[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 271 ... 456 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-06 17:09
vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Een advies = advies, jij beslist wat je gaat doen.

Temperatuur isolatie is nooit geluidsisolatie, de wijze waarop je alles monteert heeft nogal effect op het eind resultaat voor beide.
Persoonlijk kies ik niet voor steenwol daar plant men in de kassen hun groente, fruit en bloemenop, iets met vocht vasthouden.

Het word nooit geadviseerd de soorten isolatie te mixen, dus blijf bij 1 soort.

[...]

ja en nee betreft "nodig", als je isolatie indrukt vermindert het effect wat dus makkelijker is met "wollige" isolatie en bv fijnstof wat erop zou landen door kiertjes heen over jaren heen

De folie reguleert het vocht gehalte het bekende rode / blauwe folie bij de bouw hebben ieder een andere vocht-doorlating eigenschap(pen)

zeker als je in je garage natte kleding/fietsen enzv neerzet is vocht regulatie wel prettig naar het vertrek er boven. (maar dan moet ook aan de plafond kant van de garage dan)

je "mag" maar 1x een vocht werende barriere hebben overgens .. dus je zolder extra isoleren kan wellicht eerder nadelig zijn ..niet onwaarschijnlijk als je 10cm aan de buitenkant hebt.

[...]

zolang je hout kan ademen en niet opgesloten is, is elke vorm van isolatie goed. Wat je doel is dat de lucht stroom te "onderbreken" stilstaande lucht die via folie naar de volgende luchtlaag de warmte energie transporteert kost meer tijd dan bewegende lucht (inkoppertje) .. hoe meer "cellen" van opgesloten lucht bepaald dus de prestatie van de isolatie, een schuim is beter als "wol"

TLDR: ik zou zelf echter voor 16cm glaswol kiezen omdat het geen hoofdvertrek is, makkelijk transport & te verwerken. en 15/14cm kan je het nog comprimeren totdat het past :)
Dank allen voor de uitgebreide antwoorden.

Zoals ik eerder aangaf wordt de ruimte een game/speel kamer voor de kinderen. Geloof mij, lawaai gaat er gemaakt worden. Geluidsisolatie is dus minstens zo belangrijk als thermische isolatie, vandaar dat ik voor steenwol ging, omdat me dat aangeraden werd door isolatie-shop.nl. Wordt dit verschil overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
Martijn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Zoals ik eerder aangaf wordt de ruimte een game/speel kamer voor de kinderen. Geloof mij, lawaai gaat er gemaakt worden. Geluidsisolatie is dus minstens zo belangrijk als thermische isolatie, vandaar dat ik voor steenwol ging, omdat me dat aangeraden werd door isolatie-shop.nl. Wordt dit verschil overdreven?
Niet elke steenwol en glaswol is aan elkaar gelijk. Je hebt ook steenwol die wat meer geschikt is voor akoestieke geluidsisolatie. Vaak wel ten koste van thermische isolatie. Volgens isolatie noord is glaswol iets beter thermisch, en steenwol iets beter akoestisch. Maar vergeleken met andere materialen ligt het erg dicht bij elkaar:
https://isolatienoord.nl/...ussen-steenwol-en-glaswol

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

ja ongeveer vergelijkbaar met vergiet en emmer leegscheppen.

Een frame (fotolijst oid) voorzien van een vastgeniet stappeltje oude handdoeken isoleert geluid(en) in de kamer maar doet niks voor je isolatie ..

zoek gewoon even tips geluids isolatie op youtube "sound proofing garage" ofzo, een laagje elastisch blijvende (montage) kit tussen 2 lagen gips bv

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dan zou ik met name zorgen voor een ontkoppelde vloer en dat dingen zoals speakers slim zijn opgelost.. dat soort overlast ontneem je niet met een beetje isolatie tussen de balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
twain4me schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Dan zou ik met name zorgen voor een ontkoppelde vloer en dat dingen zoals speakers slim zijn opgelost.. dat soort overlast ontneem je niet met een beetje isolatie tussen de balken.
Ja, heb zitten kijken naar Isomat KE als extra ondervloer en Merfoflex als voorzetwand naar de buren toe. Dat bij elkaar zou me 3000 euro kosten :X :? 8)7 |:( En dat buiten de gewone vloer isolatie van 150mm glaswol of steenwol...

Ik vind mijn buren heel leuk, maar dit gaat wel wat ver... Denk dat het wellicht 2cm XPS wordt op de vloer om op te hogen, daarop 3mm rubberen laminaat ondervloer (heb ik toch nog liggen) en daarop laminaat.

Als voorzetwand dan misschien los van de muur een dun metalstud wandje maken met glas/steenwol erin...

En een set oordopjes voor de buren... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernardsimon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Heb een showroom model tafel gekocht. Met een droogte scheur in het blad. We konden de tafel voor een heel gunstig bedrag vandaag gelijk mee nemen.
Alleen.. onze woning wordt pas eind van het jaar opgeleverd.
Nu wil ik een juiste manier vinden om die scheur te herstellen, zodat het niet verder door scheurt.

Iemand ervaring, eik hout.

2 componenten? Spannen? Onder het blad een plaatje schroeven?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na_1lKqYqJkcl4Jsa3_N8Kltukg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMTOyBc44pfdpjJzM2UNZyPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2W4Oukv3Ec0IcgzY1qJh7n5dj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXeYSy1rvkuakeHGwpsuFjFe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

Al naar metisse gekeken?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:07
Bernardsimon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:50:
Heb een showroom model tafel gekocht. Met een droogte scheur in het blad. We konden de tafel voor een heel gunstig bedrag vandaag gelijk mee nemen.
Nu wil ik een juiste manier vinden om die scheur te herstellen, zodat het niet verder door scheurt.

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hout wat wil werken, werkt altijd, dat hou je niet tegen. Splijten van een tafelblad voorkom je tijdens het ontwerp.

Sowieso de tafel niet opslaan in een ruimte met zeer fluctuerende luchtvochtigheid, bijvoorbeeld onverwarmde garage, open zolder, etc. En verder is mijn eerste ingeving om te voorkomen dat het verder scheurt, het blad opnieuw in de afwerking zetten zodat dit in ieder geval goed zit. En mocht je handig zijn dat kan je er altijd een vlinderverbinding in maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Genoeg ervaring, als hout (en zeker) eiken wil scheuren zal het scheuren. de scheur als het ware uit het blad zagen en de 2 helften weer aan elkaar lijmen zou ik denk ik het meeste vertrouwen in hebben, dan ga ik er wel vanuit dat de planken in iedergeval goed georienteerd zijn. Vullen met een vloeibaarhout achtig of epoxy iets en een (staal) plaatje eronder kan goed gaan en ook heel erg fout (schroeven uitscheuren).

Alleen het einde van de scheur uitboren , de boel vullen en een schietgebedje doen kan natuurlijk ook.

In het engels heet een vlinder verbinding trouwens een bowtie (dan is het hoe en wat iets makkelijker op youtube te vinden) YouTube: How To Create A Woodworking Bowtie With A Router | Video Tutorial

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-01-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De Nederlandse term. B-)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-01-2023 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:48
edit: met hierboven dus :)

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het aandurft, zou ik er een butterfly joint in zetten, zou ik wel stoer vinden eigenlijk. Tis en blijft een natuurproduct.

Afbeeldingslocatie: https://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/2020/04/butterfly_keys-23-1024x768.jpg

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martijn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Dak van de nieuwe ruimte is al geisoleerd, is een huis uit 99/2000 dus dakplaten zijn al voorzien van volgens mij 10cm PIR ofzo. Om tussen de balken nog extra isolatie te stoppen... Weet a niet of dat nog heel veel extra uithaalt en b zorgt het ervoor dat je in de hoogte wel een stuk gaat missen...

Het dak van de garage, ofwel de vloer waar nu de underlayment op ligt wordt zeker geisoleerd. Die wilde ik vol stoppen met 15cm PIR of kan dat beter met glaswol of rockwool? Ik wil de hoogste warmte maar zeker ook geluidsisolatie.

Wat betreft dampfolie, is dat echt nodig? De garage is gewoon droog, is het altijd 10+ graden. Bij de huidige isolatie onder de groene platen zit nu ook geen folie...

Over het aanvullen onder de groene platen. Ook hier geldt dat ik gewoon de beste isolatie wil, dus als het beter is om te vervangen voor 15cm rockwool (ik zeg maar iets), dan is dat prima. voor die 6m2 extra kost me dat geen godsvermogen. Welke isolatie raad je me aan?
Pir is niet handig voor geluidsisolatie. Dan kan je beter naar een vezelige/open materiaal kijken zoals vlas/steen/glaswol.

