[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

sorted.bits schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:59:
Lang verhaal kort, ik heb ooit de opening in ons tuinhek verplaatst, omdat het niet symetrisch was. Sindsdien werkt de klink/nippel ding niet meer (te ruime opening) en dat was tot nu toe geen probleem, maar nu wil ik toch dat het het hek dicht kan.
  1. Verplaatsen van de paal waar de nippel in zou moeten vallen is helaas geen optie :( (beton, de rest van het hek, etc, etc).
  2. Het breder maken van het deel waar de nippel in valt, heb ik bekeken, maar dat wordt ERG lelijk en daar schuur je altijd langs wanneer je door het hekje loopt.
  3. De eerste 'punt' aan de bovenkant van het hekje zou er wat mij betreft af mogen, als ik daar iets op moet monteren. Helaas is het hekje maar 2.8cm diep en die schuifmechanismes zijn allemaal veel te breed (of te kort).
Heeft er iemand ideeen om dit (fatsoenlijk) te kunnen fixen? Het hoeft dus niet perse via de klink te gaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik weet dat het geheel in de verf moet, maar aangezien dat 50 meter is, heb ik daar nu nog weinig trek in ;).

We proberen namelijk dit beest binnen te houden.
[Afbeelding]
Niet rommelen met het slot maar de linker paal "opdikken". Waar het slot invalt wegslijpen, opdikken met ronde of vierkante buis of wat jij mooi vind van boven tot onder en daar een nieuw slotkast op lassen of het slot in de nieuwe buis laten vallen.

En dat opdikken kan ook vanaf de scharnierkant natuurlijk. Scharnieren eraf slijpen, deurtje of paal opdikken van boven naar beneden en scharnieren terugzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jannibal23 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:05:
Waarom koop je als particulier een professionele bandschuurmachine? Een profi zaagtafel of boormachine kan ik nog inkomen, maar een schuurmachine?
Daar heb ik een paar redenen voor.

Mijn ervaring is dat ik met goed gereedschap mijn projecten beter en mooier kan doen.
De ergonomie is vaak een stuk prettiger is (trillingen, maar ook hoe het spul in de hand ligt).
Stofafzuiging werkt gewoon top op bijv mijn invalzaag.

Die BS75 was destijds ook in de aanbieding waardoor de meerprijs erg meeviel.
Ik heb inmiddels mijn Festool bovenfrees zo'n 15 jaar en die functioneert nog als nieuw ondanks dat die al heel wat gebruikt is.

Van mijn Bosch afkortzaag, jaartje of 10 oud en waar ik ook voorzichtig mee omga, is laatst de hele beveiliging in stukken, brokken en delen uit het handvat gevlogen 7(8)7 Ik kan hem nu alleen gebruiken door met de hand de kap een stukje naar boven te trekken want de knop waar je dat normaliter mee doet, daar is de hele bediening van stuk.
Eigenlijk heel link, maar ik trek de kap omhoog en zorg dat ik niet ook met mijn hand bij de startknop zit, als workaroundje. Maar het is hoog tijd voor een nieuwe.
Viel me vies tegen dat dat ding juist daar, op die manier stuk gaat :N

Daarbij is het een hobby van me (mij krijg je de kroeg, bios of voetbalstadion/concerthal niet in) en spaar ik dus tot ik het stuk gereedschap heb wat ik wil.
Ik rijd daarvoor bijvoorbeeld al 13 jaar rond in een 2dehands Ford Fusion. Begonnen met 50K km op de teller en inmiddels een kleine 240K km.

@Beun

ik tipte @_eLMo_ ook al even dat een Parkside machine ook kan schuren. Het is maar net wat je wil en kan. Met een Metabo, DeWalt, Bosch Groen, lukt het vast ook. d:)b

Met de foto wilde ik even laten zien dat ik die eindbewerking op dat douglas gedaan had met een bandschuurmachine. Douglas is vrij zacht en heel makkelijk te bewerken. Schuren is gewoon snel en makkelijk op dat hout.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sorted.bits schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:59:We proberen namelijk dit beest binnen te houden.
[PSA]
even offtopic, je zit aan de straatkant zie ik. Zorg je ervoor dat je je puppy niet uit je oog verliest. Je zal niet de eerste zijn bij wie een pup gejat wordt, in het minst erge geval word het een kadotje voor iemand anders zijn kind, in het ergste geval gaat hij/zijn fungeren als oefenhond voor vechthonden.
[PSA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja, het gladde van geschaafd douglas kan ik wel bereiken met schaaf / schuur machine, maar geschaafd douglas is daarvoor ook gedroogd op een goede manier. Dat staat me wel aan (minder kromtrekken).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, de Metabo BAE1075. Zijn dezelfde machines. Volgens mij de Bosch blauw uit die tijd ook dat apparaat. Heb zelf de Metabo. Zou hem niet willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_eLMo_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:03:
Ja, het gladde van geschaafd douglas kan ik wel bereiken met schaaf / schuur machine, maar geschaafd douglas is daarvoor ook gedroogd op een goede manier. Dat staat me wel aan (minder kromtrekken).
Douglas werkt ook nog behoorlijk hoor, eiken is erger maar toen ik net het skelet van onze veranda had staan en dat hout begon te drogen.....dat knapte zo hard dat mijn vrouw er soms onderweg vluchtte :P
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:06:
[...]

Ah, de Metabo BAE1075. Zijn dezelfde machines. Volgens mij de Bosch blauw uit die tijd ook dat apparaat. Heb zelf de Metabo. Zou hem niet willen missen.
zo, die nieuwe van Metabo is wel erg fraai zeg :P

gewoon dikke velgen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yjFu1kfLaj2sAu6VZcn1Fd603k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sdg0W3sHDXTo8cEm431nwwe6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:19:
[...]

Douglas werkt ook nog behoorlijk hoor, eiken is erger maar toen ik net het skelet van onze veranda had staan en dat hout begon te drogen.....dat knapte zo hard dat mijn vrouw er soms onderweg vluchtte :P

[...]

zo, die nieuwe van Metabo is wel erg fraai zeg :P

gewoon dikke velgen :+

[Afbeelding]
Yup, Bosch kan er ook wat van,

Afbeeldingslocatie: https://www.tooled-up.com/artwork/prodzoom/06032A1070.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
ik had ook ff kunnen googlen :+ 8)7

[ Voor 203% gewijzigd door barry86 op 16-07-2020 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barry86 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:37:
Ik gebruik een standaard vlakschuur om douglas balken van bezaagd naar glad te krijgen.
Als ik dan een schuurband machine neem, zoals hierboven, met dezelfde korrel grootte. Wat maakt dan het verschil?
Snelheid. Bandschuurmachine neem veel meer af in veel minder tijd. Ze zijn niet bedoeld voor fijn werk. Iets te lang op 1 plek houden en je hebt een prachtig golvend oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik mis de kant van de scharnieren. Want kun je daar niet iets doen waardoor het poortje meer naar de paal gaat?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 22:54
Iemand een goede tip voor merk dekkende beits voor douglas veranda?

