Dank allen voor de uitgebreide antwoorden.vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Een advies = advies, jij beslist wat je gaat doen.
Temperatuur isolatie is nooit geluidsisolatie, de wijze waarop je alles monteert heeft nogal effect op het eind resultaat voor beide.
Persoonlijk kies ik niet voor steenwol daar plant men in de kassen hun groente, fruit en bloemenop, iets met vocht vasthouden.
Het word nooit geadviseerd de soorten isolatie te mixen, dus blijf bij 1 soort.
[...]
ja en nee betreft "nodig", als je isolatie indrukt vermindert het effect wat dus makkelijker is met "wollige" isolatie en bv fijnstof wat erop zou landen door kiertjes heen over jaren heen
De folie reguleert het vocht gehalte het bekende rode / blauwe folie bij de bouw hebben ieder een andere vocht-doorlating eigenschap(pen)
zeker als je in je garage natte kleding/fietsen enzv neerzet is vocht regulatie wel prettig naar het vertrek er boven. (maar dan moet ook aan de plafond kant van de garage dan)
je "mag" maar 1x een vocht werende barriere hebben overgens .. dus je zolder extra isoleren kan wellicht eerder nadelig zijn ..niet onwaarschijnlijk als je 10cm aan de buitenkant hebt.
[...]
zolang je hout kan ademen en niet opgesloten is, is elke vorm van isolatie goed. Wat je doel is dat de lucht stroom te "onderbreken" stilstaande lucht die via folie naar de volgende luchtlaag de warmte energie transporteert kost meer tijd dan bewegende lucht (inkoppertje) .. hoe meer "cellen" van opgesloten lucht bepaald dus de prestatie van de isolatie, een schuim is beter als "wol"
TLDR: ik zou zelf echter voor 16cm glaswol kiezen omdat het geen hoofdvertrek is, makkelijk transport & te verwerken. en 15/14cm kan je het nog comprimeren totdat het past
Zoals ik eerder aangaf wordt de ruimte een game/speel kamer voor de kinderen. Geloof mij, lawaai gaat er gemaakt worden. Geluidsisolatie is dus minstens zo belangrijk als thermische isolatie, vandaar dat ik voor steenwol ging, omdat me dat aangeraden werd door isolatie-shop.nl. Wordt dit verschil overdreven?