Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 304 305 306 Laatste
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil dit weekend de tegels in een WV op zolder gaan voegen.
Lichtgrijs tegen de muur, donkergrijs op de vloer.
Dus ik dacht 'effe naar Hornbach' en grijs en basaltgrijze voeg 706 kopen.
Maar ik lees in sommige reviews dat die kleuren veel lichter opdrogen als de kleurstalen.
Iemand daar ervaring mee?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 15:59
Koekstra schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Achter die ronde dop aan de rechter kant zit een imbus-bout die als afsluiter fungeert. Deze even checken dus ;)

Edit: van foto 1 dus.
Ah, dus toch.. had die er wel af en zag de zeshoekige vorm, maar dacht dat dit "toeval" was omdat het een vrij flinke afmeting is. Morgen maar eens kijken of ik zo'n grote imbus heb liggen.

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 13:06

Cella

...zien waar het schip strandt

RobbieB schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:25:
Hopelijk een simpele vraag, maar van het loodgieter/verwarmingsvak heb ik 0,0 verstand.

Ik heb in huis 1 radiator die niet lijkt te werken. We hebben deze eigenlijk nooit gebruikt sinds we er nu 2 jaar wonen, maar het viel me onlangs op dat deze het niet deed. De rest van de radiatoren in huis werkt wel.

Mijn vermoeden is dat deze ergens 'dicht gedraaid' is, maar ik heb eigenlijk geen idee waar dit zou kunnen zijn. Hieronder 2 foto's van alle mogelijke punten. Is er een moer (of andere plek) die ik verder open zou kunnen draaien om de radiator werkend te krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In aanvulling op het andere antwoord: het kan ook zo zijn dat daar nog weer een schroefje in zit (bij mij althans wel). Dan moet je met de inbus hem wat opendraaien en vervolgens het schroefje tot de aanslag.

Ik zie waterdruppels hangen op de onderste foto, verklaarbaar?

Verbouwt een wellness (terug) tot dubbel woonhuis <- inmiddels een hobbyproject

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:58
Rzaan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:33:
Ik wil dit weekend de tegels in een WV op zolder gaan voegen.
Lichtgrijs tegen de muur, donkergrijs op de vloer.
Dus ik dacht 'effe naar Hornbach' en grijs en basaltgrijze voeg 706 kopen.
Maar ik lees in sommige reviews dat die kleuren veel lichter opdrogen als de kleurstalen.
Iemand daar ervaring mee?
Als je de voegen te vroeg afsponst worden ze lichter. En als ze te snel opdrogen, bijv. door warmte of tocht dan worden ze ook lichter dan de bedoeling. Mogelijk dat dat dan mis is gegaan bij die mensen.

[Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 25-05-2023 21:16]

• RobbieB
Cella schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:50:
[...]

In aanvulling op het andere antwoord: het kan ook zo zijn dat daar nog weer een schroefje in zit (bij mij althans wel). Dan moet je met de inbus hem wat opendraaien en vervolgens het schroefje tot de aanslag.

Ik zie waterdruppels hangen op de onderste foto, verklaarbaar?
Ja, ik had aan de moer bovenaan de splitsing gedraaid. Het logo eronder deed me vermoeden dat dit de juiste was. Een slag van 2mm bleek al snel het tegengestelde te bewijzen haha.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:17
choman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:14:
Ik ben bezig met de wc te verbouwen, Nu wil het dat we gekozen hebben om een eikenhouten plank achter op de toilet ombouw en voor het wasbakje te gebruiken.
Nu zat ik te denken om de deze in de olie te zetten zodat de natuurlijke kleur behouden blijft, en bijv. @HTT-Thalan gebruikt dit vaak voor zijn projecten, en die zien er onwijs gaaf uit altijd :) maar wat zou nu een juiste olie zijn hiervoor ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met een wash gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43
Iemand die weet welke naam dit rubber heeft en of het ergens na te bestellen is? Zit in een aluminium profiel op het kozijn. Zou mooi zijn als ik alleen het rubber kan vervangen en niet het hele profiel :)

Met de juiste naam kom ik wellicht verder op Google..

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:27
hk12nl schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:05:
Iemand die weet welke naam dit rubber heeft en of het ergens na te bestellen is? Zit in een aluminium profiel op het kozijn. Zou mooi zijn als ik alleen het rubber kan vervangen en niet het hele profiel :)

Met de juiste naam kom ik wellicht verder op Google..
Das volgens mij een Ellen AIB profiel.
Weet niet of je het rubber los kan kopen, ik vervang altijd het profiel.

Misschien dat als je het uit een nieuw profiel haal, zeep erop en dan in je oude profiel druk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:10
Sjoerdfoto schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:28:
[Afbeelding]

Huis renovatie deel zoveel. Muur afbikken van oude stuclaag.
Dit is een volsteens muur (22 cm dik) met verzand metselwerk; met een sleutel krab je het er makkelijk uit.
Wat is verstandig? Goed schoonmaken en dan een cementmortel stuc ertegenaan als structurele versterking? of dit laten en afsmeren? muur wegklappen en een blokkenwand oplijmen?
Graag enig advies...
Ik heb dus alleen loszittende delen en scheuren gerepareerd en toen het gehele huis afgestuukt. In retrospect zou ik nu toch alles losbikken, voegen paar cm uitslaan en opnieuw voegen. Als ik hier op de muur klop is het echt net een holle wand en ik heb elke keer moeite met pluggen slaan omdat ze weinig houvast hebben of er stukken pleisterwerk afslaan omdat die niet gehecht zijn.

Kortom: In één keer goed en dan hoef je er 25 jaar niet naar te kijken.
Of de muur afspuiten, primen en grof cementpleisteren. Daarna latten ertegenaan en voorzetwand opbouwen. Maar dan verlies je weer wat cm's en kan met al dat hout veel duurder uitvallen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:21

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

GudZ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb dus alleen loszittende delen en scheuren gerepareerd en toen het gehele huis afgestuukt. In retrospect zou ik nu toch alles losbikken, voegen paar cm uitslaan en opnieuw voegen. Als ik hier op de muur klop is het echt net een holle wand en ik heb elke keer moeite met pluggen slaan omdat ze weinig houvast hebben of er stukken pleisterwerk afslaan omdat die niet gehecht zijn.

Kortom: In één keer goed en dan hoef je er 25 jaar niet naar te kijken.
Of de muur afspuiten, primen en grof cementpleisteren. Daarna latten ertegenaan en voorzetwand opbouwen. Maar dan verlies je weer wat cm's en kan met al dat hout veel duurder uitvallen.
Ik had de laatste keer dat ik een plug in de oude muur sloeg dat er bij de buren stuc en kapstok van de muur viel :'(

Maar hier zelfde ervaring inderdaad. Zitten zoveel lagen op de muur dat er ergens wel eentje steeds los is gelaten. Wel een ongelooflijke k*t klus.

Heb nu een probleem na stucen ontdekt dat er roestvlekken in het stuc zitten. Onder de stuclaag zat bruine glimmende verf. Ik gok dat dit een ijzerhoudende verf was oid(zeker 100 jaar oud) en nu er doorheen is gekomen. Ik had het grotendeels al weggeslepen maar blijkbaar zit er nog wat.

[Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2023 10:17]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +10Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:54

TommyGun

Stik er maar in!

choman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:14:
Ik ben bezig met de wc te verbouwen, Nu wil het dat we gekozen hebben om een eikenhouten plank achter op de toilet ombouw en voor het wasbakje te gebruiken.
Nu zat ik te denken om de deze in de olie te zetten zodat de natuurlijke kleur behouden blijft, en bijv. @HTT-Thalan gebruikt dit vaak voor zijn projecten, en die zien er onwijs gaaf uit altijd :) maar wat zou nu een juiste olie zijn hiervoor ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, de befaamde fonteintjes waar je net 2 vingers onder krijgt en vervolgens de hele ruimte al nat is...

Waarom zo'n klein k#t ding? :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:19
TommyGun schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Ah, de befaamde fonteintjes waar je net 2 vingers onder krijgt en vervolgens de hele ruimte al nat is...

En dan ook met te grote waterflow zodat het kraantje bekant over de bak heen spuit... kom je met je broek onder het water uit de toilet... :F

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:30
Ik woon sinds een aantal maanden in een nieuw koop huis, maar het raam gaat niet open. Klink gaat wel naar links maar doet niets. Iemand een idee hoe ik deze open? Veel instructies gezocht maar niets gevonden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:20
Kun je hem helemaal door naar boven draaien? Kantelt-ie dan wel?

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakx
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:32:
Kun je hem helemaal door naar boven draaien? Kantelt-ie dan wel?
Met een beetje forceren wel gelukt ja. En nu gaat die soepel. De kruk maakt wel een soort klik geluid als ik hem naar boven draai (net zoals bij horizontaal) maar hij kan niet open. Hij voelt ook wel heel licht, alsof er niet echt wat gebeurt.

[Voor 7% gewijzigd door Tweakx op 26-05-2023 11:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:02
Grote kans dat er een draaiversperring op zit, dit wordt/werd nog wel eens gedaan als het raam onder een bepaalde hoogte begint om te voorkomen dat je door het raam naar buiten kan vallen/springen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:30
RobbieB schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:25:
Hopelijk een simpele vraag, maar van het loodgieter/verwarmingsvak heb ik 0,0 verstand.

Ik heb in huis 1 radiator die niet lijkt te werken. We hebben deze eigenlijk nooit gebruikt sinds we er nu 2 jaar wonen, maar het viel me onlangs op dat deze het niet deed. De rest van de radiatoren in huis werkt wel.

Mijn vermoeden is dat deze ergens 'dicht gedraaid' is, maar ik heb eigenlijk geen idee waar dit zou kunnen zijn. Hieronder 2 foto's van alle mogelijke punten. Is er een moer (of andere plek) die ik verder open zou kunnen draaien om de radiator werkend te krijgen?

[Afbeelding]
Waarom is hij overal nat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakx
jichem schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:51:
Grote kans dat er een draaiversperring op zit, dit wordt/werd nog wel eens gedaan als het raam onder een bepaalde hoogte begint om te voorkomen dat je door het raam naar buiten kan vallen/springen.
En hoe los ik dat op? :9~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
Tweakx schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:39:
[...]

En hoe los ik dat op? :9~
Door de draaiversperring te verwijderen, mits dit een koophuis is. Anders kan je nog wel eens gezeur gaan krijgen. Maar hoe precies durf ik niet te zeggen, dat is per merk verschillend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 02-06 13:06

Cella

...zien waar het schip strandt

Verbouwt een wellness (terug) tot dubbel woonhuis <- inmiddels een hobbyproject

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakx
jichem schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Door de draaiversperring te verwijderen, mits dit een koophuis is. Anders kan je nog wel eens gezeur gaan krijgen. Maar hoe precies durf ik niet te zeggen, dat is per merk verschillend.
Op google zie ik geen resultaten bij het woord draaiversperring. Is hier een ander woord voor? Dank voor je advies!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
Er zit ergens op de kopse kant van het kozijn, als je hem in de kiepstand zet waarschijnlijk een nokje wat je weg kan schroeven, daarna werkt de draaistand weer. Let wel, de blokkering zit er niet voor niets dus mocht je het huis verkopen wel weer terugzetten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieB
Zwartoog schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Waarom is hij overal nat?
Omdat hij vanuit daar over de rest heen lekte.. wat ook een indicatie is dat er in ieder geval een keer water door heeft gestroomd (en hij dus gewoon zou moeten werken).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 15:29
RobbieB schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Ja, ik had aan de moer bovenaan de splitsing gedraaid. Het logo eronder deed me vermoeden dat dit de juiste was. Een slag van 2mm bleek al snel het tegengestelde te bewijzen haha.
Als je de moer bovenop het onderblok losgedraaid hebt, en daar kwam water uit, is de inbus (met 'n "n" :9 ) achter de moer rechts niet dichtgedraaid .... lijkt mij !

In dat geval lijkt het me een gevalletje van ontluchten (?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
jichem schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Gezeur, omdat je dan mogelijk niet meer aan het bouwbesluit voldoet. Dit is wel een mooie grafische weergave van wanneer het nodig is. https://secu.nl/blogs/nie...-hoe-zit-dat-nu-eigenlijk
Overigens zou ik het wel wat eerder dan dat dit valbeveiliging opzetten. 2 hoog is een raam/ruit dat op 80cm begint ook niet direct een fijne plek om direct naast te staan IMO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
Caelorum schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Gezeur, omdat je dan mogelijk niet meer aan het bouwbesluit voldoet. Dit is wel een mooie grafische weergave van wanneer het nodig is. https://secu.nl/blogs/nie...-hoe-zit-dat-nu-eigenlijk
Overigens zou ik het wel wat eerder dan dat dit valbeveiliging opzetten. 2 hoog is een raam/ruit dat op 80cm begint ook niet direct een fijne plek om direct naast te staan IMO.
Het gezeur bij een huurhuis vooral met je verhuurder en vooral als het mis gaat.
Of je het nodig vindt of niet in je eigen huis is een keuze, maar mocht je je huis verkopen en doelbewust deze maatregelen verwijdert hebben kan het zijn dat ze toch bij jou terecht komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakx
jichem schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:02:
Er zit ergens op de kopse kant van het kozijn, als je hem in de kiepstand zet waarschijnlijk een nokje wat je weg kan schroeven, daarna werkt de draaistand weer. Let wel, de blokkering zit er niet voor niets dus mocht je het huis verkopen wel weer terugzetten!
Nog even beter gekeken naar de scharnieren en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit een draai kiep raam is. Dus als iemand nog een tip heeft om de hendel eraf te halen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:50
jichem schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:02:
Dan moet hij wel open gaan in kiepstand. Zoals ik het nu lees gaat hij helemaal niet open.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tweakx schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Nog even beter gekeken naar de scharnieren en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit een draai kiep raam is. Dus als iemand nog een tip heeft om de hendel eraf te halen..
Welke naam staat op de hendel? Kan het op de foto niet lezen.
Heb je nog meer ramen met een dergelijke hendel die wel op gaan? (hetzelfde ontwerp kozijn). Kun je daar vinden hoe de hendel los kan?

[Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 26-05-2023 15:01]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb een hoogteverschil in het verlaagde plafond wat ik aan het maken ben.

Het liefste bouw ik het plafond van AK gipskartonplaat omdat ik wel wat kan stucken maar een heel plafond lijkt mij vrij pittig, bovenhands, groot oppervlak.
Terwijl het dichtsmeren van de voegen en het glad schuren mij best aardig af gaat. En de boel is al mooi waterpas.

Maar wat zijn de manier om een buitenhoek te maken? En dan met name dit deel.

Geel linksboven is een MDF plaat boven de bovenkastjes.
Groen is het plafond.
Blauw zou ik ook van MDF kunnen maken, of gips.
Paars is in lijn met de muur rechts, en kan ook zowel in gips als MDF.

Waar ik naar neig is om eerst met gipsplaat het plafond op te bouwen, dan kan ik het eerst nog iets laten uitsteken. En dan pas de rand mooi recht afzagen langs de rachel.
Daarna met MDF de blauwe en paarse delen maken. En dan de (kleine) kier tussen gipsplaat en MDF afkitten.
Of een dunne plint/afwerklijst?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

_ferry_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:22:
Ik heb een hoogteverschil in het verlaagde plafond wat ik aan het maken ben.

Het liefste bouw ik het plafond van AK gipskartonplaat omdat ik wel wat kan stucken maar een heel plafond lijkt mij vrij pittig, bovenhands, groot oppervlak.
Terwijl het dichtsmeren van de voegen en het glad schuren mij best aardig af gaat. En de boel is al mooi waterpas.

Maar wat zijn de manier om een buitenhoek te maken? En dan met name dit deel.
[Afbeelding]
Geel linksboven is een MDF plaat boven de bovenkastjes.
Groen is het plafond.
Blauw zou ik ook van MDF kunnen maken, of gips.
Paars is in lijn met de muur rechts, en kan ook zowel in gips als MDF.

Waar ik naar neig is om eerst met gipsplaat het plafond op te bouwen, dan kan ik het eerst nog iets laten uitsteken. En dan pas de rand mooi recht afzagen langs de rachel.
Daarna met MDF de blauwe en paarse delen maken. En dan de (kleine) kier tussen gipsplaat en MDF afkitten.
Of een dunne plint/afwerklijst?
Voor buitenhoeken gebruik je ook als je met AK platen werkt hoekprofielen. Dus je kan het geheel met 9mm gips bedekken en dan deze op de buiten hoeken:

https://www.hornbach.nl/p...erlaagdikte-1-mm/8056522/

Daarna afsmeren zoals je dat ook met de naden doet.

Het stuccen van het plafond met een laagje fix en finish vond ik nog wel te doen. Jouw oppervlakte ziet er niet mega groot uit. Ik heb het in delen van 10m2 gedaan(kantoor spieren :P ) voor een plafond van 45m2 en daarna de overgangen licht opschuren.

[Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2023 15:29]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:52
TommyGun schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:19:
[...]

De kraan is al veranderd voor een hogere variant, en wasbak wordt ook weer omgeruild want was de verkeerde kleur. 7(8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LED-Maniak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Voor buitenhoeken gebruik je ook als je met AK platen werkt hoekprofielen. Dus je kan het geheel met 9mm gips bedekken en dan deze op de buiten hoeken:

Het stuccen van het plafond met een laagje fix en finish vond ik nog wel te doen. Jouw oppervlakte ziet er niet mega groot uit. Ik heb het in delen van 10m2 gedaan(kantoor spieren :P ) voor een plafond van 45m2 en daarna de overgangen licht opschuren.
Ik heb 12,5mm gips, maar dat maakt verder niet uit. Alleen met zo'n stucprofiel moet je wel de afgeschuinde kant hebben van de plaat lijkt mij, en dat heb ik dan wel bij het blauw/groene deel, niet bij het paars/groene deel.
Of even de kopse kant schuin afschuren zodat hij ook een afgeschuinde kant heeft en dan zo'n profiel er op? Wat op zich prima te realiseren is.

Het is iets van 20m2 (loopt achterin nog om een hoek door) maar ik heb al wat last van mijn schouders, toen het plafond er uit moest iets te fanatiek geweest geloof ik :X
Ook een lichtere 12v machine gepakt voor het plaatsen van de gipsplaten, die weegt de helft van de 18V machine :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

_ferry_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Ik heb 12,5mm gips, maar dat maakt verder niet uit. Alleen met zo'n stucprofiel moet je wel de afgeschuinde kant hebben van de plaat lijkt mij, en dat heb ik dan wel bij het blauw/groene deel, niet bij het paars/groene deel.
Of even de kopse kant schuin afschuren zodat hij ook een afgeschuinde kant heeft en dan zo'n profiel er op? Wat op zich prima te realiseren is.

Het is iets van 20m2 (loopt achterin nog om een hoek door) maar ik heb al wat last van mijn schouders, toen het plafond er uit moest iets te fanatiek geweest geloof ik :X
Ook een lichtere 12v machine gepakt voor het plaatsen van de gipsplaten, die weegt de helft van de 18V machine :P
Gewoon je gipsplaat insnijden op de juiste lengte en monteren. Op de hoek plak je het profiel.
AK deel haal je er normaal gesproken af. Net zoals bij binnen hoeken. Anders is dat alleen maar irritant met vullen. Maar als je wil laten zitten, moet je het zelf weten. Kan ook.

Eventueel kan je de ruwe rand van je gipsplaat even afschaven.. maar hoeft niet.

Op youtube kan je heel veel vinden hoe je dit doet. Zoek eens op vancouver carpenter of Home RenoVision DIY

[Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2023 16:09]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Newbie vraag, maar waarom moet je een hoekbeschermer gebruiken voor een hoek die nooit iets te lijden heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Newbie vraag, maar waarom moet je een hoekbeschermer gebruiken voor een hoek die nooit iets te lijden heeft?
Niets moet. Maar een hoekbeschermer is perfect recht met een perfecte radius en kost geen drol.

Succes met een strakke lijn maken met twee haaks op elkaar staande gipsplaten.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Het heet een beschermer, maar het maakt ook gewoon de hoek mooi strak. Het zorgt er voor dat hij over de lengte mooi recht loopt, en dat de radius van de hoek overal gelijk is.
Vooral bij stucwerk is het meteen een goeie geleider.