Buitenkant wordt zwart en binnenkant en palen wit.

Heb Remmers hk lazuur gezien, maar ik twijfel of dat wit wel echt wit is of zeg maar meer white wash.

Edit; volgens mij is het bijna altijd met houtnerf zichtbaar ipv 100% dekkend.

Heb nu de volgende gezien:
Remmers hk lazuur
Hermadix zwarte teer/ douglas olie
Oaf Nordic beits

[ Voor 30% gewijzigd door Martinusz op 16-07-2020 10:05 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 16:19
Doet me denken aan NFSU 2.. :P en dan nog de muziek erbij met het klussen whoeha.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Martinusz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:54:

Heb Remmers hk lazuur gezien, maar ik twijfel of dat wit wel echt wit is of zeg maar meer white wash.
Ik heb laatst de beits van Tenco gebruikt op douglas balken. Ik vond de verwerking op zich wel goed, de eerste laag kan je er lekker dik op zetten omdat het hout enorm zuigt, de tweede laag beits moet wat dunner omdat de zuigende werking dan veel minder is. Het zit er nu twee maanden op en ziet er prima uit, maar dat is natuurlijk geen garantie hoe het er over 3 of 5 jaar uit ziet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 22:54
Widow schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Ik heb laatst de beits van Tenco gebruikt op douglas balken. Ik vond de verwerking op zich wel goed, de eerste laag kan je er lekker dik op zetten omdat het hout enorm zuigt, de tweede laag beits moet wat dunner omdat de zuigende werking dan veel minder is. Het zit er nu twee maanden op en ziet er prima uit, maar dat is natuurlijk geen garantie hoe het er over 3 of 5 jaar uit ziet.
Die zag ik ook voorbij komen inderdaad.
Ben even lijstje aan het maken met aantal m2 nodig en de prijzen etcetera.

OAF Nordic komt er wel goed uit, mogelijk dat die het wordt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wAX5SzH.jpg

Stel hè, ik laat een koof aan 1 zijde van mijn woonkamer zetten met spotjes. Deze loopt van muur tot muur. Maar bij één van die muren wil je ook een vitrage gordijn voor de ramen hebben. Wat is dan de mooiste oplossing?

koof doortrekken waardoor de rails 30cm van de muur op moet houden of de koof niet helemaal doortrekken zodat de rails wel tot aan de muur komt?

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 13:50
FunkyTrip schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:20:
[Afbeelding]

Stel hè, ik laat een koof aan 1 zijde van mijn woonkamer zetten met spotjes. Deze loopt van muur tot muur. Maar bij één van die muren wil je ook een vitrage gordijn voor de ramen hebben. Wat is dan de mooiste oplossing?

koof doortrekken waardoor de rails 30cm van de muur op moet houden of de koof niet helemaal doortrekken zodat de rails wel tot aan de muur komt?
Niet helemaal doortrekken, dan verdwijnen de gordijnen chique weg achter de koof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:17
@FunkyTrip eens met @Night-Reveller , niet doortrekken zodat de gordijnen mooi wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

GeeMoney schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:32:
@FunkyTrip eens met @Night-Reveller , niet doortrekken zodat de gordijnen mooi wegvallen.
En de hoogte van de koof? Alignen met het kozijn of met het rooster erboven? Volgens mij is het rooster het mooist. Dat is 14.5cm ongeveer.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FunkyTrip schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:33:
[...]

En de hoogte van de koof? Alignen met het kozijn of met het rooster erboven? Volgens mij is het rooster het mooist. Dat is 14.5cm ongeveer.
Rooster, ik zou hem niet onnodig dik maken. Ergens op uitlijnen is netjes en dat zou dan in jouw geval 14,5cm zijn met het rooster.
Voor spotjes heb je aan 8cm voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

breinonline

Are you afraid to be known?

GeeMoney schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Rooster, ik zou hem niet onnodig dik maken. Ergens op uitlijnen is netjes en dat zou dan in jouw geval 14,5cm zijn met het rooster.
Voor spotjes heb je aan 8cm voldoende.
Voor standaard spotjes, want er zijn er ook te krijgen die al aan zo’n 2 of 3cm genoeg hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:30
Misschien is het ook een idee om de koof door te trekken voor de gordijnen en ramen. Niet als dichte koof maar als afscheiding voor je gordijn rails.

Hier achter kan je dan eventueel ook nog verlichting in aanbrengen zoals b.v. een led strip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 07:56:
[...]

Daar heb ik een paar redenen voor.

Mijn ervaring is dat ik met goed gereedschap mijn projecten beter en mooier kan doen.
De ergonomie is vaak een stuk prettiger is (trillingen, maar ook hoe het spul in de hand ligt).
Stofafzuiging werkt gewoon top op bijv mijn invalzaag.
Dit is ook precies waarom mijn ruimte volstaat met alles van Festool, al is het voor DHZ gebruik, ik gebruik graag topspul dat uitstekend werkt, lang meegaat, ergonomisch in de hand ligt en onverslaanbare stofafzuiging heeft. Ja, ik kan Aldi apparaten uit de eurobak vissen voor een snel klusje, maar dat werkt gewoon niet zo lekker als een A merk. Ik kan ook mijn kleren bij de Primark kopen, in Noord Groningen gaan wonen voor een habbekrats, etc. etc.

Het zijn uiteindelijk gewoon keuzes die ieder voor zich maakt, de een investeert graag in goede dingen, de ander niet, to each his own. Als een goedkoop apparaat voor jou prima werkt is dat toch hartstikke mooi? Kan je je geld in iets stoppen waar jij echt om geeft d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DasNieNix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:57:
[...]

Misschien is het ook een idee om de koof door te trekken voor de gordijnen en ramen. Niet als dichte koof maar als afscheiding voor je gordijn rails.

Hier achter kan je dan eventueel ook nog verlichting in aanbrengen zoals b.v. een led strip.
Leuke tip! Maar denk dat ik dat niet doe. 1 zijde van mijn woonkamer vind ik mooi, maar 2 hele stukken niet zo.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:34

Chrisjuh_15

Facta non verba

DasNieNix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:57:
[...]

Dit heb ik thuis en het is oogt echt heel netjes en chique! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

FunkyTrip schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:20:
[Afbeelding]

Zou je niet een bocht aan het einde van je gordijnrails maken ? Dan hangen je gordijnen tegen de buitenmuur (naast je deur) en niet ergens een stuk van de muur af...

