot ie niet meer wiebelt?
Bureau staat waterpas doormiddel van de stelpoten. Spie biedt niet meer stabiliteit, al gepoogd om drukpunt te verleggen/benadrukken. Het zit echt in de vloer, die veert zo lijkt.

Zou zoiets eea opsluiten? Het bureau is elekrtrisch verstelbaar, dus dan kan ie daarin schuiven wanneer bevestigd aan de muur;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSvLQntgyAcJxiZXzNs6bcnU-Gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/09zpnZ6znvvxkfYt4urmFMhn.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door JB op 07-06-2023 11:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Bureau staat waterpas doormiddel van de stelpoten. Spie biedt niet meer stabiliteit, al gepoogd om drukpunt te verleggen/benadrukken. Het zit echt in de vloer, die veert zo lijkt.

Zou zoiets eea opsluiten? Het bureau is elekrtrisch verstelbaar, dus dan kan ie daarin schuiven wanneer bevestigd aan de muur;

[Afbeelding]
Ik zou toch eerder het probleem even bekijken, laminaat op een groene plaat hoort niet heel erg in te veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Kurma schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Ik zou toch eerder het probleem even bekijken, laminaat op een groene plaat hoort niet heel erg in te veren.
Maar wat ga ik daaraan doen? De hele vloer eruit halen is geen optie. Als ik naast de poten van het bureau op het laminaat druk met de voeten, dan beweegt het bureau gewoonweg. Dan kun je het meest stabiele bureau hebben wat er is, maar volgens mij krijg je dat nooit stabiel. Opsluiten geen optie mbt blad aan muur? Een stabiele (onder)vloer is wat er eigenlijk moet zijn, maar dan moet alles eruit.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

mmm op die manier. tja het probleem zit m dus in de vloer, maar als laminaat eruithalen geen optie is blijft symtoonbestrijding over. Dan moet je de krachten verdelen over een groter oppervlak door iets van een grote plank onder de poten te schuiven , iets van 18mm dik en 20cm breed oid. en tja das lelijk.

Bureau ook verankeren aan een muur helpt ook

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 07-06-2023 11:34 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Maar wat ga ik daaraan doen? De hele vloer eruit halen is geen optie. Als ik naast de poten van het bureau op het laminaat druk met de voeten, dan beweegt het bureau gewoonweg. Dan kun je het meest stabiele bureau hebben wat er is, maar volgens mij krijg je dat nooit stabiel. Opsluiten geen optie mbt blad aan muur? Een stabiele (onder)vloer is wat er eigenlijk moet zijn, maar dan moet alles eruit.
Dikkere poten/houten schijf eronder zodat de druk wat verdeeld wordt? Hoewel je zou zeggen dat het laminaat de druk ook al verdeelt.

Vind het wel een vreemde situatie: heb ook vaak dat groene zachtboard gebruikt, maar nooit dit probleem ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zwartoog schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Dikkere poten/houten schijf eronder zodat de druk wat verdeeld wordt? Hoewel je zou zeggen dat het laminaat de druk ook al verdeelt.

Vind het wel een vreemde situatie: heb ook vaak dat groene zachtboard gebruikt, maar nooit dit probleem ervaren.
Kan goed dat betonnen dek niet geheel vlak is. Ik kan het bureau niet makkelijk naar een andere plek verhuizen, waar een tegelvloer oid is bijvoorbeeld om het onderstel compleet uit te sluiten, maar het feit dat ik het bureau in beweging krijg door er naast op het laminaat te "gaan dansen", zegt mij dat daar de primaire uitdaging ligt?

Ik kan inderdaad nog testen door de poten eronderuit de halen zoals @mrc4nl ook schetst en op die plekken grotere draagoppervlaktes te creëren, want compleet eronderuit laten gaat niet ivm schroefjes onderkant (T-poot) voor middendeel.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Kan goed dat betonnen dek niet geheel vlak is. Ik kan het bureau niet makkelijk naar een andere plek verhuizen, waar een tegelvloer oid is bijvoorbeeld om het onderstel compleet uit te sluiten, maar het feit dat ik het bureau in beweging krijg door er naast op het laminaat te "gaan dansen", zegt mij dat daar de primaire uitdaging ligt?

Ik kan inderdaad nog testen door de poten eronderuit de halen zoals @mrc4nl ook schetst en op die plekken grotere draagoppervlaktes te creëren, want compleet eronderuit laten gaat niet ivm schroefjes onderkant (T-poot) voor middendeel.
Afhankelijk van hoeveel een stabiel bureau je waard is tov je laminaat: gaatjes boren door je laminaat heen waar precies de poten in passen? Staat ie stabiel op het beton.

Doen ze ook met heel precieze meetapparatuur - op eigen heipalen, constructie volledig los van de rest van de omgeving >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zwartoog schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Afhankelijk van hoeveel een stabiel bureau je waard is tov je laminaat: gaatjes boren door je laminaat heen waar precies de poten in passen? Staat ie stabiel op het beton.