Hier ook een hoek zonder beschermer gedaan, en dat is echt lastig, je hebt er gauw een glooiing in. Maar dat was een hoek naast een deur, en daar stoten we zo vaak dat ik er een witte hoeklijst op plak omdat er vroeg of laat een keer een kist/fiets/doos/tuinstoel tegenaan gaat stoten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:56
Ik ben bezig met het verbouwen van onze zolderverdieping en nu moet ik onze ventilatiebuizen (toilet op BG en badkamer op 1e verdieping) naar buiten brengen. Ik weet dat je een standpijp onder de pannen uit kan laten komen, maar wat is de beste manier voor ventilatie?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

RevellNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:40:
Ik ben bezig met het verbouwen van onze zolderverdieping en nu moet ik onze ventilatiebuizen (toilet op BG en badkamer op 1e verdieping) naar buiten brengen. Ik weet dat je een standpijp onder de pannen uit kan laten komen, maar wat is de beste manier voor ventilatie?
De beste manier voor ventilatie is balans-ventilatie.
Maar dat is vast niet wat je bedoelt.
Ik denk dat je bedoelt: Hoe krijg ik een buis naar buiten.
Met een dakdoorvoer en die heb je in alle soorten, maten en prijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:00:
[...]

Niets moet. Maar een hoekbeschermer is perfect recht met een perfecte radius en kost geen drol.

Succes met een strakke lijn maken met twee haaks op elkaar staande gipsplaten.
Zijn alleen op veel plaatsen uitverkocht op een of andere manier.
Heb er net 50 gekocht.
Ik dacht: Rij naar Hornbach en haal ze uit het rek.
Mooi niet. Ook de Hornbachs in de omgeving hadden er geen.
Nu scheelt het misschien welke je zoekt (hoe dik wil je de stuclaag maken)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:33
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Gewoon je gipsplaat insnijden op de juiste lengte en monteren. Op de hoek plak je het profiel.
AK deel haal je er normaal gesproken af. Net zoals bij binnen hoeken. Anders is dat alleen maar irritant met vullen. Maar als je wil laten zitten, moet je het zelf weten. Kan ook.

Eventueel kan je de ruwe rand van je gipsplaat even afschaven.. maar hoeft niet.

Op youtube kan je heel veel vinden hoe je dit doet. Zoek eens op vancouver carpenter of Home RenoVision DIY
Elke gek zn gebrek, ik gebruik juist de AK kant om het hoekprofiel op te maken zodat je een mooie opsmeer ruimte hebt en het geheel vlak wordt. Verder op plekken waar dat niet uitkomt gewoon de gipsplaat bewerken om een AK achtige rand te creëren, gaat perfect. Stucen probeer ik te voorkomen, vind het een vervelende klus om te doen en niet de moeite waard als je al een gladde gipsplaat hebt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Rzaan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Zijn alleen op veel plaatsen uitverkocht op een of andere manier.
Heb er net 50 gekocht.
Ik dacht: Rij naar Hornbach en haal ze uit het rek.
Mooi niet. Ook de Hornbachs in de omgeving hadden er geen.
Nu scheelt het misschien welke je zoekt (hoe dik wil je de stuclaag maken)
Ik haal ze eerlijk gezegd altijd bij de bouwmaat. Nog nooit naast gegrepen. Zelfde prijs alleen bouwmaat heeft ze met 3mm afronding ipv 5mm. Net wat scherper.
Roeland schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Elke gek zn gebrek, ik gebruik juist de AK kant om het hoekprofiel op te maken zodat je een mooie opsmeer ruimte hebt en het geheel vlak wordt. Verder op plekken waar dat niet uitkomt gewoon de gipsplaat bewerken om een AK achtige rand te creëren, gaat perfect. Stucen probeer ik te voorkomen, vind het een vervelende klus om te doen en niet de moeite waard als je al een gladde gipsplaat hebt...
Deze gek stuct zijn gipsplaten. :P Vind het nét iets mooier.

[Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2023 19:24]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:40

Sharky

Skamn Dippy!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een keuken die nog prima een paar jaar meegaat, maar de verlichting in de kastjes is crap. Er zitten armaturen in met van die TL Mini-buizen (13W) die om de haverklap stukgaan en de armaturen zijn allemaal afgebroken waardoor ik de buizen met wat extra plakband vast moet zetten. De armaturen zitten tussen 2 glasplaten waardoor het licht naar beneden op het werkblad schijnt en naar boven in de kastjes. Ziet er aardig uit, maar telkens dure lampen wisselen ben ik een beetje klaar mee.

Ik zoek daarom vervanging in de vorm van LED. Voorwaarden;
- Systeem mag maximaal 16 mm dik zijn
- Moet rondom verlichten
- Lengte bij voorkeur ergens tussen 50 en 80 cm.

Bonuspunten voor een systeem dat dimbaar is en/of aan te sturen met Home Assistant. Heeft iemand een goede tip waarmee ik het huidige systeem kan vervangen?

This too shall pass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakx
Cyberpope schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Welke naam staat op de hendel? Kan het op de foto niet lezen.
Heb je nog meer ramen met een dergelijke hendel die wel op gaan? (hetzelfde ontwerp kozijn). Kun je daar vinden hoe de hendel los kan?
Roto. Helaas niets kunnen vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:10
Sharky schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:52:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een keuken die nog prima een paar jaar meegaat, maar de verlichting in de kastjes is crap. Er zitten armaturen in met van die TL Mini-buizen (13W) die om de haverklap stukgaan en de armaturen zijn allemaal afgebroken waardoor ik de buizen met wat extra plakband vast moet zetten. De armaturen zitten tussen 2 glasplaten waardoor het licht naar beneden op het werkblad schijnt en naar boven in de kastjes. Ziet er aardig uit, maar telkens dure lampen wisselen ben ik een beetje klaar mee.

- Moet rondom verlichten

Bonuspunten voor een systeem dat dimbaar is en/of aan te sturen met Home Assistant. Heeft iemand een goede tip waarmee ik het huidige systeem kan vervangen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb deze en deze.

De eerste hangt verdeeld in een kledingkast. Er zit een sensor bij die je tactvol kunt plaatsen. Dimmen doe je door je hand ervoor te houden, aan/uit met langsgaande beweging.

De tweede hangt boven m'n werkblad in de keuken. Kun je als één balk maken maar ook tot 1m met verlengsnoertjes verbinden. Werkt met touch tegen de meest rechter (of linker als je hem draait) behuizing. Één keer tikken is laag, twee keer is middel en drie keer is hoge stand. Vierde tik is uit. Werkt erg prettig als je smerige handen hebt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Ik haal ze eerlijk gezegd altijd bij de bouwmaat. Nog nooit naast gegrepen. Zelfde prijs alleen bouwmaat heeft ze met 3mm afronding ipv 5mm. Net wat scherper.
De SG1030 zocht ik ook.
Toen kwam ik bij BMN terecht omdat ik die zag liggen vanaf de P-plaats van Hornbach. Kruising tussen Bouwmaat en een chique winkel. Nieuw voor mij.
Duurder met alles, maar voor een SG1030 betaalde ik € 2,55 per stuk voor de 270cm versie.
Ik had er 75 nodig, maar ook zij hadden er maar 50.
Peanuts, dat prijsverschil, maar slechts ter info voor wie misschien een BMN in de buurt heeft (is ook een keten)

[Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 27-05-2023 09:08]

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06 04:07
Sharky schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:52:

- Moet rondom verlichten

Hue led strips ?
makkelijk aan te sturen, incl fysieke knop

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• LED-Maniak

LED-Maniak

Rzaan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:52:
[...]