[ Voor 5% gewijzigd door Mike2k op 16-07-2020 15:20 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-10 18:50
Lang verhaal kort, ik heb ooit de opening in ons tuinhek verplaatst, omdat het niet symetrisch was. Sindsdien werkt de klink/nippel ding niet meer (te ruime opening) en dat was tot nu toe geen probleem, maar nu wil ik toch dat het het hek dicht kan.
  1. Verplaatsen van de paal waar de nippel in zou moeten vallen is helaas geen optie :( (beton, de rest van het hek, etc, etc).
  2. Het breder maken van het deel waar de nippel in valt, heb ik bekeken, maar dat wordt ERG lelijk en daar schuur je altijd langs wanneer je door het hekje loopt.
  3. De eerste 'punt' aan de bovenkant van het hekje zou er wat mij betreft af mogen, als ik daar iets op moet monteren. Helaas is het hekje maar 2.8cm diep en die schuifmechanismes zijn allemaal veel te breed (of te kort).
Heeft er iemand ideeen om dit (fatsoenlijk) te kunnen fixen? Het hoeft dus niet perse via de klink te gaan.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik weet dat het geheel in de verf moet, maar aangezien dat 50 meter is, heb ik daar nu nog weinig trek in ;).

[Afbeelding]
Kun je geen slotkom installeren waar het hekje netjes op dicht kan? Stukje hoekijzer op wat al op de paal links uitsteekt, slotkom daar weer op. Als je geen las mogelijkhden hebt kan dit ook met bout en moertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 16:11
FunkyTrip schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Leuke tip! Maar denk dat ik dat niet doe. 1 zijde van mijn woonkamer vind ik mooi, maar 2 hele stukken niet zo.
Je hoeft natuurlijk niet de hele zijmuur te doen. Je kunt de koof laten overgaan in een soort gordijnkap die vervolgens rechts naast de deur weer ophoudt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Deurtje 3x van boven naar benden afslijpen en 3 stukjes staal er tussen zodat het linkervak breed genoeg wordt. Een smid kan dit zo voor je doen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

dreamscape schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet de hele zijmuur te doen. Je kunt de koof laten overgaan in een soort gordijnkap die vervolgens rechts naast de deur weer ophoudt.
Dat was maar 1 raampartij. Daarna komt er na een metertje muur grote schuiframen van bijna de hele hoogte (ruim 6m is die muur in totaal). Ik wilde vitrage rails ook die ruime 6m van muur tot muur laten lopen. De vorige bewoner had allemaal van die railsjes om de raampartijen heen gebogen, maar dat vond ik niet zo mooi. Beetje oubollig.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Martinusz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:54:

Edit; volgens mij is het bijna altijd met houtnerf zichtbaar ipv 100% dekkend.

Heb nu de volgende gezien:
Remmers hk lazuur
Hermadix zwarte teer/ douglas olie
Oaf Nordic beits
Kijk eens naar de beitsen van Jotun.

Mocht je een dekkende beits willen hebben dan adviseer ik de Jotun Demidekk Ultimate Tackfarg.

Vrij onbekend merk maar in Noorwegen doen ze t erg goed en nu in Nederland zijn ze bezig met een flinke groei.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-10 15:47
Weet iemand waar ik een metalen bus kan vinden die van buiten 25mm in diameter is en binnen schroefdraad heeft? Ik wil draadeind door de bus doen en dan de bus in een lager duwen.

Ik heb iets gevonden, maar die is te klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf34y_TL_cVj_W2KpXcttyvx4a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsKqtMM8R3q1tN10tBE9PfcF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15
Maar als je die in een lager wilt duwen dan moet die niet zomaar 25mm zijn, maar 25mm met een h7 passing ofzo?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

vegboy schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:38:
Weet iemand waar ik een metalen bus kan vinden die van buiten 25mm in diameter is en binnen schroefdraad heeft? Ik wil draadeind door de bus doen en dan de bus in een lager duwen.

Ik heb iets gevonden, maar die is te klein.

[Afbeelding]
Het helpt misschien ook wel als je zegt wat voor schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
breinonline schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Voor standaard spotjes, want er zijn er ook te krijgen die al aan zo’n 2 of 3cm genoeg hebben.
Die zijn 12volt. Ik zou altijd 230V en GU10 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
BCC schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Deurtje 3x van boven naar benden afslijpen en 3 stukjes staal er tussen zodat het linkervak breed genoeg wordt. Een smid kan dit zo voor je doen
Zo zou ik het ook doen. Aangezien het geheel toch in de verf moet is de timing goed.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@sorted.bits Ik zou het oplossen door de linker paal een stukje naar het hek toe te plaatsen, dan maar iets uit het midden en niet heel symmetrisch, en de hoekbeugeltjes opnieuw te maken. Dat is de makkelijkste stap die het minst opvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A21H9664t__hcsY5Fo3hJrlLrko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7V4MwQyKMuiz4oU7eAxo6hxd.png?f=user_large

Wil je de hele boel symmetrisch houden dan kun je ook beide paaltjes iets naar elkaar toe zetten en aan beide kanten de hoekbeugeltjes opnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Na lang meelurken in dit topic en veel opgestoken te hebben van jullie vele slimme en creatieve bouwwerken en oplossingen komi ik nu zelf met een vraag. Ik heb een tijdje geleden een partij (zo goed als nieuwe) gebruikte schutting planken (staandaard geimperneerde planken) gekocht waarvan ik een schutting heb gemaakt.

Nu heb ik best wat planken over en is het idee ontstaan om daar in de hoek van de tuin een soort terras/veranda van te maken waar de loungeset dan op kan staan. Maar mijn vraag is, wat vinden jullie van dit idee? Het zijn natuurlijk geen vlonderplanken; die zijn 3mm dikker (16mm vs 19mm) en hebben van die "ribbels".

Mijn idee was als volgt:
Worteldoek op de grond (is nu gras) met stenen/tegels waarop ik een frame van geïmpregneerde balken om de 50cm breedwaterpas kan leggen. Dan de planken er op vast schieten (rvs coil nagels).

Op internet zie ik zaken als aantrillen en pikketpalen slaan, frame van azobe etc. Maar goed, dat maakt het kostenplaatje al snel weer wat duurder en het hoeft niet super duurzaam te zijn (we wonen hier waarschijnlijk niet super lang meer omdat we met een schuin oog ook naar andere huizen kijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het voordeel van die ribbels is dat ze enigszins afwateren en niet spekglad worden als ze nat zijn. Groeit ook minder mos/alg op. Wat jij voorstelt gaat wel werken, maar inderdaad tijdelijk. Balken zullen snel vergaan en het geheel zal verzakken. Als je het goed wilt doen fundering maken van betonpoer of hardhouten palen. En zorgen dat je draagbalken iets los liggen van de grond.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 15:16
In mijn woonkamer heb ik achter een uitbouw, helaas niet over de gehele lengte dus staat er in het midden een muurtje met radiator en bijbehorende buizen. Nu stoor ik mij hier steeds meer aan en dacht aan een koof om in ieder geval die radiator uit het zicht te krijgen. Maar hoe? Wil niet dat het er gek uit gaat zien. Heeft iemand een idee?

