“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
ruikt wel flink tijdens het zagen btw

Dan heb ik toch liever red ceder
tijd voor wat klusjes!
Is niet zo heel spannend. Eerst ga je je stuc opzetten, dat is grof pleister tegen de muur aansmeren. Daarna ga je hem afreien, hiermee trek je het pleisterwerk strak: soms zit er teveel, soms te weinig. Hiermee maak je ook alles netjes recht, haaks etc.Impry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:28:
[...]
[...]
Het scheelt dat er alsnog behang overheen komt, dus het moet vooral egaal zijn.
Maar als ik termen als afreien e.d. tegen kom dan denk ik al: gaat dat wel lukken?!
Als je dit gedaan hebt moet je even wachten totdat het gips is aangetrokken. Als je het gips kunt aanraken en je vingerafdruk blijft achter maar het blijft niet meer plakken aan je vingers is het goed, dan kun je gaan sponzen. Hiermee maak je een dun laagje gips op je muur. Vervolgens ga je met je spackmes over dit dunne laagje om hem helemaal glad te maken.
Volgens mij kun je voor behangklaar het sponzen en spacken overslaan.
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Ach, niks mis met een second opinion vragen (zeker voro een retorische vraag). probleem hier is dat je niet alleen second, maar ook third t/m 50th krijgt en ze allemaal anders zijnImpry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:39:
Ja, soms wil je een ander antwoord horen dan wat je hier leest
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik vind het één van de mooiste houtsoorten, ik heb notenfineer op mijn zelfbouwluidsprekerss0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:03:
[...]
ruikt wel flink tijdens het zagen btw![]()
Dan heb ik toch liever red ceder
dat ziet er echt fantastisch uit, de foto's doen ze helaas geen eer aan.
Dat project op de laatste pagina verdient op tweakers toch ook wel een topic vind ik....Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:28:
[...]
Ik vind het één van de mooiste houtsoorten, ik heb notenfineer op mijn zelfbouwluidsprekers
dat ziet er echt fantastisch uit, de foto's doen ze helaas geen eer aan.
Inderdaad zeg, ik heb je meteen maar op YT gevolgd @FraggertB-lex schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:44:
[...]
Dat project op de laatste pagina verdient op tweakers toch ook wel een topic vind ik....

Hopelijk met

Moet alleen nog een goed stevig scharniermechanisme bedenken of kopen als iemand tips heeft
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
thanks, ik heb het overwogen maar (ondanks dat youtube even een kleine stop heeft omdat de 2de aannemer nu aan het werk is) is het echt heel veel werk om de kanalen bij te houden. Vooral het editen van filmpjes om een beetje leuke clips te maken vergt heel veel tijd.
Naast het zichtbare deel ben ik actief op wat fora zoals een duits 4x4 truck forum voor het technische gedeelte (keuze basistruck etc) en ook dat vergt een klap werk helaas.
Ik zal het nog eens overwegen, ik zit vnl in het Gereedschaptopic en soms hier en het is wel een forum waar ik het eigenlijk erg naar mijn zin heb qua community
@Rmanen
Hey wat leuk, dank je wel
er zit nog een kleine recap aan te komen met wat nog niet eerder vertoond materiaal.
We hebben nog flink wat foto's voor een slideshow van het inkorten van de chauffeurscabine en ook nog een zwikje opnames en vermakelijke B-roll.
Dié heb ik letterlijk 5 minuten geleden besteldJT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:27:
Binnenkort mijn eerste grotere (voor mijn doen) DIY project, krijg gelijk van een kennis een zaagtafelinstructie. Zit me nu al te verlekkeren aan een DeWalt DW4785 met verrijdbaar onderstelMaar misschien kan ik nog ergens een Bosch tevoorschijn toveren. Schijnt alleen niet altijd even precies te zijn dus ik hoop op een excuus voor de DeWalt
Dit wil ik gaan maken maar dan net anders qua indeling en met opstaande randjes zodat er minder snel wat uit valt als je de kast om zwaait en van vuren dat ik zelf wit schilder:
[Afbeelding]
Hopelijk met
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet alleen nog een goed stevig scharniermechanisme bedenken of kopen als iemand tips heeftDeurkozijn is helaas metaal, niet massief hout.

De tafel?Mike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:40:
[...]
Dié heb ik letterlijk 5 minuten geleden besteld
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Jupz, bij Intertools omdat Toolnation hem niet op voorraad had.
Over je kast: er zullen vanwege het gewicht wel wieltjes onder moeten, die dragen de kast, dan kun je voor het scharnieren standaard 76mm gelagerde scharnieren gebruiken
@JT Mocht je de tafel willen lenen voor een paar euro is dat geen probleem...is goedkoper voor jou en scheelt mij ook een beetje in de portemonnee
[ Voor 17% gewijzigd door Mike2k op 23-07-2020 13:01 ]
Mooi projectJT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:27:
Binnenkort mijn eerste grotere (voor mijn doen) DIY project, krijg gelijk van een kennis een zaagtafelinstructie. Zit me nu al te verlekkeren aan een DeWalt DW4785 met verrijdbaar onderstelMaar misschien kan ik nog ergens een Bosch tevoorschijn toveren. Schijnt alleen niet altijd even precies te zijn dus ik hoop op een excuus voor de DeWalt
Dit wil ik gaan maken maar dan net anders qua indeling en met opstaande randjes zodat er minder snel wat uit valt als je de kast om zwaait en van vuren dat ik zelf wit schilder:
UItstekende keuze en een veelgekochte machine.
Bedoel jij met Bosch de GTS10XC? Ook een goede zaag, de geleider van de DeWailt is iets beter door het rack&pinion systeem.
Bosch heeft ook nog de GTS635-216, daar zijn hier ook nog wel wat eigenaren te vinden.
Voor wat betreft nauwkeurigheid, elke zaagtafel in dit prijssegment heeft wel "een dingetje" en behoeft afstelling. Dat is inherent aan de prijs.
Zelf heb ik een Mafell Erika 85 gehad, die kost een veelvoud maar zaagt recht uit de door.
Door weinig gebruik heb ik die verkocht (grote zware machine ook) en ga allicht nog eens voor een 7485 in een werkbank.
Leuk Mike.Mike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:43:
[...]
Over je kast: er zullen vanwege het gewicht wel wieltjes onder moeten, die dragen de kast, dan kun je voor het scharnieren standaard 76mm gelagerde scharnieren gebruiken
Ik denk dat een hoop lui hier het leuk vinden als je je bevindingen van de zaagtafel even post. Eventueel in het grote gereedschaptopic
en goeie tip van die wielen, vanweg de deur zie je die toch niet
Vuren is het hout waar ik de bank van maak en zou in eerste instantie wit worden. Tot mijn vrouw te kennen gaf dat zij toch liever een houtfinish wil zien.