Pir heeft geen massa om te dempen en door de gladde structuur ook geen mogelijkheid om geluid te dempen via holtes oid.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Wat google me verteld 4x zo duur als glaswol en een lager Rd waarde. Jij hebt vast betere argumenten ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:06

Jrz

––––––––––––

loewie1984 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:09:
edit: met hierboven dus :)

[...]

Als je het aandurft, zou ik er een butterfly joint in zetten, zou ik wel stoer vinden eigenlijk. Tis en blijft een natuurproduct.

[Afbeelding]
Verschil is dat bij jou voorbeeld het hout echt is gescheurd oid. Maar bij het showroom model is het gewoon de lijm die los is, dus een vlinder zal misschien niet de volledige lengte verhelpen.

Je kan ook aan de onderkant de boel bij elkaar houden, en de bovenkant vullen.

Er zijn een aantal kanalen die dit soort dingen doen, pas op, je bent zo uren aan het kijken 😂

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
A.M.H schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Je gebruikt waarschijnlijk RVS schroeven? Die willen inderdaad nog wel eens breken door de werking van het hout. Stalen schroeven zij over het algemeen wat sterker. Om toch de weersbestendigheid te behouden zou ik voor thermisch verzinkte schroeven gaan.
Heb even het doosje erbij gepakt maar het zijn Wovar Zelf-tappende schroef 4.2 x 32 mm van verzinkt staal.

Aangezien er nog steeds stukjes schoef in het frame zitten moet ik die er toch uitboren en dan ga ik het wel proberen met niet zelftappers. Misschien dat het zelftappen toch iets doet met de stevigheid van de schoef.
En dan maar kijken bij Spax of Heco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:25

Ankh

|true

Zijn er hier nog mensen met tips met betrekking tot het leegpompen van een kruipruimte?
Betreft een nieuwbouwwoning (op een kleilaag). De afgelopen weken heb ik meerdere malen gekeken en het water staat gewoon stil. Er lijkt niets bij te komen (maar ook niet af te gaan). Dit zal dan waarschijnlijk stilstaand water zijn wat sinds de bouw er dus al in zit. Nu ben ik van plan om een vlakzuigpomp te huren en de kruipruimte leeg te pompen. Vraag is even of er nog tips zijn hiervoor. Had ergens gelezen om bijvoorbeeld wat af te graven en daar een kleine speciekuip (met gaten) met grind in te graven.

Reden is dat men aankomende maandag een laadpaal gaan installeren en daarvoor moeten ze dus een 3fase kabel aanleggen onder het huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Ankh op 12-01-2023 09:43 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ankh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:42:
Zijn er hier nog mensen met tips met betrekking tot het leegpompen van een kruipruimte?
Betreft een nieuwbouwwoning (op een kleilaag). De afgelopen weken heb ik meerdere malen gekeken en het water staat gewoon stil. Er lijkt niets bij te komen (maar ook niet af te gaan). Dit zal dan waarschijnlijk stilstaand water zijn wat sinds de bouw er dus al in zit. Nu ben ik van plan om een vlakzuigpomp te huren en de kruipruimte leeg te pompen. Vraag is even of er nog tips zijn hiervoor. Had ergens gelezen om bijvoorbeeld wat af te graven en daar een kleine speciekuip (met gaten) met grind in te graven.

Reden is dat men aankomende maandag een laadpaal gaan installeren en daarvoor moeten ze dus een 3fase kabel aanleggen onder het huis.
Geen grondwater?

Als je gaat pompen pomp je het hele blok aan huizen leeg, dan moet je echt op tijd beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ankh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:42:

Wat is er mis met de volgende producten ;) deze kan je gewoon in het water mikken .. niet te moeilijk doen met kuipjes/gaatjes etc .. tenzij je in deze kou onder de kruipruimte wilt bevinden en geultjes graven

https://www.lidl.nl/p/parkside-dompelpomp/p100351879
https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p73236 ps slangklem van geschikt voor 40mm slang --> bouwmarkt

Verkoop het erna op marktplaats oid of als je zwembad hebt in de tuin ook wel nuttig

als je ooit dit in een warmere periode goed wilt doen .. dan pak je geodoek grind en drainage slangen en graaf je deze in op een afloop als volgt --> zandbed --> doek openleggen --> grind om de drainage slang) --> doek dichtvouwen --> laagje zand (paar cm zand eroverheen .. het doek voorkomt dat de drainage slang vol slibt met zand en het grind verhoogt het opname vlak, als je een speciekuip ingraaft doe je daar ook het doek omheen voordat hij in de grond verdwijnt .. zelfde reden geen slib in de kuip ..

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 12-01-2023 09:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:25

Ankh

|true

Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Geen grondwater?

Als je gaat pompen pomp je het hele blok aan huizen leeg, dan moet je echt op tijd beginnen.
Nee, want ik heb het in de gaten gehouden tijdens regen buien (en periode van droogte). En het lijkt niet meer of minder te worden. Nu staan onze huizen op een zeer dikke kleilaag, in de tuin heb ik voor afwatering grindputten aangelegd.

Het betreft een twee-onder-1-kap woning. Eenzelfde type woning die iets verder op staat heeft geen water in de kruipruimte.
vso schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Wat is er mis met de volgende producten ;)

https://www.lidl.nl/p/parkside-dompelpomp/p100351879
https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p73236 ps slangklem van geschikt voor 40mm slang --> bouwmarkt

Verkoop het erna op marktplaats oid of als je zwembad hebt in de tuin ook wel nuttig
Dat zou ook kunnen, enkel kreeg ik als tip om een vlakzuigpomp te nemen omdat die tot 1/2mm kan pompen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ankh op 12-01-2023 09:55 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Geen grondwater?

Met kleigrond gaat dat toch niet zo snel? En zo lang het maar begaanbaar is voor de aanleg van die kabel.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ankh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:54:
Dat zou ook kunnen, enkel kreeg ik als tip om een vlakzuigpomp te nemen omdat die tot 1/2mm kan pompen.
water zoekt zijn eigen weg gewoon de plassen wegzuigen, kijk 1 a 2 dagen later weer en herhaal indien nodig.

In de vorige post heb ik nog een "nettere" uitleg erbij gezet maar dat zou ik in de zomer doen, dat heeft meer met kruipruimte isoleren te maken (apart topic voor) dan dit klusje.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ankh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Nee, want ik heb het in de gaten gehouden tijdens regen buien (en periode van droogte). En het lijkt niet meer of minder te worden. Nu staan onze huizen op een zeer dikke kleilaag, in de tuin heb ik voor afwatering grindputten aangelegd.

Het betreft een twee-onder-1-kap woning. Eenzelfde type woning die iets verder op staat heeft geen water in de kruipruimte.

[...]

Mwah ik zie een factor 5-10 prijsverschil. Ik zou het eerst met een dompelpomp proberen. Het is toch trial-and-error als dit de eerste keer is dat je je kruipruimte droog wilt pompen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 09:25
Martijn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Ja, heb zitten kijken naar Isomat KE als extra ondervloer en Merfoflex als voorzetwand naar de buren toe. Dat bij elkaar zou me 3000 euro kosten :X :? 8)7 |:( En dat buiten de gewone vloer isolatie van 150mm glaswol of steenwol...

Ik vind mijn buren heel leuk, maar dit gaat wel wat ver... Denk dat het wellicht 2cm XPS wordt op de vloer om op te hogen, daarop 3mm rubberen laminaat ondervloer (heb ik toch nog liggen) en daarop laminaat.

Als voorzetwand dan misschien los van de muur een dun metalstud wandje maken met glas/steenwol erin...

En een set oordopjes voor de buren... >:)
Ik zou vooral (klik-)PVC nemen ipv laminaat, dat scheelt echt ontzettend in demping/weerkaatsing van geluid. Icm een (liever) houten zwevend voorzetwandje met steenwol kom je al een heel eind.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Met kleigrond gaat dat toch niet zo snel? En zo lang het maar begaanbaar is voor de aanleg van die kabel.
Ik zit hier ook op een dikke laag klei en heb hetzelfde gehad met ongeveer 10cm water in de kruipruimte. Er bleef maar water komen, uiteindelijk heeft die pomp wel een paar dagen gedraaid voor het plasjes waren.

Toen we klaar waren was de ruimte ook in no-time weer volgelopen. Puur grondwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
RonJ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Ik zou vooral (klik-)PVC nemen ipv laminaat, dat scheelt echt ontzettend in demping/weerkaatsing van geluid. Icm een (liever) houten zwevend voorzetwandje met steenwol kom je al een heel eind.
Helaas, 125m2 laminaat voor eerste en tweede verdieping had ik bij de verhuizing vorig jaar al in een keer aangeschaft, dus dat gaat er gewoon op. Is wel heel goed laminaat van Quickstep a 40 euro de m2 ofzo, dus neem aan dat het met de kwaliteit wel goed zit.