Doen ze ook met heel precieze meetapparatuur - op eigen heipalen, constructie volledig los van de rest van de omgeving >:)
Ja heb ik ook nog aan zitten denken, maar dan kan ik niet meer bij de stelpootjes en of deze genoeg diepte kunnen creeeren weet ik ook niet. Vastzetten in de beton kan ook, maar laminaat opsluiten is wellicht ook niet handig...

Als ik het blad (aan een kant) op een ladeblok laat rusten door het een klein beetje aan te laten drukken met de motor, dan is het stabiel. Lijkt er dan op dat het gewicht/druk de vering wegneemt alsmede groter oppervlak. Het bureau staat dan alleen te laag...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Ja heb ik ook nog aan zitten denken, maar dan kan ik niet meer bij de stelpootjes en of deze genoeg diepte kunnen creeeren weet ik ook niet. Vastzetten in de beton kan ook, maar laminaat opsluiten is wellicht ook niet handig...
Gaatje boren, blokje erin, bureau op het bokje zetten. Kun je overal bij. Zolang je het bureau laat staan, zie je er ook niets van.

De hippe oplossing uit jaren '80/'90: achterkant op een lat tegen de muur aanleggen, voorkant ophangen aan kabels aan het plafond? Of ook aan de muur, maak je een soort opklaptafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zwartoog schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Gaatje boren, blokje erin, bureau op het bokje zetten. Kun je overal bij. Zolang je het bureau laat staan, zie je er ook niets van.

De hippe oplossing uit jaren '80/'90: achterkant op een lat tegen de muur aanleggen, voorkant ophangen aan kabels aan het plafond? Of ook aan de muur, maak je een soort opklaptafel.
Ja das ook nog een idee. Als ik maar de vaste ondergrond bereik, ben ik weer een stap verder.

Ja dat hippe beperkt me in elektrische verstelbaarheid :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Voor in onze badkamer ga ik een spiegel laten maken. Ik zit te denken om de spiegel te laten doorlopen over een groot deel van de wand en 2 stopcontacten dan op de spiegel te laten uitkomen. Kan natuurlijk, maar hoe haalbaar is dat?

Glas op maat bestellen is online niet zo ingewikkeld, maar glas op maat met uitsparingen kom ik nergens tegen. Heeft iemand een idee? Of zou het zelf te doen zijn? Ik heb wel eens iets gelezen over dat mensen dan een soort dam maken van klei, dan terpentine? erin en/of water en dan boren. Of zou het met een glassnijder te doen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:31:
[.... Dan kun je het meest stabiele bureau hebben wat er is, maar volgens mij krijg je dat nooit stabiel.
Precies.
Opsluiten geen optie mbt blad aan muur?
Niet echt, als het ook nog verstelbaar moet zijn. Je wil het gewicht van de vloer, en dat doe je niet met zo'n stang.
Een stabiele (onder)vloer is wat er eigenlijk moet zijn, maar dan moet alles eruit.
Dat zou mijn oplossing zijn, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

webber87 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:07:
Voor in onze badkamer ga ik een spiegel laten maken. Ik zit te denken om de spiegel te laten doorlopen over een groot deel van de wand en 2 stopcontacten dan op de spiegel te laten uitkomen. Kan natuurlijk, maar hoe haalbaar is dat?

Glas op maat bestellen is online niet zo ingewikkeld, maar glas op maat met uitsparingen kom ik nergens tegen. Heeft iemand een idee? Of zou het zelf te doen zijn? Ik heb wel eens iets gelezen over dat mensen dan een soort dam maken van klei, dan terpentine? erin en/of water en dan boren. Of zou het met een glassnijder te doen zijn?
Ik heb jaren geleden voor mijn keuken hier een glazen achterwand met uitsparingen besteld en geleverd gekregen. Ik zie dat ze datzelfde ook voor spiegels kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

webber87 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:07:

Bij meerdere glasboeren kun je dat configureren en bestellen. Hier bijvoorbeeld:

https://glasmaatje.nl/spiegel-op-maat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

Goedemiddag,

Vandaag bij een klus geweest om de glijbusset (dat witte ding) van een brandhaspel te vervangen. Hier liepen we tegen de uitdaging aan dat de haspel niet van de kern af wou.

Toen we deze er eindelijk afhadden zagen we deze corrosie/oxidatie op de kern zitten.

Elke haspel in dit pand heeft dit terwijl dit altijd mooi schoon koper hoort te zijn.

Nu hebben ze in de afgelopen 2 jaar alle leidingen al 2 keer volledig doorgespoeld vanwege legionella in het leiding werk.

Volgens de legionella specialisten komt dit niet door hun gebruikte methode/spoelmiddel.

