[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35
Ik zou echt wel eerst proberen zo veel mogelijk weg te krabben, alle grote stukken die eraf zijn hoef je daarna niet op te lossen. Met een goed plamuurmes moet dit echt wel lukken als het zelfs met je vingers gaat. Als je toch gaat schilderen kan de verfkrabber natuurlijk ook gewoon. Schuren zou ik zeker niet aan beginnen zo lang er nog grote resten aanwezig zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 21-07-2020 16:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

[ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:31[/message]:[/b]
en een beitel geprobeerd? misschien kun je de vingers van iemand anders gebruiken als jouwe niet kunnen :)

lijm kan op waterbasis zijn? probeer eens een doekje.. wat ga je erna meer doen?
[/quote]
Ik ga hierna schuren en schilderen. Zojuist wasbenzine geleend van de buurman en dan gaat het wel met het plamuurmes, krijg allemaal van die rolletjes.. nu al geen zin meer :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7VQg6bDSowAR-WkEFABVPLZEJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHtwZqaLkoXfVs1W3kCYxnBt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door St@m op 21-07-2020 16:47 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
Een trap schilderen is ook gewoon echt een ***klus, ik stel hem om die reden al jaren uit :p

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:26
St@m schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:15:
Niet waard om een heel topic te openen, maar voordat ik aan de slag ga met allerhande middeltjes..
Ik heb zojuist binnen 10 minuten de trapbedekking van de trap getrokken. Nu zit ik met de volgende situatie.

[Afbeelding]

De lijm rol ik met mijn vingers zo weg, maar om nou een hele trap met mijn vingers te gaan schoonmaken.. :D
Wat zou het beste werken, wat voor lijm is dit. Ik trok de bedekking er dus echt zonder al te veel moeite af. Lijm is niet al te best. Ik heb dus niet allerhande middeltjes in huis om te proberen. Ik heb het idee dat wasbenzine ofzo wel gaat werken?

Alleen een plamuurmes werkt niet in ieder geval. Met de schuurmachine ben ik bang dat het te warm wordt en ik het alleen maar versmeer.
Voor dit soort klussen is er maar één oplossing. Alabastine lijmverwijderaar, 15 minuten laten intrekken en met een driehoekkrabber alles wegtrekken. Kost je een dagje, heb je alles weer snaarstrak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 12:10
@St@m

Dit lijkt me wel een passende oplossing voor iets wat redelijk met de vinger verwijderd kan worden:
https://www.nonpaints.com...20-%20Stickerverwijderaa&

Hier verwijderen ze bijvoorbeeld ook lijmresten van badges op auto's, beschadigd de ondergond dus ook niet.

Wasbenzine en verdunnen word een kleefzooi, schuren ook wat jezelf al aangaf.

[ Voor 9% gewijzigd door PVG555 op 21-07-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik ben net ongeveer een half uurtje bezig geweest met 1 trede, onder, boven en kopse kanten. Ga het morgen eens proberen met een sopje. Maar dit komt sowieso wel goed met een dagje arbeid. Tnx voor de tips

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:53
Soms werkt een schuursponsje evt met sop of St Marc ook goed voor dit soort klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:49:
Een trap schilderen is ook gewoon echt een ***klus, ik stel hem om die reden al jaren uit :p
Hier de oplossing gevonden in PVC. In de meivakantie in 2 dagen tijd de trap bekleed met PVC inclusief neusprofielen. De zijkanten moeten nog eens geschuurd en geverfd worden, maar dat is minder belangrijk op dit moment.

@St@m Hier destijds de trap met deze krabber kaal gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8908671909918-424-424.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 21-07-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:34
sypie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:43:
[...]

Hier de oplossing gevonden in PVC. In de meivakantie in 2 dagen tijd de trap bekleed met PVC inclusief neusprofielen. De zijkanten moeten nog eens geschuurd en geverfd worden, maar dat is minder belangrijk op dit moment.

@St@m Hier destijds de trap met deze krabber kaal gemaakt:
[Afbeelding]
Heb je en foto van het eindresultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 07:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb een oude kelder die ik wil opvullen voordat er een betonvloer (beton op zand) overheen gaat. Oud huis, staat al 100 jaar zo. Volkiepen met zand geeft afgezien van de uitdaging met verdichten ook best flink wat extra massa.

Wat zou er op tegen zijn om de kelder vol te stapelen met een stapel EPS blokken. Onder de rest van de vloer ligt daar immers ook een laag van onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
St@m schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:40:
Ik ben net ongeveer een half uurtje bezig geweest met 1 trede, onder, boven en kopse kanten. Ga het morgen eens proberen met een sopje. Maar dit komt sowieso wel goed met een dagje arbeid. Tnx voor de tips
It sucks het is gewoon een hoop werk. Ik heb een maand of 2 geleden de hele weer lijm en tegel vrij gemaakt. Dat was ook een bagger klus maar nu zit er mooie vlakke en lagere vloer PVC vloer in. Hoop werk maar wel een hoop voldoening van.

Elke klus lijkt meer werk dan ik bedenk maar goed anders begin er er nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19
deWit schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:06:
Ik heb een oude kelder die ik wil opvullen voordat er een betonvloer (beton op zand) overheen gaat. Oud huis, staat al 100 jaar zo. Volkiepen met zand geeft afgezien van de uitdaging met verdichten ook best flink wat extra massa.

Wat zou er op tegen zijn om de kelder vol te stapelen met een stapel EPS blokken. Onder de rest van de vloer ligt daar immers ook een laag van onder...
Ik zit met dezelfde klus. Bij mij is de kelder ca 1.50m diep. Ik wil dat ook niet helemaal opvullen met zand vanwege de extra massa. EPS had ik nog niet zo over gedacht, maar van bang dat dat bij zo’n dikte wat meer gaat vervormen dan onder de rest van de vloer (vervorming is een percentage). Bij mij zal er waarschijnlijk schuimbeton in gaan. Dat is er (iig bij de betonboer hier in de buurt) vanaf 500kg/m3, wat een flinke besparing in gewicht betekent tov zand.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
cverkooyen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:00:
Heb je en foto van het eindresultaat?
In 3 stappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEx7JGFWS1YFeApydej-yi9WVOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q50kvGtctE7WFdlpd7KkSca3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb3RTtz8r4NL23f2HWeMthHb9dc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TD2T3z84Gt6IWAS6s0BvBvxb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TamJdvKAhuMGYfikm-3aEFnyTI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNNs0Gvv17kgmilvUZXVvXkM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

thejoker80 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:14:
[...]

Heb ik ook gehad.... heel fijn. Anti siliconen druppels did the trick :)
Ja heel kut :X . Heb nu ook meer luchtbellen, ook nog nooit gehad. Komt waarschijnlijk door de deur van meranti lees ik.

Wat heb jij gedaan toen jij erachter kwam ? Ik moest naar de winkel dus wat ik al had geverfd laat ik nu opdrogen.Mijn idee was goed schoonmaken , licht opschuren, weer goed schoonmaken en vervolgens aflakken met de druppels erbij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Netjes! Wat was de reden om niet voor zo'n plank met neus te gaan ? Is dit prijstechnisch fijner?

Had je voor het gemak niet eerst de zijboom moeten schilderen?

Waar heb je dit vandaan?

[ Voor 5% gewijzigd door cverkooyen op 21-07-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dank.

De reden waarom ik hiervoor gekozen heb is omdat PVC gewoon met een scherm stanleymes te snijden is. Die overzetplanken moet je zagen met een nette zaag, afkort- of invalzaag het liefst. Afkortzaag heb ik niet en de invalzaag die ik heb moet ik een nieuwe liniaal bij halen (of nieuwe tape er onder).

Verder is dat PVC spul makkelijk te verwerken wanneer je een goede snijliniaal en mes hebt. Met de tape kun je een malletje maken om de boel netjes te doen.

En ja, normaalgesproken doe je eerst de zijkanten maar het geduld van de vrouw was op en ik kom niet aan verf... Troep. Dus ja, dit, samen met nog een aantal andere klussen in huis, wordt voor de schilder. Mooi winterklusje.

Dit spul komt bij de Hornbach vandaan: Flexxfloors is de leverancier.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 21-07-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
sypie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:47:
[...]

Dank.