Wat betreft voorzetwand, hout beter dan metal stud ja voor wat betreft geluidsisolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Martijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Helaas, 125m2 laminaat voor eerste en tweede verdieping had ik bij de verhuizing vorig jaar al in een keer aangeschaft, dus dat gaat er gewoon op. Is wel heel goed laminaat van Quickstep a 40 euro de m2 ofzo, dus neem aan dat het met de kwaliteit wel goed zit.

Wat betreft voorzetwand, hout beter dan metal stud ja voor wat betreft geluidsisolatie?
Ik snap het helemaal, maar de kwaliteit maakt niet uit in dit geval, het gaat er om dat laminaat een keiharde toplaag heeft die het geluid weerkaatst, PVC heeft een zachte toplaag die het geluid dempt.

Je kan als alternatief een tapijtje op de grond en evt. wat akoestische wandpanelen overwegen om een toch een wat stillere akoestiek te krijgen in je gameroom.

Ik ben normaal ook wel fan van metalstud, maar voor een voorzetwand expliciet voor geluid zou ik toch hout pakken, dat heeft veel meer massa (en dat is wat uiteindelijk dempt) en is wat makkelijker zwevend te plaatsen zonder dat het een slap geheel wordt. Het scheelt ook dat hout weer wat betaalbaarder geworden is. Ik zou dus een houten frame maken dat zwevend voor de muur staat, de holtes opvullen met (acoustisch) steenwol en dan de voorkant afwerken met 2 lagen trapsgewijs gemonteerd 12mm gips/stuucplaat, liefst ook nog met een plaatje osb oid erachter voor het makkelijker ophangen van de TV/projectorscherm en speakers e.d.

Ik raad aan deze video even te kijken (oa mbt de dubbele gipsplaten).

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
RonJ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Ik snap het helemaal, maar de kwaliteit maakt niet uit in dit geval, het gaat er om dat laminaat een keiharde toplaag heeft die het geluid weerkaatst, PVC heeft een zachte toplaag die het geluid dempt.

Je kan als alternatief een tapijtje op de grond en evt. wat akoestische wandpanelen overwegen om een toch een wat stillere akoestiek te krijgen in je gameroom.

Ik ben normaal ook wel fan van metalstud, maar voor een voorzetwand expliciet voor geluid zou ik toch hout pakken, dat heeft veel meer massa (en dat is wat uiteindelijk dempt) en is wat makkelijker zwevend te plaatsen zonder dat het een slap geheel wordt. Het scheelt ook dat hout weer wat betaalbaarder geworden is. Ik zou dus een houten frame maken dat zwevend voor de muur staat, de holtes opvullen met (acoustisch) steenwol en dan de voorkant afwerken met 2 lagen trapsgewijs gemonteerd 12mm gips/stuucplaat, liefst ook nog met een plaatje osb oid erachter voor het makkelijker ophangen van de TV/projectorscherm en speakers e.d.

Interessant video, ik ga hem kijken, bedankt! Die kerel heb ik al vaak gezien in andere video's, heeft altijd goede tips!

Verder denk ik dat het idd een goed idee is om een groot kleed onder de salontafel voor de bank te leggen in die kamer, dat gaat ook een hoop extra schelen verwacht ik. Zat er ook nog over te denken om van die deco panelen op de hangen, die zorgen volgens mij ook voor wat absorptie vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
RonJ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Je zegt 'zwevend voor de muur staat', en ik zie dat terug in die video op YT die je aanhaalt. Die wand lijkt helemaal niet vast te zitten idd, die kun je dus gewoon bewegen? Dan valt ie toch met TV en al naar voren of niet? :P

Ik dacht ik monteer die met isolatietape er tussen tegen de vloer en plafond, met 1cm ruimte ofzo tot de muur naar de buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Martijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Je zegt 'zwevend voor de muur staat', en ik zie dat terug in die video op YT die je aanhaalt. Die wand lijkt helemaal niet vast te zitten idd, die kun je dus gewoon bewegen? Dan valt ie toch met TV en al naar voren of niet? :P

Ik dacht ik monteer die met isolatietape er tussen tegen de vloer en plafond, met 1cm ruimte ofzo tot de muur naar de buren...
Als je 'm net 1-2mm ruimte rondom geeft, evt. met kantstrook of tape ertussen kan ie genoeg bewegen om het geluid op te vangen maar niet naar voren kantelen. Naar achteren dan idd 1-2cm ruimte.

Als je het echt zeker wilt weten kan je nog een paar bouten met ring in een te groot geboord gat draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 12-01-2023 14:15 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:19
Ik heb lekkage in een kamer, hier is in het verleden de schoorsteen weggehaald alleen het gedeelte op het dak zit er nog. Nu had ik vochtvlekken op het plafond waarna ik het plafond er maar uit heb getrokken. Nu druppelt het vanuit de schoorsteen en is vocht in de stenen duidelijk zichtbaar. Is inpakken een goede optie? Of wat is jullie advies? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JXVxOw-wodoaOOouQOVHPY3zrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9L1qp6Il0KI78ckO43aG9HI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:29

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

einz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:24:
Ik heb lekkage in een kamer, hier is in het verleden de schoorsteen weggehaald alleen het gedeelte op het dak zit er nog. Nu had ik vochtvlekken op het plafond waarna ik het plafond er maar uit heb getrokken. Nu druppelt het vanuit de schoorsteen en is vocht in de stenen duidelijk zichtbaar. Is inpakken een goede optie? Of wat is jullie advies? [Afbeelding]
Is de schoorsteen nog open?

[specs]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Ik heb lekkage in een kamer, hier is in het verleden de schoorsteen weggehaald alleen het gedeelte op het dak zit er nog. Nu had ik vochtvlekken op het plafond waarna ik het plafond er maar uit heb getrokken. Nu druppelt het vanuit de schoorsteen en is vocht in de stenen duidelijk zichtbaar. Is inpakken een goede optie? Of wat is jullie advies? [Afbeelding]
Het gedeelte op het dak wordt zeker met de buren gedeeld? Anders zou ik dat weg (laten) halen.

Zorg iig dat het indringende vocht van boven/buitenaf eerst gestopt wordt en dan eerst goed laten drogen van binnen voor je het weer afwerkt, de boel van onderaf nu gaan inpakken maakt het probleem alleen maar erger, dan maak je een staandwater-tijdbom.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Martijn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:38:
[...]

Wat google me verteld 4x zo duur als glaswol en een lager Rd waarde. Jij hebt vast betere argumenten ;).
Ja het is wat duurder, maar als je geluidsdemping belangrijk vind (en misschien faseverschuiving ook wel), dan zou ik er iets beter naar kijken dan alleen de eerste de beste prijs die Google presenteert. Het is niet voor niets dat de geluidsisolatieboeren wel platen met metisse in hun assortiment hebben en geen glaswolplaten.

Rd waarde ligt in dezelfde ordegrootte, voor een waarde van rond de 4.0 komt je bij alles rond de 14-16 cm uit.
Qua gewicht scheelt het de helft als ik steenwol vergelijk met metisse prt (40 kg/m3 vs 20 kg/m3).

Uiteindelijk is het jouw geld en woning, probeer alleen maar aan te geven dat er meer is dan pir en glaswol wat bijna iedereen hier lijkt te gebruiken.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik wil de zolder gaan isoleren. die bestaat uit kepers van 120x60mm en ongeveer 60cm h.o.h. Daartussen wil ik 12cm PIR plaatsen en dan gipsplaat er over.

Maar dan de twijfel, zou ik ze "gewoon" op die 60cm kunnen schroeven, zonder dat ze na een tijd gaan doorhangen? Iemand daadwerkelijk ervaring daarmee? (hoek is +/- 45 graden)

Anders moet ik rachels plaatsen op 30cm en dan de gipsplaat horizontaal. Geeft extra werk aan het rachelen en veel meer naden van de kopse kanten en dus afwerktijd in het zichtgedeelte Als ze verticaal komen zijn normale gipsplaten namelijk lang genoeg om tot de vliering te komen.
Voordeel is wel weer dat de kepers niet allemaal even dik zijn (soms 110, soms 115, meestal 120mm), en ik met de rachels de boel natuurlijk mooi in 1 lijn kan brengen.