Het is nu vooral de vraag, kan dit kwaad? Is er kans op terug slag in de leiding/onderliggende koppelingen.

En wat is het gevaar van de gebruikers van het pand? Zitten 2 scholen, KDV/VSO/NSO/bibliotheek en 3 grote sportzalen in het pand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JB0pvHW61s1tv2Rul7qOKKJPJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKfHnMM10ud6l6uX0acSDXPb.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:02:
Goedemiddag,

Vandaag bij een klus geweest om de glijbusset (dat witte ding) van een brandhaspel te vervangen. Hier liepen we tegen de uitdaging aan dat de haspel niet van de kern af wou.

Toen we deze er eindelijk afhadden zagen we deze corrosie/oxidatie op de kern zitten.

Elke haspel in dit pand heeft dit terwijl dit altijd mooi schoon koper hoort te zijn.

Nu hebben ze in de afgelopen 2 jaar alle leidingen al 2 keer volledig doorgespoeld vanwege legionella in het leiding werk.

Volgens de legionella specialisten komt dit niet door hun gebruikte methode/spoelmiddel.

Het is nu vooral de vraag, kan dit kwaad? Is er kans op terug slag in de leiding/onderliggende koppelingen.

En wat is het gevaar van de gebruikers van het pand? Zitten 2 scholen, KDV/VSO/NSO/bibliotheek en 3 grote sportzalen in het pand.
[Afbeelding]
Hebben ze met chloor gespoeld?
En zit er voor elke haspel een terugslagklep?
En hoe staat het met dode stukken leidingwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 08-06-2023 18:06 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ronald.42 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Ze zeggen van niet, want dat tast leidingen aan.

Edit: mag ook hopen van niet, dan moeten ze alle keerkleppen ook vervangen

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 08-06-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Ze zeggen van niet, want dat tast leidingen aan.
Daarom was dat ook mijn eerste gedachte.
Waar hebben ze dan wel mee gespoeld?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ronald.42 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Daarom was dat ook mijn eerste gedachte.
Waar hebben ze dan wel mee gespoeld?
“Een speciaal middel”, meer willen ze er niet over los laten. Dat maakt het onderzoek ook wat ingewikkeld.

Voor ons maakt het niet uit, hangen wel weer 15 nieuwe haspels op maar het gaat mij ook om de gezondheid van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ronald.42 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:04:
[...]

En zit er voor elke haspel een terugslagklep?
En hoe staat het met dode stukken leidingwerk?
Ja, er moet voor elke haspel een teurgslagklep zitten, aangezien die maar een aantal centimeter onder de standleiding mag zitten hebben we er niet direct zicht op, ze kunnen boven een plafond ed zitten.

Dode stukken leiding werk zitten er, anders krijg je ook niet legionella. Waar die stukken zitten weten ze (nog) niet maar nu we dit zo zien begin ik te twijfelen of die kleppen hun werk wel goed doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:08:
[...]

“Een speciaal middel”, meer willen ze er niet over los laten. Dat maakt het onderzoek ook wat ingewikkeld.

Voor ons maakt het niet uit, hangen wel weer 15 nieuwe haspels op maar het gaat mij ook om de gezondheid van de gebruiker.
Een speciaal middel zegt niet genoeg natuurlijk.
Als het om drinkwater leidingen gaat is er wel wat duidelijkheid van het middel nodig.

Als de blusleidingen een eigen systeem hebben is het van minder belang.

Normaal ontkalken en spoelen met waterstofperoxide en dan naspoelen en testen of alles weg is.
Chloor of daarop gebaseerde middelen worden ook nog wel eens gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
JB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:12:
Misschien gewoon iets eenvoudigs als het gewicht van de tafel verhogen? Testen met bijvoorbeeld wat emmers water om het gewicht te bepalen en dan dat aan de poten toevoegen zodat het blad niet extra belast wordt..

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Toppe is het niet zo dat koper oxideert door zuurstof? En dus wellicht ook door waterstofperoxide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ronald.42 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:12:
[...]

Een speciaal middel zegt niet genoeg natuurlijk.
Als het om drinkwater leidingen gaat is er wel wat duidelijkheid van het middel nodig.

Als de blusleidingen een eigen systeem hebben is het van minder belang.

Normaal ontkalken en spoelen met waterstofperoxide en dan naspoelen en testen of alles weg is.
Chloor of daarop gebaseerde middelen worden ook nog wel eens gebruikt.
Ik vermoed dat ze de laatste keer iets op chloor hebben gebruikt aangezien het de eerste keer vrij snel terug kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Beekforel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:17:
@Toppe is het niet zo dat koper oxideert door zuurstof? En dus wellicht ook door waterstofperoxide?
Dat zou kunnen, zouden ze hem dan niet voldoende hebben gespoeld nádat ze de leidingen hebben gereinigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bij mijn weten is er geen middel waarmee je legionella kunt voorkomen, behalve zorgen dat je geen stilstaand (warm) water hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Dat zou kunnen, zouden ze hem dan niet voldoende hebben gespoeld nádat ze de leidingen hebben gereinigd
Lastig te zeggen want we waren er niet bij natuurlijk.
Maar het lijkt wel duidelijk dat er chemicaliën achtergebleven zijn.
Waterstofperoxide en chloor geven beide wel redelijk dezelfde aanslag op messing en koper.