De reden waarom ik hiervoor gekozen heb is omdat PVC gewoon met een scherm stanleymes te snijden is. Die overzetplanken moet je zagen met een nette zaag, afkort- of invalzaag het liefst. Afkortzaag heb ik niet en de invalzaag die ik heb moet ik een nieuwe liniaal bij halen (of nieuwe tape er onder).

Verder is dat PVC spul makkelijk te verwerken wanneer je een goede snijliniaal en mes hebt. Met de tape kun je een malletje maken om de boel netjes te doen.

En ja, normaalgesproken doe je eerst de zijkanten maar het geduld van de vrouw was op en ik kom niet aan verf... Troep. Dus ja, dit, samen met nog een aantal andere klussen in huis, wordt voor de schilder. Mooi winterklusje.

Dit spul komt bij de Hornbach vandaan: Flexxfloors is de leverancier.
Thnx, zie ik nou dat jou originele trede ook niet 100% vlak is? Bij ons is met het tapijt verwijderen de trede wat beschadigd en moet het denk ik nu eerst goed vullen.

Voordeel van pvc lijkt mij dat bij een open trap dit ook aan de onderzijde kan of denk jij dat ik dat verkeerd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
cverkooyen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Thnx, zie ik nou dat jou originele trede ook niet 100% vlak is? Bij ons is met het tapijt verwijderen de trede wat beschadigd en moet het denk ik nu eerst goed vullen.

Voordeel van pvc lijkt mij dat bij een open trap dit ook aan de onderzijde kan of denk jij dat ik dat verkeerd zie?
Klopt, door het gebruik van de bovengenoemde krabber, een jaar of 8 geleden en al het geloop op de trap zonder bescherming is de boel niet helemaal vlak meer. Met PVC zie je daar niks meer van, ga je het verven dan blijf je het zien, heel goed zelfs.

PVC met een open trap zou kunnen maar je blijft met de achterkant van de trede zitten, of je moet aan beide kanten een neusprofiel maken. Of het mooi is laat ik aan jou over, dat is niet aan mij om te bepalen. Het kan ook zijn dat Flexxfloors hier een oplossing voor biedt, geen idee eigenlijk.

Aangezien de onderkant van de trede meestal niks te lijden heeft gehad zou je er ook voor kunnen kiezen om die wél in de verf te zetten. Als het een metalen trap is waar de treden op geschroefd zijn kun je er ook nog voor kiezen om de treden te demonteren en ze elders te verven zodat je ze ook netjes kunt schuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
sypie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Klopt, door het gebruik van de bovengenoemde krabber, een jaar of 8 geleden en al het geloop op de trap zonder bescherming is de boel niet helemaal vlak meer. Met PVC zie je daar niks meer van, ga je het verven dan blijf je het zien, heel goed zelfs.

PVC met een open trap zou kunnen maar je blijft met de achterkant van de trede zitten, of je moet aan beide kanten een neusprofiel maken. Of het mooi is laat ik aan jou over, dat is niet aan mij om te bepalen. Het kan ook zijn dat Flexxfloors hier een oplossing voor biedt, geen idee eigenlijk.

Aangezien de onderkant van de trede meestal niks te lijden heeft gehad zou je er ook voor kunnen kiezen om die wél in de verf te zetten. Als het een metalen trap is waar de treden op geschroefd zijn kun je er ook nog voor kiezen om de treden te demonteren en ze elders te verven zodat je ze ook netjes kunt schuren etc.
Het is een houten open trap. Ik dacht dan inderdaad aan beide kopse kanten zo'n profiel te doen omdat je anders tegen de kopse kant van het pvc aan kijkt. We willen eerst de beneden trap doen dus kunnen dan altijd even kijken met die strippen hoe het eruit gaat zien.

Jij hebt dus je trap niet super vlak gemaakt door het na te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
cverkooyen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:42:
Jij hebt dus je trap niet super vlak gemaakt door het na te vullen?
Nope, gewoon met een 4 of 5mm lijmkam de boel ingesmeerd en er op geplakt. Het kan best zijn dat wanneer je de waterpas er op zet er wat glooiing in zit, bij normaal gebruik van de trap (dus lekker omhoog en naar beneden lopen) zie je er niks van. Je merkt er ook niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

decipherer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Ik zit met dezelfde klus. Bij mij is de kelder ca 1.50m diep. Ik wil dat ook niet helemaal opvullen met zand vanwege de extra massa. EPS had ik nog niet zo over gedacht, maar van bang dat dat bij zo’n dikte wat meer gaat vervormen dan onder de rest van de vloer (vervorming is een percentage). Bij mij zal er waarschijnlijk schuimbeton in gaan. Dat is er (iig bij de betonboer hier in de buurt) vanaf 500kg/m3, wat een flinke besparing in gewicht betekent tov zand.
Op zich zou dat denk ik met EPS200 wel goed moeten gaan denk ik. Voor schuimbeton kom ik alleen maar toko's tegen die de hele boel vol willen gieten en daarmee kom ik op een relatief magere isolatiewaarde, en ik kan er geen scheidingswand op zetten van kalkzandsteen.

Alternatief wat ik net nog bedacht, ik kan natuurlijk het stukje over de kelder afdekken met een balken/broodjesvloer voor de overspanning van ca. 1.50 en die meestorten in de hele vloer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
sypie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Nope, gewoon met een 4 of 5mm lijmkam de boel ingesmeerd en er op geplakt. Het kan best zijn dat wanneer je de waterpas er op zet er wat glooiing in zit, bij normaal gebruik van de trap (dus lekker omhoog en naar beneden lopen) zie je er niks van. Je merkt er ook niks van.
Niet alle pvc soorten hebben dus een plak laag aan de onderzijde, sommigen moet je alsnog verlijmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@cverkooyen Die Flexxfloors moet je verlijmen. Die moet je ook meenemen in de totaalkosten, emmertje kost ongeveer €25, ik had anderhalf emmertje nodig voor de treden en de stootborden. De neusprofielen worden geschroefd. Tussen de profielen en de PVC strook die daar in komt heb ik schuimtape wat uitzet, dus stroken gaan dus nergens heen schuiven en er zit ook geen speling meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18
Boodschappenlijstje? Overheen gelezen :)

Met name die metalen strips vind ik slim gedaan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
deWit schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:01:
[...]

Op zich zou dat denk ik met EPS200 wel goed moeten gaan denk ik. Voor schuimbeton kom ik alleen maar toko's tegen die de hele boel vol willen gieten en daarmee kom ik op een relatief magere isolatiewaarde, en ik kan er geen scheidingswand op zetten van kalkzandsteen.

Alternatief wat ik net nog bedacht, ik kan natuurlijk het stukje over de kelder afdekken met een balken/broodjesvloer voor de overspanning van ca. 1.50 en die meestorten in de hele vloer...
EPS200 is dan een stuk beter dan EPS100 inderdaad. Voor zover als ik kan zien wel duurder dan schuimbeton. Met een broodjes vloer moet ook werken, iets dergelijks lag hier over de kelder en dat heeft zich 25 jaar prima gehouden. Zelf vind ik het niet zo prettig om dan een holle ruimte onder de vloer te hebben vanwege mogelijk vocht/schimmel.

Elke betonboer die schuimbeton verkoopt kan je met een wagen laten komen en dan dat spul in je kelder (laten) gooien toch? Uiteindelijk beslis je zelf of je dat voor de hele boel gebruikt of niet :)

[ Voor 9% gewijzigd door decipherer op 21-07-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 11:39

Nhz

Helpt dit ook nog bij het dempen van geluid? Heb wel eens, in een verkooppraatje, gehoord dat het helpt, maar heb m'n twijfels.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Nhz Het zorgt er wel voor dat de boel iets minder kraakt, of in ieder geval minder hoorbaar is. Uiteraard hangt dit van je trap af. Verder dempt het de stappen ook merkbaar, ten opzichte van kaal hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

decipherer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Ik vind dat zo ontzettend zonde van de ruimte, ook al is het 1m50 hoog. Dat is een beste berg opslag. Waarom stort je hem vol? Je hebt dan niets meer, ook geen kruipruimte.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 15:29
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:35:
Ik wil de plinten in ons nieuwe huis zelf gaan doen. Ik koop gegronde mdf plinten en we lakken ze zelf af.
...
Toch vraag ik me af of ik niet nog iets van een instructie van iemand zou moeten hebben ofzo gezien de ongelukjes die nog wel eens gebeuren met cirkelzagen. Hetzelfde vraag ik mij ook af voor het gebruik van een zaagtafel. Hoor graag wat jullie denken.
Ik heb afgelopen jaar zelf mdf plinten gemaakt. Alleen als ik het opnieuw zou doen, zou ik een betere houtsoort kiezen. Het maken en zetten van plinten is heel veel werk, en een paar tientjes extra aan materiaal maakt het netter. Bij mdf stoot je namelijk erg snel een stukje uit het materiaal.