De SG1030 zocht ik ook.
Toen kwam ik bij BMN terecht omdat ik die zag liggen vanaf de P-plaats van Hornbach. Kruising tussen Bouwmaat en een chique winkel. Nieuw voor mij.
Duurder met alles, maar voor een SG1030 betaalde ik € 2,55 per stuk voor de 270cm versie.
Ik had er 75 nodig, maar ook zij hadden er maar 50.
Peanuts, dat prijsverschil, maar slechts ter info voor wie misschien een BMN in de buurt heeft (is ook een keten)
Nog nooit bij BMN geweest. Is dat niet alleen zakelijk zoals de bouwmaat? Of loop je gewoon naar binnen?

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Nog nooit bij BMN geweest. Is dat niet alleen zakelijk zoals de bouwmaat? Of loop je gewoon naar binnen?
Je kan gewoon daar kopen zonder registratie.
Je kunt je ook registreren, maar ik zie geen voordelen zoals kortingen of een puntenspaarsysteem of zoiets.
Behalve dat je misschien op rekening kunt kopen. Wat ik zelf nooit doe. Boter bij de vis.

Je moet er niet voor hoeven omrijden want prijstechnisch zitten ze maar zelden beter.
Sowieso altijd checken.
Hoe vaak ik nu ook al gezien heb dat Hornbach goedkoper is dan de profi-markten.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 22:20
Ik moet een pvc pijp (100mm) inkorten. Meestal gebruikt men een metaalzaag. Aangezien ik deze niet heb, zijn er andere manieren? Haakse slijper met dunne slijpschijf bijvoorbeeld?

• MadDog11
  • Nu online
rockerpoet schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:02:
Ik moet een pvc pijp (100mm) inkorten. Meestal gebruikt men een metaalzaag. Aangezien ik deze niet heb, zijn er andere manieren? Haakse slijper met dunne slijpschijf bijvoorbeeld?
Rondom inkerven met een mes, zal afbreken op snijlijn

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Metaalzaag of multitool. PVC zal smelten met slijpschijf, dat wordt te warm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
LED-Maniak schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Bouwmaat is niet alleen zakelijk. Je kan online kopen en afhalen in de winkel als consument. Je komt alleen niet voorbij de schuifdeur het magazijn in als consument.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Caelorum schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Bouwmaat is niet alleen zakelijk. Je kan online kopen en afhalen in de winkel als consument. Je komt alleen niet voorbij de schuifdeur het magazijn in als consument.
Klopt.
Bij Jongeneel kun je ook kopen als consument, maar zij hanteren dan wel iets hogere prijzen.
Hoe streng ze daarop zijn, vraag ik me af.
De concurrentie is heftig in die markt, dus wellicht dat ze je al snel aannemer-prijs geven.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil binnenkort onze oprit laten 'doen' want die is bij een nieuwbouwhuis wat zand met wat stoeptegels.
Deel waar de auto staat wordt wat ons betreft gebakken klinkertjes.

Nu willen we mogelijk samen met de buurman eea doen zodat het mooi uniform wordt en wellicht de kosten ook wat gedrukt kunnen worden.
Onze buurman is een enorme fan van het plaatsen van deze klinkers in een betonbed omdat volgens hem anders alles verzakt er onkruid komt.

Nu komt vziw onkruid vooral van boven... en begreep ik dat je vaak een puinlaag stort met daarop de klinkers (wellicht nog wat grond ertussen)
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort dingen?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04
Afgelopen tijd bezig geweest om een vloerbed te maken voor mijn zoontje. Heb het zo gemaakt dat er uiteindelijk poten onder kunnen als hij wat groter is. Het was een vrij eenvoudig ontwerp, maar er zat toch nog een hoop schuur en freeswerk in. Het was ook even puzzelen om geen schroeven in het zicht te hebben, maar dat is uiteindelijk gelukt met lijm en pluggen.

[Voor 8% gewijzigd door MMatthijsV op 27-05-2023 12:34]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

haakse slijper zou ik niet doen.

Je zal met een haakse slijper er wel doorheen komen, maar dat zit je wel met gloeiend hete spetters, rook en stank.Plus PVC verbranden is niet zo gezond. Een goedkope oplossing is meestal een handzaag of ijzerzaagje. zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. afkortzaag zal ook prima werken, mits je geen grof zaagblad hebt.

[Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 27-05-2023 12:21]

ora et labora

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 22:42
Alle PVC pijp altijd gedaan met een oude handzaag, gaat makkelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12
Boudewijn schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:06:
Ik wil binnenkort onze oprit laten 'doen' want die is bij een nieuwbouwhuis wat zand met wat stoeptegels.

Nu willen we mogelijk samen met de buurman eea doen zodat het mooi uniform wordt en wellicht de kosten ook wat gedrukt kunnen worden.
Onze buurman is een enorme fan van het plaatsen van deze klinkers in een betonbed omdat volgens hem anders alles verzakt er onkruid komt.

Nu komt vziw onkruid vooral van boven... en begreep ik dat je vaak een puinlaag stort met daarop de klinkers (wellicht nog wat grond ertussen)
Grote nadeel is dat enige reparatie gelijk lastig en duur is, en het gaat toch wel verzakken over verloop van tijd. Beste oplossing is een laag repack (fijn gebroken puin), dat goed aantrillen, daar nog een laag straatzand op (paar cm) en dan de klinkers. Onkruid voorkomen doe je vooral door de voegen zo klein mogelijk te houden en goed in te wateren met breker zand, daarna is het kwestie van onderhoud

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Boudewijn schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:06:

Geen antwoord op je vraag.
Maar ik zag op een beurs zoiets als dit spul.
2 componenten voeg

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mrc4nl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:19:
[...]

haakse slijper zou ik niet doen.

Je zal met een haakse slijper er wel doorheen komen, maar dat zit je wel met gloeiend hete spetters, rook en stank.Plus PVC verbranden is niet zo gezond. Een goedkope oplossing is meestal een handzaag of ijzerzaagje. zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. afkortzaag zal ook prima werken, mits je geen grof zaagblad hebt.
Inderdaad, ik pak meestal een beugelijzerzaag. Ik leg de buis vast, zet een stift erop en vraag een helper de buis even rond te laten draaien. Daarna rustig aan zagen :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lex schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:24:
[...]

Grote nadeel is dat enige reparatie gelijk lastig en duur is, en het gaat toch wel verzakken over verloop van tijd. Beste oplossing is een laag repack (fijn gebroken puin), dat goed aantrillen, daar nog een laag straatzand op (paar cm) en dan de klinkers. Onkruid voorkomen doe je vooral door de voegen zo klein mogelijk te houden en goed in te wateren met breker zand, daarna is het kwestie van onderhoud
Check, wat ik dus eigenlijk zou doen. Dit was dan ook het plan tot mijn buurman per se zijn helft graag in beton giet. Prima, ik denk dat ik het niet ga doen... en als hij er blij van wordt is dat natuurlijk ook prima.

