[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 306 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:02

Rzaan

Altijd zoekende

Onlangs de tegels op een WC op zolder (mede) gevoegd met Eurocol 706 zilvergrijs.
Dit is poeder.
Nu ga ik zometeen tegels halen bij de lokale tegelzaak.
Deze heb ik gekocht omdat ze deze in een mooie nis hadden getegeld daar. En goed gepresenteerd, verkoopt meteen.
Ik vroeg welke kleur voeg ze hadden gebruikt.
Hij noemde het merk Sopro in de kleur zilvergrijs.
Google toont me dat het in een emmertje zit als pasta.

Weet iemand iets over het verschil ik kwaliteit tussen Eurocol en Sopro?
Of verwerkbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:54:
Onlangs de tegels op een WC op zolder (mede) gevoegd met Eurocol 706 zilvergrijs.
Dit is poeder.
Nu ga ik zometeen tegels halen bij de lokale tegelzaak.
Deze heb ik gekocht omdat ze deze in een mooie nis hadden getegeld daar. En goed gepresenteerd, verkoopt meteen.
Ik vroeg welke kleur voeg ze hadden gebruikt.
Hij noemde het merk Sopro in de kleur zilvergrijs.
Google toont me dat het in een emmertje zit als pasta.

Weet iemand iets over het verschil ik kwaliteit tussen Eurocol en Sopro?
Of verwerkbaarheid?
waar zie jij dat het pasta is? het is gewoon cement gebonden dus dat moet je nog met water mengen. (anders is het geen pasta, maar een blok beton wat in het emmertje zit)

pdf voor bewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:21:
waar zie jij dat het pasta is? het is gewoon cement gebonden dus dat moet je nog met water mengen. (anders is het geen pasta, maar een blok beton wat in het emmertje zit)
Mijn fout.
Dacht dat het wel pasta zou zijn als het in een emmertje zit.

Maar weet je ook iets over het verschil tussen Sopro en Eurocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:37

Vos

AFCA

Ik heb een schakelaar waarbij ik de draden los wil halen. Nu heb ik bij het draad dat lipje (linksboven) naar beneden gedrukt, maar het draad komt met geen mogelijkheid los. Mis ik iets? Zijn de draden er wellicht te ver ingedrukt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CacQiOXy_aZUyjMHRzkKaI6IKJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugQQ6MatJPlp5Mi9wIlfm3Hp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 01-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:14
Vos schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:10:
Ik heb een schakelaar waarbij ik de draden los wil halen. Nu heb ik bij het draad dat lipje (linksboven) naar beneden gedrukt, maar het draad komt met geen mogelijkheid los. Mis ik iets? Zijn de draden er wellicht te ver ingedrukt?

[Afbeelding]
Ja andere kant op drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Melmer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Ja andere kant op drukken :)
Beide kanten op geprobeerd, draad zit muurvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:26
Vos schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:10:

[Afbeelding]
Naar het metalen plaatje toe drukken en dan vaak een beetje wrikken, waarschijnlijk zit het klemmetje binnenin een beetje vast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

jichem schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Naar het metalen plaatje toe drukken en dan vaak een beetje wrikken, waarschijnlijk zit het klemmetje binnenin een beetje vast..
Met een tang en veel wrikken is het gelukt. Thnx. Had verwacht dat het soepeler zou gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:02
Momenteel heb ik een 8v Beltrafo in de meterkast hangen en ik wil deze graag vervangen door een 12/24v trafo.

Om de nieuwe trafo aan te sluiten is dat een kwestie van de groep eraf waar de beltrafo op zit, deze van de rail af klikken, draden aansluiten en klaar of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Robbie T Ik zou het zo doen:
* Groep er af
* Draden losmaken van de trafo
* Trafo van de rail klikken
* Nieuwe trafo er op klikken
* Draden aansluiten
* Groep er weer op
* Testen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16
Ik zou wel een nuance erin aanbrengen.
Indien de beltrafo in de groepenkast hangt -> Hoofdschakelaar uit ipv alleen de groep.
Indien de beltrafo buiten de groepenkast hangt, zie stappenplan van sypie.

Je wil niet in de groepenkast even uitschieten met je hand of schroevendraaier en toevallig net tegen een te ver gestripte draad aankomen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Mijn fout.

nee sorry, alleen veel ervaring met eurocol en schonox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 17:33
Rzaan schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Mijn fout.

M'n partner heeft onze oude badkamer gevoegd met Sopro en de nieuwe met Eurocol. Hij zei dat het geen verschil maakte. Sopro zit inderdaad in een emmertje maar het is poeder ;) is best handig hoor een goed hersluitbare emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:19
Ik heb sinds kort last van een gigantisch klemmende deur in de nieuwbouw standaard waaibomen schuur.
Kan iemand mij zeggen of deze scharnieren verstelbaar zijn of is er een andere simpele manier om dit op te lossen?

Ik kan natuurlijk de schaaf pakken, die heb ik alleen niet laat staan dan ik de verf heb om het netjes af te werken.
Zowel de deur als het kozijn zijn van hardhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4WU4ltVa4hI_Tpp4ug2O8erhVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4fRdyPf6YlZ90BwHskWF7sQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWEk6UJA3lk9EyRNuUB9OvfSB60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exCRydm69Ed8zHLoWFT6iCez.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
MIsschien even kijken of je achter de bovenste scharnieren (speciale) stelplaatjes van 1mm kunt zetten

(edit: de deur kantelt dan een beetje waardoor hij aan die hoek vermoedelijk niet meer klemt. Mogelijk staat het kozijn niet helemaal waterpas waardoor de andere zijde wat lager staat. Je kunt de bovenkant even "waterpassen" omdat dat te meten)

[ Voor 59% gewijzigd door Stefke op 01-06-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roundish5921
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 15:33
pickboy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:35:
[...]

De truc van de standaard vorstvrije kraan is dat de daadwerkelijke afsluiting van het water in de muur/grond gebeurd waardoor in het gedeelte wat buiten steekt (de kraan zelf) geen water achterblijft wat kan bevriezen.
Vaak zit er nog een kleine opening in de kraan waardoor het water van de laatste keer gebruik wat in de kraan is achtergebleven er uit kan lekken. Ik denk dat ze dat bedoelen met het zogenaamde tranen.
Laat je bijvoorbeeld vaak je tuinslang aan de kraan vastzitten (wat overigens een slecht idee is bij vorst) dan zal het water in de slang langzaam bij de kraan er uit lopen als deze uit staat.

Overigens heb ik geen ervaring met andersoortige vorstbestendige kranen.
Ik heb inmiddels een goede referentie gevonden naar wat ik zoek:
https://www.freezemiser.com/pages/how-it-works

ik hoop nog een kraan te vinden die dit doet, ipv een opzet stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Roundish5921 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:35:
Ik ben opzoek naar een vrije buitenkraan die vorst vrij is.
De standaard vorst vrije gevelkraan werk helaas niet voor ons.

