[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 305 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:02
1nsane schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:49:
[...]

Thanks! Zou inderdaad kunnen alhoewel ik dan met de keuken in de knel kom. In principe is de rest van het huis wel van voorzetwanden voorzien.

Ik heb twijfels of het heel veel zin heeft voor dat kleine stukje. Immers, tot kozijnhoogte komt de keuken, daar naast zit ik denk 75cm aan muur en daarnaast beginnen de kozijnen met openslaande deuren waar HR+ glas in zit dus, als je bedenkt dat het keukenblok voor een groot deel van de muur komt, moet ik dan voor die 2,85x0,75 een soort opbouwpuist maken?

Overigens nog zat andere uitdagingen. Vandaag kwam een kennis (meester loodgieter) langs om een lading henco buizen en aanverwanten als een soort gehele diy kit af te leveren.

Ik ga zowel de gasleidingen als het water zelf vervangen (hier en daar nog wat stukjes lood en de 100 jaar oude stalen gasleiding lekt te veel).

Daarna nog de elektra, er staat een berg spul van Elektramat incl een nieuwe zelf ontworpen groepenkast. Ook dat wordt allemaal voor het eerst haha.
Gasleidingen 'vervangen'? Bedoelde je niet verwijderen? :9

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FireFoz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb het verder weggehaald en ga er een nieuw stukje hout in zetten. Het is echter moeilijk alles weg te halen omdat ik er niet goed bij kom... Een stuk dat rot is is afgedekt door ander hout. Is het heel erg als niet alles weg gehaald is of rot het dan door? Het kan niet meer nat worden en ik behandel het wel met houtrot stop van albastine
Het is niet ideaal. Maar als je zeker weet dat het rotte hout goed droog is en blijft, en je het met plenty houtrotstop behandelt, dan kom je wel een heel eind.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:21:
[...]

met een draadeinde aan het plafond? of een beugel boven de plank? 2,3m gaat anders behoorlijk doorhangen.
Bestaat er iets van een tabel waarin je de verhouding kunt zien tussen plankdikte / te overspannen afstand / draaggewicht?
Voor zoldervloeren met balken heb ik wel eens zoiets gezien.

EDIT: Denk dat ik iets (in het engels weliswaar) gevonden heb.
Sagulator

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 29-05-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 11:48
Rzaan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Bestaat er iets van een tabel waarin je de verhouding kunt zien tussen plankdikte / te overspannen afstand / draaggewicht?
Voor zoldervloeren met balken heb ik wel eens zoiets gezien.

EDIT: Denk dat ik iets (in het engels weliswaar) gevonden heb.
Sagulator
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
dragonhaertt schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Het simpelste, en wat het minste ruimte in neemt, is gewoon een balk/lat tegen de muur schroeven waar de plank op rust.
Als beide uiteinden ook ondersteund worden is dit stevig zat.
[Afbeelding]
en als dit lelijk is kan het ook nog andersom. Lat boven de plank tegen de muur en de plank vanonder tegen die lat schroeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 17:52
GudZ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 04:37:
[...]

Gasleidingen 'vervangen'? Bedoelde je niet verwijderen? :9
Nope, vervangen :)

CV ketel en een gigantisch gasfornuis ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:19
Wij hebben in de achtertuin soms last van een vieze geur. Nu hoor ik als de wc spoelt of iemand onder de douche staat de hwa uitloop bij de uitbouw gorgelen. Ik denk dus dat de lucht hier vandaan komt.

Onze ontluchting zit in de woning op zolder met een speciale dop erop voor binnenshuis ontluchten. Zou hier het probleem zitten?

(Sinds kort een warmtepomp dus bij die ontluchting zit nu een rookgasafvoer. Misschien kan ik die pijp daarmee verbinden om natuurlijk naar buiten de riool te luchten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
AMARONE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:30:
Wij hebben in de achtertuin soms last van een vieze geur. Nu hoor ik als de wc spoelt of iemand onder de douche staat de hwa uitloop bij de uitbouw gorgelen. Ik denk dus dat de lucht hier vandaan komt.

Onze ontluchting zit in de woning op zolder met een speciale dop erop voor binnenshuis ontluchten. Zou hier het probleem zitten?

(Sinds kort een warmtepomp dus bij die ontluchting zit nu een rookgasafvoer. Misschien kan ik die pijp daarmee verbinden om natuurlijk naar buiten de riool te luchten).
Binnenshuis ontluchten lijkt me goor, dat zal wel beluchten zijn. Ontluchten door je dak is het handigst, dan ruik je het meestal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AMARONE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:30:

binnenshuis ontluchten, warmtepomp met een rookgasafvoer, ik snap echt helemaal niets van je verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:25
GudZ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:13:
[...]

6mm slangenboor /houtboor op lage toeren.
Voorboren met hardhoutboor 3/4mm van bv Wovar.
Zorg dat je uitkomt in de voegen van je gevel en daarin met klopboortje 6mm 6cm diep boren.

Slagplug 12cm

Paal van tevoren afzagen dat deze niet in contact komt met de grond. Je kunt overwegen de contactzijde van de paal met teer te behandelen (2x en goed drogen). Maar dit hangt wel 20 jaar mits het geen gelamineerde paal is en niet in de volle regen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4dJldOH_msjC6562hBmPQPnPqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A46zxCkyridfCjlveTtFyApO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had geen zin om de paal aan de onderkant af te zagen. Die steekt gewoon een beetje in de grond maar staat niet vast. Met de kolomboor van een maatje heb ik twee gaten erin geboord voor de slagpluggen. Daarna doorgeboord de gevel in.

Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3oSFzl2q_mBpPXU-uYR6r5GItg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRT5n2wUTt2g9vu9DEfn1Mbe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdsvHYmCcOokFnQl7HdGzIHEzwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS6ec9ktbzbZzXeix6p7Q7eY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 11:18
Ik heb een portable 'douche' gemaakt van pvc pijp. Gebruik gemaakt van lijm- en schroef verbinding, helaas lekt het daar ook. Iemand een idee hoe dit lekvrij te maken is? Ik heb Loctite 5926 tot mijn beschikking maar vraag mij af of dat te gebruiken is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsy-QY1NiQffSGwHxPVip8i1qng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUC1U5Rj0E1PDBnGE50o9b5q.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
Zo, muurtje afgemaakt, dagje drogen en dan de latei erop. Ook nog een gat dichtgemaakt waar een afvoer zat van de afzuigkap van de oude keuken (waarom, geen idee, de afzuigkap zat aan de andere kant van de keuken waar 2 uitstekende afvoerschoorstenen naar het dak lopen 8)7 )

Samen met schoonvader nog een gat dichtgemaakt met beton zodat volgende week de vloerverwarming kan worden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEFSe34M-SMGbI8Y9iHKBGtSZmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWve83NYSiQ90n8p485F5nzc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IDGCn6D9d49ctDTnurtvf6N7_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcepXQR607PjbfMPw1SjeqDA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywlwi-2xHZQZX_GQmcz_NBBs3uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zyje6LlKDBzMAvoju5fdVQME.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJaV2I-GUo74iXmKIcNuoZX6WRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2iazifHd3YdlFVAIIKQo1rx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeClvoQDkvIQ_msdwB0Ca2u1hDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmqkOJhgyqXcVzSScflWpFEh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
twain4me schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:37:
[...]

binnenshuis ontluchten, warmtepomp met een rookgasafvoer, ik snap echt helemaal niets van je verhaal.
Ter verduidelijking, op onderstaande foto is de beluchting/ontluchting van het riool te zien. Sinds vorige maand heb ik een warmtepomp waardoor de rookgasafvoer van de ketel nu een loze pijp door het dak is. Mijn vraag is dus of ik die beluchting niet beter op die pijp kan aansluiten?(en daarmee hopelijk de stank welke via de hwa bij de uitbouw naar buiten komt bij gebruik van de badkamer kan voorkomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htxKR2vGHXnpkAa7LPw9kWKEHME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GjCaKhgZNP2aVBJFlQUOcll.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rockerpoet schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:31:
Ik heb een portable 'douche' gemaakt van pvc pijp. Gebruik gemaakt van lijm- en schroef verbinding, helaas lekt het daar ook. Iemand een idee hoe dit lekvrij te maken is? Ik heb Loctite 5926 tot mijn beschikking maar vraag mij af of dat te gebruiken is.