Volgens mij is het zaak dat de hele leidingloop duidelijk op papier komt daarop volgend eventuele aanpassingen in het leidingwerk en dan weer desinfecteren.

Dat is kaart brengen van het leidingwerk is best wel een klusje bij grote panden waar in de loop van de jaren nog het één an ander aangepast is geweest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:36:
Bij mijn weten is er geen middel waarmee je legionella kunt voorkomen, behalve zorgen dat je geen stilstaand (warm) water hebt?
Nee dat klopt als het een drinkwaternet is zul je slim met het leidingwerk moeten omgaan.
Als je bijv zorgt dat je op het eind een wc hebt die dagelijks gebruikt wordt en de aftakkingen daarvoor allemaal kort werk is of voorzien van een terugslagklep bij bijv. Brandhaspels dan kun je al heel wat voorkomen.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
Zo, het kozijn past :-)

Toch altijd spannend als je het zelf opmeet, bestelt, dan nog een muurtje opmetselen en de latei erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDuH_kva6abHz3eZq_mk8xozAJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80w09bmkPtoosdsxJOIg3xYi.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Nou na een weekje prutsen is die (zo goed als) klaar!... Nog plankjes toevoegen voor opslag (doe ik na eerste testen, om te kijken wat ik echt nodig heb) en een magneetje voor de deurtjes dicht te houden en een eindstop bij dichtdoen.... maar wilde hem toch al even delen.

Ontwerp bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHw61MCVvkcisqL5SbFiQ_koJUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U65Xb5cJxBi2EJEG5v0pOZtB.jpg?f=fotoalbum_large

Alles van Douglas-hout, goede mix tussen duurzaamheid en prijs. Totale kosten aan hout: ±300 euro aan geschaafd hout. Dus zagen maar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwX5JupfMgKnIhU_lq7W30vj9dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KamCAxM1QPegonJN7enkwpBj.jpg?f=fotoalbum_large

Frame opgezet, past precies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95Jm-2HrxW2wpTEgM_Plnr4jtDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsrBdL6eHatHDGKEm3kWO8qI.jpg?f=fotoalbum_large

en toen kwam ik deze tegen in de Karwei.... pergola-verbinders 90x90mm. De balken zijn 85x85mm... dus past makkelijk. Achteraf had ik beter exact passende balken kunnen kopen en was 70x70mm dik genoeg geweest. Gewicht van hout wat onderschat O-) . Lang getwijfeld of ik dit zou doen ivm kosten, want toch 200 euro er weer bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVhX-1DIBw41nKvjsnEblyuddxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N89zNWncMceXGHoxtrjda7do.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nieuw ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aal8dIHeDCeSTHFhx1vSC5xp2fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NtFJv3ZqNYpnSrmfy6eUa5x.jpg?f=fotoalbum_large
Deurtje kon niet open vnawege plantenbak, maar later gekozen om de kast op pootjes te zetten zodat die wel met een kastdeur links en rechts kon.

Frame staat. 1 kant van de metalen pergola-verbinders is open helaas, Niet een ramp maar volledig dicht was mooier geweest O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8cZG-83fSIHLiwblx-9S9DQ6aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5O14bqdvB1TQHpeTZriXbVC.jpg?f=fotoalbum_large

Zijwandje er in. Wilde het eerst vlak doen met de palen van het frame, maar een stukje naar binnen vond ik toch mooier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zATB4kJnjjPNrBwfOb3GqwwDbOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsTt7LuoA2cBTb68WeSxf09e.jpg?f=fotoalbum_large

En alle wandjes zitten er in. De middelde palen zitten nog los, zodat ik de deurtjes makkelijk op maat kan maken en de locatie van de palen kan aanpassen ipv de deurtjes moeilijk op maat maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZB3aQDCYgmJv2SJ-pSd1jdqfaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz13FG20nWlDUeXXCEQxMqN8.jpg?f=fotoalbum_large

Deurtjes er in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOQzF-kyzDQavROppIq8RPi9aME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4sU6NAYO1Wx4tGgJ39K81Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Mini-kamado van de Aldi gekocht. BBQ niet vaak voor grote groepen, en blijft toch bij stokjes en hamburgers. Grote stukken en low en slow ga ik niet doen, en dit is zuinig met brandstof dus vandaar een goedkope kamado.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZWHB7dn-wLzwFJBBV9DjIVlGEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLDrcegawiHtslwBUD69PiJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Pizza bakken lijkt me ook leuk, op de kleine BBQ wat lastig, maar dit is ook wel veel leuker eigenlijk O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb4RLlUT03fyj1Tm0AXHWVVYWbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oTK3S7EuoVQgmbiEe7SVhlF.jpg?f=fotoalbum_large

En het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uziXN_bnR0n99zsjbTqiOotf7-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnWNSMwi4yqMePr3rhKOSLBj.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen nog leren greepjes op om de deurtjes open te maken. En ik denk nog na om de BBQ ín de tafel te laten zakken/zagen. Maar dan zit ik met luchttoevoer met dicht deurtje ben ik bang :+ en dit werkt ook.