Het afsluiten in de winter ga ik vergeten en volgens https://vorstvrijebuitenkraan.nl/ is er een alternatief:

[...]
Die van bonfix werkt prima, te koop bij o.a. Warmteservice. Hij "traant" niet continue (whatever dat betekent); wanneer je hem dichtdraait dan loopt de kraan in enkele seconden leeg (er zit zelfs een sticker op met een waarschuwing omdat mensen anders de neiging krijgen de kraan hard dicht te draaien).
De daadwerkelijke kraansluiting van deze lange kraan zit zoals al gemeld binnen de isolatie en dus bevriest de kraan niet omdat na het sluiten er geen water meer in de kraan zit. Kraan is ook op lengte te maken zodat hij bij je wanddikte past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Zo, woonkamer voorbereid op de installatie morgen van het WARP systeem, was krap maar het is gelukt voor als de werklui komen morgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6PLSkTogJ5jeAxr1IyMbkt1O_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S3hfG5j5Zv9nFNfU2a9Qw78.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeW7Xkg26cuJu0KFYYLUY_R_H54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5W9Cz20vAc74k3SkAoU0L0aW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DrYK-PL3EeAI0J0lfq-f8CxR0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKENc0HtIKnsfhuBdPEpQLfn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdyAlRGrKF-PgkTVQwJ4RBx7W8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqYbUqQOsDwwhFRUaksNwVS1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lR7Flxs1MILvp4nLDPC2i--S_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAqNbiTjZt6VMbTTVI4OHNqv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gofv29CdwDwEpLUkGahCaKmEbwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tmCorYM2Ko6z2ihfJlJ9w54.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Lieuwe15 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:05:
Ik zou wel een nuance erin aanbrengen.
Indien de beltrafo in de groepenkast hangt -> Hoofdschakelaar uit ipv alleen de groep.
Indien de beltrafo buiten de groepenkast hangt, zie stappenplan van sypie.

Je wil niet in de groepenkast even uitschieten met je hand of schroevendraaier en toevallig net tegen een te ver gestripte draad aankomen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MegLdYSqm8cd8KSn4HSTsGTcWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzEi1RMZgE5kV2thMXw0dCD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap9vAqz8q3TtpmKIUF8Rcd7TauQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ytzrx4uAfDy1r9O7IhUroiu.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van mijn beltrafo en de groep waar die op zit.
Wat lastig te zien maar vanaf de beltrafo gaan twee zwarte draden (vanaf de onderkant) naar de groep en worden daar samen met de bruin en blauw in de groep gedrukt.

In principe kan ik die groep uit schakelen en zou ik zonder problemen de draden er uit moeten kunnen halen.
Voor de zekerheid is het aan te raden de hoofdschakelaar om te zetten.

Maakt het trouwens nog uit of ik de beltrafo door een ander merk vervang? (scheelt nogal wat in de prijs; https://www.elektramat.nl...nest-en-ring-ematb81224v/)

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie T op 01-06-2023 23:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Robbie T schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto's van mijn beltrafo en de groep waar die op zit.
Wat lastig te zien maar vanaf de beltrafo gaan twee zwarte draden (vanaf de onderkant) naar de groep en worden daar samen met de bruin en blauw in de groep gedrukt.

In principe kan ik die groep uit schakelen en zou ik zonder problemen de draden er uit moeten kunnen halen.
Voor de zekerheid is het aan te raden de hoofdschakelaar om te zetten.

Maakt het trouwens nog uit of ik de beltrafo door een ander merk vervang? (scheelt nogal wat in de prijs; https://www.elektramat.nl...nest-en-ring-ematb81224v/)
Iemand anders die dit ook ziet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NaiaFOX.png

@Robbie T heb je die kast altijd open zo veel spinnen en stof als ik zie :?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:46
non-klusser gaat klussen :+ enige "bouwen" wat ik normaal doe is in 3D :+

Dus begonnen met een ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8vlF46LHUW362Lbnjnp7EB1N6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUETj1Lq0REmbvh4QXLD2zxO.png?f=fotoalbum_large

En na een dag hout halen, gereedschap halen (heb gereedschap samen met mijn vader gekocht destijds) en nog 10x het ontwerp checken kon ik vandaag echt los.

Maarja, zag bij de bouwmarkt mooie metalen hoekstukken bedoeld voor pergola's. Dus plan weer aangepast :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGXEY0sxMY_mcsv7_-_MdfQPsNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNwoeu2yzcUKUsE4BgHWVwrZ.jpg?f=fotoalbum_large
Links oud met geverfd zwart frame, rechts met de hoekstukken.

Vandaag het frame gedaan en de planken op maat gezaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DX0OOL08lYi9xlvQNWaH2_5MBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7OqISMD7BxPaAmyBXc1saYv.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de wandjes er in (al op maat gezaagd), bodem en vloer plaatsen en de kastdeurtjes maken.

En als die dan klaar is :+ nog even 2 cm van een steen afbikken met de boorhamer zodat die ook daadwerkelijk past :X want door de nieuwe hoekstukken is het hele ding nu 2,5 cm breder }:| en die ruimte komt eigenlijk wel goed uit met de komende Ooni Karu 12 pizza-oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:58
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:41:
[...]

[Afbeelding]

Als dat inderdaad een beetje zwart is dan is die draad niet stevig genoeg vastgedraaid en dat gaat dan na verloop van tijd stinken (of erger nog als je pech hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:41:
[...]

[Afbeelding]

Kast is normaal gesproken keurig dicht.
Ik zal die kabel eens beter bekijken en niet zoals nu tijdens het koken :D. Kan de huurstichting mooi iemand langs sturen, kan die ook gelijk de beltrafo doen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Waah schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:09:
non-klusser gaat klussen :+ enige "bouwen" wat ik normaal doe is in 3D :+

Dus begonnen met een ontwerp:
[Afbeelding]

En na een dag hout halen, gereedschap halen (heb gereedschap samen met mijn vader gekocht destijds) en nog 10x het ontwerp checken kon ik vandaag echt los.

Maarja, zag bij de bouwmarkt mooie metalen hoekstukken bedoeld voor pergola's. Dus plan weer aangepast :+

[Afbeelding]
Links oud met geverfd zwart frame, rechts met de hoekstukken.

Vandaag het frame gedaan en de planken op maat gezaagd:
[Afbeelding]

Morgen de wandjes er in (al op maat gezaagd), bodem en vloer plaatsen en de kastdeurtjes maken.

En als die dan klaar is :+ nog even 2 cm van een steen afbikken met de boorhamer zodat die ook daadwerkelijk past :X want door de nieuwe hoekstukken is het hele ding nu 2,5 cm breder }:| en die ruimte komt eigenlijk wel goed uit met de komende Ooni Karu 12 pizza-oven.
Netjes. Wel een beetje overkill met de dikte van de palen, maar dat kan ook een bewuste keuze zijn geweest voor de looks :P

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Waah schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:09:

I don't want to rain on your parade, maar ik hoop dat hij droog staat? Mooie metalen dingen uit de bouwmarkt en regen leveren vaak een roestige ervaring op ;(

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:27
1nsane schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:08:
Zo, woonkamer voorbereid op de installatie morgen van het WARP systeem, was krap maar het is gelukt voor als de werklui komen morgen :)
Ben wel benieuwd wat je daar hebt ingefreesd. Is dat nodig voor het warp-systeem? Of elektriciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:03
gerritjan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Ben wel benieuwd wat je daar hebt ingefreesd. Is dat nodig voor het warp-systeem? Of elektriciteit?
Mijn gok zou zijn; perilex stekker voor de kookplaat op het eiland.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Tommie12 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Met 1 buisventialtor werken kan ook, maar dan kort bij de uitblaasopening.
Ik denk dat ik het zo maar ga doen

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 01-05 19:39
orf schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Neem de kleinste ventilatiebox voor centrale afzuiging. Dan schakel je die voor beide wc’s aan met het licht met eventueel naloop. Die zijn 100x stiller en hebben ruim capaciteit om af te zuigen.

Voorzie je ook aanvoer met een spleet onder de deur?
Ja, er zit een spleet onder de deur, al is die niet zo hoog.