Eigenlijk moeten die "bogen" aan het plafond er ook af is enkel voor de sier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8pGZvABFR4AOmZvdwxZrnFbHiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ba2hE8LO7KFQkLOIZobkQvNr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
holygame schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:31:
In mijn woonkamer heb ik achter een uitbouw, helaas niet over de gehele lengte dus staat er in het midden een muurtje met radiator en bijbehorende buizen. Nu stoor ik mij hier steeds meer aan en dacht aan een koof om in ieder geval die radiator uit het zicht te krijgen. Maar hoe? Wil niet dat het er gek uit gaat zien. Heeft iemand een idee?

Eigenlijk moeten die "bogen" aan het plafond er ook af is enkel voor de sier.

[Afbeelding]
Paar plankjes MDF en dan vlak langs de muur. Aan de onderkant inkeping waar de buizen horizontaal verlopen.

Maar als je de bogen toch gaat weghalen(en je de structuur op je muur gaat aanpassen) dan kan je ze ook infrezen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:22
Precies. Ik zou ook gewoon gaan frezen als je toch gaat breken. Gaat er veel mooier uit zien dan een koofje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 07:51

Tjark

DON'T PANIC

@holygame vervangen door een mooie lange (smalle) disign/paneelradiator met bovenaansluiting?

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@holygame zit er aan de andere kant van de muur ook een radiator? Dat heeft invloed op een (goed) plan voor een langwerpige radiator..

en.. Hoeveel radiatoren heb je? Er bestaat een kans dat door isolatiemaatregelen ruim voldoende vermogen beschikbaar is. Dan zou je hem dus volledig weg kunnen halen. Dit zou je ook een jaar lang kunnen proberen door hem helemaal uit te zetten.

[ Voor 47% gewijzigd door prein2 op 17-07-2020 10:58 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
prein2 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:57:
@holygame zit er aan de andere kant van de muur ook een radiator? Dat heeft invloed op een (goed) plan voor een langwerpige radiator..

en.. Hoeveel radiatoren heb je? Er bestaat een kans dat door isolatiemaatregelen ruim voldoende vermogen beschikbaar is. Dan zou je hem dus volledig weg kunnen halen. Dit zou je ook een jaar lang kunnen proberen door hem helemaal uit te zetten.
Links en rechts van de muur zitten ook radiatoren. Helemaal weg is natuurlijk helemaal mooi... Hmm.
Ga even alle radiatoren opmeten en het vermogen uitrekenen.

Edit:
Probleempje haha, radiatoren zijn als volgt:
Aanbouw links: 400mm x 1900mm = 1309 W
Aanbouw rechts: 500 x 900 = 1435 W
Keuken: 900 x 400 = 970 W
Woonkamer: 400 x 2100 = 1446 W
Hal: 600 x 600 = 595 W
Inhoud in ruimte (grof) m3: 127

Totaal watt + = 5.755 Watt

Gewenst is 9.335 Watt

We komen dus reeds te kort.

Berekend via:
https://www.radson.com/nl/producten/calculator-2.htm
https://www.radiatoraanbiedingen.nl/capaciteitsberekening

[ Voor 26% gewijzigd door holygame op 17-07-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
Wanneer ik de woonkamer en aanbouw links vervang met een 500mm x 2000mm radiator type 22 en de radiator in kwestie (keuken) verwijderd dan kom ik op een nieuw totaal van: 8.410 W
Nog steeds 1000 watt te weinig maar verwarmen gaat op het moment ook prima, moet kunnen dus?

[ Voor 20% gewijzigd door holygame op 17-07-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Tsja dat is nogal persoonlijk lijkt me. Deze richtlijnen dienen ook bejaarden die continu het huis op 23 graden Celsius willen stoken.

Bovendien zal het ook enorm afhangen van je isolatie (muren, ramen, open trapopgang?, etc.)

Wij zitten ook ver onder de te berekenen wattages, maar ik vind het prima vertoeven thuis.

[ Voor 17% gewijzigd door Jannibal23 op 17-07-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

holygame schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:01:
Links en rechts van de muur zitten ook radiatoren.
Beide zijden vervangen door een design radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 14:11

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@holygame, Waarom ben je er zo zeker van dat deze bogen enkel voor de sier zijn?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
Jannibal23 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:11:
Tsja dat is nogal persoonlijk lijkt me. Deze richtlijnen dienen ook bejaarden die continu het huis op 23 graden Celsius willen stoken.

Bovendien zal het ook enorm afhangen van je isolatie (muren, ramen, open trapopgang?, etc.)

Wij zitten ook ver onder de te berekenen wattages, maar ik vind het prima vertoeven thuis.
Maar hoe sneller het huis op temperatuur is, hoe sneller de CV weer uit kan denk ik?
_Arthur schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:20:
[...]

Beide zijden vervangen door een design radiator?
Dat gaat wel in de papieren lopen, ze in de aanbouw zijn ze redelijk uit het zicht dus geen probleem met paneel radiatoren.
Jelte,89 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:31:
@holygame, Waarom ben je er zo zeker van dat deze bogen enkel voor de sier zijn?
Ze klinken hol als ik erop klop en mijn plafonds zijn van die enorme betonnen platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 14:11

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Dan zou het kunnen, kom je een schoor tegen tijdens het slopen kun je er altijd nog vanaf zien.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zojuist een gipswandje weggehaald in onze TV-kamer. Idee is om hier een of twee lagen OSB te plaatsen, stukje gips, stuc, klaar. Er komt een flinke TV en soundbar aan te hangen dus een beetje vlees is fijn.

Ik was in de veronderstelling rachelwerk aan te treffen, maar er zit een laag wedi-platen achter. Muurvast in ieder geval. Het liefst laat ik deze zitten, ze isoleren wat en de wand is prima vlak.

Vraag is nu wel, hoe het beste de OSB-platen te bevestigen? De gisplaten waren verlijmd, dat lijkt me voor al het gewicht dat er aan komt te hangen geen goed idee voor de nieuwe wand. Door de Wedi heen in de achterliggende muur met slagpluggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWOupWHt3l0jNCeQyeL4g3LJEjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RBbzkyaRNPq1yN28JgY2rks.jpg?f=fotoalbum_large

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
FirePuma142 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:15:
Zojuist een gipswandje weggehaald in onze TV-kamer. Idee is om hier een of twee lagen OSB te plaatsen, stukje gips, stuc, klaar. Er komt een flinke TV en soundbar aan te hangen dus een beetje vlees is fijn.