[Afbeelding]
Beetje teflon tape gebruiken zou ik zeggen. Het halve leidingwerk van mijn vijver hangt daarmee aan elkaar.
Kun je de verbinding niet meer losmaken, dan Griffon tape er omheen: https://www.griffon.nl/nl...ir-voor-snelle-reparaties
Niet goedkoop, werkt wel.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 29-05-2023 19:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Aan een MDF plafond wil ik graag een lamp van 5kg ophangen.

De MDF stroken zijn allemaal 114cm lang, tussen twee muren in.

De MDF platen zijn 12mm dik en de bevestiging is, tenzij links en rechts de enige bevestiging is, gebeurd middels onderstaande clips op het rachelwerk.

Waar de eventuele latten waarop ze gemonteerd zijn zitten, weet ik niet precies, en is wat lastig exact te vast te stellen.

Hetgeen van de lamp dat aan het plafond vastgeschroefd dient te worden, komt op twee punten met een schroef vast te zitten, pakweg 8cm uit elkaar.

Doe ik er goed aan iets als holle wand pluggen te gebruiken of is 5kg voor het 12mm MDF geen probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfYVzJheBaQ6ej0wBXxER9ChgJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yz362nVS7VEqLwFUwemA4GGr.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door JBS op 29-05-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AMARONE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Ter verduidelijking, op onderstaande foto is de beluchting/ontluchting van het riool te zien. Sinds vorige maand heb ik een warmtepomp waardoor de rookgasafvoer van de ketel nu een loze pijp door het dak is. Mijn vraag is dus of ik die beluchting niet beter op die pijp kan aansluiten?(en daarmee hopelijk de stank welke via de hwa bij de uitbouw naar buiten komt bij gebruik van de badkamer kan voorkomen)

[Afbeelding]
Denk dat dat prima kan maar dat gaat je probleem niet oplossen verwacht ik. Kun je bij die hwa de buis in? Want dan zou je er even een veer in kunnen doen om te testen of er geen (beginnende) verstopping zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:20:
[...]

Denk dat dat prima kan maar dat gaat je probleem niet oplossen verwacht ik. Kun je bij die hwa de buis in? Want dan zou je er even een veer in kunnen doen om te testen of er geen (beginnende) verstopping zit.
Ga ik proberen, kan de ontluchting ook al testen door die dop eraf te trekken. Ik hoop eigenlijk dat die niet goed werkt en dan is het meteen zichtbaar.

Die veer ga ik ook even in de hwa steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Nu het tuinhekje voorthuis af is ga ik verder met de schutting achterthuis. Die is rot. Daar had ik vorig jaar ook al over gepost.
Ik wil gaan voor een schutting met kant-en-klaar schermen of ik maak er zelf een met allemaal planken.
Palen worden hardhouten palen (Azobe).
Maar van welk materiaal zouden jullie de planken of panelen doen?
Ik kan kiezen voor douglas, red class wood of voor grenen. Ik heb zelf geen voorkeur voor het een of voor het ander maar douglas is wel fors duurder dan grenen.

Schermen of planken staan los van de grond en zet ik ieder jaar of iedere twee jaar in de beits. Lengte schutting is 4-5 meter.
De schutting moet het 10 jaar uithouden, hoop over 5 jaar verhuisd te zijn.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 11:18
The Eagle schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Beetje teflon tape gebruiken zou ik zeggen. Het halve leidingwerk van mijn vijver hangt daarmee aan elkaar.
Kun je de verbinding niet meer losmaken, dan Griffon tape er omheen: https://www.griffon.nl/nl...ir-voor-snelle-reparaties
Niet goedkoop, werkt wel.
Die tape lijkt mij goed voor de lijmverbinding, is dat zoiets als een vulcaniserende tape?
Teflon voor de schroefverbinding een goede! Hoewel het lek waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat het rubber niet goed afdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09

Roozzz

Plus ultra

Ik wierp dit weekend eens een blik op de bovenzijde van de dakkapel in onze recent aangekochte woning. En mijn boerenverstand denkt dat dit niet helemaal is wat het zou moeten zijn. Het dakleer doet mij uitgedroogd/vergaan aan. Lijkt me iets om aan te pakken. Kan iemand dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfD8j8oStbW3UH0XU3ZAporC590=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdGlIyJz24JU0QWA99w4yUt7.jpg?f=fotoalbum_large

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Daar kan geen stank van komen.
De Maxi Studor is een eenrichtingsklep voor het ventileren van een afvoerbuis. Zij beschermt de watersloten en zorgt ervoor dat er geen stank in de leefruimte kan komen. Wanneer er in een afvoerbuis een negatieve druk ontstaat, gaat de klep open zodat er lucht kan binnenstromen. Wanneer de druk opnieuw in evenwicht is, gaat de Maxi Studor hermetisch dicht, zodat de stank niet kan ontsnappen.
https://www.wisa-sanitair.com/maxi-studor-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Klopt, ik zeg alleen dat ik buiten bij de uitbouw de hwa hoor gorgelen wat 2 dingen kan zijn, of de ontluchting is niet goed (die klep is kapot of werkt niet goed binnen) of er zit ergens een verstopping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rockerpoet schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Die tape lijkt mij goed voor de lijmverbinding, is dat zoiets als een vulcaniserende tape?
Teflon voor de schroefverbinding een goede! Hoewel het lek waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat het rubber niet goed afdicht.
Teflon had je sowieso niet mogen vergeten ;)

En Griffon tape is idd zelfvulcaniserend. Werkt prima, wel even opletten dat je het meteen verwerkt nlanders plakt het aan elkaar en kun je het weggooien :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Roozzz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:42:
Ik wierp dit weekend eens een blik op de bovenzijde van de dakkapel in onze recent aangekochte woning. En mijn boerenverstand denkt dat dit niet helemaal is wat het zou moeten zijn. Het dakleer doet mij uitgedroogd/vergaan aan. Lijkt me iets om aan te pakken. Kan iemand dit bevestigen?

[Afbeelding]
Ja dit ziet eruit alsof ik het voor de herfst gefixt zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 23:09

Roozzz

Plus ultra

No Hands schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Ja dit ziet eruit alsof ik het voor de herfst gefixt zou willen hebben.
Check, ik ga morgen eens een rondje bellen. Dank voor de bevestiging (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:42:

[Afbeelding]
Ja dat wordt een mooi zomerklusje want dat lijkt geen losliggend vuil en moeit zsm worden opgelost.

Zou me meteen afvragen hoe het met de isolatie is gesteld. Een plat dak wordt idealiter aan de buiitenkant geisoleerd. Als het niet (voldoende) is geisoleerd kan kun je eerst isoleren en daarna de dakbedekking daar op laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:02
Ik wil een BBQ buitenkeuken zelf maken. Aangezien het hout lastig in de auto past in de gewone maat, wilde ik het meteen maar op maat laten zagen door de houthandel.

Echter ben ik met de maten uit gegaan van wat ik uit een plank kan halen, zonder rekening te houden met zaagverlies... bijvoorbeeld een plank van 400cm, dus daar haal ik 160-160-80cm uit

Gaat dat meteen problemen opleveren met bouwen? alles herberekenen ga ik niet leuk vinden :+
noob mistake denk ik dan maar O-)
Of is die zaagsnede misschien wel goed zodat er ruimte is om de planken te plaatsen in het frame? het frame zou geen issue hebben met zaagsnedes...

ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8vlF46LHUW362Lbnjnp7EB1N6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUETj1Lq0REmbvh4QXLD2zxO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 29-05-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
Waah schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:17:
Ik wil een BBQ buitenkeuken zelf maken. Aangezien het hout lastig in de auto past in de gewone maat, wilde ik het meteen maar op maat laten zagen door de houthandel.

Echter ben ik met de maten uit gegaan van wat ik uit een plank kan halen, zonder rekening te houden met zaagverlies... bijvoorbeeld een plank van 400cm, dus daar haal ik 160-160-80cm uit

Gaat dat meteen problemen opleveren met bouwen? alles herberekenen ga ik niet leuk vinden :+
Of is die zaagsnede misschien wel goed zodat er ruimte is om de planken te plaatsen in het frame? het frame zou geen issue hebben met zaagsnedes...

ontwerp:
[Afbeelding]
Je verliest 4-5mm per zaagsnede. Uit je 400cm plank kun je dus niet exact 400cm aan planken halen en hou je dus 160-160-79cm over zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Terrz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Je verliest 4-5mm per zaagsnede. Uit je 400cm plank kun je dus niet exact 400cm aan planken halen en hou je dus 160-160-79cm over zeg maar.
Ja daar was ik al bang voor. En dan zal de laatste plank dus "te kort" zijn, voor elke zaagsnede 5mm korter. Dus dat is niet handig :+ om het simpel te stellen.

Dus dan toch maar iets groter, en iets meer planken kopen. Die paar tientjes doen het hem ook niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:42
1nsane schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:49:
Zo, muurtje afgemaakt, dagje drogen en dan de latei erop. Ook nog een gat dichtgemaakt waar een afvoer zat van de afzuigkap van de oude keuken (waarom, geen idee, de afzuigkap zat aan de andere kant van de keuken waar 2 uitstekende afvoerschoorstenen naar het dak lopen 8)7 )

Samen met schoonvader nog een gat dichtgemaakt met beton zodat volgende week de vloerverwarming kan worden gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit! Heb je veel metsel ervaring? Ik zit er aan te denken ook om het huis iets te metselen maar ik heb geen ervaring. Wel al veel ingelezen, ik vraag mij af of het voor de gevorderde klusser een beetje te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
badkuip schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:00:
[...]

[Afbeelding]

Ik had geen zin om de paal aan de onderkant af te zagen. Die steekt gewoon een beetje in de grond maar staat niet vast. Met de kolomboor van een maatje heb ik twee gaten erin geboord voor de slagpluggen. Daarna doorgeboord de gevel in.

Het eindresultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ajeto buurman. Hoe heb je de palen en schaaldelen behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
badkuip schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:51:
Nu het tuinhekje voorthuis af is ga ik verder met de schutting achterthuis. Die is rot. Daar had ik vorig jaar ook al over gepost.
Ik wil gaan voor een schutting met kant-en-klaar schermen of ik maak er zelf een met allemaal planken.
Palen worden hardhouten palen (Azobe).
Maar van welk materiaal zouden jullie de planken of panelen doen?
Ik kan kiezen voor douglas, red class wood of voor grenen. Ik heb zelf geen voorkeur voor het een of voor het ander maar douglas is wel fors duurder dan grenen.

Schermen of planken staan los van de grond en zet ik ieder jaar of iedere twee jaar in de beits. Lengte schutting is 4-5 meter.
De schutting moet het 10 jaar uithouden, hoop over 5 jaar verhuisd te zijn.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb achter links een hardhouten schutting halfhoog 110cm gemaakt. Leuk contact met buren. Palen geboord en geslagen en dan horizontaal aan beide zijden planken erop geschroefd. Is zo sterk kun je op klimmen, als balanceerbalk gebruiken et.

Rechts stond een schutting met waaiboompalen en grenen schutting delen. Daar heb ik nieuwe harddhouten palen (270x7x7) op 181cm tussenruimte gezet. De originele schutting delen gelazuurd en teruggehangen, net iets hoger zodat ze geen grond contact maken.

Goedkoop is de tweede optie. Leuk en mooi is de eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 20:28
Terrz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Een plank van handelslengte 400 cm is vaak de maat inclusief tolerantie van een paar procent. In werkelijkheid is de plank vaak 402 of 403 cm.

@Waah Wil je het zeker weten? Bel vooraf even met de houthandel om het zeker te weten. Kost je 30 seconden, scheelt je mogelijk uren en uren ellende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ontwerp:
[Afbeelding]
dergelijke formaten hebben vaak kopscheuren.uit 4 mter hout haal je meestal geen 4 meter bruikbaar hout
zorg in iedergeval dat je goed advies krijgt over welke planken je wel en niet moet nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-05-2023 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:38:
[...]

dergelijke formaten hebben vaak kopscheuren.uit 4 mter hout haal je meestal geen 4 meter bruikbaar hout
Dat dus. Kopscheuren en soms ook lelijke snipe van de vandikte. Laatste stukje kan prima zijn maar is het vaak niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
twain4me schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:38:
[...]

zorg in iedergeval dat je goed advies krijgt.
Goed om te weten! vorige keren dat ik daar hout heb gehaald is me dat niet opgevallen, maar dat was ook meer ruwbouw :+
Den_S85 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Een plank van handelslengte 400 cm is vaak de maat inclusief tolerantie van een paar procent. In werkelijkheid is de plank vaak 402 of 403 cm.

@Waah Wil je het zeker weten? Bel vooraf even met de houthandel om het zeker te weten. Kost je 30 seconden, scheelt je mogelijk uren en uren ellende.
De houthandel wil ook voor je zagen hier. En op de site staat ook dat ze graag meedenken bij projecten. Dus ga wel even langs met het ontwerp en de zelf berekende lengtes om te vragen of dat problemen oplevert ivm kopscheuren e.d.

bedankt voor de tips! scheelt me potentieel veel hoofdpijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik wil een BBQ buitenkeuken zelf maken.
Leuk ding, ga je het frame lassen? :)

ik wil nog een pizza-oven karretje maken, maar ik moet nog zoveel man |:(

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Fraggert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Leuk ding, ga je het frame lassen? :)

ik wil nog een pizza-over karretje maken, maar ik moet nog zoveel man |:(
Ik zou willen dat ik dat kon. Nee ga het hout zwart maken denk ik :+

kwa kosten, het ruwe metaal voor het frame zou al net zo duur zijn als het hele project O-) dus dat helpt niet O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Waah schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Ik zou willen dat ik dat kon. Nee ga het hout zwart maken denk ik :+

kwa kosten, het ruwe metaal voor het frame zou al net zo duur zijn als het hele project O-) dus dat helpt niet O-)
ja, klopt, staal is godsgruwelijk duur, al sinds begin corona , echt niet normaal meer.

Kost natuurlijk ook veel energie om te produceren.

Ben nu aan het oefenen met een laskarretje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpCbedrK4S_9l_Ncmb_SloufYjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTDshpUVmOaB71RTARQI0IeS.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een mooi stukje eiken meubelpaneel over om de gasfles en het lasapparaat op te zetten, en 2 zwenkwielen voor sturen aan de voorkant en 2 grotere wielen van een kinderwagen (lang leve marktplaats) voor de achterkant.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:21
The Eagle schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:15:
[...]