Dank voor de uitleg :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rzaan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Geen antwoord op je vraag.
Maar ik zag op een beurs zoiets als dit spul.
2 componenten voeg
Ja ik ga denk ik voor gewoon brekerzand en wat onderhoud. Maar desalniettemin dank

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ontopic, mijn huidige klusje:

Plank gemaakt met gewoon langshout,

helemaal netjes geschaafd en daarna verzaagd op mijn lidl zaagtafel. Die heeft dus echt enorme flex op de geleider...

Het middelste balkje is echt heel dun geworden (verloopt wel 3 mm) maar zonder dat balkje krijgt het resultaat een raar formaat... dus dan maar schaven. Kopshout schaven = spierballen kweken :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
@Boudewijn haha nice, ik blijf kopshout schaven lastig vinden. Instellen van een hand schaaf zodat je geen tear-out krijgt etc, blijft lastig. Ik ga vaak voor de pussy way out; veel schuren :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lex schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:01:
@Boudewijn haha nice, ik blijf kopshout schaven lastig vinden. Instellen van een hand schaaf zodat je geen tear-out krijgt etc, blijft lastig. Ik ga vaak voor de pussy way out; veel schuren :+
Het is pittig qua kracht maar goed te doen.

Ik schaaf van binnen naar buiten, en soms maak ik een 45 graden kantje aan het werkstuk. Als het snijvlak straks vlak en glad is zaag ik de buitenste 1-2mm weg als dat nodig is ;) Ik heb net ook niet op zitten letten een stukje noot (dat donkere hout) iets uit laten breken aan de onderkant van de plank... dat frezen we straks wel weg.

Buiten dat: gewoon heel veel schaafbewegingen maken en een klein beetje kaarsvet, anders wordt die schaaf echt heel warm (en die energie komt uit je armen :X )

Acties:
  • +5Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48
Niet echt een klus update maar eergisteren was wel een drukke dag.

Met de paardentrailer de 2e hands keuken opgehaald, dat werd 2x rijden want dat paste niet in 1x in een (dubbele dus brede) paardentrailer maar inmiddels staat het in het tuinhuis opgeslagen. Als het meezit komt een bedrijf volgende week de vloerverwarming bouwen en de PVC vloer erop leggen en aansluiten.

Als dat allemaal droog is enz enz, zullen we de keuken gaan installeren. Daarvoor moet ik nog wel een stuk vloer wat ophogen bij de keukenruimte maar dat ga ik morgen doen.

Enfin na het ophalen van de keuken, ook nog daarna een rit gemaakt naar de gemeentestort met andere rommel, vooral hout, glas en puin, alles snel in de trailer gegooid en uiteindelijk waren we daar om half 5 (gaan om 5u dicht) maar het is bij die gemeentestort hier maar net wie er in het hokje zit. De ene keer zijn het flexibele mensen die bij wijze van spreken nog meehelpen maar dit keer een chagrijnige die al bij binnenkomst begon te mekkeren dat ze over 20min (die kan geen klok kijken) dicht gaan en begon te zeveren over 7 platen glas die we in wilden leveren want dat vond hij wel veel.... Uiteindelijk in 10m alles netjes in de juiste containers gegooid en nog voor sluit weer weg maar deze had duidelijk geen zin in z'n job.

In elk geval blij dat de keuken nu op locatie is :) De keuken was gratis (nouja, ik betaalde alleen voor demontage door een profi keukenbedrijf) en betreft een Poggenpohl keuken van een jaar of wat oud met Miele en Smeg apparaten die ongeveer 2jr oud zijn dus daar haal ik m'n neus niet voor op, scheelt zo weer 30k. Niet alles staat op de foto maar ik kan melden, de granieten aanrechtbladen en dat fornuis, daar was m'n rug en die van m'n schoonvader die meehielp, niet blij mee.

[Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 27-05-2023 17:40]

Adjust non olet

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:17
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:21:
[...]

[...]

Deze gek stuct zijn gipsplaten. :P Vind het nét iets mooier.
Ik snap je wel, bij mij op zolder zie ik de gevulde naden nog net zitten als de wandlamp aan staat.
Al ben ik de enige die het ziet, toch balen na al die moeite.
Helaas kan ik niet stucen, dus dat zou nog meer opvallen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:05
Ik heb een “lekke” band met de zitmaaier.
Hier zit geen binnenband in en hoe zorg ik ervoor dat de buitenland goed op de velg wordt gedrukt? Nu blaast de lucht langs de velg/band.

Ik heb wel eens van die filmpjes gezien dat ze vluchtige spray/gas in de band spuiten en dan aansteken. Door de luchtdruk verschil “popt” hij er op… met remreiniger proberen? Of is dat echt te simpel gedacht?🙈

[Voor 16% gewijzigd door barry86 op 27-05-2023 20:18]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mijn oude kantoor hebben we gestript, geschilderd en van een nieuwe vloer voorzien. Daarna heb ik een nieuw bed voor mijn zoon gebouwd, want dit is nu zijn nieuwe slaapkamer. Volledig uit steigerhout gebouwd en voorzien van whitewash olie en de lades in 'old pine' beits.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:03
barry86 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:17:
Hier zit geen binnenband in en hoe zorg ik ervoor dat de buitenland goed op de velg wordt gedrukt? Nu blaast de lucht langs de velg/band.

[Afbeelding]

Ik heb wel eens van die filmpjes gezien dat ze vluchtige spray/gas in de band spuiten en dan aansteken. Door de luchtdruk verschil “popt” hij er op… met remreiniger proberen? Of is dat echt te simpel gedacht?🙈
Wat je kan proberen is een spanband om de buitenband heen met een stok of pijp erdoor om hem strak aan te draaien. Dan met en compressor oppompen.
Lukt dat niet even langs een bandenzaak rijden die hebben hem binnen notime opgepompt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35

[Afbeelding]

dat met die remreiniger werkt maar je moet wel een beetje oppassen.
de spanband zoals hierboven beschreven kan ook
bandenzaak heeft een beadgun, dat kan ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
1nsane schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:35:
Niet echt een klus update maar eergisteren was wel een drukke dag.

Met de paardentrailer de 2e hands keuken opgehaald, dat werd 2x rijden want dat paste niet in 1x in een (dubbele dus brede) paardentrailer maar inmiddels staat het in het tuinhuis opgeslagen. Als het meezit komt een bedrijf volgende week de vloerverwarming bouwen en de PVC vloer erop leggen en aansluiten.

Als dat allemaal droog is enz enz, zullen we de keuken gaan installeren. Daarvoor moet ik nog wel een stuk vloer wat ophogen bij de keukenruimte maar dat ga ik morgen doen.

Enfin na het ophalen van de keuken, ook nog daarna een rit gemaakt naar de gemeentestort met andere rommel, vooral hout, glas en puin, alles snel in de trailer gegooid en uiteindelijk waren we daar om half 5 (gaan om 5u dicht) maar het is bij die gemeentestort hier maar net wie er in het hokje zit. De ene keer zijn het flexibele mensen die bij wijze van spreken nog meehelpen maar dit keer een chagrijnige die al bij binnenkomst begon te mekkeren dat ze over 20min (die kan geen klok kijken) dicht gaan en begon te zeveren over 7 platen glas die we in wilden leveren want dat vond hij wel veel.... Uiteindelijk in 10m alles netjes in de juiste containers gegooid en nog voor sluit weer weg maar deze had duidelijk geen zin in z'n job.