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de eiken treden van mijn trap heb ik vuller voor in een lijmpistool (hot glue) in houtkleur gekocht, bij dikke planken ontkom je niet aan dat soort scheurtjes en noesten, maar er met je sok achter blijven haken is natuurlijk ongewenst en gevaarlijk. Met die lijmstaven perfect opgelost. Bij noesten heb ik ze juist met zwart/bruine tint gevuld, omdat dat er lekker rustiek uit ziet :)
Naad vullen wanneer de lijm goed heet is. Aandrukken en koelen kan met bijvoorbeeld een alu blok of pan. Laten koelen, en dan glad schrapen met een stanleymesje er haaks op. Alleen oppassen als er al een (olie)behandeling op het eiken zit, want die kun je er dan wel af schrapen. Want normaal doe je pas na het herstellen de afwerking.

edit: dit zeg maar, maar vast ergens in kleinere/goedkopere uitvoering te krijgen:
https://www.bol.com/nl/nl...dATw.2_21.23.ProductImage

[ Voor 68% gewijzigd door _ferry_ op 12-01-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Zeker, enkel van die kapjes tegen de regen zoals bij de schoorsteen aan de voorkant van het huis die nog wel wordt gebruikt (dus wel een volledig rookkanaal heeft).
RonJ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Het gedeelte op het dak wordt zeker met de buren gedeeld? Anders zou ik dat weg (laten) halen.

Zorg iig dat het indringende vocht van boven/buitenaf eerst gestopt wordt en dan eerst goed laten drogen van binnen voor je het weer afwerkt, de boel van onderaf nu gaan inpakken maakt het probleem alleen maar erger, dan maak je een staandwater-tijdbom.
Dat idee had ik ook ja. En inderdaad samen met de buren, die wonderwel geen vochtproblemen/lekkage hebben hier. Weghalen is inderdaad lastig, ook omdat mijn dak meer isolatie heeft dan die van hen. Inpakken leek me daarom het eenvoudigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ipv weghalen dakdekker vragen om die boel te fixen ? bijvoorbeeld impregeneren + loodslabbel oid opnieuw ?
iets in het rookkanaal schuiven pur en dan laagje cement aan de bovenkant ?

misschien niet 100% ideaal maar erger laten worden is minder wenselijk lijkt mij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_ferry_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:42:
Ik wil de zolder gaan isoleren. die bestaat uit kepers van 120x60mm en ongeveer 60cm h.o.h. Daartussen wil ik 12cm PIR plaatsen en dan gipsplaat er over.

Maar dan de twijfel, zou ik ze "gewoon" op die 60cm kunnen schroeven, zonder dat ze na een tijd gaan doorhangen? Iemand daadwerkelijk ervaring daarmee? (hoek is +/- 45 graden)

Anders moet ik rachels plaatsen op 30cm en dan de gipsplaat horizontaal. Geeft extra werk aan het rachelen en veel meer naden van de kopse kanten en dus afwerktijd in het zichtgedeelte Als ze verticaal komen zijn normale gipsplaten namelijk lang genoeg om tot de vliering te komen.
als kepers op ongeveer 60 zitten gaan exact 60cm gipsplaten plaatsen niet heel goed werken ;)
je kan trouwens na het plaatsen van rachels gipsplaten er dwars op plaatsen dan passen ze dus ook gewoon zoals je wil. ik ken wel situaties waarbij het op 60 is gedaan en goed lijkt te gaan, ik zou het alleen toch niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
vso schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:54:
[...]

ipv weghalen dakdekker vragen om die boel te fixen ? bijvoorbeeld impregeneren + loodslabbel oid opnieuw ?
iets in het rookkanaal schuiven pur en dan laagje cement aan de bovenkant ?

misschien niet 100% ideaal maar erger laten worden is minder wenselijk lijkt mij
Ja goed plan, zat ook aan zoiets te denken. Komt morgen even kijken. Erger worden is zeker niet wenselijk, daarom ook plafond er maar uit. Meteen goed aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

twain4me schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:05:
[...]

als kepers op ongeveer 60 zitten gaan exact 60cm gipsplaten plaatsen niet heel goed werken ;)
je kan trouwens na het plaatsen van rachels gipsplaten er dwars op plaatsen dan passen ze dus ook gewoon zoals je wil. ik ken wel situaties waarbij het op 60 is gedaan en goed lijkt te gaan, ik zou het alleen toch niet aanraden.
Ja de kepers staan inderdaad op een iets grotere afstand, pakweg 60,5cm. Maar per kamer komen er max 6 platen naast elkaar, en dan zou de naad alsnog wel op de keper vallen als ik zorg dat ik eerst wat meer naar rechts begin ten opzichte van het midden van de keper, eindig ik aan de andere kant iets teveel naar links zeg maar. Dat kan ik nog wel afvangen op die manier. Met een langer stuk dak is dat inderdaad niet te doen.

Misschien dan toch maar rachels plaatsen, okal is het slechts de zolder en niet paleis soestdijk, je blijft er naar kijken als er na verloop van tijd bolling zichtbaar is door vocht of ouderdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rozet voor een verwarmingsbuis aan het plafond vastzetten met een klein beetje montagekit of good-old high-tack van Zwaluw >:) , iemand nog een tip?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
True schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:20:
Rozet voor een verwarmingsbuis aan het plafond vastzetten met een klein beetje montagekit of good-old high-tack van Zwaluw >:) , iemand nog een tip?
Klein beetje pvc lijm ook bij gebruiken om het snel vast te zetten icm montage lijm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 19:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0ODS91KFBwx6rtY5U18YoO5GGo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZhnvpNb7SKFqjnpHR2YyBVRr.jpg?f=user_large
Weet iemand hoe je zo'n tipon verwijderd? Dat ding werkt al vanaf het begin slecht en ik wil m nu echt vervangen.

De site van blum maakt me niet wijzer

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 13-01-2023 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Stefke schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:40:
[Afbeelding]
Weet iemand hoe je zo'n tipon verwijderd? Dat ding werkt al vanaf het begin slecht en ik wil m nu echt vervangen.

Klein schroevendraaiertje of een dun mesje achter die grijze rand zetten en dan moet je hem er zo uit kunnen trekken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dacht al zoiets, maar wil niks kapot maken. Trekken aan de uitgetrokken pin werkt niet? Dat had ik geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Stefke schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:40:
[Afbeelding]

Wat werkt er niet? Je kan de tip-on namelijk draaien (linksom en rechtsom) om 'm verder uit of in de kast te krijgen. Dan zou je tip-on beter moeten werken. Een halve mm verder uit de kast kan een groot verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 13-01-2023 17:20 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:10
Stefke schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:15:
Dacht al zoiets, maar wil niks kapot maken. Trekken aan de uitgetrokken pin werkt niet? Dat had ik geprobeerd
Die zitten vrij diep. Vaak met weerstandsribbels in het hout gedrukt. Beste is om pin kort af te zagen en dan de rest uitboren. En dan een nieuwe erin of blinddop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:42:

Voordeel is wel weer dat de kepers niet allemaal even dik zijn (soms 110, soms 115, meestal 120mm), en ik met de rachels de boel natuurlijk mooi in 1 lijn kan brengen.

[...]
De keper is toch de verticale balk? Dan zou het plaatsen van horizontale rachels er voor zorgen dat je de gipsplaten gewoon verticaal kan monteren.
Ik heb tussen de (horizontale) gordingen geïsoleerd, daar dus verticale rachels overheen gemaakt en ook de gipsplaten verticaal gemonteerd.
Formeel is het vast vloeken in de kerk, maar na 4 jaar is van doorbuigen echt nog geen sprake (dus de komende xx jaar gaat vast ook goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
herofruit schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Wat werkt er niet? Je kan de tip-on namelijk draaien (linksom en rechtsom) om 'm verder uit of in de kast te krijgen. Dan zou je tip-on beter moeten werken. Een halve mm verder uit de kast kan een groot verschil maken.
Hij wil vaak niet sluiten, dan moet je 2 tot 10x de deur dichtdrukken voor ie dichtblijft. Uitdraaien/indraaien heeft tot nu toe weinig geholpen. Hij doet het in elke "stand" vaker niet goed dan wel.
Alle andere deurtjes doen het zonder een hapering

Lijkt me dat trekken met een tang dan wel moet lukken? Deze gaat toch de vuilnisbak in.

Als het toch boren wordt, is het vooral kunststof? Ik wil de kast niet beschadigen, als ik tijdens het boren een hoop metaal tegenkom gaat t vast niet lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 13-01-2023 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chninkel
  • Laatst online: 07-06 17:10
Stefke schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Hij wil vaak niet sluiten, dan moet je 2 tot 10x de deur dichtdrukken voor ie dichtblijft. Uitdraaien/indraaien heeft tot nu toe weinig geholpen. Hij doet het in elke "stand" vaker niet goed dan wel.
Alle andere deurtjes doen het zonder een hapering

Lijkt me dat trekken met een tang dan wel moet lukken? Deze gaat toch de vuilnisbak in.