Niet ontevreden voor een eerste project O-) heel wat geleerd wat ik volgende keer anders zou doen :+ Totale kosten: 300 hout, 200 metalen pergolaverbinders, ±50€ aan schroeven/scharnieren etc dus ±600 euro all inclusive.

slechts 1 plank in de lengte 1cm moeten afschaven met de elektrische schaaf, de rest was alles op maat zagen en in elkaar schroeven. Alleen met het toevoegen van de metalen pergolahouders werd het lastiger doordat met lasnaden het niet goed meer aansloot dus moest er hoekjes afgerond (met een bandschuurmachine, want geen frees) en stukjes uit planken gezaagd/geschuurd zodat het allemaal nog in elkaar klikte. En door de metalen hoekstukken kwam er ±2cm bij in de breedte, waardoor ik de stenen van de plantenbak moest flexen... geen zin in dus heb de stenen van de plantenbak los gemaakt en anders opgebouwd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 15:30

valluik

Probeert ook maar wat

Waah schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:35:
Nou na een weekje prutsen is die (zo goed als) klaar!... Nog plankjes toevoegen voor opslag (doe ik na eerste testen, om te kijken wat ik echt nodig heb) en een magneetje voor de deurtjes dicht te houden en een eindstop bij dichtdoen.... maar wilde hem toch al even delen.
[...]
Gaaf geworden! d:)b
En altijd lekker om bevestigd te zien dat ook bij anderen de weloverwogen plannen gewoon veranderen op basis van een last-minute toevoeging (de pergola houders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:01
Allen, ik ben een voorzetwand aan het maken en moet hiertoe ook wat ventilatie in de gevel maken. Het maken van een paar stootvoegen zou voldoende moeten zijn en lijkt me prima te doen echter.... waar de voegen zitten geen idee want de muur is gestuuct. Wat is hier een nette oplossing voor?

Als ik in de buurt rondkijk heb ik het idee dat er vaak wat gaten worden geboord en hiervoor een schoepenrooster. Dat lijkt me wat fors, als ik het vergelijk met een stootvoeg, zou zoiets dergelijks ook werken? https://gadero.nl/ventilatierooster-voor-blokhut/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
einz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:55:
Allen, ik ben een voorzetwand aan het maken en moet hiertoe ook wat ventilatie in de gevel maken. Het maken van een paar stootvoegen zou voldoende moeten zijn en lijkt me prima te doen echter.... waar de voegen zitten geen idee want de muur is gestuuct. Wat is hier een nette oplossing voor?

Als ik in de buurt rondkijk heb ik het idee dat er vaak wat gaten worden geboord en hiervoor een schoepenrooster. Dat lijkt me wat fors, als ik het vergelijk met een stootvoeg, zou zoiets dergelijks ook werken? https://gadero.nl/ventilatierooster-voor-blokhut/
Wat maakt dat je vermoed dat je een geventileerde spouw nodig hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:10
Dat moment dat je layout van slagpluggen exact overeenkomt met de bewapening in het beton...... 8)7
Bij het eerste gat denk je: He, vervelend. Bij het 2e gat heb ik maar de layout met 10 cm aangepast :+

Heeft mij wel een Heller boortje gekost, maar dan hebben we weer een excuus om het te vervangen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:21
Ik heb op zolder een werkblad boven de wasmachine. Dat lijkt een standaard keuken blad: spaanplaat met een (kunststof?) laagje.

Is dat te verven? En zo ja, hoe krijg je het beste resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:01
B-lex schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Wat maakt dat je vermoed dat je een geventileerde spouw nodig hebt?
Omdat ik overal lees dat goede ventilatie van de buitengevel noodzakelijk is. Een goede toevoeging is denk ik dat ik geen spouwmuur heb maar een steensmuur. Wanneer ik de wand heb geplaatst zit er dus een stuk tussen de isolatie (PIR) en muur (steens) waar lucht is 'opgesloten'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
einz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Omdat ik overal lees dat goede ventilatie van de buitengevel noodzakelijk is. Een goede toevoeging is denk ik dat ik geen spouwmuur heb maar een steensmuur. Wanneer ik de wand heb geplaatst zit er dus een stuk tussen de isolatie (PIR) en muur (steens) waar lucht is 'opgesloten'.
Droging van een gevel gebeurt voor 90% via de gevel zelf. De spouw voegt weinig toe. De luchtspouw is ooit bedacht tegen vochtdoorslag (natte plekken op je behang), niet om een gevel beter te doen drogen. Gezien je een dampdicht materiaal hebt gebruikt (ik neem aan PIR+ALU) zul je geen last hebben van vochtdoorslag.