Ik heb even naar zo'n box gekeken, maar die zijn best duur, groot en hebben erg veel capaciteit, iets teveel voor twee wc-tjes denk ik.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 20:54
Ik ben bezig om de buitenboel te schilderen. Bij het deurkozijn van de berging (enkelsteens, bj 1986) zit er oude kit tussen kozijn en bakstenen. Lijkt mij niet zinvol want het moet kunnen ventileren/drogen als er vocht tussen komt via welke route dan ook. Kan ik dit wegkrabben en vervolgens weglaten?
Daarnaast zit er een houten onderdorpel. Deze ligt vrij laag en zal daarom niet het eeuwige leven hebben. Op internet zie ik kunststof onderdorpels (standaard maat, 1m lang) voor 25€. Is dat een kwestie van oude dorpel er uit wrikken / slaan en de nieuwe plaatsen? Bijvoorbeeld met stelschroeven vastzetten in de betonplaat waarop de berging is gezet? Zit zo`n dorpel doorgaans verlijmd/geschroefd/anders vast aan de kozijnstijlen? Een duurdere oplossing zoals een kunststof dorpel met neuten zie ik niet zo zitten, het idee was vooral voordelig en goed. Als ik houtrotvuller moet kopen ben ik ook al 25 euro verder namelijk, dus zodoende leek een kunststof dorpel mij een prima oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O6zZmqwNODV9cWM0pNLTd1Iajk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhJC6HmWh0hmf4NNuCg2mXWu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezlj-iPE-w64QvldlgiSxXRjhOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayn7EXYLHMSTZtkWiQSm6UNJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kihI4jRnEqz1dqfcmgGWZZi2wHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHv85ATXgoGkcaQL4bO1aXJA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:53
Hoera, de balken en de planken zijn besteld voor het plaatsen van mijn 4,5 meter lange schutting.

In plaats van kant en klare panelen maar ik maak zelf een schutting van verticale planken op een raamwerk, volgens dit idee

Ik gebruik andere palen dan in de video, ik heb gekozen voor 7x7cm hardhoutenpalen. Die zet ik in de grond zonder beton. Dat lijkt mij voldoende voor mijn achtertuin, waar eigenlijk niet veel wind staat.
In eerste instantie 50 red class wood planken erbij gekocht van 14cm breed. Ik denk dat ik uitga van 2 cm tussenruimte tussen de planken. Wat ik aan planken tekort kom haal ik later nog bij, indien nodig.

Hebben jullie feedback op dit plan? Zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Het kozijn in de badkamer is aan de binnenkant toe aan een nieuw laagje verf. Nu vraag ik me af wat ik het beste met de kitranden tussen hout en glas kan doen. Op een aantal horizontale punten lijkt de verf verdwenen. Vermoedelijk omdat daar het vocht wat blijft hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tFJuRHl_0ZjoUTmvfRRlMcg4tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4PuG8TqQiEbQ4W4biRiRquYH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCh7Q1Y090K1B1mYSVOXFRt2R_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEWMsWBGJypd57zLSoEXNOfB.png?f=fotoalbum_large

De verticale delen zien er, wat mij betreft, nog gewoon prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b90zBkuiAN0vT42GZIEPYf3qeYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NhLnrodGwLN9h7wysUiKR208.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik vaststellen of horizontale delen ook nog in orde zijn en wat kan ik er vervolgens het beste mee doen om ook die weer netjes te krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
gerritjan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Nope, niet voor het WARP systeem maar er komt een keuken eiland waar enkel een 220v combioven in komt dus daar moet een vloer stopcontact komen dus zodoende :)

Maandag komen ze de vloer vullen, egaliseren en het systeem aansluiten.

Voor een impressie van hoe het WARP systeem beneden aan is gelegd:

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 02-06-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:27
1nsane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Nope, niet voor het WARP systeem maar er komt een keuken eiland waar enkel een 220v combioven in komt dus daar moet een vloer stopcontact komen dus zodoende :)

Maandag komen ze de vloer vullen, egaliseren en het systeem aansluiten.

Voor een impressie van hoe het WARP systeem beneden aan is gelegd:

[Video: Warp vloer]
Leuk filmpje. Op mijn laptop lijkt het net alsof je er muurverwarming van hebt gemaakt. ;)
Zelf gelegd? Hoeveel groepen op welke oppervalkte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
gerritjan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Leuk filmpje. Op mijn laptop lijkt het net alsof je er muurverwarming van hebt gemaakt. ;)
Zelf gelegd? Hoeveel groepen op welke oppervalkte?
11 groepen op ~50-55m2

En dit heb ik niet zelf gedaan. Ik had het wel gekund maar deze lui doen dit elke dag en hebben dit in pak em beet 6 uur zo gelegd, ik had er waarschijnlijk 3x zo lang over gedaan.

Ik heb uiteindelijk 16k betaald voor de vloerverwarming boven en beneden, beneden komt er in die prijs nog PVC vloer op gelegd, boven laminaat.

Beneden uiteraard natbouw, boven droogbouw met speedtiles.

De vloer boven ga ik zelf leggen. Dat is, met een legplan, goed zelf te doen.

Veel geld maar niet onacceptabel als je het materiaal en arbeid voor de installatie en installatie van de gehele vloer beneden in ogenschouw neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Flix20 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Mijn gok zou zijn; perilex stekker voor de kookplaat op het eiland.
Nope, ik heb wel een perilex stopcontact liggen maar die is voor het 120cm SMEG fornuis wat tegen de muur komt en 8000w kan trekken voor het dubbele crematorium wat erin zit. Dit is puur voor een eiland met een combioven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:26
Onno ! schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:36:
Ik ben bezig om de buitenboel te schilderen. Bij het deurkozijn van de berging (enkelsteens, bj 1986) zit er oude kit tussen kozijn en bakstenen. Lijkt mij niet zinvol want het moet kunnen ventileren/drogen als er vocht tussen komt via welke route dan ook. Kan ik dit wegkrabben en vervolgens weglaten?
Daarnaast zit er een houten onderdorpel. Deze ligt vrij laag en zal daarom niet het eeuwige leven hebben. Op internet zie ik kunststof onderdorpels (standaard maat, 1m lang) voor 25€. Is dat een kwestie van oude dorpel er uit wrikken / slaan en de nieuwe plaatsen? Bijvoorbeeld met stelschroeven vastzetten in de betonplaat waarop de berging is gezet? Zit zo`n dorpel doorgaans verlijmd/geschroefd/anders vast aan de kozijnstijlen? Een duurdere oplossing zoals een kunststof dorpel met neuten zie ik niet zo zitten, het idee was vooral voordelig en goed. Als ik houtrotvuller moet kopen ben ik ook al 25 euro verder namelijk, dus zodoende leek een kunststof dorpel mij een prima oplossing.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als het vocht aan de achterzijde wel tussen muur en kozijn weg kan hoeft die kitlaag geen probleem te zijn, dan droogt het de andere kant op.
Vwb de dorpel... een kunststof dorpel schroef je normaal gesproken aan de onderkant op het kozijn waarna je het kozijn plaatst, volgens mij zijn er wel speciale renovatiedorpels maar die zijn 100% zeker geen €25,-

Ik zou zelf kijken of je ergens een stuk iroko dorpel kan krijgen, dan de oude dorpel uitzagen, de nieuwe er onder en goed afplamuren en verven. Iroko gaat best wel heel lang mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Bezulba schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:35:
[...]

Netjes. Wel een beetje overkill met de dikte van de palen, maar dat kan ook een bewuste keuze zijn geweest voor de looks :P
Dat was achteraf wel wat overkill ja. 7cm was ook meer dan prima geweest. Hij is al aardig zwaar :X

Onervarenheid denk ik maar :+ wel weer veel van geleerd zo'n project. Al is het nog niet helemaal af ,want geen goede schroeven, en ook niet betaalbaar te krijgen op korte termijn, en de invalzaag niet meegepakt hebben en hem voor 1! plank toch nodig te hebben om er 1,5cm af te halen.