In elk geval blij dat de keuken nu op locatie is :) De keuken was gratis (nouja, ik betaalde alleen voor demontage door een profi keukenbedrijf) en betreft een Poggenpohl keuken van een jaar of wat oud met Miele en Smeg apparaten die ongeveer 2jr oud zijn dus daar haal ik m'n neus niet voor op, scheelt zo weer 30k. Niet alles staat op de foto maar ik kan melden, de granieten aanrechtbladen en dat fornuis, daar was m'n rug en die van m'n schoonvader die meehielp, niet blij mee.

Een jaar of wat lijkt mij toch minimaal 15 jaar oud. ;) Te zien aan een vaatwasser met bediening aan de voorzijde. Dat is wel echt een weggever van een stokoude keuken. Ook al is het een Poggenpohl.

Is het puur budget om te kiezen voor een gebruikte keuken?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

t14wo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:34:
Een jaar of wat lijkt mij toch minimaal 15 jaar oud. ;) Te zien aan een vaatwasser met bediening aan de voorzijde. Dat is wel echt een weggever van een stokoude keuken.
Mijn 5 jaar oude Miele heeft ook gewoon knoppen aan de voorkant hoor. Niet zo stokoud :P

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:49:
[...]

Mijn 5 jaar oude Miele heeft ook gewoon knoppen aan de voorkant hoor. Niet zo stokoud :P
Klassiek is het juiste woord denk ik :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:59
t14wo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Een jaar of wat lijkt mij toch minimaal 15 jaar oud. ;) Te zien aan een vaatwasser met bediening aan de voorzijde. Dat is wel echt een weggever van een stokoude keuken. Ook al is het een Poggenpohl.

Is het puur budget om te kiezen voor een gebruikte keuken?
Volgens mij kun je vandaag de dag nog steeds kiezen of je een vaatwasser met boven- of voorbediening wilt. Dan loopt het kastfrontje tot onder de knoppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:27
JvdHoudt schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Volgens mij kun je vandaag de dag nog steeds kiezen of je een vaatwasser met boven- of voorbediening wilt. Dan loopt het kastfrontje tot onder de knoppen.
Precies. Voor inbouw heb je geïntegreerd (bedieningspaneel aan de voorkant) of volledig geïntegreerd (voorkant volledig front, bediening pas als je de vaatwasser opent). Volgens mij verkopen alle grote merken beide varianten, en is het net wat je voorkeur heeft. Volledig geïntegreerd is strakker, maar ik zie zeker argumenten voor bedieding aan de buitenkant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadJack
  • Laatst online: 02-06 07:53

[Afbeelding]

Dit heb ik een aantal jaar geleden ook keer gehad. Een bandenpomp bij bijv de Tango heeft een platte band knopje/optie. Volgens mij heb ik toen alleen wat groene zeep gebruikt icm met die optie op de bandenpomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
lizard87 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Precies. Voor inbouw heb je geïntegreerd (bedieningspaneel aan de voorkant) of volledig geïntegreerd (voorkant volledig front, bediening pas als je de vaatwasser opent). Volgens mij verkopen alle grote merken beide varianten, en is het net wat je voorkeur heeft. Volledig geïntegreerd is strakker, maar ik zie zeker argumenten voor bedieding aan de buitenkant.
Dan zal het vast aan mijn kennissenkring liggen, maar de laatste keer dat ik een vaatwasser met voorbediening zag was heel lang geleden. Niemand die een nieuwe keuken aanschaft zet daar een vaatwasser met bediening aan de voorkant in.

offtopic:
behalve in Amerika. Daar vinden ze dat cool. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05

[Afbeelding]

ook een keer met een autoband gehad. oplossing: vaseline op de rand smeren.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 01-06 19:12
KabouterSuper schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Altijd lastig te zien, maar ik zou proberen nog wat meer weg te halen. En houtrotstop gebruiken voordat je het dichtsmeert.

Mijn ervaring is als je het onregelmatig kunt weghalen dat je dan nog niet het goede hout bereikt hebt. Het laatste stukje doe ik met een beiteltje of multitool, omdat het hout dan te hard is om te krabben.
Ik heb het verder weggehaald en ga er een nieuw stukje hout in zetten. Het is echter moeilijk alles weg te halen omdat ik er niet goed bij kom... Een stuk dat rot is is afgedekt door ander hout. Is het heel erg als niet alles weg gehaald is of rot het dan door? Het kan niet meer nat worden en ik behandel het wel met houtrot stop van albastine

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Even een sanity check.
Ik heb een dubbelglazen raam uit '94 in de badkamer op de 1ste verdieping op Zuid. We willen melkglasfolie op dit raam plakken aan de binnenkant. Met het weer zoals het nu is (of warmer) zullen we de screen aan de buitenkant ook naar beneden hebben, maar anders pakt het de volle zon.
Heb ik met een dubbelglazen raam kans op breken/scheuren bij dit soort folies aan de binnenkant?

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +3Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03

klown

geek

Ik denk dat het met gewoon dubbel glas wel mee zal vallen, maar waarom doe je er geen HR++ melkglas in? Dat lijkt me een veel betere oplossing dan te 'prutsen' met raamfolie.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

klown schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:18:
Ik denk dat het met gewoon dubbel glas wel mee zal vallen, maar waarom doe je er geen HR++ melkglas in? Dat lijkt me een veel betere oplossing dan te 'prutsen' met raamfolie.
Glas vervangen omdat je het mat wil maken?
Dan is folie toch prima?
Als je een beetje netjes werkt, zie je bijna het verschil niet.

Als het een slecht kozijn is, heeft alleen het glas vervangen ook niet zoveel zin.
Dan moet je eigenlijk ook het kozijn vervangen.

[Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 28-05-2023 16:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

klown schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:18:
Omdat dat +/- €120 en veel meer werk kost. Hiernaast hebben we nog wat van die folie liggen. Tegen de tijd dat de houtenkozijnen aan vervanging toe zijn en/of het rendementtechnisch interessant wordt zullen we zeker wat gaan vervangen.

Wat @Rzaan ook al zegt, ik ga ook niet dagelijks moeilijk kijken naar mijn badkamerraam om te zien hoe strak de folie geplakt is. Tevens hangt er ook nog raamdecoratie voor, maar willen we die wat meer open hangen voor wat meer lichtinval zonder dat we gelijk door de achterburen in volle glorie te bewonderen zijn.

[Voor 23% gewijzigd door True op 28-05-2023 16:41]

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Vandaag even de belangrijkste dingen voor de mini werkbank klaargemaakt, ter voorbereiding van het sluiten van m'n hobby werkplaats.

Het is nog even gissen wat ik uit dit type werkbank wil, echter mochten jullie nog advies op dit vlak hebben hoor ik dat graag.