Veel dingen gelezen en zou Danish oil willen gebruiken. Iemand hiermee ervaring mee, of een betere suggestie.
Ik ben inderdaad ook speciaal voor het rack&pinion systeem gegaan. Veel tafels hebben een geleider die aan 1 kant vastklemt waardoor je vaak scheef zaagt...Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:48:
[...]
Mooi project![]()
Bedoel jij met Bosch de GTS10XC? Ook een goede zaag, de geleider van de DeWailt is iets beter door het rack&pinion systeem.
Ik bedoelde eigenlijk dit soort wielen:Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:50:
[...]
Leuk Mike.
Ik denk dat een hoop lui hier het leuk vinden als je je bevindingen van de zaagtafel even post. Eventueel in het grote gereedschaptopic![]()
en goeie tip van die wielen, vanweg de deur zie je die toch niet
https://www.zwenkwielen.net/Apparaten-wielen-grijs-38-mm
Als je 2 van die wieltjes aan de onderkant plaatst zie je ze niet (ook niet met de deur open) en kan je kast 40kg hebben plus wat de scharnieren nog aan gewicht aan kunnen...
[ Voor 39% gewijzigd door Mike2k op 23-07-2020 13:08 ]
Ik bedoel een PTS10. Die krijgt in meer reviews commentaar dat de fence onbetrouwbaar is. Over de 7485 hoor je dat niet veel dus ik ga er vanuit dat de Bosch een stuk schever zaagt/kan zagen. Ik zou ook wel een zaagtafel in een werkbank willen doen maar helaas moet ik het doen met een schuurtje van 6m2Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:48:
[...]
Mooi project![]()
Bosch heeft ook nog de GTS635-216, daar zijn hier ook nog wel wat eigenaren te vinden.
Voor wat betreft nauwkeurigheid, elke zaagtafel in dit prijssegment heeft wel "een dingetje" en behoeft afstelling. Dat is inherent aan de prijs.
Zelf heb ik een Mafell Erika 85 gehad, die kost een veelvoud maar zaagt recht uit de door.
Door weinig gebruik heb ik die verkocht (grote zware machine ook) en ga allicht nog eens voor een 7485 in een werkbank.
Ik stuur je een DM, is misschien wel een idee ja. Verder zag ik bij kant en klare oplossingen dat die een scharnier hebben met een stang tussen de deurpost en een stangetje dat naar beneden wijst waar de kast aan de bovenkant in schuift. Dan onderin een speciaal soort scharnier. Maar ik heb geen idee hoe beide onderdelen heten en dus of ik ze zelf kan kopen.Mike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:43:
[...]
@JT Mocht je de tafel willen lenen voor een paar euro is dat geen probleem...is goedkoper voor jou en scheelt mij ook een beetje in de portemonnee
Ecodan warmtepomp
Alle cementgebonden platen kosten namelijk meer dan 20 euro per vierkante meter.
YouTube: Kast in kast. De kast voor in jouw trapkast.JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:43:
[...]
Verder zag ik bij kant en klare oplossingen dat die een scharnier hebben met een stang tussen de deurpost en een stangetje dat naar beneden wijst waar de kast aan de bovenkant in schuift. Dan onderin een speciaal soort scharnier. Maar ik heb geen idee hoe beide onderdelen heten en dus of ik ze zelf kan kopen.
Daar zie je goed dat ze een vierkante buis gebruiken met een pin erin gelast...als je de maten van je kozijn hebt is zoiets gemakkelijk in elkaar te lassen...
Dit is tenslotte het DIY topique
Dat is precies wat ik bedoel. Lassen heb ik echt nog nooit gedaan, heb praktisch geen ervaring met metaalbewerking behalve wat slijpen. Als ik echt alles in een keer wil leren dan gaat het nooit af zijn voor we ons huis in gaan en ik heb ruzie met m'n vrouw om alle apparatuur die ik dan koop omdat ik dat 1 keer gebruikMike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:58:
[...]
YouTube: Kast in kast. De kast voor in jouw trapkast.
Daar zie je goed dat ze een vierkante buis gebruiken met een pin erin gelast...als je de maten van je kozijn hebt is zoiets gemakkelijk in elkaar te lassen...
Dit is tenslotte het DIY topique

Ecodan warmtepomp
JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:06:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel. Lassen heb ik echt nog nooit gedaan, heb praktisch geen ervaring met metaalbewerking behalve wat slijpen. Als ik echt alles in een keer wil leren dan gaat het nooit af zijn voor we ons huis in gaan en ik heb ruzie met m'n vrouw om alle apparatuur die ik dan koop omdat ik dat 1 keer gebruikHopelijk weet iemand of die dingen kant en klaar te koop zijn.
:strip_exif()/f/image/U1twLaQHYRZ6woD63McyE4BT.jpg?f=fotoalbum_large)

niet op de foto: elektrode en mag las apparaat, deze staan onder de bankschroef
Ik huur je hele garage wel. Past het op een aanhanger?Mike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:31:
[...]
[Afbeelding]
niet op de foto: elektrode en mag las apparaat, deze staan onder de bankschroef
Ecodan warmtepomp
Widow schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:42:
Als je een muur hebt die grotendeels goed is, hoef je die niet helemaal opnieuw te stucken. Ik had een vergelijkbare muur en heb het vrij goedkoop opgelost:
-Muur afschuren met grove korrel -> je wilt een gladde muur hebben, alle losse troep moet er van af.
-Vervolgens koop je een spackmes van 40/50cm breed, en een grote zak gips. Roodband of MP75, al die dure speciale muurreparatiedingen heb je hier niet voor nodig.
-Bevochtig de muur, je wilt de zuigende werking van de muur opheffen.
-Maak een emmertje met gips aan
-Bevochtig de muur nogmaals
-Smeer gips op de muur, en spreid het uit met het spackmes. In alle groeven en gaten blijft gips zitten.
-Laat het opdrogen
Nu heb je de eerste laag er op zitten. Beoordeel je stuckwerk, en als het nodig is, kan je een tweede sessie doen, gips krimpt enigszins. Als dat zo is, opnieuw schuren, bevochtigen, gips erop, laten drogen etc.
Als je tevreden bent, en de muur is mooi glad, kan het vlies er over heen. Ik heb zelf glasvezelbehang gebruikt en ik heb eerst de muur een laagje verf gegeven, zodat alle rare vlekken niet zichtbaar waren door het glasvezelbehang. Vervolgens het glasvezelbehang nog een keer geschilderd en klaar is kees!
Bedankt beide voor de uitwerking!Mike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:14:
Is niet zo heel spannend. Eerst ga je je stuc opzetten, dat is grof pleister tegen de muur aansmeren. Daarna ga je hem afreien, hiermee trek je het pleisterwerk strak: soms zit er teveel, soms te weinig. Hiermee maak je ook alles netjes recht, haaks etc.
Als je dit gedaan hebt moet je even wachten totdat het gips is aangetrokken. Als je het gips kunt aanraken en je vingerafdruk blijft achter maar het blijft niet meer plakken aan je vingers is het goed, dan kun je gaan sponzen. Hiermee maak je een dun laagje gips op je muur. Vervolgens ga je met je spackmes over dit dunne laagje om hem helemaal glad te maken.
Volgens mij kun je voor behangklaar het sponzen en spacken overslaan.
Ik ga gewoon de stoute schoenen aantrekken en er mee aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.
Veel slechter kan het toch niet worden.
Haha, ja het is soms even zoeken waar je zelf verder mee kunt. Dat is ook wel de charme van een forum, iedereen heeft een eigen uitgangspunt.The Eagle schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:27:
Ach, niks mis met een second opinion vragen (zeker voro een retorische vraag). probleem hier is dat je niet alleen second, maar ook third t/m 50th krijgt en ze allemaal anders zijn
Dat zie je bijv. ook in het gereedschap-topic, de ene staat de hele dag met zo'n machine in de hand en eist enorm veel van een apparaat. Terwijl de andere een amateurklusser is die een betaalbaar werkend apparaat wil.
Veel success!Impry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:15:
[...]
[...]
Bedankt beide voor de uitwerking!
Ik ga gewoon de stoute schoenen aantrekken en er mee aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.
[...]
Haha, ja het is soms even zoeken waar je zelf verder mee kunt. Dat is ook wel de charme van een forum, iedereen heeft een eigen uitgangspunt.
Dat zie je bijv. ook in het gereedschap-topic, de ene staat de hele dag met zo'n machine in de hand en eist enorm veel van een apparaat. Terwijl de andere een amateurklusser is die een betaalbaar werkend apparaat wil.
Ik zou overigens wel de muur eerst met betocontact ofzoiets voorbehandelen i.p.v. 2x water erop spuiten.
Ennn, als je een zak MP75 gaat mixen, doe dat niet met je accutolletje ofzo...die brand echt door...
Zeker niet...er staat nog het e.e.a. niet op de fotoJT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:35:
[...]
Ik huur je hele garage wel. Past het op een aanhanger?
[ Voor 11% gewijzigd door Mike2k op 23-07-2020 15:36 ]
Ik heb altijd veel gehad aan de video's van deze man: YouTube: How-to: een wand stucen / muur stucen - Part 1 - PrimerenImpry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:15:
[...]
[...]
[...]
Haha, ja het is soms even zoeken waar je zelf verder mee kunt. Dat is ook wel de charme van een forum, iedereen heeft een eigen uitgangspunt.
Wordt een Bosch PBH 2100 RE.Mike2k schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:35:
Veel success!
Ik zou overigens wel de muur eerst met betocontact ofzoiets voorbehandelen i.p.v. 2x water erop spuiten.
Ennn, als je een zak MP75 gaat mixen, doe dat niet met je accutolletje ofzo...die brand echt door...
Die was ik ook al tegen gekomen ja, mooie rustige uitleg!Zaphara schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:44:
Ik heb altijd veel gehad aan de video's van deze man: YouTube: How-to: een wand stucen / muur stucen - Part 1 - Primeren
je hebt ook zaagtafels die 2 kanten hebben (omklapbaar) en dus afkortzaag + zaagtafel .. vaak ook wel 2de hands op MP te vinden ..JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:06:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel. Lassen heb ik echt nog nooit gedaan, heb praktisch geen ervaring met metaalbewerking behalve wat slijpen. Als ik echt alles in een keer wil leren dan gaat het nooit af zijn voor we ons huis in gaan en ik heb ruzie met m'n vrouw om alle apparatuur die ik dan koop omdat ik dat 1 keer gebruikHopelijk weet iemand of die dingen kant en klaar te koop zijn.
De discussie met de vrouw is snel afgelopen als ik uitreken dat "laten" maken vs DIY + aanschaf van de "tools".
Maar ooit gedacht aan "hacks" .. dit zijn projecten waar je bv een kant en klare "billy" kast van Ikea oid koopt en die minimaal "bijzaagt" . paar verstevigingen en (zwenk)wieltjes eronder .. dan hoeft je scharnier ook niet zo zwaar te zijn ..
Zo heb ik een breekhamer van de lidl gekocht voor 40,- (alleen breken) .. afgelopen weekend nieuw uit de doos en de schoorsteen met vrienden weg-gesloopt. kosten 4 kraten bier(2 voor afbreken en 2 voor afvoeren), lol en de sloophamer (bedoelt voor "vloer afbikken) .. anders had het me 1500,- gekost.
Vrouw blij en weet dat ze een weekend centerparks tzt kan boeken. met het restant
Tja vanalles
Respect hoor, zo'n berg werk voor een kippenhokFraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:49:
Paar uurtjes stoeien met de slijptol en we hebben een dak![]()
Morgen afwerken met windveren en de nok![]()
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Over apparaat gesproken: schuren kan ook gewoon met de schuurmachine natuurlijk. En of je nou met de hand of machinaal schuurt: dek een evt rookmelder af als je niet doof wilt worden.Impry schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:15:
[...]
[...]
[...]
* The Eagle found out the hard way
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dank voor je tips. Mijn vrouw komt met, "maar de Gamma kan toch ook zagen", snapt niet dat het niet handig is om van winkels afhankelijk te zijn voor je zaagwerk. Kast kunnen we ook kopen, maar ja dan is die niet zo mooi pas gemaakt ivm warmtepomp en ook geen opstaande randjes.vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:05:
[...]
je hebt ook zaagtafels die 2 kanten hebben (omklapbaar) en dus afkortzaag + zaagtafel .. vaak ook wel 2de hands op MP te vinden ..
De discussie met de vrouw is snel afgelopen als ik uitreken dat "laten" maken vs DIY + aanschaf van de "tools".![]()
Maar ooit gedacht aan "hacks" .. dit zijn projecten waar je bv een kant en klare "billy" kast van Ikea oid koopt en die minimaal "bijzaagt" . paar verstevigingen en (zwenk)wieltjes eronder .. dan hoeft je scharnier ook niet zo zwaar te zijn ..
Zo heb ik een breekhamer van de lidl gekocht voor 40,- (alleen breken) .. afgelopen weekend nieuw uit de doos en de schoorsteen met vrienden weg-gesloopt. kosten 4 kraten bier(2 voor afbreken en 2 voor afvoeren), lol en de sloophamer (bedoelt voor "vloer afbikken) .. anders had het me 1500,- gekost.
Vrouw blij en weet dat ze een weekend centerparks tzt kan boeken. met het restant
Hacks, ja superhandig maar ik vind het juist leuk om zelf te doen en wil juist ook meer ervaring.
Ecodan warmtepomp
hacks vereisen ook inzicht/ervaring maar minder dan het wiel opnieuw uitvinden.. en korter maken is makkelijker dan langerJT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:59:
[...]
Dank voor je tips. Mijn vrouw komt met, "maar de Gamma kan toch ook zagen", snapt niet dat het niet handig is om van winkels afhankelijk te zijn voor je zaagwerk. Kast kunnen we ook kopen, maar ja dan is die niet zo mooi pas gemaakt ivm warmtepomp en ook geen opstaande randjes.
Hacks, ja superhandig maar ik vind het juist leuk om zelf te doen en wil juist ook meer ervaring.
Alleen voordeel is dat je 2de hands/marktplaats soms in de buurt je materiaal kan scoren voor 50% of minder van de winkel prijs .. en gezien je toch de zaag erin zet ... dan is een mis rekening ook niet zo erg.
je bent genoeg $$$$$ kwijt aan diverse materialen .. en voor het geld dat bv ikea het maakt .. daar betaal je in de bouwmarkt 4x zoveel voor .. en als het past ...
even mannelijk denken .. vraag of ze 1 kleding stuk gebruikt voor op werk, feestjes en dagelijks in huis ? of word er in huis gekookt met 1 koekenpan ? en gedronken uit 1 type glas/beker ? of word de vloer schoongemaakt met een tandenborstel ?? tja zo kan ik ook makkelijk gaan denken
laat een man een hobby hebben .. er zijn duurdere dingen om geld aan te besteden .. nu blijf je thuis
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 23-07-2020 20:18 ]
Tja vanalles
Die vergelijkingen ga ik erin houdenvso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:17:
[...]
hacks vereisen ook inzicht/ervaring maar minder dan het wiel opnieuw uitvinden.. en korter maken is makkelijker dan langermaar dat weet zelfs de profs ..
Alleen voordeel is dat je 2de hands/marktplaats soms in de buurt je materiaal kan scoren voor 50% of minder van de winkel prijs .. en gezien je toch de zaag erin zet ... dan is een mis rekening ook niet zo erg.
je bent genoeg $$$$$ kwijt aan diverse materialen .. en voor het geld dat bv ikea het maakt .. daar betaal je in de bouwmarkt 4x zoveel voor .. en als het past ...![]()
even mannelijk denken .. vraag of ze 1 kleding stuk gebruikt voor op werk, feestjes en dagelijks in huis ? of word er in huis gekookt met 1 koekenpan ? en gedronken uit 1 type glas/beker ? of word de vloer schoongemaakt met een tandenborstel ?? tja zo kan ik ook makkelijk gaan denken![]()
laat een man een hobby hebben .. er zijn duurdere dingen om geld aan te besteden .. nu blijf je thuis
Ecodan warmtepomp
even offtopic ..JT schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:20:
[...]
Die vergelijkingen ga ik erin houdenWat niet in mijn voordeel spreekt is dat ik al veel hobby's heb
Maar dit is ook echt nuttig.
kijk naar kinderen leren fietsen .. je moet ze een zet geven en erop vertrouwen dat ze niet hun tanden uitspugen na x meter .. dit is ook handig tussen partners ..
Net zoals bij kids .. niet iedereen wil/kan fietsen en stapt liever over naar iets met 4 wielen .. en het kan best zijn dat dit niet iets voor jou
wie niet waagt die niet wint.
ps ik stond met verbazing te kijken naar een vriend en zijn (schoon)vader die waren 2 volle dagen bezig met een ikea kinder commode .. en probeert met een mini hand boor machintje (voor schroeven) een gaatje te boren in het plafond

zijn vriendin had ook zo'n instelling als die van jou ..

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 23-07-2020 20:45 ]
Tja vanalles
The Eagle schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:37:
[...]
Over apparaat gesproken: schuren kan ook gewoon met de schuurmachine natuurlijk. En of je nou met de hand of machinaal schuurt: dek een evt rookmelder af als je niet doof wilt worden.
* The Eagle found out the hard way
Heb gisteren via de Amazon acties een Bosch GSS160 gekocht, dus die gaat goed ingewijd worden.
Ik heb niet dit hele topique doorgenomen.Fraggert schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:32:
Even het dak gelaten voor wat het was gezien de beschikbare tijd en het puntje van de voorzijde gezaagd en de raamopening getackeld met de bovenfrees![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als dit een kippenhok wordt, dan ben ik jaloers.
Ik ben niet snel jaloers...
Er lijkt een kit rand omheen te zitten?kings54 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:05:
Weet iemand of het mogelijk is om ventilatie ventielen in het plafond volledig te vervangen? Die van ons zijn helemaal vergeeld en het liefst vervangen we die gewoon door nieuwe examplaren maar ze lijken muurvast te zitten.
Ik heb het over deze soort ventielen:
[Afbeelding]
ik heb er namelijk mijn kruipruimte vergroot door meerdere gaatjes te boren .. (3 uur bezig geweest) maar de 0,5joule slagkracht is nooit echt zijn sterkste punt geweest .. alleen ga tot op "heden" wel altijd makkelijk de muur in .. alleen met de kruipruimte begon die olie te lekken..
waarom niet ? gewoon vervangen .. alleen ik vraag me gelijk af of je dit via domotica aan kan sturen ofzo ..kings54 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:05:
Weet iemand of het mogelijk is om ventilatie ventielen in het plafond volledig te vervangen? Die van ons zijn helemaal vergeeld en het liefst vervangen we die gewoon door nieuwe examplaren maar ze lijken muurvast te zitten.
[Afbeelding]
(CO2 gestuurd bv) maar als ik zo kijk kost een los ventiel al 40,- ofzo ..
bestel wel bij ome alie wat kleppen die in de buizen gemonteerd kunnen worden ..
Tja vanalles
Ik heb ze zelf vervangen door nieuwe zhenders, de Luna S125. Die bevallen goed.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
WTW is gestuurd, maar niet per klep. Geen domotia nodig. En je wilt het wel goed hebben want het is in huizen met WTW vaak de enige ventilatie, als in geen roostertjes boven het raam ofzo. Ik zou dus niet zomaar wat uit China ervoor bestellen.vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:20:
[...]
waarom niet ? gewoon vervangen .. alleen ik vraag me gelijk af of je dit via domotica aan kan sturen ofzo ..
(CO2 gestuurd bv) maar als ik zo kijk kost een los ventiel al 40,- ofzo ..
bestel wel bij ome alie wat kleppen die in de buizen gemonteerd kunnen worden ..
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Domoticabreinonline schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:24:
[...]
WTW is gestuurd, maar niet per klep. Geen domotia nodig. En je wilt het wel goed hebben want het is in huizen met WTW vaak de enige ventilatie, als in geen roostertjes boven het raam ofzo. Ik zou dus niet zomaar wat uit China ervoor bestellen.
Ik heb een animo(wind) meter klaar liggen
Je afzuiging (wtw of MV) is "constant" alleen de volume wijzigt .. bedoel je, en ja daarop stel je de afzuiging roosters op af. zodat er per ruimte "genoeg' lucht word afgezogen .. apart vak.
Tja de reden dat ik het "gestuurd" wil doen is dat dit efficienter gebruik is zo kan je de wc extra goed afzuigen als je bezig bent geweest .. of nare kookgeuren oid .. of als je slaapt heeft de woonkamer minder afzuiging nodig .. (CO2 aangestuurd dus) .. alleen je wilt "fluiten" voorkomen .. en met Domotica kan je goed IFTTT bv inzetten
@kings54 wellicht is het handig om gewoon 200 of 400,- uit te besteden voor een luchtkanaal reiniging actie dan zelf te gaan prutsen, het is wel een hogere uitgave dan bv voor 10,- dat ding vervangen (overdreven gezegd) ..
maar als het zo vergeeld is de kans groot dat het nog nooit gedaan is .. en je verbeterd de lucht kwaliteit met een juiste afstelling en gereinigd kanaal .. heb je een wtw of staat deze in de planning dan is dat al gebeurd en vervangen is wellicht inclusief of kleine meerprijs ..
je zou zelf een wc borstel bij de action kunnen halen steel eraf schroeven en paar keer door de installatie trekken met een touwtje .. maar afstellen is een vak apart.
FYI 90% van de huishoudens doet dit nooit .. (ondergetekende ook) ..en ze spuiten er ook nog een coating in .
Tja vanalles
vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:42:
[...]
even offtopic ..
kijk naar kinderen leren fietsen .. je moet ze een zet geven en erop vertrouwen dat ze niet hun tanden uitspugen na x meter .. dit is ook handig tussen partners ..
Net zoals bij kids .. niet iedereen wil/kan fietsen en stapt liever over naar iets met 4 wielen .. en het kan best zijn dat dit niet iets voor jou
wie niet waagt die niet wint.
ps ik stond met verbazing te kijken naar een vriend en zijn (schoon)vader die waren 2 volle dagen bezig met een ikea kinder commode .. en probeert met een mini hand boor machintje (voor schroeven) een gaatje te boren in het plafondtja daar leen ik ook niet graag mijn tools aan uit
zijn vriendin had ook zo'n instelling als die van jou ..
Goed voorbeeld is dat ik nog 2 subwoofers heb die ik wil renoveren. Moet ik eerst schuren. Ik wil gelijk wat goeds, had na onderzoek bedacht een DeWalt excentrische schuurmachine aan te schaffen. Komt m'n pa met een of ander goedkoop Action driehoekje aanzetten...Dat dit soort apparaten er veel langer over doen interesseert haar niet want euro's.
Ik weet overigens vrij zeker dat dit wel iets voor mij is. Ik heb zeker geen twee linker handen, heb mezelf geleerd hoe je motorswaps kan doen in auto's. Ik vind het leuk om zelf iets te maken, dat geeft mij trots. Op verschillende gebieden. Fiets zelf uit elkaar trekken voor onderhoud, zelf server installeren en inrichten, zelf iets programmeren, zelf kooitje maken voor onze aardbeiplanten. Ik heb alleen niemand om het van te leren dus topics als deze ben ik erg dankbaar voor
Spuitbusje witte lak? Ben je misschien in, doe eens gek, een half uurtje klaar en geen schade aan je spackplafond.kings54 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:34:
Ze zitten echt muurvast, waarschijnlijk omdat ze vastgespackt zitten. Vandaar dat ik het hier even eerst vraag voordat ik harder m'n best ga doenDit weekend nog maar eens een poging en daarna hopelijk nieuwe bestellen.
[ Voor 7% gewijzigd door JT op 23-07-2020 22:02 ]
Ecodan warmtepomp
tja ik heb een elektrode
Zelfde dus voor een breekhamer van 40,- v.d lidl 2 vloertjes eruit bikken is dat ding (te)warm tijd om de boel op te vegen en af te voeren .. (100m2 ofzo) misschien dat ik een zwaarder model huur ..
Kortom ik geef geld aan "dure" gereedschap uit als ik het nut ervan inzie ..
pc's en andere meuk geef me maar x.y.z daar weet ik meer mee te doen.
leren leer je in mijn idee om te doen, dit soort topics leer ik ook van
Tja vanalles
Helemaal eensvso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:14:
@JT zo ben ik ook alleen minder "auto" ..
tja ik heb een elektrodelas apparaat (losse lasdingen) van 50,- ik wil tzt een bbq bouwen. dat ik maar 30min kan lassen aan 1stuk zal me roesten ik ga geen mig/tig ding van 2000,- voor kort gebruik aanschaffen..
Zelfde dus voor een breekhamer van 40,- v.d lidl 2 vloertjes eruit bikken is dat ding (te)warm tijd om de boel op te vegen en af te voeren .. (100m2 ofzo) misschien dat ik een zwaarder model huur ..
Kortom ik geef geld aan "dure" gereedschap uit als ik het nut ervan inzie ..
pc's en andere meuk geef me maar x.y.z daar weet ik meer mee te doen.
leren leer je in mijn idee om te doen, dit soort topics leer ik ook van
Ecodan warmtepomp
Ik heb ze de laatste keer hier besteld:Solid Seal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:23:
Ik ga binnenkort een schuur bouwen in de tuin met hout-skelet systeem.
Nu zijn er duizend en 1 soorten schroeven te vinden .
Ik weet dat Torx de 'beste' soort is en dat het RVS het moet zijn . .
Maar hebben jullie ideeen of waar zijn ze betaalbaar? ( heb er wel wat nodig)
www.topschroeven.nl/hout-...aal=4&dir=asc&order=price
Het is tegenwoordig alleen maar RVS wat ik gebruik. Van RVS heb ik alle maten op voorraad
Ja, en morgen post je een echo van je vrouwFraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:36:
Kleine sneakpreview....te leuk om ff niet te delen![]()
Gisteravond 5 dagen in de broedmachine met 24 stuks, na deze dag kun je met een zaklampje kijken of er zich wat ontwikkeld.Je ziet hier duidelijk de bloedvaatjes van de "kip-in-wording"
[Afbeelding]
[ Voor 34% gewijzigd door nokiaan958GB op 23-07-2020 22:24 ]
Meestal wordt het debiet in een woning niet met een klep geregeld maar simpelweg met het in- of uitdraaien van het middelste deel van het ventiel. Daarbij moet je ook nog weten wat voor systeem er gebruikt wordt. Spirobuis is één ding maar er zijn ook instortleidingen, flexibel. en hard kunststof leidingen te krijgen voor woninginstallaties.vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:20:
maar wat is je punt, zoals je al begrijpt kan dit wel op mijn situatie waar ik de post ook op richt .. dus ik snap hem niet echtsypie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:25:
[...]
Meestal wordt het debiet in een woning niet met een klep geregeld maar simpelweg met het in- of uitdraaien van het middelste deel van het ventiel. Daarbij moet je ook nog weten wat voor systeem er gebruikt wordt. Spirobuis is één ding maar er zijn ook instortleidingen, flexibel. en hard kunststof leidingen te krijgen voor woninginstallaties.
Tja vanalles
Nadat ik de metalen clipjes van de ene brak druk ik bij het inzetten van de pijphouder zo de hele doos door de net gestucte plaat heen....
Zucht nu maar eerst een oplossing zoeken, aangezien dat gat nu te groot is geworden
K to the KillaZ
De wand dan maar helemaal slopen en een kalkzandsteen/betonblokken muur neerzetten?KillaZ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:49:
* KillaZ en hollewanddozen zijn geen gelukkig huwelijk.
Nadat ik de metalen clipjes van de ene brak dus ik bij het inzetten van de pijphouder zo de hele doos doos de net gestucte plaat heen....
Zucht nu maar eerst een oplossing zoeken, aangezien dat gat nu te groot is geworden
Eerst de doos maar vast zetten waar hij hoort te zittenKillaZ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:49:
* KillaZ en hollewanddozen zijn geen gelukkig huwelijk.
Nadat ik de metalen clipjes van de ene brak dus ik bij het inzetten van de pijphouder zo de hele doos doos de net gestucte plaat heen....
De USA dodo's zijn gek op gipswanden dus de "repair hole in dry wall" zijn er legio te vinden op youtube
Tja vanalles
@JTvso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:05:
[...]
je hebt ook zaagtafels die 2 kanten hebben (omklapbaar) en dus afkortzaag + zaagtafel .. vaak ook wel 2de hands op MP te vinden ..
die combinatiemachines zijn er idd zat, wel is de consensus (op woodworking.nl) dat je soms aardig inlevert op precisie met zo'n ding. Dat kan natuurlijk modelspecifiek wisselen.
Maar ook hier geldt, zo'n flipzaag heeft zeker zijn bestaansrecht in de kleinere ruimten en zijn op marktplaats soms relatief gunstig te vinden ten opzichte van een normale zaagtafel.
Moet een beetje passen bij de restHmmbob schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:11:
[...]
Respect hoor, zo'n berg werk voor een kippenhok
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O.jpg?f=user_large)
Als ze echt vast zitten kan je ze weer wit proberen te maken met waterstofperoxide en UV licht: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655507kings54 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:05:
Jij bent de enige die jouw trap kan opmeten, ik kan het oppervlak niet zien vanuit hier.mierenfokker schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:27:
Ik wil graag mijn trap gaan verven/lakken. Sikkens s2u Nova Matt geeft 11m2 per liter aan. Kan ik daar een standaard (open) trap met 15 treden mee schilderen als ik 1 liter koop?
Ik zou zeggen pak de rekenmachine erbij en bedenk je of je 2 lagen nodig gaat hebbenmierenfokker schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:27:
Ik wil graag mijn trap gaan verven/lakken. Sikkens s2u Nova Matt geeft 11m2 per liter aan. Kan ik daar een standaard (open) trap met 15 treden mee schilderen als ik 1 liter koop?
tijd voor wat klusjes!
Idd even zelf trap opmeten, maar hou er rekening mee dat je de horizontale delen/treden echt wel 2-3-4x wil doen om mooi stevig te worden.mierenfokker schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:27:
*insert signature here
Het ging toch over de situatie van @kings54 ? Daar regel je het debiet met je toevoerventiel, niet met een regelklepje in je kanaal. En klakkeloos regekleppen bestellen bij Ali heeft geen zin omdat je niet weet wat er achter dat toevoerventiel zit aan leidingmateriaal.vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:48:
maar wat is je punt, zoals je al begrijpt kan dit wel op mijn situatie waar ik de post ook op richt .. dus ik snap hem niet echt
Dat je in een grotere installatie met spirobuis regelkleppen installeert om de debieten te regelen is correct, als het goed is wordt dat bij installatie meteen gedaan. Dan moet je uit gaan kijken dat je niet 2 regelkleppen achter elkaar gaat zetten, dan zou je een flink drukverlies krijgen.
Heb het berekend. 2,5 liter moet (net) voldoende zijn voor 2x schilderen. Nog een vraagje: er zit een afbouw grondverf op die na een jaar wel een beetje versleten aan het worden is. De boel er af schuren en een primer gebruiken?Tjark schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:39:
[...]
Idd even zelf trap opmeten, maar hou er rekening mee dat je de horizontale delen/treden echt wel 2-3-4x wil doen om mooi stevig te worden.
*insert signature here
dude, ik kan hier geen kaas van makenKillaZ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:49:
Die doos zat al vast, waar ik altijd mee loop te klooien zijn die tuitjes van ABB voor de flexpijp.vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:02:
[...]
Eerst de doos maar vast zetten waar hij hoort te zitten
De USA dodo's zijn gek op gipswanden dus de "repair hole in dry wall" zijn er legio te vinden op youtube
Die moet je er in klikken, maar dat moet echt bijna met grof geweld.
En ja, ik ben te lomp om zoiets te doen
En nu
[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 24-07-2020 10:23 ]
K to the KillaZ
Ik gok op staalboor. Die dingen werken bijna voor elk oppervlak fijnThe Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:40:
Ik heb in de tuin een aantal van die glasvezel bakken staan. Wil ik wat gaten onderin hebben. Staalboor of houtboor gebruiken?
Bij zoiets pak ik altijd een staalboor, kan veel minder,, eigenlijk niks, mee misgaanThe Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:40:
Ik heb in de tuin een aantal van die glasvezel bakken staan. Wil ik wat gaten onderin hebben. Staalboor of houtboor gebruiken?
Als iets geen hout is, pak eigenlijk altijd een staalboor, muv steen/beton natuurlijk.
Zelfs in MDF voorboren pak ik een staalboor, werkt precieser en snijdt fijner in hout, de spaanafvoer is iets minder maar dat heb ik er graag voor over.
Het nadeel (wat ook zijn voordeel is in veel situaties) van die houtboortjes vind ik die centerpunt. Als je tot een precieze diepte wilt boren dan gaat de punt soms net verder dan je wilt. Mede doordat de houtboortjes als boter door hout gaan heb ik meerdere keren gehad dat ik aan de andere zijde weer uit kwam, terwijl het niet de bedoeling was. Ik ben dan wel weer te lui om zo'n dieptering te monteren, ik doe het nog steeds altijd met een stukje tapeFraggert schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:11:
[...]
Zelfs in MDF voorboren pak ik een staalboor, werkt precieser en snijdt fijner in hout, de spaanafvoer is iets minder maar dat heb ik er graag voor over.
je bent niet de enige kan ik je vertellenKillaZ schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:21:
[...]
Die doos zat al vast, waar ik altijd mee loop te klooien zijn die tuitjes van ABB voor de flexpijp.
Die moet je er in klikken, maar dat moet echt bijna met grof geweld.
En ja, ik ben te lomp om zoiets te doen
Tja vanalles
dat komt wel goedsypie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:09:
[...]
Het ging toch over de situatie van @kings54 ? Daar regel je het debiet met je toevoerventiel, niet met een regelklepje in je kanaal. En klakkeloos regekleppen bestellen bij Ali heeft geen zin omdat je niet weet wat er achter dat toevoerventiel zit aan leidingmateriaal.
Dat je in een grotere installatie met spirobuis regelkleppen installeert om de debieten te regelen is correct, als het goed is wordt dat bij installatie meteen gedaan. Dan moet je uit gaan kijken dat je niet 2 regelkleppen achter elkaar gaat zetten, dan zou je een flink drukverlies krijgen.
Tja vanalles
Gaatjes komen aan de onderkant dus hoeft niet netjes. En qua diepte maakt het niet echt uit in dit geval. Ik ga toch wel de grond in met die boor. De bakken zitten al vol, staan al olfijfboompjes in en alles
Maar heb het idee dat het vocht niet fatsoenlijk weg kan, dus vandaar. Dan kost het maar een boortje, so be it.
Ik heb afgelopen maand twee van deze ventielen met 3% waterstofperoxide in de zon gezet en na een niet al te zonnig weekje waren ze weer bijna hun oorspronkelijke kleur. Niet spierwit, maar wel dezelfde kleur als aan de binnenkant die niet vergeeld was door de zon. Ditzelfde procédé wordt oa ook gebruikt om vergeelde lego of consoles weer wit te krijgen.kings54 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:05:
[Afbeelding]
Maar kom er niet doorheen..
Laten boren kost 100 euro. Zelf boor huren zit er niet ver vandaan.
Maar gaan ze allemaal uit van gaten van 50 a 60mm. Dat hoeft niet.
Tja...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk niet dat het per se aan je boor ligt, ik denk eerder aan de slagkracht van de boormachine. Wat heb je voor eentje (post gelijk even de 60cm boor die je erbij hebt)? Ik heb destijds eentje van Hornbach huismerk gehaald, 85 euro voor 5J is niets om over te klagen: https://www.hornbach.nl/s...00BH/6569725/artikel.htmlCyberpope schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:52:
Grom.. ik moet een kabel door de fundering krijgen. Mijn boor is 60cm dus zou moeten kunnen.
Maar kom er niet doorheen..
Laten boren kost 100 euro. Zelf boor huren zit er niet ver vandaan.
Maar gaan ze allemaal uit van gaten van 50 a 60mm. Dat hoeft niet.
Tja...
Hij loopt na 2 jaar nog als een zonnetje!
[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 24-07-2020 15:56 ]
Update: staalboor was zo bot. Steenboor hield het langer uit.The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:34:
@Fraggert @Alsjemenou Staalboor it is dan
Gaatjes komen aan de onderkant dus hoeft niet netjes. En qua diepte maakt het niet echt uit in dit geval. Ik ga toch wel de grond in met die boor. De bakken zitten al vol, staan al olfijfboompjes in en alles
Maar heb het idee dat het vocht niet fatsoenlijk weg kan, dus vandaar. Dan kost het maar een boortje, so be it.
Zou kunnen. Ik heb een behoorlijk boorhamer waarmee ik zeker door verdiepingen heen heb gekomen.Alsjemenou schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:55:
[...]
Ik denk niet dat het per se aan je boor ligt, ik denk eerder aan de slagkracht van de boormachine. Wat heb je voor eentje (post gelijk even de 60cm boor die je erbij hebt)? Ik heb destijds eentje van Hornbach huismerk gehaald, 85 euro voor 5J is niets om over te klagen: https://www.hornbach.nl/s...00BH/6569725/artikel.html
Ik zou natuurlijk een boorhamer kunnen gaan huren, die valt een prijs nog wel mee.
Zit er nu ongeveer 30cm in... maar duurt lang.
Is gewoon een setje betonboren van 60cm..
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat voor boormachine heb je precies?Cyberpope schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:11:
Zou kunnen. Ik heb een behoorlijk boorhamer waarmee ik zeker door verdiepingen heen heb gekomen.
Ik zou natuurlijk een boorhamer kunnen gaan huren, die valt een prijs nog wel mee.
Zit je niet toevallig tegen een stuk wapening aan? Ik heb het eerder meegemaakt, en ben snel gestopt om verderop te boren zodat ik de structurele integriteit niet aantastte van het beton.Cyberpope schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:11:
[...]
Zou kunnen. Ik heb een behoorlijk boorhamer waarmee ik zeker door verdiepingen heen heb gekomen.
geld uitgeven aan een 'goeie' boor scheelt ook vaak wel hoor .. met mijn 0,5j boor ik ook wel gaten in de meeste stenen .. zelfs blauwbeton oid ..Alsjemenou schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:55:
[...]
Ik denk niet dat het per se aan je boor ligt, ik denk eerder aan de slagkracht van de boormachine. Wat heb je voor eentje (post gelijk even de 60cm boor die je erbij hebt)? Ik heb destijds eentje van Hornbach huismerk gehaald, 85 euro voor 5J is niets om over te klagen: https://www.hornbach.nl/s...00BH/6569725/artikel.html
Tja vanalles
Eens, een goede boor maakt een wereld van verschil. Tenzij je tegen wapening aan zit idd, die moet je niet door willen boren. Ik gebruik zelf graag zoiets:vso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:14:
[...]
geld uitgeven aan een 'goeie' boor scheelt ook vaak wel hoor .. met mijn 0,5j boor ik ook wel gaten in de meeste stenen .. zelfs blauwbeton oid ..
https://www.bosch-profess...s-plus-7x-2593271-ocs-ac/
Van de week met een boor van 14mm 50cm diep in beton geboord. Geen centje pijn met een 3.1joule machine.
[ Voor 21% gewijzigd door decipherer op 24-07-2020 16:25 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Dan kan ik beter een bedrijf inhuren om een gat te boren. Eens kijken of ik ergens een zwaardere boor vandaan kan halen.
30 euro inclusief verzenden als je code UZER5 gebruikt. Met deze boor kom je max. 55cm diep.
[ Voor 35% gewijzigd door decipherer op 24-07-2020 16:44 ]
is dit niks:Cyberpope schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:22:
De boren zijn erfstukken en vast beter te krijgen. Maar ja, die kosten direct 70 euro. En dat voor 1 keer.
Dan kan ik beter een bedrijf inhuren om een gat te boren. Eens kijken of ik ergens een zwaardere boor vandaan kan halen.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Klopboorset/p100302074
voor die 13 euro kan je er niks aan slopen
Echt, een goede boor maakt zo veel verschil, daar moet je gewoon niet op willen besparen. (Behalve dan gewoon een goedkope aanbieder voor goede boren zoeken natuurlijk
Ik gok dat die ik heb een stukje beter zijn als deze. Dat is iets wat zeker is.choman schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:42:
[...]
is dit niks:
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Klopboorset/p100302074
voor die 13 euro kan je er niks aan slopen
:strip_exif()/f/image/3unFrkgP6Rheg7rN5lPfRlcV.jpg?f=fotoalbum_large)
Pfff, ik had al ontzag voor meubelmakers, maar die waardering groeit nog met de dag. Het kostte me een hele (werk)dag om vier enigzins strakke gaten te maken voor de dwarsligger in de staanders. Er zit hier en daar een hele kleine afwijking maar ze zijn wel mooi gecentreerd en haaks, en dat vind ik eerlijk gezegd al een hele prestatie.
:strip_exif()/f/image/1LtDzcVASN9QRCgqYLqcfnd8.jpg?f=fotoalbum_large)
De lijm staat nu te drogen in de klemmen, volgende stap is het preppen van de dwars/lengteligger. De bladdragers kan ik met de elektrische frees doen, maar deze balken zijn daar gewoon te dik voor, dus het is een hoop handwerk. Gelukkig vond mijn lieve vrouw dat ik daar nieuw gereedschap voor moest hebben, dus gisteren kreeg ik deze van haar:
:strip_exif()/f/image/1O2v11zS6hpXrHbdpMVTzKQS.jpg?f=fotoalbum_large)
4 koppen als ik het goed heb .. dat zij een maat die graag op de bus op pad is om te klussen .. dat zijn de besten een goeie vreet zelfs door de wapening heen..decipherer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:20:
[...]
Eens, een goede boor maakt een wereld van verschil. Tenzij je tegen wapening aan zit idd, die moet je niet door willen boren. Ik gebruik zelf graag zoiets:
https://www.bosch-profess...s-plus-7x-2593271-ocs-ac/
Van de week met een boor van 14mm 50cm diep in beton geboord. Geen centje pijn met een 3.1joule machine.
tja ik doe het te weinig .. als ik mijn huis opgeknapt heb gaat er een gedeelte de 2de hands markt op
kwam laatst nog antieke profiel/blok schaven tegen .. die gaan ook weg
Tja vanalles
Gaat lekker kerelHTT-Thalan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:06:
De eerste pen-gat verbindingen zijn een feit en de eerste van de twee staanders staat nu te drogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgende stap is de tweede staander, en dan is het tijd om de centrale ligger de gaan prepareren.
De stap daarna zijn de bladliggers rondom en dan het frame afwerken.
Mooie ruimte heb je ook

Dank je
:strip_exif()/f/image/AxA00Q4FHzF4uDzaQxYHxbk4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-07-2020 18:58 ]
https://imgur.com/a/Xkse7ut
Hoe ik het zelf zou doen:
1) afgebladderde verf zoveel mogelijk verwijderen dmv staalborstel
2) met platte schroevendraaier oid zoveel mogelijk de gaten uithollen, alles wat niet vast zit verwijderen
3) met zachte borstel en doekje zoveel mogelijk stof verwijderen
4) gaten opvullen met snelcement lijkt me, is elk type hiervoor even geschikt om te overschilderen?
5) aanbrengen van een primer, ik vermoed nl. dat de onderlaag zuigend is
6) twee lagen schilderen met een goede kwaliteit buitenverf. met bijvoorbeeld Sikkens Alphatex IQ kan je niet fout gaan lijkt me?
Ik heb een bijgebouw van ongeveer 63m2. Bij de aankoop wisten we dat er een lekkage zat (linksvoor bij de schuifpui). De reden is dat het linkerdak bijna horizontaal loopt, dus echt slim was het niet om daar dakpannen op te leggen. De rest van het linkerdak is volgens mij nog wel prima. Het rechterdeel heeft ook een issue. Daar ligt namelijk geen dakfolie onder, maar gewoon landbouwplastic. We vinden dakpannen wel de mooiste oplossing, aangezien dat de stijl van het huis matcht. Zonnepanelen is geen optie ivm bomen en een groen dak zou even kosten, maar is duurder en past minder qua stijl.
Ons primaire plan is nu om van het linkerdak alleen het voorste deel te repareren en daar nieuw dakfolie (Tyvek, wat er al ligt) te plaatsen, tengels/latten en de dakpannen terug te leggen. Rechts gaan alle dakpannen eraf en vervangen we het plastic door dakfolie, nieuwe tengels/latten en gaan de dakpannen terug. Dan zijn we wat geld kwijt voor het folie, vervangen van rot dakbeschot en de tengels/latten.

Hier zit de lekkage, ze hebben het zo te zien ook geprobeerd te fixen met zink?

[ Voor 13% gewijzigd door vanDaal op 25-07-2020 08:21 ]
Verwijderd
Nu is het oppervlak niet zo heel groot dus dat scheelt. Je zou eens kunnen kijken of je dat linker stuk leeg haalt en dan eens kijken of je de nok iets kan verhogen? Al is het maar 5 centimeter. Vervolgens de eerste 2 panlatten vanaf de nok iets opdikken? Dan krijg je iets meer helling.
Gisteren stond ik op de betreffende zolder (jaren '30 woning) en ik heb daar een situatie gezien vergelijkbaar met deze foto die ik van internet heb geplukt:

Maandag komt iemand tussen de spanten en gordingen in isoleren, dit gebeurt met isolatieschuim. Ik zit er dan een beetje mee hoe ik de boel straks fatsoenlijk moet aftimmeren zonder dat alles door gaat hangen, want waar straks isolatieschuim zit kan ik natuurlijk geen raggelwerk meer vastschroeven.
Ik heb zelf bedacht om straks metal-stud of 5x7's (2x3's voor sommigen) tegen de gordingen aan te schroeven en daar de gipsplaat tegenaan te werken maar daar verliezen we wel een hoop ruimte mee... Een andere mogelijkheid is om dit weekend flink gas te geven en alle raggelwerk erin te plaatsen tussen de spanten en gordingen in (dan kan ik ook een aantal steunpunten tegen het dakbeschot maken) en dan kan het isolatiebedrijf maandag tussen het raggelwerk door het isolatieschuim spuiten...
Wat is wijsheid
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/