Ik was in de veronderstelling rachelwerk aan te treffen, maar er zit een laag wedi-platen achter. Muurvast in ieder geval. Het liefst laat ik deze zitten, ze isoleren wat en de wand is prima vlak.

Vraag is nu wel, hoe het beste de OSB-platen te bevestigen? De gisplaten waren verlijmd, dat lijkt me voor al het gewicht dat er aan komt te hangen geen goed idee voor de nieuwe wand. Door de Wedi heen in de achterliggende muur met slagpluggen?

[Afbeelding]
Ik zou de OSB plaat inderdaad wel mechanisch willen bevestigen in plaats van het verlijmen tegen de wedi platen. Denk dat je met slagpluggen genoeg houvast hebt (zou wel kwaliteit slagpluggen kopen zoals Fisher). Ik denk dat je aan één laag OSB genoeg hebt. Voor de zekerheid zou je 25mm OSB kunnen doen als je bang bent voor het monteren van je TV. Ik zou me er niet zoveel druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Je zou toch nog een rachelwerk kunnen overwegen, want dan kun je namelijk de stroompunten verleggen en/of een verticale kabeldoorvoer in de muur maken van achter de tv tot achter je tv meubel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ethiron schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:36:
Je zou toch nog een rachelwerk kunnen overwegen, want dan kun je namelijk de stroompunten verleggen en/of een verticale kabeldoorvoer in de muur maken van achter de tv tot achter je tv meubel.
Ik leg een paar loze leidingen door de wedi-platen heen, sleufje met de multitool en afpurren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Oke, goed dat je daar al over nagedacht hebt. In dat geval idd lekker met goede slagpluggen osb platen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 23:03
holygame schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:59:
Wanneer ik de woonkamer en aanbouw links vervang met een 500mm x 2000mm radiator type 22 en de radiator in kwestie (keuken) verwijderd dan kom ik op een nieuw totaal van: 8.410 W
Nog steeds 1000 watt te weinig maar verwarmen gaat op het moment ook prima, moet kunnen dus?
aan de andere kant gaat je efficiency van je CV ketel enorm omhoog als je de radiatorcapaciteit verhoogt en dan de temperatuur van het water verlaagt (waarmee je effectief weer je radiatorvermogen verlaagt). Dus ik zou eerder een hoge designradiator terugzetten met bovenaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, in onze keuken zit inbouwapparatuur van Zanussi (I know, facepalm, het zat er al in).

Zanussi heeft voor de koel/vries toren waaibomenplastic gebruikt, glazen planken met plastic strips en uiteraard doorzichtige plastic lades in de vriezer.

Nu zitten er breuken in de vrieslades en van 2 van de 4 koelkastplanken zijn de plastic nokjes gebroken aan de achterkant :(

Nu heb ik op de onderdelensite van Zanussi gekeken, de vrieslades moeten 60,- per stuk kosten en de planken 38,-... (ze geven zelfs zelf op de site aan dat het plastic breekgevoelig is :+ ).

Nu ben ik van plan om eerst te proberen het zelf te fixxen voordat ik een sloot geld naar Zanussi overmaak. Iemand tips voor goede lijm? (Die dus tegen kou kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Secondenlijm die met activator werkt.
Zoiets (klik) dus.

[ Voor 54% gewijzigd door RZor op 18-07-2020 16:55 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
RZor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:54:
Secondenlijm die met activator werkt.
Van die 2 componenten lijm bedoel je? Ik zat me net te bedenken, wellicht polyestermatjes met hars+activator, wellicht kan ik die kwetsbare hoekjes daar wat mee verstevigen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:46:
[...]

In de filmpjes van Home Renovision gebruiken ze ook Schluter.
Jeff geeft over het algemeen een boel nuttige tips, scroll eens door zijn andere video's :)
Dank je, leuk kanaal waar ik al veel van heb bijgeleerd (y)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=f0KkcorhcPM]

Hier vergelijkt hij verschillende systemen waarbij de laatste oplossing een vloeibaar membraan "Redgard" is. Dit lijkt me hetzelfde als bijvoorbeeld Eurocoat 685 afdichtpasta.

Tja ik vraag me af in mijn situatie (gipsplaat) wat wijsheid is. De Kerdi doek met alle accessoires is flink aan de prijs en je schijnt ook als je niet alles perfect uitvoert nog steeds vocht/water ellende te kunnen krijgen. Het is ook moeilijker om aan te brengen.

Vroeger had je alleen afdichtpasta voor dit soort doeleinden toch?

Ik vind het best wat meer uit te geven (Kerdi oplossing) en er wat meer werk in te steken nu, als dat vereist is. Maar dat is me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

1nsane schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Van die 2 componenten lijm bedoel je? Ik zat me net te bedenken, wellicht polyestermatjes met hars+activator, wellicht kan ik die kwetsbare hoekjes daar wat mee verstevigen ook.
Het is geen 2 componentenlijm, meer secondelijm, normaal aanbrengen en dan met die activator spuitbus een spuitje erover en het wordt hard en sterk

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Klussende Tweakers,

Hopelijk hebben jullie een oplossing voor mijn vraag. Wij hebben een viertal kamerschermen en willen deze aan de muur bevestigen met een ledstrip erachter. Het buitenste hout is ongeveer 3 cm dik.

Het bevestigen van de ledstrip is geen probleem. Dat kan eventueel op een houten frame of op de schermen zelf. Maar hoe kan ik deze schermen (onzichtbaar) bevestigen? Ik zat zelf aan een haak en oog te denken.

Zie de foto voor meer informatie...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfPyo9BJp8rgKvV4loHfNe442iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxfN5TP0xlxmxFbr1TPHHoNA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

French cleat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Ik ga meteen een DIY YouTube filmpje zoeken. De afbeeldingen zien er goed uit. Thanks!

Edit:

Bij een YT filmpje zie ik het met multiplex, is dat goed genoeg of kan ik beter een vuren lat pakken?

[ Voor 20% gewijzigd door Beun op 18-07-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zo klusje voor vandaag

foto is beetje vreemd dat ik de maten wel wou behouden ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sEQeUJ0.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Beun schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Ik ga meteen een DIY YouTube filmpje zoeken. De afbeeldingen zien er goed uit. Thanks!