Weekend niet thuis, dus moet maar ff volgende week doorwerken in de avonduurtjes om het af te maken. Ook geen straf want vind het leuk werk mits de kinderen er niet zijn.
_eLMo_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:43:
[...]

I don't want to rain on your parade, maar ik hoop dat hij droog staat? Mooie metalen dingen uit de bouwmarkt en regen leveren vaak een roestige ervaring op ;(
Hij staat niet helemaal droog. Ben er wel heel voorzichtig mee zodat er geen schade aan zit. Nog tips?

Ze zijn wel gepoedercoat, maar het is "metaal" dus vast geen aluminium :+ zo voelen ze kwa gewicht ook zeker niet :X

https://www.gamma.nl/asso...ts-9x9-cm-zwart/p/B139920

Dat zijn ze overigens.

Ohja, showen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w0nBSurb0G2MK4PwdadHd51QQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkkxZ7jt96MNA4rUy1L1hXqa.jpg?f=fotoalbum_large
Een wandje er in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT-lJFFR1wQzm3fgkhvbjfuUJkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVoI76hF5aivwyabyI9K4FB7.jpg?f=fotoalbum_large
Huidige staat. Links en rechts komen deurtjes. Die wil ik niet gelijk laten lopen met de palen maar 2 cm diep hebben. Eens kijken of dat lukt met de kruishengen :+ midden blijft eerst open. Komt misschien een mini kamado (van de Aldi om te proberen) in waarbij de onderkant door de tafel moet (tegel er onder ivm warmte) al ben ik daar nog niet over uit. Maar de planken bovenop zijn makkelijk te vervangen met weinig kosten mocht het niet bevallen.

[ Voor 30% gewijzigd door Waah op 02-06-2023 23:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 26-05 06:40
@_eLMo_ diezelfde hoekverbinders heb ik hier ook gebruikt. 1 pastte niet lekker, dus die hebben we een beetje wijder moeten rammen... Daar is de coating wat af en dat roest idd vrij snel. Dus @Waah voorzichtigheid is geboden.

Ik laat weten als de pergola hier instort 😅 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGzI-KSdGlgDyRrV8hsQsxVmLg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Op8MNp4mt5LSsvpZpTBQQ0sW.jpg?f=fotoalbum_large

Oh en ben voor de kleine nog een leuk glijbaan huisje aan het het bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dp5wgJEui8_bFqUtejXXDCVn-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YMfHj8YAEykEGA0hFzP5Gz5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Tranze op 03-06-2023 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:52
Ik heb een probleem wat ik niet had voorzien.

Ik heb sinds gisteren een 3 tal Philips hue centura spots welke ik maar al te graag wil installeren.

Nu kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de er voor de huidige spots een gat is gemaakt van +- ⌀ 85 mm.
In de handleiding van de Hue spots staat dat het gat een diameter moet hebben tussen de 70-75 mm.

Wat is de makkelijkste manier om het gat wat kleiner te maken zonder het hele plafond naar de klote te helpen?

Ik zat zelf te denken aan een stuk hout te zagen met een externe diameter van het huidige gat, en daarin een nieuw gat te boren van ⌀70mm. Ik ben alleen geen held met een decoupeerzaag en vroeg mij dus ook af of er een andere makkelijke manier is.

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Kun je er een groter plankje bovenop krijgen en die vastlijmen bovenop het “echte” plafond? Dan de spot saar in zodat hij iets verzonken ligt? Lijkt me wel sjiek, verzonken spots.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:52
Dat is opzicht wel een goeie optie. Ik heb nog een paar stukken gips liggen welke ik makkelijk kan snijden/zagen. Dan is het een kwestie van het spotje goed tussen de huidge plafondplaten duwen en hij gaat geen kant meer op.

Ik zit ook te kijken naar een opvulring maar deze zijn bijna nergens zo te verkrijgen. En ik wil er natuurlijk niet op wachten want ik wil meteen aan de gang met de spots 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Voluerunt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:21:
Dat is opzicht wel een goeie optie. Ik heb nog een paar stukken gips liggen welke ik makkelijk kan snijden/zagen. Dan is het een kwestie van het spotje goed tussen de huidge plafondplaten duwen en hij gaat geen kant meer op.

Ik zit ook te kijken naar een opvulring maar deze zijn bijna nergens zo te verkrijgen. En ik wil er natuurlijk niet op wachten want ik wil meteen aan de gang met de spots 8)
Twee dunne latjes aan de randen achter op het gips plakken(roerstaven ofzo). Dan een ring van hout/gips maken en op deze latjes plakken. Dan is je opening kleiner en zit het mooi vast.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb twee buitenmuren haaks op elkaar staan met een sleuf van 1cm er tussen.
Dit moet uiteraard dicht, maar als ik dat met gewoon metselmortel doe dan gaat hier vast en zeker een keer een scheur in komen..

Vroeger had de gamma een goedje dat je met mortel kon mengen zodat je flexibel voegmortel krijg. Kan het spul niet zo snel vinden.

Iemand een tip? :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 22:05
Voluerunt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:34:

Ik zat zelf te denken aan een stuk hout te zagen met een externe diameter van het huidige gat, en daarin een nieuw gat te boren van ⌀70mm. Ik ben alleen geen held met een decoupeerzaag en vroeg mij dus ook af of er een andere makkelijke manier is
Als je een houten plafond hebt gaat dat prima, er zijn gewoon gaten-boren te koop in die maten. Dan hoef je niet aan de gang met een decoupeerzaag

https://www.bol.com/nl/nl...-a-hout/9200000060597909/
link is even als voorbeeld, niet gekeken of de gaten die je nodig hebt er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Voluerunt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:34:
Ik heb een probleem wat ik niet had voorzien.

Ik heb sinds gisteren een 3 tal Philips hue centura spots welke ik maar al te graag wil installeren.

Nu kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de er voor de huidige spots een gat is gemaakt van +- ⌀ 85 mm.
In de handleiding van de Hue spots staat dat het gat een diameter moet hebben tussen de 70-75 mm.

Wat is de makkelijkste manier om het gat wat kleiner te maken zonder het hele plafond naar de klote te helpen?

Ik zat zelf te denken aan een stuk hout te zagen met een externe diameter van het huidige gat, en daarin een nieuw gat te boren van ⌀70mm. Ik ben alleen geen held met een decoupeerzaag en vroeg mij dus ook af of er een andere makkelijke manier is.

Thanks alvast!
Ik zou een gatenboorset gebruiken. Waar is je plafond van gemaakt? Het maakt niet zo veel uit of het gipsplaat of hout is, pak een gatenboor van 85mm (hou er wel rekening mee dat die 85mm de buitenmaat is van de boor, niet de binnenmaat dus kitten/vullen moet je wel doen).

Als je 3 rondjes uitgeboord hebt uit een nieuw stuk gipsplaat of hout, pak je een kleinere gatenboor van 70mm en ga je die rondjes dus uitboren zodat je 3 keurige cirkeltjes overhoudt.

Zolang je bijv. bij gipsplaat of hout, de zelfde dikte aanhoudt, zal je het enkel goed moeten fixeren met montagelijm en daarna afwerken met vuller, verfje eroverheen (wat niet eens hoeft als het alsnog achter de afwerking van de spots valt) en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Iemand ervaring met het verwijderen van een prefab schoorsteen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1T3PXY5PKpCIK3GRD16WZjKJ8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eucqv0XqRHM6alD3BLmQPGs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrIlH59XV2OKsT1VbJT0KJdQWIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdLkVPhknZ5lx19UozjL8V3J.jpg?f=fotoalbum_large

Laatst een dakdekker gevraagd, maar die had er volgens mij niet zo veel zin in. Was veel te zwaar voor ze (met z'n tweeën), want volgens hem is het massief ijzer.
Volgens mij is het een of ander fiber/ kunststof aan de buitenkant en binnen is het multiplex. Er zitten flink wat popnageltjes in.
Waarom wil ik m weg? Ik heb een dakdoorvoer met 160mm doorlaat en hij zorgt voor een beetje schaduw op de zonnepanelen die er straks gaan komen. Daarnaast is het een koudebrug. Het vervangen is een stuk gemakkelijker als de panelen nog niet op het dak liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 03-06-2023 11:47 . Reden: Foto binnenkant toegevoegd ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje,

Ik ga de gasleiding en waterleiding aanpassen/vervangen in m'n jaren 30 huis.