Als het toch boren wordt, is het vooral kunststof? Ik wil de kast niet beschadigen, als ik tijdens het boren een hoop metaal tegenkom gaat t vast niet lekker.
Bestel twee nieuwe. En offer er 1 op om te zien hoe die in elkaar zit. Is het ook makkelijker om die ander eruit t halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Als ik een radiator los wil halen met zon soort aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ztp2qii5485cKc0bQxXE-rZESI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuA2Dj4fF22E2uvVrshqHsKP.jpg?f=fotoalbum_large

Kan de CV dan gewoon blijven draaien? Dus met een inbussleutel het terugloopventiel dichtdraaien en radiator eraf? Of moet de cv dan uit blijven staan? Heb 3 stuks die eraf moet ivm stucadoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 23:00
Aomi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:38:
Als ik een radiator los wil halen met zon soort aansluiting:

[Afbeelding]

Kan de CV dan gewoon blijven draaien? Dus met een inbussleutel het terugloopventiel dichtdraaien en radiator eraf? Of moet de cv dan uit blijven staan? Heb 3 stuks die eraf moet ivm stucadoor
Als je de radiatorkraan zelf ook dicht draait, dan kun je de radiator inderdaad zo verwijderen. CV kan gewoon blijven draaien.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
  • Laatst online: 15-12-2023
Welke (white wash bleek) producten zouden jullie aanraden om donkerbruin gestreepte houten vloeren zoals hieronder egaler lichtbruin of grijs te maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Irt20iPiTs9a63bImniby2Ia-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qsJomu5b1cwIkCT1ld7dOUS.jpg?f=fotoalbum_large

Soda en azijn schijnt een slecht idee te zijn. Witte verf en osmo bleekproducten zijn ook twijfelachtig voor de egale uitwerking.

[ Voor 11% gewijzigd door Weicool op 13-01-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De kleur is waarschijnlijk grotendeels het resultaat van de olie (of parketlak?) Die er op zit. M.a.w. als je het schuurt zal het lichter worden, maar ik weet niet of dat ook de meest wenselijke oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
_ferry_ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:23:
De kleur is waarschijnlijk grotendeels het resultaat van de olie (of parketlak?) Die er op zit. M.a.w. als je het schuurt zal het lichter worden, maar ik weet niet of dat ook de meest wenselijke oplossing is
Misschien is het wel deels de lak…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAVGRiRnyHFHiQY_S0p-79N_tRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1Um27JSeEXbydu3xrNc3969.jpg?f=user_large

Maar het gewenste resultaat zou meer dit soort lichtbruine/geelgrijze kleur zijn, dus wat kan er nog meer gedaan worden naast het schuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiXEj-zbaVDhtbn-oyaaLQQDRXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9TkAvRYkNaLdPHajPEg5FrVQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
Weicool schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:24:
[...]
Maar het gewenste resultaat zou meer dit soort lichtbruine/geelgrijze kleur zijn, dus wat kan er nog meer gedaan worden naast het schuren:
Wil je dit mooi krijgen is de enige route het kaal laten schuren door iemand met verstand hiervan.

Zelf kan je al een stuk kaal schuren om daar te gaan testen met verschillende oliën of lakken. Daar kan je vaak een kleur aan toevoegen, met een scheut wit of grijs erdoor kan je al een groot verschil krijgen qua uitstraling.
Ik vermoed dat de natuurlijke kleur van de vloer al een heel eind richting de gewenste kleur komt. Dan kan je met een neutrale olie of lak al klaar zijn.
Waar jij op doelde is waarschijnlijk logen van het hout, maar of dat handig is bij een bestaande vloer betwijfel ik.

Kortom, schuren en dan oliën of lakken eventueel met kleur erdoor zal de meeste logische optie zijn.

Ter inspiratie, bekijk voor de lol eens deze youtuber:
https://www.youtube.com/@HowToSandAFloor

Hier zie je precies wat er mogelijk is met schuren en opnieuw lakken/oliën.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 14-01-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
chrisborst schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Wil je dit mooi krijgen is de enige route het kaal laten schuren door iemand met verstand hiervan.

Zelf kan je al een stuk kaal schuren om daar te gaan testen met verschillende oliën of lakken. Daar kan je vaak een kleur aan toevoegen, met een scheut wit of grijs erdoor kan je al een groot verschil krijgen qua uitstraling.
Ik vermoed dat de natuurlijke kleur van de vloer al een heel eind richting de gewenste kleur komt. Dan kan je met een neutrale olie of lak al klaar zijn.
Waar jij op doelde is waarschijnlijk logen van het hout, maar of dat handig is bij een bestaande vloer betwijfel ik.

Kortom, schuren en dan oliën of lakken eventueel met kleur erdoor zal de meeste logische optie zijn.

Zou het na het schuren verstandig zijn om AH Dikke bleek en AH schoonmaakazijn te gebruiken, vergelijkbaar met wat ze hier in de video doen? YouTube: How to Bleach Wood | Bleaching out Wood Stain
Of zou toch een combinatie van een waterstofperoxide, natriumhydroxide, oxaalzuur en ammoniak bom beter zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Weicool op 14-01-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
chrisborst schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Even hieraan toevoegend: iemand die er écht verstand van heeft!

Specifiek dit soort parket wil nog wel eens een vrij dunne sierlaag hebben! Daar wil je niet doorheen schuren.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:20
[edit] even in het desbetreffende topic zelf gezet

[ Voor 95% gewijzigd door Goofyduck384 op 14-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil een L-vormige koof tussen vloer en muur maken om een radiatorleiding weg te werken, in de vorm van een hoekprofiel (dit idee).

Het zijn eigenlijk 3 koven met verschillende lengtes: 180, 218 en 50 cm.

Wat zouden jullie aanraden voor de afwerking kopse kanten: 244cm MDF 18mm (schuren, plamuur, primer, verf) of meubelpaneel 250cm 18mm (alleen nog enkele kopse kanten met fineer/strijkband/kantenband) afwerken.

De panelen wil ik in de bouwmarkt laten zagen op maat.

Meubelpaneel lijkt me de snelste optie maar mogelijk wat minder geschikt, fool proof, voor een beginnende klusser als ik? Ook nog even meegeven dat ik geen gereedschap zoals een goede beitel voor houtwerking heb op dit moment (afwerken fineer).

[ Voor 18% gewijzigd door sloth op 14-01-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Luchtenburger schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Als je de radiatorkraan zelf ook dicht draait, dan kun je de radiator inderdaad zo verwijderen. CV kan gewoon blijven draaien.
@Aomi Ten overvloedde: die radiator zit natuurlijk wel vol met water dan nog :P Sowieso goed om dit met een hulpje erbij te doen, mochten de kranen niet zo goed sluiten als zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Zwartoog schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:56:
[...]

@Aomi Ten overvloedde: die radiator zit natuurlijk wel vol met water dan nog :P Sowieso goed om dit met een hulpje erbij te doen, mochten de kranen niet zo goed sluiten als zou moeten.
Ja dus beide kranen (boven en onder) dichtzetten en dan gewoon de radiator aftappen en dan loshalen van de muur toch?
Het gaat me er meer om dat de cv dan wel gewoon 2 weken kan blijven draaien zonder die 3 radiatoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:21
Aomi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Ja dus beide kranen (boven en onder) dichtzetten en dan gewoon de radiator aftappen en dan loshalen van de muur toch?
Het gaat me er meer om dat de cv dan wel gewoon 2 weken kan blijven draaien zonder die 3 radiatoren :)
Ik zou er toch enigszins voorzichtig mee zijn. Zeker in het begin. Je wilt niet dat uiteindelijk een van de kranen toch gaat lekken en je ineens de vloer vol water hebt staan. Het voetventiel zal ook wel echt dicht kunnen, maar als er een thermostaatkraan op zit? Normaliter hebben die een "anti vries" stand en geen "dicht"? En gezien er een "werkende" component in de knop zit zou ik gokken dat die ook kan slijten en daardoor de kraan wellicht wat "lekt"? En wellicht is die wel goed dicht als het systeem uit is, maar dat als de pomp loopt dat de druk dan "teveel" is waardoor die toch wat lekt.
As said, genoeg zaken die mij als leek zouden doen twijfelen of het een goed idee is om 2 weken de CV te laten lopen met een missende radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sloth schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:49:
Ik wil een L-vormige koof tussen vloer en muur maken om een radiatorleiding weg te werken, in de vorm van een hoekprofiel (dit idee).