Bij het zetten heb ik in de hoek elke keer eerst een stuk vastgezet en onder 45 graden gezaagd. Vervolgens het volgende stuk ook 45 graden en gepast. Hiermee gepast of de hoek 45 was, of iets meer/minder. Daarna nog een cm van het tweede stuk afgezaagd, maar nu in de precies passende hoek.
Ook heb ik structureel eerst de hoek gezaagd en daarna het stuk plint op lengte afgekort.

bij het afkorten kan je de plint het bestte plat op de afkortzaag leggen. Dit geeft de mooiste zaagsnede.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Waypoint schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Ja heel kut :X . Heb nu ook meer luchtbellen, ook nog nooit gehad. Komt waarschijnlijk door de deur van meranti lees ik.

Wat heb jij gedaan toen jij erachter kwam ? Ik moest naar de winkel dus wat ik al had geverfd laat ik nu opdrogen.Mijn idee was goed schoonmaken , licht opschuren, weer goed schoonmaken en vervolgens aflakken met de druppels erbij .
Dit :-). Geen last meer van gehad ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13
Waypoint schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:48:
Grrmpfg :( .
Wilde deze ochtend even onze nieuwe tuindeuren en kozijnen (nieuw glas) aflakken in de 1e lak.
Poosje geleden had ik al geconstateerd dat er waarschijnlijk siliconenkit is gebruikt ipv normale glaskit (zie post poosje terug).

Maar nu ging ik schilderen en waar het bij de grondverf geen echte problemen opleverde, kreeg ik met de aflak toch dat de verf niet goed lijkt te hechten. Als ik zoek op visogen lijkt het er wel op, maar wel in veel minder extreme mate.Heb er nu van die anti siliconen druppels bij gedaan.

En heel vreemd, ik heb op een paar plekken kleine luchtbelletjes. Zijn kleintjen, stuk of 10 over het gehele kozijn (op sommige plekken is ook niks). Ik schilder in de schaduw en het is niet warm, dus waar die ineens door ontstaan :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga het nu goed laten drogen en over een poosje maar eens licht schuren en dan aflakken met van die die anti siliconen druppels erbij. Ik hoop dat het dan beter gaat.

PS. Oh en nee ik heb het glas niet zelf gezet (dan was de binnenkant ook netter gekit, zie bovenste foto :+ )
FYI, de droog afmesbare glaskit heeft geen siliconen. Er zijn echter ook veel nat-afmesbare glaskitten waarin wel siliconen zit. Kan goed zijn dat je glaszetter dus "gewoon" een glaskit heeft gebruikt. :)

@Jellabie Is onze huiskozijn man, die kan je daar alles over vertellen denk ik :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:22:
[...]

Ik vind dat zo ontzettend zonde van de ruimte, ook al is het 1m50 hoog. Dat is een beste berg opslag. Waarom stort je hem vol? Je hebt dan niets meer, ook geen kruipruimte.
Ik heb er dan ook lang over getwijfeld, maar de kelder zit midden in het huis (omdat er vroeger een ander, kleiner, huis stond, waar de kelder wel aan de zijkant van het huis zat. Dit is nog de kelder van dat oorspronkelijke huis) en met de nieuwe indeling (zo min mogelijk binnenmuren ipv het hokje, hokje dat het was) zag ik geen mogelijkheid om een toegang tot de kelder te maken zonder dat dat een puistje ergens in een verder open ruimte zou worden. Dat wilde ik niet. Een kruipruimte is er sowieso verder niet, de oppervlakte van de kelder was ca. 4m2 dus zit maar onder een klein deel van de benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Same here, anderhalve vierkante meter met een luik midden in de keuken heeft niet veel meerwaarde.

Wbt schuim beton, om voor die 2 a 3 kuub voor alleen de kelder een wagen te laten rijden ben ik meer kwijt dan hem volstapelen met EPS200 zo lijkt het. Zoveel toko's die schuim beton leveren in regio Zwolle kan ik niet vinden, Google stuurt mij altijd naar de paar grote bekende toko's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11
Ik ben tegelverf aan het uitzoeken voor de badkamer.
Nu zag ik "Histor 7000" tegelverf die geen grondlaag nodig heeft.

Alleen waar kan je kleur 7000 mee vergelijken?

Het plafond krijgt RAL 9016 watervaste verf.

Of is 7000 nog witter dan RAL 9016?

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 22-07-2020 09:49 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 01-10 16:17
Den_S85 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:02:
[...]

Voor dit soort klussen is er maar één oplossing. Alabastine lijmverwijderaar, 15 minuten laten intrekken en met een driehoekkrabber alles wegtrekken. Kost je een dagje, heb je alles weer snaarstrak
Precies dit, heb recent twee trappen hiermee schoongemaakt van tapijtlijm. Die lijm kreeg ik met warm water ook wel enigzins weg, maar met Alabastine is het insmeren, 30 minuten wachten, en je steekt het in mooie banen eraf. Scheelt je enorm veel werk. Daarna je afsteeksel gelijk buiten zetten en laten luchten.

Eigen vraag: ik wil een paar WCD dozen gaan boren in een betonnen muur. Iemand ervaring met zo'n boor? Samen met een goede stofzuiger? https://www.amazon.de/Hoh...id=419116031&rps=1&sr=8-4

[ Voor 15% gewijzigd door peligro2k op 22-07-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
peligro2k schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:56:
[...]

Precies dit, heb recent twee trappen hiermee schoongemaakt van tapijtlijm. Die lijm kreeg ik met warm water ook wel enigzins weg, maar met Alabastine is het insmeren, 30 minuten wachten, en je steekt het in mooie banen eraf. Scheelt je enorm veel werk. Daarna je afsteeksel gelijk buiten zetten en laten luchten.

Eigen vraag: ik wil een paar WCD dozen gaan boren in een betonnen muur. Iemand ervaring met zo'n boor? Samen met een goede stofzuiger? https://www.amazon.de/Hoh...id=419116031&rps=1&sr=8-4
Zelf ook gedaan destijds, werkt prima. Zorg inderdaad wel voor goede afzuiging, want er komt echt een giga partij stof vrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:53
LED-Maniak schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:46:
Ik ben tegelverf aan het uitzoeken voor de badkamer.
Nu zag ik "Histor 7000" tegelverf die geen grondlaag nodig heeft.

Alleen waar kan je kleur 7000 mee vergelijken?

Het plafond krijgt RAL 9016 watervaste verf.

Of is 7000 nog witter dan RAL 9016?
Ik heb altijd begrepen dat RAL 9016 (verkeerswit) het meest witte is, wat je kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
CappieL schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat RAL 9016 (verkeerswit) het meest witte is, wat je kunt krijgen.
Ik vind juist altijd de standaard "wit" witter dan RAL 9016, wat ik overal in mijn huis heb. Kijk maar eens goed als je RAL 9016 laat mengen, dan komt er een scheutje blauw (en geel) bij.

Edit: https://interiortwin.com/...l-9003-ral-9010-ral-9016/

[ Voor 9% gewijzigd door Alsjemenou op 22-07-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11
Volgens de gamma is verkeerswit 9016 inderdaad met een scheutje kleuren erbij.
Wat Histor 7000 is weet ik dan weer niet maar lijkt puur wit te zijn.

Dan maar even op kleur laten mengen voor de zekerheid!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:41:
[...]

De vleugels van deze schroeven, ook wel zelftappers genoemd, zorgen er voor dat er een gaatje in het onderliggende metaal kan worden geboord zonder voor te boren. Dit zorgt er voor dat de schroeven in één keer door zowel hout als metaal hun weg vinden zonder steeds te wisselen. En ja, dat het gaat roesten is op zich ook niet zo vreemd, je bewerkt het onderliggende metaal waar uiteindelijk geen verzinkt laagje meer op zit.

Mijn idee: vervangen door een RVS versie die je wel moet voorboren maar die je wel goed in staal weg kunt schroeven.
Dank voor je advies, ik ben nu pas in staat echt verder te gaan met deze klus (druk druk druk).

Ik kom erachter dat isero deze schroef verkoopt als "teks":

https://www.isero.nl/nl-n...rt%3D1%26%40Sort.UUID%3D1

Nu heeft de bouwvakker in kwestie er niet zo'n beste kwaliteit ingezet: een stuk of 5 van deze schroeven zijn afgebroken in het staal. Ik heb die schroefdelen netjes uitgeboord met een 3mm boortje (het zijn 4mm schroefjes). De rest is nu al half weggeroest.
offtopic:
Deze bouwvakker heeft zelfs 4x40's kapot weten draaien. Weliswaar in hardhout maar toch. Denk niet dat hij voorgeboord heeft ... alles is uit het handje gebeurd, elke plank heeft zijn schroefgaten op een net andere plek. Een mal maken had de man gesierd.

Welk schroefje kan ik het beste gebruiken? Dit is het exemplaar dat erin zat denk ik:
https://www.isero.nl/nl-n...-met-vleugel-4-2x25mm-geg

Mijn exemplaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi1OXFUM3iQybm8me1zzeCgVBI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZcEW4DX0sLSdF6zZ22Wk470.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ1tWLCtt1AJJFzLmnzZECY0ZKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqngg8NnLMLNNds2XPavTiz8.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik neig ernaar diezelfde te kopen omdat ik dezelfde gaten wil gebruiken, maar sommige dus nu iets smaller zijn geworden (en vanzelf wel weer breder worden door die schroef erin te draaien). Of kan ik beter een ander model kopen?

Verder hoop ik vandaag wat dubbel gemaakte gaten (yup...) dicht te smeren met kneedbaar hout. Ik heb ook mensen dat zien doen (youtube) met houtlijm en zaagsel. Om die reden heb ik veel zaagsel van dit project bewaard.
Kan ik daar straks gewoon prima overheen beitsen als ik het netjes afvulen op licht opschuur? Het gaat hier om schroefgaten, niet om inslagen van kanonskogels oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 22-07-2020 11:24 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Heeft er iemand eigenlijk ervaring met het zelf monteren van een douchecabine? Is dat erg tricky? Ben "bang" dat ik zelf de glazen deur sloop doordat ze erg gevoelig zijn of dat ik een tegel laat barsten ofzo. Aan de andere kant, totaal-offertes lopen van 1600 euro tot 2400 euro tot nu toe, ik heb een offerte voor een cabine alleen en die is 660 euro...Dat vind ik serieus geld voor montage. In een offerte geven ze aan dat 2 man een hele dag nodig hebben voor een 90x200 deur en 2 losse stukjes van 60 hoog, eentje 70 breed en de ander 30, op een muurtje...3 scharnieren, 5 glasklemmen en een afdichtstrip. Ik heb moeite dat te geloven.
Sgrovert schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:12:
[...]

Ik heb afgelopen jaar zelf mdf plinten gemaakt. Alleen als ik het opnieuw zou doen, zou ik een betere houtsoort kiezen. Het maken en zetten van plinten is heel veel werk, en een paar tientjes extra aan materiaal maakt het netter. Bij mdf stoot je namelijk erg snel een stukje uit het materiaal.

Bij het zetten heb ik in de hoek elke keer eerst een stuk vastgezet en onder 45 graden gezaagd. Vervolgens het volgende stuk ook 45 graden en gepast. Hiermee gepast of de hoek 45 was, of iets meer/minder. Daarna nog een cm van het tweede stuk afgezaagd, maar nu in de precies passende hoek.
Ook heb ik structureel eerst de hoek gezaagd en daarna het stuk plint op lengte afgekort.

bij het afkorten kan je de plint het bestte plat op de afkortzaag leggen. Dit geeft de mooiste zaagsnede.
Thanks. Bijkomend voordeel van hardhout is dat de plinten 4,9 meter per stuk zijn. Hopelijk doen ze wel aan bezorgen :+

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 22-07-2020 13:30 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Sgrovert schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:12:
[...]

Ik heb tot nu altijd gegronde MDF kant-en-klaar plinten gekocht en geplaatst, en ik heb nog nooit het probleem gehad waar er deukjes in of stukjes uit het materiaal kwamen. Ik snap het voordeel van zelfgemaakte MDF plinten niet, ik kan mij niet voorstellen hoe zelfgemaakte MDF plinten netter worden dan machinaal geproduceerde plinten.

Voor €3,19 euro incl. BTW per strekkende meter (12cm h x 12mm b) plint vond ik het niet waard om deze zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Ik heb tot nu altijd gegronde MDF kant-en-klaar plinten gekocht en geplaatst, en ik heb nog nooit het probleem gehad waar er deukjes in of stukjes uit het materiaal kwamen. Ik snap het voordeel van zelfgemaakte MDF plinten niet, ik kan mij niet voorstellen hoe zelfgemaakte MDF plinten netter worden dan machinaal geproduceerde plinten.

Voor €3,19 euro incl. BTW per strekkende meter (12cm h x 12mm b) plint vond ik het niet waard om deze zelf te maken.
Bij ons is er iets op een mdf plint gevallen, daar is een stukje bij de rand losgeraakt. Dat zul je bij hardhout minder snel hebben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 23:40
[...]

Hier ook mdf v313 afgelakt 12 x 70 mm a € 3.09 incl. Goed te verwerken met een verstekbakje, ook de eindjes ermee gedaan en nooit een deuk oid gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
JT schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:43:
[...]

Bij ons is er iets op een mdf plint gevallen, daar is een stukje bij de rand losgeraakt. Dat zul je bij hardhout minder snel hebben.
Hoevaak verwacht je dat het gaat gebeuren in 10 jaar en hoe groot is de kans dat het bij hardhout ook alsnog gebeurt? Ik zou voor die kleine kansberekening geen honderden euro's extra's voor overhebben. Met een beetje plamuur en een likje verf heb je dat ook zo weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Hoevaak verwacht je dat het gaat gebeuren in 10 jaar en hoe groot is de kans dat het bij hardhout ook alsnog gebeurt? Ik zou voor die kleine kansberekening geen honderden euro's extra's voor overhebben. Met een beetje plamuur en een likje verf heb je dat ook zo weer hersteld.
Het is hier in 2 jaar 2 keer gebeurd. Het kost ook geen honderden euro's. Ik heb een adresje waar 12x70 MDF 2x wit gegrond 1,19 de meter kost, meranti hardhout 2,09. Zolder doen we voorlopig niet. Het verschil is voor ons ongeveer 80 vs 160 euro. Vraag me alleen af hoe de randen van verstek gezaagd meranti eruit ziet, of dat rafelig wordt ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 22-07-2020 13:56 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik ga binnenkort een schuur bouwen in de tuin met hout-skelet systeem.
Nu zijn er duizend en 1 soorten schroeven te vinden .
Ik weet dat Torx de 'beste' soort is en dat het RVS het moet zijn . .

Maar hebben jullie ideeen of waar zijn ze betaalbaar? ( heb er wel wat nodig :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 15:09
Het is zover 8) ik heb (samen met mijn vriendin) een huis weten te kopen. Super blij mee, mooi jaren 30, loopafstand van de stad, voortuin, flinke achtertuin (voor een stadstuin) en een garage van 25m2.

Het huis is voor 90% goed, maar nog niet helemaal onze smaak. Ruimte voor mooie klusjes! en ik zal me dus vaker in dit topic gaan melden. Voor nu ben ik (nog) niet heel handig, maar denk dat je met tijd, geld en inzet een eind kunt komen.

De eerste klus:
Uit het bouwkundig rapport is gekomen dat het dak van de garage tekenen van lekkage vertoont. Ik heb gelezen dat het leggen van EPDM goed te doen moet zijn, maar heb nog wat vragen.

Ik las dat dit over het bestaande bitumen heen te leggen is. Is dit echt zo, mooie marketingpraat of zeggen jullie "sowieso eerst alles kaal maken, dan kun je gelijk zien of er schade is door de mogelijke lekkage"?

Verder heeft dak geen schaduw en heeft de garage al een eigen stoppenkast. Dit lijkt me ideaal om ook zonnepanelen te leggen. Zijn er hiervoor nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 15:29
[...]
Ik snap het voordeel van zelfgemaakte MDF plinten niet, ik kan mij niet voorstellen hoe zelfgemaakte MDF plinten netter worden dan machinaal geproduceerde plinten.
Ik wilde plinten met een specifiek profiel. Hierom heb ik ze zelf gefreesd en mdf laat zich makkelijk frezen.

Kwetsbaarheid van mdf is niet zozeer als ze gemonteerd zijn, maar vooral ook tijdens het maken. Je hebt de plinten tijdens het maken heel vaak in je handen.
3 lagen verf aan 4 kanten, 3x schuren, daarna passen op de plek, afkorten op lengte, zaagsnedes opnieuw lakken etc. Je hebt het materiaal gewoon vaak in je handen en elke handeling heeft kans op beschadigingen.

Plinten zitten in de hoek tussen muur en vloer. Bij mij in huis is dat de meest vochtige plek. Als je de zaagsnedes niet aflakt heb je kans dat het mdf precies daar gaat uitzetten met lelijke naden to gevolg.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

perpixel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:40:
Het is zover 8) ik heb (samen met mijn vriendin) een huis weten te kopen. Super blij mee, mooi jaren 30, loopafstand van de stad, voortuin, flinke achtertuin (voor een stadstuin) en een garage van 25m2.

Het huis is voor 90% goed, maar nog niet helemaal onze smaak. Ruimte voor mooie klusjes! en ik zal me dus vaker in dit topic gaan melden. Voor nu ben ik (nog) niet heel handig, maar denk dat je met tijd, geld en inzet een eind kunt komen.

De eerste klus:
Uit het bouwkundig rapport is gekomen dat het dak van de garage tekenen van lekkage vertoont. Ik heb gelezen dat het leggen van EPDM goed te doen moet zijn, maar heb nog wat vragen.

Ik las dat dit over het bestaande bitumen heen te leggen is. Is dit echt zo, mooie marketingpraat of zeggen jullie "sowieso eerst alles kaal maken, dan kun je gelijk zien of er schade is door de mogelijke lekkage"?

Verder heeft dak geen schaduw en heeft de garage al een eigen stoppenkast. Dit lijkt me ideaal om ook zonnepanelen te leggen. Zijn er hiervoor nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Gefeliciteerd! Mijn ervaring met klussen leren, of dit nu thuis, auto of fiets is of wat dan ook, tijd en verdiepen is alles. Dan komt de rest wel.

De makelaar die ons huis verkocht heeft vertelde dat bitumen veel langer mee gaat. Als alternatief zijn er ook nog milieuvriendelijkere manieren om je dak te dekken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Solid Seal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:23:

Maar hebben jullie ideeen of waar zijn ze betaalbaar? ( heb er wel wat nodig :D )
In principe gebruik je enkel RVS voor schroeven die aan weer en wind worden blootgesteld. Voor de constructie en dergelijke gebruik je gewoon verzinkt. Verzinkte schroeven zijn sterker.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:51
Boudewijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Welk schroefje kan ik het beste gebruiken? Dit is het exemplaar dat erin zat denk ik:
https://www.isero.nl/nl-n...-met-vleugel-4-2x25mm-geg

Ik neig ernaar diezelfde te kopen omdat ik dezelfde gaten wil gebruiken, maar sommige dus nu iets smaller zijn geworden (en vanzelf wel weer breder worden door die schroef erin te draaien). Of kan ik beter een ander model kopen?
Ik ben voor een vergelijkbaar project (hout op stalen deurframe) uiteindelijk op speciale geharde RVS zelftappers uitgekomen:

https://www.schroevenxl.n...x38-gehard-rvs-200-stuks/

Met deze schroeven hoefde ik het frame niet voor te boren. Met normale RVS zelftappers braken de schroeven af tijdens het tappen. Volgens mij zijn ze daar ook in andere maten te krijgen. Ik vond het idee van de vleugel vreemd, want totdat de schroef vastzit heeft de plank wel héél veel speling, maar het werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

-DarkShadow- schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:01:
[...]

In principe gebruik je enkel RVS voor schroeven die aan weer en wind worden blootgesteld. Voor de constructie en dergelijke gebruik je gewoon verzinkt. Verzinkte schroeven zijn sterker.
Ja ik ga die enkel in het skelet gebruiken en voor de dak platen . Binnen zou ik dan verzinkte schroeven kunnen gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koen_R schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Ik ben voor een vergelijkbaar project (hout op stalen deurframe) uiteindelijk op speciale geharde RVS zelftappers uitgekomen:

Met deze schroeven hoefde ik het frame niet voor te boren. Met normale RVS zelftappers braken de schroeven af tijdens het tappen. Volgens mij zijn ze daar ook in andere maten te krijgen. Ik vond het idee van de vleugel vreemd, want totdat de schroef vastzit heeft de plank wel héél veel speling, maar het werkte prima.
Ja dat snap ik, maar gezien ik frame en planken hergebruik heb ik de gaten in principe al. De isero-schroef is vrij makkelijk omdat de vriendin daar straks toch langs mag ( O-) ) .
Die vleugels zitten daar ook al op, maar kan neem ik aan geen kwaad omdat die gaten toch al geboord zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
perpixel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:40:

De eerste klus:

Gefeliciteerd met jullie aankoop; veel woon en klusplezier toegewenst.

Wat EPDM dakbedekking betreft dit is goed zelf te doen. Over bitumen heen heb ik geen ervaring maar ligt ook aan de staat waarin de bitumen verkeert.

Mogelijk dat je ook isolatie van het dak kunt aanpakken; ik weet niet wat er nu op ligt.
Je hebt het over de mogelijkheid van zonnepanelen; aandachtspunt is gewicht ten opzichte van de huidige constructie.

Nogmaals veel plezier en hou ons op de hoogte.
JT schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:50:
[...]

De makelaar die ons huis verkocht heeft vertelde dat bitumen veel langer mee gaat. Als alternatief zijn er ook nog milieuvriendelijkere manieren om je dak te dekken.
Algemeen wordt gesteld dat de levensduur van EPDM veel langer is dan van bitumen. Er wordt beweerd dat het 40-50 jaar meegaat. Of dat zo is durf ik niet te zeggen; zolang heb ik nog geen ervaring met EPDM.
Levensduur voor bitumen wordt meestal 15 - 20 jaar aangehouden. Deze ervaring heb ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DasNieNix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Gefeliciteerd met jullie aankoop; veel woon en klusplezier toegewenst.

Wat EPDM dakbedekking betreft dit is goed zelf te doen. Over bitumen heen heb ik geen ervaring maar ligt ook aan de staat waarin de bitumen verkeert.

Mogelijk dat je ook isolatie van het dak kunt aanpakken; ik weet niet wat er nu op ligt.
Je hebt het over de mogelijkheid van zonnepanelen; aandachtspunt is gewicht ten opzichte van de huidige constructie.

Nogmaals veel plezier en hou ons op de hoogte.

[...]

Algemeen wordt gesteld dat de levensduur van EPDM veel langer is dan van bitumen. Er wordt beweerd dat het 40-50 jaar meegaat. Of dat zo is durf ik niet te zeggen; zolang heb ik nog geen ervaring met EPDM.
Levensduur voor bitumen wordt meestal 15 - 20 jaar aangehouden. Deze ervaring heb ik wel.
Als het het dak toch gaat vervangen en PV later wil monteren, zet er dan wat Stokschroeven of andersoortig Ankers onder, dan kun je daar gewoon met rails verder en heb je geen ballast nodig. Oa Chiko heeft hier kant en klare waterdichte oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Solid Seal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Ja ik ga die enkel in het skelet gebruiken en voor de dak platen . Binnen zou ik dan verzinkte schroeven kunnen gebruiken .
In principe zijn tellerkopschroeven degene die je voor de HSB constructie gebruikt. Heb hier in het huis schroeven tot wel 45cm erin zien gaan om de elementen te verbinden.

https://www.borenco.nl/in...rch&filter_name=Tellerkop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DasNieNix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Ah ok :) Heb me er zelf nog niet in verdiept, tot nu toe nog niet nodig geweest.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 15:04

Impry

Rallymedia.nl

Ik zal me de komende tijd wat vaker gaan melden hier, we hebben een ander huis gekocht waar we eea gaan aanpakken. We beginnen met de minst spannende klus, boven behangen en verven.
Vandaag het oude behang verwijderd en toen kwam deze muur tevoorschijn. Op de meeste plekken is hij nog wel goed. Maar er zitten een aantal slechte stukken in. Wat is het handigste om hier uiteindelijk een behangetje met print op te krijgen?
Stucen lijkt me wat ingrijpend, ik lees ook dingen over renovliesbehang. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FvfCv8VauJGerZqK6GNU5E_cUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRXme0ccNH3PPMIizRxE5tVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM0Q_f3Ak8ay0BeCySpw7QWAmb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnsJ8i634ndzttISEEXzIgKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5mK7vk4Zmdl4mR0QMcMMKaX5N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gm00zSjLovdcE50OEREeczdX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Impry op 22-07-2020 17:38 . Reden: Volgorde foto’s veranderd ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Impry schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:38:
Ik zal me de komende tijd wat vaker gaan melden hier, we hebben een ander huis gekocht waar we eea gaan aanpakken. We beginnen met de minst spannende klus, boven behangen en verven.
Vandaag het oude behang verwijderd en toen kwam deze muur tevoorschijn. Op de meeste plekken is hij nog wel goed. Maar er zitten een aantal slechte stukken in. Wat is het handigste om hier uiteindelijk een behangetje met print op te krijgen?
Stucen lijkt me wat ingrijpend, ik lees ook dingen over renovliesbehang. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of je met renovlies weg gaat komen...Wij nemen renovlies, de eis van degene die ons hele (nieuwe) huis doet is dat het behangklaar is, dat is een stukje gladder dan dit en dan schuren ze nog waar nodig. Wel weet ik dat je van renovlies verschillende diktes hebt, waarbij bij bestaande huizen met meer kans op ongelijkheid wordt gekozen voor het iets minder makkelijk te verwerken maar beter maskerende zwaardere variant, bijvoorbeeld 210g/m2. Misschien een teststukje regelen en plakken?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De volgende stappen in project tafel.

Alle frame delen (uitgezonderd de schuine staanders, die ik inmeet zodra het frame staat) grof bezaagd (paar centimeter overmaat voor correcties) en op de juiste maat geschaafd. 82mm voor de poten, 78 voor de zijdragers, 74 voor de centrale ligger. De bladdragers zijn 40 bij 72mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qub7ixCuxpWwN-tMoCXVwF4wFSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MD3gqh9smROeq6VRKM3s1EWk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn afkortzaag met wat timmer en stelwerk perfect haaks maken zodat ik de onderzijde van de poten vlak kan maken. Hij komt aardig in de buurt maar nog niet perfect. Heb het ding onlangs gekregen en een beetje provisorisch opgeknapt/gesmeerd en een nieuw blad gegeven. Best leuk zo'n grote zaag voor nop :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv1YPI4GPVCBJnYzYSxkk9jHQV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8ORwVfygTSwU0ePb6ZvWpOx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stuccen, behangklaar.

Is inderdaad een hoop extra werk of geld (afhankelijk van wie het doet) maar dit blijf je zien met renovlies

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:07
Solid Seal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:23:

Tellerkop schroeven gebruiken van Woodies, Spax of Heco. Die zijn speciaal voor HSB constructies. https://www.toolstation.nl/search?q=tellerkop%20schroeven

Of als je iets goedkoper wilt bij Ecotools of Hornbach (Dresselhaus) hebben ze ook prima schroeven.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf dichtsmeren is best te doen omdat je grotendeels een goed referentie vlak hebt en dik hoeft het niet. Ik heb het hier zelf gedaan bij alle sleuvel en daar zie je echt niets meer van.
Wel goed alle losse stukken verwijderen voordat je begint. Achteraf kan je altijd nog je beginner's fouten weer gladschuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 02-10 21:45
Mijn vuurkorf heeft te lang met water erin gestaan. Nu ik weer aan het stoken ben, zie ik ineens gaten ontstaan, prik dan door de bodem heen.
Weggooien vind ik zonde, maar hoe repareer ik dit zelf? Heb geen middelen om een metalen plaat ofzo te maken die erin zou passen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Beq8J07eN8kXC9sGv6QWQgGDScg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfMbYNqYfHdHnE45fxBBOl7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClcYA4sRROS4tpAU-X6w3urZHms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wN1aBZkTaEQnrWm86t1M4laz.jpg?f=fotoalbum_large

Of is dit onmogelijk zelf te reparen en moet ik hem weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Onlangs hebben wij nieuwe kozijnen laten plaatsen. Ondanks dat het me heel mooi leek uit kostenoverweging de raamdorpels niet laten vervangen voor natuursteen.

Nu overweeg ik nog de dorpels zwart of antraciet te verven. Iemand hier ervaring mee? Wat voor verf gebruiken? Primer? Voorbehandelen?

Of wordt het sowieso niets en gewoon niet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK0_ZPhT53O40Y_MRTkWzBlrfrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ2wSJ28p9dgkXhqfiTP0sOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Goofyduck384 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:46:
Mijn vuurkorf heeft te lang met water erin gestaan. Nu ik weer aan het stoken ben, zie ik ineens gaten ontstaan, prik dan door de bodem heen.
Weggooien vind ik zonde, maar hoe repareer ik dit zelf? Heb geen middelen om een metalen plaat ofzo te maken die erin zou passen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan proberen een kom te vinden om die er in te leggen, maar ik zou hem naar de ijzerboer brengen en lekker een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:49:
Onlangs hebben wij nieuwe kozijnen laten plaatsen. Ondanks dat het me heel mooi leek uit kostenoverweging de raamdorpels niet laten vervangen voor natuursteen.

Nu overweeg ik nog de dorpels zwart of antraciet te verven. Iemand hier ervaring mee? Wat voor verf gebruiken? Primer? Voorbehandelen?

[Afbeelding]
Kan prima. Goed ontvetten, primen met een 2-componenten hechtprimer en aflakken met iets zoals Sigma S2U Gloss. Zeker hoogglans houden voor de duurzaamheid. Met die primer hoef je zelfs niet op te schuren, dat spul hecht zelfs op glas.

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 22-07-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

JT schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Ik weet niet of je met renovlies weg gaat komen...Wij nemen renovlies, de eis van degene die ons hele (nieuwe) huis doet is dat het behangklaar is, dat is een stukje gladder dan dit en dan schuren ze nog waar nodig. Wel weet ik dat je van renovlies verschillende diktes hebt, waarbij bij bestaande huizen met meer kans op ongelijkheid wordt gekozen voor het iets minder makkelijk te verwerken maar beter maskerende zwaardere variant, bijvoorbeeld 210g/m2. Misschien een teststukje regelen en plakken?
Je leest inderdaad bij renovlies wel dat het enigszins glad moet zijn, maar die grammen kwam ik ook tegen ja.
Mike2k schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:46:
Stuccen, behangklaar.

Is inderdaad een hoop extra werk of geld (afhankelijk van wie het doet) maar dit blijf je zien met renovlies
bazzzzzz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:29:
Zelf dichtsmeren is best te doen omdat je grotendeels een goed referentie vlak hebt en dik hoeft het niet. Ik heb het hier zelf gedaan bij alle sleuvel en daar zie je echt niets meer van.
Wel goed alle losse stukken verwijderen voordat je begint. Achteraf kan je altijd nog je beginner's fouten weer gladschuren
Bij dichtsmeren/alternatieven voor stuccen kwam ik dit tegen: Albastine Muurglad, is dit wat om het zelf te doen? YouTube: Alabastine - Licht Beschadigde of licht gestructureerde muur egaliseren

https://www.alabastine.nl/steen/egaliseren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:49:

[Afbeelding]
Ram die oude eruit, en mooie nieuwe zwarte waterslagen terugplaatsen.
Stelt niks voor en kost minder dan goeie verf.
Let op, niet alles los maar in 1 brok bestellen anders kun je alles zelf gaan voegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Goofyduck384 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die is zo rot als kaas kerel :P. Dat kun je alleen fixen door een nieuwe kom te slaan, en daarvoor heb je spullen nodig. Je kunt uiteraard een plaat in de rondte zagen met een slijptol en dan uitmeppen over een mal maar dan krijg je vouwen/kreukels. Zoiets moet uit een pers komen eigenlijk.