Ik had het gas voor de zekerheid af laten persen en de gasleiding lekt echt te veel. Raar is dat niet. Bij de voordeur zit de gasmeter waar het binnenkomt, van daaruit, gaat er een dikke stalen leiding de muur in naar de 1e verdieping. Vanaf de 1e verdieping waar het in de vloer ligt, verdeelt de leiding naar de verschillende kamers boven en naar beneden waar vroeger gashaarden gezeten hebben. Zelfs in de keukenruimte, komt er een leiding naar beneden die vanaf daar weer naar boven gaat naar waar de CV ketel hangt op de 1e verdieping :+

Enfin, er zijn dus tig plekken waar de lekkage vandaan kan komen. Beter dus om heel die oude zooi weg te halen.

Ik heb al een lading Henco gasbuis met mantel liggen en een heel pakket met koppelingen enz maar, voordat ik daarmee aan de slag kan, moet ik de oude leiding, in elk geval voor een groot deel, weghalen.

De hoofdkraan van het gas heb ik een paar weken geleden al dichtgedraaid toen duidelijk was dat de boel te veel lekt. Er zal echter nog wel gas in de buizen zitten dus om er nou zo de haakse slijper op te zetten, lijkt me ook weer niet zo handig.

Ik dacht het volgende: Losmaken bij de gasmeter en op een plek aan de andere kant van het huis en doorblazen ofzo maar iemand die hier advies over heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:43:
Iemand ervaring met het verwijderen van een prefab schoorsteen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Laatst een dakdekker gevraagd, maar die had er volgens mij niet zo veel zin in. Was veel te zwaar voor ze (met z'n tweeën), want volgens hem is het massief ijzer.
Volgens mij is het een of ander fiber/ kunststof aan de buitenkant en binnen is het multiplex. Er zitten flink wat popnageltjes in.
Waarom wil ik m weg? Ik heb een dakdoorvoer met 160mm doorlaat en hij zorgt voor een beetje schaduw op de zonnepanelen die er straks gaan komen. Daarnaast is het een koudebrug. Het vervangen is een stuk gemakkelijker als de panelen nog niet op het dak liggen.
Je kunt dat ding toch gewoon in stukken zagen/slijpen/breken op het dak en dan in stukken naar beneden?
Dan dak weer dicht maken eventuele folie isolatie etc dan panlatten doortrekken pannen erop en klaar toch..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:59
1nsane schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:09:
Vraagje,

Ik ga de gasleiding en waterleiding aanpassen/vervangen in m'n jaren 30 huis.

Ik had het gas voor de zekerheid af laten persen en de gasleiding lekt echt te veel. Raar is dat niet. Bij de voordeur zit de gasmeter waar het binnenkomt, van daaruit, gaat er een dikke stalen leiding de muur in naar de 1e verdieping. Vanaf de 1e verdieping waar het in de vloer ligt, verdeelt de leiding naar de verschillende kamers boven en naar beneden waar vroeger gashaarden gezeten hebben. Zelfs in de keukenruimte, komt er een leiding naar beneden die vanaf daar weer naar boven gaat naar waar de CV ketel hangt op de 1e verdieping :+

Enfin, er zijn dus tig plekken waar de lekkage vandaan kan komen. Beter dus om heel die oude zooi weg te halen.

Ik heb al een lading Henco gasbuis met mantel liggen en een heel pakket met koppelingen enz maar, voordat ik daarmee aan de slag kan, moet ik de oude leiding, in elk geval voor een groot deel, weghalen.

De hoofdkraan van het gas heb ik een paar weken geleden al dichtgedraaid toen duidelijk was dat de boel te veel lekt. Er zal echter nog wel gas in de buizen zitten dus om er nou zo de haakse slijper op te zetten, lijkt me ook weer niet zo handig.

Ik dacht het volgende: Losmaken bij de gasmeter en op een plek aan de andere kant van het huis en doorblazen ofzo maar iemand die hier advies over heeft?
Gewoon loskoppelen en de volgende dag aan de slag als je daar beter bij voelt. Als de druk maar van de leiding af is, zou ik me er niet druk over maken :P

Keer gesoldeerd op een leiding die nog een beetje gassig was. Je ziet dan een vlam heel rustig in de buis kruipen. Maw, geen steekvlam. Sowieso is voor een gasexplosie wel wat meer nodig.

Maaruhm, waar ga je gas voor gebruiken? Houdt namelijk rekening met leidingdiktes e.d. Gasfornuis gaat wel goed met 15 mm, maar CV moet eigenlijk op 22 mm. Full-electric LTV niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 23:32
Ik heb een afgekoppelde gasleiding op mijn BBQ met tegendraads (linkse draad) schroefdraad 3/8" die ik moet afdoppen met een eindkap oid.

Nergens lijk ik te slagen met het vinden van de juiste eindkap. Mailen naar diverse speciaalzaken levert niet veel op. Draadse eindkappen in de door mij gewenste maat heb je overal, maar linksdraaiend vrijwel nergens.

Omdat ik de leiding moet afdroppen eer ik de BBQ in gebruik kan nemen staat er met dit zonnige weer heel veel op het spel :).

Ik vroeg mij af of ik misschien een wat meer creatieve oplossing moet overwegen. Bv iets dat wel linksdraaiend is en past, maar bv niet een eindkap zodat ik daar weer wat op kan zetten oid? Ik zie bv van die tuitjes waar je een gasleiding in prikt. De oplossing maakt me niet zoveel uit, zolang ik het maar kan afdoppen....

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Als je geen grote compressor bij de hand hebt om je gasleiding door te luchten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
Vraagje over metal stud wand; Weet iemand of er voor de staanders een andere hart op hart afstand gehanteerd wordt als de wand betegeld gaat worden? Ik vindt online alleen HoH 60cm, maar meende ook ergens gelezen te hebben dat 30cm voor tegelen wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:43
Ik zou 30 doen en voor tegelen ook hout + gips nemen om de wand goed stijf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is verf zoveel duurder geworden of heeft sikkens zijn macht versterkt?? Ook bij verf.nl en zo is hij nu 75 euro de liter voor XD high gloss..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ronald.42 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Je kunt dat ding toch gewoon in stukken zagen/slijpen/breken op het dak en dan in stukken naar beneden?
Dan dak weer dicht maken eventuele folie isolatie etc dan panlatten doortrekken pannen erop en klaar toch..
Dat had ik ook voorgesteld, maar dat was alsnog te zwaar voor de dakdekkers. Met de informatie van nu, heb ik sterk het idee dat hij er weinig zin in had. De afwerking zit ook flink wat tijd in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Dat had ik ook voorgesteld, maar dat was alsnog te zwaar voor de dakdekkers. Met de informatie van nu, heb ik sterk het idee dat hij er weinig zin in had. De afwerking zit ook flink wat tijd in.
Zal wel vol zitten met andere leukere klusjes dan denk ik.
Een beetje vakman zou dit toch wel in een halve dag aan de kant moeten hebben met 2 man.
De nokbalk loopt ook gewoon door dus constructief ook niks boeiends

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 03-06-2023 21:41 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:20:
Is verf zoveel duurder geworden of heeft sikkens zijn macht versterkt?? Ook bij verf.nl en zo is hij nu 75 euro de liter voor XD high gloss..
Macht.
Verfmultinationals AkzoNobel en PPG verplichten verkopers van hun in Nederland dominante A-merken Sikkens en Sigma sinds een paar jaar een licentieovereenkomst te tekenen voor gebruik van kleurenmengmachine. Het contract bepaalt dat ze alleen varianten van Sikkens of Sigma mogen mengen die de fabrikant in de software heeft geprogrammeerd, op straffe van verlies van de licentie.