Daarbij is een gestucte gevel per definitie al minder gevoelig voor vochtdoorslag/capilaire werking.

Is de gevel nog afgewerkt met een damp-open waterafstotende verf, zoals Keim?

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 09-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
valluik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:06:
[...]

Gaaf geworden! d:)b
En altijd lekker om bevestigd te zien dat ook bij anderen de weloverwogen plannen gewoon veranderen op basis van een last-minute toevoeging (de pergola houders).
Dat was ook één van de lessen :+ niet alles vooraf zagen en niet dagen bezig zijn met plannen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
CarpeVentum schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:55:
Ik heb op zolder een werkblad boven de wasmachine. Dat lijkt een standaard keuken blad: spaanplaat met een (kunststof?) laagje.

Is dat te verven? En zo ja, hoe krijg je het beste resultaat?
Ja (bijna) alles is de verven. Gebruikt vooral een goede primer/grondverf die geschikt is voor kunststof.
Verder de 'standaard' verf wijze gebruiken.
Altijd eerst goed schoonmaken, goed ontvetten en licht op schuren (niet door de kunststof laag heen).
na de primer kan je een verf kiezen, ik zou een acryl verf nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Wij zijn ook druk bezig geweest, helaas heb ik een rekenfout gemaakt met twee kanten, waardoor het minder mooi uitgevallen is, maar goed kan er nog mee leven.

Deze verdieping wordt toch verhuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNi1u5PUDJUpCkT_TYWn4uoUBxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBGbUGpLLvjHWN4QdBT8OwKF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eep_l42d-t0IsUnKSt8_c6Rukds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK6r1dUQMm7tf9qLSMvw55Fy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UC9QCrGP9Zz0iWuoyW-ub1SerPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B99OpwZqdUrWVsBNwQZd8bo0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA_g_-pnwNy4xgb0yer-1a7LuYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q60r1YuNPIgWUKu0yaYIkd4m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc658klteLhKfbEP2vsSO0GHCZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqGyNd8pZSnxz0SbIp9A45Hc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFr0iZ1PxQ9iz-mWgffLoRNA8rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4c7BoCoGCshje68HJrQBi5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQmO_YSLX59jPjXItvUFUQvnzkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7dIukcKD0zhTThGD0HqgntN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDu2z5gSPWYTlqwe61YZlWJpwMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyWnY9fnkXusOeXrBeoQimhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Autkddv4DwXmTDqAUPSMfpyfO3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTjho4Y4WDx0oVPGGIsE5EaO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izi7xZ9btKdu4MfxmEmVuVqEWaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYxHCwEDfbow0dNmgJIMct9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76qqZZ82cjxIIaylaUd1MvaFb48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ8mOuaCnBA1ejryiH2YiqdM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUfZfA_2cUYTHhtdvLmWExbZLgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkcsCzGtNp1Y7i5MnLpfYyzn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSIJPJnwIhgv1_kxhecjdYXkXe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jml5k4R9sH37AtjOzsdpdlmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag maar in m'n rotzooi schuurtje gedoken en verder gegaan aan de mini werkbank. Denk dat ik de poten ga inkorten naar de halve overlengte van nu. Verder geen reële reden om bench holes te boren, kwa formaat kom je even ver met een klem en een plankje in de bankschroef.

En ja, het is echt een rotzooi daarzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 22:18
We hebben begin dit jaar ons glas laten vervangen door triple glas. Dat kon in de bestaande kozijnen. Maar nu zitten de glaslatten wel een stuk meer naar voren waardoor een wat onhandige kier is ontstaan van zon 5mm. Normaal gesproken kit je de overgang van kozijn naar glaslat. Maar de kier is echt heel smal, dus ik kan er nauwelijks bij.

Drie opties:
1. toch proberen te kitten (wordt waarschijnlijk kliederboel)
2. niet kitten, gewoon gronden + lakken
3. Hele kier dichtsmeren met 2 componenten hout(rot)vuller. Ben je er ook voor volgende schilderbeurten vanaf...

Ik heb optie 2 bij een ander kozijn gedaan; er blijft toch een kleine spleet zichtbaar tussen glaslat en rest kozijn. Ik weet niet of dat heel erg is.