Bevredigend momentje zojuist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv_w22y787i_bLckYmCFBnlAmM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPf7O7u8uRZvxQwXLZuPF2pr.jpg?f=fotoalbum_large

zojuist de onderzijde van mijn tafelpoten haaks gemaakt en van een anti-splinter randje voorzien. Ze zijn zo vlak dat als je je vinger erlangs haalt, je alleen nog aan dat randje de overgang tussen de balken voelt :P. Weinig zo bevredigend als perfect glad hout :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Grandisimo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:29:
Ram die oude eruit, en mooie nieuwe zwarte waterslagen terugplaatsen.
Stelt niks voor en kost minder dan goeie verf.
Let op, niet alles los maar in 1 brok bestellen anders kun je alles zelf gaan voegen.
Ben benieuwd waar ik die vind dan, het gaat om zo'n 12 meter, offerte voor vervangen voor natuursteen bij de kozijnen was €2k (incl. BTW en montage). Voor betonelementen vind ik overal zo'n €40/m en voor van die losse steentjes in de richting van €20/m (en dan zelf plaatsen). Ik heb één voorbeeld van prefab steentjes gevonden die jij noemt maar die kost meer dan de prijs van de natuursteen was.

Alle varianten lijken mij significant duurder dan €50 verf (€4/m). Het mag ook zeker niet teveel kosten want anders had ik net zo goed direct natuursteen mee kunnen pakken... (mental accounting).

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 22-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13
JT schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Gefeliciteerd! Mijn ervaring met klussen leren, of dit nu thuis, auto of fiets is of wat dan ook, tijd en verdiepen is alles. Dan komt de rest wel.

EPDM gaat, mits goed gelegd, veel langer mee ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Impry schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Bij dichtsmeren/alternatieven voor stuccen kwam ik dit tegen: Albastine Muurglad, is dit wat om het zelf te doen? YouTube: Alabastine - Licht Beschadigde of licht gestructureerde muur egaliseren

Zou ik afraden. Ik kreeg het met mp75 veel makkelijker glad. Nog fijner zou stuc moeten zijn die je in een laagdikte van 0-10mm op kan zetten. Mp75 gebruik je officieel voor >10mm.

Als je zoekt op knauf dunpleister krijg je mooie product info:
https://www.google.com/ur...Vaw0z0VVbZkxCuHKCDNBRAdSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje mbt een houten schuurtje. Wil deze tegen mijn huis aan bouwen in een loos stuk tuin aan de zijkant.

Nu zit daar een aarden wal die moet blijven. Echter, als ik het schuurtje tot aan de voet van de aarden wal moet maken, ben ik beperkt tot 1m80.

Ik kan een halve meter winnen door de wal een stukje af te graven en de de wal zeg maar tegen het schuurtje aan uit te vullen. Echter, nu zit ik met het vocht. Buitenkant van het schuurtje wordt rabat, waarschijnlijk red Cedar. Maar het lijkt me een slecht idee ivm het vocht om eerst die rabatdelen tot aan de grond te maken en daarna de aarde wal weer aan te vullen. Vocht kan dan niet weg. Onderste stuk opmetselen of storten zou misschien nog beter zijn, maar aangezien ik de vloer ook van hout ga maken wordt dat niet echt een goed idee.

Vraag is dus; hoe dit duurzaam op te bouwen?

De wal ligt natuurlijk boven het maaiveld en zal dus minder vochtig zijn dan de bodem, maar ben er niet gerust op dat dit lang goed ga als ik er niks aan doe.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even het dak gelaten voor wat het was gezien de beschikbare tijd en het puntje van de voorzijde gezaagd en de raamopening getackeld met de bovenfrees :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSmrkJ4J_U6KnVZt3Ur5mTU5In8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44o33cmkcUJlnNinjJuyxH3f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTKTenKO8_Kga6TAb2pS8YKj3vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0R6xXmL8rCqjMm5PQeMMKw1n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciZGNAvFl7_l9liDzw9OnRpK3PY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FtExxy72MiL913pmK1jXoFJi.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 22-07-2020 21:36 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Eerst een betonnen keerwand / L profiel en daarnaast je schuurtje vanuit hout gaan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Boudewijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Ja dat snap ik, maar gezien ik frame en planken hergebruik heb ik de gaten in principe al. De isero-schroef is vrij makkelijk omdat de vriendin daar straks toch langs mag ( O-) ) .
Die vleugels zitten daar ook al op, maar kan neem ik aan geen kwaad omdat die gaten toch al geboord zijn.
Koen_R schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Let op dat die vleugels in principe voor hout op staal zijn.

de vleugels ruimen een overmaats gat in het hout dat tegen het staal aan bevestigd moet worden. Die vleugels zorgen voor een overmaats gat in het hout zodat het schroefdraad daar geen grip op heeft. Vervolgens breken de vleugels af zodra de schroef het staal raakt. Daar tapt de schroef zich vervolgens in vast.

Dus bij hout op hout verbindingen zouden deze schroeven in theorie niet goed werken. Ik zou ze dan ook afraden voor hout op hout verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:34:
[...]
zojuist de onderzijde van mijn tafelpoten haaks gemaakt en van een anti-splinter randje voorzien. Ze zijn zo vlak dat als je je vinger erlangs haalt, je alleen nog aan dat randje de overgang tussen de balken voelt :P. Weinig zo bevredigend als perfect glad hout :*).
Ziet er top uit en dat met een gratis afkortzaag.
Waarom krijg ik nooit dat soort dingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

DasNieNix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Ziet er top uit en dat met een gratis afkortzaag.
Waarom krijg ik nooit dat soort dingen...
Ondertussen issie niet meer gratis hoor :P er zit wat tijd (en lagervet, en siliconenspray) van mezelf in, plus een nieuw zaagblad. En dat haaks afstellen heeft me ook een uur gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 06:34
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Ben benieuwd waar ik die vind dan, het gaat om zo'n 12 meter, offerte voor vervangen voor natuursteen bij de kozijnen was €2k (incl. BTW en montage). Voor betonelementen vind ik overal zo'n €40/m en voor van die losse steentjes in de richting van €20/m (en dan zelf plaatsen). Ik heb één voorbeeld van prefab steentjes gevonden die jij noemt maar die kost meer dan de prijs van de natuursteen was.

Alle varianten lijken mij significant duurder dan €50 verf (€4/m). Het mag ook zeker niet teveel kosten want anders had ik net zo goed direct natuursteen mee kunnen pakken... (mental accounting).
Ik zou het niet doen. Verf gaat bladderen, beter doorsparen en in 1x goed doen. Je huis knapt er zoveel van op. Heb het zelf afgelopen jaar ook gedaan aan de buitenkant, €2250 voor de hele woning inclusief leggen, effe grof geschat zo’n 25 meter in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:32:
Even het dak gelaten voor wat het was gezien de beschikbare tijd en het puntje van de voorzijde gezaagd en de raamopening getackeld met de bovenfrees :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
TWCRay schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:52:
Ik zou het niet doen. Verf gaat bladderen, beter doorsparen en in 1x goed doen. Je huis knapt er zoveel van op. Heb het zelf afgelopen jaar ook gedaan aan de buitenkant, €2250 voor de hele woning inclusief leggen, effe grof geschat zo’n 25 meter in totaal.
Heeft niet zoveel met sparen van doen, nieuwe kozijnen met triple glas was totaal €12k en krijg ik €2k SEEH subsidie op. Dat is een gigantisch verschil qua isolatie en uitstraling. Dan vind ik in verhouding €2k voor een paar dorpels wat puur cosmetisch is astronomisch veel geld.

Het is maar een 13 in een dozijn rijtjeswoning uit de jaren 70....

Ik denk er nog even over na. Goede hechting zou met de juiste voorbereiding en verf wel moeten kunnen, je raakt alleen sowieso de uitstraling van de voeg kwijt.