Teflon had je sowieso niet mogen vergeten ;)

En Griffon tape is idd zelfvulcaniserend. Werkt prima, wel even opletten dat je het meteen verwerkt nlanders plakt het aan elkaar en kun je het weggooien :+
Je bedoeld toch hopelijk niet teflon tussen de pvc verbindingen.
Volgens mij is de ene kant een lijm verbinding, als je die lekker dik met lijm insmeert en dan draaiend er in steekt kan het bijna niet lekken. Nu doet hij dat wel, dan zou ik er inderdaad iets van vulkaniserende tape oid overheen doen.
De andere kant is met een rubber (of zo iets) pakking gesloten. Alleen zijn die niet voor hogere druk gemaakt, doordat je water in de buis opwarmt krijg je hogere druk. Ik denk dat hij daarom gaat lekken. oplossing zou zijn om alleen lijm verbindingen te gebruiken, of nog beter, een ontluchtings ventiel ergens aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 14:04
badkuip schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:51:
Schermen of planken staan los van de grond en zet ik ieder jaar of iedere twee jaar in de beits. Lengte schutting is 4-5 meter. De schutting moet het 10 jaar uithouden, hoop over 5 jaar verhuisd te zijn.
Volgens mij is de schutting hier van grenen. Deze staat al 15 jaar en langer. (stond er al bij de aankoop van de woning) De palen zijn van hardhout. De delen van volgens mij grenen. Wat ze goed gedaan hebben is inderdaad de delen van de grond houden (ongeveer 10cm). Daarnaast onder de delen tegels rechtop eronder geplaatst. Geen probleem met vocht vanaf de grond. Daardoor zijn ze goed gebleven. Een deel van 10 meter is van het voorjaar verwijdert. Via marktplaats verkocht. Deze worden nu hergebruikt. Ze zagen er heel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Wat doen jullie met bouwmateriaal dat over is?

Heb al een tijdje eea. op marktplaats staan: 300 meter vloerverwarmingsbuis, meerdere m2 steenwol, grote PIR platen.. maar niemand schijnt echt geinteresseerd te zijn voor een weggeefprijs.

Ik vind het zo zonde om het weg te moeten gooien. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

LED-Maniak schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:01:

Heb al een tijdje eea. op marktplaats staan: 300 meter vloerverwarmingsbuis, meerdere m2 steenwol, grote PIR platen.. maar niemand schijnt echt geinteresseerd te zijn voor een weggeefprijs.

2dehands sites inderdaad. Krijg je het daar niet kwijt (95% van de gevallen), dan gewoon jarenlang bijhouden tot a) het ooit nog eens van pas komt, of b) jij en/of je partner het zo beu zijn dat je 't toch naar de milieustraat brengt :+

Dat is toch wat ik altijd doe :D

Zonde is het inderdaad wel, maar eerlijk gezegd kan ik het meestal ook niet opbrengen om allemaal restjes bij elkaar te sprokkelen tot ik genoeg heb om wat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 30-05-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

Geduld, tot nu toe heb ik bijna alles verkocht voor weggeefprijzen op marktplaats. Folies, steenwol, gereedschap, oude sloten. Misschien woon je in een uithoek of zijn je weggeefprijzen nog te hoog? Ik praat over 25-40% van de nieuwwwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ

Voor klussers/bouwers veel gezeik omrijden tijdens een periode dat je al 36 uren in een dag wil hebben. En als het niet goed is geen herstel, advies of retourbeleid. Niet de aantallen/specificatie/omvang die je nodig hebt. En je moet voor grote platen vaak busje of aanhanger hebben dusja ik begrijp wel dat het niet hard gaat... Geduld is een schone zaak! Zelfs mijn kapotte torenventilator is twee weken terug opgehaald door een enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:44

ontwerp:
[Afbeelding]
Hou je in je ontwerp rekening met de hitte van de BBQ? Want als je het zo gaat bouwen krijg je gratis extra houtskool.. :P

Verder mooi ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06 16:57

Sharky

Skamn Dippy!

Als je iets als gratis af te halen op Marktplaats zet, dan ben je het zo kwijt. Of anders van die lokale weggeefhoekjes op Facebook. Dan moet je er wel gratis vanaf willen natuurlijk :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Slonzo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:42:
[...]

2dehands sites inderdaad. Krijg je het daar niet kwijt (95% van de gevallen), dan gewoon jarenlang bijhouden tot a) het ooit nog eens van pas komt, of b) jij en/of je partner het zo beu zijn dat je 't toch naar de milieustraat brengt :+

Dat is toch wat ik altijd doe :D

Zonde is het inderdaad wel, maar eerlijk gezegd kan ik het meestal ook niet opbrengen om allemaal restjes bij elkaar te sprokkelen tot ik genoeg heb om wat voor elkaar te krijgen.
Ik ben altijd zo blij dat ik een stuk hout heb bewaard als ik het 10 jaar later nodig blijk te hebben! :P
Sharky schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Als je iets als gratis af te halen op Marktplaats zet, dan ben je het zo kwijt. Of anders van die lokale weggeefhoekjes op Facebook. Dan moet je er wel gratis vanaf willen natuurlijk :P
Facebook was ik vergeten. Die wil soms inderdaad nog wel eens werken. Thanks!
Joost.B schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Geduld, tot nu toe heb ik bijna alles verkocht voor weggeefprijzen op marktplaats. Folies, steenwol, gereedschap, oude sloten. Misschien woon je in een uithoek of zijn je weggeefprijzen nog te hoog? Ik praat over 25-40% van de nieuwwwaarde.
100 euro voor 314 meter vloerverwarmingsbuis en 25 euro voor 16 nieuwe verhuisdekens leek mij wel OK prijs(mensen gaan altijd toch ver onder bieden.. dus dacht nog wat ruimte er in te stoppen). Nog maar even geduld dan. Over 4 weken is de harde stop, gezien dan na bijna 3 jaar er eindelijk een vloer in huis wordt geplakt. *O*

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2023 12:13 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Joost.B schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:44:
Zelfs perfect werkende zaken raak ik dikwijls zelfs niet kwijt voor een symbolische 1 tot 5 euro -O-

Ik heb een half jaar lang een hoop 3fasige 400V 16A en 20A automaten te koop gehad voor nog geen 5 euro per stuk. Amper 1tje verkocht geraakt.

Mijn grootste succes is een ~35 jaar oude sturing voor accumulatieverwarming, die ben ik kwijtgeraakt voor 5 euro. Verzendkosten waren hoger :+

Moet wel zeggen dat het in mijn geval over BE gaat.
2dehands lijkt in NL meer ingeburgerd, door die legendarische gierigheid wsl :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

LED-Maniak schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:10:
Ik ben altijd zo blij dat ik een stuk hout heb bewaard als ik het 10 jaar later nodig blijk te hebben! :P
Inderdaad!
En zeker niet nalaten om dat ten overvloede tegen je partner te vermelden :+
"Ik zei toch dat het nog van pas zou komen..." O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
chrisborst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Hou je in je ontwerp rekening met de hitte van de BBQ? Want als je het zo gaat bouwen krijg je gratis extra houtskool.. :P

Verder mooi ontwerp!
Nee gewoon hard op het hout duwen tot de BBQ er magisch doorheen schuift. Zo werkt het in Sketchup ook :+ Alles lijnt ook perfect op :+

Nee het idee is op basis van deze: https://www.houthandelonline.nl/douglas-houten-bbq-ombouw
En ik ga dus dopmoertjes in het gat plaatsen om te zorgen dat de BBQ minimaal 2cm bij het hout weg blijft. Daarbij komt de BBQ vrij hoog, waardoor niet alle hitte in het kastje blijft.

Maar ik twijfel nog of mijn huidige Weber BBQ er in komt, ik voor een nieuwe 57cm weber ga.... of 2 kleine kamado joe's (1 voor onszelf, 2 als er visite is). Of misschien 2 kleine goedkope eggs. Ik ga niet low en slow (simpel burgers, stokjes, biefspiesje) dus heb niet heel groot nodig denk ik. Sowieso staat hier het vlees nu vaak veel te snel op tafel waardoor het eerder koud wordt :+ want 57cm vol leggen en dan met 6 man daar van eten gaat wat te snel.