Het zijn eigenlijk 3 koven met verschillende lengtes: 180, 218 en 50 cm.

Wat zouden jullie aanraden voor de afwerking kopse kanten: 244cm MDF 18mm (schuren, plamuur, primer, verf) of meubelpaneel 250cm 18mm (alleen nog enkele kopse kanten met fineer/strijkband/kantenband) afwerken.

De panelen wil ik in de bouwmarkt laten zagen op maat.

Meubelpaneel lijkt me de snelste optie maar mogelijk wat minder geschikt, fool proof, voor een beginnende klusser als ik? Ook nog even meegeven dat ik geen gereedschap zoals een goede beitel voor houtwerking heb op dit moment (afwerken fineer).
Mdf is meestal mooier. (gaat op in de muur, mits je dezelfde kleur kiest)
als je meubelpaneel neemt ga je er waarschijnlijk achter komen hoe het is om fouten te maken en ze niet kunnen herstellen ;) bij mdf kan je eigenlijk altijd herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@twain4me klopt, dat lijkt me ook wel een voordeel van MDF idd. Heb je misschien nog wat tips voor het afwerken van de kopse kanten?

Ik las hier wat over polyester plamuur. Is dat een aanrader in de vorm van Zwaluw Poly-Plamuur?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:23

Vliegvlug

Flight Simple

De bodem van een van de laden van mijn Ikea Malm ladekast was helaas doorgezakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTJSF9MGC-rsx221BF_ucSdMcDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/btuGBKqegc4P5uv1eZ8PcXWO.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5XJ3dgDuBfqIzRfPFclIFYQ5Qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8GOHYRD46MDofpAPz56rpu9.jpg?f=user_large
Hier had ik de bodem al iets teruggeduwd maar hij was zo erg doorgezakt dat de la niet eens meer helemaal dicht ging omdat hij vastliep op een plankje achterin de kast.

Blijkt dat die laden achterin een plastic stukje hebben wat dit doorzakken voorkomt die bij de doorgezakte la weg was.
Het plastic ding in kwestie van een van de andere laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsyZ2nyOCh4Xdfin15aC2VWtcGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QyxG407D7JEbkyOrE6HOzzeH.jpg?f=user_large
Als vervanger een klein latje gepakt, wat naar mijn idee een stuk steviger zal zijn dan de originele constructie gezien deze een veel groter stuk van de bodem ondersteund.
De 45° gaten van 4mm zijn geboord met een Wolfcraft boormal, daarvoor heeft hij die inkeping onderaan in het midden aan de zijkant.
Ging niet allemaal even zuiver zoals die rechter twee gaten maar goed genoeg dat de schroeven niet aan de binnenkant van de la zichtbaar zijn. :P

De bodem er weer in gezet en vastgeklemd omdat de achterplank wat was uitgebogen vanwege het naar buiten duwen door de bodem, daarna het latje vastgezet met 3.0x25 Woodies voldraad TX10 schroefjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAtDjgpeSA7paUX53H3q3skha2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lNn4OZRGSK1fndKRVqZxf3dD.jpg?f=user_large
De bobbel die in de achterplank van de lade zichtbaar is komt door het uitbreken van de schroef waarmee het oorspronkelijke plastic ding vast zat, niet door de nieuwe schroeven.

Zo kan die la er voorlopig weer tegenaan! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:58
En dat Ali expres spul is te vertrouwen?

Zeker gezien het gewoon in de vaste elektrische installatie hangt en niet echt los gekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
RobertMe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik zou er toch enigszins voorzichtig mee zijn. Zeker in het begin. Je wilt niet dat uiteindelijk een van de kranen toch gaat lekken en je ineens de vloer vol water hebt staan. Het voetventiel zal ook wel echt dicht kunnen, maar als er een thermostaatkraan op zit? Normaliter hebben die een "anti vries" stand en geen "dicht"? En gezien er een "werkende" component in de knop zit zou ik gokken dat die ook kan slijten en daardoor de kraan wellicht wat "lekt"? En wellicht is die wel goed dicht als het systeem uit is, maar dat als de pomp loopt dat de druk dan "teveel" is waardoor die toch wat lekt.
As said, genoeg zaken die mij als leek zouden doen twijfelen of het een goed idee is om 2 weken de CV te laten lopen met een missende radiator.
Hebben we het dan over druppels (die evt in een bak of emmer opgevangen kunnen worden) of liters?
Anders hou ik t gewoon de eerste dag in de gaten en als het teveel lekt gaat de CV alsnog uit.
Ik ben alleen bang dat met het vrijkomen van het vele vocht van het stucwerk en de aankomende kou schimmelvorming kan ontstaan (en/of dat het stucwerk niet droogt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:01
Tarkin schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:48:
En dat Ali expres spul is te vertrouwen?

Zeker gezien het gewoon in de vaste elektrische installatie hangt en niet echt los gekoppeld is?
Het is wat je budget is gok ik.
Bij ons komt het in het keuken eiland, wanden en vloer van de badkamer en in bureau gedeelte.
Daar ga ik allemaal Belgische makelij(velleman) wat aardig geld kost. Maar zit je wel goed qua garantie.
Zeker omdat het toch voor je woning is en liefst niet elk jaar een nieuwe driver oid wil steken.

In de werkplaats/garage gaan er wel meer dingen stukgaan en kan ik vrede nemen met parts van 15€ jaarlijks/periodiek te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 20:28
sloth schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:27:
@twain4me klopt, dat lijkt me ook wel een voordeel van MDF idd. Heb je misschien nog wat tips voor het afwerken van de kopse kanten?

Ik las hier wat over polyester plamuur. Is dat een aanrader in de vorm van Zwaluw Poly-Plamuur?
Voor het afwerken van kopse kanten sowieso zinsser bin pakken. Is een primer op basis van shellac waardoor de vezels van het mdf na het schuren nog maar minimaal tot niet omhoog komen.
Als je in dit geval goed je kopse kant schuurt, en dan echt zo ver dat je niet alleen de bergen eruit schuurt maar ook de dalen vlakschuurt dan een laagje zinsser bin en dan nog even licht schuurpapiertje eroverheen en je bent klaar.

In het geval van je aangegeven route, een ander alternatief voor plamuren is kwastplamuur of vullende grondverf. Heeft iets meer body dan verf maar dat ga je dan meestal wel genoeg om de dalen in de kopse kant te vullen. Dat kan je lekker kwasten/rollen dat is vaak wat makkelijker dan plamuren. Meestal schuur je deze laag wel bijna er weer helemaal af en dan heb je een vlakke kopse kant. Als je vervolgens watergedragen primer gebruikt dan zal je hierna nogmaals moeten schuren, afhankelijk van hoeveel je er dan weer afhaalt moet je nogmaals primen. MDF het liefst geheel in de primer. Als je er water gedragen verf op smeert gaan je vezels weer omhoog staan.

Mocht je gaan voor de shellac primer dan kan je je kwasten/rollers niet schoonmaken met water maar ook niet met terpentine. Ik zou ervan uitgaan dat je wegwerp kwasten en rollers gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Aomi schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Hebben we het dan over druppels (die evt in een bak of emmer opgevangen kunnen worden) of liters?
Anders hou ik t gewoon de eerste dag in de gaten en als het teveel lekt gaat de CV alsnog uit.
Ik ben alleen bang dat met het vrijkomen van het vele vocht van het stucwerk en de aankomende kou schimmelvorming kan ontstaan (en/of dat het stucwerk niet droogt)
Je kunt ook de afsluitingen afdoppen, is geloof ik M20 of M22 afdop voor euroconus. De vraag even naar de warmteservive meenemen, daar hebben ze meestal wel de passende onderdelen.

Het wordt de komende weken een stuk kouder, weken zonder CV zitten is niet echt fijn.

Maar: als er gestuct is, dan kunnen de radiatoren toch alweer terug? Als je hem nog niet aan de muur durft te hangen, zet je hem op blokken/houtjes voor die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Aurum dank voor je bericht! Nav je reactie zinsser bin opgezocht en ik lees veel goede dingen. Die gaat het dus worden.

Ik heb niet zoveel m2 en het is best wel aan de prijs. Kan ik daarom ook gewoon de 400ml spuitbus kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Zwartoog schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:13:
[...]

Je kunt ook de afsluitingen afdoppen, is geloof ik M20 of M22 afdop voor euroconus. De vraag even naar de warmteservive meenemen, daar hebben ze meestal wel de passende onderdelen.

Het wordt de komende weken een stuk kouder, weken zonder CV zitten is niet echt fijn.