Edit:

Bij een YT filmpje zie ik het met multiplex, is dat goed genoeg of kan ik beter een vuren lat pakken?
Alles kan daarvoor. Heb zelf mijn gereedschap aan multiplex hangen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

Beun schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Edit:

Ik zou juist multiplex pakken. Sterker dan een vuren lat, en dat is bij bevestiging aan zowel muur als die deuren wel zo handig. Vuren splijt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hoe zouden jullie een tafelblad aan een frame bevestigen zonder schroeven te gebruiken? En op zo'n manier dat het blad nog kan/mag 'werken'? De enige methode die ik tot nu toe gevonden heb:

https://www.popularwoodwo...aditional-wooden-buttons/

maar dat gebruikt toch schroeven... meer ideeën welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
sloth schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:39:
Ik ben me aan het inlezen in het water en vochtvrij maken van een douchewand als voorbereiding om te gaan tegelen. De ondergrond is groene gipsplaat. Dit vereist wel enige extra bescherming als je vochtproblemen wil voorkomen.

Je kan het beste ook nog een een 'afdichtingsmat' zoals Schlüter Kerdi of Mapei Mapeguard WP 200 tegen de gipsplaten bevestigen begrijp ik.
[YouTube: Douche betegelen met centrale afvoer: deel 1 - wandafdichting]
@FabianGTI heeft hier ervaring mee lag ik in deel 4.

Nog tweakers met ervaring of tips?

Klopt het dat ze dit spul niet in de bouwmarkt verkopen, of op wat zoek je dan?
Blijf je voor accessoires zoals kimband in de hoeken, tegellijm etc. bij dezelfde fabrikant?
Eerder een vraag uit onwetendheid dan een suggestie: als je de wand betegeld en met waterdichte voegen en siliconenkit in de hoeken afwerkt, is dat dan niet al voldoende waterdicht? Dan zal je misschien nog te maken hebben met damp, maar daar is dan juist de groene gipsplaat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15
HTT-Thalan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:07:
Hoe zouden jullie een tafelblad aan een frame bevestigen zonder schroeven te gebruiken? En op zo'n manier dat het blad nog kan/mag 'werken'? De enige methode die ik tot nu toe gevonden heb:

https://www.popularwoodwo...aditional-wooden-buttons/

maar dat gebruikt toch schroeven... meer ideeën welkom :).
Deuvels?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Welliswaar een showtopic maar dat showen hoop ik volgende week te doen :p .
De partij hout is binnen om zelf een steiger te maken achter de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTTWlcxymYesiJfK1VZ2SZi_GWI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db4QGDtCf6UVp2YdxZvcTyKC.jpg?f=fotoalbum_medium

Het idee is om een plateau te maken van zeg 1m breed bij 1.25m diep en dan links en rechts daarvan 2 traptredes naar beneden te maken on vervolgens op een kleine 3m vlonder/steiger uit te komen aan weerszijden.
Bestaande beschoeiing zal deels gebruikt worden en de kant in het water komt natuurlijk volledig op palen.
Iemand nog tips voor een vlotte manier om de (gepunte) palen de grond in te krijgen anders dan een grote sleg en eventueel grondboor? De palen zijn 80x80 en zetten we om de 65cm. Daarop komt een dwarsligger van 55x70 waarop de vlonderdelen worden bevestigd. Aan de kant van bestaande hardhouten beschoeiing plaatsen we dezelfde dwarsliggers voor de vlonderplanken. Ook in het midden van de 1.25m diepe vlonderplanken komen dwarsliggers om doorzakken te voorkomen.

Alles is van azobe hout en ik sta nu op het punt slotbouten te bestellen en rvs vlonderschroeven. Op het plateau komt ook nog een railing zodat de kinderen niet vallen en ook met ondersteuning de trapjes af kunnen.
Het water zelf is 70cm diep en de afstand van huidige tuin tot waterlijn is ook ongeveer 70cm.
Ik heb een waadpak en een bootje in ieder geval :+ .

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 19-07-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jazzle schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Eerder een vraag uit onwetendheid dan een suggestie: als je de wand betegeld en met waterdichte voegen en siliconenkit in de hoeken afwerkt, is dat dan niet al voldoende waterdicht? Dan zal je misschien nog te maken hebben met damp, maar daar is dan juist de groene gipsplaat voor?
Ik ben ook niet echt echt een kenner oid dus als iemand dit kan verbeteren: graag. Je mag kennelijk nooit de voegen en tegels als een water en vocht dichte laag beschouwen. Dat gaat na een tijdje fout (voegen die water doorlaten bv.). De groene gipsplaat is geïmpregneerd om beter bestand te zijn tegen schommelende luchtvochtigheid, maar mag nooit rechtstreeks in contact komen met water.

Zodra dat toch gebeurd gaat alles zwellen en kan je dag zeggen tegen je tegelwerk.

in sloth in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" komen wat oplossingen voorbij waarbij ik ook geen zin heb in oplossingen waarbij ik alles 'overengineer' wanneer je in werkelijkheid na zeg 15 jaar wellicht toch het e.e.a. wil gaan esthetisch opfrissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Was mijn eerste idee, maar ik heb een massief blad gemaakt van larikshout. Dat gaat werken, en dat moet de constructie toelaten. Duvels gaan van onder naar boven en als het blad gaat werken word er iets stuk getrokken/geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
HTT-Thalan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Was mijn eerste idee, maar ik heb een massief blad gemaakt van larikshout. Dat gaat werken, en dat moet de constructie toelaten. Duvels gaan van onder naar boven en als het blad gaat werken word er iets stuk getrokken/geduwd.
Zouden deuvels voor dat soort werking niet flexibel genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

CurlyMo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Zouden deuvels voor dat soort werking niet flexibel genoeg zijn?
Een duvel is 8 of 10mm dik. Ik verwacht dat een blad van dit formaat (295 bij 98cm) wel meer dan dat gaat werken :P. Sowieso zal het een zijdelingse kracht zijn op de duvel en bij meer dan 1 of 2 mm speling breekt de duvel gewoon in twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
GeeMoney schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:20:

Bestaande beschoeiing zal deels gebruikt worden en de kant in het water komt natuurlijk volledig op palen.
Iemand nog tips voor een vlotte manier om de (gepunte) palen de grond in te krijgen anders dan een grote sleg en eventueel grondboor?
Voor een vergelijkbare stijger met palen in het water heb ik een palenrammer op lucht met dieselcompressor gehuurd. Binnen een vloek en een zucht zaten de palen erin zonder zware fysieke inspanning. Zeker in de sloot moet je flink lange palen hebben want de modder bodem geeft geen houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DasNieNix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:54:
[...]