Dus ik twijfel nog :+ maar als ik daarmee wacht dan bouw ik het nooit, dus we gaan vandaag gewoon langs de houthandel en beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 19:45

Eboman

Ondertitel

Middag, geen idee of ik hier met deze vraag terecht kan ,maar eigen topic leek mij overkill.

Ik heb nu een ouderwetse garagedeur die kanteld, deze zit dus als een soort opbouw aan de binnenkant van mijn garage.

Nu zou ik deze willen vervangen door een sectionaaldeur, dit om een hogere isolatie waarde te halen en de deur is oud en begint vaker aan de onderkant vast te lopen bij sluiten, dus heeft zo wie zo onderhoud/aanpassingen nodig.

Mijn vraag :

Wie heeft er ervaring met zelf plaatsen, er lijken meerdere bedrijven dit aan te bieden? Ook lijkt het erop dat bepaalde partijen bv de veren alvast voormonteren (dit lijkt bij torsieveren vooral een voordeel ?) En je hebt de keuze tussen torsieveren of trekveren , ik vermoed dat dit vooral de hoogte van de deur beinvloed, maar zijn er misschien nog meer voordelen/nadelen. En hebben jullie misschien ervaringen hiermee of do's en dont's ?

Signature

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zoek soms wel naar spullen op Marktplaats.
Maar door het niveau van de teksten, haak ik vaak af.

Van de week nog:
"Partij Spiro en hulpstukken.
Doe een leuk bod."
Welke maten, wat voor bochten, niks werd genoemd.
Dus dan moet ik eerst gaan mailen en dan heb ik al geen zin meer.

Als ik een tafel zoek op Marktplaats wil ik weten hoe hoog, hoe breed en hoe lang hij is.
En als het kan nog welk materiaal.
Maar de moeite om de maten op te schrijven doen mensen al niet.
Wel teksten erbij als 'we hebben er altijd veel plezier van gehad' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16

dragonhaertt

@_'.'

Eboman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:
Middag, geen idee of ik hier met deze vraag terecht kan ,maar eigen topic leek mij overkill.

Ik heb nu een ouderwetse garagedeur die kanteld, deze zit dus als een soort opbouw aan de binnenkant van mijn garage.

Nu zou ik deze willen vervangen door een sectionaaldeur, dit om een hogere isolatie waarde te halen en de deur is oud en begint vaker aan de onderkant vast te lopen bij sluiten, dus heeft zo wie zo onderhoud/aanpassingen nodig.

Mijn vraag :

Wie heeft er ervaring met zelf plaatsen, er lijken meerdere bedrijven dit aan te bieden? Ook lijkt het erop dat bepaalde partijen bv de veren alvast voormonteren (dit lijkt bij torsieveren vooral een voordeel ?) En je hebt de keuze tussen torsieveren of trekveren , ik vermoed dat dit vooral de hoogte van de deur beinvloed, maar zijn er misschien nog meer voordelen/nadelen. En hebben jullie misschien ervaringen hiermee of do's en dont's ?
Misschien ook leuk om te overwegen: dubbel openslaande deuren.
Dat is een stuk prettiger als je vaker naar binnen/buiten moet en neemt ook minder plafondruimte in.

Als je de auto binnen wil parkeren is dat misschien minder handig.

Wat betreft monteren, wat ik tot nu toe heb gezien aan handleidingen is dat best goed zelf te doen. Wij gaan de (dubbel openslaande) deur laten installeren, maar dat heeft te maken met de aanvraag voor subsidie/vergoeding voor isolerende deuren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 19:45

Eboman

Ondertitel

dragonhaertt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:01:
[...]

Misschien ook leuk om te overwegen: dubbel openslaande deuren.
Dat is een stuk prettiger als je vaker naar binnen/buiten moet en neemt ook minder plafondruimte in.

Als je de auto binnen wil parkeren is dat misschien minder handig.

Wat betreft monteren, wat ik tot nu toe heb gezien aan handleidingen is dat best goed zelf te doen. Wij gaan de (dubbel openslaande) deur laten installeren, maar dat heeft te maken met de aanvraag voor subsidie/vergoeding voor isolerende deuren.
heb ik ook overwogen, maar deze prijzen zijn makkelijk 4x zo veel dan die van de sectionaal deuren, daarnaast omdat het inbouw is, is het bijna altijd maatwerk. Dat maakt het prijziger. Heb je meer info over die subsidie, die ken ik nog niet :) ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dragonhaertt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:01:
. Wij gaan de (dubbel openslaande) deur laten installeren, maar dat heeft te maken met de aanvraag voor subsidie/vergoeding voor isolerende deuren.
Subsidie voor garage-deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Eboman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:16:
[...]

heb ik ook overwogen, maar deze prijzen zijn makkelijk 4x zo veel dan die van de sectionaal deuren, daarnaast omdat het inbouw is, is het bijna altijd maatwerk. Dat maakt het prijziger. Heb je meer info over die subsidie, die ken ik nog niet :) ?
Rzaan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Subsidie voor garage-deuren?
Ja, lang verhaal.
Is niet echt een subsidie maar een vergoeding vanuit de werkgever voor energiebesparende maatregelen.
Mijn garage is (wordt) een verwarmde ruimte, dus dan geld dat ook.

Voorwaarde is alleen dat het geïnstalleerd wordt door een professionele partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
openslaande garagedeuren kost je zo'n kleine 4000 euro.

zelf plaatsen is prima te doen. laten doen kost vaak zoveel dat subsidie redelijk zinloos is. Zelfde geldt voor isolatie. Genoeg vierkante meters isolatie hier gehaald voor een grote verbouw/aanbouw, maar zelf geplaatst om kosten te besparen. Dan heb je inderdaad geen subsidie meer.

[ Voor 38% gewijzigd door HyperTrophy op 30-05-2023 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
KoenVW76 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:43:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je veel metsel ervaring? Ik zit er aan te denken ook om het huis iets te metselen maar ik heb geen ervaring. Wel al veel ingelezen, ik vraag mij af of het voor de gevorderde klusser een beetje te doen is.
Ik heb/had 0 metselervaring. Zonder mezelf op de borst te kloppen, ik ben redelijk handig. Klussen die ik voor het eerst doe, gaan 8/10 keer in 1x goed maar wel langzamer dan de professional en de overige 2, I live and learn.

Ik lees me vaak van te voren goed in met filmpjes enz en zorg dat ik goede voorbereidingen tref. Ik ben ook hobbykok en “mis en place” is dan ook belangrijk en ik merk met klussen dat een uurtje (of 2) voorbereiden een wereld van verschil maakt.

Voorbeeld: ik heb alle bakstenen van te voren netjes in een emmer water laten voorweken zodat ze niet te snel vocht uit het mortel trekken.

Het juiste gereedschap klaarleggen (troffel, linkshandig in mijn geval, voegspijker 10mm, voegkoord, latjes tegen de muur om het voegkoord strak langs de muur te houden incl wat duveltjes, de juiste hoeveelheid water voor de mortel klaarzetten enz enz).