Volgens de verffabrikanten is dit om consumenten en de veiligheid en kwaliteit van de producten te beschermen. Volgens verfverkopers voorkomen de fabrikanten zo de import van – goedkopere – Sikkens en Sigma uit het buitenland en beschermen AkzoNobel en PPG hiermee vooral hun eigen winstmarges.
Bron
PS. Die link heb ik uit jouw post :?

Er is ergens een post op Tweakers met dezelfde verf maar dan in Duitsland met andere naam en stukken goedkoper.

[ Voor 52% gewijzigd door Wolly op 03-06-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Macht. Zie https://www.nrc.nl/nieuws...n-de-mengmachine-a3982210

Er is ergebs een post op Tweakers met dezelfde verf maar dan in Duitsland met andere naam en stukken goedkoper.
Geldt dat voor alle soorten verg van Sikkens?
Ik heb binnenkort een partij Sikkens Alphacryl Pure Mat SF nodig.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/192614/files/400936872/500x500x2/sikkens-alphacryl-pure-mat-sf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Macht.

[...]

Bron
PS. Die link heb ik uit jouw post :?

Er is ergens een post op Tweakers met dezelfde verf maar dan in Duitsland met andere naam en stukken goedkoper.
Klopt, maar toen waren verf.nl en voordeelmarkt nog een stuk goedkoper. Nu ook niet meer.
Vandaar. Het is dus wel wat veranderd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranze
Het speelhuisje is ondertussen zo goed als klaar. Alleen nog even een trapje maken, maar voorlopig kan de kleine toch nog niet zo goed klimmen dus dat heeft geen haast :) Ontwerp is geleend van wat plaatjes van internet en een beetje eigen interpretatie. Kosten vielen hoger uit dan een kant en klaar bouwpakket, maar hey, dit is leuker :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebJXdqoAPtWSwJYUcnalhTu-y9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOl8z0KgPaUvpNLJztCdUQda.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
Tranze schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:54:
Het speelhuisje is ondertussen zo goed als klaar. Alleen nog even een trapje maken, maar voorlopig kan de kleine toch nog niet zo goed klimmen dus dat heeft geen haast :) Ontwerp is geleend van wat plaatjes van internet en een beetje eigen interpretatie. Kosten vielen hoger uit dan een kant en klaar bouwpakket, maar hey, dit is leuker :+
[Afbeelding]
Vinden de achterburen het ook leuk als er regelmatig een kind boven de schutting uit komt? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
cverkooyen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:59:
[...]
Vinden de achterburen het ook leuk als er regelmatig een kind boven de schutting uit komt? O-)
Ze zullen vast ook regelmatig een bal van de buurjongen in de tuin krijgen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
@cverkooyen Als je rechts op de foto kijkt zie je aan de andere kant van de schutting (voortuin van de buren) een trampoline. Wij hebben dus ook regelmatig een klein mannetje dat bij ons over de schutting kijkt. Daar kunnen ze dus niks van vinden _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Tranze het is vast duurder, maar zal ook steviger zijn vermoed ik. Het kinderspul dat ik doorgaans in de winkel zie is allemaal net stevig genoeg om 1 kind mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Dit weekend ben ik bezig geweest met leggen van leidingen / kabels naar de garage/schuur. Afstand tot de doorvoeren bij het huis is circa 25m. Ik wil drinkwater voorzien in de garage en heb een tyleen leiding gelegd. Moet ik in de garage overstappen op koper/kunststof of kan ik binnen naar de muurplaten ook verder verdelen met tyleen? Er komt een klein keukentje in de garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Vandaag de latei op het muurtje gezet maar vooral bezig geweest om de oude gasleidingen weg te halen, dat is nog oud staal waar dus volgens het afpersrapport te veel op lekte dus weg ermee, komt Henco voor in de plaats.

Waterleiding ook, zoals te zien bij de meter al lood, ik vraag me af of ik dit als gebrek op moet geven bij de verkopende partij.

De mazzel is wél dat het enige stuk lood boven (alle leidingen liggen ongeveer in de bovenvloer) afgeknepen is dus naar alle ruimtes gaat koper muv waar ik goed bij kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI-7BtZ2ZblsBmSJ_qMkLAQ0000=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHkoQgOAgieEoc3KNLbn2sqa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ5azCRav-wylIHPp6d4usJunkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frKTKru6q8NK7ynRJEIE8psV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhIalkh-mzhqhon29DjfW0dsBCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r98NXaBg86d5dHzYFrBiyhsD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvzvlSoW2z3iMrLWn9ZHb9_SE8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HScc5Hy0AbZyQRBgYXFt7O2W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qr6Y9Dbi2TDsxr6nJamEP2SHQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9ykPNsoIg0yZDLLA6DSn7K9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:09
Tranze schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:54:
[Afbeelding]
Mooie klus! Waar heb je die glijbaan gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:10
Zo binnenkort fundamentje maken en daarvoor een betonmolen geregeld.
In de categorie een gegeven paard kijk je niet in de bek echter heeft het ding uit 1980 een beetje aandacht nodig.

Zijn er middelen/tips om cement/beton wat aangekoekt in de trommel zit te verwijderen? Ze zijn niet altijd even goed geweest met schoonmaken helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
significant schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:56:
In de categorie een gegeven paard kijk je niet in de bek echter heeft het ding uit 1980 een beetje aandacht nodig.

Zijn er middelen/tips om cement/beton wat aangekoekt in de trommel zit te verwijderen? Ze zijn niet altijd even goed geweest met schoonmaken helaas.
water en stenen en dan trommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:43

thijsco19

KTM 990 SMT

Als het vast zit, lekker laten zitten?
En als jij klaar bent lekker water erin en rond draaien.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
LED-Maniak schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:59:
[...]
water en stenen en dan trommelen?
YouTube: Using Explosives to clean out a concrete truck :+
Maar grof grind lijkt me inderdaad de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ja die had ik ook In mijn hoofd zitten. Ik zal er inderdaad eens grof grond doorheen draaien met water (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:01
Nog tips waar wel/niet een Plisse hor voor een schuifpui te bestellen?

De prijzen lopen nogal uiteen en over de kwaliteit is zo via het internet ook weinig te zeggen natuurlijk

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Dennis schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Mooie klus! Waar heb je die glijbaan gekocht?
Thanks! Die hebben we voor 15 euro via Marktplaats weten te scoren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik heb een plank van 1,6x14x180 van douglashout. Maar daar moet 2cm van de lengte af (1,6x14x180) anders past het niet.

Hoe kan ik dat het handigste doen? Invalzaag? Elektrische schaaf? Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waah schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:19:
Ik heb een plank van 1,6x14x180 van douglashout. Maar daar moet 2cm van de lengte af (1,6x14x180) anders past het niet.

Dus je wilt eindigen met 1,6*14*178? Ik zou gewoon aftekenen en er de handzaag in zetten.
Idem als je wilt eindigen met 1,6*12*180 btw (want stiekem denk ik dat je over de lengte wilt zagen).
Gewoon een goede handzaag, en de zaag het werk laten doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
@Waah Zaagtafel of anders invalzaag. 180cm met de handzaag lijkt me maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-05 23:22

De juiste manier?
Met beitel en hamer uitkappen.
Middel manier: luchtbeitel
Middel 2: klophamer
Minste manier: grote stenen in laten draaien, of met hamer op de buitenkant kloppen. Als de ton vervormt kan het beton niet goed meer hechten.
Ik zeg dit als minste omdat je trommel dan niet meer rond is.
al weten we niet hoe die er van jou na 43 jaar nog uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@1nsane ben benieuwd naar je ervaring .. waarom niet infrezen ? nadeel van de vloer schijnt te zijn dat je snel opwarmt (en dus snel afkoelt)

Bij mij kwam het overgens op 6k voor 70m2

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

voor mijn moeder hebben ze net een nieuwbouw opgeleverd (huur) met metalstud wanden (vermoed ik)

https://www.praxis.nl/ger...ector-fatmax-s300/5330425 deze dus
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5330425/s05/1400x1400/origin.webp

lijkt me wel handig als ik wat dingen op wil gaan hangen.. (kapstok oid)

en gipsplaat schroefpluggen :(

ergste nog is de badkamer .. is ook met ytong (gipsblokken) opgebouwd en gladde tegels bij een 55+ woning dus dat word nog wel uitdagend om (steun)beugels + douchestoel op te gaan hangen..

wellicht anti-slip coating over de tegels (laten) doen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Waah schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:19:

Gewoon de plank op de een werkbank/-tafel leggen
Aftekenen wat er af moet.
Met een handzaag afzagen

Dit werkt verreweg het snelst als je geen werkplaats hebt waar alle machines al klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Dinsterzz92 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:38:
[...]

De juiste manier?
Met beitel en hamer uitkappen.
Middel manier: luchtbeitel
Middel 2: klophamer
Minste manier: grote stenen in laten draaien, of met hamer op de buitenkant kloppen. Als de ton vervormt kan het beton niet goed meer hechten.
Ik zeg dit als minste omdat je trommel dan niet meer rond is.
al weten we niet hoe die er van jou na 43 jaar nog uitziet.
Ja wat is rond ;) maar voor de leeftijd vind ik het aardig ok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpC2jxG9lRz9dFoalHri3JOmwwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD8tHBAZLhVAsvaTz7f5yKrw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eeNRQolOs1HasaeoZFIiVj0Owk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0muylro9v9bPsjypEI16u7J0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M2kBVB_GK6NYoR2cmTx3gGNV98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZUYxzjsgfYKdQlU7unoAIPI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:17
louzy82 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:03:
Nog tips waar wel/niet een Plisse hor voor een schuifpui te bestellen?
Zelf heb ik laatst een Splendid plissehordeur besteld bij horrenstunter.nl. Goede prijs en redelijk snel geleverd. Kwaliteit is ook prima in orde.

Vorig jaar een paar inzethorren besteld bij goedkoopstehorren.nl. Prijs en kwaliteit ook prima. Een deel werd snel geleverd, maar een deel pas na vele maanden, vanwege grondstoftekorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
1nsane schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:24:

Waterleiding ook, zoals te zien bij de meter al lood, ik vraag me af of ik dit als gebrek op moet geven bij de verkopende partij.
Volgens mij valt dit onder de ouderdomsclausule, die iets gaat als "je weet dat je een oud pand koopt, dat komt met gebreken die bij die tijd horen". Bovendien kon je bij de watermeter al zien dat het lood is, dus wist je van te voren.

Die vloer ging toch open, ga je voor die max 100 euro extra kosten aan koperen leidingen al die moeite doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
-Paul- schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:45:
[...]

Zelf heb ik laatst een Splendid plissehordeur besteld bij horrenstunter.nl. Goede prijs en redelijk snel geleverd. Kwaliteit is ook prima in orde.
Zat net even te kijken, maar die splendid plissehor lijkt een flink profiel rondom te hebben terwijl je ze ook hebt met een kunststof glijprofiel van een paar mm dik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Zwartoog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Volgens mij valt dit onder de ouderdomsclausule, die iets gaat als "je weet dat je een oud pand koopt, dat komt met gebreken die bij die tijd horen". Bovendien kon je bij de watermeter al zien dat het lood is, dus wist je van te voren.

Die vloer ging toch open, ga je voor die max 100 euro extra kosten aan koperen leidingen al die moeite doen?
Lood wordt ook gewoon genoemd in de standaard 'vragenlijst Deel B', dat valt niet perse onder ouderdom en is ook niet persé een gebrek.
Als er in de vragenlijst expliciet aangegeven dat er géén loden leidingen in het huis aanwezig zijn is het natuurlijk een ander verhaal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:24:
Vandaag de latei op het muurtje gezet maar vooral bezig geweest om de oude gasleidingen weg te halen, dat is nog oud staal waar dus volgens het afpersrapport te veel op lekte dus weg ermee, komt Henco voor in de plaats.

De mazzel is wél dat het enige stuk lood boven (alle leidingen liggen ongeveer in de bovenvloer) afgeknepen is dus naar alle ruimtes gaat koper muv waar ik goed bij kan.
Bij mijn weten is een gebrek iets waardoor je schade hebt of redelijkerwijs gaat krijgen

z/w gezien heb je wellicht gelijk maar die paar euro voor het vervangen .. meh de moeite ga je energie in de verbouwing steken die foto's posten oid (die vind ik veel leuker en positiever)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:24
significant schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Ja wat is rond ;) maar voor de leeftijd vind ik het aardig ok
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou hier vooral niet te veel aan doen eerlijk gezegd. Als die soort schoepen maar een beetje schoon zijn zodat alles goed gemengd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
The Eagle schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Dus je wilt eindigen met 1,6*14*178? Ik zou gewoon aftekenen en er de handzaag in zetten.
Idem als je wilt eindigen met 1,6*12*180 btw (want stiekem denk ik dat je over de lengte wilt zagen).
Gewoon een goede handzaag, en de zaag het werk laten doen :)
Ik heb een afkortzaag, invalzaag, decoupeerzaag, multitool"zaag".... maar geen handzaag :+
En inderdaad in de lengte, dus 1,6*12*180 (van 14cm breed naar 12 cm breed).
Tranze schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:51:
@Waah Zaagtafel of anders invalzaag. 180cm met de handzaag lijkt me maar niks.
Ik ben bang voor zaagtafels :+ maar zet wel 2 planken tegen elkaar, zodat ik een dun strookje van één van die planken kan zagen en genoeg oppervlak heb om overheen te glijden.

nog 1 plank aan de achterkant, deurtjes maken, in de transparante Douglas-beits en dan is het projectje klaar om te showen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:49
Waah schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Ik heb een afkortzaag, invalzaag, decoupeerzaag, multitool"zaag".... maar geen handzaag :+
En inderdaad in de lengte, dus 1,6*12*180 (van 14cm breed naar 12 cm breed).

[...]

Ik ben bang voor zaagtafels :+ maar zet wel 2 planken tegen elkaar, zodat ik een dun strookje van één van die planken kan zagen en genoeg oppervlak heb om overheen te glijden.

nog 1 plank aan de achterkant, deurtjes maken, in de transparante Douglas-beits en dan is het projectje klaar om te showen O-)
Ik heb nooit met een tafelzaag gewerkt, maar zou het nog uitmaken of je de 2cm tussen zaag en geleider doet, of andersom 12 cm tussen zaag en geleider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
loeberce schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb nooit met een tafelzaag gewerkt, maar zou het nog uitmaken of je de 2cm tussen zaag en geleider doet, of andersom 12 cm tussen zaag en geleider?
ik heb ook nog nooit met een zaagtafel gewerkt O-) maar genoeg video's gezien (en een aantal collega's met 1 of meerdere vingergedeeltes missend) om het enkel te willen als het écht nodig is of veiliger dan een alternatief. En aangezien je met een invalzaag veel van die taken ook kan doen....

Natuurlijk is voor grote hoeveelheden een zaagtafel veel sneller en eigenlijk onmisbaar. Maar dat doe ik niet (en zo plan ik mijn bouwwerken vaak ook). Maar in dit geval door aanpassingen aan design ontkom ik er even niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:11:
[...]

De ouderdomsclausule gaat alleen maar op als deze ook in het contract is meegenomen.
Als de leiding onzichtbaar was, konden de verkopers het ook niet weten.
Dus dan kun je je ook niet beroepen op verborgen gebrek (want dat geldt alleen maar als de verkoper het wist, of had moeten weten)
De koper heeft ook onderzoeksplicht. Als er al een stukje zichtbaar was, dan kun je sowieso niet meer klagen.
Als het niet zichtbaar is, kun je wel klagen, maar je maakt weinig kans. Want je koopt een oud huis en dan hoort dit er zo nu en dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:50
Een beetje een maffe vraag misschien, maar ik heb gisteren gegrond MDF maar ook kleine stukken kaal MDF binnenshuis geschuurd. Zonder masker en zonder afzuiging…

Ik heb het gevoel dat ik daar echt te naïef ben geweest. Ik had me nooit verdiept in wat het schuren van verschillende houtsoorten betekent. Kanttekening is dat de aannemer de platen ook binnenshuis zonder enige bescherming heeft gezaagd dus ik had geen reden om aan te nemen dat het gevaarlijker is dan bijv. vuren.

Ik wist dat schuren wel gevaarlijk kan zijn, maar kan niet goed inschatten hoe schadelijk dit eenmalige klusje precies geweest is. Meestal schuur ik binnenshuis met masker, maar zonder afzuiging. Wat is jullie inschatting? Zijn er mensen hier die nog in leven zijn en weleens iets vergelijkbaars qua risico hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56

YellowCube

Wait...what?

CarpeVentum schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:01:
Een beetje een maffe vraag misschien, maar ik heb gisteren gegrond MDF maar ook kleine stukken kaal MDF binnenshuis geschuurd. Zonder masker en zonder afzuiging…

Ik heb het gevoel dat ik daar echt te naïef ben geweest. Ik had me nooit verdiept in wat het schuren van verschillende houtsoorten betekent. Kanttekening is dat de aannemer de platen ook binnenshuis zonder enige bescherming heeft gezaagd dus ik had geen reden om aan te nemen dat het gevaarlijker is dan bijv. vuren.

Ik wist dat schuren wel gevaarlijk kan zijn, maar kan niet goed inschatten hoe schadelijk dit eenmalige klusje precies geweest is. Meestal schuur ik binnenshuis met masker, maar zonder afzuiging. Wat is jullie inschatting? Zijn er mensen hier die nog in leven zijn en weleens iets vergelijkbaars qua risico hebben gedaan?
Het is geen maffe vraag, je bent hooguit een van de weinigen die het zich afvraagt denk ik.
Ik schat in dat de meeste mensen zullen antwoorden dat ze (met enige regelmaat) MDF hebben staan schuren zonder noemenswaardige bescherming/afzuiging.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

loeberce schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:35:
[...]

ja het is iets nauwkeuriger en meer idiotproof om de benodigde maat tussen zaag en geleider te hebben tijdens het zagen. het afval eraf zagen doe je eigenlijk alleen als het anders niet tussen de zaag past. Qua veiligheid maakt het weinig uit mits je juist zaagt en stabiliteit van het werkstuk op de zaag gelijk is. het toverwoord qua veiligheid is duwhout. (in verschillende uitvoeringen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Je hebt maar 1 paar longen. je kan ze niet te goed beschermen. Maar ons lichaam is verrassend goed bestand tegen piekbelastingen. dus een keertje "dom" doen geeft doorgaans geen blijvende schade, net zoals een keertje schilderen binnen met alkyd verf je geen schilders ziekte zal geven. alleen maar goed dat je het vraagt, dat wil namelijk zeggen dat je waarschijnlijk de volgende keer meer bescherming gebruikt. :)

Naar mijn mening is de bouwstofzuiger onder de DHZers het meest ondergewaarderde stukje gereedschap. met afzuiging hou je de werkomgeving zoveel schoner en veiliger om in te ademen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog

Hoe langer de verbouwing hier duurt, hoe vaker ik trouw mondkapjes ben gaan dragen. Eerste beetje stof denk je "mwah, komt wel goed", maar hoe langer je erin staat, hoe meer het niet goed voelt. Of gewoon echt slecht, zoals bloedsmaak na een stofwolk steen slijpen.

Je gaat echt niet ineens veel eerder dood door die enkele stofwolk, maar vaak kan gewoon niet gezond zijn.

En bouwlui: tsja, die snap ik ook niet altijd. Merk wel op dat de meeste vaklui goede stofafzuigers hebben. Dat is echt een investering waard overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:34:
Hoe langer de verbouwing hier duurt, hoe vaker ik trouw mondkapjes ben gaan dragen. Eerste beetje stof denk je "mwah, komt wel goed", maar hoe langer je erin staat, hoe meer het niet goed voelt. Of gewoon echt slecht, zoals bloedsmaak na een stofwolk steen slijpen.

Je gaat echt niet ineens veel eerder dood door die enkele stofwolk, maar vaak kan gewoon niet gezond zijn.

En bouwlui: tsja, die snap ik ook niet altijd. Merk wel op dat de meeste vaklui goede stofafzuigers hebben. Dat is echt een investering waard overigens.
In NL is stofafzuiging voor professionals volgens mij verplicht. In BE zijn de regels voor PBM een stuk milder, heb ik het idee. Vaak genoeg dat je in belgie vaklui met een betonslijper of kettingzaag of iets anders dat veel lawaai maakt ziet werken zonder zelfs maar gehoorbescherming. Ik snap het niet, je zou denken dat ze zelf ook wel een keer met suizende oren bedenken dat dit wellicht niet echt goed voor je is. Ademhalingsbescherming heb ik nog nooit gezien in Belgie, en stofafzuiging zeer zelden, alhoewel dat me minstens zo belangrijk lijkt als gehoorbescherming, zoniet nog belangrijker.

Maar goed @CarpeVentum , een enkele keer in MDF stof herstel je wel weer van, en mag je verwachten dat het geen lange termijn effecten heeft. Of in ieder geval dat het een zeer lage kans heeft op schade op de lange termijn. De kristallen van betonstof zijn geloof ik slechter voor je, maar het verlijmde hout in MDF is ook niet heel vriendelijk voor je gezondheid, alhoewel de kleine houtvezels van gewoon hout ook niet goed voor je longen zullen zijn.

Maar voor binnenshuis schuren / zagen / slijpen zou ik zeker een bouwstofzuiger aanschaffen. Naast dat het behoorlijk scheelt in de stof die je inademt, scheelt het ook zoveel rotzooi om op te ruimen naderhand. En als je het stof naderhand opzuigt met een gewone stofzuiger, is die ook geen lang leven beschoren (plus dat die waarschijnlijk een deel van het fijnstof weer direct eruit blaast).

Overigens draag ik met schuren ook een halfgelaatsmasker erbij, naast de afzuiging. Halfgelaatsmasker en P3 filters kosten weinig, dus daar hoef je het ook zeker niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:04
Zijn er nog aanraders wat betreft zon halfgelaatmasker?
Of gewoon eerste hit op google pakken?
Pagina: 1 ... 306 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/