Maar: als er gestuct is, dan kunnen de radiatoren toch alweer terug? Als je hem nog niet aan de muur durft te hangen, zet je hem op blokken/houtjes voor die tijd.
Zal eens kijken of het deel ook afgedopt kan worden.

De radiatoren hangen in 3 verschillende ruimtes en de stucadoor heeft een goede anderhalve week nodig, misschien kunnen ze na 3 dagen weer terug hoor, ik weet niet in welke volgorde hij aan het werk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Aomi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:00:
[...]

Zal eens kijken of het deel ook afgedopt kan worden.

De radiatoren hangen in 3 verschillende ruimtes en de stucadoor heeft een goede anderhalve week nodig, misschien kunnen ze na 3 dagen weer terug hoor, ik weet niet in welke volgorde hij aan het werk gaat.
Heb je een stukadoor wel eens aan het werk gezien? Daar wil je onder geen beding spullen van jezelf tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Wolly schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:08:
[...]

Heb je een stukadoor wel eens aan het werk gezien? Daar wil je onder geen beding spullen van jezelf tussen zetten.
Ja, daarom schreef ik ook dat de CV 2 weken moet draaien zonder die radiatoren...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 20:02

Metalfreak

Hoije woh!

Vliegvlug schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:53:
De bodem van een van de laden van mijn Ikea Malm ladekast was helaas doorgezakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier had ik de bodem al iets teruggeduwd maar hij was zo erg doorgezakt dat de la niet eens meer helemaal dicht ging omdat hij vastliep op een plankje achterin de kast.

Blijkt dat die laden achterin een plastic stukje hebben wat dit doorzakken voorkomt die bij de doorgezakte la weg was.
[Afbeelding]
Als vervanger een klein latje gepakt, wat naar mijn idee een stuk steviger zal zijn dan de originele constructie gezien deze een veel groter stuk van de bodem ondersteund.
De 45° gaten van 4mm zijn geboord met een Wolfcraft boormal, daarvoor heeft hij die inkeping onderaan in het midden aan de zijkant.
Ging niet allemaal even zuiver zoals die rechter twee gaten maar goed genoeg dat de schroeven niet aan de binnenkant van de la zichtbaar zijn. :P

De bodem er weer in gezet en vastgeklemd omdat de achterplank wat was uitgebogen vanwege het naar buiten duwen door de bodem, daarna het latje vastgezet met 3.0x25 Woodies voldraad TX10 schroefjes
[Afbeelding]
De bobbel die in de achterplank van de lade zichtbaar is komt door het uitbreken van de schroef waarmee het oorspronkelijke plastic ding vast zat, niet door de nieuwe schroeven.

Zo kan die la er voorlopig weer tegenaan! 8)
Pas nog een Malm ladekast in elkaar gezet, maar tegenwoordig hebben ze in het midden een metalen ondersteuning die dat doorzakken voorkomt ;)

Ik heb mijn eikenkleurige Malm ladekast overigens wat gepimpt door de tussenstukken zwart te verven en er poten onder te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1PD3QYl4IJN9e2_NjOPQCHSmj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyUc6wtaQrdat4FUKlFp45Xk.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel wat gedoe, want bij het kopen ervan dacht ik dat er wel een onderplaat in zou zitten waar ik die poten onder zou kunnen zetten, dat blijkt dus niet zo te zijn :+ Maar goed, met een beetje extra hout is dat helemaal goed gekomen. Nu kan de robotstofzuiger er onderdoor en is de hoogte wat aangenamer.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Omdat het ruk weer buiten is ben ik alle deuren binnen opnieuw aan het verven. Nu zijn alle deuren gelukt op 1 na. De wc deur (buitenkant) blijft erg ruw en enorm streperig van de verflak.

Ik weet niet wat ik precies fout doe omdat alle
Andere deuren wel goed gelukt zijn zonder strepen.

Werkwijze:

1. Ontvetten.
2. Licht opschuren met korrel 180
3. Lakken met een lakroller.
4. Nat op nat rollen

Hoe kan ik deze deur nu het beste aanpakken?

Wat mij opvalt is als ik hem licht opschuur dat deze erg ruw blijft. Het zijn van die standaard opdekdeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNeLuPHaLeDG_Va9RkH6N6G9-QU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFxWH6ZvIjLxbn02AFHw7v32.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 15-01-2023 11:12 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 20:28
sloth schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:51:
@Aurum dank voor je bericht! Nav je reactie zinsser bin opgezocht en ik lees veel goede dingen. Die gaat het dus worden.

Ik heb niet zoveel m2 en het is best wel aan de prijs. Kan ik daarom ook gewoon de 400ml spuitbus kopen?
Je kan prima de spuitbus gebruiken maar dan wel in een goed geventileerde ruimte en doe zeker een mondmasker op! Mocht het kunnen zou ik het buiten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Verkeerd

[ Voor 98% gewijzigd door Possible op 15-01-2023 11:12 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Weicool schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Zou het na het schuren verstandig zijn om AH Dikke bleek en AH schoonmaakazijn te gebruiken, vergelijkbaar met wat ze hier in de video doen? YouTube: How to Bleach Wood | Bleaching out Wood Stain
Of zou toch een combinatie van een waterstofperoxide, natriumhydroxide, oxaalzuur en ammoniak bom beter zijn?
Op het internet staan hier namelijk tegenstrijdige adviezen over: Weten jullie uit ervaring misschien welke combinaties, merken, en concentraties van waterstofperoxide (H2O2), natriumhydroxide (NaOH), oxaalzuur (C2H2O4) en ammoniak (NH3) het beste zou zijn voor dit soort houten vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vliegvlug schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die ondingen hebben wij hier ook. Die steuntjes zijn inderdaad rommel, je merkte het meteen bij het in elkaar zetten. Naar mijn ervaring zijn de meeste bodems en achterwanden in Ikea kasten helemaal niet goed ondersteund. Ik verstevig ze uit voorzorg allemaal meteen bij het in elkaar zetten, gewoon een klein latje zoals bij jou. Daarnaast ook al de bodemplaten nog eens genageld in de zijkanten.

Gaat nu al jaren goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Metalfreak schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:06:
Pas nog een Malm ladekast in elkaar gezet, maar tegenwoordig hebben ze in het midden een metalen ondersteuning die dat doorzakken voorkomt ;)
Je bedoelt zo'n metalen M-achtig-beugeltje? Hier op pagina 7 te zien, 10040242. Dat is inderdaad al een stuk beter :) Maar de voorkant kan nog steeds uitzakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 15-01-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weicool schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Op het internet staan hier namelijk tegenstrijdige adviezen over: Weten jullie uit ervaring misschien welke combinaties, merken, en concentraties van waterstofperoxide (H2O2), natriumhydroxide (NaOH), oxaalzuur (C2H2O4) en ammoniak (NH3) het beste zou zijn voor dit soort houten vloer?
Een houten vloer behandelen is specialistisch werk. Als je de vraag al moet stellen is het een recept voor ongeluk. Nofi :)
Als jij die vloer helemaal op laat schuren is ie weer mooi blank, bijna licht eiken verwacht ik. Maar doe jezelf een lol, laat een specialist langskomen voor een beoordeling. Geef aan waar je naartoe wilt en die kan je vertellen hoe daar te komen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Weicool schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Om een vloer met zuur goed in te wassen heb je nogal wat ervaring nodig. Het echt overal even lang staan / intrekken wil je dat egaal krijgen. Veel succes als je dat zelf gaat doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:47
Weet iemand waar ik langere lengtes afdekbuizen voor cv leidingen kan kopen? Ik kom alleen maar stukken van 16cm tegen waar ik gewoon lengtes zoek van 2 meter bv.

voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBh2PzWk8lkP_a0mw3aFUAUEa5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCK3P6Djme9QZ4DExybSEHNr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

console schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:52:
Weet iemand waar ik langere lengtes afdekbuizen voor cv leidingen kan kopen? Ik kom alleen maar stukken van 16cm tegen waar ik gewoon lengtes zoek van 2 meter bv.

voorbeeld
[Afbeelding]
mantelbuis? wat wil je exact doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Possible schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:07:
Omdat het ruk weer buiten is ben ik alle deuren binnen opnieuw aan het verven. Nu zijn alle deuren gelukt op 1 na. De wc deur (buitenkant) blijft erg ruw en enorm streperig van de verflak.

Ik weet niet wat ik precies fout doe omdat alle
Andere deuren wel goed gelukt zijn zonder strepen.

Werkwijze:

1. Ontvetten.
2. Licht opschuren met korrel 180
3. Lakken met een lakroller.
4. Nat op nat rollen

Hoe kan ik deze deur nu het beste aanpakken?