Mensen willen nog wel eens te gehaast aan een klus beginnen maar zorgen dat je de juiste materialen hebt en alles klaar legt, zorgt er gewoon voor dat je een klus goed uit kunt voeren en dat uur+ voorbereiding voorkomt 6+ uur incl op en neer naar de bouwmarkt rijden en ergernis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 16:43
1nsane schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Mensen willen nog wel eens te gehaast aan een klus beginnen maar zorgen dat je de juiste materialen hebt en alles klaar legt, zorgt er gewoon voor dat je een klus goed uit kunt voeren en dat uur+ voorbereiding voorkomt 6+ uur incl op en neer naar de bouwmarkt rijden en ergernis.
Juist, dat "ene" moment dat ik mij betrap dat ik te gehaast aan de slag ben gegaan en eigenlijk moet stoppen omdat ik weet dat het knoei werk word, maar toch doorga omdat ik tijdsstress heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

HyperTrophy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:24:
openslaande garagedeuren kost je zo'n kleine 4000 euro.

zelf plaatsen is prima te doen. laten doen kost vaak zoveel dat subsidie redelijk zinloos is. Zelfde geldt voor isolatie. Genoeg vierkante meters isolatie hier gehaald voor een grote verbouw/aanbouw, maar zelf geplaatst om kosten te besparen. Dan heb je inderdaad geen subsidie meer.
In mijn geval is de 'subsidie': inkomstenbelasting vrije aanschaf. Dan is het wel interessant (37%)
4000 euro is inderdaad ook ongeveer wat wij voor de dubbel openslaande deuren betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
t14wo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Dan heb je 2 gaten voor 120 euro. Ik zou dit echt niet zelf gaan doen. Droog diamantboren is ook een fabeltje. De boor gaat uitzetten en ellende veroorzaken. Niet voor niks boren betonboorders eigrnlijk altijd nat.
Om hier nog even op terug te komen: vandaag de boorder over de vloer gehad, heeft keurig 3 gaten (ik had er nog een nodig) van 110 mm geboord. Hij is zegge en schrijve in totaal 26 minuten over de vloer geweest, droog geboord met stofafzuiging en 0,0 troep in huis. 80 euro in totaal.

Dus inderdaad: een goede tip om het uit te besteden ipv zelf te gaan prutsen!

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Er bestaan ook bouwmaterialen kringloopwinkels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Toch even voorpassen na andere prio werkzaamheden, toch lekker als het past en waterpas ligt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-W50XIOQTrTFbTKQU7LS1DMacU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUZqlQUntTJ8xWuUCxFiijz4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXs74631vq8u010qAtawIAZpXk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4xaeJro4mMATlawKYelRp3o.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:35
Afgelopen weekend toch wat meer werk gekregen met de overkapping, de boeidelen waren totaal niet mooi en totaal anders dan de rest van het hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/260HgqDSoKJQBaI4JCaZhldr.jpg

In eerste instantie geprobeerd te schuren met korrel 80 en een bandschuurmachine, maar nog steeds niet het gewenste resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Kx7B9FPFKki43Tojoh37J2Rw.jpg
De linker is na schuren, nog steeds veel diepe zaagsnedes, deze worden donkerer en beter zichtbaar na het lazuren.

Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen alles te schaven met een elektrische schaaf, een takke werk maar het resultaat mag er zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RBxNVsly9fG1ZoVotlQt0Vm1.jpg

Ik had ooit eens de Stanley schaaf gekocht maar het is en blijft een fijn apparaat. :)

Inmiddels zitten de boeidelen allemaal gemonteerd en hebben we het dak nu écht dicht nadat we het EPDM hebben gelijmd (als je het over een rotklus hebt). 8)
Alleen aankomend weekend nog de (zwarte) daktrim monteren en dan beginnen met het terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:15
[...]

[Afbeelding]
Mooi systeem dit!
Zeker niet naar buiten brengen zonder ventiel, je verliest dan best veel energie als het koud is, bij nieuwbouw dien je deze oplossing te gebruiken of de buizen goed te isoleren.
De rookgasafvoer zou ik verwijderen en aan de buitenzijde een plaat met plastic er op( wind en regen dicht) en dan nmormale dakpan. Gat opvullen met pur en afwerken. Gaat je veel warmteverlies schelen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Even een schaamteloze crosspost:

thijsco19 in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"

Advies nodig om een houten schuurtje weer netjes te maken en de rotte delen te verwijderen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
twain4me schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Er bestaan ook bouwmaterialen kringloopwinkels.
Heb je adressen? Ben ze nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
GudZ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Ajeto buurman. Hoe heb je de palen en schaaldelen behandeld?
Ik weet niet wat ik ervan moet denken als iemand Ajeto zegt, dan zou iemand kunnen bedoelen dat die het het een hobbybob-oplossing vindt (buurman-en-buurman) :'(

Palen zijn twee keer gebeitst, schaaldelen niet. Afhankelijk van hoe dat er volgend jaar uitziet zet ik die volgend jaar in de beits of in de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
GudZ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:29:
[...]

Ik heb achter links een hardhouten schutting halfhoog 110cm gemaakt. Leuk contact met buren. Palen geboord en geslagen en dan horizontaal aan beide zijden planken erop geschroefd. Is zo sterk kun je op klimmen, als balanceerbalk gebruiken et.

Rechts stond een schutting met waaiboompalen en grenen schutting delen. Daar heb ik nieuwe harddhouten palen (270x7x7) op 181cm tussenruimte gezet. De originele schutting delen gelazuurd en teruggehangen, net iets hoger zodat ze geen grond contact maken.

Goedkoop is de tweede optie. Leuk en mooi is de eerste.
Thanks. Ik denk dat ik toch bij douglas- of red class wood-panelen uitkom van de lokale houthandel. Daar is het voordeliger dan de goedkoopste grenen schutting van de Gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwartoog schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Heb je adressen? Ben ze nog niet tegengekomen.
bij klus in amersfoort kan je zelf ook spullen brengen.

je hebt ook bv buurman in o.a. rotterdam, maar ik geloof niet dat je daar spullen kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 03-06 21:15
Heeft iemand hier wel eens een voordeur / buitendeur gemaakt met een deurplaat? Ik wil een nieuwe voordeur gaan maken, en hiervoor wil ik zo'n Alutherm / Aluplex deurplaat voor gaan gebruiken. Feitelijk gewoon een dikke multiplex plaat van 40mm met aluminium in de sandwich. De Alutherm heeft in het midden van de deur ook nog een XPS plaat zodat hij lichter wordt en beter isoleert.

Ik wil die Alutherm gebruiken, en aan de buitenkant bekleden met eiken dikfineer en afwerken met (semi) transparante lak om het tegen de zon en regen te beschermen. Ook wil ik er een rampje in maken, maar ik vraag mij af; komt dat raam bij de Alutherm gewoon op het XPS schuim te staan (met blokjes natuurlijk), en dan geklemd tussen twee glaslatten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42

TGEN

Hmmmx_

TheJVH schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:44:
Heeft iemand hier wel eens een voordeur / buitendeur gemaakt met een deurplaat? Ik wil een nieuwe voordeur gaan maken, en hiervoor wil ik zo'n Alutherm / Aluplex deurplaat voor gaan gebruiken. Feitelijk gewoon een dikke multiplex plaat van 40mm met aluminium in de sandwich. De Alutherm heeft in het midden van de deur ook nog een XPS plaat zodat hij lichter wordt en beter isoleert.

Ik wil die Alutherm gebruiken, en aan de buitenkant bekleden met eiken dikfineer en afwerken met (semi) transparante lak om het tegen de zon en regen te beschermen. Ook wil ik er een rampje in maken, maar ik vraag mij af; komt dat raam bij de Alutherm gewoon op het XPS schuim te staan (met blokjes natuurlijk), en dan geklemd tussen twee glaslatten?
Binnen een kader van multiplex (net zoals de buitenrand van de deur en de plek van een eventuele sleuf voor een brievenbus). Tenminste, zo is het bij mijn voordeur die van dezelfde materialen is gemaakt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Voor 2 van de toiletten in ons huis wil ik graag afvoerventilatie maken. Ze zijn nu alleen voorzien van een rooster boven het WC-raampje. Luchtjes blijven dus best wel hangen. Alleen, wat is de beste manier?