[Voor 11% gewijzigd door Arloid op 28-05-2023 19:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
True schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:45:
Even een sanity check.
Ik heb een dubbelglazen raam uit '94 in de badkamer op de 1ste verdieping op Zuid. We willen melkglasfolie op dit raam plakken aan de binnenkant. Met het weer zoals het nu is (of warmer) zullen we de screen aan de buitenkant ook naar beneden hebben, maar anders pakt het de volle zon.
Heb ik met een dubbelglazen raam kans op breken/scheuren bij dit soort folies aan de binnenkant?
Geen idee.
Wij hebben mat hr++ glas in de wc en badkamer gezet.
Zit je op 80euro per m2
Ben ooit ook wel met folie aan het klooien geweest, ja het werkt maar uiteindelijk toch maar mat hr++.
Makkelijker schoon te houden dan folie en geen luchtbellen na verloop van tijd.
Die kregen we namelijk vrij snel op vol zuid.
Net alsof er dan iets verdampt tussen de folie en het glas.
Maar er is hier in de paar jaar dat de folie zat geen raam gesprongen.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:43

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is de ruit nog niet lek? Veel ruiten uit die periode raken lek waardoor er condens in komt.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:05
DasNieNix schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Wat je kan proberen is een spanband om de buitenband heen met een stok of pijp erdoor om hem strak aan te draaien. Dan met en compressor oppompen.
Lukt dat niet even langs een bandenzaak rijden die hebben hem binnen notime opgepompt.
Ik begreep niet goed wat dit extra zou brengen maar dit heeft inderdaad geholpen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vimana
  • Laatst online: 02-06 00:17
Nog wat tips of advies gevraagd:

Ik wil een plank ophangen. Deze komt met de lange zijde tegen de muur, één van de korte zijdes tegen de andere muur en de andere korte zijde rust op een kast.
Het gewicht wat er op zal komen zal in de trant zijn van circa 30/40 kilo max (Wat opbergdozen met jassen/schoenen etc).

Nu kan ik uiteraard een paar nette plankdragers onder de plank monteren, maar zijn er nog andere ideeën om de plank netjes op te hangen?
Betreft een grenen timmerpaneel. De plank is 233 cm lang, 44 cm breed, en 1,8 cm dik. Dus te dun voor een blind/zwevend opgangsysteem.
Hij komt op een hoogte van 2 meter te hangen dus de meeste mensen kijken niet "op" de plank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vimana schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:13:

Ik wil een plank ophangen. Deze komt met de lange zijde tegen de muur, één van de korte zijdes tegen de andere muur en de andere korte zijde rust op een kast.
Het gewicht wat er op zal komen zal in de trant zijn van circa 30/40 kilo max (Wat opbergdozen met jassen/schoenen etc).

Nu kan ik uiteraard een paar nette plankdragers onder de plank monteren, maar zijn er nog andere ideeën om de plank netjes op te hangen?
Betreft een grenen timmerpaneel. De plank is 233 cm lang, 44 cm breed, en 1,8 cm dik. Dus te dun voor een blind/zwevend opgangsysteem.
Hij komt op een hoogte van 2 meter te hangen dus de meeste mensen kijken niet "op" de plank.

[Afbeelding]
wat stoelhaakjes aan de bovenkant?
Een haaklaat lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47

[Afbeelding]
met een draadeinde aan het plafond? of een beugel boven de plank? 2,3m gaat anders behoorlijk doorhangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:50

[Afbeelding]
Het simpelste, en wat het minste ruimte in neemt, is gewoon een balk/lat tegen de muur schroeven waar de plank op rust.
Als beide uiteinden ook ondersteund worden is dit stevig zat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• 1nsane
Voor het eerst een muurtje gemetseld, niet ontevreden voor de eerste keer, morgen weer verder zodat de latei erin kan en het kozijn :)

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
1nsane schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:17:
Voor het eerst een muurtje gemetseld, niet ontevreden voor de eerste keer, morgen weer verder zodat de latei erin kan en het kozijn :)

[Afbeelding]
Mooi gedaan!
Kun je de hele muur aan de binnenkant nog isoleren? Ik heb voor steens muren een voorzetwand gemaakt met pir en daarop gipsplaat gelijmd. Dan heb je maar minimaal ruimte nodig en is de kou er vanaf.

[Voor 6% gewijzigd door orf op 28-05-2023 23:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
orf schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Mooi gedaan!
Kun je de hele muur aan de binnenkant nog isoleren? Ik heb voor steens muren een voorzetwand gemaakt met pir en daarop gipsplaat gelijmd. Dan heb je maar minimaal ruimte nodig en is de kou er vanaf.
Thanks! Zou inderdaad kunnen alhoewel ik dan met de keuken in de knel kom. In principe is de rest van het huis wel van voorzetwanden voorzien.

Ik heb twijfels of het heel veel zin heeft voor dat kleine stukje. Immers, tot kozijnhoogte komt de keuken, daar naast zit ik denk 75cm aan muur en daarnaast beginnen de kozijnen met openslaande deuren waar HR+ glas in zit dus, als je bedenkt dat het keukenblok voor een groot deel van de muur komt, moet ik dan voor die 2,85x0,75 een soort opbouwpuist maken?

Overigens nog zat andere uitdagingen. Vandaag kwam een kennis (meester loodgieter) langs om een lading henco buizen en aanverwanten als een soort gehele diy kit af te leveren.

Ik ga zowel de gasleidingen als het water zelf vervangen (hier en daar nog wat stukjes lood en de 100 jaar oude stalen gasleiding lekt te veel).

Daarna nog de elektra, er staat een berg spul van Elektramat incl een nieuwe zelf ontworpen groepenkast. Ook dat wordt allemaal voor het eerst haha.

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Keurig muurtje hoor @1nsane

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane

Ik doe het waarschijnlijk 4x zo langzaam als een professional maar anderzijds kan je het ook maar 1x goed doen of verprutsen.

Adjust non olet

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1nsane schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:10:
[...]

Ik doe het waarschijnlijk 4x zo langzaam als een professional maar anderzijds kan je het ook maar 1x goed doen of verprutsen.
Mja geldt voor alles wat wij als hobbybobben doen: tijd speelt minder een rol ;) . Resultaat soms wel, soms is het alleen al afkrijgen een mooi resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
1nsane schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:49:
[...]

Thanks! Zou inderdaad kunnen alhoewel ik dan met de keuken in de knel kom. In principe is de rest van het huis wel van voorzetwanden voorzien.

Ik heb twijfels of het heel veel zin heeft voor dat kleine stukje. Immers, tot kozijnhoogte komt de keuken, daar naast zit ik denk 75cm aan muur en daarnaast beginnen de kozijnen met openslaande deuren waar HR+ glas in zit dus, als je bedenkt dat het keukenblok voor een groot deel van de muur komt, moet ik dan voor die 2,85x0,75 een soort opbouwpuist maken?
Ja, het is ook lastig. Volgens mij heeft zo’n steens muurtje een R-waarde van enkelglas. Ik heb het in de keuken niet gedaan (met precies de reden die je aangeeft) en het stukje muur onder het raam is bij mij echt koud in de winter. Ik heb voorzetwanden gemaakt met 4cm pir en 12mm gipsplaat. Die minimale dikte scheelt dan wel echt in koubrug.
Pagina: 1 ... 304 305 306 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee