[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HTT-Thalan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:07:
Hoe zouden jullie een tafelblad aan een frame bevestigen zonder schroeven te gebruiken? En op zo'n manier dat het blad nog kan/mag 'werken'? De enige methode die ik tot nu toe gevonden heb:

https://www.popularwoodwo...aditional-wooden-buttons/

maar dat gebruikt toch schroeven... meer ideeën welkom :)
Meestal worden die bladen vastgezet met achtjes of de manier die je zelf al gepost hebt. Dan kan alles onafhankelijk van elkaar werken.

Waarom wil je geen schroeven gebruiken? Is je blad te dun om in te schroeven? Dan kan je eventueel de spieën zoals in jouw foto verlijmen, maar dan kan het blad er natuurlijk nooit meer af. In jouw geval misschien gevaarlijk als het blad begint te buigen doordat je alle ringen in dezelfde richting hebt gelegd...

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 19-07-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Slonzo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Meestal worden die bladen vastgezet met achtjes of de manier die je zelf al gepost hebt.

Waarom wil je geen schroeven gebruiken? Is je blad te dun om in te schroeven? Dan kan je eventueel de spieën zoals in jouw foto verlijmen, maar dan kan het blad er natuurlijk nooit meer af.
Naja, zonder schroeven leek me authentieker. Maar iemand wees me erop dat schroeven al teruggaan tot minimaal 1500, dus tenzij het prehistorisch moet zijn, zijn schroeven prima op zijn plek :P. Ik ga dus voor de methode die ik gepost heb inderdaad.

Voor vandaag ben ik wel klaar. 50% van de andere zijde van het blad geschuurd met de bandschuurmachine op korrel 80. Gaat niet snel, maar het is dan ook erg hard hout en ik moet op sommige plekken een dikke millimeter wegschuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

B-lex schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Gewoon een tijdje laten druppen, kalkt vanzelf dicht. ;)
Ja, best kans van :P
Maar gezien er een gipsplaatje voor komt en er hout onder zit wil ik liever iets wat meteen dicht is. Denk dat ik het ga solderen. Anders zit ik straks met 4 knelringen achter de wand, waar ik niet meer bij kan zonder het wandje weer open te maken. Zoals vandaag, on de boel af te takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@_ferry_ had ik ook thuis, toen bleken de koper leidingen 14mm te zijn 🤔..

Nu verkopen ze bijna overal verloop ringetjes 14-15. Soldeer, dat wel. Ik zou 't solderen. Is zo gepiept en dan weet je zeker dat 't nooit meer gaat lekken achter die wand.

Als je de boel goed droog kunt krijgen (en zo ziet het er wel naar uit, geen laagste punt of zo) is solderen imo de beste verbinding. Ik knel ook veel hoor, op moeilijke plaatsen, op plekken die weer los moeten etc.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

HTT-Thalan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Naja, zonder schroeven leek me authentieker. Maar iemand wees me erop dat schroeven al teruggaan tot minimaal 1500, dus tenzij het prehistorisch moet zijn, zijn schroeven prima op zijn plek :P. Ik ga dus voor de methode die ik gepost heb inderdaad.

Voor vandaag ben ik wel klaar. 50% van de andere zijde van het blad geschuurd met de bandschuurmachine op korrel 80. Gaat niet snel, maar het is dan ook erg hard hout en ik moet op sommige plekken een dikke millimeter wegschuren.
De tafel dat van mijn grootvader komt, zijn de poten ook geschroefd maar dan de verbindingsbalk is gespiesd

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_ferry_ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Maar gezien er een gipsplaatje voor komt en er hout onder zit wil ik liever iets wat meteen dicht is. Denk dat ik het ga solderen. Anders zit ik straks met 4 knelringen achter de wand, waar ik niet meer bij kan zonder het wandje weer open te maken. Zoals vandaag, on de boel af te takken.
Het is vloeken in de kerk, maar het werkt wel.
Om de knelring die lekt even wat teflontape draaien en dan weer aandraaien..

(heel dun om de knelring dus he... niet in de schroefdraad!)

Als je er straks niet meer bij kunt, is solderen de beste optie (als je dat kunt... hier prutser vorige eigenaar. Nadat de buis een tik had gehad, lekte al zijn soldeerkoppelingen. Zat alleen wat tin bovenop en niet gevloeid rondom de koppeling.... )

[ Voor 22% gewijzigd door Cyberpope op 20-07-2020 07:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:18

A13X

Dude

_ferry_ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Kan ook zijn dat door het solderen het koper zacht is geworden waardoor je knelring de buis indrukt ipv insnijd. Dat probleem heb je met wicu bv ook, daar moet je steunbussen zetten want dat is zacht koper ipv half hard wat de normale rechte lengtes zijn.

Solderen of het stuk buis vervangen is dan de beste oplossing.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 14:32
Ik heb afgelopen weekend wat gebruikte hardhouten planken op de kop getipt, exacte soort onbekend. Ik ga daarmee het blad vervangen van het barbeque meubel wat ik al eens eerder hier gepost heb. De latjes douglas waren toch wat iel en begonnen zelfs zonder vocht al een beetje krom te trekken.

Hoeveel speling voor werking zouden jullie adviseren? De plankjes komen naast elkaar te liggen, zijn ieder 15cm breed. Daarnaast ga ik nog even kijken naar de bevestiging. Het vorige blad lag gespijkerd, werkte niet goed. Heb nu een pocket hole jig en deze planken zijn dikker, dus wat meer vlees voor bevestiging langs onderen. Weet alleen niet of ik overal nog even goed bij kan. Andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn om langs onderen deuvels te gebruiken maar dat is vermoedelijk wel een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:36:
Ik heb afgelopen weekend wat gebruikte hardhouten planken op de kop getipt, exacte soort onbekend. Ik ga daarmee het blad vervangen van het barbeque meubel wat ik al eens eerder hier gepost heb. De latjes douglas waren toch wat iel en begonnen zelfs zonder vocht al een beetje krom te trekken.

Hoeveel speling voor werking zouden jullie adviseren? De plankjes komen naast elkaar te liggen, zijn ieder 15cm breed. Daarnaast ga ik nog even kijken naar de bevestiging. Het vorige blad lag gespijkerd, werkte niet goed. Heb nu een pocket hole jig en deze planken zijn dikker, dus wat meer vlees voor bevestiging langs onderen. Weet alleen niet of ik overal nog even goed bij kan. Andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn om langs onderen deuvels te gebruiken maar dat is vermoedelijk wel een hoop gedoe.
Wat is de dikte van de planken?
Voor bijvoorbeeld een hardhouten vlonder met een plank van 14,5cm met een dikte van 2,5 centimeter adviseert men toch wel minimaal een afstand van 1cm tussen de planken i.v.m. zwellen tijdens vochtige perioden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 14:32
B-lex schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Wat is de dikte van de planken?
Voor bijvoorbeeld een hardhouten vlonder met een plank van 14,5cm met een dikte van 2,5 centimeter adviseert men toch wel minimaal een afstand van 1cm tussen de planken i.v.m. zwellen tijdens vochtige perioden.
Ja dikte is 2.5cm inderdaad. Ik vind een vlonder wel even net iets anders overigens. Dit karretje gaat alleen gebruikt worden met droog weer en de rest vd tijd staat het onder een hoes. Dus het hout gaat nooit nat worden, uiteraard wel last krijgen van vocht uit de lucht in de nattere maanden.

Ik heb hier een vlonder liggen van douglas. En ja; in de lengte richting werkt dat best aardig. Maar tussen de planken in de breedte richting heb ik ook ongeveer een centimeter ruimte zitten en die is voorlopig echt compleet overbodig. Er zal vast verschil in zitten, maar ik heb de planken echt nog nooit bij elkaar in de buurt zien komen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:44:
[...]

Ja dikte is 2.5cm inderdaad. Ik vind een vlonder wel even net iets anders overigens. Dit karretje gaat alleen gebruikt worden met droog weer en de rest vd tijd staat het onder een hoes. Dus het hout gaat nooit nat worden, uiteraard wel last krijgen van vocht uit de lucht in de nattere maanden.

Ik heb hier een vlonder liggen van douglas. En ja; in de lengte richting werkt dat best aardig. Maar tussen de planken in de breedte richting heb ik ook ongeveer een centimeter ruimte zitten en die is voorlopig echt compleet overbodig. Er zal vast verschil in zitten, maar ik heb de planken echt nog nooit bij elkaar in de buurt zien komen :9
Hardhout werkt veel meer in de breedte dan naaldhout.
Kijk, je kan het natuurlijk prima proberen. Monteer het gewoon strak tegen elkaar en kijk of het goed gaat. Als het na een jaar toch helemaal onder spanning staat kun je het altijd even loshalen en opnieuw vastschroeven.

Strak tegen elkaar is wel het mooiste voor zo'n meubel.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Updateje kippenkotje :)

Beetje vooruitgang weer, dakje van 18/180 mm douglas vellingdelen erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGUZUQShW7jXrtpR4a0N8z5WRhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTrxBi1OlKyHpj3Tki4Ihz5W.jpg?f=fotoalbum_large

Sfeerplaatje van achteruit de tuin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_QabEn5BgwtX1EAW7GyqP6YQvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JzmZ96tSCu1NSTgHJOQ2Tus.jpg?f=fotoalbum_large

En vanuit de veranda ziet dat er nu zo uit, links van het hok komt een grote uitloop/ren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnVt2UDsAWlmBqE-ZzIYrdLiTiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QH0DzMNNkUnLV5khKWVPeio2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfBUN0LGr3nE3aj1bPEO9X4QlFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnfmL4u3x48RaRJjyMTj0Zlk.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week maar eens aan de slag met de metalen dakpanplaten, die liggen al klaar om uitgemeten te worden. Windveren, de nok en een doos met schroeven liggen ook al klaar :)

Wordt vervolgd!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:22
Mooi gedaan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En vanuit de veranda ziet dat er nu zo uit, links van het hok komt een grote uitloop/ren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze week maar eens aan de slag met de metalen dakpanplaten, die liggen al klaar om uitgemeten te worden. Windveren, de nok en een doos met schroeven liggen ook al klaar :)

Wordt vervolgd!
Dat is geen kippenhok meer, maar een volwaardig schoonmoederverblijf. :+

Edit: heb je nog iets van compribandband/impregneer tussen die palen en de stenen zitten, of staan ze koud op de bandjes? Ivm de levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 20-07-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thanks Barry, dat geeft de burger moed :)
B-lex schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Dat is geen kippenhok meer, maar een volwaardig schoonmoederverblijf. :+

Edit: heb je nog iets van compribandband/impregneer tussen die palen en de stenen zitten, of staan ze koud op de bandjes? Ivm de levensduur.
Zekers, zit dikke vijverfolie tussen d:)b schade en schande wijs door een vorig tuinhuisje :+

Huisje doet me eigenlijk ook hier aan denken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81NXZSxoLRY2zuUpIJIKkB9VNec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bz3LL8uQU9UbdjIK4sUWtLAE.jpg?f=fotoalbum_large

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:07
Kippenkotje...
Villa kakelbont!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En juist daarvoor zijn de buizensnijders uitgevonden. Geen rare bramen aan het uiteinde van je buizen meer, dus ook minder kans om de boel lek te krijgen.

Omdat dit een krap hoekje is wordt het wel een kleine buizensnijder.
Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/f16a3adb8670d6ccbfb67f3ac4083795/1/1/41359/37276/113240-ras-cu-inox-3-28-mini-pijpsnijder.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:57
sypie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:42:
[...]
En juist daarvoor zijn de buizensnijders uitgevonden. Geen rare bramen aan het uiteinde van je buizen meer, dus ook minder kans om de boel lek te krijgen.
Of een ontbramer
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.leidingshop.nl%2Fslir%2Fq80-w555-h555-c1%3A1%2Ffiles%2Fshopplus%2FMulti%2520Fit%2520ontbramer.jpg&f=1&nofb=1
Hier ook tig knelkoppelingen aangebracht. Buis doorzagen, ontbramen, en goede koppelingen gebruiken met nieuwe knelringen heeft altijd goed werkt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DasNieNix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Kippenkotje...
Villa kakelbont!
Chateau Kukelesteijn :P

op youtube (of insta oid) is er een 1 die heet Cluckingham Palace :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zijn er tweakers die ervaring hebben met tegel niveleersystemen / tile leveling?
Voorbeeld (vast niet in Nederland te krijgen):

Korter bij huis vind ik bijvoorbeeld Rubi met hun Delta Level systeem Hornbach heeft een Kaufmann startersset met goede beoordelingen.

@T.Kreeftmeijer ik las ook wat posts over jouw tegel project, hoe is dat afgelopen? Heb je ook een niveleersysteem gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door sloth op 20-07-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 12:15
Vraagje, ik ga binnenkort buiten de kozijnen en deuren verven. 90% verkeerd nog in nette staat maar er zijn hier en daar wat kleine plekjes die ik wat dieper wil opschuren en indien nodig opvullen. Hier moet uiteraard een grondverf overheen. Nu worden de kozijnen/deuren in 2 kleuren, namelijk verkeerswit en antraciet. Wat voor kleur grondverf zouden jullie adviseren? Zelf dacht ik aan grijs, is dat slim? En de kozijnen die nog goed in de lak zitten moeten licht opgeschuurd worden, maar is het ook nodig om dit weer helemaal te gronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@sloth zelf niet gebruikt maar hier is de keramische tegelvloer in visgraat met een systeem ala Rubi gelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
sloth schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:52:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met tegel niveleersystemen / tile leveling?

[YouTube: RIDGID LevelMax Anti-Lippage Tile Leveling System]
Korter bij huis vind ik bijvoorbeeld Rubi met hun Delta Level systeem Hornbach heeft een Kaufmann startersset met goede beoordelingen.

@T.Kreeftmeijer ik las ook wat posts over jouw tegel project, hoe is dat afgelopen? Heb je ook een niveleersysteem gebruikt?
:Y Goede ervaringen met het Fix-Plus niveleersysteem. Dan niet met het draaisysteem, maar met de keggen. Beviel goed, relatief goedkoop en werkt zoals het moet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Uit ervaring kan ik je zeggen dat die van de Hornbach eigenlijk net zo goed is als het Fix-Plus systeem. Ook hier is de badkamer er mee gedaan. Het scheelt je gewoon te veel werk om het eigenlijk niet te gebruiken...

Zorg er wel voor dat je genoeg van die dingen hebt, zowel de plaatjes als de wiggen, je wilt niet dat je de eerste er al weer uit moet halen terwijl de boel net niet droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

sypie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Omdat dit een krap hoekje is wordt het wel een kleine buizensnijder.
[Afbeelding]
Klopt, en ik had alleen een grote :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38

Werken super dit soort systemen. Ik heb de badkamer gedaan met de wiggen en keggen.
Moet wel zeggen dat dit systeem vooral goed werkt met gladde tegels. Bij stroevere tegels druk je snel de voeg uit elkaar.

Even op letten en zeker gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Vinze schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:56:
Vraagje, ik ga binnenkort buiten de kozijnen en deuren verven. 90% verkeerd nog in nette staat maar er zijn hier en daar wat kleine plekjes die ik wat dieper wil opschuren en indien nodig opvullen. Hier moet uiteraard een grondverf overheen. Nu worden de kozijnen/deuren in 2 kleuren, namelijk verkeerswit en antraciet. Wat voor kleur grondverf zouden jullie adviseren? Zelf dacht ik aan grijs, is dat slim? En de kozijnen die nog goed in de lak zitten moeten licht opgeschuurd worden, maar is het ook nodig om dit weer helemaal te gronden?
Als je 1 kleur grondverf voor zowel wit als antraciet wilt gebruiken zou ik wit nemen. Antraciet dekt hier ook overheen.

Lak nog in de goede staat eerst ontvetten/schoonmaken en licht opschuren. Grondlak is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik wil een vakkenkast maken aan een wand/nis zodat dit onderdeel van de muur lijkt te zijn. Mijn plan was om dit volgens de 'eigen huis en tuin techniek' te doen, zoals uitgelegd in dit filmpje: YouTube: DIY: wandkast met vakken - Eigen Huis & Tuin. Kort samengevat maken ze holle planken van verstek gezaagd MDF.

Om dit eerst maar eens te testen heb ik besloten een paar kleinere proef planken te maken om te kijken of dit uberhaupt haalbaar is. Het resultaat is 'ok', op sommige plekken ontstaat er nog wel een kier van +/- 1mm op de verstek gezaagde kanten. Zou dit op de een of andere manier nog netjes af te werken zijn, of begint dit toch echt bij een naadloze aansluiting?

Rechts gelukt, links minder gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLrxv3ZY16s2LvlbpW33YPp_kqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a23y08FsrYiulqMeQOG20sxP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2zUu1_ftt1Ey3_pOPzevLzFy6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4ut9obFPC37aX0tiK5KLnTs.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:02:
Ik wil een vakkenkast maken aan een wand/nis zodat dit onderdeel van de muur lijkt te zijn. Mijn plan was om dit volgens de 'eigen huis en tuin techniek' te doen, zoals uitgelegd in dit filmpje: YouTube: DIY: wandkast met vakken - Eigen Huis & Tuin. Kort samengevat maken ze holle planken van verstek gezaagd MDF.

Om dit eerst maar eens te testen heb ik besloten een paar kleinere proef planken te maken om te kijken of dit uberhaupt haalbaar is. Het resultaat is 'ok', op sommige plekken ontstaat er nog wel een kier van +/- 1mm op de verstek gezaagde kanten. Zou dit op de een of andere manier nog netjes af te werken zijn, of begint dit toch echt bij een naadloze aansluiting?

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ik heb gelezen is dat je geen 45 graden moet zagen maar net 1 graad meer, waardoor je meer ruimte voor lijm overlaat en een betere aansluiting hebt. Echter heb dit zelf (nog niet) geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Gian Inc. schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Wat ik heb gelezen is dat je geen 45 graden moet zagen maar net 1 graad meer, waardoor je meer ruimte voor lijm overlaat en een betere aansluiting hebt. Echter heb dit zelf (nog niet) geprobeerd.
Slim inderdaad, en de kier die dan ontstaat vul je aan de niet zichtbare zijde met lijm. Dit ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Wij krijgen een nieuwe keuken en hierdoor moeten stopcontacten opgeschoven worden naar de zijkanten.

Nu is dit voor 1 stopcontact ongeeveer 8 cm en de andere is zon 30 cm.

Hoe kan ik nu het beste de huidige stroomraden doorverbinden naar de nieuwe plek? Of moet ik compleet nieuwe draden gaan trekken vanuit het plafond?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

[Afbeelding][Afbeelding]
Naadloze aansluiting is uiteraard het beste. Je zou wat met de instellingen van je machine kunnen spelen. De kieren kan je eventueel vullen met houtvuller (ik gebruik altijd Den Braven Houtreparatiemassa), acrylaatkit (niet ideaal) of zaagsel van MDF gemengd met houtlijm. Die laatste vind ik altijd mooi omdat het goedkoop is en niet speciaal naar de winkel hoeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 20-07-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Naadloze aansluiting is uiteraard het beste. Je zou wat met de instellingen van je machine kunnen spelen. De kieren kan je eventueel vullen met houtvuller (ik gebruik altijd Den Braven Houtreparatiemassa), acrylaatkit (niet ideaal) of zaagsel van MDF gemengd met houtlijm. Die laatste vind ik altijd mooi omdat het goedkoop is en niet speciaal naar de winkel hoeft.
Zou dat ook werken voor de minimale kier zoals op de 2e foto, of is dat er lastig tussen te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Slim inderdaad, en de kier die dan ontstaat vul je aan de niet zichtbare zijde met lijm. Dit ga ik proberen.
Laat ons even weten hoe dit beviel! Gelukkig heeft de TS55REBQ de mogelijkheid om iets verder dan 45 graden te zagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Alsjemenou op 20-07-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Zou dat ook werken voor de minimale kier zoals op de 2e foto, of is dat er lastig tussen te krijgen?
Ik denk dat het wel prima gaat werken met alle drie de opties (acrylaatkit waarschijnlijk het beste). Omdat je bij MDF altijd fijn zaagsel hebt denk ik dat die optie ook prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Goede tip van @Alsjemenou

zo heb ik ook wel wat gaatjes in plinten gevuld en een keer een scheur in vuren.

Witte houtlijm (PVA) is op basis van water.

Je kunt bij een kleine kier het eventueel wat verdunnen met (warm) water zodat je niet in zo'n kleine voeg loopt te klooien met gortdroge mortel. Niet te dun maken, want dan neemt je MDF allicht wat vocht op en zo te zien heb je 'bouwmarkt"MDF en geen vochtwerende V313.

Eventueel een doseerspuit pakken, bij de drogist verkrijgbaar .

Meteen de tip voor de volgende keer (allicht een budgetkwestie) maar beter MDF werkt véél en véél fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Laat ons even weten hoe dit beviel! Gelukkig heeft de TS55REBQ de mogelijkheid om iets verder dan 45 graden te zagen.
Dat zou ik persoonlijk met dat soort constructies niet doen. Gewoon plaatmateriaal wat meer bevestigingspunten heeft is geen probleem.

Maar dit heeft verder geen hechtingsvlakken als die 2 45gr hoeken/vlakjes. Als die 2 elkaar niet meer raken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Possible schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:12:
Wij krijgen een nieuwe keuken en hierdoor moeten stopcontacten opgeschoven worden naar de zijkanten.

Nu is dit voor 1 stopcontact ongeeveer 8 cm en de andere is zon 30 cm.

Hoe kan ik nu het beste de huidige stroomraden doorverbinden naar de nieuwe plek? Of moet ik compleet nieuwe draden gaan trekken vanuit het plafond?
Moeten de oude contactdozen volledig weggewerkt worden? Zo niet zou ik een lasdop gebruiken voor de meest stevige verbinding. Eventueel een lasklem. Worden ze wel weggewerkt? Dan zou ik nieuwe draden gaan trekken. Niets is minder fijn dan de muren moeten openbikken omdat je verbinding tussen twee draden is losgekomen. Volgens mij is het volgens elektra standaarden niet eens toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Dat zou ik persoonlijk met dat soort constructies niet doen. Gewoon plaatmateriaal wat meer bevestigingspunten heeft is geen probleem.

Maar dit heeft verder geen hechtingsvlakken als die 2 45gr hoeken/vlakjes. Als die 2 elkaar niet meer raken......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBeKdWap1M0-OwZdTSiEDTy-OEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPu1EBct1WndDpg0DC8NkthE.jpg?f=fotoalbum_large
Er zitten één of meerdere schotjes tussen, dus dat is het probleem niet zo zeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Moeten de oude contactdozen volledig weggewerkt worden? Zo niet zou ik een lasdop gebruiken voor de meest stevige verbinding. Eventueel een lasklem. Worden ze wel weggewerkt? Dan zou ik nieuwe draden gaan trekken. Niets is minder fijn dan de muren moeten openbikken omdat je verbinding tussen twee draden is losgekomen. Volgens mij is het volgens elektra standaarden niet eens toegestaan.
Ja de huidige stopcontacten worden weg gestuct.

Dan zou ik dus nieuwe moeten trekken :X

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Possible schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Officieel moeten verbindingspunten met bijv. lasdoppen of klemmen inderdaad ook altijd bereikbaar blijven. Voordeel is wel dat je draden er al lopen dus er achteraan trekken moet kunnen...

[ Voor 11% gewijzigd door Jazzle op 20-07-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:33
[...]

Ja, gewoon nieuwe trekken. Normaal gesproken is dat een eenvoudig klusje.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Klopt, maar je weet natuurlik nooit wat ze met de bouw hier hebben gedaan en hoeveel bochten er in zitten.. Hebben ze flexibele buizen gebruikt enzo..

Het makkelijkste is denk ik nog wel om alles eruit te halen en vervolgens 1 nieuwe groep te maken voor alleen de stopcontacten. (meterkast zit namelijk achter de keuken)

Overigens: Ik heb ook zon schakelaar om mijn WTW te bedienen die op zolder staat. Kan ik deze wel eenvoudig verplaatsen?

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 20-07-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45

[Afbeelding][Afbeelding]
Lag je geleider wel goed vast tijdens het zagen? Zat je zaag wel strak in de geleider? Op je linkerfoto zie je bovenaan zo al dat er daar iets verschoven is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:45
Vraagje over de afvoer van een CV ketel, mijn onderburen hebben een ketel met een afvoer die aan de achterzijde van mijn woning loopt (witte buis) nu ben ik bezig met een dakterras op het platte dak waar deze bovenuit steekt. Dat ziet er A niet uit en B zit hij een beetje in de weg voor het hekwerk. Ik vroeg me af of ik deze zo kan en mag verleggen (uiteraard in overeenstemming met mijn onderburen). Op dit moment steekt de pijp gewoon een 80 cm boven de dakrand uit en kan er ook water inlopen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Possible schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:48:
Klopt, maar je weet natuurlik nooit wat ze met de bouw hier hebben gedaan en hoeveel bochten er in zitten.. Hebben ze flexibele buizen gebruikt enzo..
OT maar toen ik hier op zolder een tussenwandje sloopte trok ik de installatiedraden zo los uit de muur, niks geen buis of wat dan ook.

en als kers op de taart hadden ze besloten de boel maar in resten tapijt te rollen om de muur te isoleren omdat ze dat spul toch kwijt moesten ofzo 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@Fraggert lol :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
[...]

Tenzij je de WCD's opschuift richting meterkast ipv er vanaf, dan heb je natuurlijk nu al draad genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:35:
[Afbeelding]
Er zitten één of meerdere schotjes tussen, dus dat is het probleem niet zo zeer :)
Persoonlijk vind ik dat er nogal weinig lijm uitzien om niet-vochtbestendige MDF te verlijmen. De MDF zuigt meteen al het vocht uit de lijm, waardoor die geen goede hechting meer heeft. In zo'n situatie behandel ik de te verlijmen/verven stukken meestal eerst met een 1:1 mengsel water:waterbestendige houtlijm, zodat de MDF wat meer 'sealed' wordt en minder/niet zuigt. Lijm verspreiden over het volledige oppervlak (i.p.v. dikke klodders) helpt ook voor zowel de hechting, als om het strakker te krijgen (en dan zal je ook zien dat je hier misschien niet genoeg gebruikt hebt).

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 20-07-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
einz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:07:
Vraagje over de afvoer van een CV ketel, mijn onderburen hebben een ketel met een afvoer die aan de achterzijde van mijn woning loopt (witte buis) nu ben ik bezig met een dakterras op het platte dak waar deze bovenuit steekt. Dat ziet er A niet uit en B zit hij een beetje in de weg voor het hekwerk. Ik vroeg me af of ik deze zo kan en mag verleggen (uiteraard in overeenstemming met mijn onderburen). Op dit moment steekt de pijp gewoon een 80 cm boven de dakrand uit en kan er ook water inlopen enzo.
Ik zou daar even een installateur naar laten kijken.

Een rookafvoer is toch net iets complexer dan een stuk PVC pijp en mag bijvoorbeeld ook niet binnen een bepaalde afstand van een raam dat open kan zitten. Als er ook al geen goede kap op zit, dan is het denk ik tijd om er even goed naar te laten kijken. Meestal kan een monteur dat bij het reguliere onderhoud wel bekijken.
Sowieso wordt er aangeraden om de afvoer samen met de CV te vernieuwen, dus houd er rekening mee dat als de CV ketel binnenkort vernieuwd moet worden dat de pijp ook weer vernieuwd kan worden. (En dan mogelijk ook weer een net iets ander model, die dingen evolueren nog steeds).
En als je iets grofs fout doet bezorg je je buren een CO (maar tegenwoordig eerder CO2) vergiftiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou de lijm goed uitsmeren zodat het hele oppervlakte bedekt wordt met lijm. Ik kan de andere kant niet zien op de foto, maar als je de naden aan buitenkant strak tegen elkaar legt en daar over de volledige lengte PVC verpakkingstape opplakt dan kan je de zijkanten simpel dichtklappen na het insmeren met lijm.

In principe is een goede lijmnaad sterk genoeg om zonder tussenschotjes of andere verbindingsmiddelen te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:46
[...]

Sterker nog, Je wil echt niet die doos behouden op de oude plek.
Daar blijft je trekveer hangen of je bekabeling en dat word een grote ellende.

Even doos uithakken, stuk pijp naar de nieuwe doos met een koppel-sok aan de oude buis maken en volsmeren met sneldrogend gips.

In hollewand situaties de buizen met pvclijm aan elkaar lijmen, en beugelen aan het frame van de wanden.

De stuuk-maar-door die trekt het wel weer glad.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 20-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
TheGhostInc schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Ik zou daar even een installateur naar laten kijken.

Een rookafvoer is toch net iets complexer dan een stuk PVC pijp en mag bijvoorbeeld ook niet binnen een bepaalde afstand van een raam dat open kan zitten. Als er ook al geen goede kap op zit, dan is het denk ik tijd om er even goed naar te laten kijken. Meestal kan een monteur dat bij het reguliere onderhoud wel bekijken.
Sowieso wordt er aangeraden om de afvoer samen met de CV te vernieuwen, dus houd er rekening mee dat als de CV ketel binnenkort vernieuwd moet worden dat de pijp ook weer vernieuwd kan worden. (En dan mogelijk ook weer een net iets ander model, die dingen evolueren nog steeds).
En als je iets grofs fout doet bezorg je je buren een CO (maar tegenwoordig eerder CO2) vergiftiging.
Dat idee had ik eerder ook ja, alleen zie ik dus enkel een witte pvc pijp zonder nog een inwendige buis. Hij loopt ca. 2 a 3 meter omhoog en daarvoor dan onder mijn keukenraam door richting de plek waar hij bij hun is geïnstalleerd. Daarom dacht ik, als ik hem een metertje naar rechts verplaats is er weinig aan de hand.

Edit. Afbeelding voeg ik later even toe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wordt vervolgd!
Wat ziet dat er gezellig uit! Krijg ik gelijk zin ook zoiets te bouwen... we willen ook wel kippen, ooit. Maar jouw huisje ziet er goed genoeg uit als gastenverblijf nota bene, al is het dan wat klein :P.

Update tafelproject:

Beide zijden van het blad zijn geschuurd, hier en daar wat kleine kiertjes gevuld maar dat lukte niet geweldig dus ik besloot toen en daar dat een imperfectie maar onderdeel van het product moet zijn. Dus nog even de frees erlangs, korrel 180 erover en in de olie gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvPjn0y6Shl-5bbhH8AHYce8MA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQn6wm24N1Ddh3wxQvcy91En.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFLffOfTUIUFAmBRh96DU1EwOHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d1uoV4cYwjJL3y8lJLDKItjl.jpg?f=user_large

Ik werk enorm graag met lijnolie :). Volledig natuurlijk en dus niet giftig of vervelend om mee te werken, bovendien haalt het zo'n enorm mooie kleur uit het hout O+.

Ook besloten dat ik enkele metalen liggers / u-profielen in de onderzijde van het blad ga frezen en schroeven. De prijs daarvan is te laag om het niet te doen en houd het blad waarschijnlijk veel langer recht en stevig.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-07-2020 15:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 13:20
Ziet er mooi uit! Zeker de kleuren na de behandeling met de olie maken het blad!

Ik ben de afgelopen dagen voor het eerst bezig geweest me een vloertje betegelen en voegen. Resultaat is zeker goed genoeg wat mij betreft! Al begrijp ik wel dat men bij een iets groter oppervlakte een niveleersysteem met wiggen / keggen gebruikt. Het is soms erg lastig om alles gelijk te krijgen.

Wel erg leuk werk dat veel voldoening geeft, zeker het voegen! Dan zie je ineens een echte vloer tevoorschijn komen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRh61MG9UfDvOc_TVLNfiU9g4YA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvVqVnm28BstmPHUQN07eZUV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-kzi0J_Zzsl8xnLyxFNN3qu0d4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGg0bICsp9b0c0mt8C8OPThe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-Sv3bOU7MGsKRryoy-VI6aONoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XiBoqYkmVNKlzo1MCY6X6v6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 75% gewijzigd door Wetterhahn op 20-07-2020 18:13 . Reden: Plaatjes toegevoegd! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil een gasfornuis aan gaan sluiten. Op zich geen moeilijke klus, maar moet wel goed gebeuren. Als ik naar de info kijk die ik heb kunnen vinden lees/zie ik verschillende tegenstrijdige dingen. De ene zegt drie wikkelingen teflon tegendraads. De ander zegt zeven wikkelingen met de draad mee. En allerlei varianten daartussen......

Aan het fornuis zit deze aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjZKssB-MKkHjn8KI74MlofzuUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI512sF6Jr3cGJHr5lJc2tN2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu zo’n tussenkoppeling (1/2 naar M24) gekocht voor de overgang naar de gasslang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9PusK1iMV7uTibSWT4TKyX5gFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QruNIpY3gVEyZfcu8GaKazgh.jpg?f=fotoalbum_large

Op het fornuis (2e hands gekocht) zat eerst zo’n aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMU1Ej9YGED9-4vE3V2BH6yYZko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvj8ldhWrpr1vOnyUn42Cudz.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij aub aangeven hoeveel wikkelingen en welke kant op de teflontape aan de fornuiszijde geplaatst moet worden voordat ik de koppeling erop zet.

En heeft iemand een idee waarom er eerst zo’n lange aansluiting was gemaakt (lijkt op een sok verbinding.

Many thanks!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Morgen maar eens de decoupeerzaag in wat dakplaten zetten :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mxe0VMlkOJYTMtVV-OOViTJ228=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dci6S8M7BieC0nUYpWOXaji8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SJ9QX6kCNiAxqF5wnphdNXf3RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhQq7hNmbatUyMl4GdyahclO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
mij is altijd geleerd tegen de draairichting in de teflon wikkelen. Dan komt die niet los als je de koppeling erop draait. Hoeveelheid doe ik altijd beetje op gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SemwiseTheBrave schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:34:
mij is altijd geleerd tegen de draairichting in de teflon wikkelen. Dan komt die niet los als je de koppeling erop draait. Hoeveelheid doe ik altijd beetje op gevoel.
@ione

Huh? Teflon tape draai je toch met de schroef mee?

Zodat bij het opdraaien je de teflon strakker draait.

Doe je dat niet, dan stroopt het op en lekt het omdat je de verbinding niet dicht genoeg kunt draaien.

Dus als je de pijp inkijkt dan wikkel je rechtsom, met de klok mee.

Of snap ik het niet meer? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@einz een foto zou erg helpen. Is het wel een rookgasafvoer en niet toevallig mechanische ventilatie/afzuigkap?
@ione nofi, maar als je dat soort vragen moet stellen dan kun je er beter iemand bij halen :X Als het een waterleiding is dan drupt het misschien wat als je het niet goed doet, bij een gasleiding kun je het wellicht niet navertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:06:
@ione nofi, maar als je dat soort vragen moet stellen dan kun je er beter iemand bij halen :X Als het een waterleiding is dan drupt het misschien wat als je het niet goed doet, bij een gasleiding kun je het wellicht niet navertellen...
Daar zit ik nu ook aan te denken. Het lijkt alleen een simpel klusje. Als je maar weet hoe het moet...... Zie nu op de verpakking van teflontape staan dat het met de draad mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
@einz een foto zou erg helpen. Is het wel een rookgasafvoer en niet toevallig mechanische ventilatie/afzuigkap?
Ja dat leek me ook wel handig! Lukte me vanmiddag helaas niet, bij deze dus. In het slechtste geval zou ik hem simpelweg iets verder van de muur willen plaatsen zodat het niet meer een hek in de weg zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN83SpevG-FDUowJCKHKmBeECHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THVXjL5iUYlMYNOdEMR9lXKx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYNQCXzOvbJSr-cizCAOeifAFFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJZnBL251FhcFNJZhjsMWVq8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beter ook loctite 55 gebruiken, werkt een stuk makkelijker.

Is de aansluiting trouwens ook taps (G)? Dat maakt t namelijk niet makkelijker....
Is de onderzijde vlakdichtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
einz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Ja dat leek me ook wel handig! Lukte me vanmiddag helaas niet, bij deze dus. In het slechtste geval zou ik hem simpelweg iets verder van de muur willen plaatsen zodat het niet meer een hek in de weg zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is wel het materiaal wat gebruikt wordt voor rookgasafvoer van CV-ketel, ik heb dezelfde soort buizen aan m'n ketel zitten. Het ziet er alleen erg vreemd uit:
- Geen afdekkap erop, het kan zo naar binnen regenen of insecten/vogels erin
- Zit het wel goed gebeugeld aan de muur?

Lijkt erop alsof de monteur is vertrokken en de klus nog niet klaar was :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Inmiddels (in het klein) over gedaan met een hoek van 50 graden, dat is teveel, een paar graden was genoeg geweest. Desondanks is het resultaat een heel stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyrhToGwKHPUdzleBLql4Tx7dBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bywROXOxoCRScZnhbNK8OOeC.jpg?f=fotoalbum_large

Die randjes kan ik prima afwerken met de tips die reeds gegeven zijn, en zijn grotendeels door het afveilen van de losse vezeltjes.

Voor de geïnteresseerden en wellicht een beetje vloeken in de kerk, maar dit heb ik met een 12v Parkside handcirkelzaag gedaan. Als geleider een andere plank met lijmklemmen vast geklemd. Valt me nog helemaal niet tegen, gaat er makkelijk doorheen (is slechts mdf...) en is super makkelijk te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Inmiddels (in het klein) over gedaan met een hoek van 50 graden, dat is teveel, een paar graden was genoeg geweest. Desondanks is het resultaat een heel stuk beter.
Haha dude 50 graden lijkt me ook iets overenthousiast. Ik zou eerder 46 graden doen. Top dat het uiteindelijk gelukt is! :)
Die randjes kan ik prima afwerken met de tips die reeds gegeven zijn, en zijn grotendeels door het afveilen van de losse vezeltjes.
*O*
Voor de geïnteresseerden en wellicht een beetje vloeken in de kerk, maar dit heb ik met een 12v Parkside handcirkelzaag gedaan. Als geleider een andere plank met lijmklemmen vast geklemd. Valt me nog helemaal niet tegen, gaat er makkelijk doorheen (is slechts mdf...) en is super makkelijk te hanteren.
-O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:01:
[...]

@ione

Huh? Teflon tape draai je toch met de schroef mee?

Zodat bij het opdraaien je de teflon strakker draait.

Doe je dat niet, dan stroopt het op en lekt het omdat je de verbinding niet dicht genoeg kunt draaien.

Dus als je de pijp inkijkt dan wikkel je rechtsom, met de klok mee.

Of snap ik het niet meer? :P
Naja dit idee. iig. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door SemwiseTheBrave op 20-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 02-10 22:06

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben er nog niet mee begonnen (andere dingen eerst enzo...), dus helaas kan ik nog geen ervaring delen.
We zijn nu ook twee weken op vakantie, daarna staat het tegelen wel op de planning.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Het is wel het materiaal wat gebruikt wordt voor rookgasafvoer van CV-ketel, ik heb dezelfde soort buizen aan m'n ketel zitten. Het ziet er alleen erg vreemd uit:
- Geen afdekkap erop, het kan zo naar binnen regenen of insecten/vogels erin
- Zit het wel goed gebeugeld aan de muur?

Lijkt erop alsof de monteur is vertrokken en de klus nog niet klaar was :+
Ja ik heb dus echt geen idee, maar weet wel dat dit de rookgasafvoer is. Bij mij zelf is hij onlangs ook gewijzigd (ivm isolatie op het dak is deze verlengd door de installateur) en daar zit inderdaad wel een kap en dergelijke op.

Bijzondere keuze weer. Ik heb begrepen dat hij zo raar is omgelegd aangezien hij anders direct onder ons keukenraam zit. Maar waarom hij er dan zo uit zit als dit is kennelijk niet echt normaal XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ja, wat is het nou :P links, rechts :+

Ik dacht, ik wacht even af ;)

Linkse draad is toch bij gasflessen en dergelijke, dat je geen huis, tuin en keukeninstalatiespul op een 300 bar zet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:05:
[...]

Ja, wat is het nou :P links, rechts :+

Ik dacht, ik wacht even af ;)

Linkse draad is toch bij gasflessen en dergelijke, dat je geen huis, tuin en keukeninstalatiespul op een 300 bar zet? :)
gas is tegendraads versus water zover ik weet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:23
Brr experimenteren met een gas aansluiting 😨. Mij niet gezien!

Vraagje van mijn kant. De voegen in onze achter gevel moeten hersteld worden omdat ze héél slecht zijn. Je peutert ze er met een stokje of je vingers uit. Ik vraag me echter af of het desondanks toch een optie zou zijn om het huis rondom te schilderen ipv herstellen(wat we toch willen) en daarmee de slechte voegen af te sluiten. Scheelt netto de helft als we het herstel kunnen skippen. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
Links kan rechts worden als rechts links wordt, zei mijn opa altijd.

YouTube: #7 How to Apply Teflon Tape Correctly

Zo als in bovenstaand filmpje is mij geleerd. Als je draad de andere kant op vast draait moet je hem ook andersom aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Lynx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:24:
Vraagje van mijn kant. De voegen in onze achter gevel moeten hersteld worden omdat ze héél slecht zijn. Je peutert ze er met een stokje of je vingers uit. Ik vraag me echter af of het desondanks toch een optie zou zijn om het huis rondom te schilderen ipv herstellen(wat we toch willen) en daarmee de slechte voegen af te sluiten. Scheelt netto de helft als we het herstel kunnen skippen. 😄
Het staat er voor mij een beetje onduidelijk maar wil je nu de muur verven over de slechte voegen heen?
Ik zou het nooit doen en de verf zal op de slechte voegen niet lang mooi blijven.

Maar misschien bedoel je het anders.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Vandaag weer wat werk kunnen verzetten aan de tv meubel waar ik mee bezig was.

Ik wil niet zeggen dat het einde in zicht ik, maar de moeilijke klussen zijn gedaan :)

Alle panelen op maat gemaakt en de box joints zo mooi mogelijk pas maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_AIKOd1OZGh9REkYAkxXZOpzhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsNONWyCGQt1pTxLarJeW0P3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5jbFVguV3C5SSh_D8d7Szl7Uhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBxt0agmUMeYxabSvpuwYZFV.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens voor het achterpaneel een dado infrezen. Op de mooie incra tafel natuurlijk O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD2nxKqYDrJSm3FG3WHv7OcylcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lra3ocN7vsZXXT7b6wqexI2u.jpg?f=fotoalbum_large

De dado's voor dw tussenachotjes. Leuk me leuker dan deuvel/domino verbindingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmLxA9wBSyFzr92br_-MkGITbJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVhrFLnEp0TaIVj1j8cBSwCG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle paneeltjes bij elkaar :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOTAWULIX0nCijyDblPLWfumCzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT3lwUcZmv6cyhCyJaWwZUtU.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste echte passing. Hier en daar moest im de box joints wat bij vijlen/beitelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZpmt2hCreJaRiQq9LduhlAWLWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1Pnp3YMgnO4WJgTh5oboRBN.jpg?f=fotoalbum_large

Het achterwandje van 6mm berkenplex op maat gezaagd en pas gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csm-AmAjJBcKULC-U9L4xkfvSo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ql95WLYz68y180d3bpv6zQje.jpg?f=fotoalbum_large

En tot slot de tussenwandjes ook pas gemaakt.
Bovenop zie je het notenhout wat straks als inlay gaat dienen. Dat wordt nog wel een leuk frees klusje :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdq4xFVoK1Id4-wakXZrRkJ8zFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxzzO8tWGYA4MOaiGJaqOYuW.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al goede vorderingen gemaakt.
Wat moet er nog gebeuren.

- 2 lades maken (multiplex) + fronjes ook weer van anigré
- 2 deurtjes van anigré
- inlay uitwerken en maken
- pootjes heb ik nog niks vast staan, maar wordt wss wel notenhout

Nog een paar weekjes door klussen en dan kom ik hier wel het resultaat showen!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:23
DasNieNix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Het staat er voor mij een beetje onduidelijk maar wil je nu de muur verven over de slechte voegen heen?
Ik zou het nooit doen en de verf zal op de slechte voegen niet lang mooi blijven.

Maar misschien bedoel je het anders.
Dat bedoelde ik inderdaad. Iemand suggereerde dit als optie en daarmee bleef het in mijn achterhoofd sudderen. Derhalve om 2200 savonds hier toch maar is de vraag 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@s0ulmaster

Knappe actie kerel d:)b mooi zo met die vingerlassen _/-\o_
vso schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:12:
[...]

gas is tegendraads versus water zover ik weet ..
Net ff gechecked bij maatje, die is bouwinspecteur en zegt dat gas gewoon rechtse draad is.

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2020 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:41:
Net ff gechecked bij maatje, die is bouwinspecteur en zegt dat gas gewoon rechtse draad is.
NOOICE ;)

weten we dat ook weer

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fraggert schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:41:
@s0ulmaster

Knappe actie kerel d:)b mooi zo met die vingerlassen _/-\o_

[...]

Gasflessen zijn linksdraaiend, meeste andere is BSP(T) rechtsdraaiend inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
s0ulmaster schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:39:

Ik wil niet zeggen dat het einde in zicht ik, maar de moeilijke klussen zijn gedaan :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens voor het achterpaneel een dado infrezen. Op de mooie incra tafel natuurlijk O+

[Afbeelding]

De dado's voor dw tussenachotjes. Leuk me leuker dan deuvel/domino verbindingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De eerste echte passing. Hier en daar moest im de box joints wat bij vijlen/beitelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenop zie je het notenhout wat straks als inlay gaat dienen. Dat wordt nog wel een leuk frees klusje :D

[Afbeelding]

- 2 deurtjes van anigré

Mooi d:)b

Wat voor freesbitje gebruik je? Rechte uit China, of iets duurders?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
-DarkShadow- schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:26:
[...]

Mooi d:)b

Wat voor freesbitje gebruik je? Rechte uit China, of iets duurders?
Voornamelijk cmt freesjes.
Heb een 12mm spiral bit van veel te duur :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

Respect S0ulmaster! Boxjoints via een tafelzaag gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Edit: Weg

[ Voor 99% gewijzigd door JT op 21-07-2020 13:35 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wil de plinten in ons nieuwe huis zelf gaan doen. Ik koop gegronde mdf plinten en we lakken ze zelf af. Ik moet natuurlijk ook alles zagen en het lijkt mij handig dit te gaan doen met een afkapzaag, ook makkelijk voor verstek in de hoeken. Nu heb ik wel enige kluservaring met handzaag, decoupeerzaag, boren, slijptol, electra draai ik m'n hand niet voor om, motor swappen in een auto...ik ben zeker geen klusmaster maar ik heb ook geen twee linkerhanden.

Toch vraag ik me af of ik niet nog iets van een instructie van iemand zou moeten hebben ofzo gezien de ongelukjes die nog wel eens gebeuren met cirkelzagen. Hetzelfde vraag ik mij ook af voor het gebruik van een zaagtafel. Hoor graag wat jullie denken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- 2 deurtjes van anigré

Ziet er goed uit!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:35:
Ik wil de plinten in ons nieuwe huis zelf gaan doen. Ik koop gegronde mdf plinten en we lakken ze zelf af. Ik moet natuurlijk ook alles zagen en het lijkt mij handig dit te gaan doen met een afkapzaag, ook makkelijk voor verstek in de hoeken. Nu heb ik wel enige kluservaring met handzaag, decoupeerzaag, boren, slijptol, electra draai ik m'n hand niet voor om, motor swappen in een auto...ik ben zeker geen klusmaster maar ik heb ook geen twee linkerhanden.

Toch vraag ik me af of ik niet nog iets van een instructie van iemand zou moeten hebben ofzo gezien de ongelukjes die nog wel eens gebeuren met cirkelzagen. Hetzelfde vraag ik mij ook af voor het gebruik van een zaagtafel. Hoor graag wat jullie denken.

[...]

Ziet er goed uit!
Afkortzaag is in mijn optiek een stuk makkelijker om veilig te gebruiken dan een zaagtafel. Hou alleen één hand op de bediening van de afkortzaag en zorg dat je andere hand ver uit te buurt is van het blad. Idealiter zet je je werkstuk vast met een klem. Verder gewoon je boerenverstand gebruiken bij het gebruik van de zaag: niet met je handen in de buurt van het blad (bijv verwisselen blad) zonder dat de machine uit is.

Ik heb ook alle plinten met de afkortzaag gedaan voor verstek, dus prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Afkortzaag is in mijn optiek een stuk makkelijker om veilig te gebruiken dan een zaagtafel. Hou alleen één hand op de bediening van de afkortzaag en zorg dat je andere hand ver uit te buurt is van het blad. Idealiter zet je je werkstuk vast met een klem. Verder gewoon je boerenverstand gebruiken bij het gebruik van de zaag: niet met je handen in de buurt van het blad (bijv verwisselen blad) zonder dat de machine uit is.

Ik heb ook alle plinten met de afkortzaag gedaan voor verstek, dus prima te doen.
Dank. Was het nog veel gepiel voor hoeken waarin 45 net niet helemaal voldeed? Of is het niet handig om dat 100% te willen hebben en lost de kit dat op?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Grrmpfg :( .
Wilde deze ochtend even onze nieuwe tuindeuren en kozijnen (nieuw glas) aflakken in de 1e lak.
Poosje geleden had ik al geconstateerd dat er waarschijnlijk siliconenkit is gebruikt ipv normale glaskit (zie post poosje terug).

Maar nu ging ik schilderen en waar het bij de grondverf geen echte problemen opleverde, kreeg ik met de aflak toch dat de verf niet goed lijkt te hechten. Als ik zoek op visogen lijkt het er wel op, maar wel in veel minder extreme mate.Heb er nu van die anti siliconen druppels bij gedaan.

En heel vreemd, ik heb op een paar plekken kleine luchtbelletjes. Zijn kleintjen, stuk of 10 over het gehele kozijn (op sommige plekken is ook niks). Ik schilder in de schaduw en het is niet warm, dus waar die ineens door ontstaan :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuaLodx27JPLceGjiWUvb6pWjG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjB4HCBVYXeXdGQMosIeeAsz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OBfVMsqVEPtHHkBbJeJnNjgaZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azypFK3dsmKMSOLBvY80K436.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het nu goed laten drogen en over een poosje maar eens licht schuren en dan aflakken met van die die anti siliconen druppels erbij. Ik hoop dat het dan beter gaat.

PS. Oh en nee ik heb het glas niet zelf gezet (dan was de binnenkant ook netter gekit, zie bovenste foto :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 21-07-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Dank. Was het nog veel gepiel voor hoeken waarin 45 net niet helemaal voldeed? Of is het niet handig om dat 100% te willen hebben en lost de kit dat op?
Bij het goed afstellen van je zaag (mits je voor je optie gaat van afkortzaag gaat) is dit opgelost. De muren zijn eerder een probleem. Menig huis heeft geen perfect 45 graden hoeken. Neem anders ook een (japanse) handzaag of decoupeerzaag mocht je ze hebben liggen om fijner te werk te gaan, of gebruik reststukken om de hoek goed te krijgen door te testen. Zoals je zelf ook aangeeft kan (overschilderbare) kit ook veel oplossen.

Er zijn meerdere manieren om de plinten goed uit te lijnen. 1 daarvan is hier wat uitleg over te vinden: YouTube: Coping Crown - Understanding the Coped Joint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- 2 deurtjes van anigré

Mooi! Houd je de achterwand dicht of maak je koeling mogelijkheden voor ps4/5 en/of av receiver?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Omdat muren niet altijd mooi op 90 staan zou ik alle hoeken even met een zweihaak na te meten. Doordat te doen en vervolgens alles te zagen kreeg ik mooi resultaat. Af en toe zat ik er een graad naast, maar smeerde ik vol met acrylaatkit, wat ik toch al moest doen met de aansluiting tussen de bovenkant van de plint en de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

sheane schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:48:
[...]

Bij het goed afstellen van je zaag (mits je voor je optie gaat van afkortzaag gaat) is dit opgelost. De muren zijn eerder een probleem. Menig huis heeft geen perfect 45 graden hoeken. Neem anders ook een (japanse) handzaag of decoupeerzaag mocht je ze hebben liggen om fijner te werk te gaan, of gebruik reststukken om de hoek goed te krijgen door te testen. Zoals je zelf ook aangeeft kan (overschilderbare) kit ook veel oplossen.

Er zijn meerdere manieren om de plinten goed uit te lijnen. 1 daarvan is hier wat uitleg over te vinden: YouTube: Coping Crown - Understanding the Coped Joint
Het gaat mij inderdaad om dat de hoeken van het huis niet precies 90 graden hoeven te zijn, ook niet met nieuwbouw wat wij hebben.
Alsjemenou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Omdat muren niet altijd mooi op 90 staan zou ik alle hoeken even met een zweihaak na te meten. Doordat te doen en vervolgens alles te zagen kreeg ik mooi resultaat. Af en toe zat ik er een graad naast, maar smeerde ik vol met acrylaatkit, wat ik toch al moest doen met de aansluiting tussen de bovenkant van de plint en de muur
Ik heb geen zweihaak maar wel een winkelhaak, laat ik daar om mee te beginnen de hoeken eens controleren :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:35:
IToch vraag ik me af of ik niet nog iets van een instructie van iemand zou moeten hebben ofzo gezien de ongelukjes die nog wel eens gebeuren met cirkelzagen. Hetzelfde vraag ik mij ook af voor het gebruik van een zaagtafel. Hoor graag wat jullie denken.
Goed om te lezen dat je hier van te voren al over nadenkt en vragen stelt.
Je zal niet de eerste zijn die de vingers op 1 hand niet meer kan natellen.

Zoals al gezegd uit de buurt van het zaagblad blijven en niet met losse kledingstukken werken, maar dat geldt ook voor slijptol en boormachine. Denk ook aan bescherming zoals veiligheidsbril en gehoorbescherming.

Ik weet niet hoeveel plinten je moet doen maar ik heb het met een verstekbak en handzaag gedaan. Afkortzaag zou ik wel willen hebben maar is een ding wat veel ruimte inneemt en mijn garage groeit niet evenredig mee met de hoeveelheid gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DasNieNix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Goed om te lezen dat je hier van te voren al over nadenkt en vragen stelt.
Je zal niet de eerste zijn die de vingers op 1 hand niet meer kan natellen.

Zoals al gezegd uit de buurt van het zaagblad blijven en niet met losse kledingstukken werken, maar dat geldt ook voor slijptol en boormachine. Denk ook aan bescherming zoals veiligheidsbril en gehoorbescherming.

Ik weet niet hoeveel plinten je moet doen maar ik heb het met een verstekbak en handzaag gedaan. Afkortzaag zou ik wel willen hebben maar is een ding wat veel ruimte inneemt en mijn garage groeit niet evenredig mee met de hoeveelheid gereedschap.
Ik kan er een lenen :) Zal een meter of 60 a 80 zijn, afhankelijk van hoe alles uitkomt (wil geen stukjes van 10cm aan het uiteinde hebben aan een kant enzo). Ik had een website gevonden waar ik gegronde 12mm mdf plinten voor 1,10 de meter kan bestellen, voor dat geld lak ik ze wel af :)

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 21-07-2020 14:28 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
sheane schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Respect S0ulmaster! Boxjoints via een tafelzaag gedaan?
Volgens mij staat het gewoon in de text, maar ik heb een freestafel met tritonfrees eronder.
Daarmee kan ik dankzij de incra ls-positioner op een halve tiende mm nauwkeurig frezen.
In dit geval zijn het box joints van 24mm breed gedaan met een 12mm spiraal frees van cmt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 01-10 16:17
Tammo2 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:46:
[...]

yes, dat hebben wij in huis gebruikt. mat wit en mat zwart. via elektrototaalmarkt, maar geen idee of dat de goedkoopste is.

qua vuil etc kan ik er nog weinig over zeggen na 3 maanden :P
Heb inmiddels wat besteld om het eens te kunnen bekijken. Eerste indruk: ik vind het enorm groot eruit zien. Heb het vergeleken met Peha standaard wat ik nog had liggen uit een vorige woning en dat oogt een stuk eleganter. Ik zie dat weinig mensen hier Peha gebruiken, is daar een reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Waypoint schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:48:
Grrmpfg :( .
Wilde deze ochtend even onze nieuwe tuindeuren en kozijnen (nieuw glas) aflakken in de 1e lak.
Poosje geleden had ik al geconstateerd dat er waarschijnlijk siliconenkit is gebruikt ipv normale glaskit (zie post poosje terug).

Maar nu ging ik schilderen en waar het bij de grondverf geen echte problemen opleverde, kreeg ik met de aflak toch dat de verf niet goed lijkt te hechten. Als ik zoek op visogen lijkt het er wel op, maar wel in veel minder extreme mate.Heb er nu van die anti siliconen druppels bij gedaan.

En heel vreemd, ik heb op een paar plekken kleine luchtbelletjes. Zijn kleintjen, stuk of 10 over het gehele kozijn (op sommige plekken is ook niks). Ik schilder in de schaduw en het is niet warm, dus waar die ineens door ontstaan :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga het nu goed laten drogen en over een poosje maar eens licht schuren en dan aflakken met van die die anti siliconen druppels erbij. Ik hoop dat het dan beter gaat.

PS. Oh en nee ik heb het glas niet zelf gezet (dan was de binnenkant ook netter gekit, zie bovenste foto :+ )
Heb ik ook gehad.... heel fijn. Anti siliconen druppels did the trick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 18:31

St@m

@ Your Service

Niet waard om een heel topic te openen, maar voordat ik aan de slag ga met allerhande middeltjes..
Ik heb zojuist binnen 10 minuten de trapbedekking van de trap getrokken. Nu zit ik met de volgende situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2vygg0cEy29jv09Bh_DO_kvrrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7Q9zMwTs4BdqvphriVG0Jf8.jpg?f=fotoalbum_large

De lijm rol ik met mijn vingers zo weg, maar om nou een hele trap met mijn vingers te gaan schoonmaken.. :D
Wat zou het beste werken, wat voor lijm is dit. Ik trok de bedekking er dus echt zonder al te veel moeite af. Lijm is niet al te best. Ik heb dus niet allerhande middeltjes in huis om te proberen. Ik heb het idee dat wasbenzine ofzo wel gaat werken?

Alleen een plamuurmes werkt niet in ieder geval. Met de schuurmachine ben ik bang dat het te warm wordt en ik het alleen maar versmeer.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 21-07-2020 16:18 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als het met je vingers goed eraf gaat en met een plamuurmes niet, dan zou ik je vingers gebruiken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 22:37
en een beitel geprobeerd? misschien kun je de vingers van iemand anders gebruiken als jouwe niet kunnen :)

lijm kan op waterbasis zijn? probeer eens een doekje.. wat ga je erna meer doen?

[ Voor 28% gewijzigd door Paradox op 21-07-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
St@m schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:15:
Niet waard om een heel topic te openen, maar voordat ik aan de slag ga met allerhande middeltjes..
Ik heb zojuist binnen 10 minuten de trapbedekking van de trap getrokken. Nu zit ik met de volgende situatie.

[Afbeelding]

De lijm rol ik met mijn vingers zo weg, maar om nou een hele trap met mijn vingers te gaan schoonmaken.. :D
Wat zou het beste werken, wat voor lijm is dit. Ik trok de bedekking er dus echt zonder al te veel moeite af. Lijm is niet al te best. Ik heb dus niet allerhande middeltjes in huis om te proberen. Ik heb het idee dat wasbenzine ofzo wel gaat werken?

Alleen een plamuurmes werkt niet in ieder geval. Met de schuurmachine ben ik bang dat het te warm wordt en ik het alleen maar versmeer.
Ooit bij ons was de hele trap ook onder de lijm en toen met wasbenzine was het er afgehaald maar test wel op een minder zichtbaar stukje. Kans is nog wel dat je nog steeds moet schilderen om het netjes te maken.

Je kan misschien ook HG sticker verwijderaar gebruiken heb ik mijn auto lijm vrij mee gemaakt. Ging ook erg goed.
Pagina: 1 ... 27 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/