Inmiddels een voorbeeld van de schilder die bij mij de kozijnen doet, die ziet er weinig probleem in iig (ik zou het wel zelf doen dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM3SNulptWzL47cBgU24cRvLLSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfscQYF5pICqYANJlerrPnRK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Inmiddels een voorbeeld van de schilder die bij mij de kozijnen doet, die ziet er weinig probleem in iig (ik zou het wel zelf doen dan)
smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind dit er niet echt knapper uitzien dan bruin met voeg. Zwart met voeg zou ik wel mooier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 06:34
Met @rbaidjoe . Dan zou ik er niks aan doen, want dit ziet er niet uit (imho). Zelf kwam ik ook van bruin met voeg af, geen seconde spijt van gehad. Moet wel zeggen dat mijn woning niet 13 in een dozijn is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

bazzzzzz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Zou ik afraden. Ik kreeg het met mp75 veel makkelijker glad. Nog fijner zou stuc moeten zijn die je in een laagdikte van 0-10mm op kan zetten. Mp75 gebruik je officieel voor >10mm.

Als je zoekt op knauf dunpleister krijg je mooie product info:
https://www.google.com/ur...Vaw0z0VVbZkxCuHKCDNBRAdSL
Dat en die alabastine troep is natuurlijk hartstikke duur. Een baal MP75 kost niet zoveel alleen zelf doen is wel een dingetje.ik heb het wel eens geprobeerd en uiteindelijk komt er dan een best oké resultaat... uiteindelijk ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Impry schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Je leest inderdaad bij renovlies wel dat het enigszins glad moet zijn, maar die grammen kwam ik ook tegen ja.

[...]

[...]

@bazzzzzz noemde al even MP75, daar is ook een 2mm variant van die je dunner op kan zetten: https://www.knauf.nl/systemen-en-producten/mp-75-2-mm. Ik heb die een paar jaar geleden gebruikt om mijn garage mee te stucen en dat ging goed. Ik ben niet zo goed in het recht/vlak maken van wanden uit de hand dus gebruik altijd afreiprofielen: https://www.hornbach.nl/s...ikte/4133416/artikel.html

Die zet je tegen de muur vast met wat gips, daar rei je de rest van het gips tegen af en dan kan je ze er weer uit trekken en de sleuf opvullen. Alleen ff het juiste moment zoeken om ze er uit te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
rbaidjoe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:36:
smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind dit er niet echt knapper uitzien dan bruin met voeg. Zwart met voeg zou ik wel mooier vinden.
Bedankt voor de feedback allen, ik denk er nog even over na. Zal inderdaad ook deels smaak zijn want ik zou nooit en te nimmer nieuwe tegeltjes met voeg gaan plaatsen. Alles met tegeltjes is voor mij ouderwets, het zou dan altijd iets zoals dit worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZT7ZDjm1vFg5AztVvHFlbK9Wqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bJNqO9haOPiwwmkhfR53L06d.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kleine sneakpreview....te leuk om ff niet te delen :P

Gisteravond 5 dagen in de broedmachine met 24 stuks, na deze dag kun je met een zaklampje kijken of er zich wat ontwikkeld. :) Je ziet hier duidelijk de bloedvaatjes van de "kip-in-wording"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CdCoWvLJaP9G_DP3AEMvApsSUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCL3seKKwt4BmVbKd0trkgaS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 23-07-2020 08:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Nu online
Behalve de bouw van het kippenhok kunnen we nu ook de "bouw" van de kippen meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:58
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Ik ben inderdaad ook benieuwd waar je kant en klare waterslagen kan krijgen (wel die met tegeltjes en gevoegd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DasNieNix schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:05:
Behalve de bouw van het kippenhok kunnen we nu ook de "bouw" van de kippen meemaken :)
Ik sluit niet uit dat er nog een fototje komt van de uitloop/ren en iets met veren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Mike2k schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:30:
Dat en die alabastine troep is natuurlijk hartstikke duur. Een baal MP75 kost niet zoveel alleen zelf doen is wel een dingetje.ik heb het wel eens geprobeerd en uiteindelijk komt er dan een best oké resultaat... uiteindelijk ;)
decipherer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:47:
@bazzzzzz noemde al even MP75, daar is ook een 2mm variant van die je dunner op kan zetten: https://www.knauf.nl/systemen-en-producten/mp-75-2-mm. Ik heb die een paar jaar geleden gebruikt om mijn garage mee te stucen en dat ging goed. Ik ben niet zo goed in het recht/vlak maken van wanden uit de hand dus gebruik altijd afreiprofielen: https://www.hornbach.nl/s...ikte/4133416/artikel.html

Die zet je tegen de muur vast met wat gips, daar rei je de rest van het gips tegen af en dan kan je ze er weer uit trekken en de sleuf opvullen. Alleen ff het juiste moment zoeken om ze er uit te trekken ;)
Het scheelt dat er alsnog behang overheen komt, dus het moet vooral egaal zijn.
Maar als ik termen als afreien e.d. tegen kom dan denk ik al: gaat dat wel lukken?! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Impry Even over renovlies: wij hebben het er op zitten, werkt idd zo strak af als stucwerk. Is er hier bewust opgezet omdat het huis nieuwbouw was en dus nog zou werken. Renovlies kan iets meer rekn aan als stuckwerk. Maar over renovlies kun je volgens mij niet heen behangen.

Als ik die muur van je zie dan is er maar 1 manier: helemaal afkrabben en dun gipsen, en dan behangen. En ja, da's een pestklus. Maar het is ook wat iedere stucadoor zal doen als ie zoiets ziet en het moet behangklaar opgeleverd worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ja, soms wil je een ander antwoord horen dan wat je hier leest :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Sneak peek. Het wordt een serveerplank met een handvat. Een cadeautje wat ik even tussen de bedrijven door wou maken.

Houtsoort:
- amerikaans noten
- padouk
- esdoorn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu2YK5Rc8UnQfnIDmRuBsk59hzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2zREx8RJCRtVT3xvRdylvIol.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door s0ulmaster op 23-07-2020 10:05 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:36:

Gisteravond 5 dagen in de broedmachine met 24 stuks, na deze dag kun je met een zaklampje kijken of er zich wat ontwikkeld. :) Je ziet hier duidelijk de bloedvaatjes van de "kip-in-wording"

[Afbeelding]
Bijzonder!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een muur hebt die grotendeels goed is, hoef je die niet helemaal opnieuw te stucken. Ik had een vergelijkbare muur en heb het vrij goedkoop opgelost:

-Muur afschuren met grove korrel -> je wilt een gladde muur hebben, alle losse troep moet er van af.
-Vervolgens koop je een spackmes van 40/50cm breed, en een grote zak gips. Roodband of MP75, al die dure speciale muurreparatiedingen heb je hier niet voor nodig.
-Bevochtig de muur, je wilt de zuigende werking van de muur opheffen.
-Maak een emmertje met gips aan
-Bevochtig de muur nogmaals
-Smeer gips op de muur, en spreid het uit met het spackmes. In alle groeven en gaten blijft gips zitten.
-Laat het opdrogen

Nu heb je de eerste laag er op zitten. Beoordeel je stuckwerk, en als het nodig is, kan je een tweede sessie doen, gips krimpt enigszins. Als dat zo is, opnieuw schuren, bevochtigen, gips erop, laten drogen etc.

Als je tevreden bent, en de muur is mooi glad, kan het vlies er over heen. Ik heb zelf glasvezelbehang gebruikt en ik heb eerst de muur een laagje verf gegeven, zodat alle rare vlekken niet zichtbaar waren door het glasvezelbehang. Vervolgens het glasvezelbehang nog een keer geschilderd en klaar is kees!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:36:

[Afbeelding]
Geweldig :)

Het schijnt trouwens dat als je bio eieren (of kwarteleitjes) haalt bij de supermarkt, er een aardige kans is dat als je die in een broedmachine legt, er uit sommige eieren gewoon gevederde vrienden komen :) wil dat nog wel eens proberen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

1nsane schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Geweldig :)

Het schijnt trouwens dat als je bio eieren (of kwarteleitjes) haalt bij de supermarkt, er een aardige kans is dat als je die in een broedmachine legt, er uit sommige eieren gewoon gevederde vrienden komen :) wil dat nog wel eens proberen.
ow joh, dat is geinig zeg, nooit geweten. :)

Dit zijn eitjes bij echt broederijen vandaan, 2 soorten uit NL en 1 uit DLD. We hebben Welsummers en Cream Legbars, een derde is me even ontschoten. We wilden eenvoudig te houden dieren (ook qua lawaai vanwege buren) en toch ook wat bijzondere eitjes qua kleur.

Pagina: 1 ... 28 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/