Voor een vergelijkbare stijger met palen in het water heb ik een palenrammer op lucht met dieselcompressor gehuurd. Binnen een vloek en een zucht zaten de palen erin zonder zware fysieke inspanning. Zeker in de sloot moet je flink lange palen hebben want de modder bodem geeft geen houvast.
Was zo’n apparaat te hanteren boven/in het water? En waar kan je die huren? ( mag ook in een DM)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:56

Don Quijote

El Magnifico

In onze nieuwe woning zit nog de originele houten vloer van ondertussen meer dan 120 jaar oud. Erg gaaf en natuurlijk een van de redenen dat we voor deze woning zijn gegaan. Wel vinden wij de vloer op dit moment wel erg aan de oranje/gele kant en zouden de kleur graag wat lichter/neutraler maken. Nu ben ik benieuwd of dit met licht opschuren en olieen/beitsen/whatever kan bereiken. Of kan je maar het beste zo min mogelijk doen aan een vloer met van deze leeftijd en gewoon houden as-is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0lqTRu7-5JfVLUiHz7PnldRfxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1s3mdbhQOkwwTtvexq95qHMc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
@Don Quijote onze ervaring met een eiken parket (ca. 80 jaar oud) is dat het een moeilijk verhaal wordt om het goed te krijgen. Na het compleet kaalschuren was onze vloer blank eiken en de eerste laag (neutrale transparante) olie trok het compleet op naar een diepe donkere oranje/rode kleur. Je zult echt aan de slag moeten met kleurpigmenten om het lichter te maken en dat zal een beetje trial/error zijn om de juiste hoeveelheid te krijgen en de juiste kleur bij benadering. Je kan dan het beste enkele stukken laten kaal schuren > meerdere stroken met verschillende mengels behandelen > kiezen welke het mooist is en dan de hele vloer laten doen. Van te voren is het niet te zeggen wat er uit gaat komen qua kleur namelijk als het geen ‘nieuwe’ vloer is.

Na het kaalschuren:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YXtb3mL/E984-C78-A-B0-E7-4-B51-8-A24-0-A089-EFAF11-F.jpg

Na de eerste laag teansparante olie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1zvnx1Z/E7-D97-BA4-1323-438-F-A1-E3-5-FEF7-A883-D41.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door ACRNM op 19-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@Don Quijote Ik zou er vanaf blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
GeeMoney schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Was zo’n apparaat te hanteren boven/in het water? En waar kan je die huren? ( mag ook in een DM)
Voordeel van zo'n apparaat is dat je geen kracht hoeft te zetten, alleen boven op de paal zetten, paal recht houden en de knop indrukken. Maakt behoorlijk herrie dus zorg voor gehoorbescherming. Ik heb het toen ook gedaan met waadpakken en trap in het water. Wel zorgen dat deze niet in de modder weg zakt.

Heb hem toen gehuurd bij een bedrijf waar mijn neefje werkte maar bestaat inmiddels niet meer. Als je bij b.v. Boels kijkt bij palenrammer op lucht zie je het apparaat wat ik gebruikt hebt. Staat ook een verwijzing bij naar de dieselcompressor en slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@GeeMoney & @DasNieNix neem aan dat je de palen wel eerst voorbehandeld / verft voordat je ze de grond in ramt .. vooral het gedeelte waar het waterpeil stijgt/daalt zal veel "liefde" van de kwast nodig hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
vso schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:15:
@GeeMoney & @DasNieNix neem aan dat je de palen wel eerst voorbehandeld / verft voordat je ze de grond in ramt .. vooral het gedeelte waar het waterpeil stijgt/daalt zal veel "liefde" van de kwast nodig hebben ..
Ik heb de palen onbehandeld erin gezet, is bankirai hout en nu na 20 jaar nog in zeer goede staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BreiTech schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Die zijn met alles duurder + 70e verzenden?!
Ik ben dan wel Vlaming maar ik heb mijn platen + profielen + al de rest https://www.afwerkingshop.be/ gehaald (alle laten leveren en vanaf 250€ is dat gratis (in België waarschijnlijk)

Anyway, zelf een vraagje: ik moet i.v.m. de geluidsisolatie mijn metalstuds met de kant dat weg staat van de muur 70mm van de muur zetten (10-20mm over tussen profiel en muur) maar nu staat mijn muur schuin en bovenaan heb ik 0mm overschot.

het profiel onderaan nog maar eens verzetten of de gyproc wand ook schuin zetten?
profiel verzette nvoor de 3de keer :+ :X

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 19-07-2020 13:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Hardhout in water rot niet zolang ze maar in het water blijven. 1 van de redenen waarom ze het waterpeil in A'dam zo in de gaten houden. Die hele stad staat op houten palen. Of bij sluizen en havens. Zodra die palen droog komen te staan gaan ze rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:39
Jazzle schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Inmiddels heb ik twee badkamers gebouwd en beide keren heb ik braaf de kimband met pasta aangebracht in de hoeken van de natte cel. Ik ben toch eens gaan zoeken naar de reden voor het gebruik van kimband en volgens mij is dat niet waterkering maar het opvangen van beweging tussen de muren en vloer, zodat de tegels en voegen niet knappen. Het is toch ook tamelijk vreemd dat het tegen vocht zou zijn want het vocht zit dan al onder de tegels en kan geen kant meer op behalve dezelfde weg terug omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Don Quijote schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:25:
In onze nieuwe woning zit nog de originele houten vloer van ondertussen meer dan 120 jaar oud. Erg gaaf en natuurlijk een van de redenen dat we voor deze woning zijn gegaan. Wel vinden wij de vloer op dit moment wel erg aan de oranje/gele kant en zouden de kleur graag wat lichter/neutraler maken. Nu ben ik benieuwd of dit met licht opschuren en olieen/beitsen/whatever kan bereiken. Of kan je maar het beste zo min mogelijk doen aan een vloer met van deze leeftijd en gewoon houden as-is?

[Afbeelding]
Mooie vloer. Misschien specialist erbij halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Met bankirai of azobe hardhout hoeft dat niet inderdaad zolang ze in het water blijven staan. Kan zeker 20 jaar mee en nog wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@GeeMoney & @DasNieNix .. tja zoals ik al zei, onder water / boven water zal het mee vallen het is waar het water stijgt/daalt .. en dus nat/droog om de beurt is ...