Wat mij opvalt is als ik hem licht opschuur dat deze erg ruw blijft. Het zijn van die standaard opdekdeuren.

[Afbeelding]
180 vind ik wel erg grof om daarna gelijk te lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
twain4me schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:57:
[...]

mantelbuis? wat wil je exact doen?
Huidige cv leidingen die zichtbaar zijn hiermee afwerken, dus gewoon een buis die je er omheen kan ‘klikken’.

Bij mantelbuis kom ik alleen buizen tegen met ribbels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 20:02

Metalfreak

Hoije woh!

Slonzo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Je bedoelt zo'n metalen M-achtig-beugeltje? Hier op pagina 7 te zien, 10040242. Dat is inderdaad al een stuk beter :) Maar de voorkant kan nog steeds uitzakken.
Nee, echt over de lengte van de lade in het midden, aan de onderkant zit dan een metalen beugeltje geschroefd dat je aan de voor en achterkant van de lade bevestigt. Kan het in principe helemaal niet meer doorzakken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

console schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Huidige cv leidingen die zichtbaar zijn hiermee afwerken, dus gewoon een buis die je er omheen kan ‘klikken’.
het zal wel aan mij liggen, maar dan heb je nog steeds visueel een buis lopen, alleeen dan dikker en dus meer zichtbaar. Lijkt mij een vrij nutteloos product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Metalfreak schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Goed te horen dat Ikea de bodem tegenwoordig beter onderdersteund, mijn kastje is al een paar jaar oud.
Maar zou me tegelijkertijd ook niet verbazen als ze de bodem dan ook wat dunner hebben gemaakt om wat kosten te sparen. ;)
Ik heb mijn eikenkleurige Malm ladekast overigens wat gepimpt door de tussenstukken zwart te verven en er poten onder te zetten:
[Afbeelding]

Het is wel wat gedoe, want bij het kopen ervan dacht ik dat er wel een onderplaat in zou zitten waar ik die poten onder zou kunnen zetten, dat blijkt dus niet zo te zijn :+ Maar goed, met een beetje extra hout is dat helemaal goed gekomen. Nu kan de robotstofzuiger er onderdoor en is de hoogte wat aangenamer.
Mooie Ikea hack wat mij betreft! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Slonzo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Die ondingen hebben wij hier ook. Die steuntjes zijn inderdaad rommel, je merkte het meteen bij het in elkaar zetten. Naar mijn ervaring zijn de meeste bodems en achterwanden in Ikea kasten helemaal niet goed ondersteund. Ik verstevig ze uit voorzorg allemaal meteen bij het in elkaar zetten, gewoon een klein latje zoals bij jou. Daarnaast ook al de bodemplaten nog eens genageld in de zijkanten.

Gaat nu al jaren goed :)
Dat is wel verstandig inderdaad.
Achterplaten in kasten zet ik meestal ook wel vast als er legplanken voor zitten want anders druk je die achterkant altijd te ver naar achter als ze niet vast zitten.

De lades gaan meestal wel goed, ik had deze wel te zwaar beladen moet ik bekennen en zonder dat plastic ding ging het fout, of dat plastic ding is losgeraakt door de zware belasting, kan ook natuurlijk. :P
Had er vooraf al een latje gezeten zoals jij doet dan was het vast goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Slonzo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Bij de Malm laden hebben ze nu gelukkig wel een beter systeem zag ik net:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsAKvAqMe5BpUaNpAhUZnGoSUnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4AL8lnMLAoY1p7wuiVRPGsXn.jpg?f=user_large

Vraag me af of die beugels ook los te krijgen zijn, ziet er wel goed uit om een van de andere laden te fixen mocht die ook doorzakken of gewoon uit voorzorg al plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

console schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:52:

voorbeeld
[Afbeelding]
Zoek op buisisolatie ? elke bouwmarkt ligt er zover ik weet wel vol mee

Lengte kan een uitdaging zijn. btw je wilt niet 1cm maar dikker is beter (meerlaags?) hoe langer de buis op ongewenste locaties hoe meer lagen je rendement verhogen.

en tyrips om alles bij elkaar te houden (niet te strak) maar gewoon voorkomen dat het loslaat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
twain4me schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:09:
[...]

het zal wel aan mij liggen, maar dan heb je nog steeds visueel een buis lopen, alleeen dan dikker en dus meer zichtbaar. Lijkt mij een vrij nutteloos product.
Klopt, maar ik heb ook nergens gezegd dat ik ze niet meer wil zien?

En het voorbeeld van wat ik hierboven gaf (zie foto) is maximaal één millimeter dik, dus dat verschil ga je echt niet zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• console
vso schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Zoek op buisisolatie ? elke bouwmarkt ligt er zover ik weet wel vol mee

Lengte kan een uitdaging zijn. btw je wilt niet 1cm maar dikker is beter (meerlaags?) hoe langer de buis op ongewenste locaties hoe meer lagen je rendement verhogen.

en tyrips om alles bij elkaar te houden (niet te strak) maar gewoon voorkomen dat het loslaat.
Ook naar gezocht inderdaad, maar zoals je zelf aangeeft is dat dik en hoeft het voor mij geen isolatiewaarde te hebben. Het is puur voor afwerking, dus een dunne mantel van 1mm dik wat je om de buis ‘klikt’ zoals het onderstaande maar dan langer dan 16cm.

https://www.iezyshop.nl/a...radiatorbuizen-22-mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

console schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Klopt, maar ik heb ook nergens gezegd dat ik ze niet meer wil zien?

En het voorbeeld van wat ik hierboven gaf (zie foto) is maximaal één millimeter dik, dus dat verschil ga je echt niet zien..
opzich weet ik zeker dat ik het verschil ga zien, maar daar gaat het niet om, het gaat erom of jij je eraan gaat storen :)

Kan je de buis niet gewoon schilderen? heb je ook geen naadjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
twain4me schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:52:
[...]

opzich weet ik zeker dat ik het verschil ga zien, maar daar gaat het niet om, het gaat erom of jij je eraan gaat storen :)

Kan je de buis niet gewoon schilderen? heb je ook geen naadjes
Nee ik stoor me er nu ook niet aan, mede doordat ze deels verstopt zitten achter de gordijnen, maar even afwerken zal wel mooi zijn.

Schilderen zou inderdaad kunnen, maar dan moet ik het eerst schuren, afplakken en dan gaan schilderen. Daar ben ik eerlijk gezegd te lui voor, ik probeer eerst opzoek te gaan maar een simpele oplossing 😉.

Maar ik kom steeds meer tegen zoals dit; https://www.bes.co.uk/tal...pk-white-22mm-x-1m-21132/

Of bv een kabelmantel zoals het onderstaande, maar dan glad i.p.v. met ribbels;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXyOiJ_eIM639Q_zSVSEP6ZQuTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ViPceZlPeCa4K0rMix45oQiz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

console schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Nee ik stoor me er nu ook niet aan, mede doordat ze deels verstopt zitten achter de gordijnen, maar even afwerken zal wel mooi zijn.

Schilderen zou inderdaad kunnen, maar dan moet ik het eerst schuren, afplakken en dan gaan schilderen. Daar ben ik eerlijk gezegd te lui voor, ik probeer eerst opzoek te gaan maar een simpele oplossing 😉.

Maar ik kom steeds meer tegen zoals dit; https://www.bes.co.uk/tal...pk-white-22mm-x-1m-21132/

Of bv een kabelmantel zoals het onderstaande, maar dan glad i.p.v. met ribbels;
[Afbeelding]
die zijn idd altijd geribbeld zodat ze ook flexibel zijn, daar is de functie namelijk beschermen van de buis en is estetiek dus onbelangrijk. voor glad zou je pvc buis kunnen gebruiken, maar dat kan je er niet zomaar omheen klikken en is niet echt mooier dan een radiator buis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 13:55
Ik ben bezig met het plaatsen van een houten voorzetwand. Nu heb ik op twee plekken achter die wand een loze ruimte van zo’n 19cm en die zou ik graag opvullen met isolatie, ook vanwege een drummende buur. Nu heb ik even gekeken en ben ik voornemens om platen van 15cm Acoustifit te plaatsen en daartegen dan een plaat van 4cm om zo de volledige ruimte op te vullen. Gaat dit problemen geven of kan dat prima?

En ik zie in Amerikaanse video’s dat ze vaak metalen plaatjes plaatsen over stukken waar leidingen lopen. Ik heb al even gezocht maar lijk geen Nederlandse variant hiervan te kunnen vinden. Iemand de gouden tip? Ik zou graag de leidingen van de airco willen beschermen!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Pagina: 1 ... 271 ... 456 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/