De gaten 110 mm zitten al in de tussenmuren. De rode lijn is hoe ik de ventilatiebuis wil laten lopen, dus van het ene toilet door het stookhok naar buiten, waarbij die van het andere toilet er via een aftakking op aansluit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h3p-eHmT3sWhM5sP1YB5wY-WZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RhyBO92zSVeWhLSVzP4Y6k2N.jpg?f=user_large

Er zijn verschillende opties:
  1. in beide toiletruimten een ventilator met bewegingsmelder ophangen; maar loop je dan niet kans dat er lucht vanuit de ene naar de andere toiletruimte gaat? En maakt het dan nog uit of ik een 90 of 45 graden T-stuk gebruik?
  2. ergens na de aftakking een buisventilator monteren, aangestuurd door bewegingsmelders; maar ventileert het dan in beide ruimten wel goed genoeg?
  3. vóór de aftakking in beide ventilatiebuizen een buisventilator monteren, ook weer aangestuurd door bewegingsmelders
Wat zou het beste werken? Of zijn er nog andere opties die ik nu even niet zie?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:41
Cella schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:52:
Voor 2 van de toiletten in ons huis wil ik graag afvoerventilatie maken. Ze zijn nu alleen voorzien van een rooster boven het WC-raampje. Luchtjes blijven dus best wel hangen. Alleen, wat is de beste manier?

De gaten 110 mm zitten al in de tussenmuren. De rode lijn is hoe ik de ventilatiebuis wil laten lopen, dus van het ene toilet door het stookhok naar buiten, waarbij die van het andere toilet er via een aftakking op aansluit:
[Afbeelding]

1. in beide toiletruimten een ventilator met bewegingsmelder ophangen; maar loop je dan niet kans dat er lucht vanuit de ene naar de andere toiletruimte gaat? En maakt het dan nog uit of ik een 90 of 45 graden T-stuk gebruik?
  2. ergens na de aftakking een buisventilator monteren, aangestuurd door bewegingsmelders; maar ventileert het dan in beide ruimten wel goed genoeg?
  3. vóór de aftakking in beide ventilatiebuizen een buisventilator monteren, ook weer aangestuurd door bewegingsmelders
Als je 2 aparte ventilatoren wil, dan moet je zorgen dat ze beide tegelijk draaien, anders komt de geur van het ene toilet terecht in het andere.
Met 1 buisventialtor werken kan ook, maar dan kort bij de uitblaasopening.

Of.. 2 aparte buizen, met 2 ventilatoren die elk hun uitlaas hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17

orf

Cella schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:52:

[Afbeelding]

Neem de kleinste ventilatiebox voor centrale afzuiging. Dan schakel je die voor beide wc’s aan met het licht met eventueel naloop. Die zijn 100x stiller en hebben ruim capaciteit om af te zuigen.

Voorzie je ook aanvoer met een spleet onder de deur?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 09:00
In het kader van showcase: een hondenbench (voor binnen) voor onze puppy die we over een paar weken krijgen. Geinspireerd op ons (zelfbouw) tuinhuis) O+ :*) en gemaakt van vnl. resthout (red cedar gevelbekleding ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdzNs3VGbckWYFb-x7fvS589H8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRnKGshSvGFsI2XZeDwv5Iwx.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbwi_GOrxyVX9vNuXIgRk-8eww8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6Y6KsfobWbP6fx6o1BSfXxv.png?f=fotoalbum_large

Je kijkt door de wanden heen kijken (deels, er is een donkere hoek achter het deurtje) en het 1 dakzijde kan open scharnieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
badkuip schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Ik weet niet wat ik ervan moet denken als iemand Ajeto zegt, dan zou iemand kunnen bedoelen dat die het het een hobbybob-oplossing vindt (buurman-en-buurman) :'(

Palen zijn twee keer gebeitst, schaaldelen niet. Afhankelijk van hoe dat er volgend jaar uitziet zet ik die volgend jaar in de beits of in de lak.
Ajeto was goed bedoeld, klus geklaard, goed gedaan. (met een knipoog naar de klus die een hekje tussen buren betreft)

Schaaldelen lakken? Bereid je maar voor want met dat relief moeten er wel 5 laagjes op denk ik. En schaaldelen zijn scheurgevoelig, waarbij lak juist zijn functie heeft als het hout volledig opsluit. Lazuur een beter idee misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roundish5921
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06 13:02
Ik ben opzoek naar een vrije buitenkraan die vorst vrij is.
De standaard vorst vrije gevelkraan werk helaas niet voor ons.

Het afsluiten in de winter ga ik vergeten en volgens https://vorstvrijebuitenkraan.nl/ is er een alternatief:
Er is 1 model vorstvrije buitenkraan voor de gevel op de markt die continu een beetje traant. Dit hoort bij het model.
Weet iemand om welk model het gaat? Ik kan hem niet vinden.
Of kent andere buitenkranen die hetzelfde doen.

En heeft iemand ervaring met de vorstbestendige kogelkranen?
bv deze https://baechlein.de/prod...en?variant=32446266540224

Het is mij onduidelijk wat er precies bedoelt word met vorstbestendig:
1) het materiaal breekt niet als het water bevriest.
2) hij drupt een beetje, dus het water bevriest pas bij -20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik heb ff creatieve hulp nodig. Als beginnend wc tegelaar en voeger heb ik een klein foutje gemaakt waar ik enorm van baal. Ik heb het gat voor het aanvoerwater iets te groot gemaakt.

Nu bij het ophangen van de wc komt het gat net iets boven de wc uit :(

De pot iets hoger plaatsen lukt niet. Ik moet nog kitten maar dat gat is weer net iets te groot daarvoor. Ik wil ook weer niet die 2 midden tegels er helemaal uit slopen en alles opnieuw doen. Heeft er iemand een creative oplossing om dit dicht te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CYAKrF50O1cKobe28ce6OMKwhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSO6Gfct6t6Ar6A3WRcmIn1S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Woohooo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:54:
Ik heb ff creatieve hulp nodig. Als beginnend wc tegelaar en voeger heb ik een klein foutje gemaakt waar ik enorm van baal. Ik heb het gat voor het aanvoerwater iets te groot gemaakt.

De pot iets hoger plaatsen lukt niet. Ik moet nog kitten maar dat gat is weer net iets te groot daarvoor. Ik wil ook weer niet die 2 midden tegels er helemaal uit slopen en alles opnieuw doen. Heeft er iemand een creative oplossing om dit dicht te maken?

[Afbeelding]
Geen idee hoe dat er uit zal zien, maar als je een 2cm hoge tegel over bijna de gehele breedte van je pot tegen de wand legt en die afkit. Zou dat je beter bekoren dan gewoon dat gat vol kitten?
Anders gewoon de deksel omhoog laten staan (wil ik ook niet, maar is bij ons ook alweer de standaard geworden).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:40

[Afbeelding]
Het willen 'maskeren' met donkere kit/voeg blijft mogelijk een gevoel van onbehagen geven, want het is 'toch net anders'.
Misschien kan je het daarom juist accentueren door het met een mozaïektegeltje/stripje/ koperplaatje (met je naam erin ;) etc. op te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
de bekende zure appel en 2 tegels vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

twain4me schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:32:
[...]

bij klus in amersfoort kan je zelf ook spullen brengen.

je hebt ook bv buurman in o.a. rotterdam, maar ik geloof niet dat je daar spullen kan brengen.
Bij de stort in Rotterdam heb je een aparte bak waar je spullen voor Buurman in kunt zetten. Wel zo handig, kan je alle spullen op hetzelfde adres kwijt/achterlaten.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

fenrir schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Bij de stort in Rotterdam heb je een aparte bak waar je spullen voor Buurman in kunt zetten. Wel zo handig, kan je alle spullen op hetzelfde adres kwijt/achterlaten.
(y) wist ik niet, maargoed ik mag daar ook niet (meer) komen omdat ik er niet woon. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:32

MJV

Roundish5921 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:35:

Het afsluiten in de winter ga ik vergeten en volgens https://vorstvrijebuitenkraan.nl/ is er een alternatief:

[...]

Die .nl-site staat volgens mij alleen maar volgens SEO-rommel :).