In geel de kier van 5mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BCLgIfZLCyKzdFt5qVICTHiRpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRVwTxhSAu8DK7MOk2x0V3Xd.png?f=user_large

Voor de duidelijkheid, ik wil de niet zichtbare spleet tussen glaslat en kozijn kitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJi-rEm1tkYIqaY0MWachwmthMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xTwQSdnTNOZt9S6wgzisZagJ.png?f=user_large

Dit kozijn zit op 6 meter hoogte, dus heel handig is het allemaal niet op een ladder

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Even een vraag hoe natuursteen mozaïek tegels te verwerken..

Wij zijn voornemens om deze tegel te leggen op onze badkamervloer: Afbeeldingslocatie: https://media.maxaro.nl/product/Width3200/63075/mozaiek-pedra-cream-30x30cm-natuursteen-beige-mat-306-060101.webp

Ik vraag me echter af hoe om te gaan met de voeg rondom.
Normaal hou je altijd een ruimte tussen de vloer en de wand om werking op te vangen.
Echter lijkt me dat bij deze tegels erg lastig om dit voor elkaar te krijgen.
Bij filmpjes op youtube voegen ze wel tot aan de wand.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of tips?

Ondervloer betreft een lewisplaat vloer, de wanden zijn van gips of wediplaat op een houten regelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik heb in de hal naast de voordeur nog 2 ruiten van enkel glas. Ik wil hier proberen zelf dubbel glas in te plaatsen. De glaslatten bij deze 2 vaste ramen zitten alleen aan de binnenkant. Normaal zorg je bij de onderste glaslat aan de buitenkant voor ventilatie/afwateringsgaten. Hoe moet dat in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Geen, zit hier bij de voordeur ook niet en dat gaat al jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
wij hebben een probleem met onze koelkast deuren. Het lijkt er eigenlijk op dat de scharnieren niet stijf genoeg zijn om een deuren recht te houden. Heeft iemand daar ervaring mee? Zou het kunnen helpen nieuwe scharnieren te kopen van een goed merk? of gewoon ikea, kan ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Is IKEA niet een goed merk hiervoor? Hoor geen klachten over de scharnieren. Wel over "hout" en elektra e.d.
Al kan ik wel zeggen uit ervaring dat zonder de voorgeboorde gaten van de IKEA het allemaal lastig uitlijnen is. Ik moest hier nog een custom kast maken in de keuken om het allemaal matchend te maken, maar het heeft toch wel een paar dagen gekost om de uitlijning van de deurtjes goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

inquestos schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:21:
We hebben begin dit jaar ons glas laten vervangen door triple glas. Dat kon in de bestaande kozijnen. Maar nu zitten de glaslatten wel een stuk meer naar voren waardoor een wat onhandige kier is ontstaan van zon 5mm. Normaal gesproken kit je de overgang van kozijn naar glaslat. Maar de kier is echt heel smal, dus ik kan er nauwelijks bij.

Drie opties:
3. Hele kier dichtsmeren met 2 componenten hout(rot)vuller. Ben je er ook voor volgende schilderbeurten vanaf...

Ik heb optie 2 bij een ander kozijn gedaan; er blijft toch een kleine spleet zichtbaar tussen glaslat en rest kozijn. Ik weet niet of dat heel erg is.

In geel de kier van 5mm
[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid, ik wil de niet zichtbare spleet tussen glaslat en kozijn kitten.
[Afbeelding]

Dit kozijn zit op 6 meter hoogte, dus heel handig is het allemaal niet op een ladder
Onhandig gedaan hoor, die glaslat. Dat had prima mooi aan kunnen sluiten op het kozijn. Desnoods door een sponning te zagen in een bredere glaslat.

Maargoed, daar heb je nu niet zoveel aan. Is het een optie om dit met klein hardhouten latje te vullen en dan af te smeren met houtrotvuller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Caelorum schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:39:
Is IKEA niet een goed merk hiervoor? Hoor geen klachten over de scharnieren. Wel over "hout" en elektra e.d.
Al kan ik wel zeggen uit ervaring dat zonder de voorgeboorde gaten van de IKEA het allemaal lastig uitlijnen is. Ik moest hier nog een custom kast maken in de keuken om het allemaal matchend te maken, maar het heeft toch wel een paar dagen gekost om de uitlijning van de deurtjes goed te krijgen.
Volgens mij gebruikt de Ikea gewoon een Blum lijn, maar daarover zullen ze in het keukentopic wel het fijne van weten.

[ Voor 0% gewijzigd door True op 10-06-2023 13:58 . Reden: merk typo ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Even een sanity check!

In mijn garage zat ooit een douche, WC en keukenblok. Dat is er toen uitgesloopt ivm overtreding van het bestemmingsplan (allemaal voordat ik deze woning kocht). Inmiddels laat het bestemmingsplan het toe en wil ik die aansluitingen weer herstellen.

Nou zijn de leidingen e.d. er vrij grof uit gesloopt, denk aan leidingen buigen tot ze afbreken. Daardoor zit ik met dit soort aansluitingen de muur. In dit geval heb ik er al een stuk afgeslepen met de multi-tool en links met een gatenboor wat ruimte vrijgemaakt rondom de leiding. Maar de leidingen zijn verre van recht. Vanaf dit punt buigen ze ook al de muur in (naar beneden).

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/64845ce6a47d3/64845ce697906-19990C6E-B867-4414-A2AF-F7B018BB8580.thumb.jpg

Volgens mij is er niet echt meer een manier om hier nog netjes iets op aan te sluiten? Hoeveel marge heb je om met een knelkoppeling iets weer in vorm te buigen? Solderen gaat volgens mij sowieso niet lukken.

Volgens mij rest me niet zo veel dan tegels en stukken muur wegbikken tot ik rechte stukken tegenkom? Betekent dat ik ook opnieuw moet gaan pleisteren, tegelen, etc... Dat is nogal een klus, vandaar deze sanity check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Vincm schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:29:
Even een sanity check!

In mijn garage zat ooit een douche, WC en keukenblok. Dat is er toen uitgesloopt ivm overtreding van het bestemmingsplan (allemaal voordat ik deze woning kocht). Inmiddels laat het bestemmingsplan het toe en wil ik die aansluitingen weer herstellen.

Nou zijn de leidingen e.d. er vrij grof uit gesloopt, denk aan leidingen buigen tot ze afbreken. Daardoor zit ik met dit soort aansluitingen de muur. In dit geval heb ik er al een stuk afgeslepen met de multi-tool en links met een gatenboor wat ruimte vrijgemaakt rondom de leiding. Maar de leidingen zijn verre van recht. Vanaf dit punt buigen ze ook al de muur in (naar beneden).

[Afbeelding]

Volgens mij is er niet echt meer een manier om hier nog netjes iets op aan te sluiten? Hoeveel marge heb je om met een knelkoppeling iets weer in vorm te buigen? Solderen gaat volgens mij sowieso niet lukken.

Volgens mij rest me niet zo veel dan tegels en stukken muur wegbikken tot ik rechte stukken tegenkom? Betekent dat ik ook opnieuw moet gaan pleisteren, tegelen, etc... Dat is nogal een klus, vandaar deze sanity check.
Nee, hier kun je niets mee. Je hebt echt een redelijk recht/rond stuk nodig. Knelkoppelingen zijn sowieso te groot, maar ook voor een soldeermof moet het voldoende rond zijn (de tin moet erin gezogen worden, het is geen vulmiddel).

Wat je misschien nog zou kunnen doen, is er eerst een steunhulsje in tikken. Dan wordt ie in ieder geval diep genoeg rond, en zou je weer kunnen knellen/solderen. Koper een beetje warm branden misschien, steunhulsjes worden normaal alleen gebruikt bij zacht (uitgegloeid) koper om te kunnen knellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
Vincm schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:29:

Als ze recht van beneden komen.. en het goedkoop moet… rijtje tegels van boven naar beneden eruit halen, leidingen oplengen en weer kraan rozetten e.d. monteren. Daarna met wat tegels (afwijkende) van de gamma het geheel weer tegelen. Kost niet veel, wel wat werk. Even aangenomen dat het een standaard tegelmaat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rainier15 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:37:

Wij zijn voornemens om deze tegel te leggen op onze badkamervloer: [Afbeelding]

Normaal hou je altijd een ruimte tussen de vloer en de wand om werking op te vangen.

Ondervloer betreft een lewisplaat vloer, de wanden zijn van gips of wediplaat op een houten regelwerk.
ik zou de wand tegelen (behalve de onderste tegel) dan de vloer doen en die ook voegen dan de laatste wandtegel en de wand ook voegen. De naad tussen wand en vloer kan je dan gewoon kitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
twain4me schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:13:
[...]

ik zou de wand tegelen (behalve de onderste tegel) dan de vloer doen en die ook voegen dan de laatste wandtegel en de wand ook voegen. De naad tussen wand en vloer kan je dan gewoon kitten
Top, bedankt, zo gaan we het doen!
Als het gelukt is deel ik het resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
rainier15 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:37:

Wij zijn voornemens om deze tegel te leggen op onze badkamervloer: [Afbeelding]

Dit is prima voor elkaar te krijgen.
Plak rondom een randstrook en werk daar tegenaan met voegen, trek deze eruit als de voeg hard is en kit de ontstane naad dicht.
Je kan het ook inwassen en als het bijna droog is de randen lands de wand uitkrabbelen met een voegspijker en die hierna weer afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
inquestos schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:21:

Drie opties:

In geel de kier van 5mm
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon een dunne houten plaat ervoor met super dünne Spijkers en je bent van het gezeur af. Er voor goed isoleren. Misschien is er een Wärmebrücke.
Pagina: 1 ... 307 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/