Als het de levensduur verlengt waarom niet ? nu kan je er makkelijk bij

Tja vanalles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mijn eerste tafelblad :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EPGoatWoFC7d_8-U_iNrRNDadg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8uej7MjvotFFNL6RX7f6dyR.jpg?f=fotoalbum_large

Niet perfect vlak/recht ondanks mijn nauwkeurige vlakken/verdikken. Dit omdat de lijm veel sneller droogde dan ik had verwacht (geen rekening gehouden met temperatuur), de jaarringen niet goed liggen (wist ik eerder ook niet) en ik dankzij die twee factoren het blad maar glad heb geschuurd om de randen en lijmresten eruit te krijgen. Maar goed, ik beschouw het als een oefenproject. Dit is de onderzijde van het blad, ik ga nu de bovenzijde afwerken en dan beginnen aan het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:22:

[Afbeelding]

Niet perfect vlak/recht ondanks mijn nauwkeurige vlakken/verdikken. Dit omdat de lijm veel sneller droogde dan ik had verwacht (geen rekening gehouden met temperatuur), de jaarringen niet goed liggen (wist ik eerder ook niet) en ik dankzij die twee factoren het blad maar glad heb geschuurd om de randen en lijmresten eruit te krijgen. Maar goed, ik beschouw het als een oefenproject. Dit is de onderzijde van het blad, ik ga nu de bovenzijde afwerken en dan beginnen aan het frame.
buiten/binnen tafel ?

misschien stom maar zou je niet beter de (cirkel)zaag erin kunnen zetten en de jaarringen goed leggen ?

of balken haaks ? om verbuigen tegen te gaan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

GodDamage schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Inmiddels heb ik twee badkamers gebouwd en beide keren heb ik braaf de kimband met pasta aangebracht in de hoeken van de natte cel. Ik ben toch eens gaan zoeken naar de reden voor het gebruik van kimband en volgens mij is dat niet waterkering maar het opvangen van beweging tussen de muren en vloer, zodat de tegels en voegen niet knappen. Het is toch ook tamelijk vreemd dat het tegen vocht zou zijn want het vocht zit dan al onder de tegels en kan geen kant meer op behalve dezelfde weg terug omhoog.
Klinkt niet onlogisch. Ik heb twee badkamers gesloopt en dat spul is een hel om weg te halen omdat het heel taai is en niet lijkt mee te geven. In die zin zou het best de functie kunnen hebben die jij beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vso schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:10:
[...]
buiten/binnen tafel ?

misschien stom maar zou je niet beter de (cirkel)zaag erin kunnen zetten en de jaarringen goed leggen ?

of balken haaks ? om verbuigen tegen te gaan ?
Waarschijnlijk buiten, maar wel overdekt. Soort van buiten-woonkamer-picknicktafel. Of, als hij echt mooi is, zet ik hem op marktplaats en zie wel wat het vangt, ik weet het nog niet zeker.

En ik peins er niet over :P. Het is een leerproject, fouten zijn jammer maar leergeld, en wat heb ik een hoop geleerd ondertussen :P. Als ik de cirkelzaag erin zou zetten zou ik flink wat breedte verliezen (het zaagblad alleen al, maar dan moet ik de boel ook weer opnieuw vlakken) en door het schuren past alles nu precies op elkaar, dus ook de dikte moet opnieuw en dan verlies ik daar ook weer ettelijke millimeters.

Ik ga het blad met een methode fixeren die werking toelaat, dus zowel in de hoogte als de lengte/breedte zonder dat de boel gaat scheuren. Dat het geheel dan niet perfect vlak is noemen we maar rustiek, en het doet in zijn geheel niets af aan de functionaliteit. Ik had gewoon het idee in mijn hoofd dat ik het allemaal vlekkeloos strak kon krijgen maar voor een allereerste tafel (en überhaupt meubel groter dan een nachtkastje) ben ik niet ontevreden.

Er komen nog zoveel uitdagingen aan... de pen/gat verbindingen in het frame, de liggers in de poten zagen enzo, nog veel meer potentie voor fouten :P. Als ik dan telkens opnieuw moet beginnen blijf ik aan de gang. Het mooie aan hout is dat je soms nog redelijk wat kunt redden. Ik ga lekker door op deze tour en de volgende tafel word een stuk rechter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-09 22:07
HTT-Thalan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:22:

[Afbeelding]

Mooi werk! En over fouten.. Put the crappy side against the wall and don’t tell 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dacht even snel een kraantje voor de wasmachine te plaatsen. Er zat een gesoldeerde koppeling op die plek. Die er tussen vandaan gezaagd, T-stuk ertussen en gaan. Maar die lekt dus af en toe een drupje :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjbozQyCScxS5U78S2nZwG219cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiqoNxrW9vIplKL6VpAMZxyu.jpg?f=fotoalbum_large

Extra aandraaien en schoonmaken helpt niet. Had de buis misschien eerst moeten poetsen met een schuurmatje ofzo. Dus dan zal ik hem wel moeten afzagen en wat nieuws er tussen zetten. Dan maar solderen? Vroegah best wel wat gedaan, toen je nog S-39 gebruikte. Ik weet niet of dat er tegenwoordig betere opties zijn?

Edit: Ik dacht dat s39 al "uitgefaseerd" was, maar het is nog gewoon te koop. Al heb ik vast nog wel een potje staan ergens. Dan soldeer ik het wel, komt namelijk ook achter een gipswandje.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 19-07-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Berkeley schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:43:
[...]

Mooi werk! En over fouten.. Put the crappy side against the wall and don’t tell 😉
In dat geval dan 'below' aangezien het een tafelblad is :P. Maar ironisch genoeg komt de kant die ik de 'minder mooie zijde' van het plankmateriaal heb gegeven nu het mooist uit. Ik heb dus keuze. En thanks :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
_ferry_ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:49:
Extra aandraaien en schoonmaken helpt niet. Had de buis misschien eerst moeten poetsen met een schuurmatje ofzo. Dus dan zal ik hem wel moeten afzagen en wat nieuws er tussen zetten. Dan maar solderen? Vroegah best wel wat gedaan, toen je nog S-39 gebruikte. Ik weet niet of dat er tegenwoordig betere opties zijn?
Knelkoppelingen zijn een prima oplossing; eenvoudiger en sneller dan solderen.
Zoals je zelf al zegt had je wel eerst de buizen goed schoon moeten maken met fijn schuurpapier of inderdaad schuurmatje (afhankelijk wat er op zit).

Waarschijnlijk zit er nog soldeer op waar de knelringen niet goed op afdichten.
Wel nieuwe knelringen gebruikt?

Mijn advies is uit elkaar halen, goed schoonmaken en nieuwe knelringen erin.

P.S. Buis is niet per ongeluk ovaal gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@_ferry_ Nog even een tip, smeer vaseline op het draad dit voorkomt knarsen van het messing tijdens het aandraaien en je kan het strakker aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wauw, mooi joh d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:12
_ferry_ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:49:
Dacht even snel een kraantje voor de wasmachine te plaatsen. Er zat een gesoldeerde koppeling op die plek. Die er tussen vandaan gezaagd, T-stuk ertussen en gaan. Maar die lekt dus af en toe een drupje :(
[Afbeelding]

Edit: Ik dacht dat s39 al "uitgefaseerd" was, maar het is nog gewoon te koop. Al heb ik vast nog wel een potje staan ergens. Dan soldeer ik het wel, komt namelijk ook achter een gipswandje.
Gewoon een tijdje laten druppen, kalkt vanzelf dicht. ;)
Pagina: 1 ... 26 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/