Ik heb zelf deze van Bonfix gemonteerd: https://www.bonfix.nl/nl/vorstvrije-buitenkraan

Enige is dat je een boor van 30mm nodig hebt, die heb ik ooit voor een oké prijs (€25) bij Toolstation weten te kopen.

Verder is het een kwaliteitsproduct, duidelijke handleiding+filmpje, en binnenwerk is zelfs uitneembaar en vervangbaar mocht dat ooit nodig zijn.

Mbt je vraag: de truc van de Bonfix is dat hij onder een hoek staat en je 'm aan de binnenkant afsluit (vanaf buiten dus, zie plaatje ergens). Het resterende water loopt er vervolgens nog uit, waardoor hij niet door uitzetten van water bij bevriezing kapot kan vriezen.

[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 31-05-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roundish5921
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06 13:02
MJV schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:44:
[...]

Die .nl-site staat volgens mij alleen maar volgens SEO-rommel :).

Ik heb zelf deze van Bonfix gemonteerd: https://www.bonfix.nl/nl/vorstvrije-buitenkraan
bedankt, dat zijn leuke dingen.
als het niet pal in de woonkamer uitkwam was het een goede optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

True schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:58:
[...]

Geen idee hoe dat er uit zal zien, maar als je een 2cm hoge tegel over bijna de gehele breedte van je pot tegen de wand legt en die afkit. Zou dat je beter bekoren dan gewoon dat gat vol kitten?
Anders gewoon de deksel omhoog laten staan (wil ik ook niet, maar is bij ons ook alweer de standaard geworden).
2cm hoge tegel wordt niks denk ik. Deksel staat hier ook altijd wel omhoog maar toch...
Geneuzel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Het willen 'maskeren' met donkere kit/voeg blijft mogelijk een gevoel van onbehagen geven, want het is 'toch net anders'.
Misschien kan je het daarom juist accentueren door het met een mozaïektegeltje/stripje/ koperplaatje (met je naam erin ;) etc. op te vullen.
Mozaïek strip is nog wel een goed idee.

Heb het nu geprobeerd om het nog een keer in te voegen. Een stukje dun semihard plastic omgebogen zodat niet alles erachter valt en voegmiddel zit er nu in. Over een uur voorzichtig met spons aan de slag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ua2nS9RYCbghbELBT6P-DSzd0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eQWrgfGfWYsDeRpcPxJFZB8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:20
Woohooo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:33:
[...]

2cm hoge tegel wordt niks denk ik. Deksel staat hier ook altijd wel omhoog maar toch...

[...]

Mozaïek strip is nog wel een goed idee.

Heb het nu geprobeerd om het nog een keer in te voegen. Een stukje dun semihard plastic omgebogen zodat niet alles erachter valt en voegmiddel zit er nu in. Over een uur voorzichtig met spons aan de slag.
Als de pot alleen vast zit en nog niet is afgekit had je dan niet uit een tegel een stuk pas kunnen zagen en dat er netjes in kunnen passen? (desnoods met een plankje aan de achterkant om het tijdelijk op zijn plaats te houden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:43
@Woohooo om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je niet die 2 tegels eruit trekt en opnieuw doet. Zoveel werk is het ook niet toch? En dan zie je er niks meer van, alles wat je gaat doen om het te verbergen blijf je zien. En vooral jij zelf, ik zou die 2 tegels opnieuw plakken. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
Roundish5921 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:35:

[...]

De truc van de standaard vorstvrije kraan is dat de daadwerkelijke afsluiting van het water in de muur/grond gebeurd waardoor in het gedeelte wat buiten steekt (de kraan zelf) geen water achterblijft wat kan bevriezen.
Vaak zit er nog een kleine opening in de kraan waardoor het water van de laatste keer gebruik wat in de kraan is achtergebleven er uit kan lekken. Ik denk dat ze dat bedoelen met het zogenaamde tranen.
Laat je bijvoorbeeld vaak je tuinslang aan de kraan vastzitten (wat overigens een slecht idee is bij vorst) dan zal het water in de slang langzaam bij de kraan er uit lopen als deze uit staat.

Overigens heb ik geen ervaring met andersoortige vorstbestendige kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 15:03
Weet niet of dit juiste topic is, maar vragen kan altijd.

Afgelopen week nieuw houten tuinhek geplaatst, geïmpregneerd hout.

Alleen de palen moeten nog even afgezaagd worden (wel recht). Maar wat is de beste methode?

Heb wel hand cirkelzaag, maar blad is niet groot genoeg om paal in een keer te pakken.
Multitool heb ik ook wel, maar die zaagjes zijn natuurlijk alleen voor het kleine werk.

Handzaag durf ik niet aan, totaal geen vaste hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:18
G.Scholtens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:57:

Alleen de palen moeten nog even afgezaagd worden (wel recht). Maar wat is de beste methode?

Heb wel hand cirkelzaag, maar blad is niet groot genoeg om paal in een keer te pakken.
Multitool heb ik ook wel, maar die zaagjes zijn natuurlijk alleen voor het kleine werk.

Afkort- of verstekzaag. Afhankelijk van de paaldikte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vincent_1971 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Afkort- of verstekzaag. Afhankelijk van de paaldikte.
Gaat wel lastig als de palen al staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

TheJVH schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:44:
Ook wil ik er een rampje in maken, maar ik vraag mij af; komt dat raam bij de Alutherm gewoon op het XPS schuim te staan (met blokjes natuurlijk), en dan geklemd tussen twee glaslatten?
Je moet dan wel door die Au-lagen heen.
Zie info hier over raam plaatsen: https://www.deurprofi.nl/deurplaten/alutherm-deurplaten#
Anders zou ik zeker de makers/leverancier benaderen om verrassingen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je kan met een beetje vernuftigheid de handcirkelzaag op verschillende kanten kunnen inzagen als ie niet diep genoeg gaat in èèn keer.

En ook al zou je een enkele zaagsnede maken, je hebt dan al wel een mooi begin om het met een andere zaag af te maken ( je multitool of handzaag) aangezien je al wat diepte hebt is het veel makkelijker om recht te blijven zagen met je multitool of handzaag

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Twee latjes op gelijke hoogte op de paal klemmen, waar je dan de voet van de cirkelzaag langs kunt geleiden? Weet je zeker dat je van beide kanten op de gelijke hoogte zaagt, zodat de bovenkant vlak zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 15:03
henkie196 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Twee latjes op gelijke hoogte op de paal klemmen, waar je dan de voet van de cirkelzaag langs kunt geleiden? Weet je zeker dat je van beide kanten op de gelijke hoogte zaagt, zodat de bovenkant vlak zou moeten zijn.
Dat is inderdaad een optie, en laatste stuk alsnog pakken met handzaag of multitool.

Had al gekeken naar grotere zaag voor multitool, maar ben je ook €20 euro kwijt en denk niet dat je makkelijk door paal heen komt. Zijn gelukkig maar palen van 7x7

Afkorten van te voren was beter geweest inderdaad, nu te laat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:36
Zo heb ik met de schutting alle palen met de reciprozaag ingekort. Door de stevige klei kreeg ik niet iedere paal er even ver in.
Na het plaatsen van de planken had ik hiervoor een mooie geleiding om de reciprozaag er langs te halen. Niet een super perfect resultaat, maar zit toch aan de achterkant van de schutting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

henkie196 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:08:
[...]Twee latjes op gelijke hoogte op de paal klemmen, .....
Dat doe ik vaak ook nog met de handzaag zo, ff in dit zo in de gaten houden dat je niet in die latjes zaagt is gemakkelijker dan uit de vrije hand zagen of langs een lijntje (die zie je nl maar aan 1 kant tegelijk...). Ben meestal zeer tevreden over zo'n resultaat, ik doen dat werk te weinig om uit de vrije hand netjes te kunnen zagen.
Pagina: 1 ... 305 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/